انقلاب علیه رژيم‌ های غذایی!



در رژيم‌هاي لاغري علاوه بر اينكه سختي نخوردن غذا وجود دارد، گاهي مشكلات ديگري نيز دامنگيرمان مي‌شود كه رژيم را سخت‌تر هم مي‌كند اما خيلي از اين مشكلات به راحتي حل مي‌شوند؛ به شرط اينكه راه‌حل آن را بدانيد.
برترین مجله اینترنتی ایران

برترین ها:  بعضي افراد براي اينكه خيلي سريع و در مدت زمان كوتاهي لاغر شوند، به رژيم‌هاي لاغري غيرعلمي و نامتعادلي رو مي‌آورند كه هر چند باعث كاهش وزن زياد در مدت زمان كوتاه مي‌شوند، ولي صدمات جبران‌ناپذيري بر سلامت بدن وارد مي‌كنند. اما بعضي از عوارض هستند كه در هر رژيمي وجود دارند چون شخص تحت رژيم كمتر از نياز بدن خود غذا مي‌خورد، بنابراين بدن از دريافت بعضي از نيازهاي ضروري خود در طول رژيم محروم مي‌شود. البته همه اين عوارض تاحدود زيادي با توصيه‌هايي كه پزشكتان در طول رژيم خواهد داشت، پيش نمي‌آيد اما بعضي خواه ناخواه دامنگير شما خواهد شد و  راه‌هاي برخورد با اين عوارض مي‌تواند راه سخت لاغري را كمي هموارتر كند.


  وقتي موها شروع به ريختن مي‌كنند

معمولا ريزش مو يك ماه پس از شروع برنامه رژيم لاغري شروع مي‌شود كه علت آن كاهش ويتامين‌ها در بدن است. البته خوشبختانه ريزش مو موقتي و برگشت‌پذير است و با مصرف ويتامين‌هاي توصيه شده كم مي‌شود و بعد از اتمام رژيم كاملا از بين مي‌رود ولي بهتر است كساني كه قبل از شروع رژيم دچار ريزش مو بودند با مشورت پزشك از همان ابتداي رژيم شروع به خوردن ويتامين كنند.

این میوه های ضد ویروس دوست داشتنی


6 میوه ضــدویــروس
بهتر است به جای اینکه خودتان را با خوردن مولتی ویتامین‌های صنعتی و تقویت‌کننده‌های شیمیایی تقویت کنید، سراغ میوه‌ها بروید که همه نوع ویتامین و املاح معدنی مورد نیاز بدن‌تان را داراست؛ خواص درمانی میوه‌ها را نباید دست کم گرفت.


برترین مجله اینترنتی ایران

مجله سیب سبز:  زمستان در راه است و بهتر است تا قبل از شروع فصل سرما خودتان را تقویت کنید تا در مقابل بیماری‌ها به خصوص سرماخوردگی و آنفلوآنزا مقاوم شوید. البته بهتر است به جای اینکه خودتان را با خوردن مولتی ویتامین‌های صنعتی و تقویت‌کننده‌های شیمیایی تقویت کنید، سراغ میوه‌ها بروید که همه نوع ویتامین و املاح معدنی مورد نیاز بدن‌تان را داراست؛ خواص درمانی میوه‌ها را نباید دست کم گرفت.

6 میوه ضــدویــروس
اگر باور نمی‌کنید، خودتان به اطلاعات تغذیه‌ای برخی میوه‌ها که در پاییز و زمستان بیشتر در دسترس هستند، نگاهی بیندازید و خودتان را ضد ویروس کنید!

سیب 


6 میوه ضــدویــروس
ترش و شیرین، سبز و زرد و قرمز؛ هر کدامش عطر و بویی دارد و البته که مصرف روزانه یک عدد سیب بیماری را از شما دور می‌کند. این میوه سرشار از پروتئين، كليسم، فسفر، آهن و انواع ويتامين‌هاي B3 ، B2، B1 ، A و ويتامين C است.  برای خوردن سیب بهتر است بی‌خیال پوست کندنش شوید که بیشتر ويتامين‌هاي آن را با پوستش دور خواهید ریخت!

اگر شب‌ها یک عدد سیب میل کنید، نه‌تنها غذایتان بهتر و راحت‌تر هضم می‌شود، بلکه خواب شبانه بسیار آرامی را هم تجربه خواهید کرد.

چرا وزنم زياد نمي شود؟؟

هرگز وعده غذايي خود را حذف نكنيد منظم بخوريد و منظم فعاليت كنيد تا همواره سالم وسلامت باشيد.

به گزارش خبرنگار کلينيک باشگاه خبرنگاران؛ در مورد افراد لاغری که اخیرا وزن کم کرده اند دو حالت وجود دارد؛ یکی اینکه فرد اشتهایش زیاد است اما وزن کم کرده که در این صورت ممکن است بیماری هایی مانند کم کاری تیرویید یا دیابت علت کاهش وزن باشد. گاهی هم فرد اشتهایش کم می شود و وزنش کاهش می یابد. در این صورت باید از نظر بیماری های مختلف بررسی شود.

لاغری علامت طیف وسیعی از بیماری هاست. کم کاری غده فوق کلیه و بیماری های مختلف قلبی و عروقی، انواع سرطان، بیماری های عفونی مانند ایدز، بیماری های ویروسی و بیماری های کلیوی نیز می توانند باعث لاغری و کم اشتهایی شوند. البته در اغلب موارد، بیماری خاصی پیدا نمی شود و لاغری مفرط به علت زمینه ژنتیک و سرشت فرد است.

ورزش در کنار برنامه غذایی مناسب در وزن گیری تاثیر دارد. 


گاهی افراد بدون سابقه ورزشی به باشگاه های ورزشی می روند و براساس علاقه شخصی می گویند که می خواهند فقط با دستگاه کار کنند یا فقط ورزش هوازی انجام دهند چون کار با دستگاه را دوست ندارند، اما بدن به همه این ورزش ها نیاز دارد و یک مربی با تجربه باید افراد را آگاه کند و متناسب با شرایط آنها، یک برنامه ورزشی کامل برایشان در نظر بگیرد.

نکته: استفاده از پودرها و کپسول های موجود در بازار به هیچ وجه توصیه نمی شود. ماده موثره این محصولات،می تواند بسیار خطرناک و حتی کشنده باشد و به هیچ وجه و تحت هیچ شرایطی مصرف خودسرانه شان توصیه نمی شود.

سرطان؛ از تولید به مصرف!


167-25.jpg
شاید شما نیز جزو آن دسته از افرادی هستید که برای حفظ سلامت خود به انواع محصولات گیاهی و کشاورزی رجوع می‌کنید و سعی دارید سبد غذایی خود را با این محصولات تکمیل و پربار کنید. اما اگر گفته شود خود این محصولات اکنون از عوامل موثر در بروز بیماری‌های سرطانی هستند، چه خواهید کرد؟
به گزارش ایسنا به نقل از سایت تابناک، در تمامی نظریات علمی و کارشناسی این‌گونه مطرح است که مواد خوراکی طبیعی و میوه‌ها و محصولات "سبز" بهترین موارد برای حفظ سلامت جامعه در حوزه تغذیه است و کنوانسیون‌های بین‌الملل در زمینه بهداشت تغذیه توصیه اکید به استفاده از این گونه خوراکی‌ها برای کاهش بیماری‌های سرطانی در جوامع دارند.
اما این امر زمانی منطقی و میسر است که خود این مواد آلوده به انواع عوامل سرطان‌زا نباشند، که متأسفانه آن گونه که از شواهد پیداست، در کشور ما اکنون مواد و محصولات کشاورزی و میوه‌جات یکی از عوامل اصلی در شیوع بیماری‌های سرطانی هستند.
دهقانی، عضو هیئت رئیسه مجلس چندی پیش صادق خلیلیان وزیر جهاد کشاورزی را در مجلس مورد خطاب قرار داد و از او در این زمینه سؤال پرسید. محور سخنان دهقانی این بود که "محصولات کشاورزی ما سرطان‌زا شده‌اند."

تاثیر مخرب هله هوله‌ خوری بر سلامت استخوانها


halehoole.jpg
پزشکان آمریکایی و کانادایی در یک مطالعه جدید تاکید کردند که تغذیه ناسالم و هله هوله خوری از عوامل موثر در بروز پوکی استخوان است.
به گزارش سرویس «سلامت» ایسنا، این پزشکان هشدار دادند غذاهای پرچرب و شیرین که عامل چاقی و بروز بیماری‌های قلبی هستند روی سلامت و استحکام استخوانها نیز تاثیر سوئی دارند و مصرف زیاد آنها خطر پوکی استخوان را بویژه در سنین پایین‌تر تشدید می‌کند.
به گزارش شبکه ان بی سی، این متخصصان در دانشگاه میشیگان آمریکا و انستیتو سلامت استخوانها و مفاصل در کانادا تاکید کردند که قند و چربی از عوامل مهم تضعیف کننده و کاهش استحکام بافت‌های استخوانی هستند.
آمارها نشان می‌دهد که در حال حاضر حدود 12 میلیون آمریکایی 50 ساله و مسن‌تر به عارضه پوکی استخوان مبتلا هستند.

تاثیر شگفت انگیز خانواده‌ کلم‌ها در پیشگیری از سرطان


6-380.jpg
کارشناسان تغذیه و سلامت در آمریکا تاکید کردند ریزمغذی‌های موجود در انواع مختلف کلم شامل بروکلی و گل کلم در پیشگیری از سرطان تاثیر فوق العاده‌ای دارند.
به گزارش سرویس «سلامت» ایسنا، این خانواده از سبزیجات مانند بروکلی، گل کلم، کلم پیچ و کلم قرمز به دلیل دارا بودن انواع خاصی از ریزمغذی‌های مفید شامل ترکیبات سولفوری تاثیر قابل ملاحظه‌ای در کاهش خطر بروز سرطان دارند.
به گزارش مدیکال تودی، این سبزی‌ها به دلیل دارا بودن ترکیبات سولفوری سیستم سم زدایی از بدن را تقویت می‌کنند.
به گفته متخصصان تغذیه در دانشگاه کالیفرنیا و مرکز سرطان مورس، این سبزیجات حاوی ترکیباتی موسوم به «دی تیول تیونیزها» و «ایزو تیوسیانات‌ها» هستند که فعالیت آنزیم‌های سم زدا را در بدن افزایش می‌دهند و در تخلیه مواد سرطان زا از بدن نقش دارند. بعلاوه «انیدل‌ها» نوعی دیگر از ترکیبات سولفوری موجود در کلم‌ها هستند که موجب تغییر در سوخت و ساز هورمون‌ها شده و مانع از رشد تومورهای حساس به هورمونها می‌شوند.

شيردهي تا حدودي از چاقي‌ مادر پيشگيري مي‌كند

 شيوع چاقي ميان مادراني كه پس از زايمان به فرزند خود شير مي‌دهند در آينده كمتر است.
به گزارش وب‌دا، به نقل از نشريه سلامت زنان، پژوهشگران با بررسي اطلاعات زايمان، شيردهي، قد و وزن 740628 زن با متوسط سن 58 سال و تعديل عواملي هم چون سن، مصرف دخانيات، انجام ورزش و تعداد زايمان‌ها دريافتند، شاخص توده بدن (BMI)‌ در مادراني كه به فرزندان خود شير داده بودند به طور معناداري كمتر از بقيه بوده است.
نتايج حاصل از اين گزارش افزود: همچنين از ميان مادراني كه زايمان‌هاي برابري داشتند گروهي كه مدت زمان بيشتري به فرزدان خود شير داده بودند نسبت به گروه مشابه خود كه مدت زمان كمتري به فرزندان خود شير داده بودند داراي BMI‌ كمتري بودند.
به گفته محققان مطالعات قبلي نيز نشان داده‌اند كه زناني كه هيچ گاه به فرزندان خود شير نداده‌اند احتمال بروز خطر ابتلا به سرطان‌هاي تخمدان و پستان، ديابت، چاقي، فشارخون و يا چربي خون بالا و بيماري‌هاي قلبي عروقي را در خود افزايش داده‌اند.
گفتني است: 70 درصد زنان مورد مطالعه در اين آزمايش سابقه شيردهي داشتند كه متوسط شير دادن به فرزندان آنها در حدود 1/3 (سه ممیز یک) ماه براي هر كودك بود.

کاهش خطر شکستگی استخوان در افراد مسن با خوردن روزانه قرص کلسیم

 

خوردن روزانه يك تا دو عدد قرص كلسيم و ويتامين D با تجويز پزشك متخصص، خطر شكستگي استخوان در افراد مسن را كاهش مي دهد.
کارشناس دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در گفت وگو با خبرنگار وب دا، ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت: شيوه زندگي و تغذيه خوب براي داشتن استخوان هاي سالم، لازم است و اگر چه كلسيم در تمام سنين براي استخوان ها لازم است و بايد در رژيم غذايي گنجانده شود ولي ويتامين D نيز به همراه كلسيم در رشد و سلامت استخوان ها نقش ايفا مي كند.
سعیده معانی با اشاره به اين كه شير كم چرب، پرچرب و بدون چربي يكي از منابع غني كلسيم است،‌ افزود: نوجوانان، بزرگسالان و زنان شيرده بايد روزانه 2 تا 3 سهم (هر سهم معادل يك ليوان) در روز شير بخورند و در صورت عدم تحمل،‌ شير، ‌ماست، پنير و كشك جايگزين هاي خوبي هستند.
وي با بيان اين كه يك ليوان ماست يا دو قطعه پنير (اندازه دو قوطي كبريت) تقريبا معادل يك ليوان شير كلسيم دارند، تصريح كرد: افرادي كه نمي توانند از مواد حاوي كلسيم استفاده كنند يا غذاهاي كلسيم دار به مقدار كافي نمي خورند بايد با تجويز پزشك، قرص كلسيم دريافت كنند.
اين کارشناس تغذيه ادامه داد: نوشيدن روزانه بين 6 تا 8 ليوان آب،‌ به تحكم استخوان ها كمك زيادي مي كند زيرا استخوان ها علاوه بر كلسيم به ويتامين ها، مواد معدني و ساير مواد ديگر نيز نياز دارند.
به گفته معانی، بهتر است افراد دوغ را جايگزين نوشابه كنند مصرف زياد قهوه موجب پوكي استخوان مي شود كه در مصرف آن بايد اعتدال را رعايت كرد.
وي تأكيد كرد:‌ نمك زياد، مصرف سيگار و الكل باعث اختلال در رشد سلول هاي سازنده استخوان شده و الكل باعث دفع كلسيم از بدن مي شود همچنين مصرف چاي كم رنگ براي سلامت استخوان مفيد تر است. 

توت فرنگی خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد

 سالیسیلات موجود در برخی مواد غذایی مانند توت فرنگي، سيب، قارچ و كشمش موجب کاهش خطر ابتلا به سرطان می شود.
به گزارش وب دا، کارشناس ارشد تغذیه یاسوج با تاکید بر تاثیر مثبت سبزیجات در سلامت افراد، افزود: گوجه فرنگی به دلیل داشتن لیکوپن و هم چنین سبزیجات خانواده کلم در پیشگیری از برخی انواع سرطان موثر هستند.
سمانه عزیزی روش های نادرست طبخ غذا را در ایجاد سرطان موثر دانست و ادامه داد: دودی کردن، نمک سود کردن و حرارت شدید با ايجاد تركيبات سرطان زا، خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهند.
این کارشناس ارشد تغذیه اظهار کرد: نيتروز آمين حاصل از نيتروژن گوشت قرمز و پيش سازهاي آن در گوشت هاي فرآيند شده، نیز در افزایش خطر ابتلا به برخی انواع سرطان مانند پروستات موثر است.
عزیزی با بیان اینکه اصلاح رژيم غذايي و انجام منظم فعاليت هاي بدني در پيشگيري و كنترل سرطان موثر هستند، اظهار کرد: سرطان بعد از بيماري هاي قلبي _ عروقي، اولين عامل مرگ و مير در اغلب كشورها بوده و سالانه قریب به هفت ميليون نفر از مردم دنیا در اثر ابتلا به این بیماری، جان خود را از دست می دهند.

خوردن انجير، بادام و چغندر بر افزايش حافظه موثر است

 یک متخصص گیاهان دارویی گفت: خوردن انجير، بادام و چغندر بر افزايش حافظه موثر است.
به گزارش خبرنگار وب دا، دكتر صالحي سورمقی با اشاره به این که تغذيه به روش‌هاي مختلف روي حافظه انسان تاثير مي‌گذارد، اظهار داشت: مهم‌ترين دليلي كه بعضي از گياهان دارويي را براي تقويت حافظه و رفع نسيان يا فراموشي، مناسب ساخته، وجود مقادير زيادي «ليسيتين» به عنوان چربي فسفردار است كه براي تقويت سيستم اعصاب مركزي و قواي فكري بسيار ضروري و حياتي محسوب مي‌شود.
وی افزود: آويشن، اسطوخودوس، رزماري يا اكليل كوهي، انجير، بادام، چغندر، خردل، گياه جینسينگ، زعفران و سير از جمله گياهان موثر بر افزايش حافظه و تقويت آن است.
استاد دانشكده داروسازي دانشگاه علوم پزشكي تهران تصریح کرد: بالا بودن ميزان فسفر، پتاسيم، منيزيم، گوگرد، كلر، سديم و آهن در برخي گياهان، خاصيت ضدافسردگي، ضدضعف عصبي و كاهش‌دهنده علائم استرس و فشار رواني دارد.
وی ادامه داد: اين مواد كمك زيادي به تحريك مغز و قواي فكري مي‌كند و در نتيجه ميزان بازدهي قسمت‌هايي كه كار بازيابي و به‌خاطر‌سپاري اطلاعات را دارند، افزايش مي‌دهد. وجود مقادير زياد قند طبيعي در گياهان دارويي يا برخي ميوه‌ها اثر مستقيم و فوري بر علائم افسردگي، ضعف اعصاب، كندي ذهن و پايين‌بودن عملكرد مغز دارد.
این داروساز تأکید کرد: افراد باید توجه داشته باشند كه گياهان دارويي بايد با تائيد پزشك متخصص مصرف شود، چون انتخاب اشتباه گياهان مي‌تواند نتيجه عكس داشته باشد.

ناآگاهي هاي تغذيه اي از عوامل ايجاد سوء تغذيه درکودکان

  
ناآگاهي هاي تغذيه اي، اعمال روش هاي نادرست در تغذيه كودكان و رعايت نكردن اصول بهداشتي از عوامل ايجاد كننده سوء تغذيه است.
به گزارش وب دا، کارشناس مسئول واحد تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی فسا ضمن بیان این مطلب گفت: گزارش هاي موجود در كشور حاكي از آن است كه سوء تغذيه ( به صورت كم وزني، لاغري و كوتاه قدي ) در كودكان زير 6 سال و كمبود ريزمغذي ها به ويژه يد، آهن، كلسيم، روي و ويتامين 2A,D,B در افراد جامعه به عنوان يك مشكل عمده مطرح است.
مریم تشکر افزود: كمبود ريزمغذي ها با عوارض متعدد از جمله اختلال رشد جسمي و تكامل مغزي، كاهش بهره هوشي، كاهش قدرت يادگيري و افت تحصيلي، افزايش موارد ابتلاء به بيماري ها و پوكي استخوان و نهايتاً كاهش توانمندي هاي ذهني و جسمي افراد، توسعه اجتماعي و اقتصادي مناطق و كشورها را به مخاطره مي اندازد.
مسئول واحد تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی فسا بي سوادي والدين، ناآگاهي هاي تغذيه اي، اعمال روش هاي نادرست در تغذيه كودكان (زود شروع كردن غذاهاي كمكي و استفاده از غذاي كمكي نامناسب، دسترسي ناكافي به خدمات بهداشتي و آب آشاميدني سالم، كمبود مواد غذايي، پائين بودن درآمد خانوار، افزايش بعد خانوار و رعايت نكردن اصول بهداشتي را ازعوامل ايجاد كننده سوء تغذيه برشمرد.
وی با بیان  ماهيت چند بعدي سوء تغذيه كودكان، اظهار داشت: دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت با همكاري كميته امداد امام خميني و بهزيستي طرح حمايتي – مشاركتي كاهش سوء تغذيه در كودكان مناطق روستايي را به مرحله اجرا گذاشت.
وی گفت: برنامه مشاركتي ( يك وعده غذاي گرم در روستا مهدها ) برای كودكان3 تا 6 ساله از آذر ماه در 33 روستاي شهرستان فسا اجرا شد و تعداد 1200 كودك 3 تا 6 ساله تحت پوشش اين برنامه قرار گرفتند.

سیگار و چاقی خطر ابتلا به فتق را افزایش می دهد


سیگار، چاقی و جراحی آپاندیس(آپاندکتومی)، خطر ابتلا به فتق را افزایش می دهد.
به گزارش وب دا، پزشک متخصص جراحی عمومی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج ضمن بیان این مطلب گفت: فتق ها تقریبا در هر قسمتی از شکم می توانند به وجود آیند، اما شایع ترین محل آن کشاله ران است.
دکتر رضا حسین پور با بیان اینکه تشخیص فتق به آسانی و با معاینه بیمار مشخص می شود، اظهار کرد: بسیاری از بیماران خود متوجه برآمدگی و گاهی احساس درد در ناحیه کشاله ران شده و به پزشک مراجعه می کنند.
این متخصص جراحی عمومی ادامه داد: برآمدگی در ناحیه کشاله ران گاه صبح ها به دلیل استراحت شبانه، کاملا از بین می رود و در طول روز مجددا ظاهر می شود که در این موارد، ایجاد فتق اغلب به دلیل افزایش فشار داخل شکم و نقص فاشیا جدار شکم(غلاف عضلات شکمی) است.
حسین پور اضافه کرد: گاهی به دلیل تنگی دهانه فتق، احشاء شکمی بیرون زده و بازگشت آن به داخل شکم با مشکل مواجه می شود که لازم است بیمار به صورت اورژانسی مورد عمل جراحی قرار گیرد.
وی خاطرنشان کرد: احساس درد، تغییر رنگ محل برآمدگی فتق، تب و افزایش سلول های سفید خون نیز از علایم ابتلا به نوع استراتگوله فتق است که نیاز به جراحی اورژانسی را ضروری می سازد.

جوشانده بابونه در بهبود سردرد موثر است



یک داروساز گفت: بابونه یکی از موثرترین گیاهان دارویی در طبیعت است که علاوه بر رفع انسداد لوله طحال برای بهبود سردرد موثر است.
به گزارش وب دا، دکتر عبداله ارجمند ضمن بیان این مطلب افزود: بابونه یکی از موثرین گیاهان دارویی در طبیعت است که همواره اثرات مفید آن بر بسیاری از امراض، پزشکان را متعجب کرده است.
وی تصریح کرد: اسانس های گل بابونه دارای خاصیت ضد التهاب و نفخ، ضد اسپاسم(گرفتگی) و ترمیم کننده است.
این پزشک دارو ساز با بیان اینکه جوشانده بابونه برای رفع سنگ کلیه، نفخ و درمان برفک دهان مفید است، یادآورشد: در گذشته برای دور کردن پشه و حشرات، از جوشانده گل بابونه در فضای اتاق استفاده می شد.