کمبود ویتامین C بر مغز جنین تاثیر منفی دارد

نتایج مطالعه محققان دانشگاه کوپنهاگ دانمارک نشان می‌دهد کمبود ویتامین C در دوران بارداری می‌تواند پیامدهای جدی را بر مغز جنین بر جای بگذارد.

به گزارش سرویس پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، به گفته پروفسور "جنز لیکسفلد"، حتی میزان کمبود غیر قابل توجه ویتامین C در مادران باردار، 10 الی 15 درصد بر "هیپوکامپ" جنین (مرکز مهم پردازش حافظه) تاثیر گذاشته و از رشد بهینه مغز جلوگیری می‌کند.

نتایج به دست آمده با تحقیقی بر گروهی از خوک‌های باردار کشور گینه آفریقا و توله‌هایشان به دست آمده است. علت انتخاب این دسته از خوک‌ها برای مطالعه این است که این خوک‌ها مانند همه انسان‌ها قادر به تولید ویتامین C در بدن خود نیستند.

علاوه بر این، یافته‌های تحقیق انجام شده حاکی از آن است آسیب مغزی که در اثر کمبود ویتامین C در جنین ایجاد می‌شود، حتی با مصرف ویتامین C پس از تولد قابل جبران نخواهد بود.

دکتر "لیکسفلد" در ادامه می‌گوید: "افرادی با درآمد پایین که از نظر سبد غذایی فقیر هستند و همچنین افرادی سیگاری از کمبود ویتامین C رنج می‌برند. کودکانی که در این خانواده‌ها به دنیا می‌آیند، در خطر پرورش حافظه ضعیف قرار دارند. این کودکان ممکن است دچار مشکلات یادگیری و آموزشی باشند."

پژوهشگران این مطالعه تاکید کرده‌اند که اگر زنان باردار رژیم غذایی متنوع داشته باشند و از کشیدن سیگار خودداری کرده و برای مثال روزانه قرص‌های مولتی ویتامین مصرف کنند، هیچ دلیلی برای نگرانی کمبود ویتامین C در بدنشان وجود نخواهد داشت.

این پژوهش در مجله "PLOS ONE" منتشر شده است.

فهرست غذاهایی که شما را باهوشتر می‌کنند

5 خوراکی مغزی
رژیم بیماریهای شناختی



غذایی که مصرف می کنیم تأثیر مستقیمی روی عملکرد مغز دارد، بنابراین با انتخاب مواد غذایی صحیح می توان قدرت مغز را افزایش داد، حافظه را تقویت کرد و ذهن را جوان نگاه داشت.
آفتاب: یک توصیه به یک رژیم متعادل غذایی معقولترین راه تجویز نکته های غذا خوردن سالم است اما برخی از غذاها تأثیرات قابل توجهی در مغز دارند که می توان آنها را غذای مغز نامگذاری کرد. این غذاها در سلامتی مغز به عنوان عضو مهمی از بدن که در کارکرد تمام اعضا نقش حیاتی دارد بسیار موثر است.

ماهی های چرب

اگر برای به خاطر آوردن این که امروز چه روزی است و یا یک ساعت پیش چه غذایی را به عنوان ناهار صرف کرده اید، باید به مصرف غذاهایی بپردازید که مغزتان را ارتقا بدهد، یکی از این غذاها ماهیهای چرب هستند.
اسیدهای چرب امگا -3 که در ماه های چرب چون سالمون، ساردین و ماهی خال مخالی برای تمام بخشهای بدمان ارزشهای فوق العاده ای دارند و به نظر می رسد که مغز نیز از این قائده مستثنی نیست. تحقیقات دانشگاه کیوپیو در فنلاند نشان می دهد که خوردن ماهی های چرب برای سه بار در هفته خطر مشکلات مغزی را تا 26 درصد کاهش داده و از زوال حافظه جلوگیری می کند.

مصرف شیر از کودکی قدرت حرکتی را بهبود می‌بخشد

خبرگزاری فارس: مصرف شیر از کودکی قدرت حرکتی را بهبود می‌بخشدتحقیقات جدید در انگلیس نشان می‌دهد که مصرف شیر از کودکی قدرت بدنی و حرکتی افراد را بهبود می‌بخشد.
تحقیقات جدید در انگلیس نشان داد
به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس به نقل از نشریه Age & Aging ، تحقیقات جدید در انگلیس حاکی است: عادت مصرف شیر از کودکی می تواند فواید سلامتی زیادی برای افراد در طول عمر داشته باشد و توانمندی و قدرت بدنی را بهبود بخشیده و تعادل جسم را بالاتر ببرد.
محققان در جریان تحقیقات خود دریافتند: مصرف روزانه یک لیوان شیر در روز با راه رفتن سریعتر به میزان 5 درصد در ارتباط است و ضعف تعادل را در بزرگسالی به میزان 25 درصد کاهش می دهد.
تیم تحقیقات از اطلاعات تاریخی مربوط به ر‍ژیم های غذایی بیش از 1500 مرد 62 تا 86 ساله کمک گرفت که در دو تحقیقات گسترده درباره عادت های غذایی در کودکی شرکت کرده بودند.
تیم تحقیقات تاثیر ر‍ژیم غذایی این افراد در کودکی بویژه لبنیات، پروتئین، کلیسم و چربیها را بر عملکرد کنونی و قدرت حرکتی آنها در بزرگسالی ارزیابی کرد.
محققان این افراد را تحت یک سری آزمایش ها درباره فعالیت هایشان از جمله راه رفتن و قدرت بلند شدن و نشستن و آزمایش سنجش تعادل بدن قرار دادند.
این تحقیقات نشان داد: مصرف غذاهای حاوی کلسیم و پروتئین و لبنیات در کودکی با قدرت حرکتی در بزرگسالی در ارتباط است.
محققان همچنین دریافتند: کودکانی که در کودکی از نوشیدن شیر استقبال می کردند، این عادت خود را در بزرگسالی حفظ کردند که این امر فواید سلامتی زیادی برای آنها در طول زندگی به همراه دارد.

اسفناج سلطان سبزي‌ها


 اسفناج جزو آن دسته از مواد غذایی است که چندان مورد توجه بسیاری از ما قرار نگرفته است.
شاید بتوانیم روزهایی را به یاد آوریم که بسیاری از مادربزرگ‌های ما از این سبزی در تهیه غذای خانواده استفاده می‌کردند، اما متاسفانه كم‌كم از تاثیر این سبزی در برنامه غذایی ما کاسته شده و هنوز نتوانسته جایگاه خود را در سبد غذایی خانوار بیابد.
در این میان، شاید آگاهی از ویژگی‌های ارزشمند اسفناج بتواند به توجه بیشتر به آن کمک کند. نام بردن از همه منابع غذایی موجود در اسفناج کار دشواری است.
با این همه چند دلیل اصلی وجود دارد که نشان می‌دهد باید اسفناج را در برنامه غذایی خود بگنجانیم.
فیبر زیاد: یک پیمانه اسفناج حدود 20 درصد فیبر دارد که مانع یبوست است و به هضم غذا کمک می‌کند. فیبر موجود در این سبزی، قند خون را پایین نگه داشته و با ایجاد حس سیری می‌تواند مانع از پرخوری شود.
مبارزه با سرطان: پژوهش‌ها نشان داده فلاونوئید موجود در اسفناج، تقسیم سلولی سلول‌های سرطانی در معده و پوست را کاهش داده و همچنین سبب کاهش چشمگیر خطر ابتلاي افراد به سرطان پروستات می‌شود.
خاصیت ضدالتهابی: نئوکسانتین و ویولاکسانتین ازجمله مواد ضد‌التهاب موجود در اسفناج است که نقش مهمی در کنترل التهابات ایفا می‌کند. این مواد به وفور در اسفناج یافت می‌شود.
آنتی‌اکسیدان‌های قوی: ویتامین C و E، بتاکاروتن، منگنز، روی و سلنیوم موجود در اسفناج همگی از آنتی‌اکسیدان‌های قوی برای مقابله با پوکی استخوان، گرفتگی رگ‌ها و فشار خون بالاست.

چاقی کودکان خطرناک است

چاقی کودکان
رگ‌های كودكان چاق 10 ساله، مشابه رگ‌های بدن افراد 45 ساله و سایر كسانی است كه ناراحتی‌های قلبی دارند و این امر خطر ابتلای آنها را به بیماری‌های قلبی بشدت افزایش می‌دهد.

به گزارش آسوشیتدپرس ، دكتر گیتا راگوویه از بیمارستان كودكان كانزاس‌سیتی كه رهبری بررسی‌هایی را در این زمینه به عهده داشت گفت از قدیم گفته‌اند كه سن هر كس برابر سن رگ‌های او است. این زنگ هشدار است.
 بررسی‌های جدید نشان داد که حدود یك سوم كودكان آمریكایی اضافه وزن دارند و یك پنجم آنان چاق هستند. بسیاری از والدین تصور می‌كنند چاقی بچه‌ها با افزایش سن آنان از بین می‌رود. اما تحقیقات نشان می‌دهند که بچه‌های چاق، بزرگسالان چاق می‌شوند و با خطر بسیاری از مشكلات بهداشتی مواجه خواهند شد.
دكتر رابرت اكل از روسای سابق انجمن قلب و كاردیولوژیست‌ها در دانشگاه كلرادو ـ دنور گفت چاقی در كودكان و نوجوانان اصلا خوب نیست. به همین دلیل است كه آكادمی پزشكان اطفال آمریكا اخیرا توصیه كرد داروهای كاهنده كلسترول به بعضی از كودكان داده شود.

غذاهایی که از ریزش موها جلوگیری می کند‎

غذاهایی که از ریزش موها جلوگیری می کند‎ اگر شما می خواهید که تغییری ایجاد کنید و موهای خود را قوی و سالم نگه دارید، ممکن است بخواهید این غذاها را که از ریزش موهای شما جلوگیری می کند به عادت غذایی خود بیافزایید
سلامت نیوز: برای برخی افراد ریزش موها به دلیل ژنتیکی بودن این مساله برای آن ها امری حتمی است که باید با آن مقابله کنند. بسیاری از افراد به دنبال درمان های مختلفی هستند تا از ریزش موهای خود جلوگیری کنند.

برخی دیگر به دنبال پوشاندن آن هستند و برخی افراد هم یاد می گیرند تا آن را با آغوش باز بپذیرند. اگر شما می خواهید که تغییری ایجاد کنید و موهای خود را قوی و سالم نگه دارید، ممکن است بخواهید این غذاها را که از ریزش موهای شما جلوگیری می کند به عادت غذایی خود بیافزایید:

1.ماهی
موها به طور عمده ای از پروتئین تشکیل شده اند بنابراین ابهامی وجود ندارد که چرا ماهی برای موها ماده ی غذایی بسیار مهمی است. ماهی منبع غذایی مهمی برای پروتئین است و هم چنین سرشار از امگا سه می باشد. اما چرا نباید گوشت قرمز یا گوشت های دیگر برای تامین پروتئین موهایتان بخورید؟ گوشت قرمز و جوجه هم خوب هستند اما به شرط اینکه چربی بالایی نداشته باشند.

غذاهای پرچرب تستوسرون بدن را افزایش می دهد که این امر منجر به ریزش موهای شما می شود. افزودن پروتئین زیاد به عادت غذاییتان خوب است اما باید از غذاهای پرچرب اجتناب کنید. به همین دلیل است که ماهی را به عنوان منبع غذایی مهمی برای جلوگیری از ریزش موهایتان پیشنهاد می کنیم.

ویژگی های درمانی گلاب

ویژگی های درمانی گلاب در خانه همه ما پيدا مي‌شود. آن را به بعضي از غذاهايمان مي‌زنيم و گاه هم به عنوان درمان آن را مي‌خوريم اما واقعا، گلاب چه خصوصياتي دارد؟

برترین مجله اینترنتی ایران

مجله ایده آل: در خانه همه ما پيدا مي‌شود. آن را به بعضي از غذاهايمان مي‌زنيم و گاه هم به عنوان درمان آن را مي‌خوريم اما واقعا، گلاب چه خصوصياتي دارد؟ گلاب از گیاه گل سرخ به دست می‌آید. باید این را بدانید که گلاب تلخ در واقع خالص‌تر و غلیظ‌تر است و اثربخشی بیشتری دارد اما باعث سوزش دهان و زبان می‌شود.

مصرف گلاب به عنوان دارو

گلابی که از طبیعت به دست می‌آید غلیظ و تلخ  است بنابراین تولیدکنندگان آن را رقیق می‌کنند. برای رقیق کردن گلاب کافی است در ازای هر نیم استکان گلاب غلیظ يك لیوان آب به آن اضافه کرد. گلاب رقیق نشده را باید در حد یک قاشق در یک لیوان آب مصرف کرد در غیر این صورت می‌تواند باعث سوزش  دهان و مخاط  شود. تا به حال در رابطه با مصرف زیاد گلاب در افراد بزرگسال عارضه خاصی گزارش نشده است. اما با این حال مصرف بیش از حد آن به صلاح نیست و ممکن است باعث ناراحتی گوارشی شود. روزانه حداکثر 3 بار می‌توان یک نصفه استکان گلاب در یک لیوان آب مصرف كرد. دوز مجاز برای بچه‌ها نصف دوز بزرگسالان است.

این اشتباهات می‌تواند منجر به سرطان شود

این اشتباهات می‌تواند منجر  به سرطان شود شاید فکر‌کنید که شیوه زندگی سالمی دارید اما درعین حال ممکن است این 5 اشتباه را که منجر به سرطان می‌شود انجام دهید.
برترین مجله اینترنتی ایران

مجله ایده آل:  شاید فکر‌کنید که شیوه زندگی سالمی دارید اما درعین حال ممکن است این 5 اشتباه را که منجر به سرطان می‌شود انجام دهید. دکتر اوز تازه‌ترین راه‌ها برای چگونگی فاصله گرفتن از این بیماری کشنده را برای ما فاش می‌کند. پژوهش‌های اخیر، روش‌های تازه‌ای برای حفاظت از بدن انسان در برابر سرطان یافته‌اند. در اینجا دکتر اوز به 5 تغییر غلط که منجر به سرطان می‌شود اشاره می‌کند که می‌توانید از آنها دوری کرده و در سلامت کامل باشید.

پسته بخورید

غلط  1: استفاده بی‌رویه از مکمل‌های ویتامین E


ویتامین E آنتی‌اکسیدانی است که برای پیشگیری از سرطان ریه توصیه می‌شود. با این حال، مصرف بیش از حد ویتامین E می‌تواند به DNA آسیب وارد کند و سبب رشد سرطان شود. سازمان نظارت بر غذا و دارو FDA میزان مصرف روزانه ویتامین E را 30 IU توصیه کرده، که واقعا لازم نیست از مولتی ویتامین استفاده کنید. روش مطلوب دریافت ویتامین E از طریق رژیم غذایی است. پسته یکی از بهترین منابع گاما-توکوفرول و نوعی از ویتامین E است. یک یا دو مشت از این آجیل در روز میزان سلامت ناشی از این ماده غذایی را تامین می‌کند.

رازهای شگفت انگیز گوجه فرنگی


بعضی از افراد به دلیل قدرت محافظت از قلب، دوستدار گوجه‌فرنگی هستند. اما بررسی‌های جدید روی این هدیه سلامت كه كمتر شناخته شده، نشان می‌دهد باید بیشتر از آن در سفره‌‌هایمان استفاده كنیم.
برترین مجله اینترنتی ایران

برترین ها: بیشتر ما گوجه‌فرنگی را دوست داریم، زیرا سالادها و هم غذاهایمان را خوشمزه‌تر می‌كند. بعضی از افراد به دلیل قدرت محافظت از قلب، دوستدار گوجه‌فرنگی هستند. اما بررسی‌های جدید روی این هدیه سلامت كه كمتر شناخته شده، نشان می‌دهد باید بیشتر از آن در سفره‌‌هایمان استفاده كنیم. در واقع مطالعات جدید نشان داده، گوجه‌فرنگی خواص زیادی دارد. ما در مورد خواصی مانند محافظت در برابر شكنندگی استخوان‌ها، محافظت از سرطان‌ها و حتی داشتن سپر تدافعی در مقابل اشعه ماورای بنفش صحبت می‌كنیم، پس مهم نیست چطور آنها را ورقه‌ورقه می‌كنید بلكه به یاد داشته باشید كه مقدار بیشتری از آن را در ساندویچ‌ها، سالادها و نیز پیتزای خود استفاده كنید.

چاقی مادر امراض

آمارها نگران کننده است! اینکه 45 میلیون ایرانی دچار اضافه وزن یا چاقی هستند، یعنی 60 درصد از هموطنان‌مان هر روز صبح که از خواب بیدار می‌شوند سنگینی اضافه وزن را بر پاهای خود می‌کشند.
تهران امروز: آمارها نگران کننده است! اینکه 45 میلیون ایرانی دچار اضافه وزن یا چاقی هستند، یعنی 60 درصد از هموطنان‌مان هر روز صبح که از خواب بیدار می‌شوند سنگینی اضافه وزن را بر پاهای خود می‌کشند، داروهای کاهش قند و چربی خون می‌خورند یا حتی برای لاغری دست به دامان قرص‌ها و کمربندهای لاغری می‌شوند. 

با نگاهی به آمار سکته‌ها و انواع سرطان به عنوان عوامل مهم مرگ و میر در کشور، بازهم می‌توان ردپای چاقی را مشاهده کرد. هرچند پزشکان همواره درباره ورزش روزانه هشدار داده‌اند اما زندگی شهری مدرن، گرفتاری‌های روزمره و راحت طلبی، سبب شده تا کم‌تحرکی سالانه جان 2 میلیون فرد چاق را در جهان بگیرد! 

این در حالی است که پژوهش‌ها نشان می‌دهد 58 درصد مردم جهان از کم‌تحرکی رنج می‌برند که این امر عامل مشترک نخست در بیماری‌های دوران معاصر به شمار می‌رود.
  
پیش به سوی لاغری!
 اینجا یک باشگاه چاقی است. از این دست باشگاه‌ها در سراسر پایتخت افتتاح شده‌است. در این نوع باشگاه‌ها هم متخصص تغذیه برای مراجعان رژیم مخصوص طراحی می‌کند و هم فعالیت‌های بدنی ثبت شده‌اعضا را در سالن ورزش، کنترل می‌کند. 

عوامل چاقي در کودکان


به کودکانی که نمایه توده بدنی آنان BMI در جدول رشد بالای نمودار 95 درصد باشد را چاق می گويند.
به گزارش خبرنگار کلينيک باشگاه خبرنگاران؛ امروزه کودکان ساعات بیشتری را به تماشای تلویزیون، نشستن پشت کامپیوتر یا بازی کردن با بازی‌های کامپیوتری می‌گذرانند، و مدت زمان کمتری را از لحاظ جسمی فعال هستند.

مطالعات متعدد نشان داده اند که چاقی دوران کودکی بطور چشمگیری باعث افزایش ریسک بیماریها در دوران جوانی و میان سالی می شود. چاقی کودکان و نوجوانان با ریسک بروز بیماریهای قلبی عروقی در کودکی و بزرگسالی در ارتباط است. علاوه بر این خطر بروز چاقی در بزرگسالی نیز در این افراد بالاتر بوده و در ضمن نشان داده شده که افزایش وزن اثر منفی بر کیفیت زندگی و موفقیت درسی در این کودکان دارد. کاهش اعتماد به نفس و افزایش احتمال بروز افسردگی در این  کودکان بیشتر است.

شهرنشینی و صنعتی‌شدن باعث ایجاد تغییرات زیادی در الگوی غذایی انسان‌ها شده است اما گاهی ما با رفتارهای نادرست مان باعث می‌شویم الگوی غذایی خود یا فرزندانمان غلط باشد و نتیجه‌اش، کودکان چاقی است که این روزها تعدادشان هم کم نیست.

بلانكيت يا جوهر قند چيست ؟

مدیر گروه بهداشت محیط وحرفه ای مرکز بهداشت نیشابور از بروز برخی اختلالات در رابطه با استفاده برخی قندها و آبنبات ها خبرداد.
به گزارش گروه علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، مهندس نعمت الله معروفي  گفت: بروز برخي اختلالات استنشاقي، گوارشي، پوستي و چشمي مي تواند از عوارض برخي قندها و ابنبات هاي داراي بلانكيت باشد .

وي افزود: با توجه به اينكه بيشتر افراد قندها و آبنبات هايي را مي خرند كه به رنگ سفيد است ، لذا برخي از كارخانجات و كارگاههاي قند و آبنبات بطور غير مجاز از بلانکیت که تركيبي گوگردي بوده برای رنگبري و سفيد كردن قند و آبنبات استفاده مي كنند که مقدار زياد مصرف آن سرطانزا مي باشد به همين دليل يكي از مهمترين  فاكتورهاي  كنترل كيفيت قند اندازه گيري باقيمانده بلانكيت است .

معروفی اظهار داشت: بروز اختلال در دستگاه گوارش با تاثير بر پرزهاي معده و روده و در دراز مدت باعث از بين رفتن آنتي اكسيدان ها مي شود .

وي در پایان اظهار داشت: ميزان مجاز مورد استفاده بلانكيت در مواد غذايي  كمتر از 10 میلی گرم در لیتر(  پي پي ام ) است.

دليلي براي تمايل به غذا هاي چرب!


استفاده از مواد غذایی پر‌چرب تهدیدی جدی برای سلامتی افراد است.
به گزارش خبرنگار کلينيک باشگاه خبرنگاران؛  مصرف غذاهاي چرب و مضر روي ثبات احساسي انسان تاثير سوء مي‌گذارد و احتمال بروز اضطراب و افسردگي را تشديد مي‌كند.

متخصصان تغذيه هشدار دادند خوردن غذاي چرب نه تنها به جسم آسيب مي‌رساند بلكه روي روان هم تاثير سوء دارد.
استفاده از غذاهای پرچرب، یکی از علل ابتلا به سنگ‌های کیسه صفرا است. دکتر بابک رضایی افزود: کاهش وزن‌ ناگهانی، استفاده از داروهایی که حرکت کیسه صفرا را کُند می‌کند و تغذیه وریدی از دیگر علل زمینه‌ساز در بروز سنگ‌های صفرا است.
 مصرف غذاهایی كه حاوی مقادیر زیادی چربی اشباع شده هستند مانند همبرگر، پنیر، بستنی و كره باعث بروز التهاب در سرتاسر بدن می‌شود كه مغز هم از این قاعده مستثنی نیست. این التهاب در نهایت باعث ایجاد تغییراتی در مغز می‌شود كه پیامد آن بروز تغییرات خلق منفی است.
هر چند مصرف غذاهاي چرب در ابتدا ممكن است به دليل طعم خاصي كه دارد به شما احساس لذت بدهد اما اين مواد غذايي معمولا اعتياد‌آور هستند و در نتيجه پس از مدتي و به ويژه اگر زياد استفاده شود باعث افت خلق و افسردگي مي‌شوند.

نکته:درواقع اسیدهای چرب غیرمفید موجود در این دسته از مواد غذایی پروتئین‌های موجود در مغز را دستخوش تغییر می‌كنند و این امر منجر به دگرگونی‌های احساسی می‌شود.

با خوردن سیب دیرتر از بقیه آلزایمر بگیرید


کمی عجیب به نظر می رسد اما بدانید با خوردن سیب می توانید دیرتر از بقیه آلزایمر بگیرید.
دکتر سبحان ابراهیمی، متخصص تغذیه در گفتگو با خبرنگاركلينيك باشگاه خبرنگاران گفت:  کمی عجیب به نظر می رسد اما متخصصان تغذیه می گویند؛ برخی مواد موجود در سیب می تواند موجب افزایش ترشح استیل کولین شود.

وی تصریح کرد: استیل کولین یک واسطه شیمیایی مهم در بدن است که در مغز باعث افزایش عملکرد مغز، شناخت بهتر و حافظه شفاف تر می شود.

ابراهیمی خاطر نشان کرد: تحقیقات نشان داده است افرادی که به طور منظم سیب می خورند بسیار دیرتر از بقیه دچار بیمای آلزایمر می شوند.

بزرگی شکم نشانه کبد چرب است

 فوق تخصص گوارش و کبد گفت : مهمترین علایم کبد چرب ، داشتن شکمی بزرگ است . 30 درصد از مردم ایران دارای درجاتی از کبد چرب هستند.

دکتر ˈرضا ملک زادهˈ روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران افزود : مهمترین خطر کبد چرب سکته قلبی و مغزی زودرس است . یکی دیگر از علایم کبد چرب داشتن آنزیم بالا در خون است که این مسئله با آزمایش قابل تشخیص است .

ملک زاده خاطرنشان کرد : برخی از افرادی که مبتلا به کبد چرب هستند با پیشرفت این بیماری مبتلا به نارسایی کبد می شوند که البته در برخی از بیماران حتی ممکن است 30 سال طول بکشد تا کبد دچار نارسایی شود.

وی گفت : مطالعات و تحقیقاتی در زمینه مصرف چای و قهوه نشان می دهد که مصرف زیاد چای در افراد مبتلا به کبد چرب ضرر دارد و در مقابل مصرف قهوه برای کبد چرب مفید است .

ملک زاده در مورد بروز چاقی در جامعه خاطرنشان کرد : متاسفانه امروزه بیماری چاقی در جامعه ما بسیار شایع شده است و پیشگیری از چاقی و درمان آن می تواند در درمان کبد چرب موثر باشد .