مصرف قهوه عضلات سالمندان را تقویت می‌کند



تیمی از محققان انگلیسی دریافتند که مصرف قهوه در حد اعتدال برای تقویت عضلات سالمندان ضروری است.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ محققان گفتند: قهوه حاوی کافئین است و مصرف در حد اعتدال آن به گونه‌ای که از 3 فنجان در روز بیشتر نشود، چه بسا قدرت عضلات سالخوردگان را بهبود می‌بخشد و عملکرد آنها را تقویت می‌کند و قدرت لازم را به آنها برای تحرک، راه رفتن و کاستن از زمین خوردن و آسیب دیدن می‌دهد. زمین خوردن و ‌آسیب دیدگی ناشی از آن در دوران سالخوردگی روی می‌دهد.
این تحقیقات نشان داد: عضلات انسان با بالارفتن سن در نتیجه تغییرات زیاد فیزیولو‍ژیک ضعیف شده و عملکرد آن کاهش می‌یابد.
محققان بر اساس نتایج این تحقیقات به همگان به وی‍ژه سالخوردگان توصیه کردند که غذا و نوشیدنی‌های حاوی کافئین مثل قهوه، چای و شکلات سیاه برای تضمین برخورداری از قدرت و عملکرد بهتر عضلات مصرف کنند.
این تحقیقات در نشست علمی جمعیت بیولوژیک تجربی آمریکا ارائه شد.
محققان در این تحقیقات آزمایش‌هایی را روی موش ها انجام دادند و گفتند: با وجود اینکه مکانیزم کار کافئین شناخته شده نیست اما روشن است که به ثبات حرکتی عضلات، نرمی و اعطای قدرت لازم برای تحرک و راه رفتن و انجام کارهای مختلف کمک می‌کند و عملکرد حرکتی افراد را بهبود و قدرت آنها را تقویت می‌کند.
محققان همچنین دریافته‌اند که مصرف منظم قهوه در روز خطر مرگ و میر به علل معمول و سنتی را کاهش می‌دهد.
این تحقیقات از کاهش میانگین مرگ و میر به ویژه در بین آسیب دیدگان از بیماریهای ریه، حملات قلبی، سکته‌های مغزی یا عفونت و دیابت حکایت داشت.
یک پژوهش جدید نیز نشان می‌دهد که این امکان وجود دارد که مصرف قهوه خطر ابتلا به سرطان مخاط رحم را کاهش دهد.
تحقیقات انجام شده همچنین حاکی از آن است که مصرف قهوه می‌تواند خطر بیماری دیابت نوع دوم را کاهش دهد.


پتاسیم حامی‌قلب



پتاسیم یک ماده معدنی ساده با نقش‌های بسیار مهم است؛ به تنظیم ضربان قلب کمک می‌کند و به این ترتیب پتاسیم به قلب شما کمک می‌کند که خون را به سمت اندام‌های بدن پمپاژ نماید.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ اگر مبتلا به فشار خون بالا، ضعف قلب یا مشکلات ریتمیک قلبی هستید، استفاده از مقدار کافی پتاسیم مهم است و با وجود اینکه پتاسیم و کلسترول مستقیما به هم ربطی ندارند، اما استفاده از رژیم غذایی سرشار از پتاسیم می‌تواند به کاهش کلسترول خون شما نیز کمک کند. 

پتاسیم و کلسترول بالا
هنوز رابطه مستقیمی‌میان پتاسیم و کلسترول خون اثبات نشده است، اما جالب است بدانید بسیاری از رژیم‌هایی که ثابت شده‌اند به کاهش کلسترول کمک می‌کنند، مقادیر فراوانی پتاسیم دارند. اگر کلسترول خونتان بالا است، شما بیش از حد معمول در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی قرار دارید. همین موارد برای کسانی که عوامل خطرساز دیگری (مانند سیگار کشیدن، فشارخون بالا، سن بالای 55 سال برای مردان و بالای 65 سال برای زنان و کم تحرکی) برای ابتلا به تنگی و گرفتگی عروق دارند نیز وجود دارد. 

پتاسیم و فشار خون بالا
در مطالعه گسترده‌ای که روی افراد مبتلا به فشار خون بالا انجام گرفت مشخص شد که استفاده از مکمل‌های پتاسیم، فشار خون سیستولیک را تا 8 درجه کاهش می‌دهند. اما لازم نیست که برای داشتن قلب سالم مکمل‌های پتاسیم را بیش از حد مصرف کنید. یک رژیم غذایی غنی از میوه‌ها و سبزی‌ها (منابع خوب پتاسیم) و لبنیات بدون چربی یا کم‌چربی نیز می‌تواند در افرادی که به فشارخون بالا مبتلا هستند به کاهش فشار خون کمک کند. 

اصول تغذيه مادر شيرده


دكتر نسرين اميدوار/استاد دانشگاه علوم پزشکي شهيدبهشتي

خانم‌ها بعد از سپري كردن زايمانشان، لازم است به نيازهاي بدنشان پاسخ دهند. يعني در دوران شيردهي هر خانمي هم بايد طوري نيازهاي روزانه تغذيه‌اي خود را تامين كند که بتواند شير كافي توليد كند. براي اين منظور به طور متوسط حداقل 500 كالري بيش از حد مورد نياز خود بايد غذا مصرف كند. (خانم‌ها در دوران شيردهي بين 600 تا 800 سي‌سي شير در روز توليد مي‌كنند)...
 منابع ويتامين A، B12، آهن، يد و البته كلسيم و ويتامين D جزو مواد مغذي بسيار مهمي هستند كه خانم باردار بايد مصرف كند تا نيازهاي روزانه‌اش برطرف شود. خانم شيرده خيلي زياد تشنه مي‌شود پس به مصرف آب و مايعات نيز نياز شديدي دارد. به طور كلي غذاي خانم شيرده در درجه اول بايد شامل پروتئين حيواني با كيفيت بالا باشد تا ويتامين B12 و آهن به اندازه به بدنش برسد و سپس ميوه و سبزي بايد در برنامه غذايي‌اش گنجانده شود تا ويتامين‌هاي مورد نيازش تامين شود و به ويژه ويتامين C بايد به اندازه کافي به بدن برسد تا آهن به خوبي جذب شود. ضمنا لازم است به اندازه كافي لبنيات مصرف كند تا كلسيم بدن تامين شود و از آفتاب كافي هم بهره ببرد تا بدن دچار كمبود ويتامين D نشود.
براي برطرف‌كردن تمام اين نيازها لازم است 5 وعده غذا بخورد يعني 2 ميان‌وعده هم مصرف کند تا نيازهايش رفع شود. غير از غذاخوردن، پرهيزهاي يك خانم شيرده هم بسيار مهم است؛ پرهيز از استعمال دخانيات و مصرف هر ماده غذايي الكل‌دار يا كافئين‌دار و کاهش مصرف غذاهاي نفخ‌دار. در صورتي كه خانم شيردهي غذاهاي نفاخ يا بدبو مصرف كند، اين حالت بلافاصله به شير منتقل مي‌شود و شيرخوار هم ممكن است نفخ كند يا به تغيير بوي شير عكس‌العمل نشان دهد و تمايلش به خوردن شير كمتر شود.

اضافه وزن، ترافیک و نمک؛ تهدیدهای جدید سلامت بشر

150-13.jpg
تحقیق گسترده‌ای که با مشارکت بیش از 50 کشور جهان انجام شده، نشان می‌دهد اضافه‌ وزن بیش از گرسنگی سلامت مردم جهان را تهدید می‌کند، ترافیک عامل قتل‌عام مردان است و نمک به بزرگترین دشمن سلامت در جهان تبدیل شده است.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرآنلاین، بزرگترین تحقیق بهداشت جهانی که با حضور بیش از 500 محقق از 50 کشور جهان انجام‌ شده، نشان می‌دهد این اولین‌بار است که اضافه‌ وزن به مشکلی بزرگ‌تر از گرسنگی و کمبود مواد غذایی در جهان تبدیل شده است. این گزارش نشان می‌دهد، به‌رغم اینکه در فاصله میان سال‌های 1970/1349 تا 1990/1369 سوء‌ تغذیه و عدم دسترسی به مواد غذایی کافی عامل بیماری و مرگ زودرس در بسیاری از انسان‌ها بوده، در سال‌های اخیر این اضافه‌وزن و مشکلات قلبی‌عروقی ناشی از آن است که به مرگ زودرس منجر می‌شود.
این گزارش بهبود شرایط بهداشت جهانی را در کنترل بیماری‌های عفونی در نوزادان و کودکان نشان می‌دهد. این روند سالانه از مرگ زودرس میلیون‌ها کودک پیشگیری خواهد کرد، اما تحرک اندک همین کودکان در بزرگ‌سالی و عدم‌توجه کافی به سلامتی آنها را با مشکلات متعددی مواجه خواهد کرد.
ریچارد هورتون، سردبیر The Lancet که هفته گذشته این گزارش را منتشر کرده، می‌گوید: این گزارش جامع‌ترین تحقیق بهداشت جهانی و سلامت انسان در طول تاریخ پزشکی است. در این گزارش علل شیوع بیماری‌ها و مرگ‌و‌میر در سراسر جهان در سال 2010/1389 جمع‌آوری و با این داده‌ها در فاصله سال‌های 1970/1349 تا 1990/1369 مقایسه شده است.
در سال 1990/1369، سوء‌تغذیه ناشی از عدم دسترسی به منابع غذایی کافی اولین عامل کاهش امید به زندگی در جهان و مرگ زودرس بود. تحقیقات در این سال نشان می‌داد شاخص توده بدنی بالا دهمین عامل مرگ‌ومیر در جهان است. این در حالی است که در حال حاضر سوء تغذیه ناشی از عدم دسترسی به منابع غذایی کافی به جایگاه هشتم سقوط کرده و شاخص توده بدنی بالا ششمین عامل ایجاد بیماری و مرگ‌ومیر در سراسر جهان شناخته شده است.

سموم کشاورزی سرطان‌زاست، خیار را با پوست نخورید

خبرگزاری فارس: سموم کشاورزی سرطان‌زاست، خیار را با پوست نخورید رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه گفت: مصرف میوه و سبزی به دلیل دسترسی کم، آموزش ناکافی و مسائل اقتصادی در جامعه ایرانی یک دوم نیاز واقعی است. با این حال مصرف بیش از حد سموم کشاورزی نیز موجب سرطان‌زا شدن برخی از سبزی‌ها و میوه‌ها می‌شود.
مجید حاجی فرجی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس در مورد نقش تغذیه در سلامت اظهار داشت: با نوع غذایی که می‌خوریم می‌توانیم بسیاری از بیماری‌ها را بهبود ببخشیم یا اثرات مشکل‌زا یا عوارض بیماری را کاهش دهیم.
وی گفت: میوه و سبزی‌ها به دلیل وجود آنتی‌اکسیدان، املاح، ویتامین‌ها و فیبر مناسب گروه‌های بسیار مهم غذایی هستند که می‌توانند احتمال بروز سرطان‌های مختلف از جمله کلورکتال و سینه را کاهش دهند یا عوارض حاصل از بیماری را در راستای بقای بیمار کم کنند.
این متخصص تغذیه با اشاره به اینکه پاکیزه بودن میوه و سبزی‌ها یکی از عوامل مهم برای جلوگیری از عوارض مخرب است، گفت: به دلیل استفاده از سموم دفع آفات در مرحله تولید و کشت، میوه و سبزی‌ها آلوده می‌شوند و فارغ از اینکه کشاورز باید بداند در چه مرحله‌ای و از چه میزان سم استفاده کند تا کمترین آلودگی روی محصولات باقی بماند، خانواده‌ها باید در شست‌و‌شوی میوه و سبزی‌ها دقت کنند.
حاجی فرجی ادامه داد: نباید به شستن میوه و سبزی‌ها یک مرتبه و آن هم فقط با آب اکتفا کرد بلکه باید چند مرحله شست و شو انجام شود و حتماً از یک محلول ضد عفونی کننده نیز استفاده شود.

جنگ فناوري نانو با مسموميت غذايي


  در سال‌هاي اخير به‌دليل تغيير سبك زندگي و استفاده از غذاهاي آماده، ميزان ابتلا به مسموميت‌ها و بيماري‌هاي ميكروبي ناشي از فعاليت عوامل ميكروبي در مواد غذايي به ميزان قابل توجهي افزايش يافته است. افزايش جمعيت باكتري‌هايي كه در مواد غذايي وجود دارد شما را به دردسر مي‌اندازد.
در حقيقت اگر جمعيت باكتري‌ها خيلي زياد نباشد، با وجود جرم‌ ميكروبي دچار مسموميت نمي‌شويم، اما با افزايش جرم‌ ميكروبي كه منجر به توليد سم بيشتر مي‌شود، نه‌تنها احتمال ابتلا به بيماري‌هاي عفوني افزايش مي‌يابد بلكه احتمال ابتلا به انواع مسموميت نيز بيشتر مي‌شود.
در تشخيص مسموميت مواد غذايي، زمان و دقت روشي كه در اين فرآيند از آن استفاده مي‌شود از اهميت بسيار زيادي برخوردار است.
روش‌هايي كه در حال حاضر در صنايع غذايي براي تشخيص مسموميت‌هاي مواد غذايي مورد استفاده قرار مي‌گيرد مستلزم صرف زماني نسبتا طولاني است و در بعضي موارد دقت لازم را ندارد.
طرح بنيادي شبيه‌سازي نانوحسگرهاي زيستي براي تشخيص سموم ميكروبي مواد غذايي از جمله روش‌هاي جديد مبتني بر فناوري نانو در صنايع غذايي است كه مفتخر به دريافت مدال طلا و ديپلم افتخار از هفتمين دوره اختراعات اتحاديه آسيا شده است.
با دكتر حامد اهري، عضو هيأت علمي دانشكده علوم و صنايع غذايي واحد علوم و تحقيقات دانشگاه آزاد اسلامي و مجري اين طرح درباره دستاوردشان به گفت‌وگو نشستيم كه مي‌توانيد آن را در ادامه بخوانيد.

واقعا ضرورت دارد روزانه این مقدار گوشت مصرف کنیم!

هشدار متخصصان بیشتر متوجه گوشت‌های فرآوری‌ شده مانند سوسیس، کالباس و گوشت‌ نمک‌سود و دودی شده است

هر چند که خطر ابتلا به بیماری‌های خطرناک مانند جنون ‌گاوی از راه مصرف گوشت، منجر به افزایش شمار کسانی که به گیاه‌خواری روی می‌آورند شده است، اما همچنان بیشتر افراد تمایل زیادی به مصرف گوشت دارند.
به گزارش خبرگزاری سینا به نقل از اشپیگل آنلاین، تنها در آلمان مصرف سرانه گوشت هر نفر حدود ۶۰ کیلوگرم در سال است و تازه در آمریکا ۳۰ کیلوگرم هم بیشتر است. با نگاهی به این آمار و ارقام این پرسش پیش می‌آید که آیا اینگونه تمایل به مصرف گوشت از روی عادت است یا نتیجه تبلیغات هوشمندانه گسترده است که ما را به سمت گوشت‌خواری سوق می‌دهد؟

انسان اصالتا گوشت‌خوار بوده است
با توجه به پژوهش‌های متعدد علمی، در اینکه انسان اصالتا گوشت‌خوار بوده تقریبا شکی وجود ندارد. دانشمندان با کمک اشعه لیزر دندان‌های فسیل قدیمی‌ترین انسان‌تباران با نام «جنوبی‌کپی» (Australopithecus) را مورد بررسی قرار داده‌اند. آن‌ها متوجه شده‌اند که برنامه غذایی نیاکان ما حاوی انواع برگ، میوه، تخم و ریشه گیاهان و همینطور گوشت بوده است.

سیستم گوارشی انسان به راحتی می‌تواند کربوهیدرات‌های ساده که میوه‌ها به بدن می‌رسانند را هضم کند. اما در عین حال سیستم گوارشی بدن انسان برای هضم گوشت نیز مناسب است. علاوه بر این گوشت به عنوان منبع مهم تامین پروتئین، احتمالا باعث رشد مغز انسان در اندازه امروزی آن شده است.

چاق‌ها بیشتر در معرض ابتلا به كبد چرب هستند

 به گزارش خبرنگار وب دا، دکتر سید ضیاء الدین مظهری با بیان این مطلب اظهار داشت: آمارها نشان مي‌دهد بيماران مبتلا به كبد چرب، چاق هستند و از آنجا كه چاقي در جوامع و گروه‌هاي سني مختلف رو به گسترش است، شيوع اين بيماري هم در حال افزايش است.
وی افزود: افرادي كه گرايش عجيبي به فست‌فودها و سرخ‌كردني‌ها دارند، در معرض ابتلا به كبد چرب هستند و به طرف چاقي خزنده‌ حركت مي‌كنند چربي يا ميزان ترانس موجود در اين غذاها چربي بد (LDL‌) را افزايش و چربي خوب خون (HDL) را كاهش مي‌دهد و خطر ابتلا به بيماري‌هاي عروقي و كبدي را افزايش مي‌دهد.
این متخصص تغذیه و رژیم درمانی تصریح کرد: مصرف بيش از حد غذاهاي پركالري يكي از عوامل موثر در شيوع بي‌رويه چاقي است. وقتي افراد اين انرژي مازاد را با فعاليت بدني مصرف نمي‌كنند، چربي‌ها در اطراف شكم و سلول‌هاي كبدي ذخيره مي‌شود و عملكرد اين عضو حياتي را با مشكل مواجه مي‌كند.
وی ادامه داد: افرادي كه آبميوه‌هاي مصنوعي زياد مصرف مي‌كنند، به علت افزايش فروكتوز كه تبديل به تري‌گليسيريد بالا مي‌شود، كبد خود را در معرض خطر قرار مي‌دهند.
دکتر مظهری بهترين راه براي تشخيص اين بيماري را نمونه‌برداري از كبد عنوان کرد و گفت: افراد چاق‌ و داراي شكم بزرگ، مبتلايان به ديابت نوع 2، مبتلايان به برخي اختلالات چربي‌ خون بخصوص چربي تري‌گليسيريد يا نارسايي‌هاي قلبي، افراد الكلي، مبتلايان به سوء‌تغذيه، افرادي كه بسرعت و غيراصولي لاغر شده‌اند و كساني كه برخي داروها مانند داروهاي كورتون و ضدتشنج مصرف مي‌كنند، در معرض خطر ابتلا به كبد چرب هستند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: افرادي كه دهانشان بدطعم است و نفخ دارند و احساس خستگي مي‌كنند و همچنين انباشتگي ناحيه شكم دارند، بايد اين بيماري را جدي بگيرند و با آزمايش و سونوگرافي كبد را از رفتــــن به طرف چرب بودن بازدارند.

چای و پیشگیری از بیماریها

امروزه فعالیت رادیکالهای آزاد را عامل بروز بسیاری از بیماریها نظیر سرطانها, دیابت و بیماریهای قلبی وعروقی می دانند.
به گزارش وب دا، کارشناس تغذیه مرکز بهداشت نیشابور گفت: رادیکالهای آزاد ترکیباتی هستند که دربرخی موادغذایی وجودداشته وهمچنین درمواقع بروز استرس ها نیز درنتیجه فعالیت فیزیولوژیکی بدن پدید می آیند و این درحالی است که آنتی اکسیدانها ترکیباتی هستند که درموادغذایی وجوددارند و می توانند باغیرفعال کردن رادیکالهای آزاد درپیشگیری ازبروز سرطان ها نقش داشته باشند.
لیلا شوروزی ادامه داد: چای (به خصوص چای سبز) به دلیل سرشار بودن از ترکیباتی نظیر تانن ها و اپیگالوکاتشین ها در پیشگیری از بروز برخی سرطان ها موثر می باشد.
وی بیان داشت: تاثیر فلاونوئیدهای موجود در چای درجلوگیری ازلخته شدن خون در شریانها نیز نقش موثر این نوشیدنی را درپیشگیری ازبروز بیماریهای قلبی عروقی تشریح می کند. فلوئور موجود درچای نیز می تواند با قرارگرفتن در ساختمان دندانها و استخوان, استحکام هرچه بیشتر آن ها را فراهم آورد.
این کارشناس تغذیه معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی نیشابور در باره لزوم رعایت تعادل درمصرف چای بیان داشت: کلیه موادغذایی هنگامی می توانند درقالب برنامه غذایی تاثیرات مفید و سودبخش خود را ارائه کنند که در مصرف آنان به اصل تعادل شود که این نکته در مورد چای نیزکاملا صدق می کند و در صورتی که مصرف این نوشیدنی بین 2تا 4 فنجان در روز باشد و حداقل 2ساعت قبل و یا بعد از غذا مصرف شود می توان اطمینان حاصل کرد که ضمن پرهیز از عوارض نامناسب آن،فواید ویژه این نوشیدنی، نصیب بدن شده است.

نوشابه‌هاي انرژي‌زا خطرناكند

  
استفاده از نوشابه‌هاي انرژي‌زا مي‌تواند عوارض جانبي حادي را به همراه داشته باشد.  
به گزارش وب‌دا، به نقل از نيويورك تايمز، سازمان غذا و داروي آمريكا در مورد مصرف 4 نوع نوشابه انرژي‌زا مانند (Red Bull)  به افراد مصرف‌كننده آنها هشدار داده است.
نتايج حاصل از اين گزارش حاكيست مصرف اين نوشابه‌ها مي‌تواند باعث تندي ضربان قلب، حالت تهوع و استفراغ، ايست قلبي – تنفسي، خستگي و حتي از دست دادن هوشياري شود.
براساس اين گزارش محققان همچنين با انجام بررسي‌هاي بيشتر افزودند: در اين ميان در گروهي از موارد مصرف ‌كننده وقوع مرگ و مير ناشي از مصرف اين نوشيدني‌ها نيز مشاهده شده است.
به گفته محققان نوشيدن اين نوشابه‌هاي انرژي‌زا در سال 2009 در آمريكا توانسته است منجر به مراجعه 13000 فرد به اورژانس‌هاي پزشكي شود.