اصول تغذیه ورزشکاران کوچک


دکتر حسن ضیاء الدینی مشاور وزیر مدیرکل دفترسلامت و پیشگیری می گوید:ورزش منظم باعث ا فزایش تعداد ر گهای خونرسان به قلب و اعضای حیاتی بدن و ارتقای اکسیژن رسانی به همه سلو لهای بدن میشود. بنابراین باید کودکان و نوجوانان را به انجام فعالیت ورزشی کافی و مداوم تشویق کرد ولی باید در نظر داشت که چون انجام فعالیت مستلزم دریافت انرژی است، ورزشکاران باید مواد غذایی با ارزش مصرف نمایند.طی فعالیت جسمی ، بدن مقادیر زیادی گلوکز مصرف میکند.

بنابراین لازم است مقادیر کافی گلیکوژن در کبد وجود داشته باشد تا بتواند میزان گلوکز لازم را تامین کند.کربوهیدرا تها و مواد نشاست های تامی نکننده این ذخیره غذایی برای بدن م یباشند.

مواد نشاست های ا صلی عبارتندا ز:نان،برنج، غلات،حبوبات، جو، جوی دوسر، سیب زمینی وموز.
ویتامین اصلی مورد نیاز برای فعالیت ورزش ینیز ویتامی نهای گروه Bب ه ویژه  12Bاست. این ویتامین بیشتر در پنیر، گوشت،تخ ممرغ، ماهی، شیر و لبنیات وجود دارد.

فسفر هم برای سوخت وساز کربوهیدرا تها لازم است و علاوه بر اینکه در مواد غذایی حاوی ویتامین 12B وجود دارد در مغزها نیز یافت میشود.در زمان ورزش، مقادیر قابل توجهی آب از طریق تعریق از بدن خارج میشود.بنابراین باید اطمینان حاصل کرد که کودک یا نوجوان ورزشکار، روزانه سه لیتر مایعات دریافت کند.

از سوی دیگر همراه با آب، مصرف املاح معدنی نیز لازم ا ست که درا ین موارد مصرف مخلوطی از کرفس تازه، خیار و آناناس میتواند علاوه بر فراهم کردن آب و املاح مورد نیاز با گرمازدگی در فصل گرما نیز مقابله نماید.

پوست نارنگی کاهنده کلسترول

نارنگی، میوه ای استوایی مانند پرتقال است که برای سیستم ایمنی بدن مفید است. در کشورهایی مانند ژاپن و چین سال هاست که نارنگی کشت می شود اما این میوه در قرن ۱۹ وارد قاره آمریکا و اروپا شد.

خواص پوست نارنگی:

* محققان ادعا می کنند که جویدن پوست نارنگی کلسترول مضر را کاهش می دهد و اثر آن همانند داروهای شیمیایی است که البته عوارض آن را ندارد.

*آنزیم های موجود در سلول های سرطانی از طریق ترکیبی به نام Q40 موجود در پوست نارنگی از بین می رود.

*میزان آنتی اکسیدان در پوست این میوه ۲۰برابر بیشتر از آب آن است.

*از بیماری قلبی پیشگیری می کند.

*ناراحتی های عصبی، افسردگی، استرس و اختلالات مربوط به خواب را برطرف می کند.

*بیشتر اختلالات گوارشی را می توان با استفاده از پوست نارنگی برطرف کرد.

*مصرف آن برای جذب غذا مفید است. نفخ و حالت تهوع را برطرف می کند. با تحریک سیستم لنفاوی، به دفع مایعات اضافه کمک و با چاقی مفرط نیز مقابله می کند.

دیابتی‌ها در خوردن عسل هم محدودیت دارند


  علیرضا استقامتی در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: اگر چه اغلب دیابتی‌ها به دلیل مزمن بودن بیماریشان، اطلاعات و آگاهی لازم را کسب می‌کنند اما هنوز هم عادات و باورهای نادرستی در این بیماران وجود دارد.
وی مهمترین نکته برای دیابتی‌ها را رعایت نظم در درمان دانست و افزود: این امر صرفاً به معنی استفاده از دارو نیست چرا که بخش مهمی از درمان شیوه زندگی منظم و مناسب است.
استقامتی با بیانی اینکه ورزش مناسب و تغذیه صحیح از اصول درمان دیابت هستند توضیح داد: بیماران باید الگوی درمانی مناسبی انتخاب کنند به طور مثال نباید فکر کنند خوردن روزی چند قرص، تزریق انسولین یا نیم ساعت پیاده‌روی کافی است، بلکه برنامه‌ای را به صورت روزمره رعایت کنند.
وی تأکید کرد: جوانان مبتلا به دیابت که مایل به انجام ورزش‌های سنگین هستند حتماً باید قبل از آن با پزشک خود مشورت کنند. همچنین مبتلایان به دیابت نوع دوم که اغلب چاق یا دارای اضافه وزن هستند باید قبل از ورزش به پزشک مراجعه کنند.البته دیابتی‌هایی که ناراحتی قلبی یا چشمی دارند باید از ورزش‌های سنگین خودداری کنند.
این پزشک متخصص در ادامه با اشاره به دانسته‌ها و باورهای نادرست برخی بیماران گفت: این باورها اغلب مشکل‌ساز می‌شود. به طور مثال بیماران فکر می‌کنند مصرف مواد غذایی حاوی قندهای طبیعی محدودیت ندارد و مثلاً هر چقدر عسل بخورند مشکلی ایجاد نمی‌شود.
استقامتی با تأکید بر رعایت رژیم غذایی متعادل، متنوع و کافی از سوی بیماران اظهار کرد: پزشک بر اساس قد و وزن، شرایط جسمانی، عادات غذایی و فرهنگ بیمار رژیم غذایی به فرد پیشنهاد می‌دهد که توصیه می‌شود این رژیم رعایت شود.
به گفته وی، بیماران مبتلا به دیابت بهتر است سبزی‌های متنوع را به صورت خام یا پخته بیشتر مصرف کنند و از خوردن غذاهای پرکالری مثل غذاهای دارای نشاسته و روغن‌های اشباع نشده و شیرینی بپرهیزند.


برای غذای کمکی نوزادان چه نکاتی باید رعایت شود؟


  یک متخصص بیماری‌‎های کودکان و نوزادان گفت: در تغذیه کودکان زیر یک سال، قبل از خوراندن غذای کمکی، کودک باید از شیر تغذیه شده باشد.

منصور صادق‌زاده در گفت‌وگو با (ایسنا) ، با اشاره به نحوه رژیم غذایی کودکانی که تغذیه انحصاری آنها از شیر مادر است، اظهار کرد: تغذیه کمکی این عده از نوزادان باید بعد از پایان 6 ماهگی شروع شود و قبل از 6 ماهگی این نوزادان حتی نیاز به آب نوشیدنی هم ندارند.

وی اظهار کرد: آن دسته از نوزادانی که در کنار شیر مادر از شیر خشک نیز استفاده می‌کنند، تغذیه کمکی این نوزادان را از پایان 4 ماهگی می‌توان شروع کرد.

این متخصص کودکان با اشاره به شروع تغذیه نوزادان، یادآور شد: شروع تغذیه باید با فرنی، حریره بادام، پوره سیب زمینی و هویج باشد و استفاده از لعاب برنج زیاد توصیه نمی‌شود.

صادق‌زاده خاطرنشان کرد: سوپی که برای تغذیه نوزادان زیر یک سال استفاده می‌شود باید دارای سیب‌زمینی، هویج، برنج، جعفری، ماهیچه گوسفند یا مرغ باشد و در هنگام مصرف نیز مواد سوپ کاملاً در مخلوط کن له شده باشد تا مشکلی هنگام خوردن نوزاد به وجود نیاید و بتواند تغذیه راحتی را داشته باشد.

وی با بیان اینکه نوزاد به هنگام تغذیه کمکی افت وزن پیدا می‌کند، ادامه داد: تعداد وعده‌های غذایی جدید که شروع می‎شود باید با یک هفته فاصله انجام شود و چنانچه نوزادی نسبت به تغذیه حساسیت داشته باشد در این مدت خود را نشان می‌دهد و تغذیه با غذای کمکی در هر وعده نباید از 10 قاشق مرباخوری بیشتر باشد.

وی با اشاره به خوراندن آب به نوزادان، ابراز کرد: از زمانی که نوزاد از غذای کمکی استفاده می‌کند باید آب جوشیده خنک شده نیز به این نوزادان داده شود و چنانچه نوزادی از شیر خشک استفاده می‌کند در روز 2 تا 3 نوبت باید از آب نوشیدنی بهره‌مند شود.

صادق‌زاده با اشاره به اینکه تا 6 ماهگی سیستم ایمنی نوزاد پایین است، تأکید کرد: اگر در آماده‌سازی تغذیه کمکی نوزاد اهمال شده باشد، نوزاد دچار اسهال و استفراغ شده و به موادغذایی آلرژی پیدا می‌کند.


سنجد جایگزینی برای آنتی‌بیوتیک‌ها

امروزه كشف مواد طبیعی دارویی كه در درمان بیماری‌ها حداقل عوارض جانبی را داشته باشند به شدت مورد توجه است، به‌ویژه اینكه این مواد با طبیعت انسان سازگاری داشته باشند. از زمان‌های قدیم دانشمندان ایرانی چون بوعلی سینا درخصوص خواص پزشكی بسیاری از نباتات و میوه‌ها بررسی و مطالبی به رشته تحریر درآوردند؛ یکی از این درختان بسیار مفید، درخت سنجد و میوه آن است. ابوعلی‌سینا در كتاب قانون المقاله الثانیه من الكتاب الثانی، فی الادویه المفرده به ذكر خواص بسیاری از درختان و گیاهان از جمله سنجد می‌پردازد و از نظـر پزشكی برگ، پوست و چوب آن را مـورد مطالعه قرار می‌دهد. در ترکیب میوه سنجد تعدادی مواد پرارزش و با اهمیت وجود دارد که از جمله اولئین، استئارین، لینول و تا 8% روغن پیهی (که گلیسیرید اسیدهای پالمیتین است) را می‌توان نام برد. در میوه سنجد، اسیدهای آلی و یک نوع گلوکوزید به نام کرستین یافت می‌شود. وجود اسیدهای چرب، اسیدهای آلی و انواع ویتامین‌ها از جمله ویتامین E و C, K, B1, B2, A, F و اسیـدهای چرب اشباع نشده تشخیـص داده شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ در میوه سنجد 2 نوع قند گلوکز و فروکتوز، 7 نوع چربی اشباع شده و اشباع نشده وجود دارد. در هسته سنجد 17 نوع آمینواسید و مقداری پروتئین وجود دارد که هریک از این آمینواسیدها خواص دارویی بسیار مفیدی دارند. این میوه در طب سنتی به‌دلیل داشتن تانن، در معالجه بیماری‌های دندان، لثه و اسهال و در درمان زخم معده مؤثر است و می‌تواند از خونریزی جلوگیری کند. در هسته میوه سنجد 5/12 درصد روغن (روغن پیهی) وجود دارد؛ در هند از روغن هسته آن شربت غلیظی درست می‌کنند که در التهاب غشاهای مخاطی همراه با ترشح، همانند انواع زکام و نیز در عفونت‌های برونشیتی مصرف می‌نمایند. محققان دریافته‌اند که عصاره هسته و میوه سنجد اثر تسکینی روی دردهای حاد و مزمن دارد و بی‌دردی القا شده به‌وسیله عصاره هسته سنجد وابسته به سیستم اپیوئیدی آن نیست.

پرهیزهای غذایی خانم ها


  خانم ها در شرایط خاص باید از میوه های فصل استفاده کنند و از مصرف میوه های غیرفصل بپرهیزند.دکتر موهبتی متخصص زنان در این باره به خراسان می افزاید: مصرف سبزیجات و میوه های باددار مانند کرفس و سیب در زمان قاعدگی و زایمان مناسب نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ یکی از علت های اصلی یبوست بدون سابقه، سردی و خشکی مزاج زنان در زمان عادت ماهانه است که مصرف مواد گرم و ملین این مشکل را برطرف می کند.به عنوان مثال عرق نعناع همراه با بارهنگ یا خاکشیر حل شده در آب گرم همراه با عسل مفید است.

ترکیب زنجبیل و زعفران و کمی عسل نیز مفید است. حتی این ترکیب از کورتن نیز موثرتر است زیرا زنجبیل گرم است و زعفران قدرت نفوذپذیری آن را افزایش می دهد. اما نباید بیشتر از ۳روز مصرف شود. از طرفی خوردن ترشی و سرکه چه برای افراد گرم مزاج و چه سردمزاج باعث افزایش سردی و یبوست می شود.


تعیین جنسین نوزاد با تغییر رژیم غذایی

  اگر دوست دارید فرزندتان دختر باشد ماست بخورید و اگر می خواهید پسر داشته باشید گوشت ها را بر دیگر غذاها ترجیح دهید.' شاید این مطلب را بسیاری از شما در جمع دوستان، مهمانی ها و... شنیده باشید، اما باید دید که این موضوع واقعیت علمی دارد یا نه؟ اگر این فرضیه برای شما هم جالب است ادامه متن را با ما همراه باشید:
به گزارش سلامت نیوز به نقل از قدس آنلاین ؛ یکی از متخصصان زنان در بیمارستان کوشن " Cochin" فرانسه به تحقیق درباره این مسئله پرداخت. وی معتقد است که با تغییر رژیم غذایی می توان جنسیت جنین را انتخاب کرد.، تغذیه یا به عبارت دقیق تر، نسبت تفاوت نمک های معدنی در مواد غذایی، در جنسیت کودک آینده تاثیر گذار است. این موضوع اساس تحقیقات این پزشک است و نتایج آن نیز تا 80% فرضیه را ثابت می کند.

وی از مدتها پیش مشغول بررسی روی این پروژه بود تا اینکه در سال 1977 کادر پزشکی بخش زنان بیمارستان کوشن تصمیم گرفتند تا تحقیقی دقیق و کامل در این باره انجام دهند. خانم هایی که مایل به انتخاب جنسیت جنین بودند در صورتی می توانستند در آزمایش شرکت کنند که دستورات رژیم غذایی را کاملا دقیق و مو به مو انجام داده و لیست تمام خوراکی ها و نوشیدنی هایی که هر روز میل می کنند را در یک دفترچه بنویسند.

200 خانم تمایل خود را اعلام کردند، اما 75% آنها در حین آزمایش انصراف دادند و سختگیری زیاد در تغذیه را دلیل این کناره گیری مطرح کردند. از 58 نفری که تحقیق را ادامه دادند، 45 نفر به نتیجه دلخواه خود در مورد جنسیت جنین دست یافتند که این رقم موفقیت 6/77% آزمایش را نشان می دهد. هنوز زود بود که به طور صد در صد رژیم غذایی را تغییر داد؛ اما نتایج مثبت گویای امیدواری به ادامه تحقیقات بود.

توصیه‌هایی در مورد علف چای

علف چای گیاهی علفی و دائمی به ارتفاع تا یک متر، با بوی معطر و در زمان گل دهی بسیار زیبا است. در طب سنتی به عنوان ضد التهاب و ورم برونش‌ها و دستگاه تناسلی ادراری، درمان آسیب مجاری صفرا، التهاب مثانه، سرماخوردگی معمولی، ترش کردن، خونریزی، میگرن، سردرد، سیاتیک، زخم معده، ادرارآور، قاعده آور، ضد مالاریا، ضدشب ادراری استفاده می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مردم سالاری ؛ به طور موضعی جهت بریدگی و سوختگی، درمان زخم‌ها، عفونت‌های میکروبی و ویروسی استفاده می‌شود.کارشناسان به کسانی که علف چای مصرف می‌کنند، توصیه‌هایی کرده‌اند که مبتنی بر گزارش‌هایی راجع به واکنش‌های متقابل گیاهان با داروهای متداول است و عبارتند از:

1- کسانی که علاوه بر گیاه علف چای، داروهایی مثل سیکلوسپورین، وارفارین، دیگوکسین، تئوفیلین و یا داروهای ضد تشنج مصرف می‌کنند، قبل از قطع مصرف علف چای حتما با پزشک خود مشورت کنند. قطع مصرف این گیاه نباید یکباره باشد چون ممکن است برای تنظیم دوز لازم باشد.

2- کسانی که علاوه بر علف چای، داروهای ضد ویروسی مصرف می‌کنند باید مصرف این گیاه را قطع، سپس با پزشک معالج خود مشورت کنند. در این مورد نیازی نیست قبل از قطع مصرف علف چای و یا فرآورده‌های حاوی آن، با پزشک خود مشورت کنید.

3- کسانی که علاوه بر علف چای، قرص‌های ضدبارداری خوراکی و یا داروهای ضد افسردگی و ضد میگرن مصرف می‌کنند باید از مصرف علف چای بپرهیزند. در این مورد هم مشورت با پزشک معالج ضروری نیست.

5 خوراکی که کلسترول بد را کاهش می‌دهند


  متخصصان هندی مصرف پنج نوع غذا که در کاهش کلسترول بد موثرند را توصیه کردند.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ این متخصصان خوراک و مواد غذایی که ذیلا معرفی می‌شوند را در کاهش کلسترول مفید می‌دانند:


جو، خوراکی با فیبر بالا

خوردن یک کاسه بلغور جو می‌تواند یک روش در کاهش سطح لیپوپروتئین‌ها که به عنوان کلسترول بد شناخته می‌شوند باشد که به صورت فیبر محلول است. در حال حاضر، این فیبر محلول به کاهش جذب کلسترول در خون کمک می‌کند. مصرف به طور منظم حدود پنج گرم از این فیبر محلول، بسیار مفید است. جو در نان، کلوچه و انواع مختلفی از مواد غذایی دیگر وجود دارد که می‌تواند در زمان صبحانه مصرف شود.


روغن زیتون

روغن زیتون حاوی عوامل کاهنده کلسترول و آنتی اکسیدان‌هاست که به کاهش کلسترول بد کمک می‌کند و این در حالی است که بر روی کلسترول خوب بی تاثیر است.
سعی کنید در رژیم غذایی روزانه خود، 23 گرم روغن زیتون را جایگزین سایر روغن‌ها نمایید.


چای سبز

نوشیدن یک فنجان چای سبز می‌تواند به میزان قابل توجهی در کاهش کلسترول بد موثر باشد.

خطرات رژیم گیاه خواری

  آیا گیاه خواران و خام خواران در معرض کمبودها قرار دارند؟ چه کمبودهایی؟ راه حل این کمبودها چیست؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فرارو ؛ رژیم های گیاه خواری، رژیم هایی هستند که منبع اصلی تأمین مواد غذایی آنها منابع گیاهی است. برخی فرآورده های حیوانی نیز مجازند که اغلب شامل فرآورده های لبنی و تخم مرغ می‌شود اما گوشت به طور جدی در این رژیم ها ممنوع است. اما زمانی که صحبت از رژیم های گیاه خواری سرسخت است، هیچ گونه خوراکی حیوانی (گوشت، لبنیات، تخم مرغ) تحمل نمی‌شود.

بدون مصرف گوشت، خطر کمبود پروتئین وجود دارد. به یاد داریم که دریافت پروتئین بستگی به دو اسید آمینه (سازنده های اصلی پروتئین ها) دارد که برخی آنها را ضروری می‌نامند، یعنی بدن خودش نمی‌تواند آنها را بسازد بنابراین باید مقدار کافی آن از مواد خوراکی بیرون تأمین شود. اما گیاهان نیز اسید آمینه دارند.

به این ترتیب آنها هم حاوی پروتئین با ارزش بالای بیولوژیکی هستند. در عوض توجه داشته باشید که تمام گروه های غذایی حاوی همان نوع از پروتئین ها نیستند. به همین خاطر است که حبوبات و غلات این نوع از پروتئین ها را دارند. به بیان دیگر، مشارکت حبوبات و غلات در این رژیم ها ضروری است. و هر چه منابع حیوانی در رژیم غذایی کمتر مجاز باشند، این مشارکت باید جدی تر باشد.

به همین منظور غذاهای زیادی جو دارند که گیاه خوران می‌توانند از آنها استفاده کنند، مانند: نخود و سبوس در کوس کوس، سوپ نخود و نان، برنج کاری و حبوبات (لوبیا، عدس) و... . در نهایت، گیاه خوران، خصوصاً آنهایی که لبنیات و/ یا تخم مرغ کمی استفاده می‌کنند، در معرض خطر کمبودها قرار ندارند، مگر اینکه احتمالاً دچار کمبود آهن شوند.

آدامس می‌تواند به کنترل وزن کمک کند؟

  به عقیده‌ متخصصان پژوهش‌های گسترده تری نیاز است تا نقش آدامس در کنترل اشتها به طور دقیق‌تری مورد بررسی قرار بگیرد. ولی با این حال نیز به نظر می‌رسد جویدن آدامس راهی برای پیشگیری از پر خوری است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تبیان، خیلی از مردم علاقه‌ی خاصی به آدامس جویدن دارند. خیلی‌ها آدامس بدون قند می‌جوند تا از پوسیدگی دندان‌هایشان جلوگیری کنند و یا این که نفسشان خوشبو شود. برخی دیگر هم برای بالا بدن تمرکز و یا کنترل استرس آدامس می‌جوند. اما باید بدانید که همین آدامس جویدن می‌تواند به کنترل وزن شما کمک کند. برای آشنایی بیشتر با نقش آدامس در کنترل وزن با ما همراه باشید.
 
آدامس چگونه می‌تواند به کنترل وزن ما کمک کند؟

آدامس، ارزان، قابل حمل آسان و کم کالری است. در واقع هر دانه آدامسی که می‌جوید بین 5 تا 10 کالری دارد و بهترین روش برای پیشگیری از «ریزه خواری» و کاهش میزان کالری دریافتی است. آدامس برای کنترل اشتها نیز بسیار موثر است. بر اساس نتایج پژوهشی که در سال 2007 انجام شد، جویدن آدامس قبل از میان وعده‌ی بین ناهار و شام اشتها را کاهش می‌دهد و به این ترتیب کالری کمتری دریافت می‌کنید.

در این پژوهش مشخص شد افرادی که 3 ساعت قبل از عصرانه به مدت 15 دقیقه تا یک ساعت آدامس می‌جوند 36 کالری کمتر نسبت به افرادی که آدامس نمی‌جوند دریافت می‌کنند. نوع آدامس هم فرقی نمی‌کند. یعنی فرقی نمی‌کند آدامس معمولی باشد یا آدامس بدون قند.

ویژگی‌های منحصر به فرد انواع لوبیا

لوبیاها نفاخ هستند. با خیس کردن آنها می‌توانید این مشکل را برطرف کنید اما یادتان باشد با این کار ترکیب‌های مفید آن را هم دور می‌ریزید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری تندرستی، بالوبیاها می‌توان غذاهای مختلفی تهیه کرد؛ از همان آبگوشت معروف تا غذاهای غیرسنتی. دلیل آن هم تنوع لوبیاها و ویژگی‌های تغذیه‌ای بی‌شمار آنهاست. اما برخی از ویژگی‌های این خوراکی‌ها مشترک هستند.

 لوبیاها نفاخ هستند. با خیس کردن آنها می‌توانید این مشکل را برطرف کنید اما یادتان باشد با این کار ترکیب‌های مفید آن را هم دور می‌ریزید.

 مشکی‌پوش
در کشور ما از این لوبیا کمتر استفاده می‌شود. اما یک بار امتحان کنید؛ مزه بی‌نظیرش که بین مزه قارچ و گوشت قرمز است، رهایتان نمی‌کند.
ویژگی‌ها: در بین انواع لوبیاها این نوع سرشار از انواع آنتی‌اکسیدان‌ها است. بنابراین غذایی ضدسرطان محسوب می‌شود.
میزان اسیدفولیک آن از دیگر انواع بیشتر است. بنابراین مصرف آن برای افراد دچار کم‌خونی و دختران بالغ بسیاری مناسب است.

   سفیدپوش
لوبیا سفید در بسیاری از غذاها، از جمله سالادها استفاده می‌شود.
ویژگی‌ها:با مصرف این لوبیا سطح کلسترول خون به ویژه کلسترول بد پایین می‌آید.

غذاهای فیبردار بهبود سرطان پروستات را تسریع می‌کنند

  تحقیقات علمی جدید حاکی است که مصرف غذاهای فیبردار بهبود بیماران مبتلا به سرطان پروستات را تسریع می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، محققان مرکز تحقیقات سرطان در دانشگاه کلورادوی آمریکا به اطلاعات جدید و جالب توجهی درباره بیماری سرطان پروستات دست یافتند که یکی از خطرناکترین بیماریهای توموری و کشنده‌ترین آنها به شمار می‌رود.

این تحقیقات حاکی است: مواد غذایی حاوی فیبر طبیعی برای افراد مبتلا به سرطان پروستات – اگر این بیماری در مراحل اولیه آن تشخیص داده شود- بسیار مفید است زیرا دریافته شده است که غذاها از شدت گسترش بیماری کم می‌کند، پیشرفت آن را به تأخیر می‌اندازد و بهبودی بیمار را تسریع می‌کند.

این تحقیقات حاکی است: فیبر طبیعی موجود در سبزیها و میوه‌ها حاوی ماده inositol hexaphosphate است که به خواص ضد تومور شهرت دارد. این ماده سطح پروتئین "GLUT-4" را که به تومورهای سرطانی گلوکز می‌رساند کاهش می‌دهد و در نهایت این امر به کوچک شدن حجم تومور منجر می‌شود و فرصت بهبود از این بیماری خطرناک را افزایش می‌دهد.

به گزارش نشریه "Cancer Prevention Research shows "، میوه‌ها و سبزیها به طور کلی از بارزترین مواد غذایی حاوی فیبر هستند و همچنین در مواد غذایی نظیر گندم، برنج، جو، سبزیهای خشک، پودر کاکائو، کنجد، کتان، آفتابگردان، آجیل به خصوص بادام، فندق و گردو به میزان زیادی یافت می‌شود.


میوه و سبزیجات:5 واحد اما چگونه؟

  «برای سالم بودن هر روز 5 واحد میوه و سبزیجات میل کنید». این توصیه ای است که همیشه و همه جا می‌شنویم. اما تا چه اندازه به این توصیه عمل می‌کنیم؟

اصلاً چرا باید 5 واحد از این مواد غذایی را مصرف کنیم؟ این 5 واحد معادل چند گرم میوه و سبزیجات در روز است؟ برای پاسخ این سۆالات با ما همراه باشید.
 
چرا 5 واحد؟


به گزارش سلامت نیوز به نقل از تبیان، این عدد معادل با حداقل میوه و سبزیجاتی که باید هر روز مصرف کنیم تا میزان فیبرها، ویتامین‌ها، مواد معدنی و دیگر عناصر مورد نیاز بدن تأمین شود.
 
چند گرم میوه و سبزیجات در روز؟


این عدد معادل 400 گرم میوه و سبزیجات است. هر واحدی که می‌گوییم برابر است با 80 گرم میوه یا سبزیجات است که اگر ضربدر 5 کنیم می‌شود 400 گرم. البته این حداقل میزان میوه و سبزیجات است. هدف اصلی رسیدن به روزانه 800 گرم یعنی معادل 10 واحد میوه و سبزیجات در روز است.
 
این میوه و سبزیجات چگونه باید مصرف شود؟


* برای صبحانه یک عدد میوه معادل حدود 100 تا 150 گرم

* برای وعده‌ی ناهار یک بشقاب سالاد سبزیجات معادل 100 تا 150 گرم به اضافه‌ی یک عدد میوه برای دسر معادل 100 تا 150 گرم

دارو های چربی سوز تاثیری در کاهش وزن ندارند



دارو های چربی سوز صرفاً جنبه تبلیغاتی دارند و اثر بخشی این دارو ها تاکنون به اثبات نرسیده است.
دکتر نیستانی متخصص تغذیه در گفتگو با خبرنگاربهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: زندگی ماشینی ، کم تحرکی، زیاد خوردن، ورزش نکردن همگی از عواملی هستند که عده ای را با معضل چاقی مواجه کردند.
وی افزود: مصرف خود سرانه کپسول های لاغری، قرص های چربی سوز و سایر محصولاتی که مدعی هستند وزن را کاهش می دهند مدتی است در میان کسانی که سعی دارند به کاهش وزن برسند رایج شده است این در حالی است که مردم از عواقب و عوارض این محصولات آگاه نیستند.
نیستانی ادامه داد: مردم باید بسیار مراقبت باشند چرا که این دارو ها جنبه ی تجاری دارند و تاکنون هیچ گونه سند علمی که اثر بخشی این دارو ها را اثبات کند کشف نشده است.
وی در مورد دارو های ضد اشتها و چربی سوز گیاهی خاطر نشان کرد: صرف این که بگویی این دارو ها گیاهی و بی خطر هستند به هیچ عنوان درست نیست چرا که این داروها هم می توانند موجب عوارضی از قبیل افزایش فشار خون، ریزش مو، تپش قلب، حساسیت پوستی  شوند.
وی در خاتمه گفت: چاقی ممکن است علل متفاوتی داشته باشد بنابراین با مراجعه به متخصص تغذیه و استفاده از رژیم مناسب و ورزش کردن می توانیم به وزن دلخواه دست یابیم.

به کمک تغذیه تمرکز را افزایش دهید


گاهی اوقات عدم تمرکز مشکلی است که ما در هر زمانی از آن رنج می‌بریم، اما لازم نیست نگران باشید.

حتماً صبحانه بخورید
مغز نیازمند مواد مغذی بسیار ویژه‌ای است تا عملکرد خود را در بهترین حالت نگه دارد. هر روز صبحانه بخورید. مغز به منبع غنی گلوکز نیاز دارد، مطالعات نشان می‌دهند افرادی که صبحانه نمی‌خورند عملکرد ضعیف‌تری در مدرسه یا محل کار دارند.
استفاده از میوه‌ها و سبزیجات
از سبزیجاتی مانند شاهی، هویج، سیب‌زمینی، کلم بروکلی، کلم برگ قرمز، کلم بروکسل، جوانه‌ها، اسفناج، لوبیا سبز یا فلفل و از میوه‌های تازه مثل سیب، گلابی، توت، آلو، خربزه و مرکبات استفاده کنید. موز، انگور و سیب‌زمینی را در حد اعتدال مصرف کنید (آن‌ها حاوی مقدار زیادی قند طبیعی هستند).
فیبر زیاد و اسیدهای چرب غیر اشباع
رژیم غذایی غنی از فیبر با کاهش ضعف کارکرد ذهن در پیری همراه خواهد بود. خوردن مواد غذایی غنی از اسیدهای چرب غیراشباع با یک پیوند دوگانه می‌تواند از مغز در مقابل زوال عقل در پیری محافظت کند، خصوصاً اسیدهای چرب امگا- 3 و امگا - 6 بسیار مناسبند. تئوری که در خوردن اسیدهای چرب ضروری وجود دارد این است که 60 درصد مغز از چربی تشکیل شده است و این چربی‌ها نیازمند جایگزینی هستند. غذاهای سرشار از آنتی‌اکسیدان آسیب رادیکال‌های آزاد را در مغز کاهش می‌دهند و زوال عقلی ناشی از پیری را کند می‌کنند.

كم و زياد خودتان را جدي بگيريد

 كيلوگرم‌هاي اضافه بدن افراد در سراسر دنيا يكي از بزرگ‌ترين معضلات گريبانگير جامعه بشري در قرن حاضر است كه مشكلات عديده‌اي از جمله فشار خون، كلسترول، احتمال ابتلا به بيماري‌هاي قلبي ـ عروقي، ديابت و مشكلات ريز و درشت بسيار ديگري را دامن مي‌زند.
به همين دليل پيش از هر چيز لازم است هر فردي از وزن خود آگاه باشد و اگر خارج از محدوده وزن طبيعي قرار دارد براي رسيدن به شرايط مطلوب اقدام كند.
BMI
براي محاسبه و تعيين وضع تناسب اندام، شاخص‌هاي گوناگون و فرمول‌هاي مختلفي وجود دارد. هريك از اين شاخص‌ها بر مبناي خاصي تعريف شده و فرمول ويژه‌اي ارائه مي‌كند، اما همه آنها هدف واحدي را دنبال مي‌كند و در پي محاسبه و برآورد يك چيز است: آيا وزن فرد در شرايط مناسبي قرار دارد و از روي وزن مي‌توان او را در زمره افراد سالم به ‌شمار آورد؟
در اين ميان يكي از رايج‌ترين شاخص‌ها و در عين حال ساده‌ترين آنها كه بسيار هم معروف است شاخص BMI است.
 BMI مخفف عبارت Body Mass Index يا شاخص توده بدني است كه برمبناي نسبت وزن فرد به طول قد او تعريف شده است.
در واقع اين شاخص با ارائه فرمولي ساده كه براي هر فردي براحتي قابل محاسبه است نشان مي‌دهد يك فرد از تناسب اندام برخوردار است يا نه.

بهترین مکان نگهداری 5 ماده‌ مهم غذایی


بهترین مکان نگهداری 5 ماده‌غذایی مهم هر چیزی جای خودش را دارد. هر آدمی خانه خودش را دارد. هر وسیله‌ای در خانه جای مخصوص به خودش را دارد و به تبع همین موضوع هر ماده غذایی خاصی هم جای به خصوصی برای نگهداری خواهد داشت.
برترین مجله اینترنتی ایران
مجله آشپزی ایده آل:  هر چیزی جای خودش را دارد. هر آدمی خانه خودش را دارد. هر وسیله‌ای در خانه جای مخصوص به خودش را دارد و به تبع همین موضوع هر ماده غذایی خاصی هم جای به خصوصی برای نگهداری خواهد داشت. در این بین شاید برخی از ما هنوز درباره اینكه بعضی از مواد غذایی خاص را كجا نگهداری كنیم كمی بلاتكلیف باشیم. به عنوان مثال شما گوجه‌فرنگی را داخل یخچال نگه می‌دارید یا خارج از آن؟ مطمئن هستید جایی كه شما از گوجه‌فرنگی نگهداری می‌كنید همان جایی است كه باید باشد؟ 5 ماده غذایی وجود دارد كه برخی از ما كم و بیش در خصوص جای نگهداری از آنها سردرگم هستیم. این مطلب شما را راهنمایی می‌كند تا بدانید كجا باید از این مواد غذایی نگهداری كنید.

گوجه‌فرنگی، قهرمان سالاد!

بله، گوجه‌فرنگی به لحاظ تكنیكی یك نوع میوه است اما به لحاظ مزه بیشتر در دسته صیفی‌جات قرار می‌گیرد. اگر شما جزو افرادی هستید كه در باغچه كوچك خانگی‌تان بوته‌های گوجه‌فرنگی كاشته‌اید پس به خوبی به این نكته واقف هستید كه گوجه‌فرنگی گرما را دوست دارد و البته از سرما بیزار است. با این وصف فریزر و دمای سرد نمی‌تواند فضای ایده‌آلی برای نگهداری از گوجه‌فرنگی باشد. البته شما می‌توانید گوجه‌فرنگی را در فریزر نگهداری كنید چون در این صورت همچنان قابل استفاده برای پخت و پز خواهد بود اما دیگر یك خوردنی تازه محسوب نمی‌شود. در عوض می‌‌توانید گوجه‌فرنگی را در كمد یا داخل سبدهای مخصوص در فضای آشپزخانه نگهداری كنید البته حواستان باشد كه گوجه‌فرنگی نباید در معرض تابش مستقیم خورشید قرار بگیرد. به این ترتیب شما می‌توانید همواره آن را سرحال و البته تازه استفاده كنید. در ضمن برای اینكه گوجه‌فرنگی‌ها پلاسیده نشود چه بهتر كه به مقدار مصرف روزانه یا هر دو روز یك‌بار خرید كنید تا همیشه گوجه‌فرنگی تازه در اختیار داشته باشید.

سبزي هاي داخل فريز را سرخ نكنيد

 براي نگهداري سبزي؛
  
از قرار دادن سبزي سرخ شده داخل فريزر خودداري كنيد.
به گزارش وب دا، كارشناس مواد آشاميدني و  بهداشتي معاونت غذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي يزد ضمن بیان این مطلب گفت: چنانچه سبزي سرخ شود، مواد مضري كه در روغن ايجاد مي شود، در سبزي ذخيره شده و مورد استفاده قرار مي گيرد.
رضا موركيان گفت: در خصوص فريز كردن سبزي بايد سعي شود بعد از خرد كردن سبزي، حرارت مختصري به آن داده و از آنجا كه سبزي با حرارت ديدن آب مي اندازد و بخار روي آن مي پيچد، نيازي به سرخ كردن با روغن ندارد و پس از آنكه آب سبزي تبخير شد، اجازه داده شود سبزي سرد شود و در لايه هاي نازك بسته بندي و داخل فريزر قرار گيرد.
وی تصريح كرد: سبزي را مي توان 2 تا 3 ماه در فريزر نگهداري كرد و اگر بيش از اين مدت داخل فريزر بماند ارزش تغذيه آن كم نمي شود بلكه مواد معطر آن كم مي شود اگر به صورت نامناسب بسته بندي شود.
این كارشناس مواد آشاميدني و  بهداشتي اضافه كرد: اگر بسته بندي مواد غذايي منجمد شده را از داخل فريزر بيرون آورده و از حالت انجماد در آيد و پس از مصرف، مقداري از آن مجددا داخل فريزر قرار گيرد، املاح و ويتامين هاي ديگر ماده غذايي از طريق خونابه يا آب چكه در مي آيد و مواد معطر آن خارج مي شود بنابراين اين ماده غذايي ارزش تغذيه اي ندارد و در اين حالت در مورد سبزي فقط از فيبر آن مي توان استفاده كرد.
مورکیان بيان كرد: اگر سبزي در بسته هاي صاف و مقطع بسته بندي و داخل فريزر قرار داده شود و زمان استفاده، بسته بيش از اندازه مصرف باشد مي توان بسته را شكست و مابقي را داخل فريزر قرار داد، در اين صورت به شرط اينكه بسته بندي آلوده نشده باشد، مشكلي در ارزش تغذيه اي سبزي ايجاد نمي شود.

آیا شکلات شما را باهوش‌تر می‌کند؟

براساس نتایج تحقیقی که اخیرا انجام شده است، به نظر می‌رسد که شکلات خوردن شانس کشورها را برای بردن جوایز نوبل افزایش می‌دهد.
اما برندگان جوایز نوبل چقدر شکلات می‌خورند و ارتباط احتمالی این دو موضوع چگونه قابل توجیه است؟
فرانس مسرلی که این مطالعه را در دانشگاه کلمبیای نیویورک انجام داده است، اولین‌بار بعد از مطالعه درباره فواید خوردن کاکائو به فکر انجام چنین پژوهشی افتاد.
او در مقاله‌ای خواند که مصرف منظم کاکائو باعث بهبود کارکرد مغز در افراد مسنی می‌شود که دچار آسیب‌های شناختی خفیف شده‌اند. این آسیب‌ها معمولا جزو عوامل زوال عقل هستند.
آقای مسرلی می‌گوید: "مطالعات روی موش‌ها نشان داده است که مصرف شکلات باعث افزایش طول عمر و بهبود کارکردهای شناختی آنها می‌شود و حتی حافظه حلزون‌ها با مصرف شکلات بهتر می‌شود."
آقای مسرلی تعداد برندگان جوایز نوبل در هر کشور را به عنوان شاخص هوش عمومی در نظر گرفت و این شاخص را با میزان مصرف شکلات در هر یک از کشورها مقایسه کرد.
نتایج این تحقیق، که در مجله پزشکی "نیوانگلند" منتشر شد، جالب توجه بود.