ریسک سرطان مری

افزایش ریسک سرطان با نوشیدن چای داغ
 چای داغ یکی از علل اصلی بروز سرطان مری است که باعث ایجاد اختلال بلع و در موارد پیشرفته‌تر حتی باعث اختلال در نوشیدن می‌شود.
 شهرام آگاه متخصص داخلی و فوق‌ تخصص گوارش و کبد در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، چای داغ را از عوامل اصلی بروز سرطان مری دانست. از دیگر علل شایع این سرطان می‌توان به کمبود تغذیه، مصرف سیگار و مصرف تریاک اشاره کرد. در بعضی از انواع این سرطان الکل و تریاک هم اثر سوء دارد.


سرطان مری یکی از سرطان‌های شایع دستگاه گوارش فوقانی در ایران است به نحوی که منطقه‌ای از شمال شرق و شمال کشور ما روی کمربند سرطان مری قرار دارد. این کمربند از قسمتی از چین و آسیای مرکزی می‌گذرد به نحوی که در این مناطق شیوع سرطان مری بیشتر از جاهای دیگر دنیا است.


سرطان مری دو نوع است که تنها یک نوع آن در ایران شایع است و آن نوع سنگ فرشی است که همه قسمت‌های مری را می‌تواند درگیر کند اما قسمت‌های میانی و فوقانی را بیشتر تحت تأثیر خود قرار می دهد. شیوع این سرطان در زنان و مردان یکسان اما در زنان کمی بیشتر است علت اینکه چرا سرطان مری در این نواحی بیشتر است هنوز مشخص نیست.


سرطان مری از نظر عوامل بالینی متأسفانه در مراحل اولیه قابل تشخیص نیست به نحوی که وقتی تشخیص داده می‌شود که ممکن است در مراحل پیشرفته خود باشد و امکان درمان محدودی داشته باشد عوامل بالینی این بیماری بدون نشانه است اما عوامل پیشرفته آن ممکن است با احساس گیر کردن غذا، که ابتدا با گیر کردن غذای سفت و بعد غذای نرم رخ می‌دهد. در مراحل انتهایی حتی ممکن است بیمار در نوشیدن هم دچار مشکل شود در مواردی درد در ناحیه سرطان هم دیده شده است. علامت غالب دیگر کاهش وزن قابل توجه است.

دل درد کودکان

نکته‌هایی برای درمان اسهال در کودکان

با دل درد ناشی از تخمه خوردن زیاد کودکان در ایام نوروز چه کنیم؟


با دل درد ناشی از تخمه خوردن زیاد کودکان در ایام نوروز چه کنیم؟
 یک استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه زیاده‌روی در مصرف خوراکی می‌تواند باعث اسهال و استفراغ شود، گفت:‌ «آگاهی زیاده‌روی در مصرف برخی خوراکی‌ها به‌خصوص خوردن تخمه با پوست می‌تواند باعث احساس درد در ناحیه شکم، استفراغ و حتی اسهال شود.به همین دلیل توصیه می‌شود والدین کودکان خود را تحت‌نظر داشته باشند به‌خصوص در تعطیلات عید نوروز که والدین سرگرم صحبت با دوستان و آشنایان هستند و حین این مهمانی‌ها که این خوراکی‌ها بیشتر در دسترس کودکان است، ممکن است توجه کمتری به آن‌ها داشته باشند.»

دکتر اکبر کوشانفر در گفت‌وگو با سلامانه با اشاره به اینکه عوامل متعددی فرد را به اسهال مبتلا می‌کنند که ممکن است تغذیه‌ای، دارویی، مسمومیت و... باشند، اظهار داشت:‌ «مصرف غذاهای مانده و فاسد یا استفاده مکرر از آنتی‌بیوتیک و حتی پرخوری می‌توانند باعث بروز اسهال شوند. داشتن تغذیه مناسب در این دوره هم در کودکان و هم در بزرگسالان با افزایش سرعت تولید آنزیم‌هایی مانند دی‌ساکاریداز و همچنین لاکتاز باعث بهبود سریع‌تر مخاط روده مفید می‌شود.»

وی در ادامه با اشاره به باور رایج اشتباه بین عموم گفت:‌ » برخی‌ها بر این باورند که در دوران اسهال باید غذای کمتری خورد درحالی‌که نه‌تنها نباید در این دوره مصرف مواد غذایی کاهش یابد بلکه در کنار توجه به تغذیه توصیه می‌شود چون آب زیادی از بدن دفع شده است، به مصرف آب و مایعات هم اهمیت بیشتری داده شد. کته، سیب پخته‌شده و سیب خام بدون پوست و همچنین مصرف هویج پخته‌شده و موز در بهبود اسهال مؤثر است.»