فیسالیس

گـوشـت خـطـر دارد؟



دکتر سعيد حسيني/متخصص تغذيه و رژيم‌درماني و استاد دانشگاه علوم پزشكي تهران

يکي از عادت‌هاي تغذيه‌اي قديمي‌ها مصرف کمتر گوشت قرمز بود و اتفاقا يکي از سوال‌هاي خوانندگان «سلامت» اين است که آيا مصرف گوشت قرمز خطر دارد؟ آيا مي‌توانيم گوشت‌قرمز را به‌طور کل از سبد غذايي روزانه خود حذف کنيم و به جاي آن گوشت سفيد بخوريم؟ آيا اين کار باعث کم‌خوني فقرآهن نمي‌شود؟...
با مصرف گوشت‌قرمز، نياز بدن به دو ماده يعني پروتئين و آهن تامين مي‌شود. حذف گوشت قرمز باعث کم‌خوني نخواهد شد اما به شرطي که گوشت‌سفيد و منابع آهن گياهي جايگزين آن شود.

کرفس اوره خون را پايين مي‌آورد



نگاه متخصص فارماکوگنوزي/دکتر محمدحسين صالحي سورمقي / استاد دانشکده داروسازي دانشگاه تهران

در طب سنتي شرقي از كرفس به‌عنوان درمان‌كننده سردرد، هضم‌کننده غذا، ادرارآور، ضدنفخ و تقويت‌کننده قواي جنسي ياد شده است. در گذشته نيز معتقد بودند خوردن اين سبزي به رفع ورم مفاصل كمك مي‌كند و امروزه اين باور به اثبات رسيده است...
زماني كه ميزان اسيداوريك در بدن افزايش مي‌يابد و بيماري‌هايي مانند نقرس و درد مفاصل بروز مي‌كند، مصرف كرفس مي‌تواند سطح اوره را پايين ‌آورد. به افراد دچار ضعف اعصاب نيز توصيه مي‌شود كرفس بخورند. امروزه در كشورهاي مختلف از جمله انگلستان، در تهيه بيش از 60 فراورده‌ دارويي گياهي ضدورم از دانه كرفس استفاده مي‌شود.

غذاها را حرفه ای هضم کنید




غذاها را حرفه ای هضم کنیدهضم غذا از خوردن خود غذا بسیار مهم تر است. اگر بدن شما توانایی هضم کردن غذا را نداشته باشد شما دچار مشکلات بسیار زیادی خواهید شد. برای اینکه هضم راحت و همچنین دستگاه گوارش سالمی داشته باشید پزشکان توصیه می کنند تا در کنار غذا از مواد مغذی استفاده کنید. در ادامه به برخی از این مواد اشاره می کنیم که می توانند بدن شما را برای داشتن یک دستگاه گوارش سالم تضمین کنند.
موز: موز از جمله میوه هایی است که مش تواند به شما کمک بسیار زیادی کند. به گفته متخصصین این میوه بیشتر برای افرادی که دچار اسهال شده اند مفید است. این میوه کمک می کند تا دستگاه گوارش شما به حالت قبلی اش بازگردد و همچنین می تواند پتاسیم از دست رفته بدن شما را بازگرداند. متخصصین تغذیه می گویند روزانه یک موز بخورید تا دیگر دکتر نروید.

گندم سبوس‌دار بهترین غذا برای کودکان


سبوس گندم حاوی مقادیر مناسبی از مواد معدنی و ویتامین‌ها و بهترین غذا برای کودکان است.


دکتر حقیقی متخصص تغذیه درگفتگو با باشگاه خبرنگاران افزود: سبوس گندم حیاتی‌ترین عنصر گندم است که حاوی مقادیر فراوانی از کلسیم، فلوئور، سیلیس، آهن و ویتامین‌های B و PP است.
وی با اشاره به مفید بودن سبوس گندم برای کودکانی که دچار سوء تغذیه هستند، ادامه داد: از آنجاکه افراد مبتلا به سوء تغذیه نیاز به رژیم‌های خاصی دارند تا جایگزین ذخایر مغذی از دست رفته باشد گنجاندن سبوس گندم در برنامه غذایی روزانه این کودکان می‌تواند فقر موجود در زمینه بسیاری از املاح و ویتامین‌ها را برطرف کند.
این متخصص تغذیه درباره تاثیرات درمانی سبوس گندم تصریح کرد: جوشانده سبوس در درمان سرفه موثر است و مصرف این جوشانده به همراه عسل بهترین دارو برای افرادی است که دچار یبوست هستند.
وی ادامه داد: سوپ حاوی سبوس برای زنان باردار هم توصیه می‌شود چرا که می‌تواند بسیاری از ویتامین‌های مورد نیاز این افراد را تامین کند.

اثر شگفت انگیز ماست در لاغری


محققان توصیه می‌کنند، برای کاهش وزن باید ماست در رژیم غذایی گنجانده شود.
بسیاری از افرادی که برای لاغر شدن رژیم غذایی دارند، فرآورده‌های لبنی را از فهرست مواد غذایی حذف می‌کنند. این در حالی است که محققان دریافتند ماست در واقع توانایی بدن را برای سوزاندن چربی‌های زائد تقویت کرده و حفظ عضلات در وضعیت مناسب را تسهیل می‌کند.
افرادی که در رژیم لاغری خود ماست کم چربی را می‌گنجانند، بیشتر از افرادی که صرفا دریافت کالری خود را کم می‌کنند، کاهش وزن دارند. همچنین افرادی که ماست می‌خورند، در مقایسه با افراد دیگر 22 درصد وزن ، 61 درصد چربی بدن و 81 درصد چربی شکم بیشتری را در طی 12 هفته کم می‌کنند.

چند دلیل خوب برای خوردن کدو و بادمجان


اگر از طرفداران کدو و بادمجان هستید که هیچ، نوش جانتان. اما اگر لب به کدو یا بادمجان نمی‌زنید توصیه می‌کنیم در ذائقه‌ی غذایی‌تان تغییراتی بدهید.
خوشبختانه ما ایرانی‌ها کدو و بادمجان را دوست داریم و غذاهای متنوعی با این دو ماده‌ی غذایی مفید درست می‌کنیم: مثل خوراک کدو، خورش بادمجان، قیمه بادمجان، دلمه‌ی بادمجان و غیره. اینکه کسی نمی‌تواند به راحتی از کنار خوراک کدو و یا بادمجان بگذرد بی دلیل نیست. این دو ماده‌ی غذایی سرشار از ویتامین‌ها و مواد مغذی هستند که با بیماری‌های مختلف مقابله می‌کنند و ضامن سلامتی‌اند.
کدو، برای سلامت چشم‌ها خوب است

امواج مایکرو بر ساختار پروتئین بی‌تاثیر است


متخصصان درباره خطرات پرتوهای الکترومغناطیسی برای سلامت انسان‌ها اختلاف نظر دارند.
روزنامه اتریشی استاندارد گزارش داد، سازمان بهداشت جهانی (WHO) سال 2011 درباره ارتباط احتمالی بین استفاده مداوم از تلفن همراه و گونه نادری از تومور مغزی هشدار داده بود.
حالا پژوهشگران اتریشی توانسته‌اند ثابت کنند که پرتوهای الکترومغناطیسی کم انرژی همچون امواج تلفن همراه، WLAN یا مایکروفر دستکم ساختار پروتئین‌ها را تغییر نمی‌دهند.
پروتئین که بخش بزرگی از بدن انسان را تشکیل می‌دهد، متشکل از زنجیره‌های طولانی اسیدهای آمینه است. بر اثر گرما، آنزیم‌های خاصی از پروتئین سریع‌تر جمع می‌شود.
این یعنی، این آنزیم‌ها در یک توالی زنجیروار از هم جدا می‌شوند. از آنجا که امواج مایکرو در مدت زمان بسیار کوتاهی گرمای شدیدی ایجاد می‌کنند، پروتئین‌ها نسبت به گرمایش معمول، سریع‌تر می‌شکند.
بنابراین به واقع فقط دماست که روند را تسریع می‌کند و امواج مایکرو هیچ اثر دیگری ندارد.
تغذیه > آشپزخانه- همشهری آنلاین:

آب ‌درماني و مصايب آن


جام جم آنلاين: دختر جواني را به اورژانس آوردند؛ پرسنل اورژانس 115 عنوان مي‌كردند كه بيمار در محل كار از روي صندلي به زمين افتاده و حركات پرشي در اندام‌هايش داشته است.
دختر جوان رژيم غذايي معمول خود را به پيشنهاد يكي از دوستانش تغيير داده و براي كاهش وزن و جلوگيري از پيري زودرس به رژيم آب‌درماني رو آورده بود. اين رژيم براي يك هفته ادامه داشته و هر روز مقادير فراواني از آب قبل از خواب، قبل از غذا و بعد از خواب مصرف مي‌كرده است.
دختر جوان، همچنين پس از ورزش، آب از دست رفته ناشي از تعريق را با آب فراوان جبران مي‌كرد. براي وي آزمايش درخواست شد؛ در آزمايش بيمار، كاهش سديم خون گزارش شد. در نهايت با درمان‌ مناسب ترخيص شد. سوالي كه اينجا مطرح مي‌شود اين است؛ آيا آب درماني عامل اين حادثه بوده است؟

عوارض خطرناک رژیم‌های غذایی در دوره بلوغ


عوارض خطرناک رژیم‌های غذایی در دوره بلوغ
اثرات زیانبار کاهش وزن بر سلامتی ممکن است در افرادی که اضافه وزن ندارند اما دریافت کالری خود را به شدت محدود می‌‌کنند بیشتر باشد.
 
در این افراد کاهش توده عضلانی بیشتر از توده چربی است. رژیم غذایی که با محدود کردن وعده‌های غذایی و یا ناشتایی همراه باشد منجر به کاهش وزن سریع می‌شود که اساساً به علت کاهش آب بدن و توده عضلانی است.

کدام باورها دربارۀ خواص چای درست و کدام یک نادرست هستند؟


کدام باورها دربارۀ خواص چای درست و کدام یک نادرست هستند؟

ما چندین بار در روز به طور منظم چای می‌نوشیم به امید اینکه از خواص چند گانه اش بهره مند شویم، یا به خاطر ذاتقه مان است و یا به خاطر سهولت در مصرف که اینقدر به نوشیدن چای تمایل داریم.

چند نکتۀ کوچک دربارۀ چای وجود دارد که ممکن است به آنها دقت نکرده باشیم.
1) چای حاوی فلاونید است
درست است.
فلاونیدها مولکول هایی هستند که به مبارزه در مقابل التهاب ها کم می‌کنند.

گروه های خونی که بیماری قلبی را افزایش می دهند

تحقیقات جدید حاکی از آن است، گروه خونی می تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را در افراد افزایش دهد.
به گزارش خبرگزای مهر،‌ افرادی که گروه خونی آنها A  ، B و یا AB است اندکی بیشتر از افراد دارای گروه خونی O در خطر ابتلا به بیماری قلبی هستند.
دکتر "لو کیو" مجری این تحقیقات از دانشگاه هاروارد گفت: افرادی که می دانند در خطر ابتلا به بیماری قلبی هستند می توانند با تغییر در شیوه زندگی خود خطر بروز این بیماری را کاهش دهند.
وی افزود: ما نمی توانیم گروه خونی را تغییر دهیم اما می توانیم شیوه زندگی خود را متحول سازیم.
وی سال گذشته نیز نشان داده بود که گروه خونی می تواند خطر سکته مغزی را تحت تاثیر قرار دهد.

تولید شکلاتهای کم چرب/ جایگزینی آب میوه به جای چربی شکلات


شیمیدانهای دانشگاه وارویک مدعی شدند که شکلات جدیدی را به بازار عرضه می کنند که به جای چربی از وجود آب میوه سود می برد و به ذائقه تمام طرفداران شکلات خوش خواهد آمد.
به گزارش خبرگزاری مهر، محققان دانشگاه وارویک پس از آن که چند ماه روی مزه این شکلات کار کرده اند، اعتقاد دارند طعم این شکلات شبیه شکلات واقعی است.
دکتر استفان بن از دپارتمان شیمی دانشگاه وارویک به عنوان نویسنده اصلی این تحقیق که در مجله مواد شیمی منتشر شده است گفت: همه به شکلات عشق می ورزند، اما متأسفانه همه ما می دانیم که میزان چربی در شکلات بسیار زیاد است. اگرچه این چربی است که به شکلات طعم می دهد و موجب آب شدن آن بافت نرم در دهان می شود.
وی افزود: ما راهی پیدا کرده ایم که تمام این مولفه هایی که شکلات را شکلاتی می سازد حفظ کنیم اما در عوض آب میوه را جایگزین چربی آن کنیم.

خواص مختلف لیموترش


 خواص لیموترش به علت وجود موادی مانند ویتامین Bو C، آنتی اکسیدان، پروتئین، فلاوانوئید، فسفر، پتاسیم، کربوهیدرات و روغن های فرار در آن است. این میوه برای پیشگیری از تشکیل سنگ کلیه مفید است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ در مصر و هندوستان از آب لیمو برای از بین بردن اثر مسمومیت، درمان ناراحتی های کبدی و مقابله با بیماری مربوط به کمبود ویتامین C استفاده می شود.از آب لیمو به طور وسیع برای پاک سازی پوست و تقویت کبد استفاده می شود.

خوبی ها و بدی های نان سنتی


می‌توانید زندگی بدون «نان» را تصور كنید؟ زندگی ما بدون نان شاید ممكن نباشد، یکی از مهم‌ترین بخش‌های رژیم غذایی روزانه هر فرد ایرانی، همین نانی است كه هر روز سر سفره می‌آوریم. بخش قابل توجهی از پروتئین و انرژی مورد نیاز ما هم از نان تامین می‌شود. بی‌‌شک تهیه، تولید و عرضه‌ نان سالم و بهداشتی در حفظ سلامت جامعه موثر خواهد بود. آیا می‌دانید که یک نان خوب باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟



لیست ممنوعه غذایی زنان باردار


از اولین قرارملاقاتتان با دکتر در دوران بارداری، حرف‌های زیادی درمورد مواد غذایی که باید در این دوران بخورید یا بنوشید مثل کلسیم و اسیدفولیک به گوشتان می‌خورد. اما آیا می‌دانید از چه موادغذایی باید دوری کنید؟ توصیه‌های اینچنینی هر سال تغییر می‌کنند و خیلی از چیزهایی که خوردن آنها قبلاً برای خانم‌های باردار اشکالی نداشت الان در لیست موادغذایی ممنوعه برای آنها قرار گرفته است. در اینجا عنوان می‌کنیم که در 9 ماهه دوران بارداری از مصرف چه موادغذایی اجتناب کنید.



هشت غذايي كه نبايد بخوريم!


محققان و دانشمند‌ان علوم پزشكي آمريكا، طي گزارشي اعلام كردند: مصرف هشت ماده غذايي باعث كاهش طول عمر و بروز بيماري‌هاي مزمن مي‌شود.
به گزارش گروه علمي،‌ پزشكي باشگاه خبرنگارانبه نقل از بيترين؛ آب معدني، سبزيجات يخ زده، بستني يخي، برنج‌هاي پخته نيمه آماده، مواد انرژي زاي و شكلات‌ها، چاشني‌ها، چاي سرد و پودرهاي نوشيدني و ساندويچ نيمه آماده هشت غذايي هستند كه در صورت مصرف طولاني مدت، فرد را دچار بيماري‌هاي مزمن مي‌كند.

زرده تخم‌مرغ به اندازه سيگار مضر است!


وقتي پاي بيماري‌هاي عروقي به ميان كشيده مي‌شود

208-3.jpg
نتايج يك آزمايش جديد نشان داده است كه وقتي صحبت از بيماري تصلب شرائين و سفتي عروق به ميان كشيده مي‌شود، زرده تخم‌مرغ مي‌تواند به اندازه سيگار مضر و خطرناك باشد.
به گزارش سرويس سلامت ايسنا، دكتر ديويد اسپنس از متخصصان برجسته نورولوژي در امريكا كه سرپرستي اين مطالعه جديد را عهده دار بوده خاطرنشان ساخت خوردن زرده تخم‌مرغ به همان روش سيگار كشيدن باعث سفت شدن عروق يا به اصطلاح عارضه تصلب شرائين مي‌شود.

كاهش خطر ابتلا به آلزايمر با خوردن ماهي و آجيل

 خوردن غذاهاي سرشار از امگا 3 مانند ماهي، مرغ و آجيل احتمال ابتلا به آلزايمر را كاهش مي‌دهد.
به گزارش وب‌دا، به نقل از ژورنال پزشكي نورولوژي آمريكا محققان دانشگاه كلمبيا در نيويورك با بررسي رژيم غذايي 1219 فرد 65 ساله بدون بيماري زوال عقلي به مدت يك سال و گرفتن آزمايش خون از آنها به منظور مشاهده سطح پروتئين بتا آميلوئيد، دريافتند كه افرادي كه مواد غذايي حاوي اسيدهاي چرب امگا 3 مانند مرغ، ماهي و مغزهاي آجيل را مصرف مي‌كردند، متعاقباً سطح بتا آميلوئيد در خون آنها كمتر از بقيه افراد بوده است.
براساس اين گزارش محققان افزودند: مصرف 1 گرم امگا 3 در روز (معادل نيمي از يك فيله ماهي سالمون در هفته) بيشتر از متوسط مقدار امگا 3 مصرفي در اين افراد، ميزان سطح بتا آميلوئيد خون را تا حدود 30 درصد كاهش داده است.

عادت به خوردن ماهي، سرطان روده بزرگ را كاهش مي‌دهد

 مطالعات نشان مي‌دهد كه مصرف ماهي به طور مداوم مي‌تواند از ابتلا به سرطان روده بزرگ جلوگيري كند.
به گزارش وب‌دا، به نقل از نشريه پزشكي، با انجام عملكردهاي ساده در رژيم غذايي مانند خوردن ماهي مي‌توان از سرطان پيشگيري كرد و به بهبودي رسيد.
براساس گزارشي كه دانشمندان روي 41 مطالعه در مورد مصرف ماهي و ابتلا به سرطان كولوركتال انجام دادند، مصرف ماهي عاملي براي پيشگيري از سرطان است.
اين گزارش مي‌افزايد: اثر حفاظتي مصرف ماهي در سرطان ركتوم بيشتر از سرطان روده بزرگ است. با توجه به آمار به دست آمده از اين گزارش، خوردن ماهي خطر ابتلا به سرطان ركتوم را 21 درصد كاهش مي‌دهد و اين در حالي است كه با مصرف ماهي سرطان روده بزرگ 4 درصد كاهش مي‌يابد.
شايان ذكر است كه سرطان كولوركتال، سومين علت عمده مرگ ناشي از سرطان در جهان غرب است.

نوشابه مهم‌ترين عامل چاقي كودكان

 مصرف زیاد نوشابه و ديگر نوشيدني‌هاي شيرين گازدار در دوران كودكي، خطر ابتلابه چاقي را افزايش مي‌دهد.
به گزارش وب‌دا، به نقل از نشريه فيزيولوژي، تغذيه و متابوليسم، محققان رابطه بين الگوهاي مصرف نوشابه در كودكان كشور كانادا و خطر ابتلا به چاقي در آنها را بررسي كردند.
نتايج اين گزارش حاكي است كه كودكاني كه بيش از حد از اين نوع نوشيدني‌ها استفاده مي‌كنند، علاوه بر اضافه وزن در معرض افزايش فشارخون، ديرتر هضم شدن غذا، پوسيدگي دندان و پوكي استخوان و از اين دست‌ها بيماري‌ها مي‌شوند.
اين گزارش مي‌افزايد: بيشتر موارد چاقي‌هاي ايجاد شده تا سن 12 سالگي به سختي قابل اصلاح است و بهترين راه داشتن يك الگوي متوسط از تغذيه و نوشيدني درست براي كودكان است.
براساس اين گزارش سوزان جي سرپرست اين مطالعه افزود: عادات غذايي و آشاميدني در اوايل زندگي شكل مي‌گيرد و رفتار والدين و عادت‌هاي خانوادگي از همان ابتدا از عوامل تعيين كننده تمايل كودك به خوردن است. 

کمتر دروغ بگویید، مریض نشوید

 دروغ گفتن كمتر با افزايش ميزان سلامتي مي‌تواند از بروز بسياري از بيماري‌ها جلوگيري كند.
به گزارش وب‌دا، به نقل از مطالعات ارائه شده در انجمن روان‌شناسي آمريكا، محققان دانشگاه نورث ديم در اينديانا دريافتند كه بيان حقيقت در هنگام وسوسه شدن به گفتن دروغ، به ميزان قابل توجهي به بهبود سلامت روحي و جسمي افراد كمك مي‌كند.
براساس اين گزارش محققان با بررسي و انجام آزمايش دروغ سنجي و تعيين ميزان صداقت روي 110 نمونه از افراد با رده‌هاي سني 18 تا 71 سال شامل 34 درصد بزرگسالان و 66 درصد دانش‌آموزان مشاهده كردند كه با كاهش تعداد دروغ‌ها در گروه مورد مطالعه، ميزان سلامتي آنها افزايش مي‌يابد و آنها كمتر از ايجاد بيماري‌هاي جسمي و رواني در خور مانند گلودرد و سردرد و اضطراب شكايت مي‌كنند.

مهم‌ترین روش کاهش وزن، کاهش کالری مصرفی روزانه است

  مهم ترین روش کاهش وزن بدون عوارض جانبی، کاستن از کالری مصرفی به طور روزانه است.
به گزارش وب دا، رئیس اداره غذا و دارو دانشکده علوم پزشکی نیشابور ضمن بیان این مطلب گفت: کسانی که مشکل اضافه وزن دارند، اغلب مایلند روش‌های مختلفی را برای کاهش وزن تجربه کنند تا به نتیجه دلخواه خود برسند.
دکتر سیدحسین حسینی افزود: یکی از این موارد قرص‌های لاغری است که بسیار در مورد آن‌ها تبلیغ می‌شود؛ اگر چه به ادعای تولیدکنندگان، این قرص‌ها می‌توانند نتیجه قابل توجهی در کاهش وزن داشته باشند، اما اثرات جانبی و خطرناک آن‌ها را نباید نادیده گرفت.

به هیچ عنوان پس از صرف غذا نخوابید

 مبتلایان به رفلاکس به هیچ عنوان بعد از غذا نخوابند.
به گزارش وب دا، کارشناس مواد غذایی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد خطاب به افراد مبتلا به رفلاکس توصیه کرد: افرادی که زمینه رفلاکس (بازگشت اسید معده) دارند بلافاصله پس از صرف غذا دراز نکشند.
محمدرضا زارع افزود: دراز کشیدن بلافاصله بعد از صرف غذا باعث برگشت محتویات معده که اسیدی هستند، به طرف مری و ایجاد التهاب مری می‌شود، در برخی موارد نیز احتمال ورود غذا به ریه را امکان پذیر می‌کند.
وی خاطر نشان کرد: بعد از صرف غذا، چند دقیقه استراحت به معده کمک زیادی می‌کند، اما این استراحت نباید به صورت دراز کشیدن باشد.