ويتامين D سلامت استخوان‌ها‌ را بيمه مي‌كند

جام جم آنلاين: ويتامين D از جمله ويتامين‌هاي استروئيدي است كه نقش موثري در افزايش جذب كلسيم و فسفر در بدن به عهده دارد.
افرادي كه به مقدار كافي در معرض تابش نور خورشيد قرار مي‌گيرند، نيازي به مصرف مكمل‌هاي حاوي اين ويتامين ندارند زيرا تابش نورخورشيد موجب مي‌شود مقادير كافي ويتامين D در پوست ساخته شود.

به گفته محققان دانشگاه مينه‌سوتا، سطح ويتامين D موجود در بدن در آغاز يك رژيم غذايي كم كالري مي‌تواند شاخص مناسبي براي پيش‌بيني موفقيت افراد در كاهش وزن باشد و به اين ترتيب مي‌توان گفت اين ويتامين در كاهش وزن افراد، نقش مهمي ايفا مي‌كند. بدن ما انسان‌ها ازطريق تابش نور خورشيد، مواد غذايي و مكمل‌هاي غذايي ويتامين D مورد نيازش را تامين مي‌كند.

اين ويتامين از نظر بيولوژيك خنثي است و براي اين‌كه در بدن فعال شود، بايد واكنش‌هايي شيميايي روي آن انجام شود.

نقش مهم ریز مغذی ها در بهره هوشی و یادگیری


ریز مغذی ها (ویتامین ها و مواد معدنی) نقش مهمی در سوخت و ساز، سيستم ايمني، بهره هوشي و يادگيري دارند.
به گزارش سرويس علمي،‌  پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ دکتر زهرا اباصلتی، مدير گروه تغذيه معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه کمبود ریز مغذی ها در بدن گرسنگی پنهان به شمار می رود، اظهار داشت: بررسي هاي انجام شده نشان مي دهند كه امروزه كمبود ريز مغذي ها در سطح كلان جامعه در بسياري از كشورهاي جهان يكي از مشكلات عمده بهداشتي تغذيه اي است كه پي آمدهاي نامطلوب اقتصادي  اجتماعي در پي دارد و باعث كند شدن توسعه اقتصادي كشورها مي شود.دکتر زهرا اباصلتی افزود: بررسي هاي اخير نشان مي دهد در ايران يكي از مشكلات تغذيه اي سوء تغذيه ناشي از كمبود ريز مغذي هایی از جمله آهن، يد، روي، ويتامين   A و  D به ویژه در میان کودکان و نوجوانان است که این امر موجب کاهش سیستم ایمنی بدن  و احتمال افزایش ابتلا به بیماریها، کاهش قدرت فراگیری، کوتاه ماندن قد و اختلال در رشد و بلوغ از جمله عوارض کمبود ریز مغذیها در میان این گروه سنی می شود.

همه خوبي‌ها در چاي سبز

چای از برگ‌های گیاهی به نام Camellia sinensis تهیه می‌شود. انواع چای شامل چای سبز، سیاه و چای اولانگ می‌باشد که تفاوت آنها در شیوه فرآیند و آماده سازیشان می‌باشد. روند تولید چای سبز به این شکل است که برگ‌های چای بلافاصله پس از برداشت، در معرض بخار قرار می‌گیرند. بخار دادن برگ‌های چای سبب مهار آنزیمی می‌شود که مسؤول تخمیر و تغییر رنگ این برگ‌ها است، بنابراین با این روش رنگ سبز برگ‌ها طی فرآیند خشک کردن حفظ می‌شود و از تخمیر آنها جلوگیری می‌گردد. در ضمن با این روش ترکیبات پلی فنولی مفید موجود در چای از بین نمی‌روند.در روند تولید چای سیاه، برگ‌های چای تخمیر می‌شوند و ترکیبات پلی فنولی تغییراتی می‌کنند. چای اولانگ نیز نیمه تخمیرشده است. در نتیجه انواع چاي سبب ایجاد اثراتی متفاوت بر بدن انسان می‌شوند. مردم چین از دیرباز چای سبز را به عنوان یک نوشیدنی دارویی مصرف می‌کردند.

زمان بندی صحیح نوشيدن آب

انسان به مدت چند روز می تواند بدون غذا از طریق چربی سوزی به سر ببرد در حالیکه آب موجود در بدن فقط برای مدت 24 ساعت کافی است.
زهرا رضایی، کارشناس ارشد تغذیه در گفتگو باخبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران عنوان کرد:
 آب از دو عنصر هیدروژن و اکسیژن تشکیل شده است که یکی از ضروری ترین مواد برای بدن است. انسان به مدت چند روز می تواند بدون غذا به سر ببرد و از چربی های ذخیره شده بدن استفاده کند ولی آب موجود در بدن فقط برای مدت 24 ساعت کافی است.
رضایی تصریح کرد: با زمانبندی صحیح آب خوردن اثر آن را در بدن می توان بالا برد.
وی ادامه داد: 2 لیوان آب بعد از بیداری کمک می کند به فعال کردن ارگان های داخلی بدن، همچنین 1 لیوان آب 3 دقیقه قبل از غذا کمک می کند به هضم راحت غذا.
رضایی گفت: 1 لیوان آب نیز قبل از گرفتن حمام کمک می کند به کاهش فشار خون.
وی خاطر نشان کرد: همچنین 1 لیوان آب قبل از خواب به منظور جلوگیری از سکته مغزی و حمله قلبی مفید است.
وی در پایان به افراد توصیه می کرد: به طور متوسط هر انسانی به نوشیدن 8 لیوان آب در شبانه روز احتیاج دارد.

آشنایی با آب میوه‌های مفید برای سلامت قلب


آب اناربا مصرف برخی نوشیدنی‌های مفید، می‌توان از بروز حملات قلبی که قاتل شماره یک بسیاری از افراد است، پیشگیری کرد.
نوشیدن آب و عصاره برخی میوه‌ها برای سلامت قلب مفید است.
انجمن قلب آمریکا می‌گوید،‌ مصرف 4 وعده میوه و سبزی‌جات در روز، ‌سلامت قلب را تا حدود زیادی تضمین می‌کند. متاسفانه در بسیاری از کشورها این توصیه‌ها را جدی نگرفته و شاهد پیامدهای ناگوار آن‌ها نیز هستند.
مصرف آب میوه‌های سالم،‌ کمک خوبی برای دفع مواد خطرناک موجود در برخی غذاها است. نوشیدن آب برخی از میوه و سبزی‌جات راه خوبی برای جذب سریع آنزیم‌های مفید، ‌آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد مغذی و نیز هضم سریع غذاها محسوب می‌شود.
برای آبگیری، میوه و سبزی‌جاتی را انتخاب کنید که برای قلب مفیدند. انجمن قلب آمریکا می‌گوید: میوه و سبزی‌جات زرد، نارنجی، سفید و قرمز محافظان خوبی برای قلب هستند.

طالبی، درمان کننده بیماری های قلبی


 طالبی منبع غنی از ویتامین هایی است که از بروز بیماری های قلبی جلوگیری می کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا، طالبی یکی از بهترین منابع ویتامینA است و مملو از بتا کاروتن است که در بدن تبدیل به ویتامینA می شود.
براساس مطالعات اخیر  دانشمندان،  طالبی علاوه بر ویتامین هایA وC حاوی مواد مغذی مفید دیگری مثل پتاسیم، فولات، فیبر، منیزیم، ید و ویتامین هایB6،B3،B5  وB1 است.

طالبی منبع غنی ویتامین هایA وC  ومنبع بسیار خوب ویتامینB6  و پتاسیم ومنبع خوبی از سایر مواد مغذی ذکر شده است.همانطور که ویتامینA آنتی اکسیدان محلول در چربی است، ویتامینCآنتی اکسیدان محلول در آب است و مصرف این میوه به دلیل دارا بودن مقدار زیادی از این دو ویتامین، ابتلا به بسیاری از بیماری های مزمن مثل بیماری های قلبی، سکته و سرطان را کاهش می دهد .

وجود مجموعه ای از ویتامین های گروهB در این میوه آن را به یک ماده بسیار خوب برای سوخت و ساز انرژی در بدن تبدیل کرده است. لاغر کننده است.



طالبي خونتان را روان مي کند

جام جم آنلاين: طالبي و گرمك و دستنبو كه معطر و شیرین است این روزها مهمان سفره‌های شماست. محققان دریافته‌اند كه طالبي خاصيت ضدانعقاد خون دارد.

محققان براي آزمايش، مقداري از پلاكت‌هاي خون را گرفته با مقدار كمي عصاره يا آب طالبي شيرين مخلوط‌ كرده و مشاهده كردند در طالبي عاملي وجود دارد كه بشدت مانع از انباشته‌شدن غيرطبيعي پلاكت‌ها مي‌شود و در نتيجه از انعقاد و لخته ‌شدن خون در رگ‌ها ‌‌ـ‌ كه عامل حمله‌هاي قلبي است ‌‌ـ‌ جلوگيري مي‌شود. اگر طالبي و آسپيرين با هم خورده شود، خاصيت ضد انعقاد خون نيرومندتري تشكيل مي‌شود.

چه میوه ای بخریم ؟ چه میوه ای نخریم ؟

چه میوه‌ای بخریم؟ چه میوه‌ای نخریم؟این 4 هشدار، هشدارهای مهم سازمان غذا و داروی آمریکا به تمام مردم دنیا هستند؛ هشدارهایی که اگر آنها را جدی بگیرید، می‌توانید از خریدن میوه‌هایی تازه و سالم تا حدی مطمئن شوید.
1.میوه‌های خراب و لک‌دار نخرید؛ 
چون خرابی و لک این میوه‌ها می‌توانند به تمام سطح خود میوه و حتی سایر میوه‌ها هم منتقل و باعث غیرقابل‌استفاده شدن آنها شوند.
2.میوه‌های درشت نخرید؛ 
چون احتمال استفاده از کودهای شیمیایی غیرمعمول و غیراستاندارد برای پرورش و رشد سریع‌تر آنها وجود دارد و انتقال ترکیب‌های باقیمانده این کودهای شیمیایی به بدن با خوردن میوه، می‌تواند باعث ابتلا به انواع بیماری‌ها در افراد مختلف به‌خصوص بچه‌ها، سالمندان و زنان باردار شود.
3.میوه‌هایی که شکستگی و بریدگی دارند، نخرید 
چون احتمال انتقال آلودگی‌های محیطی و سم‌ها به داخل میوه‌های شکسته و بیمار شدن افرادی که آنها را مصرف می‌کنند، وجود دارد.
4.میوه‌ها را در فصل خودشان بخرید؛ 
چون میوه‌های فصل به‌صورت طبیعی و بدون استفاده از انواع کودهای شیمیایی و خارج از شرایط گلخانه‌ای تولید می‌شوند و طعم بهتری دارند.
علاوه بر این نکته‌ها، این موارد را هم برای انتخاب و خرید بهترین میوه‌ها مدنظر قرار دهید.
توت‌فرنگی:
 توت‌فرنگی‌های تازه و سالم باید کاملا قرمز، سفت و حداکثر به ارتفاع دو بند انگشت زنانه باشند.توت‌فرنگی‌های سبزرنگ، درشت، کمی نرم و حتی لهیده اصلا گزینه‌های خوبی برای خرید نیستند.
سیب: 
پوست سیب‌های تازه یا کاملا زرد یا کاملا قرمز است. سیب‌هایی که پوست زرد مایل به سبز یا صورتی دارند، بی‌مزه و کم‌شیرین هستند. پوست سیب‌های زرد و شیرین باید کمی هم زبر باشد و انگشتان دست به راحتی روی آن کشیده نشود. ضمن اینکه سیب‌های سالم، وزن بیشتری نسبت به سیب‌هایی که داخلشان پوک و خراب است، دارند.
انگور: 
چوب خوشه‌انگورهای تازه باید کاملا قهوه‌ای و خشک باشد. خوشه‌های خیس نشان‌دهنده وجود حبه‌هایانگور له و خراب لابه‌لای انگورهای سالم سطحی است. مزه انگوری هم که چوب خوشه آن سبز است، به ترشی می‌زند و گاهی هم بی‌مزه است.
هلو: 
یک هلوی تازه، خوشمزه، رسیده و شیرین نه باید زیاد نرم باشد و نه زیاد سفت. پوست چنین هلویی گلبهی مایل به قرمز و پوشیده با پرز است. گوشت این نوع هلوها هم کاملا زرد و گاهی با لکه‌های صورتی است. طعمهلوهایی که پوستی مسطح و بدون پرز دارند و رنگشان صورتی مایل به سبز است، شیرین نیست و معمولا سفت و بدخوراک هستند.
هندوانه: 
2 راه برای پی بردن به رسیده بودن یا نبودن هندوانه‌ها وجود دارد؛ نگاه کردن به رنگ پوست آنها که هرچه پوست هندوانه سبزتر باشد، هندوانه هم شیرین‌تر و رسیده‌تر است و دوم، خراشیدن پوست رویی هندوانه با ناخن. وجود لایه‌ای سفیدرنگ درست در زیر پوست سبز و نازک هندوانه، نشان‌دهنده تازگی آن است.
موز: 
موزهای سالم، رسیده و شیرین، حداکثر به اندازه یک کف دست هستند و پوستی کاملا زردرنگ دارند. اگر دانه‌های کوچک و کمی زبر و تیره‌رنگی روی پوست موز مشاهده کردید، نگران نشوید؛ این دانه‌های ریز می‌توانند نشان‌دهنده رسیدگی بیش از حد موز باشند.
خیار: 
خیارهای سالم، خوشمزه و آبدار باید متوسط و کاملا سبزرنگ باشند. خیارهای شکسته اصلا مناسب نیستند. بهتر است از خریدن خیارهای درختی یا گلخانه‌ای هم خودداری کنید. معمولا وقتی خیارها تحت‌تاثیر استرس‌های محیطی مانند باد، باران و... قرار می‌گیرند، هورمونی در آنها ترشح می‌شود که طعمشان را دلپذیر و مطلوب می‌کند، بنابراین خیارهای گلخانه‌های یا درختی که معمولا تحت‌تاثیر هیچ نوع استرسی قرار نمی‌گیرند و در شرایط ایده‌آل رشد می‌کنند، بی‌مزه می‌شوند و فقط ظاهر خوبی دارند.
گیلاس و آلبالو: 
آلبالو و گیلاس تازه باید کاملا قرمز و سفت باشند، نه نرم و صورتی. برای پی‌بردن به وجود کرم میوه داخل آلبالو و گیلاس، می‌توان از فروشنده خواست 3 تا 4 عدد از آنها را اتفاقی باز کند. اگر آن 4-3 عدد سالم بودند، تقریبا می‌توان مطمئن بود که قصد خرید میوه‌های مرغوبی دارید.
پرتقال: 
پوست پرتقال‌های شیرین و آبدار معمولا نازک و وزن پرتقال‌های پوک و تلخ کمتر از پرتقال‌های آبدار و شیرین است. ضمن اینکه اگر پرتقالی تازه و آبدار باشد، نباید پوست آن با فشار انگشتان دست به سادگی فرو رود.
نارنگی:
 نارنگی‌های تازه و شیرین، پوستی پفکی و سبک دارند که به سادگی از گوشت آنها جدا می‌شود. معمولا تکه‌ای از چوب و برگ نارنگی‌ هم به سر آن چسبیده است که این موضوع، تازگی این میوه را نشان می‌دهد. پوست نارنگی رسیده باید کاملا نارنجی و بدون لکه‌های سبزرنگ باشد.


منبع: http://www.hamshahrionline.ir/news-171948.aspx

خواص درماني زردآلو


زرد آلو یکی از میوه هایی با طعم شیرین و سرشار از انواع ویتامین ها و مواد معدنی است.
  رضارحیمی متخصص تغذیه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: زرد آلو ميوه شیرین و طبیعتی گرم دارد و سرشار از انواع ویتامین های A و C و انواع مواد معدنی مانند منیزیم، فسفر، گوگرد، کلسیم، پتاسیم و آهن است.
 وی ادامه داد:   هسته شیرین زرد آلو مغذی است و حاوی مواد پروتئینی، قند، چربی و سرشار از انواع ویتامین A است. 
رحیمی در مورد خواص دیگر زرد آلو عنوان کرد: ویتامینB  موجود در زرد آلو برای بهبود بیماری های روحی روانی، رفع خستگی ، فراموشی، رفع تشنگی ، تنظیم کننده فشار خون، کنترل بیماری های قلبی و برای درمان کم خونی مصرف آن توصیه می شود.
 وی در پایان تاکید کرد: کسانی که  به التهاب معده مبتلا هستند مصرف زرد آلو با هسته (شیرین)  آن برای بهبود این بیماری ( التهاب معده)  مفید است و همچنین هسته ی شیرین آن برای درمان بیماری هایی مانند سرما خوردگی و افزایش نیروی جنسی مفید است و تنها مصرف زرد آلو برای افرادی که به مشکلات کبدی دارند توصیه نمی شود./


توت‌فرنگی محافظ سلامت بدن

 دکتر فرزاد شیدفر )

توت‌فرنگی با نام علمی Fragaria متعلق به تیره گل سرخ یکی از گیاهان دو لپه می‌باشد. توت‌فرنگی میوه‌ای شبیه توت است، ولی کمی درشت‌تر، رنگش قرمز و طعم آن ترش و مطبوع است. بوته‌اش کوتاه و دارای برگ‌هایی درشت و ساقه‌هایی باریک و خزنده است که روی زمین می‌خوابد و ریشه می‌دواند. توت‌فرنگی به صورت وحشی و اهلی می‌روید. توت‌فرنگی به اسامی چپلک، چپالک، شالکه و چلم خوانده می‌شود. این میوه به حالت خودرو در بعضی نواحی شمالی ایران وجود دارد. بعضی اوقات به دلیل خوش طعمی میوه آن را بطور مصنوعی پرورش می‌دهند.
میوه توت‌فرنگی به صورت قرمز، گوشت‌دار و دارای هسته‌های ریزی است که از ماه اردیبهشت پدیدار می‌شود و تا آخر مرداد دوام می‌آورد. از دیر باز همه قسمت‌های این گیاه مصرف دارویی داشته است و از برگ و ریشه آن که حاوی مقدار قابل ملاحظه‌ای تانن است به عنوان ضد اسهال و ادرارآور استفاده می‌شده است. به علت زود بارور شدن گل‌های توت‌فرنگی در بهار باید بوته‌ها در جایی کاشته شوند که سرمای دیررس بهاره به آنها صدمه نزند. زمین مورد استفاده برای کاشت باید رو به جنوب باشد چون زودتر گرم می‌شود.
این گیاه به آب فراوان احتیاج دارد مخصوصا در دوره رسیدن میوه، در غیر این صورت میوه‌ها کوچک باقی می‌مانند.
در موقع کاشت خاک، باید مرطوب باشد. بلافاصله بعد از کاشت، باید مزرعه را آبیاری کرد. کاشت بوته‌ها در خاک خشک سبب از بین رفتن تعدادی از آنها می‌شود. هنگام کاشت باید تمام برگ‌های پیر بوته‌های توت‌فرنگی را قطع کرد و ریشه‌ها را از هم جدا نمود، سپس اقدام به کاشت کرد. اگر عمق کاشت گیاه بسیار کم باشد، بوته به علت خشکی زیاد صدمه می‌بیند. معمولا بوته‌ها را به فاصله
40 سانتیمتر از یکدیگر در روی پشته‌ها می‌کارند. به طور تقریبی تراکم بوته در هکتار طبق روش بالا حدود 31250 بوته برآورده می‌شود.
ارزش غذايي توت فرنگي
توت‌فرنگی منبع خوبی از فیبر، ویتامین C، فولات، پتاسیم و آنتی اکسیدان‌ها می‌باشد که این مواد مغذی سبب می‌شوند مصرف توت‌فرنگی باعث افزایش سلامت قلب، کاهش خطر ابتلا به انواع سرطان و در کل ارتقاء سلامتی بدن شود. همچنین دارای املاح کلسیم، آهن و فسفر می‌باشد. از مواد موثر مهم آن می‌توان تانن، موسیلاژ، قندهای مختلف، سالیسیلات‌ها و بخصوص اسیدهای میوه را نام برد. توت‌فرنگی سرشار از ویتامین و فاقد چربی اشباع است و کالری کمی دارد.
دریافت روزانه یک واحد توت‌فرنگی باعث افزایش قابل توجهی در مقدار فولات خون شده و نیز فشار خون بالا را کاهش می‌دهد. فولات، مقدار هموسیستئین خون را کاهش می‌دهد. همچنین توت‌فرنگی دارای مقادیر بالایی از آنتی‌اکسیدان‌ها مثل الايژیک اسید و آنتوسیانین است که در پیشگیری از بیماری‌های قلبی موثرند. این مطالعات اهمیت مصرف توت‌فرنگی را در برنامه غذایی به عنوان عامل بهبود عملکرد دستگاه قلبی- عروقی نشان می‌دهند.
توت‌فرنگی در دنیای گیاه‌شناسی بعنوان منبعی از فنول‌ها مشهور می‌باشد. در توت‌فرنگی‌ها موادی مانند آنتوسیانین و الاگیتانین وجود دارد که فنول‌ها را رهبری می‌کنند. آنتوسیانین‌های موجود در توت‌فرنگی نه تنها رنگ قرمز آن را بوجود می‌آورند، بلکه بعنوان آنتی اکسیدانی قوی عمل می‌کنند و ساختمان سلول‌ها در بدن را محافظت نموده و از تخریب اکسیدان‌ها در بدن و ارگان‌ها جلوگیری می‌نمایند. فنول موجود در توت‌فرنگی از آن میوه‌ای محافظ قلب، ضد سرطان و ضد التهاب ساخته است.
خاصیت ضد التهاب موجود در توت‌فرنگی بدلیل فنول‌های موجود در آن می‌باشد که عملکرد آنها کاهش فعالیت آنزیمی به نام  سیکلواکسیژناز است (این خاصیت را می‌توان در داروهایی نظیر آسپرین و ایبوپروفن نیز مشاهده نمود که باعث کاهش درد می‌شوند و از التهاباتی مانند روماتیسم و التهاب مفاصل و همچنین سرطان جلوگیری می‌کنند).

تذكراتی در مورد مصرف توت‌فرنگی

نكته مهمی كه در مورد توت‌فرنگی باید در نظر داشت این است كه اولاً به علت تماس میوه‌ها بر روی زمین، خاك و كود ممكن است آلوده شود كه باید آن را بدقت شسته و سپس مصرف كرد.
ثانیاً بعضی از افراد نسبت به آن حساسیت دارند و ممكن است این حساسیت بصورت استفراغ و یا ناراحتی‌های جلدی بروز كند. همچنین در افرادی كه دارای ناراحتی‌های پوستی می‌باشند ممكن است آنها را تشدید كند كه باید این نكته مورد توجه قرار گیرد. توت‌فرنگی به علت داشتن اسید ساليسیلیك در بعضی اشخاص، كبد و مثانه را تحریك كرده و جوش‌هایی شبیه كهیر ایجاد می‌كند كه به علت آلودگی خون و داخل بدن است. كسانی كه معده‌ای حساس دارند یا مبتلا به بیماری‌های كهیر، اگزما و آسم هستند، بهتر است از خوردن توت‌فرنگی پرهیز كنند.
ضمنا باید بخاطر بسپارید که مصرف توت‌فرنگی در کودکان کمتر از یکسال مجاز نمی‌باشد.

مواد موجود  در 100 گرم توت‌فرنگی
انرژی     27 کیلوكالری
آب     91 درصد
فیبر      2/2 گرم
پروتئین     6/0 گرم
قند     1/5 گرم
ویتامین A     10 میکروگرم
ویتامین C    60 میلی گرم
ویتامین B1     02/0 میلی گرم
ویتامین B2     03/0 میلی گرم
ویتامین B6    06/0 میلی گرم
ویتامین E     4/0 میلی گرم
سدیم      1 میلی گرم
پتاسیم     189 میلی گرم
اسید نیکوتینیک     3/0 میلی گرم
کلسیم     15 میلی گرم
فسفر     29 میلی گرم
منیزیم     13 میلی گرم
آهن     5/0 میلی گرم
مس     04/0 میلی گرم
روی     12/0 میلی گرم

توت فرنگي و بيماري‌ها
همانطور که قبلاً گفتیم در توت‌فرنگی ماده‌ای به نام الاگیتانین وجود دارد که به کاهش مرگ و میر ناشی از سرطان کمک می‌کند. در مطالعه‌ای که بر روی 1000 سالمند مبتلا به سرطان صورت گرفت تعداد مرگ و میر در گروهی که از توت‌فرنگی به میزان فراوان استفاده می‌کردند سه برابر کمتر از گروه‌هایی بود که مصرف توت‌فرنگی در آنها کم بود و یا در تغذیه آنها جایی نداشت.
بیماری التهاب مفاصل که بیشتر در سالمندان دیده می‌شود به دلیل کمبود ویتامین C در بدن بوجود می‌آید. یکی از منابعی که می‌توان برای جبران کمبود ویتامین C موجود در بدن از آن استفاده نمود توت‌فرنگی است.
مصرف این میوه علاوه بر وجود انواع ویتامین، املاح و آب كه هر كدام اثرات خود را بر بدن اعمال می‌كنند دارای خاصیت تقویت كننده، ملین و خنك كننده نیز می‌باشد.
 توت‌فرنگی از تصلب شرايين جلوگیری می‌نماید.
 توت‌فرنگی اشتها آور است و ادرار را زیاد می‌كند.
 دمكرده برگ توت‌فرنگی در زیاد كردن ادرار و شیر بانوان مفید است.
 دمكرده برگ توت‌فرنگی یا میوه توت‌فرنگی می‌تواند نقرس و سنگ‌های مثانه را معالجه كند.
 املاح معدنی موجود در توت‌فرنگی خاصیت مسهلی به آن بخشیده است، زیرا این املاح عضلات روده را به انبساط و انقباض وادار می‌كند و به همین جهت توت‌فرنگی برای درمان یبوست مؤثر است.

مقايسه برخي مواد مغذي توت فرنگي با ساير ميوه‌ها
قند (گرم)    فیبر (گرم)    ویتامین C (میلی‌گرم)    پتاسیم
 (میلی گرم)    فولات (میكروگرم)    میوه
7     3     84     210     34     توت‌فرنگی
14     4     7     150     4     سیب با پوست
22     1     6     266     6     انگور
17     4     13     504     28     موز
13     3     74     252     42     پرتقال

منبع: http://www.zendegionline.ir/inside.php?page=magnum&numid=273&cat=17&articleid=6112

توت سفید

حکیم مهر -  این روزها به هر میوه‌فروشی‌ای که سر می‌زنیم با دیس‌های بزرگی که پر از توت‌های سفید و شیرین است‌ مواجه می‌شویم؛ میوه نوبرانه بهار که طرفداران زیاد و خواص درمانی بی‌شماری هم دارد.
درخت توت از درختان بزرگ و مرتفعی است که ارتفاع آن به 20 متر و قطرش به یک متر می‌رسد. این درخت بومی چین است و در چین مرکزی و شرقی به صورت بومی وجود دارد. توت قرن‌ها پیش به اروپا برده شد. این درخت در آمریکا در اوایل دوران استقلال این کشور به عنوان منبع غذایی برای کرم ابریشم مورد استفاده قرار گرفت.
توت در اکثر کشورهای جهان ازجمله در نقاط استپی و شمال ایران کشت می‌شود و حتی به طور خودرو در جنگل‌های شمال ایران پراکنده شده است. تنها میوه درخت توت نیست که استفاده می‌شود. برگ توت در بهار برای تربیت کرم ابریشم و در پاییز به مصرف دام می‌رسد.

خواص ماست

ماست
شواهد تاریخی گویای این مطلب‌ می باشند که ماست بنا بر یک اتفاق تولید شد.
تاریخچه تولید آن به زمانی برمی ‌گردد که شیر را در مشک ‌هایی از جنس پوست گاو و بز حمل می‌ کردند و تحت تاثیر آنزیم‌های موجود در پوست جانور و گرما، شیر تخمیر شده و نهایتاً اولین ماست به دست آمد.
ماست یک فرآورده لبنی تخمیری است و در هرم غذایی، در گروه شیر و لبنیات جای دارد و یک واحد مصرفی آن معادل یک لیوان است.
ماست نیز مانند بقیه هم گروه‌های خود منبع بسیار خوب کلسیم، فسفر، ویتامین‌های گروه B مانند ریبوفلاوین، اسید پانتوتنیک و روی است. جالب است بدانید که یک لیوان آن حدود 450 میلی‌گرم کلسیم و1/5 میلی ‌گرم روی دارد.

مصرف روزانه پنير پيتزا ممنوع

فاخره بهبهاني 
جام جم آنلاين: پنير پيتزا يكي از لذيذترين پنيرهايي است كه اين روزها نظر خانواده‌هاي زيادي را به خود جلب كرده است.اين پنير به صورت قالبي، ورقه‌اي و رنده شده در غذاهاي مختلفي چون پيتزا، لازانيا، ماكاروني، انواعي از ساندويچ‌هاي ويژه و فرآورده‌هاي گوشتي همچون سوسيس به كار مي‌رود.

پنير پيتزابا طعم فوق‌العاده و بافتي ويژه در مجاورت حرارت غذا نرم و ذوب مي‌شود و كش‌دار شدنش اشتها را برانگيخته و ميل به خوردن را دو چندان مي‌كند اما اين پنير از نظر ميزان چربي و خواص تغذيه‌اي چه تفاوتي با پنيرمعمولي دارد؟ آيا مصرف روزانه آن توصيه مي‌شود؟
پنير پيتزا انواع مختلفي دارد. بهترين نوع پنير پيتزا، نوع انگليسي آن است كه نوعي پنير فرآوري شده است. نوع ديگر مطلوب آن پنير پيتزاي ايتاليايي است.

پنیر

دکتر پیمان غلام نژاد

پنير فرآورده‌اي است که پس از انعقاد شير و خروج آب پنير از آن بدست مي‌‌آيد. محصولات تخميري شير از زمان‌هاي بسيار گذشته توليد و مصرف مي‌‌شده‌اند. تخمين زمان صحيح تهيه اين محصولات سخت است، ولي از وقتي که روش زندگي انسان اوليه از جمع‌آوري غذا به توليد غذا تغيير کرد، اين اتفاق رخ داد. پنير از محبوب‌ترين فرآورده‌ها‌‌ي تخميري لبنيات در سراسر جهان مي‌‌باشد. طبق يک داستان قديمي ‌‌مردي از خاورميانه مقداري شير را در کيسه‌اي که از معده گوساله درست کرده بود ريخت و به سفر رفت. در راه وقتي خواست براي رفع تشنگي شير بياشامد مشاهده کرد که شير لخته شده و بوي خاصي مي‌‌دهد. امروزه انواع مختلفي پنير با روش‌هاي مختلف، اشکال، طعم و عطر متفاوت در سراسر جهان توليد مي‌‌شود. پنير برحسب نوع آن حاوي پروتئين، چربي، املاح و ويتامين‌هاي مفيد مي‌‌باشد. توليد پنير از طريق لخته کردن پروتئين اصلي شير يا کازئين توسط آنزيم، اسيد، حرارت يا ترکيبي از اين سه روش مي‌‌باشد.کيفيت شير در توليد پنير مناسب و دلخواه اهميت ويژه‌اي دارد. براي مثال شيرهاي حاوي آنتي‌بيوتيک يا بعضي ميکروب‌ها‌‌ مناسب توليد پنير نيستند. طعم پنير، خرد شدن، ذوب شدن، کش آمدن و پهن شدن از فاکتورهاي مهم  تشخيص کيفيت در انواع پنير مي‌‌باشند. در واقع کيفيت هر نوع  پنير بر اساس فاکتورهاي خاصي سنجيده مي‌‌شود.

گیاهان داروئی مفید در آلرژی

آلرژي فصلي يكي از شايع‌ترين آلرژي‌ها است كه با التهاب مخاط بيني همراه است. اين مشكل اگرچه خطرناك نيست، ولي بسيار دردسرساز است و متأسفانه روز به روز هم اين آلرژي‌ها شايع‌تر مي‌شود. خارش بيني، گلو، التهابات پوست، تهوع، استفراغ، اسهال، تب بالا، كهير، تنگي نفس، فشارخون، ضعف غيرطبيعي، بيش‌فعالي و يبوست از مهم‌ترين واكنش‌هاي حساسيتي مي‌باشند.
طبق طب سنتي، انسان‌ها از نظر خصوصيت روحي و جسمي در چهار گروه با مزاج سرد و گرم، سرد و تر، گرم و خشك و گرم و تر طبقه‌بندي مي‌شوند. افرادي كه داراي طبيعت خشك هستند بيشتر دچار حساسيت فصلي مي‌شوند. براي جلوگيري از حساسيت فصلي بايد از خوردن ادويه‌جات، غذاهايي با طبيعت گرم و ... و قرار گرفتن در هواي آلوده بپرهيزيم و از سبزيجات، سبوس گندم، نان‌هاي سبوسدار، انواع آش و خاكشير مصرف كنيم. در اين مقاله به بررسي گياهان دارويي كه از نظر طب سنتي براي رفع حساسيت مفيد هستند، اشاره مي‌نمائيم.

مریم گلی


مریم گلی که به نام های مریمیه- خزنه- مریم چمنی و مریمی نیز نامیده می شود، دارای خاصیت خوشبو کننده- نشاط آور و تقویت کننده ی اعصاب بوده و همچنین می توان آن را در مواردی مانند: تب- آلرژی- دفع اوره- کم اشتهایی- التیام زخم ها- زیاد کردن ادرار- ورم روده- آسم- افسردگی- ترشحات سفید واژن- کم خونی – خونریزی های غیر طبیعی رحم- ورم کبد- اسهال- تقویت حافظه- سرماخوردگی- ورم کلیه ها- مالیخولیا- گلو درد- تنگی نفس- رماتیسم و ورم کلیه ها نیز استفاده نمود.
مضرات :
1)    افرادی که دچار فشار خون می باشند، بای در مصرف مریم گلی احتیاط نمایند.
2)    زیاده روی و مصرف بی رویه مریم گلی زیان آور است .

مریم نخودی


مریم نخودی که به نام های حشیشه السریح- اربه- گل خنو- جعده و گلپوره نیز نامیده می شود، دارای خاصیت تقویت کننده ی اعصاب بوده و نیز آن را می توان در مواردی نظیر: دفع اخلاط- کم اشتهایی- تب- تشنج- تقویت لثه ها- سوء هاضمه- عدم امکان دفع ادرار- یرقان- سردرد- یرقان- آبریزش چشم- عرق شبانه- سرفه های مزمن- قند خون- تقویت اعصاب- برص و اسکوربوت نیزاستفاده نمود.
مضرات :
زیاده روی و مصرف بی رویه مریم نخودی زیان آور می باشد.


مرزنجوش بُستانی -مرزنگوش بستانی – مرزنگوش تر


▪ نام علمی Origanum Majorana
▪ نام انگلیس Sweet Marjoram
معرفی و گیاهشناسی
مرزنجوش بُستانی یکی از گیاهان دارویی قدیمی جهان است که مردمان مصر و یونان باستان این گیاه را می شناخته اند و از آن به عنوان ادویه استفاده می کرده اند. مرزنجوش بستانی گیاهی علفی و چندساله است که ارتفاع آن گاها به 50 سانتی متر نیز می رسد. برگ های تخم مرغی شکل و گل های سفید آن که توسط 4 ردیف براکته پوشیده هستند، از علائم مشخص برای شناسایی این گیاه محسوب می شوند. بوی بسیار زیبای این گیاه چنان انسان را به خود جلب می کند که یکی از اساتیدم نام این گیاه را ادکلن طبیعی گذاشته بودند و لذا در صابون‌سازی جهت معطر ساختن آن استفاده می‌کنند نیز برگ آن را پس از خشک کردن گرد نموده، در معطر ساختن غذا استفاده می‌کنند

مرزنجوش مفيد در برطرف کردن کک و مک و ادوکلني طبيعي


مرزنجوش بستانی یکی از گیاهان دارویی در طب قدیمی جهان است که مردمان مصر و یونان باستان این گیاه را می شناخته و از آن به عنوان ادویه استفاده می کرده اند.
مرزنجوش بستانی گیاهی علفی و چندساله است که ارتفاع آن گاهي به 50 سانتيمتر نیز می رسد ، برگ های تخم مرغی شکل و گل های سفید آن که توسط چهار ردیف براکته پوشیده هستند، از علائم مشخص برای شناسایی این گیاه محسوب می شوند.
بوی بسیار زیبای این گیاه چنان انسان را به خود جلب می کند که نام این گیاه را ادکلن طبیعی نيز مي گويند.
*** پراکنش و نیازهای اکولوژیکی
مرزنجوش بستانی بومی جنوب غربی آسیا است و در کشورمان در مناطق جنگلی شمال به صورت خودرو یافت می شود. اين گياه در طول رویش به هوای گرم، نور کافی و رطوبت متوسط نیاز دارد.

خواص دارویی آویشن

۵۶۷۵۷۵۶۷۵.jpg در زبان انگلیسی آویشن تحت عنوان Thymus Valgaris تلفظ می‌شود که تیموس یک لغت یونانی و به معنای شجاع است. در یونان باستان زنان این گیاه را به لباس شوهرانشان که عازم جنگ بودند می‌دوختند زیرا آنها معتقد بودند که آویشن سبب شجاعت و در نتیجه پیروزی همسرانشان در جنگ می‌شود.
 
آویشن یکی از قدیمی‌ترین گیاهان دارویی است به طوری که مصریان و یونانیان باستان از آویشن برای درمان بیماری‌های خود استفاده می‌کرده‌اند. در کتب مذهبی از آویشن به عنوان گیاه مورد علاقه حضرت موسی(ع) یاد شده است.
 آویشن گیاهی است از خانواده نعناعیان و گیاه بومی نواحی شرقی مدیترانه است. این گیاه چند ساله به صورت بوته‌های متراکم و پرشاخه رشد می‌کند. قسمت‌های دارویی آن، سرشاخه‌های آن و برگهای خشک شده آن است.

بنفشه معطر


بنفشه، بنفشه معطرنام انگلیسی:Violet
نام علمی:Viola odorata L
تیره:Violaceae
شرح:گیاهی پایا با ریزوم های خزنده منشعب و شاخه های خزنده زیرزمینی است که در انتها ریشه می دهد. برگهای آن که همزمان با گلها ظاهر می شود کوچک، به طول ۲ – ۴ سانتیمتر ، قلبی شکل تا بیضوی پهن با حاشیه های دندانه دار است. برگهایی که بعد از گلهای بهاری به وجود می آید بزرگتر است. گلهای آن در فروردین تا اردیبهشت ظاهر می شود، به رنگ بنفش تیره و معطر است و عموما عقیم است. در مرداد ماه گیاه بزرگتر شده درخشندگی گلها کم شده و کاسبرگها بی رنگ می شود که علایم باروری و تشکیل دانه است.

بلوط و شاه بلوط:نسخه هاي شفا بخش بلوط


نويسنده: حسين غفراني
چنانچه مقداري برگ درخت بلوط تازه را کوبيده و له شده آنرا بر جراحات و زخمها ضماد نمايند از پيشرفت و وسعت جراحت و زخم جلوگيري کرده و در درمان و التيام آنها اثري فوري دارد.
اگر مقداري برگ خشک شده درخت بلوط را سوزانده و آنرا نرم ساييده و بر روي زخمهاي بدخيم و کهنه نظيرخوره و جذام بپاشند موجب بهبود و التيام اينگونه زخمها مي شود.
چنانچه مقداري پوست نازک روي دانه ي بلوط که به جفت معروف است را نرم ساييده و با مقداري آب ميل کنيد در بهبود زخمهاي معده و روده بي نظير و موجب التيام زخمها و جراحات داخلي مي گردد.
خوردن روزانه چند عدد شاه بلوط پودر شده که با شربت به و شربت سيب مخلوط شده باشد علاوه بر چاق شدن و تقويت قوه باه به عنوان پادزهري موثر جهت رفع اثرات زهرو سموم نيز مصرف آن تجويز و توصيه مي شود.
چنانچه مقداري از پوست درخت بلوط را پخته و شب موقع خواب آنرا بر سر ببندند و صبح آنرا باز کرده و سر را با گل سرشوي بشويند ازريزش موها جلوگيري کرده و ريشه ي مو را محکم مي گرداند و موجب سياه شدن مو نيز مي گردد.

منبع:خواص ميوه ها و گياهان در درمان بيماريها

عرق زیره : طبیعت گرم


مفیدجهت :درمان چاقی، هضم کننده غذا، ضد میکروب، موثر در مداوای درد پهلو، انگل روده، اسهال، زخم روده و اثنی عشر، بواسیر، سکسکه، قولنج های نفخی کودکان، تنگی نفس، التهابات دستگاه تنفسی. تصفیه کننده خون، کاهش کلسترول و چربی خون، تقویت شنوایی و کلیه، باز شدن عادات ماهیانه، درمان خون ادراری، قطره قطره آمدن ادرار، نقرس، سنگ کلیه و سر درد . قبل از غذا میل شود.

طریقه مصرف : 1 فنجان در نصف لیوان آب بعد از هر غذا میل شود . تنها در مواردی که برای درمان چاقی استفاده می شود



خواص دارويی شاتره



Fumaria officinalis

دکتر محمد حسين صالحی سورمقیدکترای تخصص فارماکوگنوزی



Common fumitory, Earth sm oke شاتره يا شاهتره با نام عمومی گیاهی
است علفی به ارتفاع تا ٨٠ سانتی متر که در مزارع، باغ ها و زمين ها ی کشاورز ی
به حالت خودرو می رويد
.


شاخه ها ی ظر يف فراوان و برگ ها يی با تقسيمات بسيار زياد، باريک و کوچک
دارد

گل ها ی شاتره کوچک به رنگ سفيد يا سفيد مايل به گلی است که به صورت
مجتمع و گل آذين خوشه قرار گرفته اند 
ميوه ها کوچک و کروی هستند قسمت
مورد استفاده ی شاتره تمام قسمت های هوايی آن می باشد
.

خواص درمانی عرق شاتره

خواص درمانی عرق شاترهاگر طبع گرمی دارید، اگر اشتهایتان كور شده، اگر كبدتان تنبل است، اگر نیاز به آرامش دارید و اگر... به شما توصیه می‌كنیم از دم‌كرده یا عرق گیاه شاتره استفاده كنید.



شاه گیاهی علفی است كه در فصل بهار در مزارع، باغ‌ها، كنار جاده‌ها و زمین‌های كشاورزی به‌وفور می‌روید. اغلب روستاییان ظاهر این گیاه را می‌شناسند.
به همین دلیل است كه این روزها اكثر خانم‌های روستایی را در دشت و صحرا در حال جمع‌آوری اقسامی از گیاهان دارویی می‌بینیم.
اگر شما هم برای تفریح به یكی از دشت‌های سرسبز حوالی شهر سفر كردید و وسوسه چیدن این گیاه دارویی به دلتان افتاد، بدانید كه این گیاه شاخه‌های ظریف فراوان و برگ‌هایی با تقسیمات بسیار زیاد دارد.

خاصیت عرق نعنا

                
خاصیت عرق نعناباد شکن، ضد تشنج، معالج بواسیر، دل پیچه، سکسکه، رفع اسهال و استفراغ، رفع سوء هاضمه، تقویت کننده معده، رفع تپش قلب، ضد عفونی کننده، ضد درد، ضد گرفتگی عضلانی، تب بر، چای و روغن آن در حالات عصبی، بیخوابی، سرفه، میگرن، تهوع و دردهای شکم کار
برد دارد
ـ نوع مصرف: نصف لیوان آب با یک استکان بعد از غذا میل شود
درمان سردرد و دل درد با نعنا

“نعنا فلفلی” گیاهی است با نام علمی Mentha piperita از خانواده ی نعنا (Labiatae).

ویژگی‌های نبات


 مهندس مسعود خبازی
نبات از دیرباز در‌ایران نماد شادمانی و شادباش بوده وجزء جدانشدنی مهریه و سفره عقد در پیوند ازدواج مي‌باشد. نبات نوعی قند است که از نیشکر بدست مي‌آید و در اصطلاح به هر گونه گیاه (روییدنی) نیز نبات مي‌گویند. نبات را با رشد دادن بلورهای ریز قند ساکاروز (شکر) در داخل محلول غلیظ آن طی فرآیند کریستالیزاسیون تهیه مي‌کنند. به همین علت وسط نبات یک رشته نخ وجود دارد که نقش آن به عنوان سطح بستر برای رشد دادن کریستال‌ها و معلق نگه داشتن آن داخل محلول است. در برخی موارد به جای نخ ازچوب یا نی استفاده مي‌شود.
بهترین مشخصه برای نبات خوب، شفافیت بلور‌های آن مي‌باشد. نبات شامل انواع مختلفی از جمله: شاخه نبات (با تشکیل بلور‌های نبات دور یک نخ)، نبات چوبی (با تشکیل بلور‌های نبات دور یک چوب)، نبات دندانه (نگین نبات است که به علت شکنندگی بالا هنگام بسته‌بندی خرد شده و آماده مصرف مي‌باشد)، نبات مخلوط (در کف و جدار مخزن پخت تشکیل شده و شکل نامنظمي‌دارد) و پودر نبات (ذرات خرد شده نبات که کمي‌از شکر درشت‌تر بوده و از قابلیت حل شدن بالا برخوردار است) مي‌باشد. نبات دارای طبیعتی گرم است که در درمان سردی مزاج مفید بوده وهمچنین خاصیت ملین و ضد نفخ دارد.