بولاغ اوتی




بولاغ اوتی











● یک تیر و چند نشان
این سبزی در فصل بهار بیشتر در آش کاربرد دارد. نام های دیگر آن عبارتند از آب تره، شاهی آبی، جرجیر بیابانی، ترتیزک آبی، علف چشمه، قره العین و ...
● طبع: در طب سنتی، بولاغ اوتی دارای طبعی «گرم و تر» است.
● خواص: این سبزی شامل ویتامین های زیادی چون B کمپلکس، به خصوص B۱, E,C و دارای املاحی چون گوگرد، سدیم، ید و کلسیم و همچنین دارای پنی سیلین گیاهی می باشد.
بولاغ اوتی خاصیت نیروبخشی داشته و مصرف آن باعث طول عمر در افراد می شود.
استفاده از آن به صورت خام، پایین آورنده قند خون است. جوشانده آن در تسکین ناراحتی های قلبی و ورم قوزک پا موثر است.

روغن سبوس برنج، دوستدار قلب



روغن سبوس برنج، دوستدار قلبروغن سبوس برنج محصولی شگفت‌انگیز است که از پوسته خارجی و قهوه‌ای رنگ برنج که متفاوت از شلتوک است تهیه می‌شود. تنها 8% از مقدار برنج آسیاب نشده را پوسته یا سبوس تشکیل می‌دهد اما همین مقدار حاوی 20-15% روغن است.

خواص تغذیه‌ای روغن سبوس برنج
• ارزش تغذیه ای روغن سبوس برنج به دلیل اینکه حاوی اسیدهای چرب ضروری است بالا می باشد.تحقیقات نشان داده است که مصرف این روغن در رژیم غذایی باعث کاهش چشمگیر کلسترول به ویژه کلسترول بد خون(LDL) و افزایش کلسترول خوب(HDL )می‌‌گردد بنابراین برای کسانی که از رژیم غذایی کم چربی پیروی می کنند، ایده آل است.

خواص دارويي مرزه


نويسنده:دکتر محمد حسين صالحي سورمقي
 خواص دارويي مرزهنام علمي : Satureia hortensis
نام عمومي : Savory
نام انگليسي : Garden savory , Savory
نام عربي : Nadgh
نام فرانسوي : Sarriette
نام آلماني : Bohnenkrut
نام خانواده : Labiatae ( خانواده نعنا )
گياه شناسي :
مرزه ، گياهي است علفي ،يک ساله و داراي ساقه هاي منشعب به طول تا 30 سانتي متر ، رنگ گياه سبز کدر مي باشد که با همين مشخصه با ديگر گونه ها متفاوت است . ساقه مرزه داراي گره هايي است که از همين گره ها ساقه هاي ديگر منشعب مي شوند و اين ساقه ها نيزبه نوبه ي خود داراي انشعاباتي جديد مي گردند ، به همين دليل بوته گياه به صورت پرشاخه و پرپشت به نظر مي رسد .

چه اندامي متناسب است؟

نوشته  : دكتر احمد ساعدي 
سال‌ها پيش در كشور آمريكا، كمپاني بيمه عمر به نام متروپوليتن بسيار علاقه‌مند بود كه در مورد طول عمر افراد تحقيق نمايد. اين كمپاني معتقد بود كه صرفه اقتصادي شركت بيمه‌اي‌‌اش در اين است كه افرادي را بيمه عمر نمايد كه طول عمر بيشتري دارند (و حق بيمه طولاني‌ مدت پرداخت مي‌نمايند). به همين دليل از متخصصان سلامت دعوت نمود تا در مورد اين سوال «كه چه كساني طول عمر بيشتري دارند» تحقيق نمايند. بعد از تحقيقات چندين ساله فراوان پاسخ اين سوال چنين بود: افرادي كه لاغرتر هستند طول عمر بيشتري دارند. تا آن زمان باور عمومي اين بود كه افرادي كه چاق‌تر يا فربه‌تر هستند سالم‌تر هستند، به همين علت نيز فربه بودن يك امتياز به شمار مي‌رفت. از آن زمان به بعد، افراد تمايل به كاهش وزن داشته و افرادي كه لاغرتر هستند سالم‌تر به شمار مي‌روند.

شيرخشت،يك ملين خوب

نوشته : دكترمحمد حسین صالحی سورمقی 
گياه‌شناسي
شيرخشت ماني است كه به صورت قطعات جامد تقريباً كروي و يا اشكال ديگر به رنگ‌هاي سفيد‌ شيري و يا مايل به زرد با طعم بسيار شيرين و خنك‌كننده به دو نام شير‌خشت شهري و هراتي در عطاري‌هاي ايران عرضه مي‌شود.
در گذشته و در بعضي منابع، شيرخشت را ماني مربوط به گياه كاروان‌كش با نام علمي Atraphaxis spinosa دانسته‌اند، ولي پژوهش‌هاي جديد، از جمله پژوهش‌هاي آقاي دكتر امين نشان مي‌دهد كه شير‌خشت حاصل فعاليت‌ حشره‌اي بر روي دوگونه گياه با نام‌هاي فارسي شيرخشت، گپ شير و سياه چوب با نا‌م علمي Cotoneaster numularia و Cotoneaster numularioides از خانواده‌ گل سرخ (Rosaceae) مي‌باشد. اين گياهان در برخي نقاط البرز مركزي و اطراف بيرجند مي‌رويند و در اثر فعاليت‌ حشره‌اي بر روي آنها ترشحاتي ايجاد مي‌شود كه مردم محلي آنها را جمع‌آوري و به بازار عرضه مي‌کنند. شير‌خشت به عنوان يك ملين خوب، تب‌بر و ماده خنك‌كننده در طب سنتي ايران مورد استفاده است.

تغذيه آنلاين

نوشته  : تحريريه دنياي تغذيه 
کمبود روی با بدن چه مي‌كند؟
کند شدن رشد، بی اشتهایی، کند شدن بهبود زخم‌ها، ریزش مو و ایجاد ضایعات پوستی از علائم کمبود روی در بدن به شمار مي‌رود.
کارشناس مسئول بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد دریافت ناکافی غذاهای حاوی روی و مصرف موادی مانند جوش شیرین که مانع جذب روی مي‌شوند را از جمله علائم کمبود روی عنوان کرد و اظهار داشت: روی نقش مهمي‌در افزایش ایمنی بدن، بهبود زخم و کارکرد حواس بویایی و چشایی دارد و در رشد و نمو دوران جنینی، کودکی و نوجوانی نقش موثری دارد.

آشنايي با خواص پلی‌فنول‌ها

نوشته : ‌‌لاله پیاهو و یاسر خواجه بیشک دانشجویان کارشناسی ارشد علوم تغذیه 
ترکیبات گیاهی نقش مهمی در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری‌ها دارند. یکی از دلایل این امر، اجزای مفیدی است که در آنها وجود دارد. پلی‌فنول‌ها، زیر مجموعه‌ای از موادشیمیایی مفید تولید شده توسط گیاهان با نام فیتوکمیکال‌ها هستند که بدلیل ساختار حلقوی خود به این نام شهرت یافته‌اند. این ترکیبات انواع متنوعی دارند که در منابع مختلف غذایی یافت شده و علاوه بر محافظت خود گیاه در برابر عوامل مهاجم، از طریق روش‌های مختلف، اثرات سلامت بخش خود را برای انسان‌ها نشان داده اند. 

روغني براي سلامت قلب

نوشته  : دکتر لادن گیاهی
در سال‌های اخیر روغن سبوس برنج به مجموعه روغن‌های موجود در بازار اضافه شده است و مصرف آن در نقاط مختلف دنیا رو به افزایش است.  غالباً این روغن در کشورهای آسیایی تولید می‌شود و در چین، ژاپن و هند مصرف گسترده‌ای دارد. این روغن که از پوسته داخلی سبوس برنج بدست می‌آید تحت عنوان «روغن سلامت یا روغن قلب» در برخی تبلیغات معرفی می‌گردد. تحقیقات علمی انجام شده بر روی ترکیبات این روغن نیز اثرات متعدد سلامت بخشی این روغن را نشان داده‌اند. در این مقاله با ارزش غذایی این روغن به خوبی آشنا می‌شوید و می‌توانید از این پس سهمی از روغن مصرفی خود را به این روغن اختصاص دهید.

گمنام اما مؤثر

نوشته : منيره دادخواه 
بیوتین چیست؟
بیوتین یکی از ویتامین‌های گروه B و محلول در آب است. به آن ویتامین H یا ویتامین B7 نیز گفته مي‌شود.
این ویتامین در متابولیسم چربی‌ها، کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها و تولید انرژی در بدن نقش موثر دارد. در مواد غذایی مختلف، هم بشکل بیوتین و هم بصورت نوعـــی ترکیب متصل بـــه پروتئین یافت مي‌شود. میزان دسترسی بدن به بیوتین و جذب آن از انواع غذاها، متفاوت مي‌باشد.

ناسازگاري‌هاي غذايي

نوشته  : دکتر تیرنگ نیستانی 
گاهي ديده مي‌شود كه مي‌گويندبرخي مواد غذايي نبايد با هم خورده شوند؛ مثل خربزه و عسل، ماهي با ترشي يا ماست و... آيا اين گفته صحيح است؟ در اين راستا به مقاله زير توجه بفرماييد:
 
خربزه و عسل
يكي از اين ترکیب‌هاي غذایی، خربزه و عسل است که انصافاً ترکیب نامعمولی است؛ چه خربزه خود میوه شیرینی است و نیازی به شیرینی بیشتر ندارد. شاید گاهی وقت‌ها که خربزه از بد حادثه بی‌مزه از آب درمی‌آید، برخی‌ها از عسل برای طعم دادن به آن استفاده کنند!

نوشيدني مناسب حين ورزش

نوشته : دكتر سيدعلي كشاورز 
بطور كلي اگر انجام تمرينات ورزشي فردي بيشتر از 30 دقيقه باشد مطمئنا بايد مايعات حين ورزش بنوشد، اما با توجه به تنوع رو به رشد انواع و اقسام نوشيدني‌هاي ورزشي و نوشيدني‌هاي انرژي‌زا، انتخاب گزينه درست براي اكثر ورزشكاران كمي مشكل شده است. اگر تصميم داريد براي مدت زمان بيش از 60 دقيقه ورزش كنيد بايد كربوهيدرات اضافي به بدن خود برسانيد، اما بهتر است كربوهيدرات به شكل جامد باشد يا مايع؟ ميزان آن چقدر باشد و چه موقع مصرف شود؟ در اين مقاله سعي شده به سوالاتي از اين قبيل پاسخ داده شود.
چرا حين ورزش كردن بايد مايعات نوشيد؟

اگر آب از دست رفته بدن بر اثر تعريق را نتوانيم با نوشيدن مقاديري آب و مايعات تا حدي جبران كنيم منجر به افزايش درجه حرارت بدن شده و در نتيجه فشار وارده بر سيستم قلبي- عروقي افزايش مي‌يابد، زيرا قلب مجبور مي‌شود بيشتر و تندتر از حد معمول كار كند، غلظت خون زياد شده و قلب بايد تندتر از هميشه كار كرده و در نتيجه ضربان قلب افزايش مي‌يابد. اگر تعريق سبب از بين رفتن 2 درصد از وزن بدن ‌شود، منجر به كاهش 10 تا 20 درصدي كارآيي بدن حين ورزش كردن مي‌شود. زماني كه بدن بر اثر تعريق دچار كم‌آبي مي‌شود ورزش كردن سخت‌تر مي‌شود و از آنجايي كه توان و طاقت فرد كاهش مي‌يابد فرد خيلي زود دچار خستگي شده و ادامه ورزش براي او سخت مي‌گردد. در موارد شديدتر نيز منجر به بروز حالت تهوع و بي‌حالي ناشي از بالا رفتن درجه حرارت بدن و گرماي زياد مي‌شود. برخي مي‌گويند مي‌توان بدن را عادت داد به اينكه ورزش كند بدون اينكه آب بيشتري بنوشد، زيرا در اين صورت بدن، خود را با كم آبي وفق مي‌دهد؛ اين يك باور غلط و اشتباه مي‌باشد، زيرا در اين صورت خطر بروز مشكلاتي براي سلامت افراد ورزشكار افزايش مي‌يابد و نبايد از اين مسئله غافل شد.
چرا هنگام ورزش كردن، عرق مي‌كنيم؟
به محض اينكه شروع به ورزش مي‌كنيم، مايعات موجود در بدن با عمل تعريق به تدريج كاهش مي‌يابد. عرق كردن يكي از عملكردهاي مهم و ضروري بدن مي‌باشد. عرق كردن سبب مي‌شود گرماي اضافي كه حين ورزش در بدن توليد شده، كاهش يابد و در نتيجه درجه حرارت بدن را در حد تعادل نگه دارد؛ در غير اين صورت افزايش بيش از حد درجه حرارت بدن سبب مرگ ناگهاني مي‌گردد. از طرفي ميزان از دست رفتن آب بدن علاوه بر درجه حرارت و ميزان رطوبت محيط، به شدت و سختي ورزش و همچنين طول مدت ورزش بستگي دارد؛ بنابراين مقدار آبي كه بدن در اثر تعريق از دست مي‌دهد ممكن است بيش از حد معمول بوده و به 500 ميلي‌ليتر در 30 دقيقه نيز برسد. عمل تعريق در افراد چاق بيشتر بوده و همچنين برخي از افراد نسبت به سايرين بيشتر عرق مي‌كنند.
علائم هشدار دهنده ناشي از كم آبي بدن

علائم اوليه
• احساس بي‌حالي و كم‌ آوردن انرژي
• بروز خستگي زودرس حين ورزش كردن
• احساس گرماي بيش از اندازه
• سرخ شدن پوست
• كم شدن حجم ادرار و همچنين تيره رنگ شدن آن
• بروز حالت تهوع
اقدامات لازم در صورت بروز چنين علائمي
متوقف كردن ورزش و نوشيدن 100 تا 200 ميلي‌ليتر آب يا نوشيدني‌هاي ورزشي هر 10 تا 15 دقيقه.
علائم پيشرفته
• ايجاد سردرد آزار دهنده
• احساس سرگيجه
• احساس تنگي نفس و به سختي نفس كشيدن
اقدامات لازم
متوقف كردن ورزش و نوشيدن 100 تا 200 ميلي‌ليتر نوشابه‌هاي ورزشي هر 10 تا 15 دقيقه و معاينه شدن توسط پزشك و يا كارشناس مربوطه.
اثرات ناشي از كم‌آبي بدن

• افزايش يافتن درجه حرارت بدن
• ورزش كردن سخت و دشوار مي‌شود
• افزايش ضربان قلب
• ايجاد سردرد، گرفتگي عضله و بروز حالت تهوع
• كاهش يافتن تمركز
• كاهش يافتن توانايي فرد در انجام تمرينات ورزشي
• احساس خستگي زودرس و از دست دادن بنيه و نيرو
به عضلات خود آبرساني كنيد
كم آب شدن بدن نه تنها سبب كاهش توانايي و طاقت ورزشكار مي‌شود، بلكه قدرت و استقامت او را نيز كاهش مي‌دهد. محققان در تحقيق انجام شده بر روي 10 ورزشكار جوان وزنه‌بردار دريافتند زماني كه اين افراد بدن‌شان دچار كم‌ آبي مي‌شد ميزان وزنه‌اي كه مي‌توانستند بلند كنند در مقايسه با زماني كه بدن خود را آبرساني مي‌كردند، بطور چشمگيري كاهش مي‌يافت (حدود 6 كيلوگرم) بنابراين با نوشيدن آب و مايعات كافي حين ورزش كردن علاوه بر آبرساني بدن، عضلات و ماهيچه‌هاي خود را نيز آبرساني و تقويت كنيد.

چه ميزان آب بنوشيم؟
بايد سعي شود كه هنگام ورزش ميان ميزان آبي كه بدن حين ورزش از دست مي‌دهد با مقدار آبي كه به بدن مي‌رسانيم (با نوشيدن آب و مايعات) مطابقت وجود داشته باشد. تحقيقات انجام شده بر روي ورزشكاران نشان مي‌دهد اگر فرد بتواند هنگام ورزش 80 درصد آب از دست رفته بدن را جبران كند، ديرتر خسته مي‌شود. مقدار مايعات مورد نياز، بستگي به خود بدن دارد. اگر در حال انجام ورزش‌هاي سخت و در محيط گرم مي‌باشيد بدن شما ممكن است در هر ساعت حدود 750 تا 1000 ميلي‌ليتر آب از دست بدهد، بنابراين شما نياز داريد كه 600 تا 800 ميلي‌ليتر آب را هنگام ورزش كردن به بدن برسانيد، پس شما بايد طوري برنامه‌ريزي كنيد كه به هنگام ورزش كردن زماني را نيز براي نوشيدن آب و يا ساير مايعات در نظر بگيريد. اگر بيشتر از چند جرعه آب در يك زمان نمي‌توانيد بنوشيد سعي كنيد كه هر چند دقيقه يكبار آن‌را تكرار كنيد؛ كارشناسان معتقدند كه نوشيدن 150 تا 350 ميلي‌ليتر مايعات هر 15 تا 20 دقيقه لازم و ضروري مي‌باشد. بهتر است از همان دقايق اوليه ورزش كردن، نوشيدن آب و مايعات را شروع كنيد، زيرا حدود 30 دقيقه طول مي‌كشد تا مايعات دريافتي، جذب شده و وارد جريان خون شوند. منتظر نشويد تا احساس تشنگي كرده و سپس آب بنوشيد، بلكه قبل از تشنه شدن آب بنوشيد تا بدن دچار كم آبي نشود. براي اينكه بدانيد بدن شما حين ورزش چه ميزان آب از دست داده و در نتيجه چه مقدار آب و مايعات بايد بنوشيد، قبل و بعد از ورزش وزن خود را اندازه‌گيري كنيد. كاهش وزني كه پس از ورزش حاصل مي‌شود در حقيقت ميزان آبي است كه بدن در اثر تعريق از دست داده است. اگر كاهش وزن به اندازه نيم كيلوگرم باشد، ميزان آبي كه بدن از دست داده معادل 500 ميلي‌ليتر بوده است، بنابراين براي جايگزين نمودن اين ميزان آب از دست رفته بايد 5/1 برابر حجم آب از دست رفته، آب و مايعات بنوشيد. بدين دليل كه عمل تعريق پس از ورزش نيز ادامه پيدا مي‌كند و ميزان ادرار نيز معمولا طي اين زمان افزايش مي‌يابد، بنابراين اگر وزن فرد نيم كيلوگرم كاهش يافته، بايد ميزان آب و مايعاتي كه حين ورزش و پس از آن نوشيده مي‌شود 750 ميلي‌ليتر باشد. اين ميزان آب و مايعات را به مقاديري تقسيم كرده و با توجه به ميزان فعاليت و ورزشي كه انجام مي‌دهيد آن‌ را به دفعات بنوشيد. به طور مثال مي‌توانيد 4 بار 125 ميلي‌ليتر (معادل نصف ليوان) آب و يا مايعات را طي ورزش كردن بنوشيد و 250 ميلي‌ليتر باقي‌مانده را (حدودا 1 ليوان) بلافاصله پس از ورزش بنوشيد. 

كدام مايعات را بنوشيم؟
اگر مدت زمان ورزش كردن كمتر از يك ساعت باشد
براي اكثر فعاليت‌هاي ورزشي، آب يكي از بهترين مايعات مي‌باشد، زيرا تقريبا خيلي سريع جذب شده و وارد جريان خون مي‌گردد و عمل آبرساني انجام مي‌شود. آب علاوه بر ارزان بودن قابل دسترس و فراوان مي‌باشد. اگر چندان علاقه‌اي نسبت به نوشيدن آب نداريد و نمي‌توانيد خود را مجبور به نوشيدن آب كنيد، مي‌توانيد آن‌ را با هر اسانسي كه دوست داريد طعم‌دار كنيد و يا مي‌توانيد كمي آبميوه و يا ميوه پوره شده به آن اضافه كنيد. با افزودن كمي آبميوه و يا ميوه پوره شده به آب، ميزان قند دريافتي (كربوهيدرات‌) نيز افزايش مي‌يابد، اما اگر كاملا رقيق شده باشد مشكلي در انجام تمرينات ورزشي ايجاد نمي‌كند. نوشيدني‌هاي بدون قند حاوي كربوهيدرات نمي‌باشند، اما داراي شيرين‌كننده‌هاي مصنوعي و ساير افزودني‌ها مي‌باشند كه ترجيحا از نوشيدن آنها خودداري كنيد.
اگر مدت زمان ورزش كردن بيشتر از يك ساعت باشد
اگر مدت زمان فعاليت‌هاي ورزشي بيش از 60 دقيقه بوده و فعاليت‌هاي ورزشي نيز سخت باشند و با شدت انجام ‌شوند، مصرف نوشيدني‌هاي حاوي كربوهيدرات‌، نوشيدني‌هاي ورزشي ايزوتونيك، آبميوه‌هاي رقيق شده و ميوه آبدار پوره و يا له شده بهتر از نوشيدن آب معمولي و ساده مي‌باشد. قند موجود در اين نوع نوشيدني‌ها نيز انرژي و سوخت لازم براي بافت‌هاي عضلاني را حين ورزش كردن تامين مي‌كند، بنابراين مصرف 30 تا 60 گرم كربوهيدرات با توجه به نوع فعاليت ورزشي كه انجام مي‌دهيد. در هر ساعت مناسب مي‌باشد. براي تامين اين ميزان كربوهيدرات گفته شده بايد معادل 500 ميلي‌ليتر نوشيدني ورزشي ايزوتونيك و يا آبميوه رقيق شده با آب (50/50) مصرف كنيد. 

منبع: دنیای تغذیه  ش ۱۲۱

غذاهایی که روحیه شما را تقویت مي‌کنند

نوشته : دكترسيد مسعود كيمياگر 
 رژیم غذایی، موثرترین روش برای تاثیرگذاری بر سلامت عمومی و تندرستی می‌باشد. برخی از غذاها، تاثیری تقریباً آنی بر روشی که مغز و سیستم عصبی به آن واکنش نشان مي‌‌‌دهند و همچنین این نکته که شما چگونه آن را احساس خواهید کرد، می‌گذارند.
برای قرن‌ها، بسیاری از گیاهان و ادویه‌ها، برای آرام کردن سیستم عصبی و القای احساس سرخوشی بکار برده شده و مورد استفاده قرار گرفته‌اند. غذاهایی شبیه شیر گرم و بوقلمون، آرامش و خواب خوش را به ارمغان مي‌آورند، در حالیکه قهوه و سیگار، به عنوان محرک عمل مي‌كنند. شکلات احساس مهر به شما می‌دهد، در حالیکه سالیسیلات موجود در برخي مواد غذايي و آسپرین، شما را آشفته و عصبانی می‌سازد. 

خوراك‌هاي رژيمی ويژه پوست سالم و شاداب

نوشته : منيره نوري‌فرد 
زنجفيل
زنجفيل يكي از گياهان دارويي است كه در كاهش حالت تهوع و تسكين ناراحتي‌هاي معده و روده‌اي موثر مي‌باشد، اما تحقيقات اخير حاكي از آن است كه اين گياه داراي خاصيت‌هاي آنتي‌اكسيداني و ضد التهابي نيز مي‌باشد. از طرفي زنجفيل در درمان برخي بيماري‌هاي پوستي از قبيل آكنه و پسوريازيس نيز مي‌تواند موثر باشد.
پسوريازيس و آكنه هر دو از بيماري‌هاي التهابي پوست مي‌باشند كه مي‌توانند سبب خراب شدن پوست شوند. يكي از دلايل عمده در آسيب‌هاي پوستي وجود راديكال‌هاي آزاد در بدن مي‌باشد كه بر اثر قرار گرفتن بدن در معرض نور خورشيد، التهابات و مواد سمي و مضر موجود در لوازم آرايشي و يا مواد غذايي نامناسب، مي‌تواند افزايش يابد. التهابات مي‌توانند بر اثر وجود راديكال‌هاي آزاد ايجاد شوند و از طرفي التهابات مي‌توانند سبب تشكيل راديكال‌هاي آزاد شوند.

خوراك‌هاي رژيمی ويژه بیماران دیالیزی

نوشته  : موژان زرگرزاده 
دیالیز نوعی درمان است که برخی فعالیت‌های کلیه طبیعی را انجام می‌دهد. این درمان معمولاً زمانی که 85 تا 90 درصد عملکرد کلیه‌ها از بین برود و کلیه‌ها قادر به برآوردن نیازهای بدن نباشند مورد نیاز است.
دیالیز چه کار انجام می‌دهد؟
 مواد زائد، نمک و آب اضافی را به منظور جلوگیری از انباشته شدن در بدن دفع می‌کند.
 سطح برخی مواد شیمیایی بدن مثل پتاسیم، سدیم و بی‌کربنات را در خون ثابت نگه می‌دارد.
 به تنظیم فشار خون کمک می‌کند.
چه موادي بايد كمتر مصرف شوند؟
 شیر و ماست (در کل، روزانه بیش از نصف لیوان مصرف نشود)، پنیر (بیش از 30 گرم که معادل 1 قوطی کبریت است در روز مصرف نشود)، انواع گوشت، حبوبات و دانه‌های روغنی.
 نوشیدنی‌های زیر حاوی مقدار متوسطی پتاسیم یا فسفر می‌باشند که باید در حد محدود مصرف شوند: قهوه، چای و آب‌میوه‌های تجاری

خوراك‌هاي رژيمی ويژه افزایش قد

نوشته  : بهارک آقاپور دانشجوی کارشناسی ارشد تغذیه 
رشد قدی به عوامل مختلفی وابسته است.از جمله مهم‌ترین این عوامل ژنتیک، سن بروز بلوغ، نوع رژیم غذایی، وضعیت وزنی و فعالیت بدنی است. بلند قد شدن به عوامل متعددي بستگي دارد. سايز بدن افراد نتيجه‌اي از تداخل عوامل ژنتیکی و محيطي در طول دوران رشد است. عوامل ژنتیکی تعيين کننده قد، فاکتورهاي ژنتيکي هستند که فرد از والدينش دريافت مي‌کند و قابل تغيير نيست. عوامل محيطي تاثيرگذار نيز عبارتند از وضعیت تغذيه، شرایط آب و هوایی، اقليم و بيماري‌ها و... مثلاً شواهد موجود نشان مي‌دهند نزديکي يا دوري به خط استوا در اندازه بدن افراد موثر است.

خوراك‌هاي رژيمی ويژه پيشگيري و درمان سرطان غدد لنفاوي

نوشته  : فاطمه تورنگ كارشناس ارشد تغذيه 
لنفوم نوعی سرطان سیستم ایمنی است که سلول‌های لنفوسیت را درگیر می‌سازد. این سرطان انواع مختلفی دارد که اگر به موقع درمان نشود در دستگاه لنفاوی پخش شده و می‌تواند ریه، اعضاء داخل شکم و استخوان‌ها را درگیر کند. علت آن مشخص نیست، اما برخي عوامل ویروسی از عوامل موثر در بروز این سرطان شناخته شده‌اند. سابقه فامیلی، استعداد ژنتیکی و نقص ایمنی نیز از عوامل مستعد كننده هستند. به علاوه، مواجهه با مواد شیمیایی بخصوص مواجهه شغلی با مواد مصرفی در کشاورزی، اشعه یونیزه‌کننده و کار در پتروشیمی ممکن است در ابتلا موثر باشند. اگرچه نقش تغذیه در ابتلا به این سرطان کمرنگ‌تر از سرطان‌های دیگر مثل سرطان‌های گوارشی است، اما بخشی از آن ممکن است ناشی از مطالعات کمتر در این زمینه باشد. در ادامه توصیه‌های تغذیه‌ای برای کاهش ابتلا به این سرطان می‌آید و در پایان چند توصیه برای افراد مبتلا به سرطان آمده است.

خوراك‌هاي رژيمی ويژه اختلال بیش فعالی و کم توجهی در کودکان


نوشته : حوریه دانش بدی
قطعا همه شما خوانندگان عزیز در طول زندگی خود با کودکان بی‌قرار و بیش‌فعال مواجه شده‌اید. این کودکان اغلب هم باعث آزار خود و هم اطرافیانشان می‌شوند. آنها معمولا در مدرسه باوجود هوش مناسب و گاها بالایی که دارند، به عدم تمرکز کافی دچار و نهایتا با افت تحصیلی مواجه می‌شوند. معیار تشخیص اختلال بیش فعالی عبارت‌ است از پرتحرکی، جنب و جوش ناگهانی، توجه کمتر، تحمل کمتر در برابر محرومیت، عدم تمرکز و شروع قبل از 7 سالگی. کودکان بیش فعال معمولا قادر نیستند به راحتی در مکانی آرام بنشینند، مرتب روی صندلي خود تکان می‌خورند، در جاهای غیر مناسب می‌دوند، پرحرف هستند و نمی‌توانند فعالیت کم سر و صدا انجام دهند و دائم سر کلاس تقاضای خروج دارند .
فاکتورهای زیادی به عنوان عوامل تشدیدکننده این اختلال در کودکان پیشنهاد می‌شوند از جمله رنگ‌ها و طعم دهنده‌های مصنوعی، قندها، تغییرمتابولیسم اسیدهای چرب و انواع آلرژی‌ها.
طی سالیان گذشته معالجات تغذیه‌ای ازجمله رژیم Feingold، حذف قندها، رژیم‌های غذایی حذفی آلرژی و مکمل یاری ویتامین‌ها و اسیدهای چرب ضروری مطرح شده‌اند.
 
نکات کلیدی تغذیه‌ای برای کودکان بیش فعال
 رژیم غذایی در کنترل بیش فعالی بسیار مهم است. به طوری که مطالعات نشان داده‌اند خیلی از موارد بیش فعالی ناشی از حساسیت‌های غذایی می‌باشد که حذف آن در کاهش این عارضه بسیار مفید است. پرهیز از مصرف غذاهای آماده، شكر، نوشابه و شیرینی‌جات در این زمینه بسیار موثر می‌باشد.
 کاهش چربی غذا و کاهش مصرف فست فود‌ها می‌تواند به این کودکان کمک نماید.
 بادام، کشمش، هلو، آلوبخارا، پرتقال، گوجه‌فرنگی و خیار هم که حاوی ماده‌ای به نام سالیسیلات هستند، باید تا حد ممکن از رژیم غذایی این کودکان کاسته یا گاهی اوقات حذف شوند.
 آلودگی هوا و مسمومیت با فلزات سنگین مثل سرب و ... می‌تواند عدم تمرکز و یادگیری در این کودکان را تشدید نماید.
 رنگ غذایی نارنجی که به صورت رنگ غذایی افزودنی مصرف می‌شود نیز در بیش فعالی مؤثر است. این ماده در غذاهای آماده بسته‌بندی‌شده، آدامس، شکلات، سُس‌های آماده، دسرها و کنسروها و رنگ زعفران موجود است.
 نوشابه‌های گازدار قادرند تعادل کلسیم و فسفر بدن را به هم زده و منجر به تشدید بیش فعالی و بی‌قراری در این کودکان گردند.
 قهوه، چای، کولا و سایر نوشیدنی‌های حاوی کافئین نیز ممکن است علائم این بیماری را تشدید کنند.
 لازم به ذکر است که برخی مطالعات می‌گویندکه کمبود برخی مواد غذایی نیز می‌تواند منجر به تشدید بیش فعالی کودکان گردد. این مواد عبارتند از:
• آهن: کمبود آهن  دقت و تمرکز را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.
• اسیدهای چرب مفید امگا 3 و امگا 6: تحقیقات بسیاری نشان داده‌اند که غلظت این اسیدهای چرب در این افراد به مقدار زیادی پایین‌تر است و این کودکان، علائم کمبود اسیدهای چرب ضروری مانند تشنگی زیاد را نشان می‌دهند. کنجد، تخم کدو تنبل و تخم آفتابگردان منابع خوبی از اسیدهای چرب امگا 6 و ماهی آزاد و ساردین، از منابع خوب اسیدهای چرب امگا 3 می‌باشند.
• منیزیم: برخی بررسی‌ها نشان داده‌اند که کمبود منیزیم اغلب در بیش‌فعالان دیده می‌شود و با دریافت آن بیش فعالی بطور قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌یابد. منابع غذایی منیزیم عبارتند از: مغزها، حبوبات، غلات آسیاب نشده و سبزیجات با برگ تیره.
• روی: در سرم افراد مبتلا به بیش فعالی کم است که می‌تواند ناشی از کاهش دریافت یا جذب آن باشد.
• ویتامین B6 : یک کوفاکتور برای مسیرهای متابولیکی اسیدهای آمینه، شامل مسیرهای دکربوکسیلاسیون برای دوپامین، آدرنالین وسروتونین می‌باشد. در نتیجه ویتامین‌های گروه B سبب بهبود رفتار در برخی کودکان مبتلا به ADHD شده است.
• کلسیم: می‌توان با تنظیم یک برنامه مناسب حاوی کلسیم مثل شیر، پنیر، کشک، ماست و سبزیجات برگ سبز کمبود این ماده را برطرف کرد.

خوراك حبوبات و براكلي
  مواد لازم براي 1 تا 2 نفر
نخود     1 قاشق سوپخوري    50 كيلوكالري
لوبيا چيتي    1 قاشق سوپخوري    50 كيلوكالري
جو پوست كنده     يك‌دوم قاشق سوپخوري    30 كيلوكالري
عدس     1 قاشق سوپخوري    45 كيلوكالري
برنج قهوه‌اي     1 قاشق سوپخوري    50 كيلوكالري
سبزي آش*     100 گرم    30 كيلوكالري
گلچه‌هاي كلم براكلي     50 گرم    15 كيلوكالري
كشك    به ميزان لازم   
* تره، شويد، جعفري، اسفناج و كمي گشنيز

روش تهيه:
نخود و لوبياي خيسانده را با هم بپزيد. جو را از 2 ساعت قبل بخيسانيد و آبكشي كنيد. سپس آن را بپزيد. عدس را نيز بطور جداگانه بپزيد. اكنون در قابلمه مناسبي همه مواد پخته شده را با هم مخلوط كنيد و برنج و سبزي را نيز بيفزاييد. به ميزان لازم آب به اين مواد اضافه نماييد و صبر كنيد تا بپزد. در اواخر پخت گلچه‌هاي براكلي را اضافه كنيد و خوراك را از روي حرارت برداريد. اين غذا را با كشك ميل نماييد.
 
نكات مهم
 افزایش دریافت پروتئین مثل گوشت‌ها، تخم مرغ و حبوبات به جای کربوهیدرات و چربی می‌تواند بسیار برای این کودکان مفید باشد.
 مصرف صبحانه می‌تواند به این کودکان در افزایش تمرکز وکنترل نوسان قندخون و رفع بسیاری از کمبودها كمك نماید.
 کنسروها و مرباهای آماده به دلیل وجود نگهدارنده فراوان در این کودکان بهتر است حذف گردد.
 این کودکان بهتر است کربوهیدرات‌های ساده و کربوهیدرات‌هایی را که قند خون را سریعا افزایش می‌دهند مثل قند، شيرینی، هندوانه و موز بسیار کم مصرف نمایند و به جای آن از مواد غذایی مثل برنج قهوه‌ای و نان‌های قهوه‌ای مخصوصا نان جو استفاده نمایند.
 
 برخی از مطالعات نشان داده‌اند که مصرف شکر ممکن است سطح آدرنالین خون را در کودکان به میزان 10 برابر افزایش دهد، بنابراین بین رفتارهای خشونت‌آمیز و دریافت شکر، ارتباط مستقیم وجود دارد.

منبع: دنیای تغذیه  ش ۱۲۱

ویژگی‌ها و ارزش غذایی پاپ کورن

نوشته  : مهندس مسعود خبازی 
ذرت بو داده (پاپ کورن) جزو خانواده غلات محسوب شده و از جمله خوراکی‌های سالم و میان وعده مناسب برای افراد می‌باشد. برتری این فرآورده در مقایسه با سایر تنقلات بی‌ارزش مانند پفک و چیپس و... در این است که حاوی فیبر و آهن بوده و میزان کالری، قند و چربی آن کم می‌باشد. همچنین حاوی پلی فنول (آنتی اکسیدان) بوده که می‌تواند از ابتلا به انواع سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی پیشگیری نماید. این مقاله به اختصار ویژگی‌ها و خواص تغذیه‌ای این محصول را بیان می‌کند.

غلات؛ را چگونه بخوريم

نوشته  : محمد پروهان دانشجوی کارشناسی ارشد تغذیه 
غلات هم مثل بچه‌های کوچک و بی سر و صدا، غالبا از نظر دور می‌مانند. بیشترین توجه به چربی‌ها و بیشترین ستایش‌ها به میوه‌ها و سبزی‌ها تعلق یافته است و این موضوع، بنا به دلایل عدیده بسیار بد است. تقریبا در تمامی رژیم‌های غذایی، غلات سهم اصلی انرژی را تشکیل می‌دهند. همچنین غلات در مقایسه با دیگر مواد غذايی نقش بیشتری در حفظ یا افزایش وزن دارند. غلات با تاثیر بر کنترل قند خون، تاثیر به سزایی بر وقوع بیماری قند دارند، بیماری که در سرتاسر دنیا میزان وقوع آن سریع‌تر از هر بیماری دیگری رو به افزایش است.

ماش، دانه‌اي كوچك با خواص بي‌شمار

نوشته : زهرا فرهناک کارشناس ارشد تغذیه
اگرچه از ماش به عنوان غذای فقرا نام می‌برند که در زمان قحطی و جنگ‌های جهانی جان انسان‌ها را از گرسنگی نجات داده است، ولی این ماده غذایی کوچک خواص بیشماری نیز دارد. دانستن خواص تغذیه‌ای آن باعث می‌شود در سبد غذایی خیلی از افراد جای بگیرد که در زیر به آنها اشاره شده است.
 ماش به عنوان یک ماده غذایی در گروه حبوبات جای دارد. جایگاه اصلی حبوبات در هرم راهنمای غذایی در گروه گوشت می‌باشد و جزء پروتئین‌های گیاهی در نظر گرفته می‌شود و توصیه بر این است که حتما در برنامه غذایی هفتگی و حتی روزانه گنجانده شود؛ علاوه بر داشتن پروتئین، حبوبات دارای کربوهیدرات نیز هستند، به همین دلیل علاوه بر جایگاه اصلی در گروه گوشت در گروه کربوهیدرات و طبقه اول هرم نیز در نظر گرفته می‌شوند.
در واقع 1 واحد حبوبات (نصف لیوان حبوبات پخته) برابر با 1 واحد پروتئین با چربی متوسط + 1 واحد کربوهیدرات می‌باشد و نزدیک 135 کیلو کالری انرژي به فرد می‌رساند.

گوشت مرغ مفيد است زيرا ...



نوشته : زهره كرباسچيان دانشجوي دكتراي تغذيه 
فواید گوشت مرغ بسیار زیاد است. این ماده غذایی منبع غنی از مواد مغذی ضروری و ویتامین‌هایی است که در تقویت سیستم ایمنی موثر هستند. گوشت مرغ به عنوان یکی از ایمن‌ترین گوشت‌ها به حساب می‌آید و دارای کمترین اثرات جانبی می‌باشد.
 
منبعی سرشار از پروتئین
منابع پروتئینی  به کاهش وزن  افراد چاق و یا دارای اضافه وزن كمك می‌كنند.گوشت مرغ سرشار از پروتئین با کیفیت بالا می‌باشد، لذا برای افرادی که تحت رژیم لاغری هستند، گوشت مرغ بخصوص سینه مرغ که کم‌چرب‌ترین قسمت آن است، گزینه بسیار خوبی جهت دریافت پروتئین نسبت به سایر انواع گوشت‌ها می‌باشد.

ارزش تغذيه‌اي قارچ


نوشته : دکتر فرزاد شیدفر 
قارچ‌های خوراکی (mushrooms) در واقع میوه، و بخش تولید مثل کننده و هاگ‌ساز قارچ‌های حقیقی (fungus) می‌باشند. بیش از 40 هزار گونه قارچ در سراسر جهان شـناسایی گـردیـده اسـت. قارچ‌ها در رده گیاهان قرار نمی‌گیرند، چراکه فاقد کلروفیل بوده و قادر به تامین غذای مورد نیاز خود از طریق فرآیند فتوسنتز نمی‌باشند. قارچ‌ها فـاقد ریشـه، سـاقـه و بـرگ هستـنـد. قارچ‌ها یا بصورت ساپروفیت مواد مغذی را از تجزیه (حیوانات و گیاهان مرده) کودهای آلی، چوب‌های پوسیده، برگ‌ها و خاک تامین می‌کنند، یا بصورت انگل از موجود زنده تغذیه کرده و یا ممکن است بصورت رابطه همزیستی‌ای که با گیاهان برقرار می‌کنند، گلوکز درختان و سایر گیاهان را با مواد معدنی و آب مبادله کنند.

نکاتی در مورد خرید کردن


نوشته  : دکتر سعید حسینی 
زماني كه براي خريد مواد غذايي مي‌رويد، به نكات توصيه شده دراين مقاله توجه نماييد تا سلامتي را براي خود و خانواده خود به ارمغان بياوريد.

نكات اساسي در هنگام خريد
 هرگز گرسنه به فروشگاه نروید
 خرید با معده خالی سبب مي‌‌شود شما مواد غذایی را بخرید که اصلاً به آنها احتیاج ندارید. مراقب باشید، خرید با شکم گرسنه، یعنی مصرف کالری بیشتر.
 اگر بن خرید دارید، مراقب باشید که با آنها چه مواد غذایی را مي‌‌خرید
 از بن‌هاي خود برای خرید تنقلات ناسالم استفاده نکنید (پیش از آنکه وارد فروشگاه شوید، این جمله را سه بار تکرار کنید)!
 یک لیست خرید تهیه کنید و آن را جلوی چشم خود قرار دهید

راه حل‌هاي تغذیه‌اي براي شکاف کام و لب

نوشته  : سایه‌هاتفی زیر نظر دکتر احمدرضا درستی 
شکاف کام و لب یکی از شایع‌ترین ناهنجاری‌های سر و صورت است که در دوران جنینی ایجاد مي‌شود. شکاف کام و لب مي‌تواند به صورت سندرومي‌ یعنی جزئی از یک بیماری و یا غیر سندرومي‌ باشد. در شکاف لب، شکافی در لب بالا بین دهان و بینی وجود دارد که مي‌تواند از یک شکاف کوچک در قسمت رنگی لب تا یک شکاف کامل در یک طرف و یا در دو طرف لب بوده و تا بینی گسترش یابد. اما در شکاف کام، سقف دهان به طور کامل پیوند نخورده است که مي‌تواند از یک شکاف در پشت کام نرم تا تقریباً یک شکاف کامل سقف دهان (کام نرم و سخت) باشد. گاهی کودکان شکاف کام و لب را با هم دارند که این نوع از شکاف از لب تا کام نرم یا سخت گسترش مي‌یابد.

درمان عفونت گوش به كمك طب مكمل

نوشته شده توسط : مريم اسلامي اميرآبادي كارشناس ارشد تغذيه ( 7 تير 1391 )
التهاب و عفونت گوش مياني (اوتیت مديا) در نتيجه انسداد شيپور استاش (كه از پشت گلو به گوش مياني راه دارد)، ايجاد مي‌‌‌شود. تجمع مايع و فشار ناشي از آن موجب درد مي‌‌‌شود. علائم عبارتند از: درد ضرباندار و گاهي اوقات تب. اگر درد تيز ناگهاني و تخليه چرك از گوش وجود دارد، پرده گوش پاره شده است. عفونت گوش مي‌‌‌تواند علت باكتريايي، ويروسي يا قارچي داشته باشد. همچنين مي‌‌‌تواند نتيجه انسداد ساختاري بدن يا عكس‌العمل حساسيتي به غذا، هوا، گرده گياهان، كپك يا گرد و غبار باشد.

تمهيدات تغذيه‌اي براي یک مسابقه ورزشي

نوشته شده توسط : دكتر محمد حضوری ( 7 تير 1391 )
فعالیت‌های ورزشی حرفه‌اي از پیچیده‌ترین رفتارهای انسان امروزی است که تنها پیروی از برنامه تمرینی مناسب و علمی، برخورداری از هوش، قدرت عکس‌العمل بالا و استعداد ژنتیکی و در نهایت رعایت اصول تغذیه‌اي می‌تواند به موفقیت ورزشکار منجر شود. البته نباید فراموش کرد که ورزش حرفه‌ای خود با بروز برخی آسیب‌ها و اختلالات همراه است که می‌تواند از یک استرس ساده تا آسیب‌های شدید اسکلتی– عضلانی و متابولیسمی متغیر باشد.

چگونه از بدن سم‌زدايي كنيم؟

نوشته  : دکتر رضا امانی 
به بدن خود اجازه دهید تا با برنامه سم‌زدایی مناسب، فعالیت و عملکردی سالم را آغاز نماید.    
برنامه‌های فرایند سم زدایی، واقعاً به پاک کردن کبد، کلیه‌ها، پوست و روده‌ها کمک می‌کنند. بسیاری از مردم دریافته‌اند که فرایند سم‌زدایی، علائم نفخ، سوء‌هاضمه، انواع آلرژی، مشکلات سینوسی و بسیاری از ناراحتی‌های دیگر را محو کرده و از بین مي‌‌‌برد. البته یک فايده ديگر نیز دارد و آن کنترل وزن طبیعی، همراه با افزایش انرژی، بهبود وضعیت عاطفی-روحی و احساس تازه‌ای از خود آگاهی و خویشتن‌داری است. برای آنکه مطمئن شوید فرایند سم‌زدایی بدنتان، در مسیر مطمئن و بی‌خطری حرکت مي‌‌‌کند، به اين مقاله توجه نماييد:

مراقبت از لثه با تغذيه مناسب

نوشته : دكتر آزاده نجارزاده 
يكي از رايج‌ترين مشكلات بهداشتي در سراسر جهان مشكلات دهان و دندان است كه به اندازه سرماخوردگي شيوع دارد. هر چند با پيشرفت‌هاي بهداشتي كه امروزه به وجود آمده است، ميزان فساد و از دست دادن دندان‌ها از گذشته كمتر شده است، اما با توجه به نوع تغذيه و عادات غلط غذايي، افزايش مصرف ميان وعده‌هاي شيرين و چسبنده و عدم به كار بردن صحيح روش‌هاي بهداشتي هنوز هم اين مشكلات در جامعه به ميزان بالايي وجود دارد.

رژيم غذايي سنتي متناسب با فصل بهار


نوشته  : بهناز عباسي‌مقدم 
بهار در ميان فصول به فصل اعتدال شناخته شده است، چون مزاج انسان همراه با طبيعت معتدل مي‌باشد. در فصل زمستان به دليل سرماي زياد منافذ پوستي بدن بسته مي‌شود و دفع مواد زايد كمتر است. در اين فصل مردم براي دريافت انرژي بيشتر مواد پركالري بيشتري مصرف مي‌كنند. مصرف اين مواد، سموم بيشتري را به بدن تحميل مي‌كند. با شروع فصل بهار با آمادگي طبيعت براي سرسبزي، بدن نيز براي دفع سموم خود آماده مي‌شود، بنابراين بهتر است در اين فصل به دفع سموم بدن دقت داشته باشيم و يكسري دستورات غذايي را رعايت نماييم.
حكماي طب سنتي معتقدند مصرف سبزي‌ها و گياهان دارويي كه در فصل بهار مي‌رويند، تأثير بسيار زيادي در پاكسازي خون و پيشگيري از ابتلا به انواع بيماري‌هاي فصل بهار دارد.

اين بار براي لاغرها...

نوشته : برليانت بزرگمهر 
درمان لاغري
 
روش‌هاي مختلفي جهت درمان لاغري وجود دارد كه بسياري از افراد از آن پيروي مي‌كنند. يكي از اين روش‌ها، استفاده از قرص‌ها يا شربت‌هاي اشتها‌آور است.
اين داروها به علت آنكه موجب بيشتر شدن اشتها شده و شخص لاغر كه اكثراً كم‌اشتها و يا حتي بي‌‌اشتها نسبت به غذا خوردن است را تشويق و ترغيب به استفاده از آن مي‌كند، ولي اشكال اين داروها آن است كه به محض قطع كردن و عدم استفاده از آن مجدداً شخص كم‌اشتها و شايد حتي كم‌اشتها‌تر از قبل مي‌‌شود. ضمناً بعد از مدتي، اثرات قرص كاهش يافته و اشتها به تدريج كمتر مي‌شود.
به اضافه آنكه در هر حال مصرف قرص يك امر طبيعي نيست و چنانچه در درازمدت ادامه يابد ممكن است به علت عوارض جانبي، اثرات نامطلوبي بر سلامت شخص داشته باشد. پس چاره‌ چيست و در قبال كم‌خوري و لاغري و عوارض ناشي از آن، چه بايد كرد؟

تغذيه درماني در بيماري‌هاي كبدي

نوشته  : دكتر احمدرضا درستی 
فيزيولوژی و عمل کيسه صفرا
کيسه صفرا روی سطح زيرين لوب چهارم کبد قرار گرفته است. عمل اصلی کيسه صفرا، غليظ کردن، ذخيره سازی و ترشح صفرايی مي‌باشد که توسط کبد توليد شده است. در طی فرآيند غليظ شدن، آب و الکتروليت‌ها بوسيله مخاط کيسه صفرا بازجذب مي‌شوند. ترکيب اصلی صفرا را کلسترول،  بيلی روبين و نمک‌های صفراوی تشکيل مي‌دهند. بيلی‌روبين که رنگدانه اصلی صفرا است از آزاد شدن هموگلوبين گلبول‌های سرخ منهدم شده، به دست مي‌آيد. اين ماده به کبد منتقل شده و در آنجا متراکم مي‌شود و از طريق صفرا دفع مي‌گردد.

الفباي مشاوره در تغذيه و كاهش وزن

نوشته  : دكتر سيدضياءالدين مظهري 
چه گروهي از مراجعين‌‌ (جهت دستيابي به اندام موزون) به افرادي كه داراي كد 04 مي‌باشند، تعلق دارند؟ در اين تقسيم‌بندي افرادي قرار دارند كه همواره در قبال توصيه‌هاي به عمل آمده از طرف كارشناسان و متخصصين تغذيه يك سوال ثابت دارند. آيا نمي‌توان بدون انجام فعاليت‌هاي بدني فقط با دارو و رژيم غذايي به اندام متناسب و رويايي دست يافت؟ من نمي‌دانم همكاران ارجمندم به اين گروه از افراد چه جوابي داده يا مي‌دهند. بنده به شخصه به صراحت اظهار مي‌دارم بدون انجام حركات بدني و تقويت عضلات با فعاليت‌هاي متناسب و متعادل امكان ندارد كه فردي به اندام رويايي خود حتي با نوش‌دارو برسد و اين دستاورد را به مدت طولاني حفظ نمايد. چرا؟

آدامس موجب تقویت حافظه می شود


برترین ها: تحقيقات جدید پزشکى نشان می دهد آدامس علاوه بر کاهش بوی بد دهان و پاک کردن ذرات باقى مانده غذا در دندانها، فوايد بهداشتى مهم ترى نیز دارد.

آدامس هايى که در ترکيبات آنها قند وجود ندارد نه تنها ضررى براى تندرستى ندارند بلکه حتى مى توانند به کم کردن وزن افراد کمک کنند، چون اشتهاى آنان را کاهش مى دهد.

نکته مهمتری که پزشکان در این تحقیقات خود دریافتند، تاثیرگذاری آدامس بر مغز انسان است که سیستم آن را فعال تر کند و موجب تقویت حافظه می شود.

به گزارش برترین ها پزشکان مى گويند که جويدن آدامس موجب مى شود گردش خون بخصوص در ناحیه سر و گردن بیشتر شود و خون بيشتر و تميزترى به مغز برسد.

جويدن آدامس همچنين کمک مى کند استرس انسان و فشارهاى روحى و عصبى شخص کمتر شود.

رهايي از چاقي با عصاره هلو

  
عصاره دانه هلو شامل تركيبات زيست فعالي است كه به طور بالقوه مي‌تواند با چاقي و ديابت مبارزه كند.
به گزارش وب‌دا، به نقل از نشريه انجمن شيمي فيلادلفيا، محققان انگري لايف با مطالعه روي رده‌هاي سلولي مختلف موش‌ها، دريافتند كه ميوه‌هايي مانند هلو، آلو و شليل مي‌توانند سلاحي در برابر سندرم متابوليك و ديابت باشند.
براساس اين گزارش، محققان افزودند كه تركيبات فنلي موجود در هسته اين ميوه ها، علاوه بر خاصيت ضدچاقي و ضد ديابتي، مي‌تواند با كاهش ميزان كلسترول بد (LDL)، از ابتلا به بيماري‌هاي قلبي – عروقي نيز جلوگيري كند.
نتايج حاصل از اين گزارش حاكي است كه چهار گروه عمده موجود در اين ميوه‌ها شامل فنول‌ها، آنتوسيانين‌ها و اسيدهاي كلوروژنيك و مشتقات كاتچين مي‌توانند با زير و بم كردن ژن‌ها و پروتئين‌هاي سلولي در مقابل بروز التهابات ناشي از اين بيماري‌هاي اقدام كنند.
گفتني است هسته هركدام از اين ميوه‌ها حاوي گروه‌هاي فنلي مشابه ولي با نسبت‌هاي متفاوت است كه در صورت استفاده، اثرات يكديگر را تكميل مي‌نمايند.

استفاده از گیاه کتان برای التیام جراحات


منبع:یورو نیوز
شاید در آینده‌ای نزدیک دیگر از نوارهای سنتی زخم برای محافظت و التیام جراحت ها استفاده نشود. گروهی از دانشمندان در دانشگاه وروتسلاو لهستان اعلام کرده‌اند که با اصلاح ژنتیکی محصول گیاه کتان، نوارهایی تولید کرده اند که باعث بهبود بسیار سریع زخم می‌شود.
این گروه پژوهشی، ترکیبات آنتی اکسیدان موجود در گیاه را افزایش داد تا رشد دوباره سلول‌های پوست را در محل زخم بهبود بخشد.
یان شوپا-اسکورسکی، مدیر مدیر آزمایشگاه بیوشیمی ژنتیک دانشگاه وروسلاو: «کتان امکانات بسیاری دارد. ولی کتان طبیعی همان ویژگی ها را ندارد. باید خلاق باشیم و با استفاده از روش های بیوتکنولوژیکی، گیاه را از نظر ژنتیکی اصلاح کنیم تا محصول بهتری بدست بیاوریم.»
در حال حاضر این محصول جدید فقط برای درمان جراحات پوست تایید شده است.
یان شوپا-اسکورسکی، مدیر مدیر آزمایشگاه بیوشیمی ژنتیک دانشگاه وروسلاو: «این یک محصول تازه در مقیاس جهانی است، هرچند تنها محصول نیست. در حال حاضر پژوهش‌هایی در مورد محصولات متعدد از این گیاه شروع کرده‌ایم، مانند روغن ضد عفونت برای درمان تصلب شرایین و محصولی دیگر برای درمان سرطان.»
دانشمندان ابراز اطمینان می کنند که کتان اصلاح شده از نظر ژنتیکی می‌تواند بخش صنعتی جدیدی ایجاد کند و سود بسیاری برای کشاورزان و تولید کنندگان به ارمغان بیاورد.
اطلاعات بیشتر 
Copyright © 2012 euronews

غـنی‌سازی نان

نوشته : آسیه حسن زاده كارشناس ارشد صنايع غذايي 
نان و غلات از منابع با ارزش برای تامین‌ انرژی، در برگیرنده‌ بخشی از پروتئین مورد نیاز، برخی ویتامین‌های ضروری و بعضی املاح مهم برای بدن هستند. در كشور ما در حدود 50 درصد کالری و پروتئين روزانه از نان تامين می‌شود. از آنجايي كه نان به عنوان قوت غالب ما محسوب مي‌شود، بهتر است در انتخاب نوع و نحوه مصرف آن بيشتر دقت كنيم. هر واحد نان كه به اندازه 1 برش نان 30 گرمي (به اندازه يك كف دست) است، حاوي 15 گرم كربوهيدرات، 3 گرم پروتئين و مقدار اندكي چربي است و 80 كالري انرژي مي‌دهد. توصيه مي‌شود ناني كه مصرف مي‌شود، سبوسدار باشد كه بهتر است جايگزين نان‌هاي سفيد و غلات سبوس گرفته شوند.

ارتباط خواب و خوراك

نوشته  : نازلی نمازی 
پس از یک روز کار، یک خواب راحت می‌تواند تمام خستگی را از بدن بیرون کند. اما گاهی مسائل کاری، خانوادگی و استرس ناشی از آنها، عدم تعادل هورمون‌های بدن و حتی غذای نامناسب خورده شده به عنوان شام و وعده غذایی قبل از خواب می‌تواند سبب بی‌خوابی شود.
گرچه ممکن است بی‌خوابی ناشی از استرس کاری را نتوان کنترل کرد، اما تغییر عادات غذایی ممکن است. رژیم غذایی می‌تواند سبب خواب آسوده و یا بی‌خوابی شود.

تاثیر رادیکال‌های آزاد بر پوست


نوشته : پریا پاشازاده پناهی زیر نظر: دکتر سلطانعلي محبوب 
هر تغییر در ساختار مواد بیولوژیک که دراثر القای اکسیداسیون آنها، توسط رادیکال‌های آزاد و یا به طور کلی توسط اکسیژن فعال (SOR) رخ دهد به پاتوژنز تعداد زیادی از بیماری‌ها از جمله بیماری پوست منجر می‌گردد، زیرا این رادیکال‌ها به چربی‌های بدن حمله می‌کنند، غشاء سلولی را پاره کرده و یا مواد سمی را به بافت‌های دور خود انتشار می‌دهند. این تخریب غیر قابل جبران منجر به تغییر عملکرد سلولی و یا مرگ سلول می‌شود.

راهکارهای تغذیه‌اي در آلودگی هوا

نوشته : نیلا قانعی دانشجوي دكتراي تغذیه 
امروزه آلودگی هوا یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های تهدید کننده سلامتی در کلان شهرها می‌باشد. در صورتی که از راهکارهای مبارزه با آن استفاده نشود، به سرعت موجب تاثیرات مضر در بافت‌هایی نظیر چشم، پوست، گوارش، اعصاب و عروق می‌شود.
در هوای آلوده دود ناشی از خودروها، مونوکسید کربن، دی‌اکسید کربن، دی اکسید نیتروژن، ازن، آلاینده آلی، ذراتی مثل آزبست و سرب تاثیرات مضر جبران ناپذیری بر بدن می‌گذارد.
در چشم با افزایش شدت آلودگی هوا به دلیل تمایل بیشتر مونوکسید کربن نسبت به اکسیژن به بافت چشم این تجمع موجب آسیب‌هایی نظیر آب مروارید (کاتاراکت) و سوزش، قرمزی و آب ریزش از چشم می‌شود.

تغذيه و مصرف آنتي‌بيوتيك‌ها

نوشته : دكتر آزاده نجارزاده 
يكي از مهم‌ترين داروهاي ضدباكتري كه امروزه مصرف زيادي در درمان بيماري‌هاي مختلف انسان و دام دارد آنتي‌بيوتيك‌ها هستند. آنتي‌بيوتيك‌ها مواد شيميايي هستند كه از برخي موجودات ذره‌بيني نظير باكتري‌ها، كپك و يا برخي از گياهان به دست مي‌آيند. استفاده از آنتي‌بيوتيك‌ عمر نه چندان طولاني در زندگي بشر دارد.

گياهان مفيد در آلرژي


نوشته  : بهناز عباسي‌مقدم 
آلرژي فصلي يكي از شايع‌ترين آلرژي‌ها است كه با التهاب مخاط بيني همراه است. اين مشكل اگرچه خطرناك نيست، ولي بسيار دردسرساز است و متأسفانه روز به روز هم اين آلرژي‌ها شايع‌تر مي‌شود. خارش بيني، گلو، التهابات پوست، تهوع، استفراغ، اسهال، تب بالا، كهير، تنگي نفس، فشارخون، ضعف غيرطبيعي، بيش‌فعالي و يبوست از مهم‌ترين واكنش‌هاي حساسيتي مي‌باشند.

فــسفر عنصر حیاتی برای بدن

نوشته  : شیوا طباطبایی 
فسفر یکی از عناصر ضروری برای تمامی سلول‌های بدن است و ترکیب اصلی استخوان محسوب می‌شود. بعد از کلسیم، فسفر فراوان‌ترین ترکیب موجود در بدن است و در بافت‌های بدن یک فرد بالغ حدود 700 گرم فسفر یافت می‌شود. 85 درصد فسفر موجود در بدن در استخوان و دندان‌ها و بصورت کریستال‌های فسفات کلسیم یافت می‌شود.

تغذیه و بهبود عملكرد نيروي انساني


نوشته  : دکتر رضا امانی و عصمت شیربیگی 
تغذیه نقش اساسی در سلامت و پیشگیری از بیماری‌ها و بهبود عملکرد انسان دارد. یکی از ابزارهای مهم بهبود عملکرد نیروی انسانی در مجموعه‌های صنعتی، ارتقاء سطح تغذیه کارکنان آن است که باعث بهبود کمی و کیفی سطح تولید می‌شود.

تغذيه آنلاين

نوشته  : تحريريه دنياي تغذيه 
چربي‌هاي ترانس و افزايش خطر سكته مغزي
 
پزشكان آمريكايي در يك مطالعه جديد تاكيد كردند مصرف زياد چربي‌هاي ترانس خطر سكته مغزي را در زنان پس از يائسگي افزايش مي‌دهد و در عوض آسپرين در كاهش اين خطر احتمالي، نقش موثري دارد.
كاهه از دانشكده بهداشت عمومي جهاني كاپل هيل در دانشگاه كاروليناي شمالي با مطالعه روي گروهي از زنان كه بيشترين ميزان مصرف چربي‌هاي ترانس را داشتند دريافت اين زنان 39 درصد بيشتر در معرض ابتلا به سكته مغزي ايسكميك هستند.
به گزارش خبرگزاري يونايتدپرس، اين در حالي است كه در همين آزمايشات معلوم شد مصرف آسپرين تأثیر معكوس دارد و خطر احتمالي سكته مغزي را كاهش مي‌دهد.
اين مطالعه در نشريه آنلاين سالانه‌هاي نورولوژي ارائه شده است.
ويتامين E موجود در آلوئه‌ورا در شادابي افراد بسيار موثر است
يك كارشناس تغذيه گفت: وجود ويتامين B در آلوئه‌ورا سبب مي‌شود تا از آن به عنوان فاكتور رشد و تقويت موها عمدتا در تهيه شامپوها استفاده شود.
يوسف نقيايي گفت: از آلوئه‌ورا يا صبر زرد براي سوختگي‌ها و بهبود زخم‌ها استفاده مي‌شود و مهم‌ترين تركيبات تغذيه‌اي آن شامل ويتامين E، برخي ويتامين‌هاي گروه B، كلسيم، روي و سديم است.
وي افزود: وجود ويتامين E به همراه كلاژن فراوان در اين گياه موجب مي‌شود تا از عصاره آن جهت نرمي پوست استفاده شود. ويتامين E موجود در آلوئه‌ورا در شادابي افراد و تأخیر فرايند پيري بسيار موثر است.
وي اضافه كرد: اين گياه حاوي مقدار كمي اسيدهاي چرب از نوع اشباع نشده است كه نقش موثري در رفع التهاب معده و گوارش و كمك به هضم در روده‌ها دارد.
نقيايي خاطرنشان كرد: همچنين ويتامين A موجود در آلوئه‌ورا به بهبود زخم‌ها و عفونت‌ها كمك قابل توجهي مي‌كند.
وي همچنين گفت: در آلوئه‌ورا ماده‌اي بنام آنتراكويين وجود دارد كه خاصيت مسهل و رفع يبوست داشته و در رفع سنگ كليه نيز موثر است.
اين كارشناس تغذيه افزود: عصاره آلوئه‌ورا به شكل شربت و مغز خوراكي آن به صورت كمپوت استفاده مي‌شود. همچنين از آن در تهيه كرم‌ها و شامپوهاي مختلف نیز استفاده مي‌شود.
 
آثار درماني گياه رزماري
گياه رزماري از ديرباز يکي از گياهاني بوده که نه تنها در صنعت داروسازي، بلکه به عنوان يکي از ذخيره‌هاي غذايي انسان‌ها مورد توجه بوده و انسان‌ها با آثار درماني اين گياه آشنايي داشتند.
محسن محمدي کارشناس گياهان دارويي گفت: رزماري علفي پايا از تيره نعنائيان و با ارتفاع يک متر از سطح زمين است كه گل‌هاي آن به رنگ روشن است.
محمدي، تصريح كرد: رزماري از گياهان منطقه مديترانه‌اي از جمله اسپانيا، مراکش و تونس بوده که در برخي کشورها مانند ايران نيز يافت مي‌شود. مواد شيميايي موجود در رزماري «بوزنئول»، «ليمونن»، «کامفن»، «سينئول» و اسيدهاي «فنلي» است که براي ساختن داروهايي چون پمادهاي ضد درد مفاصل و استخوان‌ها و قطره‌هاي ضد ريزش مو استفاده مي‌شود.
وي مهم‌ترين خواص رزماري را ضد ميکروب و ضد قارچ بودن آن عنوان کرد و اظهار كرد: خوردن رزماري هنگام صرف غذا در هضم غذا و گردش بهتر خون در بدن مؤثر است، همچنين رزماري داراي خواص آنتي اکسيدان است که جزو داروهاي ضد سرطان است.
محمدي به يافته‌هاي دانشمندان براي ساختن داروهاي ضد آلزايمر از گياه رزماري اشاره كرد و نوشيدن دم‌کرده اين گياه را در تقويت سيستم دفاعي بدن مؤثر دانست.
 
ويتامين D و مهار تومورهاي رحمي
پژوهشگران آمريکايي دريافتند ويتامين D اندازه تومورهاي فيبرویيدي خوش‌خيم رحمي در موش را کاهش مي‌دهد.
فيبروييدهاي رحمي که در اطراف ديواره رحمي رشد مي‌کنند، معمولي‌ترين تومورهاي غيرسرطاني زنان در سنين باروري هستند، به طوري كه 30 درصد زنان 25 تا 44 ساله به اين تومور دچار  مي‌شوند.
تومورهاي فيبروييد رحمي در ناباروري، مشکلات دوران بارداري و سقط جنين نقش دارند و به جز روش برداشت از طريق جراحي، انتخاب‌هاي درماني محدود ديگري براي زنان وجود دارد.
 
نارگيل؛ ميوه‌اي پرانرژي و پرخاصيت
يك كارشناس تغذيه گفت: نارگيل حاوي فيبر قابل توجهي بوده به طوري كه در هر 100 گرم از اين ميوه،
9 گرم فيبر خوراكي وجود دارد بنابراين مصرف آن در پيشگيري از يبوست و يا درمان آن بسيار موثر است.
يوسف نقيايي گفت: نارگيل جزء گروه ميوه‌ها محسوب مي‌شود، اما يكي از ميوه‌هاي پرانرژي است، به طوري كه هر100 گرم آن حدود 350 كيلو كالري انرژي دارد كه عمده اين انرژي را چربي‌هاي موجود در آن تامين مي‌كنند كه چيزي حدود 35 گرم است.
وي از ديگر تركيبات نارگيل به فسفر بالا و پتاسيم بالا اشاره كرد.
وي خاطرنشان كرد: اين ميوه همچنين ويتامين E قابل توجهي دارد كه مي‌تواند به عنوان يك آنتي اكسيدان موثر در درمان و پيشگيري از سرطان‌ها و چين و چروك پوست استفاده شود.
نقيايي افزود: در صورتي كه نارگيل را به صورت مخلوط با شيره آن مصرف نماييم، انرژي آن به طور قابل توجهي افزايش يافته و حدود 670 كيلو كالري خواهد بود.
 
يافته‌هايي در مورد اثرات شكلات تلخ
متخصصان علوم پزشكي در دانشگاه كاليفرنيا تاكيد كردند مبتلايان به نارسايي پيشرفته قلبي و ديابت نوع دوم پس از مصرف كاكائوي غني از «اپي‌كاتچين» به مدت سه ماه،‌ تا حدودي بهبود پيدا كردند.
دكتر فرانچسكو جي. ويلاريل كه سرپرستي اين مطالعه را بر عهده داشته خاطرنشان كرد: «اپي‌كاتچين» نوعي فلاوونوئيد است كه در شكلات تلخ يافت مي‌شود.
به گزارش شبكه خبري ان بي سي، بيماران مبتلا به ديابت و نارسايي قلبي ناهنجار‌ي‌ها و مشكلاتي را در قلب و عضلات اسكلتي خود تجربه مي‌كنند كه منجر به كاهش ظرفيت عملكردي آنها مي‌شود. اين بيماران اغلب دچار تنگي نفس، فقدان انرژي و مشكل در راه رفتن حتي در مسافت‌هاي كوتاه مي‌شوند.
متخصصان در اين آزمايشات متوجه شدند پس از سه ماه مصرف شكلات تلخ و نوشيدني حاوي اپي‌كاتچين حال اين بيماران به ميزان قابل توجهي بهبود پيدا كرد.
جزئيات اين مشاهدات در مجله «علوم باليني و تفسيري» به چاپ رسيده است.
 
اثر جويدن آدامس در كنترل وزن
يك متخصص تغذيه با بيان اينكه جويدن آدامس به لحاظ عمل فيزيكي ماهيچه‌هاي صورت و همچنين ترشح غدد بزاقي مستلزم صرف كالري است، گفت: آدامس كالري سوز و لاغر كننده است، اما نبايد فراموش كرد كه هيچ راهي براي گريز از رعايت يك رژيم غذايي سالم وجود ندارد و جويدن آدامس به تنهايي نمي‌تواند در كنترل وزن موثر واقع شود.
دكتر تيرنگ نيستاني، درباره فوايد و مضرات جويدن آدامس ادامه داد: البته نبايد فراموش كرد كه وزن ماحصل ارتباط ميان دخل و خرج انرژي است. به عبارت ساده‌تر اگر دخل انرژي يعني آن چيزي كه وارد بدن مي‌شود از خرج آن يعني مقدار كالري كه مي‌سوزانيم، بيشتر باشد مازاد انرژي به شكل بافت چربي ذخيره مي‌شود.
اين متخصص تغذيه در ادامه اظهار كرد: جويدن آدامس مقداري كالري صرف مي‌كند، اما بايد توجه كرد اگر آن‌ ميزان از انرژي كه وارد بدن مي‌شود، همچنان بيشتر از مقدار انرژي باشد كه مي‌سوزانيم، جويدن آدامس به تنهايي كمكي نخواهد كرد.
وي افزود: در واقع هيچ راهي براي گريز از رعايت يك رژيم غذايي سالم وجود ندارد و جويدن آدامس به تنهايي نمي‌تواند در كنترل وزن موثر واقع شود.
نيستاني ضمن تاكيد بر اينكه آدامس‌هاي حاوي قند و تركيبات شيرين كننده از نظر بهداشت و اينكه كالري وارد بدن مي‌كنند و همچنين به دليل نقشي كه در پوسيدگي دندان‌ها دارند مناسب نيستند، گفت: آدامس‌هاي فاقد قند مشكلي از نظر پوسيدگي دندان ايجاد نمي‌كنند و سالم‌تر هستند.
دانشیار دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي، ادامه داد: استفاده از اين آدامس‌ها به كاهش پوسيدگي دندان‌ها كمك چنداني نمي‌كند، چرا كه كاهش پوسيدگي دندان‌ منوط به رعايت بهداشت دهان و دندان و مصرف غذاهاي سالم‌تري است كه ضريب پوسيدگي كمتري دارند.
اين متخصص تغذيه در پاسخ به اين پرسش كه آيا بلعيدن آدامس خطرناك است، عنوان كرد: بلعيدن آدامس نمي‌تواند خطرناك باشد، مگر آنكه مجاري تنفسي را مسدود كند كه آن هم مختص آدامس نيست و هر شيء خارجي ديگري كه راه تنفسي را ببندد مي‌تواند خطرآفرين باشد.
وي اضافه كرد: آدامس قابليت هضم ندارد. فيبر و بسياري از مواد غذايي ديگر نيز هضم نمي‌شوند و صرف هضم نشدن يك ماده، دليل بر خطرناك بودن آن نيست، چرا كه در نهايت دفع مي‌شود.
ناتواني ذهني كمتر در سالمندان با مصرف منابع غذايي امگا -3
 
در يك آزمايش جديد معلوم شد افراد ميانسال و سالمنداني كه به طور مرتب رژيم غذايي غني از اسيدهاي چرب امگا -3 دارند كمتر به ناتواني ذهني مبتلا مي‌شوند، چون اين اسيدهای چرب از مغز در برابر فرآيند پيري محافظت مي‌كنند.
پزشكان دانشگاه كاليفرنيا در اين آزمايش تاييد كردند افرادي كه سطح اين اسيدها در خونشان بالا است، در آزمون‌هاي ذهني بهتر عمل مي‌كنند و همچنين كمتر دچار تحليل رفتن بافت مغز بر اثر بالا رفتن سن مي‌شوند.
دكتر زالدي تان، استاديار مركز مطالعات بيماري آلزايمر آستون و بخش سالمندان در اين دانشگاه كه آزمايشات فوق را انجام داده خاطرنشان كرد: ما معتقديم كه اين اسيدها با بهبود سلامت عروق تاثيرات سودمندي روي بافت مغز بر جاي مي‌گذارند. به گزارش سايت اينترنتي هلت دي نيوز، اين تاثيرات در واقع شامل كاهش فشار خون و التهاب‌ها هستند. جزئيات اين مطالعه در مجله نورولوژي منتشر شده است.
 
قابل توجه دوستداران  نوشابه ...
متخصصان آمريکايي عقيده دارند افراد اگر بدانند که چقدر فعاليت فيزيکي براي سوزاندن کالري ناشي از نوشيدن يک بطري نوشابه لازم است، تمايل خود را به خوردن اين نوشيدني شيرين و گازدار از دست مي‌دهند.
سارا بليچ از دانشکده بهداشت دانشگاه جان هاپکينز و همکارانش به مطالعه در خصوص ميزان فعاليت لازم براي سوزاندن انرژي و کالري يک بطري نوشابه پرداختند.
بليچ معتقد است که نوشيدن يک بطري نوشابه تنها پنج دقيقه طول  مي‌کشد، اما هر فردي با وزن متوسط بايد 50 دقيقه به انجام فعاليت جسمي بپردازد تا کالري موجود در نوشابه را بسوزاند.
بر اساس گزارش منتشره در اين خصوص در مجله Public Health، اگر نوجوانان  مي‌دانستند که براي سوزاندن کالري موجود در يک بطري نوشابه چقدر بايد فعاليت جسمي داشته باشند بيشتر به سمت مصرف آب رفته و خوردن نوشابه را رها مي‌کردند.
 
غذاهاي تقويت كننده استخوان
پزشكان همواره تاكيد دارند مراقبت از استخوان‌ها در هر سني ضروري است و يكي از گزينه‌هاي مهم در اين مراقبت تغذيه مناسب است.
به نقل از سايت اينترنتي ارگانيك، در اين مقاله تاكيد شده است كه با انتخاب چند ماده خوراكي موثر و پرهيز كردن از عادات غذايي بد مي‌توان به استحكام استخوان‌ها و پيشگيري از پوكي استخوان در سنين بالاتر كمك كرد. برخي از اين مواد غذايي عبارتند از:
 هويج كه حاوي مقادير زيادي ‌بتاكاروتن و بتاكريپتوزانتين است و توصيه مي‌شود كه به صورت خام مصرف شود.
 گردو نيز سرشار از اسيدهاي چرب امگا- 3 است كه مزاياي فراواني دارد و همچنين حاوي اسيد آلفا لينولئيك است كه به تقويت استخوان‌ها كمك مي‌كند.
 مغزها و دانه‌ها و خشكبار نيز غني از املاحي چون منيزيم هستند كه اين عنصر نيز به نوبه خود به سوخت و ساز كلسيم کمک مي‌كند و براي جذب كلسيم در استخوان‌ها ضروري است.
 شير نيز از جمله نوشيدني‌هاي موثري است كه مصرف آن همواره از سوي متخصصان تغذيه براي تقويت استخوان‌ها توصيه مي‌شود.
 
كالري بيشتر، حافظه ضعيف‌تر
در يك مطالعه تازه تاييد شد: پرخوري مي‌تواند به ميزان زياد خطر ضعيف شدن حافظه را افزايش دهد.
در سال 2006 ميلادي، 1233 شركت كننده 70 تا 89 ساله براي حضور در اين مطالعه از سوي كارشناسان مركز تخصصي مايوكلينيك انتخاب شدند.
به گزارش سايت اينترنتي ماي هلت ديلي نيوز، ابتدا نوع و ميزان رژيم غذايي اين افراد مشخص شد و سپس از تك تك آنها مجموعه‌اي از اسكن‌هاي مغزي و تست‌هاي ذهني بدست آمد. در پايان معلوم شد افرادي كه كالري زياد مصرف مي‌كنند عملكرد حافظه‌اي ضعيف‌تري دارند.
اين مطالعه در مجله ساينتيفيك امريكن به چاپ رسيده است.
 
به وعده صبحانه بيشتر بها بدهيد
يك متخصص تغذيه گفت: مصرف صبحانه در ميان دانش آموزان، فراگيري مغز را افزايش مي‌دهد.
دكتر حسن مظفري گفت: همه افراد بايد سه وعده اصلي غذايي و در كنار ‌آن دو ميان وعده در طول روز مصرف كنند كه هر كدام از وعده‌هاي اصلي اهميت ويژه‌اي دارند و بايد در رژيم غذايي فرد گنجانده شوند.
وي ادامه داد: بعضي از افراد دو وعده غذايي صبحانه و ناهار را حذف مي‌كنند و وعده شام را مصرف مي‌كنند كه اصول غذايي درستي محسوب نمي‌شود و مشكلاتي را در بدن ايجاد مي‌كند، چرا كه فردي كه صبحانه و ناهار نمي‌خورد در وعده شام مواد غذايي بيشتري مصرف مي‌كند و حجم زيادي از مواد غذايي وارد معده‌اش مي‌شود كه مي‌تواند عوارضي مانند چاقي، كبد چرب و فشار به دستگاه گوارش را به وجود آورد.
وي درباره ضرورت مصرف صبحانه گفت: در هنگام صبح، بدن انسان نياز به نشاط و شادابي در بعد روحي و جسمي دارد كه مصرف صبحانه مناسب به اين امر كمك مي‌كند.
وي افزود: اگر صبحانه مصرف نكنيم در وعده‌هاي بعدي به خصوص در اطفال جبران حذف اين وعده غذايي نمي‌شود. چنانچه فرد به پرهيز از خوردن صبحانه ادامه دهد، به تدریج نيازهاي مواد مغذي بدن او تامين نمي‌شود و بر روي وضعيت رشد آنها تأثیر مي‌گذارد.
وي خاطرنشان كرد: با توجه به اينكه مغز از مواد قندي مصرف مي‌كند در محروميت غذايي ميل به شيريني افزايش پيدا مي‌كند و در فردي كه صبحانه مصرف نمي‌كند ممكن است مغزش كارايي لازم را نداشته باشد.
وي ادامه داد: در ميان دانش‌آموزان كه نيازمند مصرف صبحانه هستند با مصرف اين وعده غذايي، مقاومت بدن افزايش يافته و فراگيري مغز افزايش پيدا مي‌كند اين در حالي است كه به اين موضوع در جامعه كمتر بها داده مي‌شود.
وي اضافه كرد: اگر اصول تغذيه‌اي را در حالت عادي رعايت كنيم، ظرفيت مغز هم در حد خود عمل مي‌كند.
وي گفت: اگر صبحانه به مقدار كافي بخصوص در بين كودكان و دانش‌ آموزان مصرف شود زمينه را فراهم  مي‌كند تا بيماري خاصي براي فرد پيش نيايد.
دكتر مظفري يادآور شد: در شخصي كه مواد غذايي چرب مصرف كرده رخوت و سستي خاصي ديده مي‌شود. اگر اين روند ادامه يابد منجر به افزايش وزن مي‌شود.
وي اضافه كرد: مصرف مواد غذايي چرب تمركز را مستقيما كاهش نمي‌دهد ولي بطور غيرمستقيم بر تمركز او تأثیر مي‌گذارد.
 
كم آبي بدن و تغييرات خلقي ناشي از آن
متخصصان آمريكايي در يك مطالعه جديد دريافتند كم شدن آب بدن حتي به مقدار اندك هم مي‌تواند موجب تغييرات خلقي، كاهش سطح انرژي بدن و كاهش قدرت تفكر در انسان شود كه البته شدت اين تاثيرات نامطلوب در زنان بيشتر است.
لارنس اي. آرم استرانگ استاد فيزيولوژي دانشگاه كانكتي كات مي‌گويد: در دو مطالعه جداگانه معلوم شد كه حفظ آب بدن در حد مناسب و در تمام اوقات، بسيار حائز اهميت است.
به گزارش خبرگزاري يونايتدپرس، براي انجام اين مطالعات كم شدن آب بدن به مقدار اندك به حالتي گفته مي‌شود كه تقريبا ميزان آب بدن 5/1 درصد از حد طبيعي كمتر شود.
در اين بررسي‌ها، متخصصان دو گروه از افراد سالم و فعال را مورد آزمايش قرار دادند كه يك گروه شامل 25 زن با ميانگين سني 23 سال و گروه دوم شامل 26 مرد با ميانگين سني 20 سال بودند. پس از انجام آزمايشات، متخصصان تاكيد كردند بدن فقط در مواقع گرمازدگي يا ورزش شديد دچار كاهش آب و خشكي نمي‌شود چون غير از اين موارد نيز بدن انسان دچار كم آبي و خشكي مي‌شود.
شرح اين آزمايشات در مجله انگليسي تغذيه ارائه شده است.
در حين شير دادن چاي يا قهوه ننوشيد
يك كارشناس اطفال در آمريكا هشدار داد زناني كه به تازگي صاحب فرزند شده‌اند نبايد در حين شير دادن به نوزاد خود چاي، قهوه و يا شكلات مصرف كنند.
دكتر روت لارنس از متخصصان دپارتمان طب اطفال در دانشكده پزشكي و دندان‌پزشکی دانشگاه روچستر در اين‌باره تاكيد كرد: مصرف مواد خوراكي كافئين دار در هنگام شير دادن به نوزاد موجب تجمع كافئين در بدن او و ايجاد علائمي چون بي خوابي و تحريك پذيري در نوزاد مي‌شود.
به نوشته روزنامه سان، دكتر لارنس تشريح كرد: علت تجمع كافئين در بدن نوزاد اين است كه نوزاد نمي‌تواند اين ماده را به خوبي سوخت و ساز يا دفع كند.
بنابراين گزارش، كافئين علاوه بر قهوه و چاي و شكلات در طيف زيادي از مواد خوراكي ديگر مثل نوشابه‌هاي غيرالكلي، نوشابه‌هاي ورزشي و برخي از داروهاي غيرنسخه‌اي موجود است.
دكتر لارنس متذكر شد: معمولا مادران بايد در دوره‌اي كه به نوزاد خود شير مي‌دهند مصرف كافئين را محدود كرده و با احتياط از مواد خوراكي حاوي اين تركيب استفاده نمايند.
غذاهاي كاهنده علائم سندرم پيش از قاعدگي
اكثر زنان به دليل افت ماهانه ترشح استروژن و پروژسترون، علائم ناخوشايند و آشفته كننده سندرم پيش از قاعدگي را تجربه مي‌كنند.
اين تغييرات هورموني به نوبه خود موجب پيامدهاي ديگري مثل افت موقتي در ميزان ترشح هورمون شادي آفرين سروتونين و همچنين ساير آندورفين‌ها و هورمون‌هاي آرامش‌بخش مي‌شود. حاصل اين تغييرات هورمونی ايجاد احساس تحريك پذيري، افسردگي و خستگي غيرعادي است كه همگي از شايع‌ترين علائم سندرم پيش از قاعدگي هستند. اين علائم مي‌توانند از 3 تا 7 روز ادامه پيدا كنند.
به گزارش روزنامه سان، ‌برخي از مواد غذايي مثل توت‌ها،‌ كلسيم، ويتامين E و B6 و منيزيم مي‌توانند در به حداقل رساندن علائم سندرم پيش از قاعدگي موثر باشند. علاوه بر اينها، در مطالعه جديد متخصصان دريافته‌اند شكلات تلخ نيز كه حاوي منيزيم و اسيدهاي چرب مفيد امگا -3 و امگا -6 و مقادير بسيار كمتري قند و همچنين فاقد شير است در كاهش علائم اين سندرم نقش مفيدي دارد. ورزش كردن و حذف قند و نمك و كافئين از رژيم غذايي نيز در كاهش علائم اين سندرم موثر است.
 
محدوديت‌هاي غذايي مبتلايان به فشارخون بالا
يك كارشناس تغذيه در يزد توصيه كرد: مبتلايان به فشارخون بالا از مصرف مواد حاوي افزودني و غذاهاي فرآيند شده همچون انواع سوسيس و كالباس، غذاهاي كنسروي، شورها، ترشي‌ها و چاشني‌هاي كارخانه‌اي كه حاوي مقدار زيادي نمك و ادويه هستند خودداري كنند.
ناهيد برخورداري گفت: افراد مبتلا به فشارخون بالا، پنيرهاي معمولي را 24 ساعت در آب جوشيده سرد شده قرار دهند تا كاملا نمك خود را از دست بدهد و سپس استفاده كنند.
وي توصيه كرد: اين بيماران بايد روزانه سه ليوان شير يا ماست كم چرب مصرف كنند. ميوه‌هايي همچون موز، آلو، انجير، انگور، هلو و همچنين سبزيجاتي نظير سيب زميني، سير، بروكلي، قارچ، كدو سبز و گوجه‌فرنگي سرشار از پتاسيم بوده و براي كاهش فشار خون بسيار مفيدند. اين بيماران بايد مصرف چاي، قهوه و شكلات را بسيار محدود کنند.
برخورداري توصيه کرد: مبتلايان به فشارخون بالا، مواد غذايي مثل كره، خامه، مارگارين، دنبه، سس‌ها و روغن‌هاي جامد را از برنامه غذايي حذف كرده و به جاي آنها از روغن‌هاي گياهي مثل روغن زيتون، كنجد و روغن ماهي استفاده كنند.
اين کارشناس تغذيه يادآور شد: اين بيماران بايد حداقل يك تا دو بار در هفته ماهي مصرف كرده و استفاده از گوشت قرمز را به سه بار در هفته كاهش دهند. مبتلايان به فشارخون مي‌توانند از گلپر، آويشن و نعنا خشك براي خوش طعم كردن غذا به جاي نمك استفاده كنند.
برخورداري افزود: يكي از عوامل بالا بردن فشار خون كه بسيار سريع هم عمل مي‌كند، استرس و عصبانيت است.
وي تاکيد کرد: بيماران مبتلا به فشار خون بالا بايد از استعمال سيگار و انواع دخانيات پرهيز كنند. همچنين افراد مبتلا به فشارخون بالا در صورت داشتن اضافه وزن، حتما اقدام به كاهش وزن با نظر متخصص تغذيه كنند چرا که اين كار به كنترل فشار خون كمك زيادي مي‌كند. همچنين ورزش‌هايي مثل پياده‌روي، شنا و دوچرخه‌سواري، ورزش‌هاي مناسبي براي پايين آوردن فشار خون هستند.
 
تربچه را در سبد غذايي خود جاي دهيد
مصرف منظم سبزيجات علاوه بر سلامتي بدن و نشاط و تندرستي به تنظيم قند خون و بهبود عملکرد بدن کمک مي‌کند، يکي از موارد پرمصرف سبزيجات، تربچه است.
"دالوند"، يكي از كارشناسان تغذيه افزود: تربچه گياه بومي کشورهاي آسياي جنوبي است که در اين کشورها ابتدا جزو داروهاي گياهي بود و رفته رفته مردمان اين منطقه آن را وارد سبد غذايي خود کردند. با ورود اروپايي‌ها به کشورهاي جنوبي، آسيايي‌ها اين گياه را با خود به اروپا بردند، با توجه به اين که تربچه در همه شرايط آب و هوايي قابليت کشت دارد، خيلي سريع تکثير شد و به نقاط ديگر جهان راه يافت.
وي ادامه داد: تربچه جزو سبزيجاتي است که در سبد غذايي خانوارهاي ايراني قرار دارد و معمولا در کنار ساير سبزيجات از جمله تره، نعنا و ريحان مورد استفاده قرار مي‌گيرد و از جهتي براي تزيين در سفره‌ها نيز مورد استفاده قرار مي‌گيرد.
دالوند تصريح كرد: تربچه داراي کمي مواد قندي و نشاسته است که ويتامين‌هاي گروه B و C را نيز در خود جاي داده است، آب تربچه داراي خاصيت پاک‌کنندگي و نرم‌‌سازي مخاط بيني، معده، کيسه صفرا و ريه‌ها است. مصرف تربچه به دليل داشتن فيبر بالا در درمان يبوست مفيد است.
وي توصيه كرد: هنگام خريد تربچه، تربچه‌های سالم و تازه را انتخاب نماييد. معمولا اگر تربچه خيلي تند بوده و حالت ترد بودن به خود گرفته باشد، نشان از تازگي آن است و بايد از استفاده تربچه‌هاي خيلي بزرگ و خيلي کوچک خودداري شود.
دالوند افزود: اگر تصميم داريد تربچه را در مدت زمان طولاني نگهداري کنيد بايد آن را خوب شسته، بعد داخل يک نايلون فريزري قرار دهيد و سپس آن را داخل يخچال بگذاريد که به مدت دو هفته قابل نگهداري است، البته بايد از يخ‌زدگي آن جلوگيري شود.
دلايل عدم موفقيت براي رژيم گرفتن
نظرسنجي‌ها نشان مي‌دهند دو سوم از آمريكايي‌ها براي بهبود وضعيت سلامتي خود رژيم مي‌گيرند، اما نسبتا تعداد بسيار اندكي از آنها در واقع موفق مي‌شوند وزن خود را پايين بياورند.
دكتر جسيكا بارت فيلد متخصص تغذيه و كنترل وزن در بيمارستان گوتليب نظام بهداشتي دانشگاه لويولا مي‌گويد رژيم گرفتن يك مهارت است درست مثل نواختن يك ساز موسيقي و بنابراين نياز به تمرين و البته يك دستورالعمل مناسب دارد. سايت تخصصي هلت  مي‌آپ در اين مقاله چهار دليل اصلي را كه رژيم گرفتن را دشوار مي‌كنند، معرفي كرده که آگاهي از آنها به كاهش وزن در افرادي كه تمايل به لاغر شدن دارند، كمك مي‌كند. در اين مقاله تاكيد شده است: دليل اول محاسبه كمتر از حد ميزان كالري مصرفي است. براي جلوگيري از اين اشتباه نام هر چيزي را كه مي‌خوريد يادداشت كنيد اعم از نوشيدني يا غذاهاي جامد تا به اين ترتيب نسبت به ميزان كالري مصرفي روزانه خود اطلاعات دقيق بدست آوريد.
دليل دوم برآورد نادرست از ميزان فعاليت بدني روزانه و سوختن كالري است. معمولا تصور افراد از ميزان تحرك بدني‌شان بيشتر از واقعيت است. به طور معمول هر فردي بايد هر روز 500 كالري مصرفي خود را كاهش دهد تا بتواند در هر هفته يك پوند وزن كم كند و براي اين منظور بايد در روز حداقل 60 دقيقه فعاليت بدني شديد داشته باشد. زمان بندي نامناسب براي صرف وعده‌هاي غذايي دليل ديگري براي ناكامي در رژيم لاغري است. بدن انسان به جريان پايدار قند براي تامين انرژي و جلوگيري از كند شدن سوخت و ساز در طول روز نياز دارد. به اين ترتيب توصيه مي‌شود هرگز بيش از 5 ساعت گرسنه نمانيد تا بدنتان سوخت و ساز پايداري داشته باشد.
خواب ناكافي نيز از عوامل مهم و تاثيرگذار در عدم موفقيت براي رژيم گرفتن است.
زنان اغلب از اضافه وزن خود بي‌خبر هستند
يك نظرسنجي جديد در آمريكا نشان داد بيشتر زنان از اضافه وزن دقيق خود و اينكه چه مقدار كالري در روز مصرف مي‌كنند و هر بار چقدر وزن اضافه مي‌كنند، بي‌اطلاع هستند.
متخصصان دانشگاه تگزاس در اين نظر سنجي متوجه شدند تعداد قابل توجهي از زنان با اينكه به ظاهر از افزايش وزن خود ابراز نگراني مي‌كنند، اما در حقيقت اطلاعات كافي از اضافه وزن خود ندارند و مقدار كالري مصرفي خود را به درستي كنترل نمي‌كنند.
به گزارش مجله آنلاين ديسكاوري نيوز، اين متخصصان 466 زن از نژادهاي مختلف را در مدت 36 ماه تحت مطالعه قرار داده و متوجه شدند كه تقريبا يك سوم از اين زنان متوجه نيستند كه هر شش ماه یک‌بار تقريبا 5/4 پوند وزن اضافه مي‌كنند. همچنين يك چهارم از اين زنان توجه نمي‌كنند كه در همين مدت زمان نزديك به 9 پوند اضافه وزن پيدا مي‌كنند.
اين مطالعه در مجله سلامت زنان منتشر شده است.
با تغذيه مناسب از بروز سرطان معده پيشگيري نماييد
معده يكي از اعضاي موجود در شكم و بخشي از دستگاه گوارش است و مانند هر كدام از اعضاي ديگر مستعد ابتلا به سرطان است. عفونت معده با باكتري هليكوباكترپيلوري، ابتلا به گاستريت مزمن معده، سن بالا (بيش از 50 سال)، جنس مذكر، رژيم غذايي پرنمك، كم ميوه و كم سبزيجات، كم خوني، سيگار كشيدن، متاپلازي روده‌اي، مصرف غذاهاي حاوي نيترات بالا بويژه فست فودها و نيز مصرف غذاهاي نمك سود و دودي شده و آماده‌سازي نامناسب غذا به همراه استفاده از غذاهاي مانده از مهم‌ترين عوامل خطر ابتلا به سرطان معده هستند.
چگونگي پيشگيري از بروز سرطان معده
 حفظ وزن مناسب با انجام فعاليت فيزيكي حداقل 30 دقيقه در پنج روز هفته
 عدم استعمال دخانيات
 استفاده از حداقل 5 وعده سبزيجات و ميوه‌هاي مختلف در روز
 محدوديت مصرف گوشت قرمز يا گوشت‌هاي فرآوري شده و استفاده از غلات كامل
 عدم مصرف الكل
 محدوديت مصرف غذاهاي نمك سود و دودي شده و فست فودها

منبع: دنیای تغذیه  ش ۱۲۰