شير خشك، سرماخوردگي و عفونت گوش كودكان را افزايش مي‌دهد

 مصرف شير خشك باعث افزايش سرماخوردگي و عفونت هاي گوش در بين كودكان مي شود.
به گزارش وب دا، يك متخصص اطفال گفت: سرماخوردگي ها عفونت هاي حاد دستگاه تنفسي هستند كه ممكن است بصورت تدريجي در فرد ظاهر شود و با علائمي مانند تب، سرفه، آبريزش و گرفتگي بيني، گلو درد، خشكي ته حلق، سر درد و ضعف خود را نشان دهد.
دكتر فرشيد فروزنيا افزود: طول مدت بيماري بين 2 تا 7 روز متغير مي باشد و اغلب با استراحت و درمانهاي حمايتي بهبود مي يابد.
وي ادامه داد: علت سرماخوردگي ها ناشي از ويروسها است و بالغ بر 2 هزار نوع ويروس وجود دارد و ممكن است در طول سال يك كودك را چندين بار بيمار كند.
دكتر فروزنيا خاطرنشان كرد: سرماخوردگي قابل سرايت و انتشار است و در كودك ايجاد عوارضي مانند عفونت گوش و ذات الريه مي كند و در مواردي ممكن است نياز به بستري كردن كودك باشد.
وي اضافه كرد: شيوع اين بيماري در فصل سرد بيشتر است اما در فصول گرم نيز بروز مي كند.
فروزنیا در رابطه با پيشگيري از سرماخوردگي در كودكان توصيه كرد: استراحت كامل طفل و دادن مايعات فراوان و استفاده از تب برها وضعيت طفل را بهتر مي كند ولي استفاده از آنتي بيوتيك ها بخصوص بصورت خودسرانه باعث كاهش ضعف سيستم ايمني كودك و افزايش دوره بيماري مي شود.

مصرف شیرو کلم از ابتلا به سرطان سینه پیشگیری می کند


 نتایج یک مطالعه که به تازگی انجام شده است ، نشان می دهد که مصرف شیر و کلم خطر ابتلا به سرطان سینه را 20 درصد کاهش می دهد.

به گزارش دیلی میل، در این مطالعه دانشمندان رژیم غذایی 3443 زن مبتلا به سرطان سینه و 474 3 زن سالم را تجزیه و تحلیل کردند و متوجه شدند که خطر ابتلا به سرطان سینه در زنانی که مرتب شیر می نوشند ، 20 درصد کمتر است.

این مطالعه همچنین نشان داد که مصرف زیاد میوه هایی مانند آلو، سیب، هلو، تمشک و توت فرنگی و نیز مصرف تخم مرغ خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش می دهد.
این در حالی است که مصرف زیاد گوشت و ماهی خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد.
در همین حال یک مطالعه دیگر نشان می دهد که مصرف روزانه سبزی هایی مانند کلم، کلم بروکسل و بروکلی خطر مرگ و میرهای مرتبط با ابتلا به سرطان سینه را 62 درصد و خطر ابتلا به این بیماری را 35 درصد کاهش می دهد.
به گفته محققان، آنتی اکسیدان های موجود در میوه ها و سبزی ها به کاهش خطر تبدیل سلول های سالم به سلول های سرطانی کمک می کند .
با این حال علت این که چرا شیر و تخم مرغ تاثیر پیشگیرانه ای در ابتلا به سرطان سینه دارند هنوز مشخص نیست.

چاقي به پیشرفت سرطان پروستات كمك مي‌كند


چاقي با ايجاد تغيير در تنظيم ژن‌ها راه را براي پيشرفت سرطان پروستات باز مي‌كند.
به گزارش وب‌دا، به نقل از نشريه پزشكي BMC تيمي از محققان بين‌المللي با تجزيه و تحليل نمونه چربي گرفته شده از اطراف پروستات مردان تحت عمل جراحي مبتلا به هيپرپلازي خوش‌خيم پروستات و سرطان پروستات و مرداني كه سرطان آنها ديگر محدود به پروستات نبود دريافتند كه چربي در اطراف پروستات مردان داراي اضافه وزن يا چاق (BMI>25)‌، محيط مساعدي را براي ترويج اين سرطان فراهم مي‌كند.
براساس اين گزارش محققان افزودند: صرف نظر از نوع بيماري پروستات، ميزان فعاليت ژن‌ها در چربي اطراف پروستات مردان چاق در مقايسه با مردان لاغر متفاوت و غيرطبيعي بوده و در نهايت با پرورش رشد توده چربي و كاهش سيستم ايمني بدن و ترويج تشكيل عروق خوني جديد باعث افزايش تدريجي در بي‌نظمي و اختلالات سيستم ايمني بدن شده و محيط مساعدي را براي پيشرفت سرطان پروستات به وجود مي‌آورد.

دانش آموزان بی اشتها به صبحانه، آب میوه بنوشند

 استفاده از انواع آب میوه طبیعی در کنار صبحانه می تواند به تغییر ذائقه در زمان صرف غذا و افزایش تمایل به صرف صبحانه کمک کند.
به گزارش وب دا، کارشناس صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی یزد ضمن بیان این مطلب در خصوص اهميت سرو صبحانه در يادگيري دانش آموزان اظهاراشت: افزایش نسبی قند خون بدنبال صرف صبحانه موجب بهبود عملکرد مغز و تامین انرژی لازم برای فعالیت روزانه می شود.
علی اکبر کمالی افزود: نخوردن صبحانه اثرات منفی بر یادگیری دانش آموزان برجای گذاشته و در نتیجه بر اثر مختل شدن فعالیت طبیعی مغز، یادگیری و تمرکز حواس کاهش می یابد.
وی خاطرنشان ساخت: کودکانی که از خوردن صبحانه امتناع می ورزند، در انجام تکالیف ریاضی کارایی کمتری داشته و قدرت خلاقیت و ابتکار آن ها کاهش می یابد.
کمالی عنوان داشت: با حذف صبحانه وعده های غذایی مواد مغذی که در این وعده دریافت می شود، در وعده های دیگر جایگزین نخواهد شد و فرد را دچار کمبود کالری، ویتامین ها و املاح می کند.

بهتر است میان‌وعده دانش‌آموزان در مدرسه، خانگی باشد



شروع سال تحصیلی جدید بهانه خوبی بود تا به سراغ متخصص تغذیه و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی زاهدان برویم و درباره میان وعده غذایی دانش آموزان با وی صحبت کنیم.

دکتر منصور شهرکی دانشیار تغذیه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در گفت گو با خبرنگار سینا نیوز گفت: «بهتر است دانش آموزان در ساعات بین کلاسی از ساندویج نان، پنیر ،گردو و میوه و یا ساندویج کتلت استفاده کنند.»
وی ادامه داد: «استفاده از تنقلاتی مانند چیپس، پفک و مانند آن موجب ایجاد انرژی کاذب در دانش آموزان و بی‌میلی آنها به خوراکی می‌شود، ضمن آنکه بر سلامتی‌شان نیز تاثیر منفی خواهد گذاشت.»
این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان تصریح کرد: «دانش آموزان وعده صبحانه را فراموش نکنند چرا که استفاده از صبحانه کامل شامل نان و پنیر، تخم مرغ یا عسل، شیر ولرم، گوجه، خیار و گردو باعث افزایش یادگیری دانش آموزان می‌شود.»
دکتر شهرکی ادامه گفت: «دانش آموزانی که صبحانه نمی‌خورند به دلیل کاهش قند خون میزان تمرکز و یادگیری آنان در کلاس درس کاهش می‌یابد.»
وی عنوان کرد: «دانش آموزانی که در شیفت عصر سر کلاس حاضر می‌شوند علاوه بر صبحانه، وعده نهار را نیز از یاد نبرند.»
دانشیار تغذیه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان افزود: «استفاده از یک وعده خوراک سبک و کم چرب می‌تواند نقش مهمی در ارتقاء یادگیری دانش آموزان شیفت ظهر داشته باشد.»

میان وعده غذایی در زنگ‌های تفریح فراموش نشود


خودداري از مصرف ميان وعده منجر به يبوست مي‌شود

02.pngیک متخصص تغذیه، مصرف هویج را به عنوان منبعی سرشار از مواد مغذی برای زنگ‌های تفریح دانش آموزان مناسب دانست و گفت: سنین مدرسه از حساس‌ترین دوره‌ رشد کودکان است در نتیجه میوه و سبزیجات می‌تواند جایگزین مناسبی برای خوراکی‌های غیرمجاز محسوب شود.
دکتر علی اکبر سهیلی آزاد متخصص تغذیه در گفت وگو با خبرنگار سلامت ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، با بيان این که رشد کودکان در سنین ابتدایی متأثر از سه عامل زیستی، ذهنی و اجتماعی است، افزود: سلامت و قدرت یادگیری کودکان به نوع تغذیه آنها بستگی دارد به همین دلیل تغذیه مناسب می‌تواند در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مؤثر و از اهمیت بالایی برخوردار باشد.