راه‌هایی برای تصفیه کردن خون




غذاهای متفاوتی در دنیا وجود دارد که می تواند به شما در داشتن بدنی سالم و همچنین خونی تمیز کمک کند. از این مواد می توانیم به پای سبز و ... اشاره کنیم.
 
آفتاب: خون عامل اصلی حیات ما است و در صورت نبود آن خود ما نیز ممکن است نتوانیم به حیات ادامه دهیم. تصفیه کردن خون از جمله مهمترین کارهای است که باید به آن دقت داشته باشیم. راه های مختلفی برای اینکه بتوانیم خون تمیزی داشته باشیم وجود دارد. در اینجا به چند روش برای تصفیه خون اشاره می کنیم.

بهترین سبزی ها سبزی ها از جمله موادی هستند که می توان از آن ها برای تصفیه خون استفاده کرد. استفاده از اسفناج، موسیر، تره فرنگی می تواند به شما در داشتن بدنی سالم و همچنین خالی از هر گونه میکروب کمک کند. این مواد خون شما راکاملا شفاف و صاف می کنند و جریان آن را بهبود می بخشند.

مصرف فیبر فیبر و غذاهای فیبردار از جمله موادی هستند که می توان از آن ها برای تصفیه کردن خون استفاده کرد. سعی کنید در رژیم غذاییتان موادی مانند آناناس، تخم کتان داشته باشید تا میزان فیبر بدن شما به طور کامل تامین شود. فیبر همچنین دستگاه گوارش شما را کاملا تقویت کرده و از مشکلات ان جلوگیری می کند.

چند دلیل خوب برای مصرف بیشتر سیر


 سیرسیر برای پیشگیری از دیابت نوع 2 نیز موثر است. به خاطر این که ترکیبات آن به کبد کمک می‌کند تا مازاد قند خون را دفع کند.
فرق زیادی نمی‌کند سیر تازه میل کنید یا سیر ترشی. سیر شهرت زیادی برای حفظ سلامت بدن به خصوص قلب دارد. این ماده‌ی غذایی مفید باعث می‌شود خون به راحتی در رگ‌ها در جریان باشد. مسئله ای که برای سلامت قلب لازم است. از این گذشته سیر می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان را نیز کاهش دهد. با ما همراه باشید تا سیری هر چند کوتاه در دنیای سیر داشته باشیم.

بدانید و آگاه باشید که...
بدانید و آگاه باشید که سیر با عوامل بروز بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت نوع 2 مقابله می‌کند. عواملی مانند فشار خون، کلسترول و قند خون بالا و غیره. تأثیر سیر در مقابله با سرطان‌ها نیز قابل ستایش است.
اما امان از معده های حساس. افرادی که معده‌ی حساسی دارند با خوردن سیر دچار سوزش معده می‌شوند. برای همین نمی‌توانند آن طور که باید از این ماده‌ی غذایی مفید استفاده کنند. یادتان باشد که سیر برای کاهش و بهبود میخچه‌ی پا هم موثر است. مشکل دیگر بوی سیر است که باعث می‌شود خیلی‌ها از خوردن آن منصرف شوند. می‌توانید با جویدن جعفری این مشکل را تا حد زیادی برطرف کنید. باید بدانید با مصرف منظم و طولانی مدت سیر می‌توانید از خواص بی‌شمار آن، آن طور که باید و شاید بهره‌مند شوید.

میگو از لخته شدن خون پیشگیری می‌کند

کارشناس صنایع غذایی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یزد با اشاره به اینکه میگو یک منبع پروتئین دریایى است افزود: میگو نسبت به سایر غذاهایى که پروتئین زیادى دارند مانند گوشت ماهى و گروه ماکیان کالرى کمترى دارد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت ؛ علی اکبر کمالی با اشاره به کیفیت بالای پروتئین و اسید آمینه‌‏هاى لازم موجود در میگو گفت: پروتئین میگو همانند سایر جانوران دریایى به دلیل نداشتن بافت همبند به راحتى هضم می‌شود.
وی عنوان کرد: افراد مسن که در جویدن و هضم غذا مشکل دارند، غذاى حاوى میگو گزینه مناسبى براى تأمین پروتئین روزانه آنها است.
این کارشناس صنایع غذایی با بیان این که در میگو میزان اسید چرب اشباع که براى سلامتى مضر است، صفر است که می‌‏تواند به کاهش کلسترول خون کمک کند، عنوان داشت: میگو مقدار قابل توجهى املاح ضرورى به خصوص فسفر و آهن دارد که بویژه براى کودکان در حال رشد و زنان باردار بسیار مفید است.
این کارشناس با بیان این که میگو داراى مقدار کمی چربی است، گفت: اسیدهاى چرب امگا۳ که از دسته‏هاى چرب غیراشباع بوده و براى سلامتى مفید هستند در میگو به وفور یافت مى‏شود. این دسته از اسیدهاى چرب می‌‏توانند در کاهش خطر بیمارى‏هاى قلبى مؤثر واقع شوند. اسیدهاى چرب امگا۳ همچنین اجزاى ضرورى براى غشاى سلول مغز و بافت چشم است.
وی بیان کرد: میگو منبع غنى از ویتامین‏هاى ‏A، B۶، ۱۲B، C، D، E و املاحى چون کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم، روى، مس، منگنز و سلنیم است. همچنین کلسیم، روى، آهن، منیزیم و فسفر موجود در میگو نسبت به سایر آبزیان بیشتر است.
این کارشناس صنایع غذایی متذکر شد: میگو به دلیل داشتن اسیدهاى چرب امگا۳ به کنترل التهاب و پیشگیرى از لخته شدن خون کمک می‌‏کند.

مصرف کلم و احتمال کاهش ابتلا به سرطان خون



محققان آمریکایی براساس نتایج تحقیقات خود به اطلاعات قابل توجهی درباره سبزیهای عضو خانواده کلم مثل کلم بروکلی، کلم، گل کلم، کلم پیچ و تربچه و نقش آن در کاهش از ابتلا به برخی از تومورهای سرطانی یافتند.
به گزارش فارس ؛ این تحقیقات افزود: خانواده کلم و به طور مشخص کلم بروکلی حاوی یکی از ترکیبات بسیار با ارزش به نام sulforaphane است.
محققان در جریان تحقیقات به قدرت کلم در جلوگیری از ابتلا به سرطان خون لنفومی حاد و کاهش تعداد این سلولهای سرطانی دست یافتند و گفتند که این شیوه درمانی ممکن است به عنوان درمانی جایگزین برای کسانی که درمان سنتی این سرطان پاسخ نمی‌دهند، مناسب باشد.
سرطان خون یا همان "لوسمی" یکی از شایع ‌ترین و مهلک‌‌ترین بیماری ‌هایی است که هر ساله تعدادی از افراد جهان را قربانی می‌‌کند. سه نوع اصلی سرطان خون شامل لوسمی، لنفوم و میلوم است.
محققان گفتند: ماده sulforaphane از طریق ورود به سلولها و کنش و واکنش با برخی از پروتئین‌ها کار می‌کند و این تحقیقات ممکن است که به راهبردی جدیدی برای درمان سرطان لنفوم حاد دست یابد و به درمان بهتر این بیماری کمک کند.
کلم‌‌ها سرشار از ویتامین‌ها A ، فولات و منیزیم هستند که برای بیماران فشار خونی مفید است و کلم قرمز ویتامین C خوبی دارد. گل کلم به نسبت، ویتامین‌ A بیشتری دارد و همچنین اسید فولیک و پتاسیم فوق‌العاده‌ای دارد و از نظر ویتامین ‌های گروه Dغنی است.
مصرف کلم همچنین از ابتلا به سرطان روده بزرگ پیشگیری می‌کند. کلم‌‌ها سرشار از آنتی‌اکسیدان و کلسیم هستند که می‌توانند کلسیم مورد نیاز روزانه را تأمین کند.
تحقیقات همچنین نشان داده است که میزان زنده ماندن زنان مصرف کننده کلم و سبزی‌جات دیگر نسبت به سایر زنانی که این سبزی‌جات را مصرف نمی‌کنند؛ پس از ابتلا به سرطان سینه بیشتر است.

شکلات‌خورها لاغرترند

نتایج یک آزمایش جدید نشان داده است افرادی که به طور معمول عادت به خوردن شکلات دارند، اغلب لاغرتر هستند.
به گزارش ایسنا، پروفسور بیتریک گولومب، استاد دانشگاه کالیفرنیا در سان دی گو در آزمایشات جدید خود به نتایج متفاوتی درباره تاثیر مصرف شکلات روی وزن دست یافته است.
در حالی که بسیاری از مردم تصور می‌کنند مصرف مداوم شکلات باعث چاقی می‌شود اما در این مطالعه معلوم شد بزرگسالانی که به شکلات‌خوری عادت دارند، اغلب لاغرتر از افرادی هستند که تمایلی به مصرف این خوردنی خوشمزه ندارند.
به نوشته روزنامه بمبئی میرور، در این مطالعه آمده است، خواص متابولیکی مصرف دائم و متعادل شکلات منجر به کاهش ذخایر چربی و سوختن کالری بیشتر در بدن می‌شود.
این یافته حاصل مطالعه روی رژیم غذایی و سایر اطلاعات پزشکی از جمله قد و وزن در یک هزار زن و مرد بالغ است. پروفسور گولومب و دستیارانش در این بررسی‌ها دریافتند بزرگسالانی که بیشتر روزهای هفته شکلات می‌خورند به طور معمول شاخص توده بدنی کمتری دارند و در واقع لاغرتر هستند.

این ویتامین برای سلامت دندان ضروریست

دندان

ویتامین D، احتمال پوسیدگی دندان را 50 درصد کاهش می دهد.
 
در یک مطالعه مروری که در سال 2012 در دانشگاه واشنگتن انجام شد، مشخص گردید که ویتامین D به پیشگیری از پوسیدگی دندان کمک می کند.

این تحقیق که مشتمل بر مرور 24 مطالعه بالینی از دهه 1920 تا دهه 1980 و بررسی 3000 کودک با میانگین سنی 10 سال در کشورهای مختلف (امریکا، انگلیس،، کانادا، نیوزلند، سوئد و اتریش) بود، نشان داد که ویتامین D خطر پوسیدگی دندان را 50 درصد کاهش می دهد. در واقع مشخص شد در کودکانی که دچار کمبود ویتامین D هستند، رشد دندان ها کم و با تاخیر انجام می شود واین کودکان در معرض خطر پوسیدگی دندان قرار دارند.

میزان ویتامین D بدن در بسیاری از جوامع پایین است، در نتیجه پوسیدگی دندان در کودکان و نوجوانان این مناطق رو به افزایش می باشد.

متخصصان معتقدند که دریافت ویتامین D کافی به ویژه در دوران بارداری باید مورد تاکید قرار گیرد زیرا این ویتامین در حفظ سلامت و تجمع املاح معدنی در استخوان ها و دندان ها نقش حیاتی ایفا می کند. 

www.seemorgh.com/health

بیماران قلبی بخوانند

رژیم غذایی سالم

پیروی از یک رژیم غذایی سالم، از حملات قلبی و سکته پیشگیری می کند.
 
بر اساس تحقیقات انجمن قلب امریکا، اگر شما به بیماری قلبی مبتلا هستید، یک رژیم غذایی سالم می تواند از شما در برابر عود حملات قلبی و سکته محافظت نماید.

اینکه اغلب بیماران تصور می کنند با مصرف داروهای کاهش دهنده فشارخون و کلسترول دیگر نیازی به داشتن الگوی تغذیه ای مناسب نیست، باوری غلط است. اصلاح رژیم غذایی به همراه مصرف داروهایی مانند داروهای رقیق کننده خون (آسپرین و وارفارین) و داروهای کاهش دهنده چربی های خون (استاتین ها) سلامت قلب و عروق را تامین می کند.

برای انجام این مطالعه 31546 فرد بزرگسال (با میانگین سنی 66.5 سال) مبتلا به بیماری های قلبی- عروقی مورد بررسی قرار گرفتند. در این تحقیق از آنها پرسیده شد که در طی 12 ماه گذشته چه میزان شیر، سبزیجات، میوه، غلات، ماهی، گوشت قرمز و ماکیان مصرف نموده اند. همچنین شیوه زندگی آنها در این مدت از جمله مصرف الکل، سیگار و ورزش مورد مطالعه قرار گرفت.

برای محاسبه امتیاز هر فرد، مصرف روزانه میوه، سبزی، غلات و شیر و همچنین نسبت مصرف ماهی به گوشت قرمز ارزیابی شد. در طی دوره پیگیری این مطالعه (در حدود 5 سال)، 5190 رویداد قلبی- عروقی ثبت شد.

آقایان چاق بخوانند

چاقی شکمی

چاقی شکمی در مردان، خطر پوکی استخوان را افزایش می دهد.
 
بر اساس مطالعه ای که در کنگره سالانه انجمن رادیولوژی امریکای شمالی ارایه شد، چاقی شکمی یک فاکتور خطر در تحلیل بافت استخوان و کاهش قدرت آن در مردان به شمار می رود.

این تحقیق نشان داد که چاقی شکمی در مردان نه تنها خطر ابتلا به بیماری های قلبی و دیابت را افزایش می دهد، بلکه یک عامل خطرساز در تحلیل بافت استخوانی است.

بر اساس آمارهای مرکز ملی آمار سلامت و بهداشت امریکا، بیش از 37 میلیون مرد امریکایی بالای 20 سال از چاقی رنج می برند. چاقی با بسیاری از اختلالات از جمله بیماری های قلبی- عروقی، دیابت، کلسترول بالا، آسم، ایست تنفسی در خواب (آپنه) و بیماری های مفصلی همراه است.

این ویتامین در پیشگیری از اسکیزوفرنی نقش دارد

ویتامین D

کمبود ویتامین D در دوران جنینی، خطر ابتلا به اسکیزوفرنی را دو برابر می کند.
 
تحقیقات انجام شده در انستیتوی سلامت مغز استرالیا نشان می دهد که در نوزادان تازه متولد شده با سطوح پایین ویتامین D، خطر ابتلا به اسکیزوفرنی در سنین بالاتر افزایش می یابد.

این گروه تحقیقاتی نمونه خون نوزادان تازه متولد شده را از نظر غلظت ویتامین D بررسی کردند. نتایج نشان داد که در نوزادان با غلظت پایین ویتامین D، خطر ابتلا به اسکیزوفرنی در بزرگسالی، دو برابر است.

ویتامین D یا ویتامین آفتاب در اثر تابش نور خورشید بر پوست تولید می شود. نقش این ویتامین در سلامت و استحکام استخوان ها از مدت ها پیش شناخته شده است اما در تحقیق اخیر مشخص گردید که ویتامین D در رشد، تکامل و سلامت مغز نیز نقش مهمی ایفا می کند.

پدر شدن هم، آدم را چاق می​کند!

محققان معتقدند، كاهش تحرك بدنی، دوری از ورزش كردن، افزایش تعداد دفعات غذا خوردن در بیرون از خانه و بی‌خوابی‌های طولانی از عوامل اصلی چاق شدن مردان بعد از پدر شدن به شمار می‌رود. تمام این عوامل احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را به‌شدت افزایش می‌دهد.
برترین مجله اینترنتی ایران

برترین ها:  مردان بعد از پدر شدن به‌طور متوسط 10 كیلوگرم وزن اضافه می‌كنند.



به گزارش برترین ها محققان معتقدند، كاهش تحرك بدنی، دوری از ورزش كردن، افزایش تعداد دفعات غذا خوردن در بیرون از خانه و بی‌خوابی‌های طولانی از عوامل اصلی چاق شدن مردان بعد از پدر شدن به شمار می‌رود. تمام این عوامل احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را به‌شدت افزایش می‌دهد. بزرگ‌ترین قاتل مردان در سراسر جهان بیماری قلبی است و زندگی مدرن امروزی  و چاقی آنها را بیشتر از گذشته به سمت این بیماری سوق می‌دهد. تقریبا 06 درصد پدران اندام بدنی بدشكلی دارند و 04 درصد از آنها هرگز تلاشی برای كاهش وزن اضافه خود نمی‌كنند. داشتن مشغله زیاد و خستگی از مهم‌ترین عواملی است كه مردان را از داشتن تحرك بدنی باز می‌دارد. كمبود خواب باعث شده نزدیك به یك چهارم مردان در روزهای آخر هفته چرت بزنند و حتی یك بیستم از آنها دردستشویی محل كار خود این كار را انجام می‌دهند. افزایش فشار زندگی باعث شده یك پنجم مردان هنگام خواندن كتاب یا صحبت كردن با فرزندانشان به خواب بروند.

یک رژیم موثر فقط در 4 کلمه!

رژیم دکتر ویل در 4 کلمه برخلاف ملیت غربی‌اش، با ریزه‌کاری‌هایی که بیشتر شرقی است به مقوله غذا خوردن و رژیم گرفتن نگاه کرده است. به عقیده دکتر ویل، رژیم غذایی ما تاثیری بر سلامت‌مان ندارد اما او هشدار می‌دهد که رژیم غذایی، تنها یکی از جنبه‌های سبک زندگی ماست

برترین مجله اینترنتی ایران

مچله سیب سبز: 
برخلاف ملیت غربی‌اش، با ریزه‌کاری‌هایی که بیشتر شرقی است به مقوله غذا خوردن و رژیم گرفتن نگاه کرده است. به عقیده دکتر ویل، رژیم غذایی ما تاثیری بر سلامت‌مان ندارد اما او هشدار می‌دهد که رژیم غذایی، تنها یکی از جنبه‌های سبک زندگی ماست و سبک زندگی‌مان، تنها یکی از فاکتورهای مختلفی است که باعث خوب بودن یا بد شدن حال‌مان می‌شود.


البته او در ادامه تایید می‌کند که رژیم غذایی می‌تواند تاثیر مثبتی بر بسیاری از نگرانی‌های سلامت بدن ما بگذارد؛ از آلرژی، بوی بد بدن و عفونت گوش گرفته تا سندرم روده تحریک‌پذیر، از آرتروز تا سینوزیت همه را می‌توان به راحتی وزن، کنترل کرد. او به همه علاقه‌مندان کاهش وزن توصیه می‌کند که به هیچ‌وجه دنبال راه‌های کاهش وزن سریع نباشند، زیرا بدون شک چنین کاهش وزن‌هایی خیلی زود برمی‌گردد و در عوض، بهتر است هدف‌های واقع‌بینانه برای خود در نظر بگیرند: نهایتا باید نیم تا یک کیلوگرم در هفته وزن کم کنید. این همان مقداری است که متخصصان تغذیه آن را ایمن، عاقلانه و هدفمند می‌خوانند.

بهترین نوشیدنی‌ها برای چاق‌‌ ها

بهترین نوشیدنی‌ها برای چاق‌‌ها کدام‌ است؟ فکر می‌کنید بعضی نوشیدنی‌ها می‌توانند چربی‌هایی که در مدتی طولانی در بدن تلنبار شده را به صورت سریع و سیر آب کنند؟! در ادامه به 10 نوشیدنی اشاره شده که در طول این سال‌ها به عنوان نوشیدنی‌های موثر در لاغری از آنها یاد شده!

برترین مجله اینترنتی ایران

مجله سیب سبز:  «شنیده‌ام آب کرفس برای لاغری خیلی خوب است؛ من هم از امروز روزی 10 لیوان از آن می‌خورم تا حسابی لاغر شوم ...»، «فقط چای سبز! هیچی مثل چای سبز چربی‌ها را نمی‌سوزاند! من که فقط چای سبز می‌خورم و بس!...» شاید شما هم مشابه این جمله‌ها را از دهان اطرافیان شنیده باشید یا حتی خودتان گوینده چنین جمله‌هایی باشید! شما هم فکر می‌کنید بعضی نوشیدنی‌ها می‌توانند چربی‌هایی که در مدتی طولانی در بدن تلنبار شده را به صورت سریع و سیر آب کنند؟!

در ادامه به 10 نوشیدنی اشاره شده که در طول این سال‌ها به عنوان نوشیدنی‌های موثر در لاغری از آنها یاد شده و شاید برای خیلی‌ها حتی کارساز هم بوده! اما با این حال ما از دکتر رضا راست‌منش، متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی و عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی خواستیم تا نظر تخصصی خود را در مورد هر یک از این نوشیدنی‌ها اعلام کرده و حتی به آنها ستاره بدهد تا همه ما متوجه شویم که برای لاغری‌مان یک نوشیدنی «چند ستاره» انتخاب کرده‌ایم.حالا که متوجه شدید هرکدام از این نوشیدنی‌ها تا چه حد می‌توانند شما را به وزن دلخواه‌تان نزدیک کنند، بد نیست بدانید اخیرا دانشمندان توانسته‌اند یک نوشیدنی جادویی را در محیط آزمایشگاهی تولید کنند که اگر پایش به بازار مصرف مردم باز شود، حتما سر و صدای زیادی در حوزه لاغری ایجاد خواهد کرد. قصه از این قرار است که ...

3دلیل مهم برای مصرف بروکلی

بروکلی از انواع سبزی و از خانواده‌ی کلم است که دارای خواص زیادی است.
به گزارش خبرنگار کلينيک باشگاه خبرنگاران؛ این کلم سبز رنگ ضد سرطان و سرشار از مواد مغذی مفید برای بدن است. توصیه می‌کنیم از این گیاه سبز نهایت استفاده را ببرید.
بروکلی و قدرت ضد سرطانی‌اش: بروکلی متعلق به خانواده‌ی کلم‌ها است و قدرت ضد سرطانی‌اش نیز به همین دلیل است. باید بدانید که همه‌ی خانواده‌ی brassicace ها همین خاصیت را دارا می‌باشند.بروکلی از 90 درصد آب تشکیل شده و حاوی مواد مغذی فوق‌العاده‌ای است. یک عدد بروکلی کوچک به اندازه‌ی یک فنجان جو، فیبر و به اندازه‌ی دو عدد پرتقال، ویتامین C دارد. حتی می‌توان از برگ‌های بروکلی نیز استفاده کرد چون خوردنی‌اند.
بروکلی و قدرت درمانی‌اش: در بین گیاهان خوردنی، بروکلی مقام اول مبارزه با سرطان را به نام خود ثبت کرده است. باید بگوییم که بروکلی خاصیت ضد سرطانی‌اش را مدیون ترکیبات گوگردی مثل سولفورفان است و بوی آن نیز ناشی از همین ماده است. سولفورافان ژن‌های ما را از خطر افزایش آنزیم‌هایی که به بروز سرطان منجر می‌شود، آگاه می‌سازد.
شما با افزایش مصرف بروکلی خطر ابتلا به سرطان سینه، ریه، معده و کولون را به نصف می‌رسانید. در بین گیاهان خوردنی، بروکلی مقام اول مبارزه با سرطان را به نام خود ثبت کرده است
 
همچنین پژوهش‌های متعدد نشان داده است که سولفورافان می‌تواند با باکتری‌هایی که باعث زخم معده می‌شوند مقابله کند. نکته جالب توجه این است که بروکلی منبع غیر لبنی کلسیم و پتاسیم بوده و برای استخوان‌ها و فشار خون بسیار مفید است.
ویتامین C و بتاکاروتن موجود در بروکلی از بروز آب مروارید در چشم‌ها پیشگیری به عمل می‌آورد. این آنتی اکسیدان‌ها همچنین از سلول‌های مغزی در برابر حمله‌ی رادیکال‌های آزادی که به حافظه آسیب می‌زند، حافظت می‌کند.

علاقه به غذای سالم را از ابتدا در کودک پرورش دهید

 
ذائقه افراد از دوران کودکی شکل می گیرد و والدین باید علاقه کودک به غذایی سالم را از این دوران پرورش دهند.
 به گزارش وب دا، کارشناس مسئول بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه کودکان به دلیل فعالیت زیاد در رشد سریع به وعده های غذایی بیشتری نیاز دارند، اظهار داشت: برای پیشگیری از سوء تغذیه کودکان و پرورش ذائقه سالم وی، والدین باید مصرف تنقلات کم ارزش همچون پفک، چیپس، نوشابه های گاز دار و کیک های آماده را کاهش داده و به جای آن از میان وعده های مناسب از جمله انواع میوه ها، خشکبار، ساندویچ های نان و پنیر و تخم مرغ استفاده کنند.
دکتر زهرا اباصلتی خاطر نشان کرد: برای مقوی و مغذی کردن غذای کودکان، مقدار کمی روغن یا کره و همچنین تخم مرغ، حبوبات، گوشت و سبزیجات تازه به غذای آنها اضافه شود.
کارشناس مسئول بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه تغذیه مناسب از جمله خوردن صبحانه و میان وعده در ارتقاء سلامت و افزایش یادگیری دانش آموزان بسیار موثر است، خاطر نشان کرد: در یک برنامه غذایی سالم ، رعایت تعادل و تنوع غذایی ضروری است و گنجاندن تمام گروههای غذایی در وعده های خوراکی کودکان و حذف مواد ناسالم نقش موثری در سلامتی دانش آموز و کودکان ایفا می کند.
دکتر زهرا اباصلتی تصریح کرد: انتخاب میان وعده مناسب موثر در سلامتی، جایگزینی آب به عنوان نوشیدنی مفید به جای نوشیدنی های غیر مفید، مصرف متعادل شیر به طور روزانه، توجه به سلامت تغذیه ای کودک با هدف پرورش جسمی سالم برای آینده و ترویج فرهنگ استفاده از غذاهای بومی منطقه ای به جای غذاهای آماده از مهمترین نکاتی است که در پرورش ذائقه کودکان باید به آن توجه شود.

رژيم هاي غذايي كاهش وزن در دوره بلوغ، موجب کوتاه قدی می شود

 دانش آموزان در سنين بلوغ  باید بدانند که رژيم هاي غذایی كاهش وزن در اين دوره، ممكن است منجر به كوتاه ماندن قد شود.
به گزارش وب دا، کارشناس مسئول سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس معاونت بهداشت  دانشگاه علوم پزشکی فسا ضمن بیان این مطلب گفت: اثرات زيانبار كاهش وزن بر سلامتي ممكن است در افرادي كه اضافه وزن ندارند اما دريافت كالري خود را به شدت محدود مي كنند بيشتر باشد. در اين افراد كاهش توده عضلاني بيشتر از توده چربي است.
محترم تشکر افزود: رژيم غذايي كه با محدود كردن وعده هاي غذايي ويا ناشتايي همراه باشد منجر به كاهش وزن سريع مي شود كه اساسا به علت كاهش آب بدن و توده عضلاني است.
وی بیان داشت: اثرات زيانبار رژيم هاي غذايي كاهش وزن در دوره بلوغ علاوه بر اختلال رشد، شامل كمبود هاي تغذيه اي، اختلالات قاعدگي، ضعف، خستگي، گيجي، افسردگي، تحريك پذيري، يبوست، نداشتن تمركز حواس واشكال در خوابيدن مي باشد.
وی با بیان اینکه تفس بد بو، ريزش مو وخشكي پوست از عوارض رژيم هاي غذايي با محدوديت شديد كالري است ، اظهار داشت: افزايش خطر ابتلا به سنگ كيسه صفرا نيز از عوارض جدي تر اينگونه رژيم هاي غذايي است.
کارشناس مسئول سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس معاونت بهداشت  دانشگاه علوم پزشکی فسا  گفت: متأسفانه تأخير رشد وتأخير در بلوغ جنسي در اثر دريافت غذا با كوتاه قدي غير قابل جبران در اثر كمبود مواد مغذي بويژه ريز مغذيها گزارش شده است . 39درصد اين موارد با اختلالات غذاخوردن همراه بوده است واصلاح آن منجر به جبران رشد از دست رفته نشده است.
محترم تشکر افزود: بنابراين دانش آموزان در سنين بلوغ، به ويژه دختران بايد بدانند كه رژيم هاي كاهش وزن در اين دوره ممكن است منجر به كوتاه ماندن قد شود وعلاوه بر آن به علت بروز انواع كمبودها ي تغذيه اي سلامت آنان به خطر افتاده وبا مشكلات متعددي روبرو شوند.

گوشت چرخ شده را سريع فريز كنيد

از آنجايي كه گوشت چرخ شده، آلودگي تا همه اعماق گوشت وارد مي شود و سريع فاسد مي شود، بايد سريع تر بسته بندي و فريز شود.
به گزارش وب دا، كارشناس مواد آشاميدني و  بهداشتي معاونت غذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي يزد در خصوص نگهداري مواد غذايي در يخچال و فريزر گفت: با توچه به اينكه دماي فريز بالاتر از يخچال است، گوشت و مرغ را مي توان تا دو هفته در يخچال و بيش از يك سال در فريزر نگهداري کرد.
رضا موركيان با بيان اينكه نحوه نگهداري هركدام از مواد غذايي پخته و آماده مصرف مانند نان و ساير مواد غذايي شرايط خاصي دارد، ادامه داد: مواد غذايي پخته كه بيش از نياز به مصرف است و بايد نگهداري شوند، بايستي بلافاصله بعد از سرد شدن و  قبل از اينكه آلودگي ثانويه به آن منتقل شود و ارزش غذايي آن پايين بيايد در بسته هاي  مناسب بسته بندي كرده و در فريزر نگهداري شود.
وي با اشاره به اين كه دماي فريزر بايد به حدي باشد كه هرچه سريع تر ماده غذايي را منجمد كند توصيه كرد: از آنجايي كه گوشت چرخ شده، آلودگي تا همه اعماق گوشت وارد مي شود و سريع فاسد مي شود، بايد سريع تر بسته بندي و فريز شود.
اين كارشناس در خصوص نحوه بسته بندي موادغذايي گفت: قطر بسته بندي موادغذايي بايد كم باشد تا مواد غذايي سريع تر منجمد شود و كريستال هاي يخ ريزتر تشكيل شود چراكه هرچه يخ هاي ريزتري در مواد غذايي ايجاد شود، سلول هاي ماده غذايي را كمتر از بين مي برد و از دست دادن مواد مغذي را كاهش خواهد داد.
موركيان تصريح كرد: زماني كه قطر بسته بندي كم باشد، زمان در آمدن از حالت انجماد نيز كمتر خواهد بود و در مورد گوشت اين موضوع از اهميت بيشتري برخوردار است چرا كه گوشت سريع تر از حالت انجماد خارج مي شود و كمتر آسيب مي بيند.

ویتامین ث مانع از افتادگی پوست می شود

 


ویتامین ث حاوی مواد مؤثری برای تولید کلاژن است و در پیشگیری از افتادگی پوست موثر است.
به گزارش وب دا، یک دکتر داروسازضمن بیان این مطلب افزود:ویتامین ث علاوه بر خاصیت ضدالتهابی، آنتی اکسیدانی قوی است که به جذب آهن کمک می کند.
دکتر مرضیه تقوی مقدم ادامه داد:این ویتامین باعث بازسازی مجدد پوست و بافت های تخریب شده ناشی از افزایش سن و تابش آفتاب می شود.
وی این توصیه کرد:در صورت مصرف کرم های حاوی ویتامین ث، نسبت به وجود ترکیبات پایدار و PH مناسب در آن دقت کنید.
قبل از خرید کرم های حاوی ویتامین ث با پزشک مشورت کنید
تقوی مقدم با تاکید بر لزوم مشورت با پزشک قبل از خرید کرم های حاوی ویتامین ث، تصریح کرد: افرادی که پوست های حساس دارند، قبل از مصرف کرم های حاوی ویتامین ث آن را روی پوست آزمایش کنند.
وی خاطرنشان کرد: مصرف یک فنجان لوبیا سبز همراه با غذا، 19درصد از نیاز روزانه به ویتامین ث بدن را تأمین می کند.
بر پایه این خبر، کلاژن جزء مهمی از پوست است که باعث نرمی و انعطاف پوست شده، خاصیت کشانی آن باعث برگشت پوست به حالت اول در صورت فشار می شود.

كودكان و مادران باردار بيشتر ميگو بخورند؛

  ميگو از لخته شدن خون پيشگيري مي كند
ميگو مقدار قابل توجهى املاح ضرورى به خصوص فسفر و آهن دارد که بویژه براى کودکان در حال رشد و زنان باردار بسیار مفید است.
به گزارش وب دا، كارشناس صنايع غذايي معاونت غذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي يزد با اشاره به اينكه ميگو یک منبع پروتئین دریایى است  افزود: ميگو از نظر مقایسه‏اى نسبت به سایر غذاهایى که پروتئین زیادى دارند مانند گوشت ماهى و گروه ماکیان کالرى کمترى است.
علي اكبر كمالي با اشاره به كيفيت بالاي  پروتئین و اسید آمینه‏هاى لازم موجود در میگو گفت: پروتئین میگو همانند سایر جانوران دریایى به دلیل نداشتن بافت همبند به راحتى هضم مى‏شود.
وي عنوان كرد: افراد مسن که در جویدن و هضم غذا مشکل دارند، غذاى حاوى میگو گزینه مناسبى براى تأمین پروتئین روزانه آنها است.
اين كارشناس صنايع غذايي با بيان اين كه در ميگو میزان اسید چرب اشباع که براى سلامتى مضر است، صفر است که مى‏تواند به کاهش کلسترول خون کمک کند، عنوان داشت: ميگو مقدار قابل توجهى املاح ضرورى به خصوص فسفر و آهن دارد که بویژه براى کودکان در حال رشد و زنان باردار بسیار مفید است.
اين كارشناس با بيان اين كه ميگو داراى مقدار كمي چربي است، گفت: اسیدهاى چرب امگا۳ که از دسته‏هاى چرب غیراشباع بوده و براى سلامتى مفید هستند در ميگو به وفور یافت مى‏شود. این دسته از اسیدهاى چرب مى‏توانند در کاهش خطر بیمارى‏هاى قلبى مؤثر واقع شوند. اسیدهاى چرب امگا۳ همچنین اجزاى ضرورى براى غشاى سلول مغز و بافت چشم است.
وي بيان كرد: ميگو منبع غنى از ویتامین‏هاى ‏A، B۶، ۱۲B، C، D، E و املاحى چون کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم، روى، مس، منگنز و سلنیم است. همچنين کلسیم، روى، آهن، منیزیم و فسفر موجود در میگو نسبت به سایر آبزیان بیشتر است.
اين كارشناس صنايع غذايي متذكر شد: ميگو به دلیل داشتن اسیدهاى چرب امگا۳ به کنترل التهاب و پیشگیرى از لخته شدن خون کمک مى‏کند.

مصرف مکمل آهن در دوران بارداری در بهبود رشد جنين نقش بسزايی دارد

 مصرف مکمل آهن در دوران بارداری در بهبود رشد جنين نقش بسزايی دارد.
به گزارش وب دا، کارشناس مامايی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی گلستان در خصوص اهميت آهن در دوران بارداری گفت: در دوران بارداری و برای رشد جفت و جنين نياز به آهن دو برابر قبل از بارداری است ، اين ميزان آهن با مصرف موادغذايی تامين نمی شود.
روزا بابايی افزود: برای پيشگيری از کم خونی فقر آهن و زيان های آن بر جنين و مادر، لازم است که زنان باردار روزانه 1 قرص آهن مصرف می کنند.
وی ادامه داد: زنان باردار بايد از پايان ماه چهارم بارداری تا سه ماه پس از زايمان، مصرف روزانه يک قرص را ادامه دهند. عوارض مصرف: تهوع، معده درد، اسهال و يا يبوست که توصيه می شود اين قرص بعد از غذا ميل شود. در ضمن يادآوری می گردد که شيرو فرآورده های شيری مانند ( دوغ،ماست) را همزمان با قرص آهن نخوريد چون کلسيم موجود در آن، جذب آهن را مختل می کند.

مصرف غذاهای بومی و سنتی آشتی با فرهنگ است

 اگر نقاط ضعف غذاهای بومی و سنتی برطرف شود می‌توانند جایگزین خوبی برای غذاهای آماده و صنعتی باشند.
به گزارش وب دا، معاون فنی مرکز بهداشت خوزستان ضمن بیان این مطلب گفت: مقوله تغذیه، ریشه در عوامل و متغیرهای اجتماعی، فرهنگی، مذهبی، اقلیمی و کشاورزی و عادات غذایی مثل گنجینه‌های فرهنگی نسل به نسل منتقل می‌شوند و در روند زمانی تکامل می‌یابند.
پژمان بختیاری نیا گفت: نگاهی به طیف غذاهای سنتی نشان می‌دهد این غذاها ترکیب‌های اعجاب‌آوری از مواد مغذی هستند که متناسب با منطقه جغرافیایی در کنار هم قرار می‌گیرند.
وی با بیان اینکه مصرف غذاهای غیرخانگی در میان خانواده‌ها افزایش یافته است خاطر نشان کرد: امروزه با تغییر سبک زندگی، خانواده‌ها به سمت مصرف زدگی پیش رفته‌اند و با مشغله‌هایی که برای افراد جامعه خصوصا بانوان ایجاد شده عادات غذایی تغییر کرده و وقت کمتری صرف تهیه غذا در خانه می‌شود.
 معاون فنی مرکز بهداشت خوزستان هدف از نامگذاری این هفته را آموزش تغذیه صحیح به خانواده‌ها دانست و تاکید کرد: باید آموزش داده شود که آنچه در خانه تهیه می‌شود به مراتب ارزش غذایی بالاتری دارد و غذاهای بیرون از خانه نه تنها ارزش پایینی دارند بلکه ضررهایی نیز وارد می‌کنند.
به گفته وی، بیماری‌هایی مثل دیابت، فشار خون، بیماری‌های قلبی - عروقی و حتی سرطان‌ها ریشه در عادت غذایی جامعه دارند.
بختیاری نیا تصریح کرد: غذاهای آماده برای اینکه ماندگاری بیشتری داشته باشند به آنها مواد طعم دهنده، نگهدارنده و رنگ‌های شیمیایی اضافه می‌شود که این مواد در دراز مدت در بدن انباشته می‌شوند و بدن انسان را به امراض مبتلا می‌کنند.