بهترین برنامه غذایی برای جلوگیری از سرطان چیست؟

یك قانون كلی برای داشتن بدنی سالم و دوری از خطراتی مثل سرطان وجود دارد: هرگاه كه احساس گرسنگی كردید، دو‌سوم بشقاب غذای‌تان را از غذاهای گیاهی سالم، سبزی، میوه‌ها، غلات و لوبیاها پر كنید و در یك‌سوم مابقی از غذاهای حیوانی، مرغ، ماهی و غذاهای دریایی و مقدار محدودی گوشت، بریزید.

 برای كاهش احتمال ابتلا به سرطان، چه تغییراتی را می‌توان در برنامه غذایی ایجاد كرد؟ پرهیز از نیترات‌ها؟ پناه بردن به فیبرها؟ كدام راه ما را به هدف نزدیك‌تر می‌كند؟ همه ما تا به حال چیزهای زیادی راجع به افزودنی‌‌های غذایی كه احتمال بروز سرطان را بیشتر می‌كنند شنیده‌ایم؛ مواد غذایی علاوه بر تركیبات طبیعی‌‌، گاه تركیبات سنتزی یا مصنوعی دارند كه در طول تبدیل یا بسته بندی به آن اضافه شده‌‌اند‌‌، به این مواد افزودنی‌‌های غذایی می‌‌گویند. افزودنی‌‌های غذایی به گروه‌‌های مختلفی طبقه‌بندی می‌‌شوند كه هر گروه نقش خاصی دارد و عبارتند از اسانس‌‌های غذایی‌‌، رنگ‌‌های غذایی‌‌، مواد محافظ یا نگهدارنده‌‌، قوام دهنده، ریزمغذی و تشدیدكننده طعم. البته نمی‌توان در یك دید كلی تمام افزودنی‌‌های غذایی را سرطان‌زا شمرد. به‌طور مثال کارامل مصنوعی که از ترکیب آمونیاک و سولفیت در حرارت و فشار بالا تولید می‌شود بر خلاف کارامل طبیعی که از حرارت دهی شکر تولید می‌شوند بسیار سرطان‌زا هستند. از كارامل مصنوعی به عنوان رنگ دهنده در نوشابه، سویا و بسیاری دیگراز مواد غذایی استفاده می‌‌شود که در زیر ظاهر زیبایی كه به مواد غذایی می‌‌دهند خاصیت سرطان زایی نیز دارند. رنگ نوشابه با استفاده از این رنگ‌های کاراملی مصنوعی بدست می‌آید که اکنون خاصیت سرطان‌زایی آن مشخص شده است.

فست فود دشمن کبد کودکان

فست فودها از نظر مواد مغذی بسیار ضعیف بوده و فقط كالری بالایی دارند و از طرف دیگر؛ زیاده روی در مصرف آنها به كبد آسیب می رساند.
به گزارش خبرنگار کلينيک باشگاه خبرنگاران؛ غذاهاي فرآوري شده از دسته غذاهایی است که به هیچ عنوان نباید کودکان مصرف کنند.اغلب غذاهای فرآوری شده كه از سوپرماركت ها خریداری می شود، حاوی نمك، چربی و شكر زیاد بوده و جزء غذاهای ضعیف هستند؛ این نوع غذاها، طعم طبیعی نداشته و حتی گاهی اوقات حاوی تركیباتی هستند كه روی برچسب شان عنوان نمی شود.

با توجه به اینکه سلیقه‌های غذایی کودکان تا سن ۳ سالگی شکل می‌گیرد و از سویی دیگر عادات غذایی در بروز بیماری‌های قلبی و عروقی تاثیر دارد بنابراین لازم است که از همان ابتدا نمک و شکر به غذای کودکان اضافه نکنیم.

چربي بالاي استفاده شده در اين غذاها، افزايش انرژي و به تبع آن چاقي و اضافه وزن را به همراه دارد، بنابراين فردي که به طور مداوم از اين غذاها استفاده مي‌کند با دريافت چربي بالا، به اضافه وزن و چاقي مبتلا شده و در معرض بيماري‌هاي قلبي عروقي، اختلالات چربي و فشار خون قرار مي‌گيرد و يا در صورت مبتلا بودن به اين بيماري‌ها، بيماري در فرد تشديد شده و عوارض بدتري را در بدن خود مشاهده مي‌کند.

 متابوليسم چربي در غذاهاي آماده بيش از ديگر غذاهاست و اين مورد فشار زيادي به کبد وارد مي کند، زيرا که براي هضم چربي، کبد متحمل زحمت زيادي مي شود، بنابراين زمانيکه ما به طور مداوم غذاهاي چرب مصرف کنيم، اين عضو از بدن زودتر دچار مشکل مي شود و رفته رفته فرد را به سوي کبد چرب مي‌کشاند.

نکته: ساندويچ هاي مرغ و ماهي همراه با گوجه فرنگي و سبزيجات سالم و بهداشتي را به جاي ساندويچ هاي سوسيس و كالباس همراه با خيارشور زياد را براي کودکتان تهيه کنيد.

بررسی اثرات آنتی اکسیدان گیاه خرفه بر روی مبتلایان به RAS

مطالعات و آزمایشات دکتر شمس الملوک نجفی و جمعی از همکاران، گیاه خرفه برای بیماران مبتلا به آفت های دهان كه به صورت دائم هستند، مفید است.
دکتر شمس الملوک نجفی، متخصص بیماری های دهان در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت:  طی بررسی انجام شده بر روی 50 بیمار، که بیماران به صورت تصادفی به 2 گروه تقسیم شده اند و 25 نفر از داروی خرفه و 25 نفر از داروی پلاسبو به مدت 3 ماه استفاده کردند.

وی افزود: التهاب دهانی (استومانیت آفتی راجعه) RAS از بیماریهای شایع در سراسر جهان با آپتولوژی نامشخص و بدون درمان قطعی است.

دکتر نجفی گفت: خرفه منبع نجفی از آنتی اکسیدان ها و توام با خاصیت ضد التهابی است.

وی در ادامه گفت: به نظر می رسد خرفه از نظر تحمل و سادگی استفاده بیماران و هم از لحاظ عدم بروز عوارض جانبی و تاثیر قابل توجه در بهبود ضایعات، درد، مدت زمان بهبودی، دارای برتری هایی نسبت به داروهای رایج می باشد.

دکتر نجفی در ادامه گفت: با این حال با توجه به عدم تفاوت آماری معنی دار و میزان آنتی اکسیدان های مورد بررسی قبل و بعد از مصرف گیاه خرفه، بهبود علائم را می توان به سایر خواص این گیاه (مانند مغذی و سایر آنتی اکسیدان ها) کاهش ناحیه سطح آسیب و افزایش کشش سطحی و در نتیجه تسهیل التیام زخم نسبت داده شده است.

وی تصریح کرد: با آزمایش و بررسی های انجام شده توانستیم گیاه خرفه را به صورت کپسول هایی خوراکی، 235 گرمی در بیاوریم که 2 بار در روز توسط بیماران مصرف شده، به خوبی توانسته توسط همه بیماران در طی دوره درمان تحمل شده و عارضه جانبی خاصی توسط هیچ یک از بیماران گزارش نشده است.

و در آخر افزود: هنوز اين کپسول ها به تولید انبوه نرسیده است.

کدام مواد غذایی باعث کاهش ابتلا به آلزایمر می شوند؟

مصرف ویتامین های مکمل گروه b نقش به سزایی در پیشگیری از آلزایمر دارد.
دکتر مریم حبیبی، متخصص تغذیه در گفتگو با خبرنگاربهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با اشاره به اینکه مصرف زیاد و بیش از اندازه کربوهیدرات های ساده در دراز مدت امکان ابتلا به آلزایمر را افزایش می دهند گفت: مصرف مقدار کم مواد پروتئینی گیاهی و حیوانی که برای رشد و ترمیم بافت مغز و انتقال پیام های عصبی فوری هستند، پروتئین مورد نیاز بدن را تامین می کند.

وی در ادامه افزود: افراط در مصرف پروتئین مضر است و خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می دهد.
این متخصص تغذیه با بیان اینکه مصرف مواد غذایی موجب کاهش خطر ابتلا به آلزایمر می شود گفت: مصرف لوبیا، عدس، نخود، اسفناج، کلم بروکلی، هویج، کدوحلوایی، فلفل دلمه ای، انواع مغزها و روغن های گیاهی مانند زیتون، کانولار و آفتابگردان موجب بهبود عملکرد مغزی و کاهش ابتلا به آلزایمر می شود.

*مصرف ویتامین B و پیشگیری از آلزایمر
دکتر حبیبی با اشاره به مطالعات انجام شده در خصوص تاثیر مصرف ویتامین B در کاهش خطر ابتلا به آلزایمر گفت: کمبود ویتامین B12 ، اسید فولیک و منیزیم خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می دهد.
وی تصریح کرد: ویتامین های گروه B، خصوصا B1 و B6 وb12 نقش به سزایی در فعالیتهای ذهنی و عملکرد مغز دارند.
وی درپایان خاطر نشان کرد: مصرف آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین E,A,C موجب حفظ سلامت مغز و پیشگیری از آلزایمر می شود.

ویتامینها ممکن است احتمال ابتلا به سرطان را در مردان کاهش دهند

آیا ویتامینها راه تازه ای در مبارزه با سرطان هستند؟
بر اساس یافته های محققان آمریکایی، مصرف روزانه یک قرص مولتی ویتامین ممکن است احتمال ابتلا و گسترش سرطان را در مردان کاهش دهد.
تحقیق آنها بر پایه بررسی وضعیت حدود ۱۵ هزار مرد بالای ۵۰ سال، به مدت بیش از یک دهه استوار است.
نتیجه پژوهش های آنان که در نشریه تخصصی انجمن پزشکان آمریکا چاپ شده است، حاکی از کاهش جزئی موارد ابتلا به سرطان در مردانی است که قرصهای ویتامین مصرف می‌کرده اند.
اما متخصصان هشدار می‌دهند که برخی تحقیقات دیگر به نتایجی متفاوت رسیده اند و رژیم غذایی مبتنی بر میوه و سبزیجات را توصیه سالمتری دانسته اند.
مکملهای ویتامینی، از جمله ویتامین دی، عمدتا برای افراد بالای ۶۵ سال توصیه می‌شوند.
هرچند نظرات درباره فوائد کلی مولتی ویتامینها برای سلامتی انسان متفاوت است، بعضی تحقیقات نشان می‌دهند که ضرر مصرف قرص ویتامین برای افراد سالم، از فایده اش بیشتر است و تحقیقات دیگر نیز حاکی از آنند که مصرف ویتامین هیچ تاثیر مثبتی بر سرطان ندارد.
با این حال، محققان دانشکده پزشکی هاروارد داده های مرتبط با مردانی را تحلیل کردند که در دو گروه، هر روز یکبار به آنها یا قرص مولتی ویتامین و یا قرص 'دارونما' داده می‌شد.

کمبود ويتامين A در کودکان منجر به کاهش سرعت رشد می شود


به گزارش سازمان بهداشت جهانی، سوء تغذيه يک عامل مهم مستعد کننده بيماريها و مرگ زودرس کودکان است.
به گزارش وب دا، متخصص تغذيه و عضو هيئت علمی دانشگاه علوم پزشکی گلستان ضمن بيان اين مطلب افزود: از علائم اوليه سوء تغذيه، توقف رشد و وزن گيری کودک بوده و در صورت ادامه سوء تغذيه منجر به اختلال در رشد قد و کوتاهی قد می شود
دکتر سميرا عشقی نيا افزود: طبق گزارشات سازمان بهداشت جهانی مطابق محاسبات انجام شده در سال 2011، در حدود 165 ميليون کودک در سراسر جهان بر اساس منحنی های استاندارد برای جنس و سن خود دچار کوتاهی قد هستند.
وی ادامه داد: برخی از ريز مغذيهای موجود در مواد غذايی نقش کليدی و مهم در روند رشد و تکامل جسمی و ذهنی در دوران کودکی دارند از جمله کلسيم، آهن، روی، يد و ويتامين A ، که کمبود آنها از نگرانی های سازمان بهداشت جهانی و مسئولين بهداشت وسلامت جامعه مي باشد.
وی با بيان اينکه حدود 2 ميليون نفر در سراسر جهان به کمبود يد مبتلا هستند. گفت بيش از يک سوم کودکان در سنين پيش دبستانی در سراسر جهان از کمبود ويتامين A رنج می برند. کمبود ويتامين A با عوارضی از جمله کاهش سرعت رشد کودکان، افزايش ابتلا کودکان به بيماريهای عفونی به ويژه سرخک، اسهال و عفونتهای دستگاه تنفسی همراه است .
وی افزود: همچنين کمبود ويتامين A يک علت بسيار مهم و قابل پيشگيری درنابينايی کودکان می باشد.
دکتر عشقی نيا در خاتمه توصيه نمود: برای تقويت سيستم ايمنی و ارتقاء سلامت کودکان بايد به دريافت کافی مواد مغذی از طريق رژيم غذايی روزانه توجه کنيم. گنجاندن ميوه و سبزيجات تازه که حاوی مقادير قابل توجهی از انواع ويتامين و مواد معدنی هستند در برنامه غذايی روزانه کودکان و نوجوانان ضروری است.

کاهش بیماری های قلبی و عروقی با مصرف غلات کامل

 مصرف غلات کامل در رژیم غذایی ریسک ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد.
 به گزارش وب دا، کارشناس مسئول بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه مصرف مواد غذایی سالم نقش موثری در پیشگیری از بیماریهای مختلف دارد، اظهار داشت: ‌غلات كامل مثل نان جو و نان سبوس‌دار و غني شده كه فيبر زيادي دارند موجب کاهش کلسترول بد خون و در نتیجه کاهش خطر ابتلا به بیماریهای قلبی و عروقی می شود.
دکتر زهرا اباصلتی خاطر نشان کرد:‌ استفاده از سبزي یا سالاد و ميوه تازه و آب میوه طبیعی به میزان یک لیوان در هر وعده نیز باعث كاهش بيماري‌هاي قلبي و عروقي مي‌شود.
وی با بیان اینکه با ‌ کم کردن مصرف چربی‌های اشباع، کلسترول، الکل، سدیم و دریافت بالای فیبرهای محلول و موادغذایی که منابع کلسیم و پتاسیم هستند، می‌توان تا حد زیادی احتمال بروز بیماری‌های قلبی عروقی را کم کرد اظهارداشت:‌ می‌توان با کاهش مصرف چربی، کالری، گوشت، ماهی‌های دودی یا نمک سود شده و دریافت بالای فیبرها به همراه درمان چاقی از بروز بسیاری از سرطان‌ها جلوگیری کرد.
کارشناس مسئول بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه شیر و لبنيات و استفاده از سويا و محصولات آن به دلیل داشتن املاحی مثل آهن و کلسیم و فیتواستروژن منبع بسياري از مواد غذايي مهم و مفيد هستند که در بالا رفتن تراكم استخوان و استحکام آن موثر است تصریح کرد: داشتن وعده‌‌هاي غذايي كم‌حجم رمز ديگر افزايش طول عمر و پیشگیری از بیماریها است. پرس‌هاي غذايي كوچك امكان پرخوري را كاهش مي‌دهد و بايد به خاطر داشت هرچه‌قدر غذا سالم باشد، زياده‌روي در خوردن آن جايز نیست.

چاقی عاملی موثر در احتمال بروز ناباروری

عضو مركز تحقيقات سلامت زنان دانشگاه علوم پزشكي مشهد چاقی و افزایش وزن را از عوامل موثر و زمینه ساز در بروز ناباروری عنوان کرد.
 به گزارش وب دا، دكتر فريده اخلاقي اظهار داشت: تغذيه نامناسب به ويژه مصرف موادي كه از نظر غذايي ارزش خاصي ندارند ولي ايجاد چاقي مي كنند احتمال بروز ناباروري را در افراد افزايش مي دهد.
وي با اشاره به اينكه بايد در رژيم غذايي به ريز مغذي ها توجه كرد تصريح كرد: رعايت اين مساله به ويژه در زمان بلوغ بسيار ضروري است زيرا دختران سالم مي توانند مادران سالمي باشند و فرزندان سالمي به دنيا بياورند.
دانشيار دانشگاه علوم پزشكي مشهد با اشاره به شايع ترين بيماري هاي سلامت زنان ادامه داد: اختلالات قاعدگي و عفونت هاي ژنيتال از جمله عوارض شايعي است كه در خانم هاي جوان وجود دارد.
عضو مركز تحقيقات سلامت زنان دانشگاه علوم پزشكي مشهد در اين راستا اضافه كرد: همچنين بيماري كه در حال حاضر در دوران بارداري بسيار شيوع پيدا كرده است ديابت دوران بارداري است.
وي با اشاره به عوامل بالا بردن احتمال بروز اين بيماري بيان كرد: چاقي، سابقه سقط جنين، سابقه ديابت فاميلي و سابقه تولد نوزادان با وزن بالاي 4 كيلوگرم از جمله عواملي است كه احتمال ابتلا به اين بيماري را افزايش مي دهد.
دكتر اخلاقي رعايت بهداشت شخصي را يكي از موارد ضروري در دختران دانست و خاطرنشان كرد: رعايت نكردن بهداشت شخصي موجب بروز عفونت هاي خاص سيستم ژنيتال مي شود.
وي در اين راستا تاكيد كرد: همچنين داشتن ارتباطات جنسي ناسالم موجب بروز و شيوع عفونت هاي خاصي مي شود كه عوارض جبران ناپذيري در پي دارد.

تاثیر شگفت انگیز رب گوجه فرنگی در مقابله با سرطان

 پژوهشگران طی بررسی های گوناگون نشان داده اند که لیکوپن موجود در گوجه فرنگی مخصوصا گوجه فرنگی پخته شده تأثیر محسوسی در جلوگیری از بروز سرطان پروستات که یکی از سرطان‌های شایع در بین مردان است، دارد.
به گزارش وب دا، معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی گناباد گفت: گوجه فرنگی با نام علمی Solanum lycopersicum یک گیاه پر اهمیت در زمینه غذایی و دارویی می باشد که در هر صد گرم آن، 18 کیلوکالری انرژی، 3.9 گرم کربوهیدرات، 2.6 گرم قند، 1.2گرم فیبر، 0.2گرم چربی،  0.9گرم پروتئين و 94.5 گرم آب وجود دارد.
دکتر نوید عطار افزود: همچنین گوجه فرنگی حاوی ویتامین A ، ویتامینC  ، ویتامین E و پتاسیم می باشد.
وی تصریح کرد: گوجه فرنگی حاوی مقادير فراوانی از رنگدانه ای به نام لیکوپن می باشد که این رنگدانه علاوه بر خواص آنتی اکسیدانی، رنگ قرمز گوجه فرنگی را باعث می شود.
دکتر عطار با بیان اینکه لیکوپن در بسیاری از میوه‌ها وجود دارد، اما غلظت و تراکم آن در گوجه‌ فرنگی بسیار زیاد است، اظهار داشت: دانشمندان نشان داده اند که گوجه فرنگی پخته شده، می تواند در مقابل سرطان پروستات، سرطان سینه و هایپر پلازی خوش خیم پروستات در آقایان تا حد بسیار بالایی نقش پیشگیری کننده داشته باشد.

سنگک و بربری، مناسب ترین نان برای بیماران دیابتی است


عضو انجمن تغذیه و دیابت ایران با اشاره به نقش مهم غلات در تغذیه ایرانیان، گفت: عدم استفاده از نان لواش و باگت در برنامه غذایی روزانه، گام مهمی در کنترل قند خون بیماران مبتلا به دیابت است.
به گزارش وب دا، حیدر دارابی ضمن بیان این مطلب افزود: با توجه به دریافت حجم زیادی از انرژی روزانه از گروه غلات، توجه به میزان و نوع این مواد در برنامه غذایی بیماران دیابتی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
وی تاکید کرد: نان های سنگک و بربری، که به عنوان نان های سبوس دار (کامل) شناخته شده اند، مناسب ترین نوع نان برای بیماران مبتلا به دیابت هستند.
عضو انجمن تغذیه و دیابت ایران تصریح کرد: یکی دیگر از راهکارهای تغذیه ای برای کمک به سلامت بیماران دیابتی، مصرف برنج روزانه به صورت کته ای است.
دارابی با بیان اینکه پیروی از یک رژیم غذایی سالم، راهکار مناسبی برای کنترل بیماری دیابت است، اظهار کرد: بهتر است بیماران دیابتی از مصرف مواد غذایی مانند انگور، هندوانه، خرما، کشمش زرد، خربزه، کلم بروکلی، هویج، شلغم و چغندرقند در برنامه غذایی خود پرهیز کنند.
وی هم چنین کله پاچه، دل، قلوه و جگر را از دیگر مواد غذایی مضر برای مبتلایان به دیابت ذکر کرد.

مصرف زياد كربوهيدارت‌ها خطر ابتلا به اختلالات شناختي را افزايش مي‌دهد

غذاهاي حاوي كربوهيدارت بالا امكان ابتلا به اختلالات شناختي خفيف را در بزرگسالان مسن نزديك به 4 برابر افزايش مي‌دهد.
به گزارش وب‌دا، به نقل از نشريه آلزايمر، محققان كلينيك مايو با بررسي رژيم غذايي 1230 نفر از افراد 70 ساله و بالاتر در يك سال گذشته و ارزيابي عملكردهاي شناختي در آنها ضمن بيان اين كه 940 نفر از اين تعداد هيچ نشانه‌اي از بروز اختلالات شناختي نداشتند مشاهده كردند كه خوردن مقادير بالاي كربوهيدرات‌ها شامل مواد قندي و غيره طي 4 سال مطالعه منجر به نشان دادن اختلالات شناختي خفيف و مشكلات حافظه، زبان و تفكر در 200 نفر از اين 940 نفر شد.
براساس اين گزارش محققان افزودند كساني كه بالاترين ميزان مصرف كربوهيدارت‌ها را در شروع مطالعه داشتند تا 9/1 برابر بيشتر از گروه مصرف‌كننده كمترين ميزان كربوهيدرات‌ها در معرض ابتلا به اختلالات شناختي خفيف قرار گرفتند و احتمال ابتلا به اين بيماري در شركت‌كنندگان بالاترين مصرف كننده مواد قندي تا 5/1 برابر بيشتر از شركت‌كنندگان پايين‌ترين سطوح مصرف‌كننده قندها بود.
نتايج حاصل از اين گزارش حاكي است افراد مورد مطالعه با داشتن رژيم‌هاي غذايي با مقادير بالاي چربي در مقايسه با افراد بازديدهاي غذايي با كمترين سطوح چربي تا 42 درصد كمتر در معرض ابتلا به اختلالات شناختي قرار گرفتند و نيز كساني كه بيشترين ميزان پروتئين را در غذاهاي خود داشتند با كاهش 21 درصدي اين خطر در مقابل كساني كه كمترين ميزان پروتئين را دريافت مي‌كردند، مواجه شدند.
نتايج ديگر اين مطالعه هنگامي كه كل چربي و پروتئين دريافتي گرفته شد، افزود افراد مورد مطالعه با بيشترين مصرف كربوهيدرات‌ها تا 6/3 بار بيشتر از بقيه در معرض ابتلا به اختلالات شناختي خفيف قرار گرفتند.

مصرف كم ميوه و سبزي عامل 19 درصد از سرطان‌هاي دستگاه گوارش

 مصرف كم ميوه و سبزي عامل 19 درصد از سرطان‌هاي دستگاه گوارش است.
به گزارش وب دا، کارشناس تغذیه مرکز تحقیقات دیابت دانشگاه علوم پزشکی یزد با بیان این که  2.7 ميليون از مرگ و ميرها در جهان به مصرف كم ميوه و سبزي نسبت داده می‌شود، متذکر شد: مصرف كم ميوه و سبزي عامل 19 درصد از سرطان‌هاي دستگاه گوارش، 31 درصد از بيماري‌هاي ايسكمی ‌قلبي و 11 درصد از سكته‌هاي مغزي در جهان است. به عبارت دیگر بيش از 80 درصد از بار بيماري‌هايي كه به مصرف كم ميوه و سبزي نسبت داده می‌شود ناشي از بيماري‌هاي قلبي‌‌ عروقي و بقيه مربوط به سرطان است.
ناهید برخورداری اظهارداشت: سوء تغذيه اعم از به‌صورت كم وزني، لاغري و كوتاه قدي و كمبود ريزمغذي‌ها به‌ویژه آهن، كلسيم، روي، ويتامين‌های A ، D و B2 از مشکلات تغذیه‌ای مطرح درکشورمان به ‌شمار می‌رود.
وی اختلال رشد جسمی‌ و تكامل مغزي، كاهش بهره هوشي، كاهش قدرت يادگيري و افت تحصيلي، افزايش موارد ابتلا به بيماري‌ها و پوكي استخوان و كاهش توانمندي‌هاي ذهني و جسمی ‌افراد را از عوارض كمبود ريزمغذي‌ها عنوان کرد که  توسعه اجتماعي و اقتصادي كشور را به مخاطره می‌اندازد. از سوي ديگر در دهه اخير اگرچه استانداردهاي زندگي بهبود يافته به‌طوري كه دسترسي به مواد غذايي و خدمات بهداشتي افزايش يافته است اما پيامدهاي منفي از جمله الگوي غذايي نامناسب، كاهش فعاليت بدني و افزايش مصرف دخانيات به افزایش شيوع بيماري‌هاي مزمن مرتبط با تغذیه مانند بيماري‌هاي قلبي عروقي، سرطان، ديابت و سکته‌های قلبی و مغزی و بیماری‌های اسکلتی استخوانی منجر شده است.

ضرورت مصرف وعده های غذایی منظم برای بيمار ديابتي


بيمار ديابتي كه داروي پايين آورنده قندخون يا انسولين استفاده مي كند بايد وعده هاي غذايي اش كامل و منظم باشد.
به گزارش وب دا، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی چندی شاپور اهواز گفت: عدم استفاده از غذاهاي پرچرب و سرخ كردني مي تواند به درمان و جلوگيري از پيشرفت بیماری دیابت كمك كند.
رئيس مركز تحقيقات ديابت استان خوزستان در ادامه گفت: حذف وعده هاي غذايي و حتي ميان وعده ها و يا نامنظم بودن آنها خطرناك است و در بسياري از مواقع عامل افت قند خون مي باشند زيرا اصولا اين نوبت هاي غذايي براي جلوگيري از افت قند خون اين بيماران تجويز مي شود، حتي توصيه مي شود در روزهايي كه اين بيماران ورزش و يا فعاليت سنگين انجام مي دهند بايد غذا و ميان وعده هاي خود را افزايش دهند تا جلوي افت قند خون گرفته شود.
وي افزود: جهت جلوگيري از افت قند خون اين بيماران غذاي خود را بايد قبل از انجام ورزشهاي سنگين و يا متوسط( ورزش به مدت 2 ساعت يا بيشتر) مصرف كنند و يا اگر دارو يا انسولين استفاده مي كنند بايد ميزان آن را كاهش دهند تا دچار افت قند خون نشوند. اين بدترين اشتباه است كه يك بيمار به خاطر بالا بودن قند خونش حتي يك وعده غذايي خود را حذف كند.

چربی‌ها، ویتامین‌های بیشتری به بدن ما می رسانند

 چربی‌ها منبع عمده انرژی برای بدن بوده و به جذب ویتامین‌هایE, D, A و K  و نیز کاروتنوئیدها کمک می کنند.
به گزارش وب دا، كارشناس آزمايشگاه مواد غذايي دانشگاه علوم پزشكي ياسوج، گفت: محصولات حیوانی و محصولات استخراج شده گیاهی، هر دو حاوی چربی‌ها بوده و خوردن آن‌ها در حد متعادل برای رشد مناسب، پیشرفت و حفظ سلامت، لازم است.
ژاله پورالحسيني با بيان اينكه در یک ترکیب غذایی، چربی تأمین‌کننده طعم، ثبات و پایداری ماده غذایی است، اظهار کرد: با توجه به وجود مواد مغذی حیاتی در دانه های روغنی علاوه بر چربی‌های انرژی زا و اسیدهای چرب، بهتر است مصرف این مواد نسبت به روغن های استخراج شده، در اولویت قرار بگیرد.

با درجه حرارت بالا آشپزی نکنیم
اين كارشناس آزمايشگاه مواد غذايي دانشگاه دانشگاه علوم پزشكي ياسوج، عنوان کرد: وجود حرارت بالا در هنگام آشپزی، نه تنها باعث تخریب اسیدهای چرب می‌شود، بلکه می‌تواند آن را به مواد مضر تبدیل نماید. 
پورالحسيني تاکید کرد: هیچ‌گاه روغن را تا نقطه دود حرارت ندهید، زیرا علاوه بر آسیب به محتویات اسید چرب روغن، طعم آن‌ها را نیز تغییر می‌دهد.

خواص و مضرات قهوه


دوپینگ قبل از ورزش
 1- افزایش كارایی هنگام ورزش: پژوهش‌ها حاكی از این است كه كافئین بر افزایش كارایی در ورزش تاثیرگذار است. كافئین می‌تواند عملكرد استقامتی بدن انسان در ورزش‌هایی مانند دو، شنا و دوچرخه‌سواری را تقویت كند. همچنین می‌تواند به بازیابی توان شما پس از انجام تمرینات كمك كند. زمان مطلوب برای مصرف كافئین 30 تا 60 دقیقه پیش از شروع ورزش است، با اینكه گاهی افزایش كارایی در همان 15 دقیقه اول آشكار می‌‌شود. به یاد داشته باشید كه كافئین از میزان كم به متوسط مؤثر واقع می‌‌شود (حدود 3 تا 6 میلی‌گرم كافئین به ازای هر كیلوگرم وزن بدن) و فواید بیشتری در میزان‌ بالا (9 میلی‌گرم به ازای هر كیلوگرم) فراهم نمی‌كند.

جانتان را نجات دهید :
 2- جلوگیری از ابتلا به سرطان: قهوه برشته شده تیره به داشتن انواع آنتی‌اكسیدان‌ها شهرت زیادی دارد. برای فهم منبع و مكانیسم این خاصیت، بررسی‌ای برای مشاهده ماهیت شیمیایی قهوه برشته شده نسبت به خواص آنتی‌اكسیدانی آن انجام گرفت كه در آن اجزای شیمیایی‌ای كه از دانه‌های قهوه برشته شده در درجه حرارت بالا گرفته شده است، تجزیه و تعیین كیفیت شدند. این نتایج نشان داد كه در قهوه برشته، تركیباتی به نام فرآورده‌های واكنشی میلارد (MRPs) هست که مقدار زیادی خواص آنتی‌اكسیدانی دارد. آنتی‌اكسیدان‌ها به سلول‌ها كمك می‌كند تا از رادیكال‌های آزاد و فشار عمل اكسیداسیون‌كه می‌تواند به جلوگیری از سرطان كمك كند، محافظت كند.

شربت انگور با اسانس بهارنارنج

اگر به دنبال یک نوشیدنی گوارا و خنک هستید که علاوه بر از بین بردن عطش و حرارت درونی بدنتان، تنش‌ها و استرس‌های ناشی از کار روزانه را نیز از شما دور کند، پیشنهاد می‌کنیم از شربت انگور با اسانس بهارنارنج استفاده کنید.
برترین مجله اینترنتی ایران


 برترین ها: اگر به دنبال یک نوشیدنی گوارا و خنک هستید که علاوه بر از بین بردن عطش و حرارت درونی بدنتان، تنش‌ها و استرس‌های ناشی از کار روزانه را نیز از شما دور کند، پیشنهاد می‌کنیم از شربت انگور با اسانس بهارنارنج استفاده کنید. با کمک این شربت می‌توانید هیجان‌های درونی و سیستم عصبی خود را کنترل کنید و بعد از یک روز پرمشغله به آرامش برسید.



مواد لازم:

  • عرق بهارنارنج: نصف فنجان
  • آلو‌ورا: یک فنجان
  • انگور: نصف فنجان
  • آب انگور: نصف فنجان
  • یخ: به میزان لازم

روش تهیه:

معجون اسفناج با اسانس گلابی

اگر از گرمای طاقت‌فرسای تابستان و نوشیدنی‌های تکراری خسته شده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم معجون اسفناج با اسانس گلابی را حتما تجربه کنید. با نوشیدن این معجون می‌توانید علاوه بر کاهش عطش، حرارت اندام‌های درونی بدن از قبیل کبد را کاهش دهید.
برترین مجله اینترنتی ایران

 برترین ها: اگر از گرمای طاقت‌فرسای تابستان و نوشیدنی‌های تکراری خسته شده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم معجون اسفناج با اسانس گلابی را حتما تجربه کنید. با نوشیدن این معجون می‌توانید علاوه بر کاهش عطش، حرارت اندام‌های درونی بدن از قبیل کبد را کاهش دهید. 



مواد لازم برای یک نفر:

  • خیار: یك عدد
  • تربچه: 2 عدد
  • کاهو: 3 برگ
  • گلابی: یك عدد
  • اسفناج: 2 برگ
  • یخ: چند قطعه کوچک
روش تهیه: