يك برگ پر فايده!


نوشته  : تحریریه دنیای تغذیه 
از برگ‌هاي سبز چغندر كه رگه‌هاي قرمز در آن ديده مي‌شود مي‌توان در برخي غذاها مانند سوپ و يا برخي خوراك‌ها استفاده كرد. همچنين مي‌توان از آن به صورت تفت داده شده و يا بخارپز شده به عنوان سبزيجات كنار بشقاب استفاده كرد.


ويتامين‌ها: 
با وارد كردن برگ‌هاي چغندر به رژيم غذايي روزانه خود مي‌توانيد ويتامين‌ C مورد نياز بدن را تأمين نماييد.
ويتامين C نقش اساسي و مهمي براي بدن داشته و از طرفي بدن توانايي ذخيره كردن اين ويتامين را ندارد و اگر اين ويتامين بيش از نياز روزانه وارد بدن شود، از بدن دفع مي‌شود و ذخيره نمي‌گردد و لذا رساندن ويتامين C به بدن به طور روزانه توصيه مي‌شود.
ويتامين C به بازسازي بافت‌ها و سلول‌هاي آسيب ديده بدن كمك كرده و همچنين وجود آن براي التيام يافتن زخم‌ها ضروري است.

غذاهايي كه با «لخته» مبارزه مي‌كنند


نوشته  : منيره نوري‌فرد 
لخته شدن خون در وريدها مي‌تواند منجر به بروز مشكلات جدي براي سلامت بدن گردد. DVT يا همان ترومبوز وريدي در نتيجه لخته شدن خون در يكي از وريدهاي بزرگ بدن كه نوعاً در نواحي بازو، لگن، پشت ساق پا و يا ران قرار دارند، رخ مي‌دهد. لخته شدن خون زماني رخ مي‌دهد كه سيستم گردش خون فرد به خوبي كار نمي‌كند (مانند زماني كه فرد در هواپيما و در حال پرواز مي‌باشد)، و يا زماني كه رگ‌هاي خوني دچار آسيب شده‌اند.
اگر لخته شدن خون در ريه‌ها رخ دهد منجر به آمبولي ريوي و در نهايت مرگ مي‌شود. عوامل خطرزايي كه مي‌توانند منجر به لخته شدن خون شوند عبارتند از چاقي، حاملگي، ژنتيك، سرطان و مصرف استروژن. علائم لخته شدن خون شامل ورم كردن ناحيه‌اي كه خون لخته شده، احساس گرما و سرخ شدن پوست مي‌باشد.

فشار خون خود را کنترل کنید


نوشته  : زهرا فرهناک 
پر فشاری خون یکی از مهم‌ترین فاکتور‌های خطر بیماری قلبی است. بسیاری از مردم برای سال‌ها فشار خون بالا دارند بدون اینکه بدانند. پرفشاري خون در بسیاری از مواقع هیچ علامتی ندارد، اما اگر فشار خون بالا تحت درمان قرار نگیرد، می‌تواند به سرخرگ‌ها و اندام حیاتی بدن آسیب برساند. به همین دلیل است كه از آن به عنوان قاتل خاموش نام می‌برند. از هر 3 فرد بزرگسال 1 نفر فشار خون بالا دارد که حدودا 21 درصد افراد اطلاعی از این بیماری ندارند. از آن تعدادی که از بیماری خود آگاهی دارند 69 درصد تحت درمان هستند و دارو دریافت می‌کنند، ولی تنها 45 درصد این افراد فشار خونشان تحت کنترل است. با حفظ فشار خون در محدوده سلامت شما می‌توانید از بدن خود حفاظت کنید، به نحوی که تمامی ارگان‌ها خون کافی که سرشار از اکسیژن می‌باشد را دریافت کنند.
نکته جالب توجه اين است كه طبق گزارشات انجمن قلب آمریکا فشار خون بالا قابل کنترل می باشد.

رژيم غذايي DASH:
رژیم DASH که اثر بخشی آن در حفظ فشار خون در محدوده سلامت و کنترل فشار خون بالا ثابت شده است، رژیمی با ویژگی‌های زیر است:

همه چيز درباره سوء‌هاضمه


نوشتهمنيره دادخواه 
سوء‌هاضمه واژه‌اي عمومي‌است که به دسته‌ای از اختلالات مربوط به بخش فوقانی دستگاه گوارش اطلاق مي‌گردد. ناراحتی‌هایی مثل درد ناحیه شکم، سوزش سر دل، ترش کردن، تهوع و استفراغ، احساس پری بعد از غذا، نفخ، آروغ زدن و بی‌اشتهایی، همگی علائمي‌هستند که  تحت عنوان سوء‌هاضمه شناخته شده‌اند.ولی در کل عامل اصلی و شایع‌ترین علت سوء‌هاضمه، ریفلاکس یا برگشت محتویات اسیدی معده به مری است که در صورت بی‌توجهی یا عدم درمان، مي‌تواند سبب زخم ناحیه انتهایی مری و سرطانی شدن آن گردد.
در بسیاری از موارد علائم سوء‌هاضمه با کمي‌توجه به الگوی غذای مصرفی و تغییر شیوه زندگی براحتی برطرف شده و نیازی به مراجعه به پزشک و استفاده از دارو نیست.



سوء‌هاضمه ناشي از زخم و التهاب:
زخم و التهاب  دیواره معده یا اثنی عشر یکی دیگر از علل سوءهاضمه است.
زخم معده،  معمولاً به دلیل عدم محافظت مناسب لایه پوششی دیواره داخلی در برابر اسید قوی معده ایجاد مي‌شود.

قندخون نرمال با غذاها

نوشته  : تحریریه دنیای تغذیه 


قندخون كه به آن گلوكز خون نيز مي‌گويند در بدن ما و از مواد غذايي كه مي‌خوريم به وجود مي‌آيد. مواد غذايي خورده شده، در روده‌ها تجزيه شده و تبديل به قندخون مي‌شوند و سوخت و انرژي لازم براي بدن از همين قندخون تأمين مي‌شود. قندخون وارد جريان خون شده و به سرتاسر بدن فرستاده مي‌شود، عملكردهاي فيزيولوژيك بدن با استفاده از اين سوخت (قندخون) انجام مي‌شود. اگر ميزان قندخون بيش از اندازه بالا باشد سبب ايجاد مشكلات و بيماري‌هايي مانند ديابت و هايپرگليسمي مي‌گردد. مواد غذايي كه سبب پايين آمدن قندخون مي‌شوند مي‌توانند از بروز چنين شرايطي جلوگيري كرده و در نتيجه سطح قندخون را در حد نرمال نگه دارند.
افزايش ناگهاني قندخون (هايپرگليسمي) در افراد ديابتي بسيار خطرناك بوده و اين افراد بايد دائماً قندخون خود را اندازه‌گيري كنند. در حالي كه داروهاي پايين‌آورنده قندخون به كاهش ميزان قندخون كمك مي‌كنند مواد غذايي نيز وجود دارند كه افراد ديابتي با وارد كردن اين غذاها در رژيم غذايي روزانه خود مي‌توانند به كاهش قندخون كمك كنند.

پيشگيري از سرطان تخمدان با تغذيه


نوشته : دكتر آزاده نجارزاده 
سرطان تخمدان را به نوعي مي‌توان يك قاتل خاموش ناميد. به طور معمول، علائم اين سرطان زماني ظاهر مي‌شود كه ديگر بيماري به مراحل پيشرفته خود رسيده و در واقع غيرقابل درمان شده است. اما علائمي از قبيل افزايش اندازه شكم، دردهاي شكمي و لگني، احساس سيري زودرس و تكرر ادرار از علائم هشداردهنده اين بيماري به شمار مي‌روند. تحقيقات نشان مي‌دهند بسياري از زنان مبتلا به سرطان تخمدان، مدت‌ها قبل از تشخيص، از علائم ذكرشده رنج مي‌برده‌اند، اما اين نشانه‌ها ناديده گرفته شده‌اند.
سرطان تخمدان به رشد غيرطبيعي و بدخيم سلول‌هاي تخمدان اطلاق مي‌شود كه در سنين مختلف اعم از پيش از بلوغ، دوران بارداري و حتي دوران يائسگي اتفاق مي‌افتد. انواع مختلفي از سرطان تخمدان وجود دارد كه در هر نوع شدت و سرعت رشد بيماري متفاوت است. شايع‌ترين سن ابتلا به اين سرطان 40 تا 50 سالگي است.

با تری‌گلیسيرید بالا چه كنيم؟


نوشته  : دکتر مجید حاجی فرجی 
تغییر در شیوه زندگی می‌تواند به کاهش تری‌گلیسيرید خون شما کمک کند.تری‌گلیسيریدها برای سلامتی مهم هستند. این ترکیبات فرمی از چربی‌ها مي‌باشند که در سراسر بدن یافت شده و درسلول‌های چربی ذخیره می‌شوند. در زمانی که بدن نیاز به انرژی داشته باشد، این ترکیبات آزاد شده و صرف تامین نیازهای بدن می‌شوند. افزایش تری‌گلیسيرید خون که هیپرتری‌گلیسیريدمی نامیده می‌شود، با افزایش خطر بیماری‌های قلبی- عروقی به‌ويژه در زنان همراه است. مقدار مطلوب تری‌گلیسيرید خون باید کمتر از 150 میلی‌گرم در دسی‌لیتر باشد.
 

علل افزايش تري‌گليسيريد:
افزایش تری‌گلیسيرید ممکن است علت اولیه و یا ثانویه داشته باشد. از علت‌های اولیه افزایش تری‌گلیسيرید می‌توان به اضافه وزن و چاقی، بی‌تحرکی، سیگارکشیدن، مصرف الکل و مصرف زیاد کربوهیدرات اشاره کرد. برخی بیماری‌ها نیز باعث افزایش تری‌گلیسيرید خون می‌شوند، از جمله: دیابت، بیماری‌های غده تیرويید، بیماری‌های مزمن کلیه، عوامل ژنتیکی و بیماری کبد. مصرف برخی داروها مانند بتابلوکرها، دیورتیک‌های تیازیدی، داروهای ضدبارداری و کوتیکواستروئیدها هم می‌تواند باعث افزایش تری‌گلیسيرید خون شود.

تغذيه درماني در بيماری‌هاي کبدي


نوشته  : دكتر احمدرضا درستی 
در شماره قبل در مورد اعمال كبد صحبت كرديم در ادامه مطالب به بررسي بيماري‌هاي كبدي و تست ‌هاي معمول بررسي عملكرد كبد مي‌پردازيم.
بيماري‌های کبدی می‌توانند به صورت حاد يا مزمن، ارثی يا اکتسابی باشند. اين بيماري‌ها به چندين صورت طبقه بندی می‌شوند. هپاتيت حاد ويروسی، هپاتيت طوفانی، هپاتيت‌های مزمن، هپاتيت‌های الکلی و سيروز، بيماري‌های کبدی ناشی از انسداد صفرا، اختلالات ارثی و ساير بيماري‌های کبدی.



هپاتيت:
اين بيماری يک التهاب شايع کبدی می‌باشد که به‌وسيله ويروس‌های هپاتيت A، B ، C ، D ،E ايجاد می‌گردد. عوامل بيماری‌زای ديگری از قبيل ويروس‌های اپشتن بار (Epstein-Barr)، سيتومگالو ويروس، تب خال، تب زرد و سرخجه نيز می‌توانند موجب بيمار شدن کبد گردند.

برنج قهوه‌اي گزينه‌اي مناسب براي دوران بارداري


نوشته  : مهتاب بياباني 
تهوع صبحگاهي در طول 3 ماهه اول بارداري بعنوان يكي از علائم مهم اين دوران شناخته شده است. از آنجا كه خانم‌هاي باردار مدام در جستجوي مواد غذايي هستند كه ضمن مطلوب بودن طعم‌شان، مواد مغذي مفيدي به بدن آنها برساند، برنج قهوه‌اي يكي از پيشنهادهاي ما مي‌باشد. شما مي‌توانيد از خوردن برنج قهوه‌اي بعنوان يك ماده غذايي بسيار سالم و مفيد لذت ببريد.
برنج قهوه‌اي در يك نگاه اجمالي:
مقدار: 100 گرم برنج قهوه‌اي خام
انرژي: 357 كيلوكالري
چربي‌كل:8/2 گرم
پروتئين: 7/6 گرم

ویژگی‌های يك دسر يخي


نوشته : مهندس مسعود خبازی 
فالوده شیرازی یا پالوده نوعی دسر یخی و از فرآورده‌های سنتی شیراز مي‌‌باشد که در قدیم‌الایام به شیوه سنتی تولید مي‌‌شد، اما امروزه با دستگاه‌های ویژه و ماشین‌آلات، سریع  و آسان‌‌تر تهیه مي‌‌شود. بستنی و فالوده در‌ایران پرمصرف‌ترین نوع شیرینی به حساب مي‌‌آیند. خصوصا فالوده كه از  قدیم‌الایام در فصل تابستان طرفداران بی‌شماری دارد. فالوده از رشته‌های نشاسته‌ای یخ زده تهیه شده كه نهایتا كمي‌شربت يا آبلیمو به همراه گلاب روی آن ریخته و ميل مي‌شود. در گذشته به خوراکی که از پختن پودر بادام و شکر تهيه مي‌‌شد، فالوده مي‌‌گفتند (منبع: فرهنگ معین).این مقاله به اختصار به بیان ویژگی‌های فالوده مي‌پردازد.


خواص غذایی: 
نشاسته که از اجزاي عمده تشکیل دهنده فالوده مي‌باشد، از مهم‌ترین منابع انرژی بدن انسان و در گروه كربوهیدرات‌ها به شمار مي‌‌رود و از جمله مواد غذایی است كه در بدن تجزیه و به گلوكز (قند خون) تبدیل مي‌‌گردد. قند خون انرژی لازم را برای مغز و مركز عصبی بدن انسان تامين مي‌‌كند.

فوايد فلفل دلمه‌اي


نوشته : تحریریه دنیای تغذیه 
فلفل دلمه‌اي يكي از سبزيجاتي است كه از نظر رنگ، طعم، بافت و مزه داراي تنوع مي‌باشد. فلفل دلمه‌اي در رنگ‌هاي متنوع: زرد، قرمز، نارنجي، سبز و حتي بنفش و سياه نيز وجود دارد. از نظر طعم نيز داراي تنوع مي‌باشد. برخي از فلفل دلمه‌اي ها شيرين و برخي ديگر نسبتاً تند مي‌باشند. از نظر دارا بودن ارزش غذايي نيز هر كدام منحصر به فرد بوده و ارزش تغذيه‌اي هر يك از انواع فلفل دلمه‌اي برحسب رنگ آنها متفاوت مي‌باشد. مي‌توان گفت فلفل‌دلمه‌اي يكي از شناخته‌شده‌ترين سبزيجات در تمام دنيا مي‌باشد.


ارزش غذايي: 
فلفل دلمه‌اي سرشار از ويتامين‌هاي A و C و آنتي‌اكسيدان‌هاي قوي مي‌باشد كه مي‌توانند با راديكال‌هاي آزاد مبارزه كرده و بدن را در برابر سرطان مصون نمايند. وجود راديكال‌هاي آزاد يكي از علل افزايش كلسترول در رگ‌هاي خوني بدن مي‌باشد كه منجر به بروز بيماري‌هاي قلبي مي‌گردد.

خواص تغذيه‌اي هلو و شلیل


نوشته  : شیوا طباطبایی 

هــلـو:
هلو میوه‌ای به شکل گرد و یا تخم مرغی شکل با پوست کرکدار است. این میوه هسته بسیار سختی دارد و رنگ آن بر اساس گونه از رنگ شیری تا صورتی کمرنگ، زرد، نارنجی و قرمز متفاوت مي‌باشد. همچنین بر اساس نوع گونه و میزان رسیدگی نوع بافت از لحاظ نرمي‌و لطافت متفاوت است. هلو از خانواده Rosaceae بوده و نام علمي ‌آن Prunus Persica مي‌باشد. این میوه بومي‌کشور چین است و از 2500 سال قبل در این کشور یافت مي‌شده است. هلو از چین و از طریق ایران به اروپا راه پیدا کرد و بعد از آن از طریق اسپانیایی‌ها به کالیفرنیا برده شد.

بدني مقاوم با انبـه


نوشته  : نازلی نمازی 
انبه با نام علمي ‌Mangifera indica ، مهم‌ترین عضو خانواده Anacardiacea مي‌باشد. منشا این میوه، شمال شرقی هند است. در بیشتر کشورهای گرمسیر مانند آفریقا به طور وسیعی کشت مي‌شود.
این میوه گرمسیری طبع گرم و خشک دارد، تاکنون بسیاری از خواص درمانی آن به اثبات رسیده است. نه تنها میوه انبه، بلکه برگ، ریشه و حتی پوست درخت انبه نیز دارای خاصیت‌های درمانی زیادی مي‌باشد.



میوه انبه:
میوه انبه غنی از ویتامین، املاح معدنی و ترکیبات آنتی اکسیدانی مي‌باشد. این میوه حاوی مقادیر بالایی از فیبر است که برای افرادی که مقدار فیبر کمي ‌نسبت به میزان مورد نیاز در روز استفاده می‌کنند مفید مي‌باشد.  اين ميوه  فقیر از کلسترول و چربی اشباع است که برای سلامتی بدن مضر مي‌باشند.
انبه به دلیل وجود 1990 واحد بين‌المللي بتا-کاروتن، برای تقویت بینایی و حفظ سلامت دندان، پوست، استخوان، غشای مخاطی و بافت‌های نرم بدن بسیار مفید مي‌باشد.

پنير سويا، منبع گياهي غني از پروتئين


نوشته  : میلاد عباسی منجزی 
بسیاری از افراد بعلت بدون عطر و مزه بودن توفو (پنيرسويا)، حتی حاضر به یکبار تجربه کردن آن هم نیستند. داشتن پروتئین بالا، پايين بودن چربي‌‌هاي اشباع، نداشتن كلسترول  و سرشار بودن از ویتامین‌های گروه B، توفو را یک گزینه ایده‌آل در رژیم‌های غذایی ساخته است. قبل از دهه هفتاد میلادی توفو بعنوان یک منبع پروتئینی جایگزین گوشت، توسط افراد گیاهخوار استفاده می‌شد و کماکان بعنوان یک جایگزین از آن در انواع غذاها استفاده می‌شود. توفو می‌تواند بعد از طعم گرفتن توسط گیاهان معطر، پیاز و ادویه‌جات، بجای سس مایونز در سالاد تخم مرغ استفاده شود. پنیر سویا یا همان توفو را مي‌توان بعنوان افزودنی به ساندویچ  اضافه نمود و در تهیه خورش‌ها، سوپ‌ها و یا غذاهای سرخ کردنی آن را به کار برد.

سيب‌زميني، سرشار از نشاسته


نوشته  : زير نظر دكتر سعيد حسيني 
سيب زميني(solanum toberosum)يكي از اعضاي خانواده سونالاسه يا تاجريزان است‌. داراي برگ‌هاي مركب و بريده و گل‌هاي سفيد يا بنفش مي‌باشد. ميوه آن كوچك، كروي، قرمز و سمي است، ولي داراي ساقه‌هاي زير زميني خوراكي مي‌باشد كه حاوي اندوخته نشاسته فراوان است‌. سيب‌زميني از لحاظ سايز، شكل، رنگ، طعم و محتواي نشاسته‌اي متنوع مي‌باشد‌. اين گياه داراي حدود 100 واريته است. اين واريته‌ها تحت عنوان زودرس، دير رس و ميانه رس تقسيم مي‌شوند و بر حسب استفاده اين گياه به سيب‌زميني خوراكي، علوفه‌اي و صنعتي (جهت استفاده در توليد الكل يا نشاسته و قند) تقسيم مي‌شوند. سيب‌زميني در حوالي سال 1570 توسط فاتحان اسپانيايي از آمريكاي جنوبي به آن كشور منتقل شد و كشت آن در سراسر اروپا رواج يافت‌. سيب‌زميني بعدا توسط مستعمره نشين‌هاي بريتانيايي به آمريكاي شمالي منتقل شد‌. سيب‌زميني نخستين بار توسط سرجان ملكم در اواسط پادشاهي فتحعلي شاه قاجار به ايران آورده شده است، براي همين در ابتدا به آن «آلوي ملكم» مي‌گفتند و اكنون هم در بعضي از شهرهاي ايران سيب‌زميني را به نام آلو مي‌شناسند‌. در حال حاضر هر ساله در حدود 300 ميليون تن سيب‌زميني در سراسر جهان توليد مي‌شود‌. شهرستان اقليد در ايران يكي از توليد كنندگان مهم اين محصول است‌. سيب‌زميني مهم‌ترين محصول زراعي است كه در حال حاضر پس از گندم، برنج و ذرت در مرتبه چهارم جهاني قرار دارد.

خواص شيرين يك ماده تلخ


نوشته  : آسیه حسن زاده 
واژه قهوه (Coffe) برگرفته شده‌ از نام استانی در اتیوپی با نام Kaffa مي‌باشد، که واژه انگلیسی Coffee هم از آن گرفته شده‌ است، کلمه عربی «قهوه» در زبان ترکی به «کهوه» Kahve معروف شد که همین کلمه در زبان ایتالیایی به Caffe و در زبان‌های فرانسوی، پرتغالی و اسپانیایی به نام Cafe مورد استفاده قرار گرفت. قهوه در واقع آسیاب شده دانه‌های قهوه مي‌باشد. که بسته به نوع قهوه (ترک، عربی یا اروپایی) در درجه‌های مختلفی آسیاب مي‌شود. در حالی که نسکافه یا قهوه فوری (instant  coffee) از تبخیر قهوه صاف شده و عصاره دانه قهوه به دست مي‌آید. در اواخر قرن بیستم، انواع قهوه فوری نیز در بازار اروپا و آمریكا عرضه شد. این قهوه در واقع شیره تبخیر شده قهوه صاف و عصاره دانه قهوه است كه نیازی به قهوه جوش ندارد و با حل كردن كمي‌از آن در یك فنجان آب جوش، قهوه آماده به دست مي‌آید. در گذشته معتقد بودند که طعم و عطر واقعی این نوشیدنی در بسته بندی‌های قهوه فوری از دست می‌رود، اما امروزه با پیشرفت فن آوری تولید قهوه فوری، این نوع قهوه، طرفداران زیادی پیدا كرده است، زیرا این نوع قهوه معمولا پس از سایش، پروسه تولید را طی می‌كند و در حقیقت به نوعی پرورده و خوش طعم مي‌شود. به‌تازگي قهوه‌هايي بصورت كپسول نيز به بازار آمده است كه دوستدار محيط زيست بوده و كپسول باقيمانده بعد از مدت كوتاهي تجزيه شده و به طبيعت باز مي‌گردد.

هويج، آب هويج يا هويج پخته؟


نوشته  : دکتر تیرنگ نیستانی 
خانم مریم ب. مادری است جوان که در مورد وضع تغذیه و سلامت کودک 4 ساله خود، اميد، وسواس بسیاری دارد. اميد خیلی زود از 15 ماهگی دچار نوعی ضعف بینایی شد. پزشک به مریم توصیه کرد خوب است روزی 1 لیوان آب هویج به کودک بدهد. مریم شنیده بود که هویج، ویتامين A دارد که برای سلامت چشم و بینایی مفید است. مریم خانمِ وسواسی، به هر زحمتی بود روزی یک لیوان آب هویج به کودک خوراند. او منتظر معجزه ای بود که هیچگاه رخ نداد! 
آقای علی م. سال‌ها است دچار فربهی مي‌باشد، در واقع از وقتی به یاد دارد چاق بوده است. دوستی به او توصیه کرد هر وقت هوس «خوردن» به سرش زد، چند تا هویج خام بخورد. علی فکر کرد که این کار به امتحانش مي‌ارزد. بالاخره هویج جزو سبزی‌ها است و پزشکان و متخصصان تغذیه هم که به مصرف آنها توصیه مي‌کنند. علی روزی 12-10 عدد هویج را با آرزوی کاهش وزن، به دندان کشید. پس از یک ماه حتی اندکی هم کاهش وزن نیافت، مایوسانه اندیشید: فایده‌ای ندارد، دیگر به حرف دکترها هم نمي‌شود اعتماد کرد!!!

تغذيه آنلاين


نوشته  : تحریریه دنیای تغذیه 
تقويت رشد عضلات با پوست سيب


متخصصان علوم پزشكي دانشگاه يووا در يك مطالعه جديد دريافته‌اند كه يك ماده چرب موسوم به اسيد اورسوليك موجود در پوست سيب از آتروفي و تحليل رفتن عضلات مي‌كاهد و موجب رشد ماهيچه‌ها در موش‌هاي آزمايشگاهي مي‌شود.
اين ماده همچنين از مقدار چربي، قندخون، كلسترول و تري گليسيريد خون مي‌كاهد و بنابراين مي‌توان از آن براي درمان تخريب عضلاني و اختلالات متابوليكي مثل ديابت استفاده كرد.
آتروفي يا همان ضعف عضلاني مي‌تواند مشكلات بزرگي ايجاد كند. بعلاوه اين عارضه بسيار شايع بوده و ممكن است فردي در مقطعي از طول عمر خود بر اثر بيماري يا بالا رفتن سن با اين مشكل مواجه شود. با اين حال هم اكنون هيچ دارويي براي حل اين مشكل وجود ندارد.

راهنمای انتخاب بیسکویت مناسب


نوشته  : لادن دهقان تنها 
دقت كنيد: 
گاهي در جريان پخت، رنگ بيسكويت قهوه‌اي تيره شده و در نظر مصرف‌كننده محصول عطر و طعم مطلوب‌تري دارد. اگرچه اين نوع بيسكويت‌ها اشتها برانگيزتر و خوشمزه‌تر هستند، ولي بايد بگوييم متاسفانه در اثر سوخته يا قهوه‌اي شدن محصولات داراي مواد كربوهيدراتي مانند بيسكويت در حرارت‌هاي بالاي پخت، ماده‌اي سرطان‌زا به نام «آكريل آميد» ايجاد مي‌شود.
هنگام خريد انواع بيسكويت به ظاهر، طعم و مزه آنها توجه كنيد. اين محصولات بايد عاري از هرگونه طعم و بوي تند صابوني و تلخ بوده و فاقد آلودگي‌هاي قارچي و حشرات باشند.
از مصرف زياد بيسكويت‌هاي كرم‌دار و طعم‌دار اجتناب كنيد.

غذاهایی که با چین و چروک مبارزه می‌کنند


نوشته  : تحریریه دنیای تغذیه 
مـاهـی:
باور داشته باشید که ماهی برای سلامت بدن و به خصوص پوست لازم است. حال، ماهی چگونه می‌تواند از بروز چین و چروک‌های پوستی جلوگیری کند؟ ماهی منبع خوبی از دو نوع اسیدچرب چند غيراشباعي به نام‌های EPA و DHA می‌باشد. این چربی‌های خوب برای غشای سلولی حیاتی می‌باشند و موجب سیالیت و بهبودی ساختمان سلول می‌شوند.
برنامه غذایی که مصرف به اندازه ماهی در آن رعایت می‌شود، می‌تواند به كاهش بروز برخی بیماری‌های قلبی- عروقی، ورم مفاصل و... کمک کند و همچنین از پوست در برابر چین و چروک محافظت نماید.

سلامت غذاهاي با منشا حيواني


نوشته  : دکتر پيمان غلام‌نژاد 
مواد غذايي با منشا دامي بدليل غني بودن از پروتئين، چربي‌هاي حيواني، ويتامين و مواد معدني، همچنين طعم و مزه مناسب از جمله مواد غذايي بسيار پر طرفدار و پر مصرف مي‌باشند. توجه زياد به اين نوع مواد غذايي از طرف مصرف کنندگان، توقع توجه ويژه به سلامت اين محصولات را از طرف متوليان امر بوجود مي‌آورد. سلامت محصولات دامي‌بستگي به عوامل وسيعي از چرخه توليد تا عرضه دارد ، بدين معني که عوامل بسياري از محل دامداري تا کارخانه و در آخر مراکز عرضه و فروش، بر سلامت و کيفيت اين محصولات تاثير دارند. وجود مواد مغذي در محصولات غذايي با منشا دامي، اين محصولات را به شدت مستعد فساد ميکروبي و شيميايي مي‌کند. بدليل استعداد بالاي فساد پذيري اين مواد و مسموميت‌هاي خطرناک ناشي از مصرف مواد غذايي فاسد، همچنين قيمت تقريبا بالاي اين نوع مواد غذايي و توجه دولت به کنترل بازار در اين بخش، وزارت بهداشت تا حد ممکن به کنترل محصولات فرآيند شده با منشا دامي‌مي‌پردازد و اين در حالي است که کنترل سلامت دام‌ها و محصولات خام دامي ‌بر عهده سازمان دامپزشکي مي‌باشد. شناخت عوامل خطرزا و موثر در سلامت و کيفيت اين گونه محصولات مي‌تواند ديد بهتري هنگام خريد و مصرف اين گونه محصولات به مصرف کنندگان بدهد.

اثر فصول بر مزاج


نوشته : بهناز عباسي‌مقدم 
در شماره‌هاي قبلي راجع به مزاج‌هاي مختلف صحبت كرديم. بايد دانست كه هر فردي داراي مزاجي است مربوط به خود كه با مزاج‌هاي افراد ديگر متفاوت است. دانشمندان طب سنتي معتقدند، همانگونه كه افراد بشر از نظر شكل، اندام و قد و ... تفاوت دارند از نظر وضعيت بدني هم مختلف هستند و اين اختلاف بدليل موادي است كه بدن آنها را مي‌سازد. غذاها، محيط اطراف، آلودگي‌ هوا، فصول سال، ماه‌ها، گردش روز و شب در تغيير مكرر بيوشيميايي اخلاط بدن مؤثر هستند، بنابراين سلامتي بدن و تنظيم بيوشيميايي آن در گرو اين تغييرات است. بر طبق اين گفته هر كسي بيمارتر است، به معني به هم خوردن بيشتر اخلاط چهارگانه بدن وي مي‌باشد و بهتر است تدبير را براي تنظيم آن بكار ببندد.
همانطور كه در مبحث مزاج‌ها به آن اشاره نموديم مزاج‌ها به دو دسته كلي گرم و سرد تقسيم مي‌شوند كه صفرا و خون، گرم و بلغم و سودا، سرد هستند. عناصر موجود در طبيعت هم دو دسته كلي دارند؛ هوا و آتش، گرم و آب و خاك، سرد هستند. بر همين اساس ارگان‌هاي ديگر نيز قابل دسته‌بندي هستند كه در اين مبحث به فصول سال مي‌پردازيم. فصل‌هاي سال نيز قابل تقسيم بوده، بطوريكه بهار و تابستان، مزاج گرم و پاييز و زمستان، مزاج سرد دارند. در واقع مزاج بهار گرم و تر، تابستان گرم و خشك، پاييز سرد و خشك و زمستان سرد و تر است.

سم‌زدايي بدن با تغـذيه


نوشته  : تحريريه دنياي تغذيه
كارشناسان معتقدند نه تنها بايد به مقدار غذايي كه مي‌خوريم توجه كنيم بلكه بايد به نوع غذايي كه مي‌خوريم نيز توجه بيشتري داشته باشيم. هدف از غذا خوردن فقط تأمين كالري و رساندن سوخت به بدن نمي‌باشد. برخي از غذاها حاوي پروتئين هستند كه براي ساخت عضلات و بافت‌هاي بدن لازم است. روغن‌ها و چربي‌هاي طبيعي موجود در برخي از موادغذايي نيز در تنظيم هورمون‌هاي بدن مؤثر بوده و ويتامين‌هاي محلول در چربي را كه مورد نياز بدن مي‌باشند تأمين مي‌كنند. ميوه‌ها و سبزيجات نيز علاوه بر تأمين ويتامين‌ها و آنزيم‌هاي مورد نياز بدن، فيبر لازم براي بدن را تأمين كرده و سبب پاكسازي بدن از مواد زائد مي‌شوند. مواد غذايي زيادي وجود دارند كه اثرات پاكسازي‌كننده داشته و اغلب در برنامه‌هاي سم‌زدايي كردن از بدن مورد استفاده قرار مي‌گيرند. 

ميان‌وعده‌هاي سالم براي ورزشكاران


نوشته  : دكتر محمد حضوری 
از زماني كه بشر به فعاليت‌هاي ورزشي پرداخت، تغذيه به عنوان يك عامل مهم و ضروري در عملكرد بدن مطرح بوده است. امروزه تغذيه جايگاهي خاص در برنامه روزانه ورزشكاران دارد. انجام فعاليت‌هاي بدني به ويژه در سطوح حرفه‌اي و نيمه حرفه‌اي، موجب افزايش نيازهاي تغذيه‌اي فرد مي‌شود. بر اين اساس ورزشكاران نسبت به افراد عادي جامعه حجم غذاي بيشتري مصرف مي‌كنند تا نيازهاي آنان به انرژي و ساير مواد مغذي تامين شود. البته دريافت حجم زيادي از مواد غذايي به ويژه در زماني كه برنامه تمريني فرد فشرده بوده و تمرينات در قالب چند مرحله مجزا در طول روز انجام مي‌شود، يك دغدغه و نگراني مهم براي ورزشكاران و كادر مربيگري خواهد بود، زيرا مواد غذايي مصرفي بايد حجمي‌مشخص و تركيبي خاص داشته باشند تا در فاصله زماني كوتاه‌تري هضم و جذب شده و آغاز مرحله بعدي تمرين يا رقابت را ممكن سازند. در چنين مواردي است كه نمي‌توان براي تامين نياز يك ورزشكار، به سه وعده غذايي حجيم متوسل شد. در واقع بايد نيازهاي تغذيه‌اي يك ورزشكار را در قالب سه وعده اصلي و چند ميان‌وعده تامين كرد.
در برنامه غذايي روزانه، ميان‌وعده‌ها نقشي فرعي و كم اهميت داشته و كمتر به نقش تغذيه‌اي آنها توجه مي‌شود، اما بايد ميان‌وعده‌ها را به عنوان بخشي از برنامه غذايي روزانه در نظر گرفت كه مي‌توانند تامين كننده نياز به برخي مواد مغذي باشند. اين موضوع در ورزشكاران از اهميت بيشتري برخوردار است.

آزمايش خون دقيق با تغذيه مناسب


نوشته  : تحریریه دنیای تغذیه 
با رعايت اين نكته كه چند ساعت قبل از انجام آزمايش خون بايد از خوردن و آشاميدن خودداري نمود، مي‌توان جواب آزمايش مطمئن و دقيقي داشت.
ناشتا بودن قبل از انجام آزمايش خون بسيار مهم و ضروري مي‌باشد و در دقيق بودن جواب آزمايش تأثير زيادي دارد. زماني كه غذايي را مي‌خوريم بدن شروع به تجزيه تركيبات مواد غذايي كرده و سپس اين تركيبات از طريق رگ‌ها وارد جريان خون مي‌شوند، از آنجايي كه خون مورد آزمايش از هر نظر (ميزان قندخون، تركيبات موجود در خون و ...) مورد كنكاش و بررسي قرار مي‌گيرد، بنابراين عدم ناشتا بودن به هنگام دادن خون مي‌تواند بر روي جواب آزمايش تأثير منفي گذاشته و پزشك مربوطه را در تشخيص درست و دقيق دچار اشتباه نموده و سبب شود پزشك تصوير نادرستي از عملكردهاي فيزيولوژيك فرد داشته باشد.
آزمايشاتي كه ناشتا بودن براي انجام آنها ضروري است:
ناشتا بودن قبل از انجام چنين آزمايشاتي ضروري مي‌باشد. مانند: آزمايش اندازه‌گيري قندخون ناشتا، چربي خون،  كلسترول، تري‌گليسيريد و HDL. هر نوع ماده غذايي كه قبل از آزمايش خورده شود مي‌تواند منجر به نادرستي جواب آزمايش گردد.

نوجواني، دوران مهم تغذيه


نوشته  : برليانت بزرگمهر 
در شماره قبل مجله، بحثمان در مورد اهميت تغذيه دختران نوجوان بود و تأثير تغذيه صحيح را در حفظ سلامت آنان و پيشگيري از اختلالات و عوارض مختلف متذكر شديم. در اين ارتباط، اثرات برخورداري از الگوي غذايي كافي و متنوع را در تأمين رشد و پيشگيري از نرمي استخوان، كم‌خوني و چاقي مورد بحث قرار داديم. در اين شماره مجله به ساير عوارضي كه ممكن است دختران نوجوان را تهديد نمايد اشاره‌اي خواهيم داشت و تأثير تغذيه صحيح را در پيشگيري از اين اختلالات، مورد بررسي قرار خواهيم داد.
گــواتـر:
گواتر ساده (گواتر آندميك) يا گواتر ناشي از كمبود يد، معمولاً در مناطق كوهستاني در بين دختران نوجوان ديده مي‌شود. در مناطق كوهستاني مقدار يد موجود در محصولات خوراكي جهت تأمين نيازهاي انسان به اين ماده معدني مهم، كافي نيست و بطور معمول عارضه گواتر در بين خانم‌ها و بخصوص نوجوانان دختر زياد مشاهده مي‌شود.

افزايش شير مادر با تغذيه مناسب


نوشته  : تحریریه دنیای تغذیه 
مادر شدن، يكي از عنوان‌هايي است كه به محض تولد كودك به هر زني داده مي‌شود و اين عنوان مادام‌العمر و هميشگي است يعني تا آخر عمر وي، مسووليت مادري و مقام مادري براي او محفوظ مي‌باشد، حتي اگر فرزندش به سن ميانسالي برسد، اما او هنوز يك مادر است. فرزند او در بزرگسالي و حتي زماني كه ميانسال مي‌شود در نزد ديگران يك فرد بزرگسال است، اما در چشم مادر، هميشه يك بچه است زيرا فرزند اوست. مادر شدن سرآغاز يك مسووليت خطير و طولاني مي‌باشد.
تغذيه يكي از موضوعات بسيار مهمي است كه يك مادر بايد از آن آگاهي كامل داشته باشد، زيرا تغذيه مادر، بر روي تغذيه فرزند او چه در دوران جنيني و چه زماني كه فرزند وي به دنيا مي‌آيد تأثير مهمي دارد. اغلب مادران از كم بودن شير خود گله دارند و اين امر يك مسأله جدي است، زيرا نوزاد تازه به دنيا آمده در چند ماهه اول زندگي به جز شير مادر، از چيز ديگري نمي‌تواند تغذيه شود. ترشح شير مادر با آنچه كه شما در طول روز مي‌خوريد و مي‌نوشيد ارتباط مؤثر دارد. نوشيدن مقدار زيادي آب در طول روز و در دوران شيردهي لازم است، اما برخي از مواد غذايي از عوامل مؤثر در توليد و ازدياد شير مادر هستند. غذاهاي لاكتوژن‌دار مي‌توانند در زياد شدن شيرمادر مؤثر باشند.

تغذيه در شرايط بحران


نوشته : مريم آريافر 
هر ساله بلاياي طبيعي و يا حوادث ساخته دست بشر در هر گوشه از جهان رخ مي‌دهد كه بر زندگي افراد آن منطقه تاثيرگذار خواهد بود.معمولا اين بلايا باعث تخريب محيط زيست واز دست رفتن جان تعدادي از انسان‌ها مي‌گردد. تعدادي نيز مجروح گشته وخانه‌هاي خود را از دست مي‌دهند و ممكن است از لحاظ فيزيولوژيك، اقتصادي، اجتماعي و روحي رواني زندگي افراد باقيمانده دستخوش تغيير شود.كمبود غذا اولين پيامد شرايط بحران مي‌باشد كه مي‌تواند منجر به قحطي و ايجاد سوء تغذيه‌هاي پروتئين انرژي وكمبود ريز مغذي‌ها و در نتيجه تشديد شرايط بحران و شيوع انواع بيماري‌ها و يا افزايش مرگ و مير شود.ذخيره غذايي در شرايط اضطرار بايد تامين كننده نيازهاي تغذيه‌اي همه گروه‌هاي سني هم از لحاظ كمي وكيفي وهم از جنبه‌هاي ايمني باشد. هدف از اين دستورالعمل ايجاد ابزاري براي تخمين نيازهاي تغذيه‌اي مردم در شرايط بحران مي‌باشد.

چند جايگزين‌ سالم نوشابه‌ گازدار


نوشته  : تحریریه دنیای تغذیه 
كوكا يا پپسي؟ اين سوالي است كه سال‌هاست مطرح شده و هم‌چنان نيز مطرح مي‌شود! تبليغات رنگارنگي كه هر كدام يكي از نام‌هاي اين نوشابه‌هاي ناسالم (اعم از رژيمي يا غيررژيمي) را تبليغ مي‌كنند مي‌آيند و مي‌روند اما هيچ كدام به اثرات ناسالم و مضر اين نوشابه‌ها هرگز اشاره‌اي نمي‌كنند در حالي كه مصرف نوشابه‌هاي گازدار با كاهش تراكم استخواني و استئوپروز در ارتباط مي‌باشد؛ بسياري از ما از اين واقعيت كاملاً آگاهي داريم اما عليرغم آن، همچنان به مصرف اين نوشابه‌هاي مضر ادامه مي‌دهيم، بدون اين نوشابه‌هاي گازدار، پيتزا و يا ساير غذاها از گلوي ما پايين نمي‌رود! اگر واقعاً براي رفع تشنگي از اين نوشابه‌هاي ناسالم استفاده مي‌كنيم چندين جايگزين مناسب و سالم در دسترس وجود دارند كه مي‌توانند تشنگي شما را برطرف كنند.

الگوهاي نادرست در تناسب اندام


نوشته  : دكتر رضا راست منش 
تصوری که هر یک از ما در مورد وضعیت بدن و شكل بدن خود داریم، تصویر ذهنی ناميده مي‌‌شود. اختلالات خوردن با مجموعه‌اي از نگرش‌ها، ناكارآمدي و آشفتگي‌ها در مورد تصوير بدن همراه است. در هر جامعه‌اي، استانداردهای ایده‌آل از بدن و چهره برای زنان و مردان وجود دارد و تضادها هنگامي ‌‌ایجاد مي‌‌شود که تصویر ذهنی ما با تصویر ایده آل ساخته و پرداخته ذهنمان مطابق نباشد. افزایش اختلالات تغذیه در سال‌های اخير عمدتا ناشی از تاکید بر لاغری و ارزنده سازی آن در جوامع غربی است. مدل‌هاي لاغري كه در وسايل ارتباط جمعي غربي و ماهواره‌ها تبليغ مي‌‌شوند مهم‌ترين عامل تمايل زنان به سمت لاغري بي‌حساب و كتاب هستند. بايد بدانيم هنگامي‌‌كه در مورد وزن بدن صحبت مي‌‌كنيم هم اضافه وزن و چاقي و هم لاغري مفرط مذموم و ناپسند هستند.
پس همانطور كه در مورد چاقي حساس هستيم بايد در مورد پيامدهاي زيانبار و رواني ناشي از تاثيرات ماهواره‌ها بر تعريف تناسب اندام نيز بسيار هوشيار باشيم. آيا «باربي» مطلوب‌ترين شكل بدن است؟ بسياري از خانم‌ها تصور مي‌‌كنند كه مطلوب‌ترين شكل بدن شكلي است كه اصطلاحا «باربي» خوانده مي‌‌شود، ‌غافل از اينكه حتي در جوامع غربي رسيدن به اين سطح از لاغري را تاييد نمي‌‌كنند.
بعضي از ما ممكن است فكر كنيم افرادي كه در مدل‌هاي غربي و فيلم‌هاي غربي و شوهاي لباس نمايش داده مي‌‌شوند افراد بسيار شاد و سالمي‌‌هستند.

الفباي مشاوره در تغذيه و كاهش وزن


نوشته  : دكتر سيدضياءالدين مظهري متخصص تغذيه و رژيم درماني 

در يك بررسي طولاني مدت و طرح سوال فوق از بيست هزار مراجعه‌كننده داراي اضافه وزن و چاقي نتايج زير به ترتيب فراواني و تعداد پاسخ دهندگان به دست آمده است.
علت اضافه وزن و چاقي شما كدام است؟
 زياد خوردن و نوشيدن
 بطور مداوم ولي بصورت ادواري چاق و لاغر شدن به علت اجرا يا عدم اجراي رژيم‌هاي گوناگون  (يويوافكت )
 ريزه‌خواري و ناخنك زدن مداوم به علل استرس، عصبانيت، بدشانسي آوردن و يا تحت فشار عصبي مداوم قرار داشتن
 عدم تحرك يا فعاليت بدني محدود
 عدم احساس سيري در وعده‌هاي غذايي
 حذف آني اين يا آن گروه غذايي و منحصر نمودن دفعات غذا به يك وعده

چاي را با چه بنوشيم؟



مريم منصوري/گفت و گو با دكتر تيرنگ نيستاني درباره قند، شکر، عسل، توت خشک و شيرين کننده هاي مصنوعي

کارشناسان صنعت قند اعلام كرده‌اند سرانه مصرف شكر براي هر ايراني 30 كيلوگرم است در حالي كه اين ميزان در جهان 5/13 كيلوگرم و بدون احتساب چين 8 كيلوگرم است...
 يعني هر ايراني 3 برابر ميانگين دنيا شكر مصرف مي‌كند. دكتر تيرنگ نيستاني، متخصص تغذيه و رژيم‌درماني و دانشيار انستيتو تحقيقات تغذيه كشور و دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي مي‏گويد: «آمار مصرف قند و شكر در كشور كه با بررسي مصرف و نه ميزان خريد و فروش در سطح خانوار در سال‏هاي 81-79 انجام شده، نشان مي‌دهد هر نفر به‏طور ميانگين حدود 60 گرم موادقندي شامل قند و شكر، مربا، عسل و...در روز مصرف مي‏کند كه حدود 51 گرم از اين ميزان فقط مربوط به قند و شكر است. اين آمار مربوط به شهر و روستاست و در آن تفاوتي بين يک کودک نوپا يا سالمند در نظر گرفته نشده است. از قند و شكر در كتاب‌هاي تغذيه قديمي با عنوان «انرژي خالي» ياد شده است، يعني اين مواد هيچ خاصيتي ندارند جز اينكه فقط انرژي اضافه وارد بدن ‌كنند.»

قـنـد آکـنـه مـي‌آورد؟



نگاه متخصص پوست/ دکتر محمدعلي نيلفروش‌زاده/رئيس مرکز تحقيقات پوست و سلولهاي بنيادي

مهم‌ترين عامل ايجاد آکنه افزايش ترشحات غدد سباسه است که به‌خصوص در صورت، سينه و پشت تمرکز دارند. با افزايش اين ترشحات و انسداد مجاري غدد سباسه، به تدريج عوامل ميکروبي و التهاب نيز اضافه مي‌شوند و آکنه به وجود مي‌آيد...
 شايد شايع‌ترين سوالي که يک متخصص پوست از بيمار خود مي‌شنود، نقش تغذيه در بروز يا شدت آکنه است. مطالعه جديدي که در سال 2007 در مرکز تحقيقات دانشگاهي در شهر ملبورن استراليا انجام گرفت، يافته‌هاي جديدي را ثابت کرد. در بررسي‌ها ديده شد ميزان بروز آکنه با تغيير شيوه زندگي‌ به سمت الگوي غربي تغيير کرده است به همين دليل محققان عوامل موثر بر شيوه زندگي از جمله تغذيه را بررسي کردند. در سال 1930، آکنه، بيماري‌اي شناخته شد که با به هم ريختگي متابوليسم کربوهيدرات رابطه دارد زيرا اولين مطالعه‌ها اختلال تحمل گلوکز را در بيماران مبتلا به آکنه نشان مي‌داد. اخيرا اين موضوع مطرح شده که چگونه تغذيه بر فعاليت سيستم اندوکرين يا هورموني فرد تاثير مي‌گذارد. کورداين در مطالعه‌اي نشان داد که انديس‌گلايسميک بالا مي‌تواند باعث شيوع بالاي آکنه شود. در اين مطالعه 43 نفر مرد در سنين 25-15 سال و مبتلا به آکنه خفيف تا متوسط انتخاب شدند. افراد هيچ داروي خوراکي يا موضعي‌اي استفاده نمي‌کردند و در 2 گروه مورد مطالعه قرار گرفتند. در گروه مداخله، بيماران تحت رژيم غذايي با بار گلايسميک پايين (25 درصد انرژي از پروتئين و 45 درصد با ايندکس کربوهيدرات پايين تامين مي‌شد)، قرارگرفتند اما به گروه کنترل، رژيم غذايي غني از کربوهيدرات داده شد. تعداد ضايعات و شدت آکنه اين مردان هر ماه بررسي مي‌شد. نتايج نشان داد در هفته 12، تعداد متوسط ضايعات در گروه با رژيم غذايي کم‌کربوهيدرات کاهش بيشتري نسبت به گروه کنترل داشت و وزن اين گروه نيز کاهش بيشتري داشت. در واقع بهبود آکنه پس از رژيم غذايي با بارکربوهيدرات کم، نشان‌دهنده اين واقعيت است که شيوه زندگي و تغذيه نقش مهمي در پاتوژنز آکنه دارد. اگر چه مطالعه‌هاي بيشتري براي اثبات تاثير واقعي عوامل مجزا بر بروز آکنه لازم است.

تابســــتان91 میوه درمانــی كنید


تابستان اگر چه با افزایش دمای هوا همراه است اما یك حسن بزرگ در مقایسه با دیگر فصل‌ها دارد در این فصل با تنوع و گوناگونی میوه‌ها و خوراكی‌ها در طبیعت روبه‌رو هستیم و می‌توانیم بیشترین استفاده را از خوراكی‌های موجود در طبیعت داشته باشیم.

برترین مجله اینترنتی ایران

 برترین ها:تابستان اگر چه با افزایش دمای هوا همراه است اما یك حسن بزرگ در مقایسه با دیگر فصل‌های سال دارد و آن حسن این است كه در این فصل با تنوع و گوناگونی میوه‌ها و خوراكی‌ها در طبیعت روبه‌رو هستیم و می‌توانیم بیشترین استفاده را از خوراكی‌های موجود در طبیعت داشته باشیم. به همین دلیل، با نزدیك شدن به روزهای تابستان، امیدواریم با مطالعه این مطلب بتوانید با ساده‌ترین و كاربردی‌ترین نسخه‌های گیاهی آشنا شوید و از آنها برای تسكین و بهبود برخی اختلال‌ها و بیماری‌های پوست و موی خود در این فصل استفاده كنید. 

بيشترين دروغي كه خانم‌ها مي‌گويند!


بهترین غذاها برای كاهش وزن چیست؟ چگونه در زمستان از سرماخوردن درامان بمانیم؟ چه غذاهایی بیشتر از بقیه ما را چاق می‌كنند؟ این‌ها سوالاتی است كه با خواندن این مطالب به پاسخ آن‌ها خواهید رسید.
«بخورید و لاغر شوید»، یك دروغ بزرگ است

 برترین ها:  حتما شما هم نام رژیم‌هایی را شنیده‌اید كه در آن‌ها ادعا شده با خوردن لاغر شوید یا بدون تغییر در مقدار كالری دریافتی وزن بدن‌تان را كم كنید اما اگر قصد كاهش وزن دارید، قبل از آن‌كه سراغ رژیم‌های مختلف با اسم‌های عجیب و غریب بروید بهتر است به یافته جدید دانشمندان توجه كنید.

محققان مطالعات گسترده‌ای را روی انواع مختلف رژیم‌های مشهور كه در سراسر دنیا طرفداران زیادی دارند انجام دادند و متوجه شدند راز لاغر شدن فقط و فقط در یك حقیقت ساده نهفته است:  هر چقدر شما كمتر غذا بخورید به همان اندازه وزن بدن‌تان كمتر می‌شود و در این بین میزان مصرف پروتئین و كربوهیدارت و درصد آن‌ها در رژیم غذایی چندان مهم نیست. در این مطالعات دانشمندان متوجه شدند، مهم‌ترین عامل تعیین‌كننده وزن یك فرد میزان كالری‌هایی است كه او مصرف می‌كند و رژیم‌های غذايي مختلف با اسم‌های عجیب و غریب هیچ مزیت بیشتری نسبت به رژیم‌های ساده ندارند.این در حالی است كه در بعضی از رژیم‌های غذایی به اشتباه به افراد چاق اعلام می‌شود، می‌توانند بدون كم‌كردن میزان پروتئین دریافتی وزن خود را كاهش دهند. عموما این رژیم‌ها با عنوان بخورید و لاغر شوید به دیگران معرفی می‌شوند كه تقریبا در اكثر موارد كاملا غیر علمی به حساب می‌آیند.دانشمندان از تعدادی از افراد خواستند رژیم‌های مختلف غذایی را امتحان كنند و در پایان مدت تحقیقات با استفاده از تجهیزات مدرن از بدن آن‌ها عكسبرداری كردند. این كار نشان داد، در بعضی از رژیم‌های بسیار معروف به جای چربی، قسمتی از ماهیچه‌های انسان را آب می‌كند كه این موضوع می‌تواند برای سلامت ضررهای زیادی داشته و زمینه را برای چاق شدن دوباره فراهم كند. به این ترتیب اثبات می‌شود رژیم‌هایی كه در آن میزان پروتئین دریافتی به‌شدت كاهش پیدا می‌كند موثرتر از رژیم‌های دیگر نیستند. راز یك كاهش وزن موفق این است كه هر فرد سعی كند به یك نسبت همه گروه‌های غذایی را كاهش داده و در مجموع كالری كمتری وارد بدنش كند.

بخور نخورهای گرمازدگی


بخور نخورهای گرمازدگی
بهترین راه پیشگیری از گرمازدگی خوردن آب حاوی چند قطره آب‌لیمو و کمی نمک است که می‌تواند جلوی گرمازدگی را تا حدی بگیرد.گرمازدگی به علت بالا رفتن درجه حرارت محیط بیش از 35 درجه اتفاق می‌افتد که این درجه از گرما را افراد به ویژه کودکان و سالمندان نمی‌توانند تحمل کنند لذا این افراد باید از بیرون رفتن در این دما خودداری کنند.
افرادی مانند کارگران ساختمان، رانندگان تاکسی و کشاورزان که مجبورند در این درجه از هوا و در ساعات ظهر کار کنند باید لباس روشن پوشیده، کلاه نقاب دار جهت محافظت از نور آفتاب به سر کنند و در هنگام عرق کردن مایعات زیادی بنوشند.
خسرونیا، رئیس جامعه متخصصان داخلی ایران، ضعف و خستگی، کشیدگی و درد عضلات، استفراغ و تهوع، پوست رنگ پریده و چسبناک، دمای طبیعی بدن، گرفتگی عضلات، سرگیجه، ضعف و غش، ادرار زرد تیره یا نارنجی، سردرد و اسهال را علائم نشان دهنده گرمازدگی دانست و تصریح کرد: در صورتی که فردی این علامت‌ها را مشاهده کرد باید سریعاً خود را به جای خنک مانند زیر سایه درخت برساند و شروع به نوشیدن مایعات خنک کند و در صورت داشتن اسهال، ضعف و بی حالی به پزشک مراجعه کند.

لاغـری با هـرم غذایی2012


همه ما هرم غذایی را می‌شناسیم.درست است كه رژیم متعادل و متناسب با استفاده از هرم‌غذایی می‌تواند انرژی بدن را تامین، ذخیره و بازسازی كرده و سلامت تغذیه‌ای را فراهم كند اما مصرف بیش از اندازه هر كدام از عناصر می‌تواند مشكلات زیادی را برای فرد ایجاد كند


همه ما هرم غذایی را می‌شناسیم؛ همان هرمی كه شامل نان، سبزی‌ها، میوه‌ها، گوشت و لبنیات است. درست است كه رژیم متعادل و متناسب با استفاده از هرم‌غذایی می‌تواند انرژی مورد نیاز بدن را تامین، ذخیره و بازسازی كرده و سلامت تغذیه‌ای را فراهم كند اما مصرف زیاد و بیش از اندازه هر كدام از عناصر هرم‌غذایی به ویژه موادی كه شامل چربی و شیرینی است، می‌تواند مشكلات زیادی را برای فرد مصرف‌كننده ایجاد كند، بنابراین بهتر است با هرم جدید كه «هاروارد» نام دارد و نیز با مزایای تغذیه‌ای آن آشنا شوید.

با این اوصاف، حتما می‌پرسید چطور می‌توان بدون آنكه مجبور باشید میزان كالری دریافتی را بشمارید، كالری كمتری نسبت به آنچه می‌سوزانید، مصرف كنید؟ چطور می‌توانید متوجه شوید، چه غذا‌هایی سطح انسولین را تغییر می‌دهند؟ از همه مهم‌تر اینكه چطور می‌توانید مطمئن باشید، پروتئین كافی دریافت می‌كنید؟ پاسخ این سؤالات در شناخت هرم غذایی هاروارد نهفته است. آنچه اهمیت دارد این است كه هرم غذایی پایه و اساس الگوی تغذیه درست برای همه و در همه سنین است. در اصل ساختار هر الگوی غذایی بر پایه هرم غذایی شكل گرفته است.  در هرم غذایی قدیمی مواد غذایی بر اساس خواص اولیه‌شان از هم جدا می‌شوند. در هر كدام از این گروه‌ها مقداری از مواد مغذی قرار داده شده و غذای یك گروه نمی‌تواند به جای غذای گروه‌های دیگر مصرف شود و هیچ‌كدام از گروه‌های غذایی هرم از گروه دیگر مهم‌تر نیست. در این هرم 5 گروه مواد غذایی وجود دارد كه در ادامه درباره هركدام از آنها توضیح داده می‌شود.

تقویت ایمنی بدن با ادویه «کاری»





ادویه ها از جمله موادی هستند که شاید هزاران سال است توسط انسان برای طعم دارکردن غذاها مورد استفاده قرارمی گیرند.
تقویت ایمنی بدن با ادویه «کاری»ادویه ها از جمله موادی هستند که شاید هزاران سال است توسط انسان برای طعم دارکردن غذاها مورد استفاده قرارمی گیرند.
ادویه علاوه بر این که به طعم دارکردن غذاها کمک می کند، خواص زیادی نیز دارد و بسیاری مواقع به عنوان دارو نیز مورد استفاده قرار می گیرد.
ادویه کاری جزو ادویه هایی است که در شرق دنیا بخصوص پاکستان، هندوستان و افغانستان به مقدار بسیار زیاد در وعده های غذایی مصرف می شود.
«کاری» ادویه ای است که در آن ۲۰ نوع گیاه معطر از جمله زیره، رازیانه، گشنیز و... وجود دارد و هر گیاه خواص بسیار عالی دارد. در فرمولاسیون کاری فلفل و زردچوبه پایه اصلی است.

غذاهای خوشمزه برای بهبود خواب شبانه



آیا می دانید که تغذیه مناسب می تواند نقش بسزایی در بالا بردن کیفیت خواب شما یا بی خواب شدنتان داشته باشد؟
غذاهای خوشمزه برای بهبود خواب شبانهمحققان آمریکایی می گویند اگر خوراکی های مناسبی را برای وعده شام خود انتخاب کنید و این وعده غذایی را حداقل ۳ تا ۴ ساعت پیش از خواب بخورید، به طور حتم هم سریع تر به خواب می روید و هم از داشتن خوابی عمیق و راحت لذت می برید.
● خوردنی های خواب آور
اگر دچار اختلال خواب هستید می توانید پیش از آن که به فکر استفاده از داروهای مضر خواب آور بیفتید، راه حل های جایگزین که خطری ندارند را نیز امتحان کنید. بنا بر اعلام سازمان دارویی ایالات متحده آمریکا (FDA)، سالانه حدود ۱۰۰ هزار نفر بر اثر استعمال داروهای خواب آور، به خواب ابدی می روند!