خوشمزه‌هايي ‌كه ‌به ‌جنگ ‌سلامتي ‌مي‌آيند


جام جم آنلاين: مي‌گويند خانم‌هاي شاغل بيشترين استفاده‌کنندگان ازغذاهاي آماده و نيمه‌آماده صنعتي هستند، اما از شما چه پنهان، چندي است خانم‌هاي خانه‌دار هم به خيل آنها پيوسته‌اند.
عجب زندگي مرفه و بي‌دغدغه‌اي! صبحانه که بي‌خيال، ناهار را انواع و اقسام غذاهايي چون سوسيس، کالباس، همبرگر، کباب لقمه و پيتزا مي‌خوريم و شام را هم چون رژيم داريم، فقط چند عدد سمبوسه يا ناگت فسقلي را درون روغن غوطه‌ور کرده و همراه خانواده نوش جان مي‌کنيم.
انگار خستگي پخت و پز ما را از پاي درآورده است! پس به سوي رختخواب مي‌رويم تا با خيالي آسوده شب را به صبح برسانيم، اما تلاش ما براي خفتن به نتيجه‌اي نمي‌رسد. نيم ساعت که مي‌گذرد اتاق دور سرمان مي‌چرخد. نبض‌هاي دردناکي در عروق سر احساس مي‌شود و سوزشي در ناحيه معده ‌‌امان ‌ما را مي‌برد. حال چرا مي‌گوييم غذاهاي آماده يا نيمه‌آماده صنعتي تهديد‌کننده سلامت ما هستند؟

سوسيس و کالباس در هرم غذايي جايي ندارد
بسياري از خانواده‌ها چون سوسيس و کالباس نوعي فرآورده گوشتي است آن را جايگزين منابع پروتئيني کرده و مضرات مواد افزودني‌اش را ناديده گرفته‌اند، اما بايد بدانيد در هرم غذايي جايي براي فرآورده‌هاي گوشتي وجود ندارد و نمي‌توان آن را جايگزين پروتئين حيواني و گياهي کرد.
از آنجا که قيمت اين فرآورده يک‌سوم قيمت گوشت خالص است، استفاده از گوشت‌هاي درجه يک باارزش و کيفيت بالا در چنين فرآورده‌هايي دور از انتظار است.
در بيشتر اين فرآورده‌ها پروتئين خالص به کار نمي‌رود و نبايد تصور کرد همه توليدکنندگان خود را متعهد مي‌دانند و محصولاتي با 80 يا 90 درصد گوشت خالص وارد بازار مي‌کنند. امعا و احشا و مابقي لاشه گوشت هم مي‌تواند قسمتي از درصد گوشت به کار رفته باشد.
از سوي ديگر، طبق بررسي‌هاي موسسه ملي سرطان آمريکا، فسفات موجود در اين فرآورده‌ها با اختلال در جذب کلسيم احتمال پوکي استخوان را افزايش مي‌دهد.

خاطره غذاخوردن شکم را سیر نگاه می‌دارد




خاطره خوردن یک وعده غذایی حجیم می‌تواند تا ساعتها پس از آن احساس گرسنگی کمتری به فرد منتقل کند.
به گزارش خبرگزاری مهر، براساس نتایج تحقیقات انجام شده توسط محققان دانشگاه بریستول که در مجله علمی PLOS ONE منتشر شده خاطره یک وعده غذای خوب شکم را تا چندین ساعت پس از صرف این غذا سیر نگاه می دارد.
داوطلبان شرکت کننده در این تحقیق که پیش از وعده ناهار وعده کوچک یا بزرگی سوپ خوردند، اما جریان این تحقیقات به گونه ای بود که میزان سوپ آنها بدون آنکه داوطلب متوجه بشود پر و یا خالی می شد.
این داوطلبان بلافاصله پس از اتمام غذای خود سطح گرسنگی خود را گزارش کردند که این گزارشها متناسب با میزان غذایی بود که آنها مصرف کرده بودند، نه میزانی که آنها پیش از خوردن دیده بودند.
این درحالی است که 2 تا 3 ساعت پس از ناهار به داوطلبانی که یک کاسه بزرگ سوپ خورده بودند یک کاسه دیگر نشان داده شد که این افراد اظهار داشتند نسبت به کسانی که کاسه کوچک سوپ را خورده بودند احساس گرسنگی کمتری دارند.
24 ساعت پس از آن، تعداد داوطلبانی که کاسه بزرگی از سوپ را خورده بودند و اعتقادداشتند که این امر گرسنگی آنها را فرونشانده بیشتر شده بود.
براساس اظهارات محققان این تحقیق، این نتایج نشان دهنده نقش مستقل فرآیندهای حافظه و خاطره با احساس رضایت پس از یک وعده غذایی است.
جفری برانستورم نویسنده این تحقیق اظهار داشت: فرصتها برای استفاده عملی از این نتایج وجود دارد تا بتوان انرژی جذب شده انسان را هنگام غذاخودن کاهش داد.
وی افزود: این تحقیق به این علت مورد توجه است که نقش مهمی برای شناخت کنترل اشتها در نظر گرفته است، نقشی که صرفا به واسطه اندازه فیزیکی و یا ماده های متشکله در غذایی که مصرف می کنیم ایفا نمی شود.
این تحقیق با حمایت شورای تحقیقات علوم زیست فناوری و زیست شناسی بریتانیا انجام شده و به عنوان بخشی از تحقیقات صنعتی رژیم و سلامت مورد تجلیل قرار گرفته است. این درحالی است که حمایت این شورا هیچ نقشی در طراحی تحقیق، جمع آوری اطلاعات، تحلیلها و تصمیم به چاپ آن نداشته است.

نخوردن 5 خوراکی که باعث کاهش وزن می‌شود


نتایج یک تحقیق جدید نشان می دهد که کاهش مصرف کره، پنیر، بیسکوئیت، کیک، چیپس و خوردن غذاهای کم چرب بدون پیروی از هیچ رژیم خاصی باعث کاهش وزن می شود.
به گزارش خبرگزاری مهر، براساس تحقیقات انجام شده توسط دانشگاه ایست آنگلیا در بریتانیا، اگر افرادی که تمایل به کاهش وزن دارند از این الگو پیروی کنند در عرض شش ماه بدون هیچ رژیمی شاهد کاهش وزن خود خواهند بود.
نتایج این تحقیق برای اولین بار ثابت کرده است که کاهش وزن صرفا به واسطه انتخاب غذاهای کم چربی به جای غذاهایی میزان کربوهیدرات آنها کم است میسر خواهد شد. چرا که پیش از این تبلیغات بسیاری برای دنبال کردن رژیمهایی که میزان کربوهیدرات آن در حداقل است یا به هیچ وجه در آن غذاهای حاوی کربوهیدرات قرار نگرفته است.
نتایج این تحقیق در مجله پزشکی بریتانیا منتشر شده است.
لی هوپر از دانشکده پزشکی نورویچ، دانشگاه ایست انگلیا که ریاست این تحقیقات را برعهده داشت گفت: این رژیم می تواند دست کم هفت سال کاهش وزن مستمر به دنبال داشته باشد.
وی افزود: کاهش وزنی که در این تحقیقات توجه ما را به خود جلب کرد زمانی صورت گرفت که داوطلبان در این تحقیق از میزان چربی کمتری در غذاهای خود استفاده کردند و ما نتایج ثابت این مسئله را در هر آزمایشی که انجام دادیم مشاهده کردیم. هرچقدر داوطلبان میزان چربی مصرفی خود را کاهش دادند، توانستند وزن بیشتری کم کنند.
وی یادآور شد که میزان کاهش وزن از این طریق در مقایسه با رژیم گرفتن، چندان قابل توجه نیست. این تحقیق به طور خاص افرادی را مورد بررسی قرار داد که چربی را در غذاهای خود کاهش دادند اما قصد کاهش وزن نداشتند.
این تحقیق دربرگیرنده 33 آزمایش کنترل شده بود که از شش ماه تا هشت سال طول کشیده است. در این تحقیق بیش از 73 هزار مرد و زن با سن و شرایط جسمانی مختلف شرکت داشتند.
تأثیر این نوع غذا خوردن بر شاخص توده بدنی و اندازه دور کمر تا شش ماه اندازه گیری شد. نتایج نشان می دهد که کاهش مصرف چربی وزن بدن را تا 1.6 کیلوگرم کاهش می دهد.

چاقی در بین کودکان و نوجوانان کشور روبه افزایش است


 مدیرگروه اطفال دانشگاه شهید بهشتی گفت: مشکل اضافه وزن و چاقی در کودکان و نوجوانان کشور روبه افزایش است به گونه ای که حدود 20 درصد کودکان و نوجوانان دوره راهنمایی و دبیرستانی دچار این مشکل هستند.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا،‌ ˈعلی اکبر سیاریˈ روز دوشنبه در نشست خبری با موضوع هشتمین کنگره اورژانس ها و بیماری های شایع طب کودکان اظهار داشت: با وجود اضافه وزن در این دسته از افراد جامعه، آنها با کمبود ریزمغذی هایی مانند آهن، روی و ویتامین های آ و د مواجه هستند.

رییس این کنگره توضیح داد: کم خونی حدود 2/18 درصد در کودکان 6 ساله و کمبود آهن 33 درصد بین کودکان 15 تا 23 ماهه و 26 درصد در کودکان 6 ساله در کشور ارزیابی شده است.

سیاری با اشاره به موضوع مرگ و میر در کودکان گفت: از 133 میلیون کودکی که هر سال در دنیا متولد می شوند،‌ حدود 10 میلیون نفر در سال اول تولد فوت می کنند.

استفاده از مکمل آهن برای نوزادان کم‌وزن مفید است


 تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که استفاده از مکمل‌ آهن برای نوزادانی که با وزن کم به دنیا می‌آیند بسیار مفید است.

به گزارش ˈهلثˈ، معمولا نوزادانی که کم‌وزن به‌دنیا می‌آیند در نوجوانی و بزرگسالی با مشکلات جدی سلامتی مواجه می‌شوند.
اکثر این مشکلات مربوط به اختلالات شناختی و رفتاری است.
اکثر این نوزادان با کمبود آهن مواجه هستند و نمو سیستم اعصاب آن‌ها با اختلال همراه است.
پزشکان به والدین توصیه می کنند که از مکمل‌های آهن در سال‌های اولیه استفاده کنند تا این کودکان برای ورود به مدرسه آمادگی بیشتری داشته باشند.
یکی از مهمترین دلایل کم‌وزن بودن نوزادان در هنگام تولد، استرس مادر در دوران بارداری و تغذیه ناسالم است.
استفاده از مکمل‌های دارویی بدون تجویز و دستور پزشک به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.
کنترل وزن کودک به‌طور منظم حائز اهمیت است.

تغذیه با شیر مادر سبب بهبود زردی در نوزادان می‌شود/ نور مهتابی‌ برای رفع زردی مضر است


untitled-21.JPG
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان این که استفاده از لامپ‌های مهتابی معمولی برای برطرف کردن زردی نوزادان می‌تواند خطرناک باشد، گفت: استفاده ازمهتابی‌های معمولی برای این کار گاهی سبب بالا رفتن دمای بدن نوزاد می شود که این اتفاق به نوبه خود باعث کاهش میزان آب بدن نوزاد شده و مشکلاتی را برای آنها بوجود می‌آورد.
دکتر ابوالحسن سیدزاده در گفت وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، با اشاره به اینکه زردی یک پدیده فیزیولوژیکی است که در 60 درصد نوزادان رخ می دهد، ابراز داشت: وقوع این عارضه در بعضی از جمعیت‌ها در پسران شایع‌تر است.
وی افزود: از آنجایی که کبد نوزاد آمادگی کامل برای از بین بردن زردی را ندارد، بروز این پدیده در نوزادان شایع است و در اکثر موارد هم در صورت تغذیه با شیر مادر به طور خودبخود برطرف می شود.
سیدزاده با بیان اینکه زردی‌هایی که در روز دوم و سوم تولد نوزاد به وجود می آیند خودبخود برطرف می‌شوند، تصریح کرد: این گونه زردی‌ها معمولا در هفته اول و دوم تولد نوزاد برطرف می‌شوند و مشکلات چندانی را برای فرد بوجود نمی‌آورند.

چرا باید بادمجان بخوریم؟


4-571.jpg
هرچند ممکن است بادمجان غذای چندان اشتها برانگیز و وسوسه کننده‌ای نباشد اما در عوض سرشار از فیبر خوراکی و منبع غنی از ویتامین‌های گروه B است و به همین دلیل می‌تواند مقدار زیادی از انرژی مورد نیاز بدن را تامین کند.
به گزارش سرویس سلامت ایسنا، به نقل از سایت اینترنتی هلت ‌بی ‌آپ، رنگ ارغوانی تیره پوست بادمجان نشان می‌دهد که سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های قوی است و برای حفاظت از سلول‌های مغزی و کنترل سطح لیپیدها دربدن تاثیر دارد. پس دفعه بعد که بادمجان را در مغازه سبزی فروشی دیدید نگویید که «بادمجان دوست نداریم و نمی‌خوریم‌» چون این نوع از صیفی جات برای سلامتی بدن مفید است و خواص زیر را دارد.
- خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد. بادمجان اگر به روش صحیح طبخ شود خواص بسیاری دارد و برای پیشگیری و حتی درمان سرطان مفید است. بادمجان به دلیل ذخیره فیبر زیادی که دارد در پیشگیری و درمان سرطان روده بزرگ بسیار موثر است. این خوردنی هنگام عبور از روده‌ها مواد سمی و شیمیایی را جذب می‌کند و روده را از این مواد سرطان‌زا پاکسازی می‌نماید.

آیا مصرف کافئین باعث عصبانیت در شما می‌شود؟


46-10.jpg
محققان معتقدند کافئین باعث احساس عصبانیت در شما می‌شود.
به گزارش ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، زمانی که شما تلاش دارید تا بیدار بمانید، کافئین می‌تواند کمک کننده باشد اما این محرک رایج که در اکثر قهوه‌ها و چای‌ها یافت می‌شود می‌تواند عوارض جانبی ناخواسته‌ای نیز برای شما داشته باشد.
به گفته بنیاد ملی خواب (National Sleep Foundation) کافئین علاوه بر این که باعث عصبانیت می‌شود، عوارض جانبی بالقوه دیگری نیز دارد:
- باعث سرگیجه، تهوع، سردرد و یا بی خوابی می‌شود.
- منجر به حس اضطراب یا تحریک پذیری می‌شود.
- باعث تند شدن ضربان قلب می‌شود.
- هماهنگی خوب حرکتی را کاهش می‌دهد.
- باعث ادرار بیش از حد معمول می‌شود.

چه خوراکی‌هایی را جایگزین مواد غذایی گران کنیم؟


NewsImage.jpg
 هر خانواده می‌تواند با توجه به بودجه خود برای تهیه مواد غذایی اقدام کند و اگر ماده‌ای غذایی نسبت به درآمد خانواده گران بود می‌توان مواد دیگر را جایگزین آن کرد.
دکتر رضا امانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خوزستان، با بیان این مطلب اظهار کرد: به عنوان مثال یک واحد گوشت 30 گرم است که یک‌دوم لیوان حبوبات جایگزین یک واحد گوشت خواهد بود؛ یک عدد تخم‌مرغ نیز پروتئینی معادل یک واحد گوشت دارد.
وی افزود: وقتی فردی می‌خواهد مقدار مشخصی میوه بخرد، بهتر است از گروه‌های مختلف میوه‌ها و به صورت متنوع خرید کند. مثلا یک نوع آن مرکبات باشد، نوع دیگر سیب و نوع آخر نیز میوه‌های فصل باشد.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: می‌توان پروتئین گوشت را از طریق دیگر مواد غذایی جذب کرد ولی محتوای آهن موجود در گوشت با دیگر مواد غذایی متفاوت است. مخصوصا در دختران جوان و نوجوان وجود آهن ضروری است. عدس، سبزی‌هایی چون اسفناج و زرده تخم‌مرغ منابع خوبی برای آهن هستند ولی میزان جذب آهن آنها بسیار پایین است.
وی ادامه داد: برای افزایش جذب آهن این مواد لازم است که پس از مصرف این مواد از مصرف چای و قهوه پرهیز شود. باید مقدار مصرف شیر یا ماست همراه غذا بیشتر از یک لیوان نباشد. همراه وعده غذایی نیز از منابع خوب ویتامین C مانند سبزی تازه، گوجه خام و انواع فلفل استفاده شود.
امانی عنوان کرد: چای، ماده غذایی خوبی است و موجب افزایش تمرکز و باز شدن راه‌های تنفسی به خصوص در فصل زمستان می‌شود و بهتر است که از مواد غذایی حذف نشود.

مسمومیت های منجر به مرگ با استفاده نابجا ازگیاهان دارویی

 برخی از گیاهان دارویی در صورت مصرف بیش از حد یا نابجا می تواند مسمومیت های منجر به مرگ ایجاد کند.


مدیر دارو و مواد مخدر معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی فسا  در مصاحبه با خبرنگار وب دا در مورد مصرف خودسرانه و بدون تجویز پزشک گیاهان دارویی در کودکان، گفت: رشد سریع و قابلیت تغییر شکل سریع اعضا در کودکان و نوجوانان آنها را بسیار حساس کرده به طوری که حتی ممکن است گاهی نسبت به گیاهان دارویی نسبتا بی خطر هم واکنش نشان داده و دچار مسمومیت شوند.
دکتر صفورا محبی با بیان اینکه  سن محدودیت مصرف در کودکان و نوجوانان متفاوت است و همچنین بستگی به فرآورده مورد مصرف و اثر آن نیز دارد، اظهار داشت: این گروه ها عبارتند از: نوزادان زیر 1 سال، کودکان زیر 6 سال، نوجوانان زیر 18 سال و به این دلیل برخی از درمان ها و گیاهان دارویی که در بزرگسالان مصرف شده و موثر نیز می باشند در کودکان منع مصرف دارند.
وی گفت: تجویز اسانس ها که حاوی ترکیبات معطر فرار می باشند از طریق خوراکی به هر گروه سنی علی الخصوص کودکان ممنوع است مگر با تجویز پزشک باشد. ولی مصرف دم کرده ها و تنتورها که غلظت بیشتری نسبت به دم کرده ها دارند با تجویز پزشک بی خطر بوده و در بیشتر موارد نیز موثر هستند.
مدیر دارو و مواد مخدر معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی فسا در پایان گفت: خانواده ها یی که گیاهان دارویی را در منزل خود نگهداری می کنند باید مراقب فرزند خود باشند زیرا کنجکاوی ذاتی کودکان و وجود جذابیت در شکل و رنگ بخش های مختلف آن گیاه می تواند منجر به بلعیده شدن آن توسط کودک شود و از آنجا که برخی از این گیاهان در صورت مصرف بیش از حد یا نابجا می تواند مسمومیت های منجر به مرگ ایجاد کند پس لازم است خانواده ها به صرف مصرف دارویی از آن گیاه از کودکان خود غافل نشوند و در صورت مصرف اتفاقی توسط کودکشان، مورد را بلافاصله با پزشک مطرح کنند.

کمبود شدید انواع ویتامین، آهن و روی در کودکان ایرانی



مدیر گروه اطفال یکی از دانشگاه‌های تهران گفت که کودکان ایرانی با کمبود شدید ویتامین‌های آ و دی و کمبود موادی چون روی و آهن رو به رو هستند.
دکتر علی اکبر سیاری، مدیر گروه اطفال دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران گفت که کمبود روی در بیش از ۱۸ درصد از کودکان ۱۵ تا ۲۳ ماهه ایران وجود دارد که بالاترین میزان آن در منطقه جنوب و جنوب شرق ایران بوده که تا میزان ۶۸ درصد نیز می‌رسد.
آقای سیاری روز دوشنبه ۲۰ آذر، (۱۰ دسامبر) در هشتمین کنگره "اورژانس‌ها و بیماری‌های شایع طب کودکان" در تهران گفت: "کم خونی در کودکان ۶ ساله بیش از ۱۳ درصد است که بدترین وضعیت مربوط به جنوب و جنوب شرق ایران با حدود ۵۳ درصد است."
به گفته آقای سیاری سوءتغذیه عامل ۵۴ درصد مرگ کودکان در ایران است.