داروهای ماهواره‌ای


نوشته  : دكتر احمد ساعدي 
امروزه علم پزشکی پيشرفت فراوانی نموده و هر روز شاهد هستيم که اخبار مختلفی از شاخه‌های علم پزشکی از رسانه‌های ارتباط جمعی منتشر می‌شود. پيشرفت سرسام‌آور علم پزشکی با توليد روز افزون داروها و روش‌های نوين کمکی برای کمک به بيماری‌های مختلف همراه است. آنگونه که برای يک بيماری خاص چندين دارو يا روش درمانی توصيه می‌شود که ارجحيت اين روش‌ها توسط متخصصين علوم پزشکی قابل تشخيص است.

پيش از ورزش،چه غذايي؟ چه مـقدار؟


نوشته  : دكتر سيدعلي كشاورز 
بهترين مواد غذايي كه قبل از ورزش بايد خورد
  بهترين مواد غذايي كه قبل از ورزش مي‌توان خورد كربوهيدرات‌هاي پلي‌ساكاريدي هستند كه سرعت هضم و جذب آنها در بدن به كندي و به تدريج صورت مي‌گيرد و يا به عبارتي داراي شاخص گليسميك (GI) پايين هستند و سبب افزايش تدريجي سطح قند خون مي‌شوند. نتايج تحقيقات نشان مي‌دهد ورزشكاراني كه قبل از ورزش، مواد غذايي داراي شاخص گليسميك (GI) پايين مصرف مي‌كنند توانايي آنها براي طولاني‌تر ورزش كردن، بطور قابل ملاحظه‌اي افزايش مي‌يابد (نسبت به افرادي كه مواد غذايي با شاخص گليسميك بالا مصرف مي‌كنند).

خوراك‌هاي رژيمی ويژه کولیت اولسراتیو

نوشته  : زهره كرباسچيان 
کولیت اولسراتیو چیست؟
این بیماری از جمله بیماری‌های التهابی روده است که باعث متورم شدن پوشش داخلی روده‌ بزرگ شده و التهاب، زخم و در نهایت خونریزی روده را به همراه دارد.
برخی از علائم این بیماری شامل عدم تحمل غذایی، اسهال، تب، کاهش وزن، کم خونی، سوء‌تغذیه، عوارض پوستی و کبدی می‌باشد.

خوراك‌هاي رژيمی ويژه تغذيه در سنگ كيسه صفرا

نوشته  : موژان زرگرزاده زير نظر دكتر احمدرضا درستي 
کیسه صفرا روی سطح زیرین لوب چهارم کبد قرار دارد و عمل اصلی آن غلیظ کردن، ذخیره سازی و ترشح صفرای تولید شده توسط کبد است. ترکیب اصلی صفرا را کلسترول، بیلی روبین و نمک‌های صفراوی تشکیل می‌دهند.
بیلی روبین از آزاد شدن هموگلوبین در گلبول‌های سرخ منهدم شده به دست می‌آید. این ماده پس از انتقال به  کبد، از طریق صفرا دفع می‌شود. نمک‌های صفراوی که به وسیله سلول‌های کبدی از کلسترول ساخته می‌شوند  برای هضم و جذب چربی‌ها، ویتامین‌های محلول در چربی و بعضی از مواد معدنی ضروری می‌باشند.

خوراك‌هاي رژيمی ويژه عفونت مثانه و رحم

نوشته  : بهارک آقاپور دانشجوی کارشناسی ارشد تغذیه 
نزدیک بودن دستگاه تناسلی زنان به دستگاه ادراری یکی از دلایل شیوع عفونت‌های ادراری در زنان است، زیرا باکتری‌ها می‌توانند زودتر وارد دستگاه ادراری آنان ‌شوند. عفونت‌های ادراری در زنان و دختران بیماری شایعی است، به طوری كه20 درصد از آنان سالانه یك بار به این بیماری مبتلا می‌شوند.

خوراك‌هاي رژيمی ويژه رژيم كم‌فيبر

نوشته  : فاطمه تورنگ كارشناس ارشد تغذيه 
فیبرهای غذایی ترکیبات غیرقابل هضمی هستند که در غلات کامل، حبوبات، میوه‌ها و سبزی‌ها یافت می‌شوند. اگرچه فیبرها هضم نشده و گروه قابل توجهی از آنها جذب نیز نمی‌شوند، اما به دلیل اثرات مفیدی که در سلامت ما دارند باید به میزان کافی دریافت شوند. دریافت رژیم پرفیبر موجب کاهش خطر بیماری‌های قلبی- عروقی و سرطان می‌شود و در کاهش اکثر بیماری‌های مزمن دیگر نیز موثر است. دریافت رژیم پر فیبر با مصرف روزانه 5 واحد یا بیشتر میوه و سبزی و 6 واحد غلات کامل در روز تامین می‌شود. این مواد غذایی حاوی مقادیر بالای انواع  آنتی اکسیدان هستند که از این طریق نیز برای سلامت ما مفیدند.

خوراك‌هاي رژيمی ويژه استخوان‌های سالم

نوشته  : حوریه دانش بدی 
همان طور که می‌دانید تغذیه کافی برای تکامل و نگهداری اسکلت بدن یعنی سلامتی استخوان ضروری است. اگرچه بیماری‌های استخوان نظیر استئوپروز و استئومالاسی علل پیچیده‌ای دارند ولی می‌توان با تامین مواد مغذی کافی در تمام دوره‌های زندگی، پیشرفت این بیماری‌ها را به حداقل رسانید. در تمام دوران زندگی تغذیه نقش بسیار مهمی در سلامت استخوان‌ها دارد، ولی در دوران کودکی به دلیل رشد سریع استخوان‌ها توجه به تغذیه مناسب برای استخوان‌ها اهمیت بیشتری دارد.

سندرم متابولیک؛ ناشناخته اما شايع

نوشته  : دکتر صديقه نوبان 
سندرم متابولیک چیست؟
سندرم متابولیک یک سندرم ناشناخته و در عین حال بسیار شایع است. افرادی که گرفتار این سندرم هستند بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی، حملات قلبی، دیابت، سرطان و نازایی (خانم‌ها) قرار می‌گیرند.
سندرم متابولیک به مجموعه‌ای از علائم مانند فشار خون بالا، افزایش سطح انسولین در خون، چربی انباشته اضافی در اطراف شکم و افزایش سطح چربی خون گفته می‌شود.

نوبرانه‌های بهاری


نوشته : مهديه رشيدي‌نيا زير نظر: دكتر احمدرضا درستي 
با شروع فصل زیبای بهار، فروش میوه‌هایی نظیر گوجه سبز و چغاله بادام توسط میوه فروشان و همچنین فروشندگان دوره‌گرد رونق مي‌گیرد. این میوه‌ها دارای فواید و خواص بسیاری برای سلامتی ما هستند، اما اگر نشسته و آلوده باشند، احتمال ابتلا به بیماری‌های عفونی گوارشی از جمله حصبه و مسمومیت‌های غذایی را مطرح مي‌سازند.
گوجه سبز
درخت کوتاه قدی با میوه‌های کوچک هسته‌دار است که رنگ میوه‌ها قبل از رسیدن سبز و طعمشان ترش است، اما پس از رسیدن آبدار و شیرین و مایل به رنگ زرد مي‌شوند. درختان گوجه سبز در نواحی معتدل بهترین رشد را دارند و در آب و هوای ملایم به رنگ‌های ارغوانی، قرمز، نارنجی، زرد و سبز روشن در مي‌آیند. آب و هوای سرد باعث ایجاد رنگ قهوه‌ای و ظاهر نامطلوب میوه گوجه سبز مي‌شود. 

ویژگی‌های نبات


نوشته  : مهندس مسعود خبازی 
نبات از دیرباز در‌ایران نماد شادمانی و شادباش بوده وجزء جدانشدنی مهریه و سفره عقد در پیوند ازدواج مي‌باشد. نبات نوعی قند است که از نیشکر بدست مي‌آید و در اصطلاح به هر گونه گیاه (روییدنی) نیز نبات مي‌گویند. نبات را با رشد دادن بلورهای ریز قند ساکاروز (شکر) در داخل محلول غلیظ آن طی فرآیند کریستالیزاسیون تهیه مي‌کنند. به همین علت وسط نبات یک رشته نخ وجود دارد که نقش آن به عنوان سطح بستر برای رشد دادن کریستال‌ها و معلق نگه داشتن آن داخل محلول است. در برخی موارد به جای نخ ازچوب یا نی استفاده مي‌شود.

همه چيز پيرامون پنير

نوشته  : دکتر پيمان غلام‌نژاد
پنير فرآورده‌اي است که پس از انعقاد شير و خروج آب پنير از آن بدست مي‌‌آيد. محصولات تخميري شير از زمان‌هاي بسيار گذشته توليد و مصرف مي‌‌شده‌اند. تخمين زمان صحيح تهيه اين محصولات سخت است، ولي از وقتي که روش زندگي انسان اوليه از جمع‌آوري غذا به توليد غذا تغيير کرد، اين اتفاق رخ داد. پنير از محبوب‌ترين فرآورده‌ها‌‌ي تخميري لبنيات در سراسر جهان مي‌‌باشد. طبق يک داستان قديمي ‌‌مردي از خاورميانه مقداري شير را در کيسه‌اي که از معده گوساله درست کرده بود ريخت و به سفر رفت. در راه وقتي خواست براي رفع تشنگي شير بياشامد مشاهده کرد که شير لخته شده و بوي خاصي مي‌‌دهد.

بهبود دهنده‌های آرد


نوشته : مهندس وحیده شایگان 
بهبود دهنده‌ها موادی هستند که در آماده سازی خمیر به منظور متعادل ساختن نوسانات کیفی آرد و بدست آوردن خواص کیفی مطلوب خمیر و محصول نهايی بکار می‌روند. بهبود دهنده‌ها می‌توانند از آنزیم‌ها، مواد تورم دهنده، امولسیفایرها، مواد ثبات دهنده خمیر، مواد اکسید کننده (اسکوربیک اسید)، احیا کننده و یا مخلوطی از مواد فوق به دست آیند.

کاروتنوئیدها؛ رنگ‌هاي شفابخش


نوشته  : منيره دادخواه 
کاروتنوئیدها دسته‌ای از مولکول‌ها مي‌باشند که بطور گسترده در طبیعت یافت مي‌شوند. این ترکیبات همان پیگمان‌ها یا رنگدانه‌هایی هستند که رنگ‌های متنوع را در انواع میوه و سبزی ایجاد مي‌کنند. کاروتنوئیدها عمدتا به رنگ زرد، نارنجی و قرمز بوده، حتی سبزی‌های به رنگ سبز تیره نیز حاوی مقدار فراوانی از این رنگدانه‌ها مي‌باشند. تاکنون بیش از 600 نوع کاروتنوئید در انواع گیاهان، کپک‌ها، جلبک‌ها و باکتری‌ها شناخته شده است. از فراوان‌ترین کاروتنوئیدها در رژیم غذایی روزانه، مي‌توان به بتا کاروتن، آلفا کاروتن، گاما کاروتن، لیکوپن، لوتئین و بتاکریپتوگزانتین اشاره کرد. البته مصرف این مواد برای انسان جنبه حیاتی ندارد، به همین سبب نیز مثل انواع مواد مغذی (ویتامین‌ها، مواد معدنی و ...) برای آنها مقدار نیاز روزانه تعیین نشده است.

اسفناج با ماست؛ آري يا خير!؟


نوشته  : دکتر تیرنگ نیستانی 
آن قدیم‌ها هم تعداد کانال‌های تلویزیون کم بود و هم ساعت پخش برنامه‌هایش... حوالی ساعت 5/4 بعد از ظهر که از مدرسه می‌آمدیم تازه یک ساعت بعد برنامه‌های تلویزیون شروع مي‌شد. گاهی آنقدر بی تاب بودیم که از یک ربع قبل تلویزیون را روشن مي‌کردیم تا لامپ آن گرم شود و ما بتوانیم سر وقت و از اول برنامه‌ها را ببینیم ... یکی از کارتون‌هایی که خیلی دوست داشتیم، قهرمانی داشت به اسم «پاپای» که ملوانی بود با چهره‌ای که به پیرمردها مي‌مانست، با بازوانی لاغر ولی ساعدهایی پهن که انگار بادشان کرده بودند، همیشه هم یک پیپ به دهان داشت که هر وقت سرکیف مي‌آمد، یکی دوتا در آن مي‌دمید و از آن صدایی شبیه به بوق در مي‌آمد. بعدها که کارتون‌ها را به فارسی دوبله کردند و بنا به یک قانون نانوشته برای همه شخصیت‌های کارتونی یک صفت بلا و ناقلا و ظالم بلا و از این جور چیزها گذاشتند، به ناچار «پاپای» هم قبول کرد که نام خود را به «ملوان زبل» تغییر بدهد تا همچنان بتواند بزرگ‌ترها را با یادآوری خاطرات کودکیشان، دلشاد کند.

توت‌فرنگی محافظ سلامت بدن


توت‌فرنگی با نام علمی Fragaria متعلق به تیره گل سرخ یکی از گیاهان دو لپه می‌باشد. توت‌فرنگی میوه‌ای شبیه توت است، ولی کمی درشت‌تر، رنگش قرمز و طعم آن ترش و مطبوع است. بوته‌اش کوتاه و دارای برگ‌هایی درشت و ساقه‌هایی باریک و خزنده است که روی زمین می‌خوابد و ریشه می‌دواند. توت‌فرنگی به صورت وحشی و اهلی می‌روید. توت‌فرنگی به اسامی چپلک، چپالک، شالکه و چلم خوانده می‌شود. این میوه به حالت خودرو در بعضی نواحی شمالی ایران وجود دارد. بعضی اوقات به دلیل خوش طعمی میوه آن را بطور مصنوعی پرورش می‌دهند. 

9 دلیل خوب برای مصرف بیشتر روغن زیتون


9 دلیل خوب برای مصرف بیشتر روغن زیتونتغذیه > موادغذائی  - همشهری آنلاین:
همه‌ افرادی که مشتری دائم روغن زیتون هستند کمابیش با خواص آن نیز آشنا هستند. این مطلب بیشتر برای افرادی است که لب به این روغن نمی‌زنند و یا این که تازه شروع به مصرف آن کرده‌اند.
برای اینکه بدانید چرا باید روغن زیتون بیشتری مصرف کنید با ما همراه باشید.
1. روغن زیتون: ضددرد طبیعی
محققان آمریکایی ثابت کرده‌اند که روغن زیتون صد در صد طبیعی دارای خواص ضدالتهابی مشابه ایبوپروفن است. برای همین اگر سردرد شدید و طولانی مدت رهایتان نمی‌کند روغن زیتون بخورید. این خاصیت روغن زیتون مدیون ترکیبات ضدالتهابی آن است.

چند روش آسان و سریع برای مصرف سبزی‌جات


چند روش آسان و سریع برای مصرف سبزی‌جات تغذیه > میوه و سبزی  - همشهری آنلاین:
یکی از عواملی که موجب می‌‌شود مردم این مواد غذایی مفید را به اندازه کافی مصرف نکنند این است که نمی‌‌‌دانند چگونه آن‌ها را در برنامه غذایی روزانه ‌شان قرار دهند.
این سبزی‌‌ها به دو صورت در برنامه غذایی روزانه ما قرار می‌گیرند:

ساکاروز، خوراکی موثر بر درد واکسیناسیون کودکان



ساکاروز، خوراکی موثر بر درد واکسیناسیون کودکانمحققان دانشگاهی دریافتند: ساکاروز با غلظت های ۵۰ درصد می تواند به طور موثری درد ناشی از واکسیناسیون را بکاهد.
به گزارش خبرنگار پژوهشی ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، درد کنترل نشده در نوزادان منجر به آسیب های دائمی در اجزای رشد و تکامل شناختی و تغییر در پاسخ به محرکات دردناک بعدی می شود.
فاطمه مرادی از دانشکده پرستاری و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی سمنان، مطالعه ای را با هدف مقایسه تاثیر ساکاروز خوراکی ۲۰ و ۵۰ درصد بر درد ناشی از تزریق واکسن هپاتیت B در نوزادان ترم انجام داده است.

عوارض زيادي ‌آهن


جام جم آنلاين: چه ايرادي دارد هركسي را كه دچار كم‌خوني است با قرص‌ها و كپسول‌هاي آهن درمان كنيم؟ جواب به اين سوال را از توصيف بيماري بسيار شايعي به نام تالاسمي مينور كه در كشور ما نيز شيوع زيادي دارد شروع مي‌كنيم.
فرم شديد بيماري تالاسمي ، فرد را دچار كم‌خوني شديد و تغيير شكل استخوان‌ها ازجمله تغيير شكل سر و جمجمه مي‌كند و بيمار بايد هر ماه خون تزريق كند تا زنده بماند.
در فرم ملايم كه به نام تالاسمي مينور خوانده مي‌شود بيمار يك ژن سالم و يك ژن معيوب دارد و به اين ترتيب دچار بيماري كم‌خوني ملايمي مي‌شود.
در اين بيماري گلبول‌هاي قرمز دچار نقص مادرزادي بوده و زودتر از گلبول‌هاي طبيعي دچار فرسودگي و مرگ مي‌شود. با كم شدن عمر سلول‌هاي خون، بيمار دچار كم‌خوني مي‌شود.

برنامه غذایی مناسب گروه خونی خود را بشناسید



اگر بدانید چه مواد غذایی با بدن سازگارتر است دستگاه گوارش شما می تواند خود را با رژیم غذایی مناسب گروه خونی تان سازگار کند و کمتر خسته شود.

برترین مجله اینترنتی ایران
تحقیقات جدید نشان می دهد گروه های خونی مختلف تاثیری متفاوت بر گوارش افراد می گذارد

کارکرد اجزای بدن انسان ها در بسیاری موارد با هم اختلافاتی جزیی دارند. ممکن است شما گوشت یا شیر را خیلی راحت هضم کنید اما برادر یا خواهرتان در این زمینه دچار مشکل شود. تا به حال به پاسخ این سوال فکر کرده اید که چرا دستگاه ایمنی یا گوارش برخی افراد قوی تر از دیگران است؟

نتایج تحقیقات جدید از تاثیر گروه خونی بر قوت و ضعف دستگاه گوارش حکایت دارد.

از نوشابه به جز خوردن در چه کارهایی استفاده می شود؟


کم و بيش شنيده ايم که نوشابه‌هاى گازدار براى سلامتي زيان آور هستند، گرچه کمتر به اين هشدارها توجه مي کنيم اما تاکنون به استفاده هاى گوناگون آنها يا مزاياي شان هم فکر کرده ايد؟
 به گزارش خبرنگار كلينيك باشگاه خبرنگاران، جهان تاپسگلوب سايت استفاده‌هاي گوناگون و بعضاً عجيبي از "کوکاکولا" را ذکر نموده که مطالعه آن خالي از لطف نيست. به نوشته اين سايت مهمترين عناوين استفاده هاي گوناگون کوکاکولا بشرح زير است :

1. در بسياري از ايالت هاي آمريکا، مامورين پليس راه دو گالن کوکاکولا در صندوق‌عقب ماشينشان دارند تا در صورت تصادف رانندگي، خون را با کمک آن از جاده پاک کند.

 2. اگر تکه‌اي از گوشت گاو را در يک ظرف محتوي کوکاکولا قراردهيد، پس از دو روز ناپديد مي‌شود !

 
 3. براي تميز کردن چيني هاي بهداشتي، يک قوطي کوکاکولا را داخل کاسه توالت بريزيد و يک ساعت صبر کنيد، سپس با آب پر فشار بشوئيد. اسيد سيتريک موجود در کوکاکولا لکه‌ها را خيلي قشنگ از سطوح چيني مي‌زدايد.

  4. براي برطرف‌کردن لکه‌هاي زنگ از سپر آب‌کرم کاري شده اتومبيل، سپر را با يک تکه کاغذ (فويل) آلومينيوم مچاله‌شده آغشته به کوکاکولا بسائيد و شاهد نتيجه مطلوب باشيد.

 5. براي تميز کردن فساد قطبهاي باتري اتومبيل، يک قوطي کوکاکولا را روي قطبها بريزيد تا با غليان کردن، آن را تميز کند.

 6. براي شل کردن پيچ و مهره‌هاي زنگ زده، تکه‌اي پارچه که لحظاتي قبل در کوکاکولا خيس شده است را براي چند دقيقه بر روي پيچ و مهره قرار دهيد.

 7. براي پختن گوشت ران آبدار، يک قوطي کوکاکولا را داخل ماهي‌تابه خالي کنيد، گوشت را لاي کاغذ آلومينيوم بپيچيد و داخل ماهي‌تابه بپزيد. سي دقيقه قبل از اتمام پخت، کاغذ آلومينيوم را باز کنيد، و آب گوشت را با کوکاکولاي داخل ماهي‌تابه مخلوط کنيد تا سس قهوه‌اي رنگ عالي‌اي به دست آيد.

 8. براي پاک کردن چربي از لباسها، يک قوطي کوکاکولا را داخل ماشين‌لباسشويي پر از لباسهاي چرب خالي کنيد، پودر لباسشويي اضافه کنيد و ماشين را روي دور عادي روشن کنيد. کوکاکولا به تميز شدن لکه‌هاي چربي کمک شاياني مي‌کند.

 9. کوکاکولا همچنين بخار آب را از روي شيشه جلوي اتومبيل تميز مي‌کند. (در مناطق سرد و مرطوب، مثل Midwest در شمال ايالات متحده آمريکا، گاهي اوقات شيشه جلوي اتومبيل از بيرون بخار مي‌کند که با برف‌پاک‌کن پاک نمي‌شود. 

 10.ماده موثر کوکاکولا اسيد فسفريک با pH برابر ۲٫۸ است. اسيد فسفريک، ناخن را در مدت حدود ۴ روز حل مي‌کند. همچنين کلسيم را از استخوانها مي‌زدايد و عامل اصلي افزايش روز‌افزون پوکي استخوان است.

 11. براي حمل محلول کوکاکولا (محلول غليظ شده)، کاميونهاي حامل بايد از علامتهاي ويژه "مواد خطرناک" که براي حمل مواد به ‌شدت خوردنده در نظر گرفته شده است استفاده کنند.

12. توزيع‌کنندگان اصلي کوکاکولا بيش از ۲۰ سال است که از کوکاکولا براي تميز کردن موتور کاميونهاي خود استفاده مي کنند.

سردرد ناگهانی با خوردن بستنی


این فقط شما نیستید که این سردرد حدود30 تا 60 ثانیه‌ای را پس از خوردن بستنی در یک روز داغ تابستان تجربه کرده‌اید.
به گزارش خبرنگار كلينيك باشگاه خبرنگاران؛ محققان می‌گویند، ‌هنگامی که یک خوراکی سرد (مثل بستنی، آب یخ،‌ یخ و ...) در هوای گرم با سقف دهان و ته گلوی شما تماس پیدا می‌کند، موجب بروز سردرد ناگهانی می‌شود. دلیل آن هم گشاد شدن ناگهانی عروق خونی مغز است.

گشاد شدن عروق به وسیله یک مرکز عصبی در بالای سقف دهان کنترل می‌شود و موجب می‌شود هنگامی که این مرکز عصبی ناگهان سرما را حس می‌کند، برای گرم کردن مغز اقدام کند.

به نظر می‌رسد این مرکز در اثر احساس یک سرمای ناگهانی بیش از اندازه فعال می‌شود و با فرستادن پپام‌هایی به این عروق، آن‌ها را گشاد می‌کند تا خون بیشتری به مغز برسد و به همان نسبت گرمای بیشتری در این بخش از بدن به وجود آید.

 این تحقیق نشان می‌دهد افرادی که دچار میگرن هستند بیشتر در معرض این نوع سردرد قرار می‌گیرند.

برای پیشگیری از بروز این مشکل، بستنی یا نوشیدنی‌های سرد را به آرامی بخورید و فرو دهید.

شما می‌توانید این خوراکی‌های سرد را در بخش جلویی دهانتان پیش از قورت دادن کمی گرم کنید.

البته متخصصان می‌گویند لازم نیست خوردن بستنی را کنار بگذارید؛ سردرد بستنی نیاز به درمان ندارد و خود به خود خوب می‌شود.

در طول سفر از غذاهاي نيمه خشك با رطوبت كم استفاده كنيد


عماد معصومي، متخصص تغذيه در گفتگو باخبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: شيوع برخي از بيماري ها و اختلالات در فصل تابستان در مقايسه با فصول ديگر سال بيشتر مي‌شود كه بيماري هاي گوارشي و روده اي در راس آن قرار دارند.

وي با بيان اينكه علت عمده بيماري ها و اختلالات در فصل تابستان، تغذيه نامناسب و رعايت نكردن اصول غذايي مناسب است اظهار داشت: با توجه به فرا رسيدن تابستان و افزايش مسافرت هاي برون شهري، رعايت برخي از نكات ساده بهداشتي مي‌تواند خطر بروز برخي از بيماري هاي شايع اين فصل را به پائين ترين حد ممكن برساند.

آشنایی با ويتامين A

ویتامینA یکی از مواد مغذی و مهم با نقش های اساسی در سلامت ارگانهای بدن است .
به گزارش گروه علمی، پزشکی باشگاه خبرنگاران؛این ویتامین در پیشگیری از بروز عفونت ، سلامت پوست و بافتهای مخاطی دهان ، دستگاه گوارش ، مجاری تنفسی ، چشم ها و تامین رشد کودکان تاثیر بسزایی دارد .

کمبود ویتامین A یکی از مهمترین مشکلات تغذیه ای در کشورهای در حال توسعه است . بر اساس برآوردهای سازمان جهانی بهداشت ، 251 میلیون کودک زیر 5 سال در جهان دچار کمبود متوسط و شدید ویتامین A هستند و هرسال 500 هزار کودک زیر 5 سال جهان به دلیل کمبود این ویتامین کور می شوند و می توان گفت که سلامت و بقاء حداقل 254 میلیون کودک زیر 5 سال جهان به علت کمبود ویتامین A در معرض خطر قرار دارد .

۵ خوراكی برای جلوگیری از ریزش مو


سلامت نیوز: ماهی، گردو، سبزیجات برگ سبز، مغزها(خشکبار)، غلات و لبنیات کم چرب از خوراکی هایی است که به جلوگیری از ریزش مو کمک می کند. به گزارش فرهنگ آشتی آنلاین به نقل از هلث نیوز،مصرف بعضی از پروتئین ها و آهن برای سلامت مو و جلوگیری از ریزش آن بسیار مفید است.در این خبر، به ۵ خوراکی که مصرف آن برای سلامت مو مفید است، اشاره می کنیم. ماهی:ماهی حاوی مکمل های طبیعی است که برای سلامت مو مفید است. ماهی سالمون منبع اسید چرب امگا۳ است. گیاه خواران یا افرادی که ماهی دوست ندارند، می توانند یک یا دو قاشق دانه گیاه کتان به رژیم غذایی خود اضافه کنند.

گیلاس کودکان را قد بلند، قوی و باهوش می‌سازد

سلامت نیوز :بیش از 1000 رقم درخت گیلاس به رنگ‌های زرد کهربایی مانند گیلاس اصفهان، صورتی، قرمز و سیاهرنگ در سایر شهرهای ایران وجود دارد؛ به طوری که شکوفه گیلاس از قدیم تولد دیگر طبیعت و عامل امید و آرمان زندگی می‌پنداشتند. معمولا رقم‌های تیره رنگ از نظر محتوای غذایی غنی‌ترند؛ زیرا بیشتر پتاسیم، کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر و اسید سیلیسیک دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برنا ؛ در گیلاس کاروتین، ویتامین B1، B2و B3 و ویتامین C وجود دارد که ایده‌آل کودکان است. این در ساختمان استخوان، دندان، سیستم عصبی و خونسازی بسیار موثر بوده که وجود سیلیس عامل هوشیاری است. گیلاس به صورت مربا، مارمالاد، انواع شربت‌ها، تازه‌خوری، همراه بستنی و غیره مصرف دارد. 5/1 کیلوگرم گیلاس در روز ضد شدیدترین یبوست‌هاست. برای افراد نقرسی به علت رفع اسید اوریک بسیار موثر است. برای کل دستگاه گوارش، غدد گوارشی، به ویژه غده پانکراس، قلب و عروق و گردش خون، کبد و کلیه‌ها عالی است. آب گیلاس تب برقوی است. بهترین مصرف گیلاس تازه‌خوری است. حرارت زیاد اثر آنتی اکسیدان، مواد شفابخش مانند اگزانتوفیل، آنزیم‌های فراوان را از بین می‌برد.


پروبیوتیک ها از بروز اسهال در مسافرت جلوگیری میکنند


توصیه هایی برای مسافرت در فصل تابستان:

سلامت نیوز :یک متخصص تغذیه تاکید کرد:«پروبیوتیک ها در پیشگیری و درمان انواع اسهال ها به خصوص اسهال های مسافرتی و اسهال های ویروسی نقش بسیار مهمی داشته و طول دوره بیماری را کاهش می دهد.»
دکتر زهره خدایی در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز گفت:«در صورتی که قصد مسافرت به مناطق آلوده را دارید، مصرف محصولات پروبیوتیکی در طول مسافرت در پیشگیری از بیماری های عفونی دستگاه گوارش بسیار موثر است. اگر مصرف پروبیوتیک را از مدتی قبل از سفر آغاز کنید این تاثیر بیشتر خواهد بود.»
این عضو انجمن تغذیه آمریکا ادامه داد:« پروبیوتیک ها مقاومت بدن در برابر بیماری ها را بالا برده و علاوه بر پیشگیری در درمان انواع اسهال ها به خصوص اسهال های مسافرتی و اسهال های ویروسی نقش بسیار مهمی دارند و دوره بیماری را کوتاه می کنند.»
این دکترای طب و تغذیه از انگلستان تاکید کرد:«این باکتری مفید پس از ورود به دستگاه گوارش علاوه بر اینکه از طریق رقابت محیط را برای باکتری های مضر نامناسب می سازد قادر به تولید بعضی مواد شبیه به آنتی بیوتیک است که باعث کشته شدن باکتری های بیماری زا می شود.»


هیچ چیز جای میوه تازه را نمی گیرد!


 برخلاف عقاید عامه مردم، مصرف كمپوت آناناس تاثیری در بهبود جراحات پس از عمل نخواهد داشت و میوه‌های تازه مناسب‌ترین خوراكی برای كمك به بهبود بیماران هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فرهنگ آشتی؛از آنجا كه محصولات كنسرو شده دارای مواد نگهدارنده هستند و در تركیبات آنها از مواد افزودنی استفاده شده است، نمی‌توانند خواص میوه‌های تازه را دارا باشند. همچنین آناناس دارای بسیاری مواد غذایی مناسب از جمله ویتامینC است كه با مدت زمان طولانی طی شده از تهیه آن و حرارت ناشی از پخت آن، این مواد از بین می‌روند. همچنین از آنجا كه شرایط تولید كمپوت برای ما مجهول است و نمی‌دانیم از چه نوع حرارت یا اشعه‌ای برای تهیه آن استفاده شده است بنابراین ماده مناسبی برای استفاده پس از عمل نخواهد بود. در ضمن لازم به ذكر است كه این مواد نه تنها نمی توانند جایگزین خوبی به جای میوه ها و خوراكی های تازه باشند ،بلكه می توانند سرطان زا نیز باشند. چرا كه مدت زمان زیادی از تولید آن گذشته و هر چه باشد تازگی خود را ازدست داده است و قطعا سلامتی انسان را تحت الشعاع قرار می دهد. لذا تمام افراد به ویژه افرادی كه اعمال جراحی از جمله زیبایی مثل جراحی بینی را انجام داده‌اند بهتر است از میوه‌های تازه و آب سالم استفاده كنند.

گوشت قرمز ؛ خوب یا بد ؟


 سالهای سال است که محققان علوم تغذیه، در خصوص مفید و یا مضر بودن گوشت قرمز مجادله می کنند. برخی از آنها معتقدند که گوشت قرمز حاوی ویتامین ها و پروتئین هایی است که وجودشان برای بدن ما ضروری اند و گروه دیگر بر این باورند که مصرف گوشت قرمز ریسک ابتلا به سرطان و بیماری های قلبی را افزایش می دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فرهنگ آشتی ؛ اما حق با کدام دسته است؟ گوشت قرمز چه تاثیری بر سلامتی ما دارد؟

مصرف بیش از نیم قاشق روغن در روز مضر است


سلامت نیوز :مجید کار‌اندیش در گفت و گو با فارس، درباره استاندارد مصرف روغن برای خانواده ایرانی گفت: نمی‌توان اندازه دقیقی برای مصرف روغن در هر خانواده تعیین کرد چرا که برای هر نفر با توجه به وزن و سنش فعالیت روزانه‌ای که دارد انرژی مورد نیاز روزانه را محاسبه می‌کنیم و به گونه‌ای مصرف روغن روزانه را در نظر می‌گیریم که بین 15 تا حداکثر 30 درصد انرژی وی از چربی تامین شود.

مصرف نوشیدنی‌های بسیار سرد در تابستان ممنوع


از مصرف غذاها و نوشیدنی‌های بسیار سرد در تابستان اجتناب کنید زیرا این نوع غذاها علاوه بر اثرات سوئی که بر کبد می‌گذارند ناراحتی‌های معده و مری ایجاد می‌کنند.
به گزارش وب دا، یک کارشناس تغذیه ضمن بیان این مطلب اظهارداشت: در حالت عادی درجه حرارت بدن بین 36 تا 38 درجه است، گرمازدگی به حالتی گفته می‌شود که دمای بدن به مدت طولانی و به دلایل محیطی و استعداد فردی به بیش از 40 درجه افزایش یابد.
ناهید برخورداری ادامه داد: کاهش مایعات در بدن سبب گرمازدگی می‌شود و ما همزمان با از دست دادن مایعات در بدن سدیم و املاح را از دست می دهیم.بنابراین نمیتوانیم آب ساده را جایگزین کنیم و یکی از علت هایی که در فصل تابستان افراد تمایل به خوردن مایعات شیرین مانند شربت دارند نیز همین امر است.

چاقی مهمترین عامل ابتلاي زنان به سرطان پستان است


100-1.jpg
یک جراح عمومی گفت: تحقیقات نشان داده است که میزان ابتلا به سرطان آندومتر و سرطان پستان در زنان چاق بیشتر است.
دکتر عبدالرضا پازوکی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت وگو با خبرنگار ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، گفت: با توجه به نقش مادران در سلامت جامعه پرداختن به بیماری‌های زنان بسیار مهم است.
وی افزود: خوشبختانه با اقدامات پیشگیرانه و تست‌های پاپ اسمیر میزان ابتلا به سرطانهای دهانه رحم کاهش پیدا کرده است و همچنین در مورد سرطان پستان نیز با انجام ماموگرافی می توان از آن پیشگیری کرد.

رژيم غذايي متعادل در پيشگيري از سردرد موثر است


104-14.jpg
هر چند سردردهاي شديد و آزاردهنده ميگرني هميشه قابل پيشگيري نيستند اما مي‌توان با چندين راهكار ساده تا حد امكان خطر بروز اين قبيل سردردها را به حداقل رساند.
به گزارش سرويس «سلامت» ايسنا به نقل از سايت اينترنتي وومنزهلت، پزشكان تاكيد كردند چند اقدامي كه در ذيل توصيه شده به شما كمك مي‌كند تا حد امكان احتمال بروز اين قبيل سردردها را كاهش دهيد. اين پزشكان توصيه كردند:
- يك رژيم غذايي سالم و سرشار از مقادير قابل توجهي مواد غذايي سالم و مفيد را دنبال كنيد.

10 تله چاقی!


5-212.jpg
اگر تا به حال فقط یک بار رژیم لاغری گرفته باشید، حتما می‌دانید این کار اصلا راحت نیست؛ به خصوص وقتی در این دوران، با شرایطی مواجه شوید که رژیمتان را خراب کند!
 اگر دوست دارید دوره کاهش وزن خود را به سلامت و با سربلندی پشت سر بگذارید، بهتر است این مطلب را یک بار بخوانید تا با ۱۰مورد از بدترین موقعیت‌هایی که شما را در تله چاقی می‌اندازد، آشنا شوید و راه خلاصی از آن‌ها را هم یاد بگیرید.

هفت توصيه ضروري براي بيماران ديابتي در فصل گرما


4-12.jpg
تابستان امسال كارشناسان و پزشكان اتحاديه كنترل و پيشگيري از ديابت در گروه سلامت "يونايتد هلت" آمريكا يادآور شدند كه بيماران ديابتي بيش از افراد سالم در معرض خطر ابتلا به مشكلات و بيماري‌هاي ناشي از افزايش دماي هوا هستند و به منظور آن كه در اين فصل، دچار مشكل جدي نشوند بايد چند توصيه ضروري را به كار بندند.
به گزارش سرويس «سلامت» ايسنا، دنين ووجتا معاون ارشد و مسول ارشد امور باليني در اين اتحاديه خاطرنشان ساخت: بيماران ديابتي براي پيشگيري از مشكلات و امراض جدي ناشي از گرم شدن هوا، بايد مراقبت‌هاي بيشتري انجام دهند چون ديابت مي‌تواند به توان بدني اين بيماران در رابطه با فرآيند تعريق آسيب برساند و نيز عواملي چون گرما و رطوبت هوا ممكن است به شيوه‌اي خطرناك توان جسمي اين بيماران را در تنظيم قند خون، كاهش دهد.

كافئين براي حفظ سلامت پوست مفيد است


getty-1.jpg
در يك آزمايش جديد معلوم شد كافئين موجود در نوشيدني‌هاي مختلف شامل قهوه، چاي و كولا و يا حتي شكلات براي حفظ سلامت پوست نيز مفيد است.
به گزارش سرويس سلامت ايسنا، مجله تخصصي «مطالعات سرطان» در مقاله جديدي منتشر كرد كه مصرف كافئين مي‌تواند خطر ابتلا به يكي از انواع شايع سرطان‌هاي پوستي را كاهش دهد. در اين آزمايش مشخص شد نوشيدن قهوه كافئين دار خطر ابتلا به شايعترين نوع سرطان پوست موسوم به «كارسينوم سلول باسال» را كاهش مي‌دهد.

كم آبي بدن،عامل مهمي در ابتلا به سنگ‌هاي غدد بزاقي است

nanodrops-of-water.jpgيك جراح و متخصص گوش، گلو و بيني گفت: علت اصلي ابتلا به سنگ‌هاي غده بزاقي ناشناخته است البته كم‌آبي بدن عامل مهمي در دچار شدن به اين بيماري است.
دكتر عليرضا مصباحي در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس «سلامت» خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، افزود: بيماراني كه تحت اعمال جراحي مانند برخي اعمال جراحي دستگاه گوارش قرار مي‌گيرند و به مدت طولاني نبايد از طريق دهان غذا بخورند ممكن است دچار سنگ غده بزاقي شوند چون هر چه بزاق كمتر ترشح شود، احتمال ابتلا به سنگ‌هاي غده بزاقي افزايش مي‌يابد.

کاهو تقویت‌کننده معده، روده و ضد یبوست

سوسیس و کالباس باعث تشدید یبوست می‌شوند

کار‌شناس تغذیه مرکز تحقیقاتی و درمانی دیابت یزد گفت: «غذاهای پرچرب، شیرینی‌ها و خوراکی‌هایی مثل سوسیس و کالباس و غذای مانده و خوراکی‌هایی که در آن مواد نگه‌دارنده زده باشند، یبوست را تشدید کرده و معده را ضعیف می‌کند.»

ناهید برخورداری در گفت ‌و ‌گو با خبرنگار سینانیوز در یزد، در خصوص راه‌های درمانی یبوست اظهار داشت: «یبوست ممکن است بر اثر کمبود تراوش‌های کبدی و لوزالمعده و روده صورت گیرد.» 
وی ادامه داد: «برای رفع این عامل، غذاهای سلولزدار مثل آرد سبوس‌دار و سبزی‌های تازه مفید است. ساعات خوردن غذا و منظم خوردن نیز در رفع یبوست موثر است به طوریکه پرخوری و نامرتب خوردن و پر نمودن معده بسیار زیان آور است.» 
برخورداری افزود: «استراحت دادن به معده و نخوردن حتی به مدت کوتاه، باعث می‌شود که دستگاه گوارش استراحت نموده و کار خود را خوب انجام دهد. همچنین غذاهای پرچرب و شیرینی‌ها و موادی مثل سوسیس و کالباس، غذاهایی که مدتی می‌ماند و خوراکی‌هایی که در آن مواد نگه‌دارنده زده باشند، یبوست را تشدید نموده و معده را ضعیف می‌کنند.» 
این کار‌شناس تغذیه در ادامه افزود: «سبزیجات و داروهای گیاهی علاوه بر فعال نمودن معده، در هضم غذا بسیار مفید است.» 
وی با اشاره به اینکه کاهو تقویت کننده معده و روده و ضد یبوست است، گفت: «به منظور درمان یبوست بهتر است کاهو همراه با روغن زیتون مصرف شود، البته برگ‌های تیره خاصیت بیشتری دارند. همچنین به منظور رفع یبوست بهتر است کاهو همراه با آبلیموی تازه و روغن زیتون مصرف گردد.» 
این کار‌شناس تغذیه در ادامه با اشاره به روش‌های دیگر درمان یبوست متذکرشد: «گشنیز تقویت کننده معده و ضد باکتری معده و روده می‌باشد. همچنین برای جلوگیری از یبوست می‌توان روزی ۲۰گرم سبزی گشنیز را خردکرده و میل کرد.» 
کار‌شناس تغذیه مرکز تحقیقاتی و درمانی دیابت یزد در پایان توصیه کرد: «مبتلایان به یبوست روزی ۴-۵ عدد انجیر یا آلومشهدی را که شب قبل در آب خیس خورده است، ناشتا مصرف کنند چرا که این کار کمک زیادی به کاهش یبوست در افراد می‌کند.»