زولبيا از باميه بدتر است




متخصص تغذيه و رژيم درماني/دکتر تيرنگ نيستاتي/ دانشيار انستيتو تحقيقات تغذيه کشور و دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي

زولبيا و باميه از شيريني‏هاي ويژه ماه رمضان هستند که در کنار نان، پنير، سبزي و... سر سفره افطار خودنمايي مي‏کنند...
 معمولا سوالي که براي بسياري از افراد مطرح مي‏شود، اين است که مصرف اين شيريني‌ها چه مقدار مجاز است؟ درحالي که بايد گفت مقدار مجازي براي مصرف آنها، تعريف نشده است و به‏طور کلي هر چه اين شيريني‌ها کمتر مصرف شوند، بهتر است. از آنجا که مصرف فراوان زولبيا و باميه در ماه رمضان به صورت عادت درآمده و با توجه به تقاضا به بازار عرضه مي‏شود، بهتر است مصرف‏کنندگان اين شيريني، نکاتي را درباره آن به خاطر داشته باشند. در ماه رمضان معمولا فعاليت بدني کمتر و نظم وعده‏هاي غذايي و حجم غذا نسبت به ساير ماه‏ها نيز متفاوت است، بنابراين خوردن زولبيا و باميه در افرادي که مستعد اضافه‌وزن و چاقي هستند، مي‏تواند باعث دريافت انرژي مازاد و افزايش وزن شود. 

عمر طولانی با ادویه‌جات


اگر غذای فلفل‌دار و تند می‌خورید، بیشتر عمر خواهید کرد. امـروزه، تحقیـقات نـشـان می‌دهد کسانی که غذاهای فلفل‌دار با سس‌های تند را در برنامه غذایی‌شان جای می‌دهند، سالم تر و طولانی‌تر از افرادی که غذاهای تند نمی‌خورند زندگی خواهند کرد.پـس بـه راهتان ادامه بدهید، مقدار بیشتری فلفل به تخم‌مرغتان اضافه کنید و مقداری گالینا‌بلانکا روی استیک بریزید. با اینکار زندگیتان را طولانی‌تر خواهید کرد.
عمر طولانی با ادویه‌جاتتاریخچه انواع فلفل‌ها
فرهنگ‌های بسیاری در سرتاسر جهان در طول سال‌ها از ادویه‌ها و سس‌های تند، نه فقط برای مزه، استفاده کرده‌اند. فلفل و ادویه‌های تند و سایر ادویه‌جات در ابتدا در تمدن‌های باستانی برای تزئینات و مصارف داروئی استفاده می‌شد. امروزه، ترکیبات بسیاری از غذاهای سنتی هنوز در امریکای لاتین، آسیا، خاورمیانه و آفریقا مورد استفاده قرار می‌گیرند.
متداول ترین نوع فلفل که در سر‌تا‌سر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد، شیلی پِپِر یا همان فلفل قرمز است که بعد از نمک محبوب‌ترین ادویه به حساب می‌آید. این نوع فلفل ابتدا در پرو، مکزیک و توسط سرخپوستان امریکایی ۱۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح در قرن ۱۵ و ۱۶ استفاده می‌شد. فلفل قرمز و سایر انواع فلفل‌های ادویه‌دار توسط کاشفین به سایر جهانیان در اروپا، آسیا و افریقا معرفی شدند.

تغذیه و کم‌خوابی


تغذیه و کم‌خوابیامروزه همه جا درباره غذا و رژیم غذایی صحبت می‌شود. ولی باید بدانید غذایی که می‌خورید نه تنها روی مقدار وزن و سلامتی بدن شما موثر است، بلکه روی وضعیت خواب شما نیز اثر دارد. مصرف بعضی غذاها باعث ایجاد خواب راحت و بعضی دیگر باعث اختلال در خواب می‌شوند.اگر مصرف غذاهای مناسب برای خواب نتیجه نداد، مصرف ویتامین و مکمل‌ها ممکن است پاسخ خوبی دهد.
غذاهایی که باعث خواب راحت می‌شوند شامل:سبزی‌جات سبز رنگ و برگی شکل مثلکاهو، اسفناج و... که کلروفیل فراوانی دارند، غلات و نان های سبوس‌دار، قارچ‌ها.
در بین میوه‌ها، انواع توت‌ها و سبزی‌های معطری مثل ریحان و شوید برای رفع اختلالات مربوط به خواب موثرند.
نوشیدن یک لیوان شیرگرم در موقع خواب، مثل یک دارو باعث خواب راحت می‌شود. شیر دارای اسیدآمینه تریپتوفان است. تریپتوفان در بدن تبدیل به سروتونین می‌شود. سروتونین یک ناقل عصبی است که باعث ایجاد خواب می‌شود. سایرغذاهای غنی از تریپتوفان شامل عسل، گوشت بوقلمون، سفیده تخم‌مرغ و ماهی تن است که می‌توانند قبل از خواب مصرف شوند.

مصرف اندک نمک ابتلا به سرطان معده را کاهش می‌دهد



خبرگزاری فارس: تحقیقات پزشکی در انگلیس نشان داد که مصرف اندک نمک در روز احتمال ابتلا به سرطان معده را کاهش می دهد.
خبرگزاری فارس: مصرف اندک نمک ابتلا به سرطان معده را کاهش می‌دهد

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری خاورمیانه، این تحقیقات حاکی است: مصرف میانگین پایین نمک در رژیم غذایی روزانه به میزان قابل ملاحظه‌ای از ابتلا به انواع سرطانها و در صدر آن سرطان معده پیشگیری می‌کند.
این تحقیقات توصیه کرد: ضروری است مصرف میانگین نمک در روز از 6 گرم فراتر نرود. این در حالی که میانگین مصرف روزانه کنونی نمک در بین انگلیسی ها حدود 8.6 گرم است.

پیاز بخورید تا استخوانهای سالم داشته باشید



خبرگزاری فارس: محققان سوئیسی در تحقیقات جدید خود دریافتند که مصرف پیاز از ابتلا به پوکی استخوان جلوگیری می‌کند.
خبرگزاری فارس: پیاز بخورید تا استخوانهای سالم داشته باشید

به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس به نقل از خبرگزاری خاورمیانه، دانشگاه برن در سوئیس نیز براساس تحقیقات خود گفتند که مصرف مداوم پیاز برای پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان به وی‍ژه در زنان سالمند مفید است.
این محققان افزود: آنها در جریان آزمایشها دریافتند که یک ترکیب طبیعی موجود در پیاز نقش موثری در تقویت استخوان و کاهش خطر ابتلای آن پوکی ایفا می‌کند.

اينقدر شيريني نخوريد


جام جم آنلاين: شله‌زرد و حلوا را دوست دارم چون خوشمزه هستند. زولبيا و باميه را كه نگو؛ مگر مي‌شود سفره افطار بدون آن چيده شود؟! يك فسقل آبنبات و پولكي و نقل هم كه شيريني ندارد. ميوه و شربت‌خانگي هم چون طبيعي است، چاق نمي‌كند.
اصلا من كه 17 ساعت روزه‌دار بوده‌ام چقدر و چه نوع مواد قندي را مجازم در ساعات ميان افطار و سحر بخورم تا انرژي از دست رفته‌ام را جبران كند و بنيه‌ام را براي ساعات روزه‌داري تقويت كند؟
شيريني‌هاي طبيعي هم چاق مي‌كند
به گفته كارشناسان، مصرف شيريني‌هاي طبيعي در زمان افطار باعث تامين قند خون روزه‌دار شده و اشتها را كنترل مي‌كند و از همه مهم‌تر ارزش تغذيه‌اي بالايي دارد.
به همين جهت اغلب روزه‌داران در زمان افطار يا سحر چاي، شير يا آبجوش خود را بدون قند و در عوض با تعداد زيادي خرما، مويز، انجيرخشك و... ميل مي‌كنند. غافل از آن‌كه اين شيريني‌ها در مقايسه با حبه‌هاي قند كالري زيادتري در خود ذخيره دارد.
مي‌پرسيد چرا؟ در يك عدد خرما 20 كالري و در يك حبه قند سه گرمي 12 كالري انرژي نهفته است. يعني اگر شما در زمان افطار سه عدد خرما ميل كنيد 60 كالري، يعني دو برابر سه حبه قند انرژي دريافت كرده‌ايد.

عوارض اضافه وزن


جام جم آنلاين: بر اساس آمار، درصد زيادي از مردم به اضافه وزن مبتلا هستند، اما از عوارض اضافه وزن و چاقي چنان‌ كه بايد، خبر ندارند.
اگر جزو اين دسته افراد هستيد، عوارض پي آمده را باتأمل بيشتري بخوانيد:
نازايي: خانم‌هاي چاق بيشتر در معرض نازايي ناشي از چاقي قرار دارند.
آرتروز: هر قدر وزن‌تان بيش از حد معمول باشد، فشاري كه بر مفاصل، بخصوص در نواحي مفاصل پا وارد مي‌شود، بيشتر است.
نقرس: اضافه وزن سبب افزايش اسيد اوريك در خون مي‌شود. اين اسيد با رسوب در مفاصل بخصوص در ناحيه مفاصل انگشتي پا به درد و نقرس منجر مي‌شود.
سرطان پروستات: فشار چربي به ناحيه پروستات، مردان چاق‌ را بيش از ديگران تهديد مي‌كند.
ديسك كمر: افزايش وزن و حجيم شدن شكم، بناچار مركز ثقل بدن را تغيير مي‌دهد. نتيجه اين تغيير فشار روي ديسك‌هاي بين مهره‌اي‌ است. فشار اين ديسك‌ها نيز به نوبه‌خود دردهاي سياتيك و ديسك كمر را به همراه خواهد آورد.
ديابت و مرض قند: بيماري ديابت بيشتر ارثي قلمداد مي‌شود، اما در بين وارثان، چاق‌ها زودتر از ديگران مرض‌قند خود را به ارث مي‌برند!
كاهش توان سيستم ايمني: عفونت‌هايي چون برونشيت مزمن و ذات‌الريه در افراد چاق‌ بيشتر است. پس از اعمال جراحي هم آنها ديرتر و سخت‌تر بهبود مي‌يابند.
واريس: درصد بروز اين بيماري كه فشار به مويرگ‌ها و خونمردگي را سبب مي‌شود بين افراد چاق بيشتر است.
تصلب شرايين: رسوب كلسترول در رگ‌ها حالت ارتجاعي آنها را از بين مي‌برد و از آنجا كه كلسترول افراد چاق بيشتر است، تصلب شرايين در اين افراد نمود بيشتري دارد.

چاي با عطر بهار نارنج


جام جم آنلاين: بهار نارنج، شكوفه درخت نارنج است كه در فصل بهار بر درخت ظاهر و در پاييز به ميوه نارنج تبديل مي‌شود. از آنجا كه بهارنارنج بوي مطبوعي دارد، براي خوش‌طعم‌كردن مواد غذايي و در پخت مربا به كار مي‌رود.
خواص درماني:
بيشترين تاثير بهارنارنج بر سيستم عصبي است و در تمام كتاب‌ها از خواص خواب‌آوري و آرام‌بخشي آن ياد شده است.
بهارنارنج تقويت‌كننده قلب و دستگاه گوارش هم هست. بهارنارنج در درمان سردردهاي عصبي بويژه سردردهايي با منشأ ميگرني، تاثير فراواني دارد.
همچنين در درمان درد‌هاي عادت ماهانه زنان، تپش نامنظم قلب، تشويش، اضطراب، تحريكات عصبي و حتي جلوگيري از آبريزش بيني و زكام موثر است.
مخلوط بهارنارنج با آب كرفس براي دفع سنگ كليه و مثانه بسيار مفيد است و آشاميدن آن در صبح ناشتا براي قطع اسهال توصيه مي‌شود.
كساني كه اشتهاي خوبي براي خوردن غذا ندارند، مي‌توانند از عرق بهارنارنج به عنوان اشتهاآور استفاده كنند. بعضي نيز معتقدند بهارنارنج افزون بر درمان ضعف اعصاب، در رفع سكسكه و درمان آن نيز موثر است.
در تحقيقات جديد بهارنارنج اثراتي مشابه ديازپام در كاهش اضطراب بيماران قبل از عمل جراحي نشان داده است.

كودكاني كه اضافه وزن دارند


جام جم آنلاين: بيش از يك‌سوم كودكان امروزي با اضافه وزن و چاقي دست و پنجه نرم مي‌كنند كه محدوديت‌هاي زيادي براي آنها به همراه داشته است.
منع مصرف ميان وعده‌هاي شيرين و پركالري در مدارس، تغيير برنامه غذايي در خانواده‌ها و همچنين تشويق فرزندان به فعاليت‌ بدني در اوقات فراغت، از راهكارهايي است كه مي‌تواند مهم‌ترين و بيشترين اثر‌گذاري را در كاهش وزن داشته باشد.
براساس مطالعات جديد، بهترين راهكار كمك به كاهش وزن فرزندان، همراه شدن والدين با آنها در برنامه‌اي است كه براي اين كار در نظر گرفته شده است.
اگرچه والدين همه كودكان چاق با مشكل اضافه وزن مواجه نيستند كه بخواهند در برنامه در نظر گرفته شده با فرزندانشان همراه باشند، اما مطالعات مرتبط حاكي است چاقي فرزندان بيشتر زمينه ارثي دارد و مي‌توان علت اصلي آن را در والدينشان جستجو كرد.
اگر والدين در اين برنامه همراه فرزندانشان باشند، انگيزه لازم را براي كاهش وزن در اختيار آنها قرار مي‌دهند و فرزندان نيز آنها را به عنوان يك الگوي مناسب مي‌پذيرند. در اين تحقيق، 80 كودك چاق در محدوده سني هشت تا 12 سال همراه والدينشان شركت داشتند.

بايد‌ها و نبايد‌هاي تغذيه مبتلايان به HIV


جام جم آنلاين: مبتلايان به ايدز مي‌توانند هر غذايي را كه ميل داشته باشند، بخورند. در واقع هر چه غذاي سالم و مقوي بيشتري بخورند بهتر است. غذا ممكن است بر اثر باكتري‌ها و ويروس‌هاي مضر، آلوده و مسموم شود. فردي كه چنين غذايي را بخورد، ممكن است مسموم و بيمار شود. از آنجا كه HIV بر سيستم ايمني بدن اثر گذاشته و مقاومت بدن كم مي‌شود، پس افراد آلوده به آن در برابر ميكروب‌ها و باكتري‌ها آسيب‌پذيرتر بوده و بايد از خوردن غذاهاي آلوده پرهيز كنند.
غذاي مناسب و سرشار از مواد خوراكي مغذي همراه ميوه‌ها و سبزي‌هاي تازه بسيار لازم است. اين بيماران بايد به اندازه كافي آب و مايعات هم مصرف كنند.
حفظ ايمني و بهداشت غذا
غذا ممكن است بر اثر باكتري‌ها و ويروس‌هاي مضر، آلوده و مسموم شود. فردي كه چنين غذايي را بخورد، ممكن است مسموم و بيمار شود.
از آنجا كه HIV بر سيستم ايمني بدن اثر گذاشته و مقاومت بدن كم مي‌شود، پس افراد آلوده به آن در برابر ميكروب‌ها و باكتري‌ها آسيب‌پذيرتر بوده و بايد از خوردن غذاهاي آلوده پرهيز كنند.
اين افراد اگر دچار مسموميت غذايي شوند، وزن بدنشان كاهش يافته و ضعيف‌تر مي‌شوند و مقاومت آنها در برابر عفونت‌هاي بعدي كمتر خواهد شد.
با رعايت بعضي اصول بهداشتي مي‌توان از بيشتر مسموميت‌هاي غذايي پيشگيري كرد. تدابير بهداشتي براي افراد آلوده به HIV به دومنظور پيشگيري از آلودگي محيط تهيه غذا و پيشگيري از تكثير ميكروب‌ها در غذا و رسيدن به مقدار خطرناك انجام مي‌شوند.
رعايت اصول بهداشتي به صورتي كه در زير توصيه شده، دستيابي به هر دو طرف و حداكثر حفاظت در برابر خطر ميكروب‌هاي مضر را تضمين مي‌كند.

آیا امگا3 معجزه می‌کند؟(1)


"چه کار خوبی کردی که امگا خوردی!" این جمله ای است که اغلب آن را می‌شنویم...
آیا امگا3 معجزه می‌کند؟(1)
امگا تبدیل به ستاره شده ، این کلمه در همۀ زبان ها افتاده و رایج شده است: باید گفت که نام پزشکی آن اسید ایکوزاپنتنوئیک است، البته نام های دیگری هم بر روی این اسیدی که انگار قرار است ما را از همۀ بیماری ها نجات دهد، گذاشته می‌شود.امگا به درد چه بخش هایی می‌خورد؟
تقریباً همه! زیرا امگا در تمام میلیاردها سلول ما و در تمام سطوح وجود دارد، از جمله: شکل گیری، رشد، تولید مثل و... . هیچ یک از سیستم های بدن ما (سیستم قلبی عروقی، مغزی، هورمونی و ...) مستثنا نیستند، و هیچ یک نمی‌توانند بدون وجود این امگا به خوبی کار کنند.

نکاتی مهم برای همه روزه داران؛ سحری و افطاری چی بخوریم؟


ماه رمضان فرصت مناسبی برای پاکسازی روح و جسم است. در این ماه معنوی شما می‌توانید به فكر پاكسازی بدنتان از سموم باشید. هرساله پس از ماه مبارك رمضان، بسیاری از افراد افزایش وزن پیدا می‌كنند یا ضعیف ‌شده یا دچار بیماری‌های گوارشی می‌شوند كه پرخوری و رژیم غذایی نادرست دلیل عمده این عوارض است.

برترین مجله اینترنتی ایران


 برترین ها: ماه رمضان فرصت مناسبی برای پاکسازی روح و جسم است. در این ماه معنوی شما می‌توانید به فكر پاكسازی بدنتان از سموم باشید. روزه‌داری علاوه بر اینکه موجب ارتقای سلامت فردی، خانوادگی و اجتماعی افراد می‌شود، آدابی دارد که رعایت آنها به‌ خصوص در زمینه تغذیه، موجب بهره‌‌وری بیشتر از فواید معنوی و بهداشتی در این ماه می‌شود. در طول روزه‌داری، دستگاه گوارش برای چند ساعت خالی می‌مانر واقع این دستگاه و دیگر دستگاه‌هایی که به نحوی در هضم و جذب مواد غذایی دخالت دارند، استراحت می‌کنند و پس از روزه‌داری به نحو بهتری اعمال خود را انجام می‌دهند. اما هرساله پس از ماه مبارك رمضان، بسیاری از افراد افزایش وزن پیدا می‌كنند یا ضعیف ‌شده یا دچار بیماری‌های گوارشی می‌شوند كه پرخوری و رژیم غذایی نادرست دلیل عمده این عوارض است

غذای هوشمند/ ارسال پیام سیرشدن و مبارزه با چاقی



محققان دانمارکی امیدوارند که بتوانند غذای هوشمندی ارائه کننده که با مصرف آن مغز پیام سیر بودن دریافت کند.
به گزارش خبرگزاری مهر، محققان اظهار داشتند که غذای هوشمند می تواند به مغز پیام بدهد که بدن به اندازه کافی غذا مصرف کرده و در نتیجه فرد خوردن غذا را متوقف کند؛ تحقیقاتی که در نهایت می تواند راهکاری برای مقابله با چاقی باشد.
یک گروه تحقیقاتی در دانمارک کار روی غذاهای هوشمندی را که می تواند مسئله جهانی چاقی را مغلوب کند، آغاز کرده اند. آنها ابراز امیدواری کرده اند که غذایی که در نهایت تولید می کنند دربرگیرنده یک ماده شیمیایی ویژه باشد که پیامی که اعضای داخلی در زمان احساس سیری به مغز ارسال می کنند را تقلید کند.
دانشمندان امیدوارند که بتوانند غذایی تولید کنند که مغز را پس از خوردن چند لقمه با احساس سیر بودن فریب دهد
اگر این تحقیقات ثمربخش باشد، ارسال زودهنگام پیام سیر شدن و دریافت آن توسط مغز موجب می شود که مغز فریب خورده و خوردن را متوقف کند.

زردچوبه خطر ابتلا به بیماری دیابت را کاهش می دهد


نتایج تحقیقات انجام شده بر روی 240 نفر از افراد محتمل به ابتلای دیابت نشان می دهد که مصرف ادویه جات حاوی زردچوبه و کاری می تواند خطر ابتلا به انواع دیابت را کاهش دهد.
به گزارش خبرگزاری مهر، ترکیبات موجود در ادویه جات خصوصا زردچوبه منجر به افزایش عملکرد سلولهای بتا که در غده پانکراس قرار دارند می شود.
غده پانکراس تولید کننده هورمون انسولین در بدن می باشد و انسولین تنظیم کننده  قند خون در بدن است.
همچنین خاصیت ضد التهاب بودن زردچوبه می تواند از سلولهای بتای پانکراس محافظت کند.
به گفته محققان، ارتقاء شیوه زندگی افراد از طریق تغذیه سالم، ورزش، کاهش مصرف کالری، افزایش مصرف سبزیجات و ادویه جات گیاهی که غالبا در غذاهای سنتی آسیایی ها رواج داشته است  می تواند از ابتلا به دیابت نوع دوم و درمان آن موثر واقع شود.

روزه چـاقـتـان نـکـنـد!

بعضی روزه‌داران می‌گویند در پایان ماه رمضان، چاق می‌شوند! وقتی روزه می‌گیریم، معمولا انرژی دریافتی بر انرژی مصرفی غالب می‌شود. معمولا میزان فعالیت فیزیكی افراد در ماه رمضان كمتر و استراحت و خواب بیشتر می‌شود...

 از سوی دیگر، بعد از آنكه چند روز روزه می‌گیریم، سوخت‌وساز بدن پایین می‌آید و وزن افزایش پیدا می‌کند. از طرفی در ماه رمضان از آنجا که فرصت كمتری برای خوردن داریم، بسیاری از ما در مقایسه با روزهای عادی از افطار تا سحر با ولع بیشتری غذا می‌خوریم. برخی از غذاهای مخصوص این ماه مثل حلیم، زولبیا و بامیه نیز انرژی بالایی دارند، بنابراین اگر فردی می‌خواهد با روزه‌داری وزن كم كند، باید به اندازه غذا بخورد و تا جای ممکن فعالیت فیزیکی داشته باشد.برخی افراد می‌گویند روزه نمی‌گیرند چون ضعف می‌كنند اما دلیل ضعف كم‌خوردن نیست و كم‌آبی بیشتر باعث ضعف می‌شود. امسال ماه رمضان با روزهای بلند تابستان، همزمان شده و طبیعی است كه اگر در فاصله افطار تا سحر به اندازه كافی آب یا سایر مایعات نوشیده نشود، بدن دچار كم‌آبی می‌شود و ضعف می‌کنیم.

در ضمن، بسیاری از افراد چون فاصله افطار تا سحر كوتاه است، ساعت 12-11 شب شام می‌خورند و دیگر برای سحری خوردن بلند نمی‌شوند و این فاصله طولانی غذاخوردن تا افطار روز بعد خود باعث افت قندخون می‌شود و افت قند عامل ضعف در طول روز است. اگر كسی كم وزن اما سالم است، می‌تواند با برنامه‌ریزی درست، دریافت غذایی خود را بین ساعت‌های افطار تا سحر بالا ببرد و روزه بگیرد.

منبع: هفته نامه سلامت

نخوردن سحری باعث زخم معده می‌شود


رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی ایران با اشاره به اینکه هرگز بدون سحری نباید روزه گرفت گفت: نخوردن سحری باعث افزایش میزان اسید معده و بروز زخم معده و سایر اختلالات گوارش می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی محلات شهر تهران"پامنیوز" لطفعلی پورکاظمی با اشاره به توصیه‌هایی برای تغذیه ورزشکاران اظهار داشت: ورزشکاران باید دقت داشته باشند که هرگز بدون سحری روزه نگیرند زیرا وعده سحری در نقش صبحانه و ناهار است.

وی افزود: با نخوردن سحری میزان اسید معده در بعد از ظهر و عصر به قدری زیاد می‌شود که احتمال بروز زخم معده و زخم اثنی‌عشر و سایر اختلالات گوارش وجود دارد.

سرگیجه های سالمندان روزه دار ناشی از كم آبی است



سلامت نیوز :'زهرا عبداللهی' درگفت وگویی افزود: اگر سالمندان به مقدار كافی آبی مصرف نكنند دچار سرگیجه می شوند و اینگونه سرگیجه ها اگر موجب از حال رفتن و افتادن آنان شود، برای سالمندان خطرآفرین است.
وی ادامه داد: مصرف میوه رنده شده، لبنیات به ویژه شیر كم چرب، استفاده از انواع سوپ ها و آش ها در افطار و سحر و همچنین نوشیدن چای كمرنگ در فاصله افطار تا سحر برای سالمندان مفید است و می تواند تعادل آب و مواد معدنی را برقرار كند.به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ؛ رییس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در ادامه به بیماری فشارخون اشاره كرد و‌ اظهار داشت: افراد دارای فشار خون خفیف و متوسط همراه با اضافه وزن می توانند روزه بگیرند و روزه داری به كاهش فشار خون آنان كمك می كند اما برای مصرف دارو باید با پزشك معالج خود مشورت كنند.
به گزارش روز شنبه وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشكی، عبداللهی گفت: تقریبا تمام داروهای كنترل كننده فشارخون عوارض جانبی دارند بنابراین روش های غیر دارویی برای كنترل فشارخون بیشتر توصیه می شود.وی خاطرنشان كرد افراد مبتلا به فشار خون بالا باید دریافت نمك و چربی خود را كنترل كرده و از كشیدن سیگار خوداری كنند همچنین روزه برای افرادی كه فشارخون شدید دارند یا فشارخون آنها به طور ناگهانی بالا می رود و كنترل شده نیست، توصیه نمی شود.


در ماه رمضان دهانی خوشبو داشته باشیم


در ماه مبارک رمضان مسواک زدن و جلوگیری از تغییرات حرارتی در خوشبویی دهان نقش موثری دارند.
دکتر علی یزدانی، دندانپزشک و معاون آموزش نظام جمهوری اسلامی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران اظهار کرد: در ماه مبارک رمضان در بهداشت دهان و دندان دو نکته خیلی مهم است. اولین نکته مسواک زدن قبل از اذان صبح است.

به گفته دکتر یزدانی برخی از روزه داران به علت اینکه ممکن است در اثر مسواک زدن، لثه و دهانشان خونریزی کند مسواک نمی زنند زیرا دهانشان در اثر خونریزی نجس می شود.

کمبود آهن عامل ریزش و کم حجم شدن موها


اختلالات کم خونی و آهن یکی از عوامل مهم در کم حجم شدن و ریزش مو است.
دکتر پرویز طوسی، متخصص پوست و مو در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگارانگفت: بسیاری از افراد تا دوران نوجوانی و جوانی دارای موهای پرحجم و شادابی هستند و به تدریج با کاهش حجم مو و نازک شدن تارهای موی خود مواجه می شوند و باعث نگرانی در افراد به خصوص در خانم ها می باشد.

وی تصریح کرد: دلایل مختلفی برای کاهش حجم مو است که یکی از شایع ترین و مهمترین دلیل کاهش حجم مو ریزش موها است.

استفاده ازشیرینی زیاد درسحرباعث افزایش انسولین در خون می شود


 استفاده از مواد قندی و شیرینی به مقدار زیاد در وعده سحر باعث افزایش ناگهانی هورمون انسولین در خون و در نتیجه كاهش ناگهانی قند خون می شود .

1391/05/07 - 15:08
دكتر 'محمد صادق كرمانی ' روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: مصرف زیاد مواد قندی و شیرینی در وعده سحری ممكن است عوارضی چون سر گیجه، بی حالی، پرخاشگری، عصبانیت و ضعف ناگهانی را به دنبال داشته باشد كه اینها از عوارض كاهش قند خون است .
وی تاكید كرد كه وعده سحری روزه داران نباید حذف شود زیرا حذف وعده سحری باعث ایجاد اختلال در سوخت و ساز بدن می شود و همچنین بوی بد دهان، سردرد، دردهای عضلانی، سوزش سر دل، افزایش ناراحتی معده، بی خوابی و عصبانیت را به دنبال دارد.

صبحانه مقوي مصرف كنيد



خوردن يك صبحانه كامل و مغذي در اولين ساعات آغاز روز مي‌ تواند در سلامتي فرد نقش بسزايي داشته باشد.

157-13.jpg
به گزارش سرويس «سلامت» ايسنا، آكادمي رژيم غذايي و تغذيه آمريكا، مصرف صبحانه سالم پيشنهادي خود را اين طور ارائه داده است:
- مصرف پروتئين‌هاي كم چرب از قبيل تخم مرغ، پنير و كره بادام زميني توصيه شده است.
- مصرف همزمان پروتئين وكربوهيدرات‌‌هاي سبوس دار همانند غلات سبوس دار، نان و بلغور جو مفيد بوده همچنين خوردن انواع ميوه‌ها و سبزيجات توصيه اكيد شده است.
به گزارش ايسنا به نقل از پايگاه اينترنتي «هلت دي»، مصرف صبحانه مقوي و كامل به حدي مهم است كه به افراد توصيه شده است در صورتي كه زمان كافي براي آماده كردن اين وعده غذايي را پيش از آغاز فعاليت‌هاي روزمره ندارند از شب قبل آن را آماده كنند.

يبوست سبب ريزش مو مي‌شود/مصرف «آب نخود» از ریزش مو جلوگیری مي‌کند


45-55.jpgیک متخصص طب سنتی، اختلال درعملکرد سیستم گوارش را یکی از مهمترین عوامل ریزش مو عنوان واظهار كرد: اغلب افرادي که دچار ریزش موی سر می‌شوند از مشکل یبوست رنج می‌برند.
دکتر لیلا شیربیگی در گفت وگو با خبرنگار ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، با بیان این مطلب که مهمترین عوامل ریزش موی انسان مربوط به داخل بدن است اما متاسفانه فقط درمان و عوامل خارجی آن را موثر می‌دانند، گفت: می‌توان با مصرف درست و اصولی از مواد غذایی و زیاده‌روی نکردن در استفاده از آن تا حدود زیادی از ریزش موی سر جلوگیری کرد.

رژیم‌های غذایی غنی از نمک، موجب سنگ کلیه می‌شود


98399.JPG
محققان دانشگاه آلبرتاي کانادا دریافتند که مصرف رژیم‌های غذایی غنی از نمک، کلسیم بدن را کاهش می‌دهد و در پي آن موجب تولید سنگ کلیه در بدن می‌شود.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، «تاد الکساندر»، محقق ارشد این پژوهش و همکارانش به تازگی کشف کرده‌اند که رابطه مهمی بین سدیم و کلسیم در بدن وجود دارد؛ هر دو این مواد توسط یک مولکول در بدن کنترل می‌شوند.
هنگامی که جذب سدیم در بدن افزایش یابد، سدیم از طریق ادرار به همراه کلسیم دفع می‌شود و این امر موجب کاهش کلسیم بدن می شود و در پي آن باعث نازکی استخوان‌ها و پوکی استخوان می‌شود. این امر در حالی است که سطوح بالای کلسیم در ادرار نیز منجر به تشکیل سنگ‌های کلیوی می‌شود.

بيماري لثه نتيجه بهداشت ضعيف دهان و دندان است


بیماریهای پریودنتال همان بیماریهای لثه هستند. شما ممکن است به آن مبتلا باشید اما اطلاعی از بیماری خود نداشته باشید چرا که علائم اولیه خاصی وجود ندارد مگر خونریزی و قرمزی لثه ها هنگام مسواک زدن و بوی بد دهان.
به گزارش وب دا، عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز ضمن بیان این مطلب گفت: بيماري پريودنتال يا بافت هاي مجاور دندان يك بيماري عفوني شايع در ميان مردم است كه حدود 75% مردم به نوعي به اين بيماري مبتلا هستند. متخصصان دندانپزشكي از اين بيماري به عنوان يك بيماري خاموش و بي صدا نام مي برند زيرا به آرامي پيشرفت كرده و چون دردي ايجاد نمي كند اكثر افراد فكر مي كنند كه به چنين بيماري مبتلا نيستند در حالي كه اين بيماري مي تواند تا آنجا پيشرفت كند كه منجر به لق شدن دندان هاي بيمار شده و در نهايت شخص دندان هاي خود را از دست مي دهد.

نوشابه باعث كاهش ارزش غذايي شير مادر می شود


نوشابه علاوه بر عوارضی همچون پوكي استخوان، ديابت، كم خوني، چاقي، بيماري هاي قلبي  عروقي و نارسايي هاي كليوي و سرطان، در صورت مصرف زیاد در دوران شیردهی، سبب کاهش ارزش غذایی شیر مادر می شود.
به گزارش وب دا، معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی گناباد ضمن بیان این مطلب گفت: مواد موجود در نوشابه باعث كاهش يا حتي مانع جذب آهن مي شود و زمينه را براي بروز كم خوني آماده مي كند.
دکتر نوید عطار افزود: اين عارضه مي تواند به ويژه در گروه هاي سني كه نيازمند آهن هستند مانند كودكان، زنان و دختران مشكلات جدي ايجاد كند.
وی افزود: همچنین آسپارتام موجود در نوشابه هاي رژيمي اشتها آور است و باعث مصرف بيشتر غذا و در نتيجه چاقي مي شود.
دکتر عطار اظهار داشت: جايگزيني نوشابه با ماءالشعير گازدار شيرين نيز اصلا صحيح نيست، چراکه ماءالشعير داراي خاصيت و مناسب بايد تلخ مزه و بدون شكر باشد.
وی خاطر نشان کرد: دوغ نیز بايد كم نمك و بدون گاز باشد چرا كه گاز آن مانند گاز نوشابه باعث سوء هاضمه و اختلالات گوارشي مي شود.

روش تازه‌ای برای درمان عفونت مثانه



بسیاری از خانم‌ها دچار بیماری عفونت مزمن مثانه هستند. این بیماری بسیار دردآور است و هنوز به طور مشخص درمانی برای آن یافته نشده است. محققان موسسه ‌فناوری ماساچوست روش جدیدی را برای مقابله با این بیماری کشف کرده‌اند.
عفونت مثانه همواره با درد شدید همراه است؛ به‌ویژه زمانی که مثانه‌ی بیمار پر باشد. فرد بیمار نیازمند تکرار ادرار می‌شود و برخی‌‌ها ناچارند حتی تا ۵۰ بار در روز به توالت مراجعه ‌کنند.

کار نامنظم، به ویژه در شب، سبب افزایش احتمال حمله قلبی می شود




محدود کردن تعداد شیفت‌های کار در شب می‌تواند خطر ابتلا به ناراحتی های قلبی را کاهش دهد
تحقیقات نشان داده است که افرادی که ساعت کار منظم و ثابتی ندارند، بیشتر از افرادی که در ساعات مشخص و منظم روز کار می کنند در معرض خطر سکته قلبی قرار دارند.
یک بررسی تحلیلی از مطالعاتی که پیشتر در مورد بیش از دو میلیون فرد شاغل در بریتانیا انجام شده بودند نشان می دهد که کار کردن در شیفت‌های متفاوت سبب بر هم خوردن ساعت طبیعی بدن شده و بر شیوه زندگی چنین کارکنانی تاثیر منفی می گذارد.