بهبود سریع کبد‌چرب

بیش از یک‌سوم مردم آمریکای شمالی از ابتلا به کبدچرب رنج‌می‌برند. این بیماری‌می‌تواند منجر به بروز التهاب‌کبد، سیروز و سرطان‌کبد شود. ذخیره‌شدن مقادیر زیاد چربی در کبد بطور معني‌داری ریسک ابتلا به دیابت، حملات‌قلبی و مغزی، چاقی، برخی از انواع سرطان‌ و نهایتا مرگ زودرس را افزایش می‌دهد.
بر اساس تحقیقاتی که در مجله تغذیه کلینیکی آمریکا به چاپ رسید محدودکردن کربوهیدرات در کم‌کردن چربی کبد بسیار موثرتر از کم‌کردن کالری دریافتی یا میزان چربی است.
هجده نفر در این آزمایش مورد بررسی قرار گرفتند. این افراد از برنامه غذایی کم‌کالری یا از برنامه غذایی کم‌کربوهیدرات پیروی می‌کردند. بعد از دو هفته نتایج MRI نشان داد کسانی‌که از برنامه غذایی کم‌کربوهیدرات استفاده می‌کردند مقادیر بیشتری از چربی کبد‌شان از دست دادند.
چرا کبد چرب موجب بروز بیماری‌ می‌شود؟
چرب‌شدن کبد گیرنده‌های انسولین را غیر فعال می‌کند در نتیجه قند خون افزایش می‌یابد و موجب می شود پانکراس مقادیر زیادی انسولین وارد خون نماید. انسولین قند را به تری‌گلیسیرید تبدیل می‌نماید که این کار موجب بروی کبد چرب می‌شود. ادامه این چرخه موجب افزایش میزان چربی‌بدن(چاقی)، قند خون (دیابت)، سطح بالای انسولین و تری گلیسیرید (عامل بروز سکته)  و التهاب (عتامل بروز سرطان و انواع بیماری) می‌شود.
بدن چگونه از کربوهیدرات‌ها استفاده می‌کند؟
کربوهیدرات‌ها در واقع قندهایی هستند که بصورت تکی، دوتایی، هزارتایی و میلیونی در کنار هم قرار می‌گیرند. یک ماده کربوهیدراتی قبل از آنکه بخواهد وارد خون شما بشود باید به یک شکر ساده تبدیل شود. از میان انواع قندها تنها 4 نوع (فروکتوز، گلوکوز، مانوز و گالاکتوز) می‌توانند از سیستم گوارشی شما وارد قسمتی از جریان خون‌تان بشوند که به کبد می رود. بعد از ورود به کبد تنها گلوکز می‌تواند از کبد خارج‌شده و به جریان عمومی خون وارد شود.

سبزیجات و کبد چرب

سبزیجات به واسطه داشتن فیبر، ویتامین ، مواد معدنی و ترکیبات خاص خود می‌توانند نقش عمده‌ای در درمان بیماری داشته باشند.
استفاده از انواع سبزیجات با طیف وسیع رنگی توصیه می‌شود.
این کار احتمال دریافت انواع زیادی از مواد مفید را افزایش می‌دهد. از آنجایی که فیبر و محتوای ویتامین سبزیجات فریزشده تغییر چندانی نمی‌کند استفاده از این‌گونه سبزیجات نیز می‌تواند مفید باشد.

سبزیجات زیر اصولا برای کسانی که کبدچرب دارند توصیه می‌شود.
۱. پیاز : به علت محتوای بالای فیبر و ویتامین C
۲. بروکلی : بخاطر داشتن مواد مواد سرطانی، ویتامین C ، فیبر و پروتئین بالا
۳. کلم : ویتامین C و مواد ضدالتهابی در این غذا به وفور یافت می‌شود.
۴. گوجه فرنگی: حاوی آنتی‌اکسیدان فوق‌العاده قوی به نام لیکوپن است.
۵. هویج : منبع خوبی از ویتامین A و فیبر را در اختیار شما می‌گذارد.
۶. فلفل : ویتامین‌های A و B و C به مقدار زیاد در این ماده غذایی وجود دارند.
۷. سیر: منبع خوب ویتامین C بوده و با چربی خون ، سرطان و فشار خون‌بالا مبارزه می‌کند.
۸. چغندر : برای درمان انواع بیماری‌های سیستم گوارشی مفید است. 

میوه‌ها و کبد چرب


حتما می‌دانید که میوه‌ها خاصیت بالایی دارند. این غذاها حاوی ویتامینع فیبر، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌های فراوانی بوده و به تولید سلول های کبدی و از بن بردن التهاب سلول‌های آسیب‌دیده کمک می‌کند.

البته برخی میوه‌ها مانند موز حاوی گلوکوز بالا هستند. این بدان معنی نیست که نمی‌توان آن‌ها را مصرف کرد بلکه باید در مصرف‌شان کمی‌دقت نمود.
توصیه ما این است که تمام نواع میوه‌ها را بخورید.
برخی از میوه‌های مفید به شرح زیر هستند.
1. آلو: حاوی آنتی‌اکسیدان و فیبر بالاست.
2. کشمش : این میوه نیز مانند آلو از آنتی‌‌اکسیدان و فیبر بالایی برخوردار است.
3. ذغال اخته: حاوی فیبر بالاست و وجود آنتوسیانین و فتوکمیکال‌های دیگر به عنوان آنتی‌اکسیدان‌های قوی آن‌را به یک میوه‌ایده‌آل تبدیل می‌نماید.
4.شاه‌توت: دارتای فیبر و مواد معدنی بالابوده و از لحاظ وجود انتی‌اکسیدان‌ها فوق‌العاده غنی است.
5. پرتقال: حاوی آنتی‌اکسیدان‌بالا بوده و دارای خاصیت ضد پیری است.

غذاهای که افراد دارای کبد چرب نباید بخورند.

افراد مبتلا به کبد چرب باید در استفاده از غذاهای زیر بسیار محتاط عمل نمایند:
نان‌سفید، کره، غلات‌صبحانه آماده(حاوی قند بالا)، برنج سفید، شکر تغلیظ‌شده، غذاهای پرچرب مثل همبرگر و پیتزا، غذاهای دارای کلسترول بالا، نوشیدنی های کربناته گازدار، فست‌فود‌ها و غذاهای سرخ‌شده

در مقابل حبوبات و غلات فرآوری نشده، نان غلات کامل، غذاهای پرپروتئین باید بیشترمورد استفاده قرار بگیرند و سعی کنید بجای شیر کامل از شیر کاملا چربی‌گرفته‌شده استفاده نمایید.
همچنین برخی از مطالعات نشان‌داده‌است که دارچین در درمان کبد چرب نقش دارد.

مکمل‌های مفید در درمان کبدچرب

اسیدهای چرب امگا-3 : شایع ترین مکمل‌ در درمان کبدچرب هستند. این مواد در برخی چربی‌های گیاهی مانند کانولا و روغن‌کتان و بعضی منابع دریایی مانند ماهی سالمون یافت می‌شوند.

فواید این مکمل به شرح زیر است:
1. گسترش بیاری‌های قلبی را کم می کند.
2. فعالیت انسولین را افزایش می‌دهد.
3. التهاب را کاهش می دهد.
4. برای افرادی که در کارکرد سیستم عصبی مرکزی مشکل دارند مفید است.
بسیاری از تحقیقات که بر روی حیوانات انجام شده است نشان داده‌است که استفاده از مکمل‌های حاوی امگا-3 که حاوی مقادیر بالای PUFA هستند چربی کبد را کاهش می‌دهد.
ال-کارنیتین : ال-کارنیتین موجب سوختن چربی‌ها در میتوکندری و آزادسازی انرژی و از بین بردن خستگی مزمن می‌شود.
استفاده از این مکمل برای افراد زیر باید هماهنگی پزشک‌تان صورت پذیرد:
1. بیماری های عروق محیطی
2. فشارخون بالا
3. بیماری های کبدی وابسته به الکل
4. دیابت
5. ناراحتی‌های کلیوی
در آزمایشی که نشان داد استفاده از کارنیتین به همراه برنامه غذایی می‌تواند عملکرد کبد را بهبود بخشد، سطح گلوکز پلاسما را تنظیم کند و میزان چربی‌ها را متعادل نماید روزانه 1 گرم کارنیتین بعد از صبحانه و شام به بیماران داده‌شد. 

رژیم‌غذایی در کبدچرب

1. خودداری از پرخوری بین وعده‌های غذایی
2. نوشیدن 8 تا 12 لیوان آب خالص و تصفیه شده
3. محدودکردن دریافت شکر و عدم استفاده از شکرهای مصنوعی
4. استفاده نکردن از غذاهای پرکالری
5. عدم استفاده از غذاهای آماده یا دوباره گرم‌شده
6. عدم استفاده از غذا هنگام افسردگی و ناراحتی
7. استفاده از حبوبات به عنوان اصلی‌ترین منبع پروتئینی
8. استفاده از نان غلات کامل
9. استفاده از سبزیجات و میوه‌های تازه
10. استفاده کمتر از غذاهای حاوی اسیدهای چرب‌اشباع 

رژيم غذايي كم چربي فشار خون را كاهش ميدهد

گزارش New England Journal of Medicine كه بر پايه آزمايشات بسياري كه انجام گرفته است تنظيم گرديده است نشان مي دهد كه رژيم غذايي غني از كربوهيدرات و سبزيجات و محدود از چربي ها بميزان چشمگيري ما را در بهبود فشار خون بالا كمك مي نمايد. همچنين بعضي از آزمايشات به اين نتيجه رسيده اند كه رژيم غذايي محدود از نمك در مورد بسياري از افراد تاثيري در بهبود فشار خون ندارد.
بسياري از افراد چون فكر ميكنند كه نمك باعث نگهداري بيشتر آب درون بدن مي شود لذا محدود كردن آن موجب ميگردد كه فشار خون بالا تنظيم گردد. افزايش دريافت نمك به سبب افزايش حجم خون موجب مي گردد كه فشار خون فرد بالا برود. به هر صورت اطلاعات نشان مي دهند كه محدود كردن دريافت نمك به مقدار كم تاثيري در بهبود فشار خون بالا ندارد و محدوديت زياد نمك هم ممكن است فشار خون را حتي بيشتر از قبل بالا ببرد. محدوديت بسيار شديد نمك اصلا مفيد نيست. ميزان مرگ و مير درافرادي كه داراي رژيم كم نمك بوده اند بالاست و داروهاي كاهش فشار خون نيز باعث كاهش سطح بهره هوشي ميشوند. از اين گذشته رژيم بسيار محدود از نمك ميتواند فشار و كلسترول خون را بالا ببرد و همچنين موجب بروز حملات قلبي بشود. كمبود نمك باعث ميشود كه كليه ها و غدد فوق كليوي مقدار بيشتري از هورمون هاي رنين و آلدوسترون توليد كنند كه اين امر موجب افزايش فشار خون ميشود.
به عبارت ديگر رژيم غذايي كم چربي و ورزش و كاهش وزن و محدود كردن الكل به همراه مصرف داروهاي كاهش فشار خون است كه ميتواند موجب به كاهش فشار خون گردد.

فشار خون بالا

Hypertension اصطلاحي پزشكي است كه براي بيان بيماري افزايش فشار خون بكار مي رود. اين بيماري هنگامي ايجاد ميشود كه فشار خون داخل رگهاي خوني افزايش مي يابد.
قلب و سيستم عصبي و سيستم كليوي و اندازه مويرگ هاي خوني مجموعا عواملي هستند كه در محاسبه فشار خون دخيل ميباشند. در 95% از افرادي كه به اين بيماري دچار مي شوند علت ابتلا كاملا مشخص نيست. دانش پزشكي اگر چه موفق شده است تا اين بيماري را تشخيص دهد و درمان نمايد اما هنوز علت اصلي ابتلا به اين بيماري مشخص نيست.
پزشكان و دانشمندان و محققين براي جلوگيري از ابتلا و همچنين مراقبت بهتر از بيماران مراحل زير را پيشنهاد مي كنند:
راهي براي كاهش دادن استرس هايتان پيدا نماييد. ورزش، ريلاكسيشن(قرار دادن بدن در شرايطي آرام و بي دغدغه و بدون فشار و تنش) و تنفس عميق راهي خوب براي بدست آوردن و بازيابي انرژي تان و احساس سبكي و راحتي است.
همچنين از نظر رژيم غذايي: غذاهاي حاوي نمك مانند گوشتهاي كنسروي و فرآوري شده،غذاهاي كنسروي و انواع پنيرها و ... نيز براي شما مضرند.
غذاهاي رستوراني نيز اكثرا بيش از حد لازم حاوي نمك مي باشند و لذا مصرفشان ضرر دارد
اگر در منزلتان غذا مي خوريد فقط مقدار كمي نمك به غذا اضافه كنيد( در صورت امكان اصلا اضافه نكنيد) و از مصرف نمك سر سفره نيز خودداري بعمل آوريد.
عدم مصرف زياده از حد نمك مي تواند ميزان احتباس آب و مايعات را در بدن كاهش داده و در نتيجه حجم خونتان تا حدودي كاهش يافته و از فشار بالاي خونتان نيز كاسته خواهد شد.
از مصرف زياد چربي هاي اشباع كه معمولا در فرآورده هاي گوشتي و فرآورده هاي شيري زياد هستند خودداري نماييد.

راههايي براي كاهش فشار خون

بدليل مشخص نبودن علت ابتلا به فشار خون در اكثر موارد بيان اينكه چگونه ميتوان آنرا بهبود بخشيد بسيار مشكل مي باشد.
اما رعايت نكات زير سواي تمام علت ها به شما كمك خواهد كرد تا فشار خونتان را بهبود ببخشيد.
· ورزش: ورزشهاي هوازي ميتوانند كمك خوبي براي كاهش وزن و خطر ابتلا به بيماري هاي قلبي و عروقي باشد. بعنوان مثال راهپيمايي تند و بمدت 35 تا 45 دقيقه در روز مي تواند شما را در كاهش فشار خونتان كمك نمايد. اگر مشكل قلبي داريد قبل از برنامه ريزي در مورد ورزش كردن و نحوه انجام آن حتمابا پزشك متخصص تان مشورت نماييد.
· كاهش وزن: از دست دادن 5 كيلوگرم از وزن ميتواند فشار خونتان را پايين بياورد.
· كاهش مصرف الكل: اگر ميخواهيد فشار خونتان پايين بيايد نبايد بيشتر از 1 اونس الكل در روز بنوشيد.
· كاهش استرس: استرس يكي از مهمترين عوامل ايجاد بيماري فشار خون است.
· كاهش دريافت سديم: نمك ميتواند باعث احتباس آب در بدن گردد لذا مصرف آنرا محدود كنيد. نمكمصرفي تان نبايد از روزانه بيش از 2400 ميلي گرم باشد( يعني تقريبا يك قاشق غذاخوري). عادت كنيد كه از روي برچسب مواد غذايي پي به ميزان سديم آن ببريد و در صورتيكه مقدار سديم آن زياد است مصرفش نكنيد. بيشتر از سبزيجات تازه استفاده كنيد. مواد جايگزين نمك ميتوانند برايتان مفيد باشند اما بخاطر داشته باشيد كه حتما قبل از مصرف آنها با پزشك متخصصتان مشورت كنيد.

علت بروز لاغري چيست؟

به نظر ميرسد لاغري دلايل متفاوتي داشته باشد از بين دلايل مختلف ابتلا به لاغري سه عارضه اي كه برايتان ذكر ميكنم جزو عمده ترين دلايل هستند:
1. پركاري غده تيروئيد: محتمل ترين حدس در اين باره پركاري غده تيروئيد است به منظور اطمينان از عدم وجود اين عارضهلازم است به يك پزشك متخصص داخلي و يا غدد مراجعه نماييد و آزمايشات لازم را انجام دهيد.
البته چنانچه به علائمي مانند تحرك زياد و تحريك پذيري زياد و عصبانيت و عرق كردن بيش از اندازه و دماي بالاي بدن و اشتهاي زياد دچار هستيد ميتوان تا حد زيادي از پركار بودن غده تيروئيد شما اطمينان حاصل نمود.
2.ناراحتي گوارشي : اين احتمال وجود دارد كه به علت ابتلا به يك بيماري يا اختلال گوارشي بدن شما در هضم و يا جذب نمودن آنچه كه ميخوريد ناتوان يا كم توان باشد. لذا بهتر است براي اطمينان از عدم وجود اين عارضه هم به يك متخصص گوارش مراجعه نماييد.
3. بي اشتهايي عصبي : ابتلا به اختلالت و نارحتي هاي روحي مانند وسواس و افسردگي و اضطراب و ... ميتواند منجر به كم اشتهايي و يا بي اشتهايي و نهايتا لاغر شدن شما گردد لذا توصيه ميكنيم چنانچه حس ميكنيد يا اطرافيان تان به شما ميگويند به يكي از اين عوارض دچاريد حتما به يك متخصص روانپزشك مشاوره نماييد.
چنانچه از عدم وجود سه عارضه فوق مطمئن شديد تنها يك گزينه براي شما باقي ميماند. آنهم اينكه شما كمتر از حد نياز بدنتان غذا ميخوريد و به همين جهت لازم است از يك رژيم غذايي افزايش وزن استفاده نماييد.از طرفي اين امكان هم وجود دارد كه آنچه شما ميخوريد و فكر ميكنيد زياد هم است ارزش كاري و تغذيه اي آنچناني نداشته باشد.پس بهتر است به يك متخصص يا كارشناس تغذيه مراجعه نماييد و با پيروي از يك برنامه غذايي سالم و متعادل و متناسب وزن خود را افزايش دهيد.
منبع:  http://www.abcdiet.net/index

چگونه نمک نخوریم

بالا بردن فشار خون بعنوان يك بسياري شايع و همانند بسياري از بيماري هاي مزمن ديگر و بعنوان سردستة آنها هر ساله باعث مرگ و مير عده زيادي از انسان ها مي گردد.
این بيماري به علل مختلف ايجاد مي شود اما يكي از عللي كه باعث تداوم و آسيب رساني بيشتر آن مي شود مصرف بالاي سديم است و البته نمك طعام بعنوان كاملترين منبع سديم كه بدن مورد استفاده قرار مي دهد نقش بزرگي در دامن زدن به اين بيماري ايفاء ميكند. متاسفانه در اثر تبليغات ناصحيحي كه به مردم ارائه شده است عده اي فكر مي كنند همين امر كه نمك مصرفي از نوع يددار باشد براي سلامتي انسان كفايت مي كند و مي توانند به هر قدر كه دلشان مي خواهد آنرا مصرف نمايند و بهمين علت مشاهده مي شود مصرف آن تقريباً در تمام جوامع دنيا بيش ازحد نياز و گاهي 30 تا 40 برابر ميزان مورد نياز بشر است.
اين مساله به قدري باعث نگراني سازمان بهداشت جهاني شده است كه كاهش مصرف سديم را بعنوان يكي از اصول هشت گانة تغذية صحيح بيان كرده است.
شما هم بهتر است هنگام مصرف نمك سعي كنيد اصول زير را بياد داشته باشيد.

راهکارهایی برای افزایش وزن

با وجود آنکه بسیاری از مردم به دنبال رژیم های لاغری هستند، اما در مقابل بسیاری نیز به دنبال رژیم هایی برای اضافه وزن هستند. در این مطلب به بررسی یک روش برای افزایش وزن می پردازیم.
قبل از مطالعه توصیه های موجود در این مطلب، توجه کنید که اگر به کمبود وزن جدی دچار هستید یا به دنبال یک برنامه غذایی صحیح هستید، باید به پزشک متخصص تغذیه مراجعه کنید. آنچه در اینجا خواهید خواند، تنها توصیه هایی مفید و بی ضرر برای تغییر برنامه تغذیه و فعالیت شما است نه یک دستور غذا یا رژیم. عمل کردن به نکات زیر موجب میشود به تدریج وزنتان اضافه شود، اما فراموش نکنید که اضافه شدن وزن با چاقی (انباشته شدن چربی) متفاوت است، پس داشتن یک برنامه ورزشی مناسب، به قوی شدن و شکل گیری ماهیچه ها کمک میکند و برای شما اندامی متناسب به ارمغان می آورد.
فراموش نکنید که در بعضی مناطق بدن ماند شکم، خواه ناخواه چربی اندکی جمع خواهد شد که به تدریج با ورزش و تغذیه صحیح از بین خواهد رفت.
همانطور که میدانید، اضافه کردن وزن کار آسانی نیست، به خصوص اگر شما صاحب بدنی باشید که به طور ژنتیک لاغر است.در چنین افرادی، هضم سریع غذا موجب میشود که افزایش وزن به کندی صورت بگیرد. کلید حل مشکل، در تغییر برنامه غذایی و فعالیت بدنی است. در اینجا به ۵ نکته مهم اشاره میکنیم:
۱. مقدار کالری مصرفی خود را در یک روز عادی اندازه بگیرید. هیچ یک از برنامه های غذایی خود را تغییر ندهید و مانند هر روز غذا میل کنید و کالری آن را محاسبه کنید. این کار، مهمترین قدم در افزایش وزن است. در ساعت مشخصی از روز(صبح یا شب) خود را وزن کنید.
۲. در روز بعد از اندازه گیری، ۵۰۰ کالری به مقدار کالری مصرفی خود اضافه کنید. برای مثال اگر شما در روز ۲۰۰۰ کالری مصرف میکردید، از این روز تا آخر هفته، روزی ۲۵۰۰ کالری مصرف کنید. به جای خوردن سه وعده غذای مفصل یا خرده خوری در طی روز، این میزان کالری را بین ۵ تا ۶ وعده غذا تقسیم کنید و هر ۲ تا ۳ ساعت یک بار غذا میل کنید.

محدود کردن نمک دریافتی نمی‌تواند فشار خون را کاهش دهد.

این هفته (۲ ژوئن ۲۰۱۲) گری تائوب در نیویورک تایم مقاله‌ای نوشت مبنی بر اینکه مدارک زیادی که نشان بدهد محدودیت نمک موجب کاهش فشار خون یا جلوگیری از حمله قلبی می‌شود وجود ندارد. اگر مقاله‌های من (دکتر میرکین) را خوانده یا برنامه رادیویی من را شنیده باشید می‌دانید که بیش از ۳۰ سال است که چنین چیزی را بیان داشته‌ام. بهترین راه برای کنترل فشارخون بالا اسنفاده از مقادیر زیاد میوه و سبزیجات، از دست دادن وزن اضافه و استفاده کمتر از روغن‌های اشباع است.
اکثر پزشکان بر اساس نتایج پروژه اینترسلت INTERSALT project که در سال ۱۹۸۸ منتشر شد و نشان داد شیوع فشار خون بالا در افرادی که مقادیر زیادی نمک در ادرارشان وجود دارد بالاتر است و همچنین آزمایش سدیم-دش DASH-Sodium study در سال ۲۰۰۱ (N Engl J Med, January 4, 2001, 201;344:3-10)که در آن نتیجه یک دوره ۳۰ روزه محدودیت نمک مورد بررسی قرار گرفت چنین نظری در این رابطه دارند.
آزمون دش نشان داد که مصرف مقادیر خیلی کم نمک می‌تواند مقدار کمی فشار خون را کاهش دهد اما در مورد پیشگیری از سکته قلبی و مغزی چیزی نشان داد. 

منبع:  Http://www.mirkin.com

لاغری چیست و چگونه می فهمیم لاغریم؟

در جامعه ما لاغر بودن تعاریف گوناگونی دارد . برای مثال وقتی فردی زیاد به سرگیجه و ضعف مبتلا می­شود و کمی از بقیه کم­وزن­تر است لاغر به حساب می­آید.
در حالی که لاغر بودن از دیدگاه علم تغذیه دارای ویژگی­ها و استانداردهای خاصی است. لاغری درجات گوناگونی دارد و بهترین راه برای تشخیص نوع آن، تعیین شاخص توده بدنی یا همان BMI که وقتی از 5/18 کمتر می­شود، به فرد لاغر می­گویند اگر این شاخص بین 5/18 تا 5/17 باشد به آن لاغری درجه یک و هر چه فاصله این شاخص از 5/17 کمتر شود، لاغری فرد شدیدتر است و با مشکلات جدیتری روبه رو خواهد بود. البته بهترین زمان برای اندازه­گیری وزن حالت ناشتا و پس از تخلیه مثانه و روده است. شاخص توده بدن را هم که این روزها همه می­دانند از تقسیم وزن (برحسب­ کیلوگرم) بر مجذور قد (بر حسب متر) به دست میآید.

دکتر ضیاء الدین مظهری
به نقل از سایت هفته نامه سلامت

راه‌هایی برای کاهش نمک برنامه غذایی

آیا تا به حال قبل از چشیدن غذا به آن نمک افزوده‌اید؟‌ با استفاده از ز روش‌های ساده زیر می‌تواند مقدار نمک برنامه غذایی‌تان را کاهش دهید.
برنامه بشقاب من وزارت کشاورزی آمریکا توصیه می‌کند مقدار نمکی که می‌خورید را کاهش دهید. یک قاشق غذاخوری نمک ۲۳۰۰ میلی‌گرم سدیم دارد که این میزان از آنچه کتابجه راهنمای تغذیه آمریکایی‌ها برای هر روز مصرفش را به شما توصیه می‌کند کمتر است. افراد در معرض خطر – آفریقایی‌ها و افرادی که فشار خون بالا و هر فردی که بیش از ۴۰ سال دارد- نباید بیش از ۱۵۰۰ میلی‌گرم در روز استفاده نمایند.
غذاهای آماده و غذاهایی که در بیرون از منزل مصرف می کنیم بیش از ۹۰٪ سدیمی که هر روز به بدن میرسد را تامین می‌کنند. پیروی از نکات زیر می‌تواند نمک مصرفی ما را کاهش دهد.
- غذاها را از مواد اولیه کم نمک یا با مقدار کمتری از مواد اولیه حاوی نمک‌بالا استفاده نمایید. برای پخت نمک و پاستا و برنج و غلات و سبزیجات از نمک استفاده نکنید.

باكتريهاى همزيست روده انسان در افزايش وزن موثرند

در روده انسان به طور طبيعى ميلياردها باكترى زندگى مى‌كنند كه وظيفه‌‌شان كمك به تجزيه مواد غذايى دير هضم و سنگين است.
نكته اينجاست كه نوع باكتريهاى روده بستگى به رژيم غذايى هر فرد دارد. با مصرف مداوم غذاهاى سنگين مانند خوراكی‌هاى چرب و شيرين، نوع اين باكتريها هم تغيير مى‌كند.

يكى از دلايل افزايش وزن، فعاليت گونه خاصى از باكتريها در روده آدم‌هاى چاق است.

پژوهشگران دانشگاه واشينگتن در آخرين شماره مجله Nature گزارش جالبى در اين مورد منتشر كرده‌اند. تغيير نوع باكتريهاى روده انسان با توجه به رژيم غذايى پيش از اين در موشهاى آزمايشگاهى مشاهده شده بود. نتيجه اين تغيير كه نوع سازش تكاملى است، كمك به روده‌ها در هضم مواد غذايى و تجزيه بهتر چربى‌هاست. عملكرد اين باكتريها هضم و جذب مواد غذايى را افزايش مى‌دهد. اما در نهايت بهبود پروسه هضم و جذب منجر به افزايش وزن مى‌شود. تغيير رژيم غذايى و استفاده كمتر از مواد غذايى چرب نوع اين باكتريها  را تغيير داده و محيط روده را به حالت طبيعى برمى‌گرداند.

با آنكه وزن بالا در درجه نخست ريشه ژنتيكى دارد، اما مشكل چاقى كه در دهه گذشته و در كشورهاى مرفه و صنعتى شايع شده است نشانگر آنست كه فاكتورهاى ديگرى مانند نوع تغذيه و كم‌تحركى در افزايش وزن موثرند.

منبع: پزشکان بدون مرز

گروه خونی B

  • طی دوره‌‌های ۱۰ الی ۱۵ هزار سال پیش از میلاد مسیح این گروه‌ خونی در ناحیه کوه‌های هیمالیا ایجاد شد. در حقیقت اجداد این گروه جزو قوم مهاجر و چادرنشین هستند.
  • افراد دارای این گروه در آسیا و آفریقا و اروپا مستقر شدند.
  • به طور کلی تنومندی و ستبری همراه با هوشیاری و زیرکی دارندگان گروه خونی B آن‌ها را قادر می‌سازد تا در مقابل بسیاری از بیماري‌های سخت و متداول امروزی مانند بیماری‌های قلبی و انواع سرطان مقاومت نمایند و یا در صورت ابتلا جان سالم بدر ببرند.
  • واکنش این گروه در مقابل فشارهای عصبی چیزی میان فعالیت‌های روانی گروه A و عکس‌العمل‌های شدید گروه O است. در حقیقت بعد از آن‌که انسان‌های گروه O تصمیم به اقامت در مکانی خاص و تشکیل جوامع بشری گرفتند گروه A پدید آمد و گسترش این گروه موجب لزوم حرکت بشر برای یافتن مکان‌های جدیدتری برای کار و زندگی شد.
  • این گروه قدرت بدنی O و قدرت روحی A را به ارث برده است. اگر چه در هر دو زمینه ضعیف‌تر از اجداد خود است اما حاصل جمع این دو خصیصه در یک فرد می‌تواند از او فرد مقاوم‌تر و انعطاف‌پذیرتری بسازد.
  • شاید به همین دلیل سیستم ایمنی این افراد متعادل و سازگار و دستگاه گوارش‌شان قوی و قابل‌انعطاف است.

واقعیت‌هایی در مورد شیر


گروهی لبنیات را کلید داشتن استخوان‌های قوی می‌‌دانند و ادعا می‌‌کنند که دریافت ۳ لیوان شیر در روز باعث پیشگیری از پوکی استخوان می‌‌شود در حالی‌ که گروه دیگر معتقدند که دریافت شیر تاثیر آنچنانی‌ بر شکستگی‌ها ندارد و ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی چون بیماری قلبی و سرطان پروستات و تخمدان شود.
هنوز کاملا مشخص نیست که کدام یک درست می‌گویند. گر چه دریافت کلسیم کافی‌ باعث کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان می‌‌شود ولی‌ هنوز میزان قطعی مورد نیاز استخوان‌ها تعیین نشده است و بررسیها نشان می‌‌دهد که دریافت بیش از نیاز کلسیم تأثیری بر تقویت استخوان‌ها ندارد. مثلا در بررسیها گسترده دانشگاه هاروارد دیده شده که دریافت یک لیوان و کمتر شیر در هفته در مقایسه با دریافت ۲ لیوان و بیشتر شیر در هفته فرق چندانی در بروز شکستگی نداشته است.
همچنین در کشورهایی چون هند، پرو، و ژاپن که میزان دریافت بسیار پایین است (حدود یک لیوان شیر در روز) بروز شکستگی استخوان‌ها نیز پایین تر است. محتوی چربی‌ اشباع و کلسترول لبنیات (شیر، ماست، کره، بستنی، کشک، پنیر، خامه، دوغ)بسیار بالاست و خطر بروز بیماری قلبی را افزایش می‌‌دهند.

ال-كارنيتين چيست

ال-كارنيتين توسط اسيدهاي آمينه ليزين و متيونين ساخته شده و موجب آزاد سازي انرژي از سلولهاي چربي ميشود. اين ماده شيميايي موجب انتقال اسيدهاي چرب به داخل ميتوكندري ميشود. ميتوكندري را ميتوان موتورخانه سلولهاي بدن دانست . در واقع انرژي مورد نياز بدن در اين قسمت از سلولها توليد ميشود.
برخي از شواهد نشان ميدهد كه ميزان نياز به ال-كارنيتين در دوران كودكي و همچنين در زمان هاي خاصي مانند بارداري و شيردهي كه ميزان نياز بدن به انرژي افزايش مي يابد كمي بالا ميرود كه اين افزايش نياز موجب به افزايش توليد اين ماده غذايي از سوي بدن ميشود.
همچنين بنظر ميرسد كه وجود ال-كارنيتين براي بهبود كاركرد قلب نياز است. به عنوان مثال يك تحقيق نشان داده است ميزان كاركرد غير نرمال و تپش غيرعادي قلب بعد از 45 هفته مصرف 4گرم ال-كارنيتين در روز در بيماران ديابتي كه علاوه بر فشار خون بالا از ناراحتي هاي قلبي و عروقي رنج ميبردند به ميزان زيادي كاهش يافته و بهبود پيدا نموده است.
همچنين تحقيق ديگر نشان داده است كه مصرف روزانه ال-كارنيتين در ورزشكاران ميتواند حتي تا 25% ميزان توانايي و ظرفيت فعاليت بدني را بالا ببرد.
همچنين تحقيقات نشان داده است افرادي كه از مكمل هاي ال-كارنيتين استفاده مينمايند بعد از انجام فعاليت هاي بدني به ميزان كمتري دچار خستگي و كوفتگي ميشوند. اين تحقيق همچنان نشان داد كه مصرف ال-كارنيتين دو ساعت قبل و بعد از دويدن به مسافت 20 كيلومتر موجب بروز خستگي كمتر و بازيابي سريعتر قواي بدني گردد.

آیا غذاهای رژیمی برای لاغرشدن مناسب‌اند؟



بسیاری از مواقع با این سوال مواجه می‌شویم که استفاده از مثلا فلان غذای رژیمی برای لاغر شدن خوب است یا نه؟
عکسی که می‌بینید در واقع پاسخ زیبایی به همین سوال است.
در چنین مواقعی اولین چیزی که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که غذای مورد نظر از چه لحاظ رژیمی محسوب می‌شود.
مثلا فلان ماست کم‌چربی قطعا در مورد کسانی که باید مراقب چربی مصرفی‌شان باشند رژیمی است. اما اگر شما از یک برنامه غذایی آکادمیک که از روش کالری شماری استفاده می‌کند پیروی کنید قطعا برای شما رژیمی محسوب نمی‌شود.
برای اینکه بدانید می‌توانید این غذا را مصرف نمایید باید برچسب تغذیه‌ای را مطالعه کنید . کمی به این تصویر دقت نمائید.
در مثال بالا سه نوع از یک غذا را می‌بینید نوع اول از چپ نوع معمولی است که هر ۶۵ گرمش ۱۰۰ کیلوکالری انرژی و ۲ گرم چربی دارد. نوع دوم - وسط - کم‌چرب است که هر عددش ۴۳ گرم وزن و ۷۰ کیلوکالری انرژی و ۱ گرم چربی دارد و نوع کناری ان از نوع بدون شکر افزوده است که هر عددش ۴۰ گرم و ۲۵ کیلوکالری انرژی دارد.

کدام آب میوه‌ها کلیه را تمیز می‌کنند؟

cranberryکلیه‌ها برای داشتن کارکرد خوب و مفید نیاز به سلامت و بازسازی مناسب دارند. نباید مراقبت از آنها را تا زمانی که مشکل پیدا نکرده‌اند به تعویق انداخت.
شما می‌توانید از برخی آب‌میوه‌ها برای دستیابی به سلامت بهتر استفاده ببرید. مواد موجود در این آب میوه‌ها هملکرد کلیه‌ها را بهبود بخشیده و کمک می‌کنند تا به بهترین وضعیت کار کنند.

آب قره‌قاط
آب قره‌قاط بخاطر خاصیت بالای اسیدی‌اش موجب تقویت کلیه‌ها می‌شود. خاصیت اسیدی قره‌قاط موجب می‌شود از بزرگ‌شدن سنگ‌های کلیوی جلوگیری شود. کرانبری – قره‌قاط- حاوی موادی است که پولیمر polymer نامیده می‌شوند. پولیمرها دلیل اصلی افزایش خاصیت اسیدی ادرار و کمک به جلوگیری از رشد باکتری‌های ادرار می‌شود.
بنیاد بیماری‌های کلیوی آمریکا اعتقاد دارد پولیمر موجود در ادرار از چسبیدن باکتری‌ها به دیواره مجاری ادراری و تکثیر و ایجاد عفونت در این مناطق جلوگیری می‌کند.
عفونت‌های ادراری عموما بواسطه باکتری ای.کولای E.coli ایجاد می‌شود. این باکتری عموما از طریق سیستم گوارشی وارد بدن شده و در دهان خروجی مثانه – کیسه‌ای کوچک که ادرار را از کلیه جمع می‌کند- تکثیر می‌شود. قره‌قاط از چسبیدن باکتری‌ها به دیواره‌های کلیه و رشد آنها جلوگیری می‌کند.

روش اندازه‌گیری دور کمر

waist circumference measurementپزشکان، دانشمندان و همه ما دوست داریم که بدانیم بهترین راه تعیین اینکه بدن چاق است یا متناسب چیست. روش‌های بسیاری برای اندازه گیری چاقی وجود دارد، از تصویر برداری‌های پیچیده گرفته تا به کار بردن متر اندازه گیری. در این مطلب سعی‌ می‌‌کنم چندتا از ساده‌ترین‌ها که قابل انجام در دفاتر رژیم درمانی یا مطب پزشکان است صحبت کنم.
از ابتدائی‌ترین و رایج‌ترین روش های ارزیابی چربی‌ بدن استفاده از شاخص توده‌ بدن است. این شاخص نسبت وزن(کیلوگرم) به مجذور قد (مجذور متر) است. افراد بین ۱۸.۵-۲۴.۹ وزن طبیعی، افراد بین ۲۵-۲۹.۹ دچار اضافه وزن و بیش از ۳۰ چاق هستند. این روش قادر نیست چربی‌ بدن و توده‌ بدون چربی‌ را اندازه گیری کند (بنابر این اگر توده‌ چربی‌ بر اثر ورزش یا رژیم‌های کاهش وزن طولانی کاهش یابد نشان نمی‌‌دهد)، در افراد مسن و یا کسانی‌ که بر اثر بیماری بافت ماهیچه‌ای را از دست داده اند، ورزشکاران حرفه ای، و افراد کوتاه قد دقیق نیست، و در شاخص توده‌ بدن یکسان خانمها چربی‌ بیشتر از آقایان و آسیایی‌ها بیشتر از نژاد سفید دارند.

کبد چرب

liver diseaseکبد دوّمین ارگان بزرگ بدن است، در سمت راست بدن زیر قفسه سینه واقع شده،  در حال حاضر ۳۰% جمعیت آمریکا و کشورهای پیشرفته مبتلا به بیماری کبد چرب هستند، که ۷۰-۹۰% این افراد یا چاق هستند یا مبتلا به دیابت اند.
افرادی که به این بیماری مبتلا می‌‌شوند بیشتر در دهه ۴۰-۶۰ قرار دارند و خانم ها(۵۰-۸۰%) بیشتر به آن دچار می‌‌شوند. علاوه بر این در افرادی که کلسترول، تری گلیسرید بالا، و فشار خون بالا دارند نیز ممکن است بروز کند. مصرف بعضی‌ داروها، در معرض مواد سمی قرار گرفتن، و تغذیه وریدی از دیگر علل بروز آن می‌‌تواند باشد. کاهش وزن سریع و تغذیه نا سالم(مطلب مربوط به فروکتوز را نگاهی‌ بیاندازید) نیز ممکن باعث ایجاد کبد چرب شوند. کبد چرب ممکن است منجر به التهاب کبدی، و در دراز مدت سیروز، و یا سرطان و نارسایی کبدی شود. فعالیت بدنی منظم و تغذیه سالم می‌‌تواند از صدمات کبدی پیشگیری کند و یا آنها را برطرف کند. مهمترین توصیه‌هایی‌ که به افرادی که دچار کبد چرب هستند می‌‌شود عبارتند از:

بی اشتهایی، علائم، دلایل و راه های مقابله با آن


قبل از این که اقدام به هر نوع خوددرمانی بکنید بهتر است به پزشک مراجعه کنید. به خاطر این که تنها، یک متخصص می تواند علت بی اشتهایی شما را تشخیص دهد. به احتمال زیاد پزشک داروهایی را تجویز می کند که باید با دقت مصرف کنید. در این صورت در کنار مصرف دارو می توانید برخی از روش های طبیعی را برای مقابله با بی اشتهایی تان انجام دهید. سر ساعت مشخصی غذا بخورید این روزها با توجه به مشغله های زیاد، مردم زمان مشخصی به غذا خوردن اختصاص نمی دهند. متأسفانه این مسئله روی مشکل بی اشتهایی تأثیر بد می گذارد. برای همین مهم است که شما زمان مشخصی به غذا اختصاص دهید و هر روز سر ساعت معین غذا میل کنید. به جای این که هر روز سه وعده غذا بخورید 5 تا 6 وعده ی کم حجم میل کنید. اگر شاغل هستید حتما با خود غذا ببرید و باز سر وقت میل کنید. حسن سر ساعت غذا خوردن این است که کمک می کند اشتهای شما افزایش پیدا کند. مواد غذایی سالم و خوش طعم میل کنید با وجود این که هیچ غذایی به مذاق فرد بی اشتها خوشمزه نمی آید اما لازم است که این فرد مواد مغذی لازم برای بدنش را دریافت کند.

هورمون‌درمانی در باشگاه‌های بدنسازی، معجزه یا تقلب؟

15عدد تخم‌مرغ نیمرو یا آب‌پز، 5 عدد سفیده تخم‌مرغ، 4 لیوان شیر، 5 عدد موز، 250 تا 400 گرم گوشت قرمز، مکمل‌های پروتئینی و اسید آمینه.

این رژیم غذایی روزانه‌ای است که در برخی باشگاه‌های بدنسازی و پرورش اندام به ورزشکاران جوانی که بیشتر آنها زیر 20 سال سن دارند، توصیه می‌شود.
اما آیا واقعاً پیروی از رژیمی با این مقدار پروتئین و کالری توصیه شده به جوانان از روی اصول تغذیه و ورزش است یا نه؟

15عدد تخم‌مرغ نیمرو یا آب‌پز، 5 عدد سفیده تخم‌مرغ، 4 لیوان شیر، 5 عدد موز، 250 تا 400 گرم گوشت قرمز، مکمل‌های پروتئینی و اسید آمینه.
این رژیم غذایی روزانه‌ای است که در برخی باشگاه‌های بدنسازی و پرورش اندام به ورزشکاران جوانی که بیشتر آنها زیر 20 سال سن دارند، توصیه می‌شود.
اما آیا واقعاً پیروی از رژیمی با این مقدار پروتئین و کالری توصیه شده به جوانان از روی اصول تغذیه و ورزش است یا نه؟ این سؤالی است که دکتر مسعود کیمیاگر، متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در این گفت‌وگو به آن پاسخ می‌دهد.
آقای دکتر، دلیل اینکه برخی از افراد خیلی لاغر هستند، چیست؟

تربچه بر علیه سرطان

تربچه، صیفی کم چرب بدون چربی و کلسترول است. مهم ترین ماده غذایی موجود در این گیاه فیبر غذایی است. ویتامین هایی که در آن یافت می شود ویتامین B6،K،C، نیاسین و فولات است.

خواص
*  به نقل از سایت «ehow»، این گیاه که خاصیت سم زدایی دارد، برای کبد مفید است. خون را نیز تصفیه می کند. برگ های آن را در آب به مدت ۲۰دقیقه بجوشانید و با عسل مخلوط و مصرف کنید.

* فیبر موجود در آن برای درمان بواسیر و یبوست مفید است.

* خاصیت مدر و مسهل دارد که برای سیستم گوارشی مفید است.

* از آن جا که دارای خاصیت ضدالتهابی و مدر است، در افزایش ادرار به بدن کمک می کند.

اعجاز سبوس جو دوسر

سبوس جو دوسر خواص زیادی دارد که باورتان نمی‌شود. این ماده‌ غذایی به لاغری کمک می‌کند، ضد دیابت است، کلسترول را پایین می‌آورد و غیره. در این مطلب شما را با گلچینی از خواص این ماده‌ غذایی مفید آشنا می‌کنیم. با ما همراه باشید.

سبوس جو دوسر همیار لاغری

به عقیده‌ متخصصان تغذیه مصرف منظم سبوس جو دوسر به لاغری کمک می‌کند. اگر می‌پرسید چرا باید بگوییم که این ماده‌ غذایی جلوی اشتها را می‌گیرد و باعث سیری طولانی مدتی می‌شود. سبوس جو دوسر سرشار از فیبرهای محلول در آب و فیبر پکتین است و می‌دانید که فیبرها به لاغری کمک زیادی می‌کنند. اگر در طول صرف غذا از این ماده‌ غذایی میل کنید و آب کافی بنوشید فیبرهای موجود در آن داخل معده حجیم شده و به سرعت احساس سیری ایجاد می‌کنند.از این‌ها گذشته سبوس جو دوسر اجازه‌ انباشته شدن کالری‌ها در روده را نمی‌دهد. سبوس خاصیت چسبندگی بالایی دارد و برای همین به مواد مغذی و کالری‌های اطراف خود می‌چسبد. در نتیجه اجازه نمی‌دهد که کالری‌ها وارد خون بشوند و آنها را از طریق مدفوع از بدن خارج می‌کند. 


پایین آوردن میزان کلسترول خون

میوه‌ها و سبزیجاتی برای زیباتر شدن

خبرگزاری فارس: میوه‌ها و سبزیجاتی برای زیباتر شدن بسیاری بر این باورند، تنها با صرف هزینه‌های کلان است که می‌توان پوست سالم و با طراوت داشت، در حالی‌که بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات در دسترس ما از جمله هلو، سیب و پرتقال می‌تواند، به زیبایی پوست ما کمک بسیار کند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس، در طبیعت میوه‌ها و سبزیجاتی وجود دارند که می‌توانند سهم بسزایی در زیبایی شما نقش داشته باشند، بی‌آنکه در این ارتباط نیاز به صرف هزینه‌های کلان برای حفظ زیبایی خود باشید.
هلو
هلو به دلیل سرشار بودن از ویتامین A از جمله میوه‌های بسیار مفید برای سلامتی پوست و همچنین مو و بینایی است.
بی‌تردید از جمله خواص هلو از بین بردن چین و چروک‌های پوست و جلوگیری از به وجود آمدن آنهاست،‌ به همین دلیل از این میوه برای تهیه ماسک‌های صورت و پوست استفاده می‌شود.
از دیگر خواص هلو ایجاد نرمی و سرزندگی در پوست با مالیدن آن بر روی پوست است.

ماده معدنی ˈرویˈرا جدی بگیرید


به گزارش ˈهلثˈ ، در این تحقیقات آمده است که کمبود این ماده معدنی در بدن یکی از دلایل بروز سرطان، بیماری های قلبی، بیماری های التهابی و دیابت است.

علاوه بر این کمبود روی باعث ضعف سیستم ایمنی بدن می شود که این خود به معنی گشودن دروازه انواع بیماری ها به بدن است.

استفاده از این ماده غذایی به خصوص در زنان باردار و افراد سالمند توصیه شده است.

برخی از مواد خوراکی حاوی این ماده معدنی عبارتند از :

چه گوشتي بخريم؟

گوشت و فرآورده های گوشتی یکی از مهمترین نیازهای بشر و از اصلی ترین منابع پروتئین به شمار می آید.
به گزارش خبرنگار کلينيک باشگاه خبرنگاران؛ انتخاب و خرید گوشت سالم برای افرادی که قصد دارند رژیم غذایی مناسبی علاوه بر سبزیجات داشته باشند، بسیار ضروری و حائز اهمیت است.

کمبود پروتئین در جیره غذایی منجر به بروز بیماری هایی می شود. گذشته از پروتئین، بدن انسان نیازهای دیگر هم دارد که در گوشت موجود می باشد مانند مواد معدنی یعنی عناصری که سلول های بدن قادر به ساخت آنها نمی باشند. و باید از طبیعت دریافت نمایند از جمله: آهن، فسفر، پتاسیم، منیزیم، سدیم، مس و... حتی شخصی اگر از اسفناج که غنی از آهن می باشد استفاده کرد، باید همراه آن پروتئین نیز مصرف نماید تا آهن موجود در آن جذب و مورد استفاده قرار گیرد.

ويژگيهاي ظاهري گوشت قرمز سالم چيست ؟

عوارض بی اشتهایی در افراد مختلف چیست؟

بی اشتهایی در افراد به دو دسته تقسیم می شود وعلت های گوناگون دارد.
دکتر مسعود کیمیاگر در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: تعریف بی اشتهایی در افراد مختلف متفاوت است یکسری افراد هستند که در گذشته تغییر عادت غذایی ودریافت غذایی نداشته اند و این افراد تغییر در آنها به یکباره بروز می کند وزمانی که شرح حال شان را می پرسیم ابراز بی اشتهایی می کنند.
ولی دسته دیگر افرادی هستند که ، دریافت عادت غذایی در 2 و3ماه قبل وحتی 1ماه قبل به گونه ای دیگر بوده وحال تغییر یافته است واین دریافت کم شده واین دودسته با یکدیگر متفاوت هستند.
وی ادامه داد: در دسته اول اکثر اوقات تعریف بی اشتهایی نمی كنجد واز  نظر بالینی و آزمایشات مشکل ندارند وفقط ممکن است  از وزن خود ناراضی باشند.

در دسته دوم: از یک زمانی فرد احساس می کند دریافت کم شده وبه طور ناخواسته 5درصد از وزن راازدست داده واین یک مسئله مهم است که در ایجاد بروز آن عوامل مختلفی وجود دارد.

اب گیلاس درد زانو را کاهش می دهد

اب گیلاس درد زانو را کاهش می دهد
همه ما در زانوهای خود مایعی داریم. با این مایع، مفاصل زانو راحت‌تر حرکت می‌کنند.
 
 
نكته‌هایی كه باید درباره زانو بدانیم
اگر مقدار این مایع زیاد شود، صدمه، عفونت و شکستگی استخوان را به دنبال خواهد داشت.‏
مفصل زانو حاوی مایع لغزانی به نام مایع مفصلی است.
این مایع، غضروف و استخوان‌ها را روغن‌کاری می‌کند و مانند بالش عمل می‌کند.
این مایع حاوی مواد مغذی نیز هست و برای حفظ سلامت مفاصل بسیار مهم است.
اگر مایع مفصلی زیاد شود، محتوی مقدار کمی کریستال، باکتری و خون می‌شود. این محتویات، زانو را دچار درد مزمن و سخت می‌كند. ‏
عواملی كه باعث افزایش مایع می‌شوند
‏1- آرتریت: علائم افزایش این مایع در اثر آرتریت شامل ورم و درد است.‏
اگر در هنگام لمس کردن، زانو متورم، قرمز و گرم باشد، ممکن است زانویتان صدمه دیده باشد یا عفونت داشته باشید.‏
‏2- آسیب زانو ممکن است اتفاقی یا در اثر استفاده بیش از حد رخ دهد. صدمات اتفاقی شامل شکستگی استخوان‌ها، پاره شدن رباط‌ها یا پاره شدن غضروف‌ها است.‏

عصرانه‌ای مقوی برای ورزشكاران

عصرانه‌ای مقوی برای ورزشكاران
خرما برای اشخاصی كه دچار فشار خون بالا هستند و باید رژیم كم سدیم داشته باشند ...
 خرما دارای مواد معدنی مانند آهن، پتاسیم،‌ روی،‌ منگنز و ویتامین A، B، E و مقدار قابل توجهی فیبر است كه برای پیشگیری از سرطان‌هایی مانند سرطان كولون و معده مفید و موثر است.
مواد لازم برای 2 نفر
خرما: 200 گرم
كره: 50 گرم
دارچین: یك قاشق سوپخوری
پودر زنجبیل: یك‌دوم قاشق غذاخوری
روغن مایع: 2 قاشق سوپخوری
طرز تهیه: هسته خرماها را جدا كرده و همراه با روغن مایع در چرخ گوشت بریزید. بعد از آن كه خرماها چرخ شد كره و دارچین را به آن بیفزایید و روی حرارت قرار دهید. آرد را الك كرده و روی حرارت قرار داده و مقداری روغن مایع به آن اضافه كنید تا رنگ آن طلایی شود.
خرما را روی ورقه فویل قرار داده و مخلوط آرد و روغن را روی آن بریزید و صاف كنید. مواد را رل كنید و فویل را دور آن بپیچید و به مدت 4 ـ 3 ساعت داخل یخچال قرار دهید. سپس آن را برش داده و صرف كنید.
 انرژی این غذا 1850 كیلوكالری است.

تخم مرغ غذایی ایده آل برای تامین سلامتی

تخم مرغ منبع خوبی از پروتئین، ویتامین ها و املاح ضروری است که می تواند به عنوان یک ماده غذایی مهم در برنامه غذایی افراد وجود داشته باشد.
به گزارش وب دا، متخصص تغذیه و عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: مصرف روزانه یک عدد تخم مرغ، 3 درصد نیاز یک مرد بالغ و 4 درصد نیاز انرژی یک زن بالغ را تامین کرده و دارای ارزش پروتئین بسیار بالایی نسبت به سایر منابع پروتئینی مثل لبنیات، گوشت ها و حبوبات می باشد.
دکتر منصور شهرکی افزود: مصرف تخم مرغ با سایر مواد غذایی که از نظر پروتئین فقیر هستند مانند نان، برنج و غلات باعث تکمیل ارزش پروتئینی غذا می شود، به طوری که5/12 درصد وزن تخم مرغ را پروتئین تشکیل داده که این میزان هم در زرده و هم در سفیده وجود دارد.
این عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در ادامه تصریح کرد: تخم مرغ منبع خوبی از ویتامین های گروه B و ویتامین A است. همچنین ویتامین Dو E را به مقدار کافی و لازم تامین می کند، بخصوص اینکه منبع بسیار خوب ید و فسفر بوده که هر کدام به ترتیب برای ساخت تیروئید و رشد بهتر و سلامتی استخوانهای بدن لازم است.

مصرف تخم مرغ برای افراد ضروری است

 تخم مرغ ارزش غذایی بالایی دارد مصرف آن در هیچ گروهی نباید حذف شود بلکه مقدار آن درصورت نیاز باید محدود شود.
به گزارش وب دا، مسؤل واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت استان خوزستان گفت: تخم مرغ یک منبع غذایی کامل و پرارزش است که دارای پروتئین با کیفیت بالا می باشد و مقدار قابل توجهی ویتامین هایD,E, B2,B12,A,  را داراست و همچنین مواد معدنی شامل کلسیم ،فسفر،سدیم و پتاسیم، سلنیوم ،روی و آهن نیز در آن وجود دارد.
مهنوش صاحبدل ادامه داد: پروتئین تخم مرغ ارزش غذایی بالایی دارد و به عنوان استانداردی برای مقایسه سایر پروتئین ها استفاده می شود و پروتئین بقیه مواد غذایی مثل گوشت و شیر از آن کمتر بوده و نسبت به آن سنجیده می شود.
 وی همچنین اضافه کرد: مصرف تخم مرغ به علت داشتن دو ماده به نام های لوتئین و گزانتین باعث کاهش احتمال ابتلا به آب مروارید و کوری ناشی از سالخوردگی می شود.
مسؤل واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت استان خوزستان بیان داشت: مصرف تخم مرغ در زنان باردار و شیرده ،کودکان و نوجوانان در حال رشد ،ورزشکاران و همه بزرگسالان سالم و همچنین برای بیماران پس از سپری کردن دوره بیماری، به دلیل ارزش غذایی بالا توصیه می شود. در این افراد مصرف یک تخم مرغ در روز بلا مانع است.