نقش آنتي اكسيدان‌ها در سلامتي


نوشته شده توسط : دكتر احمد ساعدي
با پيشرفت علم و تكنولوژي و گسترش شهرنشيني، آسايش در جوامع افزايش مي‌يابد، ولي خود اين تكنولوژي، باعث پيدايش مشكلات سلامتي خواهد شد كه زندگي بشر را تهديد مي‌كند. استفاده از كودهاي شيميايي در كشاورزي، سموم دفع آفات نباتي، شوينده‌هاي ‌مختلف خانگي و صنعتي، آلودگي هوا و ديگر تهديدات سلامتي، امروزه بصورت مستقيم توانسته است سلامت انسان را با مكانيسم‌هاي مختلفي تهديد نمايد.  يكي از مهم‌ترين مكانيسم‌هاي بيماري‌زا در اين ميان افزايــــش اســـتــرس اكسيداتيو است. استرس اكسيداتيو وجود مواد راديكال آزاد يا اكسيژن جفت نشده‌اي است كه با اكسيد كردن درشت مولكو‌ل‌هاي بدن از قبيل چربي‌هاي موجود در LDL و اسيدهاي نوكلئيك مي‌‌توانند به‌ترتيب باعث پيدايش بيماري‌هاي قلبي _ عروقي و سرطان شوند. در اين مقاله از چند جنبه به اين تعادل (اكسيدان – آنتي‌اكسيدان) توجه خواهد شد.


نوشيدني مناسب حين ورزش


نوشته شده توسط : دكتر سيدعلي كشاورز 
در ادامه مبحث نوشيدني‌هاي مناسب حين ورزش، به بيان توضيحاتي در خصوص نوشــيدنــــي‌هاي ورزشـــــي مي‌پردازيم.
نوشيدني‌هاي ورزشي كه با نام‌هاي مختلف عرضه مي‌شوند اساسا حاوي مخلوطي از انواع قندها (گلوكز، ساكاروز، فروكتوز، مالتودكسترين و يا تركيبي از اين مواد) و نمك‌هاي معدني يا الكتروليت‌ها (سديم، پتاسيم، منيزيم و كلرايد) مي‌باشند. ممكن است اين نوشيدني‌ها حاوي يك يا چند نوع ويتامين خاص، شيرين‌كننده‌هاي مصنوعي، رنگ‌ها و ساير مواد افزودني و نگهدارنده نيز باشند. مواد افزودني موجود در نوشيدني‌هاي ورزشي همانگونه كه در ساير مواد غذايي آماده و نوشيدني‌ها وجود دارند، در حد مجاز مي‌باشند، اما از مصرف زياد و مداوم آنها بايد خودداري كرد، زيرا ممكن است در طولاني مدت اثرات سويي داشته باشند. ساير نمك‌هاي معدني و ويتامين‌هاي موجود در اين نوشيدني‌ها، اثر آني و فوري بر روي عملكرد بدن در انجام تمرينات ورزشي نداشته و فقط نياز روزانه بدن به اين مواد را برطرف مي‌سازند. الكتروليت‌هاي موجود در اين نوشيدني‌ها ممكن است از نوع ايزوتونيك (تركيبات آن مشابه مايعات موجود در بدن مي‌باشد) و يا هيپوتونيك (تركيبات آن رقيق‌تر از مايعات بدن است) باشند.

انواع مولتي ويتامين‌ها؛ مزايا و معايب


نوشته شده توسط : دکتر سعید حسینی 
ويتامين‌ها و املاح مختلفي براي بزرگسالان به صورت قرص، مايع و ... توليد مي‌شود  و افراد زيادي روزانه از آنها استفاده مي‌كنند. اينكه بدانيم آيا نيازي به مصرف مولتي‌ويتامين‌ها هست يا خير، بهترين انتخاب مولتي‌ويتامين‌ها كدام مي‌باشد و بهتر است از كدام نوع استفاده كنيم، كار ساده‌اي نيست و نياز به آگاهي بيشتري دارد.
آيا اصلاً به مولتي ويتامين‌ها نياز داريم؟

زندگي شهرنشيني امروز باعث شده كه نياز ما به برخي از مواد مغذي از قبيل آنتي‌اكسيدان‌ها افزايش يابد، اما اين نياز افزايش يافته چگونه بايد تامين شود؟ بسياري از افراد از مكمل‌ها و مولتي‌ويتامين‌ها براي تامين نياز خود استفاده مي‌كنند، اين در حالي است كه با توجه به توصيه متخصصان تغذيه مصرف مواد غذايي تازه بايد نسبت به مكمل‌ها و مولتي‌ويتامين‌ها در اولويت قرار بگيرد.
بايد در نظر داشت كه تمام مولتي‌ويتامين‌ها هم آنتي‌اكسيدان نيستند و گاهي حاوي مواد معدني و ساير مواد مغذي مي‌باشند كه ممكن است بدن به دريافت مقدار بيشتر آنها از طريق مولتي‌ويتامين‌ها نيازي نداشته باشد. 

سوسيس سالم به بازار مي‌آيد


نوشته شده توسط : دکتر مجید حاجی فرجی 
با توجه به افزايش تقاضا و مصرف سرانه سوسيس در كشور به منظور ارتقاء ايمني و بهبود ويژگي‌هاي تغذيه‌اي اين محصول طرح تحقيقاتي امكان سنجي توليد نسل جديد سوسيس‌هاي غير گوشتي توسط محققين انستيتو تحقيقات تغذيه‌اي و صنايع غذايي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي، با مشاركت صنعت فرآورده‌هاي گوشتي كشور در سال 1390 با موفقيت به اجرا درآمد.
غذاهاي آماده

امروزه با توجه به زندگي ماشيني و نوع روش زندگي كه مردم اختيار كرده‌اند، فعاليت بدني بسيار كاهش يافته، استرس‌ها بسيار افزايش پيدا كرده‌اند و از طرفي الگو‌هاي غذايي مردم با زندگي صنعتي تغيير زيادي نموده است. اين تغيير زياد بدين معنا است كه غذاهاي آماده (به دليل وقت كمتر مردم) بيشتر مورد مصرف هستند كه محدود به قشر سني خاصي هم نيست (از 2 تا 80 سال).

كلينيك تغذيه


نوشته شده توسط : تحريريه دنياي تغذيه
دكتر سيدضياءالدين مظهري

كودكي با وزن موقع تولد 1950 گرم و قد 42 سانتيمتر دارم. الان كه 22 ماهه است، وزنش 5/9 كيلوگرم و قدش 77 سانتيمتر است. آيا مناسب مي‌باشد؟ همه مي‌گويند خيلي كوچك است. چه كنم؟

قد و وزن اعلام شده زمان تولد نمايانگر نارس به دنيا آمدن كودك مورد اشاره مي‌باشد، ولي در چندمين هفتگي زمان تولد معلوم نمي‌باشد. اگر به طور متوسط قد نوزاد رسيده در زمان تولد حدود پنجاه سانتيمتر باشد، در پايان اولين سال تولد به ميزان پنجاه درصد به قد تولد افزوده مي‌شود (يعني 25 سانتيمتر) و در سال دوم اين ميزان افزايش قد 5/12 و در سال سوم 25/6 سانتيمتر مي‌باشد. در مورد وزن نيز اگر شرايط محيطي و تغذيه مناسبي برقرار باشد، وزن زمان تولد در پايان 5 ماهگي دو برابر وزن تولد و در يكسالگي 3 برابر و در سه سالگي 4 برابر زمان تولد مي‌شود. 

آب،‌ گوهر خلقت


نوشته شده توسط : تحريريه دنياي تغذيه 
آبرساني يا هيدراسيون كافي به بدن براي داشتن عملكرد جسمي و ذهني مناسب ضروري است. ميزان نياز به مايعات در انسان به عوامل متعددي بستگي دارد؛ سن، جثه، ميزان تعريق (كه به ويژه به درجه حرارت محيط و ميزان فعاليت بدني بستگي دارد)، عادت‌هاي غذايي و بسياري عوامل فردي و محيطي ديگر ميزان نياز به مايعات را تعيين مي‌كنند. با توجه به گستردگي تفاوت‌هاي بين فردي، تعيين ميزان توصيه شده دريافت مايعات همانند تعيين ميزان دريافت انرژي و ساير مواد مغذي، دشوار است.
 

همايش آب در سلامت و تغذيه

با وجود اتفاق نظر متخصصان مبني بر اهميت دريافت كافي مايعات و مخصوصاً آب براي حفظ سلامتي و بقاء، مصرف مايعات اغلب در بررسي‌هاي مصرف مواد غذايي گزارش نمي‌شود و حتي در بانك اطلاعاتي غذا و مواد مغذي متعلق به وزارت كشاورزي آمريكا (USDA)، «آب» به عنوان يكي از اقلام غذايي وجود ندارد. 

سالمندی را به سلامت سپري كنيد


نوشته شده توسط : الهام سرگل حسین‌زاده زیر نظر: دكتر منصور شهركي 
سالمندی پدیده طبیعی است که به مرور زمان اتفاق مي‌افتد و با تغییرات فیزیولوژیک همراه مي‌باشد. روند این تغییرات در افراد مختلف یکسان است، ولی سرعت انجام آن متفاوت مي‌باشد. پیرشدن و سالخوردگی با کاهش تدریجی فعالیت‌های فیزیکی و افزایش بیماری‌های مزمن همراه می‌شود و به نظر می‌رسد که بهبود وضعیت تغذیه تا حد زیادی قادر است از این مشکلات پیشگیری کند و یا آنها را تخفیف دهد. به همین دلیل یکی از مسائل مهم سالمندان، مسائل پزشکی و بهداشتی از جمله وضعیت تغذیه آنها است. در این قسمت به این تغییرات و توصیه‌های تغذیه‌ای مناسب مرتبط با آن مي‌پردازیم.


تغییر در حس چشایی و بویایی
افراد مسن اغلب از کاهش توانایی برای طعم و لذت بردن از غذا شکایت مي‌کنند. در اين افراد تعداد و اندازه جوانه‌های چشایی کاهش مي‌یابد، تغییرات در حس چشایی و بویایی می‌تواند منجر به کاهش اشتها و انتخاب‌های نامناسب غذایی و کاهش دریافت مواد مغذی شود. استفاده از طعم دهنده‌های مختلف مرتبط با ذائقه فرد مورد پیشنهاد است.

تابستان گرم با عرقيات خنك


نوشته شده توسط : بهناز عباسي‌مقدم 
عرقيات با طبيعت گرم و سرد

از عرقيات با طبيعت گرم مي‌توان به گلاب، بهارنارنج، آويشن، عرق نعنا، عرق پونه، عرق چهل‌گياه، عرق بادرنجبويه، عرق بومادران، عرق شويد، عرق كاكوتي، عرق گزنه، عرق نسترن و عرق رازيانه اشاره نمود.
عرقيات سرد هم شامل عرق كاسني، عرق شاتره و عرق خارشتر و عرق بيد هستند.
معمولاً خاصيت عرقيات گياهي كه طبيعت گرم دارند زودتر از بين مي‌رود و معمولاً تاريخ مصرف آنها يكساله است. بعضي از انواع عرقيات طعم فوق‌العاده‌ تلخي دارند و خوردن آنها به‌ويژه براي كودكان سخت است (مثل كاسني، نعنا و بيد)، لذا مي‌توان آنها را با نبات، عسل يا كمي آبميوه مخلوط نمود. اين عمل، خاصيت آنها را كاهش نمي‌دهد.

با بو یا بدون بو؛ مساله اين است


نوشته شده توسط : پریسا جندقي زير نظر دکتر مصطفی نوروزی و دکتر رزا زاوشی 
روغن زیتون از زیتون (olea europaea) گرفته شده، یک گونه‌ای از خانواده oleaceae، یک گیاه بومی که به‌طور گسترده در منطقه مدیترانه شرقی شامل لبنان، سوریه، قسمت شمالی عراق، و در ایران به ‌ویژه در منطقه طارم رشد می‌کند.
در کتاب مقدس روم باستان و اسطوره‌های یونان از روغن زیتون به عنوان تسکین دهنده درد، مرطوب کننده، ملین، ماده مغذی آرام بخش و نیروبخش استفاده می‌شده است. محتوای ترکیبات آن بسته به خصوصیات بیولوژیکی از قبیل آب و هوا، رسیدگی میوه، زمان برداشت و سیستم فرایند کردن آن برای تولید انواع روغن زیتون متفاوت است. خوشبختانه کشور ما تولید کافی زیتون را جهت روغن‌گیری دارد و نیازی به واردات آن با تمام مشکلات جنبی از قبیل حمل و نقل، کنترل کیفیت و ... ندارد.

روغن زیتون با بو يا تصفیه نشده
 (Extra virgin olive oil )
 این روغن زيتون بهترین نوع است كه حداقل فرآیند بر روي آن انجام شده، يعني بدون استفاده از گرما یا فشار سرما یا مواد شیمیایی و با استفاده از فشار اولیه روی زیتون‌ها روغني بدست مي‌آيد که دارای بیشترین سطح آنتی‌اکسیدان‌ها بخصوص ویتامین E و پلی‌فنول‌ها مي‌باشد، زیرا کمتر تحت تأثیر فرایند قرار گرفته است.

زغال‌اخته بخوريد به هزار دليل...


نوشته شده توسط : دکتر فرزاد شیدفر
گیاه زغال‌اخته به صورت درخت‌‌يا درختچه در کنار جریان آب و‌‌يا در بیشه ها مي‌‌روید و از گروه گیاهان گل‌دار گلبرگ جدا محسوب مي‌‌شود و در زبان انگلیسی به آن cornelian cherry گویند.
گل های زغال‌اخته، زرد رنگ و خوشه‌ای مي‌‌باشد و شهد فراوانی برای زنبورهای عسل  دارد. برگ های سبز پررنگ، براق و نوک‌تیزی دارد.
میوه آن به شکل بیضی و حدوداً به اندازه آلبالوی درشت است و طعم ترش و شیرینی دارد. رنگ میوه آن قرمز بسیار خوش رنگ مي‌‌باشد .
درختچه زغال‌اخته حدود 300 سال عمر مي‌‌کند و در حدود 25 سالگی تا 8 متر مي‌‌رسد. این درخت به‌طور کلی ارتفاعی حدود 8-4 متر دارد. چوب آن بسیار محکم است و در صنعت نیز کاربرد دارد.
زغال‌اخته در منطقه‌ وسیعی از اروپا، آسیا به خصوص ایران، ارمنستان و قفقاز مي‌‌روید. محل رویش این گیاه در ایران، در جنگل‌های ارسباران، کوه‌های البرز، منطقه الموت، کوئین قزوین و در جنگل‌های بین مازندران و گیلان مي‌‌باشد.

داستان‌هاي باورنکردنی پيرامون درمان چاقی...


نوشته شده توسط : دکتر تیرنگ نیستانی 
... مدت‌ها بود که «لاغر شدن» برای او به رؤیایی دست نیافتنی تبدیل شده بود ... از رژیم غذایی بدش مي‌آمد، ورزش را دوست نداشت. هر دوی اینها را بارها آزموده بود و هر بار که پس از چندی به بهانه‌ای آنها را کنار گذاشته بود، دوباره چربی‌های اضافی پرشتاب‌تر و بیش از پیش برگشته بود. احساس می‌کرد از همه چیز خسته شده است ... از اینکه مجبور باشد «نان و برنج» را از رژیم غذاییش حذف کند ... از اینکه مجبور باشد «حتماً» به باشگاه برود و هفته‌ای 3 روز به امید نیم کیلو کاهش وزن عرق بریزد ... از بی‌ارادگی در برابر شیرینی ... از همه چیز...
از آنچه در آینه مي‌دید و از به یاد آوردن خودش در 8 سال پیش که «تازه عروس» بود، افسرده مي‌شد ... و از اینها همه بدتر، درد زانو و کمر دیگر داشت امانش را مي‌برید در حالی که هنوز سی و دو سال بیشتر نداشت. 

وقتي اسيد معده كم ترشح مي‌شود


نوشته شده توسط : سهيل عباسي زير نظر دكتر آزيتا حكمت دوست
همانطور که همه می‌دانید یکی و شاید هم مهم‌ترین جزء ترشحات معده، اسید معده یا همان اسید کلریدریک می‌باشد که علاوه بر نقش مهمی که در هضم مواد غذایی به طور مستقیم دارد، در تبدیل آنزیم پپسینوژن به شکل فعال خود یعنی پپسین (یک آنزیم پروتئولیتیک، يعني هضم کننده پروتئین‌ها) هم نقش یکتا و یگانه‌ای دارد ...


اثر آنتی‌اسیدها بر سلامت معده
بدن انسان همانطور که در طول تاریخ رو به تکامل پیش می‌رود، خود را برای مقابله با بیماری‌ها و هر عاملی که سلامت را تهدید مي‌كند، آماده و مقاوم می‌نمايد. با این تفاسیر هر عامل خارجی که این تعادل ناشی از تکامل را بر هم بزند، به نوعی سلامت بدن را نیز تهدید می‌کند. این مساله در مورد دستگاه گوارش هم صادق است، استفاده از آنتی‌اسید‌ها هم، چون موجب کاهش ترشح اسید از سلول‌های حاشیه‌ای می‌شوند، محیطی مناسب برای رشد باکتری‌ها و از جمله مهم‌ترین آنها یعنی «هلیکوباکتر» را فراهم می‌کنند. رشد این باکتری‌ها در معده می‌تواند عوارض جدی و یا حتی بدخیمی‌ها را موجب شود.

سالاد بخوريد تا سالم بمانيد


نوشته شده توسط : برليانت بزرگمهر 
يكي از پيش غذاهايي كه طرفداران زيادي در بين بعضي از افراد دارد و خيلي‌ها عادت‌ به خوردن آن همراه غذا دارند سالاد است. اين دسته از افراد معتقدند كه سالاد غذا را خوشمزه‌تر و متنوع‌تر مي‌كند و ضمناً مصرف آن فوايد زيادي هم از نظر تغذيه و سلامت به عهده دارد. برعكس عده‌اي ديگر معتقد به مصرف سالاد نيستند و بر اين باورند كه نيازهاي تغذيه‌اي خود را مي‌توان با مصرف غذا تأمين كرد و ديگر نيازي به خوردن سالاد و انباشتن معده با اين پيش غذا نيست.
گروهي ديگر، پا را از اين نيز فراتر مي‌گذارند و عقيده دارند كه خوردن سالاد نه تنها مفيد نيست، بلكه موجب حجيم شدن معده و در نتيجه، پرخوري و چاقي مي‌شود. كدام عقيده صحيح است؟ آيا اصولاً خوردن سالاد به همراه غذا مفيد است يا خير؟ از آنجايي كه در كشورمان انواع مختلف سالاد تهيه و مصرف مي‌شود بهتر است بررسي داشته باشيم در مورد اينكه اصولاً كدام يك از انواع سالاد مفيدتر است. 

تغذيه درماني در بيماري‌هاي كبدي


نوشته شده توسط : دكتر احمدرضا درستی 
در ادامه مقالات قبلي، به بررسي ساير مشكلات مرتبط با كبد و كيسه صفرا مي‌پردازيم:
التهاب کيسه صفرا
التهاب کيسه صفرا مي‌تواند به صورت حاد يا مزمن باشد و در علم تغذيه آن را کوله‌سيستيت مي‌نامند. اين بيماری معمولا در اثر مسدود شدن مجاری صفراوی بوسيله سنگ‌های صفرا (calculous cholecystitis) حادث مي‌شود که اين مسدود شدن خود منجر به برگشت صفرا مي‌گردد. بيلي‌روبين رنگدانه اصلی صفرا است که به آن رنگ سبز مي‌بخشد. وقتی انسداد مجاری صفراوی مانع رسيدن بيلي‌روبين به روده گردد، اين ماده به جريان خون بر می‌گردد. بيلي‌روبين به بافت‌های الاستيکی گرايش دارد بنابراين با افزايش مقدار آن در جريان خون، رنگ پوست به زردی گراييده و چشم‌ها هم‌رنگ مشخصه زردی را پيدا مي‌کنند.

الفباي مشاوره در تغذيه و كاهش وزن


نوشته شده توسط : دكتر سيدضياءالدين مظهري
در ادامه مطالب شماره‌هاي گذشته به بررسي افرادي كه به كد (05) تعلق دارند، مي‌پردازيم. افرادي كه در گذشته سيگاري بوده و به آن معتاد شده بودند و تحت تأثير يك رخداد تأثيرگذار كشيدن سيگار را ترك مي‌نمايند اغلب دچار افزايش وزن مي‌گردند. اين گروه از معتادان سابق به كشيدن سيگار، قليان، پيپ و ... در گروهي قرار داده شده‌اند كه به آنها كد 05 را اختصاص داده‌ايم. قبل از آنكه سرنوشت و پيامدهاي كنار گذاشتن كشيدن سيگار را مورد تجزيه و تحليل قرار بدهم از شما بزرگواران نازنين كه در گذشته سيگار، قليان و پيپ مي‌كشيديد، دعوت مي‌نمايم كه با پر كردن چك ليست روبرو وضعيت واقعي خودتان را مشخص نماييد.
تفسير يافته‌ها

اگر شما تمام پرسش‌ها را با خير پاسخ گفته‌ايد خوش‌به حالتان، چرا كه شما از جمله تدخين‌كنندگان غيرمعتاد تلقي مي‌شويد، ولي اگر حتي به يكي از سوالات جواب بلي داده‌ايد، شما از معتادان به اين سم مهلك مي‌باشيد كه هر جواب مثبت اضافي ديگر شدت اعتياد شما را نمايان‌تر مي‌سازد و لزوم توجه به اين موضوع را در جهت كاهش وزن‌تان بايد مدنظر داشته باشيد.

آشنایی با پنج خاصیت میگو


میگومیگوی سرخ یا سوخاری شده، میزان کالری دریافتی را افزایش می‌دهد در حالی که می‌توان با بخارپز کردن این منبع پروتئینی و اضافه کردن چاشنی‌ای مانند آب لیموترش تازه به آن، وعده غذایی کم‌کالری و در عین حال مغذی‌ای داشت. یکی از عادت‌های خوب غذایی که متخصصان تغذیه آن را توصیه می‌کنند، مصرف هفتگی فرآورده‌های دریایی از انواع ماهی گرفته تا میگوست، اما خیلی‌ها می‌گویند میگو کلسترول دارد و باید از خوردن آن اجتناب کرد، اما آیا این باور درست است یا این که حقیقت چیز دیگری است؟ به غیر از این موضوع، عادت به مصرف میگو چه فواید و چه زیان‌هایی دارد؟ این‌ها همان مواردی هستند که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است.
1- ضد فشارخون
میگو از منابع اسیدهای چربی از خانواده امگا ۳ است که دریافت آن به کنترل فشارخون کمک می‌کند. البته توصیه می‌شود این ماده غذایی در هنگام تهیه با حداقل روغن و نمک طبخ شود، در این صورت به گزینه‌ای مناسب برای کاهش سطح فشارخون تبدیل خواهد شد زیرا سرخ کردن آن در روغن، کالری بیشتر به بدن می‌رساند و باعث افزایش وزن می‌شود که خود از عوامل بروز فشارخون است.

سه قدم موثر در کاهش وزن



سه قدم موثر در کاهش وزنکاهش وزن و حتی لاغری از مواردی است که بسیاری افراد در آرزوی رسیدن به آن هستند. در مورد راه های رسیدن به وزن ایده آل در سالم زی مطالب زیادی خواهید خواند، اما قبل از اینکه در مورد جزئیات کاهش وزن بخوانید بهتر است از قدم های اصلی و موثری که شما را به وزن مورد نظر خود نزدیک می کند آگاه باشید.
وقتی که قصد سفر می کنید، مطمئناً باید مقصدی مناسب و دست یافتنی برای سفر خود تعیین کنید تا در کمترین زمان ممکن بتوانید به مقصد معین برسید.
کم کردن وزن نیز از همین قانون پیروی می کند. در صورتی که می خواهید به وزن ایده آل خود برسید باید واقع بین باشید. اینکه دوست دارید طی چه مدت زمانی به چه وزنی برسید باید به صورت منطقی امکان پذیر باشد. پس هدف گذاری خود هم منطقی و البته جدی انجام دهید.

ویتامینK و منابع غذایی آن



ویتامینK و منابع غذایی آنویتامین K از ویتامین های ضروری بدن و محلول در چربی است که برای جذب پروتئین و انعقاد خون در بدن به آن نیاز است.
نقش ویتامین K در کمک به انعقاد خون و نیز جلوگیری از انعقاد به خوبی شناخته شده است. ویتامین K همچنین در سلامت استخوان ها نقش دارد.
گفتنی است که این ویتامین خطر خونریزی در بیماری های کبدی، یرقان، سوءجذب و یا خطر خونریزی در اثر مصرف بلندمدت آسپرین و آنتی بیوتیک را کاهش می دهد.
گاهی اوقات به نوزادانی که زودتر از موعد متولد می شوند، به این خاطر که ممکن است در معرض خطر خونریزی باشند، بلافاصله پس از تولد ویتامین K تزریق می شود.

۱۱ ماده ی غذایی برای کاهش سریع و آسان وزن



۱۱ ماده ی غذایی برای کاهش سریع و آسان وزناضافه وزن همواره معضلی برای بسیاری از مردم بوده است. راه های زیادی برای کاهش وزن وجود دارد، اما اگر بدانید بدون کم کردن مقدار وعده های غذایی هم می توانید با سرعت و راحتی بیشتری، به کاهش وزن خود کمک کنید، مطمئناً دیگر گرسنگی های بی مورد را تحمل نمی کنید. در ادامه مطلب غذاها و سبزیجات خوشمزه و خوش رنگی را به شما معرفی می کنیم تا بدون محدودیت در خوردن و نگرانی از افزایش وزن، آنها را جایگزین غذاهای دیگر نمایید.
● ماست
ماست از غنی ترین محصولاتی است که از لبنیات به دست می آید. این محصول سبک سرشار از کلسیم است که علاوه بر جذب سریع، منجر به کاهش سرعت در اضافه وزن می شود.

تغذیه سالمندان را جدی بگیریم

سلامت نیوز :  همین نخوردن‌ها زمینه بیماری‌های آینده را فراهم كرد و وقتی چند سال بعد، او را می‌دیدی محال بود بشناسی. او كاملا فرتوت و تكیده شده بود.

به عقیده كارشناسان تغذیه، در سالمندی رعایت اصل تنوع در برنامه ریزی غذایی و در عین حال توجه به عادات غذایی و شیوه زندگی فرد سالمند بسیار اهمیت دارد.به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم  ؛ رژیم غذایی سالمند باید دارای مواد غذایی غنی از ویتامین‌ها و املاح بویژه كلسیم و آهن باشد. بی‌دلیل نیست كه در برنامه غذایی سالمندان باید لبنیات ، غذاهای گوشتی، سبزی‌ها و میوه‌ها گنجانده شود.

كم‌بخور، همیشه بخور
نادر رحمتی، كارشناس تغذیه و رژیم‌های درمانی درباره بی‌اشتهایی سالمندان و علاج آن می‌گوید: قدیمی‌ها نصیحت خوبی می​کردند كه می‌گفتند: كم‌بخور، همیشه بخور. رعایت این پند قدیمی، راز سلامت​ سالمندان است.وی به سالمندان توصیه می‌كند سه وعده غذایی و دو میان‌وعده را همیشه میل كنند، اما به میزان محدود و كنترل شده و متشكل از تمامی گروه‌های غذایی.

مصرف فست‌فودها در ماه رمضان رفلاکس معده را افزایش می‌دهد


ناصر ابراهیمی دریانی در گفت‌وگو با فارس در مورد دلایل شایع ترش‌کردن هنگام افطار اظهار داشت: یکی از علل شایع ترش کردن، رفلاکس معده است چرا که دریچه‌ایی بین مری و معده به نام «کاردیاک» وجود دارد که با بسته شدن این دریچه از برگشت اسید معده به مری جلوگیری می‌شود.
وی ادامه داد: بد‌خوری و پرخوری در ماه رمضان یکی از دلایل ترش کردن است و از طرفی روزه‌داران به ویژه جوانان افطار خود را با نوشیدنی‌های نامناسب مانند نوشابه خنک گازدار باز می‌کنند و در عین حال مواد چرب را به مقدار فراوان مصرف می‌کنند.عضو مرکز تحقیقات گوارش و کبد اذعان داشت: دیده می‌شود که روزه‌دار هنگام افطار حلیم می‌خورد به دنبالش زولبیا و بامیه فراوان که مقدار زیادی شکر و روغن دارد و بعد از آن آش رشته شامل کشک و حبوبات که همه اینها سبب باز شدن بیشتر دریچه کاردیاک می‌شود.
وی گفت: اگر چه ما یک وعده غذایی را در ماه رمضان حذف می‌کنیم ولی گاهی اوقات به دلیل پرخوری در بدخوری رفلاکس معده تشدید می‌شود.ابراهیمی دریانی به روزداران توصیه کرد: هنگام افطار روزه خود را با یک عدد خرما و چای نه چندان داغ باز کنند و در پی آن می‌توانند از نان و پنیر و سبزی و یک سوپ سبک میل کنند.این فوق تخصص گوارش افزود: نباید وسط غذا از نوشابه گازدار استفاده کرد چون این مسئله ترش کردن را تشدید می‌کند.وی استفاده از غذاهای فست‌فود مانند سوسیس و کالباس به عنوان یک وعده غذایی در ماه رمضان را نامناسب خواند و گفت: در داخل پیتزا علاوه بر سوسیس و کالباس مقدار زیادی پنیر چرب وجود دارد و از آن طرف سس گوجه فرنگی به همراه نوشابه می‌تواند ترش کردن را در شخص روزه‌دار افزایش دهد.


7ضرر مهم غذاهای آماده به مصرف

افرادی که در هفته بیش از دوبار غذاهای آماده استفاده می‌کنند، دو برابر بیشتر در معرض ابتلا به دیابت قرار دارند استفاده زیاد غذاهای پرکالری و چرب همچون غذاهای آماده، احتمال ابتلا افراد به چاقی و دیابت را افزایش می‌دهد. با اشاره به اینکه همبرگر، پیتزا و سیب زمینی سرخ شده از جمله غذاهای آماده با حجم کم اما پرکالری و چرب هستند و مصرف این غذاها که امروزه در برنامه غذایی افراد جای خود را به غذاهای سالم و مغذی داده است، خطرات جدی را برای سلامت تمام گروه‌های سنی به ویژه کودکان و سالمندان در پی دارد. به این ترتیب اضافه وزن و چاقی در کودکان و نوجوانان، بروز بیماری‌های قلبی و عروقی در سالمندان و گرفتگی رگها از جمله مضرات مصرف زیاد غذاهای آماده است. مطالعات 15 ساله دانشمندان آمریکایی بر روی 3 هزار جوانی که بیش از 2 بار در هفته از غذاهای آماده استفاده می کنند نشان داد، ارتباط معنی داری میان ابتلای آنها به چاقی و دیابت و مصرف زیاد این نوع غذاها وجود دارد. به نحوی که در این مطالعه افرادی که بیش از 2 بار در هفته به رستوران رفته‌اند نسبت به کسانی که کمتر از یک بار در هفته غذای آماده مصرف کرده‌اند، به طور میانگین 5/4 کیلوگرم اضافه وزن داشته و 2 برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار گرفته اند. گفتنی است نمک زیاد موجود در غذاهای آماده احتمال بروز سکته‌های قلبی و مغزی را نیز افزایش می‌دهد 

راهکاری برای شکم های چاق

سلامت نیوز:بزرگی شکم و درمان آن چربی ذخیره شده در شکم یکی از مقاوم ‌ترین و در عین حال هشدار دهنده ‌ترین نوع چربی هاست.
افزایش دور کمر آقایان بیش از ۱۰۲ سانتی‌متر و در خانم ها بیشتر از ۸۹ سانتی‌متر منجر به افزایش خطر ابتلا به دیابت و بیماری‌های عروق قلب می‌شود (سندرم متابولیک) و به هرحال از لحاظ زیبایی هم یکی از دغدغه‌های افراد محسوب می‌شود.

● پس برای رهایی از آن لطفاً به نکات زیر توجه بفرمایید:
۱) چربی شکم، چربی ذخیره‌ای بدن است، بنابراین مقاوم ترین چربی در برابر رژیم لاغری و ورزش می باشد. برای درک بهتر این موضوع به این مثال دقت فرمایید:
اگر شخصی مبتلا به سرطان را در مراحل آخر زندگی او دیده باشید، می بینید که تمام چربی های بدن او از بین رفته است، ولی چربی شکم او همچنان وجود دارد.

توليد داروي گياهي ارگانيك براي جلوگيري از افزايش قند خون


پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامي واحد خوراسگان موفق به توليد داروي گياهي ارگانيک با قابليت جلوگيري از افزايش ناگهاني قند خون در بيماران ديابتي شدند.
به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران؛رئيس دانشگاه آزاد اسلامي واحد خوراسگان گفت: در تهيه اين داروي گياهي ارگانيک از موادآلي وضايعات قارچ خوراکي براي غني سازي محصول  استفاده شده است.
آقاي فروغي افزود: در توليد اين محصول  از  مواد موثري همچون بتاگلوکان ،ريبوفلاوين ، نياسين وليپنوليک اسيد استفاده شده تا ارزش دارويي محصول افزايش يابد.
آقاي سلحشوري پژوهشگر اصفهاني هم گفت:‌ بالابودن ميزان بتاگلوکان دراين ترکيب از افزايش قند خون جلوگيري مي کند.
وي هزينه اجراي اين طرح را درمدت 6 ماه 80 ميليون ريال اعلام کرد و افزود: قرار است اين محصول در آينده اي نزديک بصورت قرص هاي يک گرمي براي بيماران ديابتي روانه بازار مصرف شود.

مصرف غذاهای چرب و شیرین موجب نوسان شدید قند خون می شود


تهران - عضو مركز تحقیقات بیوشیمی و تغذیه دانشگاه علوم پزشكی مشهد گفت: مصرف غذاهای چرب و شیرین در ماه مبارك رمضان موجب نوسان شدید قند خون می شودو روزه داران باید از مصرف مواد قندی مصنوعی در وعده سحری بكاهند.

1391/05/04 - 15:11
به گزارش دانشگاه علوم پزشكی مشهد ، دكتر مجید غیور مبرهن ساده بودن غذای مصرفی و نداشتن تفاوت زیاد با غذای روزمره فرد روزه‌دار، استفاده از سه وعده غذایی شامل سحری ،‌افطار و شام ،‌لزوم استفاده از 5 گروه مواد غذایی شامل نان، غلات، گوشت و تخم‌مرغ، شیر، لبنیات، میوه‌ها و سبزی از جمله اصول تغذیه صحیح در ماه مبارك رمضان برشمرد .

افراط در مصرف سوسيس وكالباس منجر به ايجاد سرطان دستگاه گوارش مي‌شود


222222-3.jpgیكي از مسايلي كه امروزه بيشتر متخصصان تغذيه بر آن تاكيد دارند و در بحث‌هاي مختلف و حتي رژيم‌هاي غذايي مختلف بر آن اصرار مي‌كنند، افزايش تعداد وعده‌هاي غذايي و كاهش حجم غذاي مصرفي در هر وعده است. اين الگو مي‌تواند به صورت‌هاي مختلف استفاده شود كه برخي از آنها غيراصولي است و پيروي از آنها مي‌تواند مشكلاتي را به همراه داشته باشد.

به گزارش سرويس «سلامت» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، از نظر كارشناسان تغذيه و حتي بسياري از پزشكان، تقسيم وعده‌هاي غذايي به سه وعده غذايي اصلي (صبحانه، نهار و شام) و 2 تا 3 ميان وعده مناسب است.

كاهش انرژي دريافتي همراه با تحرك بدني در روزه‌داري، تري گليسريد خون را كاهش مي‌دهد


triglycerides-diet.jpgيك فوق تخصص غدد گفت: پيروي از رژيم پركربوهيدرات يا پرنشاسته در ماه رمضان، موجب افزايش تري گليسريد خون مي‌شود. كاهش انرژي دريافتي همراه با تحرك بدني در روزه‌داري، تري گليسريد خون را كاهش مي‌دهد.
دكتر سيد محسن خوش نيت نيكو در گفت وگو با خبرنگار ايسنا منطقه دانشگاه علوم پزشكي تهران، با اشاره به اينكه روزه‌داري در ماه رمضان اغلب با كاهش وزن تا حدود دو كيلوگرم همراه است، گفت: اين كاهش وزن مي‌تواند اثرات مفيدي بر چربي‌هاي خون داشته باشد.

مصرف مداوم نان سفید باعث بروز بیماری‌های گوارشی می‌شود


60-58.jpg
مدیر نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، مصرف مداوم نان سفید را باعث بروز بیماری‌های گوارشی دانست و گفت: در حال حاضر با نانوایي‌هایی که از آرد سبوس دار استفاده نمی‌کنند به صورت ارشادی برخورد می‌کنیم.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه مازندران، حسن مکرمی رستمی در جمع خبرنگاران با بیان این‌که تاکنون از قوه قهریه و تعزیرات در این زمینه استفاده نشده است، افزود: نانی که با آرد سفید تولید می‌شود به لحاظ ارزش غذایی غنی نیست و مصرف مداوم آن بروز بیماری‌های گوارشی و احتمال وجود بیماری قند خون و دیابت در انسان را افزایش می‌دهد.

ماه رمضان فرصت مناسبي براي كاهش وزن است

ماه رمضان فرصت بسيار مناسبي براي كاهش وزن در افرادي است كه از اضافه وزن رنج مي برند.

سرپرست دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشكي با بيان اين مطلب اظهار داشت: روزه گرفتن موجب كاهش خطر ابتلا به بيماري هاي قلبي به ويژه سكته قلبي مي شود و به دليل محدوديت در خوردن و آشاميدن در فاصله بين سحر و افطار، دستگاه گوارش و گردش خون استراحت كرده و در نتيجه بار كاري دستگاه قلبي و عروقي نيز كاهش مي يابد.
دكتر زهرا عبداللهي افزود:  با رعايت رژيم غذايي مناسب ميزان تري گليسريد ها و LDL (كلسترول بد) نيز كاهش مي يابد و كاهش مصرف چربي ها و سرخ كردني ها منجر به كاهش رسوب چربي در ديواره عروق و در نتيجه كاهش سكته هاي قلبي خواهد شد.
وي تصريح كرد: بهتر است افراد نان هاي فاقد جوش شيرين را مورد مصرف قرار دهند زيرا جوش شيرين باعث كم خوني فقر آهن و كاهش جذب كلسيم و در نتيجه پوكي استخوان مي شود.
اين متخصص تغذيه خاطرنشان كرد: با توجه به اين كه خوردن آش رشته در اين ماه افزايش مي يابد،‌ افراد حتماً از كشك پاستوريزه استفاده كنند و قبل از مصرف آن را به مدت 5 دقيقه خوب بجوشانند، با اعمال اين موارد احتمال ابتلا به بيماري بوتوليسم ( نوعي مسموميت كشنده ) كاهش مي يابد.

نخوردن سبزيجات، ميوه ها و غذاهاي پر فيبر عامل ايجاد يبوست در ماه رمضان



كارشناس دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در گفت وگو با خبرنگار وب دا ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت: يبوست مي تواند يكي از مشكلاتي باشد كه فرد روزه دار را دچار دردسر زيادي مي كند و ابتلا به همروئيد (بواسير)، شقاق هاي دردناك مقعد، سردرد، سوء هاضمه و نفخ از عوارض يبوست محسوب مي شوند.
سعيده معاني با اشاره به اين كه يبوست نتيجه روزه داري صحيح نيست، گفت: يبوست حاصل روزه داري غلط است كه از نخوردن سبيزجات، ميوه ها، غذاهای پر فيبر و عدم استفاده از آب كافي و نيز بي تحركي زياد ناشي مي شود زيرا تمامي اين موارد موجب حركت كافي روده ها و در نتيجه برقراري اجابت مزاج طبيعي مي شود.

خرما بهترین ماده غذایی هنگام شروع افطار

 با توجه به ارزش غذایی خرما، این ماده غذائی  بهترین غذا هنگام شروع افطار در ماه رمضان است.
به گزارش وب دا، مدیر گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد ضمن بیان این مطلب، افزود: خرما در گروه میوه‌ها قرار دارد و سرشار از انواع ویتامین‌ها و مواد مغذی مورد نیاز بدن است.
یوسف نقیایی با بیان اینکه هر یکصد گرم خرمای تازه حاوی ۲۵۰ کیلوکالری انرژی است، افزود: عمده‌ترین مواد تشکیل دهنده خرما را کربوهیدرات‌ها تشکیل می‌دهند به طوری که ۶۷ درصد از اجزای تشکیل دهنده خرما را کربوهیدرات‌ها به ویژه ساکاروز و فروکتوز تشکیل می‌دهد.