مصرف سبزی‌جات سدی در برابر سرماخوردگی


استفاده از سبزی‌جات و لبنیات باعث می‌شود افراد کمتر مبتلا به ویروس سرماخوردگی شوند.
دکتر ایرج خسرونیا ، متخصص داخلی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: با توجه به این که ویروس سرماخوردگی از شخصی به شخص دیگر منتقل می شود رعایت بهداشت مهم است.
وی در ادامه مطلب خود افزود: برای عفونی نشدن استفاده از حوله و وسایل شخصی حائز اهمیت است.
خسرونیا اظهار داشت: دانش‌آموزان مبتلا به این ویروس سعی کنند در محل کار و کلاس درس حاضر نشوند چون امکان مبتلا کردن دیگران هم وجود دارد.
وی در پاسخ به اینکه برای پیشگیری از سرماخوردگی به روش سنتی چه باید کرد گفت: برای پیشگیری از سرماخوردگی به روش سنتی باید بدن قوی و مقاومی داشته باشید که کمتر گرفتار شوید مانند تغذیه مناسب، استفاده از میوه و سبزی‌جات و لبنیات که باعث می‌شود کمتر مبتلا به ویروس سرماخوردگی شوید.

تغییر عادات غذایی به منظور کاهش وزن



با ایجاد چند تغییر در عادت‌های تغذیه‌ای خود به راحتی می‌توانید به وزن مطلوب خود برسید.
این چند تغییر عبارتند از:
1- خوردن صبحانه را جدی بگیرید. سعی کنید برای صبحانه از غذاهایی استفاده کنید که از ارزش تغذیه‌ای بالایی برخوردار باشند.
2- غذای اصلی خود را در وعده ناهار میل کنید.
3- غذا را به آرامی بجوید چرا که کمک می‌کند تا مقدار کمتری بخورید.
4- به محض این که احساس سیری کردید دست از غذا خوردن بکشید. برای کمک به این روش، هر بار مقدار کمی غذا در بشقابتان بریزید.
5- اگر پس از سیری باز هم اصرار به خوردن غذا دارید برای یادآوری این موضوع که می‌خواهید وزن کم کنید، یک کمربند به دور کمر خود ببندید.
6- هر موقع گرسنه شدید، 10دقیقه دیگر صبر کنید و به خود بگویید غذا می‌خوری ولی تا 10 دقیقه دیگر باید صبر کنی.
7- هنگام دیدن تلویزیون اگر احساس به خوردن چیزی کردید، یک لیوان آب بخورید.
8- غذای خود را 3- 2 ساعت قبل از خواب بخورید.

سه روش جادویی برای کنترل اشتها

اگر ظرف غذای شما با محتویات دون آن همرنگ باشد باعث می‌شود مقدار غذای بیشتری میل کنید.
 
همشهری آنلاین: اگر ظرف غذای شما با محتویات دون آن همرنگ باشد باعث می‌شود مقدار غذای بیشتری میل کنید.

اگر برای کاهش وزن از راه‌های بسیاری استفاده کرده ولی نتیجه‌ای نگرفته‌اید در این مطلب سه راه را به شما معرفی می‌کنیم که تجربه نشان داده روش‌های موفقی بوده‌اند.

علم مطالعه در خوردن و آشامیدن،‌ نشان می‌دهد اگر از لیوان‌های پهن و کوتاه استفاده می‌کنید نسبت به لیوان‌های باریک و بلند از مقدار مایعات بیشتری مصرف می‌کنید.

همچنین هرچه محل قرار گرفتن شما به ظرف شیرینی نزدیک‌تر باشد، شیرینی بیشتری می‌خورید.

در این بخش تاثیر رنگ‌‌ها را بر اشتها بررسی می‌کنیم.

مصرف هندوانه و پیشگیری از حمله قلبی

پزشکان در یک بررسی جدید دریافتند مصرف یک قاچ هندوانه در روز از بدن در برابر حمله قلبی حفاظت می‌کند و همچنین برای کاهش وزن مفید است.
به گزارش ایسنا، این میوه خوشمزه و آبدار تاثیر مفید در پیشگیری از تشکیل کلسترول مضر دارد و به همین دلیل در کاهش خطر حمله قلبی و افزایش وزن موثر است.
به نوشته دیلی میل، متخصصان علوم پزشکی دانشگاه پوردو در آمریکا با انجام این آزمایشات روی موش‌هایی که رژیم غذایی پرچرب داشتند دریافتند خوردن هندوانه سرعت تجمع LDL یا کلسترول مضر را در عروق خونی کاهش می‌دهد.
LDL شکلی از کسترول است که موجب تنگی سرخرگ‌ها می‌شود و در نهایت عامل بروز بیماری قلبی است. این مطالعه همچنین نشان داد که هندوانه یک میوه مفید برای کنترل وزن است.
پزشکان معتقدند این خاصیت فوق‌العاده هندوانه به دلیل دارا بودن یک ماده شیمیایی موسوم به سیترولین در آب این میوه است که در کاهش فشار خون و پیشگیری از امراض قلبی نقش مهمی ایفا می‌کند.

تأثیر استرس بر ناهنجاری در غذا خوردن

محققان آمریکایی اظهار داشتند که ناهنجاری در خوردن ممکن است راهی برای تبدیل کردن احساسات لبریز افراد به یک فعل ملموس یعنی غذاخوردن باشد.
به گزارش خبرگزاری مهر، لارن فلدمن روانشناس دانشگاه باکنل که در رشته فرعی زبان شناسی نیز کارشناس است به همراه هایدی لوریمور استادیار زبان شناسی اقدام به انجام یک آزمایش با استفاده از زبان برای مشخص کردن رخدادهای ذهن افرادی است که از ناهنجاری در خوردن رنج می برند.
فلدمن طی بیانیه ای اظهار داشت: قسمت اعظم تحقیق درباره ناهنجاری در خوردن به وزن، غذا و شکل بدن به عنوان محرکها توجه کرد، اما در این میان نظریه ای است که نشان می دهد ناهنجاری در خوردن پاسخی به عملکردهای احساسی است تا روانشناختی.
لوریمور و فلدمن این پیش فرض را مطرح کرده اند که افراد مبتلا به ناهنجاری در خوردن تحت فشار عصبی یا استرس واکنش متفاوتی به شرایط غیر استرسی به واژه هایی چون "  از گرسنگی مردن" یا " ورزش کردن" نشان می دهد. این امر نشان می دهد که نوسانات دراحساسات تفکرات ناهنجارانه در خوردن را تحریک می کند.

خواب خوشم آرزوست

خواب یکی از نیازهای حیاتی است و همانند نیازهای دیگر در ما انرژی ایجاد می کند. بعضی از دیدن خواب های بد و آشفته شکایت دارند و صبح ها به سختی، بی حال و بی رمق برمی خیزند. عده ای نیز از کم خوابی، پرخوابی و دیگر اختلالات خواب در رنج اند.
موفقیت: خواب یکی از نیازهای حیاتی انسان است و همانند نیازهای دیگر در ما انرژی ایجاد می کند. صبح از خواب بیدار می شویم یک خواب خوب، باید در ما انرژی، سرزندگی و شادابی به وجود آورد. اما اغلب افراد از خواب خود لذت نمی برند و صبح، پرانرژی و با نشاط از خواب برنمی خیزند.

بعضی از دیدن خواب های بد و آشفته شکایت دارند و صبح ها به سختی، بی حال و بی رمق از جای خود برمی خیزند. این افراد شاید از نظر کمّی میزان خواب مناسبی داشته باشند اما از نظر کیفیت، خواب بد و نامناسبی دارند.

فرار از دست «نقرس» به کمک گیاهان!

بيماري نقرس از جمله بيماري‌هايي است كه با ورم، التهاب و درد شديد در مفاصل بدن همراه است. اما شيوه‌هاي متنوعي براي كنترل اين بيماري و كاهش درد و عوارض ناشي از آن در طب مكمل و جايگزين ديده مي‌شود كه برخي از آن‌ها را مرور مي‌كنيم.
برترین مجله اینترنتی ایران

برترین ها:  بيماري نقرس از جمله بيماري‌هايي است كه با ورم، التهاب و درد شديد در مفاصل بدن همراه است. پنجه دست و انگشتان، ستون فقرات، پاشنه پا، مچ دست و آرنج از مهم‌ترين مناطقي هستند كه به اين عارضه مبتلا مي‌شوند و افراد مبتلا به آن غالبا دردهاي شديدي را در اين نواحي احساس مي‌كنند. متاسفانه هنوز براي درمان اين بيماري در طب سنتي كشورهاي مختلف و همين‌طور در طب رايج شيوه‌اي وجود ندارد اما شيوه‌هاي متنوعي براي كنترل اين بيماري و كاهش درد و عوارض ناشي از آن در طب مكمل و جايگزين ديده مي‌شود كه برخي از آن‌ها را مرور مي‌كنيم.

مصرف غذاهای آماده باعث کاهش ضریب هوشی کودکان می شود

نتایج تحقیقات محققان اسکاتلندی نشان می دهد کودکانی که بیشتر از فست فود استفاده می کنند، نسبت به دیگر کودکانی که غذای سالم می خورند ضریب هوشی پایین تری دارند. به نقل از سایت «هلث نیوز» این تحقیق روی بیش از ۴هزار کودک ۴ تا ۵ساله اسکاتلندی انجام و تاثیر مصرف فست فود و غذاهای تازه روی سلامت کودکان مقایسه شده است.

به گفته محققان، نوع غذا روی رشد مغزی کودکان تاثیر می گذارد.این یافته نشان می دهد تازگی و کیفیت ماده غذایی به ویژه در سن رشد از میزان مصرف موادغذایی مهم تر است.مصرف غذاهایی مانند چیپس، پیتزا و شیرینی قبل از ۳ سالگی با کاهش آی کیوی کودکان در ارتباط است.

منبع: روزنامه خراسان


آشنایی با 7 ماده غذایی انرژی‌زا

 با مصرف این مواد غذایی بدن شما چنان با انرژی‌ خواهد شد که می‌توانید با دقت بیشتری فکر کرده و در انجام کارهای روزمره تمرکز بیشتری داشته باشید.

ماهی سالمون

علت خاص انتخاب:

این ماهی حاوی مقادیر فراوانی اسیدهای چرب امگا 3 است که میزان ابتلا به بیماری‌های قلبی را با کاهش قابل ملاحظه‌ای مواجه می‌کند.

چگونه انرژی‌زا است:

سالمون منبع خوبی از پروتئین محسوب می‌شود که می‌تواند سطح هشیاری و عملکرد و سلامت مغز را به طور کلی افزایش دهد.

بادام
علت خاص انتخاب:

این نوع آجیل سرشار از فیبر،‌پروتئین و چربی‌های سالم بوده که معده شما را برای مدت زیادی سیر نگه داشته و از ایجاد اشتهای کاذب پیشگیری می‌کند.
علاوه بر آن، بادا‌م حاوی ویتامین E می‌باشد که برای سلامت پوست اهمیت بسزایی دارد و همچنین از پوست در برابر اشعه‌های مضر خورشید پیشگیری می‌کند.

تخم مرغ در خدمت سلامت یا بیماری؟

امروز 17مهر‌ماه روز جهانی تخم مرغ نام دارد. سلامت و امنیت غذایی شهروندان از مهم‌ترین عوامل توسعه پایدار شهری در تمام کشورهای جهان ازجمله ایران است.

تخم مرغ به‌عنوان یک منبع غذایی طبیعی و کامل، سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری برای بدن است، اما به راستی در ایران میزان مصرف این ماده غذایی در میان مردم چگونه است؟ در این زمینه با دکتر حسین جعفری معاون بهداشت و تضمین کیفیت سازمان میادین میوه و تره بار و فراورده‌های کشاورزی شهرداری تهران گفت‌وگو کرده‌ایم.

چرا مصرف تخم مرغ در وعده‌های غذایی انسان‌ها اهمیت دارد؟


سال‌هاست که تخم مرغ به‌عنوان یک منبع غذایی طبیعی و کامل مطرح است. این ویژگی، به‌علت مواد غذایی استثنایی تخم‌مرغ است که دارای پروتئین با کیفیت بالا(دارای تمام 9اسید آمینه ضروری) و مقادیر قابل توجهی از ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری است.

5 دلیل خوب برای خوردن آلو

  آلو قرمز هنوز در بازار وجود دارد و هر وقت این میوه را دیدید حتماً خریداری کرده و میل کنید. مصرف آلو یک شیوه‌ی سالم و خوشمزه برای حفظ سلامت ماست.

این میوه‌ی خوش‌رنگ خواص فوق‌العاده‌ای دارد که در این مطلب کوتاه به 5 نمونه از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

آلو قرمز حافظ قلب شما
یک عدد آلو قرمز متوسط حاوی 113 میلی گرم پتاسیم است که فشار خون را کنترل می‌کند و خطر سکته‌ی مغزی را کاهش می‌دهد.

باید بدانید رنگدانه ی قرمز- آبی که در این آلوها وجود دارد و آنتوسیانین نامیده می‌شود با رادیکال‌های آزاد مخرب مقابله کرده و به این ترتیب جلوی ابتلا به سرطان را می‌گیرد.

آلو سیستم گوارشی را در سلامت نگه می‌دارد
آلو خشک به کولون (بخشی از روده‌ی بزرگ) کمک می‌کند تا وظیفه‌ی خود را به خوبی انجام دهد. باید بدانید که هر یک عدد آلو خشک حاوی یک گرم فیبر می‌باشد. این میوه‌ی خشک یک ملین طبیعی و موثر محسوب می‌شود.

رابطه شکلات و سکته‌مغزی



155-1.jpg مطالعات پژوهشگران سوئدي نشان مي‌دهد افرادي كه شكلات مي‌خورند، كمتر در معرض خطر سكته مغزي قرار دارند.

به گزارش ايسنا جام جم نوشت: تاكنون پژوهش‌هاي زيادي درخصوص خواص درماني شكلات و تاثيرات مثبت آن در فشارخون بيماري‌هاي قلبي انجام شده است. اين بار نوبت بررسي تاثير شكلات بر احتمال سكته مغزي است.

اين پژوهش نشان داده است احتمال ابتلا به سكته مغزي در افرادي كه به طور متوسط شكلات مي‌خورند در مقايسه با كساني كه هيچ شكلاتي نمي‌خورند، كاهش مي‌يابد البته اين بدان معني نيست كه مردم مي‌توانند انتخاب شيوه‌هاي سالم زندگي را براي يك تكه شكلات ناديده بگيرند.


در واقع اين پژوهش فقط به نوعي ارتباط ميان مصرف شكلات و كاهش خطر سكته مغزي اشاره دارد.

بسياري از مطالعات نشان مي‌دهد شكلات تلخ سودمندترين نوع شكلات است. با اين حال تحقيقات جديد در سوئد، كشوري كه در آن شكلات شيري محبوبيت بسياري دارد، صورت گرفته است.

خوردن سيب مقدار کلسترول بد قلب(LDL) را کاهش مي‌دهد


64-62.jpg
نتايج تحقيقات پژوهش‌گران نشان داد: خوردن يک سيب در روز مي‌تواند مقدار کلسترول بد قلب(LDL) را کاهش دهد.

به گزارش سرويس پژوهشي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)- منطقه خراسان، مطالعات جديد حاکي از آن است در افرادي که به مدت 4 هفته روزانه يک سيب مي‌خورند، 40 درصد سطح خون موادي که مرتبط با سخت شدن ديواره رگهاست، پايين‌تر است.

سيب داراي مقداري آنتي اکسيدان است که با خوردن آن اين مقدار به بدن مي‌رسد. نکته جالب اينجاست که اين مقدار آنتي اکسيدان بسيار سالم‌تر از مقدار آنتي اکسيداني است که با مصرف کپسول آن به دست مي‌آيد.

محققان بر اين باورند که در سيب ترکيبات ديگري نيز وجود دارد که داراي اثرات زيستي است و به نظر مي‌رسد اين ترکيبات در مقايسه با موادي که در ترکيبات غذايي طبخ شده وجود دارند خيلي بهتر جذب بدن مي‌شوند.

"کلم‌ها" شما را از سرطان حفظ می‌کند


12-151.jpg
محققان ایتالیایی دریافتند: خوردن حداقل یک بار سبزیجات چلیپایی (کلمی) مانند بروکلی، گل کلم و کلم در هفته می‌تواند خطر ابتلا به انواع سرطان‌ها را کاهش دهد.

به گزارش سرویس پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، تحقیقات پیشین نشان داده است که مواد مغذی موجود در سبزیجات چلیپایی از خانواده براسیکا که شامل بروکلی، گل کلم، کلم، شاهی و تربچه است، می‌تواند سلول‌های سرطانی را بکشد و نوید تولید داروهای جدید را به ارمغان بیاورد.

علاوه بر این، طی پژوهش‌های پیشین ثابت شده است، "سولفورافن" که به خصوص در گیاه بروکلی به میزان بسیار بالایی وجود دارد، تومورهای پروستات را بدون آسیب‌رسانی به سایر سلول‌های سالم از بین می‌برد.

بر اساس این مطالعه، افرادی که سبزیجات چلیپایی مصرف می‌کنند در مقایسه با مردان و زنانی که حداقل یک بار در هفته سبزیجات مصرف نمی‌کنند، خطر سرطان دهان را تقریبا 17 درصد کاهش می‌دهد.

این درصدها برای سرطان مری 28، مثانه و سینه 17، کلیه 32، معده و پانکراس 10 و حنجره 16 درصد گزارش شده است.

این پژوهش در مجله "Annals of Oncology" منتشر شده است.

مصرف مولتی ویتامین حافظه را تقویت می‌کند

6-283.jpg

بر اساس پژوهشی جدید، مصرف روزانه مکمل‌های ویتامینی می‌تواند با افزایش کارآمدی سلول‌های مغزی، تاثیرات سودمندی را بر حافظه بر جای گذاشته و از سرعت زوال مغز می‌کاهد.

به گزارش سرویس پژوهشي خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، محققان دانشگاه نورث آمبریا انگلستان طی پژوهشی دریافتند که مصرف چهار هفته‌ای از مکمل‌های ویتامینی باعث بروز تغییرات مثبت قابل اندازه‌گیری در فعالیت‌های الکتریکی مغز می‌شود و این امر، طی پاسخگویی به آزمون‌های ارزیابی حافظه مشهود بوده است.

بر اساس این گزارش، بدن انسان برای عملکرد مناسب و حفظ سلامت به 13 ویتامین نیاز دارد که هر یک از این ویتامین‌ها نیز نقشی جدا را در بدن ایفا می‌کنند.

برای مثال ویتامین C سلامت سلول را حفظ می‌کند، ویتامین D کلسیم بدن را تنظیم می‌کند، ویتامین E ساختار سلول را حفظ می‌کند و انواع ویتامین B نیز حوزه وسیعی از عملکردهای بدنی را پوشش می‌دهد.

دکتر "دیوید کندی"، محقق تغذیه در رابطه با نتایج این تحقیق می‌گوید که شواهد به دست آمده محدود است اما پژوهش‌هایی نظیر این تحقیق بر بعضی اثرات مفید احتمالی اشاره دارد و باید در نظر داشت عملکرد بهینه فعالیت‌های مغزی مستلزم وجود میزان کافی از تمام ویتامین‌ها است.

ويتامين D تأثير زيادي در كاهش بروز سرماخوردگي ندارد

 نتايج يك تحقيق نشان داد كه مكمل‌هاي ويتامين D3 تأثير قابل توجهي در شيوع و كاهش شدت سرماخوردگي ندارند. 
به گزارش وب‌دا، به نقل از نشريه جاما، محققان با انجام يك كارآزمايي تصادفي باليني كنترل شده بر 322 فرد سالم به منظور بررسي تأثير مكمل ويتامين D‌ در بروز و شدت عفونت ويروسي دستگاه تنفسي دريافتند كه ارتباط معكوسي بين سطح سرمي ويتامين D‌و استعداد ابتلا و شدت بروز عفونت‌هاي ويروسي دستگاه تنفسي فوقاني (سرماخوردگي) در اين افراد نبوده است.
براساس اين گزارش محققان با تجويز تصادفي يك دوز اوليه خوراكي (IU‌ 200000) ويتامين D3  و سپس يك ماه بعد هم (IU 200000 ) و پس از آن (IU 100000) به صورت ماهانه در مجموع 18 ماه افزودند كه دريافت دوز ماهانه IU 100000 تأثيري در بروز و شدت سرماخوردگي افراد مورد مطالعه ندارد.
به گفته محققان، يافته‌هاي اين مطالعه حاكي از عدم تأثير استفاده از دوز IU‌100000 ويتامين D3‌ در شيوع و شدت سرماخوردگي افراد سالم بوده است و تحقيقات بيشتري لازم است تا روشن شود آيا بهره‌مندي از مزاياي اين مكمل در جمعيتهاي مورد آزمايش ديگر و يا استفاده از دوزهاي ديگر آن وجود دارد يا خير.
گفتني است كمبود ويتامين D  نيز مي‌تواند منجر به تراكم كمتر استخوان‌ها و پوكي استخوان شود.

رژیم غذایی، مصرف دخانیات و کم تحرکی عوامل اصلی ابتلا به بیماری قلبی

رژیم غذایی، مصرف دخانیات و کم تحرکی عوامل اصلی ابتلا به بیماری قلبی هستند.
به گزارش وب دا، کارشناس تغذیه معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی نیشابور ضمن بیان این مطلب گفت: افزایش این نوع بیماری ناشی از تغییرات در رژیم  غذایی ,فعالیت بدنی ومصرف دخانیات می باشد که به دلیل تغییر درشیوه زندگی ناشی ازشهرنشینی وصنعتی شدن پدید آمده است.
لیلا شورورزی ادامه داد: امروزه مردم نسبت به گذشته بیشتر غذاهای پرکالری مصرف می کنند وازطرفی تحرک بدنی آنان نیز کمتراز گذشته شده است .بنابراین یکی از مهمترین مداخلات به منظور پیشگیری وکنترل بیماریهای قلبی عروقی اصلاح رژیم غذایی است.
این کارشناس تغذیه گفت: برای داشتن قلب سالم باید به فعالیت بدنی، ورزش متناسب با سن و شرایط جسمی  و همچنین روشهای کنترل و برخورد با استرس را یاد بگیرید.

ویژگی‌های خاص وعده‌های غذایی سالمندان

 وعده‌های غذایی سالمندان باید دارای ویژگی‌های خاصی باشد.
به گزارش وب دا، مدیرگروه سلامت خانواده و جمعیت دانشکده علوم پزشکی نیشابور گفت: در مرحله اول بشقاب‌ها باید بزرگ و سفید باشد تا به ‌راحتی تمام غذا مشاهده شود.
میترا رضا‌اف در ادامه بیان داشت: گوشت سفید مرغ و ماهی باید به‌صورت کبابی یا بخار‌پز مصرف و کنار غذا از پوره سیب‌زمینی،هویچ، نخودفرنگی نیز استفاده شود تا ارزش غذایی‌اش بالا رود.
مدیرگروه سلامت خانواده دانشکده علوم پزشکی نیشابور عنوان کرد: یک نوبت شیر و دو نوبت آب‌میوه تازه باید نوشیدنی هر روز این گروه از افراد باشد.
رضا‌اف با اشاره به استفاده از ادویه‌در غذا‌ها بیان کرد: ادویه‌هایی مانند دار‌چین، زیره وگلپر ضمن از بین بردن نفخ، غذا را نیز خوش طعم‌تر می‌کند.
وی تاکید کرد: ماست یکی دیگر از همراهان مناسب برای غذا است که نه تنها باعث نرمی غذا بلکه پروتئین وکلسیم مورد نیاز بدن را نیز تامین می‌کند.
مدیرگروه سلامت خانواده دانشکده علوم پزشکی نیشابور اضافه کرد: مصرف روغن را کاهش دهید و تا حد امکان از روغن زیتون وکنجد استفاده شود.
رضا‌اف خاطرنشان کرد: این افراد باید شامی سبک میل کنند و به‌جای نمک از انواع ادویه و چاشنی در غداهایشان استفاده کنند.

سیب را گاز بزنید


داشتن توانايي لازم براي گاز زدن وجويدن خوراكي‌ها به كاهش خطر ابتلا به فراموشي مرتبط است. 
به گزارش وب‌دا، به نقل از نشريه انجمن طب سالمندان آمريكا، تيمي متشكل از محققان وزارت دندانپزشكي علوم پزشكي و مركز تحقيقات افزايش سن مؤسسه كارولينسكا در سوئد با بررسي از دست دادن دندان‌ها و توانايي جويدن و مشاهده عملكرد شناختي و توانايي‌هاي ذهني يك نمونه تصادفياز 557 فرد 77 ساله و بالاتر دريافتند كه افرادي كه در گاز زدن و جويدن مواد غذايي با بافتهاي سفت‌تر مانند سيب دچار مشكل مي‌شوند، بيشتر از بقيه در معرض بروز اختلالات شناختي و فراموشي قرار مي‌گيرند.
براساس اين گزارش محققان افزودند ارتباط بين مشكلات در جويدن و توسعه بروز مسائل شناختي و ادراكي در افراد مورد مطالعه با كنترل عوامل مؤ‌ثر بر ميزان درك و فهم مانند سن، جنس، آموزش و پرورش و مشكلات سلامت رواني نيز همچنان ثابت باقي مانده است.
نتايج ديگر اين مطالعه حاكي است يكي از عوامل از دست دادن عملكردهاي شناختي و افزايش خطر ابتلا به زوال عقلي وابسته به نداشتن و يا كمتر داشتن دندان‌ها كه جويدن را مشكل مي‌سازند مي‌تواند به دليل كاهش رسيدن جريان خون به مغز باشد.
به گفته محققان اثر توانايي جويدن افراد با دندان‌هاي طبيعي و مصنوعي پايدار بوده و به تأثيرات آنها در كاهش بروز فراموشي ارتباطي ندارد.

کودکان چاق بیشتر دارو مصرف می کنند

 كودكان و نوجوانان چاق نسبت به هم سن و سالان خود با وزن طبيعي، به داروهاي بيشتري نياز پيدا مي‌كنند.
به گزارش وب‌دا، به نقل از تحقيقات جديد در آرشيو بيماري‌هاي كودكي، محققان دانشكده بهداشت عمومي آلبرتا با تجزيه و تحليل ميزان مصرف داروها در بيش از 2000 كودك چاق 19 تا 12 ساله در سال‌هاي 2007 تا 2009 دريافتند كه بچه‌هاي چاق تا 59 درصد بيشتر از كودكان با وزن متناسب در معرض استفاده از داروهاي تجويزي قرار مي‌گيرند.
براساس اين گزارش محققان افزودند كودكان چاق و داراي اضافه وزن همچنين تا 2 برابر بيشتر از بقيه به مصرف دارو جهت ناراحتيهاي دستگاه تنفسي از جمله آسم و آلرژي قرار مي‌گيرند .
نتايج حاصل از اين گزارش با بررسي بيشتر كودكان مورد مطالعه حاكي است كودكاني كه وزن نرمال دارند كمتر از كودكان چاق در معرض خطر ابتلا به ديابت قرار مي‌گيرند و احتمال بروز حمله قلبي و يا سرطان در آنها نيز 40-30 سال ديرتر از احتمال بروز آنها در كودكان چاق تخمين زده شده است.

كاهش یبوست در سالمندی با اصلاح شيوه زندگي

 یبوست در سالمندی یکی از مشکلاتی است که در دوران سالمندی به علت کاهش حرکات روده‌ای ایجاد می‌شود ولی با اصلاح شیوه زندگی می‌توان بروز آن را کاهش داد.
به گزارش وب دا، کارشناس برنامه سالمندان شبكه بهداشت و درمان فامنين اصلاح عادات غذایی را يكي از راه‌هاي كاهش يبوست دانست و گفت: خوردن مواد غذاهای حاوی فیبر مانند سبزی‌ها، میوه‌ها مانند پرتغال، هندوانه،گلابی رسیده، آلو، توت، انگور، گوجه فرنگی و کاهو برای رفع یبوست كمك مي‌كند.
پریسا زارعی گفت: در صورتی که سالمندان مشکل دندانی دارند و جویدن بر ایشان سخت است مي‌توانند از سبزی و میوه‌های خرد شده یا رنده شده استفاده کنند.
وی ادامه داد: همچنين مصرف غلات سبوس‌دار مانند برنج سبوس‌دار، نان جو و نان کامل گندم، مصرف روغن زیتون ناشتا، مصرف روغن کرچک ( نه بطور مداوم ) و عدم مصرف مواد غذایی نفاخ  نظیر گیلاس، زردآلو، حبوبات ( نخود، لوبیا) گل کلم ضرورت دارد و بايد به کاهش مصرف گوشت، لبنیات پرچرب، تخم مرغ، دسر‌ها و تنقلات خیلی شیرین توجه شود.

نوع تغذيه یکی از عوامل موثر در بروز افسردگي

 عوامل تغذیه ای نقش مهمی در بروز افسردگی دارند. كسانی كه دچار افسردگی هستند معمولا تغذیه نامناسبی دارند  و بنابراین از این جهت در معرض خطر هستند.
به گزارش وب دا، کارشناس تغذیه معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی نیشابور ضمن بیان این مطلب گفت: هنگامی كه فردی دچار افسردگی باشد سطح انرژی در او كمتر از حد معمول است و اشتیاق و اشتها برای بسیاری از چیزها از جمله غذا در او از بین می رود و در نتیجه تغذیه فرد دچار اختلال می شود.
لیلا شورورزی ادامه داد: مطالعات نشان می دهد كاهش یا افزایش وزن ناخواسته و جذب ناكافی ویتامین ها و مواد معدنی غالبا با افسردگی ارتباط دارد.
وی اظهار داشت: افرادی كه بیشتر در معرض این خطرات هستند افراد مسنی هستند كه تنها زندگی می كنند و یا كسی كه آنها را تشویق به خوردن مواد غذایی مناسب و كافی كند را ندارند.

مصرف آسپرين زوال مغزي در زنان مسن را کاهش می دهد

توسعه زوال مغزي در زنان مسن و مستعد ابتلا به سكته مغزي و قلبي با مصرف آسپرين كاهش مي‌يابد.
به گزارش وب‌دا، به نقل از نشريه BMJ‌، محققان با انجام بررسي‌هاي خود در يك دوره 5 ساله بر روي 681 زن 92 -70 ساله كه 601 نفر آنها در معرض خطر بالايي براي وقوع بيماري قلبي و سكته مغزي بودند و اندازه‌گيري سلامت جسماني آنها و بهره‌گيري از آزمون MMSE‌ كه ميزان حافظه، زوال عقل و نيز سرعت تسلط كلامي آنها را اندازه مي‌گرفت، دريافتند كه خوردن آسپرين با دوز كم به صورت روزانه روند كاهش قدرت مغز و زوال مغزي در زنان مسن مستعد ابتلا به سكته مغزي و قلبي را آهسته‌تر مي‌كند.
براساس اين گزارش محققان همچنين با تجويز آسپرين با دوز كم (160 – 75 ميلي‌گرم) به صورت روزانه براي دفع حمله قلبي و سكته مغزي در گروهي از زنان مورد مطالعه و قرار دادن گروهي ديگر در معرض دريافت انواع داروهاي ضدالتهابي غير استروئيدي (NSAIDs)‌ افزودند امتيازات آزمون MMSE‌ در سراسر گروه در اين دوره 5 ساله كاهش يافت ولي ميزان كاهش آن در شمار زيادي از زناني كه هر روز آسپرين مصرف مي‌كردند به طور قابل توجهي كمتر از بقيه بوده است.

تغذیه نامناسب کودک عواقب غیرقابل برگشتی به دنبال دارد

 
دوران كودكي دوران مهمي است كه برای دست یابی به رشد کافی و پایه ریزی برای تأمین سلامت در دوره های بعدی زندگی است.
به گزارش وب دا، عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي بندرعباس با ابراز نگراني از عدم توجه برخي والدين به تغذيه صحيح و اصولي در دوران كودكي گفت: تغذیه نامناسب کودک در این دوران عواقب غیرقابل برگشتی به دنبال دارد. کوتاه قدی، کم وزنی، لاغری همراه با کاهش ضریب هوشی، کاهش قدرت یادگیری، افزایش ابتلا به بیماریها و کاهش توانمندی های جسمی و ذهنی مهم ترین عوارض سوء تغذیه در دوران کودکی است.
دكتر فرهاد قهرماني تنقلات غذایی کم ارزش نظیر چیپس، پفک و نوشابه فاقد مواد مغذی لازم را برای رشد کودک دانست و افزود: مواد غذايي همچون آب ميوه صنعتي و كيك، سیری کاذبی را ایجاد می کنند که موجب محروم شدن کودک از غذاهای اصلی و مواد مغذی و در نهایت موجب بروز لاغری و سوء تغذیه وی می شود.

تحرک کم كودكان دلیل افزایش چشمگیر چاقی کودکان

افزایش آمار چاقی در کودکان یکی از مشکلات بهداشتی دنیا شناخته شده است.
به گزارش وب دا، كارشناس تغذيه مركز بهداشت استان هرمزگان با اشاره به اين نكته كه زندگی در خانه های آپارتمانی و کوچک، مجال دویدن و بازی کردن را از کودکان گرفته است، گفت: يكي از دلایل افزایش چشمگیر چاقی کودکان، تحرک کمتر كودكان است.
 لادن صديق در ادامه گفت: از سال 1986 تا کنون, آمار کودکان چاق دو برابر افزایش را نشان می دهد. بیشتر کودکانی که در سنین کم، خصوصا" زیر 7 سال مبتلا به چاقی می شوند، در نوجوانی و بزرگسالی افرادی چاق خواهند بود.
وی افزود: كودكان زمان فعالیتشان را پای تلویزیون یا بازيهاي رايانه می گذرانند، از این رو یا خیلی کم اشتها و کم خوراک می شوند و یا پرخور و چاق، از سوي ديگر تبلیغات تلویزیونی، در دسترس بودن شیرینی و تنقلات فراوان و علاقه شدید به خوردن نوشیدنیهای گازدار و پر کالری ، دلایل مهمی برای چاقی کودکان است.
صديق از عواقب چاقی دوران کودکی, افزایش آمار بیماریهای دوران کودکی مرتبط با تغذیه دانست و اضافه كرد: فشارخون، چربی بالا، میزان قند خون بالاتر از حد نرمال همه از عوارض چاقی در سنین کم و ادامه این مشکلات تا سنین بالاتر است.
وي به رفتار والدین و عادت خانوادگی که از عوامل تعیین کننده تمایل کودک به غذا خوردن است اشاره كرد و ياد آور شد: کودکان آنچه می بینند اجرا می کنند، پس اگر به فکر سلامت کودکمان هستیم ابتدا باید از خود شروع کنیم و عملا" به وی بیاموزیم کدام غذاها مفید تر است و باید بیشتر خورده شود، این که غذا خوردن زمان خاصی دارد و خوردن زیاد شکلات و شیرینی مضر است.