با این خوراکی ها سرما خوردگی را سوسک کنید

با این خوراکی ها سرما خوردگی را سوسک کنید


سالانه تقریبا هر فردی بین 2 تا 5 بار به سرماخوردگی معمولی كه رایج‌ترین عفونت ویروسی در سراسر جهان است، دچار می‌شود و با شروع فصل پاییز و سرد شدن هوا، سرماخوردگی شیوع بیشتری پیدا می‌كند.

برترین مجله اینترنتی ایران

مجله سیب سبز:  
سالانه تقریبا هر فردی بین 2 تا 5 بار به سرماخوردگی معمولی كه رایج‌ترین عفونت ویروسی در سراسر جهان است، دچار می‌شود و با شروع فصل پاییز و سرد شدن هوا، سرماخوردگی شیوع بیشتری پیدا می‌كند. این بیماری بیش از همه كودكان، خانم‌های باردار و سالمندان را تهدید می‌كند كه سیستم ایمنی بدن‌شان نسبت به بقیه ضعیف‌تر است.


سرماخوردگی كه «عفونت دستگاه تنفس فوقانی» نیز نامیده می‌شود توسط بیش از 200 نوع ویروس ایجاد می‌شود. این ویروس‌ها به سلول‌های فرش‌كننده بینی و گلو حمله كرده و در آنجا بیشتر و بیشتر می‌شوند.

شایع‌ترین راه انتقال این ویروس‌ها تماس دست با وسایل آلوده به ویروس یا دست دادن با فرد آلوده به ویروس سرماخوردگی است. البته سرفه و عطسه كردن فرد مبتلا هم باعث انتقال این ویروس‌ها به اطرافیان می‌شود. 

در موقع انجام کار، غذا نخورید


چاقی

بررسی ها نشان می دهند، افرادی که در حال انجام کارهای دیگر غذا می خورند و زمان خاصی را به غذا خوردن اختصاص نمی دهند، بیشتر از بقیه دچار چاقی می شوند.
 
به گزارش سلامت نیوز به نقل ازمهر، در هنگام غذا خوردن باید تمام فعالیت های اصلی مغز و بدن به امر میل غذا و هضم اختصاص یابد، اما افرادی که در حال انجام کارهای دیگر غذا می خورند موجب می شود مغز نیروی خود را صرف انجام کارهای دیگر کرده و به موقع و با حساسیت بالا نسبت به کیفیت و کمیت غذا پیام ندهد. در نتیجه فرد بی توجه ممکن است غذاهای متفاوت را به میزان زیادتر بخورد بدون اینکه پیام سیر شدن را از مغز دریافت کرده باشد و همین امر موجب اضافه وزن و چاقی می شود. همچنین، چنین افرادی بیشتر دچار مشکلات گوارشی و اختلالات ناشی از هضم نادرست غذا و نفخ می شوند.
وقتی در حین انجام کاری شروع به غـذا خوردن می کنید، دیگر زمان اتمام آن مشخص نیست  چرا که عمل خوردن تبدیل بـه حرکتی غـیر هوشیارانه و بدون توقـف می شود.
متخصصان توصیه می کنند، در حال تماشای تلویزیون و خواندن کتاب و صحبت با تلفن غذا نخورید و به طور کلی در هر زمان فقط روی یک کار تمرکز نمایید تا هم به اندازه بخورید و هم از انجام کارهای دیگر و غذا خوردن لذت ببرید.
منبع : salamatnews.com

چگونه با سرطان دهان مبارزه کنیم؟


سرطان دهان

سرطان دهان یکی از سرطان های شایع است.
بر اساس مطالعات اخیر مصرف سبزیجات برگ دار سبز به میزان قابل توجهی خطر سرطان دهان را به ویژه در میان زنانی که سیگار می کشند، کاهش می دهد.
بر اساس تحقیقات مرکز بهداشت دندان انگلستان، در حدود یک سوم موارد سرطان دهان به رژیم غذایی ناسالم مرتبط است. این مرکز توصیه می کند برای پیشگیری از ابتلا به سرطان دهان، پیروی از یک رژیم غذایی سالم، متعادل و حاوی مقادیر کافی میوه و سبزیجات ضروریست.
شواهدی نیز وجود دارد که نشان می دهد اسیدهای چرب امگا- 3 که در ماهی و تخم مرغ یافت می شوند، همچنین غذاهای غنی از فیبر مانند غلات سبوس دار، دانه ها و مغزها هم خطر سرطان دهان را کاهش می دهند.

ماهي را از سبد غذايي حذف نكنيد


 جنوبي‌ها مي‌گويند اگركسي ماهي جنوب را خورده باشد ديگر ماهي شمال برايش لطفي ندارد، اما شمالي‌ها عقيده ديگري دارند.
آنها مي‌گويند ماهي جنوب به خاطر بوي زهمي كه دارد، دلچسب نيست. اما كدام‌يك درست مي‌گويند؟ پاسخ اين سوال پيچيده نيست.
بوي ماهي به ذائقه افراد بستگي دارد و اغلب كساني كه مرتب ماهي مي‌خورند ديگر طعم و بو برايشان ملاك سنجش و ارزش نيست و ماهي را فقط براي كسب مواد مغذي‌اش مصرف مي‌كنند.
تحقيقات نشان داده است استان‌هايي كه در مجاورت دريا قرار دارد از مصرف‌كنندگان اصلي آبزيان محسوب مي‌شود. در بين استان‌هاي شمالي كشور گيلان، مازندران و گلستان و در ميان استان‌هاي جنوبي بوشهر، هرمزگان و خوزستان قهارترين ماهيخوران كشور شناخته شده‌اند.
اما چرا سرانه مصرف ماهي در كشور پايين است؟ پاسخ اين سوال هم ساده است. از آنجا كه خوردن ماهي به دليل داشتن استخوان‌ها و تيغ‌هاي ريز و درشت براي كودكان و سالمندان آسان نيست و به دليل بوي زهم، ذائقه ايراني آن را نمي‌پسندد و از همه مهم‌تر در مقايسه با گوشت مرغ قيمت بالاتري دارد، بيشتر خانواده‌ها ترجيح مي‌دهند آن را از سبد خريد خانوار حذف كنند.
اما بايد بدانيد و آگاه باشيد ماهي از نظر ويژگي‌هاي تغذيه‌اي با مرغ و گوشت ‌قرمز قابل مقايسه نيست و مصرف دو تا سه بار آن در هفته توصيه مي‌شود، اما درميان ماهي‌هاي آزاد و پرورشي، پرچرب و كم‌چرب و ماهي‌هاي شمال و جنوب كدام يك مناسب‌تر است؟

تُند غذا خوردن؛ دلیلی برای چاقی

خوردن را تا زمان ارسال فرمان سیری طول بدهید؛



تحقیقات نشان می‌دهد آن‌هایی که آهسته غذا می‌خورند، کالری کمتری به بدن خود می‌رسانند و کمتر از دیگران اضافه وزن پیدا می‌کنند.
به گزارش ایمنا نقص بزرگ عملکرد بدن این است که ۲۰ دقیقه طول می‌کشد تا فرمان سیری را از معده به مغز برساند و همین زمان است که خیلی‌ها را دچار اضافه وزن می‌کند.
مطالعه‌ای از سوی مجله انجمن رژیم غذایی آمریکا نشان داد آن‌هایی که آهسته غذا می‌خورند، به بدن خود در هر وعده غذایی ۶۶ کالری کمتر می‌رسانند.
شاید فکر کنید ۶۶ کالری که چیزی نیست و چندان تاثیری در لاغری ندارد؛ اما باید بدانید اگر بتوانید در هر وعده غذایی این میزان کالری را به بدن خود نرسانید، در سال ۹ کیلوگرم وزن کم خواهید کرد!

فندق گیاه سلامت بخش


از آنجایی که فندق سرشار از مواد مغذی است، از ابتلا شدن به بسیاری بیماری ها جلوگیری می کند. این خوراکی فوق العاده سرشار از اسید اولئیک، پروتئین، کربوهیدرات، بتا سیتوسترول، انواع ویتامین ها و مواد معدنی است.
فندق گیاه سلامت بخشاز آنجایی که فندق سرشار از مواد مغذی است، از ابتلا شدن به بسیاری بیماری ها جلوگیری می کند. این خوراکی فوق العاده سرشار از اسید اولئیک، پروتئین، کربوهیدرات، بتا سیتوسترول، انواع ویتامین ها و مواد معدنی است. محققان معتقدند که تنها با مصرف ۲۵ تا ۳۰ گرم فندق در روز می توانید ویتامین ایی مورد نیاز بدن خود را تأمین کنید و به موجب آن با بسیاری از بیماری های قلبی عروقی مقابله کنید. فندق و روغن آن سرشار از این ویتامین بوده و با مصرف آن عملکرد عضلات بهتر شده و گلبول های قرمز سالم باقی خواهند ماند. با حفظ گلبول های قرمز، بیماری کم خونی فرد درمان می شود. ضمناً اگر در اوایل ابتلا به بیماری سرطان از ویتامین ایی استفاده کنید، سلول های سالم صدمه نخواهند دید. ماده " بتا سیتوسترول" موود در فندق مانع افزایش کلسترول و سرطان (به ویژه سرطان های پروستات و سینه) می شود.
حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد از فندق را روغن تشکیل می دهد. این روغن مفید انرژی لازم را به بدن می رساند، درجه حرارت بدن را تنظیم می کند، از ورود عوامل خارجی به بدن جلوگیری می کند و در نهایت به حل ویتامین های قابل حل در چربی نیز کمک خواهد کرد.

وقتی که غذا به کمک شیر مادر می آید


وقتی دادن غذای کمکی در پایان ۶ ماهگی آغاز شود باز هم باید تا پایان یک سالگی غذای اصلی شیر باشد. به مادران توصیه می شود نه تنها وعده های دادن شیر را کم نکنند بلکه با زیاد کردن آن باعث شوند تولید شیر بیشتر شود.
وقتی که غذا به کمک شیر مادر می آیدوقتی دادن غذای کمکی در پایان ۶ ماهگی آغاز شود باز هم باید تا پایان یک سالگی غذای اصلی شیر باشد. به مادران توصیه می شود نه تنها وعده های دادن شیر را کم نکنند بلکه با زیاد کردن آن باعث شوند تولید شیر بیشتر شود. اگر مادر به شیرخوار غذای کمکی بیشتری بدهد، بچه برای مدت بیشتری می خوابد، دفعات مکیدن پستان کمتر می شود و شیر مادر کاهش می یابد. بهتر است تا پایان یک سالگی غذای اصلی شیر باشد.
● مولتی ویتامین و قطره آهن در کنار تغذیه تکمیلی
متخصصان اطفال معمولا برای شیرخواران مولتی ویتامین و قطره آهن تجویز می کنند. ویتامین D اگر در کشوری مانند کشور ما به صورت جداگانه وجود نداشته باشد به صورت مولتی ویتامین یا ویتامین A+D تجویز می شود.
از نظر آهن باید گفت در بدن نوزادی که به دنیا می آید مقداری ذخیره آهن وجود دارد در شیر مادر هم مقداری آهن وجود دارد و گرچه مقدار آن کم است ولی جذب بسیار خوبی دارد و تا حدود زیادی مجموعه ذخیره آهن بدن نوزاد و آنچه در شیر مادر است تا حدود ۹ ماهگی برای شیرخواران کفایت می کند. برای اطمینان در پایان ۶ ماهگی وقتی غذای کمکی شروع می شود همراه مولتی ویتامین باید به شیرخوار قطره آهن هم داد. آغاز قطره آهن قبل از ۶ ماهگی این عیب را دارد که چون میکروب کشی شیر مادر را از بین می برد، ضررش قطعا بیش از منفعتش است. کسانی که از ترس این که شیرخوارشان دچار فقر آهن شود، به او قطره آهن اضافی می دهند، اثر میکروب کشی شیر مادر را از بین می برند و فرزندشان را در معرض انواع عفونت ها و به ویژه عفونت های گوارشی مانند اسهال قرار می دهند.

سوء تغذیه سلامت سالمندان تنها را تهدید می کند


پژوهشگران علوم پزشکی می گویند نتایج یک مطالعه که به بررسی ارتباط بین تنهایی سالمندان و وضعیت تغذیه آنها پرداخته نشان داده است سوء تغذیه در سالمندان تنها بیشتر دیده می شود.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ،   تنهایی، جدا ماندن از جامعه و مورد غفلت قرار گرفتن افراد مسن توسط فرزندانشان از مشکلات مهم بسیاری از جوامع در سنین کهنسالی می باشد.
مطالعات نشان داده که در سالمندان تنها و منزوی،  انگیزه و اشتها برای غذا خوردن کاهش می یابد. در ضمن بسیاری سالمندان برای تهیه مواد غذایی خود به کمک نیاز دارند.
هدف از این مطالعه تعیین تفاوتهای وضعیت تغذیه ای در سالمندانی که تنها زندگی می کردند در مقایسه با سالمندانی کهدر کنار خانواده شان زندگی می کردند، بود.
در این مطالعه حدود ۲۰۰ سالمند ( با سن ۶۵ سال به بالا) شرکت داشتند.
محققین ۴۵% از سالمندان مورد مطالعه که تنها زندگی می نمودند را به عنوان گروه نمونه، و ۵۵% از سالمندان که به شیوه سنتی درکنار خانواده شان زندگی می نمودند، را به عنوان گروه شاهد در نظر گرفتند.
اطلاعات مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه هایی  جمع آوری می گشت، و بررسی ها شامل ارزیابی نمایه توده بدنی و وضعیت تغذیه ای و وضعیت مالی افراد و…  بود.

آشنایی با سوء تغذیه سالمندان


درصد بالایی از بیماران سالمند از سوء تغذیه رنج می برند. تنهایی، جدا ماندن از جامعه و مورد غفلت قرار گرفتن افراد مسن توسط فرزندانشان از مشکلات مهم بسیاری از جوامع در سنین کهنسالی می باشد.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ،   در سالمندان تنها و منزوی،  انگیزه و اشتها برای غذا خوردن کاهش می یابد. در ضمن بسیاری سالمندان برای تهیه مواد غذایی خود به کمک نیاز دارند.
مشکلات عاطفی و افزایش افسردگی، دریافت مواد غذایی در سالمندان را دچار مشکل می کند. این روند می تواند سوءتغذیه سالمندان را به همراه داشته باشد.
از طرفی افزایش توده چربی در بدن سالمندان خطر ابتلا به انواع بیماری ها را افزایش می دهد.
باتوجه به تغییراتی که در ساختار بدن افراد سالمند رخ می دهد، میزان چربی نسبت به سال های قبل این افراد افزایش و نیاز به انرژی کاهش می یابد.
بدن سالمندان نیازی به کالری و انرژی زیاد ندارد و اگر در تغذیه آنان دقت نشود، اضافه دریافت مواد خوراکی موجب افزایش چربی در بدنشان می شود.
کم تحرکی یکی از ویژگی های دوران سالمندی است. کالری تجمع یافته در بدن به دلیل کم تحرکی نمی سوزد و افزایش وزن را به همراه خواهد داشت. لذا برای جلوگیری از افزایش وزن در این دوران توصیه می شود که سالمندان بسته به وضعیت جسمانی شان، به فعالیت های فیزیکی خود توجه کنند و آنها را افزایش دهند.

توصیه هایی برای تغذیه سالم در دوران سالمندی


درتمام دوران زندگی، تغذیه به عنوان عامل تقویت کننده جسم وروح وموثر در حیات ارزش بسیار زیادی داشته است. دردوران کهولت نیز نیازبه انرژی کاهش می یابد که این امر به علت بالا بودن سن وکمبود تحرکات جسمی وکم شدن انرژی های اولیه بدن است .

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ،   سالمندی با تغییراتی در توان فرد و حواس او همراه است. کاهش قدرت و توانایی، اختلال در سیستم ایمنی بدن و اختلال در عملکرد ارگان‌ها از تغییرات دوران سالمندی است.
یکی از عوارض مهم این دوران کاهش حواس است، مثل: حس چشایی و بویایی. حتمی شنیده‌اید که افراد پیر می‌گویند غذاها دیگر مزه قدیم را ندارند. این امر نشانگر این است که فرد سالمند حدود نیمی از حس خود را از دست داده است. از این‌رو دقت در تغذیه سالمندان برای حفظ سلامت بدنی آن‌ها و برای جلوگیری از بروز بیماری‌های مزمن و عوارض بدی ‌تغذیه در ایشان، بسیار اهمیت دارد.
بسیاری از سالمندان دچار بدی تغذیه هستند، بدین ترتیب که یا مصرف بیش از اندازه موادغذایی موجب بروز چاقی در آن‌ها شده، یا بیماری‌های مزمن ناشی از آن، مثل دیابت، فشار خون یا عوارض قلبی عروقی، آن‌ها را رنج می‌دهد، که این امر مراقبت‌های ویژه تغذیه‌ای را می‌طلبد و بعضی اوقات نیز در اثر کم خوراکی دچار بدی تغذیه شده‌اند که می‌تواند به دلیل عدم اشتها به غذا یا مسایل جانبی دیگر باشد که این نیز خطرهای خاصی به همراه دارد و مراقبت‌های مربوط به خود را می‌طلبد.
آیا می دانید افرادی که ازعمر طولانی تری برخوردارند دارای خصوصیات زیر هستند:

اكسیر سلامتی این بار برای کلیه ها

كلیه‌ از مهم‌ترین و حساس‌ترین اعضای بدن است. اگر می‌خواهید كلیه‌هایتان سالم بماند باید تغذیه مناسبی داشته باشید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ اگر می‌خواهید سلامتی كلیه‌های خود را بالا ببرید، سعی كنید میزان مصرف میوه و سبزی را افزایش دهید. بیشتر میوه‌ها و سبزیجات سرشار از آنتی‌اكسیدان، ویتامین‌ها و موادمعدنی هستند كه می‌توانند سیستم ایمنی بدن را تقویت كنند و شما را از آسیب‌های كلیوی ناشی از عفونت‌ها، سموم‌، ویروس‌ها و بیماری‌ها محافظت كنند، از تشكیل سنگ كلیه جلوگیری كنند و از التهاب كلیه‌ها ممانعت به‌عمل آورند. میوه‌ها و سبزیجات سرشار از ویتامین‌ها و آنتی‌اكسیدان شامل تمشك، فلفل دلمه‌ای، گریپ فروت، اسفناج، كلم برگ، توت‌فرنگی، پرتقال و گوجه‌فرنگی است.

اگر كلیه‌های شما آسیب‌دیده یا بیماری كلیوی دارید، میزان پتاسیم بدن خود را برای اطمینان از سطح مطلوب سالم‌تر كنترل كنید.

هر روز به میزان كافی آب بنوشید، این میزان تقریبا 1400 میلی‌لیتر است و باید در بدن ادرار بی‌رنگ یا زردكم رنگ تولید شود. از جمله خواركی‌ها می‌توان به چای، سوپ‌ها، سیب، انگور، كاهو، كرفس و گوجه‌فرنگی اشاره كرد.

خوردن 100 گرم ماهی روغنی پخته یا كباب‌شده دو بار در هفته می‌تواند به سلامت كلیه‌ها كمك كند.

عملكرد سالم كلیه‌ها را با مصرف یك وعده جو (پرك) در صبح حفظ كنید.

غذاهای آماده و كم‌خاصیت

همه ما هر روز انواع و اقسام مواد غذایی آماده و نیمه‌آماده را در فروشگاه‌های محل زندگی خود می‌بینیم و اگر با كمی دقت به اطراف خانه خود نگاهی كنیم، انواع رستوران‌ها، آشپزخانه‌های ویژه طبخ غذا و فست‌فودها را خواهیم یافت كه البته هر روز هم بر تعدادشان افزوده می‌شود. اینها حكایت از آن دارد كه متاسفانه مصرف این‌گونه مواد غذایی در خانواده‌های ایرانی رواج زیادی پیدا كرده است؛ خانواده‌هایی كه تا همین دهه‌های گذشته بجز قورمه‌سبزی، قیمه یا آبگوشت خانگی به غذای دیگری فكر نمی‌كردند و كباب بیرون فقط گاهگاهی بابت تفنن میل می‌شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ حالا اما خیلی از بچه‌ها به جای لقمه‌های سالم و تازه مدرسه هم انواع ساندویچ‌ها را از بوفه می‌خرند و می‌خورند. این در حالی است كه مصرف این‌گونه غذاها نه‌تنها سلامت خانواده را به خطر می‌اندازد، بلكه از لحاظ اقتصادی نیز به صرفه نیست.

خانمی را می‌شناسم که با داشتن چند فرزند کار خانه را هم انجام می‌دهد، اما غذاهایش را همیشه با مواد تازه تهیه می‌كند. یعنی موقعی كه می‌خواهد قورمه‌سبزی درست كند، با خریدن نیم‌كیلو سبزی یك خورش خوشمزه و تازه برای خانواده آماده می‌كند.

این روزها خانم‌های خانه وقتی برای خرید به مغازه محل هم سر می‌زنند، یخچال فروشگاه را مملو از انواع سبزیجات آماده و نیمه‌آماده می‌بینند، در حالی كه می‌توانند با رفتن به سبزی‌فروشی محل یا بازارهای روز نزدیك خانه، سبزی دلخواه و مورد استفاده‌شان را به صورت تازه خریداری كرده و با حداقل قیمت یك غذای خوب و سالم برای خانواده مهیا كنند.

روش‌های استفاده‌ از بادام

علاوه بر مغز بادام، از اجزای دیگر درخت بادام و با روش‌های مختلفی می‌توان از آن بهره برد، با ما همراه باشید.

1- روغن بادام

برای به دست آوردن روغن بادام، مغز بادام را پس از تمیز کردن و خشک کردن خرد می‌کنند و به‌صورت خمیر در می‌آورند و سپس آن را تحت فشار قرار داده و روغن آن را استخراج می‌کنند. این روغن را فشار اول می‌نامند.تفاله بادام را که از فشار اول باقیمانده تحت اثر حرارت و مواد شیمیایی قرار داده و روغن فشار دوم را به دست می‌آورند. به دلیل این که روغن بادام گران است معمولاً تقلب کرده و آن را با روغن‌های دیگر مانند روغن مغز هسته زردآلو و هلو مخلوط کرده و به نام روغن بادام می‌فروشند.همان طور که گفته شد اگر روغن بادام تلخ یا مغز زردآلو یا هلو تحت اثر آب قرار گیرند اسید سیانیدریک و آلدئید بنزوئیک تولید می‌شود که سمی است بنابراین برای گرفتن روغن از این هسته‌ها نباید از آب استفاده کرد.

2- اسانس بادام‌تلخ

این اسانس مایعی زلال و بی‌رنگ است که در اثر کهنه شدن به رنگ زرد کمرنگ در می‌آید. بوی آن قوی، طعمش سوزاننده و تلخ و بسیار سمی است. اسانس بادام تلخ به سهولت با اکسیژن هوا ترکیب و اکسید می‌شود. بنابراین باید همیشه ظرف محتوی آن کاملاً پر و در بسته بوده و در جای تاریک و سرد نگهداری شود.

چه بخوریم تا زیبا و جوان بمانیم؟

چـیـزهایــی که می خورید می تواند به زیباتر شدن شما کـمک کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون ؛ این خوراکی ها که می تواند در زیبایی و جوان ماندن شما تاثیر بسزایی داشته باشد:

جوانتر به نظر بیایید

بـادام خـواص فـوق العـاده ی ضد پیری دارد. نه تنها حاوی مـیــزان زیادی ویتامین E است (می دانید که این ویتامین جـزء ویـتـامین هایی است که معمولاً پشت ظرف کِرِم ها و لوازم آرایشی از آن نام می بـرنـد)، بـلـکـه حـاوی میزان زیـادی اسـیـد چـرب هـم مـی بـاشـد (کـه بـه نــرم کــردن پوست کمک می کند)، همچنین حاوی آنتی اکسیدان سلنیم می باشد. اما حواستان باشد که زیاد از این ماده ی غذایی نخورید. درست است که خواص زیبایی و آرایشی زیادی دارد، اما میزان کالریش هم بالا است و ممکن است باعث چاقی شود.

ناخن هایی محکم داشته باشید

با خوردن پروتئین می توانید به ناخن هایتان استحکام بیشتری داده و آنها را تقویت کنید. پروتئین باعث ساختن کراتین (ماده ی تشکیل دهنده ی ناخن) می شود. سینه ی مرغ بدون پوست و استخوان، گوشت بوقلمون، ماهی تن و حبوبات همه در این منظور به شما کمک می کنند.

ویتامین D در کاهش میزان سرماخوردگی مؤثر است


میزان پایین ویتامینD در خون افراد، استعداد آنها را در ابتلا به سرماخوردگی و بیماری های دستگاه تنفس افزایش می دهد.
به گزارش خبرنگار وب دا، قائم مقام مركز تحقيقات غدد و متابوليسم دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي، در گفت وگو با خبرنگار وب دا، ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت: سطوح پایین ویتامینD افزایش حساسیت به سرماخوردگی را بیشتر می کند یا خود سرماخوردگی علت کاهش سطح ویتامینD است. اين ویتامین به عنوان یک هورمون در بدن عمل کرده و مشخص شده که در تنظیم حداقل هزار ژن نقش کمکی دارد.
دكتر حسين دلشاد افزود: فقط با خوردن مقادیر زیادی از ماهی و نوشیدن شیر میتوان این ویتامین را به میزان کافی دریافت کرد همچنين میزان پایین ویتامینD در خون افراد، استعداد آنها را در ابتلا به سرماخوردگی و بیماری های دستگاه تنفس افزایش می دهد.
وي تصريح كرد:  ویتامین D با ایجاد علایم سلولی ممکن است در کنترل سیستم ایمنی بدن، مبارزه با سرطان، بهبود سلامت قلبی عروقی و تنظیم قند خون نقش داشته باشد و مصرف آن توصیه می شود.
اين متخصص غدد خاطرنشان كرد: بايد روزانه10 تا 15 دقیقه به خاطر تولید ویتامینD در معرض نور خورشید قرار بگیریم زیرا مقدار کم نور خورشید بدون ایجاد سوختگی، پوست خطری در افزایش سرطان پوست ندارد. با این حال ایمن ترین راه در جهت دریافت کافی این ویتامین، مصرف مکمل های غذایی آن است.

تشریح شرايط نگهداري نان در منازل

 نان را باید بلافاصله پس از پخت در مکان مناسب و دور از گرد و غبار قرار داد.
به گزارش وب دا، مدیر گروه بهداشت محیط وحرفه ای مرکز بهداشت نیشابور گفت: زمانی که نان ها به صورت لایه لایه و داغ روی هم قرار گیرند ممکن است کپک بزنند که باید در این شرایط همه لایه‌ها را دور بریزیم چرا که سموم تولیدی از کپک‌ها می‌تواند بسیار خطرناک باشد و منجر به بروز سرطان شود.
مهندس نعمت الله معروفي با تاكید بر این كه خطرات بیشتر ناشی از کپک نان نسبت به سموم ناشی از کپک زدگی آرد و مغذی‌جات است، یادآور شد: در مرحله‌ای که بخشی از نان کپک زده است باید کل نان را دور ریخت چرا که مابقی نان نیز در حال کپک زدن است در حالی كه قابل رویت نیست.
وی یادآور شد: نان را باید بلافاصله پس از پخت در مکان مناسب و دور از گرد و غبار قرار داد و در قطعات مناسب بسته به میزان مصرف بعدی، بسته بندی كرده و در فریزر نگهداری کرد تا در فریزر منجمد شده و در مصرف بعدی مورد استفاده قرار گیرند. نگهداری نان‌ داخل یخچال سبب بیات شدن زودرس نان و غیرقابل استفاده شدن آن مي شود.
 مدیر گروه بهداشت محیط وحرفه ای مرکز بهداشت نیشابور تصریح كرد: همچنین كپك ها در محیط یخچال می‌توانند رشد کنند بنابراین بهترین روش برای نگهداری نان به مدت طولانی نگهداری در فریزر است.
معروفی افزود: بعضی از افراد نان های کپک زده و ضایعات نان را به نان خشکی‌ها که نهایتا به مصرف دام می رسد تحویل می‌دهند، این سموم کپکی یا قارچی نان کپک زده در بدن دام، سموم خطرناكی را تولید می‌کنند (سم آفلاتوكسين كه سرطانزا مي باشد ) نهایتا وارد چرخه غذایی انسان می‌شود.
وی در پایان توصیه کرد: نان کپک زده را باید دور ریخت و از مصرف آن برای دام و انسان جدا پرهیز شود.

مصرف 2 نوبت ماهی در هفته را فراموش نکنید


13-375.jpg
 مصرف ماهی کبابی بر ماهی سرخ کرده ارجحیت دارد اما اگر هنگام سرخ کردن ماهی از روغن‌های جامد استفاده شود، خطر گرفتگی عروق و بیماری‌های قلبی افزایش می‌یابد.
دکتر علی کشاورز در گفت وگو با خبرنگار سلامت ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، با بیان اینکه غذاهای دریایی خصوصا ماهی سرشار از امگا - 3 است، گفت: امگا – 3 علاوه بر پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی، موجب آرامش اعصاب می‌شود.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه ماهی از بهترین منابع پروتئینی مورد نیاز بدن است، گفت: هر چند میزان امگا – 3 انواع ماهی متفاوت است ولی ماهی از هر نوع که باشد حاوی مقادیر فراوان امگا – 3 است، بنابراین بهتر است ماهی به جای سایر گوشت‌ها حداقل 2 نوبت در هفته مصرف شود.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران بر مصرف لیموترش همراه با ماهی تاکید کرد و گفت: لیمو نه تنها طعم بهتری به ماهی می‌دهد، بلکه ویتامین – ث موجود در آن به جذب بهتر آهن موجود در گوشت ماهی کمک می‌کند.
دکتر کشاوز با تاکید بر اهمیت جایگزین کردن گوشت ماهی به جای گوشت قرمز گفت: بر اساس مطالعات انجام شده، افراط در مصرف گوشت قرمز موجب افزایش خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان می شود.

مصرف مداوم نان سفید، کم خونی می‌آورد


60-58.jpg
معاون غذا وداروی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: استفاده از نان‌های سفید مضرات بسیار قابل توجهی به همراه دارد به طوری که ابتلا به کم خونی در صورت استفاده مداوم از عوارض این نوع نان‌ها است.
دکتر رسول دشتی گفت وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: در جریان سبوس گیری مقادیر فراوانی از املاح معدنی مثل آهن، کلسیم، فسفر، روی و منیزیم دور ریخته می‌شود که به سفیدی بیشتر نان می‌انجامد که این نان موجب چاقی بیشتر می‌شود و کلسترول، تری گلیسیرید و قند خون بالا می‌رود.
وی بزرگترین عامل مرگ و میر در جامعه را بیماریهای قلبی دانست و خاطرنشان کرد: عامل اصلی افزایش بیماریهای قلبی مصرف نان سفید در جامعه است. مصرف نان‌های سفید و سبوس گیری شده منجر به افزایش بیماری‌های قلبی می‌شود که عامل اصلی مرگ و میر در جامعه است.
معاون غذا وداروی دانشگاه علوم پزشکی ایلام با بیان اینکه در حال حاضر نانوائی‌ها در تهیه نان بجای آرد خبازی 12 یا 15 درصد سبوس گیری شده، از آرد سفید قنادی که 18 درصد سبوس گیری شده استفاده می‌کنند، اضافه کرد: به منظور پیشگیری از افزایش ابتلاء به بیماریهای چاقی، فشار خون و کم خونی و سایر عوارض ناشی از مصرف نان‌های سفید در استان ایلام، مقرر شد کمیته‌ای متشکل از نمایندگان سازمانهای ذیربط تشکیل و در خصوص افزایش آگاهی مردم در زمینه مزایای استفاده از نان‌های تیره و سبوس دار از طریق شرکت کارشناسان در برنامه‌های صدا وسیمای استان و رسانه‌های مختلف اقدام نماید.
دشتی یادآور شد: تغییر ذائقه مردم و استقبال آنان از نان‌های حاوی سبوس قطعا راهگشا خواهد بود زیرا کارخانجات آرد توانائی تولید آرد با درصدهای مختلف سبوس را دارند و نانوایان در صورت استقبال مردم می‌توانند از آرد دارای سبوس بیشتر در تهیه نان استفاده نمایند.

7 غذایی که روزانه حتماً باید آن ها را بخوریم

ماست، گوجه فرنگی، گردو، اسفناج، جو، هویج، زغال اخته از مواد غذایی هستند که باید روزانه حتماً آن ها را در بین خوراکی های خود جای دهیم.

به گزارش خبرنگار كلينيك باشگاه خبرنگاران به نقل از هلت نیوز؛ این مواد غذایی حتی می توانند جایگزین تمام غذاهای روزانه ما شوند.
اضافه کردن این مواد غذایی به رژیم روزانه خود یک زندگی سالم و طولانی را برای ما رقم می زند سلامتی ما را تضمین می کند.
ماست:
این ماده غذایی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود و بدن را در برابر سرطان ها حفاظت می کند ،گفتنی است: برخی از ماست های پروبیوتیک با تمام باکتری های مضر بدن ما مبارزه می کنند.
گوجه فرنگی:
گوجه فرنگی های قرمز سرشار از آنتی اکسیدان لیکوپن هستند که می توانند خطر ابتلا به سرطان ریه پروستات مثانه و پوست را کاهش دهند.


گردو:
این ماده غذایی سرشار از امگا است که باعث ضد التهاب فنول ها می شود و ویتامین های موجود در گردو و در بادام و بادام زمینی نیز وجود دارد.

هشدار پزشکان درباره ترکيب خطرناک گريپ فروت و چند دارو


محققان می گويندکه شمار داروهایی که ترکیب آنها با گریپ فروت می تواند خطرناک باشد به سرعت رو به افزایش است
پزشکان هشدار داده اند که "ناآگاهی" از خطر ترکیب برخی از داروها با گریپ فروت ممکن است که خطرناک باشد.
گریپ فروت از تجزیه برخی داروها در روده و کبد جلوگیری می کند که می تواند باعث مسمومیت دارویی (اوردوز) شود.
محققانی که متوجه ارتباط گریپ فروت با تجزیه داروها شده اند می گویند که شمار داروهایی که ترکیب آنها با این میوه ممکن است که خطرناک باشد به سرعت رو به افزایش است.
نتیجه این مطالعه در مجله انجمن پزشکی کانادا منتشر شده است.

نوشابه ممنوع؛ به هفت دلیل!

نوشابه شاید نوشیدنی مورد علاقه شما در حین تماشای  تئاتر، یا شاید هم در اواسط روز همراه نهار، برای بالا بردن کافئین باشد. اما همین مایع شیرین و خوشمزه که غدد چشایی شما را قلقلک می دهد، سلامتی شما را هم به خطر می اندازد. هرگاه نوشابه ای می نوشید خودتان را در معرض خطراتی همچون افزایش وزن، پوکی استخوان و مشکلات متعدد دیگری مانند بیماری قلبی قرار می دهید. در اینجا هفت دلیل بیان شده است تا دیگر نوشابه ننوشید وآن را برای همیشه کنار بگذارید.

1- نوشیدن نوشابه باعث افزایش وزن و چاقی درناحیه شکم می شود


احتمال افزایش وزن و چاقی درافرادی که نوشابه می نوشند، نسبت به افرادی که نوشیدنی های دیگری را برای رفع عطش ترجیح می دهند، بیشتر است: یک ظرف کمتر از نیم لیتر از این نوشیدنی، حدود 140 تا 180 کالری انرژی تولید می کند واین در حالی است که به راحتی می توان روزانه بیش از نیم لیتر از آن را سر کشید. کالری های  موجود در نوشابه  در واقع کالری های پوچ اند- یعنی هیچ ارزش غذایی ندارند و شما را سیر نمی کنند.

رژیم بگیرید؛ اما عاقلانه

اگر در اولین برنامه رژیم و لاغری‌تان موفق نبوده‌اید، دوباره تلاش كنید، اما این بار اجازه دهید ما كمك‌تان كنیم.

من همیشه احساس گرسنگی می‌كنم؛ مثل قحطی‌زده‌ها


یك برنامه غذایی كمتر از 1400 كیلوكالری باعث می‌شود كه به بدن مواد مغذی و ویتامین‌های مورد نیاز نرسد. این مقدار غذا نمی‌‌تواند به شما احساس سیری بدهد، اما چه كسی گفته است كه رژیم گرفتن یعنی دریافت كمترین مقدار مواد غذایی و گرسنگی كشیدن. اگر تصمیم دارید كه لاغر شوید، حتماً هر روز 1600 كیلوكالری دریافت كنید؛ یعنی حدود 400 كیلوكالری از مصرف روزانه خود بكاهید. هر روز سه وعده غذای اصلی و دو میان وعده داشته باشید و این 1600 كیلوكالری را بین وعده‌های غذایی قسمت كنید. اگر هر چهار ساعت یكبار غذایی بخورید، میزان قندخون‌تان ثابت می‌ماند و دچار نوسانات شدید نمی‌شوید؛ به همین دلیل كمتر میل و هوس شدید برای خوردن چیزی پیدا می‌كنید و اغلب احساس سیری دارید. اگر بتوانید از هر وعده غذایی 20 گرم و از هر میان وعده 10 گرم حذف كنید، حدود 400 كیلوكالری كمتر دریافت خواهید كرد.
 

انگار سوزن‌ ترازو دیگر هیچ تكانی نمی‌خورد


چندهفته بعد از رژیم گرفتن یك وضعیت ثابت و بدون تغییر در وزن شما ایجاد می‌شود، گویی دیگر تلاش‌های‌تان نتیجه‌ای ندارند. وقتی كه سبك‌تر می‌شوید، بدن‌تان نیاز به كالری كمتری دارد. هر روز 200 كیلوكالری كمتر جذب كنید. اگر برای مدت زمان طولانی طبق همان برنامه پیش بروید، متوقف می‌شوید..

حقایقی درباره اعتیاد به شکر

ترک شکر رایج‌ترین تقاضای مردم در حال حاضر است، مثلاً با رژیمی سه هفته‌ای که به شما تضمین می‌دهد از شر اعتیاد به شکر ، این گناه شیرین خلاص شده و قطعاً وزن کم کنید. اما آیا با خوردن مقادیر زیاد بروکلی، به مدت هفت روز، غول شکر از روی دوش شما پایین می‌آید؟  اجازه دهید حقایقی در مورد اشتیاق به خوردن شکر، اعتیاد به شکر و نحوه رام‌کردن تمایلات شدید به خوردن چیزهای شیرین را بازگو کنیم.

آیا اعتیاد به شکر واقعی است؟


می‌گویید اگر دونات نخورید حتی یک روز زنده نمی‌مانید—اما آیا واقعاً به شکر "معتاد هستید"؟ جواب این سئوال پیچیده است. محققان فکر می‌کنند الگویی از خودداری‌ها و محدود کردن‌ها—نه خود شکر—می‌تواند منجر به رفتارهای معتادگونه و حتی تغییرات مغزی گردد. شکر مشابه داروهای مخدر، ترکیبات شیمیایی " احساس خوب" مغز—شامل سروتونین و دوپامین—را تغییر می‌دهد. اما دانشمندان هنوز آماده نیستند که شکر را در کنار هروئین قرار دهند.

علائم اعتیاد به شکر


هر نامی که بر روی اعتیاد به شکر بگذارید، مثل اختلال غذایی یا حتی عادت بد غذایی، علائمی برای استفاده ناسالم از غذاهای شیرین وجود دارد. ممکن است کنترل خود را از دست داده و بیش از آنچه مورد نظرتان است، غذا بخورید. ممکن است زمانی که یکی از کلوچه‌های "همیشگی" را نمی‌خورید، علائمی مشابه علائم ترک دارو نشان دهید. ممکن است علائم پایین آمدن قند خون شامل اضطراب، لرزش خفیف، عصبانیت، عرق سرد.... را نشان دهید.

آشنایی با میوه گلابی وخواص آن

گلابی درختی است كه بلندی آن به حدود 10 متر می‌رسد و بیشتر در مناطق سردسیر و كوهستانی می‌روید . این درخت بومی مناطق جنوبی دریای خزر است .

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مردم سالاری ؛  ریشه گلابی عمیق است برگهای آن صاف و دندانه داراست ، گلهای گلابی سفید رنگ مایل به صورتی و بصورت خوشه ای است . میوه درخت گلابی مخروطی شكل ، گوشتدار ، شیرین و یا ترش و شیرین است از تمام قسمتهای گلابی مانند برگ‌های جوان، ‌پوست وساقه میوه آن استفاده طبی بعمل می‌آید .

تركیبات شیمیایی:

برگ‌های جوان درخت گلابی دارای موادی مانند تانن ، گلوكوزید و هیدروكینون است . برگهای خشك درخت گلابی دارای اسید اورسولیك است دانه گلابی دارای ماده ای بنام آمیگدالین و مقداری روغن است.

در یك صد گرم گلابی مواد زیر موجود است .

قند طعم‌دار بخوریم یا نخوریم؟

مدتی است فرآورده‌ای به نام قند طعم‌دار مانند قند با طعم زعفران، آلبالو، لیمو، نعناع و... وارد بازار شده است. این قندها، رنگی هستند و تولیدکنندگان خواص بسیاری را پشت بسته‌بندی آن‌ها به این محصولات نسبت می‌دهند.

به احتمال زیاد رنگ، طعم و اسانس این فرآورده‌ها طبیعی نیست. زیرا اگر بخواهیم زعفران را با شکر مخلوط و قند تولید کنیم قیمت محصول نهایی بالا می‌رود و بعید است که تولیدکنندگان این فرآورده‌ها به عنوان نمونه از زعفران طبیعی استفاده کرده باشند. به احتمال زیاد از رنگ و اسانس آن هم از نوع سنتزی استفاده شده است. از سوی دیگر، خوردن زعفران تا حدی خوب است اما زیادی آن می‌تواند زیان‌بار باشد.

بنابراین خریداران بهتر است در پشت بسته‌بندی به این نکته توجه کنند که این محصول ساخت داخل کشور است یا خارج و رنگ و اسانس اضافه شده به آن طبیعی است یا سنتزی. در صورتی که رنگ و اسانس سنتزی باشد تنها قند، طعم‌دارشده و خاصیتی را نمی‌توان به آن نسبت داد.

در ضمن، اگر بخواهیم به خاطر خاصیت آن ماده خاص، قند بیشتری بخوریم مضرات این عادت غذایی بیش از فوایدش خواهد بود. بنابراین توصیه می‌شود قند را تا جایی که امکان دارد، محدود مصرف کنیم و ترجیحاً به جای قندهای ساده، قندهای پیچیده را در برنامه غذایی‌مان بگنجانیم.

غذاهای غیر خانگی آهن کافی ندارند


 مصرف ناکافی مواد غذایی حاوی ویتامین C ، احتمال بروز کمبود آهن را افزایش می دهد.
مهدیه السادات حاجی میرزاده در گفت‌وگو با (ایسنا)، در مورد علل کم خونی و فقر آهن، اظهار کرد: مهمترین و شایعترین علل بروز کمبود آهن مصرفی در رژیم غذایی روزانه و کاهش مصرف در انواع گوشت بویژه گوشت قرمز است که آهن قابل جذب دارد.وی از عوامل دیگر کم خونی و فقر آهن را مصرف چای همراه با غذا و یا بلافاصله پس از غذا دانست و افزود: تانن موجود در چای می تواند جذب آهن غذا را به مقدار قابل ملاحظه ای کاهش دهد.
حاجی میرزاده با بیان اینکه مصرف ناکافی مواد غذایی حاوی ویتامین C نیز احتمال بروز کمبود آهن را افزایش می دهد ادامه داد: ویتامین C که بطور طبیعی در میوه ها و سبزی های تازه و خام وجود دارد موجب افزایش جذب آهن غذا می شود و کمبود دریافت ویتامین C موجب کاهش جذب آهن غذا و در نتیجه کمبود آهن می شود.وی مصرف ناکافی مواد غذایی آهن دار، شروع نکردن به موقع تغذیه تکمیلی و یا نامناسب بودن آن، مصرف چای همراه با غذا و یا بلافاصله پس از صرف غذا و آلودگی های انگلی مانند ابتلا به کرم قلابدار را از دیگر عوامل این کم خونی عنوان کرد.
وی با اشاره به جایگزین شدن غذاهای غیر خانگی تصریح کرد: انواع ساندویچ ها مثل سوسیس و کالباس که اغلب آهن کافی ندارند و مصرف هله هوله ها که معده را پرکرده و فرد را از غذای سفره محروم می کند نیز می تواند سبب کم خونی فقر آهن شود.وی افزود: در دوران کودکی به علت افزایش رشد و همچنین دوران بارداری، نیاز بدن به آهن افزایش پیدا می کند.

دانه کتان و کاهش عوارض یائسگی

پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی مشهد در تحقیقی، تأثیر استفاده از پودر کتان را بر گرگرفتگی ناشی از دوران یائسگی مورد بررسی قرار دادند.گرگرفتگی وازوموتور یکی از شایع‌ترین مشکلات زنان در دوران یائسگی است و امروزه هورمون درمانی، استاندارد طلایی درمان آن است اما مطالعات نشان داده استفاده از داروهای هورمونی حتی در مدت کوتاه موجب بروز عوارض و مخاطرات جدی برای فرد می‌شود. در این راستا پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی مشهد در قالب عضو هیأت علمی دانشکده پرستاری و مامایی، کارشناس ارشد پرستاری، عضو مرکز تحقیقات سلامت زنان، دانشیار گروه فارماکولوژی و دانشیار گروه زیستی این دانشگاه تحقیقی را با عنوان بررسی اثر پودر دانه کتان بر گرگرفتگی زنان در دوران یائسگی انجام دادند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ از آنجایی که اخیراً تمایل به استفاده از منابع گیاهی، جهت درمان گرگرفتگی افزایش یافته است و دانه کتان منبعی غنی از لیگنان‌ها است که زنان تمایل زیادی به مصرف آن دارند، این مطالعه با هدف کلی تعیین اثر پودر دانه کتان بر گرگرفتگی وازوموتور زنان حول وحوش یائسگی انجام شده است.این تحقیق روی 62 زن حداقل 41 ساله با حداقل 5 مرتبه گرگرفتگی روزانه متوسط تا شدید و واجد شرایط مطالعه، در قالب دو گروه 31 نفری انجام شد و به مدت شش هفته روزانه 40 گرم پودر دانه کتان و دارونما به این افراد خورانده شد.بر پایه این تحقیق، نتایج نشان داد که با مصرف پودر دانه کتان، شدت و مدت گرگرفتگی‌های روزانه، شدت تعریق‌های شبانه و نمره اختلال در خواب در مقایسه با دارونما کاهش بیشتری داشت ولی از نظر دفعات گرگرفتگی روزانه و تعریق‌های شبانه تفاوت آماری معنی‌داری مشاهده نشد.