رژیم غذایی برای بیماری دیورتیكوليت



نوشته  : دكتر آزيتا حكمت دوست 

بعضی تغییرات ساده در برنامه غذایی (مانند اضافه کردن فیبر بیشتر)، می‌تواند از بروز بیماری دیورتیكوليت پیشگیری کند.
وجود بیرون زدگی‌های کوچک کیسه مانند (دیورتیکول) در دیواره روده بزرگ را دیورتیکولوز می‌گویند. این بیماری در صورت عدم  درمان  خطرناک می‌شود، زیرا موجب خونریزی، انسداد، پارگی و عفونت خواهد شد که به این حالت دیورتیکولیت (التهاب دیورتیکول) گفته می‌شود.
رژیم غذایی و بیماری دیورتیكوليت:
تحقيقات نشان داده‌اند به احتمال زیاد رژیم غذایی در رشد دیورتیکول‌ها موثر است و محققان به این نتیجه رسیده‌اند که  کمبود فیبر در برنامه غذایی تاثیر بسزایی در این بیماری دارد.

عفونت‌ها را با غذا برانيد


نوشته : دکتر پروین ميرميران 
مدت و شدت بسیاری از بیماری‌های عفونی به سیستم ایمنی و وضعیت تغذیه‌ای افراد بستگی دارد. فقدان برخی از مواد غذایی خاص ممکن است باعث اختلال یا ناکارآمدی سیستم ایمنی و به دنبال آن افزایش ميزان ابتلا و مرگ و مير شود.

از تولد تا بزرگسالي:
غذا از دوران جنینی در تکامل سیستم ایمنی بدن نوزاد نقش دارد. در این دوره مادر باید دریافت کافی از پروتئین، ویتامين‌ها و املاح بخصوص آهن داشته باشد تا نوزادی با وزن طبیعی بدنیا آورد، زیرا بهترین شاخص سلامتی جنین داشتن وزن طبیعی است. از این رو، سوء‌تغذیه در دوران جنینی باعث رشد ناقص سیستم ایمنی جنین و در نتیجه ناتوانی این سیستم در مقابله با عوامل بیماریزا در سنین بالاتر مي‌‌شود.

تغذيه درماني در بيماری‌هاي کبدي



نوشته  : دكتر احمدرضا درستی 
كبد، بزرگ‌ترين غده بدن:
کبد به وزن تقريبی 1500 گرم بزرگ‌ترين غده بدن است که نقش بسيار اساسی در حفظ حيات ايفا می‌کند. اين عضو در بدن چهارپايان نيز با اندازه کم و بيش مشابهی وجود دارد و نقش‌هايي مشابه کبد انسان در بدن آنها ايفا می‌کند. هنگام نام گذاری اجزای قابل مصرف چهارپايان، کبد را جگرسياه می‌نامند. کبد انسان دو لوپ اصلی راست و چپ دارد. لوپ سمت راست به 2 بخش قدامی و خلفی تقسيم مي‌شود. تاخوردگی بخش راست (که از خارج قابل مشاهده نيست) 2 بخش را از هم جدا می‌کند. رباط داسی شکلی که از خارج نيز قابل مشاهده است، لوپ سمت چپ را به 2 بخش مرکزی و جانبی تقسيم می‌کند.

الگوي غذايي سالم براي كودكان



نوشته  : تحريريه دنياي تغذيه 
 
مصرف روزانه هر یک از بخش‌های هرم:
سعی کنید بچه‌ها روزانه مطابق مقادیر ذکر شده از هر یک از بخش‌های هرم استفاده کنند و به خاطر داشته باشید که ‌این برنامه،  پیشنهادی برای درست مصرف کردن است و امکان دارد بعضی روزها بچه‌ها به میزان کمتر یا بیشتری از آن احتیاج داشته باشند. 

غذاهای کلسیم‌دار:
شیر، شیر سویا (غنی شده با کلسیم)، پنیر، ماست، خامه، پنیر سویا (توفو)، ماهی (مانند ساردین) و سبزیجات با برگ‌های سبز تیره.

غذا خوردن در بیرون از خانه


نوشته : زهرا فرهناک کارشناس ارشد تغذیه 

در عصر امروز برای بسیاری از افراد غذا خوردن در بیرون از خانه و در رستوران در جمع خانواده و اقوام یا دوستان و همکاران بهانه‌ای برای دور هم بودن، لذت بردن و داشتن اوقاتی خوش است، اما آیا این بدان معنی است که فرد دیگر نمی‌تواند اصول تغذیه صحیح و سالم غذا خوردن را رعایت کند؟ حتی در بیرون از خانه و در رستوران نیز می‌توان انتخاب‌های غذایی سالم داشت و به دنبال غذاهایی بود که حافظ سلامت قلب و تندرستی ما باشد، با این شرط که فرد بتواند اطلاعات کافی داشته باشد و این نکته را از یاد نبرد که غذا خوردن در رستوران هم می‌تواند بخشی از تغذیه سالم وی باشد. در این مقاله بر آنیم که به نکاتی بپردازیم که در انتخاب‌های غذایی سالم در بیرون از خانه به ما کمک کنند.

پيشگيري از كم‌آبي تابستان با طالبی و هندوانه



نوشته  : شیوا طباطبایی 
طالبی، هندوانه و خربزه همگی از خانواده خیار، کدو و کدو تنبل هستند که بصورت بوته‌ای بر روی زمین رشد می‌کنند. شکل آنها بصورت گرد و یا بیضی است و رنگ آنها معمولاً بین زرد تا قرمز متغیر مي‌باشد. ‌این میوه‌ها از خانواده Cucurbitaceae  هستند. نام علمی طالبی و خربزه Cucumis melo و نام علمی هندوانه Citrullus lanatus  می‌باشد. خاستگاه اصلی‌این میوه‌ها‌ ایران، هند و آفریقا است و دست نوشته‌های موجود در مصر باستان که مربوط به 2400 سال پیش از میلاد می‌باشد نشان‌دهنده آن هستند که سال‌ها است ‌این میوه‌ها کشت شده و مورد مصرف قرار می‌گرفته‌اند. نام لاتین طالبی که کانتالوپ (Cantaloup) می‌باشد از نام دهکده‌ای به همین اسم در جنوب فرانسه و نزدیک‌ ایتالیا گرفته شده است.

غذاهایی که با چین و چروک مبارزه می‌کنند



نوشته  : تحريريه دنياي تغذيه 

عوامل بسیاری در بروز چین و چروک موثرند  که از جمله می‌توان به بالا رفتن سن، ژنتیک، اشعه آفتاب، کشیدن سیگار و همچنین عادات غذایی اشاره کرد. چین و چروک، تغییری اجتناب ناپذیر برای  پوست است و آن خطوطی که  با  بالا رفتن سن ظاهر می‌شود را می‌توان تا حدی کاهش داد و یا به عقب انداخت، ولی اين بدان معنی نیست که پوست شما می‌تواند در سن 80 سالگی نیز بدون چین و چروک باشد. اما خوشبختانه،  با رعایت مواردی مانند محافظت در برابر اشعه آفتاب، مواد شیمیایی و این قبیل موارد می‌توان تا حدی از پیری زودرس پوست و پدیدار شدن چین وچروک‌ها  پیشگیری کرد و پوستی جوان‌تر و شاداب‌تر داشت.

راه‌های پیشگیری از بیماری‌های ناشی از غذا



نوشته : دکتر سلطانعلي محبوب 
بیماری‌های ناشی از غذا از نظر بهداشتی و اقتصادی بسیار پرهزینه بوده و همه ساله میلیون‌ها نفر به ویژه نوزادان و کودکان از این بیماری‌ها رنج برده و یا جان خود را از دست مي‌‌دهند، در حالیکه در اغلب موارد شیوع این بیماری‌ها قابل پیشگیری می‌باشد.

راهکارهای پیشگیری:
راهکارهای پیشگیری سه خط دفاعی دارد:
بهبود کیفی بهداشت مواد غذایی با استفاده از فناوری‌های کنترل آلاینده‌ها در فرآوری غذا کاربرد صنایع فرآوری غذا به منظور حذف و یا کاهش عوامل بیماری‌زا و آلاینده‌هاآموزش دست اندرکاران و مصرف کنندگان غذا درباره نحوه مدیریت بهداشتی غذاهادر دو خط اول دفاعی علیرغم کلیه تلاش‌های انجام شده در کشاورزی، ثابت شده است که هنوز تولید غذاهایی با منشاء حیوانی عاری از عوامل بیماریزا ممکن نیست و بخش وسیعی از مواد غذایی که به‌دست مصرف کننده می‌رسد آلوده است.

غذاهايي كه با وارفارين تداخل دارند


نوشته : مريم آريا‌فر 

قرص وارفارين يك داروي ضد انعقاد است كه مدت زمان انعقاد خون را طولاني مي‌كند و باعث مي‌شود تشكيل لخته به طول بينجامد و لذا مانع تشكيل لخته در قلب و عروق مي‌گردد. مصرف اين دارو بايد بصورت يك بار در روز انجام شود و بهتر است هميشه سر ساعت معيني (معمولا عصرها ) با معده خالي و با يك ليوان كامل آب مصرف شود. مصرف اين دارو بايد بصورت منظم و همراه با آزمايش مكرر و منظم خون باشد.
افرادي كه تحت درمان با وارفارين قرار دارند در صورت نياز به مصرف داروهايي چون جينسنگ و جينكوبيلوبا حتما بايد با پزشك معالج خود مشورت نمايند. زيرا جينكو داراي فعاليت ضد لخته‌اي مي‌باشد و باعث افزايش اثردارو و احتمال خونريزي مي‌گردد و جينسنگ باعث كاهش اثر ضد لخته‌اي وارفارين مي‌گردد.  همچنين كوآنزيم Q10 از نظر ساختماني شبيه به ويتامين K مي‌باشد و ممكن است بر لخته شدن خون اثر بگذارد. مصرف اين دارو همراه با وارفارين ‌بايد تحت نظر پزشك انجام گيرد.

6 نكته داغ تغذیه‌اي براي روزهاي گرم




نوشته  دكتر سيدمرتضي صفوي 
 شیوه تغذیه در تابستان بخصوص در هوای بسیار گرم باید به استفاده از غذاهای با حجم کم و سبک تبدیل شود. در هنگامی‌که هوا از حدود 23 درجه  سانتیگراد گرم‌تر شود، سبزی‌ها  بخوبی و با سرعت در درجه حرارت  بالا پخته می‌شوند. این مسأله فقط باعث می‌شود روی سطوح غذا‌ها بخوبی پخته شده، ولی مغز غذاها خوب پخته نشود.

در فضاي خنك غذا بخوريد:
هنگامی که وقت خوردن غذا می‌رسد، محیط اطراف را خنک کنید یا در فضای خنک غذا بخورید. غذا خوردن زیر آفتاب در هوای گرم اصلا مناسب نیست. حتما جای سایه و خنک را انتخاب کنید. غذا‌ها هم نباید در معرض نور مستقیم خورشید قرار گیرند. نور مستقیم آفتاب مواد حیاتی غذاها مثل ویتامین‌ها را از بین می‌برد که بخصوص در مورد میوه‌ها و آبمیوه‌ها بیشتر صدق می‌کند.

تغذیه سالم چیست؟


نوشته  : دکتر تیرنگ نیستانی 
صبحِ زود شتابان از درِ خانه بیرون می‌رود. دیشب تا دیر وقت بیدار بوده به تماشای بازی فوتبال! نه مجال خوردن صبحانه را دارد و نه میلش را... . هیچ وقت با صبحانه میانه خوبی نداشته است...، ولی املت با کره فراوان و کلّه پاچه در روزهای جمعه را خیلی دوست دارد... . بدو به سمت سرویس اداره می‌رود و بالاخره به آن می‌رسد.... «او» ترجیح می‌دهد ناهار «مختصری» بخورد تا از شام، یعنی تنها وعده‌ای که همه خانواده در کنار همند، بیشتر لذت ببرد. اندکی از ظهر گذشته، از کنار ساندویچ فروشی کنار اداره رد می‌شود. گرسنگی و دیدن «گلوله‌های فلافل» و «سوسیس» غوطه‌ور در روغن قهوه‌ای رنگِ جوشان، کار خود را می‌کند. وارد مغازه می‌شود و با یک ساندویچ و یک نوشابه، سر و ته ناهار را به هم می‌آورد تا بتواند تا شام دوام آورد. چندی پیش طی آزمایش‌های دوره‌ای، متوجه برخی اعداد و ارقام غیرطبیعی شده بود.

لسیتین؛ دشمن فراموشي

نوشته : دکتر صديقه نوبان
همه انسان‌ها كم يا زياد در طول زندگي خود دچار معضل فراموشي مي‌شوند كه اين فراموشي يا به علت نرسيدن مواد لازم و مغذی به مغز يعني لسيتين است و يا به علت وجود امراض و حوادث خاص درانسان ايجاد مي‌شود. در سنين بالا،  افزايش سن، انسان را به سمت كاهش حافظه پيش مي‌برد، ولي بايد توجه داشت كه اگر در دوران جواني ذخيره كافي از لسيتين برای خود فراهم كرده باشيم، بسيار كمتر از ديگران دچار معضل كاهش حافظه خواهيم شد. پس بياييد از همين حالا به فكر ذخيره سازی و فراهم كردن توشه مغز برای زمان پيری باشيم.


سلامت، قرباني رژيم‌هاي غيرعلمي


نوشته  : دكتر سيدضياءالدين مظهري 
در شماره قبل راجع به سوخت و ساز انرژي صحبت كرديم. در اين شماره به بررسي انرژي پايه و عوامل مؤثر بر آن و نيز روشي ساده براي محاسبه ميزان انرژي مورد نياز بدن مي‌پردازيم.

ميزان بافت عضلاني:
هر چه درصد ميزان بافت عضلاني افراد بالاتر باشد به همان نسبت نيز به ميزان انرژي پايه آنها افزوده مي‌شود. هر سلول بافت عضله 8 برابر فعال‌تر از سلول چربي مي‌باشد. البته يادآوري مي‌شود هر چه به سن فرد افزوده شود به همان نسبت از ميزان انرژي مورد نياز آنها كاسته مي‌‌گردد، البته درصدي از افراد از نظر ترموژني يا سوخت بدنشان در سطح بالاتري قرار دارند و با وجود دريافت ميزان غذا و انرژي اضافه‌تر (در مقايسه با فرد هم‌سن و جنس خود) اصلاً چاق نمي‌شوند. اين قبيل افراد ساختار ژنتيكي خاصي دارند كه ريشه در آبا و اجداد بسيار دور آنها دارد.

10 راهکار تغذیه‌ای برای کاهش کلسترول خون

10 راهکار تغذیه‌ای برای کاهش کلسترول خون
بدون شک شما هم بارها و بارها شنیده‌اید که بیماری‌های قلبی مهم‌ترین دلیل مرگ و میر انسان‌هاست. در واقع قلب بهترین گنجینه‌ی هر انسانی است که باید مراقبش بود.



متخصصان معتقدند که با مصرف مواد غذایی مناسب، ورزش و مراقبت از سلامت خود می‌توان خطر مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی را تا 80درصد کاهش داد. در این مقاله با 10 روش مقابله با این بیماری‌ها آشنایتان خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

آشنایی با ویتامین k

آشنایی با ویتامین k
مصرف منظم ویتامین K باعث تقویت استخوان‌ها می‌شود، از رسوب کلسیم در رگ‌ها و کلیه‌ها جلوگیری می‌کند و از ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، و احتمالاً سرطان پیشگیری به عمل می‌آورد.



نتایج پژوهش جدیدی که در American Journal of Clinical Nutrition به چاپ رسیده است نشان می‌دهد که ویتامین K با پیری مقابله می‌کند اما متأسفانه کمبود این ویتامین شایع است.
ویتامین K که به انعقاد خون کمک می‌کند، آنتی‌اکسیدان بسیار قوی‌ای محسوب می‌شود که حتی قدرت آنتی‌اکسیدانی آن از ویتامین E نیز بیشتر است.

دانه اسرار آميز سویا !


نوشته  : تحريريه دنياي تغذيه 
دانه‌های سویا سرشار از پروتئین، چربی خوب و مواد مغذی است و در واقع فاقد هرگونه مواد مضری برای سلامت قلب می‌باشد. برخی می‌گویند که سویا معجزه می‌کند.
سویا حاوی مقدار زیادی پروتئین و مواد مغذی است و هیچ کلسترولی ندارد. طرفداران این نظر معتقدند که رژیم غذایی غنی از پروتئین سویا باعث پیشگیری از بیماری‌های قلبی می‌شود. همچنین ایزوفلاون موجود در سویا سبب پیشگیری از برخی سرطان‌ها مي‌گردد.
سازمان غذا و داروی آمریکا در سال 1999 با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد که مصرف سویا به عنوان بخشی از رژیم غذایی روزانه می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌هاي قلبی عروقی را کاهش دهد. پس از این اطلاعیه، انجمن قلب آمریکا و دیگر گروه‌‌های بهداشت و سلامت تحقیقات خود را پیرامون این ادعا آغاز کردند. از دیگر اهداف مطالعات اخیر، تحقیق بر روی ایزوفلاون‌های موجود در سویا است که می‌تواند از سرطان سینه و پروستات جلوگیری به عمل آورد.

خواص درماني زنجبيل


نوشته  : رستا شرافت کارشناس ارشد تغذیه 
تــاريخــچــه:
گياه زنجبيل (Zingiber officinale) از خانواده Zingiberaceae گياه بومي آسياي جنوب‌شرقي است كه بيش از 4000 سال است كه به عنوان چاشني و افزودني در مواد غذايي و بيشتر از 2500 سال است كه براي اهداف پزشكي مورد استفاده قرار گرفته‌ و از قرن 13 ميلادي مصرف گسترده‌اي در سراسر اروپا يافته است. اگرچه معمولاً از زنجبيل به عنوان ريشه آن گياه نام برده مي‌شود، ولي در اصل قسمت مورد استفاده اين گياه ساقه تورم يافته زيرزميني آن است كه ريزوم نام دارد.
زنجبيل  در كشورهايي چون استراليا، چين، مصر، بريتانياي كبير، هندوستان، ژاپن و سوئيس كاربرد داشته و در ايالات متحده آمريكا به عنوان يك مكمل رژيمي مصرف مي‌گردد.

خــــواص زنـجبيــل : 
پيش از آنكه به ويژگي‌هاي زنجبيل  اشاره نماييم، بهتر است يادآور شويم با وجود آنكه اداره غذا و داروي آمريكا (FDA) زنجبيل را جزو مكمل‌هاي بي‌خطر معرفي مي‌كند، ولي از آنجا كه تمامي مضرات يا مزاياي اين گياه شناخته شده نيست در مصرف آن بايد تعادل و دقت لازم رعايت شود و در صورت لزوم، مشاوره پزشكي انجام پذيرد.

خواص معجزه آسای آلبالو و گیلاس مـــرواريـــدهاي ســــرخ


نوشته  : شیوا طباطبایی کارشناس ارشد علوم بهداشتی در تغذیه 
آلبالو و گیلاس گیاهانی هستند از خانواده Rosaceae با نام علمی Prunus avium. خاستگاه این دو گیاه از شمال شرقی آسیا است و برای اولین بار این گیاه در دهکده‌ای در ترکیه کشت شد. وجود این گیاهان 400 سال قبل از میلاد توسط تئوفراتوس (Theophratus) فیلسوف یونانی به ثبت رسیده است. گونه اهلی این گیاهان شکوفه‌های سفید و یا صورتی دارند و از اواخر اردیبهشت تا اواسط مرداد ماه در بازار موجود است. آلبالو و گیلاس حاوی مقادیر زیادی ویتامین‌های A و C و ترکیباتی بنام آنتوسیانین‌ها هستند.  امروزه علاقه مردم به مصرف غذاهای فراویژه به جای دارو به منظور جلوگیری از بیماری‌ها روز به روز افزایش می‌یابد. در اين مقاله به مهم‌ترین خواص آلبالو و گیلاس در پیشگیری از بروز بیماری‌ها اشاره می‌شود.


رژيم ويژه براي زخم پای دیابتی


نوشته  : نازلی نمازی دانشجوی کارشناسی ارشد تغذیه تبریز
دیابت ملیتوس شایع‌ترین بیماری نا‏شی از اختلالات متابولیسم و یکی از بیماری‌های غیر واگیر شایع در سراسر جهان می‌باشد. در ‌این بیماری افزایش قند خون در اثر ترشح ناکافی انسولین، اختلال در عملکرد انسولین خون و یا هر دو ‌ایجاد می‌شود. در صورتی که مقدار قند خون در‌ این بیماری کنترل نشود، با عوارضی مانند زخم پای دیابتی همراه می‌شود که تقریبا 15درصد بیماران دیابتی را دچار می‌سازد. تاکنون درمان قطعی برای زخم دیابتی پیدا نشده است.
 پیشگیری از ابتلا آسان‌تر از درمان ‌این زخم است. پیروی از رژیم غذایی مناسب برای کاهش قند خون و کنترل آن، مصرف مرتب دارو و انسولین به مقدار تجویز شده توسط پزشک، تمیز نگه داشتن و ضد عفونی کردن محل آسیب دیده و جلوگیری از فشار به آن ناحیه (استفاده از کفش‌های راحت) می‌تواند از بدتر شدن زخم جلوگیری کند. از آنجایی که در نتیجه افزایش قند خون کلاژن پوست گلیکوزیله می‌شود، پوست انعطاف‌پذیری خود را از دست داده و شکننده می‌گردد. از طرفی بالا بودن قند خون، سبب عملکرد غیر طبیعی به خصوص در فیبروبلاست، نوتروفیل‌ها  و ماکروفاژ می‌شود. بنابراین توصیه می‌شود که از روش‌های درمانی (رژیم غذایی، دارو، انسولین و فعالیت بدنی) جهت کاهش HbA1C به زیر 7درصد تحت نظارت متخصص استفاده شود.

تغذيه درماني در پاركينسون


نوشته  : منيره دادخواه كارشناس ارشد تغذيه و رژيم‌درماني 

پاركينسون نوعي بيماري پيش رونده و ناتوان كننده عصبي- عضلاني است كه در اثر تخريب بخش كوچكي از مغز ‌ايجاد مي‌گردد. ‌اين بخش از مغز ماده‌اي به نام دوپامين توليد مي‌كند كه ناقل پيام‌هاي عصبي كنترل كننده حركات طبيعي بدن است.
اين بيماري بيش از 200 سال پيش توسط دانشمند انگليسي به نام جيمز پاركينسون شناسايي شد. در اثر اين بيماري، به دليل كم بودن سطح دوپامين در بدن حركات و انعطاف پذيري عضلات كاهش مي‌يابد، مفاصل سخت شده و يك حالت لرزش يا رعشه حتي در زمان استراحت در اندام‌هاي حركتي مشاهده مي‌شود.
راه رفتن غير طبيعي، لرزش در دست‌ها، اشكال در جويدن، بلع غذا و حتي صحبت كردن از علائم رايج پاركينسون است.
سن ابتلا بين 40 تا 70 سالگي و ميزان ابتلا در مردان كمي بيشتر از زنان مي‌باشد.
علل ايجاد پاركينسون بدرستي شناخته نشده، ولي تحقيقات علمي ارتباطي را بين مصرف بالاي چربي، بويژه چربي اشباع و كلسترول با بروز آن نشان داده‌‌اند.

دانستني‌هاي غذايي پيرامون گواتر


نوشته  : دكتر آزاده نجارزاده
گاهي به اشتباه از بعضي افراد مي‌شنويم كه مي‌گويند ما تيروئيد داريم و تيروئيد را يك بيماري فرض مي‌كنند. تيروئيد در حقيقت يكي از بخش‌هاي غدد درون‌ريز ما به شمار مي‌رود. يعني غده‌اي است در جلوي گردن كه هورمون‌هاي بسيار مهمي را به داخل خون ترشح مي‌نمايد، اما بزرگ شدن غيرطبيعي آن بيماري است كه گواتر ناميده مي‌شود. گواتر علل متفاوتي مي‌تواند داشته باشد. از آن جمله مي‌توان به نارسايي ژنتيكي اشاره نمود. گاهي نيز اختلال در سيستم ايمني مي‌تواند باعث بروز گواتر گردد. كارهاي غده تيروئيد توسط دو غده كه در مغز قرار دارند يعني هيپوفيز و هيپوتالاموس كنترل مي‌شود. چنانچه اختلالي در كار اين غدد تنظيم‌كننده ايجاد گردد، اعمال غده تيروئيد نيز تحت تأثير قرار خواهد گرفت، اما گواتر تغذيه‌اي، به بزرگ شدن غده تيروئيد كه ناشي از كمبود يد در غذاي مصرفي باشد اطلاق مي‌گردد. در حقيقت تيروئيد، هورمون‌هايي مي‌سازد كه داراي عنصر يد هستند.
در صورتي كه در غذا و آب مصرفي ميزان يد كم باشد، غده تيروئيد در يك واكنش جبراني، براي تأمين ميزان كافي هورمون‌هاي خود در شرايط سختي قرار مي‌گيرد و به صورت يك مكانيسم جبراني بزرگ مي‌شود كه تا حد امكان از تمام يد موجود در خون استفاده كند. به بيان ديگر بزرگ شدن تيروئيد در اثر كمبود يد، يك واكنش جبراني بدن براي استفاده بيشتر از يد وارد شده به آن است. مطالعات نشان داده‌اند كه نياز مطلوب روزانه يد بين 100 تا 300 ميكروگرم (يك ميكروگرم يك هزارم گرم است) مي‌باشد و اگر مصرف يد روزانه به كمتر از 100 ميكروگرم برسد ممكن است گواتر بروز كند.

تغـذيـه و شیـمـی درمانـی



نوشته  : موژان زرگرزاده زير نظر: دكتر احمدرضا درستي 
شیمی درمانی چیست؟
هیچ کس نمی‌تواند و نباید مدعی شود که شیمی‌درمانی آخر خط است. این واژه در حقیقت همان دارو درمانی است که همه ما یکبار آن را در زندگی تجربه می‌کنیم، با این تفاوت که امروزه شیمی‌درمانی صرفا برای درمان سرطان بکار می‌رود و بایدها و نبایدهایی دارد که در صورت رعایت نکردنشان، عوارضی سخت‌تر از سهل‌انگاری درباره دیگر داروها را تجربه می‌کنیم.
همانطور که تحقیقات اخیر نشان داده تغذیه نقش بسزايی در انواع بیماری‌ها مانند بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان و  ... دارد.

چگونه با عوارض شیمی درمانی مبارزه کنیم؟

 زمانی که در خوردن غذا مشکل دارید، از غذاهای مایع مثل آبمیوه، سوپ، شیر و... استفاده کنید.
 به جای قطعات بزرگ از تکه‌های کوچک غذا استفاده کنید، زیرا بلع آنها آسانتر است و احساس پری و سیری ایجاد نمی‌کنند.

توصيه‌هايي براي كاهش کلسترول


نوشته  : دکتر صديقه نوبان 
کلسترول چيست؟
کلسترول ماده ای است از جنس چربي که در تمام سلول‌های بدن وجود دارد و در ساخت ديواره سلولي و برخي هورمون‌ها نقش مهمي را ايفا مي‌کند. قسمت اعظم کلسترول در داخل بدن و توسط کبد ساخته مي‌شود و بقيه آن با مصرف غذاهای پر کلسترول و پر چرب وارد بدن مي‌شود.

ميزان مناسب کلسترول خون:
اگر کلسترول خون شخص کمتر از 200 ميلي‌گرم در دسي ليتر خون باشد، نشانه بسيار خوبي برای سلامت يک قلب سالم است، اما اگر کلسترول خون بين 200 تا 239 ميلي‌گرم در دسي ليتر خون باشد، شخص در مرز خطر بالا رفتن کلسترول و خطر ابتلا به حمله قلبي قرار دارد و زماني که کلسترول خون بالاتر از 240 ميلي‌گرم در دسي ليتر خون باشد، خطر حمله قلبي را بايد جدی گرفت و حتماً ميزان آن را به وسيله دارو و رژيم غذايي و يا هر دو کاهش داد.

رژيم‌هاي مناسب براي مزاج‌هاي مختلف


نوشته  : بهناز عباسي‌مقدم 
در طب سنتي، ظهور علائم بيماري در اثر به هم خوردن تعادل اخلاط چهارگانه (صفرا، سودا، بلغم و خون) رخ مي‌دهد. اين چهار خلط بايد در بدن به ميزان متعادل و طبيعي باشند، در غير اين صورت مضر هستند. زياد شدن خلط (خلط در لغت يعني آميزه يعني چيزي كه با چيز ديگر آميخته باشد)، سبب سنگيني، غلظت خون و بالا رفتن حرارت بدن مي‌شود، لذا فرد در خود احساس كسالت، سستي، ميل به خواب، سردرد و كندذهني مي‌كند.
علت اصلي همه اين حالات زياده‌روي در خوردن و آشاميدن، استراحت زياد، ورزش نكردن و استحمام كم است. بطور كلي علت پيدايش بيماري‌هاي مختلف به هم خوردگي اخلاط است كه با توجه به نوع خلط نشانه‌هاي مختلفي دارد. اين چهار خلط در بدن جايگاه مشخصي دارند: سودا در طحال، صفرا در كيسه صفرا، خون در كبد و بلغم در لنف (سرتاسر بدن) جاي گرفته‌اند.
در شماره گذشته در مورد خلط بلغم و غذاهاي مناسب براي اين مزاج صحبت كرديم. در اين شماره به ساير مزاج‌ها مي‌پردازيم:

ميوه طلايي تابستان



نوشته  : منيره نوري‌فرد 
زردآلو ميوه‌اي هسته‌دار و تقريباً شبيه هلو، اما كمي كوچك‌تر از آن است. اين ميوه براي آبگيري مناسب نمي‌باشد، اما مي‌توان آن را با آب ساير ميوه‌ها تركيب و مخلوط كرد. زردآلو ميوه‌اي خوش‌طعم و شيرين است و عطر و طعمي شبيه هلو و آلو دارد.
زردآلوي نارس تا حدودي داراي تركيبات اسيدي مي‌باشد، اما با رسيده شدن زردآلو از ميزان اسيديته آن كاسته شده و ميزان قند آن افزايش مي‌يابد. زردآلوي كاملاً رسيده حاوي مقادير زيادي ويتامين A مي‌باشد.


نگهداري زردآلوي خشك‌شده:
زردآلوي خشك‌شده را درون ظرف در بسته و به مدت 3 ماه در درجه حرارت معمولي (درجه حرارت اتاق) مي‌‌توان نگهداري كرد. اگر زردآلوي خشك‌شده را به طور بسته‌بندي شده مي‌خريد، حتماً به تاريخ انقضاي آن دقت كنيد.

شهد معجزه‌گر!


نوشته : منيره نوري‌فرد
عفونت هلیکوباکترپیلوری شایع‌ترین عفونت مزمن باکتریایی در جهان است. این باکتری در معده انسان کلونیزه شده و باعث بروز التهاب حاد و مزمن معده، بیماری زخم پپتیک و افزایش خطر سرطان پیشرفته معده می‌شود. بیش از 90 درصد بیماران مبتلا به زخم معده و تقریباً 50 درصد موارد مبتلا به سرطان معده، سابقه عفونت هلیکوباکترپیلوری داشته‌اند. شیوع عفونت هلیکوباکترپیلوری در کشورهای دارای امکانات تشخیص، پیشگیری و درمان، 10درصد و در کشورهای در حال توسعه 90-80 درصد می‌باشد. شیوع عفونت در افراد چاق بیشتر بوده و با افزایش سن، افزایش می‌یابد. عفونت هلیکوباکترپیلوری نقش مهمی در بروز بسیاری از بیماری‌های خارج گوارشی نیز دارد. هلیکوباکترپیلوری نوعی باکتری است که اثراتی مانند آسیب به اندوتلیال، تکثیر عضله صاف و التهاب موضعی دیواره عروق خونی را در پی خواهد داشت. این باکتری همچنین باعث بروز التهاب، انعقاد خون و تصلب شرایین می‌شود. بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که عفونت هلیکوباکترپیلوری با اثر بر روی متابولیسم لیپید، باعث افزایش سطح کلسترول تام، تری‌گلیسيرید و LDL کلسترول و کاهش سطح HDL کلسترول شده، بنابراین ریسک فاکتور بیماری‌های قلبی عروقی به حساب می‌آید. هلیکوباکترپیلوری به عنوان یک عامل خطر برای اختلالات عروق کرونر، سنگ کیسه صفرا، سوء‌هاضمه، سندروم متابولیک، دیابت نوع یک و مقاومت به انسولین، بیماری کهیر مزمن، استفراغ شدید بارداری و پر فشاری خون محسوب می‌شود.

گزيده‌اي از خواص كشمش


نوشته  : سيده سارا حكيم کارشناس ارشد تغذیه 
كشمش جزو دسته خشكبار محسوب مي‌شود كه برخلاف ساير موادغذايي مانند ميوه‌ها كه ميوه خشك آنها نام همان ميوه را دارا مي‌باشد، اما كشمش كه از خشك كردن انگور حاصل مي‌شود نام ميوه خود را ندارد.
خواص آنتي‌اكسيداني كشمش:
فلاونول كه يك فنول متعلق به خانواده فلاونوئيدها مي‌باشد به نظر مي رسد كه در كشمش كمترين تأثير را در فرآيند خشك كردن متحمل مي‌شود، اما بررسي‌ها نشان داده‌اند كه به طور كلي كشمش داراي فنول كمتري نسبت به انگور مي‌باشد و مقداري از فنول انگور در فرآيند خشك كردن از دست مي‌رود.
فنول موجود در كشمش داراي خاصيت آنتي‌اكسيداني است و مانع از آسيب‌ راديكال‌هاي آزاد به سلول‌هاي بدن مي‌شود و بطور كلي فعاليت آنتي‌اكسيداني بسياري از ميوه‌ها و سبزي‌‌ها بستگي به ميزان فنول موجود در آنها دارد.

كشمش منبع خوب عنصر بروم مي‌باشد كه نقش حياتي در سلامت انسان دارد و داراي ارتباط قابل توجهي با سلامت استخوان و جلوگيري از استئوپروز مي‌باشد.

ویژگی‌ها و ارزش غذایی بستنی


نوشته  : مهندس مسعود خبازی آرانی 
تاریخچه
احتمالا آبمیوه سرد شده در بسیاری از کشور های جهان از جمله چین از 3000 سال قبل شناخته شده و طبق اطلاعات موجود، رومی‌های قدیم از برف کوه‌ها برای سرد کردن آبمیوه استفاده می کرده‌اند . مارکوپولو نیز اطلاعاتی در زمینه ساخت شیرینی از شیر منجمد (احتمالا نوعی بستنی میوه‌ای امروزی) همراه خود از چین آورد. این روش در ونیز مورد استفاده قرار گرفت و سپس در سرتاسر ایتالیا گسترش یافت. در ایران، بستنی ابتدا به صورت سنتی و دستی با عنوان بستنی زعفرانی تهیه می شد، اما امروزه این صنعت توسعه فراوان یافته و تقریبا در تمام شهرهای ایران به صورت صنعتی تهیه و مصرف می‌گردد.
 

تعــــاریـــف:
بستنی: فرآورده مغذی که از انجماد و هوادهی مخلوط همگن و پاستوریزه شده خامه و بعضی از فرآورده های لبنی با شکر و موادطعم دهنده به دست می آید و می تواند حاوی پایدارکننده ها، قوام دهنده ها و رنگ نیز باشد.

بد و خوب‌هاي پاستیل


نوشته  : لادن دهقان تنها دانشجوی کارشناسی ارشد علوم و صنایع غذایی
پاستيل نوعی شیرینی است که از شکر و شربت گلوکز، طعم دهنده، رنگ‌های خوراکی و ژلاتین ساخته شده است. ژلاتینی که در ساخت پاستیل استفاده می‌شود از استخوان حیوانات به دست می‌آید و در واقع استفاده از ژلاتین در ساخت و تولید پاستیل باعث می‌شود که به پاستیل حالت ژله‌ای بدهد و هنگام خوردن در دهان آب شود و باعث چسبناک شدن آن می‌شود. پاستیل‌ها نوعی آبنبات کوچک و لاستیکی هستند که بیشتر به شکل خرس‌های کوچک رنگارنگ به بازار عرضه می‌شوند و منشاء پاستیل خرسی شکل اولین بار در آلمان بود و به فرم‌های مختلف دیگر از جمله کرم، قورباغه، توت‌فرنگی، همبرگر، آلبالو و بطری نوشابه نيز وجود دارد.

هفت كليد طلایی برای سلامت قلب( قسمت دوم)


نوشته  : زهرا فرهناک کارشناس ارشد تغذیه 
كليد سوم: سالم غذا بخورید
رژیم غذایی سالم بهترین سلاح برای مبارزه علیه بیماری‌های قلبی عروقی است. غذاهای سالم غذاهایی سرشار از انواع ویتامین، مواد معدنی و فیبر با محتوی کالری پایین هستند.
میوه‌ها و سبزی‌ها سرشار از ویتامین، مواد معدنی و فیبر هستند، در حالی که کالری بسیار پایینی دارند. مصرف انواع و اقسام آنها به کنترل وزن و فشار خون کمک می‌کند.
غلات کامل تصفیه نشده حاوی فیبر هستند و به کاهش کلسترول کمک مي‌‌كنند. همچنین به فرد سریع تر احساس سیری می‌دهند و مصرف آنها در حفظ و کاهش وزن موثر است.
ماهی بايد حداقل 2 بار در هفته مصرف شود. طبق مطالعات جدید نشان داده شده است که مصرف ماهی‌های چرب (سالمون، شاه ماهی، ماهی تن و قزل آلا) به واسطه داشتن امگا-3 ، خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی را کم می‌کند. از گوشت لخم و بدون چربی و ماکیان بدون پوست استفاده کنید و تا حد امكان در روش طبخ آنها کمتر از سرخ کردن استفاده نماييد.

بیــماری‌هــای ناشـــی از غــــــذا


نوشته  : دکتر سلطانعلي محبوب 
بیماری‌های ناشی از غذا یکی از شایع‌ترین و شدیدترین مشکلات بهداشت عمومی در جهان امروزی است که بار سنگینی را بر زندگی انسان‌ها تحمیل کرده است. ‌این بیماری‌ها از مصرف غذاها و آشامیدنی‌های آلوده بوجود می‌آیند و تاکنون بیشتر از 250 نوع از ‌این بیماری‌ها کشف شده‌اند که غالبا عفونی بوده و توسط باکتری‌ها، ویروس‌ها و انگل‌های مختلف ‌ایجاد می‌شوند. سایر بیماری‌ها نيز از مسمومیت حاصل از سموم‌ ایجاد می‌گردند. میکروب‌ها و سموم از طریق دستگاه گوارش وارد بدن می‌شوند و علائمی را ‌ایجاد می‌نمایند که از ناراحتی روده تا دهیدراتاسیون شدید، اسهال خونی و مرگ تغییر می‌یابد. البته برخی از آنها علائمی از خود نشان نمی‌دهند.
شدت و عوارض بیماری‌های ناشی از غذا از طرف مسؤولین بهداشت عمومی معمولا غیر واقعی برآورد می‌گردد و فقط در سال‌های اخیر آن هم به علت عوارض تهدید كننده شیوع تعدادی از بیماری‌های ناشی از غذا در برخی از کشورهای جهان، نگرانی در مورد اهمیت بهداشت عمومی‌ این بیماری‌ها افزایش یافته است. بعلت ضعف سیستم گزارش دهی، آمارهای قابل اعتمادی در مورد ‌این بیماری‌ها در دسترس نمی‌باشد، لذا برآورد میزان شدت آنها بسیار مشکل است. با وجود‌ این از روی شیوع بیماری‌های اسهالی در کودکان و نوجوانان می‌توان به وخامت اوضاع پی برد. سالانه حدود 1500 میلیون کودک بصورت مستقیم از ‌این بیماری‌ها جان می‌سپارند و بطور غیر مستقیم میلیون‌ها کودک از اثرات توام اسهال و سوء تغذیه رنج می‌برند.

راهنماي خريد فراورده‌هاي پروتئيني


نوشته : دکتر پيمان غلام‌نژاد 
فرآورده‌هاي پروتئيني با منشا دامي غذاهايي سرشار از مواد مغذي، ويتامين‌ها و مواد ضروري براي تامين نيازهاي بدن و يكي از پر مصرف‌ترين گروه‌هاي مواد غذايي در جامعه مي‌باشند.‌ اين مواد قابليت فساد بالايي دارند و مواد مغذي موجود در آنها محيط مناسبي براي رشد ميکروب‌ها است، بنابراين دقت در هنگام خريد و اطمينان از سلامت و كيفيت مناسب‌ اين مواد اهميت زيادي در بهداشت و سلامت خانواده ‌ايفا مي‌کند.
مــاهـــي:
 ماهي را از مراکز فروش معتبر که آن را تحت شرايط بهداشتي و در يخچال‌هاي مناسب نگهداري مي‌کنند خريداري نماييد.
 انباشته کردن ماهي‌ها روي هم يا نگهداري خارج از يخچال و در کنار يخ سبب تسريع در فساد ماهي مي‌شود.
 هنگام خريد ماهي توجه کنيد که ماهي بوي تازگي و ملايمي داشته باشد، مرطوب، سفت و الاستيک باشد و وقتي با انگشت خود فشار مي‌دهيد، جاي انگشت روي ماهي نماند.

بـهتـــرين غـــذاهـا بــراي سـه مــاه اول


نوشته  : زهرا سادات موسوي 
در سري مقالاتي كه  در اين بخش از دنياي تغذيه چاپ مي‌گردد قصد داريم شما را با مواد غذايي مفيدي آشنا كنيم كه براي زنان در دوران‌هاي مختلف بارداري و شيردهي سودمند مي‌باشند. پس با ما همراه باشيد.
سه ماهه اول بارداري زماني است كه رشد و تغييرات سريع اتفاق مي‌افتد و ضروري است تا مواد مغذي مورد نياز براي اين تحولات تامين شود.  اين درست هنگامی است كه اغلب زنان اشتهايي به خوردن غذا ندارند و يا دچار تهوع‌هاي متعدد مي‌شوند.
خوشبختانه، بيشتر مواد غذايي ذكرشده در اينجا هم مغذي هستند و هم راحت هضم مي‌شوند. بادام، برنج قهوه‌ای، پوره سیب و جو دوسر نمونه‌هایی از مواد مغذی با هضم راحت هستند. فولات، پادشاه مواد مغذي است که باید در این سه ماه مصرف شود. اکثر غذاهای آورده شده در اين سري مقالات حاوی فولات و سایر مواد مغذی لازم برای رشد و تکامل جنین در سه ماه اول بارداری می‌باشند. به ياد داشته باشيد كه برخورداری از یک رژیم متنوع و مغذی همیشه بهترین انتخاب برای مادران است.
در اين شماره ضمن ارائه توضيحي مختصر در مورد تغذيه مناسب براي سه ماهه اول بارداري يكي از مواد غذايي مفيد براي اين دوران يعني بادام را با هم مرور مي‌كنيم.

الگوي غذايي سالم براي كودكان


نوشته  : تحريريه دنياي تغذيه
آنچه بچه‌ها می‌خورند هم بر سلامت فعلیشان و هم بر سلامت آینده‌شان تاثیرگذار است. آنها نیازمند یک برنامه غذایی مناسب برای رشد، سلامتی و غلبه بر بیماری‌ها هستند.
یک برنامه غذایی کامل و مغذی هنگامی است که بچه‌ها:
 انرژی زیاد داشته باشد.
 احساس سرخوشی و چالاکی کنند.
 در مدرسه تمرکز کافی داشته باشند.
 کمتر مریض شوند.
 پوستی شفاف، چشمانی درخشان و موهایی براق داشته باشند.
تغییر و اصلاح عادات غذایی در بچه‌ها نه تنها باعث تضمین سلامتی آنها مي‌شود، بلکه بر اخلاق، رفتار و تمرکزشان در مدرسه نیز تاثير می‌گذارد. مدارسی که به تغذیه دانش‌آموزان اهمیت می‌دهند شاهد رشد بهتر آنان از لحاظ جسمی و روحی و نیز موفقیت‌های پیاپی درسی‌شان خواهند بود.

تغذیه، اضطراب و افسردگی


نوشته  : لادن گیاهی دانشجوی دکترای تغذیه دانشگاه وین 
در حال حاضر مجموع نتایج تحقیقات بلند مدت انجام شده بر روی گروه‌های جمعیتی مختلف نشان مي‌دهند افرادی که رژیم غذایی آنها حاوی مقادیر زیادي گوشت، غذاهای فرآوری شده، غذاهای تخمير شده، دسر، شیرینی‌جات، شکلات، غلات بدون سبوس، لبنیات چرب و تنقلات است، بیشتر علائم افسردگی را گزارش مي‌کنند و خبر خوب آن است که افرادی که رژیم غذایي‌شان بیشتر بر پایه سبزیجات، ميوه جات و ماهی است، کمتر به افسردگی مبتلا مي‌شوند. این نتایج تايیدکننده یافته‌هایی است که ارتباط مثبتی بین استفاده از رژیم غذایی مدیترانه‌اي (مصرف بیشتر ماهی، سبزیجات و ميو‌ه‌جات و مصرف کمتر گوشت و لبنیات) و شیوع کمتر بیماری پارکینسون و آلزایمر گزارش کرده‌اند.

نــوجـواني، دوران مهم تغذيــه


نوشته  : برليانت بزرگمهر 
دلايل اهميت تغذيه دختران نوجوان:
دختران نوجوان در سنين رشد سريع هستند و براي تامين رشد، نياز به تغذيه‌اي كافي، مناسب و متنوع دارند.
دختران نوجوان امروزي مادران فردا هستند. سلامت مادران در دوران بارداري و شيردهي ارتباط تنگاتنگي با وضعيت تغذيه آنان در كودكي و نوجواني دارد.
سلامت جنين و كودك شيرخوار به ميزان زيادي تحت تأثير تغذيه مادر در دوران كودكي و نوجواني مي‌باشد.
خانم‌هايي كه در دوران كودكي و نوجواني از تغذيه كافي و مناسب برخوردار نيستند، بطور معمول در سنين ميانسالي و سالمندي، خيلي بيشتر از ساير خانم‌ها در معرض پوكي استخوان قرار مي‌گيرند.
خانم‌‌ها چنانچه در دوران قبل از بارداري و بخصوص دوران كودكي و نوجواني تغذيه كافي، متعادل و متنوع نداشته باشند، در دوران بارداري و شيردهي ذخاير بدنشان را به ميزان قابل توجهي از دست مي‌دهند و اين امر موجب بروز لطمات مهمي به سلامت جنين، كودك شيرخوار و مادر مي‌شود.
بنابراين به دلايل ذكرشده، لازم است دختران نوجوان به تغذيه خود توجه و دقت فراوان نموده و از الگوي غذايي مناسب و متعادلي برخوردار باشند.

9روش برای سوزاندن چربی


نوشته : تحريريه دنياي تغذيه 
با بالا رفتن سن، سوخت و ساز بدن به طور طبیعی افت می‌کند. محققان اظهار می‌دارند که در سن 40 سالگی بدن شما 100 تا 300 كيلوکالری کمتر از هنگامی که 30 سال سن داشتید می‌سوزاند، اما شما می‌توانید با رعایت برخی نکات در زندگی روزمره ‌این چربی‌ها را سریع‌تر سوزانده و وزن‌ایده‌آلی داشته باشید.
تامین سوخت بدن در صبح:
تحقیقات متعددی نشان داده‌اند افرادی که به طور منظم هر روز صبحانه می‌خورند به نسبت کسانی که صبحانه نمی‌خورند لاغرتر هستند. سوخت و ساز بدن به طور طبیعی در شب کاهش می‌یابد، اما شما می‌توانید با خوردن صبحانه دوباره آن را فعال کنید.
پروتئین‌های مفید:
افزودن مقدار کمی پروتئین با کیفیت بالا و چربی کم (مانند مرغ، ماهی و سفیده تخم مرغ) در برنامه غذایی، سبب سریع‌تر سوزاندن چربی‌ها می‌شود، زیرا پروتئین نیاز به انرژی بیشتری برای هضم شدن دارد و در نتیجه سوخت و ساز بدن سرعت می‌گیرد و البته پروتئین برای از دست ندادن بافت عضلانی ضروری می‌باشد.


سلامت، قرباني رژيم‌هاي غيرعلمي


نوشته : دكتر سيدضياءالدين مظهري متخصص تغذيه و رژيم درماني 
مفهوم سوخت و ساز و دريافت و مصرف انرژي:
متابوليسم يا سوخت و ساز بدن به روند فعاليت‌هاي مختلف و فعل و انفعالات شيميايي و مكانيكي گسترده‌اي اتلاق مي‌گردد كه به كمك ‌آن بدن انسان مي‌تواند مواد غذايي ميل‌شده يا گازهاي استنشاقي يا توليدشده را جابجا و همچنين تمام مواد مغذي مصرف‌شده را تجزيه و تركيب كرده و به مصرف برساند. گرچه اطمينان دارم همه شما عزيزان كم و بيش به رخدادهاي دريافت و مصرف و تجزيه و تركيب مواد مغذي موجود در گروه‌هاي غذايي واقف مي‌باشيد، ولي بي‌مناسبت نمي‌دانم كه به‌طور شماتيك و به ساده‌ترين وجه ممكن مثالي را براي شما ترسيم نمايم.
دستگاه گوارش ما از لب، دهان، دندان، زبان، زبانچه، غدد بزاقي، مري، معده، دوازدهه، روده كوچك و بزرگ و ضمائم گوارشي كبد، كيسه صفرا و لوزالمعده تشكيل گرديده است. غذاهاي پخته يا خام در آغاز توسط دندان‌ها جويده شده و با بزاق آغشته مي‌گردد و از طريق مري به معده فرستاده مي‌شود و در معده و روده‌ها مواد قندي مركب به تك‌قندي‌ها (مثلاً نشاسته به گلوكز يا دوقندي‌ها به گلوكز و فروكتوز يا گلوگز و گالاكتوز و ...) تجزيه مي‌شوند. چربي‌ها نيز گرچه در آب محلول نمي‌باشند، ولي به كمك صفرا امولسيون گرديده و با كمك آنزيم‌هاي ديگري به اسيدهاي چرب و گليسرول تجزيه مي‌گردند. پروتئين‌هاي مختلف هم اعم از گياهي و حيواني طي مراحل مختلف به اسيدهاي آمينه تجزيه و تبديل و تغيير فرم مي‌دهند.

همه خوبي‌ها در چاي سبز

نوشته  : زهره کرباسچیان کارشناس ارشد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی تهران 
چای از برگ‌های گیاهی به نام Camellia sinensis تهیه می‌شود. انواع چای شامل چای سبز، سیاه و چای اولانگ می‌باشد که تفاوت آنها در شیوه فرآیند و آماده سازیشان می‌باشد. روند تولید چای سبز به این شکل است که برگ‌های چای بلافاصله پس از برداشت، در معرض بخار قرار می‌گیرند. بخار دادن برگ‌های چای سبب مهار آنزیمی می‌شود که مسؤول تخمیر و تغییر رنگ این برگ‌ها است، بنابراین با این روش رنگ سبز برگ‌ها طی فرآیند خشک کردن حفظ می‌شود و از تخمیر آنها جلوگیری می‌گردد. در ضمن با این روش ترکیبات پلی فنولی مفید موجود در چای از بین نمی‌روند.در روند تولید چای سیاه، برگ‌های چای تخمیر می‌شوند و ترکیبات پلی فنولی تغییراتی می‌کنند. چای اولانگ نیز نیمه تخمیرشده است. در نتیجه انواع چاي سبب ایجاد اثراتی متفاوت بر بدن انسان می‌شوند.

بــا تغـذيــه قـــد بــكـــشــيــد


نوشته  : دكتر منصور شهركي متخصص تغذيه و رژيم درماني 
سن جهش رشد قدي:
در مورد سن جهش رشد قدي بايد گفت كه از 3 سالگي تا زمان بلوغ، سالانه 5/4 تا 7 سانتيمتر به قد كودكان افزوده مي‌شود. زماني كه سن كودك به زمان شروع بلوغ نزديك مي‌شود، مقدار افزايش قد به 4 سانتيمتر در سال مي‌رسد. به محض شروع سن بلوغ، دوران جهش رشد شروع مي‌گردد كه در آن زمان رشد قدي به حداكثر سرعت رشد يا به عبارتي به اوج رشدي مي‌رسد. اين فاصله زماني در دختران بين سنين 10 تا 12 سالگي و در پسران 12 تا 14 سالگي مي‌باشد كه در طي اين 2 سال، سالانه دختران 8 تا 9 سانتيمتر و پسران 5/10 سانتيمتر افزايش قد مي‌يابند. پس از جهش رشد، دوباره ميزان رشد قدي كاهش مي‌يابد كه دختران پس از شروع قاعدگي تا رسيدن به حداكثر رشد قدي، تا حدود 7 سانتيمتر سالانه به قدشان افزوده مي‌شود. دختران و پسران اصولا تا سنين 14 تا 16 سالگي به قدشان افزوده مي‌شود كه البته در پسران معمولا تا 2 سال بيشتر يعني تا 18 سالگي ادامه مي‌يابد و از نظر علمي،  حداكثر سن رشد تا 25 سالگي مي‌باشد. تفاوت رشد قدي در دختران به شروع زمان قاعدگي آنها برمي‌گردد.

وقتي خیار بانمك مي‌شود!


نوشته  : مهندس مسعود خبازی 
شورها یکی از محصولات اشتها آوری هستند که معمولا ارزش تغذیه‌ای چندانی ندارند، ولی در حد تعادل در افراد سالم برای افزایش اشتها و بهبود طعم و مزه غذا می‌توانند بسیار مطلوب باشند. امروزه از پرطرفدارترین شورها می‌توان به خیار تخمیری، زیتون تخمیری و کلم تخمیری اشاره کرد. شورها حاصل نوعی تخمیر هدایت شده هستند که ترکیبات حاصله از آن نه‌تنها برای انسان نامطبوع نیست، بلکه در جلوگیری از فساد نامطلوب مواد غذایی موثر است، به معنای دیگر سبزیجات و میوه‌هایی که در محلول‌‌های مناسبی از نمک شور می‌شوند، در مدت زمان نگهداری در نمک تخمیر می‌‌گردند که به آنها «شور» می‌گویند. امروزه در میان عامه افراد به جای لفظ تخمیری از لفظ شور استفاده می‌شود.

سس، فقط سس خانگي!


نوشته  : تحريريه دنياي تغذيه 
انواع سس‌ها و چاشني‌هاي پرچرب و مضر براي سلامتي بدن را كنار بگذاريد و سس‌هاي خانگي را كه خودتان تهيه مي‌كنيد جايگزين آنها نماييد. بدين طريق مي‌توانيد علاوه بر بهره‌مند شدن از يك سس خوشمزه، ميزان چربي بدنتان را نيز كنترل كنيد. انواع سس‌هاي خوشمزه و خوش‌طعم سالاد كه خود شما آنها را در منزل تهيه مي‌كنيد مي‌توانند علاوه بر افزايش سطح سلامتي، طعم خوبي نيز به انواع غذاها مانند سبزيجات پخته شده، انواع گوشت‌هاي پخته و يا انواع پاستاها بدهند. از آنجايي كه سس‌هاي آماده كه در فروشگاه‌ها موجود مي‌باشند حاوي مقادير زيادي چربي‌هاي ناسالم، كالري بسيار زياد و سديم هستند، لذا تهيه كردن سس‌هاي سالم و خانگي بخش مهمي از يك آشپزي سالم مي‌باشد.

سالــم و پـــر انـــرژي با دانـــه‌هــا

نوشته  : تحريريه دنياي تغذيه 
دانه‌ها سرشار از مواد مغذي مي‌باشند كه مصرف متعادل آنها به سلامتي كمك زيادي مي‌كند. اگرچه دانه‌ها حاوي چربي هستند، اما بايد گفت كه اسيدهاي چرب غيراشباع موجود در دانه‌ها براي بدن بسيار مفيد است.

تخمه آفتابگردان: 
اين تخمه‌ها، منبعي از آهن و روي به حساب مي‌آيند و از نظر اسيدهاي چرب چند غيراشباعي غني مي‌باشند كه از آنها روغن آفتابگردان به دست مي‌آيد. اين تخمه‌ها سطح صافي داشته، تخم‌مرغي شكل هستند و پوسته راه راهي دارند. از تخمه‌هاي آفتابگردان مي‌توان به عنوان ميان‌وعده و يا در كيك‌ها، كلوچه‌ها، نان‌ها و محصولات ديگر استفاده نمود. شما مي‌توانيد اين دانه‌ها را به برنج، پاستا و يا سالاد نيز اضافه كنيد.

5 ماده مغذی شگفت انگيز


نوشته  : سارا نوباوه وطن 
این ویتامین‌ها و مواد معدنی مزایای ضروری واقعاً عجیب و شگفت انگیزی دارند. در اینجا راه‌هایی را به شما نشان می‌دهیم که اطمینان پیدا کنید همه مواد را دریافت می‌کنید.
پتاسیم: 
این ماده معدني، دستگاه عصبی شما را فعال نگاه می‌دارد و باعث می‌شود که عضلات شما همیشه با هم هماهنگ باشند. همچنین پتاسیم کمک می‌کند که فشار خون شما در حد نرمال و یا طبیعی قرار داشته باشد. اگر پتاسيم دریافتی بدن شما به اندازه کافی نباشد، شما احساس تحریک پذیری، ضعف و خستگی خواهيد داشت. برای جلوگیری از این موارد، شما باید به اندازه کافی از غذاهایی استفاده کنید که پتاسیم دارند. توجه داشته باشيد كه دو ماده معدنی سديم و پتاسيم باید در بدن به حد تعادل برسند، بنابراین وجود بیش از اندازه پتاسیم یا سدیم (که اغلب در غذاهای بسته‌بندی یافت می‌شود) می‌تواند مشکلات زیادی را به وجود آورد.

دوست قهوه‌اي قلب


نوشته  : دکتر محمد رضا وفا دانشیار گروه تغذیه دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران 
پودر كاكائو و شكلات:
پیش از هر چیز در اين زمينه باید به دو نکته مهم توجه داشت: 1- پودر کاکائوی خام و شکلات در تغذیه دو خوراکی نسبتا متفاوت هستند که انتظارات خوراکی از آنها نیز متفاوت است. 2- تمام نکاتی که در اين مقاله در خصوص خواص پودر کاکائوی خالص و یا شکلات خالص مطرح است، به شرط مصرف متعادل آن مي‌باشد. کاکائو میوه درختی است که بیشتر در مکزیک، آمریکای مرکزی و برزیل می روید. میوه درخت کاکائو شبیه خیار است با رنگ زرد مایل به قهوه‌ای که درون آن دانه های کاکائو قرار دارند. با آسیاب کردن دانه‌ها، پودر کاکائو بدست می‌آید.



آنچه درباره آب معدني بايد بدانيم


نوشته : دکتر پيمان غلام‌نژاد کارشناس آزمايشگاه کنترل مواد غذايي 
تمايل به مصرف آب بسته‌بندي در دهه اخير به شدت افزايش يافته است. مردم معتقدند که مواد معدني موجود در آب معدني براي سلامتي مفيدند و منابع آب معدني از نظر بهداشتي مشكلي ندارند. شايعاتي که در مورد آلودگي‌هاي آب لوله‌کشي منتشر مي‌شود يا اخباري که در رسانه در مورد آلودگي آب سدها و رودخانه‌ها با فاضلاب‌ها و مواد سوختي به گوش مي‌رسد از يک طرف و کيفيت پايين آب بعضي از شهرستا‌ن‌ها بدليل وجود املاح و رسوبات موجود در آب که لايه‌اي از رسوب در کتري‌ها و سماورها بجا مي‌گذارد از جمله دلايل تمايل مردم به مصرف آب بسته بندي مي‌باشد. دسترسي آسان، سهولت حمل و نقل، هزينه پايين و طعم و مزه مناسب بطري‌هاي آب، نياز به هرگونه تبليغ اين آشاميدني را در رسانه‌ها از بين برده است.
 

كلسيم در آب‌هاي بسته‌بندي:
جذب روزانه كلسيم كافي از راه خوردن و آشاميدن، نقش مهمي در حفظ سلامت استخوان‌ها دارد و كمبود كلسيم عامل مهمي در ابتلا به استئوپروز است. آب‌هاي معدني و آشاميدني حاوي مقادير متفاوتي كلسيم مي‌باشند كه مي‌تواند در سلامت انسان و همچنين اثرگذاري داروهاي گروه Bisphosphonate و بيماران كليوي موثر باشد. مصرف آب‌هاي بسته‌بندي در سال‌هاي اخير به شدت افزايش يافته است، بنابراين توجه به كيفيت شيميايي و قابليت مصرف آن از اهميت ويژه‌اي برخوردار است.

هَله هوله ممنوع!


نوشته  : تحريريه دنياي تغذيه 
اگر در وضعيت رژيم به سر مي‌بريد، لزومي ندارد از تمامي غذاهاي مورد علاقه خود كاملا چشم‌پوشي كنيد، فقط كافي است خوردن مواد غذايي را تحت كنترل خود در آورده و زياده‌روي نكنيد! از طرفي اگر ميان‌وعده هايي كه مي‌خوريد بسيار پر كالري بوده و حاوي روغن، و يا قند و شكر فراوان هستند بايد در خوردن آنها تجديدنظر كنيد. نكته مهم در مورد ميان وعده‌هاي ناسالم اين است كه اغلب داراي حجم كم اما كالري بسيار زياد مي‌باشند، لذا پس از خوردن اين مواد غذايي چندان احساس سيري نكرده و خيلي زود گرسنه مي‌شويد و در نتيجه مجدداً مجبور مي‌شويد به سراغ خوردن مواد غذايي رفته و اين امر سبب افزايش وزن و چاقي مي‌شود، بنابراين سعي كنيد ميان وعده‌هاي خود را مديريت كرده و مواد غذايي را به عنوان ميان‌وعده مصرف كنيد كه علاوه بر كم حجم بودن شما را براي ساعت‌ها سير نگه دارند تا مجبور نشويد به سراغ خوردن هله هوله برويد.

7 كليد طلايي براي سلامت قلب


نوشته  : زهرا فرهناک کارشناس ارشد تغذیه 
راه حل‌ها و نکاتی که در زیر ارائه می‌گردد، توصیه‌های کاربردی، ساده و بدون هزینه انجمن قلب آمریکا برای داشتن قلبی سالم و عمری طولانی‌تر همراه با کیفیت بهتر زندگی است. بدون شک سلامت فرد خصوصا سلامت قلب اثر بسیار تعیین کننده‌ای بر کیفیت زندگی و طول عمر دارد. با تغییرات بسیار کوچک ولی موثر در شیوه زندگی‌تان، زندگی پرثمر، کارا و لذت بخشی را برای خود رقم بزنید:
1- باتحرک و فعال باشید.
2- کلسترول خون‌تان را کنترل کنید.
3- سالم غذا بخورید.
4- فشار خون‌تان را چک و کنترل کنید.
5- وزن خود را کنترل کنید.
6- قند خون‌تان را کاهش دهید.
7- سیگار را ترک کنید.
 

خطرهاي نان‌هاي سوخته و قهوه‌اي


نوشته  : دکتر صديقه نوبان متخصص بيو شيمي فيزيک 

آكريلاميد يك ماده اسيدي سرطان‌زا است كه هنگام سوختن، برشته شدن يا پختن مواد كربوهيدراتي غلات در درجه حرارت بالا در محصولاتي چون نان، بيسكويت، كلوچه، برنج و سيب‌زميني ايجاد مي‌شود. آكريلاميد در مقايسه با ديگر مواد سمي شناخته شده در غذاهاي مختلف مي‌تواند براي انسان‌ها تا 100 برابر خطرناك‌تر باشد. مقدار اين ماده در سيب‌زميني سرخ شده و چيپس بيشتر است، اما در كشور ما بيشترين نگراني از حجم توليد و مصرف آكريلاميد در نان است.
آكريلاميد در نان زماني خود را نمايان مي‌كند كه نان بر اثر حرارت زياد و مستقيم تغيير حالت داده و می‌سوزد و رنگ آن قهوه‌اي يا سياه می‌شود و اين مشكل اصلي نان‌هاي مصرفي ماست كه اغلب به صورت سنتي در تنور تهيه و در حرارت زياد و مستقيم پخته مي‌شوند.