نوشیدنی‌های گرم برای روزهای سرد


وقتی هوا سرد می‌شود خوردن یك فنجان نوشیدنی گرم بسیار می‌چسبد. حال این نوشیدنی می‌تواند یك فنجان چای معمولی باشد یا یك لیوان شیركاكائو. البته عادت به خوردن هر یك از آنها به دلیل داشتن موادمغذی مختلف، فواید گوناگونی دارد و زیاده‌روی در مصرفشان نیز می‌تواند عوارضی را به دنبال داشته باشد اما آنچه هنگام نوشیدن تمامی آنها باید مورد توجه قرار گیرد، این است كه نباید داغ خورده شوند زیرا به مخاط مری آسیب می‌رسانند و در مواردی حتی می‌توانند زمینه بروز سرطان مری را افزایش دهند، بنابراین همیشه نوشیدنی‌تان را گرم بنوشید، نه داغ!

هات چاكلت سفید


ابتدا 3 فنجان خامه رقیق را با 200 گرم شكلات سفید مخلوط كنید و روی حرارت بگذارید تا شكلات‌ها ذوب شوند. سپس به آن یك قاشق چایخوری وانیل و یك‌چهارم فنجان پودر بادام بیفزایید، سپس این مخلوط را در فنجان سرو كنید و روی آن كمی دارچین بپاشید.

نوشیدنی كاراملی

برای تهیه این نوشیدنی، یك‌سوم فنجان شكر، پودركاكائو و آب را با هم مخلوط كنید و روی حرارت قرار دهید تا شكر حل شود. سپس 200 گرم شكلات كاراملی به این مخلوط بیفزایید تا شكلات‌ها ذوب شوند. آنگاه 6 فنجان شیر را به آنها اضافه كنید و بگذارید تا به جوش آید. در آخر نوشیدنی‌تان را در ماگ سرو كنید و روی آن كمی خامه بریزید.

پیری سالم و تغذیه سالم

مهم نیست چند سال دارید، فقط از همین لحظه مراقب سلامتی خودتان باشید تا در سال‌های بعد، از زندگی سالم‌تر و پرنشاط‌تری برخوردار شوید. اگر در دوران میان‌سالی قرار دارید، به اندازه کافی فرصت هست، برای آغاز یک برنامه‌ ورزشی، تنظیم یک رژیم غذایی سالم‌تر یا تقویت مهارت‌های اجتماعی. اگر هم بازنشسته شده‌اید، برای تصمیم‌گیری راجع به نحوه و کیفیت زندگی در 10، 20 یا 30 سال آینده هنوز خیلی دیر نشده است. پیری به معنای بازنشستگی یا رسیدن به یک سن به خصوص، مثل 65 سالگی نیست. پیری یک فرآیند مادام‌العمر است. افرادی که بهتر از پس مشکلات افزایش سن بر می‌آیند، کسانی هستند که با موفقیت، مراحل مختلف زندگی را پشت سر گذاشته‌اند.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از مردم سالاری ؛ تنها وقتی پیر می‌شوید که گمان کنید پیر شده‌اید. اگر چه جسم شما پیر می‌شود، اما ذهن شما، تا هر زمان که اراده کنید، جوان خواهد ماند. اگر امیدوار به داشتن عمری دراز، سرشار از شادابی، خوش طبعی و روابط اجتماعی محکم باشید، آن وقت است که این طرح ذهنی، زیربنای یک نمودار درونی را تشکیل می‌دهد که تا حد زیادی آینده شما را رقم خواهد زد.
مطالعات متعدد حکایت از آن دارد که یک رژیم سالم، در کنار فعالیت جسمی و ذهنی منظم به داشتن یک زندگی شاداب تر و طولانی‌تر کمک‌ می‌کند. هر چه مسن‌تر می‌شوید، حتی اگر همیشه رژیم سالمی داشته‌اید، باز هم در مواردی ممکن است مجبور به تعدیل و اصلاح رویکرد خود به غذاها شوید. با افزایش سن، سوخت و سازبدن شما کندتر می‌شود، یعنی نیاز بدن شما به کالری خیلی زیاد نیست. علاوه بر پیروی از یک رژیم متعادل، حواستان به اندازه پرس‌های غذایی و کالری آنها هم باشد. پرخوری کردن یا مصرف‌ غذاهای پرکالری می‌تواند به راحتی در شما اضافه وزن ایجاد کند.

خواص دارویی گریپ فروت و اسانس آن


  گریپ فروت یك میوه اسیدی است و بهتر است آن را همراه دیگر مركبات مصرف كرد و هنگامیكه آن را می‌برید زود مصرف كنید زیرا در اثر ماندن مواد موثر خود را از دست داده و تلخ می‌شود .

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مردم سالاری ؛ اسانس گریپ فروت به روش ایجاد فشار بالا در مجاورت سرما از قسمت پوست خارجی میوه تازه به دست می‌آید. البته اسانسی هم به روش تقطیر با بخار آب از پوست میوه و خود میوه تهیه می‌شود که برای استفاده آروماتراپی توصیه نمی‌شود. این اسانس به رنگ کرم مایل به زرد کم رنگ با بوی متوسط، شیرین و شبیه بوی اسانس نارنج و به شدت فرار است که در طب آروماتراپی در درمان سلولیت (التهاب سلول‌ها)، سرماخوردگی، آنفلوآنزا، افسردگی خفیف و خستگی عصبی به کار می‌رود.

موارد احتیاط:

- مصرف اسانس تهیه شده به روش ایجاد فشار بالا در مجاورت سرما باعث پیدایش واکنش افزایش حساسیت پوست نسبت به نور و ایجاد کک و مک می‌شود، بنابراین پس از استعمال این اسانس از قرار گرفتن در معرض نور آفتاب خودداری شود.

- این اسانس هم مانند سایر اسانس‌های بدست آمده از مرکبات پس از باز کردن درب شیشه 6 تا 9 ماه قابل مصرف است.

- چنانچه اسانس برای درمان سلولیت مصرف می‌شود باید درمان به صورت ماساژ انجام گیرد.

زنان باردار چه زمانی نباید چای بخورند؟


  خانم های باردار از نیم ساعت قبل از صرف غذا و تا یک ساعت و نیم بعد از غذا از چایی استفاده نکنند تا آهن غذا کم نشود.
كیمیاگر متخصص تغذیه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران  افزود: خوردن چای به شرط آنکه با مواد قندی شیرینی جات مصرف نشود مشکلی ندارد همچنین خانم های باردار از نیم ساعت قبل از صرف غذا و تا یک ساعت و نیم بعد از غذا از چایی استفاده نکنند تا آهن غذا کم نشود.

کیمیاگر تصریح کرد: نوشیدن  مکرر چای در طول روز بیش از 6 لیوان باعث تغییر رنگ و زردی دندان ها می شود.

 وی در خصوص  مواد جایگزین چایی اظهار داشت: تمام انواع سبزی ها، میوه ها می تواند جایگزین چای شود اما بسیاری از افراد بدلیل آرام بخش بودن چایی آن را مصرف می کنند
 که این  آرامش بخش را میوه ها وسبزیجات ندارند.


با این غذاها به جنگ پیری بروید!

می دانید که خوردن غذاهای مناسب شما را سالم نگه می دارد. خبرهای بهتری نیز در راه است:

رژیم غذایی سالم همچنین می تواند باعث شود تا هم احساس جوانی کنید و هم ظاهری جوان داشته باشید. این نوع تغذیه حتی می تواند سبب کند شدن فرایند پیری شود.

خوردن غذاهایی مانند میوه، سبزیجات، ماهی، آجیل و غلات سبوسدار در برابر بسیاری از شرایط مزمن که می­توانند مدت زمان زندگی شما را محدود کنند (مانند دیابت و بیماریهای قلبی) از شما محافظت می­کند. این غذاها رگ های خونی شما را در بهترین شکل ممکن نگه می­دارد. این امر برای قلب شما –و تمامی ارگانهای بدنتان- بسیار حیاتی است. برخی از غذاهای خاص می توانند از حس بینایی و شنوایی شما مراقبت به عمل آورند. خوردن غذاهای سالم حتی می توانند از آلزایمر جلوگیری کرده و حافظه را تقویت نمایند.

دکتر آلیسون ت. پوستیوس، متخصص در امر ضد پیری و طب احیا کننده در مرکز علمی Williams در لاتام نیویورک می گوید: «حتی پوست شما با خوردن غذای مناسب جوان تر می ماند».


میوه ها و سبزیجات رنگی:

آنتی اکسیدان های موجود در میوه ها و سبزیجات رنگی مانند سبزیجات برگدار، گوجه فرنگی ها با رنگ قرمز تیره، زغال اخته و هویج، به توقف مولکول­های ناپایدار از صدمه زدن به سلول­های سالم کمک می­کنند. زمانی که برخی از سلول ها دچار آسیب شده و یا می میرند، نمی توانید این پدیده را احساس نمایید اما در نشانه های پیری مانند چین و چروک پوست این امر به وضوح قابل رویت است. از اینرو، در هر وعده غذایی، نصف بشقاب خود را با میوه و سبزیجات پر کنید. هدف 5 الی 9 وعده غذایی در روز است.

عصاره برگ گیاه حرا، از جهش برخی باکتری‌ها ممانعت می‌کند!


نتایج یک مطالعه جدید نشان داد، عصاره برگ گیاه حرا حاوی ترکیبات فعال زیستی بوده که موجب ممانعت از جهش در باکتری جهش یافته سالمونلا تیفی موریم TA100 می‌شود.

به گزارش ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، گیاه حرا مشهور به مانگروی خاکستری، متعلق به خانواده اوسنیاسه است که در گذشته برای درمان بیماری‌های مختلف نظیر زخم معده و پوست به کار می‌رفته است. در این زمینه مطالعه ای با هدف بررسی فعالیت‌های ضد جهشی عصاره‌های برگ جوان و بالغ گیاه حرا بر روی باکتری جهش یافته سالمونلا تیفی موریم TA100 توسط لیلا کرمی، دانشجوی دکتری دانشگاه خوارزمی (تربیت معلم سابق) تهران و همکارانش انجام شد.

در این مطالعه تجربی، سوش باکتری برای ژنوتیپ‌های موردنظر بررسی شد. برگ‌ها پس از جمع‌آوری، خشک و پودر شده و عصاره‌گیری با اتانول 80 درصد و یا آب با دستگاه سوکسله انجام شد. فعال کننده متابولیکی از کبد هموژنیزه موش نر تهیه شد و اثرضد جهشی عصاره در حضور ماده جهش زا با استفاده از تست ایمز سنجش شد.

یافته‌ها حاکی از آن است که تعداد کلونی‌های جهش یافته در حضور هر دو عصاره آبی و اتانولی با فعال کننده متابولیکی و بدون آن کاهش یافتند. عصاره اتانولی نسبت به عصاره آبی فعالیت ضد جهشی بالاتری را نشان داد. هیچ تفاوتی در حضور مخلوط S9 در بین سنجش‌ها دیده نشد. بالاترین (71 درصد) و پایین‌ترین (24درصد) میزان بازدارندگی بر روی باکتری جهش یافته سالمونلا تیفی موریوم به ترتیب در عصاره اتانولی برگ بالغ منطقه بردخون و عصاره آبی برگ جوان عسلویه دیده شد.

نتایج مطالعه اخیر پیشنهاد می‌کند که عصاره برگ گیاه حرا ممکن است حاوی ترکیبات فعال زیستی بوده که موجب ممانعت از جهش در باکتری جهش یافته می‌شود و احتمالاً استرس‌های زیستی و غیر زیستی می‌توانند پتانسیل ضد جهشی عصاره‌های برگ را در بین دو ناحیه تحت تاثیر قرار دهند.

شایان ذکر است این پژوهش در مجله علوم پزشکی اراک منتشرشده است.

«خاکشیر» زایمان را راحت‌تر و کودک را با هوش‌تر می‌کند


100851619043.jpg
نتایج یک تحقیق دانشگاهی نشان می‌دهد «خاکشیر» با اثر بر روند زایمان می‌تواند در آماده کردن دهانه رحم، بدون افزایش عوارضی نظیر سزارین و پایین آمدن نمره آپگار نوزادان مؤثر باشد.

به گزارش خبرنگار پژوهشی ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، امروزه سزارین، شایعترین عمل جراحی مامایی بوده و میزان آن در 20 سال گذشته از پنج درصد به 20 درصد افزایش یافته است. عواقب ناخواسته سزارین به ویژه برای مادر بیشتر از زایمان واژینال است و تجربیات نشان می‌دهد زنانی که در دوران بارداری از «خاکشیر» استفاده کرده‌اند، زایمان واژینال موفق‌تری داشته‌اند.

مطالعه‌ای با هدف تعیین تأثیر مصرف «خاکشیر» در اواخر بارداری بر میزان سزارین و آپگار نوزاد توسط ندا محمدی نیا، مربی گروه پرستاری از دانشکده پرستاری و مامایی ایرانشهر دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و همکارانش انجام شده است.

این مطالعه کارآزمایی بالینی دو سوکور بر روی 85 زن باردار و نخست‌زای مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی سطح شهر رفسنجان که واجد شرایط ورود به مطالعه بودند، انجام شد. افراد به‌ طور تصادفی در دو گروه مداخله و غیرمداخله قرار گرفتند. به افراد گروه مداخله از هفته 37 بارداری، 28 بسته دو مثقالی «خاکشیر» داده شد.

ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه دو قسمتی بود که قسمتی از آن ابتدا در هفت مرکز بهداشت سطح شهر رفسنجان و بقیه در زایشگاه توسط ماماهای آموزش دیده تکمیل شد. داده‌ها پس از گردآوری با استفاده از نرم افزار آماری SPSS (نسخه 16) و آزمون‌های تی مستقل و کای دو مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

بر اساس نتایج مطالعه، طول مرحله اول زایمان و سزارین در گروه مداخله به طور معنی‌داری کمتر بود و شروع خودبخودی دردها در گروه مداخله بیشتر بود، اما این تفاوت از نظر آماری معنی‌دار نبود. نمره آپگار نوزاد در دقیقه اول و پنجم بعد از تولد و دفع مکونیوم در دو گروه تفاوت معنی داری نداشت.

تاثیر گیاهی پنجه شیطان در درمان استئوآرتریت

شیوع استئو آرتریت در دنیا 5/2 برابر شیوع بیماریهای قلبی 6برابر سرطان است.
دکتر نکیسا رحمانی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با اشاره به اینکه آرتریت شایع ترین علت از کار افتادگی در کشورهای صنعتی است گفت: اگر چه علت اصلی استئوآرتریت (شایع ترین حالت آرتریت که همان التهاب مفاصل است)، مشخص نشده ولی بیماری در درجه اول وابسته به سن بوده و فاکتورهای مکانیکی، ژنتیکی، متابولیک در پیشرفت آن مؤثر هستند. این دکتر داروسازی با اشاره به شیوع 5/2 برابری بیماری نسبت به بیماری های قلبی گفت: براساس آمارهای جهانی شیوع آرتریت 6برابر شیوع سرطان در دنیا گزارش شده است.

پیشرفت بیماری از چه سنی است؟
رحمانی با بیان اینکه استئوآرتریت از دهه 40تا 60 زندگی آغاز می شود گفت: این عارضه در سن 60سالگی به اوج خود می رسد.
وی گفت: در حال حاضر هیچ درمان دارویی قطعی برای این بیماری وجود ندارد و درمان های دارویی اغلب جنبه تسکینی دارد.
وی با اشاره به اینکه مصرف طولانی مدت دارد عوارض جانبی خطرناکی به همراه دارد گفت: روش مرسوم درمانی مانند

تاثیر گیاه پنجه شیطان در درمان
رحمانی با اشاره به اینکه فرآورده های خوراکی حاوی عصاره ریشه گیاه پنجه شیطان در بازار دارویی ایران موجود است گفت: در سالهای اخیر در کشورهای اروپایی و آمریکایی برای کاهش درد و التهاب سیستم عضلانی – اسکلتی مورد توجه قرار گرفته است.
وی تصریح کرد: براساس مطالعات بالینی متعدد در 30 سال اخیر اثر بخشی عصاره ریشه های گیاه پنجه شیطان "فرآورده های آن بر اختلالات دژنراتیو سیستم حرکتی به اثبات رسیده است.
رحمانی در پایان خاطرنشان کرد: با مصرف فرآورده های دارویی گیاه پنجه شیطان عوارض جانبی خاصی گزارش نشده است و طول مصرف این فرآورده محدودیت زمانی ندارد و براساس نوع و شدت بیماری متفاوت است.

دوغ کفیر غنی ترین منبع باکتریهای مفید برای بدن


دوغ کیفر در دستگاه گوارش انسان باکتریهای سود مند و طبیعی ايجاد ميكند.
دکتر ساعدی متخصص تغذیه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: تفاوت دوغ های کیفر با دوغ های معمولی این است که دوغ کیفر دارای باکتریهای سودمند بوده و باعث رشد باکتری مفید  در دستگاه گوارش می شود.

وی افزود: در دستگاه گوارش انسان باکتری های سودمند  و طبیعی وجود دارد که با فعالیت بیشتر باعث کلسیم  شده و این فعالیت حاوی اسید نیتریک و جذب بیشتر مغزی مثل (پروتئین) می شود.

ساعدی تصریح کرد: دوغ کفیر باعث بهبود، وضعیت دستگاه گوارش می شود و باعث کم شدن باکتریهای بیماری می شود.

 وی در خصوص درست کردن کفیر خاطر نشان کرد: دوغ کفیر از لحاظ کلسیم و پروتئین از دوغ های دیگر کم نخواهد داشت و از میزان نمک آب کمتر بوده.

سلنیم ، سلول ها را در برابر مواد سمی و الودگی هوا حفاظت می کند

 سلنیم عنصری مهم است که می تواند سلول ها را در برابر مواد سمی و آلودگی هوا و همچنین اثرات آسیب رسان محیط زیست حفظ نماید .

ˈشهزاد محمدیان ˈدر گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود : این ماده معدنی به عنوان آنتی اکسیدان قوی شناخته شده است و خاصیت و اثرات ضد سرطانی بر بدن دارد .

وی ادامه داد: سلنیم مانع جذب فلزات و تشعشع های محیط زیست مانند جیوه ، نقره ، تالیوم می شود تا اثرات آلودگی های محیط زیست کمتر به بدن انسان ضرر رساند.

به گفته وی سلنیم را می توان در ماهی سالمون ، جوانه گندم ، تخمه آفتاب گردان ، مغزها گوشت ، نان سبوس دار ، تخم مرغ ، گوشت سینه مرغ ، غلات به وفور یافت و در سایر مواد غذایی کمتر دیده می شود .

محمدیان با اشاره یه اینکه این عنصر از دوران کودکی مورد نیاز بدن است گفت:سلنیم برای کارکرد طبیعی دستگاه ایمنی و غده تیروئید اهمیت حیاتی دارد و در تنظیم فعالیت آنزیم ها موثر است.

وی اضافه کرد:علایم کمبود سلنیم پیری زودرس، درد ماهیچه، آسیب به سلول های عصبی، عقب افتادگی ذهنی،بیماری قلبی وعروقی ، اختلالات بارداری منجر می شود.

چه مقدار آب و مايعات بنوشيم؟!


نوشته  : تحريريه سلامت 
دانستن اينكه چه نوع نوشيدني سالم‌تر است، كار سختي است. اين روزها انواع و اقسام نوشيدني‌ها با طعم‌دهنده‌هاي طبيعي يا مصنوعي، با ويتامين يا بدون ويتامين در بسته‌بندي‌هاي مختلف عرضه مي‌شوند؛ حتي آب‌ها نيز با طعم‌هاي مختلفي فروخته مي‌شوند. اما انتخاب سالم، يعني انتخاب كمترين كالري به همراه طبيعي‌ترين اجزاي تشكيل‌دهنده و كمترين مواد افزودني، و براي آنكه بدانيد هر فرد به چقدر مايعات در طول روز نياز دارد و پاسخ بسياري سوالات ديگر در اين زمينه را دريابيد، مقاله زير  را بخوانيد: 

لازم نيست كه حتماً هر روز هشت ليوان آب بنوشيد.
هيچ قانون ثابتي مبني بر نوشيدن روزانه هشت ليوان آب وجود ندارد. متخصصان تغذيه و پزشكان مي‌گويند خانم‌ها بايد هر روز 5/11 فنجان و آقايان 5/15 فنجان آب بنوشند؛ اما 20 درصد از اين مقادير از طريق غذاها تأمين مي‌شود؛ پس اگر هر روز حدود 9 فنجان آب بنوشيد، كافي است اما نبايد زياد خود را درگير اين اندازه‌ها كنيد. بعضي از روزها برحسب ميزان فعاليتي كه در طول روز داشته‌ايد، نياز به آب بيشتري داريد؛ در ضمن نوع تغذيه، وضعيت آب و هوايي و برخي عوامل ديگر در ميزان مايعات دريافتي افراد تأثير مي‌گذارند.

نوشيدن قهوه و يا هر نوع نوشيدني كافئين‌دار ديگر باعث از بين رفتن آب بدن نمي‌شود.
طي چند سال اخير، دانشمندان تحقيقاتي را در زمينه كافئين و تأثيرات آن انجام داده‌اند كه نشان مي‌دهد كافئين ارتباطي با تشديد ادرار ندارد و به همان اندازه آب ادرارآور است. بنابراين كافئين باعث كاهش مايعات بدن از طريق ادرار نمي‌شود؛ يعني هشت ليوان نوشيدني كافئين‌دار به اندازه هشت ليوان مايعات ديگر، بدن را مرطوب مي‌كند.

اهميت تغذيه سالم در دوران بيماري

نوشته  : سیدوهاب الدین رضوانی کارشناس ارشد تغذیه 
وقتي كه بيمار هستيد، داشتن يك رژيم غذايي صحيح و سالم غذا خوردن به يك چالش تبديل مي‌شود؛ به ويژه هنگامي كه به يك بيماري مزمن همچون سرطان، آرتريت و يا حتي افسردگي مبتلا باشيد. بيماري‌ها و يا روش‌هاي درماني متفاوت مي‌توانند روي اشتها تأثير بگذارند و يا حتي فرد را دچار حالت تهوع كنند. خستگي ناشي از سرطان ممكن است مانع از آشپزي شما بشود و يا درد ناشي از آرتروز، رفتن بيرون از منزل براي شما را سخت و خريد براي تهيه غذا را غير ممكن سازد. طبيعي است كه براي مقابله با بيماري به تغذيه سالم نياز داريد. در عين حال عدم دريافت ويتامين و مواد مغذي كافي بسيار خطرناك خواهد بود.

پروتئين در هنگام بيماري
 پروتئين در هنگام بيماري كليد تغذيه سالم مصرف پروتئين است. براي ساخت و ترميم سلول‌هاي حياتي بدن به پروتئين نياز داريم. اين ماده مي‌تواند از كاهش توده عضلاني بدن جلوگيري و همچنين كمك كند بدن توانايي خود را براي بهبود به دست بياورد و مايعات بدن متعادل شود. بهترين منابع پروتئين عبارتند از: مرغ، گوشت گاو بدون چربي و ماهي و گوشت تازه گوسفند. تخم‌مرغ و پنير نيز نوع ديگري از پروتئين حيواني هستند كه به‌راحتي هضم مي‌شوند. اگر فرد گياهخوار باشد، قضيه كمي سخت‌تر مي‌شود و لازم است براي اينكه همان مقدار پروتئين را دريافت كند، مقادير زيادي سبزيجات تازه بخورد كه هر كسي نمي‌تواند اين كار را انجام دهد. منابع غيرحيواني پروتئين، حبوبات، سويا، آجيل و سبزيجات سبز تيره هستند.

نقش ریز مغذی‌‌ها در سلامت بدن

نوشته  : مهندس مسعود خبازي كارشناس مسئول اداره استاندارد كاشان 
ریزمغذی‌‌ها سهم کوچکی از مواد مغذی هر غذا یا ماده غذایی را تشکیل داده و انرژی‌زا نمی‌باشند  لیکن  وجود آنها برای بسیاری از فعالیت‌‌هاي حیاتی بدن وتامین سلامت ضروری مي‌‌باشد که به دو دسته کلی؛ ویتامین‌‌ها و عناصر معدنی تقسیم‌بندی مي‌‌شوند. بدن ما روزانه به مقدار کمی از این مواد مغذی احتیاج دارد (حد اکثر 2گرم‌) و واحد اندازه‌گیری آن‌‌ها به‌طور عمده میلی‌گرم یا میکروگرم مي‌‌باشد. اصطلاح ریز مغذی به اندازه‌‌ي مولکول شیمیایی آن‌‌ها ارتباطی ندارد بلکه به نیاز تغذیه‌اي به هر یک از آن‌‌ها مربوط بوده و براساس دانش موجود، ویتامین‌‌هاي مورد نیاز در تغذیه‌‌ انسان بالغ بر 13 نوع و عناصر معدنی مورد نیاز حداقل 15 نوع مي‌‌باشند. در قسمت‌‌هاي پیشین در مورد تعدادی از ریز‌مغذی‌‌هاي معدنی مطالبی بیان شد. در این بخش  و بخش‌‌هاي آتی به معرفی ویتامین‌‌ها و نقش آن‌‌ها در سلامت مي‌‌پردازیم.
ویتامین‌‌ها مواد مغذی هستند که وجود آنها برای اعمال متابولیکی طبیعی و خونسازی ضروری است. سلول‌‌هاي بدن انسان‌‌ها  قادر به ساخت ویتامین‌‌ها نمي‌‌‌باشند  بنابراین باید از طریق رژیم غذایی وارد بدن شوند. ویتامین‌‌ها براساس حلالیت به دو گروه تقسیم مي‌‌شوند: 1- ویتامین‌‌هاي محلول در چربی شامل ویتامین‌‌هاي:A ،D ،K  وE
2- ویتامین‌‌هاي محلول در آب شامل ویتامین‌‌هاي گروه B و ویتامین C.
ویتامین‌‌هاي محلول در آب در تبدیل کربوهیدرات، چربی و پروتئین به انرژی در درون سلول نقش اساسی داشته و به مقدار قابل ملاحظه در بدن ذخیره نمي‌‌‌شوند و مقادیر اضافی آن‌‌ها از طریق ادرار دفع مي‌‌شود. برای اینکه سطح این ویتامین‌‌ها در سلول‌‌ها در حد قابل قبولی حفظ شود باید مداوم از طریق رژیم غذای و سایر منابع دریافت شوند و در وضعیت‌هایی که جذب یا مصرف آن‌‌ها دچار اختلال شود به سرعت تخلیه مي‌‌شوند. ویتامین‌‌هاي محلول در چربی بیشتر در بدن ذخیره مي‌‌شوند و در مواردی مانند نارسایی کلیوی که دفع آن‌‌ها از بدن کاهش مي‌‌یابد ممکن است ایجاد مسمومیت کنند. ویتامین‌‌هاي طبیعی و سنتیک از نظر فعالیت وکینتیک تفاوتی با هم ندارند.

ورزش و اشتها

نوشته  : تحريريه دنياي سلامت 
شايد شما نيز تا به حال اين جمله را شنيده‌ايد كه ورزش كردن كمكي به لاغر شدن نمي‌كند زيرا با ورزش كردن احساس گرسنگي بيشتري مي‌كنيد و به سراغ خوردن برخي غذاها مخصوصاً هله‌وهوله مي‌رويد. آيا تا به حال توجه كرده‌ايد كه در روزهايي كه پياده‌روي مي‌كنيد، بيشتر هم مي‌خوريد و اشتهاي‌تان بيشتر مي‌شود. در مورد افرادي كه به تازگي به ورزش روي آورده‌اند، تحقيقات نشان مي‌دهند ورزش كردن باعث گرسنگي نمي‌شود، بلكه آن را تا حدودي مهار مي‌كند. ورزش كردن باعث كاهش سطح گرلين مي‌شود. گرلين هورموني است كه اشتها را در يك مدت زمان كوتاه تحريك مي‌كند. احتمالا بدن ما براي جلوگيري از تعريق زياد در حين ورزش نياز به خون بيشتري براي جريان يافتن دارد. ورزش باعث افزايش جريان خون در شكم مي‌شود، به همين دليل بدن ميل به غذاخوردن را سركوب مي‌كند تا از رسيدن خون بيشتر به سمت معده جلوگيري كند. اما مشكل وقتي شروع مي‌شود كه اين تأثير از بين مي‌رود و حدود يك ساعت بعد، بدن كم‌كم تمايل به دريافت انرژي از دست رفته پيدا مي‌كند. اين ميل به دريافت و سوخت‌وساز مجدد در خانم‌ها بسيار بيشتر از آقايان است.

آيا بعد از انجام حركات فيزيكي لازم است چيزي بخوريم؟
حدود 90 دقيقه بعد از ورزش كردن بدن ما نياز به ذخيره مجدد قندخون پيدا مي‌كند تا به مغز و عضلات سوخت برساند. كربوهيدرات‌ها بهترين انتخاب براي اين‌گونه مواقع هستند، زيرا به راحتي و به سرعت گوارش مي‌شوند و اين انرژي موردنياز را تامين مي‌كنند.

دانه‌هاي كوچك اما سرشار از خاصيت

نوشته  : تحريريه دنياي سلامت 
استفاده از دانه‌ها يكي از بهترين راه‌ها براي كمك به سلامتي است؛‌ زيرا چربي‌هاي سالم و مواد مغذي بسياري در آنها، وجود دارد. اين مقاله به شما كمك مي‌كند تا بهترين آنها را انتخاب كنيد: دانه‌ها مزاياي بي‌شماري براي ما دارند و آگاهي از اين مزايا و كاربرد آنها باعث مي‌شود تا بيشتر از قبل به استفاده از دانه‌ها روي بياوريد. اكثر مردم دانه‌ها را بسيار راحت‌تر از آجيل‌ها هضم مي‌كنند؛ چون آنها كوچك‌ترند و سروكار داشتن با آنها براي بدن راحت‌تر است. دانه‌ها انواع مختلفي دارند و در رنگ‌ها، اندازه‌ها و شكل‌هاي مختلف يافت مي‌شوند. بعضي از آنها در ميان مردم طرفداران بسياري دارند؛ اما بهترين دانه‌ها كه هم مزاياي بيشتري دارند و هم همواره در دسترس هستند عبارتند از:

تخم‌كتان
تخم كتان كمي بزرگ‌تر از تخم كنجد است و پوسته نرم، صدفي شكل و درخشاني دارد. رنگ آن از كهربايي غليظ شروع مي‌شود و به قهوه‌اي مايل به سرخ مي‌رسد (بسته به اينكه درخت كتان طلايي باشد يا قهوه‌اي) تخم‌هاي كتان در دهان به راحتي خرد شده و مواد مغذي موجود در آنها جذب بدن مي‌شود.
موارد استفاده: معمولا تخم كتان را پخته و روي برخي غلات مي‌پاشند و مصرف مي‌كنند. برخي افراد تخم كتان را روي سالاد هم مي‌ريزند و برخي ديگر به هنگام پخت غذاها از آن استفاده مي‌كنند.
مواد مغذي: تخم كتان براي سلامت قلب مفيد است و خطر بيماري‌هاي قلبي را كاهش مي‌دهد. همچنين سرشار از فيبر است و باعث كاهش كلسترول مي‌شود. اگر تخم كتان را در يك ظرف دربسته در مكاني تاريك، خشك و خنك نگهداري كنيد، تا سه ماه و حتي بيشتر قابل استفاده خواهد بود.