طرز تهيه داروهاي گياهي

 اصول كلي در استفاده از داروهاي گياهي  ؛ اندازه ها و مقادير و طرز تهيه و آماده كردن داروهاي گياهي  و  گياهان دارويي  براي استفاده 

از آنجائيكه ممكن است در هنگام تهيه داروهاي گياهي ترازوي مناسب در دسترس نباشد مي‌توان از وسايل زير بعنوان واحد وزن استفاده نمود كه تقريباً برابر با اوزان مورد نظر مي‌باشد.

خوردن سيب قبل ازغذا

تحقيقات جديد دانشمندان آمريكايي نشان داد با خوردن سيب در 15 دقيقه قبل از ناهار بدن انسان 190 كالري كمتر نسبت به زماني كه قبل از مصرف غذا سيب نمي خورد دريافت مي كند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري روسيه، 59 زن و مرد با وزن نرمال به مدت 5 هفته هر روز در لابراتوار صبحانه و ناهار صرف كردند .
قبل از ناهار به شركت كنندگان در آزمايش يا هيچ چيز براي خوردن داده نمي شد يا 5/1 برش سيب كه پوست آن گرفته شده بود (حدود 125 كالري) و يا مقداري پوره سيب، آب سيب با گوشت ميوه يا بدون آن كه از لحاظ مقدار كالري با همان برش هاي سيب (125 كالري) برابر بودند داده مي شد.
بنابراين گزارش تقريباً پس از 15 دقيقه به شركت كنندگان در آزمايش ناهار كالري دار داده مي شد.
شركت كنندگاني كه 15 دقيقه قبل از غذا فقط سيب مي خوردند 187 كالري كمتر نسبت به آن افرادي كه پوره سيب يا آب سيب و يا هيچ چيز نمي خوردند دريافت مي كردند.

یک نکته جالب تغذیه ای

مي گويند يكي از دلايلي كه نياكان روزگار تن به گناه نمي آلايند اين است كه هنگام ارتكاب هر عمل مفسده آميزي خود را در ميان شعله هاي آتش يا بر فراز پرتگاهي بلند و يا بر لبه تيغي بدان مي بينند و همين امر باعث مي شود كه هيچگاه برگرد اين عمل نمي گردند.
يكي از روشهاي رعايت رژيم هاي غذايي هم همين است يعني هنگام پرخوري و بد خوري ( كه بخصوص در ميهماني ها مشاهده مي شود ) خود را مانند كسي ببینيم كه بعلت چاقي زياده از حد نمی تواند راه برود و همه او را خيكي صدا مي زنند يا در حالكيه لقمه اي در گلويش گير كرده است خفه مي شود با به صورت زشت و ترسناك ديگري كه خودمان تمایل داريم. آنگاه است كه بخوبي و آساني مي توانيم خود را لاغر كنيم و زندگي بهتر و سالمتري را پيش روي خود قرار دهيم.

/www.daneshju.ir

بهترین میوه برای درمان چاقی

افرادی که دارای رژیم های غذایی هستند حتی در مصرف میوه نیز باید دقت داشته باشند،اما چه میوه ای در درمان چاقی سودمند است ؟
orange-valensia_large.jpg

مصرف پرتقال بهترین درمان چاقی است و با مصرف آن كمبود عناصر فلزی بدن تامین و مقاومت طبیعی بدن زیاد می‌شود. همچنین میوه پرتقال ، سرشار از ویتامین‌های C ،B و A است.
پرتقال دارای آهن،فسفر،كلسیم،منیزیم،سدیم ،پتاسیم،مس،كلر،گوگرد،روی و غیره است.آب پرتقال، اثر مقوی و نشاط‌ آور دارد و با مصرف آن،غلظت خون كاهش پیدا می‌كند،لذا می‌توان پرتقال را محافظ سیستم عروقی به‌حساب آورد.
اگر آب پرتقال بدون پوست كندن میوه تهیه شود اثر مفیدتری دارد. آب پرتقال نوشابه‌ای مفرح و با خاصیت مدر و دارای اثر ضد سم است و مقاومت محیطی بدن را زیاد می‌كند.

۳۲بار بجوید، كمتر نه، بیشتر چرا!

غذا كه خوردید گیرنده های معده دستوراتی به مغز برای سیری شما صادر می كند. این حس برای رسیدن از معده به مغزتان نیم ساعت وقت نیاز دارد. حال اگر حلق شما باز شده و یك پاتیل آش یكباره درون آن ریخته شود، شما به خاطر ندادن این وقت، همواره گرسنه خواهید ماند. باور می كنید كه قوی ترین عضله بدن شما در دهانتان باشد؟ عضله ای كه فك پائینی را در محل بناگوش به جمجمه وصل می كند، همان كه پزشكان به آن «ماضغه» می گویند. این عضله كم حجم ترین اما پرقدرت ترین عضله بدن انسان است و این به خاطر مسئولیت مهمی است كه زبان شما باید برای هرچه بهتر هضم شدن غذا در معده، برعهده بگیرد.
پزشكان و متخصصان تغذیه می گویند اگر قرار بود با این شرایطی كه در بدن برای هضم بهتر غذا فراهم شده است، غذا نجویده خورده شود، معده انسان نیز همانند سنگدان درست می شد تا همانند آسیاب غذا را برای ما هضم كند. غذا از دهان وارد بافتی نرم و لطیف با پرزهای شكننده می شود، حال آیا صلاح است دندان های به این محكمی را از مسیر خرد كردن غذا خارج كرده و این وظیفه را برعهده معده ای بگذاریم كه به راحتی آماده زخم و سوراخ شدن است؟
آداب صحیح غذا خوردن نكات اساسی دارد كه متأسفانه درصد بسیار كمی از افراد جامعه به آن اهمیت می دهند.

10 روش جدید برای مصرف کالری بیشتر در محل کار

اگر شما از آن افرادی هستید که تمام روز را پشت میز کار می‌کنید و فرصت ورزش کردن ندارید نگران نباشید. حتی در محل کار نیز می‌توانید به تناسب اندام دست پیدا کنید. اگر همه‌ی سعی خود را به کار می‌گیرید و قبل یا بعد از کار، مدت زمانی را به ورزش اختصاص می‌دهید، برای ورزش مشکلی ندارید. اما گاهی پیدا کردن فرصتی برای ورزش کردن به خصوص برای افرادی که مشغله‌ی زیادی دارند بسیار مشکل است.

 اگر شما هم چنین مشکلی دارید می‌توانید از این روشها استفاده کنید :
حتما این روش را بارها شنیده‌اید. ماشین خود را در محل دورتری پارک کنید و مسیر بیشتری را پیاده بروید. همچنین می‌دانید که بهتر است به جای آسانسور از پله‌ها استفاده کنید. اما روشهای دیگری هم هستند که باعث می‌شوند در محل کار کالری بیشتری بسوزانید. به این طریق می‌توانید ورزش در محل کار را جزئی از برنامه روزانه خود قرار دهید.

رفت و آمد خود به محل کار را دست کم نگیرید. اگر مسیرتان کوتاه است پیاده به سر کار بروید یا از دوچرخه استفاده کنید. اگر مسیر شما دور است طوری زمان خود را تنظیم کنید که وقتی از مترو، اتوبوس یا تاکسی استفاده می‌کنید بتوانید زودتر پیاده شوید و بقیه مسیر را پیاده طی کنید.

سیر

جام جم آنلاين: گياه شناسان گفتند سير ، گياهي است که از بدن در برابر سم هاي مزاحم مراقبت مي کند.
به گزارش پايگاه اينترنتي عرب آنلاين، دکتر نهي حلمي، محقق مرکز ملي مطالعات قاهره گفت سير دشمن چربي هاي مزاحم خون هستند که به ديواره رگ ها مي چسبند و باعث تنگي نفس، لخته و سکته مي شوند.
وي افزود: اين گياه خوراکي همچنين سم هاي کبد رااز بين مي برد.
دکتر حلمي اضافه کرد: گاهي اوقات نيز سير،جايگزين خوبي براي انسولين در بيماران مبتلا به بيماري قند به شمار مي رود.
سير باکتري ها را از بين برده و سلول هاي سرطاني را نابود مي کند.

تغذيه صحيح داشته باشيم تا از بروز بيماري قلبي جلوگيري نمائيم .


بيشترين عامل مرگ و مير در جهان چيست ؟ پاسخ بسيار ساده است    بيماري قلبي بيماري قلبي دشمن شماره يک سلامتي انسان به حساب مي آيد شما مي توانيد خطر ابتلا به بيماري قلبي را به شدت کاهش دهيد يکي از اين روشها عبارت است از:دقت کافي در انتخاب مواد غذائي . مواد غذائي شما بايستي اينگونه انتخاب شوند.
چربي کمتر نمک کمتر کالري کمتر + فيبر 

چربي و مواد چرب را بسيار محدود کنيد .
به احتمال زياد بيسياري از چربيها مضر عامل بيماري قلبي هستند چربيهاي اشباع شده و چربيهاي حاوي ايزومير ترانس {روغنهاي جامد} از انواع چربيهاي مضر و عامل بيماري هاي قلبي محسوب مي شوند اين چربيها معمولا در غذاهائي که از حيوانات بدست مي آيند يافت مي گردند گوشت قرمز شير چرب پنير چرب کره و خامه که همگي از گاو گوساله و گوسفند بدست مي آيند . روغن هسته خرما روغن نارگيل اگر چه گياهي هستند اما جزو چربي هاي مضر به شمار مي روند.

محققان درگزارشي اعلام كردند: چاقي فاكتور خطرزايي براي تشديد آنفلوانزاي جديد است.

پژوهشگران آمريكايي اعلام كردند: افراد چاق هر چند كه در صحت و سلامت باشند، در صورتي كه به ويروس جديد آنفلوانزاي M۱N۱ معروف به آنفلوانزاي خوكي آلوده شوند بيماري آنها دشوارتر و پيچيده‌تر مي‌شود و خطر مرگ آنها نيز بيشتر است.
محققان آمريكايي در اين بررسي روي ۱۰ بيمار بستري شده در بيمارستان مطالعه كردند كه سه نفر از آنها به علت شدت بيماري جان باختند.
اين پژوهش از سوي متخصصان مركز كنترل و پيشگيري امراض آمريكا صورت گرفته است.
پژوهشگران در نهايت تعجب و شگفتي با مطالعه روي اين ده نفر كه هفت نفر آنها به شدت چاق بودند مشاهده كردند كه شدت بيماري در افراد چاق بيشتر است و آنفلوانزاي جديد در اين اشخاص وخيم‌تر مي‌شود.
محققان مي‌گويند: با وجودي كه در حال حاضر اين ارتباط كشف شده اما هنوز نمي‌دانيم كه آيا لازم است براي افراد چاق مبتلا به آنفلوانزاي خوكي دوز بيشتري از دارو تجويز شود.
پژوهشگران تاكيد كردند: بيش از اين چاقي به عنوان يك فاكتور خطرزا در تشديد آنفلوانزا در نظر گرفته نمي‌شد اما اكنون با اين يافته مشخص مي‌شود كه براي اين افراد بايد شيوه مناسب‌تري جهت درمان اتخاذ شود

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز

11ماده غذایی افزایش دهنده طول عمر

فـکـر مـی کنـید راز زندگی جاودان کشف شده است؟
خوب است بدانید که با خوردن بعضی مواد غذایی می توانید به این مسئله کمک کنید و به طول عمرتان بیفزایید.
این مواد غذایی که به خاطر همین مسئله مشهور شده اند، حاوی دسته ای ویتامینها و مواد شیمیایی مخصوص هستند که به شما برای مقابله با بسیاری از بیماری های کشنده کمک می کند. در اینجا به دسته ای از این مواد غذایی اشاره می کنیم.

۱) سیب
▪ محتویات: سیب سرشار از آنتی اکسیدان هایی مثل کورستین است. همچنین حاوی فیبرهای قابل حل مثل پکتین می باشد.
▪ اثرات آن روی سلامتی: کورستین که یکی از بهترین آنتی اکسیدان ها به شمار میرود، از ابتلا به سرطان و از لخته شدن خون جلوگیری می کند. پکتین نیز سطح کلسترول خون را پایین می آورد و سموم سرطان زا را از جریان خون دفع می کند.
▪ بهترین راه استفاده: بهتر است سیب را به حالت خام و با پوست استفاده کنیم چون کورستین در پوست سیب موجود است.

ماست بخورید، لاغر شوید

در چند سال اخیر در دنیا و بیشتر در بین خانم‌ها مسأله‌ای به نام لاغری و خوش‌اندامی حرف اول را می‌زند.

ویدا پوریگانه - در چند سال اخیر در دنیا و بیشتر در بین خانم‌ها مسأله‌ای به نام لاغری و خوش‌اندامی حرف اول را می‌زند. در هر جمع زنانه محال است که درباره لاغری یا تجربیات لاغر شدن مکالماتی رد و بدل نشود.

بسیاری از زنان موفق در کاهش وزن درباره تجربیاتشان به اطرافیانشان می‌گویند. برخی از آنها ممکن است با دستورالعمل خانگی و گیاهی لاغر شده باشند و برخی دیگر با دستورات دکتر تغذیه و حتی قرص‌ها و داروهای گوناگون لاغری.
راه‌حل‌های لاغری در افراد متفاوت است و از هر کسی سؤال کنی از یک راهکار جدید نام می‌برند.
به عنوان مثال برخی افراد فقط با ورزش کردن وزن خود را کاهش می‌دهند و تعدادی دیگر با رعایت رژیم غذایی سخت. درهر صورت امروزه لاغری به معضلی تبدیل شده است که هر زنی آرزوی آن را می‌کشد و همین معضل نیز میدان تازه‌ای برای متقلبان و شیادان باز کرده است تا به هر نحوی شده محصولات خود را از قرص و شربت لاغری گرفته تا دستگاه‌های ورزشی لاغری به فروش برسانند.

صبحانه را کامل بخورید تا لاغر شوید!

سال هاست که دانشمندان بر اهمیت ویژه صبحانه تأکید می کنند، اما مطالعات جدید در مسأله کنترل وزن و انرژی شما را متقاعد می کند که از خواب بیدار شوید و علاوه بر بوییدن قهوه، صبحانه کاملی تهیه و میل کنید.
پر کردن شکم در اول صبح نتایج شگفت انگیزی دارد از جمله: با خوردن صبحانه کامل برای فعالیت روزانه ـ اعم از کار هر روزه و انجام شغل خود ـ انرژی کسب می کنید.
تحقیقات نشان می دهد کسانی که صبحانه می خورند از نظر فکری آمادگی بیشتری دارند و همچنین قادر به کار بیشتر، سخت تر و طولانی تر هستند.
خوردن صبحانه باعث می شود که در بقیه روز غذای کمتری بخورید.
براساس مطالعات دانشگاه ال پاسو، کسانی که در موقع صبحانه کالری بیشتری دریافت می کنند، در بقیه روز کالری کمتری مصرف می کنند. محققان همچنین فهمیدند که همان میزان کالری دریافت شده در طول روز اگر در صبح دریافت شود، افراد را سرحال تر و راضی تر نگه می دارد و افرادی که صبحانه نمی خورند ۴,۵ برابر افراد دیگر چاق هستند.
برای خوردن یک صبحانه خوب و کامل به نکات زیر توجه کنید:

ورزش و چاي سبز، افسردگي را كاهش مي‌دهد

مي‌گويند؛ ورزش منظم و مصرف چاي سبز براي مقابله با افسردگي مفيد است.
‌نتايج يك تحقيق جديد نشان داده است كه استفاده از اين روش بويژه براي جلوگيري از افسردگي در زنان مبتلا به سرطان سينه مفيد است. با اين وجود دكتر زيائو او شو، محقق مركز پزشكي دانشگاه واندربيلت نسبت به مصرف بيش از حد چاي سبز و ورزش بي‌رويه در اين بيماران هشدار داد.
در طول اين پژوهش، محققان فاكتورهاي مرتبط با بروز افسردگي را در 1399 زن چيني كه حدود 54 سال داشتند، بررسي كرده و خاطرنشان كردند كه با به كار بستن اين روش تا 62 درصد مي‌توان پيامدهاي سرطان سينه را در زنان بهبود داد.
اين تحقيقات نشان داد: در زناني كه بيش از دو ساعت در هفته ورزش مي‌كنند، ميزان افسردگي تا 28 درصد كاهش مي‌يابد. بعلاوه مصرف چاي سبز نيز سطح افسردگي را تا 36 درصد كاهش مي‌دهد.
شرح اين يافته در مجله «اونكولوژي باليني» منتشر شده است.
منبع: خبرگزاری غذا

مصرف مكرر فست فودها ذائقه كودكان را تغيير مي‌دهد

 مصرف مكرر غذاهاي آماده و فست فودها مي‌تواند زمينه را براي بيماري‌هاي قلبي و عروقي فراهم كرده و كودكان را نيز با عادات غذايي ناسالم هر چه بيشتر به سمت مصرف اينگونه غذاها سوق دهد.
يوسف نقيايي در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار داشت: فست فودها يا غذاهاي آماده غذاهايي نظير پيتزا، ساندويچ هاي سرد و گرم، سوسيس، كالباس و ... هستند كه بيشتر اين غذاها از نظر محتواي كالري، چربي، قند و نمك بسيار بالاتر از حد استاندارد قرار دارند.
وي گفت: از آنجايي ‌كه اين غذاها عمدتا به شكل سرخ كردني و با مصرف روغن زياد تهيه مي‌شوند، علاوه بر كالري زياد مي‌توانند به علت مصرف روغن‌هاي نامناسب با اسيدهاي چرب اشباع و ترانس بالا زمينه بروز بيماري‌هاي قلبي و عروقي را نيز در فرد ايجاد كرده و سلامت فرد را به خطر بياندازند.
كارشناس مسؤول تغذيه مركز بهداشت استان يزد در خصوص مصرف فست فودها براي كودكان، اظهار كرد: استفاده از اين غذاها در كودكان، عادات ناسالم غذايي را به دنبال دارد و به دليل استفاده زياد از طعم دهنده‌ها و يا مواد قندي و نمك‌هاي طعام ذائقه كودكان را تغيير داده و آنها را به سمت مصرف هرچه بيشتر غذاهاي آماده سوق مي‌دهد.

دلايل چاقي كودكان

چاقی در سنین کودکی به علت طرد از جامعه سنی می‌تواند باعث افسردگی در نوجوانی شود.»
دکتر ناصر کلانتری در رابطه با چاقی کودکان زیر ۵ سال و در گفتگو با خبرنگار «سلامت‌نیوز»، اظهار داشت:«استعداد خانوادگی، فاکتورهای ارثی و ژنتیک و وزن هنگام تولد از فاکتورهای چاقی در کودکان زیر ۵ سال می‌باشد.»
وی افزود:«نوع تغذیه در کودکان زیر ۲سال و ۶ماه، تغذیه غیر از شیر مادر و استفاده از تنقلات و خوراکی‌های پر کالری به شکل میان وعده از جمله عوامل چاق کننده در کودکان می‌باشد.»
این متخصص تغذیه با اشاره به تاثیر رفتار والدین بر چاقی کودکان تصریح کرد:«رفتار والدین چاق که وعده و مقدار غذای بالایی در طول روز مصرف می‌کنند باعث چاقی کودک می‌شود.»
وی ادامه داد:«کودکان زیر ۵ سال توانایی مقابله با زورو اصرار زیاد والدین را ندارند و اضافه بر نیاز بدنشان مواد غذایی دریافت می‌کنند.»

ر‍ژيم غذايي ضد پيري

درصورتیکه احساس می کنید بدون علت و زودتر از سن خود در حال پیر شدن هستید و یا دارای بیماری مزمنی می باشید به این رژیم غذایی توصیه شده عمل نمایید امید تا عمل نمودن به این توصیه ها تندرستی برای همه ما که در جوامع متمدن و امروزی با سرعت به سمت پیری گام بر می داریم ، به ارمغان آید .
۱- میوه و سیزیجات بخورید:
باید بدانید که میوه و سبزیجات در صف اول موادی قرار دارد که می تواند پیری را به تعویق درآورد. زیرا همانطور که در مباحث گذشته به کرات گفته شد با خوردن آنها می توان بیشترین مقادیر آنتی اکسیدانتها را جذب بدن نمود. سعی کنید از همه نوع میوه و سبزی ۵ وعده در روز مصرف نمایید. این مواد خون را از آنتی اکسیدانتهای قوی که با رادیکالهای آزاد مقابله می نمایند ، اشباع می سازد. با مصرف میوه و سبزی در مرحله جوانی از بسیاری از آسیبها از جمله انسداد شریانها ، و تخریب سلولی می توان جلوگیری نمود. حتی در پیری نیز با مصرف این مواد به سلولهای بدن در مقابله با پیشرفت بیماری ها می توان یاری رساند.

رژيم غذايي مديترانه اي: ضد سرطان معده

محققان دريافتند که استفاده از رژيم غذايي مديترانه اي که سرشار از سبزيجات و ميوه است،‌خطر ابتلا به سرطان معده که دومين سرطان شايع جهان است، را کاهش مي دهد.
به گزارش ايرنا از رويترز، مطالعات گسترده اي که درميان 485 هزار و 44 نفر زن و مرد 35 تا 70 ساله از 10 کشور اروپايي انجام شد، حاکي از آن است که نحوه انتخاب غذا به شيوه رژيم غذايي مديترانه اي، خطرابتلا به سرطان معده را کاهش مي دهد.
دکتر "کارلوس گونزالس"، از موسسه سرطان شناسي "کاتالان" در بارسلونا اسپانيا معتقد است: نتايج حاصله از اين مطالعه نيز نقش رژيم غذايي مديترانه اي در کاهش خطر ابتلا به سرطان را تاييد مي کند.
رژيم غذايي سنتي يونان، ايتاليا و ديگر کشورهاي حوزه درياي مديترانه، فوايد درماني بسياري از جمله حفاظت در برابر سرطان دارد، اما اينکه درباره نحوه تغذيه از اين نوع رژيم که روي چه نوع سرطان تاثير گذار است، اطلاعات کافي نيست.

ویتامین های موثر در کاهش وزن

در صورت دریافت کافی ویتامین هاست که وزن بدن با عملکردهایی نظیر: اشتها، گرسنگی، سرعت متابولیسم بدن، سوخت و ساز چربی و قند، سوختن کالری و ... کنترل می شود.
یکی از بهترین کارها برای داشتن بدنی سالم با وزن متعادل، مصرف کافی ویتامین ها می باشد. ویتامین ها، بدنمان را در برابر بیماری ها حفظ می کنند و سیستم ایمنی بدن را تقویت می نمایند. همچنین اعمال مختلف بدن را تنظیم می کنند و برای کنترل وزن مفید می باشند، بنابراین هیچ ویتامینی به تنهایی نباید برای کاهش وزن استفاده شود.
چربی در خودش انرژی ذخیره می کند. بنابراین اگر شما دارای اضافه وزن و چربی مازاد هستید، مقدار زیادی انرژی ذخیره ای دارید. برای کاهش وزن، باید از این انرژی های ذخیره شده استفاده کنید.
بهترین روش برای کاهش وزن، سوزاندن مقدار کالری اضافه ای است که دریافت کرده اید. هنگامی که مصرف کربوهیدرات را کم کنید، بدن می تواند چربی ذخیره شده در کبد را بسوزاند. هرگاه احساس ضعف، گرسنگی، سرگیجه و بیش خواری کردید، بدانید که رژیم شما درست نیست. پس ویتامین مصرف کنید.
ویتامین های گروه B باعث کاهش استرس و افسردگی، و سلامتی پوست و اعصاب می گردند.

تأثیر مصرف سبزی در افزایش هوش

مصرف روزانه ۴۰۰ گرم میوه و سبزی توانایی شناختی و هوش افراد را به شدت افزایش می دهد.
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از ساینس دیلی ، تحقیقات نشان می دهد، مصرف میوه و سبزی بعنوان منبع غنی از آنتی اکسیدان ها از آسیب و تخریب سلول ها مغز جلوگیری می کند.
آنتی اکسیدان ها مولکول هایی هستند که برخی مواد سمی موسوم به رادیکال های آزاد را در بدن خنثی می کند و مانع تخریب سلول های حیاتی بدن و تشکیل غدد سرطانی می شوند..
محققان موسسه شیمی زیستی و بیولوژی مولکولی دانشگاه «هنریش هین» در «دوسلدورف» آلمان با بررسی حدود ۲۰۰ فرد بین ۴۵تا۱۰۲ سال نشان دادند افرادی که بطور متوسط ۴۰۰گرم میوه و سبزی تازه در روز مصرف می کنند دارای بالاترین سطح آنتی اکسیدان ها هستند.
سطح بالای آنتی اکسیدان ها شاخصی برای نشان دادن سطح پایین رادیکال های آزاد است. آنتی اکسیدان ها یکی از حامیان اصلی شکستن لپیدها به شمار می روند.

شش جایگزین برای سُس سالاد

این را زیاد گفته‌ ایم و زیاد شنیده ‌اید که سُس، چرب است و ضرر دارد و اگر اضافه وزن دارید، دور‌ سُس را خط بکشید و ...
اما کمتر درباره ی این موضوع حرف زده ‌ایم که به جای سُس، چه چیزهایی را می‌ شود جایگزین کرد. شما می ‌دانید اگر یک روز نخواهید روی سالادتان سُس بریزید، چه موادی را می ‌توانید به جایش استفاده کنید تا سالادتان را مزه‌ دار کنید؟
6 جایگزینی که در این مطلب می ‌خوانید، قرار است به همین سوال پاسخ بدهد.
1- روغن زیتون
خیلی‌ ها طعم و بوی روغن زیتون را دوست ندارند، در حالی که این روغن بودار در کنار بو و طعم نسبتا ناخوشایندش صدها مزیت دارد که مهم ‌ترین اثر محافظتی آن، پیشگیری از افزایش چربی خون و در نهایت حفظ قلب از ابتلا به انواع بیماری ‌ها است.

از دیگر مزایای این روغن می ‌توان به اثر پیشگیرانه ی آن از ابتلا به برخی سرطان‌ ها اشاره کرد.

عسل و خواص آن

عسل یک واژه عربی است که در فارسی آن را انگبین گویند و عبارت است از شهد گلها که زنبور عسل توسط خرطوم کوچک خود موسوم به کیسه عسلی وارد می کند.وقتی میزان شهد جمع آوری،به حدود 40 میلی گرم رسید گلها را رها کرده و به سمت کندو پرواز می کند و برای تهیه یک کیلو عسل زنبور عسل باید شهد 20 میلیون گل را جمع آوری کند.چون شهد گلها حاوی 50 تا 80 درصد آب است .زنبور عسل مقداری از آب شهد را با بال زدن تبخیر می نماید.با این عمل میزان رطوبت عسل را به 17 تا 22 درصد می رساندد. البته عسل مناطق شمالی ایران بعلت بالا بودن رطوبت هوا از آب بیشتری برخوردار است ولی عسل مناطق کوهستانی از آب کمتری برخوردار می باشد.
خواص عسل
1-تولید انرژی
عسل یک محلول قندی فوق اشباع شده حاوی فروکتوز و گلوکز است. استفاده از عسل برای ورزشکاران که به گلوکز دائمی نیاز دارند اهمیت دارد.عسل حاوی فروکتوز،گلوکز،الیگوساکارید،پروتئین،ویتامین ها و مواد معدنی است و تاثیر عسل بعنوان منبع قندی برای ورزشکاران نسبت به سایر مواد قندی ارجحیت دارد.

چاق ها مراقب سنگ کلیه هم باشند!

محققان نتیجه گرفتند که افراد چاق بیشتر در معرض خطر ابتلا به سنگ های کلیه قرار دارند. البته این تحقیقات نشان می ‌دهد که اضافه وزن بسیار زیاد تفاوت چندانی با اضافه وزن معمولی در ابتلا به بیماری سنگ کلیه ایجاد نمی ‌کند.
سنگ های کلیه رسوبات سخت شده مواد معدنی و نمک های اسیدی هستند که دفع آن ها بسیار دردناک است. مبتلایان به این بیماری به ندرت به جراحی نیاز پیدا می کنند مگر آن که سنگ، خود به خود دفع نشود.
دکتر "بریان ماتلاگا" از "دانشگاه جانز هاپکینز" و همکارانش در تحقیقی که اخیرا انجام داده اند، نشان دادند که احتمال ابتلا به این بیماری با افزایش چاقی ارتباط دارد، اگر چه مشخص نیست که چرا وزن بر میزان بروز سنگ های کلیه تاثیر می گذارد اما محققان به شواهدی رسیده اند که نشان می دهد سطوح مختلفی از مواد در خون افراد چاق در بروز سنگ های کلیه نقش دارند.
البته پزشکان اعلام کرده اند که هنوز به دلیل اصلی افزایش خطر ابتلا به سنگ کلیه در افراد چاق پی نبرده اند، اما ممکن است ترشح هورمون ‌هایی که به دلیل چاقی در بدن پخش می ‌شوند یا رژیم غذایی خاص افراد چاق، از دلایل این موضوع باشد.

غذاهای نفاخ و رژیم ضد نفخ

برای خیلی از ما پیش آمده که بعد از خوردن غذای خاصی احساس پُری در شکم داشته‌ ایم و متوجه تورمی در معده ‌مان شده‌ایم که اصطلاحا به آن نفخ می ‌گویند.
نفخ حالتی است که در آن معده یا ناحیه ‌ای از شکم احساس پُری و سفتی ناراحت کننده ‌ای پیدا می‌ کند.
این روزها به دلیل تغییر عادات غذایی، افراد بیشتر دچار نفخ می ‌شوند. زندگی ماشینی به دنبال وقت کم، مشغله زیاد و استرس فراوان، حداقل عارضه‌ ای را که برای هریک از ما می ‌تواند داشته باشد، نفخ چند ساعته است که در صورت تداوم آزاردهنده خواهد بود.
اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید بهتر است این مطلب را به دقت دنبال کنید و پاسخ سوالات ‌تان را در گفتگوی سلامت با دکتر کشاورز متخصص تغذیه بیابید.
آقای دکتر! اصلا چرا نفخ می ‌کنیم؟
در کل برخی از مواد غذایی مثل میوه‌ ها ایجاد کننده ی نفخ هستند چرا که این گروه از مواد غذایی حاوی ترکیبات قندی هستند که دستگاه گوارش انسان، آنزیمی که برای هضم این ترکیبات لازم است را ندارد. ترکیبات قندی مثل رافینوز و استاکیوز ترکیباتی سه قندی و دو قندی با چنین خاصیتی هستند.

غذاهای آماده باعث بی‌خوابی می‌شود

یک متخصص تغذیه گفت: مصرف انواع دسرها، شیرینی‌‌های خشک یا تر، تنقلات بی ‌ارزش، نوشیدن بیش از حد قهوه، چای و فست‌ فودها می‌‌تواند، موجب سوء تغذیه و بی‌‌خوابی می‌شود.

سید ضیاءالدین مظهری گفت: مصرف نامتعادل و نابه‌جا از چربی‌‌ها به خصوص چربی‌‌های اشباع مثل فرآورده‌های گوشتی همبرگر، سوسیس، کالباس و کله پاچه می‌تواند، خواب شبانه را مختل کند.
وی گفت: مصرف انواع دسرها، شیرینی‌‌های خشک یا تر، تنقلات بی ‌ارزش، مصرف ناکافی آب و جایگزین کردن آن با انواع نوشابه‌های رنگی و گازدار و بی‌‌گاز، مصرف الکل، نوشیدن بیش از حد قهوه و چای با قند یا شکلات، شیرینی و از همه مهم تر، مصرف زیاد فست‌ فودها می‌‌تواند، موجب سوء تغذیه و بی ‌خوابی شود.

*خوردن غذای سنگین باعث بی‌خوابی می‌شود
این متخصص تغذیه افزود: زمان شام خوردن، مقدار و کیفیت غذا یکی از عوامل تأثیرگذار در بی‌‌خوابی و بدخوابی است. هرچه دیرتر شام خورده شود و فاصله شام خوردن تا خوابیدن کمتر باشد، ریتم خواب آشفته‌‌تر می‌شود. غذای سنگین هم خواب را دچار مشکل می‌‌کند.

خطرات روش‌های کاهش وزن در کوتاه مدت

استادیار دانشگاه شهید بهشتی تهران گفت:«در بیشتر رژیم‌های غیر اصولی که کاهش سریع وزن را به دنبال دارد بدن تنها آب خود را از دست می‌دهد.»

دکتر تیرنگ نیستانی در گفتگو با خبرنگار«سلامت نیوز» کاهش وزن ایده ال را 3تا 4 کیلو گرم در ماه دانست واظهار داشت:« رژیم غذایی با کاهش وزن تدریجی علاوه بر اینکه قابل تحملتر است، عوارضی نداشته و تقریباً غیر قابل بازگشت می‌باشد.»
وی افزود:«کاهش وزن از طریق رژیم غذایی همراه با ورزش بهترین و اصولی‌ترین روش برای کاهش وزن و داشتن وزن ایده‌آل است که متاسفانه بسیاری از افراد بدون رعایت اصول اولیه تنها به دنبال کاهش سریع وزن بدن هستند.»
این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با بیان اینکه، در روش ایده آل کاهش وزن، فرد تنها توده چربی از دست می‌دهد اظهار داشت:«در صورت کاهش وزن نامطلوب فرد نه تنها چربی از دست نمی‌دهد بلکه در صد بالایی بافت غیر چربی از جمله ماهیچه و حتی توده استخوانی خود را از بین می‌برد.»

تن ماهی جایگزین مناسبی برای فست‌فود

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران گفت:«تن ماهی به دلیل داشتن پروتیین و اسیدهای چرب امگا 3 می‌تواند جایگزین مناسبی برای فست‌فودها باشد.»
دکتر مسعود کیمیاگر در گفتگو با خبرنگار سامانه خبری «سلامت‌نیوز»، اظهار داشت:«بخش اعظمی از کلسیم مورد نیاز بدن از طریق مصرف ماهی برطرف می‌شود که متاسفانه سرانه مصرف این ماده غذایی در کشور بسیار پایین‌تر از استاندارد جهانی است.»
وی افزود:«همچنین ماهی سرشار از پروتیین و اسیدهای چرب امگا 3 است که می‌تواند از بسیاری از بیماری‌ها پیشگیری کند.»
این متخصص تغذیه تصریح کرد:«رابطه معکوسی بین مصرف ماهی و بیماری‌های قلبی و عروقی وجود دارد.»
وی ادامه داد:«طبق بررسی های انجام شده، در کشورهایی که مصرف ماهی بیشتر است میزان بیماری‌های قلبی و عروقی نیز کمتر است، ماهی‌های کوچک نظیر کیلکا که هنگام پخت استخوان‌هایشان ذوب می‌شود منبع خوبی از کلسیم است و برای کسانی که نمی‌توانند شیر و فرآورده های لبنی استفاده کنند یک الگوی غذایی مناسب به شمار می‌رود.»

تاثیر ساعات مختلف خواب شب در سلامتی بدن

برای سالم زیستن، باید خواب راحت و آرامی داشته باشیم. به موارد زیر دقت کنید تا اهمیت خوابیدن برای شما روشن گردد:

ساعت 9 تا 11 شب: زمانی است برای از بین بردن مواد سمی و غیر ضروری که این عملیات توسط آنتی اکسیدان ها انجام می شود. در این ساعت بهتر است بدن در حال آرامش باشد. در غیر این صورت اثر منفی بر روی سلامتی خود گذاشته اید.

ساعت 11 تا 1 شب: عملیات از بین بردن مواد سمی در کبد ادامه دارد و شما باید در خواب عمیق باشید.

ساعت 1 تا 3 نیمه شب: عملیات سم زدایی در کیسه صفرا ، در طی یک خواب عمیق به طور مناسب انجام می شود.

ساعت 3 تا 5 صبح: عملیات از بین بردن مواد سمی در ریه اتفاق می افتد.. بعضی مواقع دیده شده که افراد در این زمان، سرفه شدید یا عطسه می کنند.

تاثیر زمان مصرف غذا بر وزن افراد

تحقیقات نشان می‌ دهند: علاوه بر کمیت و کیفیت غذای مصرف شده زمان مصرف آن نیز در تعیین وزن افراد نقش دارد.

دکتر علیرضا رهبر، متخصص تغذیه می گوید: افرادی که در ساعت‌ های نامنظم و غیر طبیعی غذا می خورند، دو برابر بیشتر از سایر افراد چاق می شوند.

بررسی های قبلی نشان می دهند؛ ساعت بیولوژیکی انسان ها در مشخص کردن میزان انرژی جذب شده از مصرف مواد خوراکی نقش دارد.

همچنین هورمون‌ هایی که در زمان خواب ترشح می شوند و تغییر دمای بدن در این زمان، بر این موضوع تاثیر گذار است؛ به طوری که افرادی که در شیفت های شبانه کار می کنند به دلیل خوردن در زمان نامناسب نیز دارای اضافه وزن می شوند.

تحقیقات نیز نشان می دهند؛ موضوع اضافه وزن تنها به میزان کالری دریافتی و میزان انرژی آزاد شده ارتباط ندارد، تغذیه در زمان مناسب به کند کردن روند چاقی در افراد کمک می کند.

یک بررسی در موش‌ ها این نظریه را تقویت می‌ کند که زمان غذا خوردن بر این که کالری‌ ها به صورت چربی در بدن تجمع می ‌یابند یا سوزانده می ‌شوند،‌ نیز تاثیر دارد.

تغذیه سالم در محل كار

اشتغال، روند معمول تغذیه خیلی از افراد را به هم می‌ زند و موجب می‌ شود كه افراد به سوی تغذیه نادرست گام بردارند.
از سوی دیگر فشار كار در كنار فقر مواد غذایی و استرس‌ می ‌تواند، كارمندان را بیمار و چاق كند.
به گفته كارشناسان تغذیه، بهترین راه برای داشتن تغذیه سالم در محل كار استفاده از آجیل و میوه است. آنها می ‌گویند هر چند به نظر سخت می ‌رسد، اما می‌ توان به سادگی ظرفی حاوی میوه و آجیل را روی میز كار قرار داد و از آن به عنوان میان وعده استفاده كرد، تا ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن در طول روز تأمین شود.
همچنین نباید آبسرد‌كن محل كار را از یاد برد و باید ساعتی یك بار برای نوشیدن آب، به آن سر زد تا هم آب مورد نیاز بدن تأمین شده و هم در بین نشستن مداوم روی صندلی، وقفه‌ای ایجاد شود. پزشكان می ‌گویند اغلب مردم در محیط كار در نوشیدن چای و قهوه زیاده ‌روی می ‌كنند اما باید این نوشیدنی‌های كافئین‌دار را تا جای ممكن با آبمیوه‌های طبیعی جایگزین كرد. همچنین مصرف غذا‌های خانگی در محل كار بر همه چیز اولویت دارد، اما در صورتی كه این امكان وجود ندارد، باید مصرف فست‌فود‌ها را به حداقل رساند و از غذا‌های سالم‌تر به عنوان ناهار استفاده كرد.
منبع: همشهری

غذا خوردن سالم در رستوران

هنگامی که در بیرون از خانه غذا می‌خورید، ممکن است فکر کنید که رعایت رژیم غذایی معمول‌تان یا مراقب بودن از لحاظ میزان کالری دریافتی کار مشکلی است.

برای آنکه در غذا خوردن در رستوران رویه سالمی را دنبال کنید، به این نکات توجه داشته باشید:

* آب، شیر کم‌چربی، چای بدون قند یا سایر نوشیدنی‌های کم‌شیرینی و کم‌کالری را سفارش دهید.
*یک سالاد کوچک که به شما کمک خواهد کرد که قبل از غذای اصلی، معده خود را پرکنید.
*دستور دهید سس سالاد را که چاق‌کننده است، جدا برای شما بیاورند.
*غذاهایی را سفارش دهید که حاوی سبزیجات باشند.
*غذاهای را سفارش دهید که بخارپز یا آب‌پز یا تنورپز شده باشند، و سرخ کرده نباشند.
*به جای یک پرس بزرگ غذا، یک پرس کوچک یا متوسط یا یک پرس بچه‌‌گانه سفارش دهید.
*به جای دیدن نمونه‌های غذا در بوفه رستوران، از منوی رستوران سفارش دهید.

منبع: تبیان

ارتباط بین تغذیه و خستگی

داشتن استرس به همراه برنامه غذایی نامناسب باعث ایجاد خستگی می شود. خستگی مزمن به سختی قابل تشخیص است. این حالت(خستگی مزمن ) طوری است که شخص دائماً احساس خستگی می کند و با استراحت کردن برطرف نمی شود و تا 50 درصد میزان فعالیت فرد را کاهش می دهد که این حالت تا 6 ماه ادامه دارد.
مهمترین عامل ایجاد خستگی، کمبود انرژی در بدن است. البته پرخوری و چاقی نیزبه اندازه کم خوری و ضعف، در ایجاد خستگی مزمن موثر است.
دریک برنامه غذایی متعادل با کالری بالا حدود65 تا 70 درصد کالری از طریق کربوهیدرات ها و حدود 15 تا 20 درصد کالری از طریق چربی تامین می شود. کربوهیدرات مورد نیاز باید از کربوهیدرات های پیچیده مثل میوه های تازه، سبزیجات ، غلات سبوس دار و پروتئین مورد نیاز از حبوبات ، سویا ، ماست ، ماهی ، میگو ، مرغ و چربی مورد نیاز بایستی از منابعی مثل آجیل، روغن های مایع گیاهی مثل روغن زیتون، ذرت ، سویا، کا نولا ،شیر و لبنیات کم چربی تأمین شود.

مواد غذایی كاهش دهنده استرس

چگونه از طریق مصرف موادغذایی با استرس مبارزه كنیم؟
1- روز خود را با مصرف یك لیوان آب پرتقال تازه یا آب میوه های طبیعی حاوی ویتامینC شروع كنید و در بقیه روز آب زیاد بنوشید، برای این كه وقتی بدن تحت استرس است بدن شما ویتامینC بیشتری احتیاج دارد. یك لیوان آب میوه تازه، نیاز اضافی شما را تأمین می كند.
نوشیدن حداقل 8 لیوان آب، بدن شما را از بی آبی حفظ می كند و مانع تحمل استرس اضافی برای بدن شماست.

2- برای صبحانه؛ یك عدد موز، مقداری موادغذایی حاوی فیبر زیاد و ماست كم چرب استفاده كنید، چرا كه موز منبع غنی ویتامینB6 است كه برای سوخت و ساز لازم است، به خصوص زمانی كه سوخت و ساز بدن مانند مواقع استرس سریع است . توجه كنید كه مصرف مكمل های اضافی ویتامینB لازم نیست، چون ممكن است استرس اضافی به بدن تحمیل كنید.

تغذیه ی با کفایت برای طحالی کارآمد


طحال در قسمت بالای معده و در زیر دنده ها در سمت چپ بدن واقع شده است و دارای گلبول های سفید خون بوده و تقریبا به اندازه یک مشت است. طحال بخش مهمی از سیستم ایمنی بدن را تشکیل می دهد. سیستم ایمنی شامل گروهی از اندام ها است که شما را در برابر عفونت ها محافظت می کند، میزان مایعات بدن را کنترل می نماید و سلول های آسیب دیده را از بین می برد. در برخی موارد یک طحال آسیب دیده، پاره شده یا بیمار ممکن است دچار التهاب شود و باید توسط جراحی از بدن خارج گردد. یک رژیم غذایی سالم شامل انواع مواد غذایی است که می تواند طحال را سالم و عملکرد آن را کارآمد نگه دارد. آب نوشیدن تقریبا 8 تا 10 لیوان آب در روز می تواند سلامتی طحال را تأمین کند. طحال شما برای داشتن عملکرد مناسب نیازمند مایعاتاست. تحقیقات انجام شده در این زمینه نشان می دهند که وقتی شما میزان آب کافی نمی نوشید،

زنان باردار کولین بخورند

زنان باردار کولین بخورنداگر در دوره بارداری به سر می برید از نقش کولین در تغذیه خود و اثراتش بر جنین غافل نمانید.کولین از جمله مواد مغذی موجود در گروه ویتامینی B به شمار می رود که در رشد و بهبود سلول ها، همچنین روند تقسیم آنها نقش بسیار دارد.
این ماده مغذی افزون بر بهبود متابولیسم و سوخت وساز بویژه در نواحی چربی گرفته اطراف کبد مردان و زنان، سبب رشد و تکامل سلول ها، عروق و دستگاه عصبی جنین نیز می شود.
بر اساس پژوهش های صورت گرفته، در جنین موش هایی که با فقر کولین طی دوران بارداری روبه رو بوده اند، معمولا شیوع گسترده نارسایی های قلبی و وجود نواقصی در سیستم عصبی و عروق مغز آنها دیده شده است.
در برخی تحقیقات مرتبط، افزایش سطح اسید آمینه ای به نام هموسیستئین که به سبب کمبود کولین در خون مادر رخ می دهد نیز حاکی از تشدید التهابات عروقی در فرزند و همچنین افزایش احتمال بیماری هایی چون اسکیزوفرنی ، آلزایمر و ضایعات مغزی در کودکان بوده است.

ویتامین D برای رشد مغزی جنین ضروری است


تحقیقات جدید نشان داد: کمبود ویتامین D در دوران بارداری می‌تواند از رشد مغزی جنین جلوگیری کند و مهارتهای حرکتی و ذهنی او را به تاخیر اندازد.
خبرگزاری فارس: ویتامین D برای رشد مغزی جنین ضروری است

به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس به نقل از پایگاه خبری هلث دی نیوز آمریکا،‌ محققان اسپانیایی سطح ویتامین D در خون تقریباً 2000 زن در سه ماهه اول یا دوم بارداری را اندازه گیری کردند و توانایی های ذهنی و حرکتی نوزادانشان را در سن 14 ماهگی ارزیابی کردند.
آنها متوجه شدند: کودکانی که مادران آنها در دوران حاملگی کمبود ویتامین D داشتند در مقایسه با کودکانی که مادرانشان در دوران بارداری میزان مناسبی از این ویتامین دریافت کرده بودند به لحاظ ذهنی و حرکتی ضعیفتر عمل کردند.

فواید متفاوتی از دارچین


فواید متفاوتی از دارچین

دارچین از گذشته به عنوان چاشنی، دارو و ادویه در تمام دنیا مورد استفاده قرار می گرفته است. اسم دارچین Cinnamon از کلمه عربی Kinnamon مشتق شده است.

دارچین در حقیقت پوست درختی است که تا 10 متر ریشه می کند، معمولاً پوست این درخت را کنده، پودر می کنند و در غذاها یا نوشیدنی ها از آن استفاده می کنند.
گیاه دارچین به علت داشتن اسانس و تانن، محرک و قابض است و به عنوان تقویت کننده اعمال هضم گردش خون به کار می رود.
دارچین از دیرباز برای زیادشدن و بازیافتن نیروی جنسی کاربرد داشته است، همچنین برای رفع دردهای عضلانی بسیار نافع است.از این گیاه برای رفع سوءهاضمه، به ویژه در مواردی که با نفخ همراه باشد، به عنوان بادشکن استفاده می شود.

مکمل های بدنسازی از رویا تا واقعیت


مکمل های بدنسازی از رویا تا واقعیت
استفاده از مکمل ها به صورت خودسرانه و نادرست به خصوص در ترکیبی با دارو می تواند مضر و حتی تهدید کننده حیات باشد

یک عضو کمیته تغذیه فدراسیون پزشکی و ورزشی با بیان اینکه : :« از اصلی‌ترین عوارض مکمل‌ها، اثرات نامطلوب  بر روی سیستم جنسی فرد است.» خاطرنشان کرد:«استفاده از مکمل ها به صورت خودسرانه و  نادرست به خصوص در ترکیبی با دارو می تواند مضر و حتی تهدید کننده حیات باشد.»
در زیر مصاحبه ای با خانم شهزاد محمدیان ،  کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی ، عضو انجمن تخصصی تغذیه ورزشی استرالیا و عضوکمیته پزشکی آكادمی ملی المپیك و پارالمپیك انجام شده است که میتواند شما را با مکملها بیشتر آشنا کرده و از خطرات آن شما را با خبر کند.
آیا نظارت کافی بر باشگاهها و ارایه دهندگان خدمات ورزشی وجود دارد؟

بدون لبنیات، کلسیم مورد نیاز بدنتان را تامین کنید



آیا کسانی که بیماری خاصی دارند (مثلا دچار مشکل عدم تحمل لاکتوز هستند) و نمی‌توانند شیر بخورند، بدون نیاز و تکیه بر محصولات لبنی، می‌توانند از طریق مواد دیگری روزانه به مقدار کافی کلسیم مورد نیاز بدنشان را دریافت کنند؟
برترین مجله اینترنتی ایران

 برترین ها:  کلسیم از مهم‌ترین مواد معدنی موجود در بدن است که به‌طـور طبیـعی می‌توان آن را از انـواع مختـلف غذاها، نوشیدنی‌ها و... دریافت کرد.  امـا نکته حائزاهمیت‌ آن است که این ماده معدنی به حفظ عروق خونی سالم در بدن، تنظیم فشارخون و حتی پیشگیری از مقاومت به انسولین (ابتلا به دیابت نوع 2) نیز کمک می‌کند. بزرگسالان باید حدود 1000 میلی‌گرم کلسیم در روز مصرف کنند که شما می‌توانید این مقدار را به راحتی در عرض 24 ساعت، از مصرف یک لیوان شیر کم‌چرب، یک تکه پنیر چدار یا یک فنجان ماست ساده، دریافت کنید.

شیر خشک برای کدام بچه ها واجب است؟


تصویر مادرانی که کلافه وارد آشپزخانه می‌شوند و زیر لب غر می‌زنند و شیشه شیر را با شیرخشک و آب‌ جوش پر می‌کنند، از تکراری‌ترین صحنه‌ها در خانواده‌هایی است که به تازگی صاحب نوزاد یا شیرخوار شده‌اند. عده‌ای از حاضران هم شاید سری به تاسف تکان بدهند چراکه بعضی از قدیمی‌ها، شیرخشک دادن را نشانه کم‌تحملی مادر و نوعی سرباز زدن از نگهداری صحیح کودک می‌دانستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برترین ها ؛ این تفکرات و تصورات این روزها با دلایل و توجیهات علمی رد شده است؛ شیرخشک دادن به گروه‌هایی از شیرخواران واجب است  اگر غیر از این باشد، رشد آن‌ها دچار اشكال می‌شود. دکتر اکبر کوشانفر، متخصص کودکان و استاد دانشکده علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی تغذیه با شیر خشک را برای 3 گروه از شیرخواران واجب و لازم می‌داند.

اين مسكن شمارا مي كشد!


کسانی که سابقه سکته قلبی دارند و دست به مصرف داروهای مسکن همچون ایبوپروفن مي زنند بیشتر در معرض خطر سکته دوم قرار می گیرند.
به گزارش خبرنگار کلينيک باشگاه خبرنگاران؛ قلب اندام اصلي دستگاه گردش خون است. با هر ضربان قلب، خون به سراسر بدن فرستاده مي شود و اکسيژن و موادغذايي به همه سلول هاي بدن مي رسد. قلب معمولاً بين 60 تا 100 بار در دقيقه مي زند اما برحسب ضرورت مي تواند تندتر هم بزند.
به گفته محققان دانمارکی نتایج آزمایش روی 84 هزار دانمارکی که از سکته اول جان سالم به در برده اند نشان می دهند اگر میزان مصرف این مسکن ها زیاد و یا برای مدت طولانی باشد می تواند، ریسک سکته را تا حد زیادی بالا ببرد.
 البته به گفته آن ماری شرنینگ از دانشگاه کپنهاگ مصرف حدود 1600 میلی گرم از این دارو درعرض هفت روز خطری نخواهد داشت اما افزودن به این میزان عوارض جبران ناپذیری خواهد داشت.

فشار خون کودکان را هم مبتلا مي کند


مقدار نمک توصيه شده براي کودکان و بزرگسالان بيش از يک قاشق چايخوري يا 2 هزار و 300 ميلي گرم نيست.
به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران،‌ با وجود توصيه حداکثر 2 هزار و 300 ميلي گرم نمک در طول روز به هر صورت، اما هم اکنون کودکان حدود 3 هزار و 300 ميلي گرم نمک مصرف مي کنند.
هم اکنون کودکان آمريکايي پا به پاي بزرگسالان و به مقدار يک هزار گرم بيش از ميزان توصيه شده نمک مصرف مي کنند.
نکته قابل توجه در اين زمينه اين است که مقدار بيش از حد نمک حتي در کودکان سبب بروز فشارخون بالا مي شود و کودکاني که دچار چاقي و اضافه وزن هستند، بيشتر در معرض ابتلا به اين بيماري قرار دارند.

از سلامت بدن خود چقدر آگاه هستيد؟


داشتن بدن سالم موهبتي است که شايد تنها وقتي بيمار هستيد قدر و بهاي آن را ميدانيد و براي حفظ و تداوم آن چقدر در تلاش هستيد؟!
به گزارش خبرنگار کلينيک باشگاه خبرنگاران؛برای ارزیابی خود، دفتر یادداشتی تهیه کنید و یک هفته کامل، تمام چیزهایی که می‌خورید و می‌نوشید را در آن با مقدارش یادداشت کنید. سپس با ارزیابی آن، توجه کنید که آیا از همه گروه‌های غذایی با تنوع می‌خورید یا نه؟ و آیا برنامه غذایی شما یکنواخت است و یا متنوع!با این ارزیابی متوجه می‌شوید آیا تغذیه سالم دارید یا نه؟ وگرنه لازم است با تغییر برنامه غذایی خود و ایجاد تغییرات مورد نیاز، سلامت خود را بیمه کنید.

مکمل کلسیم در رفع اختلالات خلقی دوران قاعدگی موثر است


شغل زنان تاثیرگذار در قاعدگی نامنظم!

232-1.JPG
یک متخصص زنان با اشاره به این مطلب که نوع سبک زندگی و فعالیت شدید بدنی در بروز قاعدگی نامنظم موثر است، گفت: مصرف قرص مفنامیک اسید در سه نوبت می‌تواند 30 تا 40 درصد از درد ناحیه شکم و کمر در دوران قاعدگی را کم کند و همچنین استفاده از مکمل کلسیم برای رفع اختلالات خلقی در این دوران موثر است.
دکتر شیرین قاضی زاده در گفت وگو با خبرنگار سلامت ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، اظهار داشت: اگر حجم خون خارج شده از رحم زیاد، دردناک و به صورت لخته و زمان پاکی کمتر از 25 یا بیشتر از 35 روز در ماه باشد این قاعدگی نامنظم است.
وی ادامه داد: سندرم قبل از قاعدگی به دلیل حساسیت بدن نسبت به تغییرات هورمونی رخ می‌دهد که 10 تا 20 روز قبل از شروع قاعدگی سطح هورمون‌هایی نظیر پروژسترون و استروژن سریعا تغییر می‌کند و باعث بروز علائمی نظیر پف کردن، کج خلقی، حساسیت در بافت سینه و احساس خستگی در بعضی از زنان می‌شود.

کاهش وزن به کمک مواد غذايي پاييزي


6-380.jpgبا فرارسيدن فصل پاييز مواد غذايي و سبزيجاتي در دسترس مردم قرار مي‌گيرند که سرشار از ويتامين و فيبر هستند اما کالري بسيار کمي دارند.
به گزارش سرويس سلامت خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) منطقه خراسان، هر صد گرم قارچ تنها 20 گرم کالري دارد در حالي که سرشار از پروتئين و مواد معدني است.
به گفته متخصصان؛ قارچ داراي مس سلنيوم و آنتي اکسيدان است که به سلامت روده بزرگ کمک مي‌کند.
متخصصان اظهار کردند: کرفس نيز از سبزيجات کم کالري پاييزي و سرشار از فيبر است. هر صد گرم کرفس تنها 20 گرم کالري دارد و سوخت و ساز چربي‌ها را در بدن افزايش مي‌دهد.
مطالعات نشان مي‌دهد، اگرچه سيب به اندازه سبزيجات کم کالري نيست اما به علت خواص فراواني که دارد نبايد از رژيم غذايي حذف شود. سيب سرشار از فيبر، پتاسيم و انواع ويتامين‌هاست و به راحتي هضم مي‌شود.

بروز استرس منجر به باقي ماندن مقدار اضافه نمک در خون مي‌شود


6-730.jpgبه گفته متخصصان؛ در صورتي که فردي دچار استرس شود حدود 30 درصد از نمک با مقدار زيادي سديم که معادل خوردن مقدار کمي سيب زميني سرخ کرده (فست فودها) يا مقدار کمي چيپس سيب زميني است در بدنش باقي مي‌ماند.
به گزارش سرويس سلامت خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) منطقه خراسان، اين چنين واکنشي افراد را تحت فشار خون بالاتري در طول روز و احتمالا تمام شب قرار داده و خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي را افزايش مي‌دهد.
بنا به گفته متخصصان دانشگاه علوم بهداشت ايالت جورجياي آمريکا، بدن در واکنش به استرس، حدود 160 ميلي گرم نمک را نگه مي‌دارد كه در نتيجه اين امر فشار خون در حدود 7 درجه از حد معمول بالاتر رفته و به مدت يك ساعت تا همان ميزان ثابت مي‌ماند.

كمبود خواب عامل مهم در تشديد اپيدمي چاقي است


sleep.JPGكارشناسان بهداشتي در كانادا تاكيد كردند بر اساس شواهد پزشكي جديد و مهم، كمبود خواب نقش بسزايي در تشديد اپيدمي چاقي دارد.
به گزارش سرويس سلامت ايسنا، اين كارشناسان مي‌گويند: چون اين عامل موثر در شيوع چاقي به اندازه عوامل ديگر نظير ورزش و رژيم غذايي جدي گرفته نمي‌شود لذا اكثر برنامه‌هاي مقابله با بحران چاقي با شكست مواجه مي‌شوند.
به گزارش سايت اينترنتي ماي هلت نيوز ديلي، اين كارشناسان با انتشار مقاله‌اي در مجله انجمن پزشكي كانادا خاطرنشان كردند: از ميان فاكتورهاي رفتاري كه روي وزن تاثير دارند، كم‌ خوابي و محروميت از خواب كافي از عوامل موثر و اصلي در افزايش وزن، شناخته شده است.

چگونه كودك خود را به خوردن سبزيجات تشويق كنيم؟


sabzi.jpgمتخصصان تغذيه اطفال پيشنهاد مي‌كنند كه اگر قصد داريد كودكان خود را به خوردن سبزيجات مفيد و مغذي تشويق كنيد يك ترفند موثر اين است كه براي سبزي‌ها اسامي دلچسب و فريبنده انتخاب كنيد.
به گزارش سرويس «سلامت» ايسنا، متخصصان تغذيه در دانشگاه كورنل مي‌گويند براي مثال به جاي اينكه به كودك خود بگوييد خوردن هويج براي سلامت چشم‌ها مفيد است، بهتر است بگوييد: «هويج اشعه ايكسي، چشم بچه‌ها را تيزبين مي‌كند.»
اين متخصصان در يك مطالعه جديد ثابت كرده‌اند كه اگر براي سبزي‌ها اسامي جالب و هيجان‌انگيز انتخاب كنيد و با اين زبان كودكانه درباره سبزي‌ها با فرزندتان صحبت كنيد، يك بازي دلچسب را آغاز مي‌كنيد و كودك خود را به خوردن مقادير بيشتري از اين مواد غذايي مفيد در طول روز، ترغيب خواهيد كرد.