9 غـذاي مـو


ترجمه: راضيه فيضي

تغذيه سالم و تنوع غذايي، براي داشتن موهاي زيبا لازم است. اگر بخواهيد با استفاده از جديدترين رژيم‌هاي غذايي به سرعت وزن خود را کاهش دهيد، سلامت موهاي خود را نيز از دست خواهيد داد...
 در بيشتر رژيم‌هاي غذايي کم‌کالري موادمغذي مهمي مانند اسيدچرب امگا3، روي، ويتامين A و B وجود ندارد. اين رژيم‌ها علاوه بر اينکه از رشد موها جلوگيري مي‌کنند، ممکن است باعث ريزش مو هم بشوند. اين مطلب، شما را با فهرستي از غذاهاي دوستدار مو آشنا مي‌کند:
ماهي قزل‌آلا: ماهي قزل‌آلا سرشار از اسيدهاي چرب امگا3 و منبع خوب پروتئين‌ و آهن است. اسيدهاي چرب امگا3 براي محافظت از پوست سر ضروري هستند و کمبودشان مي‌تواند باعث خشکي پوست سر و مو شود. گياهخواران مي‌توانند يک يا دو قاشق غذاخوري پودر بذرکتان را به‌عنوان منبع گياهي امگا3 در رژيم‌غذايي روزانه خود بگنجانند.

آشنایی با 7 ماده غذایی برای تسکین گلودرد


برخی مواد غذایی وجود دارند که روند تسکین گلودرد را سرعت می‌بخشند که در این جا به چند نمونه از آن‌ها پرداخته‌ایم.آشنایی با 7 ماده غذایی برای تسکین گلودرد این مواد غذایی عبارتند از:
1- موز
موزها از جمله میوه‌هایی هستند که نرم بوده و بلعیدن آن‌ها بخصوص هنگام گلودرد بسیار راحت است. این میوه همچنین از شاخص گلایسمی پایینی برخوردار بوده و سرشار از ویتامین‌B6 ، پتاسیم و ویتامین C است.
2- سوپ مرغ
بسیاری از افراد معتقدند که سوپ مرغ کمک خوبی برای رفع گلودرد است. خوردن یک کاسه سوپ مرغ گرم از آن جا که دارای خواص ضد التهابی است می‌تواند به عنوان یک آنتی‌بیوتیک عمل کند. در تهیه سوپ مرغ از مواد غذایی سرشار از مواد مغذی مانند هویج، کرفس، پیاز، شلغم،‌ سیر و سیب‌زمینی استفاده کنید.

از مصرف سیر، پیاز و ادویه در سحر بپرهیزید




از مصرف سیر، پیاز و ادویه در سحر بپرهیزیدکارشناس مسؤول بهداشت دهان و دندان شبکه بهداشت و درمان آران و بیدگل گفت: با استفاده از مواد غذایی مناسب و پرهیز از مصرف مواد غذایی مانند سیر، پیاز و ادویه در سحر می توان از بوی بد دهان در ماه رمضان جلوگیری کرد.
دکتر عفت لامع در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه اصفهان، با اشاره به اینکه بوی بد دهان می تواند نشانه وجود مشکل در دهان، لثه و دندان باشد، اظهار کرد: این مشکل همچنین ممکن است به دلیل عفونت های تنفسی و اختلالات گوارشی برای هر فرد روی دهد، بنابراین توجه به این نکته راه حل اصلی برای رفع بوی دهان است.

مصرف میوه و سبزیجات نقش مهمی در پیشگیری از سکته‌ی مغزی( AVC) دارد


پژوهشگران علوم پزشکی می گویند نتایج تحقیقات آنان نشان داده است که  گوشت سفید بعضی از میوه و سبزیجات مثل سیب، گلابی، گل کلم و …که برای حفظ سلامت قلب و عروق مفید است باعث پیشگیری از سکته‌ی مغزی می‌شود.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ،   مصرف میوه و سبزیجاتی که دارای گوشت سفید هستند نقش مهمی در پیشگیری از سکته‌ی مغزی( AVC) ایفا می‌کنند.
تاکنون پژوهش‌های زیادی تأثیر مثبت مصرف میوه و سبزیجات بر بدن را به اثبات رسانده‌اند و نیازی به تاکید بر ضرورت مصرف این مواد غذایی مفید نیست.
اخیراً محققان هلندی پژوهش‌هایی انجام داده و به این نتیجه رسیده‌اند گوشت سفید بعضی از میوه و سبزیجات مثل سیب، گلابی، گل کلم و …که برای حفظ سلامت قلب و عروق مفید است باعث پیشگیری از سکته‌ی مغزی می‌شود.  این یافته‌ جدید نتیجه‌ی تلاش محققان دانشگاه Wageningen هلند است که در روزنامه‌ی Stroke به چاپ رسیده است.
در این پژوهش محققان سعی کردند ارتباط بین رنگ میوه و سبزیجات و احتمال سکته‌ی مغزی( AVC)  را بررسی کنند. به این منظور آن‌ها ۲۰۰۶۹ داوطلبی که به طور متوسط ۴۱ سال داشته‌اند را به مدت ۱۰ تحت نظر گرفتند.در نهایت محققان به این نتیجه رسیدند که افزایش مصرف میوه و سبزیجاتی که گوشت سفیدی دارند خطر سکته‌ی مغزی را کاهش می‌دهد.
به بیان دقیق‌تر افزایش ۲۵ گرم مصرف روزانه‌ی این میوه و سبزیجات باعث کاهش ۹ درصدی سکته‌ی مغزی می‌شود.

رفع تشنگی روزه داری با این میوه ها


رفع تشنگی روزه داری با این میوه ها

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه خوردن چای برای رفع تشنگی پس از سحری اشتباه است، ...

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه خوردن چای برای رفع تشنگی پس از سحری اشتباه است، گفت:روزه داران برای رفع تشنگی از میوه‌های مانند خربزه و هندوانه که نگهدارنده آب هستند تغذیه کنند.

بروز کبد چرب به دنبال مصرف بی رویه این خوراکی


بروز کبد چرب به دنبال مصرف بی رویه این خوراکی

رژیم گیاهخواری با گنجانیدن ترکیبی از تلفیق غلات و حبوبات جوانه زده و دانه ها و مغزها یکی از رژیم های درمانی و تامین کننده سلامتی تلقی می شود


رئیس انجمن علمی غذا و تغذیه حامی سلامت ایران با بیان اینکه:« مصرف بی رویه آب میوه ها حتی اگر در منزل تهیه شده باشد اصلا توصیه نمی شود.» تاکید کرد:« رژیم گیاهخواری با گنجانیدن ترکیبی از تلفیق غلات و حبوبات جوانه زده و دانه ها و مغزها یکی از رژیم های درمانی و تامین کننده سلامتی تلقی می شود.»

فواید پروبیوتیک ها برای بدن


فواید پروبیوتیک ها برای بدن

پروبیوتیک ها میکرو ارگانیسم هایی هستند که در بدن ما (عموماً در روده ها) زندگی می‌کنند. آنها موادی را که ما نیاز داریم، تولید می‌کنند،

با به پایان رسیدن تابستان، همه چیز برای آغاز اپیدمی سرماخوردگی شروع می‌شود. اگر شما هم رفت و آمدهای زیادی دارید و امکان دارد سرما بخورید، می‌توانید به کمک فرآورده های پروبیوتیک از خودتان محافظت کنید.

نوشیدن چای پررنگ عامل کبود آب بدن



 روزه داران از نوشیدن چای پررنگ، قهوه و مشتقات آن درهنگام سحر پرهیز کنند.
دکتر سعید حسینی، متخصص تغذیه و عضو هئیت علمی دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار كلينيك باشگاه خبرنگاران گفت: نوع خوراک در سحر باید به نحوی باشد که آب مورد نیاز بدن به حد کافی تامین گردد تا در طول روز، روزه داران دچار ضعف نگردند.

برای ماه رمضان چگونه برنامه غذایی متنوعی داشته باشیم؟


برنامه غذایی ماه مبارک رمضان باید متنوع و متعادل باشد به طوری که تمام مواد غذایی مورد نیاز در آن گنجانده شده باشد.
دکتر سارا احمد پور، متخصص تغذیه در گفتگو باخبرنگار كلينيك باشگاه خبرنگاران در پاسخ به اینکه برای ماه مبارک رمضان و طور برنامه غذایی متنوعی داشته باشیم گفت: برنامه غذایی ماه رمضان باید متنوع و متعادل باشد به طوری که تمام مواد غذایی مورد نیاز حفظ سلامت و انرژی بدن در آن گنجانده شده باشد.

پيشگيري از چاقي عامل مهم حفظ سلامت عضلات


دبير انجمن جراحان ارتوپدي كشور گفت: پيشگيري از چاقي عامل مهم حفظ سلامت عضلات و استخوان ها است.
به گزارش گروه علمي، پزشكي باشگاه خبرنگارانبه نقل از وب دا؛ دكتر سيد تقي نور بخش با اشاره به اين كه در افراد چاق به علت كاهش فشار بر روي عضلات شكمي، گودي كمر ايجاد مي شود، گفت:‌ پيشگيري از چاقي و افزايش وزن، خصوصا چاقي در ناحيه شكم به سلامت سيستم اسكلتي كمك مي كند.

افراد مبتلا به سیروز کبدی نباید روزه بگیرند


در بسیاری از بیماری های گوارشی افراد با رعایت برخی اصول، ممنوعیتی برای گرفتن روزه ندارند ولی به افراد مبتلا به سیروز کبدی روز گرفتن توصیه نمی شود.
دکتر آگاه، فوق تخصص بیماری های گوارشی و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو باخبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: در بیماری های پیشرفته کبدی تنها گروهی که در آن به افراد توصیه نمی شود روزه بگیرند بیماری سیروز کبدی است که در آن کبد قادر به ساخت گلوکز از گلیکوژن نیست و باعث می شود قندخون افراد به شدت پایین بیاید.

15 نکته تغذیه ای در ماه رمضان


رعایت راهکارهای ساده تغذیه ای در افطار و سحر می تواند روزه داران را به منظور دریافت منافع بدنی و تسهیل بهره مندی از مزایای روحانی این ماه مبارک یاری کند زیرا یک فرد بیمار به درستی نمی تواند از برکات ماه رمضان فیض ببرد.
برترین مجله اینترنتی ایران
هفت صبح: هدف ما از روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان علاوه بر اجر معنوی آن، بهره بردن از منافع جسمانی و روانی این ماه مبارک است. البته ماه رمضان امسال به دلیل مصادف شدن با روزهای گرم و طولانی تابستان دارای حساسیت و تحمل بیشتری است اما با یک برنامه تغذیه ای درست هنگام افطار و سحر می توانیم بدون هیچگونه مشکلی از مزایای آن بهره ببریم و به مشکلاتی مانند ضعف بدنی، افت فشار، تشنگی و گرسنگی نیز دچار نشویم. 

تاثیر روزه در کاهش خطر سرطان/ امکان شیمی درمانی در زمان روزه داری


خبرگزاری مهر - گروه فناوری های نوین : سرطان بیماری است که در آن سلول های بدن به طور غیر عادی تقسیم و تکثیر می شوند و بافت های سالم را نابود می کنند. تقسیم سلولی در یک جاندار سالم با تعادل همراه است اما در حالت سرطانی ازدیاد سلولها کنترل نمی شود و اگر روزه داری با کاهش متوسط دریافت کالری همراه باشد، می تواند اثراث مفیدی در کاهش خطر سرطان و روند درمان داشته باشد.
به گزارش خبرنگار مهر، سرطان بیماری است که در آن سلول های بدن به طور غیر عادی تقسیم و تکثیر می شوند و بافت های سالم را نابود می کنند. در یک جاندار سالم، همیشه بین میزان تقسیم سلول، تمایز و مرگ سلولی، یک تعادل وجود دارد. به عبارت دیگر تعداد افزایش سلول ها کنترل می شود ولی در حالت سرطانی ازدیاد سلولها کنترل نمی شود.

بهترین دلایل برای نوشیدن آب


آب بنوشید، سالم بمانید


سلامت نیوز:نوشابه‌های پر از کالری را می‌توان با آب جایگزین نمود، و با نوشیدن یک لیوان آب پیش از هر وعده غذا به افراد کمک می‌شود بیشتر احساس سیری کنند.




یک نسخه جادویی برای درمان گرمازدگی


بهترین گزینه ی رفع گرمازدگی:

سلامت نیوز:کارشناس ارشد تغذیه در دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت با بیان اینکه استفاده از نوشیدنی های کافئین دار به هنگام گرمازدگی منجر به از دست رفتن هرچه بیشتر آب بدن می شود مصرف خاکشیر وتخم شربتی را بهترین گزینه برای رفع گرمازدگی دانست.
مریم زارعی در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز گفت:« در حالت عادی درجه حرارت بدن بین 36 تا 38 درجه است و زمانی که دمای بدن فرد به دلایل محیطی و استعداد فردی، به مدت طولانی از این حد بالاتر رود و به 40 درجه برسد، دچار گرمازدگی شده است.»

سفره خنک برای یک رمضان


 روزه باعث می ‌شود كه اعضای بدن مخصوصا دستگاه گوارش (معده و روده‌ها ) که در طول ۱۱ماه مشغول فعالیت بوده، مدت یك ماه استراحت كند و نیروی تازه ‌ای بگیرد و از سویی دیگر، ذخایر چربی ‌های مضری كه در بدن و مخصوصا ناحیه شكم تجمع پیدا كرده و می‌ توانند مشكلات زیادی ایجاد كنند، كاهش یافته و سموم بدن دفع شوند.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از فرهنگ آشتی ؛روزه‌ داران باید از یك رژیم غذایی سالم و با كیفیت بالا استفاده كنند تا به این ترتیب بدن خود را با این شرایط تطبیق دهند. در ایام روزه‌ داری برنامه ‌غذایی افراد به دو وعده اصلی افطار و سحری محدود می ‌شود. وعده سحری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا پس از این وعده، ساعات روزه‌ داری شروع می شود و بدن انرژی دیگری دریافت نمی ‌كند و بهتر است از غذاهای دیر هضم مانند غذاهای حاوی كربوهیدارت پیچیده (قندهای مركب)‌ و فیبر نظیر میوه، سبزی، غلات كامل و حبوبات مثل جو، گندم، عدس، لوبیا و نان ‌های سبوس ‌دار در این وعده استفاده شود.

آیا نوشابه های انرژی زا واقعا موثرند؟


سلامت نیوز:بر اساس یافته های یک تحقیق جدید، احتمال دارد که مردم با خریدن نوشیدنی های ورزشی، پودرهای پروتئینی بدنسازی و کفش های ورزشی گران قیمت فقط پولشان را هدر می دهند.

ژورنال پزشکی بی بی سی و برنامه پانوراما در تحقیقی که در این باره انجام داده اند به این نتیجه رسیده اند که برای اثبات تاثیری که گفته می شود محصولات ورزشی دارند، "شواهد روشنی" موجود نیست.
یک تیم از دانشگاه آکسفورد ۴۳۱ ادعا را درباره ۱۰۴ مورد آگهی محصولات ورزشی بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند که جای خالی تحقیقات درست و با کیفیت در این عرصه به شکل نگران کننده ای احساس می شود و لازم است مطالعاتی برای آگاه کردن مصرف کنندگان انجام بگیرد.

روزه‌داری بدون تشنگی و اضافه وزن


 ماه رمضان امسال شاید طولانی ترین ماه رمضانی باشد که خیلی از جوان‌ها و نوجوان‌ها تا به حال تجربه کرده اند. ماه رمضانی که اگر به پیش‌بینی‌های هواشناسی اتکا کنیم، گرم ترین آنها هم خواهد بود. قصد نگران کردنتان را نداریم اما پیش‌بینی‌های هواشناسی می‌گوید که در ماه رمضان امسال دمای هوای عربستان به 70درجه سانتی‌گراد می‌رسد که البته دمای هوای این کشور در سایه حدود 50 درجه خواهد بود!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اطلاعات ؛بنابراین، ماه رمضان گرم و طولانی امسال را باید با تدابیر خاصی پشت سر بگذارید تا گرما و تشنگی رمق‌تان را از بین نبرد.

خرما گرسنگی شما را کاهش می دهد

 ماه رمضان که می شود سر سفره افطار و سحر یک خوراکی خیلی خودنمایی می کند. خرما پای اصلی سفره می شود که در کنار چای یا شیر گرم ذائقه روزه دار را شیرین می کند.

خرما میوه قدیمی است، میوه ای که از درختی به عمل میآید که جزو تیره نخل هاست و در مناطق نیمه گرمسیری و گرمسیری پرورش مییابد.عده ای خاستگاه آن را هندوستان میدانند و باستان شناسان معتقدند کاشت این درخت به پنج هزار سال پیش برمی گردد.گفته می شود که نخل خرما از ایران به چین برده شده و در کشورهای اروپایی مانند اسپانیا کشت شد

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازقدس آنلاین؛ از نظر تاریخی و فرهنگی درخت خرما را می توان " لطفی الهی" نسبت به " آدمی" دانست و شاید به همین علت است که در قرآن مجید به طور مکرر با احترام از آن یاد شده است.و اما از لحاظ طبی خرما میوه ای است دارای کلسیم ، آهن ، ید ، پتاسیم ، روی ، منگنز، شکر f و گلوکوز ، کلسیوم و ویتامینAو B وبرای شنوایی ، بینایی ، درد کمر ، دردمفاصل ، درمان سینه و ریه مفید است . تحقیقات درباره خرما نشان داده که این میوه می تواند پیش گیری بسیاری از سرطان ها مانند سرطان کولون، معده و غیره را در پی داشته باشد.
یکی از خواص خرما ملین بودن آن است. البته اگر چند عدد خرما را در 2 لیوان آب جوش خیس کرده و صبح و شب آن را صورت گرم بنوشید و یا مقداری خرما میل کنید و بلافاصله یک تا دو لیوان آب گرم روی آن بنوشید . خرما را به عنوان میوه نیز می توانید مصرف کنید.جالب است بدانید که یک کیلوگرم خرما، 3470 کالری انرژی تولید می کند. تا 30 در صد آن را آب تشکیل می دهد . میوه خرما 2 درصد پروتئین و کمتر از 2 درصد چربی و املاح دارد. پروتئین و آب موجود در آن بسته به نوع خرما و مرحله رسیدن آن فرق می کند. سدیم کمی نیز دارد. به همین دلیل مصرف خرما در افطار مناسب است، زیرا گرسنگی را فرو می نشاند علاوه بر این خرما قند کاهش یافته در دوران روزه داری را جبران می کند. پژوهشگران می گویند خوردن خرما به تنهایی یا همراه با لبنیات از جمله شیر برای کوفتگی و خستگی مفرط ناشی از روزه گرفتن یا فعالیتهای سنگین بسیار مفید است.
گفته می شود برای خواب راحت تر و آرامش بیشتر شام خود را در زودتر خورده و قبل از خواب یک عدد خرما و یک لیوان شیر گرم میل کنید.البته نباید در مصرف آن زیاده روی کرد چون مصرف بسیار بالای آن باعث آسیب به کبد و طحال افزایش فشار خون ' جوش دهان و پوسیدگی دندانها می شود, افراط در خوردن آن به دلیل قند زیاداش برای آن هایی که لوز المعده حساس دارند و یا آنهایی که بیماری قند در خانواده آن ها وجود دارد توصیه نمی شود.


یک نوع رژیم مناسب برای کوچک کردن شکم


دکتر ضیاءالدین مظهری :

سلامت نیوز:رئیس انجمن علمی غذا و تغذیه حامی سلامت ایران  با بیان اینکه:« اصولا هیچ ماده غذایی برای لاغری یا چاقی قسمت خاصی از بدن وجود ندارد.» تاکید کرد:«افراد می توانند با کاهش کمی از انرژی مورد نیاز روزانه اشان به آرامی به کاهش وزن دست پیدا کنند.»

دکتر ضیاءالدین مظهری در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز گفت:« اصولا نباید بگذاریم انباشتگی هایی از انرژی به صورت چربی در بدن ما به طور خزنده ای ایجاد شود و اگر تعادلی در دریافت و مصرف انرژی  فراهم نماییم به مدت 10 سال می توانیم وزن فعلی امان را حفظ کنیم ولی به دلیل اینکه هر 10 سالی که از مرز 25 سالگی فراتر می رویم نیاز ما به انرژی پایه به مقدار 5 تا 7 درصد کاهش می یابد اگر بخواهیم وزن و اندام خود را حفظ کرده و از بزرگ شدن غبغب و بزرگ شدن شکم جلوگیری کنیم باید به همین نسبت از دریافت انرژی روزانه امان حذف نماییم.»

چطور می توان 16 ساعت آب نخورد؟

water-bottle-capts1.jpg
"شاید 16 ساعت ننوشیدن آب و ضررهای آن برای بدن بهانه خوبی برای روزه نگرفتن برخی افراد باشد اما آن‌ها باید بدانند که با قدری توکل و رعایت چند نکته ساده می‌توانند توان بدنی خود را بالا ببرند."
به گزارش ايسنا به نقل از سايت مشرق، نگرانی از این که نتوانیم در طول روزهای بلند و گرم تابستان تشنگی روزه‌داری را تحمل کنیم موجب می‌شود میان افطار تا سحر کارهایی انجام دهیم که گاه نه تنها کمکی به ما نمی‌کنند بلکه مشکلاتی را نیز در طول روز برایمان بوجود می‌آورند.

زانو درد را با غذا درمان کنید


113-9.jpg
یکی از شایع ترین علت های درد زانو استئوآرتریت است. استئو به معنی استخوان و آرتریت نیز به معنی تخریب و التهاب مفصل است.
به گزارش ايسنا روزنامه جام جم نوشت: در این بیماری سطح مفصل، خوردگی پیدا می کند و استخوان های اطراف مفصل ضخیم می شوند. این تغییرات، به سفتی و درد مفصل زانو در بسیاری از افراد منجر می شود. این بیماری با افزایش سن بروز می یابد.
شیوع بیماری در مردان زیر ۴۵ سال و در زنان بالای ۵۵ سال مشاهده می شود. درمان های مختلفی از جمله فیزیوتراپی و انجام ورزش هایی نظیر پیاده روی و شنا، کاهش وزن، درمان های دارویی، تزریق استروئید یا حتی جراحی تعویض مفصل زانو برای این بیماران انجام می گیرد، ولی تحقیقات جدید نشان داده است تغییر رژیم غذایی، تاثیر بسزایی در درمان این بیماری دارد.
بعضی از غذاها دارای اثر ضدالتهابی و ضددرد برای آرتریت و دیگر انواع زانودرد محسوب می شوند. اثر این غذاها هم ردیف با داروهای شیمیایی تجویز شده برای درمان این بیماری است.
ماهی بخورید: اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در ماهی، ضدالتهاب طبیعی است. از آنجا که کاهش التهاب مفصل باعث کاهش درد زانو می شود، می توان گفت اثرات ضدالتهابی امگا ۳ منجر به کاهش درد زانو می شود. همچنین تحقیقات دیگری نشان داده است اسیدهای چرب امگا ۳ همچنین باعث کاهش سفتی صبحگاهی مفصل زانو در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید می شود.
علاوه بر این، اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در ماهی نه تنها عوامل ایجادکننده التهاب را مسدود می کند، بلکه از فعالیت پروتئین هایی که به خوردگی غضروف مفصل زانو منجر می شود نیز جلوگیری می کند.
ماهی قزل آلا، ماهی تن، ساردین، شاه ماهی و... بهترین منابع حاوی امگا ۳ محسوب می شود. همچنین مصرف کپسول های روغن ماهی نیز مفید است. در آخر باید به این نکته توجه کنید که خوردن ماهی به دلیل نداشتن عوارض جانبی بسیار مفیدتر از مصرف داروهای ضدالتهابی شیمیایی است.
آب پرتقال بنوشید: آب پرتقال منبعی بسیار غنی از ویتامین C است. استئوآرتریت باعث خوردگی استخوان می شود. تحقیقات نشان داده است در افرادی که از مقادیر قابل ملاحظه ویتامین C استفاده کرده اند این عارضه کمتر دیده می شود. منابع غنی ویتامین C شامل پرتقال، فلفل سبز، گریپ فروت، توت فرنگی، انبه و کیوی است. نوشیدن یک لیوان آب پرتقال در مقایسه با خوردن آن، ۲۵ درصد بیشتر ویتامین C مورد نیاز بدن را تامین می کند.
سویا را در سبد غذایی خود بگنجانید: سویا سرشار از ماده ای به نام ایزوفلاون (نوعی هورمون گیاهی) است که اثرات ضدالتهابی دارد.
اسفناج و پیاز بیشتری مصرف کنید: اسفناج سرشار از آنتی اکسیدان های لوتئین و زیاکسانتین است که درد ناشی از استئوآرتریت را کاهش می دهد. همچنین این آنتی اکسیدان ها از ایجاد عوارض بینایی این بیماری جلوگیری می کنند.
از ادویه های مناسب استفاده کنید: ماده رنگی موجود در زردچوبه دارای خاصیت ضدالتهابی است. این ماده رنگی شبیه داروهای بازدارنده COX ۲ عمل می کند و باعث کاهش تورم مفاصل می شود.
از زنجبیل بیشتر استفاده کنید: از زنجبیل به طور سنتی در درمان دل درد استفاده می شود. تحقیقات نشان داده است این ماده گیاهی در بیماران مبتلا به استئوآرتریت باعث کاهش التهاب و درد مفاصل بخصوص هنگام راه رفتن و ایستادن می شود.
هشدار: چند مورد را در رژیم غذایی خود رعایت کنید:
ـ وزن خود را با تغییر عادت غذایی و ورزش کاهش دهید.
ـ از مصرف مواد قندی و چرب بخصوص چربی اشباع شده خودداری کنید.
ـ در رژیم غذایی خود بیشتر از میوه و سبزیجات استفاده کنید.
ـ از مواد غذایی حاوی کلسیم و آهن بیشتر استفاده کنید.
ـ حداقل دو بار در هفته از ماهی به جای گوشت قرمز استفاده کنید.
ـ از آنجا که رژیم غذایی پرکربوهیدرات مانند نان، برنج، ماکارونی و... موجب اضافه وزن و همچنین التهاب می شود، توصیه می شود تا حد مقدور از مصرف این نوع غذاها در رژیم غذایی روزانه خودداری کنید.

۱۵ نکته تغذیه‌ای در ماه مبارك رمضان

1500.jpg

رعایت راهکارهای ساده تغذیه‌ای در افطار و سحر می تواند روزه داران را به منظور دریافت منافع بدنی و تسهیل بهره‌مندی از مزایای روحانی این ماه مبارک یاری کند زیرا یک فرد بیمار به درستی نمی تواند از برکات ماه رمضان فیض ببرد.
به گزارش ايسنا روزنامه هفت صبح نوشت: هدف ما از روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان علاوه بر اجر معنوی آن، بهره بردن از منافع جسمانی و روانی این ماه مبارک است. البته ماه رمضان امسال به دلیل مصادف شدن با روزهای گرم و طولانی تابستان دارای حساسیت و تحمل بیشتری است اما با یک برنامه تغذیه ای درست هنگام افطار و سحر می توانیم بدون هیچگونه مشکلی از مزایای آن بهره ببریم و به مشکلاتی مانند ضعف بدنی، افت فشار، تشنگی و گرسنگی نیز دچار نشویم.

تاثير مفيد ماهي بر سلامت قلب بيشتر از سويا است


4-347.jpg
ماهي جزو گوشت‌هاي سفيد است و يك منبع غني از پروتئين كم چرب و مرغوب به حساب مي‌آيد.
به گزارش سرويس «سلامت» ايسنا، غذاهاي دريايي حاوي مقادير زيادي پروتئين مفيد، چربي كم، كلسترول كم و نيز حاوي مقادير قابل توجهي از املاح و ويتامين‌ها هستند.
متخصصان تغذيه تاكيد دارند كه گوشت ماهي داراي ويتامين‌هاي ب، آ و د و نيز حاوي كلسيم، منيزيم، پتاسيم، روي، فسفر، مقدار كمتري آهن، مس و سلنيوم است. بعلاوه ماهي‌هايي كه در آب‌هاي شور زندگي مي‌كنند داراي ذخيره يد زيادي هستند.

كاسني؛ گياهي براي حفاظت از سلولهای کبدی


الهام تاجریزی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خراسان جنوبی، گفت: کاسنی گیاهی است علفی و چند ساله که ارتفاع آن به طور متوسط به یک متر می‌ رسد.

وی با بیان اینکه این گیاه دارای ریشه ‌های قوی و نسبتاً طویل است، افزود: بر روی برگ‌های آن، بریدگی‌های عمیقی وجود دارد که در قسمت انتهایی شبیه به مثلث می‌شوند. کاسنی در نواحی نسبتاً مرطوب با ارتفاع کم رشد می‌کند و به آب و هوای خنک، آفتابی یا کمی سایه نیاز دارد و قادر به تحمل گرمای شدید تابستان نیست.
تاجریزی گفت: کاسنی در نقاط مختلف ایران بویژه خراسان جنوبی در بیشتر باغات منطقه به صورت خودرو مشاهده می‌شود.

چاقي خطر ابتلا به سياه سرفه را افزايش مي‌دهد

47-12.jpg

در يك مطالعه جديد معلوم شد؛

گروهي از پزشكان استراليايي در يك مطالعه جديد دريافتند كه در افراد بالغ و بزرگسال، چاقي يكي از عوامل مهم در افزايش خطر ابتلا به سياه سرفه است.
به گزارش سرويس «سلامت» ايسنا، در اين آزمايشات معلوم شد بزرگسالان چاق در مقايسه با افرادي كه مبتلا به چاقي يا اضافه وزن نيستند، 50 درصد بيشتر با خطر ابتلا به سياه سرفه مواجهند.

روزه‌داري موجب كاهش چربي خون در درازمدت مي‌شود


/بايدها و نبايدهاي روزه‌داري در ماه رمضان/

38.jpegرييس انجمن قلب و عروق ايران ضمن تاكيد براين كه برخلاف نگراني‌هايي كه وجود دارد، روزه‌داري اثرات مثبتي بر روي سلامت قلب دارد، اظهار كرد: به عنوان مثال روزه‌داري موجب كاهش چربي خون در درازمدت مي‌شود.
دكتر فريدون نوحي در گفت‌وگو با خبرنگار «سلامت» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به فرا رسيدن ماه مبارك رمضان و ماه بهره‌مندي از بركات الهي، اظهار كرد: مطالعات نشان مي‌دهند روزه‌داري اثرات مفيدي بر روي درمان برخي بيماري‌ها بر جاي مي‌گذارد.

غذاهاي سالم براي مقابله با فشار خون بالا


02-76.jpg
افزايش فشار خون يك اختلال خاموش است كه مي‌تواند با بسياري از بيماري‌ها و مشكلات سوخت وساز بدن مرتبط باشد.
به گزارش سرويس «سلامت» ايسنا، به نقل از پايگاه اينترنتي تايمز گروپ، در اين مقاله به تعدادي از مواد غذايي مفيد كه در پايين آوردن فشار خون نقش موثري دارند، اشاره شده كه عبارتند از:
- اسفناج: اين سبزي سرشار از منيزيم و همچنين حاوي مقادير قابل توجهي پتاسيم است كه هر دوي اين عنصرها، مواد كليدي و اصلي براي پايين‌ آوردن سطح فشار خون هستند. به همين دليل مصرف اين سبزي‌ها به طور روزانه براي مقابله با افزايش فشار خون توصيه مي‌شود.

تغذیه با شیر مادر در كاهش ناهنجاری های فك موثر است


تهران- دانشیار گروه ارتودنسی دانشگاه شهید بهشتی گفت: در تحقیقات جدید مشخص شده كه تغذیه با شیر مادر علاوه بر خواص خود شیر سبب گسترش كام كودك و كاهش ناهنجاری فكی او می‌شود چرا كه عضلات فكی هنگام خوردن شیر مادر تقویت می‌شود.

1391/05/02 - 09:50
دكتر 'مهتاب نوری' روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا گفت: نوزادانی كه با شیشه شیر تغذیه می‌شوند فقط با مكیدن سرشیشه حجم زیادی از شیر را به راحتی دریافت می‌كنند و فك تحرك چندانی ندارد در حالی كه نوزاد برای خوردن شیر از سینه مادر باید فشار بیشتری به فك خود برای دریافت شیر بیاورد و در نتیجه ناهنجاری فك در كودكانی كه از شیر مادر تغذیه می‌شوند، كمتر است.

برگ بوته توت فرنگی باعث سنتز نانوذرات نقره می‌شود


تهران – محققان یونانی و اسپانیایی به تازگی دریافتند كه برگ بوته توت فرنگی قابلیت سنتز نانوذرات نقره را داراست.

1391/05/02 - 09:50
به گزارش ساینس دیلی ، تا امروز سنتز نانوذرات نقره بسیار دشوار و با هزینه بالایی انجام می‌شد واین درحالی است كه این فرآیند با استفاده از برگ بوته توت فرنگی در كمترین زمان ممكن و با حداقل هزینه انجام می‌شود.
فرآیند سنتز نانوذرات با استفاده از عصاره برگ توت فرنگی انجام می‌شود.
دانشمندان در این فرآیند با استفاده از عصاره برگ توت فرنگی و نیترات نقره موفق به تولید نانوذرات نقره شده‌اند. نانوذرات نقره تقریبا در تمام زمینه‌های صنعت و بیوتكنولوژی كاربرد گسترده ای دارد. یكی از مهمترین كاربردهای نانوذرات نقره در توزیع دارو از طریق تجهیزات الكترونیكی و كاتالیزور است.
روش‌های متفاوت دیگری نیز برای تولید نانوذرات نقره وجود دارد ولی این روش بسیار ساده و كم هزینه بوه و با سرعت زیادی قابل انجام است.
یكی دیگر از مهمترین مزایای استفاده از این روش غیر سمی بودن برگ گیاه توت فرنگی در مقایسه با تركیبات قبلی است.

غنی سازی دوغ با اسیدهای چرب امگا3


تهران- پژوهشگران علوم و صنایع غذایی دانشگاه تربیت مدرس در تحقیقی روش های غنی سازی دوغ را با اسیدهای چرب غیراشباعی امگا3 بررسی كردند .

1391/05/02 - 09:50
به گزارش روابط عمومی دانشگاه تربیت مدرس، 'فاطمه شیخ‌ شعاعی ' كارشناس ارشد علوم و صنایع غذایی در این مورد گفت : اسیدهای چرب چند غیراشباعی امگا3 گروهی از اسیدهای چرب هستند كه اثرات سودمند مصرف آن‌ها در توسعه سلامت و ممانعت از بیماری ها به اثبات رسیده است.
وی خاطرنشان كرد كه شیر و فرآورده های لبنی به طوركلی به عنوان غذاهای سالم شناخته می شوند ولی حدود 70 درصد چربی آن ها از نوع اسیدهای چرب اشباع است كه مصرف آن منجر به افزایش بیماری های قلبی وعروقی می شود.

مصرف یک واحد میوه در رفع تشنگی موثر است


اصول تغذیه‌ای صحیح در ماه رمضان 

متخصص تغذیه با بیان اینکه مصرف میوه‌های آب دار تاثیر چندانی در رفع تشنگی ندارد گفت: «مصرف سیب به همراه یک لیوان آب در کاهش تشنگی موثر است.»

دکتر تیرنگ نیستانی، متخصص تغذیه و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفتگو با خبرنگار سینانیوز در خصوص کاهش تشنگی در ماه مبارک رمضان توصیه‌ای کرد و گفت: «میزان مصرف آب به نیاز فرد بستگی دارد.

رفع ورم معده در کودکان با روزه گرفتن


اصول تغذیه‌ای صحیح در ماه رمضان 

کودکان افطاری کمتر بخورند

دبیرانجمن پزشکان کودکان ایران و رئیس انجمن عفونی اطفال ایران گفت: «روزه گرفتن برای کودکانی که دچار ورم معده ناشی از پرخوری و بدخوری غذا هستند بسیار مفید بوده و در نظم غذایی آنان تاثیر می‌گذارد.»

دکتر محمدرضا بلورساز، در گفتگو با خبرنگار سینانیوز در خصوص شرایط روزه گرفتن کودکان بیان کرد: «شرایط کودکان در مقایسه با بالغین به هنگام روزه گرفتن سخت‌تر است که البته این موضوع به فاکتورهای مختلفی از جمله رشد کم، سابقه بیماری از جمله زخم معده، سنگ کلیه، تشنج، بستری‌های مکرر در بیمارستان و مصرف داروهای مختلف بستگی دارد. همچنین محیط پر تشنج و استرس زا نیز بر سیستم ایمنی کودک اثر گذاشته و او را ضعیف می‌کند بنابراین ضوابط روزه گرفتن کودکان نسبت به بزرگسالان از اهمیت بیشتری برخوردار است.» 

روزه خود را به هيچ وجه با آب سرد باز نكنيد


بازکردن روزه با آب خیلی سرد آسیب شدیدی به معده و کبد رسانده و باعث ضعف و نقصان عملکرد دستگاه گوارش می شود.
دکتر مجید امتیازی متخصص طب سنتی در گفت و گو با خبرنگار وب دا در یزد، با اشاره به روزه داری در فصل گرم سال اظهار داشت: از آنجا که هوای گرم تابستان و روزه داری موجب کاهش آب بدن و دهیدراته شدن بدن می شود بنابراین روزه داران در فاصله افطار تا سحر به اندازه مایعات بنوشند و از مصرف مقدار کافی میوه و سبزیجات غافل نشوند چرا که سبزیجات و میوه ها به لحاظ دارا بودن فیبر باعث آزاد شدن تدریجی آب در طول روز شده و در رفع عطش کمک کننده هستند.

درمان پره ديابت مي‌تواند از ابتلا به بيماري ديابت پيشگيري كند


درمان مبتلايان به پره ديابت يا كساني كه زمينه بروز بيماري ديابت را دارند، از ابتلا شدن به بيماري اصلي ديابت جلوگيري مي‌كند.
به گزارش وب‌دا، به نقل از نشريه انجمن ديابت آمريكا، محققان كلرادوي آمريكا با مطالعه بر روي 3000 نفر افراد مبتلا به پره ديابت (پيش ديابت) مشاهده كردند كه درمان غيرتهاجمي پره ديابت با استفاده از داروها و رژيم‌هاي غذايي و تغيير الگوهاي زندگي، مانع از ابتلا به بيماري ديابت مي‌شود.
براساس اين گزارش محققان با بررسي داده‌ها توسط يك پي‌گيري 5 ساله از كساني كه ميزان قند خون در آنها كنترل شده بود و به حالت نرمال برگشته بود، دريافتند كه ميزان ابتلا به ديابت در اين افراد 56 درصد كمتر از گروه شاهد بوده است.
نتايج حاصل از اين گزارش مي‌افزايد: براساس تحقيقات صورت گرفته در گزارشات قبل، 70 درصد افرادي كه پره ديابت مي‌گرفتند، بالاخره به بيماري ديابت نوع 2 گرفتار مي‌شوند ولي طبق يافته‌هاي جديد در اين مطالعه، درمان افراد مستعد ديابت يا مبتلا به پره ديابت، از خطر ابتلا به اين بيماري تا حدود بسيار زيادي مي‌كاهد.
براساس اين گزارش محققان افزودند: در حال حاضر 35 درصد از شهروندان آمريكايي به پره ديابت يا پيش ديابت مبتلا هستند.  

مواد غذايي شيرين را در وعده سحري نخوريد


مصرف مواد غذايي شيرين در وعده سحري توصيه نمي شود زيرا مصرف مواد غذايي شيرين با تحريك انسولين موجب ورود قند خون به داخل سلول ها و در نتيجه كاهش قند خون شده و فرد زودتر گرسنه مي شود.
سرپرست دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت، ‌درمان و آموزش پزشكي ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت: بهتر  است در وعده سحري مقدار مناسبي سبزي هاي مختلف مانند سبزي خوردن مصرف شود زيرا سبزي ها با دارا بودن مواد مغذي مختلف و آب، علاوه بر تامين ويتامين ها مواد معدني و مورد نياز بدن، از تشنگي فرد در طول روز جلوگيري مي كنند.
دكتر زهرا عبداللهي‌ افزود:‌ براي تامين آب مورد نياز پس از صرف افطار و تا قبل از خواب به تدريج انواع ميوه، ‌چاي كمرنگ وساير مايعات به ويژه آب براي جبران كم آبي بدن نوشيده شود.
وي تصريح كرد: عبادت هايي كه بعد از افطار در ماه رمضان انجام مي شود،‌ به متابوليسم غذا كمك مي كند زيرا در نماز خواندن تمام ماهيچه ها و مفاصل درگير هستند و مي تواند جانشين يك ورزش با شدت متوسط باشد كه كالري مصرف مي شود.
اين متخصص تغذيه خاطرنشان كرد: افراد بايد از نوشيدن بيش از اندازه چاي در وعده سحري اجتناب كنند زيرا چاي باعث افزايش دفع ادرار و از دست رفتن نمك هاي معدني كه بدن در طول روز به آن احتياج دارد،‌ مي شود. 

پيشگيري از چاقي عامل مهم حفظ سلامت عضلات و استخوان ها


دبير انجمن جراحان ارتوپدي كشور گفت: پيشگيري از چاقي عامل مهم حفظ سلامت عضلات و استخوان ها است.
به گزارش خبرنگار وب دا،‌ دكتر سيد تقي نور بخش با اشاره به اين كه در افراد چاق به علت كاهش فشار بر روي عضلات شكمي، گودي كمر ايجاد مي شود، گفت:‌ پيشگيري از چاقي و افزايش وزن، خصوصا چاقي در ناحيه شكم به سلامت سيستم اسكلتي كمك مي كند.
وي افزود: افزايش وزن معادل يك كيلو گرم، موجب ايجاد فشار 5 تا 7 برابري بر مفاصل لگن و زانو مي شود و كاهش وزن در حفظ وزن طبيعي، ‌نقش مهمي در حفظ سلامت عضلات و استخوان هاي بدن دارد.
دكتر نوربخش تصريح كرد: با انجام حركات ورزشي مناسب، ‌استخوان ها و عضلات استحكام بيشتري پيدا كرده و از پوكي استخوان نيز پيشگيري مي شود.
دبير انجمن جراحان ارتوپدي ايران خاطرنشان كرد: انجام حركات ورزشي مداوم، پيشگيري از چاقي و تغذيه مناسب و توجه به مشكلات استخواني در مراحل ابتدايي موجب مي شود افراد در سنين سالمندي از سلامتي بيشتري برخوردار باشند. 

يك پاستاي خوشمزه از آرد موز سبز به تازگي براي افراد مبتلا به بيماري سلياك ساخته شد

 افراد مبتلا به بيماري سلياك مي‌توانند پاستاي فاقد گلوتن از آرد موز سبز را جايگزين وعده‌هاي غذايي خود كنند.
به گزارش وب‌دا، به نقل از نشريه آكادمي تغذيه و رژيم غذايي، محققان دانشگاه برزيل يك نوع پاستاي فاقد گلوتن از آرد موز سبز، سفيده تخم مرغ، آب و يك تركيب صمغي شكل تهيه كردند.
براساس اين گزارش، در اكثر مواد غذايي فاقد گلوتن، مقدار پروتئين كاهش مي‌يابد و براي جبران آن از محتواي چربي بسيار زيادي استفاده مي‌شود.
اين گزارش مي‌افزايد: از ويژگي مهم اين پاستاي اصلاح شده علاوه بر طعم مطلوب، افزايش پروتئين و كاهش ميزان 98 درصدي چربي در مقايسه يا ديگر محصولات فاقد گلوتن است.
گفتني است بيماري سلياك يك بيماري اتوايميون است و افراد مبتلا به اين بيماري قادر به تحمل پروتئين موجود در گندم و ساير غلات نيستند و در صورت عدم رعايت رژيم غذايي مناسب، علاوه بر اختلالات جسمي، در معرض ابتلا به سرطان روده و ديگر بيماري‌هاي گوارشي نيز قرار مي‌گيرند. 

هنگام سحر از خوردن غذاهاي خشك خودداري كنيد



برای جلوگیری از عطش در ماه رمضان هنگام سحر از خوردن غذاهای خشک نظیر کوکو سبزی، کوکو سیب‌زمینی، کتلت و گوشت‌های سرخ شده مثل کباب، جوجه‌کباب و ماهی خودداری کنید.
كارشناس آموزش مركز حوادث و فوريت هاي پزشكي اورژانس كشور در گفت وگو با خبرنگار وب دا، ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت: غذاهاي خشك به همراه غذاهایی که ادویه زیادی دارند، باعث عطش زیاد و ترش کردن معده می‌شوند.
آرزو دهقاني افزود: تمام روزه داران، خصوصاً آنهایی که دچار بیماری‌های گوارشی و معده هستند، سعی کنند از خوردن این غذاها بپرهیزند و یا از لیمو ترش، ماست و سبزی خوردن در کنار این غذاها استفاده کنند.

زخم معده شایع‌ترین عارضه مصرف خودسرانه داروهای مسکن

 یک فوق تخصص دستگاه گوارش، عمده‌ترین عارضه مصرف خودسرانه داروهای مسکن را زخم معده دانست.
به گزارش وب دا، دکتر علیرضا کابلی اظهار کرد: عمده‌ترین عارضه مصرف خودسرانه مسکن ایجاد زخم و اُرزیون (ساییدگی) در دستگاه گوارش است.
وی ادامه داد: این زخم در کلیه قسمت‌های دستگاه گوارش ایجاد می شود که شایع‌ترین آن زخم معده است.
وی بیان کرد: زخم معده باعث ایجاد درد شکمی، نفخ و خونریزی می‌شود که استفراغ خونی و مدفوع سیاه‌رنگ از نشانه های خونریزی معده است.
دکتر کابلی خاطرنشان کرد: استفاده از آسپرین پوشش‌دار و شیاف‌ها نیز می‌تواند عوارضی در پی داشته باشد اما میزان عوارض آن کمتر می شود.
وی گفت: در هیچ موردی مصرف خودسرانه دارو توصیه نمی‌شود اما در صورت لزوم بهتر است از استامینوفن ساده استفاده کرد.
دکتر کابلی اضافه کرد: افرادی که در گذشته زخم معده داشتند و می‌خواهند به مدت طولانی از مسکن استفاده کنند بهتر است از داروی ضداسید استفاده کنند.
وی در پایان گفت: سرطان معده جزو شایع‌ترین سرطان ها در بین بیماران است.

هنگام افطار، بیش از حد غذاهای چرب و شیرین مصرف نكنيد

 براي جلوگيري از افزايش وزن؛


براي جلوگيري از افزايش وزن در ماه رمضان، از مصرف بيش از حد غذاهاي چرب و شيرين خودداري كنيد.
سرپرست دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در گفت وگو با خبرنگار وب دا، ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت: روزه‌داران هنگام افطار از مواد غذایی شیرین مانند زولبیا، بامیه و حلوا به مقدار زیاد مصرف نکنند، زیرا باعث افزایش وزن می‌شود.
دكتر زهرا عبداللهي افزود: بهتر است روزه‌داران روزه‌شان را با آب ولرم باز کرده و پس از آن از نان، پنیر، گردو و غذاهای گرمی مانند آش استفاده کنند و حتما بین افطار تا شام یک تا دو ساعت فاصله بگذارند و نوشيدن آب فراوان را فراموش نكنند.

زمانی که درد پریود غیر قابل تحمل می‌شود



بسیاری از خانم‌ها به طور مداوم از درد پریود رنج می‌برند اما در برخی این درد غیر قابل تحمل می‌شود. بسیاری از این افراد نمی‌دانند که دچار بیماری اندومتریوز هستند. اندومتریوز چیست؟