مراقب اين وسوسه باشيد


نوشته  : نازلي نمازي دانشجوي دكتري تخصصي تغذيه
آیا شما هم در دسته افرادی قرار دارید که اگر از شیرینی و شکلات استفاده نکنید، احساس کمبود کرده و غذاهای دیگر ارضایتان نمی‌کند؟ براستی چرا چنین وضعیتی به صورت دائمی یا موقت برایمان پیش می‌آید؟ در این بخش به بیان علل وسوسه خوردن شیرینی‌جات و راه‌های غلبه بر این وسوسه خواهیم پرداخت. یکی از مشکلاتی که باعث می‌شود برای طیف وسیعی از افراد، رعایت رژیم غذایی کاهش وزن و یا رژیم غذایی برای بیماران مبتلا به دیابت سخت باشد این است که افراد عادت به مصرف مواد غذایی شیرین به خصوص از نوع شیرینی، شکلات و شربت به صورت روزانه دارند. از طرف دیگر در هنگام پیروی از رژیم کاهش وزن یا کاهش قند خون، همین حس که مصرف اینگونه از مواد غذایی برایشان ممنوع است، سبب ولع بیشتر آنها به خوردن شیرینی‌جات می‌شود.
       دلايل تمايل به مصرف شيريني‌جات 
وسوسه نسبت به مصرف شیرینی‌جات تنها در افرادی که از رژیم‌‌هاي غذایی خاص پیروی می‌کنند مشاهده نمی‌شود، هر فردی اگر در هنگام گرسنگی، یک تکه شکلات بخورد، تمایل دارد که شکلات دوم و یا حتی سوم را نیز مصرف کند، این پیامد بدین علت است که در هنگام گرسنگی قند خون کاهش می‌یابد. با مصرف قندهای ساده، قند خون به سرعت افزایش می‌یابد و به دنبال این افزایش، ترشح هورمون انسولین نیز افزایش می‌یابد، بنابراین قند موجود در جریان خون وارد سلو‌ل‌ها شده و دوباره قند خون افت می‌کند، به دنبال افت قند خون، بدن قند بیشتری را می‌طلبد و شما تمایل دارید که شکلات بیشتری را مصرف ‌کنید.
یکی دیگر از عللی که سبب تمایل به مصرف مواد شیرین می‌شود این است که از کودکی عادت به مصرف مواد شیرین کرده‌ایم و با خوردن آن  احساس خوشایندی به ما دست می‌دهد. از دوران کودکی به‌ عنوان جایزه یا هدیه، انواع و اقسام شکلات‌های رنگارنگ را دریافت کرده‌ایم، مسلماً رفع این عادت مشکل است. 

مواد غذایی استرس‌زا و استرس‌زدا


نوشته  : زهرا فرهناک کارشناس ارشد تغذیه 
زندگی در دنیای مدرن و پرتنش امروزی بدون استرس نیست. در واقع شناسایی عوامل استرس‌زا، دوری کردن از آنها در صورت امکان و یادگیری مهارت‌های رفتاری و مدیریت استرس مواردی است که باید مد نظر داشت. همچنین جدا از عوامل محیطی و غیر قابل کنترل، نقش تغذیه و انتخاب‌های غذایی افراد نیز بسیار تعیین کننده است.
نوع تغذیه فرد در حالات روحی و خلقی و کیفیت زندگی او تاثیرگذار است. چه بسا با نوع تغذیه و انتخاب‌های غذایی‌مان بتوانیم تا حد زیادی تنش و استرس را از خود دور کرده و آرامش را به خود هدیه دهیم و یا دقیقا برعکس با انتخاب‌های نادرست غذایی اضطراب و استرس را به زندگی خود وارد کنیم. در زیر به مواد خوراکی که می‌توانند در ایجاد استرس یا برعکس در کاهش استرس نقش داشته باشند اشاره شده است. رعایت موارد زیر در کنار نظم غذایی و انتخاب‌های درست غذایی تا حد زیادی تنش و استرس را در زندگی کم کرده و بالطبع کیفیت زندگی را بالا می‌برد.
 
       مواد غذایی استرس‌زا                                                                                                                                                                                 

       دریافت زیاد کافئین
افراط در مصرف چای، قهوه و سایر نوشیدنی‌ها و ترکیبات کافئینه به دلیل کافئین موجود در آنها می‌تواند در افراد باعث تحریک و استرس شود.

ساندويچ بخورم يا نخورم؟


نوشته  : برليانت بزرگمهر مشاور تغذيه و رژيم‌درماني 
در شماره قبل مجله مروري داشتيم بر خواص تغذيه‌اي برخي از انواع ساندويچ‌ها از قبيل ساندويچ مرغ، گوشت، روست بيف، ساندويچ ماهي تازه و كنسرو ماهي (تن)، كتلت و كوكو. در اين ارتباط، تأثير نوع طبخ، مواد افزودني مورد استفاده و نوع ماده اوليه ساندويچ، بر سلامت و قدرت ايمني شخص مورد بررسي قرار گرفت. در اين مقاله، به بررسي ارزش تغذيه‌اي ساير انواع ساندويچ كه به طور معمول در كشورمان مورد استفاده قرار مي‌گيرند، مي‌پردازيم. همچنين وضعيت تغذيه‌اي و بهداشتي اعمال شده در آماده‌سازي، طبخ و نگهداري انواع ساندويچ را مورد بحث قرار خواهيم داد و در پايان توصيه‌هايي چند در ارتباط با تهيه، طبخ و مصرف ساندويچ براي خوانندگان مجله خواهيم داشت.
 

      ساندويچ تخم‌مرغ
تخم‌مرغ يكي از بهترين منابع ويتامين‌هاي A و گروه B است. سفيده تخم‌مرغ بهترين و باارزش‌ترين نوع پروتئين از نظر تغذيه‌اي است. ضمناً تخم‌مرغ از منابع خوب روي و آهن است.
پروتئين، ويتامين A و روي موجود در تخم‌مرغ تأثير مهمي در رشد كودكان و نوجوانان به عهده دارد. ويتامين‌هاي گروه B كه در تخم‌مرغ به ميزان قابل توجه موجود است، در سلامت سيستم عصبي و طراوت و شادابي پوست مؤثر است. آهن نيز ماده مؤثر در خونسازي محسوب مي‌شود.
در ارتباط با سبزيجاتي كه معمولاً در ساندويچ تخم‌مرغ و ساير ساندويچ‌ها استفاده مي‌شود، بعداً صحبت خواهد شد. 

9 علتی که بدن شما فکر می کند گرسنه است


نوشته  : دكتر احمدرضا درستی متخصص تغذیه 
موقعیت هایی که بدن شما احساس گرسنگی کاذب می کند را بشناسید و راه مقابله با آن را نیز یاد بگیرید.
افراد بسياري دارای اضافه وزن هستند. علت آن چیست؟ آنها بیش از آنچه بدنشان به آن نیاز دارد غذا می خورند و این مسئله تقصیر خودشان است. خوردن تنقلات هنگام تماشا کردن تلویزیون و یا در مواقع بیکاری (بدون اینکه احساس گرسنگی داشته باشیم)، یکی از نمونه های این زیاده روی است. اما به غیر از زیاده روی و بیکاری، زیاد خوردن چه علل دیگری نیز ممکن است داشته باشد؟ ممکن است بخشی از آن تقصیر عادت های ما باشد، در حالیکه سایر مواقع علل دیگری محرک اشتهای ما هستند. لیست زیر را بخوانید تا علاوه بر شناختن آن علل، راه‌های مقابله با آن را نیز بشناسید.
 

1 – شب قبل به میزان کافی نخوابیده اید
کم خوابی از دو جهت در افزایش اشتهای ما موثر است : کمبود انرژی، که واکنش طبیعی بدن ما به آن، درخواست مصرف مواد غذایی است و همچنين اختلال در ترشح هورمون اشتها. وقتی بدن ما خسته است، هورمون لپتین (که توسط سلول های چربی ترشح می شود و در کنترل اشتها موثر است)، کاهش می یابد؛ در حالی که میزان هورمون گرلین (که توسط معده ترشح شده و اشتها را تحریک می کند)، افزایش می یابد. این دو هورمون عملکردشان بر علیه شما می شود. راحت‌ترین کاری که می توانید برای مقابله با این وضعیت انجام دهید این است که شب ها 8 ساعت خواب کامل داشته باشید. اگر به هر دلیل شب قبل نتوانستید خواب کافی داشته باشید، روز بعد حتما همراه خود تنقلات سالمی مانند میوه تازه، کربوهیدرات های سبک و پروتئین های کم چربی داشته باشید تا بتوانید بدنتان را راضی نگه دارید.

آجیل بوداده یا خام، کدام بهتر است؟


نوشته  : آذين كريم زاده كارشناس ارشد تغذيه
 از کودکی با آجیل‌‌ها همراه بوده‌ایم؛ از نخودچی و کشمش که جایزه پدربزرگ‌‌ها و مادر بزرگ‌‌ها بود تا آجیل مشکل گشا و آجیل عید نوروز که هنوز هم بدون این آجیل عید، عید نمي‌‌شود. آجیل مي‌‌تواند ترکیبات مختلفی داشته باشد. مثلاً آجیل شور که از پسته، تخمه کدو، تخمه ژاپنی، مغز بادام، مغز فندق و بادام هندی تشکیل شده است. البته بعضی‌ها بادام منقا را هم به این ترکیب اضافه می‌کنند. آجیل شیرین که مغز گردو، کشمش، توت خشک، مغز فندق، مغز پسته، مغز بادام و بادام هندی را شامل مي‌‌شود، نوع دیگری از آجیل است. سومین نوع آجیل، آجیل چهار مغز  است که از مغز بادام، مغز پسته، مغز فندق و بادام هندی تشکیل مي‌‌شود. چهارمین نوع آجیل هم آجیلی است که امیدواریم برای ما خوش شانسی بیاورد؛ یعنی آجیل مشکل‌گشا که ترکیبی از مغز فندق، مغز پسته، مغز بادام، توت خشک، کشمش، نخودچی و نقل است.
       فواید مغزها
ترکیب آجیل هرچه باشد، مجموعه‌‌اي از مغزها است که همگی فواید تغذیه‌‌اي بسیار زیادی داشته و سرشار از مواد مغذی هستند. چربی موجود در انواع آجیل از نوع اشباع‌ نشده است که کلسترول خون را پایین آورده و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش مي‌‌دهد. چربی اغلب مغزها تا ۹۰ درصد از اسیدهای چرب اشباع‌ نشده تشکیل شده است. آجیل‌‌ها سرشار از پروتئین، انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف هستند.

تغذیه در کودکان معلول


نوشته  : دکتر تیرنگ نیستانی متخصص تغذیه و رژیم درمانی 
.... روزگاری دور که بسیار کم سن بودم و برهوت وجودم این‌گونه گرفتار قحطی نبود و «سرسوزن ذوقی» داشتم، دو- سه سالی پشت سر هم نقاشی این حقیر در سطح کشور برای طرح روی کارت‌پستال‌های سال نو برگزیده شد.... یادم است که در کل کشور پنجاه و دو- سه نفری مي‌شدیم و از این میان طرح 3 نفر که بهتر از بقیه تشخیص داده مي‌شد، برای چاپ تمبرهای سال نو انتخاب مي‌شد.... حتماً مي‌توانید حدس بزنید که طرح‌های من هیچگاه قطع تمبر را به خود ندیدند....  باری.... همگی برندگان از این سعادت برخوردار مي‌شدند که سه- چهار روزی به همراه مسوولان از صبح تا شب به گردش و پارک و سینما مي‌رفتند و بدین ترتیب از عذاب سحرخیزی و رفتن به مدرسه موقتاً معاف بودند.... در یکی از همان روزهای طلایی بیخیالی کودکی، نمي‌دانم کدام شیرپاک خورده‌ای تشخیص داده بود که ما کودکان مي‌باید یک روز نهارمان را در یکی از مدارس مخصوص کودکان معلول ذهنی حرکتی صرف کنیم.... ظاهراً نهار آن روز با کمک خود بچه‌ها آماده شده بود.... دستشان درد نکند، خیلی زحمت کشیده بودند و غذاهای بسیار لذیذی را تهیه کرده بودند.... بعد از نهار همگی بچه‌ها در حیاط آن مدرسه با هم به بازی و تفریح پرداختند.... و من که از همان موقع که 9-8 سال بیشتر نداشتم با مشکل ایجاد ارتباط و گوشه‌گیری در محیط‌های ناآشنا دست به گریبان بودم، تنها کنار تاب بزرگی به نظاره دیگران ایستادم.... نمي‌دانم چطور شد که سنگینی نگاهی را بر چهره ام احساس کردم..... در آن سوی دیگر تاب، دخترکی بود از همان معلولان که لبخند به لب به من ذل زده بود..... ومن، مثل اغلب بچه‌هایی که در محیطی شلوغ و پرهمهمه احساس غربت مي‌کنند، دست پاچه و اندکی هم هراسان شدم.... پرسیدم: چیه؟..... جوابی داد که در آن همه سروصدا اصلاً متوجه نشدم.... دوباره پرسیدم:
- چی؟
- تو هم مثل همه بچه‌های بیرون قشنگی.... بچه‌های بیرون، همه شون قشنگن.....

الفباي مشاوره در تغذيه و كاهش وزن


نوشته  : دكتر سيدضياءالدين مظهري 
در گروه 9 افرادي را دسته‌بندي كرده‌ايم كه تا چندي قبل از تناسب اندام برخوردار بودند ولي بطور ناگهاني و بصورت مداوم و خزنده‌اي به تدريج به وزن آنها افزوده مي‌شود، بدون اينكه در ميزان تغذيه روزمره‌شان افزايشي ايجاد شده باشد و يا از زمان و شدت فعاليت‌هاي قبلي‌شان كاسته شده باشد.
در مورد اين گروه ابزاري را كه همواره براي شناخت واقعي اين رخداد بكار مي‌بريم، مقايسه آزمايشات گذشته آنها با جديدترين پارامترهاي بيوشيميايي مايعات بدن‌شان مي‌باشد. چنانچه دسترسي به آزمايشات كامل مقدور نمي‌باشد، به پاسخ سوال‌هايي كه در تشكيل پرونده در قبال داروها‌ي مصرفي خود دارند مراجعه مي‌كنيم. اگر اطلاعات كافي و دقيق ارائه نگرديد ه باشد، جدول زير را مطرح و پاسخ‌هاي داده شده را ارزيابي مي‌كنيم.
 

      سوالات                                                                                                                 
1- آيا در طول چند ماه گذشته داروي خاصي را جهت درمان خود دريافت نموده‌‌ايد؟
بلي   خير
2- آيا در طول چند ماه گذشته 5 كيلوگرم به وزن شما افزوده گرديده است، بدون اينكه تغييري در عادات غذايي و ميزان آنها داده شده باشد؟
بلي   خير
3- آيا با شروع استفاده از قرص يا داروهاي توصيه شده به سرعت وزن‌گيري شما افزوده شده است؟
 بلي   خير
4-  آيا بيشترين ميزان افزايش حجم بدن شما در ناحيه شكم و پهلوها رخ داده است؟
بلي   خير
5- آيا حجم و قوام ساعد، بازو و ران شما به ميزان چشمگيري بار‌يك‌تر و لاغر‌تر گرديده‌ است؟
بلي   خير 

کدام بيماران نبايد ترشي بخورند؟



 دكتر علي‌اكبر حاج‌آقامحمدي/عضو هيأت علمي دانشگاه علوم پزشكي قزوين

يکي از متداول‌ترين توصيه‌ها براي پيشگيري و درمان بيماري‌هاي گوارشي، مصرف موادغذايي مفيد و اجتناب از خوردن خوراکي‌هاي مضر است زيرا تغذيه در بروز بسياري از بيماري‌ها، به‌خصوص بيماري‌هاي گوارشي، نقش دارد...
در اين ميان، برخي افراد هم اصلا نبايد ترشي بخورند؛ مثلا كساني که اسيد معده‌شان زياد است و افراد مبتلا به التهاب مري كه معمولا در اثر برگشت اسيد معده به مري ايجاد مي‌شود. بيماران دچار ريفلاكس معده كه معمولا احساس ترش‌كردن و سوزش سر دل دارند، به غير از ترشي، بايد از مصرف هرگونه موادترش مانند مركبات، لواشك و... هم پرهيز كنند زيرا مصرف اين خوراكي‌ها باعث تشديد علايم بيماري‌شان مي‌شود. گروه ديگري كه بهتر است ترشي نخورند، افراد مبتلا به زخم‌معده و اثني‌عشر هستند. معمولا اين بيماران در اثر زخم‌معده و زخم اثني‌عشر دردهاي شديدي دارند. در مبتلايان به زخم‌معده، مصرف غذا باعث شدت بيماري مي‌شود درحالي كه در بيماران دچار زخم اثني‌عشر، غذاخوردن از شدت ناراحتي‌ مي‌كاهد. داروهاي تجويزشده براي اين بيماران، ميزان ترشح اسيد را كم مي‌كند تا زخم ترميم شود و بهبود يابد اما مصرف خوراکي‌هاي اسيدي و ترش‌ مانند انواع ترشي، نه‌تنها بهبود زخم را به تاخير مي‌اندازد بلكه بر شدت و علايم بيماري مي‌افزايد. بيماران مبتلا به نشانگان روده تحريك‌پذير نيز بايد از ترشي خوردن اجتناب کنند به اين دليل که بر شدت مشکل آنها مي‌افزايد. در مبتلايان به سوءهاضمه هم اگرچه زخمي در معده وجود ندارد، اما در معده احساس ناراحتي مي‌كنند بايد براي تشديد نشدن مشكلات گوارشي از مصرف ترشي پرهيز كنند.
در ضمن، مصرف فلفل هم كه در تهيه ترشي به كار مي‌رود، براي بيماران مبتلا به ناراحتي‌هاي گوارشي مي‌تواند تحريك‌كننده و تشديدكننده علايم بيماري باشد بنابراين افراد مبتلا به هيچ‌وجه نبايد ترشي تند مصرف كنند. از سوي ديگر، نتايج تحقيق‌ها نشان مي‌دهد اگر ترشي، مانده و كهنه باشد، وجود قارچ‌هاي درون آن نه‌تنها براي سلامت مضر است، بلكه مي‌تواند سرطان‌زا هم باشد بنابراين بايد از خوردن ترشي‌هاي چند ساله پرهيز کرد زيرا هرچه از زمان توليد آنها بگذرد، ميزان نيتراتشان افزايش پيدا مي‌کند. لازم است يادآور شوم که بررسي‌ها نشان داده‌اند در مناطقي که ميزان مصرف ترشي بالاست، ابتلا به سرطان مري و معده بيشتر گزارش شده است.

ویتامین‌ها و مواد معدنی زمستانی

حالا که زمستان از راه رسیده باید به فکر تأمین ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن و تقویت سیستم ایمنی‌مان باشیم. برای اینکه میکروب‌ها جرات نکنند دور و برتان بیایند این ویتامین‌ها و مواد معدنی را بیشتر جذب کنید.

تغذیه‌ پر ویتامین زمستانی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ داشتن یک تغذیه‌ سالم، متنوع و مناسب یکی از شرایط لازم برای حفاظت از سیستم ایمنی بدن محسوب می‌شود. مصرف میوه و سبزی‌ها برای بالا بردن میزان ویتامین‌های بدن لازم و ضروری است. درست است که این روزها بدن به ویتامین‌هایی مانند ویتامین C و ویتامین‌های گروه B بیشتر نیاز دارد اما نباید از آهن و روی (زینک) هم غافل شوید.در این روزهای سرد حتماً پرتقال، نارنگی، کیوی، انواع کلم‌ها و همچنین هویج بیشتری میل کنید.

مصرف مکمل‌های غذایی (البته با نظر پزشک) و آب میوه‌های سرشار از ویتامین که حاوی مواد معدنی نیز هستند برای مقابله با بیماری‌های رایج فصل سرما بسیار مفید هستند. مواد غذایی دیگری مانند غذاهای دریایی (روی و آهن)، حبوبات (آهن و سلنیوم، سیر و پیاز (ویتامین C و سلنیوم) سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند. در واقع لازم است که به میزان کافی پروتئین مصرف کنید تا آنتی کورهای لازم برای مقابله با عفونت‌ها و بیماری‌ها تولید شود. پروتئین‌ها به ویژه در گوشت قرمز، ماهی و تخم‌مرغ وجود دارند.

۱۰ معجزه انار برای سلامتی

انار را می‌توان میوه زندگی نامید‌. بسیاری از عناصر و ویتامین‌هایی که بدن برای یک زندگی سالم نیاز دارد در انار یافت می‌شود.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ 10 فایده اصلی خوردن انار و نقش آن در زندگی سالم را بررسی می‌کنیم:

 ۱‌. انار دارای ۱۵ اسید آمینه است که ۶ نوع ازاین اسیدها در هیچ میوه دیگری به جز انار یافت نمی‌شود. این خاصیت برای گیاه خوران بسیار مناسب است، زیرا آن ۶ اسید آمینه غیر از انار فقط در گوشت وجود دارند‌.

 ۲‌. انار قلب را سالم نگه می‌دارد و درصد ابتلا به حمله قلبی و سکته مغزی را کاهش می‌دهد‌. این خاصیت به این دلیل است که انار عروق و شریان‌های خونی را انعطاف پذیر نگه داشته و از سفت شدن آن جلوگیری کرده و بدین ترتیب گردش خون به راحتی صورت می‌گیرد.

 ۳‌. انار سرشار از آنتی اکسیدان است که از سرطان پیشگیری می‌کند‌. همچنین می‌تواند از برگشتن سرطان پروستات در مردان و از پخش شدن سرطان در بدن آنها جلوگیری کند‌.

۴‌. انار سطح کلسترول در بدن را تحت کنترل نگه می‌دارد و مانع از اکسیداسیون کلسترول و گرفتگی احتمالی عروق خونی می‌شود.

چرخ سلامتی با برنامه غذایی سالم

تغذیه سالم یکی از مهم‌ترین ارکان حفظ سلامتی و پیشگیری از بیماری‌ها است و برای تامین آن، داشتن یک برنامه غذایی روزانه صحیح ضروری است.برنامه غذایی صحیح یعنی یک رژیم غذایی که شامل مقادیر متعادل از تمامی گروه‌های اصلی غذایی با رعایت اصل تنوع و متناسب با نیاز‌های بدن هر فرد باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ سرپرست واحد آموزش همگانی انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور با اشاره به گروه نان و غلات به عنوان اولین و مهم‌ترین گروه مواد غذایی، گفت: این گروه غذایی شامل انواع نان از جمله نان‌های سنتی و صنعتی، برنج، انواع ماکارونی و رشته‌ها، غلات آماده صبحانه و فرآورده‌های آن‌ها است.وی افزود: مواد غذایی این گروه حاوی کربوهیدرات‌های پیچیده، فیبر غذایی، برخی ویتامین‌های گروه ب، مقداری پروتئین و مواد معدنی مانند آهن و کلسیم است.

پیشگیری از چاقی و اضافه وزن با مصرف محصولات سبوس‌دار

مینا کاویانی با توجه به اینکه انواع نان و محصولات سبوس‌دار بهترین انتخاب برای مصرف هستند، تصریح كرد: در گروه نان و غلات، محصولات سبوس‌دار بهترین انتخاب محسوب می‌شوند زیرا مقدار بیشتری فیبر غذایی و ویتامین‌های گروه Bرا دارند.

سرپرست واحد آموزش همگانی انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور با بیان اینکه فیبر غذایی در بدن هضم نمی‌شود بنابراین نمی‌تواند انرژی تولید کند، تاکید کرد: به همین جهت مصرف انوع نان و غلات سبوس‌دار می‌تواند در پیشگیری از بیماری‌های مزمن مانند چاقی و افزایش وزن نقش داشته باشد. همچنین با کمک به تسهیل عبور مواد مضر و دفعی از بدن می‌تواند در ممانعت از بروز یبوست و برخی بیماری‌ها نقش بسزایی داشته باشد.

هفت پیشنهاد داغ


وقتی  هوا سرد می شود خوردن یک فنجان نوشیدنی گرم بسیار می چسبد...

به گزارش سلامت نیوز به نقل از البرز ؛ حال این نوشیدنی می تواند یک فنجان چای معمولی باشد یا یک لیوان شیرکاکائو. البته عادت به خوردن هر یک از آنها به دلیل داشتن موادمغذی مختلف، فواید گوناگونی دارد و زیاده روی در مصرفشان نیز می تواند عوارضی را به دنبال داشته باشد اما آنچه هنگام نوشیدن تمامی آنها باید مورد توجه قرار گیرد، این است که نباید داغ خورده شوند زیرا به مخاط مری آسیب می رسانند و در مواردی حتی می توانند زمینه بروز سرطان مری را افزایش دهند، بنابراین همیشه نوشیدنی تان را گرم بنوشید، نه داغ!

● هات چاکلت سفید

ابتدا ۳ فنجان خامه رقیق را با ۲۰۰ گرم شکلات سفید مخلوط کنید و روی حرارت بگذارید تا شکلات ها ذوب شوند. سپس به آن یک قاشق چایخوری وانیل و یک چهارم فنجان پودر بادام بیفزایید، سپس این مخلوط را در فنجان سرو کنید و روی آن کمی دارچین بپاشید.

● نوشیدنی کاراملی

برای تهیه این نوشیدنی، یک سوم فنجان شکر، پودرکاکائو و آب را با هم مخلوط کنید و روی حرارت قرار دهید تا شکر حل شود. سپس ۲۰۰ گرم شکلات کاراملی به این مخلوط بیفزایید تا شکلات ها ذوب شوند. آنگاه ۶ فنجان شیر را به آنها اضافه کنید و بگذارید تا به جوش آید. در آخر نوشیدنی تان را در ماگ سرو کنید و روی آن کمی خامه بریزید.

مشکلات محصولات ارگانیک و چرخه ارگانیک

مشکلات محصولات ارگانیک و چرخه ارگانیک

دكتر ربابه شيخ الاسلام

ما در کشورمان محصولاتی داریم که بطور طبیعی ارگانیک هستند ،جنگل های وسیع درخت انجیر در اصطهبان فارس نمونه ای از انجیر بکر است . این جنگل ها سالیان سال در محیط طبیعی رشد کرده اند و بهترین محصول را دارند.
انار یکی دیگر از محصولات ارگانیک کشورمان است ولی چون این محصولات به طور فله ای به بازار مي‌ آیند و بسته بندی با مشخصات مانند محل کشت ،تاریخ برداشت و... مهم تر شماره تایید ارگانیک بودن محصول روی آنها نیست،  مردم نمي‌ دانند که آیا هر اناری یا هر محصولی که فروشنده ادعا مي‌کند ارگانیک است واقعا محصول بکری است یانه و یا انواع سیفی و تره باری که در بازار ادعا مي‌ شود ارگانیک است و بهمین دلیل باید پول بیشتری برای آن پرداخت واقعا ارگانیک است؟
سازمان متولی که باید برغذا از مزرعه تا سفره نظارت کامل و کافی داشته باشد در کشور ما وجود ندارد بهمین جهت وقتی از غذاهای ارگانیک سخن به میان مي‌ آید مشخص نیست چه اداره یا سازمانی متولی است و مسوولیت دارد.
مشکلات محصولات ارگانیک و چرخه ارگانیک
این چرخه یک وضعیت ایده آل را در بلند مدت ترسیم کرده است و تا زمانی که متولیان خاک و آب ،محیط زیست و سلامت در کشوری با هدف مشترک با هم و در کنار هم و با عزم مشترک کار نکنند دستیابی به این روند میسر نیست دستیابی به غذای ایمن و بدون باقیمانده های شیمیایی و در حقیقت آغاز حلقه یک زندگی ارگانیک و یک جهان سالم تر است.

مصرف هویج و پیشگیری از شکستگی استخوان در مردان



محققان می‌گویند که هویج در کنار بالا بودن ارزش غذایی خود در مقایسه با سایر سبزی‌ها؛ حاوی مقادیر زیادی ویتامین و مواد معدنی است.
به گزارش فارس ؛ این محققان افزودند: در کنار فواید و تاثیر آن برای محافظت از بینایی، جدیدترین تحقیقات پزشکی نشان می‌دهد که آب هویج بهترین آبمیوه برای تقویت سلامت انسان است و برای معده و دستگاه گوارش مفید است زیرا از آن در برابر بسیاری از مشکلات احتمالی محافظت می‌کند.
هویج در درمان موارد مختلف نظیر ناراحتی معده، زخم معده، عفونت معده، اسهال و سوء هاضمه کودکان و بیماری کرون که یک التهاب مزمن است و بر کانال گوارشی تاثیر منفی می‌گذارد، مفید است.
محققان سنگاپوری نیز بر اساس نتایج تحقیقات علمی جدید خود دریافته‌اند که مصرف هویج می‌تواند از شکستگی استخوان در مردان پیشگیری کند.
این تحقیقات نشان داد: مصرف میوه و سبزی‌های حاوی بتاکاروتن نظیر هویج که در مرحله بعدی تبدیل به ویتامین A در بدن می‌شود، تاثیر زیادی در کاستن از احتمال دچار شدن مردان لاغر به شکستگی استخوان‌های ران دارد و این در حالی است که رابطه‌ای بین مصرف این سبزی‌ها و ایجاد همین تاثیرات در زنان وجود ندارد.
هویچ دارای عناصری مانند آهن، فسفر، منیزیم و ویتامینهای D، C، B و پیش ساز ویتامین A، پکتین‌ها، بتاکاروتن، نمک پتاسیم، مواد ازته، گلوسیدها، فسفاتیدها (لیستین)، استرول، دیاستازهای مختلف، پینن، لیمونن، اسانس‌های دوکول، کاروتول و نیز نوعی انسولین گیاهی و پاره‌ای از استروژنهاست.
هویج به دلیل وجود بتاکاروتن که پیش ساز ویتامین A است، در درمان ناراحتی‌های قلبی بسیار مفید است. نوعی انسولین گیاهی شناخته شده در هویج اثر کم‌کنندگی مقدار قند خون را دارد. آب هویج با دارا بودن عناصری مانند آهن، فسفر و منیزیم که در ساخته شدن خون و بافت‌ها ضرورت دارند برای بدن مفید است.
هویج در رفع ناراحتی‌های جلدی موثر واقع می‌شود. پیش ساز ویتامین A در برطرف نمودن دانه‌ها، کورکها و جوشهای پوستی و زرد زخم است و در رفع بیماری‌های سینه، آسم و گرفتگی صدا مفید است.

نوشیدن قهوه با معده خالی و ایجاد زخم معده



یک کارشناس تغذیه آلمانی گفت: مصرف قهوه در صبح با معده خالی باعث اسیدی شدن معده و زخم آن می‌شود.
به گزارش فارس؛ اروته برینک افزود: نوشیدن قهوه سیاه شیرین شده با شکر در صبح - بدون خوردن هیچ گونه غذایی- به طور معمول معده را از هضم ساده آن ناتوان می‌کند.
وی برای جلوگیری از این امر توصیه کرد که افراد قبل از نوشیدن قهوه تکه‌های نان یا بیسکویت بخورند و بهتر است که شیر به قهوه اضافه کنند.
برینک توصیه کرد که مصرف قهوه در روز از دو فنجان بیشتر نشود زیرا اگر این مقدار افزایش یابد بدن در معرض پیامدهای منفی کافئین نظیر ابتلا به تپش قلب قرار می‌گیرد.
وی همچنین توصیه کرد: افراد دارای روده تحریک‌پذیر و اختلالات معده از قبیل سوزش سردل و سنگ کیسه صفرا یا اختلالات خواب از مصرف قهوه پرهیز کنند.

کندی رشد کودکان با مصرف ناکافی گوشت و حبوبات



مصرف ناکافی از گروه گوشت، حبوبات، تخم‌مرغ و مغزها روند رشد مغزی و فیزیکی کودکان و نوجوانان را کند می‌سازد.
به گزارش ایسنا، دکتر زهرا عبداللهی سرپرست دفتر بهبود تغذیه جامعه، با اشاره به این که گروه گوشت، حبوبات، تخم‌مرغ و مغزها جزء بهترین منابع پروتئین هستند، اظهار داشت: مصرف این گروه مواد غذایی برای رشد، خون‌سازی و سلامت دستگاه عصبی لازم است و بسیاری از کودکان و نوجوانان الگوهای غذایی نادرست دارند و به مقدار کافی از مواد غذایی گروه گوشت، حبوبات، تخم‌مرغ و مغزها استفاده نمی‌کنند.
وی افزود: مصرف گوشت برای ارتقای سلامتی، افزایش سطح ایمنی و رشد و نمو مناسب لازم است و برای اطمینان از عملکرد مناسب ذهن و یادگیری درست، مصرف آن ضرورت دارد.
این متخصص تغذیه خاطرنشان کرد: افرادی که به خوردن ماهی عادت دارند کمتر به بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت، ورم مفاصل وآسم مبتلا می‌شوند و همچنین شانس ابتلای آنها به سرطان نیز کمتر است.

آنچه در مورد خواص پسته نمی دانید

پسته
بر اساس تحقیقی که توسط انجمن تغذیه امریکا در سال 2012 انجام شد، پسته تنظیم کننده ترکیب میکروبی دستگاه گوارش است.
 
این مطالعه نشان داد که پسته سطح باکتری های مفید موجود در دستگاه گوارش را تغییر داده و از این طریق سلامت این سیستم را بهبود می بخشد.
میکروب های مجرای گوارش نقش مهمی در سلامت میزبان یعنی انسان ایفا می کنند. اصلاح این محیط میکروبی برای حفظ سلامت دستگاه گوارش و همچنین سلامت کلی بدن ضروری است و بر اساس مطالعات، پسته با این مکانیسم به سلامت دستگاه گوارش کمک قابل توجهی می کند.

پسته ترکیبات ضروری مورد نیاز دستگاه گوارش را تامین می کند
پسته دارای خواص پری بیوتیک است. پری بیوتیک ها ترکیبات غذایی غیر قابل هضم مانند فیبرهای غذایی هستند که در مجرای گوارش باقی مانده و به عنوان منبع غذایی باکتری های روده به مصرف می رسند. 

غذاهایی كه باید آنها را بیشتر خورد

توت ها
تنوع محصولات و مواد غذایی و فلسفه خوردن غذاها، نشان‌دهنده نیاز بدن به انواع مواد غذایی است.
 
در كنار تغذیه صحیح، ورزش را نباید فراموش كرد كه نادیده گرفتن آن باعث می‌شود علی‌رغم داشتن بدن و بازوهای قوی، اندام شما متناسب نباشد. اگر دوست دارید علاوه بر حفظ تناسب اندام،‌ بدنی قوی و موزون و زندگی طولانی و سالمی داشته باشید، ورزش كنید و تغذیه سالم داشته باشید و از انواع محصولات غذایی استفاده كنید.

در اینجا نظر متخصصان تغذیه را در مورد بهترین و سالم‌ترین مواد غذایی كه سرشار از فیبر، مواد معدنی و ویتامین هستند، ارائه می‌دهیم. اگر شش نوع از مواد زیر را هر روز میل كنید و رژیم غذایی خود را بر پایه آنها قرار دهید، مطمئن باشید كه از خطر انواع بیماری‌های مزمن، بیماری‌های قلبی و سرطان‌ها در امان خواهید بود. بنابراین از همین امروز شروع كنید.

بیماران قلبی بخوانند

رژیم غذایی سالم
پیروی از یک رژیم غذایی سالم، از حملات قلبی و سکته پیشگیری می کند.
 
بر اساس تحقیقات انجمن قلب امریکا، اگر شما به بیماری قلبی مبتلا هستید، یک رژیم غذایی سالم می تواند از شما در برابر عود حملات قلبی و سکته محافظت نماید.
اینکه اغلب بیماران تصور می کنند با مصرف داروهای کاهش دهنده فشارخون و کلسترول دیگر نیازی به داشتن الگوی تغذیه ای مناسب نیست، باوری غلط است. اصلاح رژیم غذایی به همراه مصرف داروهایی مانند داروهای رقیق کننده خون (آسپرین و وارفارین) و داروهای کاهش دهنده چربی های خون (استاتین ها) سلامت قلب و عروق را تامین می کند.
برای انجام این مطالعه 31546 فرد بزرگسال (با میانگین سنی 66.5 سال) مبتلا به بیماری های قلبی- عروقی مورد بررسی قرار گرفتند. در این تحقیق از آنها پرسیده شد که در طی 12 ماه گذشته چه میزان شیر، سبزیجات، میوه، غلات، ماهی، گوشت قرمز و ماکیان مصرف نموده اند. همچنین شیوه زندگی آنها در این مدت از جمله مصرف الکل، سیگار و ورزش مورد مطالعه قرار گرفت.

چند وعده نوشیدنی آرامش‌بخش با Dr.oz

یک وعده چای آرامش‌بخش با Dr.oz

امروزه اکثر افراد برای رفع اضطراب، سراغ داروهای مدرن می‌روند اما این را بدانید كه طبق گزارش ژورنال روانپزشکی کانادا در سال 2010، افرادی که برای مدت طولانی داروی ضداضطراب مصرف می‌کنند خطر مرگ‌ومیر در آنها 26درصد افزایش می‌یابد.

برترین مجله اینترنتی ایران

مجله ایده آل:  
امروزه اکثر افراد برای رفع اضطراب، سراغ داروهای مدرن می‌روند اما این را بدانید كه طبق گزارش ژورنال روانپزشکی کانادا در سال 2010، افرادی که برای مدت طولانی داروی ضداضطراب مصرف می‌کنند خطر مرگ‌ومیر در آنها 26درصد افزایش می‌یابد. در حالی که این داروها در شرایط خاص می‌توانند نجات‌دهنده زندگی باشند اما باید بدانید كه در بیشتر موارد جایگزین‌های طبیعی دارند. چای‌هایی که در ادامه این مطلب معرفی می‌شوند، همگی در کمک به کاهش استرس، ایجاد آرامش و التیام دردهای بدن که همگی می‌توانند محرک‌های تنش‌زا باشند، موثر هستند.


زاناكس طبیعی بنوشید

1. گل ساعتی
گل ساعتی (Passiflora incarnata) دارای ماده شیمیایی فلاوون کریسین و دارای فواید شگفت‌انگیز ضداضطراب است و تا اندازه‌ای می‌تواند شبیه به داروی زاناکس (آلپرازولام) عمل کند.

مصرف ناکافی گروه گوشت و حبوبات رشد مغزی و فیزیکی کودکان را کند می کند


مصرف ناکافی از گروه گوشت، حبوبات، تخم مرغ و مغزها روند رشد مغزی وفیزیکی کودکان و نوجوانان را کند می سازد.
دكتر زهرا عبداللهي سرپرست دفتر بهبود تغذيه جامعه در گفت وگو با خبرنگار وب دا، با اشاره به اين كه گروه گوشت، حبوبات، تخم مرغ و مغزها جزء بهترین منابع پروتئین هستند، اظهار داشت:  مصرف اين گروه مواد غذايي برای رشد، خون‌سازی و سلامت دستگاه عصبی لازم است و بسياري از كودكان و نوجوانان الگوهای غذایی نادرست دارند و به مقدار کافی از مواد غذایی گروه گوشت، حبوبات، تخم مرغ و مغزها استفاده نمی کنند.
وي افزود: مصرف گوشت برای ارتقای سلامتی، افزایش سطح ایمنی و رشد و نمو مناسب لازم است و برای اطمینان از عملکرد مناسب ذهن و یادگیری درست، مصرف آن ضرورت دارد.
این متخصص تغذیه خاطرنشان کرد: افرادي كه به خوردن ماهي عادت دارند كمتر به بيماري‌هاي قلبي و عروقي ، ديابت ، ورم مفاصل و آسم مبتلا مي‌شوند و همچنين شانس ابتلاي آنها به سرطان نيز كمتر است.

استفاده از روغن آفتابگردان، ذرت و کانولا از روغن های دیگر مفیدتر است

 دكتر مسعود كيمياگر متخصص تغذيه در گفت وگو با خبرنگار وب دا، با بیان این مطلب اظهار داشت: مهم‌ترين نكته در مورد مصرف روغن‌ها و چربي‌ها، درست استفاده‌كردن از اين مواد غذايي است به شكلي كه به سلامت ما كمك كند، نه آن كه به بدن آسيب وارد كند.

وی افزود: روغن‌هاي آفتابگردان، ذرت و كانولا مفيدتر از روغن‌هاي ديگر است، اما اين روغن‌ها نيز نبايد بي‌رويه مصرف شود. به‌همين منظور در درجه اول مقدار روغن مصرفي‌تان را در روز مشخص كنيد و در مشاوره با پزشكتان معلوم كنيد كه روزانه چقدر بايد روغن مصرفي دريافت كنيد.
عضو هيأت علمي دانشگاه شهيد بهشتي روغن‌ها را به دو دسته پیدا و پنهان تقسیم کرد و گفت: بخشي از روغن‌هايي كه ما مي‌بينيم، ديده نمي‌شود مثلا روغن‌هايي كه در مغزها و حبوبات است، ديده نمي‌شود، بر اين اساس شايد 50 درصد چربي كه دريافت مي‌كنيم، روغن پنهان است. اگر دستور داده شود كه مثلا روزي 40 گرم روغن مصرف كنيد، نبايد از نظر دور داريم كه 20 گرم آن روغني است كه ديده نمي‌شود.
وی خاطرنشان کرد: مي‌توان از روغن‌هايي كه امگا 3 بيشتري دارد، مانند كانولا، گردو و ماهي استفاده كرد همچنین روغن‌هاي جامد نبايد در پخت غذاها استفاده شوند و متخصصان تغذيه تاكيد مي‌كنند كه روغن‌هاي جامد و حيواني جايگاهي براي مصرف ندارد.

دریافت آهن کافی در رژیم های گیاهخواری ضروری است



به دلیل احتمال عوارضی مانند کم خونی و ریزش مو، لازم است افراد گیاهخوار به میزان آهن دریافتی خود توجه کنند.
به گزارش وب دا، کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، گفت: آهن موجود در گياهانی مانند اسفناج، از نوع غير قابل جذب بوده، در صورتى كه آهن قابل جذب براى بدن از نوع آهن موجود در پروتئين هاى حيوانى است.
مصطفی رنجبر با بیان اینکه انواع رژیم های کاهش وزن، دارای مزایا و معایب خاص خود هستند، اظهار کرد: با توجه به وجود گروهی از مواد غذایی مورد نیاز بدن در محصولات حیوانی، عدم استفاده از این مواد غذایی، همراه با عوارض نامطلوب است.
این کارشناس تغذیه، با بیان اینکه چاقی بيمارى مزمنى است كه به علت عدم تعادل ميزان انرژى مواد غذایی و سوخت آن ایجاد می شود، ادامه داد: علل ارثی، مصرف بیش از حد مواد غذایی، دریافت کالری بیش از نیاز روزانه، عدم تحرک کافی و فشارهای روحی در ایجاد این مشکل موثر است.
رنجبر خاطرنشان کرد: امروزه برای سنجش تعادل قد و وزن، از فرمولی به نام BMI استفاده می شود که اعداد بیم 20 تا 25، نرمال بودن فرد و اعداد بالای 25، اضافه وزن فرد را نشان می دهد.
گفتنی است: برای محاسبه شاخص BMI  از فرمول وزن بر حسب کیلوگرم تقسیم بر مقدار قد بر حسب متر استفاده می شود.

كنترل گيرنده‌هاي طعم و مزه در روده و مبارزه با چاقي

  
هدف‌گيري گيرنده‌هاي طعم و مزه در روده مي‌تواند باعث درمان چاقي شود. 
به گزارش وب‌دا، به نقل از نشريه غدد درون‌ريز و متابوليسم، گروهي از محققان با انجام تحقيقات خود دريافتند هدفگيري سنسورهاي طعم و مزه در روده ممكن است باعث ايجاد استراتژي جديد و اميدواركننده‌اي عليه چاقي و بيماري‌هاي وابسته به آن مانند بيماري‌هاي متابوليكي و ديابت شود. 
براساس اين گزارش محققان افزودند: شواهد به دست آمده نشان مي‌دهد كه هدف قرار دادن سنسورهاي طعم و مزه در سلول‌هاي موجود در روده به صورت انتخابي مي‌تواند باعث انتشار هورمون‌هايي شود كه منجر به انعكاس سيگنال‌هايي جهت احساس پري و سيري ‌شوند و اين اثرات به دست آمده مي‌توانند چاقي و ديگر بيماري‌هاي وابسته به آن را درمان نمايند.
نتايج ديگر اين مطالعه افزود: تقليد از اثرات فيزيولوژيكي به دست آمده در اثر وعده‌هاي غذايي مي‌تواند طوري باعث فريب بدن شود كه انگار آن وعده غذايي را مصرف كرده است.
به گفته محققان اثرات حاصل از اعمال جراحي خاص نظير باي پس معده و غيره جهت از دست دادن عمقي وزن و يا كاهش شيوع ديابت و ساير شرايط مرتبط با چاقي هنوز به طور كامل درك نشده است اما ممكن است اين اعمال جراحي نيز باعث ايجاد تغييراتي در انتشار هورمون‌هاي روده شود كه در اين ميان هدف‌گيري گيرنده‌هاي اضافي طعم و مزه كه بر آزادسازي هورمون‌هاي كنترل كننده مصرف مواد غذايي تأثير دارند مي‌تواند يك راه جديدي براي تقليد اين اثرات در روشي غير جراحي و غيرتهاجمي باشد.
گفتني است: مطالعات ديگر در آينده نشان خواهند داد كه كدام يك از گيرنده‌هاي طعم و مزه ممكن است داراي اهداف دارويي مؤثري براي پيشگيري و درمان چاقي و ديابت داشته باشد.

*الکترولیز جهت بیرون کشیدن سموم بدن + نوردرمانی

فرناز بروجردی زاه

کارشناس ارشد از دانشگاه شفیلد انگلستان
استاد دانشگاه


 *الکترولیز جهت بیرون کشیدن سموم بدن
 
O ازبین بردن رسوبات فلزات سنگین مانند سرب وجیوه
O افزایش انرژی طبیعی بدن بعلت تخلیه اسیدهای مضر
O افزایش آرامش و خواب عمیق
O کاهش سریع اسید اوریک و اسید لاکتیک
O بهبود کار غدد لنفاوی و تقویت متا بولیسم بدن
O کمک به بهبود کلیه بیماریهای پوستی
O رفع خستگی مزمن و کمک به بهبودافسردگی و کاهش اضطراب
O کمک به کاهش وزن
O برطرف کننده برونشیب و گرفتگی سینوس ها
O رفع گرفتگی ماهیچه ها و بالابردن ایمنی بدن
O تنظیم گردش خون  و رفع اختلالات آن
O تقویت حافظه و سیستم ایمنی بدن
O کمک به بهبود دردهای عضلانی و استخوانی
O کمک به درمان سوء مصرف مواد مخدر
O درمان بیماری JET-LAG بدون عوارض جانبی

 
خیابان افریقا بالاتر از میرداماد. نبش آناهیتا
ساخنمان پزشکان آناهیتا ط 2 واحد 5