رژیم لاغری با عسل

عسل، مناسب‌ترین شیرینی‌ برای افراد چاق، دارای اضافه‌وزن و حتی در حال رژیم است؛ البته به شرطی که بیشتر از یک قاشق غذاخوری در روز مصرف نشود.
آفتاب: نقل از همشهری آنلاین: متخصصان تغذیه می‌گویند: عسل طبیعی از جمله مغذی‌ترین محصولاتی است که سرشار از منیزیم، پتاسیم، کلسیم، آهن و برخی ویتامین‌ها مانند انواع ویتامین‌های گروه B است و به همین دلیل مصرف روزانه آن همیشه توصیه می‌شود.

در این بین، گروهی از افراد به دلیل ترس از بروز اضافه‌وزن سراغ عسل نمی‌روند اما این یک باور نادرست است چرا که پژوهش‌های اخیر متخصصان نروژی نشان می‌دهد عسل، مناسب‌ترین شیرینی‌ برای افراد چاق و دارای اضافه‌وزن و حتی در حال رژیم است؛ البته به شرطی که بیشتر از یک قاشق غذاخوری در روز مصرف نشود.

از طرفی مصرف مداوم و به‌ اندازه عسل‌ طبیعی به از بین بردن چربی‌های بدن به‌ ویژه چربی‌های اطراف قلب بسیار کمک می‌کند و به همین دلیل در پیشگیری از بروز سکته‌های قلبی نیز مؤثر است.

علاوه بر این، عسل به دلیل کالری بسیار کمی ‌که دارد، از جمله مواد‌غذایی شیرین محسوب می‌شود که مصرف روزانه آن برای افراد چاق مشکل‌ساز نیست؛ حتی درمانگران طب سنتی هندوستان به افراد مبتلا به اضافه‌ وزن توصیه می‌کنند، برای کاهش وزن هفته‌ای 3 تا 4 بار، شربت عسل و دارچین بخورند.

برای تهیه این شربت کافی است، یک فنجان آب‌جوش را با 2 قاشق چای‌خوری عسل و یک قاشق چای‌خوری دارچین ترکیب کرده، پیش از مصرف صبحانه میل کنند.

حساسیت غذایی چه نشانه هایی دارد؟

حساسیت غذایی چه نشانه هایی دارد؟
حساسیت های غذایی بسیار شایع هستند و لیست خوراکی های آلرژی زا می‌تواند بسیار بسیار طولانی باشد، تازه این بدون به میان آوردن حساسیت های متقاطع است!

 آیا انواع مختلف علائمی که به واسطۀ حساسیت غذایی به وجود می‌آیند را می‌شناسید؟

منشأ حساسیت غذایی چیست؟
این نوع حساسیت هم، مثل بقیۀ انواع حساسیت ها (حساسیت به خانوادۀ کرم ها، موی حیوانات، گرده ها، لاتکس و...)، به خاطر واکنش بیش از حد به یک عنصر است. بدن به اشتباه آن عنصر را خطرزا می‌شناسد و اقداماتی برای مبارزه با آن انجام می‌دهد.
واکنش حساسیتی چه زمانی خود را نشان می‌دهد؟
بعد از تماس داشتن یا خوردن مادۀ خوراکی خطرناک واکنش حساسیتی خود را نشان می‌دهد. اما توجه داشته باشید که چندین شیوۀ تماس گوناگون و حساس وجود دارند که باعث برانگیختن حساسیت غذایی می‌شوند: 

کاهش وزن به سبک چینی!

کاهش وزن به سبک چینی! رسیدن به وزن ایده‌آل راه چندان پیچیده‌ای نیست اگر متناسب با شرایط جسمی و روحی خود یکی از درمان‌های طبیعی مانند اصلاح رژیم غذایی، هومیوپاتی، طب سنتی چین یا هند را انتخاب کرده و با رعایت نکات و دستورات آن آرام‌آرام به وزن دلخواه خود نزدیک شوید.

برترین مجله اینترنتی ایران

مجله سیب سبز:  رسیدن به وزن ایده‌آل راه چندان پیچیده‌ای نیست اگر متناسب با شرایط جسمی و روحی خود یکی از درمان‌های طبیعی مانند اصلاح رژیم غذایی، هومیوپاتی، طب سنتی چین یا هند را انتخاب کرده و با رعایت نکات و دستورات آن آرام‌آرام به وزن دلخواه خود نزدیک شوید. مهم‌ترین نکته برای دستیابی آسان به این هدف علاوه بر کمک گرفتن از شیوه‌های درمانی، رعایت نکات و دستوراتی ساده اما کاربردی است که اجرای آنها به صورت روزانه می‌تواند مدت زمان معمول کاهش وزن را در افراد مبتلا به اضافه وزن یا چاقی به نصف مدت زمان رایج، کاهش دهد.

1. افزایش وعده‌ها

‌یکی از مفیدترین شیوه‌های کنترل اشتها و کاهش وزن، افزایش تعداد وعده‌های غذایی از 3 به 5 وعده و مصرف موادغذایی کم‌کالری و سرشار از سبزیجات،میوه و فیبر است.

قرص های لاغری قابل استفاده کدامند؟

قرص لاغری غیر ممنوع را به شما معرفی می کنیم مطالعات انجام شده در کشورمان نشان می‌دهد که 50 درصد مردان و 66 درصد زنان بالای 40 سال کشور دچار اضافه‌وزن و چاقی هستند. پس خیلی دور از ذهن نیست که همه دورو بری‌هایمان مدام دنبال بهترین و البته کوتاه‌ترین راه لاغری باشند؛ چربی‌سوزها!

برترین مجله اینترنتی ایران

مجله سیب سبز: چای سبز، کارنیتین، قرص slim quick، قرص سرکه سیب، قرص ونوستات، زنولیپ و... این اسم‌ها برایتان آشنا هستند؟ شما هم چاق هستید یا اضافه وزن دارید و دنبال راهی برای کاهش وزن می‌گردید؟

مطالعات انجام شده در کشورمان نشان می‌دهد که 50 درصد مردان و 66 درصد زنان بالای 40 سال کشور دچار اضافه‌وزن و چاقی هستند. پس خیلی دور از ذهن نیست که همه دورو بری‌هایمان مدام دنبال بهترین و البته کوتاه‌ترین راه لاغری باشند؛ چربی‌سوزها!

شاید شما هم این نوع داروها را بدون مراجعه به پزشک و با اعتماد به تعریف‌های دهان به دهان اطرافيان مصرف کرده و هیچ‌وقت هم به مورد تایید بودن‌شان دقت نکرده باشید اما بد نیست بدانید که بیشتر چربی‌سوزها حاوی آمفتامین هستند و عوارض جانبی فراوانی مانند پریشانی افکار، تمایل به خودکشی، اختلالات دریچه قلب و مشکلات کبدی را در برخی مصرف‌کنندگان ایجاد می‌کنند؛ بنابراین به سادگی نمی‌توانند مجوز تولید انبوه و عرضه در بازار مصرف را بگیرند. پس بهتر است کمی محتاط‌تر عمل کنید و حداقل دنبال مصرف داروهای مجاز باشید. 

شاهی، دارای بیش از ۴۰خاصیت دارویی است

  شاهی، یکی از قدیمی ترین گیاهانی است که انسان مصرف می کند. این گیاه کنار رودها و جویبارها با جریان آب، رشد می کند. شاهی منبع عالی ویتامین های E،C، B6،B2،B1 ، منگنز و کاروتن است. علاوه بر آن کلسیم، فیبر، آهن ومس نیز دارد. شاهی بیش از ۴۰خاصیت دارد که در این مطلب به نقل از «ehow» به برخی از آن ها اشاره می کنیم.

* مولکول های ضد سرطانی را در عرض یک ساعت در خون افزایش می دهد.

* تقویت کننده مغز و سیستم عصبی است.

* تصفیه کننده خون و تقویت کننده بدن است.

* به هضم غذاهای سنگین کمک می کند.

* سولفور شاهی، به جذب پروتئین و ساخت سلولی کمک می کند.

* پتاسیم شاهی برای کاهش وزن مفید است.

* مخلوطی از آب شاهی و سرکه خستگی و خواب آلودگی را رفع می کند.

* برای درمان حساسیت و عطسه استفاده می شود.

خیار جزو مهمی از یک رژیم غذایی کم کالری است

  متخصصان تغذیه می‌گویند برای افرادی که به دنبال یک رژیم غذایی کم کالری برای کاهش وزن هستند، خیار یک خوردنی مناسب است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، حجم زیادی از خیار (95 درصد) آب است، کالری اندکی دارد و محتوای کربوهیدرات آن نیز پایین است.

به گزارش روزنامه اکسپرس، مقادیر کم این میوه حاوی ویتامین A، برخی از ویتامین‌های گروه B، ویتامین C، فولیت، پتاسیم، سلنیوم، سیلیکون و اسید آلفا هیدروکسید است که همگی جزو ویتامین‌ها و املاح مفید و ضروری برای حفظ سلامت بدن هستند. سیلیکون و اسید آلفا هیدروکسیل موجود در خیار برای پوست و مو و ناخن‌ها و سلامت استخوان‌ها مفید است. سیلیکون همچنین نقش حیاتی در پیشگیری از بیماری‌های قلبی، بی‌خوابی و اختلالات پوستی ایفا می‌کند. خیار هم‌چنین به دلیل خاصیت ملایم ادرار‌آوری که دارد برای پاکسازی مجاری ادراری از جمله اسید اوریک اضافی مفید است.

همچنین این میوه خواص ضد التهابی دارد و در کاهش خطر ابتلا به آرتریت، بیماری‌های پوستی مثل اگزما موثر بوده و در کاهش وزن نیز نقش سودمندی دارد.


10 نکته برای مصرف بیشتر لبنیات کم چرب بیشتر

  گروه لبنیات شامل شیر، ماست، پنیر، و شیرسویای غنی شده می‌باشد. این گروه حاوی کلسیم، ویتامین د، پتاسیم، پروتئین و دیگر مواد مغذی مورد نیاز برای سلامتی در طول دوران زندگی هستند. انتخاب‌ها باید از انواع کم چربی یا بدون چربی باشند تا میزان کالری دریافتی و چربی اشباع کاهش داده شود. شما به چه مقدار از این مواد غذایی نیازدارید؟ کودکان بزرگتر، نوجوانان و بزرگسالان به ۳ واحد در روز نیاز دارند، درحالی که کودکان سنین ۴ تا ۸ سال به ۵,۲ واحد و کودکان ۲ تا ۳ سال به ۲ واحد نیاز دارند.

۱/ چربی را بگیرید
شیربدون چربی (خامه گرفته) یا کم چرب (۱%) بنوشید. اگر درحال حاضر از شیر کامل استفاده می‌کنید، به تدریج استفاده از انواع کم چرب‌تر را شروع کنید. این تغییرمقدارکالری‌های دریافتی را کاهش می‌دهد، اما کلسیم و دیگر مواد مغذی ضروری آن تغییری نمی‌کنند.

۲/ مصرف پتاسیم و ویتامین د را بیشتر کنید و سدیم را کاهش دهید
شیر یا ماست بدون چربی یا کم چربی را بیشتراز پنیر مصرف نمایید. شیر و ماست پتاسیم بیشتر و سدیم کمتری در مقایسه با بیشتر پنیرها دارند. همچنین، تقریباً تمام شیرها و بسیاری از ماست‌ها با ویتامین د غنی‌سازی می‌شوند.

آیا کله پاچه به جوش خوردن سریع استخوان‌های شکسته کمک می‌کند؟

 عضو هیات مدیره انجمن علمی جراحان ارتوپدی ایران، با بیان اینکه تاکنون هیچ مطالعه علمی مبنی بر تاثیر کله پاچه در بهبود شکستگی استخوان‌ها انجام نشده است، گفت: بنابراین نمی‌شود آن را تایید کرد اما درباره بی تاثیر بودن آن نیز نمی‌توان با اطمینان سخن گفت. مسلم است که کله پاچه حاوی پروتئین بوده و در بهبود استخوان جوش خورده موثر است.


دکتر رضا شهریار کامرانی در گفت‌وگو با (ایسنا)، درباره خارج کردن وسایلی نظیر پلاتین، پلاک و پیچ که برای درمان شکستگی‌ها در استخوان کار گذاشته می‌شوند، اظهار کرد: در برخی موارد عدم خروج پلاک‌ها از اندام تحتانی باعث پوکی استخوان می‌شود.وی افزود: تا 10 سال گذشته، پیشنهاد کلی این بود که هر وسیله‌ای در اندام تحتانی کار گذاشته می‌شود بایستی خارج شود، ولی در حال حاضر اگر میله داخل کانال استخوان باشد چون نیرو را به استخوان منتقل می‌کند نیازی به خارج کردن آن نیست، اما اگر پلاکی باشد که روی استخوان باشد، خارج کردن آن در اولویت است.


این متخصص ارتوپدی با اشاره به این که در اندام فوقانی نیازی به خارج کردن وسیله از استخوان نیست، عنوان کرد: اما اشخاصی که به انجام ورزش‌های تماسی چون تکواندو مشغول هستند، نیاز است وسیله را خارج کنند.کامرانی افزود: هیچ‌گاه نباید تصور شود خارج کردن وسیله یک عمل ساده است،

ترکیبات موجود در شکلات از سرطان پیشگیری می‌کند




کارشناس و مشاور علوم تغذیه و رژیم درمانی گفت: ترکیبات موجود در شکلات از سرطان پیشگیری می‌کند.سمیه صمدی در گفت وگو با (ایسنا)، در خصوص میزان استفاده از نمک در غذاها اظهار داشت: بهتر است در طبخ غذا از مواد اولیه کم نمک استفاده شود و همچنین برای پخت پاستا، برنج، غلات و سبزیجات از نمک استفاده نشود.وی ادامه داد: قبل از آن که به غذا نمک افزوده شود مزه آن را بچشید و در صورت نیاز نه از روی عادت به غذا نمک اضافه کنید.


کارشناس و مشاور علوم تغذیه و رژیم درمانی یادآور شد: میوه و سبزیجات تازه نمک کمی دارند و برای پخت غذا به جای نمک از گیاهان، چاشنی‌ها و آب میوه‌ها استفاده شود.صمدی با اشاره به اینکه محدودیت نمک سبب کاهش فشار خون یا جلوگیری از حمله قلبی می‌شود، گفت: بهترین راه برای کنترل فشار خون بالا استفاده از مقادیر زیاد میوه و سبزیجات، از دست دادن وزن اضافه و استفاده کمتر از روغن‌های اشباع است.


وی تصریح کرد: بسیاری از پزشکان حتی به افرادی که فشار خون بالایی ندارند توصیه می‌کنند که نمک غذایشان را محدود کنند این توصیه احتمالا برای ورزشکاران مفید است.کارشناس و مشاور علوم تغذیه و رژیم درمانی اظهار داشت: افرادی که ورزش‌های سخت و شدید انجام می‌دهند می‌دانند در صورتی که نمک استفاده نکنند نمی‌توانند سدیمی که بدنشان از طریق عرق کردن از دست داده است را بازیافت کنند اگر نتوانند نمک از دست رفته را جبران نمایند ریسک کم آبی، گرفتگی‌های عضلانی و آسیب دیدگی افزایش می‌یابد.

انگور و یک عالمه فایده


فصل انگور است، این میوه‌ خوشمزه و پرخاصیت را از دست ندهید. فرقی نمی‌کند انگور سفید باشد یا قرمز. این میوه منبع مواد مغذی فوق‌العاده مفید برای بدن است.انگور ضداحتباس آب است، با سرطان کولون مقابله می‌کند، کلسترول خون را کاهش می‌دهد و غیره. برای آشنایی و مرور گلچینی از خواص این میوه‌ بهشتی با ما همراه شوید.
مقابله با سرطان کولون
به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ در سال 2005 محققان دانشگاه ایلی نویز آمریکا 10 نوع فلاون جدید در انگور کشف کردند. به عقیده‌ محققان این فلاون‌ها قادر به خنثی کردن فعالیت آنزیمی هستند که در ابتلا به سرطان نقش دارد. این فلاون‌های مفید به ویژه باعث پیشگیری از سرطان‌های مربوط به دستگاه گوارش مانند سرطان کولون می‌شود. برای این که از آنتی اکسیدان‌های این میوه بیشترین بهره را ببرید بهتر است که انگور قرمز یا سیاه را بیشتر مصرف کنید. در این نوع انگورها آنتی اکسیدان‌های بیشتری نسبت به انگور سفید وجود دارد.
برای دندان‌ها خوب است
نتایج پژوهشی که در سال 2009 در دانشگاه ایلی نویز انجام و در Journal of Nutrition به چاپ رسیده است نشان می‌دهد که انگور جلوی انتشار باکتری‌های دهان که مسئول پوسیدگی دندان هستند را می‌گیرند. این خاصیت ضدباکتریایی انگور مدیون وجود دو ماده به نام‌های اولئانولیک اسید و آلدئید اولئانولیک است که در پوست این میوه قرار دارد. البته به عقیده برخی از متخصصان باید روی این خاصیت انگور مطالعات بیشتری انجام شود اما شکی وجود ندارد که قندهای موجود در انگور مانند قندهای صنعتی باعث انتشار باکتری و پوسیدگی دندان نمی‌شود. در مصرف هیچ ماده‌ غذایی زیاده‌روی نکنید. انگور نیز از این قاعده مستثنی نیست. این میوه‌ پرخاصیت اگر به اندازه مصرف شود گامی است در جهت حفظ سلامتی همه‌ ما.

کیوی چینی نخورید!

برخی سودجویان چینی برای فروش بیشتر میوه کیوی آنها را در مایع شیمیایی خوابانده تا زودتر رشد کنند که این اقدام موجب بروز بیماری در مصرف کنندگان می‌شود.
میوه کیوی ده سالی است که میهمان سفره های ایرانیان شده است و شمال کشور هم به دلیل داشتن شرایط مناسب پرورش این میوه همچنان باغات خود را زیر کشت این میوه کرده اند.در مورد تاریخچه کیوی می توان اینگونه گفت که این میوه در جنوب چین توسط  یک کشاورز برای اولین بار به عمل آمد و در آنجا میوه ملی چین نامیده شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ پیوند این میوه بعد از رشد حدود یک هفته‌ای تبدیل به نهال و قابل قلمه زدن است. این روش از متداول‌ترین روشهای کاشت نهال کیوی در دنیا به خصوص کشور چین است و این کشور یکی از بزرگ‌ترین کشورهای صادر کننده نهال پیوندی این میوه محسوب می شود.
کیوی سرشار از ویتامینC بوده و مقدار پتاسیم آن از نظر وزنی تا حدی کمتر از موز است. همچنین دارای ویتامین A‘E کلسیم آهن و اسید فولیک است و یک عدد کیوی متوسط ۴۶ کالری انرژی دارد.حال بر خلاف خصوصیات و فواید این میوه اخیرا دیده شده که میوه کیوی با قیمت ارزان توسط دست فروشان عرضه میشود. که معمولا بزرگی این میوه در قفسه فروشگاهها توجه شما (مشتری) را جلب می کند.

آیا می دانید برای افزایش رشد سریع موی خود چکار بايد كرد؟

ماساژ عصاره یا اسانس رزماری بر پوست تاثیر خوبی بر افزایش سرعت رشد مو دارد.
هنگامه فتاحی، متخصص پوست و مو در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: ماساژ عصاره یا اسانس رزماری بر پوست تاثیر خوبی بر افزایش سرعت رشد مو دارد.

وی در ادامه مطلب خود افزود: مصرف موضعی این عصاره بر پوست سر کمک می کند تا ریزش مو کمتر شده و ریشه مو تحریک شده و ساقه مو با سرعت بیشتری رشد کند.

فتاحی تصریح کرد: عصاره این گیاه را می توان به تنهایی یا با اضافه کردن به شامپوی روزانه خود مصرف کنید.

وی در ادامه گفت: برای این منظور بهتر است به یک شامپوی 200 میلی متری در حدود 500 میلی متر عصاره رز ماری اضافه کنند.

این متخصص پوست و مو اظهار داشت: علاوه بر این می توانید بعد از حمام کردن عصاره خالص این گیاه را روی مو و پوست سرتان بمالید.

فتاحی خاطر نشان کرد: ماساژ این گیاه موجب افزایش جریان گردش خون در ناحیه سر شده و در نهایت موجب بهبود غذا رسانی به ریشه موها می شود.

کمبود ید مهمترین عامل عقب ماندگی ذهنی است

 کمبود ید مهمترین عامل عقب ماندگی رشد ذهنی بشر است که البته قابل پیشگیری است.
به گزارش وب دا، کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی کاشان با اشاره به اینکه ید یکی از ریز مغذی های اساسی است، گفت: تولید هورمون تیروئید و تاثیر این هورمون در سلامت و اعمال حیاتی انسان از دوران جنینی، کودکی و بلوغ دلیل عمده اهمیت ید است.
حسن نخودکار افزود: کمبود ید سبب بروز اختلال های وسیعی بر توانایی های ذهنی و جسمی افراد جامعه بخصوص در کودکان و نوجوانان می شود.
وی شایعترین تجلی بالینی این کمبود را به صورت گواتر عنوان و تصریح کرد: بسیاری از اثرات کمبود ید در کاهش فعالیت مغزی می باشد که ممکن است به طور ظاهری نمایان نباشد.
وی با اشاره به اینکه علی رغم آنکه از سال 2000 میلادی تاکنون جمهوری اسلامی ایران بعنوان کشور عاری از کمبود ید در منطقه شناخته شده است، اظهار داشت: لیکن متاسفانه تبلیغات ناآگاهانه و وسیع انواع نمک های سنگ، دریا و دریاچه با عنوان نمک های طبیعی و داشتن خواص درمانی و عدم تاثیر مصرف در بیماران دارای فشارخون بالا، بیماران قلبی، دیابتی و زنان باردار و هزار و یک خاصیت غیر واقع، غیر منطقی و غیر علمی به عنوان یک تهدید جدی برای هم میهنانمان تبدیل شده است.

زنان و افراد چاق مستعد ابتلاء به خار پاشنه هستند

عضو هیئت مدیره انجمن جراحان ارتوپدی هشدار داد: زنان و افراد چاق استعداد بیشتری برای ابتلا به خار پاشنه دارند و پوشیدن کفش نامناسب باعث تحریک خار پاشنه و افزایش التهاب می‌شود.

دکتر محسن توکلی در بیستمین کنگره سالانه انجمن جراحان ارتوپدی ایران افزود :پوشیدن کفش نامناسب در ایجاد درد پاشنه پا موثر است و باعث تحریک خار پاشنه می شود .

وی در عین حال گفت : این مورد به تنهایی عامل ایجاد خار پاشنه نیست و زنان و افراد چاق استعداد بیشتری برای ابتلاء به خار پاشنه دارند.

توکلی با بیان این که در بروز درد پاشنه پا عواملی نظیر التهاب تاندون‌ها، بیماری‌های رماتیسمی، دیابت، انواع فاسیت‌ها و آبسه‌های عمقی زیر پوستی دخالت دارند، گفت: در کودکان نیز ممکن است به دنبال رشد استخوانی، قد کشیدن ساق و کشش تاندون آشیل روی آن ناحیه، درد پاشنه پا اتفاق بیافتد.

بهبود سلامت روان با مصرف مداوم ميوه و سبزي

 با خوردن 7 وعده ميوه و سبزي در طول روز شادي و سلامتي را براي خود به ارمغان بياوريد. 
به گزارش وب‌دا، به نقل از نشريه ساينس ديلي محققان بهداشت عمومي از دانشكده پزشكي وارويك با بررسي عادات غذا خوردن 80000 نفر در انگليس دريافتند كه سلامت روان و شادكامي با دفعات زياد مصرف ميوه و سبزي در طول روز افزايش مي‌يابد و اين تندرستي و سلامتي با خوردن 7 بار ميوه و سبزي در روز به اوج خود مي‌رسد.
براساس اين گزارش محققان افزودند كه اين مطالعه تمايز ميان انواع سبزيجات و ميوه‌ها را بررسي نكرده و هر وعده را شامل 80 گرم ميوه و سبزي توصيف مي‌كند.
به گفته محققان غربي خوردن 5 بار ميوه و سبزي در طول روز براي سلامت قلب و عروق و محافظت در برابر خطر ابتلا به سرطان مفيد است و اين در حالي است كه امروزه يك چهارم جمعيت انگليس فقط يك بار در روز ميوه و سبزي مي‌خورند و يا اصلاً از آنها بهره نمي‌برند.
نتايج ديگر اين مطالعه افزود كه قدرت ميوه‌ها و سبزيجات در تقويت سلامتي تعجب‌آور است و البته در مورد ارتباط علت و معلولي اين مطالعه و مكانيسم‌هاي احتمالي آن بايد تحقيقات بيشتري انجام گيرد ولي اين كارآزمايي تصادفي نيز در حال حاضر بايد در نظر گرفته شود.

چاقی و بیماریهای ناشی از آن در کمین کودکان ایرانی

به‌طور تقریبی از هر سه کودک و نوجوان بین 2 تا 19ساله، یک نفر اضافه وزن دارد.
به گزارش وب دا، بر اساس تحقیقات انجام شده، بیش از ۷۰درصد کودکان چاق اگر به حال خود رها شوند، به بزرگسالان چاق تبدیل می‌شوند و این امر بدون شک یکی از معضلات اصلی جامعه‌در آينده نیز محسوب می‌شود.
بر اساس این گزارش، تغییر در شیوه زندگی، افزایش زندگی های آپارتمانی و تغییر الگو بازیهای پرجست و خیز کودکانه به سمت بازیهای رایانه ای در سال‌های اخیر سن ابتلا به این بیماری را بسیار كاهش داده است و شمار کودکان و نوجوانان چاق در کشور رو به افزایش است.
كارشناس مسئول واحد بهبود تغذيه مركز بهداشت استان خراسان رضوي در این زمینه اظهار داشت: بر اساس تحقیقات انجام شده 7 درصد کودکان زیر شش سال مشهد دچار اضافه وزن و یا چاقی هستند.
دكتر زهرا اباصلتي با اشاره به اينكه 4درصد از كودكان ما از لاغري و 2درصد از كوتاه‌قدي رنج مي‌برند، خاطر نشان کرد: نتايج تحقيقات و سنجش‌هايي كه قبل از مدرسه و در ابتداي ورود به آن انجام مي‌شود، نشان مي‌دهد كه كودكان و دانش‌آموزان ما، هم دچار اضافه وزن و چاقي هستند و هم از سوء تغذيه و لاغري رنج مي‌برند.
وي با اشاره به اينكه در این میان دانش‌آموزان دختر بیشتر در معرض این مشکلات قرار دارند، اظهار داشت: اين تحقيقات همچنين نشان داده كه دختران كوتاه‌قدتر و لاغرتر از پسران هم‌سنشان هستند. همچنين در مقايسه قدي كودكان استان‌ با ساير استان‌هاي كشور شاهد كوتاه‌قدي دانش‌آموزانمان هستيم.

زردچوبه و كاهش گسترش سلول‌هاي سرطاني در سرطان پروستات

فعاليت كوركومين موجود در زردچوبه مي‌تواند مانع از تشكيل متاستاز در سرطان پروستات شود.
به گزارش وب‌دا، به نقل از نشريه ساينس ديلي محققان مونيخ با انجام آزمايشات خود در مدل حيواني دريافتند كه وجود يك تركيب طبيعي در زردچوبه مي‌تواند در پيشگيري اوليه از سرطان پروستات و نيز در جلوگيري از متاستاز و گسترش سلول‌هاي سرطاني از يك بافت به بافت ديگر (پيشگيري ثانويه) بسيار مؤثر باشد.
براساس اين گزارش محققان با مشاهده فرآيندهاي ملكولي كه به طور غير طبيعي در سرطان پروستات تنظيم مي‌شوند و بررسي سرطان‌هاي پروستات و همچنين سرطان پستان كه اغلب با واكنش‌هاي التهابي مزمن و يا پنهان همراه هستند و سلول‌هاي تومورال آنها منجر به توليد التهاب سيستم ايمني مي‌شوند، افزودند كه ماده آنتي‌اكسيداني كوركومين به طور خاص واكنش پروتئين‌هاي التهابي سيستم ايمني را كاهش داده و اين عمل با اثر كاهش بروز متاستاز در مدل موش‌هاي مورد مطالعه همراه بوده است.
به گفته محققان مصرف روزانه 8 گرم كوركومين بلامانع است و خاصيت ضدالتهابي آن به مدت طولاني در طب سنتي شرقي مورد استفاده بوده است و مردان مبتلا به هيپرپلازي خوش‌خيم پروستات و همچنين زنان با سابقه سرطان سينه نيز مي‌توانند يك گروه هدف براي پيشگيري اوليه و يا ثانويه از اين بيماري‌ها باشند.
نتايج حاصل از اين گزارش همچنين افزود كه با وجود اين يافته‌ها از كوركومين نمي‌توان به عنوان يك جايگزين براي درمان‌هاي معمولي بهره برد اما اين تركيب قبل از تشكيل تومور همواره داراي نقشي حفاظتي در بروز آن داشته و يا مي‌تواند از متاستاز سلول‌هاي سرطاني جلوگيري كند.

كمبود ريز مغذي ها بزرگترين مشكل تغذيه اي در افراد


عضو مركز تحقيقات بيوشيمي وتغذيه دانشگاه علوم پزشكي مشهد گفت: يكي از بزرگترين مشكلات تغذيه اي كه در افراد مشاهده مي شود كمبود ريز مغذي هاست.
به گزارش وب دا دكتر مجيد غيور مبرهن در آستانه روز جهاني غذا تغيير عادات صحيح غذايي را يكي از مشكلات اساسي تغذيه بشر امروز دانست و اظهار داشت: استفاده زياد از فست فود، روغن نباتي، نوشيدني هاي ناسالنم مانند نوشابه و بسياري از موارد شبيه اينها جزو عادات تغذيه اي ناسالم مي باشد .
وي با اشاره به اينكه شيوع اين عادات نادرست تاثير بسيار زيادي در بروز بيماري ها دارد تصريح كرد: به عنوان مثال شيوع ديابت در جمعيت بين 35 تا 65 سال به بيش از 13 درصد رسيده است كه افزايش چشمگيري را نسبت به 8 سال پيش داشته است.
عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي مشهد با اشاره به ديگر عادات نادرست غذايي شايع در ايران خاطرنشان كرد: مصرف زياد غذاي گوشتي كه در ايران بسيار شايع است از عادات غذايي نادرست است.
دكتر غيور مبرهن ادامه داد: يك انسان بالغ بين 2 تا 3 وعده گوشتي در روز احتياج دارد حال آنكه وعده گوشتي به معناي مصرف گوشت نيست به عنوان مثال يك عدد تخم مرغ و يا يك ليوان لوبيا پخته شده و يا موارد مشابه زياد ديگري در رژيم غذايي يك وعده گوشتي به حساب مي آيد.
وي در ادامه با بيان اينكه افراد داراي مشكلات اقتصادي نيز مي توانند تغذيه سالمي داشته باشند گفت : به عنوان مثال مصرف ماهي كه در كشور ما بسيار پايين است مي تواند بسيار اقتصادي تر واز مصرف گوشت باشد كه در كشور ما بسيار زياد است.

نقش ويتامين Cدر كاهش بروز پوكي استخوان


استفاده از ويتامين C‌ توانست مانع از رشد پوكي استخوان در مدل حيواني شود.  به گزارش وب‌دا، به نقل از نشريه plosone ، محققان دانشكده پزشكي مونت سينايي براي اولين بار در يك مدل حيواني نشان داده‌اند كه ويتامين C‌ به طور فعالانه مي‌تواند در برابر پوكي استخوان از بدن محافظت كند.
براساس اين گزارش محققان با تجويز مقادير زياد ويتامين C‌ به مدت 8 هفته در گروهي از موش‌هاي بدون تخمدان كه مورد خوبي براي كاهش تراكم استخوان هستند و مقايسه ميزان پوكي استخوان آنها در پايان دوره با موش‌هاي فاقد تخمدان كه ويتامين C‌ دريافت نكردند، مشاهده كردند ميزان تراكم استخوان در گروه اول بسيار كمتر از گروه شاهد بوده است.
نتايج حاصل از اين گزارش حاكي است كه ميزان پوكي استخوان در موش‌هاي مورد مطالعه بااندازه‌گيري تراكم استخوان آنها در ستون فقرات، استخوان ران و ساق پاي آنها صورت گرفته است.
به گفته محققان تحقيقات بيشتر نيز مي‌تواند در كشف مكمل‌هاي غذايي براي پيشگيري از پوكي استخوان كه تعداد زيادي از افراد سالمند را تحت تأثير قرار مي‌دهد مؤثر باشد.

خشم اشتها

فرزانه فولادبند/«ميزگرد تغذيه» درباره اضافه وزن آقاي تارنگ مهدي‌زاده با حضور
دکتر محمدرضا وفا متخصص تغذيه و رژيم درماني دکتر عليرضا استقامتي فوق تخصص غدد و متابوليسم دکتر منوچهر قاروني متخصص قلب و عروق
دکتر غلامرضا امين متخصص فارماکوگنوزي

با اينکه گاهي به دليل بيماري يا شرايط خاص بايد پرهيزهاي غذايي را جدي بگيريم و براي حفظ سلامتمان براي مدتي کوتاه يا طولاني، بيشتر مراقب غذا خوردنمان باشيم، گذشتن از کنار غذاهاي خوشمزه آسان نيست و آنقدر اراده و انگيزه مي‎خواهد که حتي گاهي افراد با اراده نيز از عهده‌اش برنمي‌آيند...
هرچند خيلي از مهمانان «ميزگرد تغذيه» با اراده و انگيزه توانسته‌اند اين کار را انجام دهند اما ميزگرد اين هفته مربوط به کسي است که بايد وزن کم کند اما به دليل اشتهاي زياد نمي‎تواند رژيم بگيرد. او که چند سالي است با اين مشکل مواجه شده، تصميم گرفته است دراين?باره با «سلامت» مشورت کند و راه حل مشکلش را از متخصصان «سلامت» بخواهد. تارنگ مهدي‌زاده مرد 33ساله‌اي است که با 176سانتي‌متر قد و 107کيلوگرم وزن، شاخص توده بدني‌اش 5/34 يعني در محدوده چاقي است. او که براي رسيدن به محدوده وزن طبيعي حداقل بايد 30کيلوگرم وزن کم کند، مي‎گويد: «اشتهايم خيلي زياد است و نمي‎توانم در مقابل غذا مقاومت کنم. شايد باور نکنيد اما حدود 5سال است مي‎خواهم وزنم را پايين بياورم اما به دليل اشتهاي زياد نمي‎توانم رژيم بگيرم و اراده اين کار را ندارم.» آقاي مهدي‌زاده که در يک مانتو فروشي کار مي‎کند، درباره «سلامت» هم مي‎گويد: «حدود 2سال است «سلامت» مي‎خوانم. همه مطالب هفته‌نامه را مي‎خوانم اما به مباحث مربوط به گياهان دارويي و خواص درماني گياهان بيشتر علاقه دارم.»
تارنگ مهدي‌زاده که از اشتهاي زيادش گله دارد، مي‌گويد:
نمي‌توانم رژيم بگيرم