از خوردن فست فود پرهیز کنیم


نیستانی، متخصص تغذیه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: ماه مبارک رمضان نکته کلیدی که دارد این است که افراد را ملزم می کنند تا رفتار تغذیه ای قانون مندي داشته باشند تا از بروز مشکلات تغذیه ای جلوگیری کند.

وی افزود: برای آماده شدن در ماه مبارک رمضان بهتر است که قبل از این ماه مصرف مایعات و مرکبات را افزایش دهیم. همچنین استفاده از روغن زیتون در وعده های غذایی قبل از ماه مبارک رمضان توصیه می شود.

پيشگيري از چاقي عامل مهم حفظ سلامت عضلات و استخوان ها


دبير انجمن جراحان ارتوپدي كشور گفت: پيشگيري از چاقي عامل مهم حفظ سلامت عضلات و استخوان ها است.
به گزارش گروه علمي، پزشكي باشگاه خبرنگارانبه نقل از وب دا؛ دكتر سيد تقي نور بخش با اشاره به اين كه در افراد چاق به علت كاهش فشار بر روي عضلات شكمي، گودي كمر ايجاد مي شود، گفت:‌ پيشگيري از چاقي و افزايش وزن، خصوصا چاقي در ناحيه شكم به سلامت سيستم اسكلتي كمك مي كند.

7 درصد افراد دچار ریفلاکس مري می شوند


شایعترین بیماری های گوارش در مری ریفلاکس است که 7 درصد جمعیت در هفته یکبار به آن مبتلا می شوند.
دکتر مهرداد حق ازلی فوق تخصص بیماری های گوارش بالغین در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: شایعترین بیماری های گوارش در مری برگشت محتویات معده به مری یا همان ریفلاکس است که در دهه دوم یا سوم زندگی شدت آن افزایش می یابد.
 وی گفت: 7 درصد جمعیت در هفته یکبار دچار ریفلاکس معده می شوند علائم این بیماری ترش کردن، بادگلو، نفخ تا گلو درد ، گوش درد و سینوزیت که این علائم در افراد ممکن است متفاوت باشد.
 حق ازلی اظهار کرد: نحوه غلط زندگی باعث ایجاد این بیماری و نحوه درست زندگی نیز آن را کنترل می کند.
 این فوق تخصص بیماری های گوارشی بالغین عنوان کرد: افرادی که این علائم را دارند باید حجم وعده غذایی را کاهش داده و از مصرف چای پررنگ و قهوه خودداری کنند، این نحوه صحیح زندگی تا حدودی علائم را کنترل می کند.

آيا چاي سبز در درمان سرطان پروستات مؤثر است؟


ترکيب چاي سبز و طلا در درمان سرطان پروستات موثر است.
 به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، تحقيقات جديد روي موش هاي آزمايشگاهي نشان مي دهد که ترکيب چاي سبز و طلا  مي تواند در آينده در درمان سرطان پروستات به کار رود. ترکيب چاي سبز و نانو ذرات راديواکتيويته طلا قادر به نابود کردن سلول هاي سرطاني هستند. در واقع ترکيبات چاي سبز به دليل تمايلي که به سلول هاي سرطاني دارند مي توانند ذرات طلاي راديواکتيويته را به طور مستقيم به اين سلول ها برسانند.

در زمان عصبانيت به سراغ خوراكي هاي يخچال نرويد


غم و ناراحتی باعث مشکلات مربوط به خوردن یا بیماری ای موسوم به اختلالات غذا خوردن می شود.
شقایق احمدی، کارشناس ارشد تغذیه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران عنوان کرد: مشکلات مربوط به خوردن یا بیماری های موسوم به اختلالات غذا خوردن در هر 2 جنس شیوع دارد.

وی با بیان این مطلب افزود: تحقیقات نشان داده است زنان در زمان ناراحتی ، اختلال تغذیه ای بیشتری پیدا می کنند و در واقع گرایش به غذا به عنوان یک عامل آرامش بخش در زنان بیشتر از مردان است. 

آرام غذا خوردن = قلبی سالم و اندامی دلخواه



افرادی که تند غذا می خورند تمایل بیشتری به خوردن پیدا کرده و چاق می شوند. متأسفانه باید بدانید که این رفتار حتی خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را نیز افزایش می دهد. احتمالا شما هم افرادی را دیده اید که آخر از همه سر سفره حاضر می شوند و قبل از همه غذای خود را تمام می کنند. یعنی در یک چشم به هم زدن بشقابشان را تمیز می کنند. اگر خودتان نیز خدای نکرده جزو این دسته هستید حتما این مطلب را به دقت بخوانید و در رفتار خود تجدید نظر کنید. نتایج پژوهش جدیدی که اخیرا به چاپ رسیده است نشان می دهد افرادی که تند غذا می خورند تمایل بیشتری به خوردن پیدا کرده و چاق می شوند. متأسفانه باید بدانید که این رفتار حتی خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را نیز افزایش می دهد. محققان کره ای حدود 8775 بزرگسال که به بیمارستانی در شهر سئول مراجعه کرده بودند را مورد بررسی قرار دادند.

قهوه خطر ابتلا به سرطان پوست را كاهش می دهد


تحقیقات نشان می دهد: علاقه مندان به نوشیدن قهوه کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پوست قرار می گیرند.
قهوه خطر ابتلا به سرطان پوست را كاهش می دهدتحقیقات نشان می دهد: علاقه مندان به نوشیدن قهوه کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پوست قرار می گیرند.
به گزارش سرویس پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خراسان، تحقیق بر روی ۱۱۳ هزار زن و مرد نشان داد: خطر ابتلا به سرطان پوست در بین آن دسته از افرادی که روزانه سه تا چهار فنجان قهوه می نوشند، ۲۰ درصد کمتر از افرادی است که روزانه قهوه نمی نوشند.
محققان بر اساس یافته های حاصل از این تحقیق اظهار كردند: قهوه بدون کافئین اثر مفیدی ندارد، زیرا کافئین موجود در قهوه برای پوست مفید بوده و برای جلوگیری از ابتلا به دیابت و بروز آلزایمر نیز موثر است.
بر اساس این پژوهش، کافئین موجود در قهوه به سیستم ایمنی بدن این امکان را می دهد تا سلول های سرطانی را نابود کند و همچنین اثر اشعه های ماورای بنفش آفتاب را نیز کاهش می دهد.

تاثیر حبوبات بر كاهش وزن


سلامت نیوزچرا ما باید از غذاهای تهیه شده از حبوبات نظیر انواع لوبیا، عدس، نخود، ماش و لپه استفاده کنیم؟ حتی بعضی از افرادی که استطاعت خرید گوشت‌ را ندارند نیز ترجیح می‌ دهند که بیشتر از غذاهای تهیه شده از گوشت‌های پُرچرب و غذاهای آماده‌ ی سریع نظیر پیتزا، همبرگر، مرغ ‌های سرخ شده و کباب‌های پُرچرب استفاده کنند، در حالی که از خوراکی‌ های تهیه شده از حبوبات مانند: خوراک لوبیا، عدسی ، انواع آش ‌های سنتی، آب گوشت کم‌ چرب یا خورش ‌های همراه با حبوبات مانند خورش قیمه یا قورمه سبزی در وعده ‌های غذایی خود کمتر مصرف کنند.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از فرهنگ آشتی ؛شیوع بیماری های غیرواگیر نظیر چاقی ، اختلال چربی‌ های‌ خون، دیابت، پوکی استخوان، پُرفشاری خون و سرطان خون، امروزه در نوجوانان و بزرگسالان افزایش یافته است؛ ‌طوری که بر اساس نتایج به‌ دست آمده از مطالعه ‌ی قند و چربی در تهران، ۱۸درصد از نوجوانان، ۵۷ درصد از مردان و ۶/۶۷ درصد زنان به اضافه وزن یا چاقی مبتلا هستند. همچنین نتایج مرحله ‌ی دوم این مطالعه نیز حاکی از روند رو به افزایش چاقی است که از عوامل خطرساز بیماری‌ های قلبی-عروقی و دیگر بیماری ‌های غیرواگیر می باشد.

راه كارهای غیر دارویی برای هضم بهتر غذا!



سلامت نیوز:یکی از مهم‌ترین وظایفی که بدن ما باید هر روز چندین نوبت انجام دهد، فرآیند هضم و جذب مواد غذایی است.

نکته‌های مفید و غیردارویی برای کمک به هضم و جذب بهتر مواد غذایی ارائه شده که عبارتند از: - لوازم الکتریکی را خاموش کنید. تمام ابزار الکتریکی که می‌تواند ذهن شما را آشفته کنند مثل تلویزیون، تلفن و رایانه را در حین غذا خوردن خاموش کنید. فقط به موسیقی آرام وملایم گوش كنید.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از فرهنگ آشتی ؛ بدن شما برای هضم مناسب و بهتر مواد غذایی به فضایی آرام نیاز دارد. - در وضعیت آرامش و استراحت قرار بگیرید. اگر می‌خواهید چیزی بخورید محل ساکتی را پیدا کنید، بدن خود را در وضعیت راحت قرار دهید یعنی حتما روی صندلی و پشت به صفحه تلویزیون و رایانه بنشینید. - تمرکز داشته باشید. حواس خود را به غذا خوردن جمع کنید و حتما از اینکه می‌توانید غذا بخورید از خداوند بخشنده سپاسگزاری کنید و همواره شکرگزار باشید. - استرس را از خود دور کنید. قبل از اینکه اولین قاشق غذا را در دهان بگذارید چند لحظه آرام و عمیق نفس بکشید و هرگز با عجله و استرس غذا نخورید.


راهکارهایی برای کاهش وزن در کودکان


خطر ابتلا به اضافه وزن و چاقی در کودکانی که والدین چاق دارند و یا از مادران دیابتی متولد می‌شوند، بیشتر از سایر کودکان است .

اضافه وزن و چاقی یکی از مشکلات بهداشتی - تغذیه‌ای در جهان و ایران است. تعداد مبتلایان به اضافه وزن و چاقی هم در کشورهای توسعه یافته و هم در کشورهای در حال توسعه و از جمله ایران در حال افزایش است. این مشکل با سرعت بیشتری در کودکان و نوجوانان مشاهده می‌شود

 42 میلیون کودک زیر پنج سال در دنیا دچار اضافه وزن و چاقی هستند. علل اضافه وزن و چاقی در کودکان متفاوت است که به چند مورد از آنها اشاره می‌کنیم

اگر می خواهید لاغر شوید سراغ این روش ها نروید!


روشهای لاغری و کاهش وزن بسیارند و این شما هستید که مسئولیت انتخاب درست را به عهده دارید. در زیر به روش هایی که اکثر افراد برای لاغری روی می آورند و نتیجه خوبی نمی گیرند اشاره می کنیم.

چرا کمربند لاغری نه؟

یکی از رایج‌ترین روشهای لاغری استفاده از کمربندهای لاغریست. کمربندهای لاغری دو نوعند: حرارتی و لرزشی که هیچکدام باعث سوزانده شدن چربی‌ها نمی‌شوند و تاثیری در کاهش وزن حقیقی ندارند.

کمربندهای حرارتی فقط آب را از بدن خارج می‌کنند که بعد از مدت کوتاهی با جایگزین شدن آب همه چیز به حالت اول برمی‌گردد.

11 فایدۀ چای سبز

بسیاری از ویتامین ها در چای سبز وجود دارند، مثل: C، P، B1، B2، PP و کاروتن . ویتامین C در چای سبز پس از دم کردن نیز باقی ست.

1. چای سبز موجب بهبود عملکرد تمام اعضای بدن می شود و به جلوگیری از ابتلا به روماتیسم و هپاتیت کمک می کند، همچنین موجب تنظیم ضربان قلب می شود.

2. دانشمندان معتقدند که کاتچین موجود در چای سبز پوست را جوان تر می کند.

3. چای سبز به کاهش وزن کمک می کند و چربی های ذخیرۀ بدن را کاهش می دهد و از بروز بیماری های متابولیک و رسوب چربی های مضر بر دیوارۀ رگ های خونی جلوگیری می کند و میزان کلسترول خون را کاهش می دهد.

ناهار خوردن در خانه مانع چاقی زنان


این تحقیقات پزشکی هشدار داد: زنانی که عادت به خوردن وعده ناهار در رستورانها را به طور تقریباً روزانه دارند؛ بیشتر با ناتوانی در کاهش وزن اضافی خود - نسبت به زنانی که بر خوردن این وعده مهم غذایی در خانه اصرار دارند- روبه رو هستند.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ محققان گفتند: تنظیم وعده های غذایی زنان مهمترین سلاحی است که آنها را قادر می‌سازد تا با چاقی و وزن اضافی مبارزه کنند که از جمله می‌توان به داشتن یک دفترچه یادداشت کوچک درباره عناصر غذایی مصرفی روزانه و غافل نشدن از هیچ یک از وعده های روزانه بویژه صبحانه اشاره کرد.این تحقیقات درباره بهترین برنامه های غذایی برای کاهش وزن تاکید کرد: پیروی از یک برنامه غذایی متعادل کم کالری و چربی، ایده آل ترین گزینه برای کاهش وزن سالم و امن است.


وزن ایده آل مادران باردار کدام است؟/دور غذاهای آماده خط بکشید!

اولین و مهمترین نكته ای كه باید مورد توجه زنان باردار قرار گیرد، این است كه بپذیرند كه در این دوران به تدریج وزن اضافه خواهند كرد. افزایش وزن در طول حاملگی امری طبیعی است و باید رخ دهد. افزایش وزن حین بارداری برای سلامت شما و جنین ضروری است و بخش عمده ای از این اضافه وزن با تولد نوزادتان و بخش دیگر با گذشت زمان كوتاهی پس از زایمان از بین خواهد رفت. بهتر است بیش از آنكه به فكر اضافه وزن در این دوران باشید، به آنچه می خورید توجه نشان دهید.

دکتر حقیقت، متخصص مامائی در گفت و گو با مجله پزشکی مادر در توضیحات بیشتر افزود: حذف غذاهای آماده و بی ارزش و انجام منظم فعالیت و ورزش های دوران بارداری می تواند تاثیر مثبتی در احساس شما نسبت به افزایش وزن بارداری داشته باشد.

کـبـاب زغـالـی سرطان‌زا است؟

وقتی گوشت را درست و اصولی کباب نکنیم، حرارت به طور منظم و مناسب به ماده غذایی نمی‌رسد، در نتیجه، امکان پختن یا حتی سوختن سطح ماده غذایی و مغزپخت نشدن آن وجود دارد.

«در سال‌های اخیر حرف و حدیث‌های بسیاری در مورد اینکه ترکیبات فراوان آزادشده از دود زغال ممکن است باعث بروز سرطان شوند، وجود داشته و دارد و خیلی‌ها معتقدند مصرف بیش از اندازه کباب به خصوص قسمت‌های سوخته آن خوب نیست اما هنوز بحث در این مورد، ادامه دارد و به نتیجه نرسیده است.»

این جمله‌ها بخشی از گفته‌های دکتر آراسب دباغ‌مقدم، دامپزشک و متخصص بهداشت مواد غذایی در مورد کباب کردن گوشت‌ها بود که از هزاران سال پیش به عنوان یکی از اصلی‌ترین روش‌های پخت غذا در بین اعراب، بابلی‌ها و رومیان مورد استفاده قرار می‌گرفته است. در ادامه این گفتگو، بیشتر با خوب و بد کباب کردن آشنا می‌شوید پس این مطالب را تا انتها مطالعه کنید.

كاهش وزن به تسكين علائم يائسگي كمك مي‌كند


100-1.jpg
پزشكان توصيه مي‌كنند زناني كه از علائم ناخوشايند دوره يائسگي نظير گرگرفتگي رنج مي‌برند به جاي شكايت ازهورمون‌هاي خود بايد وزنشان را پايين بياورند.
به گزارش سرويس «سلامت» ايسنا، گروهي از متخصصان علوم پزشكي در آمريكا دريافته‌اند كه كاهش اضافه وزن مي‌تواند به كاهش سطح هورمون‌هاي خاصي كه عامل بروز علائم يائسگي هستند، كمك كند و در نتيجه در تسكين علائم آزاردهنده يائسگي موثر است.
به نوشته روزنامه ديلي‌ميل، در بدن زنان داراي اضافه وزن هورمون استروژن به ميزان بيشتري ترشح مي‌شود و ترشح زياد اين هورمون باعث تشديد گرگرفتگي‌هاي شبانه مي‌شود.

مفيدترين روغن‌ها براي پرپشت شدن موها


300-26.jpg
امروزه محصولات متنوع و بسياري در بازار موجود هستند كه اكثر توليدكنندگان آنها ادعا مي‌كنند، استفاده از اين محصولات در مدت‌ كوتاهي موجب پرپشت شدن موي سر مي‌شود.
به گزارش سرويس «سلامت» خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، بخشي عمده‌اي از اين محصولات، روغن‌هاي مو هستند. تنوع اين محصولات در اكثر موارد باعث مي‌شود كه مصرف‌‌كنندگان در انتخاب گزينه مناسب و موثر به اشتباه بيفتند.
به گزارش سايت اينترنتي اونلي ماي هلت، شما هم اگر به دنبال چاره‌اي مناسب و بي‌ضرر براي افزايش رشد موهايتان هستيد، مي‌توانيد با مطالعه اين مقاله به اطلاعات مفيدي درباره بهترين و مفيدترين روغن‌هاي طبيعي براي رشد مو دست پيدا كنيد.

نوجوانان در حال رشد بین سحر و افطار مواد غذایی مغذی مصرف کنند


یک فوق تخصص غدد و متابولیسم؛

یک فوق تخصص غدد و متابولیسم با تاکید بر نوشیدن آب و مایعات کافی بین وعده‌های سحر و افطار توصیه کرد: «کودکان در حال رشد بین سحر و افطار از مواد غذایی مغذی استفاده کنند.»

دکتر سعید حسین خلیل‌زاده در گفت‌ و ‌گو با خبرنگار سینانیوز در یزد، ضمن بیان مطلب فوق اظهارداشت: «کودکان و نوجوانان روزه‌دار که در مرحله رشد قرار دارند مصرف مواد غذایی اصلی و مغذی از جمله پروتئین‌ها، گوشت، سفیده تخم مرغ، پنیر و لبنیات را فراموش نکنند.» 
وی همچنین بر نوشیدن مایعات فراوان و مصرف میوه و سبزیجات در روزه داران به خصوص نوجوانان در حال رشد تاکید نمود و ادامه داد: «افراد کم سن و سال و به ویژه دیابتی‌ها هنگام روزه داری سطح فعالیتشان را در ساعات گرم روز به حداقل ممکن برسانند.» 
دکتر خلیل‌زاده با اشاره به روزهای طولانی جهت روزه داری در فصل گرم سال توصیه کرد: «روزه داران سعی کنند در طول روز در محیط‌هایی قرار گیرند که تا حد امکان خنک باشد. همچنین نوجوانان روزه دار در ساعات گرم از منزل خارج نشوند.» 
این فوق تخصص غدد و متابولیسم افزود: «از آنجا نوجونان در حال رشد مستعد آسیب پذیری بیشتری هستند لذا باید از نظر تغذیه‌ای با نظر متخصص تغذیه به روزه داری بپردازند.» 
معاون مرکز تحقیقاتی و درمانی دیابت یزد در پایان با تاکید بر اجتناب نوجوانان در حال رشد از مواد غذایی فاقد ارزش غذایی هنگام سحر وافظار متذکرشد: «نوجوان و کودکان در حال رشد ساعت ۱۱ شب نیز یک وعده غذای سبک میل کنند.»

تجويز آهن در 4 ماه اول حاملگي توصيه نمي شود

 تجويز آهن در 4 ماه اول حاملگي به دليل نياز كم بدن و احتمال تشديد تهوع و استفراغ حاملگي توصيه نمي شود.
به گزارش خبرنگار وب دا،‌ دكتر فرناز اهدايي وند جراح و متخصص زنان و زايمان با بيان اين مطلب اظهار داشت:‌ از علل كم خوني دوران بارداري مصرف نكردن منابع غذايي آهن، از دست دادن خون طي دوران قاعدگي و باداري هاي مكرر خصوصا با فاصله كم است.
وي افزود: احتياج روزانه آهن در خانم حامله 30 ميلي گرم و در زنان شيرده 15 ميلي گرم است و به دليل مقدار كم آهن موجود در مواد غذايي و جذب محدود آهن از دستگاه گوارش،‌ رژيم غذايي به تنهايي قادر به تأمين آهن مورد نياز در دوران حاملگي نيست.
مدیر گروه بهداشت خانواده دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی تصريح كرد: زنان حامله براي پيشگيري از كم خوني فقر آهن در دوران بارداري بايد علاوه بر توصيه رژيم غذايي از نيمه دوم بارداري تا سه ماه پس از زايمان روزانه يك كپسول هماتينيك يا يك قرص فروسولفات مصرف كنند.
دكتر اهدايي وند خاطرنشان كرد: در زنان حامله درشت اندام و حاملگي دو قلويي در صورت مصرف نامنظم آهن،‌مقدار نياز روزانه زن حامله به آهن 60 تا 100 ميلي گرم است.

نقش تغذیه ای نخود فرنگی در پیشگیری از بیماریها و کاهش وزن


نخود فرنگی ضمن پیشگیری از برخی بیماریهای چشمی و یبوست، به کاهش میزان کلسترول خون و کاهش وزن کمک می کند.
به گزارش وب دا، معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی گناباد با بیان اینکه در هر صدگرم نخود فرنگی 134 کالری انرژی وجود دارد، افزود: نخود‌فرنگی سرشار از فیبر و در مقایسه با بسیاری از مواد غذایی دیگر حاوی پروتئین بیشتر و کالری و چربی کمتری است که از این نظر برای افرادی که قصد کم کردن وزن خود را دارند ، یک ماده‌ غذایی فوق‌العاده محسوب می‌شود.
دکتر نوید عطار افزود: نخود ‌فرنگی به علت سرشار بودن از فیبرهای غیر حلال از یبوست پیشگیری می‌کند و با توجه به دارا بودن پکتین و فیبرهای غذایی دیگر موجب کاهش میزان کلسترول خون می شود.
وی با اشاره به اینکه نخود فرنگی از بروز بسیاری از بیماریها پیشگیری می کند، اظهار داشت: صدگرم نخود ‌فرنگی حاوی نصف مقدار ویتامین Kمورد نیاز روزانه‌ی ما است و این ماده‌ مغذی برای پیشگیری از تخریب بافت‌های استخوانی، تصلب شرایین، بیماری‌های قلبی و حتی سرطان مفيد است.
دکتر عطار خاطر نشان کرد: نخود‌فرنگی منبع فوق‌العاده‌ی ویتامین C و همچنین آنتی‌اکسیدان‌هایی نظير لوتئین وگزانتین محسوب می‌شود که از بیماری آب مروارید و برخی بیماری‌های چشمی دیگر پیشگیری می‌کند./

غذاها را به شكل آب پز، بخارپز و کبابی مصرف كنيد

 به منظور جلوگيري از افزايش وزن در دوران بارداري؛
  
به منظور جلوگيري از افزايش وزن در دوران بارداري غذاها را به شكل آب پز، بخارپز و كبابي مصرف كنيد.
به گزارش خبرنگار وب دا، عضو تیم تخصصی مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا با اشاره به روند افزایش وزن در سه ماهه اول بارداری گفت: افزایش وزن بین 1 تا 2 و حداکثر تا 3 کیلوگرم در این دوره توصیه می شود و همچنین افزایش وزن در سه ماهه دوم و سوم حدود 350 تا 450 گرم در هفته است.
دکتر گیاهی در ادامه با اشاره به مهم ترین نکات در پرهیز غذایی در دوره بارداری گفت: