هوشيارانه غذا بخوريد

نوشته  : تحريريه دنياي سلامت 
به علائم و سينگال‌هايي كه بدن‌تان به هنگام غذاخوردن مي‌فرستد، توجه كنيد.  وقتي كه گرسنه هستيد، غذا بخوريد و وقتي كه احساس رضايت كرديد، از خوردن دست برداريد.  اگر با تفكر و انديشه غذا بخوريد، مي‌توانيد به احساس خوشبختي، احترام به نفس و خود دوستي بيشتري دست بيابيد. آيا وقتي كه شروع به تماشا كردن برنامه‌هاي تلويزيوني مي‌كنيد، حتما چيزي در دست مي‌گيريد و خود را با خوردن مشغول مي‌كنيد؟ مثلاً ظرفي پر از چيپس را روي ميز مي‌گذاريد و بعد از مدتي تمام محتويات آن را مي‌خوريد؟ آيا گاهي اوقات از زيادخوردن و سيري احساس ناراحتي مي‌كنيد؟ آيا با سرعت و عجله غذا مي‌خوريد؟ تمام اين موارد و برخي موارد ديگر باعث مي‌شوند تا شما از طعم آن چيزي كه مي‌خوريد لذت نبريد و در ضمن بعد از خوردن و تمام كردن غذا نيز احساس رضايت‌مندي نكنيد. راهنمايي‌ ما به شما كمك مي‌كند تا عادت غذايي بهتري داشته باشيد و با فكر و انديشه غذا بخوريد.

با انديشه غذا خوردن يعني چه؟
با انديشه غذا خوردن يعني غذا خوردن با آگاهي؛ يعني توجه كردن به سيگنال‌هايي كه بدن مي‌فرستد؛ يعني اين‌كه به بدن‌تان اجازه دهيد به هنگام گرسنگي بخورد و به وقت سيري دست از خوردن بكشد. اين روش غذا خوردن به شما كمك مي‌كند تا سالم‌تر و متناسب‌تر شويد و احساس راحتي و رضايت بيشتري كنيد.


نكات كليدي براي تمرين غذاخوردن
 به مهم‌ترين اشاره‌هاي بدن توجه كنيد (گرسنگي و سيري)  به احساسات و موقعيت‌ها توجه كنيد
 وقتي به دلايل ديگري غير از گرسنگي غذا مي‌خوريد.  از حواس خود بهره گرفته و به شكل، بو و طعم غذاها توجه كنيد.  به غذاها به چشم سوخت مورد نياز بدن نگاه كنيد. با آگاهي و انديشه غذا خوردن درست نقطه مقابل بدون فكر غذا خوردن است. در مورد دوم، شما به دلايل ديگري غير از گرسنگي غذا مي‌خوريد؛‌ يعني به گرسنگي و سيري و سيگنال‌هاي بدن توجه نمي‌كنيد.

نقش ریز مغذی‌ها در سلامـت


نوشته  : مهندس مسعود خبازی 
  نیاز بدن به ریز مغذی‌ها، از جمله مواد معدنی، بسیار کم است (حدود میلی گرم و در مواردی میکروگرم )که این عناصر حدود 4 درصد کل وزن بدن ما را تشکیل مي‌دهند و در بافت‌های ساختمانی بدن، مانند کلسیم وفسفر در ساختمان بافت استخوانی و یا آهن در ساختمان بافت خون شرکت دارند. از دیگر عملکرد‌های عناصر معدنی می‌توان به تنظیم تعادل فیزیکی و شیمیایی بدن ،حفظ تعادل فشار اسمزی بدن وتنظیم PH خون، ترشحات مایعات بدن، مثل هورمون‌ها یا ساختمان آنزیم‌ها اشاره نمود. به طور کلی اين عناصر در حفظ و نگهداری تعادل حیاتی بدن موثرند. در شماره‌های پیشین در مورد تعدادی از ریز مغذی‌های معدنی مطالبی بیان شد. در این شماره به اختصار به معرفی ریز مغذی کلسیم و نقش آن در سلامت بدن می‌پردازيم.

 کلسیم
کلسیم از گروه مواد معدنی عمده محسوب مي‌شود و فراوان‌ترین ماده معدنی موجود در بدن (حدود 2 درصد از وزن بدن) است که در رشد، ترمیم و حفظ سلامت بافت استخوان‌ها نقش دارد. شناخته شده‌ترین نقش کلسیم، تشکیل ساختمان استخوان و دندان‌هاست. حدود 99 درصد کلسیم موجود در بدن، در استخوان‌ها و دندان‌ها و یک درصد آن در خون و بافت‌های نرم وجود دارد. حفظ تعادل کلسیم خون برای تامین سلامت بدن بسیار ضروری است، به همین دلیل حتی در شرایطی که نیاز به کلسیم افزایش می‌یابد ودریافت کلسیم از رژیم غذایی هم کافی نيست یا اینکه جذب آن از روده دچار مشکل می‌شود، کلسیم مورد نیاز برای حفظ تعادل مطلوب آن در خون، از استخوان‌ها برداشت می‌گردد. همچنین کلسیم در انتقال پیام‌های عصبی در سراسر بدن و انقباض عضلانی نیز موثر است. در شرایطی که بدن دچار کمبود کلسیم می‌شود، توانایی سلول‌های عصبی در انتقال پیام‌های الکتریکی محدود می‌گردد و در اثر این کمبود، عضلات دچار گرفتگی (اسپاسم) و درد شدید خواهند شد. این وضعیت امکان دارد عضله قلب را هم تحت تاثیر قرار دهد و سبب بروز نارسایی قلبی شود. کلسیم درحفظ فشار خون طبیعی و انعقاد خون نیز نقشي موثر دارد. پژوهش‌ها حاکی از آن است که دریافت مقدار کافی کلسیم از طریق مواد غذایی (یا مکمل‌های کلسیم)، نقش مهمی در پیشگیری از مسمومیت دوران بارداری (که افزایش فشار خون از علائم بارز آن می‌باشد) ایفا می‌کند.

فوايد ميوه‌هاي تابستاني


نوشته  : تحريريه دنياي سلامت 
در تابستان علاوه بر این که توان و انرژی انسان تحلیل می‌رود، در اثر تعریق زیاد، آب بدن، کاهش می‌یابد. نوشیدن آب شاید راه چاره باشد ،اما انسان تا اندازه‌ای می‌تواند آب فراوان بنوشد. عدم عادت به نوشیدن آب زیاد از یک طرف و کافی نبودن آب برای جبران انرژی از دست رفته‌ی بدن از طرف دیگر، باعث می‌شود آدمی‌ مغلوب گرمای خورشید بشود.پس باید به فکر جایگزین مناسبی برای آب بیشتر باشد که هم آب بدن را تأمین کند و هم بتواند ویتامین‌هایی که کم‌بودشان باعث تحلیل توان و انرژی می‌شود را به بدن برگرداند. اکثر میوه‌های تابستانی، از بهترین جایگزین‌ها هستند زیرا هم آب بیشتری نسبت به میوه‌های فصل‌های دیگر دارند و هم سرشار از آنتی اکسیدان‌ها و مواد مغذی هستند. می‌توان به روش-های مختلف، در رژیم غذایی از این میوه‌ها استفاده کرد، مثلاً در سالادها از آن‌ها استفاده کنیم یا با شیر و ماست مخلوط کنیم و یا به‌عنوان میان‌وعده به صورت خام میل کنیم.خوشبختانه تنوع میوه‌های تابستانی آن قدر زیاد است که با استفاده-ی به‌جا و مناسب از آن‌ها می‌توان امید داشت که این گرمای طاقت‌فرسا و طولانی را به‌راحتی پشت سر گذاشت و همچنان شاداب و سرزنده بود. هر کدام از این میوه‌ها خواص مختلفی دارند و ذکر نام همه‌ی میوه‌ها و خواص آن، از حوصله‌ی این مقاله خارج است. در این جا به معرفی چند میوه‌ی معروف و پرطرف‌دار بسنده می‌کنیم و به اختصار درخصوص آن‌ها و خواص‌شان صحبت می‌کنیم.

تغذيه ورزشكاران در تابستان


نوشته  : سيده سارا حكيم 
فعاليت ورزشي در هواي گرم، نيازمند استراتژي‌هايي است كه از دهيدراته شدن بدن و كاهش توان آن در ادامه فعاليت ورزشي جلوگيري شود. فعاليت ورزشي در هواي گرم، موجب تبخير عرق از بدن ورزشكار خواهد شد كه اين اولين راهكار براي خنك نگهداشتن بدن فرد است. همچنين جريان خون به سمت پوست افزايش مي‌يابد تا با اين عمل گرماي بيشتري از بدن خارج گردد. فعاليت شديد ورزشي در هواي بسيار گرم منجر به بروز يك سري مشكلات در افراد مي‌شود كه به دهيدراته شدن بدن فرد، افزايش شديد دماي بدن و يا هر دو حالت مي‌انجامد. دهيدراسيون روي توان فعاليت ورزشي فرد اثر مي‌گذارد و از توانايي ورزشكار براي ادامه ورزش به شدت مي‌كاهد. كاهش 1- 2 درصد از آب بدن به شدت روي ميزان فعاليت ورزشكار و توان او تاثير خواهد گذاشت.

ميزان آب بدن
حفظ ميزان آب بدن، از دهيدراته شدن، افزايش دماي بدن و آسيب‌هاي قلبي و عدم توانايي در ادامه فعاليت ورزشكار جلوگيري مي‌نمايد. به علت تفاوت‌هاي شخصي در ميزان دفع عرق از بدن، ميزان دقيق آب مورد نياز فرد، تعيين نشده است. به نظر مي‌رسد 8/0- 1 ليتر آب در هر ساعت، حد بالاي جذب مايعات مي‌باشد، در حالي كه در آزمايشگاه مشخص شده كه دفع عرق از بدن بيش از سه ليتر در هر ساعت است. بررسي‌‌ها نشان داده‌اند كه مصرف نوشيدني‌هاي ورزشي حاوي الكتروليت و كربوهيدرات در طول ورزش توان فرد را بهبود مي‌بخشد و در هواي گرم به خوبي تحمل مي‌شوند.

نوشيدني هاي مناسب تابستان


نوشته  : دكتر كوروش جعفريان
فصل تابستان كه از راه مي‌‌رسد همه ياد نوشيدني‌‌هاي گواراي رايج در اين فصل مي‌‌افتند. در واقع اين يك نياز فيزيولوژيكي است كه هنگام تابستان و هواي گرم بيشتر احساس  مي‌‌شود. همه ما  مي‌‌دانيم كه حيات موجودات زنده به آب بستگي دارد و بهتر است كه بدانيم هيچ واكنشي در بدن اتفاق نمي‌‌افتد مگر در مجاورت آب باشد. به همين خاطر قسمت عمده بدن موجودات زنده از آب تشكيل شده تا واكنش‌‌ها ي حياتي بتواند به‌راحتي در بدن انجام پذيرد. حدود 70 درصد از وزن بدن ما انسان‌ها نيز از آب تشكيل شده و كاهش بيش از 2 درصد آب بدن سلامت و كارايي مارا تحت تاثير قرار خواهد داد.يك فرد ممكن است بدون غذا حتي بيش از يك ماه زنده بماند اما بدون آب چند روز بيشتر نمي‌‌توان زنده ماند.  كساني كه در معرض كم آبي قرار  مي‌‌گيرند ممكن است كه تنظيم حرارت بدن آنها دچار اختلال شود و يا تجمع مواد زائد مشكلاتي را براي سلامت آنها بوجود آورد. آب مورد نياز بدن ما ممكن است از طرق مختلفي تامين شود. چه از طريق غذا و يا چه از طريق انواع نوشيدني كه روز به روز تعداد آنها زياد وزياد‌تر مي‌‌شود.

مناسب‌‌ترين نوشيدني براي ما چيست؟
 سوالي است كه ممكن است براي هر فردي پيش آيد. اگرچه پاسخ به اين سوال آسان نيست اما به جرات مي‌‌توان گفت هنوز هيچ نوشيدني بهتر از آب وجود ندارد. اگرچه آب بهترين نوشيدني براي هر سن و هر فردي است اما در برخي از شرايط ممكن است مصرف آب نيز محدود گردد. براي مثال كساني كه از مشكلات مزمن كليوي رنج مي‌‌برند و يا آنهايي كه دچار ادم شده‌اند مصرف حتي آب  نيز براي آنها محدود  مي‌‌گردد. اما علي‌رغم گوارا بودن آب براي اغلب افراد جامعه، خيلي از مردم در برخي شرايط ممكن است ساير نوشيدني‌‌ها  را ترجيح دهند. البته انتخاب نوع نوشيدني تا حدودي به عادات و سنت رايج هر جامعه‌اي بر مي‌گردد. مردم ما به آب، دوغ، شربت، چايي و ساير دم كردني‌‌ها  علاقه بیشتری نشان می‌دهند.

در فصل تابستان چي و چگونه بخوريم!


نوشته : دکتر محمد جواد حسن‌زاده 
براي بسياري از مردم، تابستان به معني مسافرت، استفاده از امكانات خارج از منزل و تفريح و شادي است طبيعي است براي كساني كه مدرسه مي‌روند نيز تعريف تابستان به مفهوم تعطيلي مدارس و استفاده از امكانات تفريحي و ورزشي است. ولي سلامت در اين ايام و تغيير نسبي شيوه زندگي لزوم توجه بيشتر به نوع و ميزان مصرف مواد غذايي را مي‌طلبد. آيا توجه ويژه به تفريحات و سرگرمي و از سوي ديگر مدت بيشتر استفاده از اين امكانات مي‌تواند به ميزان صحيح دريافت مواد غذايي تأثيرگذار باشد.

كم‌آبي در تابستان
ولي در اين بين بايستي توجه به گرما و درجه حرارت نيز داشته باشيم. مهم‌ترين عارضه‌اي كه با آن دست به گريبانيم دهيدراسيون يا كم آبي بدن است. حتي بدون فعاليت‌هاي بدني بيشتر، ميزان تعريق در اين فصل ممكن است بدن را با كم آبي روبرو كند. بدني كه بتواند به اندازه كافي آب ذخيره كند، توانايي انجام اعمال متابوليك طبيعي خود را نيز داراست. بسيار گفته شده كساني كه دچار كم آبي مي‌شوند (حتي در ميزان خفيف آن)، در بسياري از اعمال مهارتي دچار اشكال مي‌شوند، اين مسئله خصوصاً در ورزشكاران كه بايستي كارآيي خود را حفظ كرده و از دوران‌هاي طولاني كسب مهارت حفاظت كنند بسيار مهم است. سالمندان و گروه‌‌هاي ويژه از جمله زنان در دوران حاملگي و شيردهي در اين خصوص، حساس‌تر مي‌باشند. دريافت كافي آب و مايعات مي‌تواند اين مشكل را مرتفع كرده و خصوصاً در كساني كه فعاليت بدني بيشتر دارند، بايستي به مراتب بيشتر مدنظر قرار گيرد. هر چند كه مصرف مايعات و نوشيدني‌ها توصيه مي‌شود ولي بايستي توجه داشت از مصرف نوشيدني يا نوشابه‌هايي كه طبيعتاً ميزان قند ساده آنها زيادتر از حد معمول است خودداري كرد. دريافت بيش از حد آنها خصوصاً در كساني كه زمينه اضافه وزن و چاقي را دارندمسئله‌‌ساز خواهد شد.

تغذيه مناسب براي گروه خوني AB

نوشته  : دكتر الهام اميرآذر 
آنچه كه مهم است اينكه موضوعاتي كه در زير آمده به هيچ‌وجه مطلق و قابل تعميم روي تمام افراد داراي اين گروه خوني نمي‌باشد. اين گروه خوني همان‌طوري كه قبلاًَ هم گفته شده معما نام دارد و با طبع صفرا مطابقت دارد و شخصيت و خصوصيات رفتاري اين گروه خوني تلفيقي از روحيه حساس و زودرنج گروه A و روحيه سازشكار گروه B است. اينان عموماً شخصيت جنجالي و پرهياهو دارند تمام جنبه‌هاي زندگي را مي‌پذيرند. كينه‌توزي نمي‌كنند. به اين گروه از آن جهت معما گفته مي‌شود كه شناخت آنها در نگاه اول مشكل است مگر اينكه مدتي با آنها زندگي يا مسافرت كرده باشيد.
 

مباحث زير در مورد اين گروه خوني بحث خواهد شد:
1- شخصيت و خصوصيات رفتاري 2- خوراكي‌هاي بسيار سودمند 3- خوراكي‌هاي مضر 4- مكمل‌هاي پيشنهادي 5- برنامه ورزشي  6- دمنوش يا چاي گياهي


گروه خوني AB
 
شخصيت و خصوصيات رفتاري: كمياب ترين گروه خوني در جهان هستند، گيرنده جهاني به حساب مي‌آيند و داراي خاصيت سم‌زدايي در خون مي‌باشند ولي غليظ‌ترين گروه خوني را دارا مي‌باشند. خوردن نان براي آنان ضرر ندارد. مهم‌ترين منبع پروتئيني آنان منابع دريايي است گوشت، حبوبات، لبنيات ماست و خامه كم‌چرب براي آنها ضرري ندارد. به دليل پايين بودن اسيد معده، بهتر است گوشت را همراه سبزي استفاده كنند. امكان ابتلا به سرطان معده و بيماري‌هاي قلبي را دارند. چون سديم بدن‌شان پايين است، بهتر است به جاي نمك، از نمك دريايي استفاده كنند. سويا، سير، زالزالك، عرق كيالك، سبزي و شربت صبحگاهي (آب، ليموترش و عسل) براي‌شان مفيد است. بايد از خوردن انواع فلفل، شور، سركه، ترشيجات، مركبات و جوانه گندم اجتناب كنند. 
بيماري‌هاي كبد و كيسه صفرا (كبد چرب، سيروز، سنگ صفراوي) در اين‌ها شايع‌تر است.

غذاهايي كه شما را از درون پير مي‌كنند


نوشته  : تحريريه دنياي سلامت 
بدن واقعاً در حال ساخت و ساز است و در واقع بسياري از سلول‌هاي بدن هراز چندگاهي نو مي‌شوند و سلول‌هاي جديد جايگزين سلول‌هاي قديمي مي‌گردند. كيفيت نوسازي بدن و ترميم ارگان‌ها و بافت‌ها و DNA است كه سن شما را بر روي سطح سلولي تعيين مي‌كند. زماني كه بدن براي ترميم به مواد جديد نياز دارد. شما هستيد كه بايد مواد اوليه اين تعميرات را در اختيار آن قرار دهيد و اين مواد اوليه چيزي جز غذا نيستند و كيفيت غذاها، كيفيت اين بازسازي و ترميم را تعيين مي‌كنند. اگرچه ممكن است كيفيت بد غذايي كه امشب شام ميل كرده‌ايد شما را نكشد، ولي سرعت پيري داخلي سلول‌هاي بدن را كاهش و يا افزايش مي‌دهد. غذاهاي سالم صدها نوع تركيبات شيميايي را در اختيار بدن قرار مي‌دهند كه بدن براي بازسازي سلول‌ها به آن نياز دارد. غذاهاي ناسالم و يا كمي سمي روند پيري را تسريع مي‌بخشند. البته هرازگاهي خوردن يك همبرگر به معناي لغزش از عادات خوب زندگي نيست و در صورتي كه اين رژيم ناسالم غذايي به يك عادت تبديل شود، مي‌تواند فرد را از داخل پير كند و خيلي زود اين پيري به بيرون نيز راه مي‌يابد.
جداي از وسواس شما در مصرف كالري، كربوهيدرات و چربي‌ها بايد به اين موضوع توجه كنيد كه تاثير منفي برخي از غذاها خيلي بيشتر از يك اضافه وزن و خستگي است شما را از درون پير مي‌كنند. بنابراين تنها نگراني از مصرف برخي مواد غذايي به دليل اضافه وزن و چاقي نيست، به نظر مي‌رسد كه برخي از آنها بدترين در زندگي هستند؛ از جمله بسياري از شيرين‌كننده‌ها، چربي‌ها و غذاهاي فرآوري شده كه به عقيده كارشناسان در واقع طول عمر را كاهش مي‌دهند. تغذيه، شيمي داخلي بدن را مشخص مي‌كند، نه سن. شيمي داخلي بدن بر كيفيت و حالت ارتجاعي هر عضو، سلول و سيستم تأثير‌گذار است.

اين بار براي لاغر‌ها...


نوشته  : تحريريه دنياي سلامت
موضوع لاغري و تناسب اندام يك موضوع همه‌گير است و ما هميشه در مورد راه‌هاي لاغري و كاهش وزن صحبت كرده‌ايم، حال آنكه بسياري از افراد از لاغري رنج مي‌برند و به دنبال روش‌هايي براي اضافه وزن هستند. براي اين افراد افزايش وزن يك چالش و يك نبرد واقعي است كه مي‌تواند به دليل نداشتن اشتها و كمبود مواد مغذي و يا سوخت‌رساني حين ورزش، مسائل بهداشتي، عضله سازي و يا غلبه بر تبدیل ژن لاغري باشد. اگر وزن شما فقط كمي پايين‌تر از وزن مناسب و ايده‌آل باشد، مشكلي وجود ندارد و مطالعات نشان مي‌دهد حتي اين كم وزني مي‌تواند نشانه سلامت بدن باشد. با اين حال اگر دل‌تان مي‌خواهد كمي چاق شويد، از روش‌هاي صحيح و سالم تغذيه اي پيروي كنيد و خود را با زياد خوردن چاق نكنيد.

كالري‌ها
براي افزايش وزن روي غذاهاي سالم تمركزكنيد؛ زيرا اگر قرار است بيش از نياز روزانه كالري مصرف كنيد، بهتر است اين كالري از غذاهاي مغذي تأمين شود. براي افزايش وزن بايد كالري‌هاي مغذي دريافت كنيد؛ نه اينكه فقط كالري اضافي به همراه مقدار زيادي چربي و قند از مواد غذايي بي‌خاصيت به دست آوريد. هدف خوردن غذايي است كه علاوه بر كالري زياد، سرشار از ويتامين، مواد معدني و مواد مغذي باشد و با خوردن هر لقمه از آن، بدن را به سمت سلامت بيشتر سوق دهيد. بهتر است وعده غذايي خود را با مواد پركالري آغاز كنيد و در كنار آن ماست، ميوه، آجيل و چربي‌هاي سالم بخوريد.

یـد، يك عنصر حياتي


نوشته  : مهندس مسعود خبازی 
ید از جمله مواد معدنی است که تأمین کافی آن برای بدن در مقدار بسیار کم حیاتی است. این ریزمغذی در تنظیم و متابولیسم انرژی در بدن، سنتز هورمون‌های تیروئیدی (تیروکسین) و عملکرد طبیعی آن نقش دارد. تیروکسین، متابولیسم انرژی و درجه حرارت بدن را تنظیم نموده و در تولیدمثل و رشد و نمو نقش اساسی دارد. کمبود دریافت ید سبب تغییر شکل و بزرگ‌شدن غده تیروئید در جلوی گردن می‌شود که به آن گواتر می‌گویند. گواتر به ویژه در مناطق کوهستانی شایع است که البته برای مبارزه با آن و اطمینان از دریافت کافی ید، از مکمل‌های ید و نمک یددار استفاده می‌شود. در واقع شایع‌ترین علت قابل پیشگیری عقب‌افتادگی ذهنی در دنیا نیز مربوط به کمبود دریافت ید است. این مقاله به اختصار در مورد ریزمغذی ید و نقش آن در سلامت بدن بحث می‌کند.
عوامل کمبود ید
 

 رژیم غذایی مناطق کوهستانی و دور از دریا که خاک آن از نظر ید فقیر است.  بارداری وشیردهی  رژیم غذایی گواترزا و آلوده‌کننده‌های صنعتی (رزوسینول واسید فتالیک)


 در جنین: افزایش سقط، مرده‌زایی ونقایص مادرزادی (عقب‌ماندگی ذهنی، کری و حالت انقباضی)  در شیرخوارگی: افزایش مرگ و میر دوران شیرخوارگی، اختلالات ذهنی وروانی – حرکتی، کم‌کاری تیروئید.
 در دوران کودکی: گواتر، کم‌کاری تیروئید، اختلال عملکرد روانی و رشد فیزیکی   در دوران بلوغ: گواتر، کم‌کاری تیروئید و اختلال عملکرد روانی

ناگفته‌هايي پيرامون نوشيدني‌هاي انرژي‌زا


نوشته  : تحريريه دنياي سلامت 
اين روزها نوشيدني‌هاي بسياري در فروشگاه‌ها به مردم عرضه مي‌شوند كه همگي ادعاي نيروزا بودن دارند. اگر اين نوشيدني‌ها واقعاً نيروبخش باشند و انرژي زيادي ايجاد كنند و از طرفي هيچ خطري براي سلامتي نيز محسوب نشوند، حتماً شما را به خود جذب مي‌كنند. براي آنكه با نوشيدني‌هاي انرژي‌زا بيشتر آشنا شويد، بهتر است كمي بيشتر راجع به تركيبات و مواد موجود در آنها بدانيد تا انتخاب بهتري داشته باشيد.

آيا واقعاً نوشيدني‌هاي انرژي‌زا به شما انرژي و نيرو مي‌دهند؟
كافئين نوعي محرك است و از طريق تحريك سيستم عصبي عمل مي‌كند. اغلب نوشيدني‌هاي انرژي‌زا حاوي كافئين هستند و علاوه بر كافئين، آمينواسيدها، ويتامين‌ها، مقداري شكر اضافي و برخي گياهان را نيز دارند و به شما احساس با انرژي بودن و سرحال بودن مي‌دهند. انرژي‌زاهاي عادي حاوي قند بيشتري هستند (تقريباً چيزي معادل قند موجود در نوشابه). اين مقدار قند نيز مي‌تواند به شما انرژي زيادي بدهد. مصرف غذاها و نوشيدني‌هاي شيرين نيز گاهي اوقات مفيد و لازم است و فقط بايد در مورد ميزان مصرف آنها دقت كرد و اعتدال را رعايت نمود.


 آيا مصرف نوشيدني‌هاي انرژي‌زا براي نوجوانان مناسب است؟
خير، اين نوع نوشيدني‌ها حاوي كافئين و برخي مواد افزودني هستند كه در واقع همانند محرك عمل مي‌كنند و باعث افزايش انرژي وكاهش ميزان خستگي و افزايش تمركز مي‌شود. اين ادعاها ممكن است بسياري از نوجوانان را فريب دهد تا به مصرف نوشيدني‌هاي انرژي‌زا روي آورند تا هم در امور تحصيلي و هم در امور ورزشي‌شان موفق‌تر باشند، اما هيچگاه خام اين ادعاها نشويد و فريب آنها را نخوريد؛ چرا كه اين نوع نوشيدني‌ها براي نوجوانان ناسالم هستند و كودكان و نوجوانان بايد از مصرف آنها پرهيز كنند.

پودر سـدر و حنا


نوشته  : دكتر محمدحسين صالحي سورمقي
پودر و برگ حنا هديه طبيعت به انسان است. حنا محلولي طبيعي است كه براي خالكوبي، رنگ مو، تقويت پوست ومو، مصارف پزشكي و .. از آن استفاده مي‌شود. حنا به نام‌هاي مختلفي در سراسر جهان شناخته شده است؛ مثل آل- خانا، آل حنا، برگ نو مصر، مندي، حينا و ...
برگ حنا توسط كارگران ماهر از مزارع به صورت دستي جمع‌آوري مي‌شود. اين برگ‌ها بر اساس كيفيت طبقه‌بندي و مرتب شده، توسط ماشين‌آلات و به طور كاملاً اتوماتيك خشك و در نهايت پودر و با دقت بسته‌بندي و مهر و موم مي‌شوند. گاهي، يكي دو برگ تازه نيز داخل بسته‌ها انداخته مي‌شود. رنگدانه‌هاي موجود در پودر حنا به محض افزودن چند قطره مايع مثل آب و يا آب ليمو فعال شده و از خود رنگ مي‌دهند. با قرار دادن حنا بر روي موها و يا پوست، پس از مدتي قسمت به طور طبيعي رنگ مي‌شود. اين رنگ در مقايسه با ساير رنگ‌هاي طبيعي، ماندگاري بيشتري دارد و داراي خواص بي‌شماري است. اگر مي‌خواهيد موهاي سالم و زيبايي داشته باشيد، يكي از روش‌هاي امن دستيابي به آن، استفاده از حنا است. در پاكستان، ايران، يمن، مراكش، هند، خاورميانه، جنوب شرق آسيا و شمال آفريقا، از زمان‌هاي دور، مردم از حنا استفاده مي‌كردند و در مناطق گرم آب و هوايي، با قرار دادن حنا بر روي دست و پاها سعي مي‌كردند، آنها را خنك كنند. در برخي از فرهنگ‌ها نيز در جهيزيه عروس حتماً حنا وجود داشت و شب قبل از عروسي، دستان عروس و گاهي داما د را با حنا  طراحي  مي‌كردند. در برخي آيين‌هاي مذهبي نيز از حنا استفاده مي‌شود. حنا علاوه بر زيبا كردن رنگ مو به عنوان يك گياه درماني نيز مورد استفاده قرار مي‌گيرد و مو را تقويت مي‌كند. همچنين ضدقارچ است، شوره سر را كاهش مي‌دهد، خشكي پوست را برطرف مي‌كند و موجب درخشش و سلامت موها مي‌شود. رنگ حنا مانند رنگ‌هاي شيميايي نيست و تقريباً موها را قرمز رنگ مي‌كند و با آن نمي‌توان موها را روشن كرد.

مو‌ها قرباني تغذيه نا مناسب


نوشته  : دكتر محمدجواد حسين‌زاده متخصص تغذيه 
ظاهر مو مي‌تواند يكي از علائم سلامت كلي بدن باشد. از سوي ديگر در صورتي سلامت افراد تضمين مي‌شود كه دسترسي و دريافت كافي مواد مغذي براي آنان فراهم گردد. با بررسي غذاي دريافتي كساني كه از سلامت برخوردار مي‌باشند متوجه مي‌شويم اين افراد دريافت مناسب و لازم از مواد مورد نياز بدن را از طريق رژيم غذايي مناسب و متعادل تأمين كرده‌اند. از سوي ديگر در ساير افراد به علت عدم دسترسي كافي به مواد غذايي يا بيماري‌هايي كه آنها را در معرض كمبودهاي تغذيه‌اي قرار مي‌دهد تغييرات مشخصي را در ناحيه پوست سر و يا موهاي بدن ملاحظه مي‌كنيم. سوء تغذيه برعوامل متعددي مانند، تغييرات رنگ مو و ريزش مو تأثير مي‌گذارد. جدا از افزايش سن، در بيماري‌هاي مادرزادي قلب، بيماري‌هاي عصبي- عضلاني و بدخيمي‌ها، نقش سوء تغذيه غيرقابل اغماض است. تشخيص كساني كه در معرض كمبودهاي ويتاميني قرار دارند از اولين اقدامات محسوب مي‌شود. با توجه به شيوع سوء‌تغذيه در جوامع مختلف در صورتي كه افراد تحت بررسي قرار گيرند دو گونه سوء تغذيه در آنها ديده مي‌شود. سوء تغذيه پروتئين انرژي كه در نتيجه عدم دريافت متناسب انرژي و پروتئين در رژيم غذايي ايجاد مي‌شود و سوء تغذيه ريزمغذي‌ها. در خصوص سوء تغذيه پروتئين انرژي جدا از عدم دريافت ميزان انرژي يا پروتئين به اندازه كافي در رژيم غذايي، بيماري‌هايي نظير سوء جذب، سرطان‌ها و بيماري‌هاي مزمن، در برداشت مواد مغذي تأثير منفي گذاشته و در كل فرد را با كمبود مواجه خواهند كرد. بعضي از اين بيماري‌ها در افراد سالمند يا در كساني كه مدت‌ها در بيمارستان بستري بوده‌اند به شكل مشخص‌تري ديده مي‌شوند. ولي تظاهرات پوستي يا تغييرات در مو بيشتر در كودكان ديده مي‌شود. در كودكان با سوء تغذيه مي‌توان كم رنگ شدن موها يا ريزش آنها را ملاحظه كرد. يا در بعضي مواقع موها را مي‌توان به شكل پرچم مشاهده كرد كه در بعضي قسمت‌ها پررنگ‌تر و در بعضي جاها كم‌رنگ‌تر مي‌باشند. جدا از سوء تغذيه پروتئين انرژي، سوء تغذيه ريز مغذي‌ها نيز تظاهراتي را در ناحيه مو ايجاد مي‌كند.

در مصرف آب معدنی احتیاط كنید


/مسوول برنامه تغذیه بزرگسالان دفتر بهبود تغذیه معاونت بهداشت وزارت بهداشت به افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی عروقی هشدار داد: به علت بالا بودن برخی املاح در آب‌های معدنی مانند سدیم، لازم است با توجه به نوع آب معدنی خریداری شده، افرادی که دارای بیماری‌های قلبی عروقی مانند فشار خون بالا هستند در مصرف این آبها احتیاط کرده و با پزشک خود مشورت كنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ دکتر پریسا ترابی گفت: آب معدنی طبیعی به آبی گفته می‌شود که مستقیما از چشمه‏‌ها و یا نقاط حفر شده از طبقات زیر زمینی بدست آمده باشد. این آب‌ها به علت دارابودن خصوصیاتی از آب آشامیدنی متمایز می‌گردند و علیرغم تاثیر تناوبی عوامل طبیعی، از نظر ترکیب، دما و آبدهی از تفاوت‌های جزئی برخوردار هستند.

وی با توجه به موارد احتیاط و هشدار‌های لازم در طی مصرف آب بطری شده، گفت: آب معدنی حاوی املاح معدنی خاص، عناصر کمیاب و ترکیبات دیگر است که این ترکیبات در فصول مختلف سال از ثبات نسبی برخوردار است. طعم و مزه انواع آب معدنی طبیعی برحسب شرایط محلی و وجود گاز و املاح مختلف آن ممکن است متفاوت باشد.

هشدارهای مصرف آب بطری شده

ترابی با توجه به استفاده از بطری‌های پلاستیکی جهت نگه‌داری آب یخ زده در یخچال، تصریح كرد: از قرار دادن بطری‌های آب پلاستیکی (یک بار مصرف) در فریزر یا جایخی یخچال و استفاده از آب یخ زده در آن‌ها خود داری نمایید.مسوول برنامه تغذیه بزرگسالان دفتر بهبود تغذیه معاونت بهداشت وزارت بهداشت افزود: از مصرف آب بطری‌هایی که مدت طولانی در مجاورت نور آفتاب و حرارت قرار گرفته‌اند خودداری كنید.

سیاست‌های صنایع غذایی در الگوهای غذایی غلط و شیوع چاقی


در بسیاری از کشورها شمار بزرگسالان و کودکان چاق بیش از حد افزایش یافته است. آنها به طور افراطی غذاهای شیرین و چرب می‌خورند. متخصصان تغذیه تا حدودی سیاست‌های صنایع غذایی را مسئول شیوع چاقی مفرط می‌دانند.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز  به نقل از دویچه وله،  برای مقابله با تغذیه غلط حتی “میشل اوباما”، بانوی اول آمریکا خود شخصا در یکی از محبوب‌ترین برنامه‌های تلویزیونی کودکان به نام Sesame Street حضور یافت تا ضرورت تغذیه سالم و فعالیت کافی را برای لاغر و سالم ماندن گوشزد کند.
تقریبا یک پنجم بزرگسالان از چاقی مفرط رنج می‌برند. در آلمان از هر ده نفر یک نفر بیش از حد چاق است. در کشورهای عضو “سازمان امنیت و همکاری اروپا” نیز یک پنجم افراد بزرگسال درگیر معضل چاقی هستند.
آمار و ارقام در مورد کودکان و نوجوانان نشان می‌دهد که آنها نیز به طور گسترده با چاقی دست و پنجه نرم می‌کنند. در آلمان ۲۰ درصد افراد زیر ۱۷ سال دچار چاقی مفرط هستند. احتمال می‌رود که تا سال ۲۰۲۰ دو سوم افراد در کشورهای اروپایی از چاقی بیش از اندازه در رنج باشند.
الگوهای غذایی غلط
چاقی مفرط موجب بروز بیماری‌هایی مانند قند، سرطان، فشار خون بالا و آلزایمر می‌شود. در صورت افزایش این مشکل و به تبع آن شیوع این بیماری‌ها، نظام درمانی کشورها هزینه‌های زیادی را متقبل خواهد شد.
افراد چاق معمولا فرزندان چاق دارند. این ویژگی در برخی موارد دلائل ژنتیکی دارد. نکته‌‌ی دیگری که می‌تواند منجر به چاقی کودکان شود، وجود الگوهای غلط غذایی حاکم در خانواده است.

برنج آبكش هم چاق مي‌كند


جام جم آنلاين: ما آسيايي‌ها علاقه عجيبي به مصرف برنج داريم. در واقع‌بعد از نان، برنج قوت غالب كشورهاي آسيايي از ايران گرفته تا هند، اندونزي و ژاپن را تشكيل مي‌دهد و اين همان عامل چاقي آسيايي‌هاست با كمي دقت موشكافانه هم مي‌توانيم متوجه اندام نامتناسب و فربه آنها در مقايسه با كشورهاي اروپايي و آفريقايي شويم.
بيشتر آسيايي‌ها در نواحي شكم و ران‌ چاق هستند و علت آن هم عادت نداشتن به ورزش و مصرف بي‌رويه غذاهاي نشاسته‌اي است.
اما اروپايي‌ها، اندامي كشيده، ورزيده و متناسب دارند و قوت غالب آنها را مواد پروتئيني كم‌چرب تشكيل مي‌دهد و ريسك ابتلا به انواع بيماري‌هاي غيرواگير در آنها كمتر است. چرا؟ چون ورزش مي‌كنند و تغذيه مناسب و كنترل‌شده دارند.
اگر به محتواي بشقاب غذاي آنها دقت كرده باشيد، اغلب يك تكه متوسط گوشت همراه مقداري كلم بروكلي، هويج و ذرت‌پخته و چند برش كوچك نان به اندازه يك كف دست در آن ديده مي‌شود.
در واقع آنها شكم خود را با مواد پروتئيني پر مي‌كنند و اگر هم سير نشوند به ميوه‌جات و سبزي‌هاي آبپز روي مي‌آورند كه هم فيبري و سير‌كننده است و هم به دفع سموم و رفع يبوست كمك مي‌كند.
مهم‌تر آن‌كه سرشار از موادمغذي قابل جذب بوده و كالري كمتري دارد. اما ايراني‌ها، اگر يك بشقاب پرهم برنج بخورند بنا به عادت نان را هم قاتق آن مي‌كنند. موادي نشاسته‌اي كه جز اضافه‌وزن و افزايش سريع قند و چربي خون منفعت زيادي ندارند.

جای آنتی اکسیدان‌ها در تغذیه ما کجاست ؟


آنتی‌اکسیدان‌ها قدرت نیمه جادویی دارند این را به خاطر بسپارید! اگر می‌خواهید پیری را از خود دور کنید، اگر می‌خواهید قلبتان سالم و بیماری‌ها از شما دور بماند آنتی‌اکسیدان‌ها را دریابید. در این مطلب می‌خواهیم واقعیت‌هایی را در مورد آنتی‌اکسیدان‌ها با شما در میان بگذاریم. با ما همراه باشید.

تأثیر آنتی‌اکسیدان‌ها روی پوست
به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛آنتی‌اکسیدان‌ها رادیکال‌های آزاد (همان مولکول‌های مخرب و عامل پیری زودرس) را به دام انداخته و به آن‌ها مجال جولان نمی‌دهند. آنتی‌اکسیدان‌ها ضد چروک هستند: ویتامینCنقش موثری در ساخت کلاژن پوست دارد و خاصیت ارتجاعی آن را بالا می‌برد. کاروتنوئیدها نیز از آسیب‌های سلولی پیشگیری می‌کنند.برای این که از این خواص بهره‌مند شوید و پیری را از پوستتان دور کنید اسفناج، کلم، جعفری، فلفل دلمه ای، بروکلی، ماش، گوجه فرنگی، سبزیجات معطر و ادویه‌ها را بیشتر مصرف کنید. کیوی، پرتقال و مورد صحرایی نیز در بین میوه‌ها بیشترین آنتی‌اکسیدان‌ها را به بدنتان می‌رساند. توصیه می‌کنیم در عین حال از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید و مصرف دخانیات بپرهیزید تا پیدایش چین و چروک‌ها به تأخیر بیفتد.

آنتی‌اکسیدان‌ها و مقابله با سرطان‌ها
آنتی‌اکسیدان‌ها برای سلامتی مفید هستند. نتایج پژوهشی که در سال 2003 انجام شده است نشان می‌دهد که مصرف مکمل‌های غذایی ویتامین‌ها و مواد معدنی آنتی اکسیدانی خطر ابتلا به سرطان و مرگ و میر ناشی از بیماری‌های ناشناخته را در بین مردان به ترتیب 31 و 37 درصد کاهش می‌دهد. البته جالب است بدانید این مکمل‌ها در بین زنانی که به طور طبیعی تغذیه‌ای سرشار از سبزیجات و میوه‌ها دارند تأثیری ندارد. میوه‌ها و سبزیجات منبع اصلی آنتی‌اکسیدان‌ها هستند. پس بهتر است برای تضمین سلامتی خود تغذیه‌ متنوع و سرشار از میوه‌ها و سبزیجات داشته باشید.

مصرف ميوه کلسترول خون را کاهش می دهد


میوه ها کلسترول خون را کاهش داده و افرادی كه حداقل روزی 2 تا 3 عدد میوه های سبز و زرد رنگ مصرف می كنند به مراتب سالم تر از بقیه هستند و دیرتر دچار پیری و عوارض آن می شوند.
كارشناس دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در گفت وگو با خبرنگار وب دا، ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت: مرگ ساليانه 217 ميليون نفر در جهان با کمبود مصرف ميوه و سبزي در ارتباط بوده و از هر 5 مورد سرطان هاي دستگاه گوارش یک مورد به علت مصرف كم ميوه ها است.
دكتر فروزان صالحي افزود: 31 درصد بيماري هاي قلبي  عروقي و 11 درصد سكته‌هاي مغزي در جهان ناشي از مصرف كم ميوه است.
وي با اشاره به اين كه میوه ها احتمال ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهند، تصريح كرد: میوه ها و سبزی های تازه داراي حدود 180 نوع ویتامین و ماده معدنی مختلف است و مصرف مداوم ميوه فرآيند پيري را به تاخير مي اندازد.
به گفته اين كارشناس تغذيه، دستگاه گوارش با مصرف ميوه، قوي و ورزيده خواهد شد و سبب مي‌شود كه فرد كمتر دچار سوء هاضمه شود همچنين برای فعال کردن و تقویت کردن سیستم دفاعی طبیعی بدن باید از اقسام میوه وسبزی های خام استفاده کرد.

بخوريد؛ اما متعادل


نوشته  : دكتر كورش جعفريان 
پژوهش‌ها نشان مي‌دهند كه رابطه مستقيمي بين مصرف گوشت قرمز و افزايش خطر مرگ در اثر سرطان و بيماري‌هاي قلبي وجود دارد. زنان و مرداني كه به ميزان زياد گوشت قرمز و همچنين گوشت‌هاي فرآوري شده مصرف مي‌كنند، بيشتر از سايرين در معرض بيماري‌هاي سرطان و بيماري‌هاي قلبي هستند. مصرف روزانه 135 گرم گوشت قرمز (چيزي حدود يك تكه استيك كوچك) اين احتمال را افزايش مي‌دهد. در واقع كاهش مصرف گوشت قرمز و گوشت‌هاي فرآوري شده به معني حفظ جان و افزايش سلامتي است. چندي پيش گروهي از دانشمندان به مدت 12 سال، تغذيه حدود پانصد هزار مرد و زن 50-71 ساله را مورد مطالعه قرار دادند. در اين 12 سال 47 هزار زن و 23 هزار مرد جان خود را از دست دادند. دانشمندان اين افراد را به پنج گروه تقسيم كردند و معيار اين تقسيم‌بندي ميزان مصرف گوشت قرمز و گوشت‌هاي فرآوري شده بود.

انواع گوشت قرمز
گوشت قرمز شامل گوشت گاو،  همبرگر، هات داگ، جگر، سوسيس، استيك، گوشت‌هاي موجود در پيتزا و انواع كباب‌ها بود و گوشت سفيد شامل گوشت بوقلمون، مرغ و غذاهايي كه از اين گوشت‌ها به مقدار بيشتر استفاده مي‌شود، مثل ناگت مرغ. وقتي كه سخن از مقدار مصرف به ميان مي‌آيد، بايد بدانيم چه ميزاني از مصرف زياد يا كم است. در مورد گوشت قرمز افرادي كه به طور ميانگين روزانه 135 گرم مصرف مي‌کنند، مصرف گوشت قرمزشان بالاست و افرادي كه روزانه كمتر از 15 گرم گوشت قرمز مصرف مي‌كنند. جزء افراد كم‌مصرف هستند. افرادي كه روزانه بيش از 45 گرم گوشت فرآوري شده مصرف مي‌كنند، پرمصرف‌ و افرادي كه هر روز كمتر از 5/3 گرم استفاده مي‌كنند، افراد كم‌مصرف هستند.

تغذيه مناسب براي گروه خوني B


نوشته : دكتر الهام اميرآذر 
مكمل‌هاي پيشنهادي براي گروه خوني B: منيزيم  برنامه ورزشي گروه خوني B: بهترين ورزش براي اين گروه تمرينات نرمشي و آرامبخش است. 
 چاي گياهي B: تركيب شده است از گلسرخ، نعناع و شيرين بيان به نسبت‌هاي مساوي .

گروه خوني B
شخصيت و خصوصيات رفتاري گروه خوني B: از نظر طبايع با طبع ملايم مطابقت دارد: انعطاف‌پذيري و سازشكاري، خلاق، داراي ثبات رواني مناسب، صلح‌طلب، بين جسم و روح آنان هماهنگي خاصي وجوددارد تمايل به چاق شدن دارند. گروه خوني B از بسياري جهات شبيه گروه خوني O مي‌باشد. رژيم غذايي اين گروه قلمرويي از حيوانات (گوشت) و سبزي، لبنيات و غذاي دريايي است. اين گروه بيشتر مستعد بيماري‌هاي عجيب مثل MS ضعيف و مزمن مي‌باشند. در حالات بيمارگونه به علت افت قندخون دچار تعديل شديد به شيريني‌جات و تجمع مايع در بدن (ادم) هستند. بنابراين پرهيز از خوردن مايعات و آب در اين گروه بسيار مفيد است. بسياري از اين گروه تمايل به ناخنك زدن و خرده‌خواري دارند. اين گروه خوني بايد از خوردن مايعات زياد، عدس، ذرت، بادام زميني، گوجه‌فرنگي و جوجه‌ كباب پرهيز كنند. زنجفيل، نعناع فلفلي و جين سينگ براي آنها مفيد است (زنجفيل و نعناء فلفلي براي تسكين گوارش و جين‌سينگ تسكين اعصاب). شيرين‌بيان خاصيت ضدويروس و تنظيم‌كننده قندخون بوده و از اشتهاي كاذب و ورم معده جلوگيري مي‌كند.
خوراكي‌هاي بسيار سودمند (جنبه دارويي دارد): گوشت‌ها، ماهي، لبنيات، روغن زيتون، دانه‌هاي غذايي (بادام و گردو) و حبوبات (لوبياي قرمز و سويا) آرد برنج، سبزي نظير، چغندر، هويج، سيب‌زميني، گل كلم،  جعفري، كلم قرمز و سفيد، بادمجان، موز، انگور، آناناس، آلو، توت، ادويه كاري، زنجفيل، گل سرخ، جين‌سينگ، مريم گلي، چاي‌سبز و شيرين‌بيان

نقش تغذیه در خلق و خو


نوشته  : علی چراغی دانشجوی کارشناسی ارشد علوم تغذیه 
چگونگه غذا بر روحیه تاثیر  می‌گذارد؟

 نوسانات سطح قند خون با تغییر در خلق و خو و انرژی همراه است.  مواد شیمیایی مغز (انتقال‌دهنده‌های عصبی، مانند سروتونین، دوپامین، و استیل کولین) می‌توانند تحت تاثیر غذاهای مصرفی باشند.  سطوح پایین ویتامین‌ها، مواد معدنی و اسیدهای چرب ضروری می‌تواند سلامت روانی را به خطر بیندازد. به عنوان مثال، ميان سطوح پایین ویتامین‌های گروه B و اسکیزوفرنی(جنون)، سطوح پایین روی (zinc) و اختلالات غذایی(eating disorders)، کمبود دریافت روغن امگا-3 و افسردگی ارتباط وجود دارد.   با تغيير رژيم غذايي بهبود قابل توجهی در طیف گسترده‌ای از مشکلات روحی و روانی (نوسانات خلقی، اضطراب، حملات اضطرابی،افسردگی،افسردگی پس از زایمان، سندرم قبل از قاعدگی ، بی خوابی و..) ايجاد می‌شود.


ارتباط روانی
لطفا یک لیوان چای به من بدهید! احساسات می‌تواند خوردن، نوشیدن و انتخاب غذا را تحت تاثیر قرار دهد.برای نمونه کافئین موجود در چای، قهوه، نوشابه‌های کولا و شکلات،که به طور گسترده در سراسر دنیا استفاده می‌شود، یکی از تعدیل کننده ترین مواد غذایی به شمار می‌رود.

تغذيه شاه كليد سلامت زنان


نوشته  : دكتر محمد جواد حسين‌زاده 
از آنجا كه فونكسيون بدن خانم‌ها با آقايان در موارد متعددي متفاوت است، توجه به نيازهای تغذيه‌اي آنان و جلوگيري از كمبودهاي مواد مغذي در دوران‌هاي مختلف از اهميت خاصي برخوردار است. بسياري از فرایندهای طبيعي بدن در خانم‌ها نياز به حمايت دقيق و هماهنگ از بُعد تغذيه‌اي دارد. دوران‌هاي خاص و شرايط ويژه در خانم‌ها نياز به تقويت و دريافت مواد غذايي مورد نياز آنها را مي‌طلبد. اگر به دوران‌هاي ويژه در خانم‌ها نگاهي بيندازيم، خواهیم ديد در شرايط مختلف نيازهاي تغذيه‌اي آنها بايستي به نحو احسن مورد توجه قرار گيرد. با توجه به شروع دوران بلوغ در اكثر خانم‌ها و بروز صفات ثانويه جنسي در آنها، همچنين رشد و تحكيم اسكلت و استخوان‌بندي آنها، شروع دوران باروري و شروع قاعدگي، توجه به تغييرات فيزيولوژيك بدن، آمادگي براي شرايط قبل از بارداري، دوران بارداري و دوران شيردهي و متعاقب آن تغيير نيازها با تغييرات هورموني بدن در دوران يائسگي همه و همه، توجه به نيازهاي اين گروه كليدي جامعه را پررنگ‌تر مي‌كند. پس در يك نگاه بايستي براي خانم‌ها برنامه‌ريزي منظمي از ابتداي دوران زندگي تا دوران بلوغ، دوران باروري، در ايام بارداري و شيردهي و در نهايت هماهنگ با تغييرات هورموني داشت. براي هريك از اين درمان‌ها، برنامه‌ريزي منظم و توجه به تغيير نيازهاي تغذيه‌اي از اولويت‌هاي اصلي محسوب مي‌شود. همچنين پرداختن به هريك از اين دوران‌ها و بررسي نيازهاي تغذيه‌اي آن گروه ويژه در قالب يك نوشتار امكان‌پذير نيست.

برنامه غذايي در التهاب مفاصل


نوشته : سيدوهاب‌الدين رضواني 
چگونه مي‌توان از طريق تغذيه التهاب مفاصل را كاهش داد و يا از آن جلوگيري كرد؟ چگونه مي‌توان از طريق برنامه‌غذايي سلامت قلب و استخوان‌ها را افزايش داد؟ و چگونه مي‌توان از اين طريق به حس و حال بهتري رسيد؟

 ورم مفاصل روماتيسمي و تغذيه
براي آگاهي از آنكه بهترين تغذيه براي شما كدام است، بايد ابتدا با درد خود آشنا باشيد. اگر انگشتان دست‌ها و مچ دست‌هاي‌تان به هنگام غذا درست كردن و يا خرد كردن سبزي درد مي‌گيرند، احتمالا از غذاهاي فست‌فودي و يا كبابي زياد استفاده مي‌كنيد. اگر داروهاي‌تان به شما حالت تهوع و دل درد مي‌دهند؛ به طوري كه به زور غذا مي‌خوريد، احتمالاً بسياري از مواد مغذي را از دست مي‌دهيد. گاهي اوقات داروها با آنكه باعث كاهش درد مفاصل مي‌شوند، ولي از طرفي باعث از دست رفتن برخي مواد مغذي نيز مي‌شوند. مصرف كورتيكوستروئيدها مثل پردنيزون (Prednison) با آنكه درد را تسكين مي‌دهند، اما باعث كاهش ميزان پتاسيم بدن مي‌شوند و متوتروكسات (Methotrexate) نيز سطح فوليك اسيد را كاهش مي‌دهد. معمولا خانم‌هايي كه به ورم مفاصل روماتيسمي دچارند، به اندازه كافي ويتامين D و كلسيم دريافت نمي‌كنند؛ در حالي‌كه براي اين بيماري دريافت ويتامين D و كلسيم كافي ضروري است و عدم دريافت مقدار مورد نياز منجر به پوكي استخوان مي‌شود. 

گياه‌ درماني در بيماري‌هاي زنان


نوشته: دكتر محمدحسين صالحي سورمقي 
در گذشته‌ها، زنان آموخته بودند كه چگونه با استفاده از گياهان دارويي و مكمل‌هاي گياهي مشكلات مربوط به سلامت و بهداشت زنانه را درمان كنند. در سال‌هاي اخير، بسياري از تحقيقات علمي اين درمان‌ها را تاييد كرده‌اند. بسياري از گياهان مي‌توانند همچون دارو عمل كرده و مشكلات بهداشتي و نگراني‌هاي خانم‌ها نسبت به فقدان ميل جنسي، يائسگي، ناباروري و بسياري از مشكلات زنانه ديگر را درمان كنند.

 خارخاسك
خارخاسك، يكي از گياهاني است كه نه تنها براي افزايش ميل جنسي در خانم‌ها، بلكه براي آقايان نيز تجويز مي‌شود. اين گياه توليد هورمون(LH) را افزايش داده و مقدار تستوسترون را بيشتر مي‌كند. معمولا زناني كه ميل جنسي آنها كم است، مقدار كمي هورمون تستوسترون در بدن دارند كه با افزايش اين هورمون، ميل جنسي آنها افزايش مي‌يابد. مزاياي استفاده از اين گياه در حفظ و تنظيم ترشح هورمون تستوسترون(TH) در بدن است كه همين امر و تعادل اين هورمون در بدن، از ويژگي‌‌هاي ثانويه مردانه جلوگيري مي‌كند. از آنجايي كه يكي از علل گُر گرفتگي در زنان يائسه، ترشح هورمون LH است و عدم تنظيم اين هورمون، گر‌گرفتگي را در دوران يائسگي افزايش مي‌دهد.

تغذیه درسندرم پيش از قاعدگي


نوشته : احسانه طاهري كارشناس ارشد تغذيه 
تغذیه ازجمله عواملی است که تحت تاثیر تغییرات فیزیولوژیکی مانند قاعدگی و یائسگی در زنان قرار می‌گیرد. سندرم پیش از قاعدگی يكي از عوارض دوران قاعدگي است كه به صورت تغييرات هورموني دوره‌اي در سيكل قاعدگي بروز مي‌كند. علائم این سندرم که به علت تغییرات هورمونی در این دوران می‌باشد، چند روز قبل از قاعدگي بروز كرده و با شروع قاعدگي از بين مي‌رود. متوسط سن ابتلا به این سندرم 26  سال است. مهم‌ترين عوارض اين سندرم بروز اختلالات احساسي، فيزيكي و رفتاري است. اختلالات احساسي شامل حس نااميدي، عدم تمركز، عصبانيت، پرخاشگري، افسردگي، تحريك‌پذيري و اختلالات فيزيكي مانند  درد مفاصل، سردرد، درد شكم، خستگي مفرط و تخليه انرژي، كاهش تمايل به فعاليت‌هاي عادي و روزمره و تغييرات رفتاري مانند تغيير در اشتها، ايجاد ولع به غذايي خاص، كم‌خوابي يا افزايش خواب و... مي‌باشد. در زناني كه علائم سندرم پيش از قاعدگي خفيف است، تغذيه درماني و انجام فعاليت‌هاي فيزيكي می‌تواند کمک کننده باشد. علت ایجاد سندرم قاعدگی در زنان افزایش میزان ترشح استروژن و تولید ترکیباتی به نام پروستوگلاندین‌ها پیشنهاد شده است. ترشح استروژن با شروع دوران قاعدگي افزايش يافته و در نيمه دوره به حداكثر ميزان خود مي‌رسد و به مرور كاهش مي‌يابد.

عوامل تغذيه‌اي موثر در سندرم پيش از قاعدگي
 تاثير كلسيم و ويتامينD
معمولا در زنان مبتلا به سندرم پيش از قاعدگي سطح سرمي‌كلسيم و ويتامينD  پايين است.  این در حالی است که كلسيم و ويتامين D  می‌تواند با  تاثير بر استروژن‌ بدن به كاهش عوارض پيش از قاعدگي کمک كند. بنابراین دریافت 4 واحد از گروه شير و لبنيات كم ‌چرب و يا بدون چربي در رژیم غذایی روزانه توصیه می‌شود. 

چاقي سلامت زنان را لاغر كرده است


نوشته : دكتر كورش جعفريان متخصص تغذيه عضو هيأت علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران 
سلامت زنان درواقع سلامت جامعه را به دنبال دارد. شاید 50 سال پیش کمتر کسی فکر مي‌کرد که چاقی در آینده معضل اصلی بهداشتی جامعه و بویژه زنان خواهد شد؛ اما با توسعه زندگی ماشینی و شهرنشینی پدیده چاقی ذهن بسیاری از افراد جامعه، مسؤولان بهداشتی و حتی صنایع را به خود مشغول کرده است. روزگاری چاقی نشانه سلامت و زیبایی به شمار مي‌آمد و آثار باستانی باقیمانده، خصوصاً نقاشی‌های گذشتگان حکایت از محبوبیت چاقی در نزد جوامع قبلی دارد. با این حال عوارض و بیماری‌های مرتبط با چاقی و اضافه‌وزن این نگرش و باور را تغییر داد و کار را به جایی رسانده که خیلی از ما‌ هر روز در برابر آینه از خود مي‌پرسیم که آیا چاق هستیم؟ آیا این وزن برای من مناسب است و یا آیا جدیداً وزنم زیاد شده است؟ حتی برخی از رو در رو شدن با واقعیت هراس دارند و از رفتن روی وزنه خودداری مي‌کنند. حتی اگر افراد وزن خود را چک نکنند، بسیاری از افراد خانواده یا دوستان همانند آیینه تغییرات وزنی آنها را گوشزد مي‌کنند. بد نیست بدانیم که امروزه بیش از 60 -70 درصد افراد بالغ در کشورهای پیشرفته و بیش از نیمي در کشورهای در حال توسعه مانند ایران، مشکل اضافه‌وزن یا چاقی دارند. بنابراین بسیاری از افراد مشکل اضافه‌وزن دارند، اما چون در مقایسه با دیگران وزن‌شان طبیعی به نظر مي‌رسد، از مشکل وزنی خود غافل مي‌شوند و همین مسأله مي‌تواند آغاز مشکل باشد. لذا عاقلانه‌ترین راه این است که مشکل افزایش وزن را زودتر از دیگران تشخیص داده و برای آن چاره‌ای بیندیشند. اما به چه کسی چاق و یا دارای اضافه‌وزن مي‌گویند؟ اگرچه تعاریف متعددی برای چاقی و افزایش وزن وجود دارد، ولی تعریفی که در مقیاس جهانی مقبولیت بیشتری یافته، از درجه‌بندی بر اساس نسبت قد و وزن به دست آمده است.

فقر آهن؛ کم خوني زنان


نوشته : دکتر حمید محقق پزشك داخلي 
کم خونی یا همان آنمي (anemia) وضعیتی است که در آن، تعداد یا اندازه گلبول‌های قرمز یا مقدار هموگلوبین موجود درخون کم می‌شود. این حالت باعث می‌شود که ظرفيت حمل اکسيژن کاهش پیدا کند و تبادل اکسیژن و دی‌اکسید کربن بین خون و سلول‌ها دچار اختلال شود. به عبارتی اکسیژن کافی به بافت‌های بدن نمی‌رسد وباعث بروز علایم و مشکلاتی می‌شود. یک چهارم جمعیت دنیا از بیماری کم‌خونی رنج می‌برند. کم خونی به دلایل بسیاری ایجاد مي‌شود که به طور کلی شامل کمبودهای تغذیه‌ای، خون‌ریزی، ناهنجاری‌های ژنتیکی، بیماری‌های مزمن  یا مسمومیت های دارویی است. کم‌خونی‌های تغذیه‌ای، کم خونی‌هایی هستند که در اثر دریافت کم  مواد مغذی ایجاد می‌شوند .از مهم‌ترین مواد غذایی جهت خون‌سازی، که کمبود آن در خون بدن موجب بروز کم خونی می‌شود می‌توان به آهن، ویتامینB12  و اسید فولیک اشاره کرد که از بین آنها کم خونی ناشی از فقر آهن یکی از شایع‌ترین نوع کم خونی تغذیه‌ای است.

فقر آهن
فقرآهن یکی از شایع‌ترین اختلالات تغذیه‌ای در کشورهای در حال توسعه و مهم‌ترین نوع کم‌خونی تغذیه‌ای در کودکان و زنان، در سنین باروری، است که با ایجاد گلبول‌های قرمز کوچک و کاهش میزان هموگلوبین مشخص می‌شود. کم خوني فقر آهن از بيماري‌هاي شايعي است که به خصوص در کشور ما به وفور مشاهده مي شود و گروه‌هاي مختلف سني را درگير مي‌کند. علل متفاوتي براي آن وجود دارد که مهم‌ترين آنها اشتباهات تغذيه‌اي است. زماني که آهن کمي به بدن برسد يا دفع آهن از بدن زياد باشد، اين بيماري به وجود مي‌آيد. این بیماری سبب اتلاف منابع و مراقبت‌های بهداشتی، کاهش بهره‌وری در اثر افزایش میزان مرگ و میر، ابتلا به بیماری در مادران و کودکان و بالاخره کاهش ظرفیت جسمی و روانی در بخش بزرگی از جامعه می‌شود.

خواص پوست ميوه‌ها

نوشته : تحريريه دنياي سلامت 
پوست ميوه، بيروني‌ترين لايه و پوشش روي ميوه است. در ميوه‌هايي همچون هندوانه، اين پوشش بسيار ضخيم و تنها يك لايه است، در حالي كه در خانواده مركبات مثل پرتقال، رويه ميوه كمي نازك‌تر و در واقع پوست ميوه است. پوست نه تنها از ميوه در برابر محيط زيست، ميكرو و ماكروارگانيسم محافظت مي‌كند، بلكه حاوي مواد مغذي است كه موجب حفظ سلامتي انسان نيز مي‌شود.

ويژگي‌هاي پوست ميوه‌ها
در برخي از ميوه‌ها، پوست ميوه به صورت كاملاً محكم به خود ميوه چسبيده است و در برخي ديگر ميوه و پوست آن انسجام كمتري دارند. ضخامت پوست ميوه‌ها با هم فرق دارد. اين مسئله حتي در ميوه‌هايي كه از يك خانواده هستند نيز ديده مي‌شود. پوست ميوه‌ها، در برخي موارد بسيار نازك و گاه كلفت و ضخيم است. در برخي ميوه‌ها مثل سيب و انگور، مزه پوست همانند خود ميوه است و در برخي ديگر مثل پاپايا، مزه پوست آن به علت وجو تانن فراوان، تلخ است. در ميوه‌هاي اسيدي پوست به راحتي جدا مي‌شود (موز). رسيدن ميوه‌ها با فرايند آنزيمي همراه است كه برخي از مشخصه‌هاي ميوه را مانند رنگ، طعم، عطر و دانه‌ها تغيير مي‌دهد. معمولاً پوست ميوه‌ها سرشار از روغن‌هاي ضروري هستند كه ميوه را خوش عطر مي‌كنند. غدد چربي در تمام سطح پوست ميوه وجود دارد.

آلرژي به لبنيات


نوشته : احسانه طاهري كارشناس ارشد علوم تغذيه 
امروزه حساسيت‌هاي غذايي و عدم تحمل غذاها بيش از پيش مورد توجه قرار گرفته است. عدم تحمل غذا عبارت است از واكنش بدن به مواد موجود در غذاها كه  اين مواد مي‌توانند خاصيت سمي، دارويي و متابوليك داشته باشند؛ در حالي كه حساسيت‌هاي غذايي واكنش‌هاي ناشي از وجود موادي  با خاصيت ايمونوگلوبولين E در غذاهاست. در متون علمي براي حساسيت‌هاي غذايي و عدم تحمل غذاها از واژه «واكنش‌هاي نامطلوب در برابر غذا» استفاده مي‌شود. تفاوت حساسيت غذايي و عدم تحمل غذا در اين است كه عدم تحمل غذا، برخلاف حساسيت غذايي وابسته به سيستم ايمني نيست. حساسيت‌هاي غذايي وابسته به ايمونوگلوبولين E، معمولا دو ساعت پس از مصرف غذاي محرك بروز مي‌كنند كه اين واكنش‌ها حتي مي‌توانند كشنده باشند. اين حساسيت‌ها ممكن است نسبت به موادي مانند آلودگي هوا، جلبك‌ها، مواد گياهي موجود در هوا يا به صورت آتوپيك مانند بيماري آسم باشد. سيستم ايمني بدن به طور معمول سعي مي‌كند مواد آنتي‌ژن مانند ويروس‌ها، باكتري‌ها و مواد خارجي در بافت‌ها را از بدن پاك كند. در حساسيت علاوه بر اين واكنش، حساس‌سازي‌هايي نيز به‌وجود مي‌آيد كه در تماس‌هاي بعدي  با همان مواد حساسيت‌زا مي‌تواند علائم حساسيت را به وجود آورد.

 عدم تحمل شير
بايد توجه داشت كه حساسيت به شير و عدم تحمل لاكتوز دو مقوله جدا از هم هستند و نبايد آنها را با يكديگر اشتباه گرفت. قند شیر بیشتر باعث ایجاد عدم تحمل شیر در افراد بالغ و یک سری از کودکانی می‌شود که مبتلا به فقدان یا کمبود آنزیمی به نام لاکتاز هستند. كمبود لا كتاز در بین افراد بزرگسال شایع‌ترین نوع كمبود آ‌نزیمی محسوب می‌شود. نیمی از بزرگسالان در دنیا به عدم تحمل لا كتوز مبتلا هستند.

آلرژي غذايي


نوشته : دكتر محمدجواد حسين‌زاده 
پاسخ غيرطبيعي بدن به بعضي از غذاهاي مشخص را حساسیت غذايي مي‌گویند. در اين حالت واكنش سيستم ايمني بدن به برخي از مواد بي‌ضرر موجود در غذاها منجر به بروز علائمي مي‌شود. اين علائم هرچند در بعضي موارد مشابه عدم تحمل غذايي (Food intolerancr) است، ولي این عارضه كاملاً با آلرژي و حساسيت غذايي فرق دارد. در شرايط عدم تحمل غذايي الزاماً سيستم ايمني بدن درگير نيست. هرچند كه به نظر مي‌رسد 25 درصد افراد به بعضي از غذاهاي خاص حساسيت دارند، ولي صرفاً در 4-8 درصد کودکان و 2 درصد بزرگسالان تشخيص حساسيت غذايي داده مي‌شود. بيشتر حساسيت‌هاي غذايي خفيف هستند، اما در بعضي موارد حتی ممکن است منجر به شوك آنافيلاكتيك و در بعضي شرايط جدي منجر به مرگ ‌شوند.

 حساسيت غذايي در كودكان و نوجوان
حساسيت‌هاي غذايي غالباً در كودكان و نوجوانان ديده مي‌شود و در این میان كودكان كم‌سن و سال بيشتر در معرض اين حساسيت‌ها قرار مي‌گيرند. قبل از هر واكنش حساسيت‌زاي غذايي كودك بايد دست‌کم يك بار در معرض دريافت آن ماده غذايي قرار گرفته باشد؛ گرچه در بعضي موارد اين حساسيت از طريق شير مادر نيز بروز خواهد کرد. در هر صورت، علائم آلرژي زماني ظاهر مي‌شود كه كودك براي دومين بار در معرض آن ماده غذايي قرار گیرد. علائمي همچون خارش، كهير، اشكالات تنفسي، دل درد، استفراغ و اسهال در نتيجه واكنش بدن به دنبال ترشح آنتي‌بادي‌هايي عليه غذاي مصرف‌شده و يا آزادي هيستامين بروز مي‌کند.


تفاوت حساسيت غذايي و تحمل غذايي
اما تفاوت حساسيت غذايي و عدم تحمل غذايي در پاسخ سيستم ايمني بدن است. در حساسیت غذايي، سيستم ايمني كاملاً درگير و بسياري از علائم ذكرشده در نتيجه اين واكنش بدن قابل توجيه می‌باشد.