با رژيـــم پــر فـيـبـر، كمتر غذا بخوريد

نوشته  : تحريريه دنياي تغذيه 
درباره اثرات مفيد مصرف فيبرها بر سلامتي بسيار سخن گفته شده است. انجمن رژيم امريكا توصيه مي‌كند كه افراد روزانه دست كم 25 گرم فيبر را در رژيم غذايي خود بگنجانند. وجود فيبر در رژيم غذايي بسيار مهم است؛ چرا كه به پايين آوردن سطوح كلسترول خون كمك مي‌كند و باعث مي‌شود فرآيند هضم غذا آسان‌تر صورت گيرد.
در واقع، بسياري از فيبرها بخشي از مواد غذايي هستند كه قابل هضم نبوده و در آب حل نمي‌شوند.آن دسته از فيبرهاي قابل حل در آب هم قابل هضم نيستند وفقط به نرم شدن مدفوع كمك مي‌كنند؛ ولي، اين دسته از مواد غذايي فرآيند هضم غذا را تسهيل مي‌كنند و غذا را در مسير گوارشي جلو مي‌برند.

خـــامــه؛ ارزش غذايي و ويژگي‌هاي استاندارد

نوشته  : مهندس مسعود خبازي کارشناس مسؤول اداره استاندارد كاشان 
مقدمه
خامه از جمله فرآورده‌های لبنی و تامین‌کننده بخشی از انرژی مورد نیاز بدن می‌باشد كه با استفاده از آن در وعده صبحانه يا بعضي فرآورده‌هاي قنادی (حاوی خامه) می‌توان به این هدف رسید. خامه انرژی بالایی دارد و در گروه چربی‌ها قرار گرفته است؛ بنابراين براي جلوگیری از اضافه وزن و چاقی توصیه می‌شود مصرف آن محدود گردد. این مقاله به اختصار به بیان ارزش غذایی و ویژگی‌های استاندارد این فرآورده می‌پردازد.

خوردني پرطرفدار فصل سرما


نوشته  : آذين سحابي 
همه ما لبو خورده‌ايم و در روزهاي سرد زمستاني از مزه خوشايند آن لذت برده‌ايم. اين خوراكي خوشمزه همان چغندر پخته است كه قند دارد و مزه شيرين و دوست داشتني آن هم به همين علت است. اين ماده غذايي داراي خواص مفيد بسياري است و سرشار از عناصر و مواد معدني ارزشمندي براي بدن است. درباره چغندر قند و خواص شگفت انگيز آن در زير مي‌خوانيد:
دانشمندان چغندر قند را با نام Beta vulgaris مي‌شناسند و انگليسي زبان‌ها به آن Beets‌ مي‌گويند. چغندر گياهي است كه بشر با آن آشنايي ديرينه دارد و شواهد نشان مي‌دهد كه در حدود چهار قرن پيش از ميلاد هم مردم با خواص درماني آن آشنا بوده‌اند. چغندر در ابتدا در ناحيه مديترانه و شرق اروپا وجود داشته، ولي در حال حاضر در بيشتر نقاط دنيا كشت مي‌شود.

زالـــــزالـك؛ رفيق پر خاصيت قلب


نوشته  : رزا گلشاهی کارشناس تغذیه و رژیم درمانی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز 
تاریخچه:
زالزالک گیاهى است از تیره گل سرخیان که بیشتر به شکل درختچه است و داراى شاخه‌هاى خاردار و گل‌هاى سفید، معطر و میوه‌هاى زرد و نارنجى مى باشد. میوه آن خوراکى است و در اکثر نواحى معتدل مى روید. درخت زالزالک به صورت خودرو در گرگان، اراک، کلاردشت، ارومیه، بروجرد، کوهستان‌هاى البرز و حتى ناحیه شمال تهران وجود دارد و همچنین در شمال ایران، گونه‌هاى وحشى آن به شکل خودرو در جنگل‌ها مى روید و آن را ولیک مى نامند. به علت شباهت زالزالک با کنار (کنار کوهی را زال می‌گفتند)، به آن بچه زال یا زالزالک گفته مي‌شود.

به؛ طعم خوش زندگي

نوشته : تحريريه دنياي تغذيه 
همه ما ميوه «به» را مي‌شناسيم و به شكل‌هاي گوناگون از آن استفاده كرده‌ايم. اين ميوه نيز مانند بسياري از هديه‌هاي ديگر طبيعت به ما، داراي خواص مفيد بسياري است و از آن در درمان و پيشگيري از بيماري‌هاي زيادي مي‌توان استفاده كرد. در اينجا با ويژگي‌هاي جالب اين ميوه آشنا مي‌شويد:
نام علمي اين ميوه، Cydonia Oblonga  است و در زبان انگليسي به نام Quince ‌ خوانده مي‌شود.
اين ميوه از خانواده سيب و گلابي است و يكي از قديمي‌ترين ميوه‌هاي شناخته شده توسط انسان است. بيش از چهار هزار سال است كه ميوه به در كشورهاي آسيايي و مديترانه‌اي رشد مي‌كند.

خرما؛ ميوه‌اي پرانرژي


نوشته  : سالومه آرمين كارشناس ارشد علوم تغذيه انستيتو تحقيقات تغذيه اي و صنايع غذايي كشور
خرما، ميوه كوچك و بيضي ‏شكل درختي است كه در فارسي به آن «خرما بُن» و «درخت خرما»، به عربي «نخل» و به انگليسي «Date - Palm» مي‌گويند. اين ميوه را در كتاب‌هاي طب سنتي، «تَمْرْ» ناميده‌اند. از خانواده Palmaceae است و نام علمي آن dactyliferalPhoenix مي‌باشد.
گياهان كاشتني اندكي مانند درخت خرما يافت مي‏شود كه با زندگي آدمي نيز پيوستگي دارند. اين، مبالغه نيست كه بگوييم اگر درخت خرما نبود، گسترش و پراكندگي آدمي به مناطق گرم و بي‏آب و علف جهان قديم، بسيار محدودتر مي‏شد. خرما، نه تنها غذايي پرانرژي است، بلكه به راحتي نگهداري مي‌شود و انبار كردن و حمل و نقلش در مسافت‏هاي طولاني در صحرا آسان است و با ايجاد سايه و ايستادگي در برابر تندبادهاي صحرا، پناهگاه مناسبي براي اتراق صحرانشينان به وجود مي‌آورد.

تغذيه و اثرات آن در بیماري لوپوس


نوشته : سیده سارا حکیم كارشناس ارشد تغذيه دانشگاه علوم پزشكي تهران 
لوپوس یک بیماری خود ایمني است که با التهاب بافت پیوندی به ویژه در مفاصل همراه می‌باشد. سیستم ایمنی در این بیماری به جای حمایت از فرد، به بدن او حمله می‌نماید و علت ایجاد بیماری را تولید زیاد اينترفرون نوع I و دیگر عوامل سایتوتوکسیک (سمی برای سلول‌ها) بیان می‌کنند.
علائم این بیماری شامل خستگی مفرط، درد و التهاب مفاصل، تب بدون علت، راش‌های (قرمزی های) پوستی، زخم‌هایی در دهان و اختلالات کبدی می‌باشد.
لوپوس یک بیماری خود ایمني است که روی همه ارگان‌ها اثر می‌گذارد. این وضعیت موجب اختلال در عملکرد کلیه‌ها می‌شود که نتیجه آن دفع پروتئین می‌باشد.
در زنان در سنین باروری، این بیماری ایجاد می‌شود. داروهايي مانند پروکاینامید، هیدرالازین، متیل دوپا و کلرپرومازین موجب بروز علايمی شبیه به لوپوس می‌شوند.

غذاهاي مناسب در پيشگيري و درمان سنگ‌هاي صفراوی


نوشته  : آرزو رضازاده کارشناس ارشد علوم تغذیه (فارغ‌التحصیل دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی) مدرس دانشگاه آزاد 
کیسه صفرا، اندامي گلابی شکل واقع در قسمت تحتانی کبد است که نقش آن ذخیره صفرا مي‌باشد. زمانیکه غذای نیمه هضم شده از معده وارد روده می‌شود، این اندام، صفرا را به داخل روده ترشح می‌کنند تا به هضم مواد غذایی به ویژه چربی کمک کند. صفرا حاوی میزان بالايی کلسترول است که به شکل محلول در صفرا وجود دارد؛ زمانیکه میزان کلسترول به حد فوق اشباع برسد، صفرای اضافی، تشکیل کریستال‌های ریز می‌دهد که به مرور زمان این کریستال‌ها تجمع مي‌يابند و منجر به تشکیل سنگ‌هایی می‌شوند که به تدریج بزرگتر شده و در مجاری صفراوی ایجاد انسداد می‌کنند. به تجمع سنگ‌ها در کیسه صفراوی، کوله لیتیازیس و به تجمع آنها در مجاری صفراوی کوله دوکولیتیازیس گویند.

چگونه از بيات شدن نان پيشگيري كنيم؟

نوشته  : علي اكبر حق ويسي كارشناس مسؤول تغذيه زهرا شكوري كارشناس تغذيه، معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي قم 
مقدمه:
همانطور كه مي‌دانيم فرهنگ صحيح تهيه و مصرف نان، شامل خريد متناسب و مناسب (با تاكيد بر اينكه نان‌هاي سبوس‌دار مثل نان سنگك، بهترين نوع نان و نان‌هاي سفيد، كم‌خاصيت‌تر از انواع ديگر نان هستند)، خنك كردن نان قبل از بسته‌بندي، بسته‌بندي نان در بسته‌هاي مناسب، نگهداري نان در منزل به طريقه صحيح و... مي‌باشد كه متاسفانه در اين رابطه، برنامه آموزشي كمتري براي عموم مردم وجود داشته و اين امر دولت و مردم را دچار مخاطره كرده است.
اگر طي فرآيندهاي آماده‌سازي خمير و پخت، دما و فعاليت آنزيمي تنظيم و كنترل شده باشد، از بيات شدن نان جلوگيري مي‌شود.

سـمــوم قـارچــي


نوشته : دکتر پيمان غلام نژاد کارشناس آزمايشگاه کنترل مواد غذايي دانشگاه علوم پزشکي ايران 
تاريخچه
واژه مايکوتوکسين اولين بار در سال 1962 ميلادي پس از اينکه حدود صدهزار بوقلمون در انگليس در اثر يک بيماري ناشناخته مردند، رواج يافت. اين بيماري ناشي از سم توليد شده از قارچ آسپرژيلوس فلاوس روي خوراک پرندگان بود. به دنبال اين بحران دانشمندان احتمال دادند ساير متابوليت‌هاي قارچ‌ها نيز ممکن است کشنده باشند. سال‌هاي بين 1960 تا 1975 دوره طلايي سموم قارچي بود، چرا که دانشمندان تحقيقات وسيعي را درباره اين عوامل مولد سم انجام دادند.

خوب بخوريد تا سرما نخوريد

نوشته : برليانت بزرگمهر محقق و مشاور تغذيه و رژيم درماني 
يكي از مشكلاتي كه در فصول سرد سال معمولا گريبانگير كودكان مي‌شود، سرماخوردگي و عفونت‌هاي تنفسي است كه گاه مدت زمان آن طولاني است و يا به طور مكرر بروز مي‌نمايد.
اين نوع بيماري علاوه بر آنكه عارضه‌اي ناراحت‌كننده و زجرآور است، با ايجاد التهاب دستگاه تنفس، تب، سرفه و ساير عوارض مربوطه، موجب آزار و شكنجه در كودكان مي‌شود و با بستري كردن و غيرفعال نمودن آنان به افت تحصيلي و عقب ماندن كودكان از درس و مدرسه مي‌انجامد، بنابراين لازم است با اين بيماري آزاردهنده و موذي با تمام قدرت مبارزه شود،

همه چيز درباره ديابــــت


نوشته : تحريريه دنياي تغذيه 
دكتر كيمياگر؛ متخصص تغذيه و رژيم درماني، در مورد بهترين رژيم‌ها و توصيه‌هاي تغذيه‌اي براي بيماران ديابتي اظهار داشت: «در مبتلايان به ديابت نوع I كه وابسته به انسولين هستند، نوع برنامه غذايي به نوع انسوليني كه به آنها داده مي‌شود بستگي دارد، يعني بايد برنامه غذايي طوري تنظيم شود كه اثر انسولين در زماني كه قند خون در بالاترين مقدار است اتفاق بيفتد. يعني زمان‌بندي و نوع غذاي مورد استفاده، با مقدار انسولين تطبيق داده شود. بايد ديد برنامه غذايي فرد چگونه است؛ ناهار زياد مي‌خورد يا شام؟ صبحانه مي‌خورد يا نه؟ و .... و مقدار انسولين را با آن تنظيم كند.

نشاط زمستانی با غذاهای ضد افسردگی

نوشته  : دكتر سيدضياءالدين مظهري متخصص تغذيه و رژيم درماني دانشيار دانشگاه علوم پزشكي ايران مدير گروه تغذيه
آيا شما نازنين‌‌هاي پرمهر تاكنون به اين موضوع انديشيده‌ايد كه چرا هر چه روزها كوتاه‌تر مي‌شود و غروب آفتاب زودتر اتفاق مي‌افتد، بدون هيچ دليل خاصي احساس دلمردگي و افسردگي به ما دست مي‌دهد و گرايش و ميل بيشتري به صرف مواد قندي و شيرين پيدا مي‌كنيم؟
همانطور كه در اغلب كشورهاي جهان با تغيير ساعت آغاز و پايان روز در هر نيم‌سال صرفه‌جويي‌هاي باور نكردني در توليد و مصرف انرژي به عمل آورده مي‌شود، عملكرد زيست شيميايي مغز همه افراد نيز در هنگام تغيير فصل و بلندي و كوتاهي روزها و در غروب و طلوع آفتاب تغيير مي‌كند و عدم پاسخگويي تغذيه‌اي متناسب با اين تغييرات و جابجايي نسبت درصد انرژي‌هاي دريافتي از منابع پروتئيني و مواد قندي و انتخاب نوع و ميزان چربي‌هاي مصرفي، مشكل تطابقي در توليدات ميانجي‌هاي عصبي (ترانسميترها) از جمله سروتونين به وجود مي‌آورد و سوخت و ساز بدن كاملا تغيير مي‌كند.

خیار چنبر



خیار چنبر از نظر املاح از خیار معمولی غنی تر بوده و تخمه آن مفید تر است . و تنها عیبش این است که کمی دیر عضم بوده و در بعضی ها تولید نفخ و قرقر کردن شکم می کند ویکی از مشخصاتش این است که در اراضی و آب و هوایی که دارای رادیو آکتیو زیاد باشد ُ بهتر به عمل آمده و قدش درازتر می شود و چنانچه دیدید ُ پس از جنگ جهانی دوم و نابود شدن شهر هیرو شیما در اثر بمب اتمی دراراضی دهات آن شهر خیار چنبر هایی به عمل آمد که چندین متر طول داشت .
برای جلو گیری از نفخ خیار چنبر می توانید از نبات داغ ُ عسل ُ عرق نعناع استفاده نمایید.
خیار چنبر دارای ویتامین ٍ - ب - آ - می باشد .
خواص خیار چن بر: حل کننده اورات و اسید اورویک است و نقرس را درمان می کند.
ادار آور است و برای رفع سوزش ادار بسیار مفید است
خون را تصفیه می کند - ملین است - چین و چروک صورت را از بین می برد.

منبع:http://zabanekhorakiha.blogfa.com/post-165.aspx

ويژگي‌هاي استاندارد عسل

نوشته  : مهندس مسعود خبازي کارشناس مسؤول اداره استاندارد كاشان 
تاريخچه:
عسل يك واژه عربي است كه در زبان فارسي «انگبين» ناميده مي‌شود. از نخستين و قديمي‌ترين شيرين‌كننده‌هاست و در طول تاريخ به عنوان يك غذاي خوش طعم و شفابخش مورد توجه قرار گرفته است. انسان تقريبا از چهار هزار سال پيش به اصول كندوداري و پرورش عسل پرداخته است. در ايران در دوره هخامنشيان نگهداري زنبور عسل بسيار رواج داشته و از عسل در اين عهد به جاي شكر استفاده مي‌شده است. امروزه زنبورداري در اكثر نقاط دنيا معمول گشته و توليد سالانه عسل حداقل 300 هزار تن مي‌باشد.

اسفناج؛ يك برگ و هزار خاصيت


نوشته  : مينا كاوياني كارشناس ارشد تغذيه سرپرست واحد آموزش همگاني انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور
مقدمه:
اسفناج سبزی بومی ایران و هم خانواده با چغندر و كلم است. این سبزی در  قرن هفتم به عنوان هديه به چين فرستاده شد و راه خود را به اين كشور باز كرد. اسفناج نسبت به بسياري از سبزيجات، قدمت كمتري در اروپا دارد و در قرن11 از طریق اسپانیا به این قاره برده شد. به همین مناسبت تا مدت‌ها به عنوان «سبزي اسپانيايي» در انگليس شناخته مي‌شد.

انـــار؛ غـــذا يا دارو


نوشته  : دكتر سلطانعلي محبوب استاد و قائم مقام موسسه آموزش عالي ربع رشيدي تبريز مهسا جليلي دانشجوي كارشناسي ا
مقدمه:
در چند سال گذشته، مقالات متعددي در مورد خواص شفابخش قسمت‌هاي مختلف انار از جمله آب، روغن دانه، پوسته و عصاره گل انار منتشر شده است كه در مبارزه با بيماري‌هاي عفوني، ديابت و سرطان نقش بسزايي داشته‌اند. كشت انار در كشور ما سابقه چندهزار ساله دارد. ميوه انار به سه قسمت تقسيم مي‌شود: دانه‌ها (حدود 3 درصد وزن ميوه حاوي 20 درصد روغن است)، عصاره ميوه كه تقريبا 30 درصد وزن انار را تشكيل مي‌دهد و پوسته انار كه سفيدي داخل انار را شامل مي‌شود، بقيه وزن ميوه را تشكيل مي‌دهد. ساير بخش‌هاي مفيد درخت انار شامل ريشه‌ها، پوسته درخت انار، برگ‌ها و گل انار مي‌باشد.

دوغ، بهترين نوشيدني


نوشته  : سالومه آرمين كارشناس ارشد علوم تغذيه انستيتو تحقيقات تغذيه اي و صنايع غذايي كشور 
تاريخچه
واژه دوغ صفت مفعولي است از فعل دوشيدن، بنابر اين از نظر لغوي دوغ يعني «دوشيده‌ شده». دوغ از نوشيدني‏هاي سنتي آشناي كشور ايران است. دوغ در ايران، ابتدا يكي از فرآورده‏هاي جانبي كره محسوب مي‏شد. به اين شكل كه ابتدا ماست پر چربي، با آب رقيق مي‌شد و سپس با استفاده از مشك، چربي آن جدا و باقيمانده به عنوان دوغ مصرف مي‌گرديد. امروزه با تغيير در روند توليد كره به لحاظ تكنولوژي، روش توليد دوغ نيز به عنوان نوشيدني تخميري شيري تغيير يافته است.
دوغ، نوشيدني لبني است كه از اختلاط ماست پاستوريزه، آب، اسانس‏هاي گياهي و نمك به دست مي‏آيد. اين محصول به طور ميانگين 50 درصد تركيبات و ارزش غذايي ماست را داراست و از آنجايي كه مواد افزودني و مواد نگهدارنده در توليد آن مورد استفاده قرار نمي‏گيرد، علاوه بر اينكه غذاي با ارزشي مي‏باشد، از نظر سلامت مصرف‏كننده نيز بسيار اهميت دارد.

كنترل وزن در دهه‌هاي مختلف زندگي


نوشته  : منيره نوري‌فرد 
اگر مادر شما چاق و داراي اضافه وزن است، پس شما نيز در آينده چاقي و اضافه وزن خواهيد داشت. البته، به حتم اين‌گونه نيست. اگرچه بيولوژي هر فرد ساختار بدني وي را تعيين مي‌كند؛ اما، اينكه شما تا چه اندازه به بدن خود مي‌پردازيد، در واقع يكي از عوامل مهم در داشتن وزني سالم است. افراد در دهه‌هاي مختلف زندگي خود دوره‌هايي را مي‌گذرانند كه كم كردن وزن در اين زمان‌ها، دشوارتر است.
كارشناسان بر اين باورند كه سلول‌هاي چربي بدن ما به ويژه در زنان، به سبك زندگي و تغييراتي كه در دهه‌هاي مختلف زندگي رخ مي‌دهد، بستگي دارد. محققان دانشگاه «وست لافايت» مي‌گويند: «افراد در دوران نوجواني و جواني بيشتر به بدن خود مي‌پردازند و مراقب هستند كه اضافه وزن پيدا نكنند، زيرا به خوش‌هيكل بودن خود در اين دوره اهميتي بسيار مي‌دهند!

آنـمـی بيماري شايع خوني


نوشته  : لادن گیاهی دانشجوی دکترای تخصصی تغذیه دانشگاه وین 
کم خونی یا آنمی(Anemia)  به معنی کاهش تعداد و یا اندازه گلبول‌های قرمز خون است و از آنجا که اصلی‌ترین نقش فیزیولوژیک گلبول‌های قرمز تبادل اکسیژن بین ریه‌ها و سایر اندام‌های بدن  توسط پروتئينی به نام هموگلوبین است، در عارضه کم خونی به علت کمبود هموگلوبین خون، در تبادل اکسیژن و دی‌اکسید کربن بین خون و سلول‌ها اختلال ایجاد می‌شود و در نتیجه فرد مبتلا بر اساس شدت کم خونی، دچار علايم متعددی می‌گردد. 
كم خوني براي پيشرفت در بدن به گذر زمان احتياج دارد. در آغاز ممكن است هيچ علايمي بروز نكند و يا علايم بيماري بسيار خفيف باشد، اما با پيشرفت بيماري مي‌توان شاهد علايم زیر بود: 

نقش تغذيه در پيشگيري از عفونت‌هاي بيمارستاني


نوشته  : مريم آريافر كارشناس تغذيه، كارشناس ارشد صنايع غذايي 
عفونت‌هاي بيمارستاني به عفونت‌هايي گفته مي‌شود كه افراد بستري در ايام اقامت خود در بيمارستان به آن مبتلا مي‌شوند و علايم آن در بيمارستان و يا پس از مرخص شدن از بيمارستان آشكار مي‌گردد. اين نوع عفونت‌ها نه فقط به بيماران بلكه به هر فردي كه با بيماران تماس دارد (نظير كارمندان، عيادت‌كنندگان، كارگران و غيره) انتقال مي‌يابند و خطري براي انتشار عفونت در جامعه هستند، زيرا گاهي علايم و نشانه‌هاي بيماري در هنگام مرخص شدن بيمار بروز نمي‌كند و برخي از اين بيماران، پاتوژن‌هاي بيماريزا را با خود دارند و به اين ترتيب، موجب بروز بيماري عفوني درجامعه مي‌شوند.

تغذيه، فشار خون و راه‌هاي پيشگيري و درمان


نوشته  : تحريريه دنياي تغذيه
دكتر قاروني متخصص قلب و عروق در اين باره گفت: «اگر فردي در 3 يا 4 روز متفاوت از خواب بيدار شود و مینیمم فشار خون او از 90 ميلي‌متر جيوه بيشتر باشد، آن فرد مبتلا به فشار خون است. چند نوع پرفشاری خون داريم: 1- فشار خون خفيف كه مینیمم فشار9 است. 2- فشار خون متوسط كه مینیمم فشار 10 است 3- فشار خون شديد كه مینیمم فشار 12 است و 4- فشار خون مرگبار كه مینیمم فشار، بالاتر از 12 است و به 14 يا 16 مي‌رسد كه بسيار خطرناك و كشنده می‌باشد».
وي پرفشاری خون را يك بيماري ارثي دانست و ادامه داد: «يك باور غلط در بين عامه مردم وجود دارد كه خوردن نمك زياد باعث افزايش فشار خون مي‌شود، در حاليكه اين اشتباه است.

خرمالو؛ هديه‌ي پاييز


نوشته  : ناهیدغلامی مریدانی دانشجوی مهندسی علوم و صنایع غذایی 
مشخصات گیاه شناسی:
خرمالو با نام علمیEbenaceae، درختی دارای برگ‌های ساده با گل‌هایی عموما تک جنس مي‌باشد كه تخمدان آن چند خانه‌ای و دارای دیواره بندی کامل است و در هر خانه آن یک یا دو تخمک وجود دارد. این تیره دارای 6جنس و 300 تا 400 گونه است که بیشتر آنها در مناطق گرمسیری انتشار دارند. گل‌ها در این گیاهان تک جنس یا دو پایه‌اند.

از پتاسيم چه مي‌دانيد؟

نوشته  : آذين صحابي 
پتاسيم يك ماده معدني است كه كمتر به آن توجه شده و در بسياري موارد تاثير آن در حفظ سلامت عمومي بدن ناديده گرفته مي‌شود. در حالي كه اين ماده معدني مي‌تواند براي بدن بسيار مفيد باشد و عوارض منفي سديم اضافي در بدن را خنثي كند و به حياتي‌ترين عضلات بدن سود برساند.
وقتي صحبت از فشارخون مي‌شود، همه به ياد سديم مي‌افتند و وقتي از استحكام استخوان‌ها حرف مي‌زنيم همه به ياد كلسيم مي‌افتند و زماني از پتاسيم صحبت مي‌كنيم كه درباره بيماران خاص چون بيماران كليوي و افرادي چون ورزشكاران بحث مي‌كنيم. در واقع، ما كمتر به تاثير پتاسيم در سلامت عمومي بدن توجه مي‌كنيم.

كوآنزيم كيوتن

نوشته  : آزاده نجارزاده دانشجوي دوره دكتراي تخصصي تغذيه 
كوآنزيم كيوتن كه به نام‌هاي يوبي كينون، يوبي دكارنون و كوكيوتن نيز ناميده مي‌شود، يك شبه ويتامين محلول در چربي است كه در بيشتر سلول‌هاي بدن موجودات پرسلولي نظير انسان يافت مي‌شود، اما بيشترين غلظت آن را در ميتوكندري سلول‌ها مي‌توان يافت. اين تركيب يكي از اجزاء زنجيره انتقال الكترون است و از اين طريق در تنفس هوازي سلول‌ها ايفاي نقش مي‌كند و انرژي را به فرم ATP (كه فرم قابل استفاده براي سلول‌هاست) در مي‌آورد. در حقيقت مي‌توان گفت در اندام‌هايي كه به انرژي بيشتري نياز دارند (نظير قلب و كبد)، غلظت كوكيوتن نيز بيشتر است.

نگاهي به دو روي سكة روغن ماهي


نوشته  : تحريريه دنياي تغذيه 
درباره فوايد مصرف روغن ماهي و مكمل‌هاي حاوي امگا-3 مطالب بسياري گفته شده، ولي دانشمندان درباره مصرف بيش از اندازه آنها تحقيقات كمتري انجام داده‌اند و مطالعات انجام شده نيز حاكي از بروز عوارض جانبي شديد نيستند.
مقدار توصيه شده براي مصرف مكمل‌هاي روغن ماهي و امگا- 3، بين دو تا پنج گرم در روز است و كپسول‌هاي رايج موجود در بازار اين مكمل‌ها، حاوي نيم گرم از اين مواد هستند. عارضه جانبي مصرف اين مكمل‌ها، احساس طعم ماهي در دهان و در برخي موارد اسهال است ولي فوايد مصرف روغن ماهي و مكمل‌هاي امگا-3 به اندازه‌اي است كه بر عوارض جانبي معدود آن برتري دارد.
در اين بين، يك ملاحظه وجود دارد و آن اين است كه روغن ماهي خون را رقيق مي‌كند.

گـــريــپ فـــروت و داروهــا


چه داروهايي متأثر از گريپ فروت هستند؟
بيشتر داروها اين ويژگي را ندارند؛ ولي، بيش از 50 نوع دارو وجود دارد كه با مواد شيميايي موجود در اين ميوه تداخل مي‌كنند. داروهايي كه براي درمان مشكلات زير به كار مي‌روند، چنين خاصيتي دارند:
 ريتم غير طبيعي قلب
 آلرژي‌ها
 اضطراب
 آسم
 لخته‌هاي خوني
 سرطان

کـلـم و خواص شفابخش آن


نوشته  : لادن گیاهی دانشجوی دکترای تخصصی تغذیه دانشگاه وین 
کلم گیاهی با سابقه بسیار طولانی بوده و تنوع زیادی دارد. این گیاه در اصل بومی نواحی اروپایی مدیترانه است که از بیش از 4000 سال پیش کشت می‌شده. کلم بروكلي، كلم پيچ، گل كلم، کلم بروكسل، كلم قمري، کلم قرمز و شلغم از پر مصرف ترین سبزیجات این خانواده است که در سراسر دنيا به طور گسترده مصرف می‌گردند و در برخی کشورها نظیر چین، آلمان و روسیه، جزئی از غذای روزانه محسوب می‌شوند. به خواص درمانی کلم در طب سنتی چین 1000 سال پیش از میلاد مسیح اشاره شده است. جالب است بدانید سال‌ها قبل از کشف ویتامین C و نقش آن در بیماری اسکوروی، ملوانان آلمانی در سفرهای طولانی از کلم تخمیر شده برای پیشگیری از بیماری و مرگ و میر
استفاده می‌کردند و امروز می‌دانیم که کلم یکی از غنی‌ترین منابع ویتامین C در میان سبزیجات است، به طوری که مصرف 75 تا 90 گرم از انواع کلم می‌تواند به راحتی نیاز روزانه یک فرد بالغ را به ویتامین C تامین کند.

کدام روش پخت بهتر است؟!


نوشته  : سالومه آرمين كارشناس ارشد علوم تغذيه انستيتو تحقيقات تغذيه اي و صنايع غذايي كشور 
پختن مواد غذايي علاوه بر اينكه قابليت هضم آنها را افزايش مي‌دهد، مزه، بو و ظاهر غذا را نيز بهبود مي‌بخشد. همچنین در صورت وجود آلودگي در ماده غذايي خام، بهترين روش براي رفع آلودگي پختن مي‌باشد. از طرفي با پخت مواد غذايي مقداري از مواد مغذي آن نيز از بين مي‌رود كه اين ميزان بستگي به روش پخت، زمان پخت، مقدار مايع مورد استفاده و حرارت پخت دارد.

 انواع روش‌هاي پخت
الف- روش‌هاي مرطوب: در اين روش حرارت نسبتاً كم مي‌باشد و تخريب مواد مغذي توسط حرارت زياد صورت نمي گيرد، ولي به دليل زمان پخت طولاني، مقدار زيادي از مواد مغذي محلول در آب به داخل مايع مورد استفاده وارد مي‌شود.  به علاوه مقداري از اين مواد مغذي به مدت طولاني در معرض هوا قرار مي‌گيرد و از بين مي‌رود (به خصوص ويتامين C):

از شاخص گليسمي (نمايه قندخون) خوراكي‌ها چه مي‌دانيد؟



نوشته : دكتر پروين ميرميران استاديار دانشكده علوم تغذيه و صنايع غذايي ايران و انستيتو تحقيقات تغذيه و صنايع 
نمايه گليسمي واژه‌اي است كه در رابطه با غذاها مطرح مي‌گردد و عبارت است از خوردن مقدار معيني (100 گرم) از هر ماده غذايي (براي مثال انواع حبوبات، انواع ميوه‌ها، انواع نان‌ها و...) و سپس اندازه‌گيري ميزان قندخون و مقايسه اين عدد با ميزان افزايش قندخون بعد از دريافت 100 گرم گلوكز يا نان سفيد (غذاي مرجع). اين نمايه به صورت درصد بيان مي‌شود. غذاها بر مبناي نمايه گليسمي به سه دسته غذاهاي با نمايه گليسمي بالا، متوسط و پايين تقسيم مي‌گردند.
همواره در افراد مبتلا به بيماري ديابت، انتخاب غذاهاي كم قند از اولويت برخوردار بوده است، در حالي كه ديگر افراد از انواع مواد غذايي حاوي قند (كه به صورت پنهان يا آشكار در غذاها موجود است) به مقدار دلخواه استفاده مي‌كنند.

راز جواني در تغذيه سالم

نوشته  : زير نظر دكتر سلطانعلي محبوب استاد و قائم مقام مؤسسه آموزش عالي ربع رشيدي تبريز تنظيم: مهسا جليلي 
مقدمه:
نمي‌توان انتظار داشت كه با تغيير غذاي مصرفي، تمام چين و چروك‌هاي صورت به يكباره حذف شود، ولي بر همه آشكار است كه هر آنچه مي‌خوريم، بر سلامت پوستمان موثر است. غذا بر روي تمام اندام‌هاي بدن از جمله پوست تأثير مي‌گذارد و تغذيه مطلوب در تمام سلول‌هاي بدن از جمله سلول‌هاي پوستي مانع از پير شدن زودرس آنها مي‌شود و بر شادابي و زيبايي آنها مي‌افزايد. از جمله منافع تغذيه مطلوب بر پوست اين است كه نيازهاي تغذيه‌اي درون سلولي هر يك از سلول‌هاي بدن را تأمين مي‌كند و از صدمات ناشي از مواد آلاينده زيستي و شيميايي بر سلامت پوست پيشگيري مي‌نمايد. اغلب مواد مغذي كه با خوردن غذا تأمين مي‌شود، از طريق هيچ يك از كرم‌هاي زيبايي قابل جبران نيست، به طوري كه استفاده روزانه از كرم‌هاي مغذي بر پوست، زيست دسترسي آن را در سلول‌هاي پوست تأمين نمي‌كند و ممكن است فقط تا دوره استحمام بعدي بر روي پوست انباشته شود.

گیاهخواري؛ آري يا نه؟


نوشته : دکتر محمد رضا وفا استادیار گروه تغذیه دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران لیلی اهری کارشناس 
ارزیابی ملی سال 2006 آمریکا نشان داد که بالغ بر 4/1 درصد جمعیت آمریکا گیاهخوار صرف بوده و هیچگونه گوشت، ماهی، لبنیات یا تخم مرغ مصرف نمی کنند. امروزه، رژیم های غذایی گیاهخواری در میان نوجوانان و جوانان كشورهاي غربي از محبوبیت زیادی به ویژه در دختران و زنان برخوردار شده است. اساسا، از نظر گیاهخواران مهم‌ترین دلایل انتخاب این نوع تغذیه، مزایای سلامت بخش و تغذیه ای این گونه غذا خوردن است. مراقبت بهتر از محیط زیست و منابع آن، ملاحظات اخلاقی در مورد حمایت از حیوانات، کاهش نیاز به آنتی بیوتیک‌ها و دارو های محرک رشد برای تولید گوشت بیشتر و درمان بیماری‌های عفونی حیوانات، همراه با احتمال ايجاد آلرژي توسط مصرف فرآورده‌های لبنی و عدم تحمل لاکتوز (در آمریکا بسیار شایع است) باعث شده تا محبوبیت مصرف جایگزین‌های بر مبنای سویا به جای شیر و فرآورده های آن زیادتر شود،

روغن‌ها زير ذره بين كارشناسان تغذيه


نوشته  : تحريريه دنياي تغذيه 
سلامت انسان از بدو تولد تا لحظه مرگ وابسته به تغذيه صحيح و سالم است. در اين بين، گستره استفاده از روغن‌ها و چربي‌ها در تهيه و طبخ غذا و ساير مواد خوراكي، اين كالا را از اهميت بالايي برخوردار كرده است. نوع روغن مورد استفاده، كيفيت و نحوه پخت و مصرف آن نقش مهمي در سلامت انسان به ويژه سلامت قلب و عروق دارد. مصرف مقدار كافي چربي و روغن در رژيم غذايي براي حفظ سلامت بدن ضروري است، ولي از سوي ديگر مصرف زياد و نامناسب آن در برنامه غذايي روزانه به دليل اينكه كالري زيادي توليد مي‌كند، موجب افزايش وزن و چاقي مي‌شود. در دهه‌هاي اخير، بروز بيماري‌هاي قلبي و عروقي، افزايش فشارخون، ديابت و افزايش مرگ و مير ناشي از اين بيماري‌ها و همچنين افزايش موارد ابتلا به سرطان باعث شده است كارشناسان و متخصصان علوم تغذيه ضمن هشدار نسبت به مصرف روغن‌هاي جامد، افراد را به مصرف روغن‌هاي مايع خصوصا روغن‌هاي مايع گياهي دعوت كنند.
اينكه «چه نوع روغني براي مصرف مناسب است؟»، «كدام يك از انواع روغن‌ها موجب بروز بيماري مي‌شوند؟»، «بهترين شيوه نگهداري روغن‌ها چيست؟» و... سوالاتي هستند كه اين كارشناسان محترم دنياي تغذيه به آن پاسخ دادند:

آشنایی با خواص بذر کتان


نوشته : آرزو رضازاده کارشناس ارشد تغذیه از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی 
بذركتان ( بزرك )
كتان عضوي از خانواده Linaceae  بوده كه شامل 10 جنس و بيش از 150 گونه مي‌باشد. منشاء (خاستگاه):
كتان به طور گسترده‌اي با آب و هواي سرد و گرم سازگار بوده و قرن‌ها در نواحي مختلف جهان به دليل فيبر ( الياف ) ساقه آن ، پارچه كتاني و دانه، كشت مي‌شده است.  Linseed نام ديگر Flax مي‌باشد. محصولات جوانه زده دانه در هند و انگلستان Linseed و در كانادا و آمريكا Flaxseed ناميده شده، در كشورهاي اروپايي نيز از اصطلاح Flax Oil (روغن بذر کتان) يا Flax seed (دانه بذر کتان) استفاده مي‌گردد.

مکمل ها در ورزش پرورش اندام

نوشته  : محمد حضوری دانشجوی دکترای تغذیه 
مقدمه:
برای دستیابی به حداکثر عملکرد ورزشی و بهره برداری از شرایط مطلوب تمرینی، پیروی از یک برنامه غذایی متراکم از مواد مغذی که دارای مقادیر قابل توجهی از درشت مغذی ها و ریزمغذی ها برای تامین نیاز ورزشکار باشد، الزامی است.
اگرچه مصرف مکمل‌های سالم، بی ضرر و اثربخش، می‌تواند در كمك به تامین نیازهای تغذیه‌ای ورزشکاران موثر باشد، ولي تمامی تلاش متخصصین علوم پزشکی و تغذیه بر آن است که تا حد امکان با استفاده از برنامه غذایی معمول و مواد غذایی، نیازهای تغذیه‌ای افراد را تامین نمایند. البته در مواردی با توجه به شرایط تمرینی، نیازهای تغذیه‌ای و یا پیشگیری از ابتلای به برخی عارضه ها که عملکرد ورزشکار را تحت تاثیر قرار می‌دهد، به ناچار و به صورت محدود می‌توان مکمل‌های ورزشی را از بین اقلام عرضه شده که دارای مشخصات بهداشتی کامل بوده و از سلامت ترکیبات آن اطمینان داریم، توصیه نمود.

از منیزیم چه می‌دانید؟

نوشته : سيده سارا حكيم دانشجوی کارشناسی ارشد تغذیه از دانشگاه علوم پزشکی تهران 
اعمال منیزیم در بدن:
منیزیم یک مینرال (ماده معدني) ضروری برای بدن می‌باشد. برای تشکیل استخوان، پروتئین‌ها، اسیدهای چرب، سنتز سلول‌های جدید، فعال کردن ویتامین‌های B، شل نمودن ماهیچه‌ها، انعقاد خون، تشکیل آدنوزین تری فسفات (ATP) وترشح و فعال نمودن انسولین مورد نیاز می‌باشد.
همچنین منیزیم در مسیری که در ارتباط با داروهای بلوکه کننده کانال کلسیمی است نیز عمل می‌کند.
شاید این عمل منیزیم در بهبود بینایی افراد مبتلا به آب سیاه و کاهش فشار خون دخیل باشد.

قهوه و دیابـت

نوشته: سمیرا ربیعی کارشناس ارشد علوم تغذیه- فارغ‌التحصیل دانشکده علوم تغذیه و صنایع‌غذایی 
علاوه بر ژنتيك و ويژگي‌هاي فردي، رژیم غذایی و شیوه زندگی از مؤلفه‌های اصلی بروز دیابت نوع 2 هستند. مطالعات انجام‌شده در زمینه عوامل غذایی و خطر بروز دیابت، اساسا بر درشت مغذی‌ها متمرکز شده اند. این در حالی است که ریزمغذی‌ها و فیتوکمیکال‌ها نیز می‌توانند بر متابولیسم گلوکز مؤثر باشند.  آنتی اکسیدان‌های موجود در قهوه عبارتند از: کلروژنیک اسید و quinide مشتق‌شده از آن. قهوه دارای ترکیبات فوق العاده فعال بیولوژیک است که می‌توانند متابولیسم گلوکز را بهبود بخشند. داده‌های به دست آمده از یک مطالعه کوهورت بزرگ در آمریکا نشان داد که مصرف درازمدت قهوه با کاهش معنی‌دار خطر بروز دیابت نوع 2 همراه است.

قدر سلامتي را بدانيد! غذاها و روش‌هايي براي حفظ سلامتي


نوشته  : تحريريه دنياي تغذيه 
اين روزها درباره سلامتي و روش‌هاي حفظ و ارتقاي آن بسيار مي‌شنويم. كارشناسان، پزشكان و متخصصان تغذيه راهكارهايي را به ما نشان مي‌دهند تا با عمل به آنها بتوانيم سلامتي‌مان را حفظ كنيم و كيفيت زندگي‌مان را بهبود بخشيم. براي مثال، مي‌گويند كه براي داشتن بدني قوي و عضلاتي نيرومند، ورزش كنيم و حركات كششي انجام دهيم يا براي كاهش خطر بروز سكته مغزي يك ليموترش كوچك در چاي سبز‌مان بچكانيم. متخصصان علوم مختلف مانند متخصصان تغذيه، پوست و مو، علم مطالعه علمي حركات بدن و علم عصب‌شناسي و علوم ديگر، هر روز به يافته‌هاي جديدي درباره سلامت انسان‌ها دست پيدا كرده و آنها را منتشر مي‌كنند و راهكارهايي درباره غلبه بر خستگي مزمن، مبارزه با بيماري‌هاي قلبي - عروقي، جلوگيري از افزايش وزن و ارتقاي توان ذهني و ديگر نكات مهم درباره حفظ سلامتي در اختيار ما مي‌گذارند كه در اينجا تعدادي از آنها را مي‌خوانيد:

قلبي سالم با عادات صحيح غذايي


نوشته دكتر منصور شهركي دانشيار تغذيه و رژيم درماني مدير گروه تغذيه و صنايع غذايي دانشكده پزشكي زاهدان 

بيماري‌هاي قلب و عروق يا CVD (Cardiovascular Disease) يكي از علل مهم مرگ و مير در سراسر دنيا مي‌باشند. اين بيماري‌ها در دنيا به ويژه در كشورهاي در حال توسعه رو به افزايش هستند. تحقيقات نشان مي‌دهند از هر دو مرگ يكي به علت بيماري‌هاي قلبي- عروقي است. با اصلاح روش زندگي و جايگزين كردن عادات خوب غذايي مي‌توان تا حد زياد از عوارض و مشكلات اين بيماري كاست. بيماري عروق كرونر يا CHD (Coronary Heart Disease) يكي از شکل‌های اصلي بيماري‌هاي قلبي- عروقي است. عواملي همچون پرفشاري خون، افزايش وزن و چاقي، بالا رفتن سطح چربي‌هاي خون و بي‌تحركي از جمله عوامل مهم و اصلي بيماري‌هاي قلب و عروق مي‌باشند كه خود با رژيم غذايي و نحوه زندگي در ارتباط هستند.

پوست سیب موجب کاهش چاقی می‌شود

پوست سیب موجب کاهش چاقی می‌شود

دانشمندان ماده‌ای طبیعی در پوست سیب مشاهده کرده‌اند که می‌تواند تا حدی در برابر چاقی و برخی از پیامدهای مضر آن حفاظت کند.
به گزارش واحد مرکزی خبر، محققان دانشگاه آیووا در تحقیقاتی که در نشریه علمی پلوس وان منتشر شد به این نتیجه رسیده اند که ماده اسید اورسولیک موجود در پوست سیب ضمن افزایش میزان عضلات و چربی قهوه ای - دو بافتی که به کالری سوزی معروف هستند - موجب کاهش چاقی و پیامدهای مضر آن برای سلامت می‌شود.
تا همین اواخر، محققان بر این باور بودند که این تنها نوزادان هستند که چربی قهوه ای دارند و این چربی در طول دوران کودکی از بین می رود. با پیشرفت فناوریهای عکسبرداری از بافت های انسان مشخص شده که بزرگسالان نیز میزان کمی از این چربی را بیشتر در ناحیه گردن و بین شانه ها حفظ می کنند.

هر نمکی را نخرید



هشدار دکتر بهروز جنت درباره نمک های قاچاق
همه چیز برای مهیا شدن یک سفره رنگین آماده است. سالاد، ماست، یک پارچ آب، نان و از همه مهم تر، غذا که قورمه سبزی است. یک چیزی را فراموش کردم، نمکدان....
هر نمکی را نخریداگر نمکدان سر سفره نباشد، بچه ها غذا نمی خورند و می گویند غذا بی مزه است. تازه همسرم هم که اعتقاد به رژیم غذایی سالم دارد، اگر غذا خوش نمک نباشد، لب به آن نمی زند. وقتی برنج را می چشم، احساس می کنم نمکش اندازه نیست، قبل از اینکه شام را بخوریم، به اعضای خانواده ام اعلام می کنم: «برنج کم نمک شده حتما به آن نمک بزنید.» شاید بتوان گفت داستان تغذیه همه ما ایرانی ها همانند سفره شام ماست، یعنی ذائقه مان عادت کرده به خوردن غذاهای خوش نمک و شور.

بيمه قلب با كالري كم

جام جم آنلاين: كساني كه براي برخورداري از عمر طولاني، غذاهاي كم‌كالري در برنامه غذايي روزانه‌شان در نظر مي‌گيرند، سلامت قلبشان را تضمين كرده‌اند.
عملكرد قلب كسي كه رژيم غذايي كم‌كالري دارد، شبيه عملكرد قلب يك جوان بيست ساله است، اگرچه عواملي مانند كاهش فعاليت بدني، دوري از استرس ، خواب كافي و بسياري عوامل ديگر مي‌تواند توانايي قلب را بهبود بخشد، اما تاثير هيچ يك به اندازه ايجاد محدوديت در مصرف غذاهاي پركالري نيست.
تنظيم ضربان قلب و بهبود عملكرد آن به اين معني است كه دستگاه گوارش و تنفس بهتر از قبل عمل مي‌كنند. هرچه قابليت تنظيم قلب بيشتر باشد، آمادگي قلب براي واكنش به محرك‌هاي بيولوژيك و عصبي بيشتر است.
با افزايش سن، ميزان انعطاف‌پذيري سيستم قلبي ـ عروقي بدن به ميزان قابل توجه‌اي كاهش پيدا مي‌كند. در نتيجه، بدن بيشتر در معرض خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي ـ عروقي قرار مي‌گيرد. تغذيه مي‌تواند تاثير مهمي بر عملكرد قلب داشته باشد.
داشتن برنامه غذايي مناسب، تضمين‌كننده سلامت قلب است و قرار دادن غذاهاي پركالري و چرب، تهديدي عليه سلامت قلب تلقي مي‌شود. به همين علت، از تغذيه به عنوان راهكاري براي افزايش طول عمر انسان‌ها نام برده مي‌شود.

مصرف زنجبیل در پروتئین‌سازی و رشد موثر است





 "یوسف نقیایی" در گفت‌وگو با (ایسنا) ، گفت: زنجبیل در دسته ادویه جات قرار می‌گیرد و به صورت تازه و آسیاب شده مصرف می‌شود و نوع تازه آن مقدار كمی یعنی حدود 70 كالری انرژی دارد در حالی كه نوع آسیاب شده زنجبیل 330 كیلوكالری انرژی دارد كه بیشتر به خاطر وجود نشاسته موجود در ریشه زنجبیل است.























وی میزان پتاسیم موجود در زنجبیل را قابل توجه و در حد یك هزار و 330 میلی‌گرم دانست و گفت: این میزان پتاسیم می تواند در بیماری‌های قلبی عروقی مثمر ثمر باشد.این كارشناس تغذیه، افزود: موادی در زنجبیل وجود دارد مانند جنجرول كه طعم تند به آن می‌دهد و جزء آنتی اكسیدان‌های مفید و موثر محسوب می‌شوند و می‌توانند از بروز رادیكال‌های آزاد پیشگیری كند همچنین موجب طراوت و شادابی پوست و شادابی روحیه شخص می‌شود.نقیایی تصریح كرد: زنجبیل برای درمان سردردهای میگرنی توصیه می‌شود و همچنین در درمان سرماخوردگی، دردهای معده، تهوع و استفراغ موثر است البته مصرف زیاد زنجبیل می‌تواند موجب سوزش معده و بروز سنگ‌های كلیوی شود.این كارشناس تغذیه یادآور شد: مصرف زنجبیل به افرادی كه داروهای ضد انعقاد مانند وارفارین مصرف می‌كنند توصیه نمی‌شود.

شوید خاصیت کمک کننده در فشار خون بالا دارد




سلامت نیوز : شویدپاک کننده امعاء و احشاء بدن و خواب آور است. از قدیمی ترین گیاهان دارویی شناخته شده است که در مصر باستان بر روی کاغذ پاپیروس نوشته شده و به‌عنوان ضد سردرد توصیه شده است.

سه نوع کاروتینوئید با ارزش، 70 درصد مواد معدنی، حدود 5 درصد پتاسیم، فسفر، کلسیم و گوگرد دارد. به گزارش سلامت نیوز به نقل از برنا ؛ اسانس معروف آن کارون، آپیتول، مرسپتین بمانند جوز هندی دارد. بذر شوید غنی از مواد رایحه‌ای است. طب سنتی بذر شوید را نصف در شراب و نصف در آب جوشانده و گفته می‌شود بهترین داروی شکم و زیر شکم درد است. بادشکن قوی، مدر و شیرآور است. از قدیم به مادران کم شیر توصیه می شده است. تقویت کننده کبد، کیسه صفرا است. برای معده عصبی بسیار مفید، تنفس را آرام و برای کلیه ها نباید به طور مستمر از شوید مصرف کرد.

افزايش احتمال ابتلا به سرطان پروستات با مصرف زياد چاي

محققان هشدار دادند مصرف زياد چاي خطر ابتلا به سرطان پروستات را در مردان افزايش مي دهد.
به گزارش سرويس بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، محققان دانشگاه گلاسگوي انگليس مي گويند مرداني که روزانه هفت فنجان يا بيشتر چاي مي نوشند پنجاه درصد بيشتر از افرادي که مصرف روزانه چاي آنها سه فنجان يا کمتر است به سرطان پروستات مبتلا مي شوند.

اين محققان با بررسي سلامت بيش از شش هزار مرد طي چهار دهه به چنين نتيجه اي دست يافتند و يافته هاي آنها با تحقيقات قبلي که در آنها مصرف چاي براي کاهش خطر ابتلا به سرطان، بيماري هاي قلبي ، ديابت و پارکينسون توصيه شده بود متفاوت است.

به گزارش پايگاه اينترنتي گالف نيوز ، محققان انگليسي طي اين سال ها مصرف چاي و قهوه و همچنين استعمال دخانيات را در مردان بين بيست و يک تا هفتاد و پنج سال مورد بررسي قرار دادند .

کمتر از يک چهارم اين افراد روزانه هفت فنجان چاي يا بيشتر مصرف مي کردند و شش و چهار دهم درصد آنها سي و هفت سال پس از آغاز اين بررسي مبتلا به سرطان پروستات شدند.

برای تقویت کبد از خوراکی های طبیعی استفاده کنید


با توجه به تاثیر مطلوب برخی خوراکی ها در کاهش سم های بدن و کمک به عملکرد کبد، بهتر است خوراکی های طبیعی مانند میوه ها و سبزیجات را بیشتر در برنامه غذایی خود بگنجانید.
به گزارش وب دا، کارشناس آزمایشگاه دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: روزانه هزاران هزار ماده از غذاهای مختلف وارد کبد می شود که این ارگان حیاتی نسبتا کوچک، به عنوان پالایشگاه بدن، کار سم زدایی را از این مواد انجام می دهد.
اکرم پایدار افزود: بر اساس تغییراتی که پالایشگاه بدن بر روی این مواد غذایی انجام می دهد، بخشی از آن ها به مواد مفید و مغذی برای بدن ما تبدیل می شوند و برخی دیگر نیز به صورت مواد مضر و سمی در می آیند.
وی ادامه داد: استفاده از خوراکی های حاوی رنگ ها، نگه دارنده ها، افزودنی ها و فست فود ها در رژیم غذایی، میزان تولید سم بدن را نیز افزایش می دهند که در سال های اخیر با ورود مواد شیمیایی و مصنوعی در برنامه غذایی، کبد نیز با امکان خطر تخریب سریع تری مواجه شده است.
این کارشناس آزمایشگاه دانشگاه علوم پزشکی یاسوج توصیه کرد: از آنجایی که قدرت خنثی کردن رادیکال های آزاد و میزان آنتی اکسیدان ها در برخی میوه ها و سبزیجات بیشتر است، می توان برای مقابله با تاثیر مخرب مواد شیمیایی، به میزان بیشتری در رژیم غذایی روزانه از آنها استفاده کرد.

مصرف مداوم قندها و كربوهيدرات ها در محيط كار موجب اضافه وزن مي شود

 مصرف مداوم كربوهيدرات ها وغلات مانند انواع كيك، كلوچه، بيسكوييت با توجه به كالري بالايي كه دارند مي تواند سبب اضافه وزن و چاقي به ويژه در افرادي كه فعاليت بدني كمي در محل كار دارند، مي شود.
سرپرست دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشكي در گفت وگو با خبرنگار وب دا،‌ با تأكيد بر اين كه تغذيه در محيط هاي كار بايد متناسب با ميزان تحرك بوده و از تعادل و تنوع برخوردار باشد گفت: كاركنان براي حفظ سلامت خود به تغذيه مناسب نياز دارند و اضافه وزن و چاقي از عواقب پشت ميز نشيني و كم تحركي در محيط هاي كار است.
دكتر زهرا عبداللهي افزود: مصرف قند ها و كربوهيدرات هاي ساده مثل قند و شكر، ‌نان هاي سفيد و برنج سفيد در محيط كار اگر چه در كوتاه مدت به بالا رفتن قند خون كمك مي كند، ‌ولي با تحريك ترشح انسولين،‌ ورود گلوكز به سلول را تسريع كرده و در نهايت كاهش قند خون و عوارض ناشي از آن مانند خستگي، خواب آلودگي و كاهش بازده كاري را به دنبال دارد.

دیابت و فشار خون دو عامل مهم نارسایی کلیه


دیابت و فشار خون دو عامل مهم بروز نارسایی مزمن کلیه است.
 به گزارش وب دا، استاد گروه نفرولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه نارسایی مزمن کلیه به تدریج ایجاد می شود و زمانی علائم آن بروز می کند که عملکرد کلیه به کمتر از 30 درصد رسیده است، اظهار داشت:‌ به همين دليل است که بسياري از مبتلايان به نارسايي مزمن کليه از بيماري خود خبر ندارند و يکي از راه هاي تشخيص عارضه، انجام آزمايش هاي سالانه است که طي آن مي توان از سلامت کليه مطمئن شد.
دکتر مسیح نقیبی با اشاره به اینکه در راس علل اصلي نارسايي مزمن کليه ديابت قرار دارد و 40تا ۴۵ درصد مبتلايان به نارسايي مزمن کليه، ديابتي هستند، خاطر نشان کرد: اگر ديابت به خوبي کنترل شود، بيمار تحت نظر پزشک باشد، غذاهاي رژيمي خود را رعايت و فشار خون خود را کنترل کند نارسايي کليه بسيار ديرتر بروز پيدا مي کند و چه بسا اتفاق نيفتد.