خواص تغذيه‌اي آب پنير

نوشته  : دکتر پيمان غلام نژاد کارشناس آزمايشگاه کنترل مواد غذايي دانشگاه علوم پزشکي ايران 
مقدمه:
شير گاو حدود 32 گرم در ليتر پروتئين، با ارزش بيولوژيکي بالا دارد که منبع خوبي از اسيدهاي آمينه حياتي است. 80 درصد پروتئين شير کازئين و 20 درصد باقيمانده پروتئين‌هاي سرم شير يا پروتئين آب پنير، فوايد بسياري براي سلامتي ‌دارد. آب پنير يا سرم شير در واقع فاز آبي شير است که در هنگام پنيرسازي و رسوب کازئين از لخته جدا مي‌شود. بنابراين، آب پنير يک محصول فرعي حاصل از توليد بعضي از انواع پنير است. در سال‌هاي اخير به اثرات مستقيم و قابل اندازه‌گيري اجزاي شير بر سلامت انسان پي برده‌اند. گرچه آب پنير به عنوان يک محصول فرعي حاصل از توليد پنير، زماني بي مصرف تلقي مي‌شد، ولي هم‌اکنون تاثيرات مثبت آن بر سلامتي مشخص شده است.

معــجـــزات دارويـــي پـيـاز

نوشته : زيرنظر: دكتر سلطانعلي محبوب استاد و قائم مقام موسسه آموزش عالي ربع رشيدي تبريز نويسنده: هانيه سادات 
مقدمه:
پياز از جمله سبزيجاتي است كه به خاطر داشتن خواص اورگانولپتيك، در سراسر جهان مصرف زيادي دارد. در طب سنتي، پياز مصارف گوناگوني داشته و براي رفع گلودرد، سرفه، برونشيت، سردرد، بهبود حركات روده، نيش مار، ريزش مو، ناباروري زنان و مشكلات قلبي - عروقي و ... مورد استفاده قرار مي‌گرفته است. در پزشكي امروز نيز از خواص سلامتي‌بخش فراوان پياز استفاده مي‌شود.
پياز سرشار از فلاونول‌هايي مانند كرستين و تركيبات اورگانوسولفوره مي‌باشد. هر 100 گرم پياز خام در حدود 40 كيلوكالري انرژي دارد و حاوي ويتامين‌هاي C، B6 و فولات و مقدار كمي املاح مي‌باشد. از بين انواع مختلف پياز، پياز قرمز به خاطر داشتن مقادير زياد فلاونول‌ها و آنتوسيانين‌ها كه همان رنگدانه‌هايش هستند، خواص آنتي‌اكسيداني زيادي دارد. پياز زرد كمتر از پياز قرمز و پياز سفيد كمتر از پياز زرد آنتي‌اكسيدان دارد. همچنين، لايه‌هاي خارجي پياز حاوي آنتي‌اكسيدان‌هاي بيشتري است و پياز خام نسبت به پياز پخته خواص بيشتري دارد.

مــاكــارونــي زيــر ذره‌بـيـن


نوشته  : سالومه آرمين كارشناس ارشد علوم تغذيه باهمكاري شركت صنايع غذايي خوشنام 
تاريخچه:
ماكاروني يكي از فرآورده‌هاي مهم گندم است كه توليد اوليه آن را به چيني‌ها نسبت داده‌اند. در كشور ما اولين كارگاه توليد ماكاروني در سال 1316 با ظرفيت اندكي شروع به كار كرد. امروزه در دنيا بيش از 600 نوع ماكاروني توليد مي‌شود. به استناد منابع، سرانه مصرف در مصر 8 كيلوگرم، در آلمان 12 كيلوگرم و در كشور ما 6 كيلوگرم است.
ماكاروني يا پاستا؟
ماكاروني از نظر تكنولوژي جزء فرآورده‌هايي به نام پاستا است كه شامل اسپاگتي، ورميشل، نودل، لازانيا و راويولي مي‌باشد. كلمه پاستا در زمان ايتاليايي يعني خمير. البته كلمات اسپاگتي و پاستا در سال‌هاي اخير به گوش مي‌خورد، ولي هنوز در زبان فارسي وقتي مي‌گوييم ماكاروني، منظورمان معمولا انواع گوناگون پاستاست؛ احتمالا به اين سبب كه ماكاروني (پاستاي ني‌مانند باريك و دراز) پيش از ساير اشكال پاستا در ميان ما رواج گرفته است. معروف است كه پاستا به وسيله ماركوپولوي جهانگرد از چين به ايتاليا رفته و در آنجا بومي شده است، ولي ظاهرا تحقيقات تاريخي اين حدس را تاييد نمي‌كند.

آيا امگا-3سيستم ايمني را تقويت ميكند؟


نوشته  : تحريريه دنياي تغذيه 
اسيدهاي چرب امگا-3 موجود در روغن ماهي اگر به ميزان مناسب و موردنياز و علمي آن مصرف شوند، باعث تقويت سيستم ايمني بدن مي‌گردند. سيستم ايمني بدن از اجزاي مختلفي تشكيل شده است. پوست، پروتئين‌هاي موجود در خون، سلول‌ها و بافت‌ها. سيستم ايمني مانع از تشكيل تومورها و بروز عفونت‌ها و بيماري‌ها مي‌شود، ولي بنا به دلايلي گاهي اوقات خوب كار نمي‌كند و بعضي مواد غذايي مي‌توانند آن را تقويت كنند. يكي از آن مواد روغن ماهي است كه حاوي اسيدهاي چرب امگا-3 مي‌باشد. در بيماري‌هايي كه در آن نقص سيستم ايمني روي مي‌دهد، بدن نمي‌تواند به درستي از خود دفاع كند و نيازمند مداخلات دارويي و تغيير در سبك زندگي است كه در كنار آنها داشتن رژيم غذايي مناسب هم ضروري مي‌باشد.

سموم قارچي در محصولات لبنی و سایر مواد غذایی


نوشته : دکتر مهدی طاهری دكتراي دامپزشكي 
سموم قارچی مشکل‌زا در مواد غذایی با منشا گیاهی و حیوانی، به علت اثرات زیانباری که بر سلامتی دارند، مورد پایش و کنترل قرار مي‌گيرد.
 احتمال وجود سموم قارچی در مواد غذایی که از گوشت و شیر و تخم‌مرغ  مشتق شده‌اند، در کشور سوئیس بسیار نادر است و به این علت هیچ خطر جدی از طرف آنها وجود ندارد و حتی آفلاتوکسین سرطان‌زای M1 به عنوان یک خطر بسیار نادر و بی‌اهمیت در نظر گرفته می‌شود.
کپک‌ها به صورت گسترده در طبیعت وجود دارند و حتی در فرایند‌های تولید مواد غذایی هم استفاده می‌شوند. کپک‌ها متابولیت‌های ثانویه و سمومی تولید می‌کنند که به آنها سموم قارچی گفته می‌شود و این سموم قارچی می‌توانند اثرات زیانباری بر سلامت انسان‌ها و حیوانات داشته باشند.

تغذيه و آدم (ورم)


نوشته  : برليانت بزرگمهر محقق و مشاور تغذيه و رژيم درماني 
ادم يا ورم كه به آن خيز هم مي‌گويند، يكي از عوارضي است كه كم و بيش در برخي افراد ديده مي‌شود و به نظر مي‌رسد اين روزها در جامعه شيوع بيشتري يافته است. در گذشته اين عارضه عمدتا در بين سالمندان مشاهده مي‌شد، ولي امروزه در افراد جوان يا حتي نوجوان نيز شاهد آن هستيم.
ادم ممكن است در اطراف چشم‌ها، در صورت و گونه‌ها، پشت دست‌ها، مچ پاها، روي پنجه‌هاي پاها و يا در ساق پا ديده شود.
اما اين عارضه به چه علت يا عللي در انسان بروز مي‌كند؟ خيز يا ورم به علت افزايش آب ميان بافتي در بدن ايجاد مي‌شود و معمولا با تجمع آب در زير پوست همراه است.

ارتباط فشار خون‌ بالا و کلسترول

نوشته  : تحريريه دنياي تغذيه 
فشار خون بالا، کلسترول بالای خون، چاقی، بی‌تحرکي و سیگار کشیدن عوامل خطرسازی هستند که ریسک ابتلابه بیماری‌های قلبی - عروقی و سکته‌های قلبی و مغزی را افزایش می‌دهند. اگر پزشک تشخیص داده که به پرفشاری خون مبتلا هستید، حتما سعی کنید کلسترول خون‌تان را  کاهش دهید تا خطر سکته‌های قلبی و مغزی کاهش یابد. شما می‌توانید با خوردن غذاهای سالم و پرهیز از غذاهای چرب، کلسترول خون‌تان را پایین بیاورید. اگر رژِیم غذایی سالم را به درستی رعایت کردید و باز هم میزان کلسترول خون‌تان بالا بود، آن وقت پزشک برای پایین آوردن کلسترول  شما داروهایی را تجویز می‌کند.
براي كاهش میزان کلسترول خون باید از مصرف گوشت قرمز و سس‌ها پرهیز کنید.

زندگي سالم‌ با كنترل وزن

نوشته  : دکتر محمدرضا وفا استادیار گروه تغذیه، دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران 
مقدمه:
شیوع دیابت در آمریکا و جهان به طور قابل توجهی در حال افزایش است كه همراه با افزایش چاقی و اضافه‌وزن نسبت به دهه گذشته مي‌باشد. در واقع، همراه با افزایش نمایه توده بدن، خطر پیشرفت و بروز دیابت نوع II نیز افزایش می‌یابد. شیوع دیابت نوع II  در افراد چاق 7-3 مرتبه بیشتر از افراد با وزن طبیعی است و افرادی که نمایه توده بدن بالاتر از 35 دارند، شیوع دیابت در آنها 20 مرتبه بیشتر است.
افزایش وزن در هنگام بلوغ ارتباط مستقيمي با افزایش خطر بروز دیابت نوع II دارد. از طرفی، چاقی به دلیل افزایش مقاومت به انسولین و افزایش غلظت گلوکز خون، مدیریت و کنترل دیابت را پیچیده‌تر می‌کند.

فـنـیل كتــونــــوری - تغذیه


نوشته : منيره دادخواه كارشناس ارشد تغذيه و رژيم درماني انستيتو تحقيقات تغذيه و صنايع غذايي كشور
PKU چيست ؟
دسته‌اي از بيماري‌ها يا مشكلات زمينه ارثي يا مادرزادي دارند و معمولا با تولد نوزاد بروز مي‌كنند. بيماري فنيل كتونوري كه به اختصار به آن PKU نيز گفته مي‌شود، نوعي ناهنجاري مادرزادي در متابوليسم اسيد آمينه فنيل آلانين است. اين بيماري اتوزومال مغلوب مي‌باشد؛ يعني در صورتي بروز مي‌كند كه فرد دو ژن معيوب بيماري را هم از پدر و هم از مادر خود دريافت كند.
علت ايجاد اين بيماري چيست؟


مراقـبــت‌های تغــذيه‌ای بـعــد از جــراحـی استــومي


نوشته  : نازلی سيدخوئی دانشجوی کارشناسی ارشد علوم بهداشتی در تغذيه 
در برخي موارد براي درمان بيماري‌هاي شديد و بهبودناپذير دستگاه گوارش از جراحي استومي استفاده مي‌شود. وقتي روده برداشته مي‌شود، بدن نيازمند يك راه جديد براي دفع مدفوع است. بنابراين جراح يك راه خروجي در شكم ايجاد مي‌كند تا مواد زائد دفع شود. به اين عمل جراحي، استومي و به اين راه خروج، استوما می‌گويند.
چون هيچ عضله‌اي دور استوما وجود ندارد، بيمار نمي‌تواند خروج گاز و مواد دفعي را كنترل كند، بنابراين براي جمع‌آوري مواد زايد، يك كيسه ضد بو به نام كيسه استومي
 (ostomy pouch)به استوما متصل مي‌شود.

كمك تغذيه به درمان زخم‌های معده و روده


نوشته  : دكتر احمدرضا درستی مطلق متخصص تغذیه و رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی كشور
ویژگی‌ها و مقایسه بین زخم‌های معده و دوازدهه (ابتدای روده كوچك):
اگر چه زخم‌های معده در هر قسمت از بافت ان ایجاد می‌شوند، ولی اغلب اوقات اين زخم‌ها درامتداد انحنای کوچك‌تر معده به وجود می‌آیند. با افزایش سن، زخم‌های معده عموما با التهاب گسترده معده، التهاب سلول‌های تولیدکننده اسید و تحلیل سلول‌های تولید کننده آنزِيم پپسین همراه می‌باشند. در بعضی موارد زخم معده به‌رغم تولید نسبتا کم اسید پیشرفت می‌کند. کندی حرکات معده، کندی جریان خون معدی و افزایش ریفلاکس دوازدهه در زخم معده عمومیت داشته و در صورت بروز این شرایط، شدت جراحت معده افزایش می‌یابد. احتمال خونریزی و مرگ ومیر در موارد زخم معده بیشتر از زخم دوازدهه است. زخم دوازدهه با افزایش قابل ملاحظه ترشح اسید، ترشح شبانه اسید و کاهش ترشح بی‌کربنات همراه است.

جــايــگــزين‌هاي چـــربـــــي


نوشته : مريم آريافر كارشناس تغذيه، كارشناس ارشد صنايع غذايي 
منابع اصلي چربي در رژيم غذايي، روغن‌ها و چربي‌ها، گوشت قرمز و ماكيان و لبنيات مي‌باشد. مجموع اين موادغذايي در رژيم‌هاي غذايي حدود 90 درصد دريافت چربي را شامل مي‌شوند. در سال‌هاي اخير ميزان مصرف موادغذايي چرب به طور چشمگيري افزايش يافته است. رژيم غذايي پر چربي باعث افزايش شيوع چاقي، بيماري‌هاي قلبي - عروقي، فشار خون، مقاومت انسوليني و سرطان‌هاي خاص مانند سينه، پروستات وكولون مي‌شود. طبق دستور RDA، ميزان چربي مواد غذايي بايد كاهش يابد و يا توسط فرايندهاي معتبر ارائه‌شده با تركيبات خاص جايگزين گردد.

تغذيه و خلق و خو


نوشته  : گفتگو: راضيه غنجي 
رابطه تغذيه و خلق و خو از جمله موضوع‌هاي جذاب و پيچيده علم تغذيه است كه تا به حال كمتر مورد بحث و بررسي قرار گرفته است. رابطه تغذيه و الگوي غذايي با خلق و خو و عملكرد مغزي همواره مورد توجه بوده است اما بيشتر يافته‌ها در اين زمينه از پژوهش‌هاي تجربي روي حيوانات آزمايشگاهي حاصل شده و داده‌هاي انساني بسيار اندكي موجود است كه در دوره‌هاي زماني كوتاه مدتي انجام شده‌اند.
به علت اهميت موضوع، در بخش برداشت آزاد اين شماره، با كارشناسان صاحبنظر در مورد تاثير تغذيه بر خلق و خو گفتگويي داشتيم كه از نظرتان مي‌گذرد.
در همين رابطه كارشناسان و اساتيد زير با ما همكاري كرده‌اند:

تغذیه در پرورش اندام

نوشته  : محمد حضوري دانشجوي دكتراي تغذيه 
مقدمه:
رشته ورزشی پرورش اندام از رشته‌های ورزشی پرطرفدار به ویژه در بین جوانان می‌باشد. بسیاری از افراد و علاقه‌مندان به ورزش در دوره‌اي، هر چند کوتاه، از عمر خویش به این ورزش به صورت باشگاهی یا خانگی می‌پردازند. از مهم‌ترین دلایل این اقبال عمومی، سرعت دستیابی به نتایج این ورزش، یعنی افزایش حجم عضلات و درشتی اندام می‌باشد. به طوری که یک قهرمان پرورش اندام و یا حتی ورزشکار چند ماهه این رشته را می‌توان از روی پوشش معمول لباس به سادگی تشخیص داد؛ در حالی که قهرمانان چندین ساله بسیاری از رشته‌های دیگر تا زمان انجام رقابت و یا ارائه مهارت‌های اکتسابی، قابل تشخیص نيستند. به دست آوردن چنين اندامي و جلب توجه دیگران، یکی از عوامل اصلی اقدام به این نوع فعالیت به ویژه در بین نوجوانان و جوانان پسر که تازه به سن بلوغ رسیده اند، می‌باشد.

تغذیه در دوران‌های پیش‌دبستانی، دبستان و بلوغ

نوشته  : دكتر سيدضياءالدين مظهري متخصص تغذيه و رژيم درماني دانشيار دانشگاه علوم پزشكي ايران 
عموما دوره‌اي را كه پس از نوزادي آغاز مي‌شود و تا بلوغ ادامه مي‌يابد، كودكي مي‌گويند. اين دوره به لحاظ الگوي رشد و تغييرات فيزيولوژيكي، غالبا «دوره خاموش يا نهفته رشد» ناميده مي‌شود؛ زيرا در اين دوره از تغييرات سريع بدني و فعاليت‌هاي فيزيولوژيكي كه در سال اول تولد و يا در دوران بلوغ ديده مي‌شود،‌ خبري نيست. ولي به طور حتم مي‌توان گفت اهميتي مشابه با دوره‌هاي مورد اشاره دارد، زيرا به رغم كاهش سرعت رشد در دوران پيش‌دبستاني و دبستان، در ديگر حوزه‌هاي تكاملي، چون برخوردهاي اجتماعي، شناختي و احساسي، تغييرات شگرفي رخ مي‌دهد.
از اين‌رو با توجه به شكل‌گيري زيرساخت‌هاي شخصيتي و هويتي كودك در اين مرحله از زندگي، برنامه‌هاي غذايي از بعد كميت و كيفيت نقش بسزايي در روند تكامل حوزه‌هاي يادشده خواهند داشت. در اين دوره، الگوبرداري كودك از محيط اطراف و خانواده با قوت بيشتري ادامه مي‌يابد و مي‌توان گفت كه پايه‌هاي سلامتي يا بيماري‌هاي مزمن در سنين بزرگسالي و سالمندي در اين مرحله شكل مي‌گيرند. بنابراين، در اين مرحله شكل‌دهي صحيح به عادات و الگوهاي غذايي دربردارنده تمام نيازهاي جسمي و ذهني فرد بايد بيشتر مورد توجه قرار گيرد.

تغـذيه و اختـلالات خــوردن در زنـان باردار

نوشته  : دكتر سعيد حسيني و نازلي سيدخويي 
مقدمه:
همه خانم‌هايي كه دچار اختلالات خوردن هستند، مي‌خواهند روزي بچه‌دار شوند؛ ولي نگرانند كه به خاطر مشكل‌شان، نتوانند باردار شوند. بعضي از آنها مي‌ترسند كه نتوانند جنين‌شان را در رحم تغذيه كنند، زيرا آن قدر غذا نمي‌خورندكه خودشان خوب تغذيه شوند؛ چه رسد به فرزندشان.
همه اين نگراني‌ها معقول است. اگر چه بسياري از خانم‌هاي دچار اختلالات خوردن مي‌توانند باردار ‌شوند، ولي سه عامل زير با تخمك‌گذاري تداخل مي‌كند و مي‌تواند سبب ناباروري شود.
1) وزن بسيار پايين
2) ورزش شديد
3) غذاخوردن نامنظم
اگر فردي هر يك از مشكلات بالا را دارد، بهتر است به دنبال درمان پزشكي- رواني باشد نه به دنبال درمان ناباروري. اگر خانمي كم‌وزن است، به شدت ورزش مي‌كند يا برنامه‌ غذايي نامنظمي دارد، بايد بداند كه نه تنها بارداريش تحت تأثير واقع مي‌شود، بلكه ممكن است روي رشد جنين در طي 9 ماه بارداري هم اثر بگذارد.

تغذيه و زنان سالمند

نوشته  : منيره نوري فرد 
پيري يك انتخاب نيست، بلكه دستور و فرماني است كه ناچارا و بدون استثنا همه بايد آن را بپذيرند! شما در حالي كه زندگي مي‌كنيد، در واقع هر روز به سن پيري نزديك‌تر و پيرتر مي‌شويد. البته با پيشرفت‌هايي كه در زمينه سلامت و بهداشت عمومي و درمان‌هاي پزشكي صورت گرفته، طول عمر افراد بسيار بيشتر از قرون گذشته شده است.
گذشت زمان، خواه ناخواه از نظر بيولوژيكي بر روي بدن، از جمله قلب، ريه، گوش، چشم و مغز تاثير مي‌گذارد و هر چه پيرتر مي‌شويم، هر يك از اعضاي بدن به طور بالقوه از نظر عملكرد و كارايي ضعيف‌تر مي‌شوند. از طرفي، هر فرد مسني مي‌تواند با داشتن يك تغذيه مناسب و سالم، نشانه‌هاي پيري را چه از نظر ظاهري و چه از نظر اندام‌هاي بدن كاهش داده و طوري برنامه‌ريزي كند كه آنها در دوران پيري بهتر كار كنند.
تقريبا تمام تغييراتي كه در طول دوران سالمندي در بدن ايجاد مي‌شود، تدريجي است؛ بنابراين تغيير رژيم غذايي و تبديل آن به يك رژيم صحيح و مناسب نيز به تدريج صورت خواهد گرفت. استفاده از يك رژيم غذايي سالم و داشتن عادات غذايي صحيح، به همان اندازه كه براي كودكان و نوجوانان مهم است، براي افراد مسن و سالمند نيز اهميت بسياري دارد.

وزن‌گـــیـری مـناســــب در دوران بـــارداری

نوشته  : مریم غواصه کارشناس ارشد تغذیه زهرا شکوری کارشناس تغذیه معاونت بهداشتی 
مقدمه:
دوران بارداری یکی از مهم‌ترین و پرمخاطره‌ترین دوران زندگی مادر است. سلامتی يا بیماری مادر در این دوران نه تنها کیفیت زندگی او بلكه وضع زندگی و سلامت جنین و نسل‌های آینده را نيز تحت تاثير قرار مي‌دهد. عوامل مختلفی در سلامت مادر و جنین دخالت دارند كه یکی از اين عوامل تغذیه مناسب در این دوران است. بررسی‌ها نشان داده است وضعیت سلامت عمومی نوزادانی که مادران آنها مقادیر کافی موادمغذی دریافت می‌کنند بهتر از نوزادانی است که مادران‌شان در دوران بارداری رژیم غذایی نامناسبی داشته‌اند. وضعيت تغذیه‌ای نامطلوب مادر در این دوران حتي می‌تواند خطر بروز بیماری‌های مزمن نظیر فشارخون بالا، چاقی، دیابت و بیماری‌های قلبی-عروقی را در نوزاد افزایش دهد.

تـغـذیــه در زنــان ورزشـــکار

نوشته  : محمد حضوری دانشجوی دکترای تغذیه 
مقدمه:
حدود چهل سال پیش قانونی در ایالات متحده آمریکا تصویب شد که بر اساس آن « هیچ فرد یا موسسه‌ای اجازه نداشت به بهانه تفاوت‌های جنسیتی اقشار جامعه را از فعالیت‌های آموزشی و اجتماعی بازدارد». از زمان تصویب این قانون و طی چهار دهه اخیر، میزان مشارکت دختران در تیم‌های ورزشی دبیرستانی، بیش از 9 برابر و مشارکت زنان دانشجو در تیم‌های ورزشی دانشگاهی نزدیک به پنج برابر بیشتر شده است. علی‌رغم این روند رو به رشد، همچنان تیم‌های ورزشی بانوان در سایه تیم‌های ورزشی آقایان می‌باشند.

لیدی میل ويژه دوران بارداري وشیردهی

نوشته : محمد علی پازوکی مهر کارشناس تغذیه و رژیم درمانی کارشناس علمی پژوهشی شرکت بهداشت کار 
تولد نوزادی سالم و تکامل یافته، زیباترین هدیه خدای مهربان به پدر و مادر منتظر است. اما مراقبت صحیح و تغذیه مناسب این موهبت الهی، مهمترین دغدغه والدین در ادامه زندگی شیرین این زیباترین نوگل زندگانی است.
متأسفانه در بین برخی از مادران این اشتباه رایج شده که با شیر دادن فرزندانشان، ممکن است اندامی نامتناسب پیدا کنند. درحاليكه تاکید تمام محافل علمی بر استفاده از شیر مادر تا 6 ماهگی برای رفع تمام نیاز های نوزاد است. از طرفی در طول دوران بارداری ذخایر چربی مادر بیشتر می شود تا يك منبع ذخیره مناسب برای دوران شيردهي تامین گردد. با اتمام دوره شيردهي، مادر به وزن قبل از بارداری خود نزديك می شود، زیرا ذخایر چربی مادر به تدریج در دوران شيردهي مصرف می گردد.
تولید شیر تحت تاثیر تکرار عمل مکیدن توسط نوزاد است و حجم آن می تواند تحت تاثیر دریافت مایعات مادر قرار گیرد. با این حال ترکیب شیر بسته به رژیم غذایی مادر متفاوت است. برای مثال ترکیب اسیدهای چرب شیر مادر دریافت رژیمی او را منعکس می کند. علاوه بر آن غلظت سلنیم، ید و برخی ویتامین های گروه B در شیر بر اساس رژیم غذایی مادر تغییر می کند. يك مطالعه حاکی از آن است که در صورت سوء تغذیه مادر، پروتئین های ضد ميكروب موجود در شیر مادر کاهش پیدا می‌کند.

تـغـذیه و یائـسگی

نوشته : دكتر احمدرضا درستی مطلق متخصص تغذیه و رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی كشور 
یائسگى یا منوپوز دوره‌ای از زندگی طبیعى زنان در سنین 55-45 سالگی است كه در آن عادات ماهیانه قطع مي‌شود. این وضعیت به دلیل کاهش هورمون زنانه يا استروژن ایجاد ‌شده و علائم و نشانه‌هاى آن برافروختگى، گرگرفتگى و تغییرات خلق وخو است. علاوه بر اين، احتمال پوکی استخوان و بیماری‌های قلبی‑ عروقی و برخی از بیماری‌های دیگر نیز در خانم‌های يائسه افزایش می‌یابد. البته زنان عموما 6-4 سال قبل از یائسگى نیز این علائم و عوارض را تا حدودی تجربه مى‌كنند. 
ارتباط یائسگی با بیماری قلبی
استروژن یا هورمون زنانه احتمالاً با جلوگیری از صدمات عروقی، موجب محافظت در مقابل بیماری‌های قلبی - عروقی می‌شود. كمبود استروژن (چه در یائسگی طبیعی و چه در یائسگی بعد از عمل جراحی) با افزایش خطر بیماری‌های قلبی‑ عروقی ارتباط دارد.

بهترين خوراكي‌ها براي زيبايي

نوشته  : سارا حسنلو كارشناس تغذيه 
 در قدیم عقیده بر آن بود که هر خانم بارداری بهتر است میوه‌هایی نظیر هلو و به بخورد تا کودکی زیبا به دنیا آورد. آنها چنین استدلال می‌کردند که خوردن این میوه‌ها به دلیل عطر و طعم منحصر به فردی که دارند، موجب طراوت و زیبایی هر چه بیشتر نوزاد می‌شود و این حالت تا بزرگسالی با کودک همراه خواهد بود. اما به واقع آيا می‌توان با تغییر رژیم غذایی موجب حفظ سلامت پوست خود شده و جوانی خود را تضمین نمود؟ به نظر شما چه میوه‌هایی چنین اثراتی دارند و علت آن چیست؟
گوجه فرنگی:
یکی از بهترین سبزیجاتی که فرایند پیری را به تاخير مي‌اندازد، گوجه فرنگی است. این سبزی در هر 100 گرم خود دارای 620 میکروگرم بتاکاروتن (پیش‌ساز ویتامینA ) می‌باشد. این ویتامین با تقویت سیستم ایمنی و دخالت در رشد و ترمیم بافت‌ها موجب حفظ سلامت پوست می‌شود و اگر به میزان کافی به بدن نرسد، خشکی و زبری پوست و شکنندگی مو و ناخن‌ها را به همراه خواهد داشت.
دانشمندان دانشگاه کنتاکی معتقدند افرادی که روزانه از گوجه فرنگی بیشتری استفاده می‌کنند، دیرتر پیر شده و کمتر به سرطان مبتلا می‌شوند. آنها با مطالعه‌ بر روی 88 زن بالای 75 سال دریافته‌اند افرادی که به طور منظم از این سبزی استفاده مي‌كنند،

نقش زنان در اصلاح الگوي مصرف مواد غذايي

نوشته  : مهندس مسيح انصاري كارشناس ارشد صنايع غذايي 
مقدمه:
زنان در كشورهاي توسعه‌يافته نقش قابل توجهي در بخش‌هاي مختلف از جمله توليد، خدمات، توزيع و مصرف دارند. در كشور ما نيز زنان در چرخه كاري و در سطح خانواده تعيين‌كننده مي‌باشند؛ لذا با توجه به جايگاه زنان در كشورهاي توسعه يافته و در حال توسعه، به نقش آنان در اصلاح الگوي مصرف كه امسال به اين نام خوانده شده است، مي‌پردازيم. قبل از ورود به بحث اصلي يادآوري مي‌شود همانگونه كه بارها گفته شده، هدف از صرفه‌جويي، مصرف نكردن يا كم مصرف كردن نيست، بلكه درست مصرف كردن است بنابراين، اصلاح الگوي مصرف، استفاده بهتر و صحيح‌تر از امكانات در دسترس مي‌باشد. كه در اين مقاله به مصرف صحيح مواد غذايي و نقش زنان در آن مي‌پردازيم.
1- نقش زنان در خريد مواد غذايي:
در كشور ما مسؤوليت خريد مواد غذايي براي خانوار، معمولا به دوش زنان است و بخش قابل توجهي از درآمد خانواده صرف تهيه مواد غذايي مي‌شود. بدين لحاظ، زنان در تعادل اقتصادي خانواده نقش اساسي دارند.





مزايای شيردهی با شير مادر

نوشته  : سالومه آرمين كارشناس ارشد علوم تغذيه انستيتو تحقيقات تغذيه‌اي و صنايع غذايي كشور 
عمل شيردهی، با تحريك انقباضات رحمی، در كنترل خونريزی مادر مؤثر است. همچنين، تغذيه انحصاری و مكرر شيرخوار با شير مادر، عادت ماهيانه مادر و امكان تخمك‏گذاری وی را به تعويق می‏اندازد. در نتيجه حاملگي‌های زودرس خيلی كمتر اتفاق می‏افتد.
شيردهی می‏تواند موجب از دست دادن اضافه‌وزن مادر در طول بارداری، مصرف كالري در بدن مادر و بازگشت وزن او به وزن قبل از دوران بارداري شده و به همين دليل اندامش نيز زودتر به حالت طبيعی قبل از بارداری برمی‏گردد.در مادران شيرده، احتمال ابتلا به سرطان سينه و تخمدان نيز بسيار كمتر است.
شير مادر سبب افزايش سطح ايمني بدن شيرخوار در برابر ابتلا به انواع عفونت‌هاي حاد تنفسي و اسهال و تامين انواع املاح و ويتامين‌ها به مقدار كافي (در صورت تغذيه مناسب مادر) براي شيرخوار می‏شود.

كاشــكســـيا يا لاغــــري مفـــرط

نوشته  : دكتر احمد ساعدي متخصص تغذيه و رژيم‌هاي درماني
كاشكسيا عبارت است از تحليل عضلاني و كاهش وزن كه در اثر عوامل مختلفي بروز مي‌كند. از مهم‌ترين بيماري‌هايي كه ممكن است به كاشكسيا منجر شوند، مي‌توان به بيماري‌هاي سرطان پيشرفته و مراحل پيشرفته ايدز اشاره كرد. در بيماري كاشكسيا، در اثر از دست رفتن چربي و پروتئين، وزن بدن به شدت كاهش مي‌يابد و در نتيجه بيمار به شدت ضعيف مي‌شود و قابليت انجام كارهاي مختلف را از دست مي‌دهد. كاشكسيا همچنين در بيماران مبتلا به بي‌اشتهايي عصبي نيز مشاهده مي‌گردد. شايان ذكر است اين بيماري معمولا در افرادي كه غذاي كمي مي‌خورند، مشاهده مي‌شود؛ ولي ممكن است افرادي كه حتي به اندازه كافي غذا مي‌خورند نيز، به دليل سوء جذب مواد مغذي به كاشكسيا مبتلا شوند. پس تصوير كلي كاشكسيا، وضعيتي است كه بيمار به دليل دريافت كم مواد غذايي يا نياز فراوان به مواد مغذي، با عدم تعادل «مصرف و هزينه» مواد مغذي و انرژي روبرو شده و در نتيجه به كاهش مفرط وزن مبتلا مي‌شود.

تغذیه و بیماری‌های دوران بارداری

نوشته  : علی اکبر حق ویسی کارشناس مسؤول تغذیه مریم غواصه کارشناس ارشد تغذیه معاونت بهداشتی
دیابت بارداری:
دیابت بارداری یک اختلال نیمه دوم حاملگی است كه عموماً پس از زایمان برطرف می‌شود. این نوع دیابت مربوط به خانم‌های بارداری است که در گذشته هیچ سابقه‌ای از دیابت نداشته اند.
برای خانم‌هایی که دیابت بارداری در آنها تشخیص داده مي‌شود، بايد علاوه بر تأمین همه موادمغذی موردنیاز، قندخون از طریق رعایت یک رژیم متعادل و متنوع کنترل گردد و در صورت عدم کنترل، رژیم غذایی متعادل همراه با انسولین درمانی به دقت انجام شود؛ زیرا عدم کنترل صحیح دیابت مي‌تواند منجر به افزایش يا کاهش قندخون، عفونت‌های ادراری، افزایش فشارخون، مشکلات قلبی و کلیوی در مادر و افزایش خطر سقط جنین و مشکلات قلبی‑ عروقی، عصبی و... در جنین و حتی مرگ ناگهانی جنین شود.

كــم‌خـوني در زنـان

نوشته  : منيره دادخواه كارشناس ارشد تغذيه و رژيم درماني انستيتو تحقيقات تغذيه و صنايع غذايي كشور 
كم‌خوني وضعيتي است كه در آن به علت كاهش ميزان هموگلوبين و يا نقص در اندازه و تعداد گلبول‌هاي قرمز، فعاليت طبيعي آنها درخون محدود شده و دچار اختلال مي‌گردد.
هموگلوبين جزء اصلي از هر گلبول قرمز بوده و از دو بخش «هم» كه داراي اتم آهن مي‌باشد و رشته‌هاي پروتئيني «گلوبين» تشكيل شده است. وظيفه اصلي هموگلوبين، نقل و انتقال اكسيژن و دي اكسيد كربن بين خون و سلول‌هاي بافتي بدن مي‌باشد.
كم‌خوني به علل گوناگوني بروز مي‌كند؛ ولي در اكثر موارد، ريشه تغذيه‌اي دارد. به عبارتي، بر اثر كمبود دريافت برخي از مواد مغذي، ساخت طبيعي گلبول‌هاي قرمز مختل مي‌شود. دريافت كافي پروتئين، آهن، دسته‌اي از ويتامين‌هاي گروه B، ويتامين C و...، براي پيشگيري از كم‌خوني ضروري است.

تـغـذيـه وسـندرم پـيـش از قـاعــدگي

نوشته : مريم آريافر كارشناس تغذيه، كارشناس ارشد صنايع غذايي 
تغذيه در انسان تحت تاثير عوامل بسياري از جمله تغييرات فصل، كار، اوقات فراغت وشرايط فيزيولوژيك بدن قرار دارد. در زنان هم تغذيه به شدت تحت تاثير شرايط فيزيولوژيك خاص آنها از جمله قاعدگي است. براي مثال، ده روز قبل از قاعدگي معمولا تمايل بيشتري به غذا خوردن در مقايسه با ده روز بعد از قاعدگي وجود دارد.
طول سيكل قاعدگي حدود 45-15 روز با متوسط 28 روز مي‌باشد كه با افزايش سن كاهش مي‌يابد. تغييرات محيطي مانند روزه‌داري، كاهش وزن شديد و يا وجود برخي بيماري‌ها، مانند بي‌اشتهايي عصبي، باعث جلوگيري از قاعدگي و يا آغاز مجدد دوره قاعدگي و تخمك گذاري مي‌شود. همچنين، سيكل قاعدگي در زنان جوان بستگي به وزن و چربي بدن نيز دارد.

منـشـور پيشگيري و كنترل بيماري‌هاي تغذيه‌اي در زنان

نوشته  : دكتر سيدضياءالدين مظهري متخصص تغذيه و رژيم درماني دانشيار دانشگاه علوم پزشكي ايران مدير گروه تغذيه 
هر روزي كه مي‌گذرد تحت تاثير عوامل متعدد و مختلف، بروز و شيوع بيماري‌هاي غيرعفوني در گستره گيتي و همچنين كشور عزيز و پهناورمان ايران رو به گسترش است و آمار مبتلايان به اضافه وزن، چاقي، ديابت، اختلالات چربي خون، پرفشاري خون، بيماري‌هاي قلبي و عروقي و سكته‌هاي مغزي و قلبي و بيماري‌ مزمن دستگاه تنفسي، پوكي استخوان و تحليل مفاصل حركتي و سرطان‌هاي مختلف و بيماري‌هاي خودايمني افزايش يافته و به سرعت از بيماري‌هاي عفوني پيشي مي‌گيرد. سال‌هاي ناتواني و سال‌هاي از دست رفته زندگي همراه با ناتواني تحت تاثير انواع بيماري‌هاي نام برده شده درهمه افراد و از جمله بانوان به نحو چشمگيري رو به افزايش است.

کم بخورید تا فراموشی نگیرید

افرادی که در مصرف مواد غذایی زیاده روی می‌کنند 2 برابر بیشتر از دیگران دچار بیماری‌های مرتبط به حافظه مانند آلزایمر می‌شوند.»
کم بخورید تا فراموشی نگیریدشادی فیاضی، در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، افزود: «تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که سن بالا دارند و بیش از 2100 کالری در روز مصرف می‌کنند با احتمال بسیار بیشتر توانایی‌های مغزی خود را از دست می‌دهند.»
فیاضی تصریح کرد: «به این ترتیب با داشتن رژیم غذایی کم کالری می‌توان ذهن را فعال نگه داشت و از ابتلا به بیماری‌های مرتبط با این عضو حیاتی بدن پیشگیری کرد.»
وی در ادامه گفت: «کار‌شناسان معتقدند بسیاری از افراد به دلیل رژیم غذایی نامناسب خود دچار بیماری‌هایی مانند آلزایمر می‌شوند و اگر از ابتلا در این مورد دقت می‌کردند شاید اکنون سالم بودند با اینکه افزایش سن از عوامل مهم دچار شدن به بیماری‌های ذهنی است ولی عوامل دیگر مانند رژیم غذایی ورزش کردن و داشتن بیماری‌های مزمن در این میان دخیل هستند.»
فیاضی اظهار داشت: «قبلاً مشخص شده بود افرادی که ژن‌های مرتبط به چاقی دارند مغزهای کوچک‌تری دارند و به همین دلیل بیشتر از لاغر‌ها ممکن است با افزایش سن دچار فراموشی شوند.»
وی خاطر نشان کرد: «افرادی که به طور مرتب ورزش می‌کنند و مغز خود را فعال نگه می‌دارند نه تنها از این بیماری‌ها در امان می‌مانند بلکه در سنین بالا حافظه قدرتمندی خواهند داشت.»



انواع چای گیاهی مفید




 چای گیاهی، نوشیدنی کم کالری و آرام بخش به حساب می آید. این نوع چای علاوه بر مفید بودن، معطر است.

گزنه؛ دم کرده گزنه برای درمان بیماری هایی مانند کم خونی، فشار خون بالا، روماتیسم، آرتریت، سرفه، سرماخوردگی، عفونت مجرای ادراری، ناراحتی کلیه و مثانه مفید است.

بابونه؛ نفخ و سوءهاضمه را برطرف می کند. باعث آرامش و کاهش استرس می شود. قبل از خواب مصرف چای بابونه باعث آرامش می شود و در نتیجه فرد به طور طبیعی خواب آرامی خواهد داشت.



رژیم هایی که شما را از پا درمی آورند

انجام جراحی های غیرضروری و حتی توسل به ورزش های بسیار سنگین، آنقدر حادثه آفرین بوده و خسارت های جانی و مالی وارد کرد که از هرسو به راحتی می توان خبر حادثه ای تلخ را به خاطر رژیم غذایی نادرست یا جراحی غیراصولی را شنید.
برترین مجله اینترنتی ایران
یکشنبه: تلاش برای رسیدن به اندام متناسب، آن هم با روش های غیراصولی مثل رژیم های لاغری خودسرانه و بسیار کم کالری تا مصرف انواع و اقسام داروهای پرعارفه لاغری، انجام جراحی های غیرضروری و حتی توسل به ورزش های بسیار سنگین، آنقدر حادثه آفرین بوده و خسارت های جانی و مالی وارد کرد که از هرسو به راحتی می توان خبر حادثه ای تلخ را به خاطر رژیم غذایی نادرست یا جراحی غیراصولی را شنید.

با 5 بار آفتاب گرفتن به سرطان پوست مبتلا شوید!

افرادی که پنج بار در طول عمرشان آفتاب سوختگی پوست را تجربه کرده اند، در معرض خطر سرطان بدخیم پوست یا ملانوما قرار دارند.
برترین مجله اینترنتی ایران
هفت صبح: هوای آفتابی و گرم این روزها خیلی ها را وسوسه می کند که دوباره برای آفتاب گرفتن و برنزده شدن دل به دریا بزنند و همه خطرات این آفتاب سوختگی ها را که هر سال از تریبون های مختلف پزشکان اعلام می شود، به جان بخرند.

وقتی با افرادی که هر سال به ساحل ها و استخرها برای آفتاب گرفتن می روند، حرف می زنی، می بینی خیلی هایشان به خوبی از مضرات این برنزه شدن ها آگاهی دارند اما در جواب می گویند: «از دکتر پوست پرسیده ایم و گفته است، چند بار آفتاب گرفتن طی یک سال، هیچ ضرری ندارد و فقط آنهایی که دائم در معرض نور آفتاب قرار دارند، به بیماری های پوستی مبتلا می شوند.»

مصرف چاي نتايج آزمايشگاهي دوپينگ را مختل مي‌كند

مصرف نوعي چاي سبز و سفيد مي‌تواند نتايج آزمايشگاهي دوپينگ ورزشكاران را مختل كند.
 به گزارش سرويس بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران به نقل از وب‌دا، محققان دانشگاه كينگستون لندن در مطالعات جديد نشان دادند مصرف نوعي چاي سبز و سفيد در ورزشكاراني كه از داروهاي نيروزاي هورموني استفاده كرده‌اند نتايج آزمايشگاهي دوپينگ را در آنها مختل مي‌كند به گونه‌اي كه امكان تشخيص سطح خوني و سرمي هورمون و يا ماده نيروزاي استفاده شده براي پزشكان ميسر نمي‌شود.

چگونه با کیک و شیرینی لاغر شویم؟

خوردن یک صبحانه کامل که شامل کیک و شیرینی است واقعا می تواند به کاهش وزن کمک کند.
حمید جزایری، کارشناس تغذیه در گفتگو باخبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران در پاسخ به اینکه آیا خوردن صبحانه کامل که شامل شیرینی و کیک است واقعا می تواند به کاهش وزن کمک کند، عنوان کرد: تحقیقات نشان می دهد افرادی که هر روز صبح یک صبحانه شامل 600 کالری مواد غذایی مصرف میکنند که در آن پروتئین ها و کربوهیدارت ها قرار گرفته است نه تنها می توانند وزن خود را کاهش دهند بلکه این كاهش وزن آنها برای مدت طولانی تری پا برجا خواهد ماند.

فواید خیار برای چشم و پوست

گزافه‌گویی نیست اگر خیار را به عنوان یک عصای جادویی برای درمان انواع مشکلات پوستی معرفی کرد.
به گزارش كلينيك باشگاه خبرنگاران؛ پوست، علاوه بر زیبایی از ورود هرگونه آسیبی به اعضای داخلی و خارجی بدن محافظت می کند. حدود 90درصد از وزن خیار را آب تشکیل می دهد و به این خاطر به عنوان یک خنک کننده به کار می رود.

*خیار برای چشم
خیار به کاهش تورم دور چشم و نیز حلقه‌های تیره زیر چشم کمک می‌کند و در اکثر نقاط دنیا مردم از این نوع درمان به صورت وسیعی استفاده می کنند.

غذا چگونه هضم می‌شود؟

کل دستگاه گوارش انسان،‌ دریک فرد زنده 5 متر و در یک فرد مرده که تون عضلانی وجود ندارد 9 متر - درازا دارد و روند گوارش در یک انسان بزرگسال سالم بین 24 تا 72 ساعت طول می‌کشد.
به گزارش كلينيك باشگاه خبرنگاران؛ دستگاه گوارش را می‌توان به دو بخش فوقانی و تحتانی تقسیم کرد:

بخش فوقانی شامل مری، معده و دوازدهه (اثنی‌عشر) می‌شود. گاهی حفره دهان و حلق را هم جزو این بخش به حساب می‌آورند.

چربي‌سوزها دقيقا چكار مي‌كنند؟

66-34.jpg
احتمالاً شما هم شنیده‌اید که قهوه، چای سبز، روغن‌های گیاهی و غیره باعث چربی‌سوزی و لاغری می‌شوند. اما سؤال اینجاست این مواد غذایی چربی‌سوز تا چه اندازه موثر عمل می‌کنند؟ تأثیر واقعی آن‌ها در رسیدن به اندامی ایده‌آل چقدر است؟
- قهوه تا حدی چربی‌ها را از بین می‌برد
شهرت قهوه به عنوان یک ماده‌ی لاغرکننده بیهوده نیست. کافئین موجود در قهوه روند چربی‌سوزی را فعال می‌کند؛ در واقع کافئین بدن ما را تحریک می‌کند و به این ترتیب باعث می‌شود بدن کالری‌ها را بسوزاند که در نهایت به از بین رفتن چربی‌ها می‌انجامد. باید بدانید که قهوه حاوی 1 تا 3 درصد کافئین است. توجه داشته باشید که مصرف زیاد قهوه می‌تواند به مشکلات قلبی عروقی مثل فشار خون بالا و غیره منجر شود. محققان توصیه می‌کنند مصرف قهوه از سه فنجان در روز بیشتر نشود.

نوشیدنی آلماني مال ميدان شوش!

images-4.jpg
وقتی کشور تولید کننده یک ماءالشعیر خارجی را از فروشنده یک سوپرمارکت جويا شديم پاسخ داد: "رويش نوشته آلمان اما من فقط می‌دانم که مال میدان شوش است."... در چند سال اخير دوغ ها هم به نوشيدني ها اضافه شده‌اند. دوغ به عنوان نوشيدني بومي در ايران مورد توجه مسؤولان است، اما همچنان نتوانسته انواع "كولا" را شكست دهد هر چند که سیر صعودی مصرفش همچنان ادامه دارد.
به گزارش  عصر ايران : در دهه 60 نوشيدن نوشابه هايي كه به دو نام معروف"كانادا" و "پپسي" شناخته مي شدند جزو "تفريحات" و گاه "تجملات مهمانی ها"به شمار مي رفتند و البته با حاشیه هایی مانند کمبود ، "نوشابه بدون ساندویچ داده نمی شود" ،دردسر شيشه نوشابه و گرويي نگهداشتن، ماجراي اجسام خارجي داخل شيشه هاي نوشابه و... !

چرا ديابتي‌ها بيشتر در معرض خطر ابتلا به آلزايمر هستند؟

4-12.jpg
پزشكان در مجموعه‌اي از آزمايشات جديد دريافته‌اند كه ممكن است بين آلزايمر و بيماري ديابت ارتباط خاصي وجود داشته باشد.
به گزارش سرويس سلامت خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين پزشكان اميدوارند كه يافته‌هاي تازه درباره ارتباط ژن آلزايمر با بيماري ديابت راه را براي درمان و كنترل هر دو بيماري هموار سازد. پيش از اين پزشكان مي‌دانستند كه مبتلايان به ديابت بيشتر از افراد سالم در معرض ابتلا به آلزايمر هستند اما علت اين ارتباط برايشان آشكار نبود.
به گزارش بي‌بي‌سي، به تازگي متخصصان ژنتيك در آمريكا نشان داده‌‌اند كه ژن آلزايمر در شيوه توليد انسولين در بدن نقش دارد. به گفته پزشكان آلزايمر مهمترين عامل زوال عقل محسوب مي‌شود. زوال عقل عارضه‌اي فراتر از فراموشي معمولي است.
بنابراين گزارش، كريس لي استاد زيست شناسي در سيتي كالج نيويورك و دستياران وي طي آزمايشات جديد ژنتنيكي خود متوجه شدند كه يك ژن منفرد ارتباط معمولي بين هر دو بيماري ايجاد مي‌كند.
آنها دريافتند ژن مزبور كه در بسياري از بيماران مبتلا به آلزايمر يافت مي‌شود روي مسيرهاي اثرگذاري و توليد انسولين تاثير مي‌گذارد. مسيرهاي انسوليني در بيساري از فرآيندهاي سوخت و ساز بدن شامل كمك به سلامت سيستم عصبي نقش دارند.
متخصصان مي‌گويند مطالعات بيشتري بايد انجام شود تا معلوم شود كه اين ژن و مكانيزم هاي مرتبط با آن دقيقا چگونه عمل مي‌كنند.

تركيب ويتامين«D‌» و كلسيم معجون افزايش طول عمر

54-20.jpg
در يك مطالعه جديد معلوم شد سالمنداني كه تركيب ويتامين «D» و كلسيم را در رژيم غذايي روزانه خود مي‌گنجانند نسبت به ساير همسالان خود مدت بيشتري عمر مي‌كنند.
به گزارش سرويس «سلامت» ايسنا، متخصصان در اين مطالعه دريافتند طي اين دوره آزمايشي سه ساله سالمنداني كه به آنها مكمل‌هاي حاوي ويتامين D و كلسيم داده شده بود در مقايسه با سالمنداني كه از قرص‌هاي دارونما استفاده كرده بودند، 9 درصد كمتر با خطر مرگ مواجه شدند. اما از سوي ديگر آزمايشات تاييد كرد مصرف ويتامين D به تنهايي نمي‌تواند تاثيري در كاهش خطر مرگ و مير زودهنگام در سالمندان داشته باشد.
اين يافته حاصل بازبيني هشت آزمايش باليني مختلف در گذشته است كه از سوي متخصصان دانشگاه آرهوس در دانمارك انجام گرفت.
به گزارش رويترز،‌ دكتر لارس ريجن مارك در اين مطالعه خاطرنشان كرد: به عقيده من كاهش 9 درصدي خطر مرگ در كل جمعيت سالمندان،‌ اهميت فوق العاده‌اي دارد و آمار قابل ملاحظه‌اي است.
وي افزود: به جز ترك سيگار، فاكتورهاي شناخته شده ديگري وجود ندارند كه تا اين اندازه بتوانند در كاهش خطر مرگ زودرس، موثر باشند.

در فرمولاسیون نوشابه ها، نزدیک به 10 درصد قند به کار می رود


چاقی و پوکی استخوان پیامد مصرف بیش از حد نوشابه!
یک متخصص تغذیه گفت: در فرمولاسیون نوشابه ها نزدیک به 10 درصد قند به کار می رود یعنی به ازای یک لیوان هشت حبه قند به کار می رود.
دکتر تیرنگ نیستانی در گفت‌وگو با ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: یکی از مشکلاتی که در خصوص تغذیه گریبانگیر بسیاری از جوامع شده و کشور ما نیز از آن بی نصیب نبوده مصرف بی رویه نوشابه های غیر الکلی است.
وی افزود: به طور معمول نزدیک به 9 تا 10 درصد قند در فرمولاسیون این نوشابه ها به کار می رود یعنی حدود هشت حبه قند به ازای یک لیوان؛ یعنی افرادی که نوشابه را به مقدار زیاد مصرف می کنند هم از نظر بهداشت دهان و دندان خود را در معرض خطر قرار می دهند و هم اینکه یک بار اضافه انرژی را وارد بدن خود می کنند و شانس ابتلا به اضافه وزن را افزایش می دهند.

حداقل یک بار شیردهی به نوزاد در شب الزامی است


یک فوق تخصص نوزادان با بیان اینکه شیر دهی در شب به افزایش شیر مادر کمک بسیار زیادی می کند گفت: از 12 شب تا 5 صبح حداقل یک بار شیردهی الزامی است.
دکتر فاطمه السادات نیری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به لزوم توجه به مراقبت از کودک در هفته های اول زندگی اظهار داشت: نوزاد اگر به شکل مناسبی تغذیه شود بعد از هر بار خوردن شیر باید اجابت مزاج داشته باشد؛ البته اجابت مزاج به صورت یک روز در میان نیز طبیعی است.
رییس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: رنگ طبیعی مدفوع در نوزادان تغذيه شده با شیر مادر در هفته های اول تولد زرد و گاهی سبز حاوی دلمه های سفید و نیمه شل است و اجابت مزاج همراه با رگه های خون در نوزادان در هفته های اول زندگی غیر عادی است که باید درمان شود.

جينسينگ براي رفع خستگي ناشي از سرطان مفيد است

جينسينگ يك گياه دارويي است كه هزاران سال در طب سنتي چين مورد استفاده قرار گرفته است و همچنان نيز در طب سنتي اين كشور كاربردها و طرفداران بسياري دارد.
100-192.jpgبه گزارش سرويس «سلامت» ايسنا، متخصصان در اين مطالعه جديد ادعا كرده‌اند كه گياه جينسينگ درعين حال براي رفع خستگي ناشي از سرطان در مبتلايان به اين بيماري مفيد است.
يك تيم پزشكي در مركز سرطان مايوكلينيك در آمريكا با انجام آزمايشات جديد دريافتند كه مصرف دوز بالاي اين گياه دارويي به مدت دو ماه مي‌تواند خستگي ناشي از سرطان را در اين بيماران به ميزان قابل ملاحظه‌اي كاهش دهد در حالي كه دارونماها فاقد اين تاثير هستند.
به نوشته روزنامه پرس تراست، خستگي در بيماران سرطاني با افزايش سيتوكين‌هاي التهابي در سيستم ايمني بدن بيماران و هم چنين اشكال در تنظيم سطح هورمون استرس موسوم به كورتيزول مرتبط است.
اين آزمايشات تاييد كرد كه گياه جينسينگ علاوه بر اين كه مي‌تواند سطح انرژي بدن را به طور طبيعي بالا ببرد در عين حال نيز تاثير قابل ملاحظه‌اي در كاهش ميزان خستگي در بيماران سرطاني دارد.

داروهاي مؤثر در كاهش خطر انواع سرطان پوست


مصرف داروهاي ضد التهاب غيراستروئيدي NSAID)ها(  با كاهش خطر ابتلاء به انواع اصلي سرطان پوست همراه است.
به گزارش وب دا به نقل از نشريه كانسر (cancer mey 2012) پزشكان دانماركي با مطالعه و بررسي داده هاي 17500 نفر افراد بالاي 20 سال مبتلا به سه نوع سرطان اصلي پوست و مقايسه با 179000 فرد سالم در يك بازده زماني 20 ساله نشان دادند كه مصرف انواع داروهاي ضد التهاب غيراستروئيدي (  NSAIDها) همچون آسپرين و بروفن موجب كاهش 13 تا 21 درصد ابتلاي افراد به انواع اصلي سرطان پوست همچون كارسينوم سلول بازال (BCC) كارسينوم سلول سنگفرشي (SCC) و ملانوم مي شود.
براساس اين گزارش بيش از اين دانشمندان به فوايد مصرف داروهاي ضددرد غيراستروئيد  NSAID)ها) در پيشگيري از ابتلاء  به سرطان كولوركتال پي برده بودند.

واكسيناسيون بدن در مقابله با سرطان‌ها با رژيم غذايي مديترانه‌اي


رژيم غذايي مديترانه‌اي همچون واكسن، بدن را در برابر ابتلاء به انواع سرطان‌ها محافظت مي‌كند.
به گزارش وب‌دا، به نقل از نشريه ساينس ديلي محققان دانشگاه لاس بالماس با مطالعه روب 11000 نفر از مردمي كه از رژيم غذايي مديترانه‌اي استفاده مي‌كردند و مقايسه با گروه شاهد دريافتند ميزان ابتلاء به انواع سرطان‌ها به ويژه سرطان‌هاي دستگاه گوارش در گروهي كه از رژيم غذايي مديترانه‌اي استفاده مي‌كردند به نحو چشمگيري كاهش داشته است.
براساس اين گزارش پژوهشگران در يك دوره چهارساله با مطالعه بر روي يك جمعيت 11000 نفري كه از رژيم غذايي مديترانه‌اي كه عبارت بود از مصرف ميوه، سبزيجات، حبوبات، ماهي، روغن زيتون و آجيل و مقايسه آن با جمعيتي كه رژيم غذايي غيرمديترانه‌اي همچون الكل و گوشت قرمز استفاده مي‌كنند، به نتايج باورنكردني دست يافتند.

ترك سيگار با روش‌هاي نوين طب مكمل


اثربخشي طب مكمل در درمان ترك سيگار بيشتر از روش‌هاي معمول است.
به گزارش وب‌دا، به نقل از نشريه دارويي آمريكا، پژوهشگران دانشگاه مك‌گيل مونترال با مطالعه روش‌هاي طب مكمل در درمان ترك دخانيات ديافتند، اثربخشي روش‌هاي جديد نسبت به روش‌هاي قديمي‌تر درمان همچون داروهاي نيكوتيني بيشتر است.
براساس اين گزارش استفاده از روش هيپنوتراپي و طب سوزني در مقايسه با روش‌هاي دارويي ترك سيگار به ترتيب 55/4 و 53/3 برابر بيشتر اثربخشي دارد.
اين گزارش مي‌افزايد: روش‌هاي جديد طب مكمل در درمان ترك سيگار مبتني بر القائات رواني و بازتوليد فرآيندهاي بيوشيميايي سركوب شده بوده كه در مقايسه با روش‌هاي دارويي ترك سيگار براي بيماران اثرات بيشتر و پايدارتري دارد.

دیابتی ها پیاز بخورند


  
ماده اي به نام گلوكزين در پياز وجود دارد كه خواصي شبيه انسولين دارد و مي تواند در افراد ديابتي كمك بسيار خوبي در كاهش گلوكز خون يا قندخون کند.
به گزارش وب دا، يك كارشناس تغذيه ضمن بیان این مطلب گفت: پياز جزء سبزي هايي است كه در قرآن نيز به آن اشاره شده است و ميزان انرژي پاييني در حدود 38 كيلو كالري در 100 گرم دارد. 
يوسف نقيايي افزود: پياز حاوي گوگرد مي باشد كه به كاهش عفونتها كمك شاياني مي كند. همچنين حاوي ويتامين c، كلسيم و فسفر به مقادير متوسط است كه مي تواند در رشد استخوانها و سلامت آنها نقش خوبي داشته باشد.
وي تصريح كرد: ماده اي به نام گلوكزين در پياز وجود دارد كه خواصي شبيه انسولين دارد و مي تواند در افراد ديابتي كمك بسيار خوبي در كاهش گلوكز خون يا قندخون داشته باشد.  همچنين كاهش دهنده كلسترول و چربي هاي خون مي باشد.
اين كارشناس تغذيه گفت: پياز حاوي آنتي اكسيدانهاي بسيار موثر و مفيد بوده كه مهمترين آنها مواد فنولي و پلي فنولي است كه خاصيت ضد ميكروبي، ضد ويروسي و ضد قارچ دارند و كمك بسيار موثري بر سيستم ايمني بدن در از بين بردن مواد عفونت زا مي کند.
وي خاطرنشان كرد: اين سبزي، همچنين حاوي مقدار كمي آنتي اكسيدان از نوع فلاونوئيد مانند آنچه در چاي سبز و سويا وجود دارد، مي باشد كه مي تواند از اين طريق خواص ضد سرطاني خود را اعمال کند.

شكلات براي كاهش وزن مفيد است


شكلات‌ها حاوي مواد تشكيل‌دهنده‌اي براي كاهش وزن هستند.
به گزارش وب‌دا، به نقل از نشريه ساينس ديلي، اين تحقيق نشان مي‌دهد كه كساني كه چند بار در هفته شكلات مي‌خورند، لاغرتر از كساني هستند كه گاهي اوقات آن را مصرف مي‌كنند.
براساس اين گزارش دانشمندان با مطالعه رژيم غذايي روي 1000 نفر با ميانگين سن 57 سال به اين نتيجه رسيدند كه اگرچه شكلات مقدار زيادي كالري دارد ولي حاوي مواد تشكيل دهنده‌اي است كه به كاهش وزن بدن كمك مي‌كند.
اين گزارش مي‌افزايد خوردن شكلات به صورت مكرر بسيار مهمتر از مقدار مصرف آن است.
اين گزارش حاكي است تحقيقاتي كه پيش‌تر در مورد شكلات انجام گرفته است نيز مؤيد اين مسئله است كه شكلات براي قلب خوب است و كلسترول خون را هم پايين مي‌آورد و دليل محافظت از رگ‌هاي خوني با شكلات احتمالاً وجود ماده‌اي به نام پلي فنول است كه باعث ازدياد اكسيدنيتريك در خون مي‌شود و از گرفتگي عروق جلوگيري مي‌كند و مقدار رسوبات در عروق را كاهش مي‌دهد.
مطالعات اخير نشان مي‌دهد كه افرادي كه براي فرار از چاقي حتي به شكلات فكر هم نمي‌كنند تا آن را نخورند، حريص‌تر مي‌شوند و از لحاظ رواني تضعيف مي‌شوند و به طور ناگهاني بعد از مدتي در خوردن شكلات افراط كرده و در نهايت چاق‌تر مي‌شوند. بنابراين بهترين راه اين است كه شكلات به صورت مكرر ولي با مقدار كم مصرف شود زيرا حاوي مقادير زيادي از قند و چربي است.
بنابراين گزارش دانشمندان اين مطالعه به بررسي انواع شكلات‌ها نپرداخته است و آنها اميدوارند كه در آينده پژوهش‌هاي بيشتري در اين زمينه انجام پذيرد.