ايران دهمين کشور چاق دنياست



سارا دماوندان/؟ ميليون ايراني اضافه‌وزن دارند و نيم ميليون نفر چاق هستند

گزارشي از تلويزيون پخش مي‌شد؛ آمريكا، روسيه، مصر، مکزيک، آلمان، برزيل، انگلستان، آرژانتين، تركيه و بالاخره ايران 10 كشور نخست دنيا از نظر پرخوري هستند...
 آمار ارائه‌شده نشان مي‌دهد در ايران 2 ميليون نفر دچار اضافه‌وزن و حدود نيم ميليون نفر به بيماري چاقي مبتلا هستند. تمام هوش و حواسم پيش خبر بود كه مادربزرگ رشته افكارم را پاره كرد: «حالا نشستي اينو نگاه مي‌كني كه چي بشه؟ تو كه چاق نيستي. زن اگه دوپره گوشت رو تنش نباشه، با اولين زايمان زهوارش در مي‌ره.» با لبخند به طرفش رفتم و گفتم: «آخه قربونت برم، الان كمر باريك مد شده. هر چي لاغرتر باشي، سالم‌تري.»
ناگهان عصباني شد و گفت: «يه چيزي ياد گرفتي! لاغرتر سالم‌تر. يه سرماي ساده مي‌خوري يه هفته تو رختخوابي. من اندازه تو كه بودم، همه فاميل دوست داشتن مثل من واسه پسرشون انتخاب كنند. يه قمر مي‌گفتند، صد تا قمر از دهنشون درمي‌اومد. چرا؟ چون تپل و سالم بودم. حالا هم اگه مي‌بيني نمي‌تونم خوب راه بروم و قلب‌درد گرفتم، به خاطر فشار زندگيه.» قانع‌كردن مادربزرگ كار سختي بود. هميشه چاقي را يكي از ارزش‌هاي زن ايراني مي‌دانست و معتقد بود زن بايد جان داشته باشد.

دل نوشابه سیاه است!



عوارض تلخ یک نوشیدنی شیرین
دل نوشابه سیاه است!دیروز وقتی از سرکار به خانه رسیدم، سراغ یخچال رفتم تا نوشیدنی خنکی بنوشم. یک بطری دوغ، کمی آبمیوه و یک قوطی نوشابه از شام روز قبل باقی مانده بود و به نظرم قوطی نوشابه از همه وسوسه برانگیزتر آمد...
وقتی نوشابه را برداشتم، به یاد صحبت های دوستم افتادم که از متخصصی شنیده بود نوشابه چقدر چاق کننده است. من هم که در حال رژیم بودم، مکثی کردم و آن را سرجایش قرار دادم. در نهایت تصمیم گرفتم به یک لیوان آب خنک بسنده کنم و تلخی های این نوشیدنی شیرین را به خاطر بیاورم.

این‌طوری قوای جنسی مردانه خود را حفظ کنید!



تستوسترون در زندگی مردان نقش مهمی را بازی می‌كند و تقریبا در تمام جوانب زندگی آنها نقش دارد. پس آقایان باید بدانند كه چه چیزهایی روی این هورمون‌ تاثیر مثبت و چه چیزهایی روی آن تاثیر منفی دارد

برترین مجله اینترنتی ایران



 برترین ها:تستوسترون یا هورمون مردانه نقش مهمی در زندگی مردان دارد. این هورمون جنسیت جنین را معلوم می‌كند و خصوصیات جنسی اولیه و ثانویه مردان هم ناشی از عملكرد این هورمون است و در سلامت مردان هم نقش مهمی دارد. این هورمون باعث افزایش توده استخوانی و عضلانی در مردان می‌شود. افزایش میزان هورمون تستوسترون در مردان میانسال می‌تواند باعث كاهش احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی شود، همین‌‌طور روی تمركز، حافظه و محاسبات هم نقش دارد و كاهش آن هم یكی از علت‌های احتمالی ابتلا به بیماری آلزایمر در سن بالاست. با توجه به این مسائل و نقش این هورمون در عملكرد جنسی و صاحب فرزند شدن همه مردان باید بدانند چه مسائلی روی این هورمون تاثیر مثبت و منفی دارد.


اینها دوست تستوسترون هستند


كاهش وزن

اهمیت متعادل بودن

با خوردن چربی‌های سالم و كاهش شكر و قند در غذای روزانه و داشتن اعتدال در مصرف تمام گروه‌های غذایی و جلوگیری از افزایش وزن می‌توانید میزان تستوسترون بیشتری داشته باشید. این را هم یادتان باشد كه این رابطه «برد- برد» است زیرا با بالا رفتن میزان تستوسترون چربی بیشتری خواهید سوزاند. یكی از كارهای خوب این است كه برای میان‌وعده غذایی در نیم روز از آووكادو و در اواخر شب از مغزهای مفید استفاده كنید.

نتایج مطالعه‌ای كه اخیرا در كشور فنلاند انجام گرفته نشانگر آن است كه اگر 10 سانتی‌متر به اندازه كمر شما اضافه شود، میزان تستوسترون شما حتی تا حدود 75درصد كاهش می‌یابد.

ارتباط زناشویی 

میزان هورمون صبح‌ها حداكثر است

مردان متاهل باید بدانند كه نداشتن ارتباط زناشویی می‌تواند باعث كاهش میزان تستوسترون آنها شود. حداقل میزان ارتباط زناشویی برای داشتن سطح متوسط تستوسترون یك‌بار در هفته است. این را هم بدانید كه میزان این هورمون طی صبح بیشتر از هر زمان دیگری است.

سویا و گریپ‌فروت 

اینها را نخورید

 سویا ماده غذایی محبوب بسیاری از افراد است كه فواید زیادی هم دارد، اما پروتئین سویا باعث افزایش استروژن و كاهش تستوسترون در بدن می‌شود. دیده شده افرادی كه طولانی مدت و بسیار زیاد سویا مصرف می‌كنند میزان سلول‌ جنسی مردانه كمتری دارند.

 از طرف دیگر گریپ‌فروت هم با تاثیر روی كبد مانع از متابولیسم و تجزیه استروژن می‌شود و درنتیجه به افزایش میزان آن در بدن و كاهش تستوسترون می‌انجامد.

استراحت

روزی 8 ساعت استراحت كنید

همانطور كه ورزش برای تنظیم میزان تستوسترون شما مفید است، استراحت كافی هم می‌تواند همین‌گونه عمل كند. استراحت كافی به‌خصوص پس از ورزش می‌تواند به بدن شما در ریكاوری كمك كند و عملكرد هورمونی بدن را تنظیم می‌كند. مطالعات نشان داده كه افرادی كه كم‌خوابی مزمن دارند و بدن آنها فرصت لازم برای بازسازی پیدا نمی‌كند نسبت به دیگران میزان هورمون تستوسترون كمتری دارند.

 سبزیجات خانواده كلم

اینها را بخورید

6-مطالعات نشان داده كه خوردن منظم گل‌كلم، كلم بروكلی و همین‌طور تربچه و شلغم می‌تواند بر میزان تستوسترون آزاد بدن بیفزاید و در عین حال باعث كاهش استروژن بد موجود در بدن ‌شود. مطالعات جداگانه‌ای هم نشان داده افرادی كه كرفس جایگاه ثابتی در رژیم غذایی‌شان دارد به‌طور متوسط دارای سطح بالاتری از هورمون تستوسترون در بدنشان هستند.



اینها تستوسترون را می‌كشند



اضطراب

حرص نخورید

اضطراب را مادر بسیاری از بیماری‌ها می‌‌دانند. بیماری‌های قلبی و عروقی، مشكلات قلبی، سكته مغزی، مشكلات گوارشی و... همگی ممكن است تحت‌تاثیر اضطراب شكل بگیرد. اضطراب همین‌طور می‌تواند روی میزان تستوسترون تاثیر منفی بگذارد. براساس مطالعات انجام گرفته استرس میزان تستوسترون را كاهش می‌دهد و میزان كورتیزول را بالا می‌برد. شاید مقدار كمی اضطراب و استرس برای شما خوب باشد اما مقدار زیاد آن تاثیرات مخربی روی همه اعضای بدن شما دارد. برای آنكه میزان تستوسترون شما تحت‌تاثیر اضطراب كاهش نیابد سعی كنید بیشتر و بهتر بخوابید. روزی 5 تا 10 دقیقه تمرینات آرام‌سازی هم می‌تواند به شما كمك كند كه تاثیرات اضطراب را برطرف كند.


تلفن‌های همراه

خطر در جیب 


براساس تحقیقات انجام شده در برزیل، اگر موش‌ها 5روز هفته برای 4 هفته در معرض تابش امواج الكترومگنتیك در محدوده‌ای كه توسط تلفن‌های همراه ایجاد می‌شود (900 مگاهرتز) قرار گیرند، میزان تستوسترون در آنها كاهش می‌یابد. همین‌طور مطالعاتی كه در كشورهای اروپایی انجام شده نشان می‌دهد كه اشعه‌های تلفن همراه روی عملكرد سلول‌های جنسی مردانه تاثیر منفی دارد. در واقع در این مطالعات مشخص شد كه مردانی كه اصلا تلفن همراه‌شان را در جیب شلوارشان نمی‌گذارند به‌طور متوسط تعداد سلول‌های جنسی بیشتری نسبت به آنهایی كه همیشه تلفن همراه‌شان را در جیب شلوارشان می‌گذارند، دارند. البته این را هم بدانید كه اشعه‌های تلفن همراه براساس برخی مطالعات می‌تواند تاثیرات منفی روی ارگان‌های دیگر بدن نیز داشته باشد. برای همین بهترین كار این است كه تا می‌توانید تلفن همراه‌تان را از خودتان دور نگه دارید.

تغذیه

فرق قدیمی‌ها و جدید ها

رژیم غذایی معمول دوران باستان:‌گوشت، سبزیجات، غلات، میوه‌ها و ریشه‌های خوراكی.

رژیم غذایی معمول دوران مدرن: غلات، شكر، چربی، پنیر، چیپس، نان‌های بی‌كیفیت و...

افرادی كه در رژیم غذایی‌شان چربی بیشتر از كربوهیدرات‌هاست به‌طور طبیعی مقدار تستوسترون بیشتری دارند. این به‌خصوص در مورد چربی‌های سالم مثل چربی‌های موجود درآووكادو، چربی‌های اشباع شده حیوانات و حبوبات صادق است كه چون هورمون‌ها پایه چربی دارند به این وسیله به افزایش آنها می‌انجامد.

 سموم

از پلاستیك‌ها دور 

برخی مطالعات نشان داده كه مردانی كه به‌طور منظم و مرتب از بطری‌های پلاستیكی استفاده می‌كنند میزان كمتری تستوسترون دارند. مواد مشابه استروژن (مثل گزنواستروژن) كه در پلاستیك‌ها به میزان زیادی وجود دارد با وارد شدن به بدن می‌تواند میزان استروژن را در بدن بالا ببرد و باعث كاهش تستوسترون شود. برخی مطالعات هم مدعی است كه این روند می‌تواند باعث افزایش احتمال ابتلا به سرطان پروستات در مردان شود (هرچند در این مورد باید مطالعات گسترده‌ای انجام بگیرد) در ضمن باید یك نكته مهم را در نظر بگیرید و آن هم این است كه پلاستیك در اثر گرما ثبات و ساختار مولكولی خود را از دست می‌دهد برای همین اگر ظروف پلاستیكی را در مایكروویو بگذارید ممكن است میزان سموم پلاستیكی در خون شما بالا برود. برخی متخصصان هم معتقدند كه گذاشتن بطری‌های پلاستیكی زیر نور مستقیم خورشید یا در نزدیكی رادیاتورها و منابع گرما‌زا می‌تواند میزان مواد مشابه استروژنی را در‌آنها بالا ببرد و روی هورمون تستوسترون تاثیرات منفی بگذارد. بهترین كار این است كه آب و سایر نوشیدنی‌ها را در بطری‌های شیشه‌ای نگه دارید؛ به‌خصوص اگر این بطری‌ها در معرض نور یا گرما قرار می‌گیرند.

زیبایی صورت خود را با این مواد طبیعی تضمین کنید



داشتن صورت و اندامی زیبا مستلزم تغذیه سالم است. برخی از بهترین راه‌حل‌های زیبایی، استفاده ازموادغذایی ساده‌ای است كه در آشپزخانه یا مغازه‌های عطاری یافت می‌شود.

برترین مجله اینترنتی ایران

برترین ها:  داشتن صورت و اندامی زیبا مستلزم تغذیه سالم است. برخی از بهترین راه‌حل‌های زیبایی، استفاده ازموادغذایی ساده‌ای است كه در آشپزخانه یا مغازه‌های عطاری یافت می‌شود. مهم‌ترین نكته درباره غذاهای طبیعی این است كه این غذاها فاقد مواد نگهدارنده، شیمیایی یا اسانس‌هایی است كه در بسیاری از محصولات تجاری وجود دارد. می‌توان از این مواد غذایی طبیعی برای معالجه به‌صورت طبیعی استفاده كرد و البته این مواد غذایی راهی سریع برای رسیدن به زیبایی در خانه هم هستند.

نوشیدنی دوست پوست شما


چای:

2 عدد چای كیسه‌ای را در آب‌جوش قرار دهید، بعد از تكان دادن به‌مدت 10 دقیقه قبل از خواب روی چشم‌هایتان قرار دهید. روش دیگر اینكه 4 عدد چای كیسه‌ای بابونه را برداشته و 5‌دقیقه بجوشانید. بعد از آن، صورت خود را بالای ظرف نگه داشته و بخور دهید. در عین حال می‌توانید چای بابونه فریز شده را در سینی بگذارید تا یخ ببندد. پس از چند دقیقه برداشته و روی صورت‌تان قرار دهید و آخرین راه اینكه تعدادی گاز استریل را در چای سبز خنك شده خیسانده و روی پوست‌تان قرار دهید. با این روش پوست‌تان از هرگونه آلودگی پاك می‌شود.

تعدادی گاز استریل را در چای سبز خنك شده خیسانده و روی پوست‌تان قرار دهید. با این روش پوست‌تان از هرگونه آلودگی پاك می‌شود



روغنی شوید


روغن زیتون:

راه‌های مختلفی برای استفاده از روغن زیتون برای زیبا‌سازی صورت و دست‌ها‌ وجود دارد، ازجمله:
1- یك فنجان روغن زیتون را برای چند ثانیه در مایكروفر گرم كرده و سطوح خشك پوست را با آن ماساژ دهید.

2- در تشت كوچك لباس، به مقدار كافی روغن زیتون ریخته، ابتدا دست‌هایتان را 10 دقیقه در آن قرار داده و سپس پاهایتان را در این روغن بگذارید.

 3- شما می‌توانید از روغن زیتون به‌عنوان نرم‌كننده مو هم استفاده كنید. برای این كار باید قبل از استفاده از شامپو، روغن زیتون گرم شده را به‌مدت 15 دقیقه روی مو بگذارید.



دوست همیشگی پوست شما


خیار:

از دوران قدیم خواص زیبا‌سازی‌ خیار و پوست آن كشف شده بود. شما می‌توانید این راه‌ها را امتحان كنید:

1- خیار را ریز كرده و چند قطره آب لیمو به آن اضافه كنید و روی صورت بگذارید.

2- 2 حلقه از خیار را بریده و روی پلك‌هایتان بگذارید، با این كار خستگی چشمانتان برطرف می‌شود.

3- می‌توانید پوست قرمز شده را با مخلوط خیار، روغن زیتون و ماست بی‌نمك ماساژ دهید.



 پوست و دندان‌های لیمویی


لیمو:

برای داشتن دندان‌های براق، یك قاشق چای‌خوری آب‌لیموی تازه را با یك قاشق چای‌خوری جوش شیرین و نصف قاشق چای‌خوری نمك مخلوط كرده هفته‌ای یك‌بار آن را مانند خمیر دندان استفاده كنید.برای سفید و نرم كردن پوست ناهموار آرنج و زانوها هم می‌توانید از لیمو استفاده كنید. لیمویی را از وسط نصف كرده و هركدام از آرنج‌هایتان را برای 15 دقیقه در آن بگذارید یا آب لیمو را گرفته و روی زانوهایتان بمالید.



برای آنكه زیبا باشید از این میوه‌ها غافل نشوید


گوجه‌فرنگی:

پوست گوجه فرنگی را كنده، آن را ریزریز كنید و بر ‌صورت بمالید. گوجه‌فرنگی خاصیت پاك‌كنندگی موثر پوست را دارد همچنین باعث بسته شدن منافذ باز پوست می‌شود.


پرتقال:

آب پرتقال را بگیرید و با یك قاشق سوپ‌خوری ماست بدون نمك مخلوط كنید. روی صورت به جز اطراف چشم بمالید. بعد از 10‌دقیقه صورت‌تان را با آب سرد بشویید.


سیب‌زمینی:

بهترین راه برای برطرف كردن حلقه‌های سیاه اطراف چشم، استفاده از سیب‌زمینی است. سیب‌زمینی بزرگی را در مخلوط كن بیندازید، آب خمیر به‌دست آمده را بگیرید و تفاله مانده را 2 قسمت كرده و برای10 دقیقه روی 2چشم بگذارید.


زردآلو:

هسته زردآلو را شكسته و با لوسیون بدن تركیب كنید و هم بزنید تا خمیر یكدستی به‌دست آید. این خمیر اثر لایه‌برداری ملایم برای صورت دارد. توجه داشته باشید كه هسته زردآلو، هسته محكمی است و هسته شیری رنگ چیزی است كه شما به آن احتیاج دارید پس باید هسته زردآلو را بشكنید.


آووكادو:

آووكادوی رسیده را به‌صورت خمیر درآورده و به‌عنوان ماسك صورت از آن استفاده كنید. آن را بر صورت مالیده و بعد از 10 دقیقه بشویید. برای رهایی از پف چشم، با استفاده از پارچه‌ای كتانی، كیسه‌ای درست كرده، داخل آن را پوره آووكادو بریزید و به آرامی روی چشم بمالید.


گیلاس:

10 عدد گیلاس نارس را در مخلوط‌كن بریزید، آب آن را با یك قاشق سوپ‌خوری جو دوسر خشك مخلوط كنید و به‌عنوان ماسك 5 دقیقه روی صورت قرار دهید. برای لایه‌برداری پوست هم، آب گیلاس را با یك قاشق سوپ‌خوری نمك دریا مخلوط كرده و با آن پوست را ماساژ دهید.



كمكی‌هایی برای زیبایی 


سس مایونز:

بعد از استفاده از شامپو، با سس مایونز موهایتان را ماساژ دهید و قبل از شستن اجازه دهید چند دقیقه روی موهایتان بماند. همچنین می‌توانید به جای محافظ لب از آن استفاده كنید. سس مایونز را روی لب بمالید و بعد از 10 دقیقه با آب سرد بشویید.


زنجبیل:

برای ماساژ صورت، زنجبیل را خرد كرده و با لوسیون بدن تركیب كنید اما یادتان باشد از استفاده آن در ناحیه حساس چشم اجتناب كنید.


تخم‌مرغ:

برای رفع موقتی چروك صورت می‌توانید فقط از سفیده تخم‌مرغ استفاده كنید. آن‌را با یك قاشق سوپ‌خوری عسل مخلوط كنید و با حركت دست به طرف بالا آن را روی صورت و گردن بمالید. 15 دقیقه آن را روی پوست بگذارید و سپس با آب گرم بشویید.

زرده تخم‌مرغ را با یك قاشق سوپ‌خوری روغن زیتون هم زده، قبل از استفاده از شامپو چند دقیقه روی موهایتان بگذارید. این یك حالت‌دهنده قوی مو است.

زردچوبه:

2 قاشق چای‌خوری پودر زردچوبه را با یك قاشق چای‌خوری عسل و مقداری آب مخلوط كنید تا خمیر ضخیمی به دست آید. مخلوط را به‌مدت 15 تا 20 دقیقه روی صورت گذاشته و بعد از آن با آب بشویید.



بفرمایید شیر و عسل


شیر:

1- یك پارچه نخی را در شیر خیس كنید و روی كل صورت آرام فشار دهید. علاوه بر پروتئینی كه به‌صورت می‌رساند، همه جای آن را كاملا پاك می‌كند.

2- شیر را در فریزر قرار داده سپس داخل یك اسپری بریزید و آن را روی پوست ملتهب اسپری كنید.

3- یك كاسه شیر را به‌مدت30 ثانیه در مایكروفر گرم كنید، سپس آن را در تشت لباس بریزید. پایتان را نیم‌ساعت داخل آن بگذارید و بعد از آن از یك سنگ پای خوب استفاده كنید تا پوست‌های مرده از بین برود.

عسل:

یك قاشق سوپ‌خوری عسل را با یك قاشق چای‌خوری آب رقیق كنید. 10 دقیقه آن را در مایكروفر حرارت دهید. بعد از سرد شدن، آن را روی لب‌هایتان بمالید و تا 10 دقیقه بگذارید بماند.برای رفع جوش صورت، یك قاشق چای‌خوری عسل را در ظرفی بریزید و پارچه كوچك نخی را در عسل زده و روی جوش‌ها بزنید.

توت فرنگي جايگزين مناسبي براي تنقلات مضر


2-234.jpg
يكي از ميان وعده‌هاي مناسب و آرامش بخش در فصل تابستان ميوه خوشمزه توت فرنگي است كه داراي طعم بسيار مطبوع و حاوي تمام قندهاي طبيعي است.
به گزارش سرويس «سلامت» ايسنا، اين ميوه اگرچه مزه شيريني دارد اما جايگزيني سالم و البته مفيد براي تنقلات بي خاصيت و مضر است. مطالعات نشان داده است كه اين ميوه علاوه بر طعم فوق العاده خوشمزه خواص مفيد بسياري براي بدن دارد.

دوستداران فست‌فود بیشتر به افسردگی مبتلا می‌شوند


سلامت نیوز: محققان در بررسی‌های اخیر خود ارتباط بین مصرف فست‌فود‌ و ابتلا به بیماری افسردگی را تایید كردند.
اكثر افراد از خوردن فست‌فود لذت می‌برند به گونه‌ای كه اغلب نسبت به عوارض جانبی آن كه می‌تواند بر سلامت جسم و روح تاثیر منفی داشته باشد، غافل هستند.به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ بررسی‌های اخیر محققان دانشگاه «گرانادا» اسپانیا نشان می‌دهد كه مصرف كنندگان فست‌فود در مقایسه با افرادی كه این غذاها را مصرف نمی‌كنند یا كم‌تر مصرف می‌كنند، 51 درصد بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی هستند؛ در واقع مصرف كمتر فست فود به معنای روشی برای مقابله با ابتلا به افسردگی است.بررسی ویژگی‌های رفتاری این افراد نشان می دهد كسانی كه علاقه زیادی به خوردن فست‌فود دارند افراد مجرد و كم تحرك هستند. همچنین رژیم غذایی بسیار ضعیفی دارند و خوراكی‌های مفیدی از جمله انواع میوه‌جات، خشكبار، سبزی‌ها و ماهی در رژیم غذایی‌شان جایی ندارد.ارتباط بین خوردن فست‌فود و افسردگی درست است؛ چرا كه چنین غذاهایی به دلیل دارا بودن چربی‌های اشباع شده كمك می‌كند تا فرد بیشتر در معرض افسردگی قرار بگیرد.


غضروف سازی کله‌پاچه، پای مرغ و قلم گوسفند پایه علمی ندارد


سلامت نیوز :سید احمد رئیس‌السادات در گفت‌وگو با فارس در توضیح مصرف غذاهای سنتی مانند کله‌پاچه، قلم، پاچه گوسفند و اندام (پا) مرغ اظهار داشت: برای مصرف این مواد غذایی مستند علمی جهت غضروف‌سازی در بدن انسان وجود ندارد.
وی افزود: البته شاید یک مقاله در زمان خاصی تأیید کند که چنین موادی می‌تواند غضروف‌ساز باشد ولی تا زمانی که مدارک مستند مهم و بسیاری جمع‌آوری نشود این مسئله از جمله مصرف چنین غذاهایی برای غضروف سازی به صورت مستندات علمی در نخواهد آمد.رئیس‌السادات خاطرنشان کرد: البته مصرف چنین مواد غذایی برای غضروف‌سازی مضر نیست و برخلاف مصرف گلوکازامین که می‌تواند به عنوان یک مصرف دارویی ضرر داشته باشد اینگونه مواد غذایی در این زمینه ضرری ندارد.


وقتی غذا موجب مرگ می‌شود


برای پیشگیری از ابتلا به بوتولیسم از خرید مواد غذایی خصوصا عسل کنار جاده باید اجتناب نمود.

باکتری کلستریدیوم بوتولینوم یک باکتری بی‌هوازی است که در غذای آلوده رشد می‌کند. با رشد این باکتری در غذا، سم قدرتمندی تولید و ترشح می‌شود. این مسمومیت بر اثر مصرف مواد غذایی از قبیل سوسیس، کالباس، ماهی، عسل و برخی مواد غذایی کنسرو شده که در شرایط غیر بهداشتی تهیه شده‌اند ایجاد می‌شود و در اثر تاخیر در درمان موجب مرگ در افراد مبتلا می‌شود.

افزایش بیماری‌های قلبی با رژیم‌های نامناسب لاغری


رژیم‌های نامناسب لاغری با بیمارهای جسمی و روحی همراه است

امروزه استفاده از رژیم‌های نامناسب لاغری خصوصا بین جوانان بسیار رایج شده است که متاسفانه اکثر این رژیم‌ها پایه علمی ندارد و مشکلات جسمی و گرفتاری‌های روحی و روانی را برای افراد ایجاد می‌کند.

دکتر مهناز مردانی متخصص تغذیه در گفتگو با خبرنگار سینانیوز در لرستان گفت: «چاقی و اضافه وزن معمولا به دنبال شیوه زندگی ناسالم که شامل رژیم‌های غذایی پر کالری و دریافت بیش ازحد انرژی و عدم تحرک و فعالیت‌های فیزیکی روزانه به وجود می‌آید و تعداد محدودی از افراد چاق به دلیل بیماری‌های متابولیک و اختلالات هورمونی چاق می‌شوند.»
وی استفاده از رژیم‌های نامناسب لاغری را بدون پایه علمی دانست و خاطر نشان کرد: «اکثر رژیم‌های نامناسب لاغری که بین جوانان باب شده است فاقد پایه علمی‌اند و عوارض متعددی اعم از مشکلات جسمی و گرفتاری‌های روحی و روانی را برای فرد ایجاد می‌کند.» 

مصرف شیر و لبنيات، در سلامت پوست نقش مؤثري دارد


 گروه شير و لبنيات در سومین ردیف هرم غذایی، قرار دارد که در رشد و استحکام استخوان ها و دندان ها و سلامت پوست نقش مهمی دارند.
دكتر زهرا عبداللهي سرپرست دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در گفت وگو با خبرنگار وب دا ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت: مواد مغذي گروه شیر و لبنیات پروتئین، کلسیم، فسفر، بعضی از انواع ویتامین های گروه ب و ویتامین آ را تامین می کنند.
وي افزود: برای افراد بزرگسال سالم روزانه مصرف 2 تا 3 واحد از گروه شیر و فرآورده هاي توصیه می شود و همچنين زنان باردار و شیرده می بایستی حداقل روزانه 3 واحد از گروه شیر و فرآورده هاي آن مصرف کنند.

خوردن نوشيدني هاي كافئين دار را در فصل گرما كاهش دهيد



نوشيدني‌هاي كافئين‌دار مانند قهوه و چاي به دليل كافئين و تئوفيليني كه دارند، ادرارآور هستند و نه تنها آب زياد به بدن نمي‌رسانند بلكه سبب دفع آب مي‌شوند.
سعيده معاني كارشناس دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در گفت وگو با خبرنگار وب دا،‌ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت:‌ انواع دلسترها و ماء‌الشعير كه فاقد مواد افزودني و طعم‌دهنده شيميايي باشند نوشيدني مناسبي در تامين مايعات از دست رفته بدن به شمار مي‌رود.
وي افزود: نوشابه‌هاي گازدار بدترين نوشيدني‌ها به لحاظ ايجاد سوء‌هاضمه و مشكلات گوارشي هستند كه مصرف آن براي رفع تشنگي در فصل گرما توصيه نمي شود.

كشف پروتئين جديدي براي درمان بيماري كبد چرب

  
دانشمندان پروتئين جديدي را شناسايي كردند كه مي‌تواند در درمان چاقي و بيماري‌هاي كبد چرب مؤثر باشد.
به گزارش وب‌دا، به نقل از نشريه نيچر محققان دانشگاهي در لندن به تازگي پروتئيني به نامه GPR120‌ را شناسايي كردند كه در روده با اتصال به اسيدهاي چرب غيراشباع علاوه بر سركوب اشتها در فرد موجب ترشح انسولين از پانكراس و افزايش متابوليسم چربي در بدن مي‌شود و از تجمع چربي دريافت كبدي و شريان‌ها جلوگيري مي‌كند.
براساس نتايج ديگر اين مطالعه موش‌هايي كه فاقد پروتئين GPR120‌ هستند علاوه بر بروز چاقي در آنها، مبتلا به بيماري كبد چرب نيز مي‌شوند.
اين گزارش مي‌افزايد دانشمندان در اين پژوهش نتيجه‌گيري كردند كه كمبود و يا فقدان پروتئين GPR120‌ در افراد باعث اختلال در متابوليسم چربي و نيز ذخيره شدن چربي‌ها در بافت‌هاي مختلف بدن از جمله كبد و شريان‌ها شده و خود را مستعد ابتلا به بيماري كبد چرب، ديابت نوع 2، بيماري‌هاي قلبي و فشارخون بالا مي‌نمايند. 

تابستان، گرمازدگی و نیازهای غذایی بدن


فصل تابستان بسياري از افراد را دچار مشكلاتي مي كند كه البته با تغذيه مناسب در فصل گرما و رعايت نكات بسيار ساده غذايي مي توان به حفظ سلامتي بدن كمك كرد.
به گزارش وب دا، مسئول واحد تغذیه معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی تربت حیدریه ضمن بیان این مطلب افزود: براي پيشگيري از گرمازدگي تعادل آب در بدن بسيار ضروري است. با توجه به تعريق زياد در اين فصل و احتمال بهم خوردن اين تعادل بايد مصرف مايعات را بيشتر كرد.
سمانه یوسفی مقدم گفت: نوشيدن شربت هاي خنك البته كم شيرين  مانند گلاب، خاكشير و بيدمشك مي تواند به كاهش دماي بدن كمك كند. همچنين استفاده از انواع سبزيجات خصوصا سبزيجات پر آب مانند كاهو و خيار در وعده هاي غذايي همچنين ميوه هاي پر آب (مانند هندوانه و طالبي)در ميان وعده ها به نگهداري آب بدن كمك زيادي مي كند.

مصرف هندوانه در دوران بارداری نقش موثری دارد


خوردن هندوانه ضمن جلوگیری از گرفتگی عضلات شکم در بارداری، باعث كاهش عرق و سوزش سر معده در خانم های باردار می شود.
به گزارش وب دا، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی گناباد گفت: شكر و آب موجود در هندوانه که 92درصد آن را شامل می شود، با کاهش حالت تهوع خانم ها تا حد زیادی از كم شدن آب بدن آنها جلوگیری می كند.
دکتر نوید عطار با بیان اینکه مواد معدنی موجود در این میوه به جلوگیری از گرفتگی و انقباض عضلات شكم در سه ماه سوم بارداری كمك می كند، افزود: هندوانه حاوی مقدار زیادی از ماده لایكوبین است که این ماده مانع از ورم شدید بدن در طول بارداری می شود.
وی اظهار داشت: دانشمندان در طول تحقیقاتی كه از سال 2003 تاکنون انجام داده اند، دریافته اند هندوانه سرشار از ویتامین های A -C - B6 به علاوه پتاسیم و منیزیم است که خوردن آن برای قدرت بینایی نوزاد، مغز، سیستم عصبی و ایمنی بدن نوزاد می تواند مفید باشد و همچنین پتاسیم موجود در آن میزان آب را در خون و بافت های بدن خانم باردار به حالت موازنه در می آورد.
وی خاطر نشان کرد: به رغم تمام فواید هنداونه، اعتلال در مصرف آن ضروری است.

قراردادن پروتئين در صبحانه و كاهش ميزان چاقي

  
خوردن صبحانه با پروتئين بالا ميزان مصرف كالري در طول روز را كاهش مي‌دهد.
به گزارش وب‌دا، به نقل از نشريه ساينس ديلي، محققان با بررسي رفتار غذايي نوجوانان دريافتند كه كساني كه در وعده صبحانه خود ميزان پروتئين بيشتري نسبت به بقيه مصرف مي‌كنند، كمتر در معرض ابتلا به خطر چاقي قرار مي‌گيرند.
براساس اين گزارش محققان با استفاده از تصويربرداري رزونانسي مغناطيسي از مغز اين افراد مشاهده كردند كه يك صبحانه غني از پروتئين مي‌تواند سيگنال‌هاي مغز را در تمايلات غذايي در طول روز كنترل كند.
اين گزارش همچنين مي‌افزايد: خوردن يك صبحانه پر پروتيئن ميزان مصرف غذا در ميان وعده‌هاي شب را تا 200 كالري كاهش مي‌دهد.
گفتني است در هر حال صبحانه يك وعده بسيار مهم است و در مقايسه با صبحانه خورها، كساني كه صبحانه نمي‌خورند با داشتن عادات غذايي ناسالم مانند خوردن نوشيدني‌هاي شيرين و تنقلات پركالري بيشتر در معرض ابتلا به اضافه وزن قرار مي‌گيرند. 

خوردن آب ناسالم در سفر مهمترين علت مسموميت غذايي


بسياري از مسموميت ها در طول مسافرت،  ناشي از خوردن و آشاميدن غذاها و آب هاي آلوده به ميكروب است.
آرزو دهقاني كارشناس آموزش اورژانس كشور در گفت وگو با خبرنگار وب دا ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت: مسافرانى كه براي اولين بار به مكان هاي مختلف سفر مي كنند نبايد از آب يا غذاي آن منطقه استفاده كنند زيرا بدن آنها پادتن هاى محافظتى را در خون ندارند، و مورد تهاجم اين ميكروب ها قرار گرفته و دچار مسموميت مي شوند.
وي افزود: مسافران بهتر است از آب هايى كه از سالم و پاك بودن آن ها مطمئنن هستند، استفاده كنند و همچنين از يخ استفاده نكنند مگر اينكه مطمئن باشند با آب سالم درست شده است.

پس از پیوند کلیه، رژیم غذایی نقش مهمی در بهبود فرد دارد

  
پس از پیوند کلیه، رژیم غذایی نقش مهمی در بهبود فرد داشته و کسانی که قبل از پیوند، تحت درمان با دیالیز بوده اند به راحتی متوجه می شوند که رعایت رژیم غذایی بعد از پیوند راحت تر است.
به گزارش وب دا، مسئول بیماران خاص معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: در داروهایی مانند کورتون ها، سیکلوسپورین، تاکرولیموس، آزاتیوپرین و مایکوفنولات که برای جلوگیری از پس زدن پیوند استفاده می شوند، بر رژیم غذایی تأثیر بسزایی دارند.