چقدر اضطراب دارید؟


میزان اضطراب خود را ارزیابی کنید

خودآزمایی اضطراب زونگ روشی ساده برای اندازه‌گیری اضطراب است . این تست را پروفسور ویلیام زونگ در سال ۱۹۷۱ طراحی کرد و از آن زمان تاکنون در ارزیابی‌های روانپزشکی و روانشناسی بکار می‌رود.
بهتر است این تست را در محیطی آرام و زمانی که اتفاق نگران‌کننده‌ای نیفتاده انجام دهید. پرسشها را به دقت بخوانید و گزینه ای که بهتر احساس شما را توصیف می کند انتخاب کنید.

من بیش از حد معمول مضطرب یا عصبی هستم

علت کمردرد ممکن است 'شباهت مهره کمر به مهره شمپانزه باشد'

کمردرد بعد از سرماخوردگی دومین عامل غیبت از کار است

محققان می‌گویند شواهدی وجود دارد که بیرون‌زدگی دیسک بین‌مهر‌ه‌ای که می‌تواند باعث کمردردهای مزمن شود در افرادی بیشتر دیده ‌می‌شود که شکل مهره‌های کمر آنها به مهره‌های شمپانزه‌ها و اورانگوتان‌ها شباهت بیشتری دارد؛ به عبارت دیگر مهره‌های کمر این افراد از نظر تکاملی کمتر برای راه رفتن روی دو پا تطبیق پیدا کرده است.
تحقیقات اخیر نشان داده‌اند که بین بیرون‌زدگی غضروف بین مهره‌ای (فتق مهره‌ای) و شکل مهره‌های کمر ارتباط وجود دارد هر چند که هنوز ماهیت این ارتباط دقیقا روشن نیست. با این حال شیوع بیماری‌های ستون فقرات در انسان بیشتر از نخستی‌ها (میمون‌سانان) است.
یکی از توضیحاتی که در این باره ارائه شده این است که در مسیر تکامل از موجودی چهار دست و پا به انسان دو پا، فشار بر روی ستون مهره‌ها افزایش یافته است.
از این رو دانشمندان کانادایی، اسکاتلندی و ایسلندی به بررسی شباهت و تفاوت مهره‌های کمر انسان با شمپانزه و اورانگوتان پرداختند که نتایج آن این فرضیه را که کمردرد ممکن است منشا تکاملی داشته باشد تقویت می‌کند.
زائده اشمورل
در این تحقیق آنها رابطه بین شکل مهره، حرکت و جابجایی آن و زائده اشمورل (Schmorl’s node) را مورد مطالعه قرار دادند. زائده اشمورل بیرون‌زدگی غضروف (دیسک) بین مهره‌ها به داخل بافت استخوانی مهره بالایی یا پایینی است.