با این ماده غذایی فشارخون خود را کنترل کنید

ماست
تحقیقات نشان می دهند که اضافه کردن ماست کم چرب به رژیم غذایی روزانه، خطر افزایش فشارخون را کاهش می دهد.
 
بر اساس مطالعات انجمن قلب امریکا، کسانی که به مدت طولانی ماست مصرف کرده اند، فشار سیستولیک پایین تری دارند و خطر افزایش فشارخون در آنها پایین تر است.

فشارخون سیستولیک مقیاس سنجش فشار خون وارده به دیواره شریان ها در زمان انقباض قلب است. در هنگام خواندن فشارخون، فشار سیستولیک عدد اول (عدد بزرگ تر) و فشار دیاستولیک عدد دوم (عدد کوچک تر) است.

عدم درمان فشارخون بالا موجب آسیب به شریان ها می شود. شکاف و صدمه در دیواره شریان ها مانند یک شبکه موجب گیر انداختن اجزای موجود در جریان خون از جمله کلسترول و پلاک می شود و در نهایت منجر به انسداد شریان ها می گردد.

این تحقیق به مدت 15 سال و بر روی بیش از 2000 داوطلب انجام شد، که در ابتدای مطالعه به فشارخون بالا مبتلا نبودند. در طول دوره تحقیق میزان مصرف ماست در داوطلبان به طور منظم مورد بررسی قرار گرفت.

نتایج نشان داد که در 31 درصد از داوطلبان فشارخون افزایش نیافت و در بقیه داوطلبان فشار سیستولیک در مقایسه با افرادی که ماست نمی خوردند، کمتر افزایش داشت. محققان این طور نتیجه گرفتند که مصرف ماست کم چرب موجب کاهش فشارخون می شود، در حقیقت پیروی از یک رژیم غذایی سالم به همراه فعالیت فیزیکی منظم، از ابتلا به بیماری های مزمن از جمله فشارخون بالا پیشگیری می کند.

این ماده مغذی از آرتروز پیشگیری می کند

امگا- 3

از آرتروز رنج می برید؟
 
تحقیقات نشان می دهند که اسیدهای چرب امگا- 3 موجود در روغن ماهی یا روغن کتان می توانند علایم و نشانه های آرتروز را به طور قابل توجهی کاهش دهند. بر اساس این مطالعات، رژیم غذایی غنی از امگا- 3  نسبت به رژیم های معمولی، شیوع این بیماری را 50 درصد کاهش می دهد.

اولین نشانه های بارز در بیماری آرتروز عبارتند از تحلیل و تجزیه کلاژن غضروف ها و فقدان مولکول های جذب کننده ضربه، که هر دو این علایم با مصرف امگا- 3 بهبود می یابند.

از آنجایی که اسیدهای چرب امگا- 3، بیوشیمی بیماری آرتروز را تحت تاثیر قرار می دهند، نه تنها از بروز این بیماری پیشگیری می کنند بلکه پیشرفت آن را نیز کند می نمایند.

بر اساس بررسی ها، مکمل های غذایی امگا- 3 که از روغن ماهی تهیه می شوند موثرتر از مکمل های تولید شده از روغن کتان هستند، اما تخم کتان و روغن آن گزینه بسیار خوبی برای گیاهخواران به شمار می روند.

در اغلب کشورها رژیم های غذایی به میزان کافی امگا- 3 ندارند، بنابراین مصرف مکمل های امگا- 3 در پیشگیری و بهبود بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری های قلبی- عروقی و التهاب روده نقش موثری دارند.

آرتروز یک بیماری مفصلی شایع است و میلیون ها نفر در دنیا از آن رنج می برند. این بیماری زمانی ایجاد می شود که غضروف موجود در انتهای استخوان ها از بین می رود و استخوان های این قسمت ضخیم شده و منجر به خشکی، کاهش حرکت و دردناک شدن مفاصل می گردد.

تغذیه با شیرمادر تا 6 ماهگی عامل کاهش آهن خون نوزادان

درحالی که سازمان بهداشت جهانی توصیه کرده نوزادان در 6 ماه نخست زندگی خود صرفا از شیرمادر تغذیه کنند، تحقیقات جدید نشان می‎دهد که سطح آهن خون این کودکان از کودکانی که از 4 ماهگی غذای مکمل را آغاز می کنند کمتر است.
به گزارش خبرگزاری مهر، مزایای تغذیه با شیر مادر همواره موضوع تحقیقات متعدد و گسترده ای بوده اما تاکنون کمتر به این موضوع پرداخته شده است که دوره تغذیه با شیر مادر بدون افزودن سایر غذاها باید در چه مدت باشد.
در اکثر تحقیقات توصیه شده است که کودکان تا 6 ماهگی از شیر مادر تغذیه کنند، اما یک تحقیق جدید نشان می دهد، کودکانی که در چها ماهگی خوردن پوره غلات را آغاز کرده اند دارای سطح بیشتری از آهن در خون خود هستند. این درحالی است که کودکانی که تا 6 ماهگی صرفا از شیر مادر تغذیه کرده اند از سطح اندکی از آهن در خون خود برخوردار هستند.
محققان اظهار داشتند که هر دو گروه از کودکان دارای سطح کافی از آهن هستند و هیچ تفاوتی در میزان کم‌خونی آنها گزارش نشده است.
در این تحقیق که در مجله پزشکی کودکان منتشر شده آمده است، اهمیت بیولوژیکی سطح آهن بالاتر میان نوزادانی که غذای مکمل را در 4 ماهگی آغاز می کنند باید مورد بررسی قرار گیرد.
در سال 2011، سازمان بهداشت جهانی توصیه خود را در زمینه تغذیه با شیر مادر را تغییر داد و اظهار داشت که نوزادان باید منحصرا در 6 ماه اول زندگی از شیر مادر تغذیه کنند. گروه آکادمی پزشکی کودکان در آمریکا نیز توصیه کرده است که نوزادان باید برای 6 ماه نخست زندگی صرفا از شیر مادر تغذیه کنند.
علت تغییر توصیه سازمان بهداشت جهانی فراهم کردن تغذیه بهتر برای کودکان در کشورهای کم درآمد و کشورهایی که مواد مغذی کافی برای نوزاد برخوردار نیستند، است.

خطرات نوشیدن آب در بطری های پلاستیکی

استفاده از بطری های پلاستیکی برای نوشیدن و یا نگه داری مایعات مشکلات هورمونی زیادی را ایجاد می کند و برای سلامتی مضر است.
به گزارش خبرنگار كلينيك باشگاه خبرنگاران به نقل از ساینس نیوز؛ مواد پلاستیکی موادی موسوم به آندوکرین متصاعد می کنند که این ماده بر عملکرد جنسی و تولید مثل انسان تاثیر می گذارد. تحقیقات نشان داده ،مخمرهای هورمونی در بطری ها و وسایل پلاستیکی ماهیت خود را تغییر می دهند و به مواد سمی تبدیل می شوند.
بررسی ها نشان می دهد، استفاده از پلاستیک در اشکال مختلف به بخشی اجتناب ناپذیر زندگی ما تبدیل شده است و دانشمندان در تلاش اند تا مواد پلاستیکی را جوری طراحی و تولید کنند که پس از یک بار استفاده از آن ها ماهیتشان تغییر کند و دیگر قادر به استفاده از آن ها نباشیم.

یافته های دانشمندان نشان می دهد، که پس از استفاده از بطری آب معدنی و سایر مواد پلاستیکی باید آن ها را دور انداخت و از محیط زندگی خود دور کنیم در غیر این صورت مشکلات هورمونی پیچیده ای را در طولانی مدت برای انسان ها ایجاد می کنند

مصرف مکمل امگا ۳ به بهبود مهارت خواندن کودکان کمک می‌کند

دانشمندان دانشگاه آکسفورد معتقدند:

پژوهشگران علوم پزشکی می‌گویند نتایج یک تحقیق نشان داده است، کودکانی که مهارت خواندن ضعیفی دارند می‌توانند با مصرف روزانه مکمل‌های اسیدهای چرب امگا ۳ که درغذاهای دریایی و برخی جلبک‌ها یافت می‌شود، مهارت خواندن خود را تقویت کنند.
به گزارش خبرگزاری سینا به نقل از رویترز، دانشمندان دانشگاه آکسفورد در این تحقیق به ۳۶۲ کودک هفت تا ۹ ساله برای ۱۶ هفته روزی ۶۰۰ میلی گرم قرص اسید چرب امگا ۳ دادند.
دانشمندان متوجه شدند کودکانی که مهارت خواندن آن‌ها از حد عادی پایین‌تر بود سه هفته پس از مصرف مکمل امگا۳ مهارت خواندنشان نسبت به کودکانی که دارونما مصرف می‌کردند، تقویت شد.
مطالعات قبلی نشان داده بود که مصرف روزانه امگا۳ به کودکان مبتلا به وضعیت‌هایی مانند اختلال هماهنگی رشد و نارساخوانی کمک می‌کند اما این نخستین مطالعه‌ای است که این نتایج مثبت را در کودکان مدرسه‌ای نشان داده است.
امگا ۳ نام گروهی از اسیدهای چرب غیراشباع ضروری است. این اسیدهای چرب را به این دلیل ضروری نامیده‌اند که اولا برای ادامه حیات بدن کاملا ضروری هستند و ثانیا چون توسط خود بدن انسان قابل تولید نیستند، حتما باید از طریق رژیم غذایی با مکمل‌ها تامین شوند.
محققان می‌گویند مصرف داروهای مکمل نمی‌تواند جایگزین مناسبی برای مصرف مواد طبیعی مثل غذاهای دریایی باشد.
کپسول امگا۳ دارای چربی‌های غیر اشباع می‌باشد که می‌تواند بخشی از نیاز فرد را تامین نماید.
مصرف این دارو به صورت روزی ۲ بار خواهد بود. بهتر است از مصرف طولانی مدت این مکمل‌ها بدون تجویز پزشک خودداری نمایید.

شیر مادر ترکیبی بی‌نظیر برای تغذیه کودکان

 
شیر مادر از نظر ترکیباتی یک ترکیب کاملا بی‌نظیر برای تغذیه کودکان است.
به گزارش و ب دا، یک پزشک متخصص کودکان گفت: با وجود کوشش‌های فراوان تاکنون به‌طور کامل ترکیبی همچون شیر مادر تولید نشده است.
دکتر فاطمه رئیسی بیان داشت: نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند در مقایسه با نوزادانی که از شیر گاو و یا شیر مصنوعی تغذیه می‌کنند از ترکیبات بهتری از شیر برخوردارند.
متخصص کودکان عنوان کرد: ترکیبات شیر گاو برای رشد گوساله مناسب است که رشد گوساله در 5/1 تا دو ماهگی به دو برابر رشد خود می‌رسد در حالی که رشد نوزاد انسان در چهار تا پنج ماهگی به دو برابر رشد خود می‌رسد، پس ترکیبات آن باید با ترکیبات شیر مادر متفاوت باشد.
دکتر رئیسی ادامه داد: شیر مادر برای شیرخوار کامل است، این ترکیب در هر زمان برای نوزاد مناسب است و شیر مادری که نوزاد نارس دارد با شیر مادر نوزاد معمولی متفاوت است و شیر آن مناسب نوزاد نارس خود است که تمام مواد مورد نیاز نوزاد را فراهم می‌کند.
وی اظهار کرد: ترکیب شیر مادر مطابق با سن شیرخوار تغییر می‌کند و هر وعده ابتدا و انتهای شیردهی، ترکیبات متفاوتی دارد به طوری‌که ابتدای شیر از نظر مقدار پروتئین و آب و ترکیبات با انتهای آن متفاوت است و همچنین بسته به سن کودک در ترکیبات شیر تغییراتی حاصل می‌شود که بتواند نیازهای شیرخوار را به طور کامل برطرف کند.
این متخصص کودکان ادامه داد: شیر مادر دارای سه مرحله آغوز، شیر انتقالی و شیر رسیده است. رئیسی گفت: شیرآغوز در 25 روز اول بعد از زایمان است که حجم کم آن و ترکیبات موجود در آن برای نوزاد کامل است و طوری است که اگر شیردهی کامل باشد نیازی به مصرف شیرخشک نیست.
وی توضیح داد: آغوز یا کلستروم از نظر ترکیبی مقدار پروتئین بیشتری دارد اما چزبی کمتری دارد

مادران شیرده نباید رژیم لاغری بگیرند

 رژیم لاغری، مادر شیرده را دچار سمومی می‌کند که برای کودک مضر است.
به گزارش وب دا، عضو کمیته کشوری ترویج تغذیه با شیر مادر گفت: رژیم لاغری مادر شیرده سبب می‌شود حوصله شیردهی نداشته باشد و شیرش کم ‌شود که در این صورت چربی‌های ذخیره شده مادر برای تولید شیر به حرکت در می‌آیند که برای کودک مضر است.
دکتر خلیل فریور بیان داشت: بعضی مادران شیرده را از خوردن غذاهای چرب ممنوع می‌کنند که اشتباه است، زیرا شیر مادر حاوی ویتامین‌هایK ، D، A و ویتامین‌های محلول در چربی است.
عضو کمیته کشوری ترویج تغذیه باشیر مادر عنوان کرد: مادر شیرده اگر تغذیه انحصاری داشته باشد تا پایان شش ماه وزنش کم می‌شود و برای رسیدن به وزن قبلی خود زمان لازم است.
دکترفریور ادامه داد: مادری که شیر می‌دهد از استخوان‌های او برداشته می‌شود اما نباید نگران باشند چون استخوان‌هایش مرتب ساخته می‌شود و تحقیقات نشان داده که احتمال شکستگی استخوان در این مادران کمتر است، البته مادران نباید آفتاب را فراموش کنند.
وی با اشاره به نوع تغذیه مادران، توضیح داد: بعضی مادران خام‌خوار یا گیاه‌خوار هستند و به مادران توصیه می‌شود از همه چیز استفاده کنند؛ طعم شیر مادر با چیزهایی که می‌خورد عوض می‌شود. گاهی کودکان از خوردن شیر امتناع می‌کنند، در این مورد باید به غذاهایی که او در طول روز استفاده کرده است توجه کنیم.
عضو کمیته کشوری ترویج تغذیه باشیر مادر به مادران توصیه کرد که 18 ماه تا دو سال و بیش‌تر بین دو بارداری خود فاصله بگذارند و باید تلاش شود که مادر شیرده باردار نشود البته در مادر شیرده تخمک‌گذاری انجام نمی‌شود و این طبیعی‌ترین راه برای جلوگیری از بارداری مادر است که در بیش از 30 کشور از این روش طبیعی استفاده مى‌کنند.

ظروف شیشه‌ای و پیرکس سالم ترین ظروف برای پخت غذا هستند

 
ظروف پخت شیشه‌ای یا اصطلاحاً پیرکس، حرارت بالا را تحمل می‌کنند و در صورتی که این ظروف رنگ نشده باشند، می‌توان گفت سالم‌ترین نوع ظروف برای پخت غذا هستند.
به گزارش وب دا، کارشناس تغذیه مرکز تحقیقاتی و درمانی دیابت دانشگاه علوم پزشکی یزد با بیان این که ظروف شیشه‌ای یا پیرکس حداقل واکنش را با مواد غذایی داشته و جزء بهترین ظروف پخته غذا هستند در خصوص استفاده از ظروف شیشه‌ای یا پیرکس بری طبخ غذا عنوان کرد: ظروف پخت شیشه‌ای یا اصطلاحاً پیرکس، حرارت بالا را تحمل می‌کنند و در صورتی که این ظروف رنگ نشده باشند، می‌توان گفت سالم‌ترین نوع ظروف برای پخت غذا هستند.
ناهید برخورداری ادامه داد: اگر به این ظروف ضربه‌های محکم وارد نشود و دچار شوک دمایی نشوند، مقاوم هستند و از همه مهم‌تر بازیافت می‌شوند.
این کارشناس توصیه کرد: افرادی هنگام استفاده از این ظروف مراقب باشند غذا داخل آن‌ها ته نگیرد و نچسبد چراکه مواد اسیدی یا بازی، روی آن‌ها تاثیری نمی‌گذارد و در اثر حرارت نیز یونی وارد غذا نمی‌شود، ظروف شیشه‌ای و پیرکس، جزو ظروف مناسب برای پخت غذا هستند.
وی با بیان این که گاها افراد از ظروف سنگی نیز برای پخت غذا استفاده می کنند، متذکرشد: ظروف سنگی جزو ظروف مناسب برای پخت غذا محسوب می‌شوند، هر چند این ظروف در حال حاضر چندان مورد استفاده قرار نمی‌گیرند، این ظروف از نظر بهداشتی سالم هستند و تغییر در غذا ایجاد نمی‌کنند./