رژيمي براي تمام فصول!


نوشته  : مهندس وحیده شایگان 

 رژیم مدیترانه‌ای:
 تحقیقات 20 سال اخیر در سرتاسر دنیا، اهمیت رژیم غذايي را بر شیوع  بیماری‌های قلبی و عروقی،  افزایش فشار خون، اختلالات  التهابی غشاء سلولی، دیابت و... محرز کرده است. مطالعات 5 سال اخیر کاهش 70 درصدی  مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی - عروقی را در افرادی که از رژیم غذايي مدیترانه‌ای تبعیت می‌کردند در مقایسه با افرادی که تابع رژیم غذايي معمولی بودند محرز کرده است. نتایج درست چند ماه پس از شروع رژیم قابل ملاحظه بود.

سبـوس؛ انتخابي مطلوب


نوشته  : تحریریه دنیای تغذیه 
سبوس بعنوان يك ماده غذايي مفيد شناخته مي‌شود و ماده‌اي است كه احتمالاً به شما كمك مي‌كند تا وزن خود را كاهش دهيد. مي‌توانيد مواد غذايي سبوسدار يا خود سبوس را از فروشگاه‌هاي مواد غذايي بخريد. براي تعداد زيادي از مردم غلات يك صبحانه راحت و مناسب است. مادران از آن براي غذا دادن به بچه‌ها قبل از رفتن به مدرسه و بزرگسالان از آن بعنوان يك غذاي سريع قبل از رفتن به سر كار استفاده مي‌كنند. حتي براي شام يا وعده‌هاي غذايي دير وقت نيز خورده مي‌شود. يكي از بهترين قسمت‌هاي غلات سبوس است كه مغذي است، مزه عالي دارد و شما را تا خوردن ناهار سير نگه مي‌دارد.

روغن بذر کتان، سرشار از امگا ــ3

نوشته : آسیه حسن زاده 

کلیات گیاه‌شناسی بذر کتان یا بزرك
بزرك یا کتان با نام علمی linum usitatissimum گیاهی است یکساله از تیره کتان که قادر به رشد در شرایط گرم و خشک ایران می‌باشد و به صورت بوته‌ای رشد می‌کند و تنها گونه این خانواده است که از لحاظ  تجارتی اهمیت فراوانی یافته است. ارتفاع بوته آن معمولا 50 تا 100 سانتیمتر می‌باشد. طول دوره رشد محصول 5/2 تا 5/4 ماه می‌باشد. بزرك و کتان از نظر گیاه‌شناسی یک گونه محسوب می‌شوند، ولی واریته متفاوتی دارند و از نظر خصوصیات رشد، با هم فرق دارند.
گیاه بزرك دارای گل‌های کوچک آبی تیره تا روشن، سفید و صورتی کمرنگ است که به واسطه رنگ گل‌ها می‌توان به واریته آن پی برد. دانه بزرك صاف، بیضی شکل و در یک انتها نیزه‌ای شکل و نوک تیز است که وزن هزار دانه آن بسته به واریته و شرایط رشد در حدود 7-5 گرم است. رنگ دانه بزرك واریته‌های مختلف از قهوه ای تیره تا زرد متغیر است. گیاه بزرك به طور نسبتا زیاد در استان خوزستان و به طور پراکنده در اصفهان، نواحی کردستان و مناطقی در شمال کشور کشت می‌شود.

شیره انگور، شهد باستاني

نوشته : مهندس مسعود خبازی 
 
از میوه انگور، فرآورده‌های غذایی مختلفی از جمله کشمش، شیره انگور، روغن هسته انگور، عصاره هسته انگور، سرکه، آبغوره و... به دست مي‌آيد که  شیره انگور مانند سایر خوراکی‌های سنتی و باستانی تا حد بسیار زیادی جایگاه خود را در سفره‌ها به ویژه سفره مردم شهرنشین از دست داده، ولي کماکان  برای تهیه غذاهایی مانند انواع حلوا، از جمله حلوای گردو و انواع مرباها و همچنین همراه با بعضی مواد غذایی مانند ماست و شیربرنج استفاده می‌شود. شیره انگور که از فشرده شدن انگور رسیده در دستگاه‌های مخصوص و یا با وسایل عادی تهیه و طی فرآیند خاصی تولید می‌شود، مزه‌ای  شیرین، مطبوع و ملایم دارد.

رب انار، عقیق معجزه‌گر

نوشته  : آميتيس آسايي زير نظر دكتر احمدرضا درستي 
انار یکی از میوه‌های بومی آسیای جنوبی و ازجمله کشور ایران است که سابقه آن به چهار هزار سال می‌رسد. همه ساله درصد قابل توجهی از محصول انار به علت‌های ریز بودن، ترک‌خوردگی، آفت‌زدگی و آفتاب‌سوختگی در باغ‌ها از بین می‌رود و یا به قیمت ناچیز به بازار عرضه می‌شود و مقدار مختصری نیز با روش سنتی به رب انار تبدیل می‌گردد. به  هر حال رب انار تولید شده به روش سنتی، کیفیت مناسبی ندارد و به دلیل کاربرد و مصرف محدود، از بازار خوبی نیز برخوردار نیست. در صورت بهبود بخشیدن روش تولید رب انار می‌توان ضمن فرآوری با کیفیت و کمیت مناسب، با فراهم نمودن موارد استفاده بهتر و بیشتر این فرآورده، بازار مصرف آن را بهبود بخشید.

دنياي شيرين ترشي‌ها

نوشته  : مريم آريافر 

تهيه ترشي‌جات سابقه طولاني دارد و يك روش نگهداري مواد غذايي بدون نياز به يخچال مي‌باشد. اين روش معمولا به منظور ذخيره مواد غذايي در طي فصولي از سال كه امكان دسترسي به مواد غذايي تازه نمي‌باشد (مانند زمستان) به كار مي‌رود و مي‌توان از اين طريق انواع ميوه و سبزي و حتي در برخي از كشورها گوشت و ماهي را هم نگهداري نمود.
همانگونه كه مي‌دانيد در فرآيند تهيه اين‌گونه محصولات از نمك و انواع اسيدهاي متداول خوراكي استفاده مي‌شود و بعد از طي يك دوره تخمير با استفاده از ارگانيسم‌هاي لاكتوباسيل، فرآورده آماده مصرف مي‌شود. هر سه مورد ياد شده مي‌توانند در ايمن‌سازي محصول از حمله ميكروارگانيسم‌هاي بيماريزا موثر باشند.

ويژگي‌هاي شکر قهوه‌ای

نوشته : لادن گیاهی
شكر قهوه‌ای که امروزه بیشتر در دسترس است و به صورت صنعتی تولید مي‌شود در واقع همان شكر (ساکاروز) تصفیه شده‌ای‌ است كه با درصدهای متفاوتی از ملاس پوشیده شده است. ملاس محصول فرعی بسیار چسبناک و قهوه‌ای رنگ است که به هنگام تهیه شکر از نیشکر، چغندر قند و انگور بدست مي‌آید. کیفیت ملاس به میزان رسیدگی نیشکر یا چغندر قند، میزان شکر استخراج شده از آنها و روش استخراج آن بستگی دارد و به طورکلی طعم ملاس تهیه شده از نیشکر به ملاس حاصل از چغندر قند ارجحیت دارد.

لوتئين، سلطان آنتي اكسيدان‌ها

نوشته  : دكترسيد مسعود كيمياگر
لوتئين به عنوان يك آنتي‌اكسيدان در برخي مواد غذايي مثل سبزيجات برگدار و تيره‌رنگ مانند كلم برگ و كاهو با برگ‌هاي سبز تيره يافت مي‌شود. لوتئين در زرده تخم‌مرغ و ذرت نيز يافت مي‌شود. اين ماده مفيد علاوه بر مقابله با بيماري‌هاي مهلكي مثل سرطان و تنگي عروق به پيشگيري از بيماري‌هاي چشمي و پوستي نيز كمك مي‌كند. لوتئين به عنوان يك آنتي‌اكسيدان، راديكال‌هاي آزادي را كه دائما در بدن شما به سلول‌ها آسيب مي‌رسانند خنثي مي‌كند. براي دستيابي به حداكثر فايده، غذاهاي غني از لوتئين را به ميزان كافي مصرف كنيد تا اطمينان حاصل شود كه بين 6 تا 10 ميلي‌گرم لوتئين در روز دريافت داشته‌ايد.

4الکترولیت مهم

نوشته  : تحریریه دنیای تغذیه 
الکترولیت‌ها به گردش آب در بدن و فعالیت ماهیچه‌ها کمک می‌کنند و مقدار بازهای بدن را تنظیم می‌کنند. عرق کردن، اسهال و استفراغ باعث می‌شوند شما  بخشی از الکترولیت‌های بدنتان را از دست بدهید، اما شما می‌توانید این کمبود را با خوردن غذا‌ها و نوشیدن مایعات سرشار از الکترولیت جبران کنید. چهار الکترولیت اولیه شامل سدیم، پتاسیم، منیزیم و کلسیم هستند.
ســدیـم:
سدیم به ثابت ماندن حجم مایعات بیرونی و تنظیم عملکرد سلولی کمک می‌کند. شما می‌توانید به راحتی به سدیم دسترسی پیدا کنید، چرا که به اکثر غذاهای طبخ شده نوعی سدیم اضافه می‌شود، مثل سدیم کلراید، فسفات و نمک‌ها و سایر منابع سدیم شامل آجیل، کره، مارگارین، گوشت‌های نمک زده شده و نمک خانگی است.

میگو،تحفه دريا!

نوشته : شیوا طباطبایی 
میگو جزء پر‌مصرف‌ترین و محبوب‌ترین غذاهای دریایی در سراسر جهان است و پرورش انواع گونه‌های آن با افزایش مصرف افزایش چشمگیری داشته است. بطور کلی انواع گونه‌های میگو به دو دسته میگوي آب سرد و میگوي آب گرم تقسیم بندی مي‌شوند. میگوهای آب سرد معمولاً صورتی رنگ و کوچک هستند و شیرین‌تر از میگوهای آب گرم که اندازه بزرگ‌تری دارند مي‌باشند. هنگام خرید میگو باید دقت نمود که میگوها سفت باشند. از خرید میگو‌هایی که بوی آمونیاک مي‌دهند و دانه‌های سیاه رنگ روی آنها مشاهده مي‌شود باید پرهیز نمود.

سلولیت، نشانگان پوست پرتقال


نوشته  : دکتر تیرنگ نیستانی 


سلوليت چيست؟
سلولیت (cellulite) عبارت است از تغییرات ظاهری پوست که در اغلب خانم‌ها پس از بلوغ رخ می‌دهند. این تغییرات که به شکل «گودرفتگی» و «گرهی شدن» چربی‌های موضعی عمدتاً در نواحی لگنی، اندام‌های تحتانی (به ویژه در ناحیه ران‌ها) و شکم تظاهر می‌یابند، ناشی از فتقی شدن چربی زیر پوستی به درون بافت همبند رشته‌ای (فیبروتیک) است. ماحصل این تغییرات به پوست ظاهری شبیه به «پوست پرتقال» می‌دهد و هم از این روست که این بیماری، «نشانگان پوست پرتقال» نیز نامیده شده است. این بیماری را نباید با سلولایتیس cellulitis اشتباه کرد که التهاب منتشر بافت همبند همراه با آماس پوست و بافت‌های زیرجلدی و معمولاً ناشی از عوامل میکروبی است.

تغذيه درماني در بيـماری‌هاي کبدي

نوشته : دكتر احمدرضا درستی 
در بخش‌های قبل گفتيم که کبد نقش بسيار پراهميتی در حفظ سلامت و طول عمر انسان بعهده دارد و تغييرات مقتضی را در مواد مغذی دريافتی بدن ايجاد کرده و همچنين ترکيبات مواد مختلف خون را به نحو مناسب تنظيم مي‌نمايد. بسياری از مواد مغذی از قبيل ويتامين‌ها و برخی مواد معدنی در کبد ذخيره مي‌شوند و به هنگام نياز، در اختيار بافت‌های بدن قرار مي‌گيرند. در عين حال، مواد سمي‌ نيز از طريق خون به کبد رفته و در آنجا خنثی سازی شده و در نهايت از بدن بصورت غيرفعال شده همراه ادرار دفع مي‌شوند. همچنين باکتری‌ها و ذرات زائد موجود در جريان خون نيز توسط سلول‌های کوپفر کبدی فيلتر شده و از بدن دفع مي‌گردند.

الفباي مشاوره در تغذيه و كاهش وزن

نوشته : دكتر سيدضياءالدين مظهري  
 هشدار: براي دستيابي به اندام موزون و رهايي از كيلوهاي اضافي انباشته شده در اعضا و ارگان‌ها گرچه ايجاد بيلان منفي انرژي دريافتي نسبت به مصرف روزمره لازم است، ولي كافي نمي‌باشد. پيچيدگي عملكرد سيستم‌‌هاي متنوع و متعدد دنياي دروني افراد بسيار شگفت‌انگيز و حيرت‌آور بوده و هر روزي كه مي‌گذرد دانش پژوهان و متخصصين سخت‌كوش در گستره گيتي با پژوهش‌هاي عجيب و غريب خود به كشفيات تازه‌اي در قبال حفظ حيات توام با عمر طولاني و عاري از درد و رنج و مرض بني نوع بشر دست مي‌يابند.

گوشت ماهی جزء گوشت‌های سفید بوده و یک منبع غنی از پروتئین به حساب می‌آید...

با خواص گوشت ماهی بیشتر آشنا شویمذاهای دریایی دارای پروتئین بالا، چربی کم، کلسترول کم و همین طور دارای ویتامین ها و املاح می باشند. توجه داشته باشید که میگو دارای کلسترول زیادی می باشد، اما با این حال مقدار کلسترول در میگو کمتر از مقدار آن در گوشت قرمز است.

گوشت ماهی دارای ویتامین های B، A و D ، کلسیم و فسفر و دارای مقدار کمی آهن، مس و سلنیوم می باشد. ماهی هایی که در آب های شور زندگی می کنند، دارای مقدار زیادی یُد می باشند. لازم به ذکر است که ماهی دارای مقدار بسیار کمی سدیم می باشد و به همین خاطر برای رژیم های کم نمک توصیه می شود.

پر فايده اما بد بو!

نوشته  : مهدیه نورمحمدی زير نظر دكتر مهر انگیز ابراهیمی ممقانی 
سیر گیاهی است دو ساله با پیازی مركب از پیازچه و ساقه راست كه در انتهای آن گلی چتری كه شامل چندین پیازچه است، قرار دارد. این گیاه از قدیم الایام به عنوان یكی از گیاهان مهم دارویی و چاشنی غذایی كشت می‌شده است.
اشکال مختلف سیر:
قرص سير: حاوي پودر سير خشک شده است که بهترين شکل دارويي آن بوده و خواص و مواد موجود در آن تا حدودي شبيه سير تازه است.
سیر ترشی: سیر وقتی به صورت ترشی در می‌آید، دستخوش تغییراتی خواهد شد که به حرارت محیط، نوع سرکه، زمان نگهداری و… بستگی دارد، ولی در اکثر موارد دارای خواصی شبیه به سیر تازه است. ترکيبات موجود در سير تا زماني که پوست حبه‌ها جدا نشده باشد، با زماني که سير پوست کنده و خرد شود کمي متفاوت است، يعني به محض له شدن سير و مجاور شدن آن با هوا تغييراتي در آن روي مي‌دهد. چون مواد موثر سير نسبت به هوا و به ويژه حرارت حساس هستند، هر چه سير بيشتر حرارت داده شود خواص آن کمتر مي‌شود، بنابراين اثر سير در غذاهاي پخته و سرخ شده به مراتب کم‌تر از سیر تازه است.

قاووت بخور، قوت بگير!

نوشته : مهندس مسعود خبازی 
قاووت که در لهجه کرمانی «قووتو» نا میده مي‌شود، نوعی فرآورده غذایی سنتی کرمان است که از مخلوط چند بذر گیاهی وگیاهان دارویی که پس از بودادن به صورت مخلوط با شکر آسیاب و پودر مي‌گردند، تهیه مي‌شود. قاووت دارای طبیعت گرم و آرامبخش بوده و موارد مصرف آن بیشتر به عنوان فرآورده نیروبخش، مقوی و به‌طور کلی به عنوان تنقلات مي‌باشد. معمولا رسم است هنگامي‌که خانمي‌زایمان مي‌کند جهت تقویت به او قاووت مي‌دهند و از مهمانانش نیز با قاووت پذیرایی مي‌کنند. این مقاله به بیان ویژگی‌ها و برخی خواص قاووت مي‌پردازد.

 

حقايقي پيرامون شیر سویا

نوشته  : آسیه حسن زاده کارشناس ارشد مهندسی صنایع غذایی
شیر سویا که به نام‌های Soy milk , Soya milk و Soybean milk نامیده می‌شود، امولسیون پایداری از روغن، آب و پروتئین می‌باشد که از طریق خیساندن لوبیای سویای خشک و آسیاب کردن آن تهیه می‌شود. شیر سویا غذای اصلی و شناخته شده در کشورهای آسیایی می‌باشد که هم اکنون در سرتاسر جهان مصرف می‌شود.
بر عکس تصور، شیر سویا محصولی جدید نیست بلکه همزمان با آغاز کشت سویا، یعنی سال‌ها پیش از میلاد در کشور‌های شرقی تولید می‌شده است. اساس تولید شیر سویا خیساندن دانه‌های سویا به مدت 6 تا 16 ساعت و سپس خرد کردن آن و مخلوط کردن آن با آب به نسبت‌های گوناگون (1به7، 1به 8 و1به10) می‌باشد.
 شیر سویا منبع غنی پروتئین گیاهی با کیفیت بالا، ایزوفلاون‌ها و ویتامین‌های گروه B می‌باشد که عاری از قند شیر یا لاکتوز بوده و انتخاب خوبی برای افرادی است که دچار عدم تحمل لاکتوز می‌باشند. میزان پروتئین شیر سویا مشابه شیر گاو 5/3 درصد می‌باشد، البته پروفایل اسیدهای آمینه آن با پروفایل اسیدهای آمینه پروتئین شیر گاو تفاوت دارد. همچنین از 2 درصد  چربی، 9/2 درصد کربوهیدرات و 5/0 درصد مواد معدنی تشکیل شده است.

سلامتي با طعم لیمو

نوشته : شیوا طباطبایی کارشناس ارشد علوم بهداشتی در تغذیه 
لیمو از خانواده Rutaceae بوده و نام علمي‌آن Citrus aurantifolia مي‌باشد. خاستگاه لیمو از آسیا و بیشتر از هند و مالزی است. گفته مي‌شود که لیمو توسط کریستف کلمب به آمریکا آورده شد و به عنوان میوه‌ای که از شیوع بیماری اسکوروی در ملوانان جلوگیری مي‌کرد معروف شد. این میوه غنی از ویتامین C و انواعی دیگر از آنتی اکسیدان‌ها است که برای سلامتی انسان ضروری مي‌باشد. لیمو دارای خواص ضد میکروبی است و از آن برای جلوگیری از رشد و تکثیر برخی باکتری‌ها در مواد غذایی استفاده مي‌شود. در زیر به بررسی مهم‌ترین خواص لیمو مي‌پردازیم


خواص ضد سرطان:
از مهم‌ترین خواص لیمو خواص ضد سرطانی آن مي‌باشد. خواص ضد سرطانی لیمو مربوط به ترکیبی بنام لیمونوئید است که یک منوترپن محسوب مي‌شود. لیمونوئید مسؤول ایجاد طعم تلخ در مرکبات است و بیشتر در پوست مرکبات یافت مي‌شود. لیمونوئید موجود در لیمو مانع واکنش ترکیبات سرطان‌زا با DNA سلول مي‌شود و در خنثی نمودن ترکیبات سرطان‌زا موثر است.

كيوي؛ شاهكار خلقت

نوشته  : دکتر سعید حسینی
كيوي يكي از ميوه‌هاي مناطق حاره بوده و داراي طعم و مزه‌ فوق‌العاده‌اي مي‌باشد اما اكثر مردم از اين ميوه خارق‌العاده بي‌بهره‌اند زيرا اين ميوه فقط در چند كشور به عمل مي‌آيد.
 

فوايد ميوه كيوي:
كيوي در ابتدا در كشور چين به عمل آمده و در آن كشور به نام ديگري آن را مي‌شناخته‌اند، زماني كه كشاورزان نيوزيلند شروع به كشت اين ميوه و در نهايت صادر كردن آن به ساير كشورها نمودند اين ميوه به «كيوي» معروف شد. از اين ميوه به عنوان ميوه ملي چين نيز ياد مي‌كنند. گوشت ميوه كيوي سبز كمرنگ بوده و داراي دانه‌هاي سياهرنگ مي‌باشد و از عطر و طعم خاص و فوق‌العاده‌اي برخوردار است. اين ميوه كوچك و قهوه‌اي رنگ يكي از غني‌ترين منابع برخي مواد مغذي مورد نياز بدن مي‌باشد. كيوي سرشار از آنتي‌اكسيدان بوده و ميزان ويتامين C موجود در كيوي از پرتقال بيشتر است. اين ميوه همچنين منبع خوبي از پتاسيم، فيبر و ميزان قابل توجهي از ويتامين‌هاي A و E مي‌باشد.

آنتي اكسيداني با قابليت‌هاي فراوان

نوشته  : منيره نوري‌فرد 
اسيدآلفا ليپوئيك كه به آن LA نيز مي‌گويند در بدن انسان ساخته مي‌شود و به مقدار بسيار كم در گياهان و حيوانات نيز ديده شده است. LA در هر سلولي از بدن انسان وجود دارد و در تبديل نمودن گلوكز به انرژي نقش مهمي دارد. منابع غذايي كه حاوي LA مي‌باشند عبارتند از گوشت قرمز، مخمر جو و ... . همچنين مي‌توان در مواردي كه جنبه درماني دارند از مكمل‌هاي LA استفاده نمود. ميزان LA موجود در مكمل‌ها بسيار بيشتر از LA موجود در مواد غذايي مي‌باشد.
آنتي‌اكسيدان فعال:
اسيدآلفاليپوئيك آنتي‌اكسيدان بسيار قوي و فعال بوده و با راديكال‌هاي آزاد كه براي بدن بسيار مضر مي‌باشند، مبارزه مي‌كند. بسياري از آنتي‌اكسيدان‌ها محلول در آب مي‌باشند، بدين معني كه فقط در آب فعال هستند و برخي از آنها محلول در چربي مي‌باشند و فقط در بافت‌هاي چربي فعاليت مي‌كنند، اما LA محلول در هر دو محيط (آب و چربي) مي‌باشد، لذا در تمام بافت‌ها و قسمت‌هاي بدن وجود داشته و قادر به فعاليت مي‌باشد.

زخم بستر و توصيه‌هاي غذايي

نوشته  : فاطمه تورنگ كارشناس ارشد تغذيه 

زخم بستر که زخم فشاری نیز نامیده می‌شود، در افراد بستری شده در بیمارستان‌ها و مراکز نگهداری شایع است. این زخم به شکل تورم و قرمزی پوست شروع شده و ممکن است به سرعت به زخم‌های باز دردناک و صعب العلاج تبدیل شود. زخم فشاری در هر بخشی از بدن که به مدت طولانی تحت فشار باشد دیده می‌شود، بنابراین شیوع آن در پاشنه، زانو، پشت مهره‌ها، نشیمنگاه، بازو و شانه بیشتر است. هزینه درمان زخم بستر در ایالات متحده 43180 دلار در هر فرد تخمین زده شده که شامل هزینه‌های افزایش زمان بستری به دلیل عوارض ناشی از زخم شامل عفونت، درد و کاهش توان عملکردی می‌باشد.
زخم بستر به دلیل کاهش جریان خون در پوست ناحیه تحت فشار ایجاد می‌شود و در صورتیکه در معرض رطوبت باشد به آسانی عفونی می‌گردد.

تنظيم غلظت خون با تغذيه

نوشته : منيره دادخواه 
به شرايطي كه  در آن ميزان هموگلوبين و يا تعداد گلبول‌هاي قرمز خون از محدوده طبيعي بالاتر مي‌رود، غلظت خون گفته مي‌شود. به عبارتي در زماني كه اكسيژن كافي به علل مختلف در اختيار سلول‌هاي بدن قرار نمي‌گيرد، براي جبران آن تعداد زيادتري گلبول قرمز ساخته مي‌شود. اين امر سبب غليظ شدن خون گشته كه به دنبال آن  جريان خون در رگ‌ها و قلب كند مي‌گردد و احتمال خطر تشكيل لخته و بروز سكته مغزي يا قلبي افزايش مي‌يابد. سن ابتلا به اين عارضه معمولاً بعد از 40 سالگي بوده و شيوع آن در آقايان بيشتر است.
غلظت خون چه علائمي‌دارد؟
گاهي اوقات تنگي نفس، سرخ شدن صورت و تيرگي لب‌ها هنگام ورزش، تاري ديد و سردرد‌هاي غير طبيعي از علائم شايع غلظت خون هستند.

مبتلايان به واریس چه بخورند؟


نوشته  : نازلی نمازی 
واريس نوعي بيماري است كه به صورت برجسته شدن و بيرون زدن وريدها تظاهر كرده و ممكن است در اعضاي مختلف بدن (مری،کولورکتال و...) ديده شود، ولي عموما واريس را به عنوان درگيري عروق اندام تحتاني مي‌شناسند. دریچه‌های لانه کبوتری که به صورت یک طرفه به سمت قلب باز می‌شوند، در بازگرداندن خون از اندام‌های تحتانی به قلب  در برابر جاذبه زمین نقش موثری دارند.
در صورت هر گونه اختلال در عملکرد این دریچه‌ها، خون در وریدها تجمع یافته و سبب تورم در سیاهرگ‌ها می‌شود. یک نفر از هر 5 نفر در دنیا مبتلا به واریس است. متوسط سن بروز در مردان 37 سال و در زنان 43 سال می‌باشد. بارداری و هورمون پروژسترون از عواملی هستند که احتمال وقوع بيماري را افزايش مي‌دهند، بنابراین شاهد بروز بیشتر واریس در زنان نسبت به مردان هستیم.

تغذيه و سلامت ريه

نوشته  : دكتر آزاده نجارزاده 
تغذيه مناسب براي هر فردي مهم است. اين اهميت زماني بيشتر مي‌شود كه فرد مبتلا به بيماري باشد. تنفس‌هاي كوتاه در افراد مبتلا به بيماري‌هاي ريوي، خوردن غذا را براي آنها مشكل مي‌نمايد در حالي كه نياز به تغذيه كافي دارند تا قدرت ايمني بدن خود را افزايش دهند. يك بدن خوب تغذيه شده به انسان كمك مي‌كند تا با بيماري‌ها مبارزه نموده و عفونت‌ها را از خود دور سازد و دوره بهبودي را كوتاه‌تر نمايد. در اين شماره سعي داريم به نكاتي اشاره كنيم كه مبتلايان به بيماري‌هاي ريوي با رعايت آنها بتوانند زندگي بهتر و سالم‌تري را تجربه نمايند. بسياري از بررسي‌ها نشان داده‌اند كه عادات غذايي ناسالم با مشكلات ريوي در ارتباط هستند. همان طور كه هميشه به اهميت تغذيه متعادل اشاره شده است در اين خصوص نيز اين مسأله از اهميت بسيار زيادي برخوردار است. تغذيه متعادل بدين معناست كه در آن، انرژي از منابع مختلف كربوهيدرات (نشاسته)، پروتئين و چربي تأمين گردد و علاوه بر آن ميزان مورد نياز از انواع املاح و ويتامين‌هاي ضروري را براي بدن فراهم نمايد. بسياري از مشكلات ريوي نظير آسم، بيماري مزمن انسدادي ريه (COPD) و آمفيزم در ارتباط با استرس اكسيداتيو هستند. در اين آسيب، بافت‌هاي بدن، مانند ريه، مورد حمله فرم‌هاي سمي اكسيژن قرار مي‌گيرند. مي‌توان گفت همان اكسيژني كه براي زندگي ضروري است چنانچه به فرم راديكالي در آيد مي‌تواند بسيار مضر باشد.

كنترل میگرن با غذا


نوشته  : دکتر مجید حاجی فرجی 
زندگی در جامعه مدرن در کنار تمام مزیت‌ها، فشارها و دغدغه‌های زیادی را نیز به ارمغان آورده است. از جمله این پیامدهاي زندگی در جوامع امروز، افزايش احتمال بروز سردردهای متناوب و شدید در برخی افراد است. میگرن دردی است که اغلب به صورت درد شدید نبض‌دار در یک ناحیه سر توصیف می‌شود و معمولا با حساسیت به نور و صدا، تهوع و استفراغ و در 10 درصد موارد با گیجی، اختلالات چشمی و ضعف بعد از حمله همراه است. شدت این سردردها ممکن است به حدی زیاد شود که ظرفیت کاری فرد را تحت تاثیر قرار دهد. میگرن در زنان سه برابر مردان شیوع دارد. بر اساس گزارش انستیتو ملی اختلالات نورولوژیک، میگرن‌ها با انقباض و انبساط عروق خونی همراه هستند. برخی افراد ممکن است گاهی دچار این سردردها شوند، اما در برخی نیز تناوب سردرد، بخصوص در خانم‌ها بیشتر است. متاسفانه درمان خاصی برای این مشکل وجود ندارد. داروها نیز تنها می‌توانند علائم را تا حدودی تسکین دهند، بنابراین پیشگیری از بروز سردردهای میگرنی می‌تواند بهترین راهکار باشد. در این بین رژیم غذایی تاثیر مهمی دارد.

تغذيه درماني در بيـماری‌هاي کبدي


نوشته  : دكتر احمدرضا درستی 
1. بيماري‌های توقف صفرا در کبد:
الف) سيروز صفراوی اوليه

سيروز صفراوی اوليه (PBC) يک بيماری توقف مزمن صفراست که به دليل انهدام پيشرونده مجاری کوچک و متوسط صفراوی داخل کبد، به وجود مي‌آيد. در اين بيماری مجاری صفراوی بزرگ‌تر کناری، سالم باقی مي‌مانند. حدود 90 درصد مبتلايان را زنان تشکيل مي‌دهند. اين بيماری به کندی پيشرفت مي‌کند تا اينکه نهايتا منجر به سيروز کبدی (مرگ سلول‌های کبدی و به حالت پلاستيکی درآمدن کبد)، افزايش فشار خون وريد باب، نياز به پيوند کبد و مرگ مي‌گردد. PBC يک بيماری با واسطه ايمنی است که در آن اتوآنتی بادي‌های سرم، افزايش ايمونوگلبولين‌ها و ترکيبات ايمنی در حال گردش و کاهش پاسخ ايمنی سلولی وجود دارد، چند عارضه تغذيه‌ای مي‌تواند به همراه PBC به وجود بيايد که شامل استئوپنی، افزايش کلسترول خون و کمبود ويتامين‌های محلول در چربی هستند. اين سيروز در افراد الکلی نيز فراوان مشاهده مي‌شود.

هفت كليد طلایی برای سلامت قلب(۳)


نوشته  : زهرا فرهناک کارشناس ارشد تغذیه 

آخرين کلیدها: کنترل قند خون و ترك سيگار
آخرین مطالعات نشان می‌دهند که 7/8 درصد (چیزی نزدیک 7 تا 8 میلیون نفر) از جمعیت 25 تا 65 ساله کشور درگیر بیماری دیابت هستند که نیمی از این افراد نیز از بیماری خود اطلاعی ندارند و معمولا زمانی به پزشک مراجعه می‌کنند که دچار اختلال دید، نارسایی کلیه و سایر بیماری‌ها شده‌اند. اگر تشخیص دیابت به موقع انجام گیرد، روند درمان نیز بسیار راحت‌تر و کم هزینه‌تر خواهد بود.



دیابت و پيش ديابت:
اگر قند خون ناشتاي شما زیر 100 است وضعیت خوبی دارید، در غیر این صورت شما به دیابت مبتلا مي‌باشيد و یا در مرحله پیش دیابتی هستید. اگر قند خون ناشتا  126 میلی‌گرم در دسی لیتر و بالاتر و قند 2 ساعته، 200 ميلي‌گرم در دسي‌ليتر و بالاتر باشد فرد دیابتی محسوب می‌شود. افراد پیش دیابتی حدفاصل فرد سالم و دیابتی هستند. در این افراد قند خون ناشتا بین 100 تا 125 و قند 2 ساعته 140 تا 199 میلی گرم در دسی لیتر می‌باشد. در این مرحله پایبندی و رعایت جدی الگوی غذایی سالم و تغذیه درست و داشتن فعالیت منظم ورزشی بسیار کمک کننده است و می‌تواند سیر پیشرفت بیماری و بروز دیابت آشکار را تا حد امکان به تاخیر بیندازد. طبق تخمین انجمن قلب آمريكا 7/59 میلیون آمريكایی 20 ساله و بالاتر در مرحله پیش دیابتی هستند.

استحكام ستون مهـره‌ها با غذا

نوشته  : تحریریه دنیای تغذیه 
بسياري از مردم از بيماري‌هايي كه مي‌توانند بر روي ستون مهره‌ها اثرات منفي بگذارند، رنج مي‌برند؛ مطابق تحقيقات انجام شده، 44 ميليون نفر در ايالات متحده دچار «استئوپروز» و 27 ميليون نفر دچار استئوآرتريت مي‌باشند. لذا در افرادي كه دچار اين آسيب‌ها مي‌باشند رعايت يك رژيم غذايي سالم و مناسب كه مواد مغذي مورد نياز را به بدن و استخوان‌ها برساند ضروري بوده و مي‌تواند در پيشگيري از كاهش حجم استخواني و خطر شكستگي استخوان موثر باشد. البته داشتن يك رژيم غذايي مناسب حتماً بايد تحت نظر پزشك مربوطه صورت گيرد.
 

مواد غذايي حاوي منيزيم:
به گفته كارشناسان داشتن رژيم غذايي سرشار از منيزيم مي‌تواند از بروز استئوپروز جلوگيري كرده و از طرفي افزودن منيزيم به رژيم غذايي مي‌تواند در تراكم مواد معدني استخوان مؤثر باشد. ميزان دوز مصرفي منيزيم در زنان بالاي 31 سال حدود 320 ميلي‌گرم در روز و در مردان 420 ميلي‌گرم در روز مي‌باشد. مواد غذايي حاوي منيزيم عبارتند از: انواع مغزها مانند بادام، بادام زميني و سبزيجات مانند اسفناج، لوبيا، غلات و حبوبات.

توصيه‌هاي غذايي بعد از جراحي دندان

نوشته  : تحریریه دنیای تغذیه
درد مزمن دندان و يا درد حاصل از يك اُرتودنسي و يا درد ناشي از عمل جراحي در ناحيه دهان مي‌تواند غذا خوردن را با مشكل مواجه سازد، زيرا فرد نمي‌تواند عمل جويدن را به خوبي انجام دهد و در نتيجه غذا خوردن براي او مشكل مي‌شود و نمي‌تواند هر ماده غذايي را كه دوست دارد بخورد.
هرگز منتظر نشويد تا درد كاملاً از بين برود و سپس شروع به خوردن موادغذايي كنيد، بلكه سعي كنيد خوردن موادغذايي و مايعاتي را كه مي‌توانيد عليرغم داشتن درد، ميل كنيد شروع نماييد، زيرا خوردن مواد غذايي مناسب مي‌تواند سبب تقويت بنيه بدن شده و ميزان انرژي لازم را تامين نمايد و روند بهبودي و كاهش درد را در شما تسريع كند.

رژيم غذايي قبل و بعد از عمل جراحي:
مقدار ماده بي‌حس كننده كه براي جراحي‌هاي دهاني در نظر گرفته مي‌شود با توجه به سختي و مدت زمان عمل جراحي متفاوت مي‌باشد. اگر بي‌حسي موضعي در نظر گرفته مي‌شود معمولاً نيازي به محدوديت غذايي خاص غير از عمل جراحي نمي‌باشد، اما اگر بيهوشي عمومي در نظر گرفته مي‌شود، جراح توصيه مي‌كند از نيمه شب قبل چيزي خورده نشود.

سايه‌روشن‌هاي جراحي‌هاي كاهش وزن


نوشته  : دکتر محمد رضا وفا 
بطور کلی درمان چاقی و اضافه وزن بر اساس یک راهنمای علمی مستند انجام می‌پذیرد. به این مفهوم که فقط بر اساس نمایه توده بدن (تقسیم وزن به کیلوگرم به مجذور قد به متر) و یا خواست فرد چاق درمان جراحی برای چاقی انتخاب نمی‌شود. به این منظور و بر اساس ارزیابی‌های تن‌سنجی، بالینی و رفتاری فرد، ابتدا شدت چاقی و مشکلات بالینی فرد چاق برآورد می‌شود. سپس براساس نتایج بدست آمده، درمان چاقی انتخاب می‌شود، بنابراین اگر فرد چاق نمایه توده بدن بالاتر از 35 و کمتر از 40 داشته باشد و همراه با وضعیت چاقی خود دچار مشکلات همراه دیگری مانند پرفشاری خون، هیپرلیپیدمی، دیابت، مشکلات شدید اسکلتی و ... باشد و همچنین این فرد روش‌های مقدم کاهش وزن مانند رژیم‌درمانی، رفتار درمانی، افزایش فعالیت فیزیکی و دارو درمانی را تجربه کرده باشد، اما نتیجه قابل قبول نگرفته باشد و یا اینکه مشکلات بالینی همراه مثل بیماری دیابت یا بیماری قلبی- عروقی برای فرد بسیار خطرناک ارزیابی شود، آنگاه این فرد می‌تواند کاندید عمل جراحی چاقی باشد. یا اینکه اگر فردی نمایه توده بدنی بالاتر از 40 داشته باشد و روش‌های مقدم کاهش وزن در مورد او تاثیر قابل توجه نداشته باشد، این افراد نیز کاندید مناسب برای عمل جراحی چاقی محسوب می‌شوند، بنابراین همانگونه که توضیح داده شد بر اساس منطق علمی هر فرد چاقی کاندید عمل جراحی چاقی نیست.

شمشير دو لبه كپك‌ها!


نوشته  : دکتر صديقه نوبان 
تا کنون در حدود 200 هزار گونه كپك و قارچ شناخته شده است كه اكثر آنها برای انسان مفيد است و در صنایع غذایی و دارویی هم مورد استفاده قرار می‌گیرد‌، برای مثال در تولید آنتي‌بيوتيك‌ها (پنی‌سیلین) که برای درمان بیماری‌ها مورد استفاده  بوده است و نيز در توليد نان، صنایع لبنی و ... مورد استفاده می‌باشد.
اما بيش از 200 گونه از آنها  اثرات مضر خود را بر روی انسان و دام نشان داده‌اند. اثرات مضر سموم قارچي بر روی سلامتي انسان و دام بالغ بر 80 سال است كه شناخته شده، اما مطالعه روی سموم حاصل از كپك مولد بيماری از سال 1960 زماني كه يك مولكول سم از قارچ آسپرژيلوس فلاووس استخراج گرديد، شروع شد.



کپک چیسـت؟
همه گونه‌های قارچ‌های ذره‌بینی که به صورت رشته‌های چندسلولی رشد می‌کنند کپک نامیده می‌شوند.کپک‌ها در صورت مناسب بودن شرایط رشد یعنی رطوبت و حرارت به سرعت رشد می‌کنند و می‌توانند سبب تخریب و غیر قابل مصرف شدن غذاها و میوه‌ها شوند.

كنترل درد با غذا


نوشته  : مريم آريافر كارشناس ارشد علوم و صنايع غذايي 
استفاده از تغذيه مناسب جهت مقابله با درد به عنوان جزئي از توصيه‌هاي پزشكي سال‌هاست كه مطرح مي‌باشد. زماني كه احساس سردرد داريم، با خوردن يك قرص آن را برطرف مي‌سازيم، ولي در خصوص دردهاي مزمن مي‌دانيم كه مصرف طولاني مدت داروهاي مسكن صحيح نبوده و مي‌تواند عوارض بسياري را به دنبال داشته باشد، مانند خونريزي معده در اثر مصرف زياد پروفن و به همين دليل است كه كنترل و مديريت كردن درد بسيار مهم مي‌باشد.


تغـذيه مناسـب:
تحقيقات جديد نشان داده‌اند كه رژيم غذايي مناسب و تغذيه نقش مهمي‌ در كنترل درد بر عهده دارد وكمبود مواد معدني و ويتامين‌ها باعث ايجاد ضعف و بيماري در بدن مي‌گردد. در حال حاضر مساله جايگزيني رژيم غذايي مناسب براي كنترل درد مطرح شده، ولي هنوز شواهد قطعي در دست نمي‌باشد.
برخي تاثيرات رژيم درماني در كنترل درد به خوبي قابل لمس مي‌باشند. براي مثال كاهش وزن يك استراتژي مهم تغذيه اي براي افرادي مي‌باشد كه از بيماري آرتريت، درد زانو و التهاب مفاصل رنج مي‌برند.

هرم تغذیه‌ای اختصاصی برای سالخوردگان


نوشته  : مهندس وحیده شایگان کارشناس ارشد صنایع غذايي 
در سال 1999 «هرم غذايي اصلاح شده» بطور گسترده‌ای به صورت اختصاصی برای استفاده در سنین بالا معرفی گردید و سپس«هرم اصلاح شده من» با لحاظ کردن نیازهای تغذیه‌ای برای سالمندان بالاتر از 70 سال ضمن در نظر گرفتن محتوای «هرم من» با تغییراتی پیشنهاد شد و مورد استفاده قرارگرفت. بطوریکه اهمیت مایعات و غذاهای نسبتا روان و نیز موادغذايي کم حجم، ولی مغذی در آن پررنگ‌تر شد و راهنمايي‌هايي نیز در مورد فرم غذاها و نیز اهمیت انجام فعالیت‌های فیزیکی منظم داده شد. بزرگسالان بالای70 سال سن نیازهای تغذیه‌ای منحصر به فردی دارند. در این افراد به علت کاهش فعالیت متابولیکی و فعالیت فیزیکی نیاز به کالری دریافتی کمتر، ولی برای حفظ ثبات سلامتی نیاز به غذاهاي با ارزش تغذیه‌ای بالاتر بیشتر است. در سال 2005 دوباره USDA  روی«هرم من» یک برنامه اینترنتی هوشمند را طراحی کرد که قادر بود بسته به اطلاعات وارد شده و منحصر به فرد هر شخصی مانند جنس، سن، قد، وزن، عادات ورزشی و سایر ویژگی‌ها راهنمايي‌های تغذیه‌ای خاص و کاربردی ارائه نماید.

صبحانه،شاه کلید موفقیت ورزشکاران


نوشته  : دكتر محمد حضوری 
همان طور که در آغاز یک سفر، باک بنزین ماشین خود را پُر و تکمیل مي‌کنید، در آغاز هر روز نیز صرف یک صبحانه کامل مي‌تواند تامین کننده مناسبی از انرژی برای بدن بوده و روزی شاداب و پر انرژی را برای شما رقم بزند. در برنامه غذایی روزانه، صبحانه اغلب منبع مناسبی از کربوهیدرات‌ها بوده و برای تامین انرژی نقش موثری دارد. البته هنوز هم با وجود تمامي‌ توصیه‌های ارائه شده، افرادی هستند که روز را بدون صرف غذا و با بدنی فاقد انرژی کافی آغاز مي‌کنند. پیامد چنین رفتاری، کم انرژی بودن فرد در آغاز روز، احساس ضعف و تمایل بیش از حد ناشی از آن برای مصرف مواد غذایی دارای کربوهیدرات ساده و افزایش مصرف این مواد و در نهایت پیدایش عوارض متعددی بر سلامتی فرد نظیر افزایش وزن مي‌باشد. بی‌شک این جمله مورد توافق تمامي ‌متخصصین تغذیه مي‌باشد که: «صبحانه مهم‌ترین وعده غذایی روزانه مي‌باشد.» پس در مصرف آن تعلل نکرده و هیچگاه آن را از برنامه غذایی روزانه حذف نکنید.

اصول تـغذيه‌اي در ترك سيگار


نوشته  : برليانت بزرگمهر 
بشر امروزي در جهاني زندگي مي‌كند كه تمدن و صنعت و تبعات آن، ناخواسته و اجتناب‌ناپذير، گريبانگيرش شده و با زندگيش عجين گشته است. رفاه و آسايش ناشي از زندگي متمدن صنعتي از يك طرف و شيوع بيماري‌ها و اختلالات ناگزير ناشي از صنعت از طرف ديگر، انسان‌ها را در گردباد وسوسه‌هاي زندگي متمدن امروزي و اضطراب و سردرگمي حاصل از تبعات نامطلوب آن قرار داده است. در اين ميان يك سري عادات و رفتارهاي اجتماعي ناخواسته‌ ناشي از ناآگاهي و دنباله‌روي افراد از تبعات اين چنين جامعه‌اي، مزيد بر علت شده و به مشكلات و عوارض زندگي صنعتي امروزي دامن زده است كه از جمله متداول‌ترين اين عادات، مي‌توان به عادت به كشيدن سيگار و در واقع آلوده شدن به مصرف سيگار اشاره نمود. اين عادت مضر و نامطلوب آنچنان لطمه‌اي به سلامت و بهداشت جوامع وارد ساخته كه مسؤولين بهداشتي ممالك مختلف جهان را دچار نگراني نموده و آنان را بر آن داشته است كه عاجلانه به فكر انديشيدن راه‌هايي مفيد و سريع جهت ترك اين عادت ناپسند و ريشه‌كن كردن اين بلا از جوامع مختلف بيفتند.

تغذيه آنلاين


نوشته  : تحریریه دنیای تغذیه 
آلو و سلامت استخوان‌ها
يك متخصص دانشگاه فلوريدا تاكيد كرد مصرف آلوي خشك تاثير مثبتي روي سلامت استخوان‌ها دارد و به پيشگيري از پوكي استخوان و شكستگي‌هاي استخواني كمك مي‌كند.
دكتر بهرام ارجمندي از متخصصان علوم پزشكي دانشگاه فلوريدا با همكاري دستيارش پروفسور مارگارت سيتون استاد اين دانشگاه و رييس دپارتمان علوم تغذيه، غذا و ورزش در كالج علوم انساني در يك مطالعه جديد به اين نتيجه دست يافتند.
دكتر ارجمندي در اين باره مي‌گويد: «من در طول مطالعاتم روي ميوه‌هاي زيادي از جمله انجير، خرما، توت‌ها و كشمش آزمايش كردم، اما هيچيك از اينها به اندازه آلو خشك روي تراكم استخوان‌ها تاثير نداشتند».
به گزارش شبكه خبري سي‌بي‌سي نيوز، ارجمندي تصريح كرد: «تمام ميوه‌ها و سبزي‌ها تاثير مثبتي روي تغذيه دارند، اما به لحاظ سلامت استخوان‌ها تاثير آلوي خشك تقريبا يك مورد استثنا و خاص است».
تيم مطالعاتي دكتر ارجمندي روي دو گروه از زنان يائسه طي يك دوره 12 ماهه بررسي كردند. به گروه اول روزانه 100 گرم آلوخشك و به گروه دوم روزانه 100 گرم سيب خشك داده شد. هر دو گروه همچنين دوز مشخصي از كلسيم و ويتامين D را هر روز مصرف مي‌كردند. در پايان معلوم شد در گروهي كه آلوخشك استفاده كرده بودند تراكم و توده معدني استخواني به ميزان قابل توجهي افزايش پيدا كرده بود.

غذاهاي مدر را بشناسيم


نوشته  : تحریریه دنیای تغذیه 
فشار خون بالا، بيماري نقرس، اختلالات هورموني و مواد غذايي شور كه داراي سديم زياد مي‌باشند و همچنين بيماري‌هاي مربوط به تيروئيد، كبد، قلب و كليه‌ها مي‌توانند خطر بروز اِدِم (ورم) كه همان ازدياد مايع ميان بافتي در بدن مي‌باشد را افزايش دهند. اِدِم معمولا سبب بروز آماس و پف كردگي در قسمت دست‌ها، پاها (به‌ويژه ساق پا و مچ پا) و شكم و صورت مي‌شود. مواد مدر (ادرارآور) حاوي تركيباتي هستند كه با افزايش دادن حجم ادرار سبب كاهش آب اضافي بدن مي‌شوند. داروهاي ديورتيك (ادرار‌آور) اغلب توسط پزشك تجويز مي‌شوند، اما مواد غذايي و نوشيدني‌هاي خاص وجود دارند كه داراي اثرات طبيعي ادرارآور بوده و مي‌توانند از جمع شدن آب اضافي و بروز آماس و ورم كردگي در بدن جلوگيري كنند.

سلامتي و آرامش با ویتامین‌های گروه B


نوشته  : زیر نظر دكتر آزيتا حكمت دوست 
ويتامين‌ها به دسته‌اي از مواد مغذي اطلاق مي‌شوند كه به مقدار كم، ولي ضروري براي بدن مورد نيازند. از مهم‌ترين اين ويتامين‌ها مي‌توان به ويتامين‌هاي گروه"B" اشاره كرد كه نقش عمده آنها در متابوليسم انرژي، كربوهيدرات‌ها و پروتئين‌ها است.


ويتامين B1 (تيامين):
تیامین در متابوليسم كربوهيدرات‌ها، عملكرد سيستم ايمني و نيز به عنوان كوآنزيم برخي آنزيم‌ها عمل مي‌كند. كمبود آن سبب برخي حالات  نظير ضعف، بي اشتهايي، تپش قلب، افزايش فشار خون و... مي‌شود. در برخي موارد، از دست دادن حافظه كوتاه مدت و عدم تعادل در راه رفتن نيز ناشي از كمبود تيامين است. تیامین به مقدار زياد در مخمر، جگر، غلات (كامل) و در گوشت يافت مي‌شود. البته بايد توجه داشت هرچه نياز و دريافت انرژي بالا رود نياز به دريافت تيامين هم بيشتر مي‌شود.

رژيم غذايي از ديدگاه ابوعلي سينا


نوشته  : بهناز عباسي‌مقدم كارشناس ارشد تغذيه 
با نگاهي به طب سنتي و تطبيق آن با علوم امروزي در مي‌يابيم كه حكماي پيشين با چه ظرافت، دقت و حساسيتي به مواردي كه ما امروزه به‌عنوان اصول تغذيه صحيح آنها را مي‌شناسيم، اشاره نموده‌اند كه اين مسأله، مهر تأييدي بر دانش و فراست آنها در ساليان دور است. امروزه به كرات به اهميت ميانه‌روي در خوردن، مصرف وعده‌هاي كم حجم، اجتناب از پرخوري و ... در جوامع تغذيه‌اي اشاره مي‌شود. ما نيز در اين مقاله سعي نموده‌ايم چند مورد را با طب قديم تطبيق داده و به مفهوم يكسان هر دو بيش از پيش نزديك شويم.
 

اهميت دريافت همه گروه‌هاي اصلي:
در طب ابن‌سينا ذكر شده كسي كه مي‌خواهد بهداشت غذا را براي تن خود رعايت كند نبايد غذاهاي دارويي نظير ميوه و سبزي را غذاي اصلي خود قرار دهد، زيرا غذاهاي نرم‌كننده اگر به تنهايي مصرف شوند خون را مي‌سوزانند. همچنين غذاهاي غليظ هم به تنهايي مضر هستند و تن و خون را سنگين مي‌كنند. بهترين غذاها براي تندرستي كه بايد در كنار غذاهاي نرم‌كننده مثل ميوه و سبزي مصرف شوند عبارتند از گوشت نرم (بره، بزغاله)، گندم، نوشيدني خوشبوي گياهي. ابوعلي سينا در بين ميوه‌ها دو دسته را شبيه غذاي اصلي دانسته كه عبارتند از:

چگونه بخورم؟


نوشته  : دكتر رضا راست منش 
هوشیاری نسبت به آنچه که می‌خوریم و هوشیاری نسبت به سلامتی‌مان یک وظیفه است. اگر به خودمان احترام می‌گذاریم باید بدانیم به چه غذایی و  چه انتخاب غذایی احتیاج داریم و در تامین آن بکوشیم. در شماره قبل، ‌نحوه محاسبه وزن طبيعي براي خانم‌ها و آقايان را معرفي كرديم. در اين شماره قصد داريم نحوه مقايسه وزن خود را با استانداردهاي رايج تغذيه‌اي ياد بگيريم.
وزن اضافه، ‌يك شبه به وجود نيامده:
خيلي از افراد نظارت و كنترل خوبي بر روي وزن خود ندارند و پس از مدت‌ها غفلت متوجه مي‌شوند كه وزنشان خيلي بالا رفته است. عده زيادي از افرادي كه دچار اضافه وزن شده‌اند يا چاق هستند، معمولا به اين واقعيت توجه كافي نمي‌كنند كه اين وزن اضافه، ‌يك شبه به وجود نيامده است و طبيعتا نبايد هم انتظار داشت كه در مدت كوتاهي اين اضافه وزن يا چاقي رفع شود. در نتيجه عده زيادي از افراد به ورزش‌هاي بسيار سنگين غير منظم و غيراصولي،‌ حذف شام يا ناهار يا هردو،‌ مصرف مكمل‌هاي كاهش وزن و نظاير آن رو مي‌آورند. متاسفانه هرچند كه برخي از اين روش‌ها باعث مي‌شوند كه وزن كم شود، ولي مضرات متعدد و خطرناك و اكثرا غير قابل بازگشتي براي بدن دارند.

چه وقت میوه بخوريم؟


نوشته  : دکتر تیرنگ نیستانی 
 بفرمایید شام ... بفرمایید خواهش مي‌کنم ...
بالاخره انتظار به پايان رسید. انگار کلمة «شام» ولوله‌ای در جمع میهمانان انداخت که صداها اوج گرفت...
 بفرمایید...
 خواهش مي‌کنم... اول شما...
زیر چشمي‌نیم نگاهی به میز شام انداخت... عجب هنگامه‌ای بود ... هفت، هشت تا مهمان و اینهمه غذاهای جورواجور؟! دلش مي‌خواست همه‌اش را امتحان کند ... همین کار را هم کرد و برای آن چندان نیازی هم به تعارف‌های مکرر میزبان نداشت. شام که تمام شد و بساط آن جمع شد نوبت به میوه رسید. احساس کرد واقعاً دیگر «ظرف معده» از آنچه طعام بود آکنده شده... اما حرف‌های میزبان، نظر او را عوض کرد:
 میوه که دیگه آبه! هر چی خوردید را مي‌شوره مي‌بره پایین. تازه، دکترا مي‌گن خوردن میوه بعد از غذا، به هضم آن کمک مي‌کنه! 

الفباي مشاوره در تغذيه و كاهش وزن


نوشته  : دكتر سيدضياءالدين مظهري 
آغاز بهانه‌جويي‌ها و شدت يافتن آنها به مرور زمان در قبال مقابله با اوضاع پيش آمده در جهت كاهش وزن:
از خودتان آغاز مي‌كنيم، چرا كه همه افراد چاق يا داراي اضافه وزن شباهت عجيب و بهانه‌هاي غريب مشابه يكديگر دارند. اگر به گذشته خود مراجعه كنيد به ياد مي‌آوريد كه تا به امروز چندين بار اين مسائل را با خود گفته و مرور نموده‌ايد: 1- اين كار عملي نمي‌شود. 2- من توان انجام توصيه‌ها را ندارم. 3- چه كسي مي‌تواند اين همه زمان طولاني دوام بياورد كه من يكي از آنها باشم؟ 4- من حوصله، صبر و تحمل ندارم كه مدت‌ها خود را محدود و مقيد نمايم. 5- قول مي‌دهم در اولين فرصت يك اقدام اساسي را شروع نمايم. 6- فعلاً به اين دلايل كه اين چند روز مهمان دارم يا در مسافرت خواهم بود يا مراسمي است كه براي انجام آن بايد تدارك ببينم و صدها بهانه ديگر، از آغاز تصميمات خود سرباز زده و اجتناب خواهم كرد.

الزامات خريد كنسرو و كمپوت

جام جم آنلاين: اگرچه مواد غذايي تازه ارزش غذايي بيشتر و بهتري دارند، عوامل گونا‌گوني چون زندگي ماشيني، كمبود وقت، افزايش گرفتاري‌ها و... سبب رويكرد بسياري از مردم به غذاهاي از پيش آماده و بويژه كنسروها شده است.

اگر به جاي استفاده از مواد غذايي تازه و محصولات خانگي، ناچار از مصرف فست‌فودها و مواد كنسروي شده‌ايد براي حفظ سلامتي خود، به اين نكات هنگام خريد و استفاده از مواد كنسروي توجه كنيد:
* خريد محصولات كنسرو شده در بسته‌بندي‌هاي شيشه‌اي بر قوطي‌ها و بسته‌هاي فلزي ترجيح دارد.
* قوطي‌هاي فلزي كنسرو را معمولا با لايه‌اي از قلع يا كروم اندود مي‌كنند. دقت كنيد كه سطح دروني آن نيز با جنسي لاك‌مانند پوشيده شده باشد تا جلوي واكنش شيميايي بين فلز و ماده غذايي گرفته شده، ورود يون از طريق آلياژ قوطي به غذا و سپس از غذا به بدن، سلامتي شما را به مخاطره نيندازد.

رژيم‌هاي تك ‌غذايي ممنوع

جام جم آنلاين: رژيم تك‌بعدي، عبارت است از مصرف اشكال مختلف يك ماده غذايي خاص در كوتاه‌مدت كه افرادي به كار مي‌برند كه مي‌خواهند سريعا به كاهش وزن دست يابند، انواع اين رژيم‌ها، شامل رژيم مايعات، رژيم‌هاي كم كربوهيدرات يا با پروتئين و چربي بالا هستند يا از مواد غذايي‌اي تشكيل شده‌اند كه كالري منفي ايجاد مي‌كنند كه در آنها به جاي دريافت كالري از مصرف غذا، كالري بيشتري سوزانده مي‌شود.

از جمله رژيم مايعات، رژيم با آب ساده، آب سبزيجات و ميوه‌جات يا آبگوشت است.
به گفته کارشناسان webmed، از رژيم‌هاي تك ‌غذايي مي‌توان به رژيم گريپ فروت اشاره كرد. اين رژيم 12 روزه به دليل اين كه در آن كالري مورد نياز روزانه دريافت نمي‌شود، مي‌تواند موجب كاهش وزن شود.
ضمن اين كه در گريپ فروت آنزيمي وجود دارد كه باعث اسهال و در نتيجه كاهش وزن بيشتر مي‌شود. اين رژيم كاملا ناسالم است، چرا كه مي‌تواند باعث از دست رفتن آب بدن و الكتروليت‌ها شود.
همچنين از آنجا كه حاوي اسيد زيادي است، مي‌تواند باعث از بين رفتن ميناي دندان، حتي در كوتاه‌مدت شود. در نوع ديگري از رژيم گريپ فروت، صبحانه شامل تخم‌مرغ، ژامبون و نصف گريپ‌فروت است.

خواص روغن دانه انگور



تحقیقات در آمریكا نشان داده است انگور حاوی مواد شیمیایی سودمند است و به همین دلیل عصاره دانه‌های انگور خاصیت ضدسرطانی قوی دارد.به گزارش سلامت نیوز به نقل از فرهنگ آشتی ؛محققان در تست آزمایشگاهی دریافتند كه روغن دانه انگور، سلول‌های سرطانی خون را ترغیب می‌كند كه دست به خودكشی بزنند و خود را نابود سازند.بر اساس این گزارش كه از سوی مركز تحقیقات سرطان كلینیكی در آمریكا منتشر شده، ‌ظرف ۲۴ ساعت، ۷۶ درصد از سلول‌های سرطانی خون كه در معرض این روغن قرار گرفته بودند ، نابود شدند. در حالی كه به سلول‌های سالم نیزهیچ آسیبی وارد نشد.

توت فرنگی اشتها آور و ضد چاقی است




  توت فرنگی چند برابر لیموترش و پرتغال ویتامین C دارد با خوردن 150 گرم توت فرنگی نیاز یک روز بدن تامین می‌شود در هر 100 گرم 37 کالری دارد که برای کاهش وزن مناسب است.

دو قرن پیش گیاه شناس معروف کارل فون لینه با خوردن توت فرنگی بر بیماری نقرس که شدیداً ادرار آو بود غلبه کرد. بیش از 300 ماده موثر و مفید برای تندرستی انسان تاکنون در توت فرنگی شناسایی کرده‌اند. توت فرنگی دارای اسیدهای آلی، مواد عطری، اسانس‌ها، آهن، لعاب، پکتین، فلاون و مواد تانن، کلسیم، پتاسیم، فسفر، بیوترکیبات است. قند توت فرنگی اشتهاآور و مفید برای سیستم گوارش است. سطح مخاط گوارش را پاک و تب بر و ضد اسهال، التیام زخم‌ها، جمع کننده پوست و سوخت و ساز را تنظیم می‌کند در طب سنتی توصیه می‌شود با توت فرنگی دندان‌ها را مسواک بزنید و کاملاً با آب بشویید، لثه ها را قوی و از کرم خوردگی دندان‌ها جلوگیری می‌کند.

گرفتن تب مالت با مصرف بستنی غیرپاستوریزه

مرکز مدیریت بیماری ها اعلام کرد خطر ابتلا به تب مالت (بروسلوز) با افزایش مصرف بستنی های غیرپاستوریزه افزایش می یابد.
به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛  این مرکز به مناسبت فرارسیدن هفته زنوز (بیماری های قابل انتقال بین حیوان و انسان) با ارائه سلسله پیام ها و هشدارهایی ضمن بیان این مطلب عنوان کرده است: احتمال خطر ابتلا به تب مالت همچنین با مصرف پنیرتازه، سرشیر و خامه محلی غیرپاستوریزه و تماس با ترشحات جفت و جنین سقط شده دام ها نیز افزایش می یابد.

بر اساس این گزارش روش های کاهش ابتلا به تب مالت استفاده از وسایل حفاظتی در هنگام ذبح دام، مصرف گوشت و جگر بازرسی شده (دارای مهر دامپزشکی) و تهیه دام مورد نیاز از مراکز مورد تایید سازمان دامپزشکی، نگهداری 24 ساعته گوشت در یخچال پس از خرید، استفاده از فرآورده های لبنی پاستوریزه، مصرف نکردن شیر، خامه، کره، پنیر و بستنی غیر پاستوریزه است.

۶ماده غذایی که در کنترل چربی خون موثرند

9-305.jpg

متخصصان 6 ماده غذایی را برای کمک به بهبود کلسترول خوب و بد پیشنهاد می‌کنند.
به گزارش سرويس سلامت ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، بهترین غذا برای هر کسی که نگران سطح کلسترول خود است یک وعده غذایی کم چرب (چربی‌های اشباع شده به میزان کم) است که دارای میوه وسبزیجات به میزان فراوان باشد.
متخصصان 6 ماده غذایی را برای کمک به بهبود کلسترول خوب و بد پیشنهاد می‌کنند:
- بادام
مواد موجود در پوست بادام از اکسیده شدن ال دی ال یا همان کلسترول بد جلوگیری می‌کند. فرایند اکسیده شدن کلسترول بد می‌تواند منجر به صدمه زدن به دیواره رگ‌های خونی و افزایش خطر بیماری‌های قلبی و عروقی شود. بادام را می‌توانید به همراه سالاد و یا دیگر غلات مصرف کنید و یا برای میان وعده ی بعدازظهر تعداد چند دانه میل کنید.

میوه ناسالم مسمومیت ناشی از مصرف بیش از حد میوه‌های تابستانی

نوشیدن انواع شربت در طول روز تنها ۱ تا ۲ لیوان توصیه می‌شود چرا که باعث افزایش قند افراد خواهد شد.

دکتر خدیجه رحمانی گفت:«به دلیل استفاده از آفت کش در میوه‌های تابستانی و شرایط رشد میکروب مصرف مداوم میوه‌های تابستانی باعث مسمومیت می‌شود.»

دکتر خدیجه رحمانی، متخصص تغذیه در گفتگو با خبرنگار سینانیوز با اشاره راه‌کارهای رفع عطش در تابستان بیان کرد: «بسیاری از افراد بنابر دلایل گوناگون نمی‌توانند در طول روز به اندزه کافی آب بنوشند و یا نوشیدن آب به تنهایی برای آنان لذت بخش نیست. به همین دلیل در طول روز بسیار تشنه می‌شوند لذا برای جلوگیری از رفع عطش می‌توانند مقداری آبلیمو به میزانی که دوست دارند با آب مخلوط کرده و یا لیمو تازه به صورت خالی مصرف کنند.» 
به گفته وی، نوشیدن انواع شربت در طول روز تنها ۱ تا ۲ لیوان توصیه می‌شود چرا که باعث افزایش قند افراد خواهد شد. وی ادامه داد: «بنابراین اگر افراد تمایل به مصرف شربت دارند می‌توانند ۱ قاشق مربا خوری شربت را همراه با آب مخلوط و میل کنند.» 
دکتر خدیجه رحمانی به اهمیت مصرف میوه نیز در این فصل اشاره کرد و گفت: «میوه‌های فصل تابستان بسیار متنوع، مفید و در رفع تشنگی نیز موثر هستند. ولی با این وجود به دلیل اینکه در این فصل شرایط محیطی برای رشد میکروب‌ها بسیار زیاد است و از آفت کش استفاده می‌شود امکان بروز بیماری اسهال به خصوص در کودکان وجود دارد. به همین دلیل تاکید می‌کنیم که مقدار مصرف اینگونه میوه‌ها محدود و پشت سر هم نباشد در غیر این صورت مشکل ساز خواهد بود.» 

هشدار؛ مواد غذایی در تابستان باید در یخچال نگهداری شود
متخصص افزود: «همانطور که گفته شد زمینه رشد میکروب در فصل تابستان بسیار زیاد است به طوری که اگر غذا نیز بعد از پخت ۲ تا ۴ ساعت بیرون از یخچال باشد به حداکثر رشد میکروب‌ها می‌رسد.» 
به گفته وی، غذای پخته بیشتر از ۲ ساعت نباید در بیرون از یخچال نگهداری شود. اگر هم قرار است غذای سرد مصرف کنیم باید دمای سرد خود را از دست نداده باشد.»

مصرف زياد گوشت‌های کبابي، امكان ابتلاء به سرطان را افزایش می دهد


زیاده روی در خوردن گوشت های کبابی به دلیل ایجاد ترکیبات سرطان زا در بخش های قهوه ای تیره یا سوخته، احتمال ابتلاء به سرطان را افزایش می دهد.
به گزارش وب دا، کارشناس ارشد تغذیه و رژيم درماني دانشگاه علوم پزشكي ياسوج ضمن بیان این مطلب تأکید کرد: خوردن زیاد چربی های اشباع شده مانند روغن های جامد، محصولات لبنی پرچرب، گوشت قرمز و هم چنین مصرف غذاهای فرآیند شده مانند سوسیس و کالباس با داشتن ترکیبات نیتراتی خطر ابتلاء به سرطان را افزایش می دهند.
سمانه عزیزی تغییر در رژیم غذایی، خوردن روزانه حداقل پنج بار میوه و سبزیجات، افزایش مصرف حبوبات، مغزها و غلات سبوس دار را برای پیشگیری از ابتلاء به سرطان توصیه کرد.
وی با تصریح کاهش مصرف غذاهای پرچرب مانند کره، لبنیات پرچرب، کله پاچه، سس مایونز و گوشت قرمز، ادامه داد: کاهش مصرف غذاهای شور، کنترل وزن و افزایش فعالیت های بدنی نقش مؤثری در پیشگیری از این بیماری دارد.