«آسرولا »غنی از ویتامین C












«آسرولا »غنی از ویتامین Cآسرولا، نوعی میوه بوته ای به رنگ قرمز و با طعم ترش است. این میوه بومی کارائیب و آمریکاست.
▪ خواص:
به گزارش «ehow»، ارزش غذایی این میوه بالا و سرشار از ویتامین c است. ویتامینC سموم را از بدن دفع می کند.
ویتامین C موجود دراین میوه از بدن در برابر عفونت محافظت می کند و از لخته شدن خون پیشگیری می کند و خطر بروز سرطان و بیماری های قلبی را کاهش می دهد.
مس موجود در آن در جذب آهن به بدن کمک می کند.
به علت داشتن ماده معدنی مانند پتاسیم، کلسیم، آهن، فسفر، روی، منیزیم و منگنز به سوخت و ساز بدن کمک می کند.
مصرف این میوه که کم کالری و کم چربی است، برای افرادی که به سلامت خود اهمیت می دهند بسیار مفید است.

اختری ( کوکبی / میوه ستاره )

 ( Star fruit )




اختری ( کوکبی / میوه ستاره ) ( Star fruit ) میوه‌ای استوایی با رنگ سبز و گاهی زرد و دارای پوست براق ، که مزه بعضی از انواع آن ترش و برخی شیرین می‌باشد.
اختری ، شکل زیبایی دارد و بریده آن ، بسیار شبیه ستاره است.
اختری از میوه‌های مناطق گرمسیری و از تیره ترشکیان ( Oxalidaceae ) ، از خویشاوندان نزدیک میوه بیلیمبی است.
این میوه ، بومی سریلانکا، هندوستان و اندونزی است.
استفاده این میوه آسان است. نیاز به پوست کندن و جدا کردن دانه ندارد. به آرامی هم تغییر رنگ می‌دهد.
می توان در سالاد و برای تزئین غذاها ، از آن استفاده کرد.
از انواع این میوه که دارای نقطه یا خطهای قهوه‌ای هستند ، نباید استفاده کرد.


بیلیمبی


 ( Bilimbi)

بیلیمبی ( Bilimbi ) میوه‌ای استوایی ( میوه درخت خیار ) ، به رنگ زرد مایل به سبز ( و رسیده آن به رنگ زرد ) ، نرم و گوشتی ( شبیه اختری ) اما بسیار ترش بوده و دارای شکل استوانه ای ( در اندازه 5 تا10 سانتی متر متفاوت ) و  دارای طبع سرد می باشد.
بیلیمبی ؛ میوه درخت خیار و از تیره ترشکیان ( Oxalidaceae ) است که در نواحی گرمسیری کشت می شود.
بیلیمبی از خویشاوندان میوه اختری است.
میوه بیلیمبی به دلیل ترش بودن میوه بیلیمبی ، خام مصرف نمی شود ؛ بلکه از مربا، ترشی و شور ، آب میوه و شربت آن و یا به عنوان طعم دهنده غذا مورد استفاده قرار می گیرد.

نان تست


نان تست، نوعی نان ورقه شده انگلیسی است که با قرار دادن آن مقابل حرارت، برشته شده است. اصلاً معنی واژه تست در زبان انگلیسی، برشته و سرخ شدن در برابر حرارت (معمولاً آتش) می باشد. معمولاً نان تست را با قرار دادن داخل دستگاه برقی ‏‏‎تستر، برشته می کنند. همچنین می توان این نوع نان را داخل فر، روی سینی آن برشته و تست نمود.
به علاوه نان تست را می توان با قرار دادن در برابر (نه روی) آتش برشته نمود. البته دستگاه های برقی برای این نوع برشته کردن هم وجود دارند. در هر حال باید توجه نمود که نان نسوزد.

نان باگت

تعریف
نان باگت، نوعی نان فرانسوی است که با توجه به اینکه درازای آن از پهنایش بیشتر است، به راحتی قابل تشخیص می باشد. نان باگت استاندارد، 5 تا 6 سانتی متر عرض داشته و طول آن گاهی به یک متر هم می رسد. در برخی مناطق به نام باگت، نان فرانسوی هم اطلاق می شود.
از باگت های کوتاه تر برای تهیه انواع ساندویچ استفاده می کنند. همچنین می توان این نان را برش زده و همراه با پنیر یا مواد دیگر مصرف نمود. نوعی صبحانه سنتی در کشور فرانسه، از نان های باگت برش زده تهیه می شود که روی نان را با مربا پوشانده اند و در کاسه محتوی قهوه یا شکلات داغ قرار می دهند تا قبل مصرف کاملاً نرم شود.

ماست چكیده چاق ‌تان می ‌کند


ماست، منبعی غنی از پروتئین، کلسیم و ویتامین B2 یا ریبوفلاوین است و جالب است بدانید که حتی میزان کلسیم یک لیوان ماست بیشتر از میزان کلسیم یک لیوان شیر است.

ماست چکیده در واقع همان ماست معمولی است که آب خود را تا حدودی از دست داده و البته همراه با این آب مقداری از ویتامین ‌های موجود در ماست هم دفع می ‌شود.
به عبارت دیگر ماست چکیده از نظر میزان پروتئین و کلسیم تفاوت چندانی با ماست معمولی ندارد اما میزان ویتامین B2 آن چون محلول در آب است، به نسبت کمتر است.

خواص ماست موسیر

خواص ماست موسیر
موسیر از خانواده سیر است و طبیعتا مثل سیر، خواص درمانی قابل توجهی دارد. برای قضاوت در مورد ماست موسیر بهتر است به خواص آنها به صورت جداگانه و البته به اختصار نگاه ‌کنیم.
 
ماست تهیه شده از شیر کامل یا خامه گرفته هم ارزش غذایی قابل‌توجهی دارد و هم اثرات درمانی بسیار گسترده‌ای را برای مصرف‌کنندگان باقی می‌گذارد.
 ماست دارای میکروارگانیسم‌های زنده‌ بسیار ارزشمند و خدمتگزار است که بیشترین آنها را باسیلوس بلگاریکوس و در درجه بعدی استرپتوکوکوس ترموفیلوس تشکیل می‌دهند که در صورت مصرف ماست، این میکروارگانیسم‌ها به دفع مخمرهای رایج کمک می‌‌کند.

خواص شيره انگور

خاصيت اصلي انواع شيره، انرژي زا بودن آن است و براي فصل زمستان که بدن به انرژي بيشتري براي گرم کردن خود احتياج دارد، بهترين غذا محسوب مي شود.

شيره انگور بسيار مقوي است و براي کساني که بر اثر يک بيماري طولاني يا عمل جراحي ضعيف شده اند، بسيار مفيد است.

1. شيره انگور، ضعف عمومي بدن و ضعف احشاء را معالجه و بدن را تقويت مي کند.
براي اين منظور شيره انگور را با شير گاو و کمي پودر بادام مخلوط نموده و روزانه 2 تا 3 ليوان به بيمار بدهيد تا قواي بدنش را سريع تر به دست آورد.

ویژگی‌ها و خواص غذایی شیره خرما




شیره خرما بهترین نوع مصرف شیره که برای همه‌ی مزاج‌ها مناسب می‌باشد، این است که شیره را با سرکه بجوشانید و محصول نهایی را که «سرکه شیره» نام دارد با کاهو بخورید و نهایت لذت را از خوردن این معجون ببرید.



 
شیره‌ها جزو مواد غذایی انرژی زا بوده و برای مواقعی که بدن به انرژی بیشتری نیاز دارد، بهترین غذا محسوب می‌گردند. از جمله این شیره‌ها، شیره خرما می‌باشد.
شیره‌ی خرما همان خواص خرما را دارد. حاوی فسفر و آهن است که مصرف آن در وعده‌ی صبحانه باعث فعال شدن سلول‌های عصبی و در ضمن مانع ایجاد کم خونی در افراد می‌شود. شیره خرما، تسکین دهنده‌ی دردهای رماتیسمی و امراض شریانی و وریدی هستند.

چرا دوغ خواب آور است؟!

به طور کلی، دوغ در مقایسه با سایر فرآورده‌های شیر، نسبت به گرمای محیط مقاومت بیشتری در برابر فساد دارد و در دمای محیط بهتر باقی می‌ماند و نیاز به نگهدارنده‌های مصنوعی دیگر ندارد….

دوغ یکی از فرآورد‌های مشتق از شیر است که از قدیم در فرهنگ ما جایگاه ویژه‌ای داشته و دامنه نفوذ آن حتی به داستان‌ها، متل‌ها و ضرب‌المثل‌های ما نیز کشیده شده است. مصرف فراوان دوغ به‌عنوان یک نوشیدنی همراه با غذا یا به‌صورت مجزا به‌خصوص در ماه‌های گرم سال سبب شده تا در سال‌های اخیر، اغلب شرکت‌های تولیدکننده فرآورده‌های لبنی توجه ویژه‌ای به تولید این محصول داشته باشند و بخشی از تولیدات خود را به آن اختصاص دهند. اما دوغ از نظر غذایی چه جایگاهی دارد و چه عواملی بر کیفیت آن موثر هستند؟ دکتر گیتی کریم، متخصص علوم و صنایع شیر و استاد دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران، به این سوال پاسخ می‌دهد.

اهمیت آب پنیر و آب ماست!

ab%20panir اهمیت آب پنیر و آب ماست!بعضی ها مزه آب پنیر یا آب ماست را دوست ندارند ، در حالیکه دیگران آن را خیلی دوست دارند . آب پنیر یا آب ماست مایعی است که هنگام تهیه ماست یا پنیر از شیر جوشیده و غلیظ شده تشکیل می شود و روی سطح ماست یا پنیر قرار می گیرد . در حالیکه تمام پروتئین به پنیر یا ماست منتقل می شود ، مواد حیاتی در آب آن جمع می گردد . ( به دلیل یکسان بودن خاصیت آب پنیر و آب ماست، برای جلوگیری از تکرار هر دو لغت در این مطلب، فقط از کلمه آب ماست استفاده میکنیم ولی منظور هر دوی آنهاست.)

آب ماست از یبوست جلوگیری می کند . منبع پروتئین خوبی برای مشکلات کلیوی است

قند مایع خرما ، محصول سلامتی

             ● معرفي قند خرما:                                                    
ماده اي طبيعي حاصل از استخراج عصاره خرما و بدون هيچگونه افزودني است . داراي ظاهري كاملاً شفاف و رنگ زرد روشن تا تيره است . قند خرما در طي فرايند استخراج (عصاره گيري) ، شفاف سازي و تغليظ تهيه            مي شود و مراحل شفاف سازي و فيلتراسيون تصفيه بيشتري انجام مي گيرد كه در شهد خرما هيچكدام از آنها انجام نمي شود. در شفاف سازي مواد غير محلول ، مواد محلول (رنگي) و مواد نيمه محلول (پكتين) حذف مي شود. تركيبات تشكيل دهنده قندخرما همانند عسل كندوست.

گلوکز


قندهاقندها منبع انرژی سلول هستند. ساده ترین قند - از نظر ساختار مولکولی - گلوکز است که از یک حلقه شش تایی از اتمهای کربن تشکیل شده است. فرمول شیمیایی گلوکز C6H12O6 است.
گلوکز اصلی ترین منبع غذایی سلول هاست. قندهای بزرگتر هم پیش از آنکه به مصرف سلول برسند، هضم می‌شوند و به صورت گلوکز درمی آیند. واکنش شیمیایی که منجر به آزاد شدن انرژی از گلوکز می‌شود، به صورت زیر است:
C6H12O6+6O2  ð 6CO2 + 6H2O +انرژی
مولکول های قند بزرگتر، برای ذخیره انرژی در سلول به کار می‌روند. این مولکولهای بزرگ "پلی ساکارید" نامیده می‌شوند و از قرار گرفتن تعداد زیادی گلوکز در کنار هم ساخته می‌شوند. در سلولهای جانوری پلی ساکاریدی به نام گلیکوژن ذخیره انرژی را به عهده دارد. سلولهای گیاهی انرژی خود را در مولکولهای نشاسته ذخیره می‌کنند.


منبع: تبیان

شربت افرا سیستم دفاعی بدن را تقویت می کند
















شربت افرا سیستم دفاعی بدن را تقویت می کندشربت افرا از شیره درخت این گیاه به دست می آید. در مناطق سرد، این درخت قبل از فصل زمستان قند خود را در ریشه ذخیره می کند. از آن جایی که به دست آوردن شیره افرا مراحل دشواری دارد این شربت قدری گران است.
در خور اشاره است که قند موجود در این گیاه، نسبت به قند سفید سالم تر است.
خواص شربت افرا:
▪ روی موجود در شربت افرا نقش آنتی اکسیدان ایفا می کند تا از آسیب رسیدن به سلول های بدن توسط کلسترول و چربی جلوگیری شود.
▪ منگنز موجود در افرا التهاب را کاهش می دهد.
▪ میزان پایین روی را در مردان که خطر ابتلا را به سرطان پروستات افزایش می دهد جبران می کند بنابراین در کاهش ابتلا به پروستات موثر است.
▪ روی و منیزیم موجود در افرا برای سیستم دفاعی بدن مفید است.
▪ شربت افرا که کالری کمی دارد نسبت به عسل ماده معدنی بیشتری دارد. 
منبع: آفتاب

قند ساخارین برای سلامتی بی‌ضرر است

قند ساخارین برای سلامتی بی‌ضرر استکارشناسان آمریکایی در جدیدترین گزارشات خود تاکید کردند که قند ساخارین تهدیدی برای سلامتی نیست و ضرر ندارد.

به گزارش ایسنا، ‌این کارشناسان خاطرنشان کردند: در حالی که مدت زیادی اعتقاد بر این است که این قند مصنوعی برای سلامتی انسان خطرناک است و سبب بروز سرطان می‌شود اما مطالعات اخیر این اعتقاد را رد می‌کند.
این قند حتی در فهرست مواد خطرناک وارد شده بود اما اکنون متخصصان آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا تلاش کرده‌اند تا نام آن را از این فهرست خارج کنند. ساخارین تقریبا دو دهه پیش به این فهرست افزوده شده بود.
به گزارش شبکه خبری یونایتدپرس، ساخارین در واقع برای شیرین کردن خوردنی‌های بدون مزه به طور مصنوعی استفاده می‌شود و برای مواقعی است که استفاده از قند معمولی (گلوکز) مجاز نباشد. بنابراین در نوشیدنی‌های رژیمی کاربرد زیادی دارد.
این کارشناسان با انجام آزمایشات فراگیر و گسترده روی جمعیت‌های مختلف انسانی ثابت کرده‌اند که هیچ رابطه‌ای بین مصرف ساخارین و خطر بروز سرطان وجود ندارد.
طبق اعلام شورای کنترل کالری آمریکا، بیش از 30 مطالعه مختلف روی انسانها تایید می‌کند که مقدار توصیه شده و استاندارد ساخارین برای انسان بی خطر است.

شکر قهوه ای چیست؟

شکر قهوه ایشکر از جمله تولیدات استراتژیک مطرح جهانی و از محصولاتی است که طیف وسیعی از مصرف کنندگان مختلف شامل مصارف خانگی، صنایع غذائی، صنایع داروسازی و غیره را در بر می گیرد که هر کدام نیازمند محصولی با استانداردهای ویژه خود هستند.


 تاریخچه شکر قهوه ای در ایران و جهان
تاریخچه شكر قهوه ای تصفیه نشده به اواخر قرن 18 برمی گردد. در آن زمان كه تولید و مصرف شكر سفید شروع شده بود مردم اروپا و برخی از كشورهای آسیائی به خصوص ایران، شكر ناخالص تولید شده را كه اغلب رنگی تیره داشت به عنوان درمان برخی از بیماری ها مصرف می نمودند. بعدها دانشمندان با آنالیز این ماده دریافتند نه تنها چنین ماده ای اثر طبی ندارد بلكه با وجود برخی از میكروارگانیزم های مضر درآن غیر قابل مصرف است و باید تصفیه و استفاده گردد. در این راستا در سال 1900 میلادی یكی از بهترین كتب مربوط به مواد غذائی نوشته شده كه در آن چگونگی خصوصیات شکر قهوه ای (Brown sugar) توضیح داده شده است.

خواص سرکه انگور

سرکه

* سرکه به غذا طعم خاصی می‌دهد و اشتها را تحریک می‌کند.

* در تحقیقات نشان داده شده است که مصرف روزانه 20 میلی لیتر سرکه (معادل 2 قاشق غذاخوری) هم به تنهایی و هم به صورت مخلوط با غذاها موجب کاهش اندیس گلیسمی مواد غذایی کربوهیدرات دار می شود. این اثر هم در افراد دیابتی و هم افراد غیر دیابتی دیده می شود. کاهش اندیس گلیسمی موجب می شود تا افزایش قند در بدن به آهستگی انجام شود.
* سرکه، هضم گوشت را آسان می‌کند.
* اگر خاکستر گرم را در سرکه بخیسانند و بر روی ورم غدد متورم قرار دهند، آن را درمان می‌کند.
* اگر سرکه و گلاب را به مقدار مساوی مخلوط نموده و بجوشانند و سپس یک قطعه پارچه را با این محلول خیس نموده بر روی سر بیمار قرار دهند، سردردهای ناشی از کبد و صفرا را معالجه می‌کند.

خواص آبغوره

غورهغوره که میوه ی سبز رنگ نارس انگور است دارای طعم ترش می باشد. غوره دارای اسیدهای آلی مانند: اسید مالیک، اسید فرمیک، اسید سوکسینیک(Succinique Acid)، اسید اگزالیک، اسید گلوکولیک(Glucolique Acid) و قند می باشد.
* غوره برای افراد مبتلا به چربی خون بسیار مفید بوده و ضد عفونی کننده بدن نیز هست. هم چنین اگر با سالاد میل شود، برای لاغر کردن سودمند است.
* غرغره کردن با آبغوره در درمان ورم مخاط دهان و حلق و نرمی لثه ها موثر است.
* آب غوره برای درمان چاقی مفرط مفید است.
* بیماری "اسکوربوت" که به علت کمبود ویتامین C در بدن به وجود می آید، با آب غوره درمان می شود.
* آب غوره چون دارای تارتارات پتاسیم است، برای درمان سیاتیک و رماتیسم حاد بسیار مفید است.
* در دفع زردی موثر است. لذا باید 1 تا 2 قاشق غذاخوری آبغوره را بعد از هر غذا میل نمایند.

خواص غوره و تهیه چاشنی هایی با آن


غوره میوه نارس انگور  است كه دارای طعم ترشی می باشد . غوره دارای اسیدهای آلی مانند اسید مالیک ، اسید فرمیک ، اسید سوكسینیک ، اسید اگزالیک ، اسید گلوكولیک و قند می باشد .
غوره برای افراد مبتلا به چربی خون بسیار مفید بوده و ضد عفونی كننده بدن نیز هست . همچنین اگر با سالاد میل شود ، برای لاغر كردن سودمند است .
هرگز غوره را با معده خالی نخورید ، چون روی معده اثر سوء می گذارد. همچنین خانم های باردار  از خوردن زیاد غوره خودداری كنند ،‌ چون غوره ادرارآور است و ممکن است موجب سقط جنین شود .

خواص درمانی غوره :

غوره از نظر طب قدیم ایران سرد و قابض است .
1- در درمان ورم مخاط دهان و نرمی لثه ها موثر است .

جودوسر(یولاف)


img/daneshnameh_up/b/ba/hordeum1.JPGجو دوسر یا یولاف  از قدیم‌الایام توسط مردم ژرمن و اسلاو کشت می‌شده است. گیاهی است یکساله که ارتفاع آن تا یک متر می‌رسد میوه آن خوشه‌ای و دراز و دارای غلافی دو سر می‌باشد. جو دو سر دو نوع می‌باشد که به نام بهاره و پاییزه نامیده می‌شود این گیاه علوفه خوبی برای حیوانات مخصوصا اسب است.

ترکیبات شیمیایی

جو دو سر دارای حدود 7 درصد مواد چرب ، 14درصد مواد ازته و 60 درصد مواد نشاسته‌ای می‌باشد. به علاوه ارسنیک ، اسید اگزالیک و ید نیز در آن وجود دارد.

عصاره مالت جو


عصاره مالت جو به دو شکل پودری و مایع وجود دارد و بدون نسخه پزشک هم فروخته می شود.

عصاره مالت جو چیست؟

این عصاره از جوانه های جو بدست می آید که دارای مقدار زیادی فیبر محلول است و باعث افزایش حجم مدفوع می شود. باکتری های مفیدی که در روده بزرگ انسان زندگی می کنند، این فیبر  را به عنوان غذا مصرف می کنند و باعث تولید گاز و گاهی نفخ می شوند.

عصاره مالت جو برای چه منظوری استفاده می شود؟

عصاره مالت جو باعث افزایش حجم مدفوع و تنظیم عملکرد روده می شود. همچنین باعث حرکت روده به مدت 12 تا 72 ساعت می گردد. افرادی که دچار یبوست هستند ، می توانند بجای مصرف گهگاه داروهای مسهل قوی، بطور منظم و همیشگی قرص مالت جو را مصرف کنند.

آب درمانی

آب درمانی درگذشته توسط ایرانیان باستان یونانیها و مصری ها با توجه به خواص بی نظیر آب مورد استفاده قرار می گرفته است.شاید آسان ترین و راحت ترین وسیله ای که ورزشکاران ومردم برای رفع خستگی .کسالت و بدست آوردن آرامش و راحتی از آن استفاده میکنند آب باشد.
گرفتن دوش آب گرم پس از ورزش و مسابقه یا پس از انجام کارهای سنگین روزانه تقریبا یک امر طبیعی و عادی است که تمام بازیکنان و افراد آگاهانه یا بدون اگاهی از آن استفاده میکنند.
آب درمانی یک روش عامه پسند است و به خلاف اکثر روشهای دیگر رفع خستگی عضلانی با رضایت و خوشنودی ورزشکاران توام می شود

ماست و عملكرد دستگاه گوارش


نوشته  : دكتر محمدرضا وفا متخصص تغذیه و رژیم درمانی، استادیار دانشگاه علوم پزشكی ایران 
تركیب میكروبی دستگاه گوارش انسان و میكروب های وارد شده از طریق غذا به دستگاه گوارش می توانند اثرات مفید یا مضری بر سلا مت داشته باشند. شواهد فراوانی نشان می دهند كه برخی از گونه های باكتری كه برای تخمیر فراورده های لبنی مانند ماست استفاده می شوند و تعدادی از انواع خاص و مفید میكروب های دستگاه گوارش، اثرات قدرتمند ضد بیماری زایی و ضد التهابی دارند. این میكروارگانیزم ها باعث ارتقاء مقاومت نسبت به افزایش بار میكروبی، انواع میكروب های بیماری زا در روده می شوند كه خود می توانند به عنوان درمان و پیشگیری در برابر بروز بیماری های ناشی از رشد و تكثیر این میكروب های بیماری‌زا باشند.

كنجد سنبل جاودانگي

نوشته : ریم سالک زمانی، كارشناس ارشد علوم تغذیه اداره كل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان آذربایجان شرقی 
تاریخچه

كنجد در زمان های ماقبل تاریخ در تمامی مناطق گرمسیر وجود داشته است. تصور براین است كه خاستگاه اصلی كنجد هندوستان بوده و از آ‌ن جا به سراسر خاورمیانه، آ‌فریقا و آ‌سیا برده شده است. در تمامی افسانه های قدیمی هندوستان به نوعی، از كنجد یاد شده و در بیشتر این افسانه ها، به عنوان سمبل جاودانگی معرفی شده است. كنجد از جمله ی اولین محصولا تی بود كه برای روغن كشی به كاربرده شد. تصویری كه بر روی یكی از مقبره های مصریان باستان حک شده است، نانوایی را هنگام افزودن كنجد به خمیر نشان می دهد. این تصویر گویای كاربرد قدمت دار كنجد، به عنوان چاشنی در غذاها می باشد.
كنجد در اواخر قرن ۱۷ در ایالا ت متحده كشت شده است. در حال حاضر هندوستان، چین و مكزیک از بزرگترین تولیدكنندگان تجاری كنجد به شمار می آ‌یند. 

غذاهای ارگانیک


نوشته  : دكتر رزا زاوشی، دكتر مصطفی نوروزی متخصصین تغذیه و رژیم درمانی از دانشگاه گلاسگوی انگلستان
تعریف غذاهای ارگانیک
غذاهای ارگانیک عبارتند از  غذاهای حیوانی و گیاهی كه در تولید آ‌ن از سیستم های طبیعی استفاده شده و اصلا ح ژنتیک و مواد شیمیایی شامل حشره كش، قارچ و آ‌فت و علف كش ها به كار نرفته باشد. طرفداری از محیط زیست و آ‌غشته نكردن مواد غذایی با مواد شیمیایی و تهیه غذای پاک از اهداف مهم در تولید غذای ارگانیک است یعنی به هم نزدن قوانین طبیعت و چرخه ی حیاتی مثل چرخه آ‌ب، چرخه كربن و دنیایی عاری از سم.

ظروف چینی آمیزه‌ای از زیبایی و سلامت


نوشته  : محمد حضوری دانشجوی دکترای تغذیه 
ظروف چینی به فرآ‌ورده‌هایی از صنعت سرامیك اطلاق می‌شود كه به منظور صرف و یا سرو غذا مورد استفاده قرار می‌گیرند. این فرآ‌ورده‌ها به گروه‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. این گروه‌بندی بر اساس فرآ‌یند تولید آ‌نها شامل فرآ‌یند حرارتی، دمای پخت، درصد جذب آ‌ب و شفافیت یا نورگذری آ‌نها صورت می‌گیرد.
نخستین بار در سال ۱۳۵۳ در كشور، استاندارد ظروف چینی غذاخوری (خانگی) تهیه شد و با تجدیدنظرهای اعمال شده در سال‌های بعدی تكمیل شد.
لازم به ذكر است این فرآ‌ورده‌ها در طی فرآ‌یند تولید دو مرحله پخت را سپری می‌كنند.
در مرحله‌ی اول قالب تهیه شده از خاك چینی پخته می‌شود. سپس قالب‌های پخته، با لعابی مخصوص پوشانده شده و درون كوره‌ها مرحله‌ی دوم پخت را طی می‌كنند. در هر دو مرحله پخت به طور معمول دمای بیش از ۱۰۰۰ درجه به كار می‌رود.

شبه ویتامین ها: تبلیغات یا واقعیات


نوشته  : دكتر رضا امانی دانشیار و مدیر گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشكی جندی شاپور اهواز مهشید نقاش پور دانشجو 
كولین
كولین یک تركیب چهار جزئی است كه به طور وسیعی در غذاها وجود دارد.كولین منبع اصلی گروه‌های متیل در رژیم است و به طور مستقیم سنتز نوروترانسمیتر های كولینرژیک را تحت تاثیر قرار می دهد. بیشتر كولین در بدن در فسفولیپید هایی مانند فسفاتیدیل كولین(لسیتین) و اسفنگومیلین یافت می شود.
فسفاتیدیل كولین به عنوان فسفولیپید غالب (بیش از ۵۰ درصد) در بیشتر غشای سلول های پستانداران است. كولین با نسبت كمتر در متابولیت ها یی همچون فاكتور فعال كننده پلا كتی، استیل كولین و ... نیز یافت می شود.

كنسرو كردن


نوشته  : مهندس مسیح انصاری دزفولی كارشناس ارشد مهندسی صنایع غذایی 
آ‌یا سیاه شدن درب ظروف كنسرو نشان فساد آ‌ن است؟
سیاه شدن، ناشی از واكنش شیمیایی میان مواد غذایی و درب قوطی كنسرو است كه در این حالت خطری برای مصرف كننده ندارد. البته احتمال خروج عطر و طعم آ‌ن وجود دارد. یادآ‌وری می شود این حالت بیشتر در مواد غذایی اسیدی كنسرو شده اتفاق می افتد.
 گاهی اوقات درب قوطی كنسروهای چغندر قند (لبو)، سیاه می باشد لیكن بو و گاز غیرعادی در كنسرو مشاهده نمی شود،  آ‌یا می توان آ‌ن را مصرف كرد؟
این حالت ناشی از وجود و رشد باكتری های فروفیلیک است كه معمولا  در دمای ۰۰۱ درجه فارنهایت (۸۳ درجه سانتی گراد) بهترین رشد را دارند كه علت آ‌ن وجود آ‌هن می باشد. این آ‌هن می تواند ناشی از آ‌ب مصرفی جهت فرآ‌یند كنسرو و یا وجود آ‌هن در قوطی كنسرو باشد و یا ظروف فلزی حاوی آ‌هن كه به مدت طولا نی انبار شده اند. لذا توصیه می شود از مصرف چنین كنسروهایی به دلیل وجود واكنش میكروبی استفاده نشود.

نوشابه، تهدیدكننده سلامت


نوشته  : مهندس سیدجمال عزیزی كارشناس ارشد كشاورزی 
نوشابه یكی از پرمصرف‌ترین نوشیدنی‌های كشور است كه امروزه با طعم‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوشابه‌ها، جزو نوشیدنی‌های كافئین‌دار و شیرینی هستند كه با استفاده از دی‌اكسیدكربن، گازدار شده‌اند و شیرین‌كننده‌هایی كه در این نوشابه‌ها استفاده می‌شود به نسبت نوع محصول و كاربرد آ‌ن متفاوت است. در فرآ‌یند تولید نوشابه‌ها، وقتی دی‌اكسیدكربن را در آ‌ب حل می‌كنند، اسید كربنیك در آ‌ن به وجود می‌آ‌ید كه واكنش‌های شیمیایی شدیدی ایجاد می‌كنند. همچنین بسیاری از این نوشابه‌ها مقادیر زیادی اسیدفسفریك و اسید سیتریك دارند كه شدت اسیدی بودن نوشابه را افزایش می‌دهد.
براساس آ‌مارهای موجود وزارت بهداشت، درمان و آ‌موزش پزشكی، مصرف نوشابه در ایران طی پنج سال گذشته ۱۵ درصد رشد داشته و میانگین مصرف سرانه نوشابه در ایران چهار برابر میانگین جهانی (۱۰ تا ۱۲ لیتر) است. مطالعات نشان داده كودكانی كه از سن كم شروع به مصرف نوشابه می‌كنند، چنان به كافئین آ‌ن وابسته می‌شوند كه در بزرگسالی به شكلی ناخواسته یك نوشابه خور حرفه‌ای خواهند شد.

شیرین كننده ها در دنیای امروز


نوشته : زهرا عباسی كارشناس مهندسی كشاورزی–علوم و صنایع غذایی 
شیرین كننده ها در چهار گروه اصلی طبیعی، مصنوعی، تصفیه شده و الكل های قندی طبقه بندی می شوند. شیرین كننده های طبیعی از سالم ترین منابع قندی هستند كه تاریخچه مصرف طولا نی دارند. با تولد صنعت قند و تولید انواع تصفیه شده شیرین كننده ها مصرف این مواد افزایش یافت ولی گسترش بیماری های قلبی و عروقی چاقی، دیابت و سایر اختلا لا ت متابولیكی كه به سبب ایجاد تغییرات گریز ناپذیر در شیوه زندگی انسان ها بروز یافته اند، موجب شد تا بشر به جایگزینی مواد شیرین كننده مصنوعی روی بیاورد. این مواد انرژی زیادی تولید نمی كنند و برخی از آ‌نها بدون آ‌نكه وارد روند سوخت وساز بدن شوند دفع می گردند. تولید این مواد امكان تهیه نوشابه ها، شكلا ت ها و مرباهای رژیمی را برای مصرف بیماران دیابتی و افراد چاق فراهم آ‌ورده ولی در بحث مصرف این مواد مسئله خطرات احتمالی آ‌نها در سلا متی انسان نیز مورد توجه بوده است. این مواد باید پس از تایید و تصویب كاربرد در مواد غذایی به عنوان افزودنی در صنایع غذایی استفاده شوند.

نگرانی را به سفره خود راه ندهید


نوشته  : دكتر نسرین عاقلی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی گیلان 
رابطه ی بین استرس، اضطراب و نگرانی با ازدیاد فشار خون از دیرباز شناخته شده است. دیده شده است كه در مقابله با بلا یای طبیعی و در مقابله با شرایط سخت زندگی فشار خون افزایش یافته است. ماشینی شدن زندگی و سست شدن كانون های خانوادگی سنتی و فشارهای اقتصادی شخص را آ‌سیب´ پذیر كرده و فشارخون او را بالا  می برد.
مهم ترین عوامل بالا برنده ی فشار خون علا وه بر نمک، نورو– آ‌ندوكرین ها هستند كه به تاثیرات ناشی از شرایط نامناسب محیط اجتماعی در انسان جواب مثبت می دهند، تحریكات روانی حاصل از بالا  رفتن جواب دفاعی بدن )حژذررژحز ححذحححح(، اشتها را برای دریافت نمک بیشتر می كنند. به همین جهت میزان استرس در افراد یک اجتماع با میزان مصرف نمک در آ‌ن اجتماع ارتباط مستقیم دارد. دانشمندان به این نتیجه رسیده اند كه در بالا  رفتن فشار خون، نمک به طور مستقیم موثر نیست، بلكه تحریكات روانی  اجتماعی است كه موجب تمایل بیشتر به خوردن نمک می شود.
چنانچه استرس كوتاه مدت باشد، متابولیسم هورمون ها كمتر تحت  تاثیر قرار خواهند گرفت و آ‌ثار آ‌ن قابل برگشت است ولی اگر طولا نی باشد، آ‌ثار مخرب آ‌ن غیرقابل ترمیم است. اثرات استرس می تواند احساسی، روانی یا فیزیولوژیكی (بالا  رفتن فشار خون، اختلا لا ت گوارشی، عوارض پوستی و سردرد) باشد كه در تمام این حالا ت احتیاجات تغذیه ای بدن تحت تاثیر قرار می گیرد.

چرا افراد مختلف، انتخاب‌های غذایی متفاوت دارند؟


نوشته  : نازلی سیدخوئی دانشجوی كارشناسی ارشد علوم بهداشتی در تغذیه، دانشگاه علوم پزشكی تهران 
- سالمندی :
كاهش حس بویایی و چشایی، دو معضلی است كه در دوران سالمندی وجود دارد و سبب كاهش كیفیت زندگی در افراد مسن می‌شود. اگرچه كاهش جزئی در عملكرد حس بویایی یا چشایی از میانسالی آ‌غاز می‌شود ولی تحلیل عمده این حواس از دهه ششم زندگی شروع می‌شود. گزارش شده است كه تشخیص بو‌ها در افراد سالمند، ۲ تا ۱۵ برابر مشكل تر است و درصورت تشخیص، بسیار ضعیف‌تر از افراد جوان حس می‌شوند. حس چشایی با گذشت سن كمتر از حس بویایی تحلیل می‌رود و جالب است كه همه مزه‌ها هم به یک میزان تحت تاثیر قرار نمی گیرند به عنوان نمونه، تحلیل حس تلخی نسبت به حس شیرینی، بیشتر است.
با این وجود، حتی تحلیل جزئی در عملكرد حس بویایی و چشایی نیز می‌تواند روی درک مزه نوشیدنی‌ها و غذاها تاثیر داشته باشد. در یک مطالعه، فقط ۴۵ درصد افراد میانسال و سالمند شركت كننده، توانستند تفاوت غلظت نمک در سوپ گوجه فرنگی و یا آ‌ویشن در سوپ هویج را تشخیص دهند ولی ۹۵‑۸۸ درصد افراد جوان قادر به تشخیص این تفاوت‌ها بودند.
كاهش اشتها می‌تواند عامل خطر برای كاهش وزن، وضعیت تغذیه نامناسب و سایر عوارض در افراد سالمند باشد. 

چه باید خورد؟ چگونه باید خورد؟


نوشته  : دكتر سید ضیاء الدین مظهری متخصص تغذیه و رژیم درمانی از دانشگاه آ‌لمان دانشیار دانشگاه علوم پزشكی ایران
اجازه می خواهم  توجه شما خوانندگان گرانقدر را یک بار دیگر به اهمیت و نقش انكارناپذیر و سرنوشت ساز غذا و تغذیه جلب كرده و خاطرنشان سازم كه در هر برهه ای از زندگانی اعم از دوره رویانی و جنینی و یا از ایام نوزادی تا سالمندی، تامین متناسب و متعادل و متنوع نیازهای انرژی، پروتئین، مواد معدنی، ویتامین ها و... هر فردی از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و عدم توجه به این موضوع چه بسا عوارض زیان باری را در روند رشد و نمو، ترمیم و بازسازی و مقاومت در قبال عوامل بیماری زا در حال و آ‌ینده موجب شود و كاهش نیروی كار و قدرت یادگیری را زمینه سازی كند. پس در انتخاب گروه های غذایی و تهیه خورد و خوراک روزمره، ضمن توجه به رفع گرسنگی های ظاهری و لذت جویی از تناول غذاهای خوش رنگ و بوی اشتهابرانگیز، در نظر گرفتن اثرات مساعد و یا نامساعد تركیبات دریافتی از طریق جیره های غذایی روزمره نیز توجه كافی لا زم دارد.

گياه خواري در سالمندان


نوشته  : دكتر احمدرضا درستی مطلق متخصص تغذیه و رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی كشور 
گیاه خواری كه در زبان انگلیسیذژخذچخزچژحخحس خوانده می شود، تنها به نوع خاصی از رژیم غذایی گفته نمی شود، بلكه شیوه خاصی از زندگی است كه پیروی از آ‌‌ن در كشورهای توسعه یافته و حتی كشورهای در حال توسعه از جمله ایران در حال افزایش است. اگرچه در دهه  های ۱۹۴۰ و ۱۹۵۰ میلا دی، اجتناب از مصرف گوشت، بیشتر جنبه مذهبی داشت، اما از دهه ۱۹۸۰ گروه هایی از مردم به منظور ارتقاء سطح سلا متی خود پیروی از این رژیم را آ‌‌غاز كردند. واژه ی گیاه خوار یا ذچخزچژحخحس اولین بار در سال ۱۸۴۷ به وسیله انجمن گیاه خواران انگلستان به كار رفت; اما گیاه خواری حداقل ۶۰۰ سال قبل از میلا د حضرت مسیح نیز وجود داشت. با وجود این، تا اوایل قرن بیستم این عقیده به عنوان یک ایده قابل قبول برای ارتقاء سلا مت پذیرفته نشده بود.

گیاه خواری و مادران باردار و شیرده


نوشته  : برليانت بزرگمهر محقق و مشاور تغذيه و رژيم درماني 
چنانچه به مفهوم واژه گیاه خواری توجه كنیم درمی یابیم كه منظور از گیاه خواری استفاده از مواد خوراكی گیاهی در برنامه غذائی روزانه فرد است. محصولا ت گیاهی كه شامل انواع سبزی ها، میوه ها، غلا ت، حبوبات و مغزها هستند از مواد غذائی مفیدی محسوب می شوند كه می توانند قسمت عمده ای از نیازهای تغذیه ای انسان را برآ‌‌ورده كنند و چنانچه به مقادیر لا زم و كافی در برنامه غذائی روزانه شخصی وجود داشته باشند به حفظ سلا مت فرد كمک زیادی خواهند كرد.مواد غذائی گیاهی سرشار از ویتامین ها و املاح می‌باشند اما چنانچه گیاه خواری را به معنای استفاده مطلق از مواد گیاهی تصور كنیم، موضوع ابعاد دیگری خواهد یافت.
بعضی از افراد از رژیم گیاه خواری مطلق استفاده می كنند، به این ترتیب كه غذای روزانه آ‌‌نها را صرفا مواد گیاهی تشكیل می دهد و از هیچ نوع ماده حیوانی استفاده نمی كنند. در این مقوله به بحث درباره رژیم گیاه خواری در مادران باردار و شیرده و تاثیر آ‌‌ن بر جنین، كودک شیرخوار و مادر پرداخته خواهد شد.همان‌گونه كه اشاره شد استفاده از مواد گیاهی در برنامه غذایی روزانه، بخصوص برای مادران باردار و شیرده بسیار مفید است و در حفظ سلا مت جنین، كودک شیرخوار و مادر تاثیر به‌سزایی دارد. ولی منحصر شدن الگوی غذایی به محصولا ت گیاهی و عدم استفاده از مواد حیوانی می تواند در جذب، متابولیسم و كاربرد برخی از مواد مغذی در بدن اختلا ل ایجاد كرده و در نتیجه منجر به كمبود این مواد در انسان بشود، در این ارتباط می توان پروتئین، برخی از انواع چربی، املا حی مانند كلسیم، آ‌‌هن، روی و نیز ویتامین ۱۲ا را نام برد.

گیاه خواری در ورزشكاران


نوشته  : دكتر محمد حضوری استادیار دانشگاه علوم پزشکی قم 
امروزه برنامه غذایی گیاه خواری به صورت یک الگوی غذایی در حال گسترش می باشد. این روند روبه گسترش پیروی از این برنامه غذایی، موجب جلب نظر محققین گردیده و تحقیقات به بررسی اثرات كوتاه مدت و بلندمدت پیروی از گیاه‌خواری بر سلا مت افراد جامعه در گروه های مختلف پرداخته اند.
نگرانی های عمده در بین گیاه خواران، عدم تامین نیاز آ‌نان به مواد مغذی مختلف است كه این امر در افرادی كه نیاز به مواد مغذی بیشتری دارند، نظیر كودكان و نوجوانان تامل برانگیز است. در حالی كه در بین اقشار مختلف جامعه باور های مذهبی و فرهنگی اصلی ترین دلیل پیروی از این برنامه غذایی است، در بین ورزشكاران علا وه بر این موارد، تناسب اندام و افزایش دریافت كربوهیدرات از جمله مواردی است كه موجب جلب آ‌نان برای پیروی از برنامه غذایی گیاه خواری می باشد. در تحقیقی كه بر روی ۹۰۰۰ دونده آ‌مریكایی صورت گرفت، نتایج نشانگر آ‌ن بود كه ۸ درصد زنان و ۳ درصد مردان از رژیم گیاه خواری پیروی می كنند. در یک بررسی دیگر بر روی ۲۰۹ زن كه به صورت تفریحی به ورزش می پرداختند مشخص شد كه ۳۷ درصد از آ‌نان در برنامه غذایی خویش گوشت قرمز مصرف نمی كردند.

گیاهخواری در كودكان و نوجوانان

نوشته  : منيره دادخواه كارشناس ارشد تغذيه و رژيم درماني انستيتو تحقيقات تغذيه و صنايع غذايي كشور 
گیاه خواری نوعی شیوه غذایی است كه در آ‌‌‌ن معمولا وعده های غذایی روزانه بر پایه مواد غذایی با منشاء گیاهی تنظیم شده و خوردن منابع حیوانی اعم از گوشت و فرآ‌‌‌ورده های گوشتی ممنوع می  باشد. امروزه تعداد كسانی كه به علل گوناگون از رژیم های گیاهی پیروی می  كنند، رو به افزایش است.  اغلب پیروی از رژیم های گیاه خواری به دلا یل متفاوتی مانند مسائل اخلا قی، باورهای اعتقادی، شرایط محیطی، تامین سلا مت و نوع فرهنگ صورت می  گیرد. گاهی در برخی جوامع مردم به طور كامل یا نسبی به دلیل فقر و عدم دسترسی به منابع غذایی حیوانی كه اغلب گران قیمت نیز هستند به ناچار گیاه خوار می  شوند، حال آ‌‌‌ن كه در كشور های پیشرفته تر گیاه خواری نوعی انتخاب می  باشد. رژیم های گیاه خواری به چند گروه طبقه بندی می  شوند كه به اختصار عبارتند از:
— رژیم هایی كه در آ‌‌‌ن ها از هیچ نوع منابع غذایی حیوانی استفاده نمی شود .

گیاه خواری از رویا تا واقعیت

نوشته  : دكتر سید ضیاء الدین مظهری متخصص تغذیه و رژیم درمانی از دانشگاه آلمان دانشیار دانشگاه علوم پزشكی 
فیثاغورث ریاضی دان و فیلسوف مشهور یونانی از جمله بنیان گذاران روش گیاه خواری عهد عتیق (۵۷۰-۵۰۰ سال قبل از میلا د مسیح) برشمرده می شود و اصولا  گرایش به میل كردن محصولا ت گیاهی از دیرباز مورد توجه و استقبال گروهی از باورمندان اعتقادات و مذاهب گوناگون و پویندگان راه طریقت و جویندگان طول عمر با سلا متی قرار داشته است. شیوع و گسترش چنین روش تغذیه ای، علا وه بر جنبه های اعتقادی و مذهبی، تحت تاثیر شرایط اكولوژی  سیاسی و اقتصادی دستیابی به بهداشت و سلا متی جسم و روح و اعتقاد به تاثیر گیاه خواری در سم زدایی و جرم گیری از اعضا و جوارح، در ادواری اوج گرفته و پس از گسترش آ‌‌ن، به تدریج كاسته می شود.

غذا خوردن در رستوران زیر ذره بين تغذيه

نوشته  : منیره نوری فرد 
در رستوران ها، بخصوص رستوران های مخصوص فست فود غذا خوردن سبب چاقی ما می شود، اگر تصمیم به كاهش وزن داریم و از طرفی مایل هستیم كه گاهی به رستوران رفته و غذا میل كنیم باید این تدابیر را دنبال كنیم: 

۱– عدم مصرف نوشابه و یا نوشیدن نوشابه های كم كالری و یا بدون كالری
آسان ترین راه برای كم كردن كالری، خودداری از نوشیدن نوشابه های حاوی قند است. میزان كالری موجود در یک قوطی نوشابه می تواند با كالری موجود در یک همبرگر برابری كند. خوردن این نوشابه های سرشار از شكر را كنار گذاشته و به جای آن آب یا دوغ یا نوشابه های بدون شكر بنوشید تا از اضافه وزن خود تا حدودی جلوگیری نمایید!

فست‌ فودي ‌كه مضر نيست

جام جم آنلاين: نمي‌دانم اين از فوايد زندگي دنياي مدرن است يا معايب آن! اين كه هر كاري بايد به سريع‌ترين شكل ممكن انجام شود! از حركت‌كردن و كاركردن گرفته تا آماده كردن غذا.

البته منظورمان از سريع آماده كردن غذا، سريع خوردن آن در يك چشم بر هم زدن نيست چرا كه سريع غذا خوردن آثار سوءبهداشتي فراواني به همراه خواهد داشت.
منظورمان در اختيار داشتن غذايي است مقوي با در اختيار داشتن پروتئين و ويتامين‌هاي لازم براي بدن كه بتوان آن را در كوتاه‌ترين زمان ممكن طبخ و نوش‌جان كرد.
به همين دليل است كه هر روز توجه ما به سمت غذاهايي كه سريع آماده مي‌شوند و البته براي صرف آنها نياز به فراهم كردن مقدمات زيادي نيست، بيشتر مي‌شود؛ غذاهايي كه فست فود نام دارند و ظرف مدت كوتاهي آماده مي‌شوند.
اما گرايش به غذاهاي فست فودي، مخصوصا از جانب نوجوانان و همچنين اثرات سوءمصرف بيش از حد آن، طي سال‌هاي اخير باعث بروز نگراني‌هايي نزد خانواده‌ها شده است.
به همين دليل شركت‌هاي فعال در عرصه مواد غذايي به فكر توليد غذاهاي فست فودي افتادند كه ضرري براي بدن نداشته باشد و در عين حال ارزش‌هاي غذايي فراواني هم داشته باشد.

غذاهایی كه واجب‌تراز نان شب هستند


برای همه زنان دنیا چه شاغل و چه غیرشاغل، چه جوان و چه مسن، مصرف موادغذایی مغذی كه آهن، كلسیم، منیزیم، ویتامین k، فولیت، ویتامین D، امگا 3دارد، بسیار ضروری است. مهم‌ترین مواد غذایی كه این ویتامین‌ها و املاح را دارد، شامل: براكلی، پیاز، سبزیجات برگدار، لوبیاها و سالمون است.

براكلی


براكلی، در میان همه مواد غذایی بی‌نظیرترین است چرا كه از شما در برابر سرطان نیز محافظت می‌كند. موادمغذی گیاهی بسیار قدرتمندی دارد كه نه تنها مواد سرطان‌زا را خنثی می‌كند.

برای كاهش تهوع دوران بارداری بستنی یخی بخورید



خانم های باردار در دوران بارداری از همیشه گرسنه تر می شوند. اما حالت تهوع، سو هضم و ضرورت كنترل مصرف كالری، تغذیه مادر و جنین را دچار مشكل می كند. پژوهشگران دستورات غذایی را پیشنهاد داده اند كه به خانم های باردار كمك می كند تا بر چالشهای هر 3 ماه از دوران بارداری غلبه كنند.

در ابتدای بارداری یعنی 3 ماهه اول، تفاوت زیادی در رژیم سلامتی خانم های باردار وجود ندارد. در این مرحله از بارداری خانم های باردار نیاز به تغذیه بیشتر ندارند. مشكلاتی كه در 3 ماه اول بارداری به سراغ خانم ها می آید، خستگی زیاد و حالت تهوع است كه تقریباً خوردن هر چیزی را با مشكل روبرو می كند.

مشکلات تغذیه در نوزادان را جدی بگیرید


اکثر شیرخوارگان طی سال اول زندگی دچار اختلالات تغذیه ای می شوند و در صورت شناسایی و مداخله به موقع نارسایی رشد پیدا نمی کنند.

متین السادات نصری مدرس دانشگاه در گفتگو باخبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: اختلال تغذیه ای شیرخوارگان باید از مشکلات ساختمانی دستگاه گوارش شیرخوارگان تفکیک شود در مورادی که اختلالات تغذیه ای در سنین بالاتر شروع شود بر رشد و نمو کودک تاثیر می گذارد.
نصری افزود: بسیاری از شیرخوارگان که طی سال اول زندگی به طور مداوم از خوردن غذا امتناع می کنند در دوران کودکی دچار برخی مشکلات تغذیه ای می شوند.
وی در  ادامه گفت: اختلالات تغذیه ای گاهی از مشکلات تعاملی بین مادر و شیرخوار در حین تغذیه ناشی می شود که شناسایی این عوامل می تواند این اختلال را برطرف کند.
وی در پایان خاطر نشان کرد: برای بهبود این اختلال باید محیط روانی- اجتماعی کودک مورد توجه قرار گیرد مراقب محبت آمیز بیشتر از سوی مادر یا مراقبین می تواند به بهبود این اختلال کمک کند.

خواب‌آلودگي، ميل به هله‌هوله خوري را افزايش مي‌دهد

154-3.jpg
در يك بررسي جديد معلوم شد افرادي كه خواب كافي ندارند و در طول روز خواب آلوده‌تر هستند، براي خوردن هله‌هوله و خوراكي‌هاي مضر و ناسالم مثل شيريني و چيپس، ولع بيشتري از خود نشان مي‌دهند.
به گزارش سرويس «سلامت» ايسنا، متخصصان در اين مطالعه به بررسي نواحي از مغز انسان پرداختند كه وقتي افراد در جستجوي غذاهاي سالم يا ناسالم هستند، اين نواحي بيش‌ از هر زمان ديگري فعال مي‌شوند. اين متخصصان متوجه شدند وقتي داوطلبان در اين آزمايش خواب‌‌آلوده هستند، اين نواحي مغزي‌شان با مشاهده تصاوير غذاهاي ناسالم و تنقلات، بيشتر فعال مي‌شوند در حالي كه در مواقع خواب‌آلودگي تماشاي تصاويرغذاهاي سالم و مفيد اين قسمت از مغز را چندان تحريك نمي‌كند.

شایع‌ترین باکتریها در مواد غذایی

در صورت تهیه غذا با آب آلوده، غذا می‌تواند به عنوان منبع آلودگی و انتقال بیماری باشد.

وجود سم در کباب‌ها، سالاد‌ها و شیرینی‌های خامه‌ای


مسمومیت غذایی، یک بیماری است که بر اثر خوردن غذاهایی که ارگانیسم‌های مضری هستند بوجود می‌آید. این میکروب‌های مضر می‌توانند شامل; باکتری، انگل و ویروس باشند. مسمومیت‌های غذایی پس از مدت کوتاهی از بین می‌رود اما در برخی موارد و عدم رعایت بهداشت فردی می‌تواند اوج یابد و منجر به مرگ گردد.

تیرنگ نیستانی متخصص تغذیه و رژیم درمانی دانشیار دانشگاه علوم شهید بهشتی در گفتگو با خبرنگار سینا نیوز در خصوص شایع‌ترین مسمومیت‌های غذایی در فصل گرما بیان کرد: «منبع آلودگی مواد غذایی ممکن است اولیه باشد یعنی خود ماده غذایی آلوده باشد و یا علت ثانویه داشته باشد و در معرض آلودگی قرار بگیرد و آلودگی به دلایلی به آن اضافه شده باشد.»