10 میوه برتر که میتوانید سلامتی خود را با آنها تضمین کنید

قصد داریم بهترین میوه‌ها از نظر محتوی آنتی‌اکسیدان را به شما معرفی کنیم.
‌اگر قصد میوه خوردن دارید، بهتر است از بین پرفایده‌ترین میوه‌ها انتخاب کنید تا جسم و فکر بهتری داشته و پرانرژی‌تر شوید.میوه‌ها علاوه بر اینکه بسیار خوشمزه و مغذی هستند، با پایین آوردن احتمال ابتلا به سرماخوردگی، آنفولانزا، بیماری‌های قلبی، سکته و سرطان، به شما کمک می‌کنند احساس بهتر و عمر طولانی‌تری داشته باشید.

سالم‌ترین میوه‌ها با بالاترین محتوی آنتی‌اکسیدان

۱. سیب اگر با پوست خورده شود حاوی پکتین، ۵ گرم فیبر و مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان‌های فلاوونوئید است. فیبر سیب به پایین آوردن کلسترول کمک می‌کند. و فلاوونوئیدهای قدرتمند احتمال بیماری‌های قلبی، سکته و سرطان را کاهش می‌دهد. یک سیب متوسط چیزی درحدود ۸۰ کالری دارد.

۲. زرد‌آلو منبع بسیار خوبی از ویتامین A، C و E، پتاسیم، آهن و کاروتینوئیدها می‌باشد. لیکوپن موجود در زرد‌آلو به محافظت از چشم‌ها و جلوگیری از بیماری قلبی، اکسیداسیون کلسترول LDL و برخی سرطان‌ها -- مخصوصاً سرطان پوست-- کمک می‌کند. و فیبر موجود در زردآلو در برطرف کردن یبوست موثر است. بعلاوه اینکه یک زردآلو فقط ۱۹ کالری در خود دارد.

آیا شیر شما برای تغذیه کودکتان کافی است؟


به گزارش ایرانفودنیوز به نقل از ایسنا ؛ مادران شیرده ممکن است نگران آن باشند که آیا کودک تازه متولد شده شان به اندازه کافی تغذیه شده است یا خیر و این امر به این علت که نمی توانید ببینید کودک چه مقدار شیرخورده دشوار می باشد.

وب سایت سلامت زنان ( womenshealth.gov ) این شاخص‌ها را برای تشخیص آن که کودک شیرخوار شما به میزان کافی شیر خورده اشاره می کند:

- اضافه وزن در هفته اول بعد از تولد ثبات داشته باشد.

- دفع ادرار به طور منظم و آن که رنگ ادرار بسیار کم رنگ یا به رنگ روشن باشد.

- اجابت مزاج به طور منظم باشد.

- بین دوره‌های خواب و هوشیاری (بیداری) تناوب وجود داشته باشد.

- زمانی که تغذیه به پایان رسید، ظاهری شاد و راضی داشته باشد.

- پستان شما پس از شیردهی نرم شده باشد.

شیرموز و ماست موز پروبیوتیکی

طب گیاهی کهن ترین شیوه درمان است که توسط انسان شناخته شده است. استفاده از گیاهان دارویی به عنوان پیشگیری و درمان بیماری ها توجه متخصصان طب را از گذشته به خود معطوف داشته. مواد موثره گیاهان دارویی دو نوع هستند نوع اول مواد حاصل از سوخت و ساز اولیه (اساسا ساکارید) یا مواد مورد نیاز و حیاتی که در همه گیاهان سبز با عمل فتوسنتز به وجود می آیند. نوع دوم مواد حاصل از سوخت و ساز ثانویه که در اثر جذب ازت توسط گیاه تولید می شوند. این تولیدات ظاهرا اغلب برای گیاه بدون فایده هستند ولی برعکس اثرات درمانی آنها قابل توجه است. منظور از این ترکیبات اسانس های روغنی (یا اسانس طبیعی) رزین ها و آلکالوئیدهای مختلف است. عموما این مواد در حالت طبیعی به طور خالص یافت      نمی شوند و به حالت ترکیب با عناصر دیگری همراهند که به صورت مکمل اثرات آنها را تقویت می کنند.

بایدها و نبایدهای نقرس

بایدها و نبایدهای نقرسوقتی اسید اوریک خون افزایش می يابد ،احتمال تشکیل کریستال های اوراتی میان مفاصل بیشتر می شود و خطر بروز نقرس بالا می رود.
اورات در پی خوردن موادغذایی پورین دار بوجود می آید و از طریق ادرار دفع می شود و چون در پی افزایش اسید اوریک خون مشخص است که کلیه ها برای دفع این ترکیب دچار مشکل شده اند بهتر است توصیه های زیر را برای کنترل این مشکل جدی بگیریم.
بایدها :
1-منابع حاوی روی را در برنامه خود داشته باشید به خصوص نان سبوس دار کامل،چرا که روی احتمال حملات نقرسی را به حداقل می رساند.
2-مواد غذایی حاوی اسید فولیک مثل جوانه گندم ،کلم بروکلی برای کاهش تولید اسید اوریک توصیه می شوند .
3-از آنجایی که ویتامین Cبه دفع اسید اوریک از ادرار کمک می کند بهتر است منابع غذایی آن مثل انواع مرکبات ،کلم برگ ،بروکلی ،گوجه فرنگی را بیشتر میل کنید.
4-انواع شیز کم چرب ،تخم مرغ ،کاهو ،گوجه فرنگی محتوای پورین کمتری دارند پس آنها را در برنامه غذایی خود بگنجانید.
5-توجه داشته باشید داشتن وزن ایده ال به کنترل این مشکل کمک می کند،پس بایک رژیم اصولی و زیر نظر یک متخصص وزنتان را کاهش دهید.
6-به منظور کاهش احتمال تشکیل کریستال اوراتی در میان مفاصل در طول روز حتما 2لیتر آب میل نمایید.

بهترین روش استفاده از چای سبز در کاهش وزن

تبلیغات وسیعی درباره خواص درمانی چای سبز در کاهش وزن در جامعه، رسانه ها و اینترنت وجود دارد و شاید با انگیزه کاهش وزن و درمان چاقی خود یکی از این محصولات را سفارش داده و با انگیزه لاغر شدن آن را مصرف کرده و نتیجه مطلوب را دریافت نکرده اید.
حتما تا امروز با تبلیغات وسیعی که درباره خواص درمانی چای سبز در کاهش وزن در جامعه، رسانه ها و اینترنت وجود دارد، روبه رو شده اید و شاید با انگیزه کاهش وزن و درمان چاقی خود یکی از این محصولات را سفارش داده و با انگیزه لاغر شدن آن را مصرف کرده و نتیجه مطلوب را دریافت نکرده اید. اگر شما نیز با اتکا به تبلیغاتی که در این زمینه وجود دارد و با هدف لاغری سریع و آسان سراغ چای سبز رفته اید، باید بدانید سخت در اشتباهید، بنابراین به شما پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید تا با جزئیات بیشتر خواص چای سبز به منظور درمان چاقی، اضافه وزن و پیشگیری از ابتلا به این عارضه آشنا شوید.

● چه زمانی چای سبز بخورید اگر تصمیم دارید با مصرف چای سبز با چاقی و اضافه وزن خداحافظی کنید، باید برای مصرف آن در طول روز برنامه ریزی داشته باشید و از مصرف این نوشیدنی گیاهی بدون برنامه پرهیز کنید.

پرخوري هيجاني

پرخوري هيجانييكي از مشكلاتي كه بسياري از خانمها در طول روز با آن مواجه هستند ، نخستين دقيقه اي است كه ازسر كار به خانه می رسند.اغلب احساس خستگي و شتاب و اضطراب يا احساس فشار دارند.
روش معمول اين است كه فورا چيزي را می بلعند . هر چه را كه دم دست باشد ، بي آنكه نفسي تازه كنند ، بي وقفه می خورند ، آنگاه سرگرم تهيه شام شب می شوند. همين طور كه در حال خرد كردن مواد غذايي هستند آواز كوتاهي كه كاملا فراسوي ذهن هشيار بالغ آنهاست در سرشان نواخته می شود:
دوتا براي كاسه
يكي براي خودم.
يك مشت براي قابلمه
يك انگشت براي خودم.
يك فنجان می ريزم توي ظرف
و اين بازي همين طور ادامه می يابد ، تا اينكه در طول تهيه غذا ، با نوك زدن به اين و آن به اندازه يك وعده كامل غذا می خورند.
هر انساني ، حتي شما ، هيجان هاي نامعقول و مخربي را در كنار ويژگيي هاي شخصيتي دارد، كه دربرهه هاي دشوار به وجود می آيد مانند : جمع شدن قبض هاي پرداخت نشده،آشوب در روابط زناشويي ، انواع استرس هاي شغلي و خانوادگي ، چالش با فرزندان و غيره . شما در افسردگي فرو می رويد يا با استرس از جا در می رويد و عصباني می شويد. ناراضي و تلخكام هستيد ، و با احساس گناه و شرم زندگي می كنيد.

پرخوري عصبي چیست

پرخوري عصبي چیست

پر خوری عصبی یا بولیمیا یکی از بیماری های اختلالی خوردن است .در اين بیماری شخص به طور مكرر مقادير زيادي از غذا را در زماني محدود مصرف مي كند كه قطعا بيشتر از ميزاني است كه اكثر مردم در مدت مشابه و تحت شرايط مشابه مصرف مي كنند.
درضمن فرد احساس كنترلي برقطع خوردن و يا كنترل بر نوع و مقدار غذاي خود ندارد. درضمن در اين دوره هاي پر خوري، فرد از مواد شيرين ، پركالري و نرم مثل كيك يا كلوچه استفاده مي كند.بعضي بيماران بدون توجه به مزه غذا علاقه به غذاهاي پر حجم دارند . غذاها مخفيانه و سريع خورده مي شوند و گاهي خوب جويده نمي شوند.
پرخوري و رفتار جبراني نا متناسب هر دو به طور متوسط حداقل هفته اي دو بار و به مدت 3 ماه روي مي دهد.
بيشتر بيماران مبتلا به پراشتهايي عصبي وزن طبيعي دارند، ولي وزن برخي از آنها ممكن است بالاتر يا پايين تر از حد طبيعي باشد. اين بيماران در مورد اينكه در نظر ديگران چگونه جلوه مي كنند و نيز جذابيت جنسي ، تصوير بدني و ظاهر خود نگران هستند .

مراقبت از کلیه ها به اندازه مراقبت از قلب حیاتی و حائز اهمیت است

پژوهشگران علوم پزشکی می گویند مصرف غذاهای مفید برای حفظ سلامت کلیه ها  می تواند موجب بهبود عملکرد کلیه ها و افزایش طول عمر آنها گردد .
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز،  کلیه ها مواد زاید تجمع یافته در خون را دفع می کنند، میزان مایعات و موادمعدنی بدن را تنظیم می کنند، فشارخون را متعادل می نمایند، میزان کلسیم بدن را متعادل نگه می دارند و محرک تولید گلبول های قرمز هستند. یک رژِم غذایی سالم شامل میوه ها، سبزیجات، ماهی، سیر، غلات و … می تواند سلامت کلیه های شما را بالا برده و عملکرد مطلوب آنها را حفظ نماید.
فردی که با ناراحتی کلیوی دست به گریبان است اغلب زندگی دردناک و سختی دارد. نارسایی کلیوی باعث می شود که بدن نتواند وظیفه روزانه خود را برای تخلیه مواد زائد و سمی به درستی انجام دهد و این وضعیت پیامدهای نامطلوبی بر جای می گذارد.
نارسایی کلیه می تواند روی اعضای مختلف بدن از چشم ها گرفته تا دست ها و پاها تاثیر سوء بگذارد و علاوه بر علائم بیمارگونه و آزاردهنده در صورتی که مزمن شود حتی خطر مرگ را نیز به دنبال دارد. از این رو پزشکان همواره بر ضرورت مراقبت مناسب از کلیه از جمله رعایت تغذیه صحیح برای بهبود سلامت و عملکرد این عضو حیاتی تاکید دارند.
در این مقاله فهرست برخی از مفیدترین مواد غذایی برای سلامت کلیه ها ارائه شده که عبارتند از:

سیب خطر ابتلا به گرفتگی عروق را کاهش می‌دهد


خبرگزاری فارس: سیب خطر ابتلا به گرفتگی عروق را کاهش می‌دهدمحققان آمریکایی بر اساس تحقیقات خود دریافتند که مصرف سیب می‌تواند خطر ابتلا به تصلب الشرایین (آترواسکلروزیس) را کاهش بدهد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس به نقل از خبرگزاری خاورمیانه، محققان آمریکایی گفتند: مصرف تنها یک سیب در روز به کاهش احتمال ابتلا به تصلب الشرایین کمک می‌کند.
رابرت دسیل وسترو تهیه کننده اصلی تحقیقات از دانشگاه اوهایو در آمریکا گفت: این تحقیقات نشان داد که مصرف یک سیب در روز به مدت چهار هفته، 40 درصد میانگین یک ماده در خون را که با بیماری تصلب الشرایین در ارتباط است، کاهش می‌دهد.
این تحقیقات نشان داد: سیب میانگین کلسترول بد خون را کاهش می‌دهد که باعث تصلب الشرایین می‌شود.
دسیل وسترو بر موثر بودن مصرف سیب تاکید کرد و گفت: آنتی اکسیدان موجود در سیب بسیار بهتر از آنتی اکسیدن موجود در دیگر نوشیدنیها و غذاها مثل چای سبز و عصاره گوجه فرنگی از نقطه نظر پایین آوردن میانگین کلسترول بد خون است.
سیب سرشار از آنتی ‌اکسیدان ‌های قوی از جمله فلاونوئید و پلی‌فنول‌ است و بر اساس نتایج مطالعات، تاثیر آنتی ‌اکسیدان 100 گرم سیب برابر با جذب 1500 میلی‌گرم ویتامین C است.

ويتامين‌هاي اقيانوسي

اقيانوس‌ها سرشار از شگفتي هستند. از آنجا كه آنها بخش عمده‌اي از كره زمين را تشكيل مي‌دهند، تاثيرات آنها بر زيست كره قابل ملاحظه است. اين پيكره‌هاي عظيم آبي منشا ناشناخته‌اي دارند كه هنوز بحث در مورد آن بسيار است.
زنجيره حيات در اقيانوس‌ها پيچيده و در عين حال ساده است. شناخت هر يك از رازهاي اقيانوس‌ها دريچه تازه‌اي را به روي بشر خواهد گشود.
دهه 1960 براي اولين بار فرضيه‌هايي مطرح شد، مبني بر آن‌كه فقدان ويتامين‌هاي گروه ب در اكوسيستم‌هاي آبي بر رشد فيتوپلانكتون‌ها تاثيرگذار است.
فيتوپلانكتون‌ها گياهان ذره‌بيني شناور موجود در درياها هستند كه به طور عمده از دياتومه‌ها (جلبك‌هاي ريز با اسكلت سيليسي) تشكيل شده‌اند.
آنها فتوسنتز را مانند گياهان ديگر با استفاده از نور خورشيد كه به داخل دريا نفوذ مي‌كند، انجام مي‌دهند.
فيتوپلانكتون‌ها اساس زنجيره غذايي جانوران دريايي هستند و از اين لحاظ بايد آنها را سرمنشا حيات دريايي قلمداد كرد.

کاهش سكته مغزي با شكلات

جام جم آنلاين: مطالعات پژوهشگران سوئدي نشان مي‌دهد افرادي كه شكلات مي‌خورند، كمتر در معرض خطر سكته مغزي قرار دارند.
تاكنون پژوهش‌هاي زيادي درخصوص خواص درماني شكلات و تاثيرات مثبت آن در فشارخون بيماري‌هاي قلبي انجام شده است. اين بار نوبت بررسي تاثير شكلات بر احتمال سكته مغزي است.
اين پژوهش نشان داده است احتمال ابتلا به سكته مغزي در افرادي كه به طور متوسط شكلات مي‌خورند در مقايسه با كساني كه هيچ شكلاتي نمي‌خورند، كاهش مي‌يابد البته اين بدان معني نيست كه مردم مي‌توانند انتخاب شيوه‌هاي سالم زندگي را براي يك تكه شكلات ناديده بگيرند.
در واقع اين پژوهش فقط به نوعي ارتباط ميان مصرف شكلات و كاهش خطر سكته مغزي اشاره دارد.
بسياري از مطالعات نشان مي‌دهد شكلات تلخ سودمندترين نوع شكلات است. با اين حال تحقيقات جديد در سوئد، كشوري كه در آن شكلات شيري محبوبيت بسياري دارد، صورت گرفته است.

خواص دمنوش‌هاي گياهي


جام جم آنلاين: دمنوش‌ها و جوشانده‌هاي گياهي ميان برخي افراد طرفداراني حتي بيش از چاي سياه و سبز دارد. با اين‌حال، خواص و طرز تهيه چند دمكرده و جوشانده آشنا شويد اما يادتان باشد اگر بيماري خاصي داريد قبل از مصرف با پزشك خود مشورت كنيد و اگر بيمار نيستيد از زياده‌روي و مصرف پياپي آنها حتما خودداري كنيد.
دمكرده گل‌گاوزبان و سنبل‌الطيب: آرامبخش، خواب‌آور، ضد اسپاسم و گرفتگي عضلات، از بين برنده سنگ كليه، افزاينده ادرار، كاهنده فشارخون. دو قاشق غذاخوري گل‌گاوزبان را با يك قاشق سنبل‌الطيب در قوري چيني ريخته، دو ليوان آبجوش به آن بيفزاييد، كمي نبات خرد شده اضافه كرده، بگذاريد نيم‌ساعت دم بكشد تا رنگ آلبالويي بگيرد.
جوشانده به‌ليمو و زيرفون: تب‌بر، ضد ميگرن و سردرد، ضد آسم و سرماخوردگي، رافع اسهال و تشنج، كاهنده فشارخون، خواب‌آور. يك قاشق چايخوري به‌ليمو را با يك قاشق غذاخوري زيرفون و اندكي نبات مخلوط كرده، با دو ليوان آب سرد در قوري فلزي بريزيد. پس از يك ساعت جوشيدن آب، قوري را روي بخار سماور بگذاريد تا محتويات آن دم بكشد.

بروز بیماری های متعدد در پی کمبود روی

مقدار مجاز توصیه شده روی (RDA) برای مردان ۱۱ میلی‌گرم و برای زنان ۸ میلی‌گرم در روز است که می‌توان آن را از مصرف گوشت‌ها و غذاهای دریایی به دست آورد و البته جذب آن از طریق غلات و سبزیجات مشکل است و این برای گیاهخواران ایجاد نگرانی می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، محققان مؤسسه لینوس پائولینگ در دانشگاه ایالتی اورگان و دانشگاه بهداشت عمومی OSU‌ با بررسی‌های خود روی مدل‌های حیوانی و انسانی دریافتند که کمبود روی می‌تواند با بالا رفتن سن توسعه یابد و منجر به انحطاط سیستم ایمنی بدن و افزایش التهابات وابسته به آن شود که در ‌‌نهایت باعث بروز بیماری‌های مختلف از جمله سرطان، بیماری‌های قلبی – عروقی، خود ایمن و دیابت می‌شود.

نتایج حاصل از این گزارش و مطالعات حیوانی و انسانی قبلی همچنین نشان داده است که کمبود روی می‌تواند باعث آسیب DNA‌ و نهایتاً منجر به بروز التهابات سیستمیک شود که این یافته‌ها به خصوص برای افراد مسن مهم است چرا که توانایی آن‌ها باافزایش سن برای جذب روی کاهش یافته و به دریافت رژیم‌های غذایی با مقادیر کافی روی بیشتر نیاز پیدا می‌کنند.

این نکات را درباره تغذیه سالمندان راعایت کنید


استفاده از یك رژیم غذایی سالم و داشتن عادات غذایی صحیح، به همان اندازه كه برای كودكان و نوجوانان مهم است، برای افراد مسن و سالمند نیز اهمیت بسیاری دارد. پیری یك انتخاب نیست، بلكه دستور و فرمانی است كه به ناچار و بدون استثنا همه باید آن را بپذیرند!.شما در حالی كه زندگی می‌كنید، در واقع هر روز به سن پیری نزدیك‌تر و پیرتر می‌شوید. البته با پیشرفت‌هایی كه در زمینه سلامت و بهداشت عمومی و درمان‌های پزشكی صورت گرفته، طول عمر افراد بسیار بیش‌تر از قرون گذشته شده است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ملت ما گذشت زمان، خواه ناخواه از نظر بیولوژیكی بر روی بدن، از جمله قلب، ریه، گوش، چشم و مغز تاثیر می‌گذارد و هر چه پیرتر می‌شویم، هر یك از اعضای بدن به‌طور بالقوه از نظر عملكرد و كارایی ضعیف‌تر می‌شود. از طرفی، هر فرد مسنی می‌تواند با داشتن یك تغذیه مناسب و سالم، نشانه‌های پیری را چه از نظر ظاهری و چه از نظر اندام‌های بدن كاهش داده و طوری برنامه‌ریزی كند كه آنها در دوران پیری بهتر كار كنند.

سبزی هایی بر علیه آلرژی


فصل‌ها در کنار زیبایی که دارد در برخی مواقع بسیار بی‌رحم نیز می‌شود؛ بخشی از بیماری‌های آلرژیک در این فصل به وجود می‌آیند و مقابله با آنها بسیار سخت است.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از مشرق، این روزها در فصل پاییز آلرژی در اوج خودش قرارگرفته است و بهتر است تا با آن به جدیت مقابله کنیم؛ یکی از راه‌های درست این مبارزه استفاده از سبزیجات در مقابل آلرژی است.

*جعفری


بر طبق آخرین تحقیقاتی که در سال گذشته انجام گرفته است؛ یکی از سبزیجاتی که می‌توان از آن برای مبارزه با آلرژی استفاده کرد جعفری است؛ جعفری به همراه بو و عطر بسیار دلپذیری که دارد می‌تواند شما را مقاوم در برابر آلرژی‌ها کند.

*سیر و پیاز

یکی از دیگر از سلاح‌های مبارزه با آلرژی موادی هستند که شامل کورستین باشند؛ برای اینکه اینگونه مواد را پیدا کنید بهترین گزینه برای شما می‌تواند سیر و پیاز باشد و بهتر است تا از آنها در بیشتر غذاهای خود استفاده کنید.

مادران شیرده بیشتر به تغذیه خود توجه کنند

شیر مادر در 6 ماهه اول زندگی تنها منبع تغذیه نوزاد بوده و نوع تغذیه مادر تاثیر بسزایی در روند رشد نوزاد دارد.
سودابه سلطان زاده کارشناس تغذیه در گفتگو با خبرنگار كلينيك باشگاه خبرنگاران گفت:  رژیم غذایی مطلوب در سال اول زندگی شامل تغذیه ی انحصاری با شیر مادر در 4 تا 6 ماه اول و پس از آن همراه کردن غذاهای جامد با ترکیب مناسب است به طوری که رفته رفته در پایان سال اول زندگی شیرخوار با انواع مواد غذایی از گروه های غذایی آشنا شود.
وی افزود: باید توجه داشت که یکی از اهداف مهم تغذیه تکمیلی ایجاد رفتار صحیح و مناسب در امر تغذیه کودک است.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: در سال اول زندگی وعده های غذایی کمکی پس از تغذیه با شیر مادر به شیرخوار باید داده شود.
اين كارشناس تغذيه در  پایان تصریح کرد: باید این نکته را نیز لحاظ نمود که هر 3 تا 5 روز یک بار می توان ماده ی جدیدی را به غذای کودک اضافه کرد که این فاصله ی زمانی را برای ارزیابی سازگاری غذا و اطمینان یافتن از عدم وجود حساسیت در کودک ضروری است.

همه چیز بخورید و لاغر بمانید

بر اساس کشفیات تازه محققان، می توان همه نوع موادغذایی را خورد و اندام مناسبی داشت تنها‌ در صورتی که این غذاها در ساعات خاصی از روز مصرف شوند.

پایگاه اطلاع رسانی تاپ سانته فرانسه در گزارش اخیر خود روش جدیدی را برای مصرف مواد غذایی ارایه کرده است که از سویˈ آلن دلابوˈ دکتر و مبتکر روش تغذیه ای به نام ˈکرونوˈ ‌ توصیه شده است.

بر اساس این روش تغذیه ای،‌ می توان در تمام روز نان،‌ پنیر، شکلات، استیک و سیب زمینی خورد، لاغر شد و لاغر ماند.

گفته شده این هنر مصرف مواد غذایی در ساعات مختلف روز است؛ اوقاتی که برای ساختار بدن و داشتن وضعیتی بهتر توصیه می شود.

درصورتی که بر اساس عملکرد طبیعی بدن رفتار کنیم،‌ نیازهای بدن به انرژی تامین و‌ سوخت و ساز بدن بهتر انجام می شود و ذخیره سازی نیز صورت نمی گیرد.

چربی خون بالا عامل بیش از نیمی از سکته‌های قلبی است

 
چربی خون بالا عامل بیش از نیمی از سکته‌های قلبی است و از هر 5 سکته‌ مغزی یک مورد به علت چربی خون بالا اتفاق مي افتد.
سرپرست دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در گفت وگو با خبرنگار وب دا، با اشاره به اين كه چربی، نوعی ماده غذایی و یکی از ترکیبات مهم مورد نیاز بدن انسان است، اظهار داشت: با حذف چربی ترانس (روغن جامد) و جایگزین کردن آن با روغن های مایع مي توان از 40 درصد مرگ های ناشی از بیماری قلبی عروقی پيشگيري كرد.
دكتر زهرا عبداللهي افزود: میلیاردها سلول در بدن برای تبادل فرمان های عصبی و محافظت بافت ها در برابر بعضی از شوک های محیطی مانند سرما و سایر فعالیت های خود به چربی نیاز دارند و تمامی بافت های عصبی، سلول های مغزی و غشای سلول های بدن از چربی است.

بيماران ديابتي مواد غذايي حاوي فيبر مصرف كنند

فیبر به ویژه فیبر محلول در آب، جذب گلوكز (قند) را کند کرده و به کنترل بیماری دیابت کمک میکند.
دكتر فروزان صالحي كارشناس دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در گفت وگو با خبرنگار وب دا،‌ ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت:‌ تحقیقات نشان داده که رژیمهای غذایی سرشار از فیبر كه حاوي50 گرم فيبر هستند، کنترل گلیسمیک را در بدن افراد دیابتیک نوع 1 افزایش داده و در این افراد افزایش قندخون کمتر دیده میشود.
وي افزود: اثرات مفید مصرف فیبر در دیابت شامل کاهش میزان قند خون ناشتا، کاهش قند در ادرار، کاهش نیاز به انسولین و افزایش اثر انسولین در بدن افراد دیابتیک میباشد.
اين كارشناس تغذيه با اشاره به اين كه فیبرها در روده مانع رشد برخی از تومورها در بدن میشوند، گفت: بین مصرف زیاد فیبرهای غذایی و سرطان پستان یک رابطه معکوس مشاهده شده است. مصرف فیبرها همچنين میتوانند مانع از ابتلا به سرطان روده بزرگ شود.
دكتر صالحي تصريح كرد: به طور کلی کودکان 2 ساله باید حداقل 5 گرم فیبر در روز دریافت کرده و در ازاء هر سال افزایش سن، 5 گرم بیشتر مصرف كنند برای مثال کودکی که 10 سال دارد باید حداقل 15 گرم فیبر در روز دریافت کند و جوانان و بزرگسالان حداقل 25 گرم فیبر روزانه نیاز دارند.
به گفته كارشناس دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت،‌ یک رژیم غذایی متعادل که میوه، سبزی، حبوبات و غلات کامل مثل نان سبوسدار در آن وجود داشته باشد نیاز ما را به فیبر و سایر مواد غذايي تامین میكند.