فلفل؛ ادویه‌ای شفابخش


قدیمی‌ها درست گفته‌اند «فلفل نبین چه ریزه بشکن ببین چه تیزه». این ادویه‌ تند برای سلامتی انسان بسیار مفید است.فلفل ضددرد و ضدسرماخوردگی است، باعث هضم بهتر غذا می‌شود، به درمان برونشیت کمک می‌کند و محرک قوای جنسی است.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ این ادویه‌ تند برای سلامتی انسان مفید است برای همین از شما دعوت می‌کنیم با این ادویه‌ تند و البته محبوب بیشتر آشنا شوید.

برای هضم غذا
فلفل به هضم غذا کمک می‌کند. می‌دانید که هضم غذا از دهان شروع می‌شود و در این روند، بزاق نقش مهمی‌ایفا می‌کند. بزاقی که ترشح می‌شود برخی از ترکیبات غذاها را جدا می‌کند تا راحت‌تر جذب بدن شوند و همچنین از دندان‌ها مراقبت می‌کند. بنابراین ترشح بزاق بسیار مهم است. فلفل دارای ترکیبی به نام چاویسین است که تند بوده و می‌تواند ترشح بزاق را بیشتر کند. برای همین می‌تواند روی جریان هضم غذا تأثیر بگذارد. 

فلفل؛ همیار لاغری
زمانی که رژیم می‌گیرید و غذاهای بدون چربی و بدون سس را در برنامه‌ غذایی‌تان می‌گنجانید فلفل باعث می‌شود که طعم سوپ، سالاد، گوشت و ماهی و غذاهای رژیمی‌دیگر بهتر شود و راحت‌تر بتوانید رژیمتان را دنبال کنید. طعم تند فلفل همچنین در موارد دیگر نیز کارساز است. زمانی که سن بالا می‌رود افراد سالمند اشتهای خود را از دست می‌دهند. اوایل همه‌ غذاها بی‌مزه می‌شوند و این افراد به مرور میل به غذا را از دست می‌دهند به ویژه زمانی که تنها زندگی می‌کنند. افزودن اندکی نمک به غذای این افراد اشتهای آن‌ها را تحریک می‌کند و باعث می‌شود به سر میز برگردند.

فواید و خواص عرق بیدمشک


گیاه دارویی آن از بید معمولی با نام نژادی از درخت بید است که اندازه آن از بید معمولی کوچکتر ولی سنبله‌های آن دارای اسانس معطری است.بگل‌های گیاه دارویی بیدمشک قبل از بازشدن برگ‌ها ظاهر می‌شوند و معطرند و بهترین نوع آن است که رنگ گل بیشتر باشد.اسانسی از گل‌های این گیاه گرفته می‌شود که به آن عرق بیدمشک می‌گویند که همراه با شربت جهت معطر شدن شربت مصرف دارند و مصرف درمان نیز دارا می‌باشد.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ مسئول بهره‌برداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیز داری سیستان و بلوچستان دراین رابطه گفت: طبیعت گیاه بیدمشک سرد و تر و مقوی قوای دماغی و قلب و مفرح مزاج است و سردردهای مزاج را تسکین می‌دهد.محمد‌امیر راشکی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: چنانچه زالو در حلق کسی رفته و در حلق یا اطراف آن چسپیده باشد، با غرغره عصاره برگ درخت بید مشک زالو از عضو جدا و از حلق خارج می‌شود.وی اظهار کرد: عرق بیدمشک قند خون را پایین می‌آورد و نوشیدن آن بدون مواد شیرین کننده به مقدار قابل توجهی قند خون را کاهش می‌دهد.


کمبودهای رایج بدن را بشناسید!


Multimedia_pics_1389_7_Health_1.jpg
" نیازی به تخصص و سواد خیلی بالا ندارد. همه‌ی ما می‌دانیم که تغذیه چه تأثیر مهمی روی سلامتی می‌گذارد. با وجود این هنوز افراد زیادی هستند که به بهانه‌های مختلف (و متأسفانه گاه به دلیل قیمت مواد غذایی) تغذیه‌ی سالم را نادیده می‌گیرند. اما سلامتی بزرگ‌ترین و با ارزش‌ترین سرمایه‌ی زندگی ماست. بدن سالم نیازی به دوا و دکتر پیدا نمی‌کند و سلامتی نیز در گرو تأمین تمام نیازهای بدن است. برای همین خواهش می‌کنیم تا جایی که می‌توانید به تغذیه‌تان اهمیت دهید (خیلی بیشتر از رخت و لباس و هزینه‌های جانبی دیگر)."

به گزارش ایسنا به نقل از سایت تبیان، مشکل دیگری که وجود دارد تب لاغری است که این روزها بسیار باب شده است. اینکه به فکر زیبایی اندام خود هستید جای تحسین دارد. اما توجه داشته باشید لاغر شدن اصولی دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد. اینکه این روزها خانم‌ها و دخترهای جوان به خود گرسنگی می‌دهند نتیجه‌ای جز کمبود مواد مورد نیاز بدن و ضربه به سلامتی چیز دیگری در پی نخواهد داشت. در این مطلب می‌خواهیم شما را با برخی کمبودهایی که در بین مردم رایج‌تر است آشنا می‌کنیم. با ما همراه باشید.

پروتئین

هر روز به تعداد افرادی که به سمت گیاه‌خواری روی می‌آورند افزوده می‌شود. اما حواستان باشد اگر بخواهید پروتئین حیوانی را با پروتئین ناچیز گیاهی جایگزین کنید و به فکر تنوع منابع پروتئین نباشید به بدنتان آسیب خواهید زد؛ چون خیلی ساده بدن دچار کمبود پروتئین می‌شود. عدم مصرف گوشت بدون یافتن منابع جایگزین مناسب باعث می‌شود برخی از گیاه‌خواران دچار کمبود آهن و مواد مغذی دیگری مانند ویتامین B12 و زینک (روی) شوند. به خاطر این که گیاهان نمی‌توانند به اندازه‌ی گوشت، پروتئین مورد نیاز بدن را تأمین کنند.

کاهش وزن ناشی از کم آبی به سرعت بر می‌گردد


دکتر ضیاءالدین مظهری، متخصص تغذیه:

یکی از مسائلی که اخیرا جامعه درگیر آن است رژیم‌های غذایی متنوع برای کاهش وزن است که به وفوردر سایت های اینترنتی در دسترس هستند. در این رابطه با دکتر ضیاءالدین مظهری متخصص تغذیه گفت‌و‌گو کرده‌ایم.

دکتر ضیاءالدین مظهری متخصص تغذیه در رابطه با مفهوم واقعی لاغری و کاهش وزن گفت: «از دید عوام و افرادی که‌شناختی روی متابولیسم و درون داد‌های موجودات زنده ندارند، مسئله کاهش وزن و سایز تبدیل به آرزویی شده که فرد حاضر است تمام دارایی مالی و سلامت جسمی و روحی خود را برای به دست آوردن آن از دست بدهد. اما از نظر یک متخصص تغذیه کاهش واقعی وزن یعنی مصرف انرژی‌هایی که به صورت متراکم در بافت‌های چربی انباشته شده‌اند.»

وی گفت: «انرژی در درون بدن موجودات زنده و در محیط زندگی فنا ناپذیر است و به شکل‌های مختلف نور، حرکت و حرارت در می‌آید. بر همین مبنا امکان سوزاندن انرژی‌های انباشته در طی ماه‌ها و سال‌ها اضافه دریافت، در مدت زمان کوتاه وجود ندارد.»

دکتر مظهری با اشاره به موضوع تجمع چربی‌ها در قسمت‌های مختلف بدن به خصوص افزایش قطر کمر و شکم گفت: «این تجمع‌‌ رها شدن اسید‌های چرب در جریان خون و در نتیجه اکسیده شدن با رادیکال‌های آزاد را در پی دارد که با ایجاد پلاک منجر به انسداد رگ‌ها می‌شود.»

مصرف مقدار زیاد کربوهیدرات ها قند خون را افزایش می دهد

مصرف متعادل غذاهای حاوی كربوهیدارت ها برای بیماران دیابتی ضروری است.
کارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت وگو با خبرنگار وب دا، با بیان این مطلب گفت: فرد مبتلا به ديابت، بايستي در هر يك از وعده هاي اصلي يا ميان وعده غذايي خود مقداري كربوهيدرات مركب يا غذاهاي نشاسته اي مانند نان گندم كامل(سنگك)، غلات كامل، ميوه، سيب زميني، ماكاروني، برنج و حبوبات مصرف كند.
سعیده معانی افزود: منابع عمده کربوهیدرات ها اغلب غذاهای گیاهی اند که می توان به سبزیجات، غلات و حبوبات اشاره کرد. شیر و لبنیات نیز به میزان کافی کربوهیدرات دارند.
وي، با اشاره به اينكه مصرف مقدار زياد كربوهيدرات، قند خون را به سرعت افزايش مي دهد، تصریح کرد: مصرف كم كربوهيدرات ها نيز، موجب افت شديد قند مي شود.
معانی تاكيد كرد: قند خون بالا به مرور زمان، مواد مضري توليد مي كند كه موجب وارد شدن آسيب هاي جدي به عروق كليه، چشم و ديگر اندامها مي شود همچنين قند خون بالا، محيط مناسبي براي رشد ميكروب ها شده و احتمال ابتلا به انواع عفونت ها را نيز در افراد تشديد مي كند.
این کارشناس خاطرنشان کرد: بررسی های اخیر نشان داده اند که غذاهای حاوی کربوهیدرات ساده می تواند سبب افزایش سطوح قند خون شده و همچنین ترشح انسولین را افزایش می دهد این امر می تواند موجب افزایش اشتها شود و تجمع بیش از حد چربی شده و چاقی را تقویت کند.

توليد شيريني‌هاي آنتي‌اكسيداني از عصاره هسته انگور


بهره‌گيري از آنتي‌اكسيدان‌ها با گنجاندن ميكروكپسول‌هاي آنتي‌اكسيداني هسته انگور در محصولات پخته شده امكان‌پذير شد.
به گزارش وب‌دا، به نقل از نشريه علوم و صنايع غذايي گروهي از محققان با انجام تحقيقات خود و بهره‌گيري از دانه‌هاي انگور توانستند اقدام به توليد شيريني‌هاي آنتي‌اكسيداني غني شده از دانه‌هاي انگور نمايند.
براساس اين گزارش محققان افزودند اين شيريني‌هاي غني شده داراي طعمي مطلوب بوده و سطح آنتي‌اكسيداني آنها تا 10 برابر بيشتر از شيريني‌ها و بيسكويت‌هاي معمولي است.
نتايج حاصل از اين گزارش مي‌افزايد: براي غلبه بر طعم تلخ و گس عصاره اين دانه و بي‌ثباتي آن به گرما در اين تحقيق از فرآيند ريزكپسوله كردن استفاده شده است كه در آن به جهت محافظت از آنتي‌اكسيدان‌هاي هسته انگور در برابر تغييرات ناشي از گرما و نيز پوشاندن عطر و طعم آن دانه‌هاي انگور آنتي‌اكسيداني توسط مخلوطي از تركيبات در مقياس ميكروسكوپي پوشش داده مي‌شود.
نتايج ديگر اين مطالعه حاكيست عصاره دانه انگور سرشار از آنتي‌اكسيدان‌هاست و داراي اثرات مفيدي در سلامت انسان از قبيل پيشگيري از بيماري‌هاي قلبي – عروقي و سرطان است كه اين  خواص به لزوم استفاده از آن در صنايع غذايي تأكيد مي‌كند.

از مصرف خامه و شير محلي بپرهيزيد

كارشناس مبارزه با بيماريهاي مركز بهداشت استان يزد توصيه كرد: به منظور پيشگيري از بروز تب مالت (بروسلوز) از مصرف خامه و شير محلي بپرهيزيد.
علی اکبر تاج فیرزه در گفت و گو با خبرنگار وب دا يزد با تاكيد بر عدم مصرف شير محلي به منظور پيشگيري از بروز تب مالت اظهارداشت: اين بيماري يك بيماري مشترك بين انسان و دام است و در صورت عدم رعايت نكات بهداشتي در نگهداري دام موجب بروز اين بيماري در دام و انتقال آن به انسان مي شود.
تاج فیروزه در ادامه تب و لرز، خستگی، تعریق، دردستون فقرات و سردرد را از علائم و نشانه های این بیماری در انسان عنوان کرد و افزود: اجتناب از گوشت های کبابی و نیمه پز، خودداری از مصرف جگر نیمه پز، پرهیز از مصرف شیر، خامه و سرشیرهای محلی آلوده از جمله مواردی است که می توان با رعایت آنها از بروز بروسلوز پیشگیری کرد.
این کارشناس همچنین بر عدم مصرف شیرآغوز دام جهت تهیه سرشیر تاکید و خاطرنشان کرد: شیرآغوز دام بسیارآلوده کننده است بنابراین افراد از مصرف آن بپرهیزنند.

مصرف نمک دریا منجر به بروز انواع سرطان ها می شود

 مصرف نمک دریا یک تهدید جدی برای مردم به حساب می آید و منجر بروز انواع سرطان ها می شود.
مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه ای مرکز بهداشت نیشابور در گفت وگو با خبرنگار وب دا افزود: عوارض جبران ناپذیر استفاده اين نمك از يك سو، عدم وجود ید كه مهمترين عامل در رشد عقب ماندگي ذهني بشر رادارد، وجود فلزات سنگین همچون سرب، کادمیوم و جیوه که باعث بروز انواع سرطان و بیماریهای کلیوی می شود.
مهندس نعمت الله معروفی ادامه داد: از سوي ديگر و همچنین وجود گچ و شن و ماسه به عنوان یک ناخالصی غیر محلول در نمک های معرفی شده به عنوان نمکهای طبیعی، باعث گمراهی مردم شده و مصرف آن تهدید جدی برای سلامت مردم مي باشد .
وی خاطرنشان کرد: در پايان از مردم خواست تا از نمک های تصفیه شده يد دار با مشخصات بهداشتي استفاده كنند و نمک مورد مصرف را در ظروف سربسته، خشک و تمیز و دور از نور نگهداری کنند.
گفتنی است: پیش تر دکتر زهرا عبداللهی سرپرست دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرده بود: يد يكي از ريز مغذي هاي اساسي است كه با شركت در توليد هورمون تيروئيد و تأثير اين هورمون ها در سلامت و اعمال حياتي انسان از دوران جنيني،‌ كودكي و بلوغ دليل عمده اهميت يد است.
وي افزود: كمبود يد سبب بروز اختلال وسيعي مي شود كه مهمترين آنها اثر مخرب بر توانايي هاي ذهني و جسمي افراد جامعه و به خصوص كودكان و نوجوانان است.
اين متخصص تغذيه تصريح كرد: شايعترين عارضه كمبود يد به صورت گواتر بوده كه با كمبود شديد يا اختلال عملكرد اين غده نيز توام مي شود اما بسياري از اثرات كمبود يد در كاهش فعاليت مغزي است كه ممكن است ظاهرا نمايان نباشد.

تاثير مصرف سيب در پيشگيري از سرطان

 
سيب يكي از ميوه هاي دلپذير پاييزي بوده و سرشار از آنتي اكسيدان های قوي است.
به گزارش وب دا، يك كارشناس تغذيه ضمن بیان اين مطلب گفت: خوردن هفته اي حداقل 3 سيب، خطر ابتلا به آسم و ديابت نوع 2 را كاهش مي دهد و به حفظ سلامت ريه ها كمك مي كند.
شهلا جودت با بيان اين كه مصرف مداوم سيب از تشكيل سنگ كليه پيشگيري مي كند، اظهار داشت: سيب ميان وعده مناسب و داراي فيبر و ويتامين هاي C و K فراوان است.
وي به خواص سركه سيب اشاره و تصريح كرد: سركه سيب، حاوي مواد معدني نظير پتاسيم، سديم، كلسيم، منيزيم، فسفر، آهن و فلوئور است و مواد مغذي موجود در آن، باعث طراوت و شادابي سلول هاي بدن مي شود.
وي بيان كرد: سركه سيب براي فعاليت دستگاه گوارش بسيار مفيد است و به دليل داشتن اسيدهاي مختلف باعث متعادل شدن سوخت و ساز بدن و دفع مواد سمي موجود در غذا مي شود.

عصاره عناب گلودردهای زمستانی را درمان می کند

 
با توجه به آغاز فصل سرما و شیوع بیماری گلودرد، استفاده از عصاره عناب، درمانی ساده برای مقابله با این بیماری است.
به گزارش وب دا، دکتر داروساز دانشگاه علوم پزشکی یاسوج ضمن بیان این مطلب گفت: استفاده از عناب برای تصفیه خون، ایجاد شفافیت پوستی و پیشگیری از بیماری های قلبی، از گذشته در میان مردم رواج داشته است.
دكتر عبداله ارجمند با بیان اینکه تمام اجزای این گیاه دارای خواص ویژه هستند، اظهار کرد: مصرف جوشانده برگ عناب برای تسكین درد و پودر میوه آن نیز برای آرامش اعصاب توصیه می شود.
مبتلایان به غلظت خون با احتیاط عناب بخورند
این دکتر داروساز اضافه کرد: با توجه به افزایش غلظت خون در اثر مصرف عناب، بهتر است افراد مبتلا به غلظت خون با احتیاط عناب بخورند.
ارجمند خاطرنشان کرد: مصرف عناب در دوران بارداری، موجب کاهش دردهای شکمی در بانوان می شود.

مصرف یک لیوان شیر کم چرب قبل از خواب در بهبود خواب کارکنان موثر است

    مصرف يك ليوان شير كم چرب همراه با دو عدد خرما قبل از خواب در بهبود خواب كاركنان مؤثر است.
کارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت وگو با خبرنگار وب دا، با بیان این مطلب اظهار داشت: کارمندان می توانند در بين دو وعده غذايي ميوه مصرف كنند تا ويتامين هاي مورد نياز به خصوص ويتامين هاي B و C كه در كاهش فشار هاي كاري و استرس سودمندند را به مقدار كافي دريافت كنند.
سعیده معانی افزود: در مراكزي كه چند نوبت كاري دارند مانند كارخانه ها، ‌بيمارستان ها و ادارات رعايت نظم در برنامه غذايي روزانه،‌ توزيع مناسب انرژي در وعده هاي غذايي،‌مصرف غذاهاي متنوع با گنجانيدن گروه هاي غذايي اصلي و توجه به زمان مصرف غذا در كاهش خستگي و بهبود عملكرد كاركنان مؤثر است.
وی تصریح کرد: بهتر است افراد شب كار وعده اصلي غذاي خود را در بعد از ظهر و يك وعده غذايي را در نيمه زمان شيفت ميل كنند همچنين در غذاي خود گوشت كم چربي به شكل كبابي و يا آب پز،‌ سبزي هاي تازه و سالاد، نان هاي سبوس دار،‌حبوبات و ماست كم چرب مصرف كنند.
این کارشناس تغذیه خاطرنشان کرد: اين افراد مي توانند از انواع مواد پروتئيني مثل گوشت،‌حبوبات،‌تخم مرغ آب پز استفاده كنند همچنين شير و مواد لبني كم چرب از جمله ماست، پنير و كشك نيز علاوه بر تامين املاحي مانند كلسيم و فسفر، ‌از منابع خوب پروتئين به شمار مي روند و مصرف غذاهاي پروتئيني با افزايش ناقل هاي شيميايي سبب افزايش هوشياري و رفع خواب آلودگي مي شوند.

سوء تغذیه عامل مرگ 54 درصد کودکان است

 مدیر گروه اطفال دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی:
مدیر گروه اطفال دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اعلام کرد سوء تغذیه عامل مرگ 54 درصد کودکان است.

به گزارش وب­دا مدیر گروه اطفال دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اعلام کرد: کودکان ایرانی به شدت با کمبود ریزمغذی‌هایی مانند آهن، روی، ویتامین A‌و D مواجه هستند که مشکل اضافه وزن و سوءتغذیه را نیز باید به آن افزود.
دكتر علی اکبر سیاری افزود: کمبود روی در 18.7 درصد کودکان 15 تا 23 ماهه وجود دارد که بالاترین میزان آن در منطقه جنوب و جنوب شرق کشور بوده که به 68 درصد می‌رسد.
وی ادامه داد: کم خونی در کودکان 6 ساله حدود 13.2 درصد است که بدترین وضعیت در جنوب و جنوب شرق کشور در حدود 53.4 درصد متغیر است. همچنین کمبود آهن برای کودکان 15 تا 23 ماهه 33درصد و در کودکان 6 ساله 26 درصد است.
دکتر سیاری در تعریف سلامت برخورداری همگانی بین گروه‌های آسیب پذیر مانند کودکان از رفاه کامل جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی توصیف کرد و گفت: فقر و محرومیت، گرسنگی، بیکاری، فساد و تورم، بیسوادی، عقب ماندگی، محرومیت از خدمات بهداشتی و درمانی، ناامنی باعث بروز بیماری‌های نوپدید مانند ایدز و عفونتها شده است که نیازمند عزم بین‌المللی و سرمایه‌گذاری ملی در توسعه دسترسی مردم به این خدمات است.
این فوق تخصص گوارش کودکان ادامه داد:‌ مراقبت از مادران و کودکان را طی سه دهه در کشور ارتقاء داده‌ایم و روی برنامه‌های مراقبت تغذیه‌ای رشد و تکامل کودکان به ویژه روی فقر، گرسنگی و سوء تغذیه کودکان توجه کرده‌ایم.