روش نگهداري سالم برنج در خانه


نوشته : آسیه حسن زاده 
تاريخچه و مشخصات گياه شناسي
كشت برنج تقریبا چهار هزار سال قبل از میلاد مسیح در كشورهای هند و چین متداول بوده است. پس از گندم، برنج دومین غله مهم در دنیا محسوب می‌شود و براساس شواهد موجود، این محصول قرن‌ها پیش از میلاد مسیح و در زمان هخامنشیان رواج داشته و امروزه پرمصرف‌ترین غذای دو سوم جمعیت جهان را تشكيل مي‌دهد. برنج گیاهی است که دارای ارقام زودرس (طول دوره رشد ۱۳۰ تا ۱۴۵ روز)، متوسط‌رس (۱۵۰ تا ۱۶۰ روز) و ارقام دیررس (۱۷۰ تا ۱۸۰ روز) می‌باشد. زمان برداشت برنج با توجه به دمای هوا معمولا از ماه‌های مرداد و شهریور شروع می‌شود و تا اوایل آذر ادامه می‌یابد. دو گونه اصلی و مهم برنج شامل: برنج «جاپونیکا» با نام علمي‌Oryza sativa japonica و برنج «ایندیکا» با نام علمي‌sativa indica می‌باشد. كشت برنج در ایران نيز در نواحی شمالی كشور و حتی استان خوزستان تاریخچه طولانی دارد. از انواع برنج ایرانی می‌توان به گرده، دابو، طارم، چرام، صدری (شامل انواع دم‌سیاه، دم‌زرد و دم‌سرخ)، بینام، چمپا و... اشاره کرد. از تیپ‌های اصلاح نژاد شده و پرمحصول نيز مي‌توان از سفیدرود و خزر نام برد. از نظر میزان تولید برنج، استان مازندران رتبه اول را داشته و گیلان، گلستان، فارس و خوزستان در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

ويژگي‌هاي یک رستوران خوب


نوشته  : دکتر تیرنگ نیستانی 
...آخر هفته‌ها که بار خستگی یک هفته کار بر دوشمان سنگینی مي‌کند، کیفی دارد با خانواده بیرون رفتن و گشت و گذار ... در گذشته‌ای نه چندان دور، بیشتر خانم‌ها خانه‌دار بودند، ولی امروزه بسیاری از خانم‌ها علاوه بر کار در منزل، در بیرون از خانه هم به کاری مشغولند تا هم بیشتر «احساس بودن» کنند، و هم سهمي‌داشته باشند در آوردن نانی که در سفره گذارده مي‌شود ... به هرحال، خانه‌دار یا شاغل، چندان فرقی نمي‌کند ... هر دو کار آنقدر هست که شوق بیرون زدن از خانه را در دل زنده کند ... خیلی از خانم‌ها دوست دارند در آن روز به خود مرخصی بدهند و دغدغه آشپزی و شستن ظرف‌ها و از این جور چیزها را هم نداشته باشند ... خوردن غذا در یک رستوران و گذراندن دمي ‌با فراغ بال در جمع خانواده در یک محیط آرام یکی از تفریحات خوب در همه جای دنیا است ... اما کیست که بخواهد خوشی این اوقات کوتاه، به قیمت خدای ناخواسته ناخوشی کوتاه یا درازمدت تمام شود؟ ... بنابراین اگر بنا بر صرف غذا در یک رستوران باشد، ترجیحاً باید به یک رستوران «خوب» رفت. اما معیارهای خوبی یک رستوران چیست؟
 

معيارهاي يك رستوران خوب
بخش بزرگی از معیارهای خوب بودن یک رستوران رعایت موازین بهداشتی در آن است. البته در غالب رستوران‌ها، اگر نگویم همه آنها، امکان دیدن آشپزخانه و چگونگی تهیه غذاها وجود ندارد، اما معیارهایی هست که شاید خبر از «سرّ درون» بدهد، به طور مثال:

معجزه بتاگلوكان در سلامتي


نوشته : بهارک آقاپور دانشجوی کارشناسی ارشد تغذیه 
جو دو سر گیاهی است علفی به ارتفاع یک متر یا بیشتر، دارای میوه‌هایی شبیه به جو که برگ‌های این گیاه باریک، بلند و نوک تیز است. ساقه‌ آن نسبتاً نازک و قسمت مورد استفاده گیاه، دانه آن مي‌باشد. جو دو سر از خانواده گندمیان است و دارای گل‌های بسیار ریز و نامشخص بوده و این گل‌ها در دستجاتی که اصطلاحاً سنبله نامیده می‌شوند قرار گرفته‌اند. جو دو سر در مقایسه با دیگر غلات، از ارزش غذایی بالایی برخوردار است و از نظر چربی و پروتئین، بسیار غنی بوده و حاوی مقدار بالایی بتاگلوکان نیز مي‌باشد. بتاگلوکان در گروه غذاهای عملگرا یا فراسودمند (Functional Food) قرار دارد. غذاهای عملگرا به غذاهایی اطلاق مي‌شود که از مواد طبیعی مشتق شده و باید به عنوان بخشی از رژیم غذایی روزانه مصرف شوند تا موجب تنظیم عملکرد قسمت‌های مختلف بدن و در نهایت ارتقاي سلامت گردند.
بتاگلوکان چیست؟ 

دانه جو یکی از مهم‌ترین غلات است و از گذشته دور تا امروز، به عنوان یک منبع غذایی مهم، در نقاط مختلف دنیا، مورد استفاده و توجه بوده است. با توجه به اینکه جو حاوی مقادیر بسیار زیادی فیبر محلول از جمله بتاگلوکان مي‌باشد، به عنوان دانه غذایی مناسب جهت استفاده در رژیم غذایی شناخته شده است. 

چه عواملي بر انتخاب غذا مؤثرند؟


نوشته  : آرزو حقيقيان رودسري دانشجوي دكتراي تغذيه 
انتخاب غذا امر پيچيده‌اي است، زيرا عوامل متعددي بر انتخاب‌‌هاي غذايي افراد و گروه‌ها تأثير مي‌گذارند كه به شش دسته تقسيم مي‌شوند:
 تعيين كننده‌هاي بيولوژيكي مانند گرسنگي، اشتها و طعم و مزه
 سيري و گرسنگي
انسان‌ها براي زنده ماندن نياز به انرژي و مواد مغذي دارند و در پاسخ به احساس گرسنگي اقدام به خوردن غذا مي‌كنند. درشت مغذي‌هاي مختلف اثرات متفاوتي در ايجاد احساس سيري دارند، به عنوان مثال چربي بيشترين ميزان احساس سيري را فراهم مي‌كند.
 طعم و مزه و دلپذيري غذا
زماني كه تجربه فرد از خوردن يك غذا همراه با احساس لذت باشد، كام‌پذيري آن ماده غذايي را افزايش مي‌دهد. طعم، بو، بافت و ظاهر يك ماده غذايي، همه عواملي هستند كه روي دلپذير بودن يك ماده غذايي اثر مي‌گذارند و با بالا رفتن اين احساس، ميزان مصرف آن ماده افزايش مي‌يابد.

 تعيين كننده‌هاي اقتصادي مثل هزينه و درآمد
 هزينه و درآمد
هزينه يك ماده غذايي و توانايي يك فرد در تهيه يك ماده غذايي خاص از عوامل اوليه در انتخاب غذا هستند. اقشار كم‌درآمد به طور معمول رژيم غذايي نامتعادل با دريافت كم ميوه و سبزي را مصرف مي‌كنند، البته افزايش درآمد خانوار براي انتخاب‌هاي غذايي بيشتر، دليلي براي مصرف رژيم متوازن و سالم نخواهد بود، حتي ممكن است افراد با اين تصور كه خريد مواد غذايي جديد با عدم مصرف افراد خانواده و در نتيجه دور ريخته شدن آن همراه است، از خريد اقلام غذايي متنوع خودداري نمايند. 

به ماندگاري غذاها توجه كنيد


نوشته  : دکتر پيمان غلام‌نژاد 
ماندگاري مدت زماني است كه مواد غذايي و آشاميدني فاسدشدني، تحت شرايط نگهداري توصيه شده توسط توليدكننده، قابل نگهداري يا مناسب براي مصرف مي‌باشند و تمام خصوصيات مورد ادعا را دارا خواهند بود. تمام مواد خوراكي فاسد شدني در هر يك از مراحل توليد، فرآيند شدن، بسته‌بندي، توزيع، حمل و نگهداري و مصرف توسط مصرف كننده پتانسيل فاسد شدن دارند. مدت زماني كه ماده غذايي تا آن زمان قابليت مصرف را دارد يا بهترين كيفيت متصور را دارا مي‌باشد همچنين شرايط نگهداري، روي بسته‌بندي درج مي‌شود. درج اين مدت زمان به معني سلامت كامل يا كيفيت مناسب محصول در اين مدت نمي‌باشد، بلكه شرايط نگهداري ماده غذايي تاثير به‌سزايي در حفظ كيفيت محصول دارد، بنابراين رعايت شرايط نگهداري محصول قبل از مصرف توسط توزيع كننده، عرضه كننده و مصرف كننده، دقيقا مطابق توصيه كارخانه سازنده، اهميت بسياري دارد. ماندگاري با زمان انقضا تفاوت‌هايي دارد. ماندگاري با كيفيت غذا مرتبط است و تاريخ انقضا با امنيت و سلامت غذا. اگر زمان ماندگاري به پايان برسد، ممكن است غذا سالم باشد، اما كيفيت آن تضمين نمي‌شود.

انجماد و رفع انجماد غذا


نوشته : مهندس وحیده شایگان
یکی از مناسب‌ترین روش‌های نگهداری مواد غذايي مازاد بر مصرف، روش منجمد کردن یا فریز کردن آنها است. در این روش مواد غذايي تازه پس از شستشو و آماده‌سازی در ظروف یا کیسه‌های پلاستیکی مقاوم و بدون منفذ قرار داده شده و سپس به درون فریزر برای طی فرآیند انجماد سریع منتقل مي‌شوند. دمای انجماد تاثیر زیادی بر حفظ یا از دست دادن ارزش تغذیه‌ای غذاها دارد. مناسب‌ترین دما برای انجماد کم‌ضرر ماده غذايي از 18- تا 21- درجه سانتیگراد مي‌باشد. در این دما ماده غذايي به سرعت منجمد شده و کیفیت آن حفظ مي‌شود. در صورتی که دمای انجماد مناسب نباشد و زمان طولانی شود، در نتیجه پاره شدن دیواره سلولی، فرصت برای خروج آب و مواد مغذی درون سلولی فراهم شده و کریستال‌های بزرگ یخ در ماده غذايي ایجاد مي‌شود که در صورت صحیح نبودن عمل رفع انجماد، ارزش تغذیه‌ای ماده غذايي به شدت بطور اجتناب‌پذیری کاهش پیدا مي‌کند.
بسته‌بندی
بسته‌بندی خوب به حفظ کیفیت ماده غذايي منجمد شده کمک کرده و از سوختگی فریزری جلوگیری مي‌کند. بهترین حالت برای انجماد گوشت و ماکیان، فریز کردن آنها در بسته‌بندی اولیه خودشان است، منتهی به دلیل قابل‌نفوذ بودن این بسته‌ها نسبت به هوا که باعث کاهش کیفیت در طول زمان نگهداری مي‌شود، بسته‌بندی ثانویه آنها به طولانی شدن زمان نگهداری کمک مي‌کند. اگر احیانا بسته‌بندی داخل فریزر سوراخ یا پاره شده باشد، گوشت داخل آنها سالم و قابل استفاده مي‌باشد، البته برای نگهداری طولانی‌تر باید بسته را درون یک بسته دیگر قرار داد.

غـذا با طعـم استـروژن


نوشته  : سودابه علی‌اشرفی دانشجوی کارشناسی ارشد تغذیه 
استروژن نام گروهی از هورمون‌های جنسی زنانه است که در انسان در سیکل طبیعی تخمدان از تخمک آزاد می شود. استروژن هورمونی استروئیدی است که به طور عمده از کلسترول سنتز می‌شود و علاوه بر تخمدان قشر فوق کلیه نیز این هورمون را ترشح می‌کند. سه هورمون استروژن مهم كه در بدن خانم‌ها توليد مي‌شوند، استريول، استراديول، و استرون هستند. بتااستریول استروژن اصلی تولید شده در تخمدان است. در طول چرخه قاعدگي، استروژن دستگاه تناسلي زنانه را به محيط مناسبي براي فرآيند لقاح، لانه‌گزيني جنين و تغذيه جنين در مراحل ابتدايي مبدل مي‌سازد.
استروژن باعث رشد و توسعه دستگاه توليدمثلي زن و ايجاد صفات زنانه مي‌شود. استروژن‌ها فعاليت استخوان‌سازي را نيز افزايش مي‌دهند و بنابراين در هنگام بلوغ افزايش قد دختران سريع‌تر از قبل مي‌شود. استروژن‌ها همچنين توزيع چربي را در بدن به فرم زنانه درمي‌آورند، يعني بيشتر در سينه‌ها، باسن و ران‌ها. استروژن‌ها يك اثر جالب نيز بر روي پوست دارند، به اين معني كه باعث نرمي ‌و لطافت پوست مي‌شوند. بعد از يائسگي تقريبا هيچ استروژني در بدن توليد نمي‌شود و بنابراين فعاليت استخوان‌سازي در بدن بسيار كاهش مي‌يابد. اين حالت اگر شديد باشد، منجر به بروز پوكي‌استخوان در سنين بعد از يائسگي در زنان مي‌شود. استروژن در دوران بارداري نيز نقش‌هاي مهمي ‌در بدن زن ايفا مي‌كند كه همگي آنها در راستاي آماده‌سازي بدن مادر براي پذيرش نوزاد هستند. اين هورمون در دوران حاملگي از جفت نيز ترشح مي‌شود و باعث بزرگ شدن رحم و سينه‌ها و رشد مجاري شيري در آنها مي‌شود. 

غذاهاي پركالري


نوشته  : مینا عبدالهی و نیاز محمدزاده هنرور 
همانگونه که چاقی و اضافه‌وزن بیش از حد مشکلات عمده‌ای برای سلامتی افراد ایجاد می‌کند، لاغری بیش از حد نیز می‌تواند تهدید‌کننده‌ حیات فرد باشد. از جمله علل احتمالی لاغری مي‌توان مصرف مقادیر ناکافی غذا، فعالیت زیاد مانند ورزش، سوء‌جذب، مصرف غذاهای ناصحیح، استرس روانی یا احساسی را نام برد. بهرحال افراد لاغر باید از لحاظ پزشکی مورد بررسی قرار گیرند تا در صورت وجود علل پاتولوژيكي ايجاد كننده لاغري درمان‌هاي مناسب در اين زمينه صورت گيرد.
میان‌وعده‌هاي پيشنهادي برای افزایش انرژی دریافتی در افراد لاغر

*میان‌وعده‌هایی که سبب افزایش دریافت حدودا 500 کیلوکالری در روز مي‌شوند
1- 1 لیوان غلات صبحانه + 1 عدد موز + 1 لیوان شیر کامل + 1 تکه نان تست + 1 قاشق کره‌ بادام زمینی
2 - 8 عدد کراکر نمکی + 30 گرم پنیر + 1 لیوان بستنی
3- 6 عدد بیسکویت تهیه شده از گندم + 2 قاشق غذاخوری کره بادام‌زمینی + 1 لیوان آب پرتقال + 2 قاشق غذاخوری کشمش
*میان‌وعده‌هایی که سبب افزایش دریافت حدودا 1000 کیلوکالری در روز مي‌شوند
1- 1 لیوان ماست تهیه شده از شیر کامل + 1 تکه نان + 60 گرم پنیر + 1 عدد سیب + یک چهارم از یک پیتزای پنیر + 1 عدد موز کوچک

ورزش و ویتامین‌ها


نوشته  : دكتر محمد حضوری 
ویتامین‌ها از مواد مغذی ضروری مي‌باشند. واژه ضروری بدان معنی است که بدن ما قادر به سنتز و تولید این ترکیبات نبوده و نیاز به مواد مغذی ضروری باید از طریق برنامه غذایی تامین شود. ویتامین‌ها به دو گروه ویتامین‌های محلول در آب و محلول در چربی قابل تقسیم هستند. گروه نخست ویتامین‌های محلول در آب مي‌باشند که همانگونه که از نام آنها مشخص مي‌شود، در آب محلول بوده و به راحتی در خون منتقل مي‌شوند. این گروه ویتامین‌ها شامل ویتامین‌های گروه B و ویتامین C مي‌باشد. ویتامین‌های گروه B شامل تیامین (B1)، ریبوفلاوین (B2)، نیاسین (B3)، پیریدوکسین (B6)، فولات، B12، بیوتین و پانتوتنیک اسید مي‌باشند. مقادیر اضافی ویتامین‌های محلول در آب از طریق ادرار دفع مي‌شود. به استثنای ویتامین B12 که ذخایر آن در بدن قابل توجه و در مقادیر زیاد مي‌باشد، سایر ویتامین‌های محلول در آب ذخایر اندکی در بدن داشته و باید به طور روزانه منابع این ویتامین‌ها در برنامه غذایی گنجانده شوند.
گروه دوم از ویتامین‌ها، ویتامین‌های محلول در چربی مي‌باشند که در آب انحلال مناسبی نداشته و برای جذب و انتقال آنها از دستگاه گوارش، وجود مقادیري از ترکیبات چربی، ضروری است. ویتامین‌های محلول در چربی شامل ویتامین‌های A، D، E و K مي‌باشند. ویتامین‌های محلول در چربی در بدن ذخیره مي‌شوند و به همین دلیل، دریافت مقادیر زیاد این ویتامین‌ها ممکن است موجب بروز مسمومیت شود.

طب سنتي و خواص غذاها


نوشته : بهناز عباسي‌مقدم كارشناس ارشد تغذيه 
هر فصلي خوراكي مخصوص به خود دارد و اين امر حاكي از آن است كه با تغيير آب و هوا همانطور كه خلق‌وخوي  ما تغيير مي‌كند، درون بدن‌ هم از اين امر مستثني نيست. تغييراتي در كارايي سيستم گوارشي ما رخ مي‌دهد كه مصرف بعضي غذاها را مثلاً در تابستان كمتر مي‌توانيم تحمل كنيم. در زمستان حرارت بدن ميل به درون دارد، پس مي‌توان غذاهاي غليظ‌تر و سنگين‌تر مصرف كرد، چون قدرت هضم بيشتر است، ولي در تابستان كه حرارت به سطح پوست مي‌آيد و قدرت هضم كمتر مي‌شود، بايد غذاهاي سبك‌تر ميل كرد. همينطور مزاج شب و روز متفاوت است، مزاج شب سرد است، قابليت هضم كمتر مي‌شود و بهتر است غذاهاي گرم مثل خرما، انجير و... ميل گردد. مصرف ماست دوغ، لبنيات، هندوانه و غذاهاي داراي طبع سرد در فصل تابستان مفيد و در فصل زمستان موجب بيماري فراوان (آرتروز و روماتيسم) مي‌شود. همينطور غذاهاي گرم در تابستان بهتر است با مصلح‌شان مصرف شوند، نمونه‌هاي سنتي ماست و خيار كه به‌همراه كشمش پلويي استفاده مي‌شوند يا انواع اشكنه كه با گردو ميل مي‌شوند نمونه‌‌هايي از تركيب صحيح غذاها هستند.
 

 غذا بايد با سن و فعاليت انسان نيز تناسب داشته باشد. فرد كم‌تحرك با استرس بالا اگر سرخ‌كردني بخورد، دچار كبد چرب مي‌شود.
 مصرف ادويه‌جات به‌همراه غذا براي آرتروز، درد مفاصل، نفخ معده، كم‌حافظه‌گي، شب‌ادراري و افسردگي نيز مفيد است، زيرا بلغم و سوداي معده را كاهش مي‌دهد. 

اثر تركيبات غذا بر سطح کلسترول خون


نوشته  : الهام رزم پوش زير نظر: دکتر مصطفی نوروزی و دکتر رزا زاوشی 
عوامل بسیاری اعم از نوع رژیم غذایی و میزان فعالیت‌های بدنی بر سطوح کلسترول خون تاثیر دارند. در این میان اکثر افراد از اثر مضر رژیم غذایی پرچرب و یا حاوی کلسترول بالا بر میزان چربی خون خود مطلع می‌باشند، ولی ذکر این نکته ضروری است که لزوما مصرف مواد غذایی حاوی کلسترول بالا باعث افزایش چربی خون نشده و یا تنها، محدود کردن چربی از رژیم غذایی باعث کاهش کلسترول خون نمی‌شود، بلکه دیگر مواد غذایی نیز بر کاهش یا افزایش کلسترول خون موثر می‌باشند. کلسترول، نوعی استرول بوده و جنس آن از چربی است. استرول از نظر ساختمانی به دو دسته کلسترول و فیتوسترول تقسیم می‌شود. کلسترول استرولی است که در حیوانات یافت می‌شود، در حالیکه فیتوسترول و مشتقات آن در گیاهان موجود می‌باشد. کلسترول در جریان خون، اعضای مختلف بدن و فیبر عصبی وجود دارد و حضور آن در بدن، به دلیل اعمال مهم آن، بسیار ضروری است. منشا کلسترول داخلی و خارجی می‌باشد، به این معنا که هم در درون بدن ساخته می‌شود، و هم ازطریق مواد غذایی به بدن می‌رسد. قسمت اعضم کلسترول در بدن، داخلی است و در کبد تشکیل می‌شود و تنها 20 درصد آن از مواد غذایی منشا می‌گیرد. با این حال، مواد غذایی مختلفی اعم از گیاهی و حیوانی به علت مواد تشکیل دهنده آنها بر میزان کلسترول خون تاثیر دارند.

فست‌فود خورها افسرده‌ترند!


نوشته  : دکتر مجید حاجی فرجی 
افسردگی بیماری ناتوان‌کننده و شایع در سراسر دنیا است و شامل کاهش قدرت تفکر، کاهش اعتماد به‌نفس و علاقه به فعالیت‌های طبیعی زندگی است. افزایش شیوع افسردگی در کودکان و بزرگسالان در سال‌های اخیر زنگ‌خطری برای جوامع است. حدود 121 میلیون نفر در سراسر دنیا دچار این اختلال هستند. داروهای ضد‌افسردگی نیز غالبا تاثیر چندانی نداشته و تنها علائم بیماری را مي‌‌پوشانند و با وجود استفاده گسترده از این داروها، هنوز شیوع این بیماری در حال افزایش است.
فست‌فودها و خطر افسردگی
محققان دریافتند که خوردن فست‌فودها خطر افسردگی را بیش از 50 درصد افزايش مي‌دهد. غذایی که ما مي‌‌خوریم، مواد لازم برای متابولیسم، ساخت و ترمیم بافت‌ها و سلول‌ها، بویژه در مغز را تامین مي‌‌کند. بخش خاکستری مغز عمدتا از اسیدهای چرب امگا- 3 ، DHA و EPA تشکیل مي‌‌شود و این اسیدهای چرب فراوان‌ترین اسیدهای چرب با چند باند دوگانه در بافت‌های عصبی هستند. وقتی رژیم غذایی ما مناسب نباشد و مواد ساختمانی لازم را بویژه در دوران رشد برای بدن تامین نکنیم، بدن مجبور است از مواد در دسترس خود استفاده کند، برای مثال اگر رژیم ما حاوی مقدار زیادی چربی‌های مضر (که عمدتا در فست‌فودها و غذاهای فرآوری شده هستند) و در عوض چربی‌های مفید کمتری باشد، بدن از همان چربی‌های مضر استفاده مي‌‌کند.
براساس گزارش محققان، شیوع افسردگی در افرادی‌که بیشتر از غذاهای صنعتی و فرآوری شده مانند کیک‌ها، دونات‌ها و فست‌فودها مانند همبرگر،‌هات‌داگ و پیتزا استفاده مي‌‌کنند، 51 درصد بیشتر است. گزارش شده که ابتلا به افسردگی با مقدار مصرف این نوع غذاها ارتباط دارد و هرچه میزان مصرف غذاهای آماده بیشتر باشد، خطر افسردگی نیز بیشتر خواهد شد. 

كلينيك تغذيه


نوشته  : تحريريه دنياي تغذيه
دكتر سيدضياءالدين مظهري
متخصص تغذيه و رژيم درماني
رئيس انجمن علمي غذا و تغذيه حامي سلامت ايران
مدير گروه تغذيه دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم و تحقيقات
 

با سلام، ‌نوزاد ما 2 ماهه است، خيلي شير بالا مي‌آورد، ‌البته وزنش اضافه كرده،‌ ولي نگران هستم نكند مشكلي باشد. و اينكه آيا به دليل نفخ مي‌توان به نوزاد خاكشير يا داروهاي خانگي و گياهي داد؟

در صورتي كه بالا آوردن شير داده شده بيشتر از حد معمول باشد، در اولين فرصت به يك متخصص گوارش كودكان جهت علت‌يابي مراجعه فرماييد. شايد بچه سركار ريفلاكس يا بيماري متابوليكي دارد كه ‌بايد سريعاً تشخيص داده شود و درمان گردد. در غير اينصورت اقدامات زير توصيه مي‌شود:
1- تغيير پوزيسيون يا شكل شيردهي بصورت‌هاي گوناگون و هدايت نوك و قسمتي از هاله سينه به دهان بچه، گرفتن گاز معده بعد از اتمام شيردهي و در صورت لزوم حتي بين شيردهي، به اين صورت كه بچه را به‌طور عمودي ولي كمي مورب به شانه خود تكيه بدهيد و به آرامي ضرباتي را با دست به پشت بچه وارد نماييد تا هواي مكيده شده خارج گردد. توجه داشته باشيد گاهي همراه با خروج هوا دلمه‌هايي از شير نيز به بيرون رانده مي‌شود كه طبيعي بوده و جاي هيچ نگراني نيست، ولي توصيه مي‌شود كه اگر بعد از شيردهي قصد خروج از منزل را داريد، مواظب باشيد كه بالا آوردن بچه، لباس شما را آلوده نكند.

چقدر مي‌توانيم بخوريم؟


نوشته  : برليانت بزرگمهر 
تأثير مهم و اساسي تغذيه بر سلامت، شادابي، تحرك و طول عمر انسان، امروزه امري ثابت شده است. متخصصين تغذيه معتقدند براي حفظ هر چه بيشتر سلامت و پيشگيري از انواع اختلالات و عوارضي كه در كمين انسان نشسته و زندگي و حيات بشر را تهديد مي‌كند، لازم است افراد از تغذيه صحيح، سالم، متعادل و متنوع برخوردار باشند. به خصوص در جهان امروزي با توجه به ارتباطات گسترده جوامع مختلف، صنعتي شدن كشورها و تغييرات فاحشي كه در شيوه زندگي افراد رخ داده است، احتمال بروز بيماري‌ها و عوارض خطرناك به خصوص بيماري‌هاي مزمن، معلوليت‌ها و مرگ و مير گسترده ناشي از آن هر روز بيشتر و شايع‌تر مي‌شود.
براي مبارزه با اين مشكلات و حفظ هر چه بيشتر سلامت افراد چه بايد كرد؟ عوامل مختلفي در اين امر دخالت دارند، همان‌گونه كه گفته شد، شيوه زندگي در حفظ سلامت يا بروز بيماري‌ها در انسان تأثير بسزايي دارد كه يكي از مهم‌ترين و اساسي‌ترين عوامل مرتبط با شيوه زندگي، نحوه تغذيه افراد است.
متخصصين تغذيه با معرفي 5 گروه غذايي، توصيه مي‌كنند كه هر فردي موظف است با استفاده صحيح و مناسب از اين گروه‌هاي غذايي در برخورداري از تغذيه‌اي كافي، متعادل و متنوع، تلاش بنمايد.
حال سوالاتي در ذهن خوانندگان علاقه‌مند مجله مطرح مي‌شود كه؛

تهديدهاي غذايي براي جنين


نوشته : فاطمه مفیدی دانشجوی دکترای تغذیه دانشگاه 
امروزه محققان روي يکي ديگر از دلايل ناشناخته سقط مکرر يعني تغذيه تمرکز کرده‌‌اند. پيش از اين بررسي‌ها‌ نشان داده بود چاقي يا لاغري مفرط تاثير منفي بر باروري و تخمک‌‌گذاري دارند و حتي مي‌توانند در صورت بارداري خانم، سبب سقط جنين شوند. اين موضوع به ويژه زماني که نمايه توده بدني پايين‌‌تر از 5/18 يا بالاتر از 30 باشد بيشتر مي‌شود، اما بيش از وزن، آنچه اهميت مي‌يابد، چربي‌ها‌ي دور شکم است و از آنجا که کنترل قند خون را تحت تاثير قرار مي‌دهد مي‌تواند سبب سقط جنين شود.
جالب است بدانيد داشتن وزن بالا، بر تخمدان، آندومتر و رحم هم تاثير مي‌گذارد و هر ميزان اضافه‌ وزن بالاتر برود، کيفيت تخمک پايين‌تر آمده و رشد جنين را تحت تاثير قرار مي‌دهد، به همين دليل است که توصیه می‌شود خانم‌ها‌يي که مايل به بارداري ‌هستند، ابتدا بايد وزن خود را، در صورت داشتن اضافه ‌وزن، کاهش دهند.
به‌علاوه تحقيقات نشان داده‌اند زناني که دچار سقط مکرر مي‌شوند، کمبود ويتامين B9 يا اسيد فوليک دارند که کمبود آن مي‌تواند اثر مُضري بر جنين بگذارد. همين دسته از زنان در صورتي که به‌طور مرتب ويتامين‌ها‌ي گروه B را مصرف کنند، از سقط پيشگيري خواهند کرد و در صورتي که طي دوران بارداري و قبل از آن اسيد فوليک مصرف کنند، سقط جنين 57 درصد کاهش خواهد يافت.
همچنین برخي بيماري‌ها نظير سلياک يا عدم تحمل گلوتن نيز مي‌تواند يکي ازدلايل سقط جنين باشد. اين بيماري گرچه شايع است، اما در برخي موارد تشخيص داده نمي‌شود و در نتيجه بدون درمان باقي مي‌ماند. از جمله نشانه‌ها‌ي ابتلا به اين بيماري اسهال شديد و لاغري است. اين ناراحتي مي‌تواند بر تخمک‌‌گذاري نيز تاثير گذاشته و عامل ناباروري يا سقط جنين باشد. خانم‌‌هايي که مبتلا به اين ناراحتي هستند، با دريافت رژيم بدون گلوتن مي‌توانند از بروز سقط پيشگيري کنند.

ویژگی‌ها و ارزش غذایی نودل


نوشته : مهندس مسعود خبازی 
سال‌ها است که در کشورمان شاهد حضور غذاهایی همانند ماکارونی بر سر سفره‌ها هستیم که غذایی محبوب در بین خانواده‌ها و به خصوص کودکان بوده و در مدت زمان نسبتا کوتاهی آماده مي‌شود. با این وجود خانواده‌ها دنبال غذا‌هایی هستند که در زمان بسیار کمتری تهیه شود.
نودل از جمله این محصولات است که تنها در 3 دقیقه آماده شده و دارای طعم‌های مختلف مانند: طعم گوشت، مرغ، سبزیجات، قارچ، پیتزا، سس‌گوجه فرنگی تند، کاری و زعفران مي‌باشد و به جهت ارزان بودن نسبی محصول، باعث شده که به سرعت جای خود را بر سر سفره‌ها باز نماید.
نودل از نظر ارزش غذایی، تقریبا غذایی کامل، ولي کم‌کالری و حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی بوده و به عنوان یک غذای رژیمي ‌و همچنین میان‌وعده مناسب جهت کودکان مي‌باشد.
البته به دليل كمي سبوس موجود در آرد آن، ارزش غذايي آن از ماكاروني كمتر بوده و فقط مصرف گاه به گاه آن قابل توصيه است. ضمنا برخي چاشني‌هاي همراه نودل، نمك فراواني دارند كه بايد مصرف آنها را كاملا محدود كرد.
در این مقاله ویژگی‌های فرآورده نودل برگرفته از استاندارد ملی ایران (شماره11981) بیان مي‌شود.

فلفل و سلامتي


نوشته: دكترسيد مسعود كيمياگر 
فرقي نمي‌كند كه فلفل تند باشد يا نه. تمامي انواع فلفل‌ها كاري بيش از تزئين كوكوي گوجه‌فرنگي و يا طعم دادن به سس‌ سالسا و رنگين كردن غذا انجام مي‌دهند. آنها برخي از ويتامين‌هاي موردنياز بدن را تامين مي‌كنند و حاوي تركيباتي هستند كه با كاهش و تسكين درد و مزاياي بي‌شمار ديگر ارتباط دارند.
 

فيتوكميكال‌هاي موجود در فلفل
فلفل‌ها حاوي فيتوكميكال‌هاي زيادي هستند كه به‌طور طبيعي در بافت و تركيبات بسياري از گياهان يافت مي‌شوند. نزديك به يك ميليون از آنها در طبيعت شناخته شده‌اند. بسياري از فيتوكميكال‌هاي درون فلفل‌ها توانايي آنتي‌اكسيداني دارند و اين بدان معني است كه آنها مي‌توانند اثر منفي راديكال‌هاي آزاد را بر بدن خنثي كنند و از آسيب به سلول پيشگيري نمايند و در نهايت از ابتلا به بيماري‌هاي خاص پيشگيري كنند و يا علائم آن را كاهش دهند. برخي از فيتوكميكال‌ها در بدن عملكردي مشابه هورمون‌ها دارند و در واقع انتقال‌دهنده پيام‌ها به مغز هستند. فلفل‌ها در رنگ‌هاي سبز، قرمز، زرد و نارنجي وجود دارند. هر رنگ مختلف از فلفل‌‌ها، حاوي فيتوكميكال‌هاي متفاوتي است.

مزاياي بي‌شمار فلفل‌ها
چه فلفل تند باشد و چه شيرين، بسيار مغذي است. فلفل يكي از غني‌ترين منابع ويتامين A و C است و با خوردن يك فنجان از آن، صددرصد نياز روزانه بدن به اين ويتامين‌ها فراهم مي‌شود. انواع مختلف فلفل‌ها را بخوريد تا انواع گوناگوني از ويتامين‌ها و مواد معدني را دريافت كنيد. فلفل قرمز منبع خوبي از فيبر، مواد معدني و فولات است.

خواص دارويي انجير


نوشته  : دكترمحمد حسین صالحی سورمقی 
گياه‌شناسي
درخت انجير درختي است كه ارتفاع آن تا 10 متر مي‌رسد. شاخه‌ها منشعب و شكننده و برگ‌ها بزرگ (گاه تا 25 سانتي‌متر) با بريدگي‌هاي عمقي هستند؛ به طوري كه پهنك به 3 تا 5 لوب تقسيم مي‌شود. سطح برگ‌ها ناصاف و تقريباً خشن است. گل‌ها كوچكند و به صورت نر و ماده كنار هم قرار دارند كه پس از لقاح و تكامل به ميوه‌هاي فندقه كوچكي تبديل مي‌شوند و در قسمت گوشتدار نهنج قرار مي‌گيرند. اين قسمت كم‌كم بزرگ شده و حاوي اندوخته‌اي غني از مواد قندي و مواد مهم ديگري مي‌شود. اين نهنج گوشتدار پس از رسيدن كامل به رنگ زرد، سبز، زرد متمايل به سبز و بنفش مايل به سياه در مي‌آيد كه در اصطلاح عاميانه به آن ميوه انجير مي‌گويند؛ در صورتي كه از نظر گياه‌شناسي اين قسمت خود شامل تعداد زيادي ميوه كوچك فندقه است.
درخت انجير ممكن است در سال سه نوبت (بهار، تابستان و پاييز) ميوه بدهد كه ميوه‌هاي پاييزه معمولاً كوچك‌تر از دو نوع ديگر هستند. قطر ميوه رسيده به 5 سانتي‌متر مي‌رسد.
موطن اصلي و محل رويش انجير را جنوب غربي آسيا و مناطق شرقي مديترانه، به‌خصوص از يونان تا پاكستان مي‌دانند. انجير به دليل مصرف زياد، امروزه در مناطق وسيعي از دنيا كشت مي‌شود.

چرا نوشيدن چاي از آب بهتر است؟


پژوهشگران تاكيد كردند كه چاي فوايد بسياري دارد و از بيماري‌هاي قلبي عروقي و پوکي استخوان پيشگيري مي‌کند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) - منطقه خراسان و به نقل از Atlantico، برخي پزشکان بر اين باورند که نوشيدن چاي از آب نيز مفيدتر است، چراکه علاوه بر فوايد آب، چاي خاصيت آنتي اکسيداني نيز دارد.

به گفته پژوهشگران، گياه چاي در پيشگيري از بسياري از بيماري ها مانند پوکي استخوان موثر است و باعث افزايش تراکم استخواني و جلوگيري از شکستگي هاي استخواني در سالمندان مي شود.

مطالعات نشان مي دهد نوشيدن چاي در زنان باعث بازسازي استخوان ها و کاهش استرس مي شود.

خواص غذايي باميه


نوشته: نیلوفر وزیری دانشجوی کارشناسی ارشد تغذیه 
بامیه با نام علمی Hibiscus به خانواده پنیرک یا Malvaceae تعلق دارد. میوه بامیه، شامل غلاف گوشتی است که دارای مقطعی 5 یا 6 ضلعی بوده که از قاعده به طرف راس به‌تدریج باریک و نوک تیز می‌شود. طول میوه به 3 تا 7 سانتیمتر می‌رسد.
درون میوه در چند ردیف،‌ دانه‌های سفید رنگ و نرمی قرار دارد که پس از رسیدن به رنگ سبز کم‌رنگ تغییر یافته و سفت می‌شوند.
بامیه با داشتن مواد مغذی با ارزشی مانند ویتامین‌های C ,A و گروه B از جمله: اسیدفولیک B5، B2، B6 و عناصری از قبیل: منگنز، کبالت، کلسیم، فسفر و پتاسیم، فیبر و ماده لزج، اثرات مثبت فراوانی بر سلامت انسان دارد.
این گیاه از نظر اقتصادی نیز ارزان و در دسترس همه افراد است.

مفيد براي ديابتي‌ها و بيماران قلبي

 فيبر موجود در باميه نمایه گلایسمی‌ پایینی به آن می‌دهد، یعنی به سرعت قند خون را بالا نمی‌برد. بدين ترتيب كه سرعت جذب قند را كاهش داده و به حفظ قند خون كمك مي‌كند، بنابراین براي افراد مبتلا به ديابت مفيد می‌باشد.
موسيلاژ يك نوع فيبرموجود در باميه می باشد که از طریق متصل شدن با نمک‌های صفراوی و اسیدهای چرب، موجب کاهش کلسترول و پروفایل لیپیدی خون می‌شود و برای بیماران قلبی و‌هایپرلیپیدمی ‌توصیه می‌گردد. اثر باميه دركاهش كلسترول خون، يكي از خصوصيات بسيار مفيد اين سبزي است، زيرا مانند داروهاي كاهنده كلسترول اثرات جانبي ندارد.

رژيم غذايي پس از ورزش


نوشته  : دكتر سيدعلي كشاورز 
پس از ورزش، هر چقدر سريع‌تر به بدن مواد مغذي و انرژي برسد، سريع‌تر تجديد‌قوا مي‌كند. هر نوع تمرين بدني سبب تخليه ذخاير گليكوژن در بدن مي‌شود. گليكوژن، انرژي ذخيره شده در ماهيچه‌ها مي‌باشد كه به راحتي در دسترس قرار مي‌گيرد و از تحليل رفتن بافت‌ ماهيچه‌اي بدن جلوگيري مي‌كند. هدف از داشتن رژيم غذايي مناسب بلافاصله پس از ورزش، احياي ذخاير انرژي در بدن و بازسازي بافت ماهيچه‌اي آسيب ديده مي‌باشد. در دوره پس از ورزش با داشتن رژيم غذايي مناسب، بدن قوي‌تر و سرحال‌تر مي‌شود. اگر بلافاصله پس از ورزش، انرژي لازم را به بدن نرسانيد و بدن براي مدت طولاني گرسنه نگه داشته شود احساس سستي و كسالت خواهيد كرد؛ اما با تامين انرژي و مواد مغذي به موقع و سريع، بدن خيلي سريع‌تر احيا شده و به تعادل مي‌رسد. با دنبال كردن راهكارهاي ارائه شده در اين مقاله مي‌توانيد به احياي سريع‌تر بدن پس از ورزش كمك كنيد.
چقدر آب و يا مايعات بنوشيم؟
بلافاصله پس از اتمام ورزش حتي قبل از دوش گرفتن و تعويض لباس، مايعات بنوشيد. اگر بتوانيد آب از دست رفته از بدن را (حين ورزش با عرق كردن، آب بدن از دست مي‌رود) هرچه سريع‌تر با نوشيدن مايعات جايگزين كنيد، خستگي بدن نيز سريع‌تر برطرف شده و از بروز كم‌آبي پس از ورزش نيز جلوگيري مي‌شود. اگر پس از ورزش به ميزان كافي مايعات ننوشيد، احساس سستي و بي‌حالي و در برخي مواقع سردرد و حالت تهوع به سراغ‌تان مي‌آيد.

قندهاي رژيمي؛ خوب يا بد؟


نوشته  : مریم میرفتاحی 
شیــــــرین‌کننـــــده‌های مصنوعــی جایگزین‌های صنعتی برای شکر مي‌باشند‌. زیاده‌روی در مصرف شکر معمولی و افزایش وزن ناشی از آن، عاملی شد تا تولید و استفاده از این گونه شیرین کننده‌ها در صنعت غذا آغاز شود‌. این شیرین‌کننده‌ها ممکن است از منابع طبیعی مانند گیاهان و یا خود قند گرفته شده باشند‌. شیرین‌کننده‌های مصنوعی به عنوان شیرین‌کننده‌هایی قوی شناخته مي‌شوند، چراکه اغلب به مراتب از قند و شکر عادی شیرین‌تر مي‌باشند، به همین دلیل در مقایسه با شکر مقادیر کمتری از آنها برای ایجاد همان میزان طعم شیرین لازم است‌.
 

کرم‌خوردگی دندان‌ها
بر خلاف شکر، شیرین‌کننده‌های مصنوعی در تخریب دندان‌ها اثر چندانی ندارند.
 

کاربردهای شیرین‌کننده‌های مصنوعی

شیرین‌کننده‌های مصنوعی هیچ کالری را به رژیم غذایی اضافه نمي‌کنند و در واقع در مقایسه با شکر میزان خیلی کمتری از آنها برای شیرین کردن استفاده مي‌شود‌. امروزه، شیرین‌کننده‌های مصنوعی به صورت گسترده‌ای در غذاهای فرآوری شده استفاده مي‌شوند؛ از جمله نوشیدنی‌های شیرین، شیرینی‌جات، ژله‌ها، کنسروها و ..‌. حتی استفاده از شیرین‌کننده‌های مصنوعی در خانه‌ها هم رایج شده است‌.

مروری بر داروهای رژیمی و کاهنده وزن


نوشته : دكتر علي ملك شاهي مقدم زير نظر دكتر احمد ساعدي 
داروهای کاهنده وزن تایید شده توسط سازمان غذا و داروی آمریکا به سه رده تقسیم می‌شوند. داروهای مزبور بايد توسط پزشک تجویز گردند و مصرف آنها تنها در بزرگسالان مجاز می‌باشد. هر یک از رده‌های دارویی مذکور، مکانیسم عمل متفاوتی دارند. قدیمی‌ترین رده داروهای کاهش وزن، به داروهای نورآدرنرژیک تعلق دارد. داروهای این رده مشابه با آمفتامین می‌باشند. دو رده دارویی جدید نیز شامل مهارکننده‌های برداشت مجدد نور‌اپی‌نفرین‌ـ سروتونین و مهار‌کننده‌های لیپاز می‌شوند. در ادامه مطالب، به صورت اختصاصی به داروهای کاهنده وزن می‌پردازیم.
داروهای نورآدرنرژیک
داروهای نورآدرنرژیک بر مغز تاثیر گذاشته و سبب اثرات تحریکی می‌گردند. مشهورترین داروی این رده خاص، آمفتامین می‌باشد. داروهای نورآدرنرژیک، کنترل شده بوده (فهرست دارویی رده II) و از سوی دیگر اعتیادآور هستند. داروهای مزبور تنها در صورت استفاده کوتاه مدت (چندین هفته) مجاز بوده و مصرف همزمان آنها با دیگر داروهای محرک قدغن می‌باشد. از جمله داروهایی که مصرف همزمان آنها با داروهای نورآدرنرژیک ممنوع است، می‌توان به سودوافدرین، فورازولیدون، گوانادرل، گوانتیدین و مهارکننده‌های مونوآمین‌اکسیداز اشاره نمود. داروهای نورآدرنرژیک در عملکرد داروهای ضد اسید و مهارکننده‌های کربنیک انهیدراز نیز شدیدا مداخله می‌نمایند.

اثرات جانبي داروهای نورآدرنرژیک 

تغذيه در نرمی استخوان

نوشته : ام‌البنین اکبری زير نظر دكتر منصور شهركي 
استئومالاسي در بالغين ايجاد مي‌شود كه به صورت كاهش عمومي‌ دانسيته استخواني و بروز شكستگي كاذب خصوصا در ستون فقرات، ران و بازو تظاهر مي‌يابد. در این بیماری به علت عدم کلسیفیه شدن صحیح بافت استخوان، شکل و استحکام استخوان طبیعی نیست. استئومالاسی، مشابه بیماری راشیتیسم (ریکتز) کودکان بوده و نام دیگر آن ریکتز بالغین است، البته در سنین بالا، صفحه رشد استخوان‌ها بسته مي‌شود، لذا برخلاف راشیتیسم بر روي صفحه رشد و رشد طولی استخوان‌های دراز اثری ندارد. این بیماری در خانم‌ها نسبت به آقایان و در زمستان و اوایل بهار شایع‌تر است.
علل بروز استئومالاسی
1. بیماری استئومالاسی به علت کمبود کلسیم و ویتامین D در بالغین اتفاق مي‌افتد. کمبود کلسیم و ویتامین D در رژیم غذایی گیاهخواران و رژیم‌های کم‌چرب بخصوص در افراد مسن دیده مي‌شود.
2. عدم مصرف شیر و فرآورده‌های آن ممکن است باعث بروز این بیماری شوند.
3. مقاومت نسبت به عمل ویتامین D ممکن است باعث ایجاد نرمی‌استخوان شود.
4. فقدان جذب روده‌ای و گوارشی کلسیم باعث ایجاد این بیماری خواهد شد.
5. بیماری‌های کلیوی بخصوص نارسایی کلیوی مي‌توانند اين بيماري را به همراه داشته باشند.
6. مصرف بعضی داروها از جمله داروهای ضد صرع ممکن است باعث ایجاد نرمی استخوان شود.
7. بیماری‌های لوزالمعده و برخي اعمال جراحي باعث اختلال در جذب كلسيم شده و نهايتا منجر به نرمي‌استخوان در بالغین مي‌شوند.

التهاب پانکراس


نوشته  : دكتر احمدرضا درستی 
همان‌طور كه در شماره قبل ذكر گرديد، پانکراتيت، التهاب لوزالمعده است که مشخصات آن ادم، ترشحات سلولی و نکروزه (مرگ نسج) شدن بافت آن است. شدت بيماری ممکن است از درجه خفيف تا شديد باشد که در موارد شديد منجر به خود هضمی، نکروز و خونريزی بافت لوزالمعده ‌مي‌شود. در ادامه مطالب قبل، به بيان علائم پانكراتيت و تغذيه درماني در بيماري‌ پانكراتيت حاد و مزمن مي‌پردازيم.
يازده علامت که ‌مي‌توان در طی 48 ساعت اول تشخيص يا پذيرش بيمار، آنها را اندازه‌گيری كرد و از لحاظ پيش آگهی بيماری اهميت دارند، مشخص شده‌اند. با اين علائم، می‌توان پيامد احتمالی بستری شدن بيمار را تعيين کرد. ممکن است بيمار به عمل جراحی نياز پيدا کند. پانکراتيت در دو شکل حاد و مزمن طبقه بندی شده که در حالت مزمن، انهدام لوزالمعده آنقدر شديد ‌مي‌باشد که عمل ترشحات برون‌ريز و درون‌ريز آن بهم خورده و در نتيجه سوء‌جذب و ديابت به وجود ‌مي‌آيد.
 

علائم پانکراتيت
علائم پانکراتيت ‌مي‌تواند به صورت دردهای مداوم يا متناوب باشد که از کم تا زياد به شدت‌های مختلف در ناحيه فوقانی شکم احساس ‌مي‌شوند. اين دردها ‌مي‌توانند به پشت بدن نيز منتقل شوند. علائم با غذا خوردن بدتر ‌مي‌شوند. تظاهرات بالينی ‌مي‌تواند شامل تهوع، استفراغ، اتساع شکم و اسهال چرب باشد. در موارد شديد کاهش فشار خون، فقدان ادرار و اختلال در بلع وجود دارد. در بررسی‌های آزمايشگاهی معمولا افزايش آميلاز به ليپاز سرم مشاهده ‌مي‌شود؛ ولی به هر حال، تست آميلاز سرم غير ويژه بوده و در زمان پانکراتيت ‌مي‌تواند به صورت کاذب، منفی يا مثبت باشد. ليپاز سرم هم حساسيت مشابه آميلاز دارد، ولی ويژگی آن بيشتر است. موارد شديد ‌مي‌توانند به خونريزی، شوک و مرگ ختم شوند.

الفباي مشاوره در تغذيه و كاهش وزن


نوشته :دكتر سيدضياءالدين مظهري 
كد 07-گروه شب بيداران و شبگردهاي گرسنه
اين گروه از افراد خوابگردان يا بيدارشدگان نيمه شب نام‌گذاري شده‌اند، چون جاذبه جادويي محتويات يخچال آنها را از خواب شيرين بيدار نموده و ناخودآگاه به طرف باقيمانده خوردني‌هاي مختلف يا محتويات يخچال جذب مي‌‌گردند و نه تنها در تمام شهرستان‌هاي ايران بلكه در اغلب كشورها هستند افرادي كه به اين مشكل دچار مي‌باشند و به طور كلي اين عارضه را Night- Eating syndrome نام‌گذاري كرده‌اند. براي اينكه بدانيد به اين گروه از افراد تعلق داريد يا خير، به سوالات مندرج در خودآزمايي زير مراجعه نماييد و پاسخ مثبت يا منفي‌تان را در قبال هر يك از سوالات به صورت آري يا خير علامتگذاري فرماييد.

خودآزمايي
1- آيا هر چه كه به ساعات غروب و شب نزديك‌تر مي‌شويد به ميزان اشتهاي شما افزوده مي‌شود؟ بلي   خير
2- آيا فكر مي‌كنيد با حذف صبحانه اشتهاي شما در طول روز كاهش پيدا مي‌كند؟ بلي   خير
3- آيا نصف بيشتر انرژي تعيين شده براي تمام روزتان را در فاصله به رختخواب رفتن و برخاستن از خواب ميل مي‌نماييد؟  بلي   خير
4- آيا وقتي تسليم گرسنگي خود مي‌شويد به شما احساس گناه دست مي‌دهد؟ بلي     خير
5- آيا اغلب بيش از يك بار در هفته شب‌ها جهت خوردن مواد غذايي از خواب بيدار مي‌گرديد؟ بلي    خير
6- آيا بر اين باور مي‌باشيد كه ‌بايد چيزي را ميل كنيد تا بتوانيد خواب خود را ادامه بدهيد؟ بلي    خير
7- آيا بعضي وقت‌ها به ياد نمي‌آوريد كه در طول شب چيزي را ميل كرده‌ايد يا خير؟ بلي     خير
تفسير يافته‌ها

۵ سؤالی که درباره روغن می پرسند


از مقایسه روغن ها تا میزان مصرف روزانه آنها
۵ سؤالی که درباره روغن می پرسندآیا می دانید چرا با اینکه تمام چربی ها حاوی انرژی نسبتا بالایی هستند، فقط به برخی از آنها «چربی بد» می گویند؟ بعضی از مواد غذایی چربی های اشباع و ترانس دارند که این نوع چربی ها سطح کلسترول بد خون یا همان LDL را در بدن افزایش می دهند و عوارضی مانند گرفتگی عروق یا سکته قلبی برای مصرف کننده به دنبال دارند...
به همین دلیل به تمام افراد توصیه می شود به جای مصرف کره و چربی هایی با منشاء حیوانی، روغن های گیاهی مانند روغن زیتون، کانولا، ذرت و آفتابگردان که کمترین میزان چربی اشباع را دارند، در برنامه غذایی خود بگنجانند. در ادامه این مطلب نیز ۵ پرسش رایج را درباره این گروه غذایی مطرح کرده ایم که مطالعه پاسخ به آنها خالی از لطف نیست.
۱. چرا روغن زیتون از روغن ذرت بهتر است؟
زیرا میزان آنتی اکسیدان ها و اسیدهای چرب مفید موجود در روغن زیتون بیشتر از روغن ذرت است. روغن زیتون درصد بالاتری چربی های چند?زنجیره ای غیراشباع دارد که این چربی ها به کاهش میزان کلسترول خون در بدن کمک زیادی می کنند. آنتی اکسیدان های فراوان موجود در روغن زیتون هم از تخریب سلول ها، پیری و چروکیدگی زودرس پوست و ابتلا به انواع سرطان ها پیشگیری می کنند. البته هر دوی این روغن ها از نظر میزان کالری با هم برابرند.
۲. چطور می توانیم از مصرف غذاهای حاوی چربی ترانس اجتناب کنیم؟

خواص شكلات تلخ


جام جم آنلاين: براساس يك تحقيق مشخص شد مصرف شكلات تلخ براي افراد مبتلا به بيماري‌هاي كبدي همانند يك مرهم عمل مي‌كند و مي‌تواند درماني براي بيماري آنها باشد.
يكي از محققان دانشگاه امپريال كالج لندن گفت تحقيقي كه روي 21 بيمار كبدي انجام شد، مشخص كرد افرادي كه از شكلات تلخ استفاده كرده‌اند، بيش از بيماران ديگر موفق به كنترل و تحمل درد شده‌اند.
همچنين مصرف شكلات تلخ مي‌تواند از افزايش فشارخون پس از مصرف غذا كه باعث بروز ناراحتي‌هاي كبدي در افراد مستعد مي‌شود، بكاهد.
به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، بر اساس اين تحقيق مشخص شد​ آنتي‌اكسيداني موسوم به فلاوانول در شكلات سياه و تلخ عامل اصلي در كاهش فشار خون و دردهاي مزمن كبدي است و باعث سست شدن عضلات بدن هنگام احساس دردهاي كبدي مي‌شود.
ارتباط مستقيم ميان مصرف اين شكلات و درمان بيماري‌هاي كبدي باعث شده تا برخي​ پزشكان اين ماده را براي بيماران خود و در كنار داروها تجويز كنند.
شكلات براي سلامت قلب نيز مفيد است و از لخته شدن خون ممانعت مي‌كند. كلسترول خون را تنظيم كرده و به‌دليل داشتن خواص آنتي‌اكسيداني از نوع فلانوئيدها از التهاب و نابودي سلول‌ها جلوگيري مي‌كند.
اين آنتي‌اكسيدان‌ها در كاهش اثرات منفي كلستـرول LDL يـــــا كلسترول بد مفيد است.

پیاز بخورید تا استخوان‌های سالم داشته باشید


محققان دانشگاه برن در سوئیس گفتند که مصرف مداوم پیاز برای پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان به وی‍ژه در زنان سالمند مفید است.
به گزارش فارس، این محققان در جریان آزمایش‌ها دریافتند که یک ترکیب طبیعی موجود در پیاز نقش موثری در تقویت استخوان و کاهش خطر ابتلای آن به پوکی ایفا می‌کند. پیاز سرشار از ویتامین C، کلسیم، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم، گوگرد، اسید فولیک، مقدار کمی آهن، مس، روی و انواع و یتامین‌های B است.
پیاز تاثیر شفابخشی روی قلب دارد و یکی از مهمترین خواص آن به شمار می رود. به گفته پژوهشگران مصرف نصف یک پیاز متوسط در روز از مقدار کلسترول بد خون به میزان 30 درصد می‌کاهد و به جای آن کلسترول خوب را افزایش می‌دهد.
پیاز همچنین فشارخون و قندخون را تنظیم می‌کند و مانند سیر، یک آنتی‌بیوتیک طبیعی و قوی است و طیف وسیعی از عفونت‌ها و میکروب‌‌های بیماری‌زا از اسهال گرفته تا بیماری سل را درمان می‌کند.
مصرف پیاز به صورت پخته همچنین برای جلوگیری از سرماخوردگی و کاهش سرفه و رفع مشکلات مجاری تنفسی مفید است. پیاز سرشار از ترکیبات گوگردی بوده و قادر است روند تغییر شکل سلول‌ها را که منجر به سرطانی شدن آنها می‌شود، متوقف کند و گوگرد موجود در پیاز برای رشد مو مفید است.
مصرف پیاز برای درمان یبوست، بی‌‌خوابی، میگرن، چاقی، ورم گلو، پروستات، بواسیر، یرقان و بسیاری از دیگر بیماری‌ها مفید است. محققان اخیراً نیز بر اساس تحقیقات خود به این نتیجه رسیده بودند که پیاز یکی از سبزی‌هایی است که بیشترین احساس لذت و شادی را به همراه می‌آورد و هویچ، لوبیا، موز و سیب‌زمینی در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

10 دلیل برای خوردن بیشتر هویج




هویج‌ علاوه بر اینکه طعم خوشمزه‌ای دارد و در بیشتر دستورات غذایی از آن استفاده می‌شود دارای خواص سلامتی بسیاری است که سلامت پوست، چشم، دستگاه گوارش و دندان،‌ بخشی از خواص این سبزی پرخاصیت را تشکیل می‌دهند.
10 دلیل برای خوردن بیشتر هویج عبارتند از:
1- بتاکاروتن: هویج‌ها سرشار از این آنتی‌اکسیدان قوی هستند که در بدن تبدیل به ویتامین A می‌شود و برای سلامت پوست تاثیر فوق‌العاده‌ای دارد.
2- هضم: مصرف هویج باعث افزایش بزاق در دهان شده و مواد معدنی اساسی، ویتامین‌ها و آنزیم‌هایی را که موجب هضم بهتر غذا می‌شوند برای بدن فراهم می‌کند. مصرف منظم این سبزی پرخاصیت کمک خوبی برای پیشگیر
ی از ابتلا به زخم معده و دیگر اختلالات گوارشی خواهد بود.
3- عناصر قلیایی: هویج‌ها سرشار از عناصر قلیایی بوده که با ایجاد تعادل در نسبت اسیدی/ قلیایی بودن بدن،‌ موجب احیاء‌ و تصفیه خون می‌شوند.
4- پتاسیم: هویج‌ها منبع خوبی از پتاسیم محسوب شده که می‌توانند سطح سدیم را در بدن کنترل کرده و در نتیجه به کاهش سطح فشارخون بالا در بدن کمک موثری کنند.
5- سلامت دندان: مصرف هویج موجب از بین رفتن میکروب‌های مضر در دهان شده و احتمال بروز پوسیدگی دندان را کاهش می‌دهد.

مصرف پروتئین سویا و آجیل می تواند موجب کاهش کلسترول شود


پژوهشگران علوم پزشکی می گویند مطالعات جدید حاکی از این است که خوردن یک رژیم غذایی که ترکیبی از غذاهای کاهنده کلسترول مانند پروتئین سویا و آجیل ها باشد برای مدت بیش از ۶ ماه می تواند به پایین آوردن سطح کلسترول کمک کند.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز، این مطالعات نشان داده که رژیم غنی از غذاهای سالم مانند؛ فرآورده‌های سویا و آجیل می‌تواند سبب کاهش کلسترول بد خون (LDL) شود.
پیروی از رژیم سالمی که میزان کلسترول آن پایین است، سبب کاهش ۱۳ درصدی سطح کلسترول ال‌دی‌ال (LDL) در خون می‌شود.
اصولاً پزشکان برای بیمارانی که از سطح بالای کلسترول بد رنج می‌برند، ۲ نسخه دارند؛ یکی استفاده از داروهای استاتین که کاهنده کلسترول است و دوم پیروی از رژیمی که فاقد چربی‌های بد مانند؛ گوشت قرمز، کره و بستنی هستند.
طبق این رژیم؛ افراد می‌بایست مارگارین گیاهی مانند کره و سویا را جایگزین گوشت کنند. به گفته محققان، پیروی از این رژیم سبب کاهش شدید کلسترول و جلوگیری از بیماری‌های قلبی در انسان می‌شود.

بهترین زمان برای مصرف قرص آهن چه موقع است؟


بهترین زمان برای مصرف قرص آهن چه موقع است؟

دخترانی كه در وعده‌های غذایی‌شان گوشت وجود ندارد و از پروتئین گیاهی مثل حبوبات استفاده می‌كنند

 به گفته یك متخصص تغذیه، مناسب‌ترین زمان استفاده از قرص‌ آهن، هنگامی است كه معده خالی باشد زیرا در این حالت بدن بیشترین میزان آهن را جذب می‌كند.
دكتر خدیجه رحمانی عضو هیات علمی دانشكده تغذیه صنایع غذایی و انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای دانشگاه شهید بهشتی، در این رابطه افزود: اگر كسی پس از استفاده از قرص آهن به ویژه با معده خالی حالت تهوع پیدا كند می‌تواند آن را پس از غذا و قبل از خواب مصرف كرده و بلافاصله بخوابد.وی ادامه داد: دخترانی كه در وعده‌های غذایی‌شان گوشت وجود ندارد و از پروتئین گیاهی مثل حبوبات استفاده می‌كنند باید همراه با وعده‌های غذایی‌شان حتما از یك منبع ویتامین C استفاده كنند.

نوشیدن چای، پوسیدگی دندان ها را کم می‌کند

نوشیدن چای، پوسیدگی دندان ها را کم می‌کند
پوسیدگی های دندانی همیشه مشکلاتی جدی به وجود می‌آورند، این مشکلات ممکن است در هر سنی بروز کنند و علی رغم تمام مراقبت های پزشکی دردسر ساز شوند.

از 4000 سال پیش تا کنون انواع چای های سبز، سیاه، دودی و نیمه تخمیر شده، شناخته شده اند.
چای نوشیدنی است که بیشترین مصرف را در جهان دارد و خواص داروئی آن بی شمار اند.
چای به طور ویژه ای در پیشگیری از پوسیدگی دندان ها کمک می‌کند؛ خاصیتی که تا کنون فقط به چای سبز نسبت داده می‌شد، اما امروزه این ویژگی چای تخمیر شده یعنی چای سیاه را هم در برمی‌گیرد.
چگونه جلوی پوسیدگی دندان های مان را بگیریم؟
پوسیدگی های دندانی همیشه مشکلاتی جدی به وجود می‌آورند، این مشکلات ممکن است در هر سنی بروز کنند و علی رغم تمام مراقبت های پزشکی دردسر ساز شوند.

تاثیر فوق العاده ماست ترش بر پوست

تاثیر فوق العاده ماست ترش بر پوست
یکی از مهم‌ترین دلایل خوش رنگی و شفافیت پوست میزان غلظت خون است....
شفاف‌ سازی پوست با کمک طب سنتی

 یك متخصص طب سنتی و متخصص پوست و مو گفت: پوست یک عضو ضعیف است و اختلالات اعضای درونی به خصوص دستگاه گوارش آن را دچار مشکل می‌کند و تاکید می‌شود قبل از استفاده از دارو‌های موضعی بر روی پوست عوامل داخلی درمان شود.
دکتر لیلا شیربیگی با توجه به دیدگاه طب سنتی در درمان و مراقبت‌های پوستی، اظهارداشت: در زمینه مراقبت‌های پوستی استفاده از ماسک‌های تغذیه‌ای اهمیت بالایی دارد. زرده تخم مرغ در طب سنتی پایه و اساس بیشتر ماسک‌های پوستی را شامل می‌شود.

طبیعی‌ترین راه‌ها برای مقابله با مشکل کبد چرب


از آنجا که بیماری کبدچرب از جمله بیماری‌های خاموش و بی نشانه است، پیشگیری از ابتلا به آن از جمله اولویت‌ها قرار می‌گیرد، زیرا این بیماری معمولا زمانی خود را نمایان می‌کند که ذرات چربی بخش زیادی از سلول‌های کبدی را به خود درگیر کرده‌اند.
برترین مجله اینترنتی ایران

 برترین ها: مصرف بی اندازه غذاهای چرب و گنجاندن انواع فست‌فودها و غذاهای آماده در برنامه و رژیم اعضای خانواده این روز‌ها به عنوان یکی از شایع‌ترین دلایل ابتلا به بیماری‌ کبد چرب گزارش شده که ابتلا به آن در میان افراد کم‌تحرک و چاق در مقایسه با دیگر مردم بیشتر است. در این بیماری ذرات درشت و بزرگ چربی در سلول‌های کبد رسوب می‌کنند و به این ترتیب موجب بروز اختلال‌هایی در عملکرد کبد و ابتلا به بیماری‌های مزمن کبد می‌شود که از میان آنها می‌توان به استعداد ابتلا به عفونت‌ها، خونریزی‌های دستگاه گوارش و اختلال در سطح هوشیاری اشاره کرد.

از آنجا که بیماری کبدچرب از جمله بیماری‌های خاموش و بی نشانه است، پیشگیری از ابتلا به آن از جمله اولویت‌ها قرار می‌گیرد، زیرا این بیماری معمولا زمانی خود را نمایان می‌کند که ذرات چربی بخش زیادی از سلول‌های کبدی را به خود درگیر کرده‌اند. کبد چرب پس از درگیر کردن کبد با علائمی مانند ضعف، خستگی و احساس سنگینی و فشار در ناحیه فوقانی و راست شکم بروز می‌کند. خوشبختانه در میان شیوه‌های طبیعی درمان در سراسر جهان، راهکارها و تکنیک‌هایی وجود دارد که می‌توان از آنها برای پیشگیری از ابتلا به کبدچرب اقدام كرد. در اینجا برخی از کاربردی‌ترین و ساده‌ترین این شیوه‌ها را با هم مرور می‌کنیم. 

با پاسخ به این 8 سوال سلامت خود را ارزیابی کنید


باین سوالات را بخوانید و به آنها جواب بدهید. اگر به این سوالات پاسخ مثبت دادید که نشان می دهد بدن سالمی دارید اما در غیر این صورت، به خصوص اگر وارد دهه چهارم زندگی تان شده اید، به آرامی تمارین ورزشی را آغاز کنید.

برترین مجله اینترنتی ایران
هفت صبح: داشتن بدن سالم، موهبتی است که شاید تنها وقتی بیمار هستید، قدر و بهای آن را می دانید وبرای حفظ و تداوم آن هیچگاه تلاش ویژه ای انجام نمی دهید. در این صورت باید بدانید ممکن است در حالی که ظاهر سالمی دارید و تصور می کنید که بدنتان سالم است، ضعف ها وکاستی هایی داشته باشید که از نظر شما پنهان است.

اگر می خواهید از این مشکلات پنهان باخبر شوید، برخلاف تصور عموم، نیاز به انجام آزمایش های حرفه ای پزشکی ندارید. شما می توانید با انجام چند آزمایش ساده در خانه از اوضاع سلامت ماهیچه ای بدنتان باخبر شوید.

این سوالات را بخوانید و به آنها جواب بدهید. اگر به این سوالات پاسخ مثبت دادید که نشان می دهد بدن سالمی دارید اما در غیر این صورت، به خصوص اگر وارد دهه چهارم زندگی تان شده اید، به آرامی تمارین ورزشی را آغاز کنید.

تمرین هایی که بر آمادگی جسمانی و قلبی- عروقی، تمرینات قدرتی و انعطاف پذیری تمرکز دارند. به این ترتیب بدن شما بعد از مدتی، مهارت های لازم برای داشتن یک زندگی سالم و طولانی را به دست می آورد.

40 اشتباهی که زحمات شما برای کاهش وزن را به باد می دهد


اگر به شما بگویند برای لاغر شدن باید با همکارانتان غذا نخورید، تنهایی رژیم نگیرید، کتاب‌های آشپزی نخوانید، در مقابل آینه غذا نخورید، تنوع غذایی نداشته باشید و حین غذا خوردن آهنگ گوش نکنید، تعجب می‌کنید؟
برترین مجله اینترنتی ایران

 برترین ها: من که ورزش می‌کنم، من که رژیم می‌گیرم، من که همیشه نیمی از غذایم را نمی‌خورم، پس چرا لاغر نمی‌شوم؟  در حقیقت اینها سؤالاتی است که تقریبا همه افرادی که برای کاهش وزن تلاش می‌کنند، از خود می‌پرسند. حقیقت این است که هیچ مشکلی بی‌دلیل نیست و حتما این افراد مرتکب اشتباهایی می‌شوند که از آن بی‌اطلاع هستند.

هفته گذشته یک موسسه تغذیه در انگلستان بیش از 100 عامل مختلف را شناسایی کرد که می‌تواند روی وزن ما تاثیر گذار باشد. بعضی از موارد گفته شده در این فهرست آنقدر عجیب و باورنکردنی هستند که ما تصمیم گرفتیم آنها را به طور کامل برای شما توضیح دهیم. شاید شما هم با خواندن این مطلب متوجه شوید، چرا هیچ وقت در کاهش وزن خود به نتیجه دلخواه نمی‌رسید.