دیابت و رژیم غذایی


دیابت و تغذیه

دیابت تیپ یک
دیابت تیپ دو
دیابت ملیتوس بارداری
موارد خاص دیابت
 
 
تشخیص دیابت میلتوس: اگر گلوکز پلاسما 126 میلی گرم بر دسی لیتر یا بیشتر در حالت صبح ناشتا باشد و مقدار آن با تکرار تست قند تائید شود و یا علائم دیابت به همراه تست تصادفی قند خون 200 میلی گرم بر دسی لیتر یا بالاتر باشد دیابت محسوب می شود. سبک زندگی غربی که شامل رژیم غذایی پر کالری و کاهش فعالیت فیزیکی است بدون تردید با چاقی و دیابت نوع دو ارتباط دارد . میزان بروز اضافه وزن، چاقی و دیابت به صورت مشخص در افرادی که از مناطق سنتی روستایی به محیط های شهری مهاجرت می کنند افزایش می یابد.

تغذیه و زخم معده

باکتری هلیکوباکترزخم معده عبارت از یک خوردگی کوچک در لوله گوارش، که شایعترین نوع آن ( زخم دوازدهه ) در ابتدای روده کوچک بعد از معده رخ می دهد. این زخم اگر در معده ایجاد شود زخم معده نامیده می شود. زخم های دوازدهه همیشه خوش خیم هستند در حالی که زخم های معده ممکن است بدخیم باشند.

علائم زخم معده

دردی که حالت سوزش، سوراخ شدن یا سائیده شدن به مدت 30 دقیقه تا 3 ساعت ایجاد می شود درد اکثرا به صورت سوزش سردل، سوء هاضمه ایجاد می شود. درد در ناحیه بالای شکم یا زیر قفسه سینه وجود دارد گاهی در شب فرد را از خواب بیدار می نماید درد در زخم معده با خوردن غذا بیشتر می شود لذا افرادی که زخم معده دارند لاغر می شوند. ولی در زخم دوازدهه ممکن است افزایش وزن ایجاد شود زیرا افراد برای کاهش درد بیشتر می خورند. وجود خون در مدفوع، استفراغ مکرر و کم خونی از دیگر علائم است. گاهی در افراد مسن و دیابتی زخم معده بدون علامت است و ممکن است این افراد با خونریزی مراجعه نمایند.

راهنمای غذا خوردن


  
توصيه هاي کلي در مورد غذا خوردن
بسياري از مردم در مورد غذا خوردن با مشکلاتي مواجه هستند و غالبا در اظهار نظرهايشان در مورد غذا خوردن اشکالات و اشتباهاتي وجود دارد. براي نمونه بسياري از بيماران با مفهوم رژيم غذايي آشنا نيستند و دقيقا نمي دانند چه غذاهايي براي آنها مناسب و مفيد است. بعضي از بيماران تمايل به خوردن غذاها را ندارند و برعکس بعضي از غذاها را بيشتر دوست دارند. توجه به اين حالات از نظر تغذيه اي و درمان آنها اهميت زيادي دارد.
رژيم غذايي چه مفهومي دارد؟
همواره شنيده ايم که بعضي از غذاها براي برخي از بيماريها خوب نيستند و بيماران بايد از مصرف بعضي اغذيه خودداري نمايند يا به اصطلاح پرهيز غذايي را رعايت نمايند. اما بايد يدانيم که رعايت رژيم غذايي با پرهيز غذايي کامل نمي شود رعايت رژيم غذايي کامل داراي اين مفهوم است که بيمار از غذاهاي مناسب براي خود آگاه باشد و از اين غذاها به مقدار مناسب مصرف نمايد به صورتي که تاحد ممکن نيازهاي بدن او به مواد غذايي تامين گردد.

مصرف آجیل و کاهش بیماری‌های قلبی


طی نتایج حاصله از تحقیقات: خوردن آجیل باعث کاهش خطرات بیماری قلبی می‌شود.


به گزارش ایسنا به نقل از Zee News، محققان اظهار کردند: خوردن آجیل کمک می‌کند تا خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی در افراد مبتلا به سندرم متابولیک(MetS) و یا کسانی که با چربی اضافی شکم، قند خون بالا و فشار خون بالا مواجه هستند کاهش یابد.

more توصیه‌های جدید برای درمان فشارخون بالا
با استناد به بیانیه‌ای از دانشگاه بارسلونا، چاقی در سراسر جهان در حال پیشرفت است.
more دوبرابرشدن چاقی در کودکان زیر پنج سال
مصرف این دانه‌ها باعث کاهش بیماری‌های قلبی و ناراحتی‌های مرتبط با آن می‌شود.

رژیم غذایی مناسب و پیشگیری از آلزایمر


داشتن رژیم غذایی مناسب می‌تواند از ابتلا به بیماری آلزایمر جلوگیری کند.
به گزارش ایسنا به نقل از Zee News، مطالعات جدید حاکی از آن است که افرادی که از رژیم‌های غذایی سرشار از ویتامین و حاوی اسیدهای چرب امگا سه مصرف می‌کنند کمتر احتمال ابتلا به انقباض مغزی مربوط به بیماری آلزایمر را دارند.
این بدان معنی است افرادی که به طور منظم ازغذاهای حاوی ماهی و یا مقادیر زیادی از میوه‌ها و سبزی‌جات استفاده می‌کنند می‌توانند ابتلا به این بیماری را متوقف و یا به تاخیر بیاندازند.
بنابراین متخصصان ادعا کردند که ایجاد تغییرات ساده در رژیم غذایی می‌تواند از مرگ و میر ناشی از بیماری آلزایمر جلوگیری کند.

تند سرعت غذا خوردن می‌تواند خطر ابتلا به اضافه وزن و دیابت را تا دو برابر افزایش دهد


پژوهشگران علوم پزشکی می گویند نتایج مطالعات گوناگون نشان داده است که  که با شتاب غذا خوردن می‌تواند منجر به اضافه وزن و دیابت نوع ۲ شود. آنان تاکید کردند که تند غذا خوردن چاقتان می‌کند .

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ،  محققان دریافته‌اند که زنان در سنین بین ۴۰ تا ۵۰ سال تمایل به غذا خوردن سریع دارند و احتمال زیادی برای ابتلا به اضافه وزن نسبت به کسانی که آهسته غذا می‌خورند را دارند.
بر اساس این مطالعه، به سرعت غذا خوردن می‌تواند خطر ابتلا به اضافه وزن را تا دو برابر افزایش دهد.

بیماریهای عفونی دستگاه گوارش یکی از عوامل عدم تحمل شیر است


:

عدم تحمل شیر در دستگاه گوارش به دلیل ترشح نشدن آنزیم هضم شیر است که معمولاً منشأ ژنتیکی دارد و بیماری‌های عفونی دستگاه گوارش نیز در عدم هضم شیر مؤثر است.
خبرگزاری فارس: بیماریهای عفونی دستگاه گوارش یکی از عوامل عدم تحمل شیر است

محمدرضا زالی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس در مورد علت عدم تحمل شیر در دستگاه گوارش اظهار داشت: عدم تحمل و هضم آن منشأ مادرزادی دارد و دستگاه گوارش فرد، آنزیمی که سبب هضم لاکتوز موجود در شیر می‌شود را ندارد. بنابراین شیری که می‌خورد، بدون اینکه هضم شود وارد روده می‌شود.

در دوران بارداری، این نوشیدنی را متعادل مصرف کنید


در دوران بارداری، این نوشیدنی را متعادل مصرف کنید
کافئین محرکی است که به نظر می‌رسد، زیاده روی در مصرف آن برای زنان باردار چندان خوب نباشد...
در دوران بارداری مصرف قهوه مان را کنترل می‌کنیم
کافئین محرکی است که به نظر می‌رسد، زیاده روی در مصرف آن برای زنان باردار چندان خوب نباشد. پس از انتشار این مطالعه دیگر نباید در این مورد سهل انگاری شود، این مطالعه نشان می‌دهد که با مصرف اولین فنجان قهوه، خطر سقط جنین افزایش می‌یابد. ضمناً باید حواستان باشد که مدار قابل توجهی کافئین در چای و انواع سودا وجود دارد...

رژیم گیاه خواری چه خطراتی دارد؟


رژیم گیاه خواری چه خطراتی دارد؟
آیا گیاه خواران و خام خواران در معرض کمبودها قرار دارند؟ چه کمبودهایی؟ راه حل این کمبودها چیست؟

رژیم های گیاه خواری، رژیم هایی هستند که منبع اصلی تأمین مواد غذایی آنها منابع گیاهی است. برخی فرآورده های حیوانی نیز مجازند که اغلب شامل فرآورده های لبنی و تخم مرغ می‌شود اما گوشت به طور جدی در این رژیم ها ممنوع است. اما زمانی که صحبت از رژیم های گیاه خواری سرسخت است، هیچ گونه خوراکی حیوانی (گوشت، لبنیات، تخم مرغ) تحمل نمی‌شود.

خوردنی‌های پاک، خوراکی‌های پاکساز

قبل از آنکه من چیزی بگویم، یا بنویسم، شما که خواننده عزیز مطلب هستید، چشم هایتان را ببنید! سراغ باقی مطالب نروید. چشم ها را ببندید! خب اگر نژادتان فارس باشد، پیشگویی راحت است. الان بدون آنکه چشم ها را بسته باشید، ضمن آنکه زیر لب گفته اید: دیوانه! راست رفته اید سراغ مطالب. یعنی هم چشمتان را نبسته اید  هم  زل زدیده اید روی ادامه مطالب که ببینید نویسنده چه قصدی دارد.

می خواستم چشمتان را ببنید و روی موضوع فکر کنید! لابد می فرمایید: خوردنی های پاک هم داریم مگر؟ همه خوردنی ها پاکند وگرنه نمی خوردیمشان! این دیگر چه تیتری است از خودتان درآورده اید؟




مصرف شیر مادر استقرار باکتری ها در بندناف را کاهش می دهد


مصرف موضعی شیر مادر در قسمت باقی مانده بندناف استقرار باکتری ها در بندناف را کاهش می دهد.
الهام آزموده کارشناس ارشد مامائی در گفتگو باخبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگارانافزود: بندناف یکی از مهمترین مکانها برای استقرار باکتری ها بعد از تولد است.

وی گفت: از دیرباز روشهای متفاوتی برای مراقبت از بند ناف نوزادان استفاده شده که برخی از آنها اثرات نامطلوبی برای نوزاد ایجاد می کنند و ممکن است حتی باعث تاخیر در افتادن بند ناف شود. 

تداخل دارو و غذا پروسه درمان را طولاني مي كند


تداخل دارو و غذا مي تواند باعث افزايش و يا كاهش جذب دارو شود و همين امر باعث طولاني شدن پروسه درمان و يا مسموميت فرد شود.
 دكتر جورجاني متخصص فارماكولوژي در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: تداخل دارو و غذا روي اثر گذاري دارو بسيار موثر است به طوري كه مواد غذايي مي تواند روي ميزان، محل و سرعت دارو اثر بگذارند.

قبل از اهداي خون حتما آب بنوشيد


نوشيدن حداقل نيم ليتر آب قبل از اهداي خون لازم و ضروري است.
به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، اهداي خون در اغلب افراد هيچ گونه مشكلي ايجاد نمي كند اما ممكن است در 1 تا 2 درصد اهدا كنندگان واكنش هاي ناخواسته همچون واكنش هاي وازوواگال به وجود آيد كه البته با نوشيدن آب يا آبميوه بلافاصله قبل از اهداي خون مي‌تواند احتمال وقوع اين واكنش ها را كاهش دهد.
بنابراين گزارش، بررسي ها نشان مي‌دهد نوشيدن حداقل نيم ليتر يعني 2 ليوان بزرگ قبل از اهداي خون لازم است البته براي اينكه يك اهداي خون راحت و بدون عارضه را داشته باشيم بهتر است بعد از اهداي خون از حمام آب گرم يا سونا خودداري كنيم. 

دست از نمک خوردن بردارید


سرانه مصرف نمک در ایران بیش از 2 برابر استاندارد جهانی است و مهمترین عامل در بروز فشار خون نیز به حساب می آید.
دکتر محمد تقی انوشه متخصص تغذیه در گفتگو باخبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاراناظهار داشت: ایرانی ها به علت علاقه مندی به غذاهای پر نمک بالاترین سرانه مصرف نمک را در بین سایر کشورها به خود اختصاص داده اند.
 انوشه افزود: مصرف غذاهای شور به نوع مزاج ایرانی ها را تغییر داده است و در چنین حالتی ابتلا به ناراحتی های گوارشی، سکته های قلبی فشار خون و ناراحتی های گوارشی به شدت افزایش می یابد.
 وی با بیان اینکه میزان استاندارد مصرف نمک 3 گرم در روز است که در ایران این میزان 10 تا 11 گرم است خاطر نشان کرد: متاسفانه علاقه مندی به مصرف غذاهای شور موجب اضافه وزن در دوران کودکی نیز می شود و به نوعی نسل ما در خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها قرار می گیرد.

مصرف فست فودها به كبد كودكان آسیب می رساند


كارشناس صنایع غذایی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشكی یزد با تاكید برعدم مصرف فست فود ها در كودكان گفت: این نوع غذاها از نظر مواد مغذی بسیار ضعیف بوده و فقط كالری بالایی دارند و از طرف دیگر؛ زیاده روی در مصرف آنها به كبد آسیب می رساند.

مصرف فست فودها به كبد كودكان آسیب می رساند
به گزارش ایرنا از دانشگاه علوم پزشكی یزد، علی اكبر كمالی در خصوص اینكه چه غذاهایی به كودكان داده نشود؟، افزود:غذاهای فرآوری شده از دسته غذاهایی است كه به هیچ عنوان نباید كودكان مصرف كنند؛ اغلب غذاهای فرآوری شده كه از سوپرماركت ها خریداری می شود، حاوی نمك، چربی و شكر زیاد بوده و جزء غذاهای ضعیف هستند؛ این نوع غذاها، طعم طبیعی نداشته و حتی گاهی اوقات حاوی تركیباتی هستند كه روی برچسب شان عنوان نمی شود.
وی به مصرف نكردن صبحانه های بسیار شیرین در كودكان توصیه كرد و ادامه داد:بیشتر صبحانه هایی كه به كودكان داده می شود، بسیار شیرین است، بنابراین باید به اجزای تشكیل دهنده مواد غذایی توجه شود.
كمالی فست فودها را از دیگر غذاهایی عنوان كرد كه سعی شود به كودكان داده نشود گفت: طی سال های اخیر تعداد رستوران های فست فود در سطح دنیا چند برابر شده و به همین ترتیب تعداد كودكانی كه فست فود می خورند نیز بسیار افزایش یافته است. فست فودها از نظر مواد مغذی بسیار ضعیف هستند و فقط كالری بالایی دارند. در ضمن زیاده روی در مصرف آنها به كبد آسیب می رساند.
این كارشناس صنایع غذایی یادآورشد: كافئین نوعی محرك موجود در قهوه، چای و نوشیدنی های كولا است كه سبب تحرك بیش ازاندازه كودكان می شود و مصرف آنها باید برای كودكان محدود شود بنابراین می توان نوشیدنی هایی سالم تر مثل آب و شیر را جایگزین كرد.

مصرف شكلات خطر بروز سكته مغزی را در مردان كاهش می دهد


 تحقیقات اخیر دانشمندان موسسه'كارولینسكا ' استكهلم حاكی از آن است كه مصرف دوبار شكلات در هفته، خطر بروز سكته مغزی را در مردان كاهش می دهد.

مصرف شكلات خطر بروز سكته مغزی را در مردان كاهش می دهد
به گزارش 'هلث' ، محققان چندی پیش اعلام كردند كه مصرف شكلات باعث كاهش خون می شود و تحقیقات دیگری نشان داد كه شكلات عملكرد مغز را تقویت می كند.
تحقیقات اخیر نشان می دهد كه مصرف حداقل دوبار شكلات در هفته، خطر بروز سكته مغزی را تا 17 درصد كاهش می دهد.
كاكائو حاوی تركیباتی به نام 'فلانوئید' است؛ فلانوئید منجر به كاهش فشار خون می شود و عملكرد شریان ها را تقویت می كند.
آنتی اكسیدان فلونوئید از لخته شدن خون و حمله قلبی جلوگیری می كند.
علاوه بر این شكلات یكی از مواد غذایی است كه منجر به احساس شادی می شود.

ارتباط بين هله هوله و آلزايمر


150-4.jpg
ديابت و کلسترول بالا به افزايش آلزايمر منجر مي‌شود و چاقي که در اثر هله هوله و تنقلات به وجود مي آيد در زوال عقل موثر است.
به گزارش سرويس سلامت خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) - منطقه خراسان، به نقل از بي بي سي، تنقلات فشار خون و کلسترول خون را بالا مي برد و سبب گرفتگي عروق مغزي و قطع جريان خون به مغز مي‌شود که اين گرفتگي رابطه مستقيم با آلزايمر دارد.
يک مطالعه در مورد حيوانات نشان داد هورمون انسولين در مغز باعث آلزايمر مي‌شود و در ديابت نوع 2 تنقلات باعث تبديل انسولين به قند و قند به انرژي مي شوند.

بزرگي شکم بدون دليل مشخص از علائم هشدار دهنده ابتلا به سرطان است


47-12.jpgعضو مرکز تحقيقات سرطان دانشگاه علوم پزشکي مشهد، بزرگي شکم بدون دليل مشخص و بروز مشکلات گوارشي را از علائم هشدار دهنده ابتلا به سرطان تخمدان برشمرد.
به گزارش سرويس سلامت ايسنا - منطقه خراسان، دکتر آذر فاني پاکدل با اشاره به اينکه سرطان تخمدان در ايران شايع‌ترين سرطان دستگاه توليد مثل زنان به شمار مي‌رود و به طور معمول در سنين بالا و پس از دوران يائسگي ديده مي‌شود، افزود:‌ علائم گوارشي مثل سوء هاضمه، تهوع، سيري زودرس، نفخ و يبوست، بزرگي شكم بدون دليل مشخص و توده تخمداني در يك زن يائسه كه به طور تصادفي كشف شده باشد از علائم هشدار دهنده ابتلا به اين نوع سرطان به شمار مي‌رود.

رابطه ژنتيک و اختلال در غذا خوردن


images-5.jpg
مطالعات نشان مي دهد اختلال در غذا خوردن ممکن است ژنتيکي باشد.
به گزارش سرويس «سلامت» خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) - منطقه خراسان و به نقل از Zee News، در يک مطالعه جديد، محققان به شواهد تازه‌اي دست يافتند مبني بر اينکه استعداد ژنتيکي در اختلالات خوردن از مادران به دختران منتقل مي‌شود.
پروفسور هوارد استيگر از دانشگاه مک گيل، مونترال نشان داد که در اپي ژنتيک، برخي از مسائل باعث مشکلات روحي و رواني مي‌شود.
علم اپي ژنتيک نسبتا جديد است. اين علم کمک مي‌کند تا بيان کند که چگونه استرس، سوء تغذيه و ساير عوامل مي‌تواند بر سلامت روان از جمله اختلالات غذا خوردن که بسيار مهم است تاثير بگذارد.
وي افزود: اميدوار هستيم با شناسايي ژن‌ها بتوانيم از اين مورد جلوگيري کنيم و حتي براي آن دارو داشته باشيم.

قاشق دهان خود را وارد غذا يا دهان كودك نكنيد

 به منظور پيشگيري از انتقال ميكروب به دهان كودك؛

مادر يا افرادي كه از كودك مراقبت مي كنند نبايد قاشق دهان خود را وارد غذا يا دهان كودك كنند زيرا باعث انتقال انواع ميكروب ها و عوامل پوسيدگي زا به دهان كودك مي شود.
به گزارش خبرنگار وب دا، مدير گروه كودكان دانشكده دندانپزشكي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي، ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت:‌ والدين بهتر است با روييدن اولين دندان به داندانپزشك مراجعه كنند تا با توجه به شرايط شيرخوار، والدين براي پيشگيري از پوسيدگي احتمالي راهنمايي شوند.

بي اشتهايي عصبي در نوجوانان شايع تر است

 بي اشتهايي عصبي يك اختلال غذا خوردن است كه در نوجوانان شيوع بيشتري دارد.
سعيده معاني كارشناس دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با بيان اين كه حدود 70 درصد نوجوانان دچار اضافه وزن، در بزرگسالي هم اضافه وزن دارند، ‌اظهار داشت: خطر افزايش چربي خون، فشار خون بالا، ديابت، تنگي نفس در طي خواب و اختلالات استخواني از عوارض اضافه وزن است.
وي افزود: در دختران، احتمال بروز كيست تخمدان بيشتر مي شود و به علاوه نوجوانان دچار اضافه وزن اغلب در برنامه هاي ورزشي و بازي هاي گروهي، توان همراهي كمتري دارند بنابراين ممكن است كمتر به بازي گرفته شوند.

تغذيه با شير مادر 3/1 درصد انرژي مورد نياز بدن كودك را تأمين مي كند

  به دليل تأمين 3/1 درصد انرژي و مواد غذايي مورد نياز بدن كودك، تغذيه با شير مادر يك ضرورت است.
سرپرست دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در گفت وگو با خبرنگار وب دا، ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت: شير مادر منبع مهم دريافت پروتئين، چربي، كلسيم و ويتامين ها براي كودك است و به دليل اين كه كودك در اين سن، بسيار پر تحرك و فعال است و با دست زدن به همه جا و همه چيز خود را به سهولت در معرض آلودگي ها و در نتيجه بيماري ها قرار مي دهد، ‌مواد ايمني بخش موجود در شير مادر نقش حفاظتي بسيار مهمي براي كودك ايفا مي كند.