برنج را آبکش نکنید

نگاه متخصص تغذيه و رژيم درماني/ دکتر سيدضياالدين مظهري/ استاد دانشگاه علوم پزشکي تهران

در كشورهاي مختلف يك نوع غله به عنوان قوت غالب مصرف مي‌شود كه قسمت عمده كالري مورد نياز روزانه را تامين مي‌كند؛ در ايران، گندم و برنج؛ در انگلستان، سيب‌زميني و در ايتاليا، ذرت...
 بنابراين اگر فردي روزانه به 2000 تا 2500 کيلوكالري انرژي نياز دارد، 55 تا 60 درصد انرژي موردنياز را بايد با مصرف انواع غلات تامين كند. غلات يكي از مهم‌ترين گروه‌هاي اصلي غذايي هستند كه بايد انواع مختلف آن مانند نان، برنج، ماكاروني، ذرت و... در برنامه غذايي همه افراد به خصوص كودكان و نوجوانان كه در سنين رشد هستند، گنجانده شود. اين ماده غذايي سرشار از نشاسته و ويتامين‌هاي گروه B است كه در متابوليسم بدن دخالت دارد.

خواص پیازچه

خواص پیازچهپيازچه بیشتر براي بهبود طعم و مزه غذاها مصرف مي شود. اما علاوه بر اين كه اين گياه بسيار خوش مزه و خوش طعم است، داراي فوايد تغذيه اي زيادي نيز مي باشد.
پيازچه مانند سير و تره فرنگي از خانواده آليوم است و پياز آن قبل از اين كه به طور كامل رسيده شود از زمين چيده مي شود.
.
فوايد تغذيه اي پيازچه:
پيازچه فوايد زيادي دارد كه بیشتر آن ها مانند پياز است. از آن جمله مي توان به موارد زير اشاره نمود:
- كاهش قند خون
- كاهش كلسترول خون بالا
- كاهش فشار خون بالا
- كاهش خطر پيشرفت سرطان كولون و ديگر سرطان ها
- كاهش التهاب
از اجزاي تشكيل دهنده ي پيازچه مي توان به موارد زير اشاره نمود:

خواص دارويي ترخون

نويسنده: دکتر محمدحسين صالحي سورمقي، دکتراي تخصصي فارماکوگنوزي
نام فارسي: ترخون 
نام عملي: Artemisia dracunculus
خواص دارويي ترخوننام عمومي: Tarragon
نام انگليسي: Tarragon
نام عربي: طرخون 
نام فرانسوي: Estragon
نام آلماني: Estragon
نام مترادف: Artemisia glauca
نام خانواده: Compositae(کاسني)
گياه شناسي
ترخون يا تلخون گياهي است علفي، پايا و به شکل بوته که ارتفاع آن گاه تا يک متر مي رسد. برگ ها باريک و نوک تيز و به رنگ سبز تيره هستند. برگ هاي قاعده ساقه گياه داراي سه لوب است که لوب وسط بزرگ و دو لوب کناري کوچک مي باشند. کاپيتول ها کوچک، سبزرنگ و به صورت مجتمع خوشه هستند. ساقه ها تقريباً نازک و شکننده مي باشند که در اثر شکسته شدن بوي اسانس آنها به مشام مي رسد. برگ هاي گياه نيز معطر بوده و رايحه خاصي دارند. قسمت مورد استفاده ي گياه برگ و شاخه هاي جوان و نرم است که هنوز چوبي نشده اند. مزه گياه تازه کمي تند و سوزاننده مي باشد. براي تکثير و پرورش اين گياه قطعات ريزوم آن را در زير خاک قرار مي دهند که پس از مدتي جوانه هايي از آنها مي رويد و گياه جديدي به وجود مي آيد. همچنين، ريزوم گياه به اطراف گسترش مي يابد و باعث ازدياد و توليد گياهان جديد مي شود. 

آشنایی با خواص درمانی رزماری


آشنایی با خواص درمانی رزماری
رزماری، گیاه بومی منطقه مدیترانه است. گل و برگ‌های این گیاه بوی تندی شبیه به کافور دارد. رزماری علاوه بر کاربرد دارویی، در پخت و پز نیز استفاده می‌شود....

* رزماری منبع عالی ویتامین E است و با رادیکال های آزاد مقابله می‌کند.
* روغن طبیعی آن مجرای تنفسی را باز می‌کند.
* با مالیدن پودر رزماری روی بدن بوی ایجاد شده از باکتری و قارچ از بین می‌رود.
* قبل از تمیزکردن زخم، برگ‌های تازه را روی قسمت مورد نظر قرار دهید تا مانع از عفونی شدن آن شود.

با خواص شگفت‌انگيز گشنيز آشنا شويد

سبزي گشنيز كه به طور معمول و حتي روزانه در آشپزي از آن استفاده مي‌كنيم خواص بسيار زيادي دارد و بعنوان دواي معده و بهبود دهنده عمل گوارش و هضم شناخته شده است.
به گزارش سرويس بهداشت و درمان ايسنا، متخصصان علوم پزشكي و تغذيه در كانادا مي‌گويند افزودن يك يا دو قاشق چايخوري آب گشنيز به مخلوط شير تازه، يك تركيب عالي براي درمان حالت تهوع و اسهال خوني است. گشنيز خشك نيز به درمان اسهال كمك مي‌كند.
شبكه خبري تورنيونيوز در مقاله‌اي در اين باره آورده است: گشنيز همچنين براي زنان بويژه آنهايي كه در دوره عادت ماهانه دچار خونريزي شديد مي‌شوند، مفيد است. براي استفاده از اين خاصيت درماني گشنيز مي‌توانيد شش گرم از دانه آن را در500 ميلي گرم آب بجوشانيد و پس از افزودن شكر به آن، اين مخلوط را به صورت گرم استفاده كنيد.

خواص درمانی ریحان


" ریحان " کلمه ای عربی و به معنی " گل و سبزه " است که معادل این لغت در فارسی " اسپرغم " گفته می شود.

ریحان  گیاه بوته ای یک ساله ای است که معمولاً طول آن بین 20 تا 45 سانتیمتر است و دارای عطر و بوی مطلوبی است. رنگ ساقه ی بوته ی ریحان سبز تند است و دارای برگ های منظم و بیضی شکل است . گل های ریحان به رنگ سفید یا صورتی در ماه های مرداد یا شهریور به شکل خوشه در انتهای ساقه ی ریحان ظاهر می شوند و پس از چندی از همین گل ها تخم ریحان حاصل می گردد. دو نوع ریحان وجود که یک نوع آن برگ های سبز و نازکی دارد و نوع دیگر برگ های بنفش رنگ دارد. گیاه ریحان بومی هند است. این گیاه هیچ گونه ترشح زیان آوری ندارد و تمام بخش های آن مثل برگ ، گل و حتی ساقه آن بسیار معطر و خوشبو است. از این رو در تمام دنیا به عنوان یک طعم دهنده و عطر دهنده به غذا مورد استفاده قرار می گیرد.

نعناع

 نعناع                      Peppermint
نام علمی       Mentha Piperita
نعناع گياهي است علفي و چند ساله كه علاوه بر ساقه زير زميني كه گياه را در خاك مستقر مي سازد داراي ساقه هوايي نيز هست . تز محل گره هاي ساقه كه در تماس با زمين است ريشه هاي خارج شده كه ساقه جديد را درست مي كند بنابراين اگر شما فقط يك ساقه نعناع در باغچه خود بكاريد بزودي تمام باغچه شما پر از نعناع مي شود .
برگهاي نعناع بيضي شكل ، نوك تيز و دندانه دار مي باشند . گلهاي آن بسته به نوع نعناع ممكن است قرمز ،‌ارغواني يا سفيد باشد . نعناع در مناطق معتدل و آفتاب گير بخوبي رشد مي كند .
نعناع از قديم الايام بعنوان يگ گياه معطر  و اشتها آور و براي ناراحتي هاي دستگاه گوارش بكار رفته است بقراط پدر علم طب از نعناع در نوشته هاي خود ياد كرده است در قرون وسطي از نعناع در معالجه بيماريها و براي التيام زخم ها و درمان درد گزيدگي زنبور و سگ هار استفاده مي شود

خواص دارويي پونه

پونه در بسياري از نقاط ايران خصوصاً نواحي شمالي مي رويد و گونه اي از آن به نام خالواش در گيلان مشهور است که بوي معطر و مطبوعي دارد و به صورت سبزي خوراکي و يا اشکال ديگر مصرف مي شود .

نمایش اندازه واقعینام فارسي :پونه نام علمي : Mentha pulegium نام خانواده : Labiatae نعناع 
گياه شناسي
 :پونه گياهي است علفي و بوته اي به ارتفاع تا 60 سانتي متر که به صورت خودرو در بسياري از دست ها و اطراف جريان هاي آب مي رويد . برگ ها بيضي شکل و نوک تيز و اکثراً داراي دندانه هاي کوچک و منظم هستند . از کليه قسمت هاي گياه و به خصوص برگ ها بوي بسيار قوي و نافذي به مشام مي رسد . گل ها به صورت مجتمع در کنار برگ ها و اکثراً در قسمت هاي بالاي محور ساقه قرار مي گيرند که به رنگ بنفش و گاهي گلي کمرنگ مي باشند .

پونه کوهی

نويسنده:استاد مير حيدر
به فارسي «پونه كوهي» و در كتب طب سنتي با نام «فودنج جبلي»نام برده مي شود.
شليمر اين گياه را با نام «آويشن شيرازي» نام برده است.به فرانسوي origanوorigan vulgaire وorigan commun وmarjolaine وبه انگليسيwild marjoram , oregano گفته مي شود. گياهي است از خانواده labiataeو نام علمي آنoriganum vulgare L.. و origanum نامهاي علمي مترادف آن origanum loureiroi kostel. مي باشد.
توضيح:
به طور كلي در اصطلاح ادويه و در فرهنگ ادويه و در فرهنگ ادويه و گياهان دارويي ، marjoram , oreganoدو گياه متفاوت هستند كه گاهي از نطر اسم يكي را به جاي ديگري كفته مي شود .

جعفری


جعفري         Parslery
نام علمی         Petroselinum sativum
جعفري گياهي است علفي ، دوساله و معطر كه ارتفاع آن تا 70 سانتيمتر مي رسد . برگهاي آن برنگ سبز تيره و داراي بريدگيهاي لوزي يا مثلث شكل با تقسيمات رفعي است .
گلهاي جعفري كوچك برنگ مايل به سبز و بصورت چتر يم باشد ميوه آن كوچك به درازاي 2 ميليمتر و به قطر يك ميليمتر و داراي بوئي معطر است

خواص پزشکی گیاه کنگر



نام علمي کنگر CYNARA SCOLYMUS است. اين گياه اولين بار در اتيوپي کشت شد و بعد در نقاط مختلف دنيا گسترش پيدا کرده است. محل اصلي رويش اين سبزي مديترانه، جزاير قناري و آمريکاي جنوبي است. زمان به گل نشستن اين گياه از بهار تا نيمه ي تابستان است که به عواملي چون شرايط اقليمي و گرماي هوا وابسته است. دم برگ داخلي سفيد رنگ ، راس ساقه و هاگدان قسمت هاي خوراکي اين گياه را تشکيل مي دهد که در سوپ ، خورش و سالاد مورد استفاده قرار مي گيرد. در يونان و مصر باستان، اين گياه به دليل نقش کمکي در هضم مواد غذايي مورد توجه قرار گرفت و در قرن 16 ميلادي در اروپا يکي از سبزيجات معروفي بود که توسط اشراف مصرف مي شد.
در طب سنتي اروپا ، برگ هاي کنگر به عنوان ماده افزايش دهنده ادرار ( ديورتيک ) و محرک کليه ها ، محرک ترشح صفرا از کبد و انقباض کيسه صفرا مورد استفاده قرار مي گرفت. اين گياه غني از پتاسيم بوده، ولي از لحاظ انرژي محدود است.

آرتیشیو - کنگر فرنگی

مشخصات ظاهری آرتیشو :گیاهی است به شکل گرز با برگهای کلفت و گوشتدار، علفی، پایا با ساقه های بزرگ و راست، شیاردار و به ارتفاع 0.2 تا 1.5 متر که کاملاً از برگهای تیغ دار و نیزه ای است. ریشه حجیم و بسیار بزرگ، تقسیم شده به قطعات نامنظم و دندانه دار دارد. سطخ رویین برگها به رنگ سبز و بدون پرز ولی سطح زیرین آن پرزدار و سفید است.

غنچه آن بسیار بزرگ و شامل گلهای لوله ای، محصور در براکته هایی(براکته: هلالی هایی به شکل گلبرگ) با ظاهر متفاوت( برحسب نژادهای مختلف این گیاه) است ولی این براکته ها در نژادهای مختلف ممکن است در قسمت انتهایی، با ظاهر گرد یا نوک تیز و ... باشد. ناحیه غیر آزاد براکته های آن که به قسمت زیرین غنچه ها متّصل شده اند گوشتدار و دارای ذخایر مختلف غذایی است. نهنج ضخیم و گوشتدار آن شامل گلهای زیبایی به رنگ آبی یا آبی مایل به بنفش و میوه اش شفاف، به رنگ قهوه ای تیره و منتهی به تارهای سفید و متعددی در قسمت انتهایی است.

يك برگ پر فايده!


برگ چغندر
از برگ‌هاي سبز چغندر كه رگه‌هاي قرمز در آن ديده مي‌شود مي‌توان در برخي غذاها مانند سوپ و يا برخي خوراك‌ها استفاده كرد. همچنين مي‌توان از آن به صورت تفت داده شده و يا بخارپز شده به عنوان سبزيجات كنار بشقاب استفاده كرد.

ويتامين‌ها: 
با وارد كردن برگ‌هاي چغندر به رژيم غذايي روزانه خود مي‌توانيد ويتامين‌ C مورد نياز بدن را تأمين نماييد.
ويتامين C نقش اساسي و مهمي براي بدن داشته و از طرفي بدن توانايي ذخيره كردن اين ويتامين را ندارد و اگر اين ويتامين بيش از نياز روزانه وارد بدن شود، از بدن دفع مي‌شود و ذخيره نمي‌گردد و لذا رساندن ويتامين C به بدن به طور روزانه توصيه مي‌شود.
ويتامين C به بازسازي بافت‌ها و سلول‌هاي آسيب ديده بدن كمك كرده و همچنين وجود آن براي التيام يافتن زخم‌ها ضروري است.
 برگ‌هاي چغندر همچنين داراي بتاكاروتن بالايي هستند. بتاكاروتن نقش مهمي در تقويت سيستم ايمني بدن داشته و در كنار ويتامين C نقش اساسي در حفظ و تقويت سلامت بدن به‌ويژه به هنگام بروز بيماري‌ها و يا جراحت‌ها دارد.

خواص درماني والــــک

نام علمی آن  Allium akakaGmelو مترادف‌های آن  Allium latifoliumcilibو Alliuَشm ursinum L می‌باشند. نام انگلیسی Broad leagved garlic و Wild leek برای والک استفاده می‌شود. این گیاه از خانواده Liliaceae است. والك یكی از گونه‌های سیر و به اصطلاح نوعی سیركوهی مي‌باشد که با نام‌های پیاز خرسی، سیر جنگلی، سیر خرس نیز نامیده می‌شود.
والك گیاهی وحشی، خودرو و پایا به ارتفاع 25 تا 50 سانتیمتر با پیاز كشیده به رنگ سفید مایل به زرد و دو یا سه برگ بیضوی نوك‌تیز است. ساقه ضخیم و گلدار آن كم و بیش سه‌وجهی است و در انتها به چتری شامل 15تا 25 گل در هر یك به پهنای 5/1 سانتیمتر با شش گلبرگ سفید یا صورتی ختم می‌شود. اين گياه در ماه‌های فروردین تا خرداد روییده و برداشت می‌شود و برای استفاده در فصول دیگر به دو روش فریز کردن و یا خشک کردن نگهداری می‌گردد.
برخی تركیبات موثر در این گیاه شامل روغن فرار، وینیل سولفید، آلدهید ناپایدار و املاح معدنی می‌باشد. این گیاه سرشار از کلسیم و انواع ویتامین‌ها از جمله ویتامین C است. داراى مقادیر زیادی موسیلاژ و صمغ مى‌باشد. ترکیبات گوگرددار موجود در این گیاه به آن طعمی شبیه به پیاز می‌دهد و مصرف آن سبب کاهش کلسترول خون گردیده و سیستم هضم وگردش خون را تقویت می‌کند.

مارچوبه


مارچوبه             Asparagus
نام علمی         Asparagus officinalis
مارچوبه گياهي است علفي و چند ساله كه ارتفاع آن تا چند متر مي رسد و داراي شاخه هاي نسبتا چوبي و صاف مي باشد .
مارچوبه بصورت وحشي در اكثر نقاط دنيا مي رويد برگهاي آن فلسي شكل بوده كه از كنار آنها شاخه هايي باريك و دراز و سبز رنگ بصورت دسته هاي 3 تا 8 تائي خارج مي شود .
بعلت زيبا بودن اين گياه را بصورت تزئيني در باغچه ها  مي كارند مار چوبه را در اوائل پائيز مي چينند .
اين گياه از قديم الايام مورد استفاده بشر بوده است و حتي در اهرام ثلاثه مصر نقاشي هايي وجود دارد كه مارچوبه را نشان مي دهد .
مارچوبه را مي توان بصورت مختلف مصرف كرد . بايد مارچوبه را با كمي آب و حرارات كم در ظرف هاي ضد زنگ پخت و تقريبا نيمه خام آنرا برداشت . آب مارچوبه را دور نريزيد و از آن براي سوپ استفاده كنيد زيرا داراي ويتامين و املاح مي باشد . وقتيكه مارچوبه مي خريد دقت كنيد تازه باشد .

نخود سبز سرشار از فیتو ریز مغذی‌ها،املاح و ویتامین‌های حیاتی

سلامت نیوز : نخود سبز یكی از مغذی‌ترین سبزیجات و سرشار از فیتو ریزمغذی‌ها، پروتئین، ویتامینها و موادمعدنی و آنتی اكسیدان‌ها است.به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ برای مثال این سبزی مفید حاوی آنتی اکسیدان‌هایی مانند ویتامین ث است كه نقش مهمی در کاهش آسیب‌های قلبی عروقی دارد. این ویتامین مولكول‌های رادیکال آزاد موجود در بدن را خنثی می‌کند. همچنین فولات موجود در نخود سبز خطر بروز نارسایی عصبی مادرزادی را در نوزادان کاهش می دهد.نخود سبز همچنین نیاز بدن به ویتامین كا را که به ویتامین كا 2 تبدیل می‌شود، تامین می‌کند. ویتامین كا 2 برای حفظ املاح معدنی در استخوان ضروری است. مقدار كالری این سبزی نسبتا كم است و به همین خاطر در عین حال كه منبع خوبی از فیبرهای خوراكی محلول و غیرمحلول به حساب می آید فاقد كلسترول است. به دلیل ذخیره فیبر خوب مصرف آن به افرادی كه یبوست دارند توصیه می شود.
نخود سبز منبع خوبی از فولیک اسید و ویتامین ب 6 است. این سبزی با افزایش انرژی، مانع از خستگی مفرط و بی حوصلگی می شود. مصرف مقدار زیاد این سبزی به دلیل كه حاوی آهن است، مانع از بروز کم خونی می شود. نخود سبز همچنین منبع خوبی از ویتامین آ است.از سوی دیگر پزشكان تاكید دارند افرادی که از نقرس رنج می برند، از خوردن نخود سبز پرهیز کنند چون نخود حاوی ماده‌ای به نام «پیورینز» است که تولید اسید اوریک را افزایش می‌دهد.


خواص تره

خواص تره بهار فصل انواع سبزي‌خوردن‌هاست. يكي از اين سبزي‌هاي مفيد و محبوب‌تره است. تره چون از سبزي‌هاي زودهضم است و به علاوه طعم و بوي آن ملايم‌تر از سير و پياز است، از قديم مورد توجه انسان‌ها قرار گرفته است. 
از دوران باستان، مصريان، يونانيان و روميان تره را براي مصارف غذايي استفاده مي‌كردند. نام فارسي اصيل تره گندناست. اهالي گيلان نيز آن را كوار مي‌نامند. 
تره به طور كلي 2 نوع است؛ يكي نوع كوتاه و نازك تابستانه و ديگري تره‌فرنگي كه نوع زمستانه آن خيلي بلند (تا‌يك‌متر) و برگ‌ها پهن و قوي مي‌شود.

تره‌ فرنگي، سبزي پُر‌ خاصيت


تره فرنگيتره ‌فرنگي يکي از سبزي ‌هاي پُر خاصيتي است که رويش آن در فصل بهار بيشتر است. اين سبزي از خانواده ي پياز و مانند آن سودمند و سرشار ازويتامين و املاح معدني بوده و داراي برگ‌ هاي سبز رنگ به شکل نوار با غلاف دراز است.
تره‌ فرنگي 2 نوع دارد؛ يکي پيازش کوچک‌ تر و ديگري بزرگ ‌تر است. اغلب آن هايي که پياز بزرگ ‌تر دارند را خام نمي‌ توان خورد و معمولا به صورت پخته در تهيه سوپ‌ هاي مختلف و کوکو به کار مي ‌برند.
تره‌ هايي هم که پياز کوچک‌ تر دارند را به صورت خام در سالاد سبزي استفاده مي ‌کنند.

خواص نعنا

آشنایی با خواص نعنا
نعنا، یک سبزی معطری با طبیعتی گرم و خشک است و علاوه بر اینکه به صورت خام، یکی از اجزای مهم سبزی‌خوردن و حتی برخی از سالادهاست؛
 به صورت خشک‌شده هم، ازجمله طعم‌دهنده‌های بسیاری از انواع سس‌ها، ماست‌های معمولی، ماست‌های مخلوط مانند برانی و نوشیدنی‌های صنعتی مانند دوغ به شمار می‌آید.
در ضمن تفت‌داده آن در روغن نیز یکی از ملزومات غذاهایی مانند انواع آش‌ها، بعضی خورش‌ها و خوراک‌ها مانند خورش کرفس، حلیم بادمجان،  کشک بادمجان و مانند اینهاست.
علاوه بر اینها، از عصاره آن به عنوان طعم‌دهنده و خنک‌کننده دهان در دهان شویه‌ها، خمیر دندان‌ها، آدامس‌ها، آب‌نبات‌ها و حتی بعضی شکلات‌ها و بسیاری از مواد خوراکی و غیرخوراکی استفاده می‌شود.

خواص درمانی ریواس







ريواس يك گياه علفي است كه داراي ساقه‌هاي لطيف، آبدار و طعم ترش است كه بيشتر براي تهيه كمپوت و مربا از آن استفاده مي‌شود. ريواس غني از فيبر، پروتئين، كربوهيدرات، قند، ويتامين A، B، Cو موادمعدني سديم، پتاسيم و كلسيم است. بهترين ريواس را ريواس ايراني سفيد و عده‌اي ريواس چيني و قرمز مايل به جگري مي‌دانند. كمپوت و مرباي ريواس، خنك، ملين و كرم‌كش است. يك ليوان شربت ريواس، 385 كيلوكالري انرژي دارد.
ريواس ملين و مسهل است و به عنوان داروي ضد يبوست عصاره آن را خصوصا براي كودكان مصرف مي‌كنند. همچنين به دليل خاصيت مدر بودن به مبتلايان به سنگ كليه و مثانه آن را توصيه مي‌نماييم.

خواص اسفناج

اسفناج یا اسپیناج گیاه بومی ایران است و از اوایل قرن اول میلادی کم کم به نقاط دیگر دنیا راه یافت. طوری که در تاریخ مسطور است اسفناج در قرن هفتم در چین و در قرن دوازدهم در اسپانیا کشت می شده است.
اسفناج، گیاهی است یک ساله، دارای ساقه ای راست، به ارتفاع نیم متر که برگ های آن پهن و نرم مثلثی شکل به رنگ سبز می باشد. اسفناج نسبت به سرمای زمستان مقاوم است.
دو نوع اسفناج وجود دارد که بنام پاییزه و بهاره نامیده می شود. اسفناج بهاره، در فصل بهار کاشته می شود و به اسفناج انگلیسی معروف است. نوع پاییزه آن که به خاک بسیار غنی احتیاج دارد، در پائیز کاشته می شود. گل های اسفناج به رنگ سبز کمرنگ می باشد.
اسفناج چون دارای مواد غذایی فراوانی است کشت آن امروز در تمام نقاط دنیا معمول است.

کرفس


کرفس، به دلیل خاصیت چربی سوزش یکی از گیاهان و سبزی هایی است که بسیار مورد توجه خانم های علاقمند به کاهش وزن قرار می گیرد.
زهرا رضایی، کارشناس ارشد تغذیه درگفتگو باخبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران عنوان کرد: کرفس به دلیل خواصی که در کاهش کلسترول و تری گلیسرید بدن دارد و به طور کلی به دلیل خاصیت چربی سوزي آن یکی از گیاهان و سبزی هایی است که بسیار مورد توجه خانم های علاقمند به کاهش وزن قرار می گیرد.
وی درادامه مطلب خود افزود: این گیاه علاوه بر اینکه با کاهش میزان کلسترول خون به پیشگیری از تجمع چربی ها و توده شدن آنها در شریان های اصلی بدن کمک می کند، مانع از ابتلا به تصلب شرایين در افراد می شود.
رضايي خاطرنشان کرد: از طرفی این خاصیت موجب کاهش میزان تجمع چربی ها در بدن شده و روند کاهش وزن را در سرعت می بخشد./عط

منبع: باشگاه خبرنگاران

سویا


دانه اسرار آميز سویا !


دانه‌های سویا سرشار از پروتئین، چربی خوب و مواد مغذی است و در واقع فاقد هرگونه مواد مضری برای سلامت قلب می‌باشد. برخی می‌گویند که سویا معجزه می‌کند.
سویا حاوی مقدار زیادی پروتئین و مواد مغذی است و هیچ کلسترولی ندارد. طرفداران این نظر معتقدند که رژیم غذایی غنی از پروتئین سویا باعث پیشگیری از بیماری‌های قلبی می‌شود. همچنین ایزوفلاون موجود در سویا سبب پیشگیری از برخی سرطان‌ها مي‌گردد.
سازمان غذا و داروی آمریکا در سال 1999 با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد که مصرف سویا به عنوان بخشی از رژیم غذایی روزانه می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌هاي قلبی عروقی را کاهش دهد. پس از این اطلاعیه، انجمن قلب آمریکا و دیگر گروه‌‌های بهداشت و سلامت تحقیقات خود را پیرامون این ادعا آغاز کردند. از دیگر اهداف مطالعات اخیر، تحقیق بر روی ایزوفلاون‌های موجود در سویا است که می‌تواند از سرطان سینه و پروستات جلوگیری به عمل آورد.
فواید سویا:
دكتر كريستین گربستاد، سخنگوی انجمن رژیم غذایی آمریکا می‌گوید: دانه‌های سویا بدون شک غذایی سالم برای رژیم شما مي‌باشند. سویا حاوی مقدار مناسبی چربی خوب، فیبر زیاد و پروتئین بالاست و اینها همه دلايل خوبی هستند تا آن را در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانید.
محصولات تهیه شده از دانه‌های سویا، مانند شیر سویا، جایگزین خوبی برای فرآورده‌های حاوي کلسترول مي‌باشند که از حیوانات گرفته می‌شوند. همچنین، این دانه منبع سرشاری از مواد غذایی سالم مانند ویتامین B و اسیدهای چرب امگا 3 می‌باشد.
سویا و سرطان: 
سویا حاوی مقدار زیادی فیتواستروژن است (فیتواستروژن نوعي ماده شیمیایی گیاهي است که مانند هورمون استروژن بدن زنان و البته به شکل ضعیف‌تر عمل می‌کند). قوی‌ترین فیتواستروژن سویا، ایزوفلاون نام دارد که نتایج برخی از تحقیقات حاکی از تاثیر آن بر کاهش خطر سرطان سینه و پروستات می‌باشد.
سویا و علائم یائسگی: 
مطالعات نشان داده‌اند که فیتواستروژن موجود در سویا قادر است برخی عوارض یائسگی مانند گرگرفتگی و پوکی استخوان را کاهش دهد.
محدودیت‌هاي مصرف سویا:
به رغم فواید بسیار مفید این دانه‌های اسرار آمیز، مصرف آن برای همه ممکن نیست. سویا برای بسیاری از مردم، بویژه کودکان و نوزادان حساسیت‌زا است. در صورت بروز آلرژی باید آن را به‌طور کامل از برنامه غذایی خود حذف كنند.
سویا و سرطان سينه:
برخی از فواید سویا هنوز قابل بحث و بررسی می‌باشند. گاهی از پزشکان پرسیده می‌شود که آیا فیتواستروژن موجود در سویا می‌تواند سبب پیشرفت سرطان سینه شود؟ دکتر گربستاد در پاسخ به این سوال می‌گوید: «برای زنانی که احتمال خطر سرطان سینه در آنها بالاست، باید میزان مصرف سویا و مشتقات آن را در برنامه‌ غذایی‌ اين افراد بررسی کرد، زیرا در برخی از آنان افزایش هورمون سبب افزایش احتمال بروز سرطان خواهد شد».
سویا و  بیماری‌های قلبی عروقی: 
در سال 1999، سازمان غذا و داروی آمریکا اعلام کرد که با مصرف روزانه حداقل 25 گرم پروتئین سویا به عنوان بخشی از رژیم غذایی که دارای میزان کمي اسیدهای چرب اشباع شده و کلسترول است، می‌توان سطح کلسترول بد خون (LDL) را کاهش داد و از بروز بیماری‌های قلبی عروقی جلوگیری به عمل آورد. 
امروزه بحث‌های پزشکی پیرامون تاثیر سویا بر سلامت قلب رو به افزایش است و این در حالی است که سازمان غذا و داروی آمریکا در حال بررسی ادعای خود مبنی بر نقش پروتئین سویا در کاهش کلسترول می‌باشد لذا از انجمن قلب آمریکا خواسته شد تا این ادعا را بطور تجربی مورد بررسی قرار داده و براي اثبات آن شواهد کافی ارائه نماید.
نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که مصرف زیاد پروتئین سویا بجای پروتئين حیوانی سبب کاهش درصد کمی از سطح کلسترول می‌شود. البته، آنها یادآور شدند که یافته‌های این تحقیق از افرادی که کلسترول خیلی بالایی دارند بدست آمده است.
كلام آخر:
سویا منبع خوبی از مواد مغذی مهم است، بخصوص هنگامی که باید از مصرف گوشت و لبنیات اجتناب کرد، ولی در نظر داشته باشید که سویا فقط یک ماده غذايي از ده‌ها ماده غذایی است که می‌تواند در یک رژیم غذايي سالم وجود داشته باشد.

منبع: http://www.zendegionline.ir/inside.php?page=magnum&numid=196&cat=18&articleid=3918

شکلات تلخ



شکلات تلخ و تاثیر آن بر سلامتی

شکلات تلخ و تاثیر آن بر سلامت
موج جدیدی از تحقیقات دانشگاه سن دیگو راجع به شکلات تلخ، خواص جدیدی از این ماده را برملا کرده است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به کاهش قند و کلسترول بد خون اشاره کرد. همچنین شکلات تلخ می‌تواند کلسترول مفید خون را افزایش دهد و به سلامت قلب کمک کند.
تحقیقات انجام شده بر روی 31 نفر، نشان داد که خوردن 50 گرم شکلات تلخ (حاوی 70 درصد کاکائو) می‌تواند در سلامت قلب مفید واقع شود و از سوی دیگر به سبب بالا بودن کالری شکلات، خوردن آن به صورت متعادل توصیه می‌شود.
از خواص دیگر شکلات، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
شکلات ریسک سکته قلبی را کم می‌کند
شکلات و خواص آن
یک تحقیق که در سال 2011 در سوئد انجام شد، نشان می‌دهد که بانوانی که هر هفته بیش از 45 گرم شکلاتمصرف می‌کنند، 20 درصد کمتر نسبت به دیگر بانوان در ریسک ابتلا به حمله قلبی هستند.
شکلات سلامت قلب را افزایش می‌دهد
شکلات و خواص آن
افرادی که به صورت متداول شکلات می‌خورند، به سبب کاهش فشار خون و کاهش میزان کلسترول بد در خونشان دارای سلامتی قلبی بیشتری نسبت به دیگر افراد هستند.
همچنین شکلات تلخ به سبب خاصیت ضد التهابش، ریسک بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش می‌دهد.
شکلات شما را سیر می‌کند
شکلات و خواص آن
به سبب اینکه شکلات سرشار از فیبر است، شما با خوردن مقدار کمی از شکلات احساس سیری خواهید کرد. همچنین شکلات تلخ اشتهای شما را نسبت به غذاهای شور و چرب کم خواهد کرد.
شکلات ممکن است از دیابت پیشگیری کند
شکلات و خواص آن
یک تحقیق کوچک در ایتالیا که در سال 2005 انجام شد، نشان داد که خوردن شکلات به صورت متداول، حساسیت بدن را نسبت به انسولین بالا می‌برد و همین موضوع ریسک ابتلا به دیابت را کاهش می دهد.
شکلات از پوست شما محافظت می‌کند
بهتر است که دیگر به فکر این نباشید که با خوردن شکلات پوست شما جوش خواهد زد. شکلات تلخ به سبب در اختیار داشتن آنتی‌اکسیدانی با نام فلاونویدز، می‌تواند از پوست شما در مقابل اشعه فرا بنفش خورشید محافظت کند. البته این بدین معنی نیست که با خوردن شکلات تلخ، از کرم ضد آفتاب بی‌نیاز می‌شوید.
شکلات جلوی سرفه‌ها را می‌گیرد

شکلات و خواص آن

ماده موجود در شکلات با نام تئوبرومین بر روی قسمتی از مغز اثر گذاشته و می‌تواند جلوی سرفه‌های شدید شما را بگیرد.
شکلات حالتان را بهتر می‌کند
موضوعی انکار ناشدنی‌ست که خوردن شکلات می‌تواند شما را سرحال کند و همانطور که می‌دانید لذت بردن از خوردن نیز بخشی از لذت‌های زندگی است. همچنین گزارش شده که افرادی که شکلات می‌خورند، استرس کمتری نسبت به دیگر افراد دارند.
شکلات جریان خون را بهبود می‌بخشد
کاکائو به سبب در اختیار داشتن خاصیت رقیق‌سازی خون، همانند آسپرین عمل می‌کند و همین موضوع باعث می‌شود تا با خوردن شکلات، جریان خون و گردش آن در بدن بهبود بخشیده شود.
شکلات دید بصری را بهبود می‌بخشد
شکلات و خواص آن
محققان دانشگاهی بر این باورند که شکلات به سبب اینکه گردش خون را بهبود می‌بخشد و این موضوع برای جریان خون در مغز و شبکیه چشم هم نیز صادق است، می‌تواند دید بصری را تا حدودی بهبود بخشد.
شکلات ممکن است شما را باهوش‌تر کند
افزایش گردش خون در بدن شما که به واسطه فلاوانول موجود در شکلات صورت می‌پذیرد، باعث افزایش سرعت عکس‌العمل و میزان هوشیاری شما می‌شود و این موضوع باعث می‌شود تا شما بتوانید امور روزمره بیشتری را انجام دهید.
***
حال که از خواص شکلات تلخ مطلع گشتید، می‌توانید آنرا در برنامه غذایی خود بگنجانید و از خوردن لذت ببرید. اما به خاطر داشته باشید که شکلات را به اندازه مصرف کنید و هر هفته بیش از 100 گرم شکلات میل نکنید. اوقات شکلات‌خوری خوبی را پیش رو داشته باشید
www.huffingtonpost.com

آدامس



فوایدآدامس-مضرات آدامس



و جالب است كه مشتريان اصلي آدامس را جوانان تشكيل مي‌دهند و خانم‌ها بيشتر از آقايان آدامس مي‌جوند‌‌. داستان‌هاي زيادي در مورد آدامس و اختراع آن وجود دارد‌. مثلا گفته مي‌شود كه در سال 1993 باستان‌شناسان جسد مردي با قدمت 9 هزار سال را كشف كردند كه شواهد مربوط به جسد نشان مي‌داد او در حال جويدن مداوم نوعي ماده رزيني آغشته به عسل بوده كه در اثر يك حادثه كشته شده است‌. مطالعات دقيق‌تر نشان داد كه اين فرد يك نوجوان بوده است‌‌.
يونانيان باستان علاقه فراواني به جويدن آدامس داشته‌اند و سرخپوستان مايا هم مواد رزيني خاصي را مي‌جويدند‌. فرمولاسيون مدرن آدامس از دهه 1860 آغاز شد‌. در آن سال‌ها صمغ ازگيل آمريكايي يا همان صمغ آدامس وارد ايالات متحده شد و تلاش‌هايي توسط يك دندانپزشك به نام دكتر تامس ادمز مي‌خواست نوعي لاستيك جديد اختراع كند، اما حاصل كارش به آدامس تبديل شد‌.
آدامس توليد دكتر ادمز كه در مغازه خودش فروخته مي‌شد با اقبال مشتريان مواجه شد‌‌. از اين ماجرا‌ها كه بگذريم شايد به اين سوال برسيم كه آدامس مفيد است يا مضر‌‌. در خصوص فوايد و مضرات آدامس تحقيقات و مطالب زيادي گفته شده كه مرور آنها مي‌تواند دوستداران آدامس را به يك ارزيابي برساند‌‌.
كنترل استرس با آدامس
براساس تحقيقات انجام شده در دانشگاه تگزاس، جويدن آدامس در هنگام استرس، احساس بهتري را به شخص مي‌دهد و توصيه مي‌شود كه در زمان استرس و فشار‌هاي روحي از آدامس استفاده كنيد‌‌. هنگامي كه عصبي هستيد سعي كنيد آدامس بجويد چرا كه اين كار شما را آماده براي جويدني سخت و شديد مي‌كند و در نتيجه اين كار مي‌تواند فك شما را زود خسته كند‌‌. جويدن خيلي سخت باعث چاقي و درد و سوزش در ناحيه آرواره مي‌شود‌. همچنين مي‌تواند عارضه‌اي را با نامTMJ به وجود بياورد‌‌. اين حالت باعث درد در ناحيه سر و گردن مي‌شود و باز و بسته كردن آرواره را با مشكل مواجه مي‌كند‌‌. اگر شما هر كدام از اين علائم را در خود مشاهده كرديد چند روزي را به آرواره خود استراحت بدهيد و از جويدن آدامس پرهيز كنيد، در صورتي كه علائم از بين نرفت حتما با پزشك خود مشورت كنيد‌‌.
آدامس بعد از جراحي روده
شواهد علمي بيشتر تاييد مي‌كند كه جويدن آدامس در بهبود حال بيماران پس از جراحي روده تاثير مفيد دارد‌‌. به گفته پژوهشگران؛ عمل جويدن، اعصاب دستگاه هاضمه را تحريك مي‌كند‌‌. اين يافته كه در نشريه «آرشيو جراحي» منتشر شده پس از بازبيني اطلاعات حاصل 5 آزمايش اخير با حضور 158 بيمار به دست آمده است‌‌. پژوهشگران مي‌گويند؛ آدامس جويدن با تحريك اعصاب دستگاه هاضمه روند بازگشت عملكرد روده به حالت طبيعي و سالم را سرعت مي‌بخشد‌‌.
هم‌اكنون متخصصان در آزمايشات ديگري به دنبال پاسخ اين سوال هستند كه دريابند آيا با اين روش زمان مورد نياز براي بستري شدن در بيمارستان جهت بهبودي از عمل جراحي هم كاهش پيدا مي‌كند؟
در هريك از اين آزمايشات، ‌يك گروه از بيماران آدامس بدون قند را 3 بار در روز پس از انجام جراحي و براي يك دوره 5 تا 45 دقيقه مي‌جويدند و بعد با گروه ديگري از بيماران مقايسه شدند كه آدامس نجويده بودند‌. آدامس جويدن اندكي شبيه به خوردن است و باعث آغاز حركات روده‌اي مي‌شود‌. هرگونه جراحي شكمي مي‌تواند عملكرد روده‌ها را كند و آرام كرده و حداقل تا 50 درصد كاهش دهد‌. اين وضعيت مي‌تواند مشكلات جدي را در پي داشته باشد‌‌. اما با وجود اين مطالعات پژوهشگران معتقدند كه مطالعات بيشتر در اين زمينه بايد صورت گيرد تا مطمئن شوند كه نتايج بدست آمده تصادفي نيستند‌‌. پژوهشگران مي‌گويند؛ اگر آدامس جويدن بتواند چنين تاثيري داشته باشد در مبلغ قابل توجهي كه براي درمان اين بيماران مصرف مي‌شود، صرفه‌جويي خواهد شد و هزينه بيمارستان كاهش پيدا مي‌كند‌‌.
آدامس راآهسته بجويد
به توصيه متخصصان، اگرچه آدامس جويدن در مواقعي كه دچار تنش و استرس هستيد مي‌تواند در بهبود حال شما و تخفيف تنش موثر باشد، اما بايد مراقب باشيد كه در اين كار افراط و زياده‌روي نكنيد‌‌. متخصصان متذكر مي‌شوند كه وقتي شما تحت استرس و فشار رواني هستيد ممكن است با شدت و فشار آدامس بجويد كه اين كار مي‌تواند آرواره شما را فرسوده كرده و تحليل ببرد‌‌.
مضرات آدامس
بدي‌هاي آدامس هم كم نيست و گاهي خواص خوب جويدن آدامس هم ممكن است درخصوص برخي افراد نتيجه عكس داشته باشد‌‌. مثلا استفاده از برخي خمير دندان‌ها و برخي آدامس‌ها بيش از خرابي دندان‌ها، موجب انتقال و حفظ باكتري‌هايي مي‌شوند كه عفونت ايجاد شده توسط آن باكتري‌ها در بدن، نهايتاً موجب ايجاد يا تشديد بيماري‌هاي قلبي مي‌شود‌‌. جويدن برخي آدامس‌ها، موجب افت فشار خون مينيمم و افزايش ضربان قلب در بيماران قلبي شده و احتمال خطر را در آنان افزايش مي‌دهد‌‌. گاهي جويدن آدامس‌هاي شيرين شده با برخي شيرين‌كننده‌ها موجب بروز واكنش‌هاي حساسيتي در برخي افراد مي‌شود‌. ضمناً محققان اعلام كرده‌اند كه جويدن آدامس در بعضي افراد حساس و مستعد، موجب تحريك دستگاه گوارش مي‌شود‌. به علاوه مطالعه ديگر، مؤيد بالا رفتن احتمال خطر سرطان زبان در كساني بود كه آدامس‌هايي با طعم دارچين، زياد جويده بودند‌‌.

شیر خشک


طبق تحقیقات به عمل آمده مصرف شیرخشک یا سایر مواد غذایی پروتئینی مخصوص کودکان باعث چاقی آنها در آینده می شود.
الهام افتخاری، متخصص زنان و زایمان در گفتگو باخبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران عنوان کرد: با توجه به شاغل شدن مادران و حضور بیشتر آنها در مکان عمومی امکان شیردهی توسط مادر محدود شده است، بنابراین بیشتر خانم ها برای شیر دادن به کودکان خود از شیشه شیر استفاده می کنند.
وی در ادامه مطلب افزود: استفاده از شیشه شیر و نبودن وقت، مادرها را مجبور میکند تا از شیرخشک استفاده کنند .
افتخاری تصریح کرد: تحقیقات نشان داده است مصرف شیر خشک یا سایر مواد غذایی پروتئینی مخصوص کودکان باعث چاقی آنها در آینده می شود.
وی خاطرنشان کرد: کودکانی که تا 24 ماهگی شیرخشک مصرف می کنند نسبت به کودکانی که شیر مادر خورده اند 30 درصد بیشتر در معرض اضافه وزن هستن

منبع: باشگاه خبر نگاران

بی اشتهائی کودک



راهکارهای درمان بی اشتهایی کودکان

بی‌اشتهایی کودکان در دنیای امروز یکی از دغدغه‌های اصلی بسیاری از والدین محسوب می‌شود که نگران سوءتغذیه فرزندشان هستند...

راهکارهای درمان بی اشتهایی کودکان بهبود وضعیت تغذیه،‌ گسترش و در دسترس بودن انواع خوراکی‌ها و البته تولید انبوه تنقلات متنوع اشتهای ناچیز معده‌های کوچک را به سرعت اشباع می‌کند و هنگامی که والدین مشاهده می‌کنند​ فرزندشان سر سفره غذا از خوردن امتناع دارد نگران و حیران می‌مانند که چگونه او را به خوردن تشویق کنند.
گاه اصرار والدین و امتناع کودک کار را به جای باریک می‌کشاند و بی‌اشتهایی به یک مساله بغرنج در روابط آنان تبدیل می‌شود؛ غافل از این‌که بی‌اشتهایی دلیلی دارد که باید در پی رفع آن بود.
بی‌اشتهایی یا لجبازی؟!
گاهی غذانخوردن از بی‌اشتهایی نیست، بلکه از لجبازی‌ کودک ناشی می‌شود. کودکان بویژه در سه تا شش سالگی از توجه والدین نسبت به تغذیه خود آگاهند و گاه آن را به ابزاری برای لجبازی، مقاومت و گرفتن امتیاز تبدیل می‌کنند.
این کار اگر به عادتی دائمی تبدیل نشود برای کودکان، مشکل سوءتغذیه ایجاد نخواهد کرد، چون بالاخره امتناع کودک حدی دارد و اشتهایش بر لجبازی می‌چربد.
تغذیه سالم
عادات غذایی کودکان از هشت ماهگی شکل می‌گیرد و پس از آن غذاخوردن با خلق و خو، روابط و رفتارهای کودک پیوند می‌خورد. به این معنا که از آنها تاثیر می‌پذیرد و برای مثال ممکن است به دلیل لجبازی یک غذا یا خوراکی خاص را نخورد.
بالطبع رفتارهای والدین بویژه مادران در اوایل دوره شکل‌گیری عادات تغذیه‌ای کودک در نحوه تغذیه وی در سال‌های بعد موثر است.
برخی کودکان تا نوجوانی یاد نمی‌گیرند که سر میز یا سفره بنشینند و غذا بخورند و معلوم است که مانند تمام​ ناهنجاری‌های رفتاری کودکان در این‌باره هم باید والدین را مقصر دانست!
متخصصان تغذیه معتقدند:کودکان نباید تا پیش از 2 سالگی طعم نمک را بچشند. پس از آن نیز باید همواره غذاهای کم‌نمک بخورند. عادت کردن به نمک و مصرف آن علاوه بر تغییر ذائقه کودک، مشکلات جسمی و احتمال ابتلا به بیماری‌هایی نظیر فشار خون را در آنها (در آینده) افزایش می‌دهد.
پس از نمک انواع تنقلات متهم ردیف بعدی هستند. تنقلات شور، ترش و شیرین، چرب و پرادویه و افزودنی‌های مجاز و غیرمجاز نظیر ذرت بو داده، پفک، چیپس، بستنی، بیسکویت، شکلات، کاکائو و... نه‌تنها سلامت کودک را به خطر می‌انداز​د، بلکه اشتهای وی را به قول معروف کور می‌کند.
کودکان هنگام گرسنگی برای مصرف تنقلات تمایل شدید نشان می‌دهند و اگر این خوراکی‌ها در دسترس باشند یا والدین در مقابل اصرار آنها بالاخره تسلیم شوند تنقلات را با اشتها می‌خورند و از وعده غذایی اصلی بازمی‌مانند.
انواع تنقلات برخلاف تصور برخی والدین ارزش تغذیه‌ای خاص ندارند و در تقابل به دلیل استفاده از مواد شیمیایی، نگهدارنده‌ها، طعم‌دهنده‌های مصنوعی و ... مضرند.
بدتر این که برخی والدین تنقلات بویژه بیسکویت و کیک و کلوچه را جایگزین وعده اصلی غذایی می‌پندارند و از این طریق خود را از طبخ غذا برای کودک یا خوراندن غذا به وی معاف می‌کنند.
بسیاری نیز در برابر اصرارهای کودک برای مصرف تنقلات هیچ تفاوتی نشان نمی‌دهند یا شاید چون کودک‌شان را دوست دارند نمی‌خواهند او را از آنچه دوست دارد و قابل خریداری است محروم بکنند.
گروهی از والدین هم هستند که مصرف تنقلات برای فرزندشان را مایه پزدادن می‌دانند و دوست ندارند پسر همسایه پفک بخورد و فرزندشان به دست او نگاه کند و حسرت بخورد!
نکات مهم
بی‌اشتهایی دائمی کودکان و امتناع از خوردن وعده‌های اصلی غذایی با مشکلات رفتاری والدین نسبت به کودک ارتباط مستقیم دارند.
مهم‌ترین توصیه‌های متخصصان علوم تربیتی به والدین برای مقابله با بی‌اشتهایی و عادات تغذیه‌ای نادرست کودکان عبارتند از:
ـ ماست کم‌چرب،‌ سبزیجات تازه، میوه‌ها و انواع سالاد به افزایش اشتهای کودک کمک می‌کند. در مقابل انواع سس‌ها، نوشابه‌های گازدار، خوراکی‌های چرب و تنقلات از اشتهای کودک می‌کاهد.
ـ از خوراندن انواع تنقلات به کودکان حداقل یک ساعت پیش از وعده غذایی اصلی خودداری کنید.
ـ‌ کودک را عادت ندهید​ یک نوع غذای مخصوص به خود را در وعده اصلی بخورد. از همان غذایی که برای اعضای خانواده پخته‌اید به او بخورانید مگر این که از غذایی واقعا بدش بیاید.
ـ اجازه ندهید کودکان انواع فست‌فودها را به عنوان وعده غذایی اصلی بخورند. مصرف ساندویچ، پیتزا، همبرگر و... باید به یک یا دو وعده در هفته محدود شود.
ـ به سلیقه کودک در غذا خوردن توجه کنید. اگر غذایی را دوست دارد و با لذت می‌خورد در وعده‌های بیشتری برایش بپزید. قاشق، چنگال، بشقاب و حتی وسایل مرتبط با سفره یا میز غذا را با سلیقه وی تهیه کنید.
ـ اگر بی‌دلیل از خوردن غذا امتناع می‌کند یا لج کرده است زیاد اصرار نکنید که غذایش را بخورد. فقط کافی است به او بگویید هر وقت گرسنه شد می‌تواند غذایش را بخورد.
ـ کودکان بهانه‌گیر را در تهیه مواد اولیه غذا و پخت آن مشارکت دهید. اگر کودک در پخت غذا مشارکت داشته باشد برای خوردن آن انگیزه و تمایل بیشتری خواهد داشت. چیدن میز یا سفره نیز گزینه خوبی است.
ـ طوری رفتار نکنید که انگار غذا خوردن یا نخوردن کودک برای شما امری حیاتی است.
ـ هنگام غذا خوردن محیط آرامی فراهم کنید که عاری از تنش، دعوا و بدگویی باشد.
ـ آداب غذا خوردن برای مثال شستن دست‌ها، نشستن کنار سایر اعضای خانواده و... را به کودک ​ تذکر بدهید تا بداند​ موظف است این آداب را رعایت کند. کودکان از این آداب استقبال می‌کنند و آن را به مثابه یک بازی محبت‌آمیز با اعضای خانواده و نشانه صمیمیت و همبستگی با کسانی تلقی می‌کنند که دوستشان دارند.
ـ ساعات مشخصی برای تناول ناهار و شام خانواده در نظر بگیرید تا کودک بداند وقت غذا خوردن چه زمانی است.
ـ کودک را مجبور نکنید بیش از اندازه‌ای که میل دارد غذا بخورد. احساس بدی که از پر بودن بیش از حد معده ناشی می‌شود می‌تواند برای وی نوعی مقاومت روانی در مقابل غذا خوردن بویژه در حضور والدین ایجاد کند.

ـ لازم نیست کودک زیاد غذا بخورد. اگر از نیازهای تغذیه‌ای کودک آگاهی داشته باشید می‌توانید با مقدار کمتر غذاها، پروتئین، کلسیم، آهن و سایر املاح و ویتامین‌ها را به بدن وی برسانید.

آب میوه - دندان کودک


آبمیوه زیاد برای دندان‌ کودکان مضر است

آبمیوه زیاد برای دندان‌ کودکان مضر است

دندانپرشکان به والدین هشدار می‌دهند که نوشیدنی‌های میوه‌ای به مقدار زیاد به کودکان خود ندهند چرا که میزان بالای اسید و شکر در این آبمیوه‌ها می‌تواند به دندان‌ آنها آسیب رسانده و موجب پوسیدگی شود.

به گزارش ایسنا، «کتی هارلی» رئیس بخش دندان دانشکده رویال لندن در این باره گفت: آب و مقداری شکلات می‌تواند انتخاب بهتری در این زمینه باشد.
وی ادامه داد: تنها نوشیدنی‌های سالم برای دندان‌ها آب و شیر هستند.
هارلی اضافه کرد: کودکان نوشیدنی‌های میوه‌ای را در روز چندین بار استفاده می‌کنند در حالی که این میزان فقط باید برای درمان بیماری مصرف شود و نوشیدن آبمیوه یک بار در هفته کفایت می‌کند

منبع: http://www.hamshahrionline.ir/news-172106.aspx

روغن ماهی


مصرف روغن ماهی موجب تقویت هوش کودکان مي‌شود

کارشناس و مشاوره علوم تغذیه و رژیم درمانی گفت: مصرف روغن ماهی عامل مهمی برای تقویت هوش کودکان به شمار می‌رود.
"سمیه صمدی" در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه مازندران، اظهار داشت: کودکانی که صبحانه می‌خورند دارای قابلیت تمرکز بیشتر و حافظه یادگیری بهتر هستند و علاوه بر آن در کلاس‌های آموزش درس‌هاي مفهومي از جمله ریاضی بهتر عمل می‌کنند.
وی ادامه داد: تمام صبحانه‌ها یکسان نیستند؛ بهتر است از دادن شکر فراوان یا قهوه به کودکان در وعده صبحانه خودداری شود.
195-2.jpgکارشناس و مشاوره علوم تغذیه و رژیم درمانی تصریح کرد: مصرف غلات در صبحانه یک غذای سالم برای حفظ انرژی کودکان در طول ساعات مدرسه محسوب می‌شود که از اهمیت خاصی هم برخوردار است؛ در صورتی که کودک علاقه‌ای به مصرف غلات در صبحانه نداشته باشد می‌توان از تخم مرغ استفاده كرد.
صمدی با بیان این‌که ماهی‌های چرب از جمله ماهی آزاد، ماهی تن و ساردین منبع قوی اسیدهای چرب امگا سه محسوب می‌شوند، عنوان كرد: مصرف اين‌گونه ماهي ها به طور چشمگیری به تقویت سلول‌های مغز براي افزایش یادگیری و تمرکز کودک کمک می‌کنند البته امگا سه از منابع دیگری از جمله گردو و بادام هم دریافت می‌شود.
وی یادآور شد: مصرف روغن ماهی عامل مهمی برای تقویت هوش کودکان به شمار می‌رود.
کارشناس و مشاوره علوم تغذیه و رژیم درمانی ادامه داد: دریافت غلات کامل در طول روز به دلیل آنکه سرشاز از ویتامین B هستند به افزایش عملکرد حافظه کمک زیادی می‌کنند.
صمدی با اشاره به این‌که نان‌های کامل برخلاف نان سفید انرژی را به آرامی و یکنواخت در بدن آزاد می‌کند، افزود: این امر به کودک کمک می‌کند تا قند خون منظمی داشته باشد و سبب افزایش سطح تمرکز و هوشیاری کودک می‌شود.
وی با بیان این‌که کمبود آهن سبب کاهش سطح عملکرد شناختی فرد می‌شود، اظهار كرد: غذاهای سرشار از آهن همچون گوشت، میوه‌های خشک، غلات کامل و حبوبات سطح انرژی و تمرکز کودک را در طول روز افزایش می‌دهند.
کارشناس و مشاوره علوم تغذیه و رژیم درمانی با تاکید بر این که بهتر است مصرف غذاهای دارای کافئین برای کودکان محدود شود، اظهار كرد: کافئین در چای، قهوه و نوشابه های گازدار وجود دارد كه می‌تواند سبب عدم تمرکز و بی‌قراری کودکان در مدرسه شود.
صمدی خاطرنشان کرد: کودکان در سنین مدرسه باید هر دو تا چهار ساعت یک بار غذا بخورند تا فعالیت سیستم عصبی و عملکرد مغزی مطلوب داشته باشند. بهتر است برای کودکان میان وعده‌های با ارزش غذایی بالا از جمله آجیل‌ها، میوه، سبزیجات و ساندویج‌های خانگی در نظر گرفته شود.
منبع : خبرگزاری ایسنا

مواد غذایی سالم برای صبحانه کودک را بشناسید

مواد غذایی سالم برای صبحانه کودک را بشناسیدکارشناس و مشاوره علوم تغذیه و رژیم درمانی گفت:کودکانی که صبحانه می‌خورند دارای قابلیت تمرکز بیشتر و حافظه یادگیری بهتر هستند و علاوه بر آن در کلاس‌های آموزش درس‌های مفهومی از جمله ریاضی بهتر عمل می‌کنند.
"سمیه صمدی" در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار داشت: تمام صبحانه‌ها یکسان نیستند؛ بهتر است از دادن شکر فراوان یا قهوه به کودکان در وعده صبحانه خودداری شود.
کارشناس و مشاوره علوم تغذیه و رژیم درمانی تصریح کرد: مصرف غلات در صبحانه یک غذای سالم برای حفظ انرژی کودکان در طول ساعات مدرسه محسوب می‌شود که از اهمیت خاصی هم برخوردار است؛ در صورتی که کودک علاقه‌ای به مصرف غلات در صبحانه نداشته باشد می‌توان از تخم‌مرغ استفاده کرد.

نكات تغذیه‌ای مفید برای مادران شیرده

نكات تغذیه‌ای مفید برای مادران شیرده
متخصصان تغذیه همواره توصیه می‌كنند تغذیه سالم و صحیح برای مادرانی كه به نوزادان خود شیر می‌دهند برای سلامت مادر و كودك ضروری است.
 متخصصان آكادمی تغذیه و رژیم غذایی در آمریكا چند نكته و دستورالعمل مهم تغذیه‌ای را برای مادران شیرده ارائه كرده‌اند كه عبارتند از:
- روزانه مایعات زیاد بنوشید
- خود را به مصرف حداكثر 300 میلی گرم كافئین در روز محدود كنید.
- هرگز الكل مصرف نكنید اما در عوض آب زیاد بنوشید.
- از مصرف ماهی‌هایی كه جیوه دارند مثل كوسه ماهی پرهیز كنید اما از سایر ماهی‌ها در هفته مصرف كنید.

- از مصرف غذاهایی كه كودكتان را عصبی می‌كنند، پرهیز كنید.