10 علت پنهان چاقي

ترجمه: دکتر علي ملائکه

اگر غذايتان زياد است و تحرک‌تان کم، نبايد از چاق شدن‌تان تعجب کنيد. اما اگر غذاي چنداني نمي‌خوريد و تحرک‌تان هم چندان کم نيست، حق داريد اگر از افزايش وزن‌تان يکه بخوريد...
پزشکان مي‌گويند به‌جز تغذيه، توارث و تحرک، علل ديگري نيز مي‌توانند در افزايش وزن ما نقش داشته باشند. در صفحه «درمانگاه» اين هفته، نگاهي انداخته‌ايم به برخي از مهم‌ترين علل پنهان چاقي.
کم‌خوابي
اگر تا دير وقت بيدار بمانيد، احتمال بيشتري وجود دارد كه آخر شب به غذا خوردن روي بياوريد و به اين ترتيب ميزان کالري دريافتي‌تان افزايش مي‌يابد. از طرفي تغييرات در ميزان هورمون‌ها در اين وضعيت باعث افزايش احساس گرسنگي و اشتها مي‌شود و ديرتر احساس سيري خواهيد كرد.
يائسگي
بيشتر زنان نزديک به زمان يائسگي مقداري وزن اضافه مي‌کنند، اما احتمالا کاهش هورمون‌‌هاي جنسي علت اين افزايش وزن نيست بلكه با بالا رفتن سن، سوخت‌وساز در بدن کند مي‌شود و کالري کمتري مي‌سوزد. از طرفي تغييرات در شيوه زندگي (مانند تحرك كمتر) نيز ممکن است در اين افزايش وزن دخيل باشد اما جايي که در آن چربي در بدن تجمع پيدا مي‌‌کند، ممکن است به يائسگي مربوط باشد. در يائسگي، چربي بيشتر اطراف کمر جمع مي‌شود، نه در ران‌ها و لگن.

تـغـذیـه قـدیمی هـا ۴ غـلط دارد

شما کدام یک از این خطاها را مرتکب می شوید؟

الگوی غذا خوردن شما چگونه است؟ سفره غذای خود را بر اساس یافته های جدید تغذیه ای و نظر متخصصان تغذیه می چینید یا باورهای قدیمی والدینتان در خورد و خوراک شما تاثیر دارند؟ دکتر فولر، نویسنده کتاب «از رژیم غذایی مادرتان پیروی نکنید»، معتقد است...
گذشت زمان بر نوع خوراک ما هم تاثیر گذاشته و نسل امروز نباید از باورهای بسیار قدیمی درباره غذا خوردن پیروی کنند؛ باورهایی که اشاره ای به مهم ترین آنها خواهیم داشت:

● باور اشتباه اول میان وعده اشتها را کور می کند
بسیاری از بزرگ ترهای ما عقیده دارند غذا خوردن باید به ۳ وعده اصلی محدود شود زیرا خوردن مواد غذایی مختلف در بین وعده های اصلی غذایی، باعث کاهش اشتها خواهد شد

ســیـب، متخصص قلب و عروق است


با خوردن یک سیب در روز به مدت 4 چهار هفته، تاثیرات شگفت انگیز و چشمگیر آن را بر اکسیده شدن LDL کشف کردیم و این کاهش 40 درصدی را می‌توان به حالتی تعبیر کرد که فردی را با عروق کرونری (قلبی) عادی با شخص مبتلا به بیماری عروق کرونر مقایسه کنیم.
مطالعات محققان آمریکایی نشان می‌دهد که خوردن یک سیب در روز می‌تواند شما را از مراجعه به متخصص قلب و عروق مصون كند.

محققان این مرکز علمی با مطالعه بر گروهی از افراد میانسال سالم دریافتند که خوردن روزانه یک عدد سیب به مدت چهار هفته، 40 درصد از سطوح مواد مرتبط با بروز سختی شریان‌ها را کاهش می‌دهد.

مصرف کپسول‌های حاوی "پلی فنول"_ نوعی آنتی اکسیدانی که در سیب یافت می‌شود نیز نتایج مشابهی را به همراه دارد اما به اندازه خود سیب ثمربخش نیست.

طی این مطالعه، پژوهشگران متوجه شدند که سیب میزان "لیپوپروتئین باچگالی کم" را که به آن اصطلاحا کلسترول بد یا (LDL) می‌گویند، کاهش می‌دهد.

بهترین روش استفاده از چای سبز در کاهش وزن

تبلیغات وسیعی درباره خواص درمانی چای سبز در کاهش وزن در جامعه، رسانه ها و اینترنت وجود دارد و شاید با انگیزه کاهش وزن و درمان چاقی خود یکی از این محصولات را سفارش داده و با انگیزه لاغر شدن آن را مصرف کرده و نتیجه مطلوب را دریافت نکرده اید.
آفتاب: حتما تا امروز با تبلیغات وسیعی که درباره خواص درمانی چای سبز در کاهش وزن در جامعه، رسانه ها و اینترنت وجود دارد، روبه رو شده اید و شاید با انگیزه کاهش وزن و درمان چاقی خود یکی از این محصولات را سفارش داده و با انگیزه لاغر شدن آن را مصرف کرده و نتیجه مطلوب را دریافت نکرده اید. اگر شما نیز با اتکا به تبلیغاتی که در این زمینه وجود دارد و با هدف لاغری سریع و آسان سراغ چای سبز رفته اید، باید بدانید سخت در اشتباهید، بنابراین به شما پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید تا با جزئیات بیشتر خواص چای سبز به منظور درمان چاقی، اضافه وزن و پیشگیری از ابتلا به این عارضه آشنا شوید.

● چه زمانی چای سبز بخورید اگر تصمیم دارید با مصرف چای سبز با چاقی و اضافه وزن خداحافظی کنید، باید برای مصرف آن در طول روز برنامه ریزی داشته باشید و از مصرف این نوشیدنی گیاهی بدون برنامه پرهیز کنید.
بهترین زمان برای نوشیدن چای سبز به منظور کاهش وزن، ۲ ساعت پس از صرف غذا در وعده های غذایی است. به این ترتیب شما علاوه بر آنکه از خواص درمانی چای برای کاهش وزن بهره می برید، خللی در میزان جذب آهن به وجود نمی آورید؛ زیرا چای سبز همانند چای سیاه موجب کاهش جذب آهن موجود در غذا می شود.

میان وعده‌های مناسب و نامناسب دانش‌آموزان کدامند؟


 استفاده از میان وعده‌های نامناسب نظیر چیپس، پفک و شکلات تاثیر منفی بر میزان رشد و یادگیری دانش آموزان دارد.
علی اشرف رشیدی در گفت‌وگو با ایسنا، میان وعده‌ها را یکی از مهمترین بخش‌های برنامه غذایی کودکان برشمرد و گفت: با توجه به حجم کوچک معده کودکان لازم است غذای آنها را در میان وعده‌ها ریز کنیم.
وی، شیر و کیک، خرما، میوه‌جات، دانه‌های روغنی نظیر بادام و پسته، انجیر خشک، قیسی، آب میوه طبیعی و ساندویچ‌های خانگی را بهترین میان وعده‌های ممکن برای دانش آموزان دانست.
به گفته این کارشناس تغذیه، اگرچه نمی‌توان میان وعده‌ها و تنقلات نامناسب را کاملا از برنامه غذایی کودکان و دانش آموزان حذف کرد، اما لازم است تا حد امکان استفاده از این خوردنی‌ها را کاهش دهیم.
رشیدی با اشاره به ارزش غذایی پایین و کمبود مواد مغذی در تنقلات مضر، افزود: این مواد جلوی وعده‌های اصلی غذایی کودکان را می‌گیرد و تاثیر منفی بر رشد آنها دارد.

بخورید تا بخوابید










اگر از کم خوابی رنج می‌برید به شما توصیه می‌کنیم تا با مطالعه این مطلب با مواد غذایی آشنا شوید که به شما کمک می‌کنند بهتر و بیشتر بخوابید.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، خواب و استراحت از جمله مهمترین مسائل دخیل در بحث سلامتی جسمی و همچنین روحی فردی است. کم‌خوابی و بی‌خوابی می تواند آسیب های فراوانی جسمی و روحی فراوانی را به فرد مبتلا وارد کند.
یکی از ارکان مهم برای داشتن خوابی راحت و عمیق تغذیه است. در این مطلب ما شما را با تعدادی از خوراکی‌هایی که می‌توانند به خواب شما کمک کنند آشنا خواهیم کرد. فراموش نکنید که این خوراکی‌ها را باید حداقل دو ساعت قبل از رفتن به بستر مصرف کنید تا زمان کافی برای هضم آن به سیستم گوارش داده شود.

آشنایی با خواص سرکه بالزامیک


سرکه بالزامیک چند سالی است در کشور ما محبوبیت یافته و وارد برنامه غذایی‌مان شده است.
سرکه بالزامیک از احیا شدن آب نوع خاصی از انگور شیرین که جوشیده شده و کاملاً پخته شده است، تهیه می‌شود و فرآیند تهیه‌ی آن با بقیه انواع سرکه تا حدی متفاوت است.
بالزام در لغت به معنای رزین‌هایی با ساختار حلقوی است که دارای مقادیر قابل توجهی از چند نوع از اسیدها مانند اسید بنزوییک هستند.
به طور کلی ماده اولیه سرکه بالزامیک، انگور سفید است. البته در تولید آن می‌توان از مجموعه ای از میوه هایی مثل سیب، گیلاس، گلابی و زردآلو هم استفاده کرد. اما در پاسخ به این که این سرکه به چه نحوی تولید می‌شود، باید گفت وقتی میوه‌ها چیده می‌شوند، به وسیله‌ی دستگاه‌های مخصوصی تحت فشار قرار گرفته و آب آن‌ها گرفته می‌شود.
آب انگور سفید یا سایر میوه‌ها حرارتی حدود ۸۰ درجه سانتی‌گراد (به مدت طولانی) می‌بینند تا در نهایت، برخی باکتری‌ها که در انگور موجود است، از بین برود.

غذاهای مفید برای حفظ سلامت کلیه‌ها

پزشکان تاکید دارند، مراقبت از کلیه‌ها به اندازه مراقبت از قلب حیاتی و حائز اهمیت است.
به گزارش ایسنا،‌ فردی که با ناراحتی کلیوی دست به گریبان است اغلب زندگی دردناک و سختی دارد. نارسایی کلیوی باعث می‌شود که بدن نتواند وظیفه روزانه خود را برای تخلیه مواد زائد و سمی به درستی انجام دهد و این وضعیت پیامدهای نامطلوبی بر جای می‌گذارد.
نارسایی کلیه می‌تواند روی اعضای مختلف بدن از چشم‌ها گرفته تا دست‌ها و پاها تاثیر سوء بگذارد و علاوه بر علائم بیمارگونه و آزاردهنده در صورتی که مزمن شود حتی خطر مرگ را نیز به دنبال دارد. از این رو پزشکان همواره بر ضرورت مراقبت مناسب از کلیه از جمله رعایت تغذیه صحیح برای بهبود سلامت و عملکرد این عضو حیاتی تاکید دارند.
به گزارش سایت اینترنتی هلت می آپ، در این مقاله فهرست برخی از مفیدترین مواد غذایی برای سلامت کلیه‌ها ارائه شده که عبارتند از:
- فلفل قرمز به تجزیه مواد زائد در خون کمک می‌کند و در نتیجه برای بیماران کلیوی مفید است.

شکلات اشتها می‌آورد


دانشمندان به ‌تازگی کشف کرده‌اند که شکلات باعث ترشح ماده‌ای گیج‌کننده در مغز موش‌ها می‌شود و همین تمایل آنها به بیشتر خوردن را افزایش می‌دهد. پژوهشگران معتقدند که این ماده در انسان‌ها نیز موجب اشتهای وافر می‌شود.
دانشمندان اخیرا تاثیر شکلات را روی مغز موش‌های آزمایشگاهی بررسی کرده و پی‌برده‌اند که وقت خوردن یا حتی نگاه کردن به شکلات، در مغز موش‌ها ماده‌ای به نام انکفالین (Enkephalin) ترشح می‌شود. این ماده که به‌عنوان یک انتقال دهنده عصبی عمل می‌کند، همانند افیون است. فرمانی که انکفالین به مغز می‌دهد این است: "بخور!" ، "بیشتر بخور!"
انکفالین بالاتر و خوردن بیشتر
این دانشمندان نتایج پژوهش خود را در نشریه‌ علمی „Current Biologie" منتشر کردند. آنها بر این نظرند که به احتمال زیاد این ماده در مغز انسان‌ها نیز باعث صرف بیش از حد و بدون کنترل غذا می‌شود.
به گزارش دویچه‌وله،‌ این دانشمندان در آزمایش خود مقدار زیادی شکلات در مقابل موش‌ها قرار دادند. در گزارش علمی آنها آمده است: «موش‌ها به سرعت شروع به خوردن کردند و انکفالین آنها به ۱۵۰٪ میزان عادی‌ رسید». پس از آن که موش‌ها خوردن را متوقف کردند، انکفالین دوباره کاهش یافت اما انتقال دهند‌ه‌های عصبی دیگر در این میان تغییری نکردند.

7 نکته‌ جوجه کبابی


جوجه‌کباب یک غذای بین‌المللی است، نه ایرانی. به طوری که مردم هر کشور با خواباندن مرغ در مایه‌ای مخصوص و کباب کردن تکه‌های آن روی آتش، جوجه‌کباب مخصوص خود را تهیه می‌کنند.
اما نکته اینجاست که چه مایه‌ای. مثلاً هندی‌ها به تکه‌های مرغشان ادویه تندوری می‌زنند و آن‌ها را در تنور کباب می‌کنند به طوری که پس از پخت، جوجه‌کبابشان رنگی کاملاً قرمز پیدا می‌کند.
مردم مدیترانه مایه جوجه‌کباب را با زیتون چرخ شده و فلفل دلمه‌ای کبابی و له شده تهیه می‌کنند.
ژاپنی‌ها از سس تریاکی و آمریکایی‌ها از سس مخصوص باربیکیو استفاده و پس از گذاشتن چند ساعته تکه‌های مرغ در این مایه، آن‌ها را کباب می‌کنند.
برای تهیه جوجه‌کباب ایرانی، تکه‌های مرغ حتماً در زعفران خوابانده می‌شوند. البته طرز تهیه این غذا بسیار سلیقه‌ای است.
اما در مرحله آماده‌سازی و پخت بهتر است به چند نکته دقت داشته باشید:
1. تجربه نشان داده است که افزودن مواد غذایی مانند روغن زیتون، خامه، ماست موسیر یا حتی سس مایونز (هر یک به تنهایی) در مایه جوجه‌کباب، طعمی منحصر به‌ فرد ایجاد می‌کند.

نوشیدن آب کافی و رفع سردرد



نتایج یک پژوهش هلندی نشان می‌دهد که نوشیدن روزانه 7 لیوان آب برای تسکین سردرد و میگرن کافی است.
سردرد
نتایج این پژوهش که در دانشگاه ماستریخت هلند انجام شده و در مجله‌ی Family Practice به چاپ رسیده است نشان می‌دهد نوشیدن مرتب آب شدت سردرد و میگرن را کاهش می‌دهد و به نوعی همانند قرص‌های مسکن سردرد موثر است.
دانشمندان از سال 2005 روی بیماری که به خاطر مشکلات مثانه تحت درمان بود بررسی‌هایی انجام می‌دادند که متوجه تأثیر نوشیدن آب در تسکین سردرد وی نیز شدند.
در واقع این بیمار که دچار میگرن هم بوده است بعد از نوشیدن آب زیاد برای رفع مشکل مثانه‌اش متوجه تغییراتی در سردردهایش نیز می‌شود. محققان متوجه شدند که میگرن این فرد نیز بهبود یافته است. برای همین تصمیم گرفتند که دامنه‌ی مطالعات خود را گسترش دهند. به این ترتیب 100 داوطلب که از سردرد شدید یا خفیف در رنج بودند در این پژوهش شرکت کردند.

ترکیب فست‌فود با قهوه کشنده است!

قهوه و فست‌فود یک ترکیب خطرناک است که به خصوص وقتی با هم مصرف شوند، قند خون را به شدت افزایش می‌دهند.
اگر عاشق خوردن فست‌فود هستید از این پس مراقب باشید که از نوشیدن قهوه بعد از خوردن این غذاها خودداری کنید چون قهوه و فست‌فود یک ترکیب خطرناک است که به خصوص وقتی با هم مصرف شوند، قند خون را به شدت افزایش می‌دهند.
به گزارش  ایسنا، پزشکان هشدار دادند افرادی که دیابت ندارند و از این نظر کاملاً سالم هستند، پس از خوردن یک وعده غذایی پرچرب، قندشان به مقدار زیادی افزایش پیدا می‌کند اما اگر بلافاصله بعد از این وعده‌ی غذایی چرب، قهوه‌ی کافئین‌دار نیز بنوشند، قند خون آن‌ها تا دو برابر افزایش پیدا می‌کند و به اندازه افرادی می‌رسد که در معرض خطر دیابت هستند.
به گزارش پایگاه اینترنتی مدگورو، دکتر ماری - سولیل بئودوین متخصص دانشگاه «گوالف» در کانادا یادآور شد: این نتایج به ما می‌گوید که چربی‌های اشباع شده می‌توانند در توانایی بدن در پاکسازی قندها از خون تداخل ایجاد کنند و وقتی با کافئین موجود در قهوه همراه شوند، این تداخل تشدید می‌شود.
این متخصصان در آزمایشات خود دریافتند که مقدار قند خون افراد تحت آزمایش، پس از خوردن غذای چرب تا 32 درصد در مقایسه با قبل از خوردن آن افزایش پیدا می‌کند.

آشنایی با 4 ماده غذایی مفید برای تقویت مغز


قهوه و شکلاتماهی
محققان تغذیه 4 ماده غذایی را که موجب بهبود و تقویت عملکرد مغز شده و از پیری مغز جلوگیری می‌کنند اعلام کردند.
4 ماده تقویت کننده مغز عبارتند از:
1- کربوهیدرات‌های قهوه‌ای
این نوع از مواد غذایی به آرامی هضم می‌شوند و سوخت لازم را برای مغز مهیا می‌کنند.( اگرچه مغز تنها سه درصد وزن کل بدن را تشکیل می‌دهد اما حدود 20 درصد انرژی مصرف می‌کند).
منابع سرشار از این ماده غذایی را می‌توان در نان گندم کامل، برنج قهوه‌ای و دانه‌های جو پیدا کرد.
2- خانواده توت
بلوبری، توت‌فرنگی و دیگر انواع توت دارای آنتی‌اکسیدان‌های پشتیبان هستند که موجب تقویت حافظه می‌شوند.
 

خوردن یک سیب در روز می‌تواند به سلامت قلب و عروق کمک کند


پژوهشگران علوم تغذیه در کشور امریکا می گویند مطالعات آنان نشان می‌دهد که خوردن یک سیب در روز می‌تواند از ابتلا به بیماریهای قلب و عروق پیشگیری کند.
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز، محققان با مطالعه بر گروهی از افراد میانسال سالم دریافتند که خوردن روزانه یک عدد سیب به مدت چهار هفته، ۴۰ درصد از سطوح مواد مرتبط با بروز سختی شریان‌ها را کاهش می‌دهد.
مصرف کپسول‌های حاوی “پلی فنول”_ نوعی آنتی اکسیدانی که در سیب یافت می‌شود نیز نتایج مشابهی را به همراه دارد اما به اندازه خود سیب ثمربخش نیست.
طی این مطالعه، پژوهشگران متوجه شدند که سیب میزان “لیپوپروتئین باچگالی کم” را که به آن اصطلاحا کلسترول بد یا (LDL) می‌گویند، کاهش می‌دهد.
هنگامی که LDL برای اکسیده شدن با رادیکال‌های آزاد واکنش نشان می‌دهد، احتمال زیادی وجود دارد که کلسترول باعث افزایش التهاب و آسیب بافتی شود.
زمانی که LDL اکسید می‌شود، ساختاری به خود می‌گیرد که منجر به وجود آمدن تصلب (سخت شدن) شریان می‌شود.
به گفته دکتر ” روبرت دیسیل وسترو”، سرپرست این پژوهش، با خوردن یک سیب در روز به مدت ۴ چهار هفته، تاثیرات شگفت انگیز و چشمگیر آن را بر اکسیده شدن LDL کشف کردیم و این کاهش ۴۰ درصدی را می‌توان به حالتی تعبیر کرد که فردی را با عروق کرونری (قلبی) عادی با شخص مبتلا به بیماری عروق کرونر مقایسه کنیم.

نوشیدن آب کافی می تواند به بهبود سردردهای میگرنی کمک کند


پژوهشگران علوم پزشکی در در دانشگاه ماستریخت کشور هلند می گویند نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد که نوشیدن روزانه ۷ لیوان آب برای تسکین سردرد مخصوصا سردرد های میگرن مفیداست.
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز، نتایج این پژوهش نشان می‌دهد نوشیدن مرتب آب شدت سردرد و میگرن را کاهش می‌دهد و به نوعی همانند قرص‌های مسکن سردرد موثر است.
دانشمندان از سال ۲۰۰۵ روی بیماری که به خاطر مشکلات مثانه تحت درمان بود بررسی‌هایی انجام می‌دادند که متوجه تأثیر نوشیدن آب در تسکین سردرد وی نیز شدند.
در واقع این بیمار که دچار میگرن هم بوده است بعد از نوشیدن آب زیاد برای رفع مشکل مثانه‌اش متوجه تغییراتی در سردردهایش نیز می‌شود. محققان متوجه شدند که میگرن این فرد نیز بهبود یافته است. برای همین تصمیم گرفتند که دامنه‌ی مطالعات خود را گسترش دهند. به این ترتیب ۱۰۰ داوطلب که از سردرد شدید یا خفیف در رنج بودند در این پژوهش شرکت کردند.

تاثیر تغذیه مناسب در رابطه جنسی


اگر امروز رژیم غذاییتان را به طرز صحیحی تنظیم کنید مطمئن باشید که بهترین رابطه جنسی را خواهید داشت و هر روز بهتر و بهتر می شوید. با کمک گرفتن از متخصصین تغذیه و مطالعات اخیر، ۱۰ تا از بهترین غذاهایی که در داشتن روابط جنسی بهتر در هر سن و در هر مرحله از زندگی به شما کمک می کند را معرفی می کنیم.
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از کتاب ” رازهای جنسی و زناشویی ” به قلم یاسین قاسمی ،  الیزابت وارد یک متخصص تغذیه می گوید: اگر مشکلاتی در خونرسانی بدنتان دارید، اگر دچار مشکلی می شوید که مانع تولید اسپرم های بالایی می شود با چند تغییر ساده در رژیمتان می توانید این شرایط را تسکین دهید.
تخم مرغ
فایده: با خوردن تخم مرغ تحریک پذیری پسرها کمتر می شود. برای اینکه اعصابتان را آرام کنید، با یک بشقاب تخم مرغ در صبح سعی کنید همه چیز را آسان بگیرید. املت، آب پز، یا تخم مرغ جوشیده یک منبع خوب ویتامین ب می باشند و همچنین یک ماده غذایی کلیدی و اصلی برای داشتن رابطه جنسی پرهیجان و عاری از استرس می باشد.
دکتر یاول لاچنس رئیس انستیتو تغذیه دانشگاه روتجرز می گوید: هر زمانی که احساس اضطراب و استرس کردید ویتامین ب اولین چیزی است که در بدنتان به اتمام رسیده و به آن نیاز دارد. ویتامین ب شما را از استرس دور می کند، به شما کمک می کند تا در هنگام رابطه جنسی آرام باشید و احساس خشم و عصبانیت را کاهش داده و درجلوگیری از انزال زودرس کمک می کند.

نوشابه‌های گازدار و شیرین موجب چاقی می شوند


نتایج یک پژوهش ارتباط محکمی میان مصرف نوشابه‌های گازدار و سایر نوشیدنی‌های شیرین و همه‌گیری چاقی برقرار می‌کند.
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز،  یک بررسی بزرگ چنددهه‌ای که ۳۳۰۰۰ آمریکایی را در برمی‌گیرد، برای اولین بار به طور واضح نشان می‌دهد که مصرف نوشیدنی‌های شیرین در زمینه داشتن ژن‌های افزاینده وزن، با عث افزایش خطر چاقی بیشتر از حدی می‌شود که به تنهایی از وراثت می‌توان انتظار داشت.
این یافته‌ به این معنی است که چنین نوشابه‌هایی به طور خاص برای افرادی زیانبار است که مستعد چاقی هستند. البته اغلب ما دست کم برخی از این ژن‌های چاق‌کننده را داریم.
به علاوه دو بررسی بزرگ دیگر نشان داده‌اند که اگر به کودکان و نوجوانان به جای نوشیدنی‌های شیرینی که معمولا مصرف می‌‌کنند، نوشابه‌‌‌های بدون کالری داده شود، آنها اضافه وزن کمتری پیدا می‌کنند.
در مجموع این نتایج قویا بیانگر آن است که مصرف نوشیدنی‌های شیرین، مستقل از آنکه رفتارهای ناسالم دیگری مانند پرخوری یا بی‌حرکتی وجود داشته باشد، باعث اضافه وزن می‌شود.

چاقی شکمی ، موجب افزایش خطر گرفتگی عروق، فشار خون بالا، دیابت و در نهایت افزایش خطر مرگ می شود


پژوهشگران علوم پزشکی می گویند نتایج بررسی های گوناگون نشان داده است که افراد با چاقی شکمی یا همان چاقی سیبی شکل، به طور خاص در معرض خطر گرفتگی عروق، فشار خون بالا و دیابت و در نهایت خطر مرگ قرار دارند .
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز،  طبق تحقیق انجام شده از سوی کلینیک دانشگاهی “میو” آمریکا، افرادی با وزن طبیعی که دچار تجمع چربی در شکم هستند به نسبت به افراد چاق در خطر بیشتری از مرگ قرار دارند.
بررسی های این مطالعه حاکی از آن است که افراد دارای شاخص توده بدن طبیعی که دچار چاقی مرکزی (چاقی شکمی) هستند، از بیشترین میزان خطر مرگ به دلیل ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و یا ابتلا به سایر بیماری ها برخوردار هستند.
فرانسیسکو لوپز جیمنز، کارشناس ارشد ، مولف ارشد و متخصص بیماری های قلبی در درمانگاه مایو واقع در روچستر در این رابطه می گوید: تحقیقات پیشین چنین نشان داده است که چاقی شکمی امری منفی در سلامت تلقی می شود، اما نکته جدید در این تحقیق آن است که توزیع چربی حتی در افراد با وزن طبیعی نیز بسیار اهمیت دارد.
این دسته از افراد دارای بیشترین میزان خطر مرگ حتی بیشتر از افرادی که بر اساس شاخص توده بدن چاق فرض می شدند هستند. این مسئله از لحاظ سلامت عمومی یک یافته مهم به شمار می رود.
برای انجام این پژوهش ۱۲هزار و۷۸۵ فرد ۱۸ ساله و مسن تر مورد مطالعه قرار گرفتند.
طی این بررسی اندازه گیری هایی از بدن همچون قد، وزن، دور کمر و دور باسن و همچنین سنجش های وضعیت اقتصادی اجتماعی، بیماری های مبتلا شده و معیار های فیزیولوژیکی و آزمایشگاهی ثبت و مورد بررسی قرار گرفت.

اثرات قهوه بر قلب


جام جم آنلاين: بر اساس بررسي‌هاي جديد، نوشيدن قهوه در حد تعادل مي‌تواند خطر ابتلا به نارسايي قلبي ناشي از افزايش سن را كاهش دهد.
حال پرسش اينجاست كه اين حد تعادل چه مقدار است؟ البته دانشمندان در پژوهش‌هاي خود تنها متوجه كم بودن ميزان نارسايي قلبي در افرادي كه قهوه مصرف مي‌كردند، شدند و هنوز رابطه دقيق ميان مصرف قهوه و جلوگيري از نارسايي قلبي يا ساز و كار آن مشخص نيست.
آمار افراد مبتلا به نارسايي قلبي به طور روزافزون در حال افزايش است. هر چند نارسايي قلبي را مي‌توان با داروها و تغيير سبك زندگي كنترل كرد، اما اين مشكل تا حد زيادي روي كيفيت زندگي تاثير خواهد گذاشت.
البته پژوهش‌هاي ديگري كه در مورد اين نوشيدني انجام شده نشان مي‌دهد قهوه علاوه بر اين‌كه مي‌تواند خطر ابتلا به نارسايي قلبي را كاهش دهد، از بدن در برابر ابتلا به ديابت نوع 2، بيماري پاركينسون و سرطان كبد نيز محافظت مي‌كند و بي‌شك مزاياي ديگري نيز براي ما به همراه دارد.

اسمارتيزهاي رنگارنگ



جام جم آنلاين: اسمارتيزهاي دوران كودكي را به خاطر مي‌آوريد؟ همان مرواريدهاي شكلاتي رنگارنگ كه درون قوطي‌هاي استوانه‌اي مقوايي با آن تصاوير خاطره‌انگيزش هر كودكي را وسوسه و بي‌تاب مي‌كرد.
آن روزها اين مرواريدها در همان بسته‌بندي‌هاي ساده يكي از تنقلات خوشمزه دوران كودكي ما بود. اما اين روزها بسته‌بندي‌ها و اشكال مختلف و متنوع اين محصول را ديده‌ايد؟ ديدنشان آدم بزرگ‌ها را به هم وسوسه مي‌اندازد چه رسد به كودكاني كه دلشان كوچك است و طاقتشان اندك.
به اسمارتيزهاي امروزي دراژه شكلاتي مي‌گويند و يك نوع معروف و پرطرفدار آن شكلات‌هاي سنگي‌شكل دراژه‌داري است كه امروزه به عنوان يك تنقل فسقلي روي ميز هر كارمند و در هر خانه‌اي ديده مي‌شود اما دراژه چيست؟ دراژه همان پوشش رنگي سطح اسمارتيز را گويند كه علت اصلي جذابيت اين محصول شده است.
در واقع اسمارتيز از دو قسمت كاكائو و دراژه تشكيل شده است. كاكائوي آن در مركز محصول و از تركيب پودركاكائو، روغن جانشين كره كاكائو، پودرشكر، شيرخشك و برخي افزودني‌هاي طعم‌دهنده تهيه مي‌شود.

فلفل قرمز بهتر است یا فلفل سیاه؟

 فلفل قرمز بهتر است یا فلفل سیاه؟
رنگ پودر فلفل سیاه و قرمز بیشتر به فرآیندی که در کارخانه‌ها روی تولید این محصولات انجام می‌شود، برمی‌گردد.
فلفل تند مغذی‌تر است یا شیرین؟
براساس اعلام سازمان خواروبار جهانی (FAO)،‌ هندوستان با تولید حدود 60 میلیون تن فلفل در سال، بزرگ‌ترین تولیدکننده و صادرکننده فلفل در دنیا محسوب می‌شود...
در هند بیش از 52 نوع فلفل و ادویه‌های تند دیگر تولید می‌شود و این کشور حدود 20 درصد از ادویه کل دنیا را تامین می‌کند. اندونزی و برزیل هم با تولید 48 و 20 میلیون تن فلفل در سال، رتبه‌های دوم و سوم تولید جهانی این گیاه تند را به خود اختصاص داده‌اند. به تازگی ما ایرانی‌ها هم خواسته یا ناخواسته، ذائقه‌مان را به مصرف غذاهای تند و پر از فلفل عادت داده?ایم. به همین دلیل گفت‌وگویی را با دکتر محمدرضا وفا، متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی و دانشیار دانشگاه علوم پزشكی تهران انجام داده‌ایم که خواندن آن می‌تواند برای افراد فلفل‌دوست جالب توجه باشد.

کدام درمان چاقی مناسب شماست؟

در بسیاری از کشورهای جهان از جمله ایران 70 درصد افراد بالای 20 سال در شهرهای بزرگ دچار اضافه وزن هستند و نزدیک به 50 درصد افراد دچار چاقی هستند و به طور کلی این چاقی در زنان شایع تر است. در واقع 30 سال قبل، میانسالان و افراد مسن، دچار چاقی بوده اند اما در سالهای اخیر، چاقی در جوانان، نوجوانان و حتی کودکان نیز دیده می شود. به طوری که 30% از کودکان و نوجوانان کشورهای پیشرفته چاق هستند.


در بسیاری از کشورهای جهان از جمله ایران 70 درصد افراد بالای 20 سال در شهرهای بزرگ دچار اضافه وزن هستند و نزدیک به 50 درصد افراد دچار چاقی هستند و به طور کلی این چاقی در زنان شایع تر است. در واقع 30 سال قبل، میانسالان و افراد مسن، دچار چاقی بوده اند اما در سالهای اخیر، چاقی در جوانان، نوجوانان و حتی کودکان نیز دیده می شود. به طوری که 30% از کودکان و نوجوانان کشورهای پیشرفته چاق هستند.چرا چاقی خطرناک است؟

دیدن و بوییدن هم برای چاق ها ممنوع شد!

موفق‌ترین افراد در کاهش وزن اشخاصی هستند که تا حد ممکن از دیدن، بوییدن و حتی فکر کردن در مورد غذاهای خوشمزه دوری کرده‌اند.
برترین مجله اینترنتی ایران

برترین ها: موفق‌ترین افراد در کاهش وزن اشخاصی هستند که تا حد ممکن از دیدن، بوییدن و حتی فکر کردن در مورد غذاهای خوشمزه دوری کرده‌اند. به تازگی دانشمندان یکی از رازهای موفقیت در کاهش وزن را کشف کردند و آن اجتناب از محرک‌هایی است که باعث تحریک اشتها می‌شود.

به اعتقاد آنها اگر فردی تصمیم دارد وزن خود را کاهش دهد، باید تا حد ممکن مواد غذایی را از دسترس خود خارج کند و هرگز آنها را در معرض دید خود نگذارد. نکته جالب این است که حتی دیدن برنامه‌های آموزش آشپزی، خواندن کتاب‌های آشپزی و تبلیغات تلویزیونی هم می‌تواند باعث تحریک اشتها شده و یک فرد را به خوردن غذا تشویق کند.

سرطان از دست کدام خانم ها فرار می کند؟!

براي خانم‌هايي كه از سرطان مي‌ترسند
با خرید این مواد خوراكی، در برابر سرطان‌ها ایمن مي‌شوید و مواد مفيد را به بدن‌تان مي‌رسانيد.
برترین مجله اینترنتی ایران


  براي آن‌كه سرطان سراغ دستگاه گوارش شما نيايد

1. آب سیب

روزی 2 لیوان آب تازه این میوه می‌تواند خطر مبتلا شدن به سرطان روده بزرگ را كاهش دهد. مطالعات نشان داده به دلیل وجود میزان بالای آنتی‌اكسیدان در آب سیب، مصرف روزانه 2 ليوان آب سيب 40درصد از ریسك اين سرطان را كم می‌كند.

رژیم غذایی برای بهترين شرايط جسمي و روحي

با فوايد و موارد مصرف كربوهيدرات‌ها در رژيم غذايي آشنا شويد
اگر مي‌خواهيد بهترين شرايط جسمي و روحي را تجربه كنيد نيازي نيست رژيم غذايي با كربوهيدرات پايين داشته باشيد. شما مي‌توانيد بدون اضافه وزن، غذاهاي لازم براي تامين انرژي، عضله‌سازي‌ و افزايش توان مغزي را استفاده كنيد. با اين رژيم غذايي مي‌توانيد مثل يك موشك به مدار زمين برويد!
برترین مجله اینترنتی ایران


پروتئين عضله مي‌سازد اما خوردن مقدار زيادي مرغ پخته شما را ورزيده نخواهد كرد. كاري به حرف ديگران نداشته باشيد، واقعيت اين است كه بعد از ورزش به كربوهيدرات نياز داريد. زنجيره‌كربن، هيدروژن و اكسيژن كربوهيدرات همگي به گلوكز تبديل مي‌شوند كه سوخت ضروري بدن است. اگر بعد از ورزش احساس خستگي مي‌كنيد، پاهاي‌تان سنگين است و حال تكان خوردن نداريد شايد علت آن كمبود كربوهيدرات در رژيم غذايي شماست. كربوهيدرات(كه در نان، غلات، برنج و البته قند و شكر وجود دارد) براي هرروز زندگي ضروري است چه براي بهبود حس و حال چه براي اين‌كه موهاي‌تان را از دست ندهيد.

مهم‌ترين علل پنهان چاقي

10 علت پنهان چاقي اگر غذايتان زياد است و تحرک‌تان کم، نبايد از چاق شدن‌تان تعجب کنيد. اما اگر غذاي چنداني نمي‌خوريد و تحرک‌تان هم چندان کم نيست، حق داريد اگر از افزايش وزن‌تان يکه بخوريد...در این مطلب نگاهي انداخته‌ايم به برخي از مهم‌ترين علل پنهان چاقي.
سلامتیران: اگر غذايتان زياد است و تحرک‌تان کم، نبايد از چاق شدن‌تان تعجب کنيد. اما اگر غذاي چنداني نمي‌خوريد و تحرک‌تان هم چندان کم نيست، حق داريد اگر از افزايش وزن‌تان يکه بخوريد...

پزشکان مي‌گويند به‌جز تغذيه، توارث و تحرک، علل ديگري نيز مي‌توانند در افزايش وزن ما نقش داشته باشند. در این مطلب نگاهي انداخته‌ايم به برخي از مهم‌ترين علل پنهان چاقي.

تأثیر مصرف ویتامین D در ابتلا به سرماخوردگی

نتایج تحقیقات جدید در نیوزیلند نشان می دهد که اگرچه ویتامین D سیستم ایمنی بدن را افزایش می دهد، اما افزایش دوز این مکمل با سرماخوردگی مقابله نمی کند.
به گزارش خبرگزاری مهر، در این تحقیق شرکت کنندگان با مصرف دوز بالای مکمل ویتامین D در هر ماه به مدت یک سال همانقدر در معرض سرماخودگی بودند که افرادی که از دارونما استفاده کرده بودند در معرض این بیماری قرار گرفتند.
استفاده از مکمل ویتامین D همچنین طول دوره سرماخوردگی، شدت بیماری و تعداد روزهایی که بیمار باید از محل کار خود مرخصی بگیرد را کاهش نمی دهد.
دکتر جفری لیندر از بیمارستان بیرگهام و زنان در بوستن طی سرمقاله ای که برای این تحقیق نوشته، یاد آورد شده است: نتایج این تحقیق نشان می دهد که ویتامین D باید با فهرستی از درمانهایی همراه باشد که محققان برای پیشگیری یا درمان عفونت دستگاه تنفسی فوقانی در بزرگسالان سالم بی تأثیر می دانند.
اگرچه محققان اشاره کرده اند که حتی شرکت کنندگان در تحقیق آنها که از یک دارونما استفاده کردند سطح کافی از ویتامین D داشتند. افرادی که دارای کمبود ویتامین D هستند ممکن است در استفاده از این ویتامین برحسب کاهش خطر سرما خودگی استفاده کنند.

به غذا هم میتوان معتاد شد؟


سلامت نیوز: محققان معتقدند برخی افراد اعتیاد به مواد غذایی دارند یعنی حتی بدون اینکه احساس گرسنگی بکنند عادت به خوردن آن ها را وادار به خوردن چیزی می کند. 
به گزارش سلامت نیوز بدین ترتیب این افراد چون عادت به خوردن پیدا می کنند زود به زود گرسنه می شوند و سیستم بدن آن ها به مصرف حجم زیادی از غذا و هم چنین تعدد مصرف غذا و تنقلات عادت می کند.

محققان معتقدند این افراد اعتیاد شدیدی به مواد غذایی پیدا کرده اند و زمانی که به بررسی این افراد می پردازیم می بینیم که دارای وزن بسیار بالایی هستند.

کشوری مثل امریکا سالانه 50 ملیارد دلار صرف کاهش وزن افراد می کند اما با وجود این هنوز تعداد افراد چاق در این کشور بسیار است. سالانه تعداد زیادی از افراد به دلیل اعتیاد به مواد غذایی و در واقع پیامدهای منفی این اعتیاد جان خود را از دست می دهند.

تجویز رژیمهای غذایی غلط در برخی مطبها


سلامت نیوز : مدیر اولین جشنواره "تناسب اندام و بدنسازی، تهدید تا سلامت" معتقد است که در برخی از مطبهای پزشکان رژیمهای غذایی تجویز می شود که غلط است و کارشناسان تغذیه آنها را قبول ندارند.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ دکتر ربابه شیخ الاسلام عصر سه شنبه در نشست خبری به آثار و پیامدهای ناگوار مصرف نادرست مکملهای دارویی و غذایی در باشگاههای بدنسازی، ورزشی و... اشاره کرد و افزود: متاسفانه وقتی تقاضا برای کالایی ایجاد می شود، شاهد واردات غیرقانونی و قاچاق این کالاها و محصولات به کشور هستیم.
این کارشناس تغذیه گفت: عده زیادی از جوانان جامعه که به توانمندی، سلامت جسمی و شادابی خود توجه دارند و عمدتا جزو نیروهای مثبت و سالم کشور هستند که به عنوان سرمایه های اصلی این جامعه شناخته می شوند، در باشگاههای حضور می یابند و تحت نظر مربیان خود به ورزش مورد علاقه شان می پردازند.وی در همین زمینه ادامه داد: اما آیا والدین همین بچه ها خبر دارند که در باشگاه ورزشی که فرزندشان می رود، چه نوع مواد و مکملهایی برای مصرف توصیه می شود که می تواند سلامت آنها را به خطر بیاندازد.
شیخ الاسلام با اشاره به تجویز رژیمهای غذایی غلط و نامناسب که در برخی باشگاههای بدنسازی و مطبهای پزشکان صورت می گیرد، گفت: آسیبهای جسمی و روحی این قبیل رژیمها باعث بروز مشکلات کلیوی، کبدی، قلبی و... می شود و حتی می تواند منجر به مرگ نیز شود.این کارشناس تغذیه با تاکید بر بسیج ملی اطلاع رسانی در موضوعی که امروزه تقاضا برای آن در جامعه رو به افزایش است، افزود: یک عده از پزشکان در مطب شان رژیمهای غذایی تجویز می کنند که کارشناسان تغذیه آنها را قبول ندارند.

راز خواب آرام در تغذیه سالم است


متخصصان دریافتند نه تنها قهوه و مواد حاوی کافئین بلکه بسیاری دیگر از مواد غذایی نیز باعث ایجاد اختلال در خواب می‌شوند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ متخصصان خوردن مواد غذایی چرب و پرخوری در وعده شام را توصیه نمی‌کنند.به گفته متخصصان، خوردن مواد نشاسته‌ای مانند ماکارونی، برنج و سیب زمینی بسیار بهتر از خوردن انواع سرخ کردنی‌ها، پنیرهای پرچرب و یا غذاهای گوشتی است.


مطالعات نشان می‌دهند مصرف پروتئین و نشاسته باعث تحریک هورمون‌های مربوط به خواب می‌شود.پروتئین و نشاسته حاوی اسیدآمینه و هورمون سروتونین هستند که چرخه خواب و بیداری را تنظیم می‌کنند.


رژیم سرشار از پروتئین باعث لاغری می‌شود


متخصصان دریافتند میان مغز، اعصاب و روده بزرگ رابطه متابولیک وجود دارد و خوردن مواد پروتئینی باعث ماندگاری طولانی مدت احساس سیری در انسان می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، به نقل از روزنامه فیگارو، فرآیند گوارش مواد پروتئینی منجر به تولید قند در سطح روده بلافاصله پس از صرف غذا می‌شود.

متخصصان این فرایند را «نئوگلوکوژنز» می‌نامند که در آن به‌وسیله سیستم عصبی در روده پیام‌هایی به قسمت مربوط به کنترل گرسنگی در مغز ارسال می‌شود.

به گفته متخصصان، سیگنال‌های دریافتی در این قسمت از مغز باعث کاهش احساس گرسنگی می‌شوند.

تغذیه سالمندان


  سالمندی دوره‌ای طبیعی از زندگی است؛ دوره‌ای مانند كودكی، نوجوانی و جوانی كه باید به بهترین شكل بگذرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ بنابراین اول از همه باید نگرش‌مان را تغییر دهیم و سالمندی را برابر با ناتوانی و بیماری ندانیم؛ چراكه در این دوران هم اگر با شناخت ویژگی‌های طبیعی دوره سالمندی، به فكر حفظ سلامت‌ باشیم، مشكل چندانی نخواهیم داشت.

در این میان یكی از ساده‌ترین موضوعاتی كه معمولا برای حفظ سلامت مورد توجه قرار می‌گیرد، نوع تغذیه و رژیم غذایی فرد است؛ این‌كه چه غذاهایی بخورد و كدام‌یك را از رژیم غذایی‌اش حذف كند؟البته با توجه به حساسیت دوران سالمندی و اهمیت حفظ سلامت پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها، پیروی از یك رژیم غذایی صحیح و مناسب در این سال‌ها مهم‌تر خواهد بود؛ در واقع وقتی فرد به دوره سالمندی می‌رسد، سلول‌های بدن هم روند پیری را طی كرده و ممكن است كارایی و توانمندی‌ها در مقایسه با گذشته، كاهش یابد بنابراین سالمندان در این دوره با مسائل مختلفی روبه‌رو می‌شوند كه البته با تغذیه صحیح حداقل می‌توان شروع این مشكلات را به تعویق انداخت.

سورگوم (ذرت خوشه ای)

سورگوم برای سلامت قلب مفید است


  سورگوم (ذرت خوشه ای) غله ای بدون پوسته و کروی شکل است. این غله معمولاً به رنگ های زرد و قرمز یافت می شود. سورگوم که بومی قاره آفریقاست از لحاظ کاربرد، در بین غلات بعد از گندم، برنج، ذرت و جو در ردیف پنجم قرار دارد. سورگوم در ایران در مناطق جنوب خراسان، سیستان، کرمان، اصفهان، یزد، گیلان، مازندران به طور پراکنده وجود دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ آرد سورگوم سرشار از آنتی اکسیدان و مفید برای حفظ سلامت قلب است.

نشاسته و پروتئین این غله نسبت به محصولات مشابه دیرتر هضم می شود و برای مبتلایان به دیابت مفید است.

روغن زیتون خالص و مرغوب را بشناسید


  عضو شورای ملی زیتون، رنگ روغن زیتون خالص و مرغوب را زرد متمایل به سبز عنوان کرد و گفت: باید تلخی و تیز بودن آن، انتهای گلو را بسوزاند.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ زیتون و فرآورده‌های این محصول ارزشمند به واسطه خواص دارویی بی‌شمار، همواره مورد توجه اکثر مردم جهان بوده و با پیشرفت علم و پی بردن به خواص بیشتر آن این محصول با افزایش تقاضای چشم‌گیری روبه‌رو شده است.
اخبار متعددی كه درباره زیان‌های جسمی غذاهای سرخ شده با روغن‌های متفرقه در رسانه‌های جهان انتشار می‌یابد، سبب شده که میل به این روغن‌ها در جهان روند صعودی به خود بگیرد.
بعد از اینکه ذائقه مردم جهان به‌دلیل افزایش بیماری‌های گوارشی به‌ویژه در رانندگان و کارمندان، بیش از پیش به سمت روغن زیتون کشیده شد، بازار این محصول معجزه‌آسا هر روز داغ‌تر می‌شود.در این میان خریداری روغن زیتون اصل برای مردمانی که به‌دنبال مصرف زیتون و روغن زیتون هستند، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
روش شناسایی روغن زیتون اصل
عضو هیئت مدیره شورای ملی زیتون درباره چگونگی تشخیص اصل بودن روغن زیتون به خبرنگار ایانا گفت: باید تلخی و تیز بودن آن انتهای گلو را بسوزاند و بوی میوه زیتون احساس شود.

تندترین راه لاغر شدن


  براساس یك تحقیق جدید مصرف فلفل تند می تواند در كاهش وزن بسیار مفید باشد. همچنین تحقیقات اخیر نشان می دهد، مصرف فلفل قرمز یا فلفل تند با كاهش ناراحتی های مفصلی و آرتروز رابطه مستقیمی دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از کیهان ؛ براساس تحقیقاتی كه توسط دانشمندان دانشگاه «اوكلاهاما» در آمریكا صورت گرفت، این موضوع مشخص شد كه مصرف روزانه یك حب قرص و یا دو گیاه فلفل قرمز تند می تواند به راحتی و به سرعت باعث كاهش وزن فرد شود؛ به طوری كه مصرف این گیاه و یا یك حب قرص از آن به میزان 80 دقیقه پیاده روی از وزن كم می كند.در این تحقیق همچنین به این موضوع اشاره شده است كه مصرف این قرص و یا خوردن یك یا دو گیاه فلفل قرمز در روز برای افرادی كه وقتی برای ورزش و یا پیاده روی ندارند، بسیار مفید است.

تحقیقات دیگری هم كه سالیان متمادی است بر روی فلفل قرمز تند و مشتقات آن صورت می گیرد، نشان از این موضوع دارد كه مصرف این ماده یكی از راه های طبیعی در كاهش وزن و لاغر شدن است. همچنین فلفل قرمز در لاغر شدن، كنترل وزن و سریع تر شدن فعالیت های بدنی بسیار مفید است.

آرام سازی عضلانی در درمان پرفشاری خون در بارداری موثر است

آرامسازی عضلانی یکی از روشهای کاهش استرس و موثر در درمان پر فشاری خون در دوران بارداری است .
فرزانه جعفرنژاد کارشناس ارشد مامایی در گفتگو باخبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: اختلالات فشار خون در بارداری شایع بوده و علت عمده مرگ و میر و ناخوشی های مادری و جنینی محسوب می شوند.

وی گفت: هرچند این اختلالات با عوارض و مشکلات زیادی در بارداری همراه هستند ولی درمان موثری برای آنان پیدا نشده است . از روش های کاهش استرس مانند آرامسازی عضلانی می توان در درمان پرفشاری خون استفاده کرد.

جعفرنژاد تصریح کرد: می توان آرامسازی عضلانی را در کاهش فشار خون سیستول و دیاستول و درمان پر فشاری خون بارداری موثر دانست.

کاهش لرزش های پارکسینونی با مصرف قهوه

مکمل های کافئین دار می تواند موجب بهبود علائم بیماری پارکسینون شود.
محمد صدرا مقیمی متخصص تغذیه در گفتگو با خبرنگار باشگاه  بهداشت و درمان خبرنگاران گفت:  مکمل های کافئین دار موجب بهبود علائم بیماری پارکسینون می شود.
وی تصریح کرد: تحقیقات نشان داده است مصرف 2 فنجان قهوه در روز به کاهش لرزش های ناشی از این بیماری کمک می کند و ابتلا به بیماری پارکسینون را کاهش می دهد.
مقیمی خاطر نشان کرد: تحقیقات دیگر نیز نشان داده است این نوشیدنی می تواند از ابتلا به آلزایمر جلوگیری کند.

چای سرد منجر به بروز سنگ کلیه در افراد می شود

چای سرد با داشتن غلظت های بالای اگزالات می تواند منجر به بروز سنگ کلیه در افراد شود.
سارا احمد پور متخصص تغذیه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت:  در پاسخ به این که آیا چای سرد می تواند منجر به بروز سنگ کلیه در افراد شود گفت: چای سرد با داشتن غلظت های بالای اگزالات می تواند منجر به بروز سنگ کلیه در افراد شود.
وی در ادامه مطلب خود افزود: مهم ترین عامل ایجاد سنگ های کلیه ( هیدراسیون) بدن همراه با افزایش مصرف چای سرد است.
احمد پور تصریح کرد: تحقیقات نشان داده است برای فرو نشاندن عطش آب بهترین انتخاب است و بعد از آن لیمو ناد واقعی با داشتن سیترات های بسیار در جلوگیری از رشد سنگ های کلیوی موثر است.
وی اظهار داشت: افرادی که بدن آنها مستعد ساخت سنگ کلیه است علاوه بر نوشیدن کمتر چای سرد باید خوردن حاوی اگزالات مانند اسفناج ، نمک، شکلات و آجیل را کاهش دهند و مواد غذایی کلسیم دار مصرف کنند.

داروهای لاغری تأثیر منفی برجسم و روان دارد د.

چاقی و اضافه وزن از مشکلات شایع ناشی از زندگی ماشینی و کم تحرکی است که خود زمینه ساز بسیاری از بیماری غیر واگیردار محسوب می شود.
سودابه سلطان زاده کارشناس تغذیه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: چاقی و اضافه وزن احتمال بروز بیماری های قلبی و عروقی، فشار خون، دیابت، التهاب مفاصل، افسردگی و انواع سرطان را افزایش می دهد و از سوی دیگر حفظ ظاهر متناسب برای همه‌ی افراد اهمیت دارد.
وی افزود: برای کم کردن وزن و حفظ آن، یک راه حل ساده یا دارویی معجزه آسا وجود ندارد ولی با ایجاد تغییرات مختصر در برنامه ی زندگی خود می تواند به وزن مطلوب دست یافت.
وی درادامه اظهار داشت: داروهای لاغری تأثیرات منفی بر جسم و روان مصرف کنندگان می گذارند نظیر مشکلات قلبی، عصبی شدن بی دلیل مشکلات گوارشی و کاهش جذب ویتامین ها و هم چنین تأثیر آنها کم و محدود به زمان مصرف داروست.
وی در پایان افزود: بهترین روش رژیم غذایی بر مبنای علمی است که در آن تمام مواد مغزی رژیم غذایی تأمین شود کاهش وزن از طریق رژیم غذایی و ورزش اصولی ترین روش برای کاهش وزن و داشتن وزن ایده آل است این روش سلامت جسم و روان را به ارمغان می آورد.

عادت غذایی ایرانیان، بسیار نامناسب است


به گزارش ایرنا، دکتر ˈمحسن تقی زادهˈ روز پنجشنبه در همایش ˈپیشگیری از عوامل خطر بیماری های قلبی و عروقیˈ در کاشان اظهار داشت: سرانه مصرف شکر هر ایرانی 30 کیلوگرم و شش برابر میانگین مصرف هر فرد در دنیاست.

وی افزود: سرانه مصرف نوشابه در ایران 42 لیتر و در جهان 10 لیتر است.

وی تاکید کرد: میزان استاندارد مصرف نمک 4 تا 5 گرم در روز است در حالی که ایرانی ها روزانه 8 تا 10 گرم استفاده می کنند.

این متخصص علوم تغذیه تصریح کرد: از سوی دیگر، هر فرد بایستی روزانه حداقل 400 گرم میوه و سبزیجات مصرف کند در حالی که سرانه مصرف میوه در ایران سالانه 30 کیلوگرم و در جهان 120 کیلوگرم است.

دکتر تقی زاده خاطرنشان کرد: سرانه مصرف شیر در کشور، کمتر از 70 کیلوگرم است در حالی که مردم کشورهای اروپایی سالانه حدود 300 کیلوگرم شیر مصرف می کنند.

آیا مصرف قرص روغن ماهی، سکته قلبی را کاهش می‌دهد؟

49-78.jpg

در مطالعه‌اي كه در ژورنال انجمن پزشکی آمریکا چاپ شده و بر پایه مشاهدات 20 کلینیک بوده تاثير مصرف قرص روغن ماهي بر 68 هزار نفر بررسي شد.

به گزارش ايسنا به نقل از سلامت نيوز ، تعداد افراد شرکت‌کننده در این آزمایش آن‌قدر زیاد بوده‌اند که نتایج مطالعه را مهم و جدی سازند.

بر اساس اين گزارش تخمین زده شده است که آمریکا سال گذشته بیش از یک میلیارد برای این قرص‌ها خرج کرده است و فروش آن‌ها روز به روز بیشتر می‌شود، اما این مطالعه نشان می‌دهد که این هزینه می‌تواند اتلاف پول باشد؛ زيرا محققان هیچ ربطی بین قرص روغن ماهی و کم شدن خطرات مرگ و میر به واسطه بیماری‌های قلبی یا سکته‌ها نیافتند.

تئوری خوردن قرص روغن ماهی بر پایه مطالعات سال 1980 بود که نشان مي‌داد مردم در فرهنگ‌هایی که خوردن ماهی در عادت غذایی آنها وجود دارد کمتر به بیماریهای قلبی دچار هستند.

عادت غذایی شما باید سالم و شامل هفته‌ای دو بار ماهی باشد. هم‌چنین باید سبزی‌ها و غلات در این عادت غذایی گنجانده شود و مرتب ورزش کنید.

مکمل‌های روغن ماهی حاوی امگا 3 و بسیار پرفروش هستند اما طی این تحقیقات مشخص شد که داشتن عادت غذایی سالم از خوردن قرص روغن ماهی بهتر است.

اين غذاها رژيمي نيستند!

getty01-87.jpg

"با افزایش میزان چاقی و انواع و اقسام بیماری‌های مرتبط با آن‌ها بحث دیگری نیز در دنیا مورد توجه مردم قرار گرفت و آن غذاهای رژیمی بود؛ غذاهایی که واجد همان مزه اما فاقد شکر، روغن یا برخی دیگر از مواد مضر هستند، اما پرسشي که مطرح می‌شود این است که آیا این غذاها واقعا طبق ادعای کارخانه‌های سازنده بی‌ضرر و رژیمی هستند؟"

به گزارش ايسنا بلاگر وبلاگ "روازي نمره 20 " در اين باره افزوده است:


متاسفانه تحقیقات مختلف در سراسر دنیا نشان داده که نباید صددرصد به این مواد‌غذایی اعتماد کرد؛ به عبارت دیگر نباید به تصور رژیمی بودن در خوردن آن‌ها زیاده‌روی کرد؛ چون برای بدن مضر هستند.

در این مقاله به برخی از این نمونه‌های تولیدات غذایی اشاره خواهیم کرد.


ماست

لبنیات پر از شکر

شاید از خواندن این مطلب شوکه شوید اما واقعیت دارد. یک استکان ماست خالص طبیعی ۱۶گرم شکر دارد اما اگر سراغ ماست‌های طعم‌دار بروید این مقدار ۱۵گرم یا بیشتر اضافه می‌شود. انگار که چهار قاشق چای‌خوری بیشتر ماست خورده باشید.

راه لاغری: یک ماست خالص کم چرب انتخاب کنيد و داخل آن یک قاشق چای‌خوری عسل یا چند میوه شیرین بریزید.

با افزایش سن تمایل به مصرف غذا کم می‌شود موثر باشد.»

به بهانه روز جهانی سالمند؛

۲۰ دقیقه پیاده روی سبک در ایجاد نشاط سالمندان موثر است

مسئول تنظیم خانواده دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: «با توجه به پیشرفت‌های علم پزشکی و بهداشتی متوسط عمر انسان افزایش یافته است. پیر شدن و سالخوردگی با کاهش تدریجی فعالیت‌های فیزیکی و افزایش بیماری‌های مزمن همراه است که بهبود تغذیه تا حد زیادی قادر است از این مشکلات پیشگیری کند و یا آن‌ها را کاهش دهد.»

دکتر لیلا خدادادی مسئول تنظیم خانواده دانشگاه علوم پزشکی لرستان در گفتگو با خبرنگار سینانیوز در این استان، به مناسبت روز جهانی سالمند در خصوص نیاز‌های تغذیه‌ای سالمندان گفت: «با توجه به پیشرفت‌های علم پزشکی و بهداشتی متوسط عمر انسان افزایش یافته است پیر شدن و سالخوردگی با کاهش تدریجی فعالیت‌های فیزیکی و افزایش بیماری‌های مزمن همراه است که بهبود تغذیه تا حد زیادی قادر است از این مشکلات پیشگیری کند و یا آن‌ها را کاهش دهد.»

سالمندان بی‌خواب، قبل از خواب شیر گرم بنوشند

با رعایت نکات بهداشتی می‌توان از بروز مشکلات ناشی از آن جلوگیری کرد و با مراقبت صحیح به سالمندی توام با سلامتی و نشاط دست یافت، تا باقی سال‌های عمر هم به بهترین صورت ادامه یابد.

به مناسبت روز سالمند؛

سالمندان روزانه حداقل ۶ تا ۸ لیوان آب بنوشند

کار‌شناس بهداشت مرکز بهداشت شهرستان یزد به مناسبت روز جهانی سالمند توصیه کرد: «سالمندان در صورت داشتن یبوست و بی‌خوابی یک لیوان شیر‌گرم قبل از خواب بنوشند.»

مرضیه زارع زاده با اشاره به اینکه سالمند به گروه سنی ۶۰ سال به بالا اطلاق می شود، گفت: «با توجه به مشکلات فراوانی که سالمندان با آن روبرو هستند ضرورت آن دیده می‌شود که به سالمندان به عنوان یکی از گروه‌های آسیب پذیر جامعه توجه ویژه‌ای داشته باشیم.»
وی ادامه داد: «در دوران پیری تغییرات زیادی در وضعیت بدنی ایجاد می‌شود که کاهش قدرت بدنی، اختلال در سیستم بدنی، اختلال در سیستم گوارشی ناراحتی قلبی و عروقی و ناراحتی عصبی جزیی از این تغییرات می‌باشند.»

تضمین سلامت سالمندان در گروی ذخیره سازی انرژی و کلسیم در جوانی

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی:

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی دوران نوجوانی و جوانی را فرصتی مناسب برای جذب کلسیم و انرژی دانست و گفت: «با برنامه‌ریزی صحیح در شیوه زندگی می‌توان دوران میانسالی و سالمندی را با موفقیت و شادابی سپری کرد.»

دکتر رضوانی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در گفتگو با خبرنگار سینانیوز بیان کرد: «شیوه زندگی جوامع نشان می‌دهد که در آینده با چه اتفاقاتی رو به رو خواهیم بود. اگر انسان از ابتدای کار فعالیت بدنی لازم را داشته باشد و از عوامل تاثیر گذار به خصوص دخانیات و هوای آلوده که باعث تضعیف دستگاه تنفس می‌شود دور شده و شیوه تغذیه‌ای صحیحی را انتخاب کند در آینده سلامتی وی تضمین خواهد شد.»

آیاچاقی کودکان،نتیحه کودک آزاری والدین است؟

آیا کودکی که تحت نظارت والدینش بزرگ می‌شود و دچار چاقی شود را باید از والدینش جدا کرد؟ آیا این کودک به مراقبتی دلسوزانه‌تر و آینده نگر‌تر احتیاج دارد؟ آیا باید سلامت جسمی کودک را در اولویت تمام برنامه‌ها قرار داد؟

به گزارش خبرگزاری سینا به نقل از تلگراف، آخرین آمار منتشر شده بسیار ناراحت کننده است چرا که ۳۲ درصد از کودکان ۲ تا ۱۵ ساله بریتانیایی در رده چاق‌ها در سال جاری میلادی طبقه‌بندی شده‌اند. اینکه کودکی قبل از والدینش بمیرد یک فرضیه جنجال‌برانگیز نیست بلکه یک واقعیت تلخ است که به سرعت نیز رو به افزایش است.
با این حال والدین با گمان اینکه فرزندشان از گوشت و استخوان خودشان هستند و آن‌ها بهتر از هر کس دیگری می‌دانند که چه چیز به صلاح فرزندشان است، در حقیقت هر بلایی که می‌خواهند سر آن‌ها می‌آورند. هنوز هیچ آمار قابل اعتمادی که نشان دهد تعداد کودکانی که دچار چاقی مرضی در بریتانیا هستند وجود ندارد، همچنین هنوز به صورت مشخص هیچکس نمی‌داند که چطور این کودکان به این شکل چاق می‌شوند.

تاکید بر كاهش مصرف چربي در سالمندان

   
تغذيه در سالم زندگي كردن سالمندان نقش اساسي دارد، به همين دليل در مصرف پروتين ها و چربي ها بايد توجه كرد.
به گزارش وب دا، كارشناس سالمندان مركز بهداشت شهرستان بندرعباس ضمن بیان این مطلب اظهار كرد: تغذيه در سالم زندگي كردن سالمندان نقش اساسي دارد، به همين دليل در مصرف پروتين ها و چربي هاي  بايد به اين نكته توجه كرد كه چربي هاي قابل رويت در گوشت را قبل از پخت تا حد ممكن جدا كرده و از مصرف آن خودداري شود و مصرف گوشت قرمز در وعده هاي غذايي سالمندان كمتر باشد زيرا گوشت حاوي چربي پنهان نيز مي باشد.
رويا حيدري با تاكيد به مصرف مواد غذايي پرفيبر خاطر نشان كرد: فيبر موجود در مواد غذايي مانندحبوبات و غلاتي كه سبوس آنها جدا نشده به كنترل سطح كلسترول خون كمك مي كند.
وی تاكيد كرد: سالمندان از مصرف كله پاچه، مغز و دل و قلوه كه حاوي مقادير بالايي كلسترول هستند تا حد ممكن خودداري كنند.
وي با اشاره به اينكه سالمندان ازمصرف غذاهاي پرچرب و شور مانند سوسيس، كالباس و همبرگراجتناب كنند، بيان كرد: سالمندان در مصرف غذاي مرغ حتي قبل از طبخ مرغ، پوست آن را كامل جدا كنند و مصرف غذاهاي سرخ كردني را كاهش دهند و ترجيحا غذا را به صورت آب پز، بخار پز، كباب شده يا تنوري تهيه شود.

زنان باردار در مصرف جگر زیاده روی نکنند

 
با توجه به حجم بالای ویتامین A در جگر، مصرف بالای آن خطر مسمومیت را به دنبال دارد و در برخی کشورها مصرف آن در دوران بارداری ممنوع شده است.
به گزارش وب دا، کارشناس بهداشت خانواده شبکه بهداشت و درمان دنا، ضمن بیان این مطلب گفت: حد مجاز استفاده از ویتامین A در زنان پنج هزار واحد و در زنان باردار 6 هزار واحد در روز است که این میزان در رژیم غذایی روزانه و مکمل های تجویز شده در برنامه های مراقبت بارداری، دریافت می شود.
زینب فاطمی ادامه داد: ویتامین A به صورت محلول در چربی بوده، مقادیر اضافه آن از بدن دفع نشده و در کبد ذخیره می شود که در دوران بارداری، خطر بروز ناهنجاری سیستم اعصاب مرکزی و کلیه در جنین را به همراه دارد.
وی رفع کمبود آهن را یکی از دلایل توصیه به مصرف جگر دانست و اظهار کرد: مصرف گوشت، تخم مرغ و مکمل های آهن، منابع مناسبی برای تامین آهن مورد نیاز در بدن محسوب می شوند.

بروز رفتار پرخاشگرانه در نوجوانان با مصرف فلوكسيتين

 

استفاده از داروي فلوكسيتين در نوجوانان با تأثير بر رشد مغز باعث بروز اضطراب و پرخاشگري مي‌شود. 
به گزارش وب‌دا، به نقل از نشريه علوم اعصاب محققان با بررسي تجويز مكرر يك دوز كم از داروي فلوكسيتين در همسترهاي نابالغ دريافتند كه داروي فلوكسيتين با افزايش پرخاشگري و تغيير توسعه مناطق مغزي مستقيماً با ميزان كنترل واكنش‌هاي خصومتي در آنها همراه بوده است.
براساس اين گزارش محققان با بيش از يك دهه تحقيق در خصوص پيامدهاي عصبي و رفتاري حاصل از استفاده داروي فلوكسيتين در مغز نوجوانان همچنين افزودند: دوزهاي باليني تجويزي مربوط به اين دارو در طول رشد نوجوانان با ايجاد مداخله در سيستم مدارهاي مغزي آنها مي‌تواند كنترل پرخاشگري در آنها  را تغيير دهد.
نتايج حاصل از اين گزارش با بيان اين كه داروي تأييد شده فلوكسيتين يكي از 2 مهاركننده انتخابي با جذب سروتين (SSRIs)  بوده و تا اكنون هم براي بهبود اختلالات افسردگي عمده (MDD)‌ در كودكان استفاده مي‌شود، افزود كه اين گروه از داروها با تحريك رشد عوامل سيستم عصبي سروتين و وازوپرسين، زمينه رفتار تهاجم‌گونه را در آنها تقويت مي‌كنند.
به گفته محققان SSRIs‌ ها داروهايي هستند كه به طور گسترده در روان‌پزشكي براي افسردگي، اضطراب و وسواس‌هاي فكري در افراد استفاده مي‌شوند و با وجود اطلاعات زياد در مورد اثربخشي و ايمني آنها براي بزرگسالان، داده‌هاي بسيار كمي در مورد ايمني آنها در كودكان وجود دارد و اميد است اين تحقيق بتواند در اين زمينه نقش مؤثري داشته باشد.

نارسایی كبد كودكان با مصرف رنگ‌هاي غيرمجاز


 استفاده از رنگ‌هاي غيرمجاز در خوراكي‌هایی مانند بيسكوئيت و يخمك، مي‌تواند سبب از كارافتادن كبد كودك شود.
به گزارش وب دا، كارشناس آزمايشگاه مواد غذايی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج ضمن بیان این مطلب گفت:خطر بروز ناهنجاري در كودك و سقط جنين، مادراني را كه مصرف‌ كننده رنگ‌هاي غيرمجاز هستند، تهدید می کند.
احمد حسينيان اضافه كرد:با توجه به نوع رنگ‌، خطر بروز سرطان، بيماري‌هاي كبدي و كليوي در مصرف‌كنندگان به وجود آمده و احتمال‌ آسيب كبد و كليه به عنوان دو سيستم سم‌زداي بدن، بيشتر از ساير ارگان‌هاست.
این كارشناس آزمايشگاه مواد غذايي دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، بيان کرد استفاده مناسب و در حد مجاز از رنگ‌هاي مورد تاييد در مراكز داراي مسئول فني، نمي‌تواند اثر نامطلوبي روي سلامت افراد بگذارد، اما استفاده بيش از اندازه آن ها، عطر و طعم غذا را تحت تأثير قرار داده و سلامت مصرف كننده را به خطر می اندازد.
حسينيان تاكيد داشت: رنگ‌هاي غيرمجاز براي رنگ كردن قالي و لباس به كار مي‌روند و متاسفانه به علت ارزان بودن، در برخی خوراکی های غیرمجاز به کار برده شده اند.

كم وزني در بدو تولد و بروز بيماري‌هاي مختلف

 
داشتن وزن كم در هنگام تولد مي‌تواند عاملي براي بروز بيماري‌هاي قلبي، كليوي و ديابت باشد.
به گزارش وب‌دا، به نقل از نشريه فاسب، محققان با مقايسه روند رشد و زندگي موش‌هاي متولد شده با وزن كم و موش‌هاي تولد يافته با وزن نرمال دريافتند كه كم وزن بودن نوزادان هنگام تولد ممكن است فراتر از اثرات كوتاه مدت، عواقب بلندمدتي بر سلامتي آنها در طول زندگي داشته باشد.
براساس اين گزارش محققان با مشاهده بيشتر رشد موش‌هاي آزمايشگاهي همچنين افزودند: موش‌هاي كم وزن در هنگام تولد، در معرض خطر بيشتري براي ابتلا به بيماري‌هاي قلبي – عروقي، بيماري‌هاي كليوي و ديابت مي‌باشند كه در اين ميان زنان مسن با بيشتر در معرض خطر بودن ابتلا به پرفشاري خون در زمان قبل از بارداري و نيز در طول دوران بارداري نقش مهمي در محدود كردن رشد جنين در رحم خود دارند و احتمال به دنيا آوردن فرزند خود با وزن كم را افزايش مي‌دهند.

استفاده از استاتين‌ها در كاهش بروز گلوكوم يا آب سياه

 
نتايج يك تحقيق نشان داد كه استاتين‌ها مي‌توانند در كاهش بروز گلوكوم در بيماران مبتلا به هيپرليپيدمي مؤثر باشند.
به گزارش وب‌دا، به نقل از نشريه آكادمي چشم پزشكي آمريكا محققان دانشكده پزشكي دانشگاه ميشيگان با انجام مطالعه‌اي روي بيش از 300000 بيمار 60 ساله و بالاتر كه از استاتين‌ها جهت كنترل چربي‌هاي نا سالم خون خود در بيماري هيپرليپيدمي استفاده مي‌كردند، دريافتند كه خطر ابتلا به گلوكوم در بيماراني كه به طور مداوم به مدت 2 سال از استاتين‌ها مصرف كرده‌اند در مقايسه با بقيه تا حد قابل توجهي كاهش يافته است.
براساس اين گزارش محققان افزودند كه استاتين‌ها داراي يك اثر محافظتي از عصب بينايي و رشته‌هاي شبكيه چشم هستند كه نقشي ضروري در بينايي دارند و استفاده از آنها قبل از تشخيص گلوكوم و يا حتي در مراحل اوليه تشخيص مي‌تواند به درمان پيشگيرانه به ويژه در گروه پرخطر مانند كساني كه سابقه خانوادگي گلوكوم دارند، كمك كند.
به گفته محققان توانايي آشكار استاتين‌ها براي خطر ابتلا به گلوكوم ممكن است به دليل عوامل متعددي از جمله بهبود جريان خون به عصب بينايي و سلول‌هاي عصبي شبكيه و افزايش خروج مايع آبي كه ممكن است فشار داخل چشم را كاهش دهد، باشد.

نحوه تغذيه در محيط كار در ايجاد استرس مؤثر است

  
نحوه تغذيه در محيط كار مي تواند به ايجاد استرس نيز كمك كند و استرس همراه با تغذيه نامناسب و بي تحركي زمينه را براي ابتلا به بيماري هاي مزمن فراهم مي كند.
كارشناس دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشكي در گفت وگو با خبرنگار وب دا،‌ با تأكيد بر اين كه تغذيه در محيط هاي كار بايد متناسب با ميزان تحرك بوده و از تعادل و تنوع برخوردار باشد گفت: مصرف مداوم كربوهيدرات ها و غلات مانند انواع كيك، كلوچه، بيسكوييت با توجه به كالري بالايي كه دارند مي تواند سبب اضافه وزن و چاقي به ويژه در افرادي كه فعاليت بدني كمي در محل كار دارند شود.
سعيده معاني گفت: كاركنان براي حفظ سلامت خود به تغذيه مناسب نياز دارند و اضافه وزن و چاقي از عواقب پشت ميز نشيني و كم تحركي در محيط هاي كار است.

دانش آموزان مواد غذايي حاوي آهن مصرف كنند

  
فقر آهن در كودكان بدون ابتلا به كم خوني باعث نقصان در كاركرد مغز و افت تحصيلي آنها مي شود.
سرپرست دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت، ‌درمان و آموزش پزشكي در گفت وگو با خبرنگار وب دا،‌ با بيان اين مطلب اظهار داشت: از علايم نخستين فقر آهن، احساس خستگي، كاهش قواي كار، تمركز و كاهش قواي مغز است كه در كودكان مدرسه رو كه به تمركز و قدرت يادگيري بالا نياز دارند اهميت بالايي دارد.
دكتر زهرا عبداللهي افزود: با ادامه روند كاهش آهن فرد دچار كم خوني مي شود كه با رنگ پريدگي، ضعف، تند شدن ضربان قلب، كم شدن دامنه تنفس و بي حالي همراه است.
وي خاطر نشان كرد: فيبر موجود در مواد غذايي براي سلامت و كاهش وزن مفيد است ولي رژيم پرفيبر به نفع جذب آهن و مس نيست و فرد با فقر اين عناصر مواجه مي شود.
اين متخصص تغذيه ادامه داد: بعضي تركيبات گياهي آنتي اكسيدان هاي موجود در سيب، گلابي، كشمش، آلبالو و چاي با آهن پيوند و تركيب غير قابل جذب تشكيل و جذب آهن را كاهش مي دهند.