کره مارگارین

مارگارین که در ایران به غلط به کره گیاهی معروف رشده است در فرهنگ بین المللی به مادهای که از روغن های گیاهی تهیه می شود گفته میشود و تعریفی مجزا از کره دارد .
مارگارین دارای قدمتی در حدود 200سال می باشد و از یک بتاکاروتن به عنوان افزودنی رنگ دهنده  در تهیه مارگارین استفاده می شود .
ویتامین  E  ، A  مارگارین  از کره بیشتر است. همچنین مارگارین فاقد آهن ، روی و مس است. به دلیل تهیه شدن از روغن های گیاهی قیمت مارگارین پایین می باشد.

کره حیوانی

نویسنده : امین دعائی

کره دارای قدمتی در حدود 4500سال می باشد که محصولی صددرصد طبیعی است .اصطلاح کره در فرهنگ بین الملل مادهای است که از منابع حیوانی بدست می آید.
کره به جذب بتاکارتن و ویتامین های E ،K  ، D ،A  که محلول در چربی هستند کمک می کند.کره حاوی اسیدهای چرب میریستیک و اسید چرب لوریک می باشد که این دو اسید چرب باعث افزایش کلسترول خوب(HDL) می شوند.
کره دارای ریزمغذی های زیادی از جمله نوعی اسید لینولئیک به نام A.L.Conjugated یا (CLA) و اسفنگولیپید و اسید بوتریک هستند. همچنین تحقیقات نشان می دهد که (CLA) برای قلب مفید می باشد.

خواص و مضرات روغن حیوانی





از روغن های خوب استفاده كنید
در فرهنگ ما روغن خوب را روغن حیوانی تلقی می كنند، در صورتی كه از دیدگاه تغذیه ای روغنی خوب است كه دارای باندهای غیراشباع و مایع باشد. این روغن در بدن بر تولید كلسترول بی تأثیر است یا تولید آن را كاهش می دهد. در صورتی كه با مصرف روغن های جامد حیوانی، چربی های متصل به گوشت و دنبه، تولید كلسترول در بدن افزایش می یابد كه از عواقب بد آن آگاه هستید.


از مصرف روغن های حیوانی ( به غیر از روغن ماهی ) و همچنین روغن های جامد نباتی باید كمتر استفاده نمود

کره بخوریم یا مارگارین؟

کره بخوریم یا مارگارین؟

متخصصان تغذیه توصیه ‌کرده‌اند که «مارگارین» به خاطر داشتن چربی و کالری کمتر، جایگزین مناسب‌تری برای کره است.

به گزارش ایسنا، در بررسی اخیری که از سوی متخصصان دانشگاه هاروارد انجام شده، عکس این توصیه ثابت شده است با این توضیح که هر چند کره و مارگارین هر دو منابعی از چربی محسوب می‌شوند، اما حاوی انواع مختلفی از چربی هستند که توجه به آن‌ها در انتخاب گزینه سالم‌تر حائز اهمیت است.
به گزارش شبکه خبری تورنتونیوز متخصصان دانشگاه هاروارد در این باره اظهار کردند: مارگارین می‌تواند جایگزین کره باشد و حاوی چربی‌های اشباع شده است. این چربی‌ها وقتی هیدروژن حرارت می‌بیند جهت سفت‌تر شدن روغن‌های گیاهی تولید می‌شوند.

برای سلامت بدن روغن مارگارین مصرف کنید

 
دبير انجمن توليدكنندگان كره گياهي گفت: مارگارين‌ها از كمترين اسيدهاي چرب اشباع، ترانس و بالاترين اسيدهاي چرب ضروري تشكيل شده است
  
حسيني امروز در اولين همايش ملي نقش روغن‌هاي قنادي در كيفيت نان و شيريني كه در مركز همايش‌هاي صدا وسيما برگزار شد، افزود: امروزه در اغلب فرآيندهاي مدرن توليد شيريني از روغن با كره گياهي مصرف مي‌كنند.
وي گفت: در تركيه سالانه 700 هزار تن كره گياهي توليد و مصرف مي‌شود اما در داخل كشور به دليل عدم آشنايي از پتانسيل‌هاي موجود، ظرفيت توليد كره گياهي 400 هزار تن است كه مصرف آن محدود و پايين‌تر است.

گزانگبین


گزانگبین به عنوان شیرین کننده پایه اصلی گزهای مرغوب می باشد. در طب سنتی به عنوان شیرین کننده جوشانده ها برای بیماری های کبدی و دستگاه تنفس استفاده می گردد

















گزانگبینمانها مواد قندی هستند که در اثر فعالیت حشرات با گیاهان تولید شده و در طب سنتی مصارف فراوان دارند. مانها یکی از اقلام مهم و ارزشمند صادراتی ایران نیز می باشند. عمده منابع ایجاد مانهای مذکور حشرات هستند که به صورت ترشحات دفعی پس از تغذیه از اندام های خود خارج می سازند و یا مانند شیرخشت در نتیجه عکس العمل گیاه پس از خسارت وارده توسط حشرات ایجاد می شود یا مانند شکر تیغال به صورت پیله حشره روی گیاه اکسی نوپس ظاهر می شوند. مانها از اقلام مهم محصولات فرعی جنگل و مرتع می باشند که از قدیم مورد بهره برداری قرار می گیرند .

گندم؛ پرمصرف‌ترین غله

گندممصرف گندم کامل برای متابولیسم طبیعی و سالم مفید است، به طوری که مطالعات نشان داده است از سرطان کولون و سرطان سینه در بزرگ‌سالان و از آسم و خطرات بیماری‌های قلبی در کودکان جلوگیری می‌کند.

از متداول‌ترین مواد غذایی که در روز می‌خوریم گندم است، معمولاً فراموش می‌کنیم نانی که می‌خوریم، بیسکوئیت یا کیکی که در میان وعده‌ها استفاده می‌کنیم و حتی ماده پایه ی بسیاری از مواد غذایی که ظاهراً ماهیت نشاسته‌ای ندارند نیز از گندم و آرد آن استفاده می‌شود.

خصوصیات گیاه گندم

تصویرگندم ، گل آذین سنبله‌ای دارد. از هر گره آن معمولا یک سنبلچه متشکل از دو گلوم و سه گلچه بوجود می‌آید. گاهی تعداد گلچه‌ها به 9 هم می‌رسد. دانه گندم بین دو پوشش قاشق مانند به نامهای پوشک بیرونی (لما) و پوشک درونی (پائولا) قرار گرفته است. برگهای گندم مانند برگهای سایر غلات (به جز ذرت و ارزن) ، نازک و کم عرض بوده و زبانه‌های کوچکی دارند.

جو؛ پدر غلات

جوجو گیاهی است علفی و یک ساله که ارتفاعش بسته به انواع مختلف آن، تا یک متر می ‏رسد. برگ ‏های آن متناوب، باریک و دراز به رنگ سبز تیره می ‏باشند.
جو که بیش از دوازده هزار سال پیش شناخته شد، بومی آسیای غربی و آفریقای غربی است و به سرعت در نواحی مدیترانه منتشر شد. جو از آغاز تاریخ انسان و احتمالا قبل از گندم کشت می ‏شده است و هنوز یکی از غذاهای عمده انسان به شمار می ‏رود. جو به طور گسترده در ایتالیا کشت می ‏شود.
در گیلان، آذربایجان، اصفهان، لرستان، خوزستان و ... یا به عبارت بهتر، در همه جای ایران نیز به طور وسیعی کشت می ‏شود.
بقراط، پدر علم پزشکی غرب، جو را به عنوان یکی از راه‏ های موثر در درمان بیماری‏ های حاد به کار می ‏برده است. بنابراین به نظر می ‏رسد که انتخاب جو در بین غلات انتخاب درستی است. دم‏ کرده‏های جو هنوز به نام "چای هیپوکرات" معروف است. تجربیات اخیر پزشکی نشان می ‏دهند که مواد تشکیل دهنده جو، خاصیت درمانی دارند. جو همچنین عملکرد درمان‏ های طبیعی را تسهیل نموده و بهبود می ‏بخشد.

آرد برنج

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد


آرد برنج آردی است که از برنج درست می‌شود. برای تهیه آن برنج پوست کنده را یک روز در آب سرد خیس می‌کنند و بعد از خشک شدن آن را می‌کوبند تا آرد شود. [۱] می‌تواند جایگزین مناسبی برای آرد گندم باشد برای کسانی که هضم گلوتن در دستگاه گوارش آنها باعث سوء‌هاضمه می‌ شود.

آرد سوخاری

آرد سوخاري در جعبه و در بشقاب

پودر سوخاری یا آرد سوخاری معمولاً از نان‌های حجیم تهیه می شود. این نان‌ها به شکلی در برابر گرما قرار می گیرند که نم آنها از بین برود و به صورت خشک برون آیند. آرد سوخاری و نان سوخاری دو فرآورده از یک خانواده هستند. این نان در اثر حرارت مجدد، رطوبت خود را از دست می دهد و خشک، قهوه ای و برشته می شود. اگر این نان خشک شده را به صورت آرد درآوریم، آرد سوخاری به دست می آید. در واقع، نان‌های تست چنانچه به فروش نروند، به دلیل بیات شدن دیگر به شکل نان قابلیت مصرف نبوده و اگر دچار فساد نشده باشند دوباره به کارخانه باز می گردند و مجددا در فر قرار می گیرند تا به صورت خشک شده درآیند. این فرایند دربارهٔ نان هایی که قالب آنها دچار اشکال شده نیز رخ می دهد. پس از این مرحله، آنها را آسیاب و به شکل آرد سوخاری بسته بندی و روانه بازار می کنند.
برای آماده سازی آرد سوخاری، نان دو بار تحت فرآیند پخت قرار می گیرد و تهیه آن به طور مستقیم از آرد معمولی امکان پذیر نیست.



خواص جوش‌ شیرین

جوش ‌شیرین ترکیبی شیمیایی است که علاوه بر استفاده از آن در شیرینی‌پزی دارای مصارف فراوان دیگری نیز است.
آشنایی با خواص جوش‌ شیریناین ترکیب شیمیایی علاوه بر استفاده در موارد شیرینی‌پزی مانند عمل کردن به عنوان خمیرمایه و نیز نرم کردن و پف دادن به کیک‌ها دارای خواص بسیار دیگری نیز است .
برخی دیگر از خواص جوش شیرین:
• به عنوان یک آنتی اسید استفاده می‌شود.
• به عنوان یک دئودورانت از آن استفاده می‌شود.(با استفاده از دستگاه اسپری)
• به عنوان خمیر دندان برای شستشوی دهان به کار می‌رود.
• برای ساییدن (اسکراب) دست و صورت مصرف می‌شود.
• برای نرمش پوست‌، یک پیمانه از آن را درون آب وان حمام بریزید.
• خارش پوست ناشی از گزش حشرات را کاهش داده و برای رفع آفتاب سوختگی مفید است.
• برای رفع بوهای شدید و نامطبوع از دست،‌ شستن دست با مقداری جوش‌شیرین و آب توصیه می‌شود.

سنبل هندي براي درمان صرع مفيد است

سنبل هندي گياهي است با ساقه هاي زير زميني و گل هاي صورتي و يا آبي رنگ. ريشه هاي خشک شده اين گياه معطر، تلخ و تقويت کننده و ضدعفوني کننده است و خاصيت دارويي دارد.
خواص سنبل هندي
* به گزارش "Ask.com" اين گياه را مي توان به صورت خوراکي و يا موضعي استفاده کرد.* سنبل هندي تقويت کننده سيستم عصبي است و باعث ايجاد آرامش مي شود.* پماد تهيه شده با آب و سنبل هندي براي کاهش احساس سوختگي، تورم، درد و بهبود پوست مؤثر است.* براي مقابله با عرق بيش از حد مي توان از پودر اين گياه معطر استفاده کرد.

خواص درماني گياه وانيل

نمایش اندازه واقعیبه فرانسويLa vanille و به انگليسي vanillaگفته مي شود،به عربي نيز ان را «وانيلا»گويند.ميوه گياهي است به نام وانيل.
اين گياه كه به فرانسوي Vanilierو به انگليسيVanilla گفته مي شود گياهي است از خانواده ثعلب هاOrchidaceae،داراي گونه هاي متعددي است كه معروف ترين آن براي توليد وانيل،به نام علميVanilla planifolia Andr. ناميده مي شود كه سابقا ان را Vanilla fragransمي گفتند.

واسابی (ترب ژاپنی )

http://www.henriettesherbal.com/files/images/photos/p14/wasabia-japonica.jpgنام علمی :  Wasabia japonica   
گیاهی است از تیرهٔ شب‌بوها (Brassicaceae)
ریشه واسابی مزه‌ای بسیار تند از نوع خردل دارد و سسی که از آن تهیه می‌شود با غذاهای ژاپنی سوشی و ساشیمی )ماهی خام) خورده می‌شود.
سس واسابی بخارهایی تولید می‌کند که برای درون بینی حالتی زننده دارند.

گارام ماسالا

 (به هندی: गरम मसाला) گونه‌ای طعم‌دهنده غذاست که از ادویه‌جات برشته شده و سائیده شده درست می‌شود و در آشپزی هندی و پاکستانی کاربرد دارد. مواد اصلی این ادویه هل، زیره، دارچین و فلفل سیاه می‌باشد.رنگ آن قهوه‌ای تیره می‌باشد. به دلیل طعم تند، این ادویه بیشتر در پخت گوشت بکار می‌رود. اودیه باید قبل از تفت گوشت در روغن داغ تفت داده شود.
واژه گارام ماسالا به معنی «ادویه‌جات تند» است.


گارام یعنی تند و ماسالا یعنی ادویه

سیاهدانه

حکیم مهر -  سیاهدانه طعمی تلخ دارد و به‌عنوان ادویه در مواد غذایی بخصوص ترشیجات استفاده می‌شود.
این دانه بومی جنوب غربی آسیاست و از قدیم به‌عنوان ضد انگل، ضد باکتری و مسهل استفاده می‌کردند.
مصرف سیاهدانه برای زنان شیرده مفید است زیرا باعث افزایش ترشح شیر می‌شود.
تحقیقات نشان داده است مواد معدنی و ویتامین‌های موجود در سیاهدانه در درمان دیابت، سل،‌ بیماری‌های قلبی و عروقی، کم‌خونی و میگرن مفید است.
اسیدهای چرب ضروری فراوان موجود در سیاهدانه آن را به‌نوعی مواد غذایی ضدسرطان تبدیل کرده که در حفظ سلامت پوست و مو مفید است.
سیاهدانه آهن و پتاسیم فراوانی دارد و علاوه بر تقویت سیستم ایمنی بدن، باعث رفع مسمومیت خونی و یبوست می‌شود.
مصرف روغن سیاهدانه در برنامه غذایی به‌دلیل امگا 6 فراوان آن در کاهش قندخون، تعادل فشارخون، بهبود آرتروز و التهاب لثه مؤثر است و کلیه و مجاری ادرار را تصفیه می‌کند.

خسرودار





در فارس و خوزستان به نام خسرودار و در تهران به نام ريشه جوز يا همان خسرودار معروف است.
ولي ربطي به جوز يا دارو ندارد.
ريشه اي است تكه هاي كوچك هيزم ، با پوست سرخ تيره و مغز نخودي رنگ
عطر آن به زنجبيل نزديك است.
خسرودار در تركيب ادويه به كار ميرود.
انداختن يك تكه خسرودار درسته در ديگ، در گرفتن بوي زخم گوشت و سيرابي و پاچه و مانند اينها موثر است.






ادویه پاپریکا

پاپریکا ادویه ای اصالتا مجارستانی است که بخاطر رنگ زیبا و طعم فوق العاده اش شهرت جهانی دارد.در تهیه انواع خورشها و گولاشها و همچنین غذاهای گوشتی مثل مرغ و ماهی و ...استفاده میشود.
شخصا بسیار از این ادویه خوشم اومده  و چون تو ایران ندیدم خودم همیشه تهیه می کنم. 

مواد لازم:
فلفل دلمه ای قرمز ۶ تا ۷ عدد
روش تهیه:
فلفلها را بشویید و به شکلی که در تصویر می بینید قطعه قطعه کنید و در بشقاب یا سینی بچینید. 

سینی را روی شوفاژ،بخاری یا پنجره نور گیر قرار دهید و بین یک هفته تا ده روز زمان دهید تا کاملا خشک شوند.
سپس آسیاب کنید و پس از الک کردن در ظرف مورد نظر بریزید.

قیماق


قیماق  محصولات حیوانی بوده و که از سر شیر گاو و گوسفند
بدست میاید . بیشتر مردم مالدار ما ان را تولید میدارند .
زمانیکه گاو را دوشیدند . سر دیگ شیر را بسته و میگذارند روغن
اش جمع گردد . لایه چرب روی شیر تشکیل میگردد .
همین روغن را از سر شیر نا جوش جمع میکنند بنام خام قیماق یاد
میگردد .
بعدا شیر را جوش داده و میگذارند روی شیر روغن اش جمع گردد .
 سر شیر را از شیر جوش داده شده جمع میکنند بنام قیماق یاد
میکنند .
 گفته اند برای بدست آوردن قیماق روی شیر کمی نشاسته میپاشند .
قیماق خیلی لذیذ بوده طوری من در هیچ جای دگر نظیرش
را ندیدم . قیماق را صبحانه به مصرف میرسانند .
قیماق با شیر یخ نیز مزه خاص خود را دارد :
هنگامی شیر یخ را آماده نمودند در بشقاب های کشیده و مقداری
 بالای شیر یخ و هم مقداری طی بشقاب قیماق میریزند .
از قیماق برای تهیه انواع کریم های بروی پودین نیز استفاده میکنند .

سرشیر

سرشیر یکی از خوشمزه ترین مواد لبنی است  .سرشیر, چربی های شیر است که در اثر جوشیدن شیر و سبک شدن و باز شدن ملکول های آن بر سطح شیر می آید.برای تهیه سرشیر بیشتر از شیر گاومیش که بسیار پرچربی و غلیظ می باشد استفاده می شود.در فصل تابستان به علت زیاد بودن درخواست سرشیر انواع مختلف سرشیر از مناطق مختلف حتی استان های مجاور به شهر آورده می شود .اما سرشیر خود منطقه علاوه بر داشتن طعم و مزه عالی .ظاهر بسیار زیبا یی نیز دارد .که این خود بزرگترین عامل محبوبیت این سرشیر می باشد.به خاطر طریقه برش و جمع آوری آن که تقریبا خیلی شبیه به شیرینی خامه ای رولت می ماند. یعنی شما لایه های روین سر شیر را که موقع جمع آوری سرشیر تاب داده شده است را به راحتی در درون حلقه های رولتی آن می توانید ببینید.ما بین این لایه ها خامه ای بسیار سفیدی به ضخامت حداکثر یک سانتی متر دیده می شود .و وقتی آنرا با چاقو برش بدهید لایه ها و خامه ها به راحتی قابل تشخیص می باشد.عسل و سرشیر (بال قیماق) معروف ترین محصول و سوغاتی مناطق اطراف سبلان و به خصوص شهر سرعین است.

خامه بخوريم يا نخوريم؟

خامه
گفتگوي زير با خانم دکتر نسرين اميدوار، رئيس انجمن تغذيه ايران درباره خامه و ارزش غذايي ‌اش است.

خانم دکتر! خامه جزو لبنيات است يا جزو چربي‌هاست؟

خامه از نظر فرآيند توليدش جزو فرآورده‌هاي لبني است و مانند ساير اعضاي خانواده‌ اش سفيد رنگ است اما به دليل ميزان چربي بالا و از نظر گروه ‌بندي برحسب ريزمغذي ‌ها و موادي که تا حدودي انرژي را از مواد چرب تامين مي‌ کنند، در گروه چربي ‌ها دسته‌ بندي مي ‌شود. در مورد كره و سرشير هم همين ‌طور است.

جعفری، مهمان سفره‌های ایرانی

نوشته : دكترمحمد حسین صالحی سورمقی دكترای تخصصی فارماكوگنوزی و استاد دانشكده داروسازی دانشگاه تهران
گیاه شناسی
جعفری گیاهی است دو ساله به ارتفاع تا یک متر. برگهای جعفری سبز تیره و براق بوده و منقسم به اشكال لوزی یا مثلثی شكل است. برگهای پایین و بالای گیاه كمی متفاوت است; به گونهای كه برگهای بالا به صورت باریک و نوارمانند درآ‌مدهاند. گلهای كوچک مایل به سبز و به صورت چتر مركب هستند. میوه جعفری دوكی شكل، به عرض تا یک و به طول تا دو میلیمتر بوده و به رنگ سبز با بوی بسیار معطر است. قسمت مورد استفاده جعفری شامل ریشه، برگ، میوه و اسانس آ‌ن میباشد. جعفری هم به صورت خودرو و هم به صورت پرورشی در نقاط مختلف جهان، وجود دارد. این گیاه به صورت یكی از پرمصرفترین سبزیها در نقاط مختلف ایران كشت و برداشت میشود. نواحی مهم كشت آ‌ن در جهان، اروپا، شمال آ‌فریقا، آ‌سیا و ایران است.

فريب اين رنگها را نخوريد.

نوشته  : پريسا غلام نژاد 

مقدمه:
شکل ظاهري مواد غذايي تاثير زيادي بر انتخاب آن توسط مصرف کنندگان دارد. مردم همواره به غذاهاي خوش رنگ و جذاب توجه بيشتري دارند. زيبايي ظاهري مواد غذايي سبب جلب توجه و افزايش فروش محصولات غذايي مي‌شود و با تحريک اشتها ممکن است که فرد مقدار بيشتري از آنها را مصرف کند. جلب توجه خريداران سبب شده تا توليدکنندگان از مواد افزودني به خصوص رنگ در تهيه انواع مواد غذايي بهره گيرند. بنابراين افزايش اطلاعات عمومي مردم در اين زمينه به مصرف بهينه و کاهش عوارض احتمالي کمک مي‌کند.
تاريخچه:
شواهد کافي مبني بر استفاده از رنگ در غذا توسط تمدن‌هاي اوليه وجود دارد. مصريان باستان براي زرد کردن غذا، زعفران مصرف مي‌کردند. در 400 سال قبل از ميلاد به نوشيدني‌ها رنگ اضافه مي‌شد و روميان ثروتمند با افزودن زاج سفيد به آرد، نان سفيد مي‌خوردند. زعفران در اواسط قرن چهاردهم ميلادي از ايران به بريتانيا رفت.

غذا عاملي مداخله گر در جذب دارو

نوشته  : زير نظر دكتر سعيد حسيني سارا نجاتي 

داروها مي‌توانند بسياري از بيماري‌ها را درمان كنند اگرچه براي اطمينان از موثر بودن آنها بايستي به درستي مصرف شوند. بسياري از داروها تركيبات موثري دارند كه مي‌توانند از راه‌هاي مختلف با بدن انسان مداخله كنند. رژيم غذايي و شيوه زندگي اثرات قابل توجهي بر توانايي عملكردي داروها در بدن دارند. غذاهاي مشخص، نوشيدني‌ها، كافئين و حتي سيگار مي‌توانند با عملكرد داروها تداخل ايجاد كنند كه ممكن است اثرات دارو را كاهش دهند و يا اينكه اثرات جانبي خطرناكي را به دنبال داشته باشند. هنگامي كه دارو مصرف مي‌كنيد دقت كنيد كه تمامي توصيه‌هاي پزشك‌تان را براي كسب حداكثر اثرات دارو با كمترين خطرات اجرا كنيد.
تغيير در اثرات دارو در نتيجه تداخل با غذا و كافئين مي‌تواند قابل توجه باشد اگرچه عوامل زيادي مانند دوز دارو، سن، وزن، جنس و سلامت كلي بر آن موثر است.
اين مقاله اطلاعاتي درباره تداخل احتمالي بين بسياري از داروهاي رايج نسخه‌اي و غيرنسخه (OTC) با غذا و كافئين دارد. مطمئنا اين مقاله نمي‌تواند جاي توصيه‌‌هاي پزشك شما را بگيرد و چنانچه سوالي در اين ارتباط داريد حتما از پزشك‌تان بپرسيد.

ويژگي هاي سركه سيب طبيعي

نوشته  : مهناز كاظمی پور مهندس علوم و صنایع غذائی انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذائی كشور 
در میان مردم انگلیسی زبان یک ضرب المثل مشهور و قدیمی وجود دارد كه میگوید: <شچسچ زرژحرح ژرححپ ،شچح چ حدررچ ذا> به عبارت دیگر، روزی یک سیب بخورید و بیمار نشوید. سركه سیب كه از آ‌ب سیب تازه به عنوان ماده  اصلی با استفاده از باكتریهای اسید استیک سازش یافته تهیه میشود دارای ارزش غذایی بالایی میباشد، ممكن است این سوال در ذهن بسیاری از افراد باشد كه چگونه سركه سیب تهیه میشود؟ و یا مشخصات سركه سیب طبیعی چیست؟ از این رو در این مقاله سعی شده كه مراحل تولید سركه و مشخصات آ‌ن برای خوانندگان عزیز توضیح داده شود.
ویژگیهای تخمیر:
بدون شک قدیمیترین شیوه كه بشر به وسیله تجربه و خطا از طبیعت آ‌موخته، روشهای تخمیر است.

افراد مختلف و انتخاب های غذایی

نوشته : نازلی سیدخوئی دانشجوی كارشناسی ارشد علوم بهداشتی در تغذیه 
 تغذیه میتواند تاٴثیر زیادی روی وضعیت فكری، احساس سلامت و پاسخ به استرسهای فیزیكی و عاطفی داشته باشد و از طرف دیگر زمینه های خاص محیط اجتماعی مانند زمینه های فرهنگی، خانوادگی، سطح درآ‌‌مد و تحصیلات نیز میتواند روی نگرش ما به غذا تاٴثیر بگذارند. در این مقاله میخواهیم به چگونگی تاٴثیر متغیرهای بیولوژیک (مثل جنس، سن، زمینه ژنتیكی)، بیماریها، عوامل فرهنگی– مذهبی– اجتماعی و اقتصادی روی انتخابهای غذایی بپردازیم.

۱– حس چشایی و ترجیحات غذایی
چگونه مزه غذاها تشخیص داده میشود؟ مزه مهمترین عامل انتخاب غذاهاست. مزه میتواند علاوه بر طعم، شامل جنبههای دیگر غذایی مانند بو و بافت غذا هم باشد . بو و طعم، آ‌‌میخته پیچیدهای از تركیبات فرار بو هستند كه میتوانند مستقیما از راه بینی حس شوند یا در هنگام جویدن و بلعیدن غذا، در دهان آ‌‌زاد شوند .در انسان حدود ۵۰۰ الی ۷۵۰ ژن گیرنده بو شناخته شده است، با این حال ما قادر به دریافت هزاران مولكول بو هستیم.

چرا هرگز نمی‌توانم لاغر شوم ... ؟!

نوشته  : برليانت بزرگمهر محقق و مشاور تغذيه و رژيم درمانيل
با پیشرفت علم و توسعه صنعت، آ‌سایش و رفاه زیادی در زندگی انسانها رخ داده و بشر امروز با تسهیلات خیلی بیشتری نسبت به گذشته، زندگی آ‌سانتر و مرفهتری را میگذراند. بسیاری از بیماریهای عفونی كه در گذشته شیوع چشمگیری داشت و هر ساله قربانیان زیادی را اسیر پنجههای مرگبار خود مینمود، امروزه دیگر در جوامع پیشرفته منسوخ شده. به این ترتیب چنین به نظر میرسد كه با تسهیلات زیادی كه زندگی متمدن امروزی برای انسان فراهم نموده و آ‌سایش و رفاه فراوان حاصل از آ‌ن و نیز مهار شدن بیماریهای مختلفی كه در گذشته سلامت افراد را در معرض خطر قرار میداد، بشر امروزی میبایستی بسیار خوشبختتر و تندرستتر از گذشته زندگی كند و از لحظه لحظه زندگی خود استفاده بهینه بنماید، ولی یک نگاه اجمالی به زندگی جوامع صنعتی، واقعیتهای تلخی را آ‌شكار میسازد.امروزه اشتغال زیاد و گرفتاریهای فراوان ناشی از زندگی صنعتی موجب بروز تغییراتی وسیع در زندگی افراد به خصوص در شهرهای بزرگ شده است. اثرات پدیده صنعتی شدن جوامع، دگرگونیهای چشمگیری را در شیوه زندگی افراد در این كشورها ایجاد نموده است، از جمله تغییرات گسترده در الگوی غذایی جامعه، كمبود شدید تحرک و فعالیتهای فیزیكی، افزایش استرس و آ‌شفتگیهای روحی را میتوان نام برد.

تغذیه در ورزش ژیمناستیک

نوشته  : دكتر محمد حضوری استادیار دانشگاه علوم پزشکی قم 

الف) تاریخچه ژیمناستیک:
چینی‌ها از حدود 2000 سال قبل از میلاد مسیح در مراسم مذهبی و جشن‌ها حرکات نمایشی اجرا می‌کردند. اما اولین کشوری که ورزش ژیمناستیک را بنیان و نامگذاری کرد، کشور یونان بود. در یونان، ژیمنازیوم به محل‌هایی گفته می‌شد که ورزش کاران به صورت برهنه در آن جا ورزش می‌کردند. در زبان یونانی کلمه گیمنوس به معنی لخت می‌باشد و کلمه ژیمناز از گیمنوس گرفته شده است. این ورزش در نخستین المپیک نوین (سال 1896) در آتن از جمله ورزش‌هایی بود که در مسابقات المپیک قرار داده شد.
این ورزش در سال 1916 میلادی با تاسیس نخستین کلوپ ژیمناستیک به ایران وارد شد و سال 1325 شمسی فدراسیون آن آغاز به کار کرد.
مسابقات این رشته در انواع مختلف است که برخی با کمک وسایل و ابزارهایی نظیر بارفیکس و دارحلقه، صورت می‌گیرد و برخی دیگر به صورت حرکات زمینی، انجام می‌شود.
بررسی تاریخچه رقابت‌های ژیمناستیک نشانگر آن است که سن آغاز رقابت‌های حرفه‌ای این رشته به تدریج کاسته می‌گردد. به عنوان مثال در حالی که در المپیک سال 1960 ژیمناست‌های ایالات متحده از میانگین قدی 5/157 سانتی متر و میانگین وزنی 50 کیلوگرم برخوردار بودند، این میانگین‌ها در المپیک 1992 به 146 سانتی متر برای قد و 5/37 کیلوگرم برای وزن کاهش یافت. در طی این دوره میانگین سن ورزش کاران نیز از 5/18 سال به 16 سال کاسته شد. بر این اساس فدراسیون بین المللی ژیمناستیک (FIG) حداقل سن شرکت در رقابت‌های المپیک را از آغاز سال 2000 میلادی 16 سال اعلام نمود. در بین ورزش کاران حرفه ای این رشته به ندرت قهرمانان در محدوده سنی 25 سال و یا بیشتر مشاهده می‌شود و اغلب قهرمانان در محدوده سنی 19-16 سال می‌باشند.

بستنی مقاوم در گرما


بستنی مقاوم در گرما
چینی‌ها نوعی بستنی چوبی تولید کرده‌اند که در بیرون از یخچال تا ساعت‌ها آب نمی‌شود.  گفتنی است ژاپنی‌ها برای تهیه گزارش از این نوع بستنی یک خبرنگار به چین اعزام کردند.
نخستین پاراگراف گزارش این خبرنگار ژاپنی با این جمله آغاز می‌شود: گمان می‌کردم باید ساعت‌ها به‌دنبال این بستنی شهر را زیر پا بگذارم اما بستنی چوبی مقاوم در همه فروشگاه‌های موادغذایی چین یافت می‌شود.
این خبرنگار برای امتحان کردن بستنی آن‌را داخل یک پیاده‌رو در مقابل گرمای خورشید نگه داشت اما پس از 3ساعت هیچ نشانه‌ای از ذوب‌شدن در این بستنی پدیدار نشد.


منبع: تغذیه > صنایع غذایی  - پکن:

آشنایی با خواص مویز

آشنایی با خواص مویز
به حبه‌های درشت خشک شده‌ی انگور سیاه، "مویز" گفته می‌شود.
در سال‌های اخیر، مویز در آجیل‌فروشی‌ها جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص داده است و اغلب خانواده‌ها از آن همراه با دیگر مغزها، برای افزایش توان و انرژی به ویژه در فصول سرد سال استفاده می‌کنند، اما سوال اینجاست که آیا مویز را می‌توان جایگزین انگور کرد؟ آیا افراد دیابتی و چاق می‌توانند از این میوه خشک استفاده کنند؟
این عضو خشکبار در واقع همان کشمش است که از نظر شکل ظاهری و رنگ با کشمش متفاوت، ولی از نظر خواص تا حد زیادی شبیه آن است. معمولا مویز تهیه شده از انگور قرمز مجلسی یا انگور شاهانی بهتر است.
مویز بر اثر خشک شدن خواص خود را از دست نمی‌دهد و حتی اثر نیروبخش آن بیشتر می‌شود.
مویز سرشار از ویتامین های E ، A ، B و املاحی مانند کلسیم، فسفر و پتاسیم است. مویز دارای اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 است.
بهترین و پرخاصیت‌ترین نوع آن، مویز پرگوشت، کم‌دانه یا بی‌دانه است.

7 ماده غذایی نفاخ

آشنایی با 7 ماده غذایی نفاخ

مشکلات گوارشی در انواع مختلف در افراد دیده می شوند و یکی از این مشکلات، نفخ معده است.
تولید بیش از حد گاز در معده و یا روده‌ها ممکن است به دلایل مختلفی پیش آید و موجبات ناراحتی فرد شود. مشکلات گوارشی یا مصرف برخی مواد غذایی از عوامل بروز این مشکل به حساب می‌آیند. اما اگر دستگاه گوارشی شما حجم زیادی از گاز را تولید می‌کند، می‌توانید با کاهش مصرف این مواد غذایی، تا حدود زیادی از بروز نفخ معده جلوگیری کنید.


هنگام فعالیت‌های فکری، سیر بخورید

هنگام فعالیت‌های فکری، سیر بخورید

سیر، حاوی فسفر بالا ( 428 میلی‌گرم ) بوده و برای فعالیت‌های فکری خصوصا در کودکان بسیار مناسب است.
"یوسف نقیایی" در گفت‌وگو با ایسنا گفت: سیر جزء خانواده سبزی‌ها محسوب شده و به دو صورت خام و پودر مصرف می‌شود.
وی ادامه داد: مقدار انرژی موجود در 100 گرم سیر خام 150 کیلوکالری است در حالی که پودر آن 320 کیلوکالری دارد.
نقیایی تصریح کرد: سیر حاوی 16 درصد پروتئین بوده و بخاطر وجود این پروتئین‌ها مکمل بسیار خوبی برای غذای کودکان بالای یک سال محسوب می‌شود.

نان سنتي بخريم يا صنعتي

جام جم آنلاين: آنچه خانواده‌ها اين روزها از يك نان خوب انتظار دارند دو چيز است: نرمي و ماندگاري. بهترين نان‌ها اگر سخت جويده شود، دلزدگي ايجاد مي‌كند و اگر زود بيات شود، بايد دور ريخته شود.

اولين بار كه بشر به طور اتفاقي از خميرمايه طبيعي، يعني خمير ترش مانده از روز قبل در تهيه نان استفاده و نقش آن را در پوكي و نرمي اين فرآورده مشاهده كرد، سال‌ها مي‌گذرد.

پرسش اينجاست خميرمايه‌اي كه اين روزها نانوايان به جاي جوش‌شيرين يا خميرترش سنتي استفاده مي‌كنند چيست و چه مزايايي دارد؟ آيا اين مايه همچون جوش‌شيرين، نوعي بهبوددهنده شيميايي است؟ بهترين روش پخت نان كدام است؟

نان مغذي با مخمر

خميرمايه صنعتي يك نوع مخمر طبيعي است. مخمر يك قارچ تك‌سلولي زنده با ارزش تغذيه‌اي بالاست كه به روش كشت آزمايشگاهي تكثير مي‌شود. مخمر برخلاف جوش‌شيرين منبع غني از ويتامين‌هاي B و املاح معدني آهن، كلسيم، منيزيم، پتاسيم، روي، منگنز و... است و هنگامي كه موجب ورآمدن خمير و افزايش حجم نان مي‌شود بر ميزان ريزمغذي‌ها بويژه ويتامين‌هاي گروه B خمير مي‌افزايد.

امگا 3، لازم براي بدن

جام جم آنلاين: اين روزها بيشتر از هر زمان ديگري صحبت از امگا 3 مي‌شود، اما ممكن است برخي از خانواده‌ها هنوز نسبت به نياز تامين امگا 3 از طريق تغذيه مناسب اطلاعات كافي نداشته باشند.

امگا ۳ براي نخستين بار در سال ۱۹۷۹ با تحقيق روي شيوه غذايي اسكيموها كشف شد.
مطالعه روي خون اسكيموها نشان داد با وجود آن كه اسكيموها غذاي اصلي خود را از گوشت حيوانات پرچرب شكاري تهيه مي‌كردند، ولي اسيدهاي چرب موجود در خون آنها مانع از تجمع پلاكت و در نتيجه مانع از رسوبات و گرفتگي رگ‌ها مي‌شود.
بر اين اساس شايد اولين سوال خانواده‌ها اين باشد كه امگا 3 چيست و چرا بايد مورد استفاده قرار بگيرد؟ در تعريف امگا 3 گفته مي‌شود كه نام گروهي از اسيدهاي چرب غيراشباع ضروري است.
اين اسيدهاي چرب را به اين دليل ضروري ناميده‌اند كه اولا براي ادامه حيات بدن كاملا ضروري است و ثانيا چون توسط خود بدن انسان قابل توليد نيست، حتما بايد از طريق رژيم غذايي با مكمل‌ها تامين شود.

چای سبز، گیاهی با هزاران خواص نهفته و آشكار



سلامت نیوز :نوشیدن چای سبز این روزها بسیار پرطرفدار است، عده ای برای لاغری و خلاص شدن از چربی های اضافه در بدن و برخی دیگر هم برای خواص موجود در آن، چای سبز را مصرف می كنند.

البته بعضی از افراد هم چای سبز را جایگزین چای معمولی كرده اند و در طول روز از این چای استفاده می كنند.برخی از كارشناسان تغذیه بر این باورند كه چای سبز دارای بیشترین فواید و كمترین ضرر برای سیستم ایمنی و اعضای بدن دارد .آنان معتقد هستند كه این نوع چای،بهترین نوشیدنی با كمترین ضرر و بیشترین فایده برای تقویت سیستم گوارش، كاهش فشارخون و دیگر امراض موجود در بدن است.' فرزانه حسینی ' استاد دانشگاه و متخصص تغذیه در این زمینه به خبرنگار ما می گوید: تحقیقات گسترده ای بر روی چای سبز توسط محققان صورت گرفته و نتایج این تحقیقات نشان می دهد كه این گیاه ، قلب را سالم نگه می دارد.

پاسخ به يكي از شايع‌ترين مشكلات زنانه

بي‌حوصله‌ام! اعصاب ندارم!

كم‌خوني چيست؟ يعني واقعا حجم خون كم مي‌شود يا تعداد سلول‌هاي آن؟ كم شدن آهن بدن به چه معناست؟ جواب اين سوالات و هر سوال ديگري كه در مورد اين واژه بسيار رايج داريد را مي‌توانيد در اين مطلب پيدا كنيد

 برترین ها:  «سرم گيج مي‌رود، حتما كم‌خون هستم»، «فكر مي‌كنم بي‌حالي من از كم خونيمه.» و... اين حرف‌ها را چندبار تا به‌حال از خانم‌ها و دختران اطراف خود شنيده‌ايد؟ واقعيت اين است كه بسياري از خانم‌ها و دختران جوان باور دارند كه كم‌خون هستند اما اطلاعات كاملي در مورد مسئله كم‌خوني ندارند. اصلا كم‌خوني يعني چه؟ چه افرادي مستعد ابتلا به كم‌خوني هستند؟ كم‌خوني را چگونه مي‌شود تشخيص داد؟

قند، دشمن چشم های شماست


قند بالا در بدن باعث مضرات زیادی برای سلامتی می شود و دشمن چشم هایمان نیز است.

فاطمه صانعی، فوق تخصص غدد و متابولیسم در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: تیپ یک یا دو بیماری دیابت، ممکن است باعث از بین رفتن نسبی دید حاشیه ای و کناری شود و در نهایت به کوری می انجامد که آسیب به عروق خونی شبکیه است.

وی در ادامه مطلب خود افزود: افراد نباید منتظر شروع علائم باشند بلکه باید بلافاصله پس از تشخیص درمان شروع شود.

نقش بابونه در پیشگری از لک های پوستی

بر اساس مطالعات جدید در دانشکده پزشکی کلیولند اوهایو آمریکا نقش بابونه در پیشگیری از لک های پوستی ناشی از آفتاب ثابت شده است.
دکتر عباس انتظاری متخصص پیشگیری از بیماری ها و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و عضو آکادمی زیبایی آمریکا در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران عنوان کرد: بابونه با نام علمی Ctiamomile یا نام Recutita Matricaria گیاهی است کوچک به ارتفاع تقریبی 30 سانتی متر و دارای بویی معطر که در چمنزار ها و اراضی شنی می روید.

افراد چاق در برابر ابتلا به نوعي خاص از سرطان، مصونيت بيشتري دارند

مطالعات علمي پژوهشگران نشان مي دهد، اگرچه بطور عمومي چاقي براي سلامتي افراد ممکن است زيان آور باشد اما به نظر مي رسد افراد چاق در برابر ابتلا به نوعي خاص از سرطان، مصونيت بيشتري دارند.
به گزارش سرويس بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران ،تازه ترين تحقيقات پزشکي که در نشريه "کلينيکال آنکولوژي" منتشر شده است ، به بررسي چگونگي شکل تهاجمي نوعي بيماري سرطان غدد لنفاوي به نام« سلول بزرگ لنفاوي بي» ( دي.ال.بي.سي.ال)  پرداخته است.
اين بيماري شامل بخش وسيعي از سرطانهايي است که بر روي سيستم سلولهاي لنفاوي که بخشي از سيستم ايمن سازي بدن به شمار مي رود،  تاثير مي گذارد و از جمله شايع ترين آنهاست.
اين درحالي است که برخي از پژوهش ها نشان مي دهد چاقي مفرط نيز از عواملي است که مي تواند به رشد و گسترش( دي. ال. بي.سي.ال) در بدن اينگونه افراد کمک کند.

تاثیر عصاره الکلی بلوط در درمان زخم معده

تاثیر عصاره های الکلی بلوط و خیموک بر درمان زخم معده در موش صحرایی توسط پژوهشگران کشورمان بررسی شد.
مهدی امیر محدی مبتکر طرح بررسی تاثیر عصاره های الکلی بلوط و خیموک بر درمان زخم معده در موش صحرایی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: از آنجایی که داروهای شیمیایی در درمان زخم معده دارای عوارض جانبی هستند لزوم استفاده از گیاهان دارویی با عوارض کمتر وجود دارد.

چرا برخي از افراد نسبت به مصرف برخي سبزيجات حساسيت دارند؟

برخی افراد نسبت به برخی میوه ها و سبزیجات دارای دانه های ریز حساسیت دارند.
دکتر مسعود کیمیاگر متخصص تغذیه در گفتگو باخبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران عنوان کرد: برخی افراد نسبت به سبزیجات و میوه های که دانه های ریز دارند دچار حساسیت و آلرژی می شوند.
وی گفت: به عنوان مثال می توان به توت فرنگی، بادمجان و گوجه فرنگی اشاره کرد.
کیمیاگر خاطر نشان کرد: علت این حساسیت به این نوع میوه ها و سبزیجات این است که بدن بر ضد این مواد، آنتی بادی ترشح می کند.
کیمیاگر متذکر شد: این گونه افراد بهتر است از مصرف این نوع میوه ها و سبزیجات که دانه های ریز دارند احتراز کرده و آن را مصرف نکنند.

نسخه دردهايتان را با خوردن پياز بپيچيد

اگر مي خواهيد با خواص درماني پياز آشنا شويد اين مطالب را بخوانيد.
به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگارانمرتضی صفوی متخصص تغذيه افزود: پیاز به دلیل داشتن ویتامین‌های گروه B آرام‌بخش است و به دلیل داشتنویتامین‌ C اثر ضد التهابی دارد.

وی گفت: مصرف پیاز برای افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی بسیار مفید است و در افرادی كه احتمال بروز بیماری‌های قلبی و عروقی زیاد است مثل سالمندان و میانسالان اگر نصف پیاز را در روز مصرف كنند، 20 تا 30درصد كلسترول بد خون كاهش پیدا می‌كند و كلسترول خوب خون را افزایش می‌دهد.

مصرف داروهاي كاهش‌دهنده كلسترول با افزايش احساس خستگي مرتبط است

استاتين‌ها كه داروهاي پايين‌ آورنده كلسترول بد هستند طبق شواهد پزشكي تاييد شده در پيشگيري از شمار زيادي از موارد حمله قلبي در بزرگسالان،‌ نقش چشمگيري دارند.
 امروزه بيش از 20 ميليون نفر از بزرگسالان آمريكايي روزانه از استاتين‌ها مصرف مي‌كنند و اين دارو جزو پرفروش‌ترين داروها از زمان توليد آن در سراسر دنيا بوده است.
اين در حالي است كه اخيرا در يك مطالعه جديد متخصصان متوجه شده بودند گاهي اوقات اين داروها مي‌توانند با بروز مشكلات ذهني نظير گيجي يا ضعف حافظه مرتبط باشند. علاوه بر اين يك آزمايش جديد ديگر نيز نشان داده است كه مصرف استاتين‌ها با بروز احساس خستگي بيشتر مرتبط است.

کدو مسمایی؛ پرخاصيت اما مظلوم!

32-138.jpg
«کدو مسمایی‌»؛ همان‌طور که از نامش پیداست، کدو مسمایی از خانوادۀ کدوهاست. حالا می‌خواهیم بیشتر در مورد این مادۀ خوراکی بدانیم.
- کدو مسمایی، میوه است یا سبزی؟
کدو مسمایی یک میوه است و هنگام کشت، از گل تبدیل به میوه می‌شود. گل های ماده و نر، هر دو بر روی یک گیاه وجود دارند، اما گل‌های نر گاهی اوقات غایب یا ناکافی هستند. در این میان، زنبورها، این مأموران جابه‌جایی گرده‌ها، نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند.

با تغذیه صحیح با ریزگردها مقابله کنید

AliKaveh-AH-2.jpg
یکی از راههای مقابله با عوارض ناشی از ورود ریزگردها توجه ویژه به الگوی تغذیه صحیح است.
به گزارش ايسنا به نقل از سايت عصر ايران، ورود و تداوم حضور ریزگردها در کشور و تاثیر آن بر سلامت انسان یکی از دغدغه‌های نظام سلامت است، چرا که ادامه این روند تهدیدی برای سلامتی انسان به شمار می‌رود.
یکی از راههای مقابله با عوارض ناشی از ورود ریزگردها توجه ویژه به الگوی تغذیه صحیح است.

عدم آگاهي از تکنیک صحیح غذا خوردن از مشكلات افراد چاق است

5-212.jpg
یک متخصص تغذیه معتقد است: با اصلاح عادت‌های غذایی و یادگیری شیوه غذا خوردن صحیح و پرهیز از تند تند غذا خوردن، عادت غذا خوردن چاق کننده به عادت غذا خوردن سالم و لاغر کننده تبدیل می‌شود.
ذات الله عاصمی در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در آران و بیدگل، مشکل اصلی افراد چاق را ندانستن شیوه صحیح غذاخوردن دانست و گفت: مکانیسم کنترل اشتها از جمله عوامل مهمی است که به عنوان عامل زمینه ساز چاقی در کودکان و بزرگسالان مطرح است.
وی افزود: افزایش زمان غذا خوردن، خوردن غذاهای پرحجم مانند سبزیجات و میوه‌ها و کنترل معده از جمله عوامل مکانیسم کنترل کوتاه مدت اشتها در افراد است.

كاهش خودسرانه وزن باعث افت قند خون ديابتي‌ها مي‌شود

222-7.jpg
رييس انجمن ديابت گفت: كاهش خودسرانه وزن باعث افت قند خون ديابتي‌ها مي‌شود، بنابراين لازم است مبتلايان به ديابت زير نظر پزشك اقدام به كاهش وزن كنند.
دكتر اسدالله رجب در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس «سلامت» ايسنا، افزود: بيماران ديابتي دارو مصرف مي‌كنند در نتيجه ممكن است كاهش خودسرانه وزن باعث كاهش قند خون آنان شود و اين بيماران براي افزايش قند خون، مواد غذايي مصرف كنند در نتيجه چاق‌تر شوند.

هندوانه و خربزه را قبل از برش، حتما بشویید


سالیانه تقریبا یک و نیم میلیون مورد مسمومیت غذایی و یا ناراحتی‌های گوارشی در اثر فاسد بودن غذا گزارش می‌شود که از این تعداد دست کم 6500 نفر باید در بیمارستان بستری شده و متاسفانه 100 مورد از آن‌ها هم  منجر به مرگ می‌شود.

به گزارش وب دا، کارشناس مواد غذايي دانشگاه علوم پزشكي ياسوج با بیان اینکه در تهیه غذاهای پیک‌نیکی باید رعایت بهداشت را جدی گرفت، افزود: دست‌ها ناقل طبیعی باکتری‌های بیماری‌زا هستند و باید قبل و بعد از صرف غذا، دست‌ها را با آب و صابون شست، لابه لای انگشتان، زیر ناخن‌ها و ساعد را حداقل به مدت 20 ثانیه خوب شست‌وشو داده و با دستمال کاغذی آن‌ها را خشک کرد.