مصرف مکمل غذايي با تجويز پزشک در ورزشکاران



مصرف مكمل‌هاي غذايي بدون نظر پزشك باعث ايجاد اختلالاتي درسلامت ورزشكاران مي‌شود.
شهرام فرج‌زاده درخصوص تغذيه ورزشكاران گفت: رژيم غذايي ورزشكاران بايستي متنوع باشد، چون يكي از اهداف تغذيه ي مناسب ورزشي عدم خستگي و آسيب ديدگي است.
وي ادامه داد: متاسفانه بعضي از ورزشكاران، رژيم غذايي متنوعي نداشته و از يك نوع غذا مثلا غذاهاي سرخ كردني استفاده مي‌كنند و در نتيجه با كمبود مواد مورد نياز در بدن مواجه مي‌شوند.
اين پزشك ورزشي افزود: هر ورزشكاري برحسب نوع ورزش و تمريناتي كه انجام مي‌دهد نيازمند رژيم غذايي خاص آن رشته است، پس بنابراين نمي‌توان يك دستورالعمل كلي در زمينه رژيم غذايي ارائه كرد و رژيم غذايي بايد متنوع باشد.
افرادي كه انرژي كافي را از غذايي كه مي‌خورند دريافت نمي كنند، آمادگي ابتلا به بسياري از بيماري ها مثل پوكي استخوان،  اختلالات استخواني و بيماري هاي عفوني را دارند.
وي ادامه داد: زماني كه رژيم غذايي ناكافي و شدت تمرينات بالا باشد، ورزشكاران بيشتر دچار مشكلات و بيماري هاي رواني مثل افسردگي مي‌شوند.

افراد چاق ، مغزشان حساسيت و توانايي سنجش ميزان چربي بدن را از دست مي‌دهد

تحقيقات جديد نشان مي‌دهد استفاده از رژيمهاي غذايي پرچرب سبب مي‌شود مغز انسان حساسيت خود را در برابر هورمونهاي آزاد شده از سلولهاي چربي كه سبب كنترل اشتها در مغز مي‌شوند، از دست بدهد كه اين امر به كاهش آگاهي مغز از ميزان چربي موجود در بدن مي‌انجامد. به گزارش خرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از ” نيو ساينتيست“ ، اين مطالعه دليل اين مطلب را توجيه مي‌كند كه چرا واكنش مغز موشهاي چاق به هورمون كنترل‌كننده اشتها به نام لپتين كاهش مي‌يابد. دانشمندان عقيده دارند بر اساس نتايج اين مطالعه، داروهايي كه واكنش مغز به هورمون لپتين را افزايش مي‌دهند ممكن است در آينده براي درمان چاقي از طريق كاهش اشتها به كار گرفته شوند.

عوارض داروهای تقویتی و مکمل

محققان دانشگاه كپنهاك در دانمارك اعلام كردند، مصرف ناآگاهانه داروهاي تقويتي و مكمل، عوارض جانبي جبران ناپذيري در پي‌خواهد داشت، مثلا مصرف بيش از حد “ويتامين آ” و “ويتامين اي” مي‌تواند منجر كاهش طول عمر شود. به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از دویچه وله ، در تمامي اين تحقيقات تنها “ويتامين سي” است كه عوارض جانبي نشان نداده است، البته مصرف بيش از حد اين ويتامين اثر مثبتي هم نداشته است.
مصرف ناآگاهانه املاح اثرات جانبي متفاوتي نشان مي‌دهد. براي مثال، مصرف سلنيوم حتي مي‌تواند منجر به مرگ شود و تحقيقات نشان مي‌دهد، با مصرف بيش از حد سلنيوم خطر مرگ تا ‪ ۱۶‬درصد افزايش پيدا مي‌كند.
نتيجه منتشر شده اين تحقيق به روشني نشان مي‌دهد بر خلاف تصور عمومي، مصرف ويتامين و املاح نه تنها مفيد نيست، بلكه مضر است.
دراروپا و آمريكاي شمالي ‪ ۱۰‬تا ‪ ۲۰‬درصد از بزرگسالان قرص‌هاي ويتامين مصرف مي‌كنند.
پژوهشگران معتقدند تبليغات وسيع كارخانه‌هاي توليدكننده داروهاي مكمل يا تقويتي اساس علمي ندارند و توليدكنندگان تنها به سود بيشتر فكر مي‌كنند.

تغذیه کاربردی

  اصول تغذیه کاربردی در
قلب و عروق ، فشار خون ، چربی خون ، دیابت و یبوست
 
§تجویز رژیم غذایی همیشه به معنای کاهش میزان غذای دریافتی نمی باشد . بلکه در حقیقت اصلاح برنامه غذایی افرادی است که مبتلا به چربی خون ، دیابت ، فشار خون ، یبوست ،و مشکلات قلب و عروق شده اند
§بنابر این افرادی که مبتلا به یکی از موارد ذکر شده می باشند بیمار نبوده بلکه باید در تغذیه و روش زندگیlife style  خود تغییراتی ایجاد کند.
تغییر در روش زندگی و تغذیه
 
امروزه بدلیل حجم بالای کار، زندگی ماشینی نظیر استفاده از کامپیوتر ، تماشای تلویزیون ، عدم تحرک و عدم انجام حرکات ورزشی منظم و تغذیه مناسب ،  بروز بیماری های مزمن شايع مي باشد 

گیاهخواری








● تاریخچه گیاهخواری :
تاریخ شروع گیاهخواری با تاریخ پیدایش انسان ها در روی زمین آغاز شده است و چنانچه از روی علوم ثابت شده انسان های اولیه در جنگلهای گرمسیری می زیسته وخوراک آنها میوه درختان بوده و میلیونها سال با همان خوراک می زیسته اما به واسطه پیش آمدهای ناگهانی مانند زمین لرزه ، سیل و غیره ناگزیر شد که به نواحی دیگری کوچ نماید و به تناسب تغییرات آب و هوایی و کمیاب شدن میوه ها و به علت گرسنگی ناگزیر شده است که گوشت جانورانی را که برای دفاع از خود می کشته بخورد و پس از کشف آتش این عادت را حفظ نموده است. بودا ، زرتشت ، فیثاغورث ، سقراط ، افلاطون ، مولانا و عطار نیشابوری از جمله افرادی هستند که گیاهخوار بوده و به شاگردان و پیروان خود این شیوه را توصیه نموده اند.

فواید موز

موز گیاهی است علفی كه مانند درختچه است. برگ‌های آن بسیار بزرگ و پهن و گاهی تا ۲ متر می‌رسد . موز از چهار هزار سال قبل در هندوستان كشت می‌شده است . در سال ۱۴۸۲ پرتغالی‌ها موز را در سواحل گینه پیدا كردند و به جزایر قناری بردند و سپس بوسیله میسیونر مذهبی اسپانیولی به نواحی حاره آمریكا برده شد و اكنون موز در تمام مناطق گرمسیر دنیا كشت می‌شود.موز را هنگامی‌كه هنوز سبز است از درخت می‌چینند و به مناطق مختلف می‌فرستند و در آنجا به وسیله گرما دادن آن را می‌رسانند .در كشورهای استوایی معمولا‌ موز را می‌پزند و همراه با برنج و لوبیا می‌خورند در كشورهای آمریكای لا‌تین موز را ورقه ورقه كرده و در آفتاب خشك می‌كنند.هنگامی‌كه موز انتخاب می‌كنید باید پوست آن زرد و سفت و روی آن لكه‌های سیاه وجود داشته باشد و این نشانه موز رسیده است. موز نارس بدلیل داشتن نشاسته زیاد هضمش سنگین است . قندی كه در موز وجود دارد به سرعت قابل جذب است

چاي و ماست دشمن آهن هستند

بنابر تحقيقات اخير دانشمندان، مصرف چاي بعد از غذا و ماست و لبنيات همراه غذا باعث كاهش در جذب آهن بدن مي‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پايگاه خبري آبزرور فرانسه؛ بيشتر نسبت به مصرف چاي مقاله‌هاي با چاپ رسيده بود اما اكنون دانشمندان درباره ماست اعلام كردند در حين غذا خوردن باعث كاهش جذب آهن، اين ماده حياتي در بدن مي‌شود.
بنابراين گزارش؛ وجود فراوان كلسيم در لبنيات باعث كاهش جذب آهن در بدن مي‌شود زيرا اولويت جذب با كلسيم است و آهن جذب نشده و مستقيما دفع مي‌گردد.
يادآور مي‌شود؛ كمبود آهن بيماري خطرناكي است كه در زنان جوان بسيار مشاهده مي‌گردد و باعث اختلالات شديدي در بدن مي‌شود.

آب یا کولا؟

 همه ما شنيده‌ايم كه نوشابه‌های گازدار برای سلامتی مضر است،
 اما آيا می‌دانيد:
·   در بسياری از ايالتهای آمريكا، مامورين پليس راه دو گالن كوكاكولا در صندوق‌عقب ماشينشان دارند تا در صورت تصادف رانندگی، خون را با كمك آن از جاده پاك كند.
·       اگر تكه‌ای از گوشت گاو را در يك كاسه كوكاكولا قراردهيد، پس از دو روز ناپديد می‌شود.
·   برای تميز كردن توالت: يك قوطی كوكاكولا را داخل كاسه توالت بريزيد و يك ساعت صبر كنيد، سپس با آب پر فشاربشوييد. اسيد سيتريك موجود در كوكاكولا لكه‌ها را از سطوح چينی می‌زدايد.
·   برای برطرف‌كردن لكه‌های زنگ از سپر آب‌كرم كاری شده اتومبيل: سپر را با يك تكه كاغذ (فويل) آلومينيوم مچاله‌شده آغشته به كوكاكولا بساييد.

رابطه نوشيدن چاي و سلامتي


1 - ديباچه نوشيدنِ چاي
 مصرف چاي منجر به پيشگيري از بيماري ها ، تداوم سلامتي و افزايش طول عمر مي گردد. در چين مردم از زمان هاي طولاني به اين نگرش سودمند عادت داشته اند. لو يو (Lu Yu) ازسلسله تنگ (AD 618-907) ، کتاب قطوري در مورد چاي (Cha Jing) نوشته که او را به چنان افتخار ابدي نايل کرده بود که فروشندگان چاي براي وي مقام الوهيت"خداي چاي" قايل بودند. به همين دليل ، بعضي از مردم عادت نوشيدن ساقه هاي چاي را در آن دوره زماني تقليد کردند. اما در حقيقت برگ هاي چاي قبلا ً به عنوان داروي گياهي در زمان هاي خيلي دور مورد استفاده مردم قرار مي گرفت :

چای داغ خطر ابتلا به سرطان مری را افزایش می دهد'


تحقیقات پژوهشگران ایرانی نشان می دهد که نوشیدن چای داغی که بخار از آن بلند می شود خطر ابتلا به سرطان مری را به میزان زیادی افزایش می دهد.
طبق این بررسی که تحت سرپرستی پرفسور ملک زاده صورت گرفته و در "نشریه پزشکی بریتانیایی" British Medical Journal انتشار یافته نوشیدن چایی که حرارت آن بالای 70 درجه سانتیگراد است، موجب افزایش خطر سرطان مری از نوع (OSCC) می شود.
پژوهشگران می گویند این یافته ها ممکن است به درک این که چرا در میان بعضی از جامعه های غیر اروپایی، خطر مبتلا شدن به سرطان مری بیشتر است، کمک کند.

خوردنی های از بین برنده استرس

یک کارشناس در سایت تغذیه هول فود کاتولوگ فهرستی از مواد غذایی ارائه ‌کرده‌ است که این خوردنی‌ها تاثیر بسزایی در دور کردن استرس از انسان دارند و یا به عبارتی آرامش بخش هستند.استرس ممکن است همه جا با شما باشد، مثل محیط کار، در هنگام رانندگی، در جشن‌ها و مراسم و یا حتی در منزل و زمانی که اخبار ناخوشایندی ممکن است از طریق رادیو و تلویزیون به گوشتان برسد، اما در دنیای پرتنش امروز، چه کسانی ممکن است از استرس در امان باشند؟
به گزارش سرویس «بهداشت و درمان » خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، کارشناسان معتقدند که یک رژیم غذایی تحریک کننده و نامنظم و آشفته در واقع پیش فاکتوری برای بروز استرس است که معمولا شامل مصرف چای و میان وعده‌ها به طور مکرر و نامنظم است، اما با دنبال کردن یک رژیم غذایی منظم و همچنین انتخاب خوردنی‌هایی مناسب می‌توان تا حد امکان استرس روزانه را از خود دور نگهداشت

پروتئين سويا و بيماري قلبي

سودمندي هاي بهداشتي پروتئين سويا به نظر مي رسد بي حد و مرز باشد . در سال هاي اخير ، اين پروتئين كم ارزش humble protein  با كاهش خطر سرطان ، استئوپروز ، علائم يائسگي و بيماري كرونر قلب مرتبط دانسته شده است . درخصوص بيماري كرونرقلب   ، خوردن پروتئين سويا  ، مخصوصا با كاهش كلسترول بد LDL  ؛ افزايش كلسترول خوب HDL  ؛ و كاهش تري گليسريد مرتبط مي باشد . يافته ها آن چنان مهم و قابل توجه مي باشند كه سازمان FDA امريكا با ادعا رابطه مصرف پروتئين سويا و كاهش خطر بيماري قلبي  موافقت كرده است* .
يكي از توجه هاي اصلي  تحقيق دراين  زمينه ،  دقيق كردن توصيه ها براي مقادير و نوع فيتواسترول ها و فيتواستانول هاي مورد نياز بر پايه دريافت روزانه براي كسب بيشترين نتايج مي باشد . فيتواسترول و فيتواستانول ها مولكول هايي هستند كه در غذاهاي گياهي كه داراي تاثير كاهنده كلسترول را دارند يافت مي شوند . عمل آنها جلوگيري از جذب كلسترول در دستگاه گوارش مي باشد .

آجیل شور موجب ایست قلبی می شود

 مصرف آجیل های شور در افرادی که مبتلا به فشار خون بالا هستند می تواند منجر به شوک ناگهانی و ایست قلبی شود.

به گزارش سلامت نيوز به نقل از كارگزاران،پزشکان با اعلام این که بیماری فشارخون یکی از شایع ترین بیماری ها ست که در دو سوم افراد مسن بالای 65 سال تظاهر می یابد، می گویند؛ تاکنون در سراسر دنیا تحقیقات فراوانی در خصوص رابطه برخی مواد غذایی با فشار خون انجام شده است.
به این ترتیب بر اساس یکی از پژوهش های انجام شده در انگلستان بر روی 120 فرد مبتلا به فشار خون که دچار ایست قلبی خفیف شده بودند و مقایسه آنها با 120 فرد مبتلا به فشار خون که ایست قلبی را تجربه نکرده بودند مشخص شده است، مصرف آجیل های نمکی یکی از فاکتور های اصلی در بروز ایست قلبی در این افراد است. متخصصان توصیه می کنند در صورت تمایل به مصرف آجیل و بهره مندی از پروتئین موجود در این مواد غذایی تا حد ممکن از آجیل های خام استفاده کنید نه آجیل های نمکی

فلفل قلب و عروق را تقویت می کند

 سلامت نیوز-فلفل قلب و عروق ,دستگاه گوارش و ریه را تقویت می کند .

کپساسین موجود در فلفل موجب می شود با وجود طبع گرم این گیاه احساس خنکی در فرد استفاده کننده ایجاد شود .
فلفل درد های مفاصل را از بین می برد و تقویت کننده دستگاه گوارش است و خاصیت ضد باکتریایی دارد .
فلفل کلسترول خون را کاهش می دهد و موجب پایین آمدن فشارخون می شود .
فلفل به پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی کمک می کند و مسکنی بسیار قوی است .
این گیاه درد و ورم ناشی از آرتروز و آرتریت روماتیسمی را کاهش می دهد .
فلفل خاصیت ضد احتقان دارد و تقویت کننده ریه است .

چگونه می توان با تغذیه قلب سالم داشت?



بیماری اصلی قلب  ، تصلب شرائين  می باشد. این فرآیند بعنوان پلاک هاي فیبروز fibrus  چربی شناسایی می شود ، که ممکن است در کودکی شروع و به شکل  لایه های چربی که از مقدار زیادی کلسترول تشکیل شده است به صورت انباشته در سطوح درونی عروق اصلی خون رسوب كند . 
عوامل خطر بوجود آورنده بيماري هاي قلبي عروقي كه با رژيم غذايي و نحوه زندگي در ارتباط است :

       فشار خون
        چاقي
        بالا رفتن سطوح چربي خون 
      بي تحركي
       مصرف سيگار  

توصيه هاي مهم بهداشتي و تغذيه اي

بعد از غذا 8 کار نکنيد



دكتر اميرعلي سهراب‌پور/متخصص بيماري‌هاي داخلي و گوارش/استاديار دانشگاه علوم پزشکي تهران/قدغن‌هاي پس از شام و ناهار؛ از نوشيدن چاي داغ تا بلند کردن جسم سنگين

يادم است بچه که بوديم مادر هميشه مي‌گفت تا هنوز سفره پهن است، دراز نکشيد. غذايتان را که خورديد، آرام بنشينيد و کمي استراحت کنيد. بازي و بدو بدو بعد از غذا ممنوع است و...
 متخصصان هم انجام برخي از اين كارها را بعد از غذا خوردن براي دستگاه گوارش مضر مي‌دانند و مي‌گويند حتي مي‌توانند سرطان‌زا باشند. شايد دانستن اين موضوع كه چرا اين كارها اشتباه هستند و نبايد بلافاصله بعد از صرف غذا به آنها پرداخت، تا حدي باعث شود از انجامشان صرف‌نظر كنيم.

انار خلاصه خوبي‌هاست

خواص درماني انار

انار، ميوه‌اي منحصر به فرد و با قدرت دارويي فراوان است. با مصرف آب و حتي در مواردي دانه و پوست اين ميوه مي‌توان شاهد آثار مثبت آن براي بدن بود. استفاده دارويي از اين ميوه به گذشته‌هاي دور برمي‌گردد به طوري که در همه اقوام، انار نماد حيات، طول عمر، سلامت و جاودانگي بوده است...
 در طب آيورودا، از انار به عنوان خون‌ساز، ضدآفت، ضدزخم، ضداسهال و ضدانگل استفاده مي‌شده و در طب سنتي اين ميوه را يک ضدسرفه، ملين، صفراآور، خون‌ساز و تقويت‌كننده کبد و کليه مي‌شناسند. انار ميوه‌اي مغذي است و اين خواص به وجود ترکيبات پلي‌فنلي با خواص آنتي‌اکسيداني مربوط مي‌شود. جالب است بدانيد که نه تنها انار و آب آن، بلکه عصاره‌هاي تهيه شده از پوست آن نيز سرشار از اين ترکيب‌هاي آنتي‌اکسيداني است. پوستر اين هفته، شما را با 7 خاصيت از خواص درماني اين ميوه آشنا مي‌كند.

مصرف دوغ و سلامت دستگاه گوارش


کارشناس مواد غذایی مرکز بهداشت استان یزد ضمن بیان این مطلب گفت: یک نوشیدنی لبنی مناسب که می‌تواند جای نوشابه را در سبد غذایی تمام ما ایرانی‌ها بگیرد، دوغ است.

محمدرضا زارع افزود: دوغ یک نوشیدنی سالم و مفید بوده که تأمین کننده یک چهارم نیاز روزانه به کلسیم و حاوی ویتامین‌های B2 و B6 و B12 است و قوی کننده استخوان‌ها می‌باشد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت ؛ وی خاطرنشان ساخت: دوغ علاوه بر مزایای تغذیه‌ای، حاوی باکتری‌های مفیدی است که اثرات زیادی بر سلامت دستگاه گوارش دارند.
اگر به طور مرتب دوغ مصرف شود، باکتری‌های مفید استرپتوکوکوس، ترموفیلوس و لاکتوباسیلوس بولگارس موجود در آن، در دستگاه گوارش لانه کرده و اثرات بسیار مفیدی بر سلامت دستگاه گوارش می‌گذارد.
این کارشناس متذکرشد: مصرف دوغ همچنین موجب عدم رشد ارگانیسم‌های مضر می‌شود.
وی در ادامه افزود: بهتر است هنگام مصرف مواد غذایی به کیفیت و اثر آن بر سلامتی بدن توجه داشت. دوغ به عنوان یک نوشیدنی سالم و غنی بر نوشابه ارحجیت دارد.
تغذیه > نوشیدنی‌ها- همشهری آنلاین:

تغذیه ای فوق العاده برای داشتن پوستی فوق العاده


تغذیه ای فوق العاده برای داشتن پوستی فوق العاده
مواد مغذی بسیاری در شادابی پوست موثر هستند. در مرحله اول تعادل در دریافت مصرف مواد مغذی از جمله مواردی است که باید به آن توجه شود...

تغذیه سالم دارویی برای درمان و زیبایی انواع پوست
 زیبایی پوست مسئله‌ای است که همیشه به خصوص در خانم‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد به طوری که اکثر این افراد از روش‌های مختلفی از جمله کرم، لیزر، ماسک صورت و غیره استفاده می‌کنند در صورتی که با ساده‌ترین روش از جمله تغذیه مناسب می‌توان به پوستی شاداب دست یافت.

چگونه از پوکی استخوان جلوگیری کنیم ؟


چگونه از پوکی استخوان جلوگیری کنیم ؟
وقتی جوان هستید احتمالا به‌جز مواقع سوانح و تصادفات یاد استخوان‌هایتان نمی‌افتید، اما خب چه بخواهید و چه نخواهید به 50سالگی خواهید رسید و آن‌وقت مجبور هستید كه به آنها فكر كنید


. اما نكته مهم این است كه بدانید هرقدر استخوان‌های شما قوی‌تر باشند دیرتر به پوكی استخوان دچار خواهید شد. پس باید از همین امروز، در هرسنی كه هستید، به فكر آنها باشید.
داروهایی كه قبلا محبوب بودند اما حالا...

گیاه استیویا

تولید گیاهی جایگزین قند و شکر/ دیابتی ها مصرف کنند
پژوهشگران پارک علم و فناوری گیلان گیاهی را به روش کشت بافت در کشور سازگار کردند که به دلیل شیرین بودن برگهای آن جایگزین شکر و قند می شود و قند خون را تنظیم می کند.
دکتر یوسف حمیداوغلی- مجری طرح در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه زیستگاه اصلی گیاه استیویا در کشور پاراگوئه است، افزود: در سال 1383 تعدادی از ارقام گیاه استیویا را به صورت گلدانی به ایران وارد کردیم. از آنجایی که این گیاه در شرایط معمولی بذر نمی دهد با استفاده از روش کشت بافت اقدام به تکثیر آن شد.
وی با بیان اینکه این گیاه در شرایط آزمایشگاهی تکثیر و سپس به مزارع منتقل شد، اظهار داشت: پس از انجام تستهای لازم بر روی زمین از میان ارقامی که مطالعه بر روی آنها صورت گرفت بهترین برای آب و هوای گیلان انتخاب و تولید انبوه آن آغاز شد.
 
جعفر اوغلی با اشاره به ویژگیهای این گیاه، خاطر نشان کرد: استیویا گیاه بوته ای است و حداکثر رشد آن 80 تا 85 سانتیمتر در شرایط آب و هوایی گیلان است. برگهای آن بسیار شیرین به گونه ای که برگهای خام آن 20 تا 30 برابر  شیرین تر از شکر است.
برگ گیاه شیرین استیویا که قند آن جذب خون نمی شود

مکمل‌هاي ويتامين«D» به تنظيم سطح کلسترول کمک نمي‌کند


54-20.jpg
مطالعات حاکي از اين است که مکمل‌ها نمي‌توانند به تنظيم سطح کلسترول کمک کنند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) منطقه خراسان، اين امکان وجود دارد که منابع ديگر از مواد مغذي بتوانند اين کار را انجام دهند.
مطالعات جديد نشان مي‌دهد افزايش ويتامين D با مکمل‌ها در ميان افرادي که سطح ويتامين D بدن آنها پايين است به بهبود سطح کلسترول خون کمکي نمي‌کند.

شير مادر، سپر دفاعي در برابر افسردگي


در يك مطالعه جديد معلوم شد افرادي كه در دوران نوزادي از شير مادر تغذيه شده‌اند، پس از بلوغ و در سنين بزرگسالي كمتر با خطر ابتلا به افسردگي مواجهند.

7468.jpgبه گزارش سرويس سلامت ايسنا، متخصصان آلماني در اين مطالعه 52 شركت‌كننده با متوسط سني 44 سال را كه به افسردگي حاد مبتلا شده‌ بودند با 106 فرد سالم مقايسه كردند. اين شركت‌كنندگان به لحاظ تغذيه با شير مادر در دوران نوزادي مورد ارزيابي قرار گرفتند.
به گزارش سايت اينترنتي ماهي هلت نيوز ديلي، نتايج ارزيابي‌ها نشان داد نرخ ابتلا به افسردگي در افرادي كه از شير مادر تغذيه نكرده‌اند، به مراتب بيشتر بوده است. در اين ارزيابي ساير عوامل موثر در بروز افسردگي نظير سن، جنسيت و سطح سواد مادر نيز مورد توجه قرار گرفت.

ذرت براي تقويت سلامت بدن مفيد است


18-43.jpg
كارشناسان تغذيه در يك مطالعه جديد تاكيد كردند كه ذرت به دليل دارا بودن خواص تغذيه‌اي مفيد براي تقويت سلامت بدن و مبارزه با بيماري‌هاي قلبي و سرطان سودمند است.
به گزارش سرويس «سلامت» ايسنا،‌ اين كارشناسان در مطالعه جديدي كه به تازگي در دانشگاه كورنل انجام گرفته نشان دادند كه طبخ ذرت باعث آزاد شدن مواد مغذي و مفيد آن شامل كاروتنوئيدها (نسخه گياهي ويتامين A) مي‌شود كه اين مواد تاثير به سزايي در كاهش خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي و سرطان دارند.

برای استفاده همزمان داروهای گیاهی و شیمیایی با پزشک خود مشورت کنید


توصيه یک فارماکولوژیست؛

homeopathy-stockexhng2.JPGیک فارماکولوژیست گفت: افرادی که تحت درمان داروهای شیمیایی هستند به دلیل تداخل دارویی به هنگام استفاده از داروهای گیاهی با پزشک خود مشورت کنند.
دکتر زهرا طیرانی نجاران در گفت وگو با خبرنگار سلامت ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، گفت: آمارها نشان می دهد که 90 درصد مردم در درمان سرطان از گیاهان دارویی استفاده می‌کنند و گفته می شود 70 درصد داروهای شیمی درمانی کنونی یا ترکیب گیاهی هستند یا الهام گرفته از ساختار ترکیبات گیاهی هستند.

خطر ابتلاء به بیماری های قلبی با گرفتن رژیم های لاغری خودسرانه

 گرسنگی های طولانی مدت، موادی به نام کتون بادی ها را در بدن تولید کرده که در نهایت، با افزایش میزان کل کلسترول خون، سبب ابتلا به بیماری های قلبی عروقی می شود.
به گزارش وب دا، کارشناس ارشد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی یاسوج ضمن بیان این مطلب، ابتلا به دیابت نوع دو را یکی دیگر از عوارض منفی این پدیده دانست و افزود: تجمع کتون بادی ها، با حساس نمودن فولیکول های مو، سبب ریزش مو می شوند.
عزیزی هم چنین ایجاد سنگ های صفراوی، ضعف شدید روزانه و چین و چروک های بدن را در ردیف عوارض خطرناک این نابهنجاری متابولیستی برشمرد.

روغن هسته انگور بینایی و بیماری های قلبی را بهبود می بخشد

 افزایش سطح ایمنی بدن،‌ بهبود بینایی و بهبود بیماری‌های قلبی عروقی از خواص  و فواید روغن هسته انگور است.
به گزارش وب دا، مدیر گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد با بیان این که انگور با دارا بودن فیبر غذایی در بهبود بیماری یبوست و حركات دستگاه گوارش موثر است، افزود: مهمترین مواد مغزی تشكیل دهنده انگور كربوهیدرات ها یا قند است و هر یكصد گرم انگور، 16 گرم كربوهیدرات دارد كه بیشترین نوع قند موجود در این میوه از نوع گلوگز است كه قند خون بدن را نیز تامین می‌كند.
یوسف نقیایی گفت: حجم هر 15 عدد دانه انگور تقریبا معادل یك سوم لیوان است كه خود یك واحد غذایی محسوب می‌شود.

شیر سویا عوارض یائسگی را کاهش می دهد


 در صورتی که خانم ها پیش از سن یائسگی، به مصرف شیر سویا روی آورند، فیتواستروژن موجود در این ماده غذایی، مانند وجود استروژن در بدن عمل کرده و سبب کاهش عوارض یائسگی می شود.
به گزارش وب دا، کارشناس مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج ضمن بیان این مطلب گفت: در حجم بالای فیبر در سویا، با کمک به عمل دفع در بدن و  مقابله با یبوست، علاوه بر کاهش خطر ابتلا به سرطان روده، در پایین امدن میزان کلسترول خون نیز موثر است.
راضيه نجات زاده با تاکید بر مصرف شیر سویا برای افرادی که قادر به تحمل لاکتوز موجود در شیر گاو نیستند، اظهار کرد:

احتمال بروز سنگ کلیه را با نوشیدن آب فراوان کاهش دهید

 امكان نياز به دياليز و پيوند كليه در افراد مبتلا به سنگ كليه نسبت به بقيه بيشتر است .
به گزارش وب دا به نقل از مقاله اخير منتشر شده در نشريه پزشكي انگلستان، ‌محققان علوم پزشكي در دانشگاه آلبرتا
به تازگي با بررسي بيش از 3 ميليون افراد با سابقه داشتن سنگ­هاي كليوي در يك دوره­ي 11ساله در سالهاي
2007-  1997 دريافتند كه اين افراد تا 2 برابر بيشتر از ديگران در معرض ابتلاء  به مشكلات كليوي جدي تر مانند نياز به دياليز و پيوند كليه قرار مي گيرند.
براساس اين گزارش محققان با پي­گيري نتايج موجود هم چنين افزودند كه زنان با سنين كمتر از 50 سال كه سابقه بروز سنگ هاي كليوي را دارند تا چهار برابر بيشتر از بقيه افراد ممكن است به بيماري نارسايي كليه دچار شوند.

ننوشیدن کافی مایعات مهم ترین علت تشکیل سنگ کلیه


 متخصص جراحی کلیه عنوان کرد؛
 
تعریق زیاد با فعالیت فیزیکی در آب و هوای گرم و ننوشیدن مایعات کافی باعث تغلیظ ادرار و رسوب کریستال های موجود در ادرار و تشکیل سنگ می شود.
به گزارش وب دا، متخصص جراحی کلیه و مجاری ادرار و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی فسا ضمن بیان این مطلب گفت: به صورت طبیعی محصولات زاید فرایندهای شیمیایی بدن از طریق ادرار دفع می شوند.
دکتر سید محسن حسامی با بیان اینکه فرایندهای زاید در ادرار مانند کلسیم، اگزالات، اسید اوریک و فسفات در مواردی داخل کلیه رسوب کرده و تبدیل به سنگ می شوند، اظهارداشت: مکانیزم تشکیل سنگ مانند تشکیل مواد است (با اضافه کردن شکر داخل آب وقتی که کریستالهای (بلور) شکر به حد فوق اشباع برسند رسوب داده و نبات تشکیل می شود).

شير منبع ايده آل تأمين كلسيم براي زنان باردار و شيرده

 شير و فرآورده هاي لبني منبع ايده آل تأمين كلسيم و پروتئين براي زنان حامله و شيرده است.
به گزارش خبرنگار وب دا، جراح و متخصص زنان و زايمان با بيان اين كه مادران باردار با رعايت رژيم غذايي مناسب مي توانند دوران حاملگي را با سلامت طي كنند،‌ اظهار داشت: رژيم غذايي صحيح موجب سلامتي مادر باردار و رشد جسمي و ذهني جنين او مي شود.
دكتر فرناز اهدايي وند افزود: ‌يك رژيم غذايي بايد حاوي مواد انرژي را، ‌پروتئين ها،‌ ويتامين ها و مواد معدني باشد تا بتواند نياز هاي مادر و جنين را تأمين كند.