۹ چیزی که باید در مورد نمک بدانید



۹ چیزی که باید در مورد نمک بدانید
این روزها نمک در همه غذاهای ما دیده می شود. غذاهای آماده، فست فود ها و تنقلاتی که مصرف می کنیم، همه حاوی مقادیر زیادی نمک در خود هستند؛ و نمک، یکی از منابع اصلی سدیم. تخمین زده می شود که هر فرد، روزانه نزدیک به ۳۵۰۰ میلی گرم سدیم مصرف می کند. البته گفته می شود اگر شما در معرض بیماری های قبلی و فشار خون هستید، بهتر است این میزان را به ۱۵۰۰ تا ۲۳۰۰ میلی گرم در روز کاهش دهید. اما برای این کار، قدم نخست، افزایش آگاهی ها و فراموش کردن برخی تصورات غلط در خصوص نمک است.
پس برای دانستن بیشتر در خصوص نمک و سلامتی خود، این مطلب را از دست ندهید.
● بدن به نمک کمتری نسبت به آنچه تصور می کنید نیازمند است
هر چند که مصرف نمک کافی برای دریافت سدیم در بدن، ساده به نظر می رسد، اما این یعنی چه میزان نمک؟ دکتر آلیسون مَسی، متخصص تغذیه در مرکز پزشکی ‘مرسی’ در بالتیمور می گوید: یک قاشق چایخوری نمک حاوص ۲۳۰۰ میلی گرم سدیم است.

۵ نوشیدنی مفید برای کوچک کردن شکم


بهترین نوشیدنیها برای از بین بردن چربی های زائد و صاف کردن شکم
۵ نوشیدنی مفید برای کوچک کردن شکمنوشیدن لیموناد و یا همان شربت آبلیوی خنک در گرمای شدید تابستان ممکن است خیلی برای شما مفید و حیاتی باشد اما به آب کردن چربی های اضافه دور کمر شما هیچ کمکی نمی کند زیرا ۲ اونس لیموناد حدود ۲۵۰ کالری و ۶۰ گرم شکر دارد اما خوشبختانه نوشیدنیهای بسیاری وجود دارد که می توانید بدون احساس گناه در فصل تابستان میل کنید و حتی برخی از این نوشیدنی ها ممکن است به کاهش وزن شما هم کمک کنند. در اینجا ۵ نوشیدنی مفید که تشنگی شما را برطرف می کنند ولی وزنتان را افزایش نمی دهند را به شما معرفی می کنیم.

200 پروتئین در ابتلا به بیماری کبد نقش دارند



محققان آمریکایی کشف کردند

خبرگزاری فارس: محققان آمریکایی کشف کردند که حدود 200 پروتئین در بروز بیماریهای کبدی نقش ایفا می‌کنند.
خبرگزاری فارس: 200 پروتئین در ابتلا به بیماری کبد نقش دارند

به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس به نقل از خبرگزاری خاورمیانه؛ یک تیم از محققان آمریکایی کشف کردند که حدود 200 پروتئین در افزایش خطر ابتلا به بیماریهای کبدی و هپاتیت دخیل هستند.

شیردهی جلوی پوکی استخوان مادر را می‌گیرد



خبرگزاری فارس: رئیس کمیته ترویج تغذیه با شیر مادر گفت: برخی این باور غلط را دارند که مادر هنگام شیردهی به دلیل از دست دادن کلسیم بدن دچار پوکی استخوان می‌شود در حالی که شیردهی جلوی پوکی استخوان (استئوپروز) را می‌گیرد.
خبرگزاری فارس: شیردهی جلوی پوکی استخوان مادر را می‌گیرد

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان فارس، علیرضا مرندی پیش از ظهر امروز در مراسم روز جهانی ترویج تغذیه با شیر مادر که در آمفی تئاتر ستاد مرکزی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد اظهار داشت: مطالعات جدید نشان می‌دهد که تغذیه با شیر مادر در بقا و سلامت جامعه نقش زیادی دارد چرا که شیر مادر بهترین غذا برای نوزاد و شیرخوار است. شیر مادر ماده‌ای زنده است و مقایسه آن با شیر خشک مثل قیاس سیاهی با سفیدی است.

تغذيه در بارداري


جام جم آنلاين: در سال‌هاي اخير به علت اهميتي كه تغذيه در بارداري براي جامعه پيدا كرده است، اغلب با زنان باردار چاقي روبه‌رو هستيم كه در طول بارداري وزنشان بيش از حد زياد شده و با مشكلات متعددي در بارداري مثل فشار خون، زايمان زودرس و نوزاداني با اضافه وزن روبه‌رو هستند.
در يك خانم با وزن طبيعي، بين 12 تا 16 كيلو افزايش وزن در بارداري مورد قبول است كه اين ميزان وزن با اضافه كردن 100 تا 300 كيلوكالري در روز به رژيم روزمره به دست مي‌آيد و اين به معني اضافه شدن مثلا يك بستني در روز به رژيم غذايي مادر باردار است.
پس نيازي نيست يك زن باردار با كالري فراوان تغذيه شود، بلكه مي‌تواند آنچه را دوست دارد به ميزاني كه ميل دارد بخورد.
مهم اين است كه رژيم غذايي حاوي املاح و مواد معدني، پروتئين كافي و كالري لازم براي مادر و جنين باشد و مادر از تمامي گروه‌هاي غذايي بخصوص گوشت، لبنيات، تخم‌مرغ و ماهي كه حاوي پروتئين‌هاي لازم بدن مادر و جنين است، همين‌طور سبزيجات و ميوه‌هاي تازه كه ويتامين‌ها و مواد معدني لازم را دارد، استفاده كند.

همه ميوه‌ها براي ميان‌وعده مناسب نيستند


درست است كه همه ميوه‌ها سالم و مقوي هستند اما اگر قصد داريد وزنتان را كاهش دهيد، در اين شرايط مصرف همه انواع ميوه‌ها به عنوان ميان‌وعده، توصيه نمي‌شود چون مي‌تواند تاثير عكس داشته باشد.
333-1.JPGبه گزارش سرويس «سلامت» ايسنا، كارشناسان تغذيه مي‌گويند: برخي از ميوه‌ها از آنجا كه حاوي قند بالا هستند مي‌توانند براي رژيم‌هاي غذايي كاهش وزن، مضر باشند و رژيم‌هاي لاغري را بي‌نتيجه بگذارند. بنابراين در اين مقاله فهرستي از ميوه‌هايي كه نبايد به طور دائمي به عنوان ميان وعده مورد استفاده قرار بگيرند، ارائه شده كه عبارتند از:
- انواع طالبي، خربزه و هندوانه كه ذخيره قندي بالايي دارند و بايد كمتر استفاده شوند.

تشخیص رسیده بودن هندوانه، طالبی و خربزه


3-445.jpgاگر در گرمای تابستان و حین عرق‌ریزی و عطش به خوردنی‌ای دلچسب فکر کرده باشید، احتمالا مواقعی را به یاد خواهید آورد که هوس خوردن هندوانه، طالبی، یا خربزه‌ای شیرین و خنک گوشه‌ای از ذهنتان پرکشیده است، البته در ماه رمضان هم زینت بخشیدن هر سفره افطاری با این سه میوه خوشمزه فصل تابستان، خالی از لطف نیست.
به گزارش ايسنا، «جهان‌نيوز» ضمن اشاره به مطلب فوق آورده است:

مصرف ادويه كاري براي پيشگيري از ديابت مفيد است


105 (29).jpg
گروهي از پزشكان تايلندي در يك آزمايش جديد دريافته‌اند ادويه كاري حاوي ماده‌اي است كه مصرف آن در پيشگيري از ديابت در افراد مستعد ابتلا به اين بيماري،‌ موثر است.
به گزارش سرويس «سلامت» ايسنا، پزشكان مي‌توانند از اين ماده موجود در «كاري» براي توليد مكمل‌هاي پيشگيري كننده از ديابت، استفاده كنند. اين ماده كروكومين نام دارد.
به گزارش خبرگزاري رويترز، پزشكان تايلندي كه نتايج آزمايشات خود را در مجله «مراقبت از ديابت» به چاپ رسانده‌اند، دريافتند مصرف روزانه دوز مشخصي از كركومين به مدت 9 ماه متوالي در پيشگيري از بروز ديابت نوع دوم در افراد مبتلا به عارضه پيش ديابت، تاثير قابل ملاحظه‌اي دارد.

سيگار احتمال عود هپاتيت پس از پيوند كبد را تشديد مي‌كند


در يك مطالعه جديد معلوم شد امكان عود كرد عفونت هپاتيت پس از جراحي پيوند كبد در افرادي كه سابقه سيگار كشيدن دارند، بيشتر است.
3-535.jpgبه گزارش سرويس سلامت ايسنا، برخي از مبتلايان به هپاتيت حاد و پيشرفته در نهايت تحت عمل جراحي پيوند كبد قرار مي‌گيرند اما در پاره‌اي موارد ممكن است حتي پس از عمل پيوند، عفونت هپاتيت دوباره عود كند.
پزشكان در يك مطالعه جديد دريافته‌اند سيگار كشيدن در گذشته و حال، از عوامل موثر در افزايش احتمال برگشت پذيري عفونت هپاتيت است.
به گزارش سايت اينترنتي هلت دي نيوز، دكتر ماماتا بهات از متخصصان علوم پزشكي دانشگاه مك گيل در مونترال كانادا و دستياران وي كه اين آزمايش را انجام داده‌اند معتقدند كه احتمالا تركيبات دخاني موجود در سيگار در كاهش واكنش‌هاي ايمني و در نتيجه تضعيف سيستم ايمني بدن نقش دارند.

وانيل، ضد پيري و موثر در طراوت و شادابي پوست


پوسته وانيل داراي دانه‌هاي ريز معطري است که در شيريني پزي و ساخت لوازم آرايشي کاربرد دارد. اين دانه‌ها داراي مولکول‌هايي هستند که در جوان ماندن و شادابي و طراوت پوست موثر است.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) منطقه خراسان، در گذشته از وانيل تازه براي مراقبت‌هاي پوستي در مقابل نور خورشيد استفاده مي‌کردند. تحقيقات نشان مي‌دهد که دانه‌هاي وانيل داراي مولکول‌هايي هستند که براي پوست خاصيت التيام بخشي و ترميمي دارند.
براساس آزمايشات، مولکول‌هاي وانيل عملکرد پوست را تحريک مي‌کند و باعث تسريع در رشد پوست مي‌شود.
متخصصان اظهار کردند: مولکول‌هاي وانيل در انسجام پوست، فرآيند جذب آب، طراوت، تازگي و استحکام پوست موثر هستند.
به گفته متخصصان، وانيل در تمام دنيا در درمان‌هاي پيري پوست کاربرد دارد. از ترکيب وانيل با روغن کنجد يا آفتابگردان خميري بدست مي‌آيد که از خشکي پوست جلوگيري کرده و باعث نرمي و لطافت آن مي‌شود.

رژیم غذایی مدیترانه‌ای با بيماري‌هاي قلبي مبارزه مي‌كند


52-66.jpg
بر اساس نتایج پژوهشی جدید، محققان دانشگاه لاتروپ استرالیا بر فواید رژیم غذایی و شیوه زندگی مدیترانه‌ای در افزایش سلامت عمومی تاکید كرده‌اند.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، به نقل از پایگاه خبری دانشگاه لاتروپ استرالیا، محققان این مرکز علمی دریافته‌اند که میزان مرگ ومیر ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی در جزیره مدیترانه‌ای در پایین‌ترین حد ممکن قرار دارد.

جویدن آدامس به حافظه آسیب می زند


برخلاف مطالعات قبلی/
محققان اعلام کردند که برخلاف مطالعات قبلی،‌ جویدن آدامس به حافظه کوتاه مدت انسان لطمه می زند.
به گزارش خبرگزاری مهر، پژوهشگران دانشگاه کاردیف انگلستان می گویند افرادی که به جویدن آدامس عادت دارند زمان بیشتری را باید صرف یادآوری حروف و اعداد کنند.
این دانش پژوهان معتقدند جویدن آدامس توانایی مغز را برای به خاطر سپاری فهرست های متوالی و دنباله دار کاهش می دهد.
 
به گفته محققان انجام یک سری کارهای مداوم مانند جویدن آدامس می تواند در حافظه کوتاه مدت افراد اختلال ایجاد کند.
 
این مطالعه تصور پیشین محققان مبنی بر اینکه جویدن آدامس های طعم دار عملکرد مغز را بهبود می بخشد را به چالش کشیده است.
 
این مطالعه سندی دیگر مبنی بر اینکه سرعت عملکرد انسان در انجام چند کار همزمان کاهش می یابد را ارایه می کند.
 
برخی مطالعات پیشین حاکی از آن بود که آدامس با افزایش جریان خون در مغز تمرکز را بهبود می بخشد اما تحقیقات اخیر نشان می دهد که فعالیت دهانی مانند جویدن آدامس می تواند در فرایندی که به طور معمول برای یادآوری محتوای کلامی استفاده می شود، اختلال وارد کند.
 
نتایج این تحقیقات در نشریه روانشناسی تجربی منتشر شده است.

باورهای غلط در رژیم غذایی


نحوه غذا خوردن هر فرد به عوامل مختلفی- فیزیکی، زیستی، رفتاری و اجتماعی- بستگی دارد مثلا فرد در مهمانی‌ها بنا به توصیه دیگران غذای زیادی بخورد یا خانم‌ها سعی می‌کنند برای شرکت در مراسم به‌خصوصی ظرف مدت 10-14 روز 7-8 کیلو وزن کم کنند. اگر کاهش وزن سرعت زیادی داشته باشد فرد با خطر جدی روبه‌رو است زیرا در بیشتر موارد افزیش وزن با کاهش فعالیت بدنی همراه است ؛

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برترین ها ؛ در این صورت شرایط متابولیک بدن نامتعادل می‌شود و اگر چربی خون فرد بالا باشد یا به کبد چرب و دیگر مشکلات مبتلا باشد این اختلال متابولیک در کنار مشکلات قبلی خطرات جدی برای او ایجاد می‌کند. حال اگر  چنین فردی بخواهد وزنش را به سرعت کم کند آزاد شدن ناگهانی چربی‌ها در بدن او می‌تواند سبب مشکلات متابولیکی، قلبی، کبدی، کلیوی یا حتی مرگ شود.

تا می‌توانید هندوانه بخورید


هندوانه خواص بسیاری دارد از آن جمله ضد استفراغ و ضد تهوع است.
به گزارش گروه علمی، پزشکی باشگاه خبرنگارانبه نقل از بیترین؛ مخصوصا برای افرادی که در تابستان دچار گرمازدگی می‌شوند، نوشیدن آب هندوانه با کمی گلاب می‌تواند مفید باشد.

این میوه ضدعفونی‌کننده ی بدن و در واقع پاک‌کننده روده‌ها است.

برای محافظت از قلب خود گشنیز را جدی بگیرید



تهران – محققان تغذیه اعلام كردند كه گیاه گشنیز یكی از مهمترین مواد خوراكی برای حفظ سلامت قلب است

1391/05/10 - 09:35
به گزارش ایرنا و به نقل از 'نوتریشن' این گیاه معطر و خوش طعم نقش عمده‌ای در حفظ سلامت قلب و پیشگیری از بیماری‌های قلبی دارد.
تخم گشنیز موجب ریلكس‌شدن ماهیچه‌های موجود در مسیر عبور اكسیژن شده و یك داروی بسیار قوی در درمان آسم، برونشیت و نفخ است.
مصرف منظم این ماده غذایی به مهار عناصر پروتئینی فیبر ماهیچه منجر می‌شود و در نتیجه از حمله قلبی جلوگیری می‌كند.
عصاره تخم گشنیز منبع غنی پلی فنول است كه عملكردی شبیه آنتی اكسیدان دارد و موجب مهار رادیكال‌های آزاد می‌شود.
مصرف تخم گشنیز و گیاه گشنیز به تقویت عضلات قلب كمك می‌كند.
می توان این ماده غذایی را به صورت تازه به عنوان چاشنی سالاد یا به عنوان ادویه در طبخ غذاهای مختلف استفاده كرد.

سر درد شدید پیامد افطار با آب یخ


در هنگام سحر از خوردن غذاهای پرچرب و سرخ کردنی پر ادویه، شوری‌ها و ترشیجات جدا خوداری شود؛ زیرا باعث عطش و تشنگی شدید در طول روز خواهد شد.

نوشیدن قهوه و چای پر رنگ در سحر ممنوع!

خوردن ۸ تا ۱۰ لیوان مایعات از افطار تا سحر

فرزانه صادقی فر

متخصص تغذیه و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: «روزه داران از آب یخ و نوشیدنی‌های خیلی سرد در هیچ شرایطی برای باز کردن افطار خود استفاده نکنند؛ زیرا موجب فشار شدید به دستگاه گوارش شده و سر دردهای شدید را در پی خواهد داشت؛ چرا که حرارت بدن و دمای آب یکسان نیست و مقدار زیادی از آب به صورت عرق دفع شده و این عدم تعادل بین درجه حرارت بدن با آب یخ موجب بروز این عارضه می‌شود.»

دکتر مهناز مردانی متخصص تغذیه و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان در گفتگو با خبرنگار سینانیوز در این استان گفت: «تمامی روزداران اعم از روزه داران اولی، ورزشکاران، زنان و مردان حتما وعده سحری را به طور کامل بخورند؛ زیرا در این فصل گرم سال که بدن ۱۶ تا ۱۷ ساعت آب و غذا دریافت نمی‌کند باعث افت شدید قند خون خواهد شد.» 

تجویز ۹۹درصد شیر کمکی به نوزادان نادرست بوده است


دبیر انجمن علمی ترویج تغذیه با شیر مادر هشدار داد:


دکتر کلانتری با بیان اینکه برخی پزشکان بدون بررسی، بی‌خاصیتی شیر مادر را دلیلی بر تجویز شیر کمکی می‌دانند گفت: «۹۹ درصد تجویز شیر کمکی نادرست و نابه جا بوده است.»

دکتر ناصر کلانتری، دبیر انجمن علمی ترویج تغذیه با شیر مادر و متخصص کودکان در گفتگو با خبرنگار سینانیوز در خصوص موانع استفاده از شیر مادر بیان کرد: «به دلیل بالا رفتن سزارین در کشور نوزاد در ساعت اول پس ازبه دنیا آمدن به دلیل بیهوشی طولانی مادر و درد بعد از زایمان شیر نمی‌خورد که همین موضوع موجب آغاز انحراف تغذیه با شیر خشک می‌شود. از طرفی پزشکان نیز مادر را از خطرات عمل سزارین و عوارضی که در طولانی مدت با فرد همراه است آگاه نمی‌کنند که این کار موجب رواج روش زایمان غیر طبیعی می‌شود.» 

خانم های باردار داراي اضافه وزن مصرف مواد نشاسته اي را کاهش دهند

 كارشناس دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي به زنان باردار توصيه كرد كه مصرف مواد نشاسته اي را كاهش دهند.
مرضيه بخشنده در گفت وگو با خبرنگار وب دا،‌ با اشاره به اين كه يكي از راه هاي كاهش مواد نشاسته اي، محدود کردن مصرف نان، برنج و ماکارونی است، اظهار داشت: هر سهم شامل30 گرم نان یا يك كف دست بدون انگشتان از نان بربري، سنگك و تافتون و براي نان لواش 4 كف دست يا سه چهارم ليوان غلات صبحانه، یا نصف ليوان برنج يا ماكاروني پخته است.

مصرف کم مایعات از علل اصلی ضعف و کاهش فشار خون در ایام روزه داری

 مصرف کم مایعات و کاهش مصرف نمک از علل اصلی ضعف و افت فشار خون است.
به گزارش وب دا، کارشناس مسئول بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزایش تعریق، ضعف، خستگی، کم شدن انرژی، سرگیجه بخصوص هنگام برخاستن، ظاهر رنگ پریده و احساس افتادن که این علائم بیشتر هنگام بعد از ظهر اتفاق می افتند را از علائم افت فشار خون عنوان کرد و گفت: برای رفع این مشکل روزه داران مصرف فراوان مایعات و آب میوه های طبیعی و نمک در حد تعادل را در رژیم غذایی خود قرار دهند.
دکتر زهرا اباصلتی ابتلا به سردرد را از دیگر مشکلات در برخی از روزه داران عنوان کرد و اظهار داشت: این مشکل به علت عدم مصرف کافئین، ‌انجام کار زیاد در طول روز، کم خوابی، گرسنگی که معمولاً در طول روز بیشتر شده و در انتهای روز بدتر می شود، ایجاد می شود.