استرس و رژیم غذایی نامناسب اصلی ترین علت ابتلا به دیابت در ایران است

رییس انجمن حمایت از بیماران دیابتی کشور گفت: استرس و تنش های زندگی شهری و رژیم غذایی نامناسب پس از عامل وراثت به عنوان اصلی ترین علت ابتلاء به بیماری دیابت در کشور ما به شمار می رود.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا،‌ ˈشکور امیدیˈ امروز در نشست خبری کنگره بین المللی روز جهانی دیابت اظهار داشت: 10 درصد از مردم کشور ما به بیماری دیابت مبتلا هستند که به طور متوسط حدود 7 میلیون از جمعیت ایران را تشکیل می دهند.

وی با بیان اینکه این آمار رسمی است و تعداد زیادی نیز از بیماری خود خبر ندارند، افزود: 23 درصد از مردم یزد و 16 درصد از مردم قزوین به این بیماری مبتلا هستند که آماری نگران کننده است.

رییس انجمن حمایت از بیماران دیابتی در مورد کنگره بین المللی روز جهانی دیابت اظهار داشت: این کنگره 23 آبان ماه همزمان با روز جهانی دیابت در بیمارستان 502 ارتش برگزار می شود.

امیدی افزود: کنگره امسال با شعار ˈآموزش و پیشگیری از دیابتˈ و با هدف معرفی فعالیت های این انجمن در زمینه پیشگیری و درمان دیابت به جهان برگزار می شود.

كاهش بيماري هاي رواني و عصبي با مصرف اسيدهاي چرب امگا 3

 اسيدهای چرب امگا 3 موجود در روغن ماهی بخش عمده­ای از چربي­های سيستم عصبی و مغز را تشکيل داده و هيچ جايگزينی برای نقش آنها در مغز وجود ندارد.
به گزارش خبرنگار وب دا، دکتر سميرا عشقی نيا متخصص تغذيه اظهار داشت:‌ نوع ديگری از اسيدهای چرب در دانه­ها و مغزها مثل آفتابگردان و به مقدار قابل توجهی در مغز گردو وجود دارد که به هيچ عنوان مغز گردو و يا دانه­ها جايگزين و تأمين کننده نياز بدن به ماهی و غذاهای دريايی نخواهد بود. ماهی ساردين و قزل­آلا از منابع خوب اين اسيدهای چرب هستند.
وی در ادامه مطلب افزود: تحقيقات اهميت و نقش مهم اين مواد را در پيشگيری و بهبود بيماري­هايی مثل بيش­فعالی، افسردگی، افکار خودکشی يا ديگرکشی، اسکيزوفرنی، اوتيسم و اختلالات دوقطبی ثابت کرده است.
دكتر عشقي نيا تصريح كرد: همچنين ديده شده کودکانی که مادران آنها در دوران بارداری ميزان مصرف کمتری از اين چربي­ها داشته­اند از ضريب هوشی پائين­تر و موفقيت­های اجتماعی کمتری برخوردار بوده­اند.
عضو هيئت علمی دانشگاه علوم پزشکی گلستان خاطرنشان كرد:‌ کمبود اين مواد در کودکانی که دچار اختلال کاهش تمرکز یا بيش­فعالی، اختلالات رفتاری و يا چاقی مفرط هستند ديده شده است. مصرف اين چربي­ها در درمان افسردگی کودکان در برخی مطالعات مفيد گزارش شده است.
وي يادآور شد: بخش ديگری از چربي­های مغز را اسيدهای چرب امگا 6 تشکيل مي­دهد که به وفور در روغن­های گياهی يافت مي­شوند.

براي لاغر شدن ميان بر نزنيد!

 برای لاغر شدن نباید به دنبال راه میان بر بود زیرا میان بر ها تهدید کننده سلامتی هستند و منجر به ایجاد عوارض خطرناک برای بدن می شوند.
به گزارش خبرنگار وب دا، متخصص تغذیه دانشگاه علوم پزشکی کاشان با بیان اینکه چاقي در بين افراد جوامع امروزه با احتمال ابتلاء به بيماري هاي ديــابــت، بـيـمـاري‌هـاي قـلـبـي، سكته‌هاي قلبي و مغزي همراه است، افزود: افراد چاق و داراي اضافه وزن در پي راهكاري ساده، بدون فعالیت فيزيكي و تحمل سختی هستند كه بتوانند وزن خود را كنترل كنند.
دکتر محسن تقی زاده با اشاره به اینکه عده ای سودجو از چاقی افراد سودهای کلان می برند، تصریح کرد: رواج انواع و اقسام قرص ها، داروهای لاغری و وسایلی که بدون نیاز به رژیم و ورزش باعث کاهش وزن می شوند راههای میان بر لاغری محسوب می شود که پولهای کلانی را به جیب این شرکتهای به اصطلاح لاغری روانه کرده است.
وي اظهار داشت: تحقیقات پزشكی نشان می دهد این داروها عموماً بی اثر هستند و یا اثر آنها بسیار کم و كوتاه مدت است بطوری که پس از قطع دارو، وزن شخص نه تنها به حالت اولیه باز می گردد بلكه عوارض جانبي ناشي از مصرف آنها منجر به بروز بيماري هاي جديد در فرد و در بعضی موارد حتی منجر به مرگ مصرف کننده مي شوند.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کاشان یادآور شد: این راهها اثرات دائمی ندارند و با قطع مصرف آنها دوباره چاقی باز می گردد و این بار سرسخت تر از گذشته باقی می ماند.
به گفته وی، ایجاد جوش های پوستی،ریزش مو،عصبانیت، سرگیجه و سردرد، مشکلات قلبی، افزایش فشار خون، ناراحتی های هورمونی و اعتیاد از شایع ترین عوارض مصرف داروهای لاغری است.
وی تاکید کرد: بهتر است به عنوان گام اول، عادات غذایی غلط را تغییر داد و ورزش را مهمان خانه ها کرد.

بهبود تنگي شريان‌ها با مصرف گوجه‌فرنگي‌هاي مهندسي شده

 به كارگيري مهندسي ژنتيك در گوجه فرنگي توانست روند تشكيل پلاك در شريان گروهي از موش‌هاي آزمايشگاهي را كاهش دهد.
به گزارش وب‌دا، به نقل از نشريه ساينس ديلي، محققان براي اولين بار توانستند با استفاده از مهندسي ژنتيك در گياه گوجه فرنگي در آنها توليد پپتيد نمايند كه هنگام مصرف مي‌تواند نقش كلسترول خوب را در بدن تقليد كند.
براساس اين گزارش محققان با بهره‌گيري از مهندسي ژنتيك در گوجه فرنگي، پپتيدهاي كوچكي به نام 6F‌ را در آنها ايجاد كردند كه عملي مشابه عملكرد آپوليپوپروتئين A-1 و پروتئين موجود در كلسترول خوب يا HDL‌ دارد و با خوراندن آن به موش‌هايي كه فاقد توانايي لازم در خون خود براي حذف كلسترول بد يا LDL  هنگام مصرف غذاهاي پرچرب هستند، مشاهده كردند مصرف اين گوجه فرنگي‌ها در موش‌هاي مورد مطالعه باعث ايجاد التهابات كمتر و كاهش تشكيل پلاك در شريان‌ها مي‌شود.
نتايج حاصل از اين گزارش افزود: موش‌هايي كه تحت تجويز اين نوع گوجه فرنگي مهندسي شده قرار گرفتند ضمن بروز سطوح پايين‌تر التهاب در خون، در معرض افزايش سطوح كلسترول خوب، افزايش فعاليت آنزيم آنتي‌اكسيدان‌هاي مرتبط با كلسترول خوب و كاهنده وقوع بيماري‌هاي قلبي به نام آنزيم پاراكسوناز، كاهش اسيد ليزوفسفاتيديك كه تسريع كننده ساخت پلاك در سرخرگ مدل حيواني است و در نهايت با تجمع كمتر پلاك در ديواره شريان‌ها مواجه شدند.
نتايج ديگر اين مطالعه افزود: اين روش يك راه جديد و عملي براي ايجاد يك پپتيد است كه مانند پروتئين اصلي در كلسترول خوب HDL‌ عمل مي‌كند و ضمن بروز تأثيرات بيشتر با خوردن محصولي گياهي حاصل مي‌شود.

سالم ترین نان، نان سبوسدار است

 
نانی که از آرد کامل و سبوسدار تهیه می شود و با خمیر مایه و بدون جوش شیرین به عمل می آید و با حرارتی ملایم، یکنواخت و شعله غیر مستقیم پخته می شود، سالمترین نان است.
به گزارش وب دا، کارشناس تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان تصریح کرد: مصرف نان سبوسدار موجب کاهش انواع نارسایی های جسمی و روحی به ویژه نارسایی های روده ای، چاقی، بیماریهای قلبی و عروقی، دیابت و همچنین انواع سرطانها می شود.
صغری فاتحی افزود: بهتر است نانی را خریداری کنیم که از آرد سبوسدار تهیه شده و به این نکته توجه داشته باشیم که ارزش غذایی و کیفیت نان مهمتر از ظاهر آن است.
وی با بیان اینکه نان در حال حاضر اهمیت ویژه ای در سبد مصرفی خانواده ها دارد، عنوان کرد: میانگین مصرف روزانه نان در کشورمان 450 گرم و در استان کرمان 462 گرم است.
فاتحی بیان داشت: نان تامین کننده بخشی از انرژی، پروتئین، سبوس، ویتامین ها و املاح مورد نیاز روزانه بدن است البته مقدار سبوس، ویتامین ها و املاح موجود در آن بستگی با این دارد که نان سبوسدار باشد یا نباشد.
کارشناس تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان  با اظهار اینکه با وجود مزایای زیادی که سبوس گندم دارد متاسفانه در سالهای اخیر نانوائیها اقدام به استفاده از آرد سبوس گیری شده ( آرد سفید ) در تهیه نان کرده اند، تأکید کرد: هر چند این کار باعث بهبود رنگ نان و مشتری پسندی بیشتر آن می گردد اما در درازمدت اثرات جبران ناپذیری بر سلامت جامعه خواهد گذاشت.
فاتحی افزود: در نان سبوس دار به طور میانگین دو برابر ویتامین، مواد معدنی و سبوس نسبت به نان سفید وجود دارد.

تاثیر پودر کتان در کاهش عوارض دوران یائسگی

 پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی مشهد در تحقیقی تاثیر استفاده از پودر کتان را بر گر گرفتگی ناشی از دوران یائسگی مورد بررسی قرار دادند.
به گزارش وب دا، در بخشی از این تحقیق آمده است: گرگرفتگي و ازوموتور يكي از شايعترين مشكلات زنان حول و حوش يائسگي است و امروزه هورمون درماني، استاندارد طلايي درمان آن است؛ اما مطالعات نشان داده است استفاده از داروهای هورمونی حتی در مدت کوتاه موجب بروز عوارض و مخاطرات جدی برای فرد می شود. 
براساس این تحقیق آمده است:  اخیراً تمایل به استفاده از منابع گیاهی، جهت درمان گرگرفتگی افزایش یافته است. دانه كتان منبعي غني از ليگنان‌ها مي‌باشد و زنان تمايل زیادی به مصرف آن دارند و این مطالعه با هدف كلي تعيين اثر پودر دانه كتان بر گرگرفتگی وازوموتور زنان حول وحوش يائسگي انجام شد.
این تحقیق بر روی 62 زن حداقل 41 ساله با حداقل 5 مرتبه گرگرفتگی روزانه متوسط تا شدید و واجد شرايط مطالعه، در قالب دو گروه 31 نفری انجام شد و به مدت شش هفته روزانه 40 گرم پودر دانه کتان و دارو نما به این افراد خورانده شد.
برپایه این تحقیق، نتایج نشان داد که با مصرف پودر دانه كتان، شدت و مدت گرگرفتگيهاي روزانه، شدت تعريق هاي شبانه و نمره اختلال در خواب در مقايسه با دارونما كاهش بيشتري داشت (به ترتيب (009/0p=، 045/0p=، 005/0 p=و 028/0p=) ولي از نظر دفعات گرگرفتگي روزانه و تعريق‌هاي شبانه تفاوت آماري معني‌داری مشاهده نشد. با اين حال با مصرف پودر دانه كتان، ميانگين دفعات گرگرفتگي روزانه‌ افرادي كه در ابتداي مطالعه داراي 5 تا 7 مرتبه گرگرفتگي روزانه بودند و نیز دفعات تعريق شبانه آنان كمتر یا مساوي 2 مرتبه بود نسبت به دارونما،کاهش آماری معنی داري نشان داد (001/0p<).

مولتي ويتامين‌ها تأثيري در پيشگيري از بيماري‌هاي قلبي عروقي ندارند

مصرف مولتي‌ويتامين‌هاي روزانه درميان مردان، خطر وقوع عمده بيماري‌هاي قلبي عروقي را كاهش نمي‌دهد. 
به گزارش وب‌دا، به نقل از نشريه جاما، گروهي از محققان با انجام يك مطالعه تصادفي روي حدود 15000 پزشك مرد ميانسال در مطالعه بهداشت پزشكان  به مدت بيش از 10 سال دريافتند استفاده از مولتي‌ويتامين‌هاي روزانه، تأثيري در كاهش بروز وقايع عمده قلبي عروقي، حملات قلبي، سكته‌هاي مغزي و يا مرگ و مير ناشي از بيماري‌هاي قلبي عروقي ندارد.
نتايج حاصل از اين گزارش همچنين افزود هيچ اثر قابل توجهي از مصرف مولتي ويتامين‌هاي روزانه و كاهش ميزان نارسايي احتقاني قلب و آنژين صدري در گروه مورد مطالعه مشاهده نشده است و نيز هيچ منافع خاصي درخصوص ارتباط بين استفاده از اين مولتي ويتامين‌هاي روزانه و وقوع سكته‌هاي قلبي و مغزي در مرداني كه در شروع مطالعه مبتلا به بيماري‌هاي قلبي عروقي و يا غير مبتلا به اين بيماري‌ها بودند ديده نشده است.
براساس اين گزارش محققان افزودند با وجود عدم قطعيت در مورد منافع درازمدت سلامتي از مصرف ويتامين‌ها، بسياري از افراد مستعد ابتلا به بيماري‌هاي قلبي عروقي و يا افرادي كه سابقه ابتلا به سكته‌هاي قلبي عروقي و ديگر بيماري‌هايي از اين قبيل را دارند به اين اميد كه در آينده از وقوع انفاركتوس ميوكارد و سكته مغزي در خود جلوگيري كنند به طور منظم از ويتامين‌ها و ساير مكمل‌هاي غذايي استفاده مي‌كنند اما همچنان يك زندگي بي‌تحرك دارند، فست فود مي‌خورند، سيگار مي‌كشند و از مصرف داروهاي تجويز شده خودداري مي‌كنند كه اين شيوه صحيح نيست.
به گفته محققان، بيماري‌هاي قلبي عروقي تا حد زيادي قابل پيشگيري است و آن را مي‌توان با خوردن غذاهاي سالم، انجام ورزش منظم و اجتناب از فرآورده‌هاي تنباكويي به دست آورد و براي كساني كه در معرض ريسك بالاتري از وقوع اين بيماري‌ها قرار دارند و يا سابقه اين بيماري‌ها را دارند، مصرف داروهاي تجويز شده امن و مؤثر اثبات شده است.

نوشابه ها و آب ميوه ها جايگزين مناسبي براي دريافت مايعات روزانه نيست

 نوشابههاي گازدار، آبميوهها و شربتهاي صنعتي و تجاري جايگزين مناسبي براي دريافت مايعات روزانه نيست.
دكتر پريسا ترابي متخصص تغذيه در گفت وگو با خبرنگار وب دا، اظهار داشت: لازم است افراد روزانه 6 تا 8 ليوان آب ساده و سالم بنوشند و مصرف انواع نوشابههاي گازدار و آبميوههاي صنعتي را به دليل داشتن گاز، مواد رنگي، مواد نگهدارنده و شكر محدود كنند.
وي افزود: شير پاستوريزه به دليل داشتن درصد بالاي آب، كلسيم و پروتئین يك نوشيدني بسيار خوب محسوب مي شود همچنين نوشيدن انواع دوغ كم نمك يا ترجيحاً دوغ كفير، شربتهاي خانگي كمشيرين علاوه برداشتن ارزش غذايي و رفع تشنگي ميتواند مقداري از نياز روزانه بدن را به مايعات تامين كند.
دكتر ترابي تأكيد كرد: افراد بايد از نوشيدن چاي، قهوه يا هر نوع دم نوش گياهي بلافاصه قبل و يا بعد از غذا به دليل كاهش جذب آهن غذا خودداري كنند.
كارشناس دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت گفت: نوشابههاي گازدار، آبميوهها و شربتهاي صنعتي و تجاري جايگزين مناسبي براي دريافت مايعات روزانه نيست و اگر شاغل هستند همواره يك پارچ يا بطری آب روي ميز كار خود داشته باشند و به طور مرتب آب بنوشند.

سلامت روان افراد چاق پایین‌تر است


329-1.jpg
نتایج یک مطالعه جدید توسط پژوهشگران کشورمان نشان داد: افراد چاق معمولا سطوح پایین سلامتی جسمی و روانی، بخصوص سطوح پایین احساس خوب بودن جسمی و اجتماعی را تجربه می‌کنند.

به گزارش خبرنگار پژوهشی ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، چاقی یک مشکل شایع سلامتی عمومی است که به یکی از نگرانی‌های عمده سلامتی جهانی تبدیل شده است، مطالعات زیادی ارتباط بین چاقی را با احتمال خطر بیماری های متعدد چون دیابت و ... مطرح کرده اند.

افراد چاق اختلالاتی را در کیفیت زندگی خود نیز تجربه می‌کنند. لذا مطالعه‌ای به منظور مقایسه کیفیت زندگی زنان چاق و دارای وزن طبیعی توسط امیر ضیایی، دانشیار بیماری های غدد و متابولیک از دانشگاه علوم پزشکی قزوین و همکارانش در شهر قزوین انجام شد.

این مطالعه مورد– شاهدی در دانشگاه علوم پزشکی قزوین بر 115 زن چاق (30BMI≥) به عنوان گروه مورد و 114 زن با وزن طبیعی (20BMI<24) به عنوان گروه شاهد که به صورت تصادفی انتخاب شده بودند انجام شد. برای تعیین کیفیت زندگی از پرسش نامه کیفیت زندگی SF-36 و برای تعیین چاقی از BMI استفاده شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و فاصله اطمینان 95درصد تحلیل شد.

یافته‌ها حاکی از آن است که زنان چاق در مقایسه با زنان با وزن طبیعی در شش بعد از هشت بعد کیفیت زندگی (عملکرد جسمانی، محدودیت نقش کاری، درد جسمانی، سلامت عمومی، نشاط و عملکرد اجتماعی به طور معنی داری دچار اختلال کیفیت زندگی بودند.

نتایج این مطالعه نشان داد: افراد چاق معمولا سطوح پایین سلامتی جسمی و روانی، بخصوص سطوح پایین احساس خوب بودن جسمی و اجتماعی را تجربه می کنند.

شایان ذکر است این مطالعه در مجله علوم پزشکی مشهد منتشر شده است.

اسانس شوید خاصیت ضد باکتریایی دارد

470u.jpg
رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان گفت: شوید گیاهی خواب‎آور است.

مهندس قربانی در گفت‌وگو با خبرنگار پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه لرستان، افزود: شوید(شبت) با نام علمی Anethum graveolens متعلق به خانواده چتریان (Apiaceae) می‎باشد؛ این گیاه در دسته سبزیجات برگی طبقه‎بندی شده و از نظر فصل رشد یک سبزی فصل سرد محسوب می‎شود.

وی بیان کرد: شبت گیاهی یکساله است و نسبت به زمین‎های آبگیر حساس بوده و زمین‎های نیمه سنگین با هوموس کافی برای کشت آن مناسب هستند.

این مقام مسئول ادامه داد: منشأ این گیاه جنوب اروپا بوده و از نظر گلدهی گیاهی روزبلند است؛ از طرف دیگر این گیاه در دسته گیاهان دارویی نیز طبقه‎بندی می‎شود.

قربانی اظهار کرد: اسانس این گیاه که از بذر و پیکره رویشی استخراج می‌شود، خاصیت ضد باکتریایی دارد؛ طول دوره رشد با توجه به منطقه بین 70 تا 80 روز به طول می‎انجامد.

وی خاطرنشان کرد: چنانچه بذور کاملاً رسیده در شرایط مناسب نگهداری در مکان مناسبی قرار گیرند، به مدت 2 الی 3 سال از قوه نامیه مناسبی برخوردار خواهند بود.

این کارشناس گیاهان دارویی با اشاره به اینکه حرارت مناسب برای رویش بذر 8 الی 10 درجه سانتیگراد است، بیان کرد: از نظر تناوب کاشت، چنانچه شبت برای استفاده از اندام رویشی مورد استفاده قرار گیرد قبل و پس از آن می‎توان هر نوع گیاهی را کشت نمود.

وی با بیان اینکه کشت شبت و تکثیر آن از طریق بذر صورت می‎گیرد، اذعان کرد: از بیماری‎های عمده این گیاه می‎توان ویروس C.M.V، ویروس موزاییک یونجه، قارچ فوزاریوم، پزودوموناس و زنگ شبت را نام برد.

بهبود سبک غذایی نوجوانان دارای سندروم پیش از قاعدگی ضروری است

نتایج یک پژوهش نشان داد: میانگین مصرف ماهیانه لبنیات (شیر، ماست، پنیر) و میوه و سبزیجات در گروه بدون علائم سندروم پیش از قاعدگی(PMS) به‌طور معناداری بیشتر از گروه دارای علائم PMS بود.

به گزارش خبرنگار پژوهشی ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، سندروم پیش از قاعدگی(PMS) یکی از شایع‌ترین اختلالات در زنان است. عوامل مختلفی در ارتباط با PMS مطرح شده است. بر اساس مطالعات اخیر سبک غذایی به‌طور قابل توجهی بر نشانه‌های PMS تأثیر دارد. لذا مطالعه‌ای با هدف بررسی ارتباط سبک غذایی نوجوانان و PMS توسط زهرا حسن زاده، کارشناس ارشد روانشناسی در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و همکارانش انجام شد.

مطالعه توصیفی-تحلیلی حاضر روی ۱۴٩ نفر از دانش آموزان دبیرستانی زاهدان با دامنه سنی 14 تا 18 سال اجرا شد. شرکت‌کنندگان دو پرسشنامه سنجش علایم PMS و بسامد غذایی (FFQ) را تکمیل کردند. یافته‌ها با شاخص‌های توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین، انحراف استاندارد) و آزمون t تجزیه و تحلیل شد.

یافته‌ها حاکی از آن است که افراد مورد بررسی 83.1 درصد ملاک‌های ACOG برای PMS را داشتند. میانگین مصرف ماهیانه لبنیات (شیر، ماست، پنیر) و میوه و سبزیجات در گروه بدون علائم PMS به‌طور معناداری بیشتر از گروه دارای علائم PMS بود.

با توجه به نتایج این پژوهش، بهبود سبک غذایی نوجوانان مخصوصا نوجوانانی با نشانه‌های پیش از قاعدگی ضروری به نظر می‌رسد.

شایان ذکر است این پژوهش در مجله علوم پزشکی مشهد منتشر شده است.

ماست، منبع عالی کلسیم

کارشناس صنایع غذایی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یزد با بیان این‌که ماست یک منبع عالی کلسیم است، افزود: یک بسته 250 گرمی ماست حاوی یک سوم میزان کلسیم لازم روزانه است.
به گزارش خبرگزاری ایسنا "اکبر کمالی" اظهار کرد: ماست با برآوردن نیاز مصرف‌کننده به غذاهای سالم، غذایی سریع، ساده و مطبوع برای اغلب افراد است.
وی ادامه داد: برای یافتن سالم‌ترین ماست که چربی و قند کمی داشته باشد، باید برچسب تغذیه‌ای روی آن را چک کنید به عبارتی افراد باید به یاد داشته باشند که قند در این برچسب شامل قندهای افزوده شده و لاکتوز، قند طبیعی شیر است.
کمالی تصریح کرد: یک وعده ماست ساده حاوی هشت تا دوازده گرم قند لاکتوز بدون قندهای اضافی است. در صورتی که ماست‌ها حاوی میوه،‌ عصاره میوه، شربت ذرت پر فروکتوز، شربت نیشکر یا سایر شیرین‌کننده‌ها باشند، قند آنها را نیز باید نظر بگیرید.
وی اضافه کرد: ماست غنی از پروتئین، کلسیم و ویتامین‌های گروه B است و در بسیاری از موارد با ویتامین D نیز غنی می‌شود.
او با اشاره به اینکه ماست نسبت به میزان مشابه از شیر گاو اندکی بیشتر کلسیم دارد، ادامه داد: ماست همچنین منبعی غنی از پتاسیم، ریبوفلاووین، ویتامین B12 و فسفر است.
کمالی توصیه کرد: چند وعده خوردن ماست کم‌چربی یا بی‌چربی در روز می‌تواند کمبودی که اغلب کودکان و بزرگسالان در میزان لازم روزانه کلسیم، پتاسیم، و ویتامین D دارند را برطرف کند.
وی اضافه کرد: ماست تازه حاوی باکتری‌های مفیدی است که دل‌آشوبه را برطرف می‌کند و به حرکات معده نظم می‌دهند و ایمنی بدن را تقویت می‌کنند بنابراین به منظور تأمین مزیت‌های فوق از ماست‌هایی استفاده کنید که پس از فرآیند تخمیر گرما داده نشده‌ باشند، چرا که حرارت اغلب باکتری‌های مفید فعال را می‌کشد.
این کارشناس صنایع غذایی در پایان متذکر شد: افرادی که دچار عدم تحمل به لاکتوز هستند و نمی‌توانند شیر بخورند، ممکن است ماست‌های تازه که حاوی باکتری‌های فعال هستند را تحمل کنند، زیرا فرآیند تخمیر تا حدی به هضم لاکتوز کمک می‌کند و آن را برای این افراد قابل‌هضم‌تر می‌کند.

لزوم انتخاب یک الگوی تغذیه‌ای مناسب پس از چهل سالگی

متخصصان تغذیه و سلامت می‌گویند، زمانی که به سن 40 سالگی می‌رسیم روش مواجهه بدنمان با مواد غذایی مختلفی که می‌خوریم، تغییر می‌کند و همین امر موجب می‌شود که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و دیابت از این سن به بعد افزایش پیدا کند.
به نوشته روزنامه دیلی‌ میل، این متخصصان توصیه می‌کنند که افراد از سن 40 سالگی به بعد می‌توانند با انتخاب یک الگوی غذایی مناسب و سالم تا حد زیادی با این قبیل نگرانی‌ها و بیماری‌ها مبارزه کنند. برای مثال، مصرف جو در انواع غذاها توصیه می‌شود. گیاه جو حاوی نوعی فیبر محلول در آب موسوم به بتا-گلوکانز است که به کاهش سطح کلسترول بد (LDL) کمک می‌کند.
انواع توت‌ها نیز برای پیشگیری و مقابله با بیماریهای شایع دوران میانسالی نظیر آرتریت و نقرس مفید هستند. توت‌ها سرشار از نوعی آنتی اکسیدان موسوم به آنتوسیانین هستند که در پیشگیری از این قبیل بیماریها نقش چشمگیری دارند.
بادام نیز از خوردنی‌هایی است که برای افراد در این سن بسیار مفید است و خواص متعددی از جمله بهبود سطح قند خون و کاهش کلسترول دارد.
هم چنین مصرف سویا، اسیدهای چرب امگا -3، گوجه فرنگی و گوشت مرغ که منبع غنی پروتئین است البته به میزان متعادل برای این گروه سنی توصیه می‌شود.

از مضرات نوشیدنی های ورزشی و انرژی زا چه می دانید؟

نوشیدنی ورزشی
این روزها مصرف نوشیدنی های ورزشی و انرژی زا در بین جوانان و نوجوانان بسیار رایج شده است.
 
اغلب افراد تصور می کنند که این نوشیدنی ها ترکیبات سالم تری بوده، توانایی جسمی را افزایش داده و به تناسب اندام کمک می کنند.

متاسفانه نوشابه های ورزشی و انرژی زا برای سلامت دندان ها مضر هستند. اسیدیته بالا در این نوشیدنی ها موجب آسیب رساندن به مینای دندان ها می شود.

بر اساس مطالعه ای که در سال 2012 انجام شد، 30 تا 50 درصد بزرگسالان و 62 درصد نوجوانان در امریکا به طور مداوم از نوشیدنی های انرژی زا استفاده می کنند. در این تحقیق، اسیدیته، pH و میزان فلوراید در 9 نوشیدنی انرژی زا و 13 نوشیدنی ورزشی مورد بررسی قرار گرفت. 

نمونه مینای دندان به مدت 15 دقیقه در این نوشیدنی ها و سپس 2 ساعت در بزاق مصنوعی قرار گرفت. این عمل روزانه 4 بار و به مدت 5 روز تکرار شد. پس از 5 روز، صدمات مینای دندانی مشاهده شد و مشخص گردید نوشابه های انرژی زا 2 برابر نوشیدنی های ورزشی موجب آسیب دندان ها می شوند.

تحلیل و فرسایش ایجاد شده در مینای دندان توسط این نوشیدنی ها، قابل بازگشت و بهبود نیست و موجب آسیب پذیری دندان ها در برابر پوسیدگی و افزایش حساسیت آنها به سرما می شود.

13 عامل بی‌اشتهایی در کودکان

 علل اصلی بی‌اشتهایی شامل مواردی می‌باشد که قسمت اعظم آن‌ها به آسانی قابل رفع و رجوع و اصلاح است.

قدری خونسرد باشید، رفتار و گفتار خود را کنترل نمایید تا کودک متوجه نشود که چقدر غذا خوردن او اهمیت دارد. ولی قبل از پرداختن به دلایل عمده‌ی بی‌اشتهایی کودکان به این موضوع تاکید می‌گردد که رشد سریع نوزادان در سال دوم و سوم نسبت به سال اول زندگی که وزن تولدشان به سه برابر افزایش می‌یابد (یعنی حدوداً 9 تا 11 کیلوگرم) و همچنین افزایش قدی بین 25 تا 30 سانتیمتر نسبت به قد زمان تولد خود دارند، بسیار کاهش می‌یابد و این تفاوت سرعت وزن‌گیری و افزایش قد طبعاً در میزان نیاز آن‌ها به مقدار انرژی و مواد مغذی و حجم غذای خورده شده‌ی آن‌ها نیز تأثیر گذاشته و کم‌غذایی آن‌ها را موجب می‌گردد که نباید با بی‌اشتهایی و یا کم‌اشتهایی اشتباه گرفته شود؛اگر شما عزیزان به ریشه‌یابی علل به وجود آورنده‌ی بی‌اشتهایی پی برده و این عوامل را از پیش پای خود بردارید خواهید دید که چه ساده، روند رشد و بالندگی بچه در چهارچوب ظرفیت‌های ژنتیکی بهتر از سابق خواهد شد و علاقه او به غذاهای مختلف نمود خواهد یافت.


1- در پایان ششمین ماه زندگی نوزادان یعنی نیمه‌ی دوم سال اول زندگی، باید به صورت سیستماتیک و برنامه‌ریزی شده تغییراتی در نوع و قوام غذای روزانه‌ی کودکان به عمل آورده شود یعنی نه تنها به طور تدریجی به تنوع بخشیدن به مواد غذایی دریافتی کودک اقدام شود بلکه قوام آن‌ها نیز از حالت مایعات صرف به سوی غذاهای سفت‌تر تغییر یابد. در آغاز با دادن فرنی رقیق یا حریره‌ی بادام به صورت تدریجی اولین قدم در تغییر یکنواختی و قوام غذاها برداشته می‌شود. حال اگر در سال دوم زندگی نیز به جای تغذیه‌ی بچه با غذاهای مناسب این سن و سال فقط حریره بادام و فرنی و سوپ داده شود به طور حتم مورد استقبال و علاقه‌ی کودک قرار نخواهد گرفت.

زردچوبه واین همه خاصیت.


زردچوبه علاوه بر این که طعم خوبی به غذا می‌دهد و آن را خوش‌رنگ می‌کند خواص درمانی زیادی هم دارد.تا حالا با دقت به نیمرویی که زردچوبه روی آن پاشیده شده است نگاه کرده‌اید؟ این بار دقت کنید. مانند یک تابلوی نقاشی است.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ این زیبایی و طعم مدیون ادویه‌ای است که در هر آشپزخانه‌‌ای پیدا می‌شود. حتماً شما هم از این ادویه در بسیاری از خورش‌ها و غذاهایتان استفاده می‌کنید. زردچوبه علاوه بر این که طعم خوبی به غذا می‌دهد و آن را خوش‌رنگ می‌کند خواص درمانی هم دارد. برای آشنایی با خواص درمانی این ادویه‌ پرطرفدار با ما باشید.
بدرود سرطان
همین زردچوبه‌ خودمان دارای ترکیباتی است که خواص آنتی اکسیدانیِ بسیار قوی دارد. قدرت آنتی اکسیدانی زردچوبه نیز تمام قد در برابر سرطان می‌ایستد. محققان مطالعات زیادی روی زردچوبه انجام داده و می‌دهند. نتایج یکی از این پژوهش‌ها که روی موش‌های آزمایشگاهی مبتلا به سرطان روده انجام شد نشان می‌دهد تومورهای موش‌هایی که زردچوبه مصرف کرده‌اند به میزان 60 درصد کاهش یافته است. این یک نتیجه‌ فوق‌العاده است. بررسی‌هایی که روی انسان‌ها انجام شد نیز خوشبختانه نتایج امیدوارکننده‌ای داشته است. پس برای پیشگیری از سرطان و سلامت بدنتان به تمام غذاهایتان زردچوبه اضافه کنید.
سلامت کبد
اگر داروهای آنالژزیک (بی‌حسی) مصرف می‌کنید برای مراقبت از کبدتان حتماً زردچوبه را دریابید. البته حواستان باشد برای سالم بودن صرفاً نمی‌توان به یک ماده‌ غذایی یا یک داروی خاص اعتماد کرد. شما باید حواستان به همه‌ چیزهایی که می‌خورید و می‌نوشید باشد. داشتن کبدی سالم نیز مستلزم این است که غذاها و نوشیدنی‌های سالمی میل کنید. وگرنه زردچوبه یا هر ماده‌ غذایی دیگر به تنهایی نمی‌تواند معجزه کند.

افزایش یادگیری با اسفناج و ریحان


کارشناس تغذیه مرکز تحقیقات دیابت یزد گفت: سبزی‌هایی مانند اسفناج، ریحان، نعناع، کاهو، گل کلم، پیاز، چغندر، زنجبیل تازه، هویج، کرفس و شلغم اثر موثر و ویژه‌ای بر توان یادگیری و بالابردن روحیه افراد دارد. ناهید برخورداری با اشاره به اینکه مصرف مواد غذایی شیرین اگر همراه با مواد پروتئینی نیز باشد موجب هوشیاری بیشتر در فرد می‌شود، اظهار کرد: اگر مواد پروتئینی با مواد غذایی شیرین مصرف شوند مثل مصرف شیر همراه با خرما و عسل موجب افزایش هوشیاری و سر حالی بیشتر در فرد می‌شود. وی ادامه داد: مصرف یک تا دو لیوان شیر با یک تا دو عدد خرما در روز به شرطی که رژیم متعادلی داشته باشید نه تنها چاق کننده نیست بلکه مفید است.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ وی با بیان این که شیر کلسیم بدن را تامین می‌کند، گفت: خرما حاوی آهن، پتاسیم و منیزیم (برای عمل ماهیچه‌های ارادی لازم است)، گوگرد، مس، کلسیم و فسفر (برای ساخت عضله و بافت‌های عصبی لازم است.) یا به عنوان مثال مصرف ماکارونی با گوشت و پنیر رنده شده، ماهی با نان و برنج پخته باعث سرحالی و هوشیاری می‌شود.این کارشناس تغذیه خاطرنشان کرد: میل و گرایش به مصرف هرچه بیشتر کربوهیدرات‌های تصفیه شده مانند شکلات، شیرینی، بستنی، انواع نوشابه‌ها، شربت‌ها و غیره موجب خواب آلودگی و بی‌حالی و عدم تمرکز می‌شود. وی تصریح کرد: انجیر، انگور، پرتقال، زغال اخته، زردآلو، سیب، شاتوت، توت فرنگی و خرما در عملکرد مغز و اعصاب و سلامتی کل جسم و جان تاثیرگذار است. این کارشناس تغذیه متذکر شد: سبزی‌ها در سلامت بدن و عملکرد مغز و اعصاب تاثیر گذار هستند، ولی سبزی‌هایی مانند اسفناج، ریحان، نعناع، کاهو، گل کلم، پیاز، چغندر، زنجبیل تازه، هویج، کرفس و شلغم اثر موثر و ویژه‌ای بر توان یادگیری و بالابردن روحیه افراد دارند.


از نوشابه‌های انرژی‌زا تا سكته‌های قلبی

كافئین بالای موجود در این نوشابه‌های انرژی‌زا باعث حمله قلبی می‌شود. این نوشابه‌ها به خودی خود باعث مرگ نیست بلكه صرفاً یك عامل تشدیدكننده مرگ به حساب می‌آید. مسمومیت با كافئین زیاد عامل اصلی مرگ و میر این نوشیدنی انرژی‌زا معرفی شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران ؛ علاوه بر كافئین نوشابه‌های انرژی‌زا حاوی محرك‌های دیگر از جمله تورین هستند كه حاوی كافئین است. از آنجـــا كه نوشــابه‌های انرژی‌زا به عنوان مكمل‌های غذایی فروخته می‌شوند به این معنا نیست كه به عنوان موادغذایی به شمار بروند زیرا هر قوطی نوشابه‌ حاوی 71 گرم
كافئین است.

در حدود 70 درصد از نوجوانان در سنین 12 تا 17 سالگی این نوشابه را مصرف می‌كنند. پژوهشگران در بررسی تأثیرات نوشابه‌های انرژی‌زا در كودكان، نوجوانان و بزرگسالان دریافتند نوشابه‌‌های انرژی‌زا هیچ فایده درمانی ندارند و ممكن است كودكان را در معرض خطر ابتلا به عوارض نامطلوب قرار دهد. این اثرات سلامت شامل ریتم‌های قلبی نامنظم است كه در كودكان خطرات قلبی و همچنان موجب مرگ ناگهانی می‌شود.

چرا و چگونه ذائقه تغییر می کند ؟

 بچه که بودم همیشه از بو و مزه کره فرار می کردم حالا هم همینطورم و حتی نمی توانم ذره ای از آن را به دهان بگذارم. البته در بچگی گوجه فرنگی پخته و پیاز داغ را هم دوست نداشتم اما الان برخلاف کره عاشق خوردن آنها هستم...

به گزارش سلامت نیوز به نقل از البرز ؛ می گویند ذائقه آدم ها در طول زندگی تغییر می کند. چرا؟ چطور نظرمان در مورد بو و مزه یک ماده غذایی تغییر می کند؟ پذیرفتن یک بو یا مزه خاص اکتسابی است یا ذاتی؟ چرا برخی افراد در تمام مدت عمرشان از یک ماده غذایی متنفر می مانند و هرچه می کنند، نمی توانند آن را بپذیرند و بدنشان با آن سازگار نمی شود؟ سوال های بسیاری در این رابطه وجود دارد که سعی کردیم در گفت وگو با دکتر محمدرضا وفا، متخصص تغذیه و رژیم درمانی و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران، به آنها پاسخ دهیم.

▪ حقیقت دارد که ذائقه انسان ها در طول عمر تغییر می کند؟

بله، ذائقه و حس چشایی اکتسابی است و به تماس های محیطی ما با طعم، بو، مزه و شکل های مختلف مواد غذایی در طول زندگی بستگی دارد.

▪ اما بسیاری از ما در دوران کودکی بعضی مواد غذایی را دوست نداشتیم، اما حالا که بزرگ شده ایم به مرور به آنها علاقه پیدا کرده ایم. چطور این موضوع امکان دارد؟

نکات تغذیه ای برای همه به ویژه دیابتی ها


خواندن این مطلب  برای همه افراد به ویژه دیابتی ها بسیار مفید است...کارشناسان تغذیه می گویند: همه افراد، به ویژه بیماران مبتلا به دیابت باید از دریافت رژیم‌ های پرکالری، پرچربی و کربوهیدرات ها بپرهیزند و انواع  میوه و سبزی های تازه و آب فراوان در برنامه روزانه خود بگنجانند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از البرز ؛ به اعتقاد کارشناسان، بیماران دیابتی برای کنترل قند خون و رساندن آن به حد طبیعی، حفظ وزن ایده آل و پیشگیری از عوارض بیماری، باید از برنامه غذایی خاصی پیروی کنند.آنان تاکید دارند: ماهی بهترین غذا برای همه افراد، به ویژه افراد مبتلا به دیابت است و مصرف منظم آن (2 بار در هفته)، عوارض و مشکلات ناشی از این بیماری را کاهش می دهد.

همچنین متخصصان در خصوص مصرف مواد لبنی پرچرب، شیرینی‌ ها، آبمیوه‌ های صنعتی و نوشابه‌ های گازدار هشدار می دهند و می گویند: مصرف کربوهیدرات ها در بیماران دیابتی، باید بسیار محدود شود و به کمترین حد برسد. همچنین بهتر است از قندها و شیرینی‌ های طبیعی و رژیمی استفاده شود.متخصصان می افزایند: کم تحرکی، چاقی،‌ اضطراب، فشار خون بالا و رژیم و برنامه های غذایی نادرست، جزو عوامل خطرساز بیماری دیابت است.

آنان به همه افراد به ویژه دیابتی ها توصیه می کنند: ورزش منظم و روزانه، برنامه غذایی سرشار از فیبـر، مصرف انواع سبزی و میوه‌ های تازه، و پیروی از برنامه غذایی صحیح برای همه افراد، به ویژه دیابتی ها، بسیار مفید است.


هزار دلیل برای نوشیدن یک استكان چای داغ

شاید در حین نوشیدن چای هیچ وقت ذهنتان را درگیر چنین قضیه‌ای نکرده باشید اما واقعیت درباره چای در بسیاری نکته‌ها نهفته بسیاری درباره چای است که بعید نیست خیلی از آدم‌های چای خور هم از اصل ماجرا بی‌خبر باشند. آنچه که معمول است نوشیدن یک فنجان چای داغ برای رفع خستگی و کسالت مفید است یا یک پذیرایی معمول از مهمان‌های خودمانی برای این که عده‌ای دور هم جمع شده و می‌خواهند گپ دوستانه‌ای بزنند و در این میان یک فنجان چای داغ هم جمع را گرم و گیراتر می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از البرز ؛ بهتر است نگاهتان را به این نوشیدنی ساده اما پرفایده از یک دید سطحی به نگاهی عمیق‌تر تغییر دهید. چون موضوع درباره چای و فوایدش جدی‌تر از آن چیزی که شما تا به امروز فکر می‌کردید. چای می‌تواند با چاقی احتمالی‌تان مبارزه کند. این نوشیدنی محبوب می‌تواند سپرهای شما برابر بیماری‌های خطرناکی مثل سرطان باشد. بهتر است بدانید تحقیقات نشان داده که نوشیدن سه فنجان چای در روز و چه بسا بیشتر می‌تواند مفیدتر از آب خوردن در مقدار مشابهی با چای باشد. آنتی اکسیدان نهفته در چای توانایی بالا بردن میزان سلامتی بدن را بالا می‌برد و این درست همان ویژگی است که در نوشیدن مداوم آب نیز وجود دارد. با همه این اوصاف بهتر است هرگز نوش جان کردن یک فنجان چای داغ را از خود دریغ نکنید.

چای مانع خرابی دندان‌ها می‌شود. چه باور کنید و چه نکنید نوشیدن منظم چایی دندان‌های شما را مقاوم می‌کند و به این ترتیب از خطر پوسیدگی آنها می‌كاهد. چایی منبع اصلی فلورید است؛ چیزی که سبب تقویت مینای دندان می‌شود. آنتی اکسیدان موجود در چای نیز این توانایی را دارد که در برابر باکتری‌هایی که بیماری‌های لثه و دندان را موجب می‌شوند مقاومت کند. پس اگر مردد بودید بهتر است این تردید را کنار بگذارید و حداقل روزی یک فنجان چای بنوشید.

چرا براي کاهش وزن اراده ندارم؟!

اين بزرگترين دليلي است كه چاق ها براي توجيه اندام نا مناسب خود از آن استفاده مي كنند .
به گزارش خبرنگار کلينيک باشگاه خبرنگاران؛ کارشناسان بهداشت عمومی توصیه می‌کنند که محدود کردن الگوی غذایی و حتی ورزش کردن در چند سال اخیر زندگی، فاکتورهای کافی برای کاهش وزن نیستند بلکه تلاش برای لاغر شدن باید روندی مداوم باشد که تمام عادات روزانه زندگی را شامل شود.

عوامل اصلي که مانع از عملکرد و تاثیر مناسب برنامه‌های کاهش وزن می‌شوند:

 نداشتن اراده: تمام این تلاش‌ها به اراده شما برای تداوم انجام برنامه‌های کاهش وزن بستگی دارد. اگر به اندازه کافی برای این کار انگیزه ندارید یا یک تلاشگر منفعل هستید، توصیه ما را باور کنید که به نتیجه نخواهید رسید. با قلب و ذهن خود روی تلاشتان متمرکز شوید اما هیچگاه اراده را با زیاده روی و افراط اشتباه نگیرید گاهی اوقات کاهش اراده نشانه این است که بدنتان به استراحت و زمانی برای بهبود یافتن از فشارها و استرس‌ها نیاز دارد.

ضرورت نوشيدن آب به ميزان كافي در زنان

نوشیدن آب به میزان کم در طول شبانه روز سبب افزایش احتمال بروز عفونت های مجاری ادراری در زنان می شود.
مرضیه رمضان زاده، متخصص زنان و زایمان در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران در پاسخ به اینکه آیا در نوشیدن آب به میزان کم سبب عفونت های ادراری در زنان می شود گفت: نوشیدن آب به میزان کم در طول شبانه روز سبب افزایش احتمال بروز عفونت های مجاری ادراری در زنان می شود.

وی در ادامه مطلب افزود: آمارها نشان می دهد حدود 25 تا 30 درصد از بیماران مبتلا به عفونت های ادراری را زنان تشکیل می دهند که آب کم مصرف می کنند.

رمضان زاده تاکید کرد: نوشیدن آب کم و ناکافی و نیز مصرف نادرست نمک خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد.

وی خاطر نشان کرد: این عفونت همچنین در زنانی یافت می شود که مراقب بهداشت فردی خود نیستند البته لازم به ذکر است که وزن اضافی و دیابت هم احتمال بروز این عفونت ها را در زنان تشدید می کند.