رژیم نرم



Soft diet
صبحانه : كره 10 گرم + چای با شکر يا قند + شیر كم چرب 1 ليوان / نان نرم 2 برش
ساعت 10 صبح : كمپوت نصف ليوان
ناهار: سبزي پلو با گوشت و ماست : گوشت چرخ كرده 75 گرم + برنج پخته 1 ليوان + سبزي پلويي پخته نصف ليوان + روغن مايع 2 قاشق مربا خوري + ماست نصف ليوان
ساعت 4 بعد از ظهر : كمپوت نصف ليوان
شام : پوره هويج نصف ليوان + پوره سيب زميني 1 ليوان + كره 10 گرم + ماست نصف ليوان + فرني: شیر 1 ليوان + شکر1 قاشق مربا خوري
قبل از خواب : 1 عدد موز يا كمپوت نصف ليوان

رژیم مایع صاف



رژیم غذایی مایع صاف شده
Clear liquid diet
مواد غذايي غير مجاز : بستني ، شير ، آب انگور ، شربت ، كرم كارامل

صبحانه
آب سيب صاف شده نصف ليوان/ چای یا قهوه با شکر 2 قاشق مربا خوري
ژله ساده نصف ليوان
ساعت 10 صبح
ژله ساده نصف ليوان

رژیم کاربردی


اختلالات رواني و عصبي
هويج - كرفس ( برگ و ساقه ) – گيلاس( ناشتا )  - ليمو ترش ( ممنوع )  - كدو حلوايي - به – خرما - توت فرنگي - عدس - ازگيل - پياز - پرتقال – جو پوست كنده - گلابي - تره فرنگي – نخود.
اختلالات وتقويت دستگاه  گوارشي
  آووكادو – ريحان – هويج - گيلاس( ناشتا )  - ليموترش   - به - زرشك – نعناع (نفخ) – زيتون (کاهش ترش كردن )  - جو پوست كنده – گريپ فروت - جعفري - فلفل قرمز- سيب ( ضد عفوني كننده ) – گلپر.
 اختلالات تنفسي
 گل گاو زبان - جوانه گندم -  گلپر- كلم - انار - شلغم . استرس مواد مغذي ويتامين B كمپلكس ــ 50 ميلي گرم ، اعصاب را تنظيم مي كند. منيزيم ــ 200 تا 300 ميلي گرم ، عضله را شل مي كند . ويتامين C ــ 500 تا 1000 ميلي گرم ، در دوز هاي تقسيم شده ، ترشح ادراري ويتامين ها در زمان استرس افزايش مي يابد .

رژیم غذایی كودك طبيعي 6 تا 12 ماهه

كودك طبيعي 6 تا 12 ماهه

تعاريف و علايم
كودكان بزرگتر از 6 ماه در شروع مراحل رشدي قرار دارند كه منجر به راه رفتن و حرف زدن خواهد شد. بسیاري از همان اصول مرتبط با تغذيه كودك در مدت 6 ماه اول ادامه خواهد يافت ، با استفاده بيشتر از غذاه اي جامد ، علاوه بر اين ، معرفي شير گاو در 12 ماهگي در صورتي كه از شير هاي كم چرب يا بدون چربي استفاده شود، باعث ايجاد مشكلات و خطرات مرتبط با كمبود اسيدهاي چرب ضروري مي شود.
به نظر مي رسد كه اسيدهاي چرب زنجيره بلند در رشد و نمو طبيعي در كودكان و نوجوانان مفيد باشند. تغيير غذاي نوجوانان براي جلوگيري از بيماري قلبي با كمترين كلسترول و غيره ضروري نيست.

تغذیه سالمندان



غربالگری اولیه(NSI) گزارش می کند که 24% افراد سالمند در معرض خطر تغذیه ای زیاد و 38% در معرض خطر تغذیه ای متوسط قرار دارند( جدول 6-1 ملاحظه کنید) 

تعاریف و علایم
سالمندی شامل پیشرفت تغییرات فیزیولوژیکی همراه با از دست دادن سلول و زوال ارگان های باشد: می تواند باعث کاهش GFR و نمایه کراتی نین – قد ( CHI )، یبوست، کاهش تحمل گلوکز، و کاهش میانجیگری سلول ایمنی شود. سالمندی می تواند احتیاج به کالری های مربوط به متابولیسم پایه را برای سنین بین 50 تا 70 سال به مقدار 10% و برای سنین بعد از آن به مقدار 20% کاهش دهد.

رژیم غذایی در اختلال دهان و دندان

اختلال های زبان
تامین خوراک کافی با وجود ناتوانی
 پوسیدگی دندان
تغییرات غذایی ، محروم کردن باکتری از ترکیب حاصل از تغییرات آنزیمی ، کاهش اسید ، نگهداری PH دهان در محدوده 7 . برقراری تماس مکرر فلوراید با سطح مختلف دندان به طوری که توسط دندانپزشک حرفه ای انجام شود.
 رژیم غذایی و توصیه های تغذیه ای
بی دندانی
چنانچه نیاز باشد باید از یک رژیم غذایی ریزریز شده ، آسیاب شده ، صاف شده [ مثل سوپ صاف شده ] ، پوره شده پیروی شود.

تغذیه ورزشی

 تعاریف و علایم
 بسیاری از ورزشکاران هنگامی که مبادرت به انجام فعالیت های ورزشی مانند دو سرعت ، دویدن آهسته ، وزنه برداری یا کشتی می کنند. این زمانی است که به جستجوی راهنمایی های تغذیه ای می پردازند. راهنمای کنترل وزن، الگوی های اختلال خوردن، و راهنمای سلامتی خیلی رایج هستند. عموماً، فقط 10 % از ورزشکارانی که از یک متخصص تغذیه کمک می گیرند ارتباط کلینکی برقرار می کنند(Clark, Sports Medicine Systems,Brookline,MA) .
سوخت ابتدایی برای مسابقات ورزشی که کمتر از Vo2max 50 % ( ظرفیت هوازی)  مصرفی باشد، چربی است. 

رژیم درمانی در بیماری لثه



 تعاریف و علایم
 بیماری لثه یک بیماری دردناک است. التهاب مزمن به طوری کلی از پلاک دهانی و فلور میکروبی ناشی می شود. یک رژیم غذایی بی کفایت و بهداشت ناکافی دهانی نیز می تواند باعث تخریب استخوان فک شود. بیماری لثه تقریباً 10 سال قبل از استئوپروز آشکار می شود. این مسئله به طور خیلی کلی همچون پیوره Pyorrhea Alveolaris   بروز می کند. در ایالات متحده امریکا ، بیماری لثه بر روی 75% از جمعیت تاثیر می گذارد. در معرض خطر ، زنان باردار ، دیابتی ها ، الکلی ها ، سیگاری ها و افراد مصرف کننده داروهای خاص می باشند.

غذا نوش جان کنید و از زندگی لذت ببرید

 

با خواندن مطالب زیر و بکارگیری دقیق آن دیابت را بسادگی شکست خواهید داد.
دیابت ملیتوس یا دیابت شیرین چیست ؟
ديابت مليتوس از دو كلمه يوناني (  سیفون=ادرار و ملیتوس = عسل )
به همین دلیل به آن دیابت شیرین می گویند زیرا ادرار دیابتی ها شیرین می باشد و حالتی را توضیح می دهد که در آن قند خون ( یا گلوکوز) قادر نیست به طور مناسب جذب سلول های بدن شود . این وضعیت باعث افزایش غیر طبیعی مقدار گلوکز خون می شود که می تواند در کوتاه مدت و دراز مدت مشکلاتی را برای دیابتی ها ایجاد کند .

با رژيم غذايي و برنامه ريزي مناسب به جنگ ديابت برويد

 
 چگونه غذا بر قند خون شما اثر مي گذارد

چنانچه شما مبتلا به ديابت نوع 1 يا ديابت نوع 2 هستيد هر مقدار غذايي را كه در طول روز ميخوريد همگي بر قند خون شما اثر مي گذارد. قند خون انسان گلوگز نام دارد كه منبع اصلي انرژي بدن بشمار ميرود .
اگر مبتلا به ديابت هستيد يا تحمل شما به گلوگز مختل شده است ، چنانچه بيش از حد غذا بخوريد ممكن است قند خون شما خيلي بالا برود( هايپر گلايسمي )  . بنابر اين اگر گلوگز خون شما خيلي بالا برود ، مي تواند باعث نا خوشي شما شود .
همچنين اگر مقدار دارويي را كه پزشك براي شما تجويز كرده است صحيح مصرف نكنيد ممكن است  قند خون شما يا خيلي بالا برود يا خيلي پايين بيفتد.

دیابت و فشار خون بالا


فشار خون بالا یا هایپرتنشنhypertension یکی از فاکتور های مهم برای پیشرفت و بدتر شدن بسیاری از
عوارض دیابت ، شامل بیماری چشم دیابتی،و بیماری کلیوی می باشد.
ابتلا به دیابت خطر گسترش فشار خون بالا و دیگر مشکلات قلبی عروقی را افزایش می دهد. زیرا  دیابت
به صورت مضری بر روی عروق تاثیر می گذارد و زمینه را برای تصلب شريان مهیا می سازد.تصلب شرایین
میتواند منجر به افزایش فشار خون ،که اگر درمان نشود، می تواند منجر به آسیب عروق خونی،
سکته مغزی،نارسایی قلبی، حمله قلبی ، یا نارسایی کلیه شود.


قاصدک سبز و سلامتی


قاصدک سبزقاصدک سبز یکی از گیاهان دارویی است که در کشورهای مختلف مصارف زیادی دارد. این گیاه دارویی جهت درمان کمکی آکنه،ایدز،سرطان، اگزما، نقرس، تبخال، فشار خون بالا، پوکی استخوان، سندروم پیش از قاعدگی، گوارش ضعیف، یبوست، احتباس آب( مدر)،بیماری های کبدی مانند هپاتیت و دیابت مورد استفاده قرار می گیرد.

قاصدک سبز( Dandelion) و قند خون
 دندلیون یا همان قاصدک سبز منبع غنی از اینولین Inulin( نوعی نشاسته) است. این ماده مغذی نوعی فیبر محلول در آب می باشد که برای کنترل قند خون و دیابت مفید است. در بعضی تحقیق ها نشان داده شده است که باعث کاهش قند خون، کلسترول تام ( مجموع کل کلسترول)،و همزمان که سطوح تری گلیسرید را کاهش می دهد، کلسترول خوب HDL را بطور سودمندی افزایش می دهد.

رژیم درمانی در اختلال های پوست



 تعاریف و علایم
پوست اغلب منعکس کننده اختلال های داخلی است ـ مشکلات دستگاه گوارش ، استفاده از الکل یا سو تغذیه . اگزما حالتی است که با خارش ، تاول زدن ، ترشح ، پوسته پوسته شدن محل خارش همراه است . بعضی از انواع التهاب های پوستی ناشی از آلرژی به روغن پامچالprimrose  حاوی اسیدهای لینولئیک و γ- لینولئیک پاسخ می دهند (Soy land & Drevon ,1993 ) .
بیماری Epidermolysis bukkosa   یک حالت ارثی است که در آن تاول پوستی حتی با ضربه ای جزیی اتفاق میفتد. در این وضعیت ممکن است سو تغذیه پروتئین ـ کالری ، کم خونی ، و کمبود های ویتامین ـ مینرال رخ دهد (Birge ,1995 ).
حساسیت به نیکل 8 %  الی 15 % از زنان و 1 %  از مردان را تحت تاثیر قرار می دهد می توان یک رژیم غذایی کم نیکل در این موارد توصیه نمود.

نکاتی درباره مصرف سیر


سیر دارای خواص بسیار مفیدی بوده و بهتر است در این مورد به چند توصیه توجه کنید.
دکتر مسعود کیمیاگر، متخصص تغذیه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: سیر از گروه خانواده پیازها بوده و خواص سیر به خاطر ترکیبات گوگردی آن است که سر دسته آن آلیسین است.
وی تصریح کرد: آلیسین دارای خواص ضد عفونی‌کنندگی در دستگاه گوارش داشته و همچنین باعث می‌شود که سیر خاصیت پایین آورنده چربی خون داشته باشد و همچنین سیر خاصیت ضد‌سرطانی دارد.
این متخصص تغذیه به افرادی که سیر خام را درسته قورت می‌دهند تذکر داد: کار آنها درست نیست زیرا در بدن اثری ندارد و باید آنها سیر را خرد کرده و سپس مصرف کنند تا ترکیبات آن در بدن آزاد شده و اثر داشته باشد.
کیمیاگر خاطر نشان کرد: چون سیر بوی بد ایجاد می‌کند بهتر است افراد پس از مصرف آن به اندازه نوک انگشت یا نوک قاشق چای‌خوری، چای خشک بجوند که تا حدودی سبب برطرف شدن بوی بد سیر می‌شود.
وی گفت: افراد سیر را در برنامه غذایی خود قرار دهند و می‌توانند حتی دو تا سه بار در هفته مصرف از این سبزی پرخاصیت مصرف کنند.
کیمیاگر متذکر شد: البته بدن برخی افراد نسبت به مصرف سیر تحمل پذیر نبوده و می‌تواند عوارضی ایجاد کند و همچنین می‌تواند برای خانم‌های شیرده، طعم شیر را عوض کند در این صورت با پزشک خود مشورت کنند.

مصرف تخم مرغ در صبحانه می تواند به کاهش وزن کمک کند


پژوهشگران علوم پزشکی می گونید نتایج مطالعات جدید حاکی ازآن است که برای کم کردن وزن می‌توانید در وعده صبحانه تخم‌مرغ بخورید.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ، تخم مرغ منبع خوبی از پروتئین، ویتامین ها و املاح ضروری است و می تواند به عنوان یک ماده غذایی مهم در برنامه غذایی افراد وجود داشته باشد. مدت‌ها قبل مردم از خوردن تخم‌مرغ برای ابتلا به فشار خون بالا و کلسترول دوری می‌کردند اما در حال حاضر، متخصصان در دانشگاه سوری دریافته‌اند خوردن تخم‌مرغ برای صبحانه می‌تواند به کاهش کالری در ناهار و شام کمک کند.
متخصصان اظهار کردند: تخم‌مرغ یک وعده کامل در مقایسه با سایر غذاهای رایج در وعده صبحانه است و برای افرادی که می‌خواهند از خوردن تنقلات دوری کنند بسیار مفید است.
پروفسور بروس گریفین افزود: خوردن تخم‌مرغ در صبحانه می‌تواند برای طولانی مدت احساس سیری به فرد بدهد که این امر کمک به کاهش وزن است.

خوردن شکلات ممکن است وضعیت قلب را بهبود ببخشد


پژوهشگران علوم پزشکی می گویند شکلات ممکن است برای لاغری، چندان مناسب نباشد ولی تحقیقات تازه نشان می دهد که ممکن است بتواند از سکته مغزی جلوگیری کند.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از بی بی سی ،  بر اساس تحقیقی که روی بیش از ۳۷هزار مرد سوئدی انجام گرفته، کسانی که بیشتر از همه شکلات می خورند، کمتر از همه در معرض خطر سکته قرار دارند.
به تازگی نیز نتایج تحقیق دیگری منتشر شده بود که بر اساس آن، خوردن شکلات ممکن است وضعیت قلب را بهبود ببخشد.
با این حال، هم این محققان و هم “انجمن سکته”، هشدار داده اند که این تحقیقات نباید بهانه ای برای خوردن بیش از حد شکلات شود.
از کسانی که در این تحقیق شرکت کرده اند، خواسته شده بود که عادات غذاخوردن خود را تشریح کنند. همچنین وضعیت جسمی و سلامتی آنها طی یک دهه مورد بررسی قرار گرفته است.

مغز زنان نسبت به مصرف الکل عکس‌العمل متفاوتی دارد


ارسال به دوستان

 مغز زنان در مقایسه با مغز مردان نسبت به مصرف مشروبات الکلی عکس‌العمل متفاوتی نشان می‌دهد.
خبرگزاری فارس: مغز زنان نسبت به مصرف الکل عکس‌العمل متفاوتی دارد

به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس به نقل از پایگاه خبری هلث دی نیوز آمریکا، تحقیقات جدید حاکی است مصرف طولانی مدت مشروبات الکلی زنان و مردان را به گونه ای متفاوت تحت تاثیر قرار می‌دهد و ماده سفید موجود در مغز زنان زودتر از مردان بهبود می‌یابد.

مضرات نخوردن صبحانه


جام جم آنلاين: شايد اين نظر درست باشد كه ناآگاهي، عادات فردي و خانوادگي، زندگي ماشيني، شغل‌هاي خاص و كمبود وقت بخصوص در شهرهاي بزرگ معمولا به حذف صبحانه مي‌انجامد.
اما باور كنيد حتي پرندگان ناآگاه و بي‌سواد هم صبحشان را با جستجوي صبحانه شروع مي‌كنند! عادت به خوردن صبحانه نداريد؟ شايد آگاهي‌هاي پي‌آمده نظرتان را عوض كند:
خوب است بدانيد بسياري از افرادِ همچنان سرحال در سنين بالا و داراي طول عمر بيشتر، كساني‌اند كه خوردن صبحانه را فراموش نكرده‌اند. كساني كه از صبحانه رويگردانند بيشتر از ديگران با افت فشار خون در ساعات اوليه روز مواجه مي‌شوند.

قند خون آنها پايين‌تر است و در صورت بروز حادثه‌اي حتي كوچك مثل ضرب‌ديدگي، گرمازدگي ساده و... به حالت غش و بيهوشي مي‌افتند و گاه كارشان به بيمارستان و سرم مي‌كشد. 

از خیار بیشتر بدانید


از خیار بیشتر بدانید
از قدیم می‌گفتند از خیار، بی‌خاصیت‌تر میوه نداریم! اما توصیه می‌کنیم مطلب زیر را بخوانید تا نظرتان عوض شود!

1. خیار دارای ویتامین‌هایی است که روزانه بدن ما نیاز دارد. مانند ویتامین‌های ب یک ، دو، سه، پنج، شش، اسید فولیک، ویتامین سی، کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر و پتاسیم و روی
2. اگر بعد از ظهر خسته هستی بجای اینکه نوشیدنی‌های کافیئن دار بنوشی یک خیار بخور. خیار دارای ویتامین‌های بی و هیدروکربور است که شما را سرحال آورده و چند ساعت نگه می‌دارد.

ریتالین بخوریم یا نخوریم؟


ریتالین دارویی است که در درمان اختلالات مغزی توسط روانپزشکان تجویز می شود. این دارو به نوعی ماده محرک مغز است و برای فعالتر شدن کورتکس مغز تجویز می شود اما متاسفانه شاهد استفاده خودسرانه آن در بین برخی از دانشجویان هستیم که عوارض بسیار زیان آوری نیز به دنبال دارد.
برترین مجله اینترنتی ایران
سپیده دانایی: رییس اداره پیشگیری، درمان و کاهش آسیب اعتیاد وزارت بهداشت، مصرف ریتالین در دانشجویان را مقدمه ای برای مصرف شیشه عنوان کرد و از برنامه های وزارت بهداشت برای پیشگیری از اعتیاد در دانشجویان گروه های پزشکی خبر داد.

«فیروزه جعفری» گفت: در برخی دانشجویان مصرف ریتالین مشاهده می شود که این موضوع می تواند مقدمه ای برای مصرف شیشه باشد. دانشجویان پس از ورود به دانشگاه و در اولین امتحاناتشان، برای آنکه بتوانند شب ها بیدار بمانند و انرژی بیشتری برای درس خواندن داشته باشند، ممکن است از سوی برخی به مصرف ریتالین تشویق شوند.

هرچقدر دوست دارید بخورید و لاغر بمانید!


این 5 میوه و سبزی را از دست ندهید


رژیم‌‌های غذایی بیشتر مخصوص خانم‌هاست تا آقایان. با این حال عذاب‌‌وجدان خوردن بی‌محابا از آن دست اتفاقاتی است كه سراغ بیشتر آدم‌ها می‌آید. حالا اگر شما هم در جرگه همان آدم‌ها هستید، بهتر است به جای اینكه دچار عذاب‌ وجدان شوید دنبال راهكاری باشید.

برترین مجله اینترنتی ایران

برترین ها: قدر میوه‌ها و سبزیجات تابستانی را بدانید. با پایان فصل قطعا یك‌سالی باید دوباره انتظار بكشید بلكه بتوانید انواع میوه‌های فصل گرم را با فراغ بال پیدا كنید. البته راه‌هایی وجود دارد كه به شما كمك می‌كند میوه‌های تابستانی در تمام طول سال برایتان قابل دسترس باشد كه معمولی‌ترین و راحت‌ترین این راه‌ها، فریز كردن برخی از انواع این میوه‌هاست.

غذای سالم، زمان و مکان مناسب؛ سه اصل اساسی درتغذیه کودکان


اصلاح و تغییر الگوی غذایی کودک یکی از آرزوهای والدین است. والدین که برای تامین نیازهای تغذیه ای کودک تلاش زیادی می کنند، اغلب در این مسیر با چالش ها و مشکلات زیادی روبه رو می شوند و در مواردی به اشتباه کودک را به خوردن مواد غذایی سالم مجبور می کنند. در این مطلب به بررسی برخی چالش ها در این زمینه و تصورات اشتباه والدین از تغذیه و ۳ اصل اساسی که آگاهی از آن ضروری است، پرداخته ایم.زمانی که درباره تغذیه کودکان صحبت می کنیم باید به یک سری موضوعات دیگر نیز توجه کنیم. طرح مبحث تغذیه کودکان بدون توجه به مسائل روحی و روانی کودک، رشد عاطفی، رشد جسمی و الگوسازی غذایی بدون شک ناقص است و والدین باید بدانند که اگر در تغذیه کودک خود دچار مشکلات عدیده شده اند، علت آن را باید در مواردی غیر از رژیم غذایی هم جست وجو کنند. در بسیاری از موارد کودک الگوی غذایی مناسبی در اختیار ندارد و به همین دلیل دچار مشکلات متعددی مانند کم خوری یا پرخوری می شود.

ستاره های درخشان بشقاب سلامت


حمله‌های قلبی، انواع سرطان‌ها، سكته‌های مغزی و دیابت نوع دو، بیشترین آمار مرگ و میر را در دنیا به خود اختصاص داده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران ؛ در كنار توصیه‌هایی برای تغییر سبك زندگی و سلامت جسمی هرچه بیشتر، كارشناسان اهمیت شناخت و آگاهی لازم را در مورد لیستی از موادغذایی كه سلامت قلب، مغز، تقویت سیستم ایمنی بدن و تناسب سطح كلسترول و فشار خون را تأمین می‌كند و لزوم قرار دادن آن در سبد غذایی خانواده را یك ضرورت می‌دانند.مطلب زیر لیستی از موادغذایی ویژه را ارائه می‌دهد، بنابراین آنها را به خاطر بسپارید.

مهمانی به شرط سلامت


 یکی از نکاتی که در مهمانی‌های سالم باید رعایت کرد، تغذیه سالم است. با رعایت بخور نخورهای 19 گانه زیر می‌توانید جشنتان را سالم‌تر برگزار کنید.آیا تا به حال به مهمانی‌هایی که برگزار کرده‌اید فکر کرده‌اید؟ به اینکه آیا محیطی که فراهم می‌کنید یک محیط سالم است یا نه؟ محیطی که دیگران در آن احساس آرامش کنند و نخواهند آن را ترک کنند؟ بله، برگزاری یک میهمانی کار ساده‌ای نیست مخصوصاً اگر شما در مورد مهمان‌هایتان احساس مسئولیت داشته باشید و بخواهید علاوه بر لذت بردن و خوش‌گذرانی، سلامتشان هم تأمین شود. آنچه می‌خوانید، پیش‌شرط‌های یک مهمانی سالم است. یکی از نکاتی که در مهمانی‌های سالم باید رعایت کرد، تغذیه سالم است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛با رعایت بخور نخورهای 19 گانه زیر می‌توانید جشنتان را سالم‌تر برگزار کنید.

تغذیه مناسب بر روی ریشه دندان های تکامل نیافته موثر است


تغدیه مناسب فقط در قسمت هايی از دندان مثل ریشه که هنوز در داخل فک است و تکامل نیافته موثر است.
دکتر عبدالحمید ظفرمند، متخصص دندانپزشکی در گفتگو با خبرنگاربهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: انتظار رویش دندان ها از 6 ماهگی آغاز و تا 30 ماهگی ادامه دارد و به مرور از 6 سالگی تا 13 سالگی به طور نرمال رویش دندان های دائمی آغاز می شود. البته دربعضی از افراد رویش دندان ها با 1 سال کم و بیش با تسریع و یا تاخیز آغاز می شود. ولی این هم در عین حال در محدوده ی نرمال واقع شده است.

یك سلاح ويتاميني براي مقابله با باكتري‌هاي خطرناك


متخصصان علوم پزشكي در آمريكا در يك مطالعه جديد دريافتند كه ويتامين B3 مي‌تواند سلاحي جديد براي مقابله با باكتري‌هاي خطرناك و مقاوم نظير MRSA باشد.

cholera.jpgبه گزارش سرويس سلامت ايسنا، متخصصان آمريكايي دريافته‌اند كه ويتامين B3 معروف به «نيكوتيناميد»، قدرت سلول‌هاي ايمني بدن را براي نابودسازي باكتري‌هاي خطرناك خانواده استافيلوكك افزايش مي‌دهد. آزمايشات جديد نشان داده است كه ويتامين B3 تعداد و كارآيي نوعي گلبول‌هاي سفيد خوني موسوم به نئوتروفيل‌ها را افزايش مي‌دهد. اين گلبول‌هاي خوني مي‌توانند باكتري‌ها و ميكروب‌هاي مضر را بكشند و ببلعند.
به گزارش بي‌بي‌سي، بسياري از پزشكان از جمله متخصصان انگليسي معتقدند كه يافته جديد «تغيير اساسي» در سيستم درمان بيماري‌هاي باكتريايي ايجاد خواهد شد.
شرح اين آزمايشات در مجله «تحقيق باليني» منتشر شده است.

مصرف آب پرتقال طبيعي، چهره را زيبا مي‌كند


نوشيدن يك ليوان آب پرتقال در روز به بهبود سلامت پوست، موها و ناخن‌ها كمك مي‌كند و به زيبايي و شادابي چهره مي‌افزايد.

52-71.jpgبه گزارش سرويس سلامت ايسنا، كارشناسان سلامت و بهداشت عمومي در انگليس تاكيد كردند: آب پرتقال طبيعي سرشار از ويتامين C، پتاسيم و فوليك اسيد است كه همين ويتامين‌ها و املاح حياتي موجود در اين نوشيدني بر خواص آن در بهبود سلامت بافت‌هاي بدن اضافه مي‌كند.
روزنامه ميدور در گزارشي در اين باره آورده است ويتامين C در توليد كلاژن و يك ماده مغذي فوق العاده مفيد موسوم به «لوتئين» نقش حياتي دارد. هم چنين رنگدانه‌هاي زرد موجود در پرتقال با كاهش آسيب‌هاي پوستي ناشي از تابش نور خورشيد مرتبط هستند و درعين حال ميزان انعطاف پذيري و كشساني پوست را افزايش مي‌دهند.

بستني، اعتيادآور است

106 (2).jpg
در يك مطالعه جديد معلوم شد ولع و ميل شديد به خوردن بستني در افرادي كه علاقه زيادي به اين خوردني دارند به اندازه ميل شديد به مصرف مواد مخدر در معتادان است يا به عبارت ديگر بستني به اندازه كوكائين، اعتيادآور است.

به گزارش سرويس «سلامت» ايسنا، آزمايشات نشان مي‌دهد كه تقاضاي مغز براي خوردن بستني بيشتر، درست به همان شيوه‌اي است كه يك فرد معتاد به كوكائين گرايش به مصرف مقادير بيشتري از اين ماده مخدر دارد.

پيشگيري از ابتلا به سرطان روده بزرگ با مصرف فيبر


فيبرهاي غذايي بخشي از گياهان هستند كه اغلب در خوراكي هاي طبيعي مانند حبوبات، غلات كامل، دانه ها، ميوه  ها و سبزي ها موجود است و مصرف آنها از سرطان روده بزرگ جلوگيري مي كند.
به گزارش خبرنگار وب دا، كارشناس دفتر بهبود تغذيه جامعه در گفت وگو با خبرنگار وب دا،‌ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت: فيبر در بدن هضم نمي شود ولي وجود آن در روده باعث بيشتر كردن حركات روده مي شود و در عين حال جذب موادي مانند قند و چربي را از روده كم مي كند همچنين موجب انبساط ديواره بزرگ مي شود.
سعيده معاني افزود: فيبر براي درمان و پيشگيري از ديابت، كلسترول بالاي خون و سرطان روده بزرگ مفيد است و توصيه مي شود افراد دريافت فيبر غذايي روزانه خود را افزايش دهند.

بیماری های مزمن و افسردگی از عوامل موثر در مشکلات تغذیه ای سالمندان


کارشناس سلامت سالمندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ابتلاء به بیماریهای مزمن، افسردگی و تنهایی را از عوامل موثر در بروز مشکلات تغذیه ای سالمندان عنوان کرد.
 به گزارش وب دا ، دکتر مریم زیادی لطف آبادی با اشاره به اینکه پيرشدن و سالخوردگي با كاهش تدريجي فعاليت‌هاي فيزيكي و افزايش بيماريهاي مزمن همراه مي‌شود و داشتن زندگي سالم و بهبود تغذيه تا حد زيادي قادر است از اين مشكلات پيشگيري کند خاطر نشان کرد:‌ كاهش كل انرژي مورد نياز، بي‌اشتهايي ناشی از کم شدن تحرک، تغيير حس چشايي، خرابي دندان‌ها، بي‌تحركي، ناتواني جسمي‌، مشكلات گوارشي، تداخلات دارويي و يا تداخل غذا و داروها، تنهايي، از دست دادن همسر و درآمد كم، كمبود امكانات براي تهيه و طبخ غذاي مناسب و زندگي در آسايشگاه از عوامل مؤثر در ايجاد مشكلات تغذيه‌اي سالمندان به شمار می رود .

خوردن یک تکه شکلات تلخ در روز فشار خون را متعادل می‌کند

 مطالعات نشان می‌دهد که خوردن یک تکه شکلات تلخ در روز می‌تواند فشار خون را به حالت متعادل در بیاورد.
کار‌شناس تغذیه مرکز تحقیقاتی و درمانی دیابت دانشگاه علوم پزشکی یزد با بیان اینکه کافئین موجود در شکلات تلخ نیز برای افزایش تمرکز مفید است افزود: ماده اصلی موجود در کاکائو که این خاصیت فوق العاده را دارد اپیکاتچین نامیده می‌شود. این ماده شیمیایی همچنین واکنش فیزیولوژیک بدن را در تست‌های عضلات پا‌ها افزایش می‌دهد.
ناهید برخورداری تصریح کرد: شکلات برای سلامت قلب مفید است و از لخته شدن خون جلوگیری کرده و کلسترول خود را تنظیم می‌کند کند. شکلات به دلیل داشتن خواص آنتی اکسیدانی از التهاب سلولی جلوگیری می‌کند.