فایده ماهی بیشتر از خطر جیوه است



سود و فایده ی ماهی برای حفظ سلامت دستگاه قلب و عروق بیشتر از خطرات مربوط به وجود جیوه در برخی از ماهی ها است. برخی ها از ترس مسمومیت با جیوهلب به ماهی نمی زنند. گوشت ماهی ها کمابیش به فلزهای سنگین آلوده است. یکی از این فلزها جیوه است که اثرات زیادی روی سلامت ما دارد. پیش از این نتایج برخی از پژوهش ها نشان داده است که وجود جیوه ی زیاد در بدن انسان به ویژه با مصرف ماهی های آلوده به ماده، خطر سکته ی میوکارد را افزایش می دهد. از طرف دیگر نتایج پژوهش های دیگر نیز نشان می دهد اسیدهای چرب امگا 3 موجود در ماهی های چرب نیز خطر سکته و بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

کاهش وزن ليزري



سميه مقصودعلي/ الهه رضاييان/«ميزگردزيبايي» درباره ليزر ليپوليز با حضور
دکتر بهروز باريک‌بين متخصص پوست، دکتر احمد باقري مقدم متخصص طب ورزشي و دکتر پروين ناظمي روان‌شناس

بيشتر افراد از توده چربي‌اي که دور شکم و پهلوهايشان را گرفته شکايت دارند و مي‌گويند نمي‌توانند با رژيم و ورزش آنها را از بين ببرند...
 از نظر متخصصان، براي رفع سلوليت روش‌هاي جراحي و غيرجراحي زيادي وجود دارد. مهمان اين هفته «ميزگرد زيبايي» ما به روش ليزر ليپوليز چربي‌هاي پهلو و شکمشان را برداشته‌اند. نظر متخصصان را در مورد درست يا اشتباه بودن کار ايشان بخوانيد.
خانم سنا که 2 ماه است ليپوليز ليزر انجام داده، مي‌گويد:
وزنم کم مي‌شد اما سايز کم نمي‌کردم
سلامت: چرا تصميم گرفتيد ليپوليز ليزر انجام دهيد؟
من دچار چاقي موضعي بالا تنه بودم. مدت‌ها بود در مورد روش‌هاي لاغري موضعي تحقيق مي‌کردم و حتي افرادي که ‌ساکشن انجام داده بودند ديدم اما تمايلي به انجام ساکشن نداشتم. مي‌خواستم يک روش بي‌خطر پيدا کنم. از سوي ديگر چون شاغلم، دوره نقاهت برايم مهم بود، سرانجام با روش ليزر ليپوليز آشنا شدم و در سايت‌هاي خارجي روش انجام آن و عوارضش را بررسي کردم. در نهايت به اين نتيجه رسيدم از ميان روش‌هاي موجود، ليزر ليپوليز بهتر است و بعد از مشاوره با پزشک براي انجام آن اقدام کردم. 

نوشابه انرژي‌زا واقعا انرژي‌زاست؟



سميه مقصودعلي/پرسشي از دكتر سيدعلي كشاورز متخصص تغذيه و رژيم‌درماني

درباره نوشيدني‌هاي انرژي‌زا چنان تبليغ مي‌شود که انگار مي‌توانند قدرت بدني را چند برابر، خستگي روزانه را رفع و فرد را به يک انسان فعال و موفق تبديل کنند...
 بسياري از نوجوان‌ها و جوان‌هاي کشورمان هم که مصرف‌کنندگان اصلي اين نوشيدني‌ها هستند، فريب اين شعارهاي دروغين را مي‌خورند اما برخلاف آنچه تبليغ مي‌شود، تركيب نوشيدني‌هاي انرژي‌زا نه تنها براي سلامت و قواي بدني مفيد نيستند، بلکه مي‌توانند به دليل قند بالايي که دارند، باعث افزايش وزن و چاقي شوند و به تدريج عامل ضعف و بيماري باشند. در گفت‌وگو با دکتر سيدعلي کشاورز، متخصص تغذيه و رژيم‌درماني و مدير گروه تغذيه و بيوشيمي دانشگاه علوم پزشکي تهران، اين موضوع را بيشتر بررسي کرده‌ايم.

سلامت: اين روزها تبليغات بسياري درباره نوشيدني‌هاي انرژي‌زا انجام مي‌شود و قفسه سوپرمارکت‌ها پر است از قوطي‌هاي رنگارنگ آنها. آيا اين نوشيدني‌ها همان نوشيدني‌هاي ورزشي هستند که قواي بدني را افزايش مي‌دهند؟

عادت های غذایی خود را تغییر دهید


عادت های غذایی خود را تغییر دهیداین سال ها خانواده های متعددی را می توان به عنوان نمونه ذکر کرد که حداقل یکی از اعضای آن اضافه یا کمبود وزن نداشته باشد و دست کم یکی از افراد خانواده تاکنون به فکر گرفتن رژیم غذایی یا خرید محصولات و قرص های تبلیغ شده به این منظور نیفتاده باشد البته این افراد معمولا هم آخر سر یا نتیجه مورد نظر خود را نمی گیرند، یا به دردها و گرفتاری های دیگر دچار می شوند.
دلیلش هم واضح است: وقتی از رژیم های من درآوردی و نادرست پیروی می کنید، کمترین عارضه، کمبود ویتامین ها و مواد معدنی مفید برای بدن است که از خورد و خوراک حذف شده.
این کمبودها بدن را وامی دارند با بروز علائمی مثل ریزش مو، شکنندگی یا ایجاد خطوطی روی ناخن ها، درد معده و اثنی عشر، پیری پوست، تیرگی اطراف چشم و... به شما اعلام خطر کند. اگر به خود آیید و کمبود یا نقص یادشده را رفع کنید، جلوی عوارض آینده آن را گرفته اید وگرنه...

5 دلیل خوب برای خوردن آووکادو


آووکادو سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که با انواع بیماری‌ها مقابله می‌کنند.

آووکادو؛ سوپراستار میوه‌ها
آووکادو سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که با انواع بیماری‌ها مقابله می‌کنند. حتماً می‌گویید این جور میوه‌ها مال از ما بهتران است و این روزها با قیمت سر به فلک کشیده‌ی آن‌ها چه کسی می‌تواند به آنتی‌اکسیدان و ویتامین فکر کند؟ شاید حق با شما باشد. اما اگر می‌توانید به شکرانه‌ی عظمت الهی از تمام نعمت‌هایش استفاده کنید.
تک تک این نعمت‌ها پرده‌ای از قدرت بی‌کران پروردگاری است که با عشق برای بندگانش خلق کرده تا از آن‌ها «بخورند و بیاشامند و اسراف نکنند». آووکادو نیز جزو همان نعمت‌هایی است که در عین خوشمزگی فواید شگفت انگیز زیادی برای سلامت بدن دارد. برای آشنایی بیشتر با این میوه با ما همراه شوید.

آشنایی با چند ماده غذایی سرشار از آب



تمام غذاهایی که مصرف می‌کنیم کمابیش حاوی آب هستند البته برخی بیشتر از بقیه آب دارند و برای هیدراته شدن بدن یعنی تأمین آب آن لازم و ضروری‌اند.
بدن انسان از ۵۰ تا ۶۵ درصد آب تشکیل شده و باید هر روز آب آن تأمین شود. دهیدراته شدن بدن یعنی از دست رفتن آب بدن مشکلات زیادی به بار می‌آورد از جمله اضافه وزن (به دلیل احتباس آب) و ضعف اعضای بدن. این مشکلات با مصرف مواد غذایی سرشار از آب به وجود نخواهند آمد. حالا هم که فصل تابستان است و گرمای بی‌امان آب بدن را کاهش می‌دهد لازم است بیش از هر زمان دیگر به فکر تأمین آب بدنتان باشید.
مصرف مواد غذایی سرشار از آب نه تنها آب بدنتان را تأمین می‌کند بلکه تشکیل چین و چروک پوستی را نیز به تأخیر می‌اندازد. علاوه بر این نوشیدن آب و مصرف مواد غذایی سرشار از آب به دفع توکسین‌ها یا همان مواد زاید بدن کمک می‌کند. ما در این مقاله قصد داریم شما را با چند ماده‌ی غذایی سرشار از آب آشنا کنیم با ما همراه باشید.

مصرف بیش از حد مکمل‌ برای کودکان نتیجه عکس می‌دهد



 یک متخصص تغذیه گفت: اگر چه مصرف مولتی ویتامین‌ها برای رشد کودکان ضروری است اما مصرف بیش از حد آن می تواند نتیجه عکس بدهد و به سلامت کودک لطمه بزند.
خبرگزاری فارس: مصرف بیش از حد مکمل‌ برای کودکان نتیجه عکس می‌دهد

مریم مهر‌آزی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان در مورد تاثیر مصرف مکمل‌ها در کودکان اظهار داشت: در هرم غذایی 5 گروه نان و غلات، لبنیات، سبزیها و میوه‌ها، چربی‌ها، گوشت و جانشین‌ها قرار دارند که روزانه باید مصرف شوند تا نیاز غذایی افراد به ویژه کودکان تامین شود.

گیاهانی كه هر زنی باید آن را بشناسد


داروخانه می‌تواند انواع گیاهان دارویی چون آویشن، سنبل‌الطیب، گل‌گاوزبان، بابونه، جوانه گندم، زنجبیل، هل، انواع چای‌های گیاهی، عصاره رزماری، روغن‌زیتون، اسانس نعناع یا پونه را در خود جای دهد.

برترین مجله اینترنتی ایران

امروزه در سراسر جهان دوستداران و علاقه‌مندان به شیوه‌های درمانی طبیعی، یك داروخانه كوچك گیاهی در آشپزخانه خود تدارك دیده و بسیاری از گیاهان دارویی شفابخش را به‌جای انواع مسكن‌ها و داروهای شیمیایی در این داروخانه كوچك نگهداری می‌كنند. این داروخانه می‌تواند انواع گیاهان دارویی چون آویشن، سنبل‌الطیب، گل‌گاوزبان، بابونه، جوانه گندم، زنجبیل، هل، انواع چای‌های گیاهی، عصاره رزماری، روغن‌زیتون، اسانس نعناع یا پونه را در خود جای دهد. شما نیز می‌توانید با داشتن چنین داروخانه كوچكی، خود و خانواده‌تان را از مصرف انواع مسكن‌ها، آنتی‌بیوتیك‌ها بی‌نیاز كنید. تنها كافی است 100 گرم از هر یك از گیاهانی كه به شما معرفی می‌كنیم، برای جعبه گیاهان دارویی خود تهیه كنید و با مشاوره با متخصص طب سنتی از خواص درمانی آنها بهره‌مند شوید. 

هورمونهایی که موجب لاغری میشوند!

اغلب ما براین باوریم که میزان ذخیره چربی در بدن به میزان کالری که مصرف می شود و میزان کالری که می سوزد، ارتباط دارد. اگرچه این فرضیه تا حدی درست است اما عوامل دیگری مانند هورمون های چربی سوز نیز در این امر نقش مهمی ایفا می کند. اساساً سوخت و ساز بدن و متابولیسم چربی به طور گسترده ای از طریق هورمون های مختلف بدن کنترل می شود.

اگر رژیم غذایی نامناسب باشد، هورمون های چربی سوز عملکرد نامناسبی خواهد داشت و میزان سوخت و ساز بدن کاهش پیدا می کند و با این که کالری کمتری مصرف می کنید، اما کم کردن وزن دشوارتر می شود.

ارتباط تغذيه دوران نوزادي با چاقي در بزرگسالي


تحقیقات نشان داده که نوع تغذیه دوران نوزادی در بروز چاقی در سال های بعدی عمر نقش بسزایی دارد.
دکتر حمیدرضا فرشچی متخصص  تغذیه و متابولیسم در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، افزود: در طی دو دهه اخیر شیوه بی رویه چاقی و بیماری های متابولیک وابسته به آن در بزرگسالی به یکی از مسائل تهدید کننده سلامت افراد تبدیل شده است به طوری که مطالعات نشان داده اند که بروز زود هنگام بسیاری از بیماری های متابولیک ماننددیابت و افزایش چربی های خون با شیوع بی رویه چاقی در کودکان و نوجوانان همراه است. 

دانستنيهای بسيار مهم درباره تغذيه در كودكان


به گزارش خبرنگار کلينيک باشگاه خبرنگاران؛ يک بــــــــرنامه غذايــــي متعــــــــادل شامل غذاهايي باشد که علاوه بر رفع گرسنگي ، مقدار لازم و کافي از هر يک از عناصر غذايي و مواد مغذي براي وصول به تندرستي کامل را در بر داشته باشد ، يکي از مهمترين راهها براي اطمينان از تامين نيازمندي هاي تغذيه اي کودک ، استفاده از چهار گروه اصلي غذايي ، شامل گروه شير و لبنيات ، گروه نان و غلات ، گروه گوشت و تخم مرغ ، حبوبات و مغزها و گروه ميوه و سبزي است.

هشدار به ورزشكاراني كه به يك‌باره وزن كم مي‌كنند


6717.JPG
یک متخصص پزشکی ورزشی با بیان اين كه کاهش وزن ناگهانی باعث آسیب‌های جدی وغیر قابل برگشت می‌شود، گفت: ورزشکاران برای کاهش وزن مناسب باید در طول فصل تمرینات یک برنامه تمرینی مناسب و مدت زمان کافی را در نظر بگیرند.
دکتر"مریم ابوالحسنی" در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ایسنا)، با اشاره به این که بسياري از ورزشكاران به منظور تاثير وزن و اجراي ورزشي بهتر تمايل به كاهش وزن دارند، گفت: بیشتر ورزشکاران قبل از مسابقات شروع به کاهش وزن یک‌باره از طریق تمرینات ورزشی بیش از حد، ‌محدودیت غذایی و مصرف داروهای که باعث کاهش وزن از طریق ادرار می‌شود، می کنند که منجر به ایجاد عوارض جدی در بدن می‌شود.

مقایسه‌ خربزه، هندوانه و طالبی


41-78.jpg
صیفی‌جات، از آبدار‌ترین خوراکی‌ها هستند و به همین دلیل هم طرفداران زیادی در روزهای گرم سال دارند. ترکیب حدود ۹۰ درصد از انواع آن‌ها، از خربزه و طالبی گرفته تا هندوانه آب است.
به گزارش ايسنا سلامت نیوز به نقل از سایت طراط نوشت: این خوراکی‌های آبدار، حدود ۵ تا ۷ درصد هم قند دارند و شیرینی آن‌ها به مقدار قند موجود در ترکیبشان، بستگی دارد. به نظر می‌رسد در میان تمام صیفی‌جات، انرژی حاصل از خوردن خربزه به دلیل قند فراوان از دیگر اعضای این گروه، بیشتر باشد.

چند دلیل خوب برای خوردن لوبیا سبز


453.jpg
" شما انواع مختلف لوبیاها را می‌شناسید و میل کرده‌اید. لوبیا سبز یکی از انواع تر و تازه، خوشمزه و البته مفید لوبیاهاست. "
به گزارش ايسنا به نقل از سايت تبيان در کل، لوبیا سرشار از ویتامین‌های A، B و مواد معدنی آهن، فسفر، کلسیم و پتاسیم است. در این بین لوبیا سبز کم کالری، بر خلاف لوبیا خشک حاوی ویتامین C و بسیار مغذی است. در این مقاله به گوشه‌ای از خواص لوبیا سبز اشاره کرده و چند دلیل خوب می‌آوریم تا بیشتر به مصرف این ماده‌ی غذایی خوشمزه تشویق شوید.

پزشكان ايتاليايي هشدار دادند:مصرف كم الكل هم، سرطان‌زاست


untitled-7.JPG
پزشكان ايتاليايي در يك مطالعه جديد هشدار دادند حتي مصرف مقادير اندك نوشيدني‌هاي الكلي نيز تاثير چشمگيري در افزايش خطر ابتلا به سرطان دارد.
به گزارش سرويس «سلامت» ايسنا، اين پزشكان تاكيد كردند فقط مصرف‌ كنندگان افراطي نوشابه‌هاي الكلي در معرض خطر امراض و ناراحتي‌هاي ناشي از مصرف اين نوشابه‌ها نيستند بلكه حتي افرادي هم كه مقادير اندكي الكل استفاده مي‌كنند در معرض خطر فزاينده ابتلا به سرطان هستند.
به گزارش روزنامه اكسپرس، متخصصان علوم پزشكي دانشگاه ميلان در اين باره متذكر شدند كه مصرف حداقل نوشابه‌هاي الكلي، سالانه جان 34 هزار نفر را در سراسر جهان مي‌گيرد.

با انرژي‌زاترين ميوه‌ها آشنا شويد


208-1.jpg
اگر در پايان روز احساس خستگي و بي‌حالي مي‌كنيد احتمالا مصرف‌ يك وعده ناهاري سنگين و پرچرب شما را خواب‌آلوده و خسته كرده و يا اينكه با انجام كار زياد انرژي خود را مصرف كرده‌ايد.
به گزارش سرويس «سلامت»‌ ايسنا، با توجه به اينكه اغلب ما در طول روز اين وضعيت را تجربه مي‌كنيم معمولا به فكر چاره‌اي براي رفع خستگي و خواب‌آلودگي خود مي‌افتيم و به دنبال راه‌حلي براي كسب مجدد انرژي هستيم.

لزوم مصرف روزانه مواد غذایی حاوی کلسیم برای پیشگیری از تحلیل استخوان


بر اساس اعلام مرکز تحقیقات جراحی ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی مشهد مصرف روزانه یک هزار و 200 میلی گرم کلسیم به منظور پیشگیری از تحلیل استخوانها ضروری است.
 به گزارش وب دا، چنان چه افراد به میزان کافی کلسیم مصرف نکنند بدن برای انجام مکانیسم خود این کلسیم را از استخوانها جدب کرده و به مرور زمان این عملکرد موجب شکنندگی و نازکی و به طور کل پوکی استخوان می شود .
بر اساس اعلام مرکز تحقیقات جراحی ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بدن انسان به دلیل اینکه ماده معدنی تولید نمی کند باید تلاش شود مدام این ذخیره در بدن وجود داشته باشد و مصرف روزانه یک هزار و 200 میلی گرم ماده مغذي در افراد جوان و 500 گرم در میانسالان ضروری است .

نگهداری نان در روزنامه یا نایلون سیاه رنگ ممنوع!



نان تازه پخت شده از نظر تغذيه اي بلافاصله قابل مصرف نيست چرا که پس از فرايند پخت دستخوش تغييراتي مي گردد که اين تغييرات باعث قابل مصرف شدن آن مي شود.
علی اکبر کمالی کارشناس صنایع غذایی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یزد در گفت و گو با خبرنگار وب دا، اظهارداشت: از آنجایی که نان قوت غالب مردم ايران است و حتي به جاي ساير مواد خوراکي هم مصرف مي شود، اطلاع رساني به مردم درخصوص نحوه ي خريد، حمل و نقل و نگهداري آن همچنين پرهيز از خوردن نانهايي که بو و طعم مازوت يا گازوئيل مي دهند و پرهيز ازخوردن بخشهاي سوخته ي نان ضروري است .