دانستني‌هاي لازم و ضروري در مورد تخم مرغ


نوشته : انستيتو تحقيقات تغذيه‌اي و صنايع غذايي كشور معاونت پژوهشي- كميته علمي آموزش همگاني 
تخم مرغ يكي از مواد غذايي با هضم آسان و دسترسي فراوان در برنامه غذايي افراد است. همچنين منبع خوبي از پروتئين با قيمت پايين و كيفيت بالا، ويتامين ها و املاح ضروري مي‌باشد. به‌طور متوسط يك عدد تخم مرغ حدود 70 كيلوكالري انرژي و حدود 7 گرم پروتئين دارد كه از نظر پروتئين مي‌تواند جايگزين 30 گرم گوشت و يا دو سوم ليوان شير گردد.
تخم مرغ منبع خوبي از ويتامين هاي گروه B (مانند  B6 ، B12 و اسيد فوليك) و ويتامين هاي A ،D  ،E  وK  مي ‌باشد كه موجب حفظ سلامتي دستگاه عصبي، كمك به خونسازي، حفظ سلامت و استحكام دندان‌ها و استخوان‌ها مي شود.

خشك كردن راهي قديمي براي ماندگاري مواد غذايي


نوشته  : پگاه محمدزاده كارشناس صنايع غذايي- كنترل كيفيت 
خشك كردن يكي از قديمي‌ترين و متداول‌ترين روش‌ها جهت حفظ و نگهداري مواد غذايي است.

تعريف خشك كردن:
عمل خشك كردن يعني گرفتن آب از مواد غذايي توسط حرارت تحت عمل تبخير يا تصعيد.
مي‌توان گفت وجود آب در يك ماده غذايي عامل اصلي براي رشد و نمو و فعاليت ميكروب و فعل و انفعالات شيميايي است كه مقدار آب براي اين قبيل فعاليت‌ها را فعاليت آبي (AW) مي‌نامند.

دانــــســتــنــيــهاي تغذيه


نوشته : تحريريه دنياي تغذيه 

از ليكوپن چه مي‌دانيد؟
ليكوپن نوعي از كاروتنوئيد‌ها،  پيش‌ساز ويتامين A، يك آنتي‌اكسيدان قوي و از مشتقات گوجه فرنگي است كه باعث مي‌شود بسياري از ميوه‌ها و سبزي‌ها رنگ قرمز سالمي پيدا كنند. اين ماده به بتا-كاروتن شباهت زيادي دارد. ثابت شده است كه ليكوپن يكي از قوي‌‌ترين آنتي‌اكسيدان‌هاي طبيعي است. اگر گوجه‌فرنگي به صورت آبميوه، سس يا كچاپ مصرف شود، ليكوپن موجود در آن به مراتب بيشتر جذب خواهد شد. فرم شيميايي اين ماده در اثر حرارت طوري تغيير مي‌كند كه بدن بسيار راحت‌تر مي‌تواند آن را جذب كند. اين آنتي‌اكسيدان قوي از احتمال ابتلا به بيماري‌هايي چون تحليل رفتگي ماكولاي چشم (كه عامل بسياري از نابينايي‌ها در سالمندان است)، سرطان ريه، مثانه، دهانه رحم و پوست مي‌كاهد. همچنين اين ماده به حفظ و ارتقاي سلامتي قلب، پروستات، چشم‌ها و پوست نيز كمك مي‌كند.

تقلب‌هاي رايج در مواد غذايي


نوشته  : مهدیه حجازی كارشناس صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی 
متاسفانه تقلب در محصولات مختلف به يك ركن اساسي در فروش موفق تبديل شده است. به هر محصولي در دور و بر خود نگاه كنيد، به راحتي مي‌توانيد نمونه تقلبي آن محصول را بدون كوچك‌ترين تفاوتي بيابيد. يكي از موارد تقلب، در مواد غذايي به چشم مي‌خورد كه گاهي مي‌تواند سلامتي فرد را نيز تهديد كند. چون مواد غذايي داراي كاربرد عمومي‌ هستند و هميشه مشتريان زيادي را به خود اختصاص مي‌دهند، افراد سودجو و متقلب به منظور كسب درآمد بيشتر اقدام به تقلب مي‌كنند.

شام سبك؛ آرامش شبانه


نوشته : منيره دادخواه كارشناس ارشد تغذيه و رژيم درماني 
با مصرف انواع مواد غذايي در طول روز مي‌توان نياز به انرژي و مواد مغذي گوناگون را تامين كرد، ولي در اين زمينه توجه به شكل الگوي غذايي، كيفيت و كميت وعده‌هاي روزانه در برآوردن كامل نياز و تامين سلامت براي تمام سنين حائز اهميت است.
متخصصين تغذيه براي تنظيم يك برنامه غذايي مناسب، در ابتدا با توجه به ويژگي‌هاي هر فرد (قد، وزن، سن، جنس، فعاليت بدني و وضعيت جسماني) نياز روزانه به انرژي را تخمين مي‌زنند و سپس با تعيين سهم هر يك از درشت‌مغذي‌ها (كربوهيدرات، ‌پروتئين و چربي) در تامين اين نياز، در قالب وعده‌ها و ميان‌وعده‌هاي مختلف، مقدار مجاز مصرف هر يك از گروه‌هاي اصلي غذايي را تعيين مي‌كنند. با اين روش به راحتي مي‌توان از تامين نياز روزانه هر فرد، در شرايط مختلف مطمئن بود.

راهنماي تفسير نتايج آزمايش خون

عـمـلــكرد آهـــــن

نوشته  : بهناز عباسي‌مقدم كارشناس ارشد تغذيه 

اساساً آهن به جهت شركت در ساختمان گلبول‌هاي قرمز، از عناصر اصلي مورد نياز بدن است. گلبول‌هاي قرمز، اكسيژن را در بدن حمل مي‌كنند. پروتئين اصلي گلبول قرمز كه  اكسيژن به آن متصل مي‌شود، هموگلوبين ناميده مي‌شود. در واقع هموگلوبين ماده شيميايي غني از آهن است. معمولاً در افراد سالم حدود 65 درصد آهن بدن به طور متصل با هموگلوبين مي‌باشد. آهن همچنين براي بسياري از سلول‌هاي ديگر مورد نياز است، به خصوص سلول‌هاي ماهيچه‌اي كه نوع ديگر پروتئين متصل به اكسيژن به نام ميوگلوبين را دارا هستند. حدود 4 درصد آهن بدن به صورت متصل با ميوگلوبين مي‌باشد.

كنسرو زير ذره‌بين تغذيه

نوشته : گفتگو: فاطمه استيري 
كنسرو كردن يكي از روش‌هاي نگهداري مواد غذايي است كه در صورت رعايت اصول تهيه، به ماندگاري بيشتر مواد غذايي كمك مي‌كند. امروزه به دليل در دسترس بودن كنسروها و استفاده آسان، مصرف آنها افزايش يافته است، اما در صورت رعايت نشدن نكات بهداشتي، ممكن است بسيار مضر بوده و پيامدهاي خطرناكي براي سلامتي به دنبال داشته باشند. اهميت اين موضوع، ما را بر آن داشت تا به سراغ تعدادي از متخصصان و كارشناسان تغذيه و صنايع غذايي برويم و اطلاعاتي را كسب نماييم.


طراوت و نشاط باسركه سيب


نوشته  : آسيه محمدزاده كارشناس ارشد تغذيه 
حتما اين جمله را شنیده‌ايد که «روزی یک سیب بخورید و بیمار نشوید». از گذشته‌هاي بسيار دور مردم از سرکه سيب به عنوان يک داروي خانگي بهره مي‌برند و معتقد بودند كه سرکه سیب باعث هضم بهتر غذا و پيشگيري از ابتلا به عفونت و پوکی استخوان مي‌شود.
سرکه سیب حاوي مواد معدنی از قبيل پتاسيم، سديم، كلسيم، منيزيم، فسفر، كلر، گوگرد، مس، آهن و فلور و برخي ويتامين‌ها از قبيل ويتامين‌هاي C ،E ، بتا-كاروتن (پيش‌ساز ويتامين A)،
B1، B2 و B6 و مقداري فلاونوئيد مي‌باشد. به طور كلي مواد مغذي موجود در سركه سيب موجب طراوت و نشاط سلول‌های بدن شده و جهت فعاليت دستگاه گوارش مفيد هستند.

ورزشكاران بخوانند... تغذيه و تسكين درد‌هاي مزمن ورزشكاران


نوشته  : آذين صحابي 
كساني كه آخر هفته‌ها ورزش مي‌كنند و آنهايي كه ورزشكار حرفه‌اي هستند، با درد‌هايي كه در نقاط مختلف بدنشان (با توجه به نوع ورزشي كه انجام مي‌دهند) ايجاد مي‌شود آشنايند. بيشتر آنها براي ساكت كردن درد‌شان مسكن مي‌خورند، ولي آيا مي‌دانيد كه با خوردن برخي غذاها و افزودن مقدار مناسبي از آنها به رژيم غذايي روزانه مي‌توان از بروز درد‌هاي پس از ورزش پيشگيري كرد يا از شدت درد كاست؟
آسيب‌هاي حاد:
وقتي ورزشكار حين ورزش صدمه جدي مي‌بيند، مثلا مچ پاي او پيچ مي‌خورد يا مي‌شكند، بايد سريع او را به مركز درماني و پزشك متخصص رساند تا اقدامي حرفه‌اي و تخصصي براي رفع اين آسيب انجام گيرد. علاوه بر اين مي‌توان تا رسيدن به مركز درماني براي تسكين درد او (كه در اين موارد زياد است)، از داروهاي ضد التهاب غير استروييدي (NSAIDs) استفاده كرد كه معروف‌ترين آنها ايبوپروفن و ناپروكسن هستند.

گياه درماني در بيماري‌هاي قلبي‑عروقي


نوشته: مريم آريافر كارشناس تغذيه، كارشناس ارشد صنايع غذايي 
از آغاز تمدن بشري گياهان نه تنها در طبخ غذاهاي مورد استفاده انسان‌ها نقش مهمي داشته‌اند، بلكه در درمان‌هاي طبي هم همراه انسان بوده‌اند. گياه‌پزشكي و گياه درماني منشا پيدايش داروهاي بسياري از جمله داروي افدرين بوده است كه از گياه افدرا به دست آمده و يا داروي ديگوكسين كه از گياه Digitalis purpurea توليد شده است. با پيشرفت‌هاي حاصل‌شده در امر پزشكي، طب سنتي و گياه پزشكي جايگاه خود را از دست داده است، ولي در بسياري از نقاط جهان هنوز اعتماد خاصي نسبت به اين‌گونه داروها وجود دارد.

درباره اورتوركسيا، يك نوع اختلال خوردن

وقتي غذاهاي سالم بلاي جان شما مي‌شوند...

نوشته  : تحريريه دنياي تغذيه 
بين سالم غذا خوردن و اصلا چيزي نخوردن مرز باريكي وجود دارد، چرا كه برخي از كساني كه سعي دارند سالم غذا بخورند يا وزن كم كنند  به وضعيتي دچار مي‌شوند كه خود يك بيماري است و نيازمند درمان و مداخله پزشكي خواهند شد. در واقع ميل و قصد خوردن غذاهاي سالم و داشتن وزني متناسب حالتي وسواس‌گونه به خود مي‌گيرد و رفتارهاي سالمي چون خوردن غذاهاي كم چرب و كم كلسترول و خوردن ميوه و سبزي بيشتر جاي خودشان را به رفتارهاي بيمارگونه‌اي مي‌دهند كه نه تنها سالم نيستند بلكه سلامت فرد را نيز در معرض خطر قرار مي‌دهند. در اين بين نقش متخصص تغذيه بسيار مهم است و اوست كه مي‌تواند با راهنمايي‌هاي لازم و صحيح و نشان دادن ارزش تمامي مواد غذايي و لزوم مصرف به اندازه همه آنها از بروز چنين اختلالي جلوگيري كند.

منشور غذايي براي كودكان بيمار


نوشته : برليانت بزرگمهر محقق و مشاور تغذيه و رژيم درماني
در كشور ما عادات و سنن خاصي در مورد تغذيه در بيماري‌ها وجود دارد كه در برخي موارد منطبق با اصول صحيح تغذيه‌اي نيست و مي‌تواند بسيار زيان‌آور و مخاطره‌آميز باشد. اين مسأله در كودكان اهميت بيشتري دارد، زيرا اين گروه سني به علت رشد سريع و تغييرات وسيعي كه در بدنشان انجام مي‌شود، و نيز به دليل مواجهه كمتر با ميكروب‌ها و عفونت‌ها، در برابر بيماري‌ها حساس‌ترند و چنانچه برنامه غذايي آنان به‌خصوص در بيماري‌ها به طور صحيح مديريت نشود، لطمات بسيار مهم و گاه جبران‌ناپذيري به سلامت آنان وارد مي‌شود.

بيماري‌هاي التهابي روده


نوشته : دكتر احمدرضا درستی متخصص تغذیه عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران 
در ادامه مطالب گفته‌شده در شماره قبل، به بررسي تغذيه درماني در بيماران مبتلا به IBD (بيماري‌هاي التهابي روده) مي‌پردازيم:
اشخاص مبتلا به IBD به‌علت عوارض بيماری و حتی به‌خاطر عوارض ناشی از درمان، در معرض افزایش خطر مشكلات تغذیه‌ای هستند، بنابراین اولين هدف، بهبود و حفظ وضعیت تغذیه‌ای بیمار است. برای نیل به این هدف، ممكن است از غذاها، مكمل‌های رژیمی ‌و ریزمغذی‌ها و تغذیه وریدی و روده‌ای استفاده شود. رژیم غذایی و نوع مکمل‌هاي مورد استفاده ممكن است در طی دوره‌های ایجاد موقتی و عود بیماری تغییركند. اشخاص مبتلا به IBD اغلب نسبت به عوارض خفیف یا شدید بیماری معدی- روده‌ای و همچنین نسبت به انتخاب غذای مناسب و روش تغذیه دچار سردرگمی ‌هستند. گرچه آموزش، شكل اصلی و كلیدی درمان است، بیماران اغلب در نتیجه راهنمایی‌های متفاوت رسانه‌های گروهی مختلف و دست اندركاران مراقبت‌های بهداشتی، سر در گم می‌شوند.

تغـذيـــه و ســردرد(۲)


نوشته : دكتر سيدضياءالدين مظهري متخصص تغذيه و رژيم درماني دانشيار دانشگاه علوم پزشكي ايران 
در شماره‌هاي قبل، در مورد عوامل موثر در بروز سردرد‌هاي ميگرني صحبت كرديم. در اين شماره نيز در خصوص مواد غذايي مفيد و مضر مرتبط با اين درد‌ها مطالبي را حضور شما خوانندگان عزيز تقديم مي‌كنيم:
ارتباط حساسيت و آلرژي به شير با بعضي از سردردها و ميگرن
الف- عدم تحمل قندشير يا لاكتوزاغلب شما همراهان فرهيخته و دانش‌دوست در قبال عدمتحمل لاكتوز موجود در شير اطلاعات كافي و تجربه وافي در خود يا در وابستگان دور و نزديك داشته‌ايد و بيشترين عوارض ناشي از عدم تحمل به شير را در دستگاه گوارش در قالب نفخ، اسهال، دل درد و دل‌پيچه، دل به‌هم‌خوردگي، حالت تهوع و سر و صداي به گوش رسيده از كانال گوارش در ذهن خود داريد،

گل‌سرخ؛ اسانسي با ارزش

نوشته  : دكتر محمدحسين صالحي سورمقي 
گياه‌شناسي:
گل سرخ گياهي است دائمي به ارتفاع تا 5/1 متر و گاهي مرتفع‌تر كه داراي ساقه‌هاي خاردار مي‌باشد. برگ‌ها مركب از 7 و گاهي 9 برگچه‌ بيضي‌شكل نوك‌تيز و دندانه‌دار هستند. اين دندانه‌ها منظم و كوچك مي‌باشند. برگچه‌ها بر روي محور خود به طور متقابل قرار مي‌گيرند. گل‌هاي گياه نسبتاً درشت، صورتي‌رنگ و داراي بوي معطر و مطبوعي هستند. گاهي گلبرگ‌ها ممكن است سفيدرنگ باشند.

تاريخچه:
برحسب تجربيات گذشته گل روز براي سلامت پوست و روح و روان مفيد مي‌باشد و از زمان‌هاي بسيار قديم در پزشكي كاربرد داشته است. روميان روز وحشي (روزا كانينا) را براي درمان گازگرفتگي سگ‌ هار توصيه مي‌كردند. روز در دهه سي همچنان به عنوان يك داروي رسمي به كار مي‌رفت. در آن زمان تنتور روز عطار (روزا گاليكا) به منظور درمان گلودرد تجويز مي‌شد. امروزه روز همچنان از ارزش بسيار بالايي برخوردار است. اسانس آن بسيار گرانقيمت بوده و يكي از مهم‌ترين اسانس‌ها در اسانس درماني است.

فوايد دارويي ختمی (برگ و گل)


نوشته  : دكتر محمدحسين صالحي سورمقي 
گیاه شناسی:
ختمی، گیاهی است علفی و پایا به ارتفاع تا 5/1 متر و پوشیده از کرک. برگ‌های این گیاه با پهنک بزرگ و شامل 5-3 لب
 دندانه دار است. ختمی گل‌هایی به رنگ سفید مایل به گلی یا ارغوانی دارد که در قسمت‌های انتهایی ساقه اکثرا به صورت 3 تایی دیده می‌شوند. انواع زینتی آن دارای گل‌هایی به رنگ‌های مختلف بوده، ولی از نظر خواص، تا حد زیادی به گونه‌ اصلی شبيه می‌باشند. قسمت مورد استفاده‌ ختمی گل، ریشه و برگ آن است.

ترکیبات مهم:
گل و برگ ختمی دارای حدود 9-6 درصد  موسیلاژ می‌باشد که بیشترین درصد آن، کمی قبل از گل دادن آن است. همچنین ترکیبات فلاونوئیدی و مقدار بسیار کمی اسانس، از دیگر مواد گل و برگ ختمی هستند.

دستيابي به سلامت با استروژن‌هاي گياهي


نوشته : دكتر شهين ياراحمدي 
فيتو استروژن‌ها:
فيتواستروژن‌ها تركيباتي هستند كه در بسياري از گياهان وجود دارند و از خود، خواص استروژنيك (مشابه هورمون‌هاي جنسي زنانه) و در بعضي از موارد خواص ضد استروژنيك نشان مي‌دهند. اين مواد علاوه بر اين خواص، داراي اثرات ضد ميكروبي، ويروسي و قارچي، ضد سرطاني، ضد التهابي و آنتي‌اكسيداني نيز هستند. مطالعات نشان داده‌اند كه مصرف درازمدت مواد غني از فيتواستروژن‌ها، مي‌تواند موجب كاهش خطر بروز بيماري‌هاي قلبي- عروقي، پوكي استخوان، بعضي از سرطان‌ها و كاهش عوارض يائسگي مثل گُرگرفتگي شود.

داروي گياهي ويتاگنوس و اختلالات هورموني زنان


نوشته: دكتر محمدحسين صالحي سورمقي 


خانم‌ها در طول زندگي، دوره‌هاي متفاوتي را تجربه مي‌كنند كه مهم‌ترين آنها دوره قبل از بلوغ، دوران بلوغ، قائدگي،‌ ازدواج، حاملگي، زايمان و يائسگي است. اين مراحل به صورت زنجيري به هم متصل هستند و سلامت جسمي و روحي هر زن به آنها ارتباط دارد. در هر كدام از دوره‌هاي ذكرشده، تغييرات هورموني قابل توجهي ايجاد مي‌شود و در اين ميان، تعادل هورموني نقش مهمي را در سلامت شخص ايفا مي‌كند. مسلم است كه اختلال در تعادل هورمون‌هاي زنانه در هر مرحله عوارض مشخصي را ايجاد مي‌كند كه ممكن است اين عوارض ضعيف، متوسط و يا حاد باشند. در صورتي كه عوارض به وجود آمده جزئي باشد، ممكن است براي شخص ناراحتي‌هاي قابل توجهي ايجاد نكرده و در غير اين صورت عوارض آن قابل احساس و باعث رنجش مي‌شود.

درمان‌هاي گياهي سوء هاضمه


نوشته  : دكتر محمدحسين صالحي سورمقي 
سوءهاضمه به صورت دل‌درد، نفخ، اسپاسم، ترش كردن معده، اسهال، يبوست و يا بد هضم شدن غذا در افراد ظاهر مي‌شود. گياهاني از جمله نعناع، گشنيز، بادرنجبويه، زيره، رازيانه، شويد، جعفري و... از سبزي‌هاي خوراكي مشهوري هستند كه ساليان دراز به عنوان گياهان دارويي ضد درد، ضد نفخ، ضد اسپاسم، اشتهاآور، مقوي معده و محرك مورد استفاده قرار گرفته‌اند. در سال‌هاي اخير و از زمان انقلاب صنعتي در اروپا به بعد، اين گياهان به صورت فرآورده‌هاي دارويي به بازار عرضه شده‌اند. در ادامه مقاله به سه نمونه از اين گياهان كه بيشتر در فرآورده‌هاي دارويي مصرف مي‌شوند اشاره مي‌گردد:

نعناع: به‌طور كلي نعناع و اسانس آن داراي خواص ضد درد، ضد نفخ، ضد اسپاسم، محرك معده، اشتهاآور، خوش‌بو كننده و ضد ميكروب است.

افزايش شير مادر با گياهان


نوشته  : دكتر محمدحسين صالحي سورمقي 
تعدادي از گياهان با مكانيسم‌هاي مختلف و اكثرا از طريق تحريك غدد توليد شير باعث افزايش شير مادران شيرده مي‌شوند.
بعضي گياهان معطر خاصيت ضدنفخ داشته و با ورود به شير مادر از دل‌درد كودك جلوگيري مي‌كنند؛ مانند سبزيجات خوراكي، از جمله ريحان، ترخون، زيره، رازيانه و گشنيز. از گياهاني كه در دسترس عموم قرار دارند و مصرف آنها محدوديتي ندارد، مي‌توان به چند گياه زير اشاره كرد:

1-‌ بادام زميني
قسمت مورد استفاده گياه دانه‌هاي‌آن است كه در بازار به صورت خام يا نمك‌زده و يا بوداده به فروش مي‌رسد. اين گياه ضد چسبندگي پلاكت‌ها (كه براي رقيق شدن خون مؤثر است)، ضد اكسيدان، افزايش‌دهنده قواي جنسي، ضد قارچ، مسكن دردهاي سينه و شيرافزا مي‌باشد. تاكنون عارضه‌اي از بادام زميني گزارش نشده، ولي ممكن است بعضي افراد نسبت به آن حساسيت داشته باشند.

گل ساعتي، آرام‌بخش گياهي


نوشته  : دكتر محمدحسين صالحي سورمقي 
گياه‌شناسي:
گل ساعتي گياهي است علفي، پايا، داراي ساقه‌هاي رونده و پيچك‌دار با برگ‌هاي متناوب و لب‌دار، به تعداد 5-3 لب.
اثرات مهم:
مصرف اصلي آن در مشكلات خواب از جمله بدخوابي و بي‌خوابي است. گل ساعتي بر حسب مقدار مصرف گياه و يا فرآورده‌هاي حاصل از آن داراي آثار مختلفي بر روي سيستم مركزي عصبي (CNS) از جمله به عنوان محرك و يا ضدافسردگي مي‌باشد. همچنين داراي اثرات آرام‌بخش و ضداضطراب است. گل ساعتي يكي از معمولي‌ترين و پرمصرف‌ترين آرام‌بخش‌هاي گياهي مي‌باشد. پژوهشگران اين اثر را به وجود فلاونوئيدها و آلكالوئيدهاي آن نسبت مي‌دهند.

كفير چيست؟


اصطلاح كفير بيان‌گر ميكروارگانيسم‌هايي است كه به منظور تخمير آبميوه، شير و ساير نوشيدني‌ها مورد استفاده قرار مي‌گيرد. 
امروزه توليد كفير از كشت‌هاي شناخته‌شده خالص مورد نظر است، زيرا اين روش موجب كنترل بهتر ميكروارگانيسم‌ها و توليد آسان‌تر و باكيفيت‌تر محصول مي‌شود. ضمن آنكه زمان ماندگاري اين محصول طولاني‌تر (حدود 15-10 روز در 4 درجه سانتيگراد) است. در اين روش شير به طور همزمان با باكتري‌هاي لاكتيك و مخمر تلقيح شده و دو تخمير اتفاق مي‌افتد كه اولي ناشي از باكتري‌هاي لاكتيكي و دومي به دليل فعاليت مخمرهاست.
فوايد كفير:
مناسب براي افرادي كه نمي‌توانند قند شير را تحمل كنند، غذاي تكميلي مناسب براي خانم‌هاي باردار و شيرده، كمك به سلامت و تقويت سيستم ايمني و بنابراين موثر در بيماري‌هاي ايدز، هرپس، سرطان و...، داراي اثرات آرام‌بخش بر روي سيستم عصبي و بنابراين موثر براي افرادي كه از مشكلات كم‌خوابي، افسردگي و سندرم بيش‌فعالي كم توجهي (ADHD) رنج مي‌برند.
داشتن نقش موثر در درمان بيماري‌هاي روده‌اي، بهبود حركات روده و در نتيجه مفيد در درمان يبوست، كاهش نفخ و كمك به سلامت سيستم گوارش پس از مصرف داروهاي آنتي‌بيوتيك.
علاوه بر موارد ذكر شده، كفير سرشار از ويتامين‌هايي از قبيل B1، B6، B12 ،K بيوتين، اسيدفوليك و املاحي مانند كلسيم، منيزيم، فسفر و اسيدهاي آمينه (مانند تريپتوفان) مي‌باشد كه در بهبود و حفظ عملكرد بدن بسيار موثرند.
مي‌توان كاملا ادعا كرد كه كفير نه تنها به هيچ عنوان بيماري‌زا نيست، بلكه بسياري مطالعات حاكي از اثرات سودمند آن بر سلامت پوست و سيستم گوارشي مي‌باشند. همچنين اين بررسي‌ها نشان داده‌اند كه كفير در درمان سل نيز موثر است و مي‌تواند باكتري‌هاي بيماريزا اعم از گرم مثبت و گرم منفي را از بين ببرد. همچنين كفير مواد جهش‌زايي همچون ايندول و ايميدازول را غيرفعال مي‌كند.
امروزه غذاهاي ما از نظر تغذيه‌اي بسيار فقيرند و دستگاه گوارش ما توسط داروهاي مصنوعي مورد حمله قرار مي‌گيرد و در اين زمينه مي‌توان گفت استفاده از برخي غذاها مانند كفير نقش موثري در حفظ ميكروفلور روده بازي مي‌كند و از كليدهاي اصلي سلامتي است.


منبع: دنیای تغذیه  ش  100

جوانه گندم، طلايه‌دار جواني


نوشته  : مهندس مسعود خبازي 
گنجاندن جوانه‌ها (از جمله جوانه گندم) در برنامه غذايي روزانه افراد جامعه كه هم در دسترس، ارزان و سالم هستند و هم مي‌توانند قسمت عمده‌اي از نيازهاي بدن به ويتامين، مواد معدني و آنزيم‌ها را تامين كنند، بسيار مفيد است.
بهترين زمان استفاده از جوانه زماني است كه طول جوانه يك و نيم برابر طول دانه گندم (يك سانتيمتر) شده باشد. مدت زمان لازم جهت جوانه زدن دانه‌ها سه تا چهار روز مي‌باشد. در حين فرآيند جوانه زدن ويتامين‌هاي گروه B به مقدار قابل توجهي افزايش مي‌يابد به طوري كه در جوانه گندم مقدار ويتامين B1 و ويتامين B2 بيشتر از دانه گندم است.
ارزش غذايي: جوانه‌ها مواد غذايي هستند كه در روند طبيعي رشد و توليدشان، داراي ارزش غذايي بالايي (از نظر ويتامين و املاح) مي‌باشند. مصرف مداوم جوانه گندم مانع كمبود ويتامين‌ها و مواد معدني طبيعي مورد نياز بدن مي‌شود و بدن را سالم و نيرومند مي‌سازد. جوانه گندم علاوه بر عناصر فسفر، كلسيم و منيزيم، سرشار از اسيدهاي آمينه ضروري و حاوي ويتامين‌هاي گروه B، C و E مي‌باشد.

يك كاسه گيلاس يك شاخه آلبالو


نوشته  : ندا پيله‌ور 
گيلاس:
بر طبق آخرين و بهترين اخبار به دست آمده مشخص گرديده كه گيلاس‌ها منبع غني آنتي‌اكسيدان‌ها هستند.
براي اينكه ارزش اين گياه را بدانيم كافي است بگوييم تمام قسمت‌هاي اين ميوه يعني گوشت، دم، هسته، برگ و ساقه آن در طب و صنعت استعمال دارد. همه ما از مصرف گيلاس تازه در يك روز گرم تابستاني لذت مي‌بريم. اين ميوه داراي چربي كم و فيبر زياد است و اگر شما درمان گياهي را قبول داشته باشيد، بدانيد كه گواتر مزمن با خوردن گيلاس تا حد زيادي كنترل مي‌شود و همچنين مانند يك عامل تخليه و زهكشي در مجاري ادرار و لوله‌هاي هاضمه كار مي‌كند و سنگ‌ها را از بين مي‌برد و مصرف آن (در حد مناسب) به مبتلايان به ديابت و ورم مفاصل توصيه مي‌شود، زيرا ميوه‌اي است كه نشاسته كمي دارد و قندش براي افراد ديابتي زيان‌بار نيست (البته اگر به ميزان توصيه‌شده توسط متخصص تغذيه مصرف شود). گيلاس همچنين مسكن اعصاب بوده، ملين است، خون را پاك و معده را تميز مي‌كند. جوشانده دم گيلاس نيز براي دفع سنگ‌هاي مثانه و تميز كردن مجاري ادرار در طب تجربي مصرف مي‌شود.

با رژيم پرفيبر، كمتر غذا بخوريد


نوشته  : آذين صحابي 
وجود فيبر در رژيم غذايي بسيار مهم است، چرا كه به پايين آوردن سطوح كلسترول خون كمك مي‌كند و باعث مي‌شود فرآيند هضم غذا آسان‌تر صورت گيرد. فيبرها خطر بروز سرطان روده را نيز كاهش مي‌دهند و باعث مي‌شوند كه معده فوراً از غذا پر شود و ديگر غذاهاي پركالري را روانه معده نكنيم و به اين ترتيب، با القاي حس سيري به ما كمك مي‌كند، كمتر غذا بخوريم تا لاغر شويم. افزون بر اين مصرف غذاهاي حاوي فيبر به تنظيم قند خون هم كمك مي‌كند. در اينجا فهرستي از غذاهايي كه داراي فيبر فراوان هستند را مي‌خوانيد:
ميوه‌هاي پر فيبر: سيب، گريپ فروت، موز، ميوه‌هاي خشك شده، گلابي و آلو خشك.
سبزي‌هاي پر فيبر: آواكادو، هويج، ذرت، نخود، كلم، سيب‌زميني، اسفناج، لوبياي قرمز، عدس و دانه‌هاي سويا.
غلات: برنج، جوي دوسر و سبوس.
با استفاده از اين موادغذايي مي‌توان غذاهاي متنوع درست كرد كه انواع سالادها و نان‌هاي غلات كامل از اين دسته‌اند. همچنين دقت كنيد كه ميوه‌ها را با پوست بخوريد، چرا كه پوست ميوه منبع اصلي فيبر آن است.
كاهش وزن يكي از پيامدهاي طبيعي پيروي از يك رژيم غذايي پرفيبر است، چرا كه معده را با مواد غذايي كم كالري پر مي‌كند و اجازه نمي‌دهد كه پرخوري كنيم. اگر ميزان كالري‌هاي دريافتي بدن كاهش يابد، وزن نيز به تبع آن كاهش خواهد يافت.
هنگام پيروي از رژيم به اين نكات دقت كنيد:
 هرگز يكباره  به سمت يك رژيم غذايي پر فيبر نرويد بلكه به بدنتان فرصت دهيد تا به اين رِژيم عادت كند. براي همين به تدريج غذاهاي پر فيبر را در رژيم غذايي‌تان وارد كنيد و يادتان باشد كه آب فراواني بنوشيد. در ضمن لازم است ميزان فيبر دريافتي‌تان را هم حساب كنيد و هر روز ثبت كنيد كه چه ميزان غذاي حاوي فيبر خورده‌ايد، چرا كه مصرف بيش از اندازه فيبر هم مشكلاتي به همراه مي‌آورد كه اسهال و درد شكم از آن جمله است.



منبع: دنیای تغذیه  ش 100

تعيين جنسيت به كمك علم تغذيه!


نوشته : دكتر سيدعلي كشاورز 
اصول برای پسردار شدن: لازم است مواد غذایی انسان غنی از سدیم و پتاسیم و فقیر از کلسیم باشد.
اصول برای دختردار شدن: لازم است رژیم غذایی فقیر از سدیم و پتاسیم و غنی از کلسیم باشد.
چه زمانی باید رژیم غذایی را شروع کنیم؟ برای این منظور حداقل باید دو پریود ماهیانه قبل از تاریخ پیش‌بینی شده برای بارداری، رژیم غذایی تنظیم شده توسط متخصص تغذیه به طور جدی و دقیق رعایت شود.
ممنوعیت اجرای رژیم غذایی برای پسردار شدن: افراد مبتلا به بیماری‌های فشار خون بالا، ناراحتی‌های قلبی و عروقی و نارسایی‌های کلیوي نبايد اين رژيم غذايي را رعايت كنند.
ممنوعیت اجرای رژیم غذایی برای دختردار شدن: افراد مبتلا به اختلالات عصبی، بالا بودن کلسیم خون و نارسایی‌های کلیوی نبايد اين رژيم غذايي دختردار شدن را رعايت نمايند.

تاثير موادمخدر بر وضعيت تغذيه‌اي


نوشته  : نازلي سيدخويي زير نظر: دكتر سعيد حسيني 
اعتياد به مواد مخدر مي‌تواند تاثير نامطلوبي بر سلامت و وضعيت تغذيه‌اي داشته باشد و سبب تغيير ميزان دريافت مواد غذايي، مايعات و نمك، تغيير متابوليسم بدن و نوسانات وزن شود.
ماري‌جوانا (حشيش يا بنگ): در مطالعات بسياري مشخص شده است كه ماري‌جوانا، باعث افزايش دريافت غذا و افزايش وزن مي‌شود. حتي تك دوز آن (چه به صورت خوراكي و چه به صورت سيگار) باعث افزايش اشتها مي‌گردد. اگرچه ماري‌جوانا، اشتها و دريافت غذا را در انسان زياد مي‌كند، ولي با كاهش كيفيت تغذيه در پسران نوجوان به همراه علايم كمبود تغذيه‌اي همراه است.
هرويين: اعتياد به هرويين سبب اختلال در تحمل گلوكز، تأخير پاسخ انسولين به دنبال مصرف گلوكز خوراكي، كاهش قابل ملاحظه در پاسخ انسولين به تزريق وريدي گلوكز و افزايش چشم‌گيري در سطح هوگلوبين A1C مي‌شود. بنابراين واضح است كه مصرف هرويين، تحمل گلوكز و متابوليسم مواد واسطه را تغيير مي‌دهد و داراي تاثيرات شديدي بر روي عضلات اسكلتي، عملكرد كليه و متابوليسم گلوكز مي‌باشد.

تغذيه در كودكان پيش‌دبستاني


نوشته : منيره دادخواه 
كودكاني را كه در سنين 2 تا 6 سال قرار دارند كودكان پيش‌دبستاني گويند.
 ميزان نياز كودك به هر يك از گروه‌هاي اصلي غذايي در اين سنين:
گروه نان و غلات: اين گروه شامل انواع نان، دانه غلات (برنج، گندم، جو و ذرت)، ماكاروني و رشته، آردها و بيسكويت‌هاي ساده است.
هر واحد از اين گروه شامل 1 برش از نان‌هايي مثل سنگك يا بربري و يا 3 برش نان لواش است (حدود 30 گرم). هر واحد نان را مي‌توان با نصف ليوان برنج پخته كه حدود 5 قاشق غذاخوري سر صاف است يا نصف ليوان ماكاروني پخته جايگزين كرد. كودكان سنين 2 تا 6 سال به حداقل 3 واحد از اين گروه در طي روز احتياج دارند.
گروه ميوه‌ها: اين گروه شامل انواع ميوه‌هاي تازه، آبميوه‌هاي طبيعي و ميوه‌هاي خشك (كشمش، برگه‌ها، انجير خشك و...) است.

بهبود علائم يائسگي با تغذيه


نوشته  : دكتر احمدرضا درستي‌
يائسگي يا منوپوز دوره‌اي از زندگي طبيعي زنان در سنين 55-45 سالگي است كه در آن عادات ماهيانه قطع مي‌شود. اين وضعيت به دليل كاهش هورمون زنانه يا استروژن ايجاد شده و علايم و نشانه‌هاي آن برافروختگي، گرگرفتگي و تغييرات خلق و خو است. علاوه بر اين، احتمال پوكي استخوان و بيماري‌هاي قلبي- عروقي و برخي از بيماري‌هاي ديگر نيز در خانم‌هاي يائسه افزايش مي‌يابد.

توصيه‌هاي غذايي براي خانم‌هاي يائسه:
‌ از نان‌ها و غلات سبوسدار (كامل) از قبيل نان سنگك يا بربري بدون جوش شيرين استفاده كنيد.
‌ روزانه 3-2 عدد ميوه متوسط مصرف نماييد (موز كمتر مصرف شود).
‌ مصرف سبزي‌ها (خام، بخارپز يا آبپز) را افزايش دهيد. سبزي‌ها علاوه بر انواع ويتامين و مواد معدني، مقادير مناسبي فيبر دارند كه به كاهش قند و چربي‌هاي خون كمك مي‌كنند. لازم است در تمام وعده‌هاي غذايي سبزي‌هاي پخته و سالاد مصرف شود.

زندگي سالم تا «100» سالگي


نوشته  : دكتر محمدرضا وفا 



بر اساس تعاريف موجود توانايي حفظ خطر پايين ابتلا به بيماري يا ناتواني، حفظ عملكرد بالاي ذهني و جسمي و داشتن يك زندگي فعال، به عنوان سالمندي سالم بيان شده است. با توجه به بهبود نسبي شرايط زندگي و پيشرفت قابل توجه علوم پزشكي در پيشگيري و درمان بيماري‌ها، ميانگين اميد به زندگي در بدو تولد در اغلب كشورهاي دنيا افزايش قابل توجهي داشته است.
بر اساس مطالعات انجام‌شده مهم‌ترين عوامل تأثيرگذار در ارتباط با سلامت طولاني‌مدت، عوامل ژنتيكي و عوامل محيطي هستند.
مطالعات نشان داده‌اند كه عوامل محيطي مانند چگونگي فرآيند تغذيه در ارتباط با عامل زمان مي‌توانند در درازمدت بر ژنوتيپ يا الگوي ژني اثر بگذارند و نهايتا عوارض مختلفي نمايانگر شود و يا زمينه مناسب براي بيان شدن ژن‌هاي خاص را فراهم كنند.
بر اساس مطالعات مركز كنترل بيماري‌ها مهم‌ترين علل مرگ و مير و ناتواني در سنين بالاي 65 سال به ترتيب، بيماري‌هاي قلبي- عروقي، سرطان‌ها، حمله مغزي، بيماري‌هاي مزمن ريوي و پنوموني، ديابت و آلزايمر هستند كه تغذيه سالم و فعاليت فيزيكي نقش بسيار مهم در پيشگيري و كنترل اغلب اين بيماري‌ها دارند.

غذا، محيط و اختلالات هورموني


نوشته  : دكتر رضا اماني نازلي عزبدفتري 
امروزه اختلالات هورمون‌هاي جنسي (PCOS) مشكل بسياري از زنان و مردان سراسر دنيا و موضوع بحث بسياري از پژوهشگران مي‌باشد كه از پيامدهاي مهم آن عقيمي و ناباروري است. برخي هورمون‌هاي غذايي و آلاينده‌هاي شيميايي محيطي از عوامل ايجاد اين اختلالات هورموني، به ويژه هورمون‌هاي جنسي مي‌باشند.
تغذيه و چاقي: چاقي و به ويژه چاقي شكمي، عامل بسياري از بيماري‌ها و اختلالات هورموني است. درمان چاقي و ديابت با رژيم غذايي، ورزش يا داروهاي مولد انسولين باعث بهبود عملكرد غدد تناسلي و سيكل پريودي طبيعي شده و منجر به از سرگيري تخمك‌گذاري در طي چند هفته مي‌شود.
برخي از مواد موثر بر اختلال هورمون‌هاي جنسي:
نعناع: تحقيقات نشان دادند كه نوشيدن چاي نعناع مي‌تواند باعث كاهش سطح آندروژن در زنان مبتلا به PCOS شود.
آنتي‌اكسيدان‌ها (ويتامين C، ويتامين E و ويتامين A): راديكال‌هاي آزاد به عنوان محصول استرس اكسيداتيو، نقش مهمي در ايجاد ناباروري در زنان مبتلا به PCOS دارند، بنابراين جهت تقويت سيستم آنتي‌اكسيداني بدن، مصرف آنتي‌اكسيدان‌هاي طبيعي مانند ويتامين E و C و بتا-كاروتن (ويتامين A) توصيه شده است.

وسواس‌هاي غذايي


نوشته  : برليانت بزرگمهر 
در اين مقاله توجه خوانندگان عزيز  را به تعدادي از وسواس‌هاي غذايي جلب مي‌كنيم:
 يكي از دغدغه‌هاي بي‌مورد برخي افراد ترس از كمبود ويتامين‌ها و مواد معدني و پناه بردن به منابع دارويي براي جبران آنهاست، ولي لازم به ذكر است كه خاصيت مهم اين دسته از مواد مغذي در صورتي است كه توسط غذا به بدن انسان برسند؛ مصرف بيش از حد لزوم اين مواد مغذي مي‌تواند سلامت شخص را به طور جدي به خطر اندازد. منابع دارويي معمولا داراي عوارض جانبي در بدن هستند و مصرف قرص و دارو فقط در موارد ضروري و با دستور پزشك مجاز است و براي بهره‌گيري هر چه بيشتر از خواص تغذيه‌اي مواد مغذي، بايد منابع غذايي اين مواد را مورد مصرف قرار داد.
‌ در مواردي كه برخي بيماري‌هاي عفوني در منطقه‌اي شيوع دارند، بعضي از افراد در مورد مصرف ميوه و سبزي دچار وسواس مي‌شوند و به طور كلي از مصرف سبزي، سالاد و ميوه امتناع مي‌ورزند و اين وضع ممكن است به مدت طولاني ادامه يابد، اما مصرف اين مواد غذايي به دلايل زير براي همه افراد ضروري است و فقط بايد افراد در شست و شو و ضدعفوني كردن سبزي‌ها و ميوه‌ها (يعني ميكروب‌زدايي و نيز انگل‌زدايي) دقت بيشتري داشته باشند.

غذاهاي گرم، غذاهاي سرد


نوشته  : نگار زماني نور
گرمي و سردي غذا:
واژه‌هاي «گرمي» و «سردي» از جمله مفاهيم شايع در بين تمام مردمان جهان و سازمان‌هاي مختلف اجتماعي هستند؛ غذاها بر اساس اثراتي كه بر بدن مي‌گذارند به دو گروه سرد و گرم تقسيم مي‌شوند.
غذاهاي گرم باعث بهبود جريان خون، نگهداري گرماي بدن و افزايش قواي جنسي مي‌شوند. از نشانه هاي گرماي بيش از حد مي‌توان به جوش، تب، يبوست، بوي شديد ادرار، بالا رفتن فشار خون و برافروختگي چهره اشاره نمود.
در مقابل، غذاهاي سرد باعث تعديل اين علائم مي‌شوند. غذاهاي سرد براي افراد جوان كه بدن آنها به طور نسبي گرم مي‌باشد، مناسب هستند، ولي مصرف بيش از حد آنها مي‌تواند سبب ضعف، بي‌حالي و در افراد مسن باعث آرتريت، روماتيسم و رگ‌هاي دردناك شود.
به طور كلي فرآورده‌هاي حيواني، غذاهاي چرب و پرادويه به عنوان غذاهاي گرم و اغلب ميوه و سبزي‌جات به عنوان غذاهاي سرد شناخته مي‌شوند، بنابراين غذاهاي گرم داراي مقادير بالاتر انرژي، پروتئين و چربي نسبت به غذاهاي سرد هستند كه نيروي لازم جهت فعاليت‌هاي فيزيكي را فراهم مي‌كنند و در مقابل، غذاهاي سرد داراي محتواي بالاتر آب و انرژي پايين‌تري بوده و باعث تعديل غذاهاي گرم و فراهم كردن ويتامين و املاح ضروري مي‌شوند.
اصولا خوراكي‌هايي مانند گردو، نارگيل، كاكائو، خرما، كنجد، گوشت شتر و گوشت كبوتر در گروه غذاهاي گرم و خوراكي‌هايي مانند هلو، هندوانه، توت فرنگي، جو، برنج و گوشت گاو به نام غذاهاي سرد شناخته مي‌شوند و برخي غذاها مثل شير، ماست گوسفندي، نان گندم، گوشت بره و... در گروه غذاهاي معتدل (نه گرم و نه سرد) دسته‌بندي مي‌شوند كه حالت و اثر متابوليسمي خاصي را چه در افراد گرم مزاج و چه در افراد سردمزاج ايجاد نمي‌كنند و به عبارتي سازگار با هر دو گروه مي‌باشند.



منبع: دنیای تغذیه  ش 100

بهترين خوراكي ها براي زيبايي


نوشته  : سارا حسنلو 
به نظر شما چه خوراكي‌هايي موجب حفظ سلامت پوست مي‌شوند و جواني را تضمين مي‌كنند و علت آن چيست؟
گوجه فرنگي: يكي از بهترين سبزيجاتي كه فرآيند پيري را به تأخير مي‌اندازد، گوجه فرنگي است. اين سبزي حاوي بتاكاروتن (پيش‌ساز ويتامين A) مي‌باشد. اين ويتامين با تقويت سيستم ايمني و دخالت در رشد و ترميم بافت‌ها موجب حفظ سلامت پوست مي‌شود و اگر به ميزان كافي به بدن نرسد، خشكي و زبري پوست و شكنندگي مو و ناخن‌ها را به همراه خواهد داشت. به‌علاوه، يك گوجه فرنگي مي‌تواند 36 درصد از نياز روزانه افراد را به ويتامين C تامين نمايد كه اين مقدار در گوجه فرنگي پخته بسيار كمتر مي‌شود. وجود اين ماده مغذي به همراه بتاكاروتن و ليكوپن، كمپلكس عظيمي از آنتي‌اكسيدان‌ها است كه از بروز پيري زودرس جلوگيري مي‌كند. به اين منظور توصيه مي‌شود به همراه انواع جوانه‌ها (خصوصا جوانه گندم) و كلم بروكلي، گوجه فرنگي نيز مصرف گردد تا اين اثرات چند برابر شود.

زير نفس‌هاي آفتاب...


نوشته  : دكتر صديقه نوبان 
گرمازدگي چيست و چگونه مي‌توان از آن پيشگيري كرد؟
در فصل تابستان، بسياري از افراد ممكن است دچار گرمازدگي شوند و اين امر موجب مي‌گردد كه مقدار زيادي از آب بدن از دست برود.
در گرمازدگي، دماي بدن فرد از حد طبيعي بالاتر مي‌رود، عروق سطحي پوست منبسط مي‌گردند، عمل تعريق افزايش مي‌يابد و در تنظيم و كنترل دماي بدن اختلال ايجاد مي‌شود. چنانچه آب و هوا گرم و مرطوب باشد، عمل تعريق كند شده و بدن به آساني خنك نمي‌شود. در اين حالت نيز گرمازدگي ايجاد مي‌شود. در گرمازدگي به علت اينكه مقدار زيادي از آب و نمك بدن از دست مي‌رود، غلظت خون افزايش مي‌يابد و جريان خون كند مي‌شود و در عملكرد ارگان‌هاي بدن اختلال به وجود مي‌آيد.

رژيم غذايي بر پايه گروه‌هاي خوني


نوشته : مهسا علايي زير نظر: دكتر فريده طاهباز 
فرض بر اين است كه با پيروي از رژيم غذايي كه بر مبناي گروه خوني تنظيم شده، هضم غذا در بدن بسيار كاراتر و در نتيجه كاهش وزن راحت‌تر امكان‌پذير باشد، اما اساس اين رژيم‌هاي غذايي توسط عده زيادي از متخصصان تغذيه مردود اعلام شده است.

گروه خوني O :
در اين رژيم مصرف گوشت، ماهي و روغن زيتون آزاد بوده و تخم مرغ، آجيل و دانه‌ها به مقدار متوسط و برخي ميوه‌ها و سبزي‌هاي خاص به مقدار ناچيز مصرف مي‌شوند، ولي مصرف لبنيات، حبوبات، غلات، نان، ماكاروني و برنج ممنوع مي‌باشد. اين رژيم در واقع يك رژيم كم‌فيبر با خصوصياتي مشابه رژيم «اتكينز» است. فعاليت بدني افراد اين گروه خوني نيز بايد ورزش‌هاي ايروبيك (هوازي) و دويدن باشد.

غذاهايي كه با سرطان پروستات مبارزه مي‌كنند


نوشته شده توسط : دكتر رضا اماني مهشيد نقاش‌پور 
سرطان پروستات دومين سرطان معمول در ميان مردان در جهان است. عوامل رژيم غذايي، نقش موثري بر سرطان پروستات در مراحل مختلف بيماري دارند.
چربي‌ها: دريافت زياد چربي رژيم غذايي، رشد تومور سرطان پروستات را افزايش مي‌دهد و دريافت كم چربي، به كاهش آن كمك مي‌كند. از نظر نقش نوع چربي رژيم غذايي، اسيد چرب امگا- 3 در ماهي‌هاي چرب، خطر سرطان پروستات را كاهش مي‌دهد.
ويتامين E:‌ ويتامين E موجب كاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات مي‌شود. آووكادو، مغزها، كره بادام زميني، تخم مرغ و لوبياي سويا از منابع خوب ويتامين E مي‌باشند.
سلنيوم: سلنيوم نيز با كاهش خطر ابتلا مرتبط است. غذاهاي دريايي، قلوه، جگر، گوشت و ماكيان منابع غذايي عمده سلنيوم هستند.
روي: در سلول‌هاي سرطاني پروستات سطوح روي كاهش مي‌يابد. منابع عمده آن صدف (غني‌ترين منبع)، جگر، غلات كامل، حبوبات (لوبياي خشك) و مغزها هستند.

نشانگان شب‌خوري


نوشته  : دكتر رضا اماني 
نشانگان شب‌خوري (Night eating syndrome) اختلالي است كه در آن الگوي غذايي و خواب فرد تغيير مي‌كند. مطالعات انجام‌يافته در اين زمينه نشان مي‌دهند كه مبتلايان به اين اختلال بخش اعظم غذاي خود را در طي ساعات شب و زمان بيدار شدن‌هاي متعدد از خواب دريافت مي‌نمايند. مطالعات جديدتر حاكي از آن است كه گرچه تعداد بيدار شدن‌هاي شبانه در مبتلايان بيش از افراد سالم بوده، اما زمان خواب و برخاستن از آن در هر دو گروه مشابه است و تغيير ريتم غذايي به طور ثانويه الگوي خواب را تغيير مي‌دهد. داروهاي محرك سيستم «سروتونين» به عنوان درمان اختلال «NES»مطرح شده‌اند.
اختلال شب‌خوري با تغييرات الگوي غذايي فرد، بيدار شدن‌هاي شبانه مكرر و تمايل به غذا خوردن در اين زمان‌ها شناخته مي‌شود. افزايش دريافت كالري با افزايش وزن و ازدياد خطر چاقي در اين مبتلايان همراه بوده است.

تغذيه و بي‌خوابي شبانه


نوشته  : ميترا زراتي 
به هر نوع اختلال خواب در طول شب‌، واژه بي‌خوابي اطلاق مي‌شود. در بعضي شرايط، بي‌خوابي شبانه موقتي است و به دنبال نوعي استرس و يا اضطراب پديد مي‌آيد، ولي در بعضي مواقع مي‌تواند ناشي از مشكلات فيزيكي و يا مشكلات روحي رواني، مشكلاتي از قبيل سوءهاضمه، آسم، تنگي نفس و يا كاهش قند خون باشد. مصرف الكل و همچنين استفاده از برخي داروها از عوامل ديگر بي‌خوابي است.
تغذيه نقش عمده‌اي در درمان و پيشگيري از بي‌خوابي دارد. در اين بين زمان مصرف انواع مختلف مواد غذايي نيز، بسيار حائز اهميت است.
انواع نان، ماكاروني، سيب‌زميني و برنج حاوي مقادير بالايي كربوهيدرات هستند كه در بدن، به آرامي هضم و سوخته مي‌شود. يك عصرانه حاوي مقادير بالايي از كربوهيدرات و مقادير كم پروتئين مي‌تواند شما را براي داشتن خواب مناسب شبانه آماده كند.

تغذيه درماني در التيام زخم‌ها


نوشته  : مريم آريافر 
تغذيه براي تمامي فرآيندهاي منجر به سلامتي و حفظ سلامت بدن نقش مستقيم و مثبت دارد و سيستم پيچيده بهبود زخم يكي از اين مكانيسم‌ها مي‌باشد.
كربوهيدرات‌ها و بهبود زخم: سلول‌هاي پوستي براي تامين انرژي مورد نياز خود به گلوكز نياز دارند. با وجودي كه تامين سطوح متعادل گلوكز براي بهبود زخم حياتي مي‌باشد، ولي بالا بودن گلوكز در شرايطي چون هايپر گليسميا تاثير نامطلوبي دارد.
چربي‌ها و بهبود زخم: در فرآيند بهبود زخم براي اكثر زخم‌ها نياز به كالري افزايش مي‌يابد. اين امر مخصوصا در مورد جراحات شديد، سوختگي‌ها و بيماران در وضعيت بحراني نمود بيشتري دارد، بنابراين يك رژيم پر پروتئين و پر چربي براي تامين كالري و سنتز بافت جديد مورد نياز مي‌باشد.

التيام سوختگي با مرهم تغذيه


نوشته  : منيره دادخواه 
سوختگي‌ها نوعي صدمات بافتي وارد شده به مخاط يا پوست بدن هستند كه در اثر حرارت شديد، تماس با مواد شيميايي (اسيد يا قليا) و الكتريسيته يا پرتودهي ايجاد مي‌شوند.

مراقبت‌هاي تغذيه‌اي در سوختگي‌ها:
در زمان بروز سوختگي به علت شوك شديد و ناگهاني وارد شده و جراحات به وجود آمده، تعادل الكتروليت‌ها و مايعات و تعادل ازته بدن منفي مي‌شود، به عبارتي پروتئين‌ها، نمك و مايعات بدن به هدر مي‌روند و وزن بدن كاهش مي‌يابد. به همين دليل نيازهاي تغذيه‌اي (به ويژه در هفته‌هاي اول بعد از سوختگي) افزايش مي‌يابند.
در بيمار دچار سوختگي ميزان نياز به انرژي به 5000- 3500 كيلوكالري و نياز به پروتئين به 200-150 گرم در روز افزايش مي‌يابد. پروتئين مصرفي بايد از انواع با ارزش زيستي بالا باشد.

آيا شما هم ترش مي‌كنيد؟


نوشته  : آذر فخار
گاهي برگشت محتويات معده به درون مري، حتي در افراد سالم هم وضعيت غيرمعمولي نيست و حدود 35-25 درصد افراد سوزش ناشي از اين برگشت را در طول عمر خود تجربه نموده‌اند كه بعضا با سوزش قلب اشتباه مي‌شود.
تنظيم برنامه غذايي:
غذاهاي چرب و شيرين مانند شله‌زرد در تشديد علايم موثر است. پرهيز از مصرف الكل، قرص نعناع، برگ نعناع و پونه و همچنين محرك‌هايي مانند چاي،  قهوه پررنگ و شكلات نيز توصيه مي‌گردد. براي كاهش سوزش مري علاوه بر اجتناب از غذاهاي پرچربي مانند شيريني‌هاي خامه‌اي، بايد از مواد اسيدي مانند آب مركبات، گوجه فرنگي و حتي در مواردي ماست ترش نيز پرهيز شود. غذاهاي پرادويه خصوصا فلفل و نوشابه‌هاي گازدار حالت سوزش را تشديد مي‌كنند، هر چند كه نقش ادويه در بيماري‌هاي گوارشي به طور كامل شناخته نشده است. چاقي يكي از علل بروز اين بيماري است. با وجود اينكه ارتباط رسيدن به وزن ايده‌آل با كاهش امكان برگشت اسيد ثابت نشده است، اما كاهش وزن براي اين بيماران مفيد واقع مي‌شود.

گاز در دستگاه گوارش


نوشته  : ايزابل مناشه‌اف زير نظر: دكتر سعيد حسيني 
گاز در لوله گوارش همه وجود دارد، اما بسياري از افراد تصور مي‌كنند كه مقدار طبيعي گازي كه در لوله گوارش خود دارند، بيش از حد است.

آروغ زدن:
 آروغ زدن به خروج صدادار هوا از معده به قسمت‌هاي بالاتر دستگاه گوارش، گفته مي‌شود. آروغ زدن، راهي است كه بدن از طريق آن، هواي اضافي را از معده خارج مي‌سازد.
به منظور كاهش آروغ زدن به اين موارد توجه كنيد:
آهسته بخوريد و بياشاميد. در صورتي كه زمان بيشتري براي صرف غذا اختصاص دهيد، ممكن است هواي كمتري ببلعيد. از نوشيدني‌هاي گازدار پرهيز كنيد، زيرا گاز دي‌اكسيدكربن آزاد مي‌كنند. از مصرف آدامس يا آبنبات‌هاي سفت، اجتناب كنيد. هنگام جويدن آدامس يا مكيدن آبنبات‌هاي سفت، شما بيش از حالت عادي، عمل بلع را انجام مي‌دهيد و قسمتي از آنچه مي‌بلعيد، هواست. سيگار نكشيد. هنگام استنشاق سيگار، هوا هم استنشاق و بلعيده مي‌شود. در صورتي كه دندان مصنوعي داريد، آن را كنترل كنيد.

پرخوري ممنوع!!


نوشته  : دكتر ترانه دبير 
ياخته‌ها، بافت‌ها و اندام‌هاي بدن به ميزان معيني از مواد غذايي نياز دارند تا زنده بمانند و كار شخود را به خوبي انجام دهند. اگر بيش از آن مقدار غذا وارد بدن شود، با گذشت زمان عوارضي را به وجود مي‌آورد. پرخوري نه تنها باعث چاقي و افزايش وزن بدن مي‌شود، بلكه به تدريج اندام‌هاي حياتي بدن را نيز فرسوده مي‌كند و از كار مي‌اندازد و بيماري‌هاي مختلف به وجود مي‌آيد.
نكته بسيار مهم در درمان پرخوري آن است كه نسبت به خود راستگو و صادق باشيم و سعي نكنيم كه در اين خصوص به خودمان دروغ بگوييم. با در نظر گرفتن يك برنامه تازه مناسب و متعادل براي تغذيه خود و نيز با يادداشت آنچه كه خورده شده و محاسبه دقيق مقدار كالري كه در روز وارد بدن مي‌شود، چشمان ما در برابر حقايقي قرار مي‌گيرد كه نمي‌توانيم آنها را انكار كنيم. با مقايسه اين ارقام و اعداد با آنچه از طرف متخصصين به ما توصيه شده است، تغييري در روان ما به وجود مي‌آيد كه به تصميم‌گيري ما كمك خواهد كرد.

اثر تركيبات غذايي بر كنترل اشتها


نوشته : شيوا طباطبايي 
شيوع چاقي در طي چند دهه اخير به طور ناگهاني افزايش يافته است. اين بيماري باعث به مخاطره انداختن سلامت انسان‌ها شده و سبب بروز بيماري‌هاي قلبي- عروقي، ديابت نوع 2، سكته مغزي، افزايش چربي‌هاي خون، افزايش فشار خون، نقرس، برخي از انواع سرطان‌ها، عوارض استخواني، بيماري‌هاي ريوي، بيماري‌هاي كيسه صفرا، عوارض پوستي، ناباروري و وقفه تنفسي در خواب و همچنين ديگر بيماري‌ها مي‌گردد؛ اخيرا دانشمندان مطالعات زيادي را در زمينه علل بروز چاقي و ارائه راهكاري معقول جهت درمان و پيشگيري از افزايش وزن و شيوه صحيح كاهش وزن انجام داده‌اند.
 از بين تحقيقات صورت‌گرفته در اين رابطه، تركيبات غذايي كه احتمال مي‌رود در كنترل دريافت غذا و تعادل انرژي دريافتي موثر باشند، به طور ويژه مورد توجه قرار گرفته‌اند.

پيشگيري از آب مرواريد با تغذيه


نوشته : دكتر سيدمرتضي صفوي 
تجمع پروتئين‌‌هاي كدر شده در لنز چشم به كدورت عدسي چشم مي‌انجامد و باعث كاتاراكت مي‌شود.
اثر برخي از مواد مغذي بر كاتاراكت:
ويتامين E: اين ويتامين در غلظتي بيش از پلاسما در لنز وجود دارد و در پيشگيري از كاتاراكت بسيار موثر است.
ويتامين E باعث حفظ ويتامين‌هاي A و C نيز مي‌شود.
ويتامين C: اين ويتامين در غلظت بيش از پلاسما در لنز موجود است. به دليل خاصيت آنتي اكسيداني، در پيشگيري از كاتاراكت موثر است.
ويتامين B2: گلوتاتيون ردوكتاز كه باعث نگهداري گلوتاتيون سلول مي‌شود، براي احياي گلوتاتيون نيازمند FAD (فلاوين آدنين دي‌نوكلئوتيد) است كه خود از ويتامين B2 ساخته مي‌شود.
گزانتوفيل‌ها: از بين كاروتنوئيدها، تنها گزانتوفيل‌هاي لوتئين و زئاگزانتين در لنز انسان در غلظت‌هاي بيش از پلاسما موجودند كه در پيشگيري از كاتاراكت موثرند.

و اين بار موريانه‌اي با نام استئوپروز


نوشته  : دكتر سيدضياءالدين مظهري
پوكي استخوان يا استئوپروز و همچنين كاهش تراكم استخوان ها يا استئوپني گرچه تظاهرات باليني خود را در دوران ميانسالي و سالمندي نمايان مي‌سازند، ولي بذر آنها در ايام كودكي و جواني افشانده مي‌شود و با عدم بهره‌مندي از تغذيه متناسب و فعاليت‌هاي بدني لازم، در طول زمان بذرهاي اوليه ريشه دوانده و پرورش مي‌يابند. با توجه به عوامل مساعدكننده بروز پوكي استخوان كه مهم‌ترين آنها را ژنتيك، نوع تغذيه، هورمون‌هاي داخلي و فعاليت‌هاي بدني ذكر نموده‌اند، در ساكنين قاره آسيا بالاترين رقم شكستگي‌هاي استخوان به خصوص لگن گزارش شده است. البته علاوه بر شكستگي لگن، پوكي استخوان قادر به آسيب رساندن به استخوان‌هاي نواحي مختلف بدن از جمله مچ دست و پا، ستون فقرات، گردن و استخوان ران نيز مي‌باشد. با بهبود كيفيت تغذيه و تغيير روش زندگي به شرح زير مي‌توانيم تا حد قابل توجهي ميزان بروز و گستردگي شيوع پوكي استخوان و شكستگي‌ها را كاهش بدهيم.

از پيكا (انحراف اشتها) چه مي‌دانيد؟


نوشته : بهاره عسگري 



در صورتي كه مصرف مواد غيرطبيعي در فردي كه سن وي بيش از 24-6 ماه باشد، به مدت يك ماه يا بيشتر مشاهده شود، فرد مبتلا به پيكا مي‌باشد. اين قبيل مواد ضدتغذيه‌اي عبارتند از: نشاسته، خاك، گل رس، خاكستر، گچ، مهر نماز، پودر لباس‌شويي، مو، صابون، خمير دندان، قهوه، پلاستيك، خاكستر سيگار، سكه، ذغال، سر كبريت سوخته، ته سيگار، كاغذ و ...
عواملي مانند كمبود احتمالي تغذيه‌اي فرد نسبت به مواد مغذي از قبيل آهن، مس، روي، قحطي و گرسنگي، سوءتغذيه ناشي از كمي مصرف مواد غذايي، عوامل فرهنگي، خرافات و اعتقادات، فشارهاي اجتماعي، اختلالات عصبي، تسكين سوزش مري، اختلالات مغزي از قبيل «اوتيسم»، عقب‌ماندگي ذهني، وسواس و اسكيزوفرني، در افرادي كه سابقه بيماري صرع دارند، بارداري و عوامل وراثت باعث روي آوردن افراد به خوردن مواد غيرعادي مي‌شود.

غذاهای مفيد و مضر براي كودكان بيش‌فعال


نوشته  : دكتر نگار بهروز 
اختلالات توجه يا attention deficit disorder) ADD) يكي از مشكلات رفتاري كودكان مي‌باشد كه متأسفانه در سال‌هاي اخير بر تعداد آن به طور چشم‌گيري افزوده شده است.
غذاهاي مفيد:
 كنجد، تخم كدو تنبل و تخم گل آفتابگردان، منابع خوب اسيدهاي چرب امگا 6
هستند. ثابت شده است كه بيش‌فعالي با افزايش مصرف اسيدهاي چرب ضروري بهبود مي‌يابد.
 ماهي تن، قزل‌آلا، ساردين و ماهي كولي و نيز تخم كتان همگي تأمين‌كننده اسيدهاي چرب امگا- 3 هستند. مصرف دو عدد ماهي در هفته براي اين كودكان توصيه مي‌شود.
 فرآورده‌هاي غلات كه با صبحانه مصرف مي‌شوند، نان جو، برنج و سيب‌زميني از دسته غذاهاي نشاسته‌اي هستند كه اثرات سوئي ندارند و مي‌توانند مصرف شوند.



صرع، اختلال شايع عصبي


نوشته  : شيما صادقي 
صرع نوعي اختلال در سيستم عصبي است كه منجر به بروز حمله‌هاي مكرر به صورت غش، تشنج (موضعي يا عمومي) و يا اختلال حسي و رواني مي‌شود. اين بيماري دومين اختلال عصبي شايع (بعد از سكته مغزي) است.
رژيم‌هاي غذايي:
هدف از تنظيم برنامه غذايي براي بيماران مبتلا به صرع فراهم كردن يك رژيم غذايي متعادل بر اساس شرايط بيمار و رفع كمبودهاي تغذيه‌اي است كه امكان دارد در اثر مصرف درازمدت داروهاي ضدتشنج به وجود آيد. معمولاً همراه با درمان دارويي از يك رژيم معمولي با در نظر گرفتن سن و فعاليت شخص استفاده مي‌شود. نوع خاصي از رژيم غذايي به نام رژيم كتوژنيك نيز براي درمان كودكان مبتلا به صرع به كار گرفته مي‌شود كه تنظيم آن پيچيده و دقيق بوده و توسط متخصصين تغذيه صورت مي‌گيرد.