اعداد سلامتی را بشناسید

110-13.jpg
اعداد سلامتی از کاهش وزن تا محافظت از قلب را شامل می‌شوند و دانستن این اعداد به شما کمک می‌کند تا بدن خود را سلامت نگه دارید.
به گزارش سرویس سلامت ایسنا، به نقل از نشریه "ریدرزدایجست" برخی از اعداد در بازگو کردن حقایقی درباره بدن نقش بسزایی دارند. این اعداد نشان دهنده سلامتی و یا بیماری‌های احتمالی هستند که برخی از مهم‌ترین آنها به شرح ذیل هستند:
1- کالری مورد نیاز روزانه بدن: این اندازه‌گیری کالری تخصصی نیست بلکه می‌تواند اثر مفیدی بر روی سلامت شما داشته باشد. بسیاری از زنان جهت حفظ سلامتی نیاز به روزانه 2000 کالری دارند. این رقم برای مردان 2 هزار و 550 کالری است. تخمین کالری مورد نیاز بدن از حاصل ضرب وزن بدن به پوند در عدد 13 یا 15 انجام می‌شود که این بستگی به میزان فعالیت روزانه شما دارد.
2- اندازه دور کمر: سایز دور کمر یکی از بهترین وسایل سنجش است چرا که وزن شما مستقیما بر روی سلامت قلبتان اثر می‌گذارد. سلول‌های چربی تنها کالری بیش از حد را ذخیره نمی‌کنند بلکه وقتی سلول‌های چربی در اطراف شکم ذخیره می‌شوند، سبب فعل و انفعالات شیمیایی شده که ضریب حملات قلبی را افزایش می‌دهد.

مصرف گوشت سفيد در كاهش فشار خون بالا موثر است

 مصرف گوشت هاي كم چربي به خصوص گوشت سفيد در كاهش فشار خون بالا موثر است.
كارشناس دفتر بهبود تغذيه جامعه با بيان اين مطلب ابراز داشت: گوشت هاي قرمز و سفيد تامين كننده پروتئين و آهن مورد نياز بدن هستند ولي حاوي مقداري چربي نيز هستند كه اين ميزان در گوشت قرمز بيشتر است.
دكتر پريسا ترابي افزود: مصرف گوشت هاي كم چربي به خصوص گوشت سفيد براي كاهش چربي هاي بد خون و پيشگيري از بيماري هاي قلبي عروقي، فشارخون بالا، ديابت، بعضي سرطان ها و نقرس توصيه مي شود.
وي تصريح كرد: لازم است افراد در هفته 2 تا 3 بار غذاي حاوي گوشت يا مرغ در برنامه خود بگنجانند و هنگام آماده كردن انواع گوشت براي پختن، چربي و پوست آنرا دور بريزند همچنين گوشت، مرغ و ماهي را با روش هاي سالم مانند بخارپزكردن، آب پز كردن و تنوري كردن طبخ كنند.
به گفته اين متخصص تغذيه، ماهي سرشار از چربي هاي مفيدي است كه در گوشت هاي ديگر وجود ندارند بنابراين حداقل هفته اي 2 بار ماهي بخارپز، تنوري يا كباب شده مصرف كرده و تا حد امكان ماهي هاي چرب مانند ماهي تن و ماهي آزاد را انتخاب كنند و مصرف گوشت هاي فرآوري شده مثل سوسيس، كالباس و كنسروهاي گوشت (مانند تن ماهي) را محدود كنند.

پاييز و زمستان بيشتر مواد غذايي حاوي ويتامين د مصرف كنيد



در فصل زمستان كه كمتر از خانه خارج مي شويد و كمتر در معرض نور آفتاب قرار مي گيريد، بايد مصرف مواد غذايي حاوي ويتامين د را افزايش دهيد.
دكتر زهرا عبداللهي در گفت وگو با خبرنگار وب دا، ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت:‌ ويتامين د سبب جذب كلسيم از روده و بازجذب مجدد آن توسط كليه ها مي شود و در افراد سالم اين ويتامين چندين ماه در كبد ذخيره مي شود.
وي افزود: نقش ويتامين د در حفظ استحكام استخوان ها به واسطه بهبود جذب كلسيم از مواد غذايي و كاهش شكستگي در سنين پيري و به خصوص در دوران يائسگي به اثبات رسيده است.
سرپرست دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي تصريح كرد: زرده تخم مرغ، ماهي هاي روغن دار، ماهي هاي آب شور، جگر و غلات، حاوي مقادير خوبي از ويتامين د هستند.
وي يادآور شد: كمبود ويتامين د منجر به بروز بيماري هاي گوناگون مي شود و در نوزادان و كودكان، كمبود ويتامين د منجر به بروز بيماري راشيتيسم مي شود.
دكتر عبداللهي خاطرنشان كرد:‌ كمبود ويتامين د در بزرگسالي كه براي مدت طولاني، بروز دردهاي استخواني و پوكي استخوان وجود دارد و همچنين كمبود ويتامين د خطر بروز بيماري سل را افزايش مي دهد.

احتمال کمبود ریز مغذی ها در کودکان چاق افزایش می یابد




بر اساس مطالعات انجام شده در دانشگاه علوم پزشکی مشهد احتمال کمبود ریز مغذیها از جمله آهن ، کلسیم و فسفر در کودکان چاق افزایش می یابد.
به گزارش وب دا، بر اساس مطالعات انجام شده در دانشگاه علوم پزشکی مشهد که توسط دکتر نصرت قائمی دانشیار غدد و متابولیسم کودکان دانشگاه علوم پزشکی مشهد و همکارانش انجام شد، آمده است: شیوع چاقی در کشورهای مختلف رو به افزایش است و با عوارض مهمی چون بیماریهای قلبی عروقی و دیابت مرتبط است. کودکان چاق به دلیل عادات غذایی ناصحیح و مصرف مواد غذایی با کالری بالا و ارزش غذایی کم، ممکن است در معرض کمبودهای تغذیه‌ای مختلف قرار گیرند.
براساس این مطالعه که به صورت مورد شاهدی در مرکز آموزشی پژوهشی درمانی امام رضا(ع)  انجام شد، پرونده‌های 280 کودک چاق در محدوده سنی 2 تا 16 سال با 280 کودک با وزن طبیعی در همین محدوده سنی مورد بررسی قرار گرفت و در این مطالعه، BMI بالاتر یا مساوی 85 درصد به عنوان اضافه وزن در نظر گرفته شد.
در این تحقیق سطح آهن سرم، فریتین، TIBC، MCV،MCHC، هموگلوبین، هماتوکریت، کلسیم و فسفر در هر دو گروه مورد  ارزیابی قرار گرفت و سپس نتایج به دست آمده با هم مورد مقایسه قرار گرفت. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد و با آزمون‌های کای اسکوئر، تی و دقیق فیشر مقایسه شدند.
یافته‌ها حاکی از آن است که در کودکان چاق در 94.3 درصد هموگلوبین در محدوده کم خونی بود که در کودکان با وزن طبیعی60درصد بود. سطح آهن سرم در 56.1 درصد کودکان چاق پایین‌تر از حد طبیعی بود که در کودکان با وزن طبیعی10.4 درصد بود. میزان MCV و MCHC کاهش یافته در گروه شاهد به ترتیب 73.6 درصد و 72.5 درصد بود که در بچه‌های چاق به ترتیب در 99.6 درصد و 96.4 درصد کاهش نشان داد.

ظروف یک بار مصرف گیاهی بهترین ظروف توزیع چای و غذا است

 با توجه به آغاز ماه محرم برای توزیع نذورات، در صورت استفاده از ظروف یکبار مصرف برای توزیع چای و مواد غذایی گرم از ظروف یکبار مصرف گیاهی استفاده شود.
به گزارش وب دا، کارشناس صنایع غذایی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یزد اظهارداشت: با توجه به اینکه طبق سنت حسنه در ماه محرم همزمان با برگزاری جلسات و مراسم مذهبی در مساجد و تکایا، توزیع نذورات و غذا توسط هموطنان و هیئت امناء مساجد صورت می‌گیرد، از طرفی بروز بیماریهای مرتبط با غذا به ویژه بیماریهای عفونی روده ای در مکانهائی‌ که به صورت دسته جمعی غذا تهیه و توزیع می شود، بیشتر می‌باشد بنابراین در صورت عدم رعایت ضوابط بهداشتی از جمله بهداشت فردی، محیطی و مواد غذایی در این اماکن و مراسم عمومی با مسمومیت های گسترده مواجه خواهیم شد .
 علی اکبر کمالی ضمن اشاره به پیشگیری از بروز و شیوع هر گونه بیماری مرتبط با آب و غذا و حفظ و ارتقاء سلامت جامعه در این ایام توصیه کرد: هر گونه پخت و پزباید در مکان‌هایی‌ که دارای شرایط بهداشتی است صورت گیرد.
این کارشناس صنایع غذایی با بیان این که کلیه افراد درگیر در توزیع آب، چای، غذا باید قبلاً نسبت به دریافت کارت معاینه پزشکی اقدام کنند و رعایت بهداشت فردی آنها ضروری است، تصریح کرد: مواد غذایی اولیه حتماً سالم و بهداشتی باشد، ترجیحاً از مواد غذایی مشمول بسته بندی که مورد تایید وزارت بهداشت است استفاده شود.
کمالی عنوان داشت: از فرآورده های دامی با کشتار مجاز و یا بسته بندی شده که مورد تایید وزارت بهداشت وسازمان دامپزشکی است، استفاده شود .

مصرف بیش از اندازه نمک عامل بروز سنگ کلیه است

 
مصرف بیش از اندازه نمک از عوامل بروز سنگ کلیه در افراد به شمار می رود.
 به گزارش وب دا، فوق تخصص نفرولوژی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان ضمن بیان این مطلب گفت: نوع غذای مصرفی  بویژه مصرف پروتئین های حیوانی  و مصرف نوشابه های گازدار نیز عامل سنگ سازی کلیه  است.
دکتر عباس اطمینان ادامه داد: کم مصرف کردن آب، بی تحرکی و یا کم تحرکی، اضافه وزن و حتی افزایش چربی خون و دیابت می تواند باعث سنگ سازی بیشتر کلیه  شود.
وی همچنین خاطر نشان کرد: نوع آب مصرفی و املاح موجود در آن، میزان سنگ سازی کلیه را تغییر نمی دهد.
فوق تخصص نفرولوژی تاکید  کرد: تنها نکته ای که  باید مورد  توجه قرار گیرد آب سالم و بهداشتی است و آب  هرچه بیشتر مصرف شود از سنگ سازی کلیه ها جلوگیری می کند.
 دکتر اطمینان با بیان اینکه سنگ کلیه در مردها بیشتر اتفاق می افتد، اظهار داشت: مردان یک و نیم برابر زنان مبتلا به سنگ کلیه می شوند

رژیم غذایی، ورزش مداوم و ترک سیگار عوامل مهم در پیشگیری از پوکی استخوان



  
رژیم غذایی، ورزش مداوم و ترک سیگار راهکاری مناسب در پیشگیری از پوکی استخوان به شمار می رود.
به گزارش وب دا، بر اساس بر اساس اعلام مرکز تحقیقات غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی مشهد، پوکی استخوان بیماری شایعی است که در آن لایه های استخوانی نازک و کم شده و استعداد شکستگی زیاد می شود. خطر این بیماری در خانم ها بخصوص بعد از یائسگی بیشتر می شود زیرا هورمون های زنانه (استروژن) که موجب حفاظت از نسج استخوان می شود در این زمان کم می شود.
براساس این گزارش، رژیم غذایی مناسب از راهکارهای مهم در پیشگیری از بروز پوکی استخوان به شمار می رود و غذای ایده آل برای پیشگیری از پوکی استخوان باید شامل مقدار کافی کالری و حاوی کلسیم و ویتامین D باشد.
متخصصین پیشنهاد می کنند که روزانه حداقل 1000 میلی گرم کلسیم به صورت غذاهای مختلف و یا قرص های حاوی کلسیم مصرف شود.
برپایه این گزارش، خانم ها پس از دوران یائسگی به مقادیر بیشتری یعنی حدود 1500 میلی گرم در روز به کلسیم نیاز دارند.
براساس این گزارش، غذاهای عمده ای که کلسیم زیاد دارد عبارتند از: شیر و مواد لبنی دیگر مثل پنیر و ماست، سبزیجات سبز نیز مثل اسفناج، کلم بروکلی و بقیه سر شار از کلسیم هستند و قرص های کلسیم در مواردیکه شخص نتواند از غذاهای کلسیم دار به مقدار کافی مصرف کند در دسترس هستند.

كمبود ويتامين D‌ و بروز ديابت نوع يك


با بهينه‌سازي مصرف ويتامين D‌ از وقوع ديابت نوع يك پيشگيري كنيد.  
به گزارش وب‌دا، نتايج يك تحقيق منتشر شده در نشريه اروپايي انجمن ديابت، براساس تحقيقات انجام شده توسط محققان دانشكده پزشكي دانشگاه كاليفرنيا روي سطوح خوني 2000 نفر نشان داد كه ويتامين D3‌ نقش پيشگيرانه‌اي در ابتلا به ديابت نوع يك دارد.
براساس اين گزارش محققان با بررسي نمونه‌هاي خوني افراد مورد مطالعه شامل مقايسه غلظت فرم غالب گردش سرم ويتامين D (25 – هيدروكسي ويتامين D) افزودند: ميزان 50 نانوگرم بر ميلي ليتر از سطوح 25- هيدروكسي ويتامين D‌  سطوح بهينه‌اي از سرم ويتامينD‌ بوده و مي‌تواند از وقوع نيمي از موارد ديابت نوع يك جلوگيري كند و هيچ خطر شناخته شده‌اي در ارتباط با اين دوز وجود ندارد.
نتايج ديگر اين مطالعه ضمن بيان اين كه IU‌4000 ويتامين D3‌ در هر روز براي رسيدن به سطح مؤثر آن پيشنهاد مي‌شود مي‌افزايد اندازه‌گيري سطوح سرمي 25 – هيدروكسي ويتامين D‌ قبل از مصرف ويتامين D3‌ نيز مورد لزوم است.
به گفته محققان در حال حاضر اين اثرات سودمند فقط درخصوص ويتامين D3‌ بوده است و از مصرف خودسرانه اشكال مختلف ويتامين D‌ و مگادوزهاي آن بايد اجتناب شود.

درمان سكته مغزي با به كارگيري جلبك‌هاي دريايي

 استفاده از يك محصول توليد شده در جلبك‌هاي دريايي به بهبود سكته‌هاي مغزي كمك مي‌كند.
به گزارش وب‌دا، به نقل از نشريه آنلاين مجموعه مقالات ملي علوم، نتايج يك تحقيق توسط محققان دانشگاه ويلمينگتون در كاروليناي شمالي نشان مي‌دهد كه استفاده از تركيب بروه توكسين – 2 (Brevetoxin-2)  كه به طور طبيعي در جلبك‌هاي دريايي توليد مي‌شود توانست موجب رشد و افزايش انعطاف‌پذيري سلول‌هاي عصبي كشت داده شده موش‌هاي آزمايشگاهي شود.
نتايج حاصل از اين گزارش افزايش جوانه‌هاي عصبي و شكل‌گيري سيناپس جديد بين سلول‌هاي عصبي را در سلول‌هاي عصبي اين موش‌هاي مورد مطالعه نشان مي‌دهد.
براساس اين گزارش محققان افزودند: اين يافته با تقويت پلاستيسيتي (انعطاف‌پذيري) ظرفيت مغز و افزايش يادگيري و حافظه، درمان بالقوه دارويي جديدي را براي كمك به بهبود عملكرد مغز پس از وقوع سكته مغزي و يا ديگر آسيب‌هاي مغزي فراهم مي‌كند.
به گفته محققان بروه توكسين يكي از هزاران موجودات اقيانوسي كشت داده شده در دانشگاه ويلمينگتون توسط تيم محققان اين مطالعه بوده است.

كمبود آهن در دختران نوجوان باعث كاهش توان ذهني و قدرت يادگيري می شود

   
كمبود آهن در دوران نوجوانی در دختران باعث كاهش توان ذهني و قدرت يادگيري، خستگي زودرس، ضعف و بي حالي و افزايش ابتلا به بيماري ها مي شود.
به گزارش وب دا، كارشناس تغذيه مركز بهداشت استان يزد با بيان اينكه كمبود آهن و كم خوني ناشي از آن از مشكلات عمده تغذيه اي و بهداشتي در كشور است، گفت: گروههايي كه بيشتر در معرض كم خوني فقر آهن قرار دارند شامل شير خواران، كودكان زير 6 سال، نوجوانان بخصوص دختران نوجوان و زنان در سنين باروري بخصوص زنان باردار هستند.
مهديه السادات حاجي ميرزاده اضافه كرد: پسران نوجوان و مردان بالغ هم ممكن است دچار كم خوني فقر آهن بشوند اما اين خطر در آنها كمتر است.
وي با اشاره به اينكه در دوران بلوغ به دليل افزايش سرعت رشد، نياز به بعضي از مواد مغذي افزايش مي يابد، بيان كرد: در دختران نوجوان علاوه بر افزايش نياز، دفع آهن در دوران عادت ماهانه نيز باعث شيوع بيشتر كمبود در اين گروه مي شود. كمبود آهن در اين دوران باعث كاهش توان ذهني و قدرت يادگيري، خستگي زودرس، ضعف و بي حالي و افزايش ابتلا به بيماري ها مي شود.
حاجي ميرزاده تصريح كرد: با توجه به اينكه دختران امروز مادران فردا هستند اطمينان از دريافت كافي اين ريز مغذي در اين دوران علاوه بر بهبود تكامل توانائي شناختي، ذخاير كافي آهن را براي دوران بارداري در آينده فراهم مي كند.
اين كارشناس تغذيه، برنامه مكمل ياري آهن در دختران نوجوان با هدف ارتقاء سطح سلامت اين گروه سني را گام موثري در پيشگيري از اين كمبود دانست و افزود: با اين اقدام مادراني توانمند و نسلي سالم را پرورش خواهيم داد.

مصرف سرشير، خامه و كره را محدود كنيد


 جلوگيري از روند رو به رشد بيماري ها با اصلاح الگوي غذايي؛
  
با اصلاح الگوي غذايي مي توان از روند روبه رشد بيماري هاي قلبي عروقي، ديابت،افزايش فشارخون، افزايش چربي خون،انواع سرطان ها و چاقي پيشگيري كرد.
دكتر زهرا عبداللهي سرپرست دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در گفت وگو با خبرنگار وب دا ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت: افراد براي جلوگيري از ابتلا به بيماري هاي مزمن مرتبط با تغذيه بايد مصرف روغن بخصوص چربي هاي حيواني شامل كره، خامه، سرشير و دنبه را محدود كنند همچنين استفاده از روغن مايع بجاي روغن هاي نباتي جامد نيز توصيه مي شود.
وي افزود: مصرف غذاهاي آب پز و بخارپز بجاي غذاهاي سرخ شده و استفاده از روغن هاي مايع مخصوص سرخ كردن در پيشگيري از بيماري هاي مرتبط با تغذيه مؤثر است.
دكتر عبداللهي محدود كردن نوشابه هاي گازدار و استفاده از دوغ و ساير نوشيدني هاي سالم را ضروري دانست و گفت: مصرف روزانه شير و لبنيات كم چرب (كمتر از5/1%) ، محدود كردن مصرف گوشت هاي قرمز و استفاده ازگوشت هاي سفيد مثل مرغ و ماهي در سبد غذايي خانواده بايد جايگزين شود.
به گفته وي، افراد بايد مصرف قند و شكر، انواع شيريني هاي خشك و تر، آب نبات، شكلات، گز، سوهان و بطور كلي مواد قندي و شيرين را كاهش داده و بجاي آن مي توانند روزانه انواع سبزي ها، صيفي جات و ميوه هاي تازه مصرف كنند.
اين متخصص تغذيه تأكيد كرد: كاهش مصرف نمك و غذاهاي شور مثل ماهي شور، ماهي دودي، آجيل شور، چيپس و داشتن تحرك بدني مانند پياده روي حداقل 30 دقيقه در روز، براي جلوگيري از افزايش وزن و چاقي توصيه مي شود.