زنان چاق بیشتر به تورم مفاصل مبتلا می‌شوند

getty01-87.jpgنتایج یک تحقیق نشان داد داشتن اضافه وزن در زنان با افزایش خطر ابتلا به بیماری مزمن آرتریت روماتوئید همراه است.

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا، محققان دانشگاه بریگهام و بیمارستان زنان به دنبال درک ارتباط بین اضافه وزن و بروز بیماری آرتریت روماتوئید با بررسی 121 هزار و 700 زن در سنین 30 تا 55 سالگی و همچنین 116 هزار و 608 زن 25 تا 42 ساله و مشاهده شاخص توده بدن (BMI)‌ آنها دریافتند اضافه وزن به عنوان یک مشکل عمده سلامتی در جهان میزان بروز بیماری آرتریت روماتوئید را افزایش می‌دهد.

نتایج حاصل از این تحقیق حاکی است، افزایش خطر ابتلا به این بیماری در مطالعه موردنظر با ارزیابی BMI‌، سبک زندگی و شناسایی افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید براساس بافت هم‌بند و بررسی پرونده‌های پزشکی گروه مورد مطالعه مشخص شده است و عواملی مانند سن، مصرف الکل و دخانیات، تغذیه با شیرمادر، مصرف قرص‌های ضدبارداری و غیره نیز در نظر گرفته شده‌اند.

به گفته محققان، آرتریت روماتوئید، یک بیماری مزمن است که باعث درد، سفتی، تورم، محدودیت حرکت و از دست دادن عملکردهای چندین مفصل می‌شود که اگرچه مفاصل اصلی تحت تأثیر این بیماری قرار می‌گیرند اما التهاب می‌تواند در اندام‌های دیگر توسعه یابد.

حدود 1.3 میلیون آمریکایی به بیماری آرتریت روماتوئید مبتلا هستند و میزان ابتلا به این بیماری به طور معمول در زنان 2 برابر مردان است.

آشنایی با یک راهکار خلاقانه برای کاهش وزن





محققان دانشگاه ایالتی آریزونا اعلام کردند تقسیم غذا به قطعات کوچک‌تر ، سیر کننده‌تر خواهد بود و کمک مفیدی برای افرادی است که خواهان کاهش وزن خود هستند.
این محققان طی تحقیقی جداگانه بر روی انسان‌ها و موش‌ها دریافتند تکه‌های چندتایی غذا، نسبت به یک تکه کامل از همان غذا از سوی انسان‌ها و موش‌ها پاداش بیشتری تلقی شده و مقدار بزرگ‌تری به نظر می‌آیند.
انسان‌ها و حیوانات از "تعداد" به عنوان راهکاری برای قضاوت مقدار غذا استفاده می‌کنند - تعداد بیشتر برابر است با مقدار بیشتر.
more لقمه‌های کوچک به کاهش وزن کمک می‌کنند
در یک بررسی که بر روی 301 دانشجوی کالج صورت گرفت محققان به آن‌ها نوعی نان شیرینی به وزن 82 گرم دادند - به نیمی از آن‌ها یک نان شیرینی کامل و به نیمی دیگر نان شیرینی دادند که به 4 قسمت تقسیم شده بود.
تقسیم غذا به قطعات کوچک‌تر20 دقیقه بعد از خوردن شیرینی‌ها، به هردو گروه ناهار کاملی داده شد و از آن‌ها خواسته شد تا هر مقدار که مایلند از غذاها بخورند.
نتایج نشان داد دانشجویانی که یک نان شیرینی خوردند(نسبت به کسانی که نان شیرینی را در چهار قسمت خوردند)، کالری بیشتری هم از نان شیرینی و هم از آزمایش غذا دریافت کردند.
"محقق ارشد مطالعه " Devina Wadhera " توضیح داد : برش مواد غذایی با کالری بالا به قطعات کوچکتر ممکن است برای افراد رژیمی که می‌خواهند وعده غذایی آنها سیر کننده‌تر باشد در حالیکه به حفظ و کنترل ارزش غذایی هم می‌اندیشند، مفید باشد."
http://www.weighthacker.com

فلفل دلمه‌ای، مؤثر در درمان بیماری‌های گوارشی

یک کارشناس تغذیه در یزد، گفت: مصرف فلفل دلمه‌ای در درمان و پیشگیری از بیماری‌های گوارشی مؤثر است.
"یوسف نقیایی" در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص ارزش غذایی فلفل دلمه‌ای، گفت: فلفل دلمه‌ای جزو گروه سبزی‌جات است و هر 100 گرم آن 27 کیلوکالری دارد و حدود شش درصد آن از کربوهیدرات‌ها از نوع پیچیده است و مقادیر پروتئین و چربی‌ آن نیز بسیار ناچیز است.
وی ادامه داد: این در حالی است که این سبزی مقدار قابل توجهی فیبر دارد به طوری که در هر 100 گرم آن 1.7 گرم فیبر وجود دارد و فیبر آن بیشتر به صورت نامحلول است و در پیشگیری و درمان بیماری‌های گوارشی مانند یبوست می‌تواند نقش بسزایی داشته باشد.
وی گفت: فلفل دلمه‌ای منبع خوبی از نظر ویتامین C به مقدار 90 میلی‌گرم است و حاوی مقدار متوسطی از پیش ساز ویتامین A (بتاکاروتن) است.
او تصریح کرد: این سبزی در رنگ‌های مختلف موجود است و مصرف هر رنگ آن خواص منحصر به فرد و بسیار مفیدی دارد.
وی افزود: به عنوان مثال رنگ قرمز آن علاوه بر ویتامین‌های مذکور، حاوی آنتی اکسیدان دیگری بنام لیکوپن است که می‌تواند در پیشگیری از بسیاری سرطان‌ها نقش داشته باشد. همچنین رنگ زرد ‌آن بتاکاروتن بیشتری دارد و رنگ سبز آن دارای ماده‌ای است که برای تقویت چشم و کمک به بینایی مفید است.

كره گیاهی بهتر ‌است یا كره‌ لبنی؟

کره

سال‌هاست كه كره از نظر متخصصان تغذیه و پزشكان، دشمن قلب شناخته می‌شود. به همین دلیل در سال‌های اخیر نسل جدید و به اصطلاح رژیمی ‌این فرآورده با نام كره گیاهی یا مارگارین پا به بازارعرضه گذاشته است.
 
این محصول در ابتدا طرفداران زیادی به خود جلب كرد، ولی با گذشت اندك زمانی به توصیه همان متخصصانی كه مصرف زیاد كره لبنی را منع كرده بودند، مصرف زیاد این محصول نیز محدود شد، اما پرسش اینجاست چگونه می‌توان از یك گیاه، كره تهیه كرد؟ كره‌ای كه پایه گیاهی دارد چرا باید دارای محدودیت مصرف باشد؟ مگر گیاهی بودن این محصول دلیل بر فقدان كلسترول، چربی‌های اشباع و كالری آن نیست؟
 
كره گیاهی واقعیت دارد
به كره‌ای كه از روغن گیاهی تهیه می‌شود، مارگارین می‌گویند. مارگارین خواص ظاهری و فیزیكی مشابه با كره لبنی دارد، ولی پایه اصلی آن شیر نیست. این محصول اغلب‌ از انواع روغن‌های نباتی چون ذرت، آفتابگردان، سویا و كتان به همراه برخی افزودنی‌ها تهیه می‌شود.

رژیم غذایی آهسته و پیوسته

مهمترین مشکلی که در اغلب رژیمهای غذایی برای انسان پیش می‌آید این است که بعد از کلی تلاش و کم کردن وزن، خسته شده و با کمی شل کردن افسار رژیم از دست در می‌رود و آنوقت است که به جای هر گرم وزنی که کم شده یک کیلو وزن اضافه می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اطلاعات ؛ احتمالا شما هم تجربه کرده‌اید این اتفاق را که پس از مدتی متوجه می‌شوید نه تنها وزن کم نکرده‌اید بلکه کمی هم به وزن قبلیتان اضافه شده است. این رژیم جدید فایده و حسنش این است که از همان ابتدای کار به شما یاد می‌دهد چگونه از این اتفاق ناخواسته پیشگیری کنید.

بررسیها نشان داده آنهایی که رژیم غذایی می‌گیرند، 30 تا 50 درصد از وزنی که کم کرده‌اند در همان سال اول بعد از قطع برنامه غذایی‌شان سرجایش بر می‌گردد. این محققان می‌گویند برای اینکه از این رژیم فایده ببرید و وزنتان دوباره سرجایش بر نگردد لازم است که در ابتدای کار نگران کم کردن وزن نباشید.

معمولا هر کس یک رژیم غذایی را شروع می‌کند در ابتدا انگیزه خوبی دارد و با انرژی و اراده قوی آغاز می‌کند اما پس از مدتی کم کم خسته شده و نمی‌تواند در برابر وسوسه خوردن مقاومت کند.

اما اگر شما مصمم هستید که رژیمتان بی‌فایده نشود و وزنتان سرجایش بر نگردد، بهتر است در آغاز رژیم نگران وزنی که کم می‌کنید نباشید و بیشتر به حفظ وزن خود همت بگمارید. مهارتهای حل مسأله می‌توانند دراین باره به شما کمک کنند.

در این نوع رژیم به جای اینکه به وزنی که کم کرده‌اید فکر کنید و مرتب روی ترازو بروید، بهتر است به این فکر کنید که در طول روز چه عادات غذایی سالمی را به اجرا در آورده‌اید واز سبک سالم زندگی خود لذت ببرید.

خوشمــزه‌های ســـرطان‌زا

زندگی شهری در جوامع امروزی و كمبود وقت برای خانواده‌ها باعث شده بسیاری از مردم به سوی غذاهای آماده و فست‌فود كشیده شوند. این غذاها كه با تبلیغات رنگارنگ و پرفریب فرد را مجاب به خوردن آن می‌كند مضراتی برای بدن دارد كه در دراز مدت آسیب جدی به سلامتی او وارد می‌كند. سرطان‌زا بودن سوسیس و كالباس‌ها واقعیتی است كه كارشناسان تغذیه وزارت بهداشت نسبت به آن هشدار داده‌اند. بررسی‌های این كارشناسان نشان می‌دهد می‌توان فست‌فود و سوسیس و کالباس سالم در اختیار داشت اما در حال حاضر از وجود آن بی‌بهره‌ایم و البته این در حالی است که متخصصان تغذیه تاکنون تذکرات بسیاری بویژه به کارگاه‎ها و تولیدکنندگان این فراورده‎های گوشتی داده‎اند که برخی از شرکت‎ها تولید خود را در مسیرهای دیگری برده‌اند.

دكتر مرتضی صفوی مدیر كل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت و دبیر علمی كنگره تغذیه ایران در گفت‌وگو با ایران با تأكید بر این‌كه مصرف سوسیس و كالباس بیش از یك بار در ماه سرطان‌زاست می‌گوید: سوسیس و كالباس و غذاهای آماده نباید بیش از یك نوبت در ماه مصرف شود، زیرا مصرف بیش از حد این مواد به علت نوع پخت و چربی‌های موجود در آن سرطان‌زاست.وی ادامه داد: بسیاری از خانواده‌ها به دلیل تهیه آسان و همچنین ارزان بودن سوسیس و كالباس این ماده غذایی را در لیست تغذیه خود قرار می‌دهند درحالی كه عادت به مصرف سوسیس و كالباس عوارض زیادی را به دنبال دارد كه سرطان معده از مهمترین آنها تلقی می‌شود.

وی با بیان این‌كه تولیدكنندگان سوسیس و كالباس برای ماندگاری آن و همرنگ شدن با گوشت اقدام به اضافه كردن نیترات و نیتریت به آن می‌كنند گفت: این ماده به دلیل اینکه ماندگاری سوسیس و کالباس بالا برود و رنگ آن را صورتی کند به آن اضافه می‎شود اما زمانی که این دو ماده حرارت داده می‎شوند، به نیتروزامین که ماده‎ای سرطان‌زا است، تبدیل می‎شوند.

ماست میوه ای، دسری پرفایده

یک متخصص تغذیه و متابولیسم انرژی و پروتئین با بیان اینکه:«ماست به دلیل نوع تخمیراتی که در آن ایجاد می شود یک ماده غذایی پروبیوتیکی محسوب می شود.» تاکید کرد:« افرادی که از مواد غذایی حاوی پروبیوتیک استفاده می نمایند کمتر بیمار می شوند.»
دكتر عزيزاله كمال زاده در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز در خصوص فواید ماست گفت:« ماست یکی از  فرآورده های لبنی تخمیری است و مانند بقیه مواد لبنی منبع بسیار خوب کلسیم، فسفر، روی، ید، ویتامین های گروه  B مانند ریبوفلاوین، اسید پانتوتنیک، ویتامین B12  و ویتامین های D  و A است. یک واحد ماست (یک لیوان ماست 250 گرمی) حدود 400 میلی‌گرم کلسیم و 3/1 میلی ‌گرم روی دارد.»


سپر مقابله با بیماری كشنده قرن

حذف موادغذایی مضر خطر ابتلا به سرطان را در افراد كاهش می‌دهد با برقراری تعادل مبتنی بر این‌كه دوسوم موادغذایی گیاهی باشند و یك‌سوم پروتئین حیوانی تركیب مناسبی از غذا ایجاد می‌شود كه نوعی تفاوت به‌شمار می‌رود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران ؛ این روش یكی از مهم‌ترین راه‌هایی است كه به واسطه آن امكان مبارزه با سرطان فراهم می‌شود.

مبارزه با سرطان با رنگ‌های طبیعی
میوه‌ها و سبزیجات سرشار از مواد ضدسرطان هستند. هرچه رنگ طبیعی موادغذایی بیشتر باشد ریسك ابتلا به سرطان كاهش می‌یابد. همچنین به افراد در رسیدن و حفظ بدن سالم كمك خواهد كرد. اضافه‌وزن خطر ابتلا به سرطان‌های متعدد را افزایش می‌دهد سرطان روده بزرگ، مری و سرطان كلیه در اثر اضافه‌وزن و چاقی تشدید می‌شوند.

وعده صبحانه
فولات یا ویتامین‌های گروه B از افراد در برابر سرطان روده بزرگ، راست روده و سرطان سینه محافظت می‌كند كه در وعده صبحانه آن را باید تأمین كرد. غلات غنی‌شده و گندم سبوس‌دار از منابع خوب فولات محسوب می‌شود. همچنین آب پرتقال، خربزه و توت‌فرنگی سرشار از فولات هستند.

زرد چوبه در درمان سرما خوردگی مفید است

 کارشناس تحقیقات میکروبیولوژی مواد غذایی گفت : مطالعات نشان داده است که زردچوبه با وجود خاصیت میکروبی کشی از بیماری های مختلف جلوگیری می کند و برای سرما خوردگی مفید است .

دکتر نسرین حاجی جوادی در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود : زردچوبه به عنوان ادویه اشتها آور ، ضد نفخ ، هضم کننده غذا ، محرک تولید صفرا و در درمان مشکلات کبدی مفید است .

وی اظهار داشت : مصرف خوراکی زردچوبه برای بهبود زخم ها وهمچنین استعمال خارجی آن به صورت مرهم برای التیام جراحت پوستی کار برددارد.

حاجی جوادی خاطر نشان کرد : اگر زردچوبه را با شیر شکر بجوشانیم برای درمان سرما خوردگی می توان از آن استفاده کرد وهمچنین این ماده ادویه باعث افزایش میزان مخاط شیره معده و برای اختلالات و مشکلات معده مفید است .

کارشناس تحقیقات میکروبیولوژی مواد غذایی خاطر نشان کرد : در کشورهای هند و چین مصرف زردچوبه به وفور دیده می شود و تحقیقات نشان داده است که هند پایین ترین آمار مبتلایان به آلزایمر را در جهان به خود اختصاص داده است که آن هم به دلیل مصرف زیادی ادویه کاری که به طور متداول حاوی زرد چوبه است .

وی اضافه کرد : ماده موثر در زردچوبه ثابت شده در کاهش دردهای ناحیه آرتریت ، نقرس ، انواع التهاب ، روماتیسم ، نقش دارد.

حاجی جوادی افزود : بخارات حاصل از زردچوبه مشتعل باعث ترشح فراوان مخاط بینی و تسکین گرفتگی بینی شود و این ماده را ضد انگل ، بند آورنده خون ضد سرطان می شناسند.

دیابت؛ بیماری به شیرینی قند و به تلخی قطع پا

دیابت یک بیماری است که از آن با عنوان مرض قند نیز یاد می شود؛ این بیماری برخلاف نام شیرینی که دارد بسیار خطرناک و مرموز است چرا که تمامی دستگاه های عصبی، قلبی عروقی، مغزی و گوارشی را تحت تاثیر قرار می دهد و در صورت نبود توجه کافی به آن می تواند به تلخ ترین خاطره زندگی یعنی از دست دادن پا منجر شود.

تعداد مبتلایان به دیابت در جهان بر اثر عواملی همچون افزایش شیوع چاقی ناشی از شیوه نادرست زندگی شهرنشینی و افزایش سن در جوامع بشری به سرعت رو به افزایش است.

این روند در کشورهای درحال توسعه ازجمله در کشور ما سرعت بیشتری دارد، به طوری که طبق آمار اعلام شده هم اکنون حدود 200 میلیون نفر در دنیا و بالغ بر 3 میلیون نفر در ایران به این بیماری مبتلا هستند.

عضو پژوهشکده علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران در این باره به ایرنا گفت: درحال حاضر دنیا با انفجار جمعیت دیابتی ها روبه رو است. طبق برآوردهای اولیه پیش بینی می شد که تا سال 2030 میلادی تعداد مبتلایان به دیابت در جهان 336 میلیون نفر باشد، این درحالی است که با توجه به روند تند رو به افزایش این جمعیت، برآورد می شود که این میزان به 522 میلیون نفر برسد.

بيش از دو سوم بيماران ديابتي نوع 2 اضافه وزن دارند


يك متخصص تغذيه گفت: بيش از دو سوم بيماران ديابتي نوع 2 اضافه وزن دارند و اين روند رو به افزايش است.
به گزارش خبرنگار وب دا،‌ دكتر مسعود كيمياگر اظهار داشت: ديابت يك بيماري مزمن است كه بايد براي كنترل آن، برنامه اي پي گير داشت برنامه اي كه با زندگي روزمره ديابتي تطابق داشته باشد و او را از كار و فعاليت جدا نكند و بيمار بتواند زندگي عادي خود را ادامه دهد.
وي افزود: نان باگت و نان سفيد در تغذيه افراد به خصوص ديابتي ها نبايد جايگاهي داشته باشد بر عكس سبزي،‌غلات سبوس دار و ميوه، بايد مصرف شود و البته ميوه نياز به محاسبه دارد و فاصله دار بودن مصرف آن نيز مهم است.
عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي تصريح كرد: زماني كه 3 عدد ميوه براي فرد ديابتي در نظر مي گيريم اگر در سه نوبت مصرف كند بهتر است و مي تواند به جاي يكي از آنها 3 عدد خرما مصرف كند يعني 3 عدد خرما معادل يك واحد ميوه تلقي مي شود.
دكتر كيمياگر با بيان اين كه خوردن هيچ ميوه اي براي افراد ديابتي ممنوعيت ندارد بلكه فقط محدوديت دارد، گفت: عدس،‌ لوبيا، سيب، گريپ فروت، گيلاس، كيوي و پرتقال در رژيم غذايي افراد ديابتي جايگاه خوبي دارد.
وي خاطرنشان كرد:‌ اگر افراد ديابتي مواد غذايي را تدريجي و تكه تكه مصرف كنند بدن آنها راحت تر مي تواند جوابگوي هضم آن باشد اما اگر بخواهند ماده اي را كه قند بالايي دارد مصرف كنند دچار مشكل مي شوند.

مصرف تخم مرغ بر روي عملكرد مغز و سيستم عصبي تأثير مثبت مي گذارد

 تخم مرغ يك منبع غذايي طبيعي و كامل است بر روي عملكرد مغز و سيستم عصبي تأثير مثبت مي گذارد.
سرپرست دفتر بهبود تغذيه حامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در گفت وگو با خبرنگار وب دا، ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت: ماده اي به نام كولين كه در تخم مرغ موجود است علاوه بر تاثير قابل توجهي كه بر روي عملكرد مغز و سيستم عصبي مي گذارد، براي رشد و نمو جنين، كودك و سلامت قلب و عروق نيز تاثير گذار است.
دكتر زهرا عبداللهي افزود: زرده تخم مرغ با حداكثر تاثير گذاري در مقايسه با ساير غذاهاي حاوي اين مواد يا مكمل ها، از تحليل رفتن لايه شبكيه و نابينايي ناشي از آن در سالخوردگي جلوگيري مي كند كه متاسفانه جايگاه تخم مرغ در سبد غذايي خانوادها به دليل ناآگاهي در خصوص كلسترول آن كاهش يافته، است.
وي تصريح كرد: تخم مرغ نه تنها بالاترين منبع پروتئين مطلوب را دارا است بلكه تقريبا تمامي ويتامين ها به جز ويتامين c و مواد معدني ضروري مورد نياز انسان را دارا مي باشد، بنابراين تخم مرغ بهترين پروتئيني است كه با نان يك غذاي كامل و مغذي به حساب مي آيد و تمام احتياجات تغذيه اي را در يك وعده غذايي تامين مي كند.
اين متخصص تغذيه با اشاره به اين كه تخم مرغ فقط 3/1 درصد انرژي متوسط مورد نياز روزانه را تامين مي كند، گفت: تخم مرغ يك ماده غذايي غني محسوب مي شود كه مقدار مواد مغذي بيشتري را نسبت به انرژي براي مصرف كننده تامين مي كند.
وي خاطرنشان كرد: در خصوص سرانه مصرف تخم مرغ در كشور، ابراز داشت: در حال حاضر سرانه مصرف تخم مرغ در كشور ما حدود 160 عدد است در حالي كه اين رقم در بسياري از كشورهاي در حال توسعه و توسعه يافته به ميزاني بالغ بر 300 عدد هم مي رسد.

ضرورت مصرف وعده های غذایی منظم برای بیماران دیابتی

بیماران دیابتی که داروی تنظیم کننده قند خون و یا انسولین استفاده می کنند باید وعده های غذایی کامل و منظم مصرف کنند.
به گزارش وب دا، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اعلام این مطلب گفت: حذف وعده های غذایی و میان وعده ها در بسیاری مواقع عامل افت قند خون در بیماران دیابتی است.
فرزام بیدارپور افزود: پایین آمدن میزان قند خون به زیر 45 باعث اختلال در عملکرد مغز شده و در نهایت منجر به اختلال در دید، هوشیاری، سرگیجه، تشنج و در صورت ادامه، کاهش شدید هوشیاری و در نهایت رفتن بیمار به کما را در پی خواهد داشت.
به گفته وی، بیمار در هنگام افت قندخون دچار تعریق، تپش قلب، لرزش در اندامها، احساس گرسنگی شده که اگر در همان لحظه موادغذایی شیرین را مصرف کند این علائم کاهش و یا برطرف می شود.
بیدارپور در ادامه با اشاره به ضرورت مصرف موادغذایی حاوی فیبر در بیماران دیابتی افزود: فیبر به ویژه فیبر محلول در آب، جذب گلوکز(قند) را کند کرده و به کنترل بیماری دیابت کمک می کند.
به گفته وی، رژیم غذایی متعادل شامل میوه، سبزی، حبوبات و غلات کامل مانند نان سبوس دار، نیاز ما را به فیبر و سایر مواد غذایی تأمین می کند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به اینکه اصلاح رژیم غذایی یکی از راهکارهای اساسی برای پیشگیری از دیابت نوع دوم است، افزود: افزایش تحرک و ورزش کردن از دیگر راهکارهای اساسی در پیشگیری از دیابت است.
بیدارپور همچنین از آموزش، تغذیه، ورزش، داروها و اندازه گیری قندخون به عنوان پایه های کنترل دیابت نام برد و گفت: آسیب بر عروق، مغز، قلب و آسیب عصبی، چشمی و کلیوی از عوارض خطرناک در دیابت هستند ودرصورت رعایت نکات فوق، عوارض یادشده در بیماران دیابتی کمتر شده و بیماران زندگی عادی خود را خواهند داشت.

تغذیه ناسالم مهمترین عامل اختلالات خلقی و عصبی دختران

 تغذیه ناسالم مهمترین عامل اختلالات خلقی و عصبی در دختران است.
به گزارش وب دا، کارشناس مسئول بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه  یکی از مشکلات رايج در میان  دختران جوان و نوجوان، الگوهای غذایی نامناسبی است که بیشتر از طریق اینترنت، سایت‌های بدون اعتبار و ماهواره به آن‌ها منتقل می‌شود، اظهار داشت: راضی نبودن از ظاهر و قیافه خود مهمترین عاملی است که دختران را به سمت استفاده از  توصیه‌های اشتباه و رژیم‌های نادرست سوق می دهد.
دکتر زهرا اباصلتی با بیان اینکه تمایل به کم‌ وزنی و لاغری که ناشی از تصور نادرست آن‌ها نسبت به اندام است، باعث می شود برخی از  دختران اقدام به رژیم سخت و خودسرانه ‌کنند و این امر موجب به خطر افتادن  سلامت آینده آنان به‌ویژه در دوران مهم بارداری و شیردهی می شود همچنین این مسئله ممکن است باعث قاعدگی‌های نامنظم يا نبود قاعدگی در آن‌ها شود.
کارشناس مسئول بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: کمبود ریز مغذی ها از جمله آهن، کلسیم، روی و مواد معدنی از دیگر عوارض استفاده از رژیم های نادرست به شمار می رود که به  تدریج در فرد موجب بروز اختلالات خلقی، عصبی، ریزش مو و کم خونی می‌شود.
دکتر زهرا اباصلتی افزود: یکی از مشکلات دیگری که دختران را تهدید می‌کند، اضافه وزن یا چاقی است که اغلب در اثر کم‌تحرکي و فعالیت نامناسب بدنی، استفاده مداوم از تلویزیون و رایانه و نیز رژیم‌های نادرست غذایی و مصرف زیاد تنقلات، نوشابه‌ها وغیره به وجود می‌آید.
وی با تاکید بر اینکه برنامه غذايي دختران بايد شامل تركيبي از غذاهاي مختلف در گروه‌هاي اصلي غذايي باشد، اظهار داشت: در ميان وعده‌ها به جاي استفاده از مواد غيرمغذي و كالري‌زا مثل نوشابه‌ها، چيپس و كيك‌ها از مواد غذايي مغذي مانند شير، نان، پنير، خشكبار، ميوه‌ها و مغزها استفاده کنند.
کارشناس مسئول بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: براي پيشگيري از كم وزني و لاغري، از انجام هرگونه رژيم خودسرانه به شدت خودداري شود و تحت نظر متخصصان تغذيه اقدام شود و براي پيشگيري از اضافه وزن و چاقي ضمن توصيه به فعاليت‌هاي روزانه، استفاده از يك رژيم غذايي درست و متعادل زير نظر متخصص تغذيه ضروري است.

مصرف زياد نوشابه‌هاي شيرين در بروز آرتروز زانو مؤثر است

 مصرف زياد نوشابه‌هاي شيرين به ويژه در مردان، نقش مهمي را در پيشرفت آرتروز زانو ايفا مي‌كند.
به گزارش وب‌دا، به نقل از نشريه ساينس ديلي، نتايج يك تحقيق در نشست سالانه روماتولوژي در آمريكا با بررسي ميزان مصرف نوشابه‌هاي شيرين در 2149 فرد و شناسايي آرتروز زانو در آنها با استفاده از اشعه ايكس افزود: مرداني كه در هفته بيشتر از بقيه از نوشابه‌هاي شيرين استفاده مي‌كنند، در معرض خطر بيشتري براي ابتلا به بيماري آرتروز زانو قرار مي‌گيرند.
براساس اين گزارش محققان همچنين با ارزيابي شاخص توده بدني (BMI)‌ و عوامل ديگر در گروه مورد مطالعه افزودند، فاكتورهايي نظير چاقي، سن، صدمه قبلي به زانو، تنش شديد به مفاصل و سابقه خانوادگي احتمال بروز اين بيماري را افزايش مي‌دهد و البته اين در حالي است كه خطر وقوع اين بيماري حتي در مردان با BMI‌ پايين‌تر و كمتر از 5/27 كه به مقدار بيشتري از نوشابه‌هاي شيرين استفاده مي‌كنند در مقايسه با مردان داراي BMI‌ بالاتر بيشتر است.
نتايج حاصل از اين مطالعه توانايي بالقوه‌اي را در شناسايي يك عامل خطرساز قابل اصلاح در رژيم غذايي براي جلوگيري از پيشرفت اين بيماري ارائه مي‌كند اما در اين ميان مكانيسم اين اثر هنوز مشخص نيست كه بروز اين بيماري نتيجه كالري زياد اين نوشيدني‌ها و تحميل وزن بيش از حد روي زانوهاست و يا به دليل مواد تشكيل دهنده ديگري در نوشابه‌هاي شيرين است كه باعث پيشرفت اين بيماري مي‌شود.
به گفته محققان، آرتروز زانو يكي از عوامل شايع درد در افراد بالاي 40 سال است كه به وسيله فروپاشي و تخريب غضروف در مفصل زانو ايجاد مي‌شود.

دیابت بارداری، از شایعترین عوارض حاملگی

 دیابت بارداری بدلیل تغیرات هورمونی در دوره بارداری رخ می دهد و یکی از شایع ترین عوارض حاملگی است.
 به گزارش وب دا، کارشناس مادران مرکز بهداشت استان خوزستان گفت: دیابت بارداری، دیابتی است که در دوران بارداری تشخیص داده می شود و این عارضه بدلیل تغییرات هورمونی در دوران بارداری رخ می دهد و تنظیم قند خون را با مشکل مواجه می سازد.
 عالیه اعتمادی اضافه کرد: دیابت بارداری یکی از شایع ترین عوارض حاملگی است و بین 2 تا 7 درصد زنان را مبتلا می سازد.
 وی همچنین با بیان اینکه دیابت بارداری به دو دسته علامت دار و بی علامت تقسیم می شود، افزود: اکثر مبتلایان به دیابت بارداری هیچگونه علامتی ندارند و به همین علت همه خانم های باردار باید تحت آزمایشات تشخیص این بیماری قرار گیرند که این آزمایشات در طی مراقبت های بارداری توسط پزشک یا ماما توصیه می شوند.
 اعتمادی با ذکر نشانه های دیابت بارداری افزود: احساس تشنگی، تکرار ادار، افزایش اشتها، افزایش وزن، ضعف، سرگیجه، تاری دید، استفراغ و ابتلاء به عفونت های مختلف از نشانه های دیابت بارداری هستند.
کارشناس مادران مرکز بهداشت استان خوزستان اظهار داشت: زنان چاق، زنان دارای نمایه توده بدنی بالای 30، زنانی که سابقه ی دیابت در افراد درجه یک خانواده دارند و افراد دارای سابقه به دنیا آوردن نوزاد با وزن 4 کلیوگرم و بالاتر و مرده زایی بدون دلیل و سابقه حداقل دو بار سقط خودبخودی، در معرض خطر ابتلاء به دیابت بارداری هستند و باید در اولین ویزیت حاملگی تحت آزمایش قرار گیرند. ولی در سایر زنان باردار، این آزمایش بین هفته های 24 تا 28 حاملگی انجام می پذیرد.

گوجه‌ فرنگی‌های مخصوص برای جلوگیری از حمله قلبی

 گروهی از محققین، با دستکاری ژنتیک،‌ گوجه‌ فرنگی‌هایی تولید کرده‌اند که درون خود، ‌دارویی برای مشکلات قلبی دارند. برای استفاده از این دارو،‌ فقط کافی است از این گوجه فرنگی‌ها بخورید.
محققین با دستکاری ژنتیک، گونه تازه‌ای از گوجه فرنگی به وجود آورده‌اند. این گوجه‌ فرنگی جدید، پپتید خاصی تولید می‌کند که تشکیل پلاک‌ها در رگ‌های موش را کاهش می‌دهد. به گفته محققین، این ماده می‌تواند در بدن انسان هم همین عملکرد را داشته باشد.

به گزارش سایتک دیلی، محققین این مطالعه،‌ نتایج خود را در نشست علمی ۲۰۱۲ انجمن قلب آمریکا ارائه کردند. گوجه فرنگی‌هایی که در این مطالعه دستکاری ژنتیکی شده‌اند، ۶٫اف تولید می‌کنند، پپتید کوچکی که عملکرد ApoA-1 را تقلید می‌کند. ApoA-1 پروتئین اصلی در لیپوپروتئین با تراکم بالا یا به اختصار اچ.دی.ال است. محققین از این پپتیدها برای موش‌هایی استفاده کردند که نمی‌توانستند لیپوپروتئین‌ کم تراکم را از بین ببرند و نیز برای آن‌ها رژیم غذایی پرچربی تعیین کردند.
محققین به این نتیجه رسیدند که موش‌هایی که گوجه فرنگی دستکاری شده از نظر ژنتیک، ۲٫۲ درصد از رژیم غذایی‌شان را تشکیل می‌داده، تفاوت‌های بدنی از خود نشان داده‌‌اند. از جمله،‌ در این موش‌ها،‌ سطح التهاب خونی پایین‌تر بود. همچنین، فعالیت آنزیم آنتی‌اکسیدان پاراکسوناز در بدن این موش‌ها بیشتر بود. به علاوه، آن‌ها دارای سطح بالاتری از لیپوپروتئین با تراکم بالا و برعکس، ‌میزان پایین‌‌تری از اسید لیزوفسفاتیدیک و نیز پلاک‌های آترواسکلروزی کم‌تری بودند.

مواد غذایی که در کودکان زیر یک سال نباید داده شود

شیر گاو (در تهیه فرنی، جوشاندن شیر مقدار مواد آلرژن موجود در شیر را کمتر می کند)
سفیده تخم مرغ
انواع توت، کیوی، آلبالو، گیلاس و خربزه
بادام زمینی
مواد غذایی که در دوره شیرخواری مجاز نیست و ممکن است باعث خفگی شیرخوار شود: دانه کشمش
دانه انگور
ذرت
تکه های سوسیس
آجیل
تکه های سفت و خام سبزی ها مثل هویج و …
تکه های گوشت
مواد غذایی که ممکن است مشکلات دیگری ایجاد نمایند:
قهوه یا چای پررنگ: سبب بی قراری کودک می شود.
عسل: باعث مسمومیت می شود (بوتولیسم) ولی استفاده از عسل پاستوریزه اشکالی ندارد.
به طور کلی تا پیش از پایان یک سالگی مصرف مواد زیر برای کودک توصیه نمی شود: