خصوصیات تخم بلدرچین


چقدر به سلامتی خود اهمیت می دهید؟ با مصرف تخم بلدرچین بعنوان یک ماده غذایی با ارزش و سالم، سلامتی را حس کنید: تخم بلدرچین از لحاظ وزنی یک پنجم وزن تخم مرغ را دارد، ولی نسبت به آن 5 برابر فسفر، 7برابر آهن، 6برابر ویتامینb12و 15 برابر ویتامینb2دارد. تخم بلدرچین سرشار از امگا3 برای تقویت هوش و حافظهمی¬باشد. تخم بلدرچین نسبت به تخم مرغ کلسترول بسیار کمتری دارد. مزایای استفاده از تخم بلدرچین:

تحریک اشتهای کودکان با غذا خوردن در ساعات معین


ی‌تحرکی، کم‌خوابی، خستگی و بیماری، کودکان را بی‌اشتها می‌کند و لازم است والدین پس از استراحت به کودکان خود غذا بدهند.
شهزاد محمدیان در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه تغذیه دوران کودکی از اهمیت خاصی برخوردار است،اظهار داشت: هنگام تغدیه کودکان باید وقت کافی برای غذا دادن در نظر گرفت و در غذا دادن به کودکان نبایستی عجله کرد .به گفته وی اگر غذای مورد علاقه کودک، پشت سرهم به او داده شود، کودک از خوردن آن، خودداری خواهد کرد.
محمدیان اضافه کرد : رنگ و شکل مواد غذایی، در اشتهای کودک وعلاقه او به غذا اثر می‌گذارد. خوردن غذاهایی به رنگ سبز، زرد و نارنجی برای او جالب است.

در مصرف بستنی، اعتدال را رعایت کنید


بستنی در طبقه‌بندی جزو گروه شیر و لبنیات قرار می‌گیرد و میزان انرژی موجود در آن حدود 200 کیلوکالری است.
به گزارش ایسنا، یوسف نقیایی ضمن بیان این مطلب ادامه داد: با توجه به اینکه یکی از ترکیبات اصلی بستنی شکر است، میزان کربوهیدرات موجود در آن بالاست و بسته به محل ساخت و کارخانه سازنده بین 20 تا 30 درصد است.
این کارشناس تغذیه تصریح کرد: همچنین به دلیل وجود شیر در بستنی حاوی 4 درصد پروتئین و مقداری چربی می‌باشد که بسته به محل ساخت (5 تا 10 درصد) متغیر است و از این لحاظ می‌تواند تامین کننده خوبی جهت مقداری پروتئین و انرژی مورد نیاز در افراد شود ضمن این که بستنی، بسیاری از خواص موجود در شیر از قبیل کلسیم و سایر ریز مغذی‌ها را نیز دارا است.
وی خاطرنشان کرد: نکته بسیار مهم در مصرف بستنی رعایت حد اعتدال به منظور عدم دریافت کالری زیاد و پیشگیری از اضافه وزن و چاقی است.
نقیایی افزود: نکته مهم دیگر در این رابطه توجه به وضعیت بهداشتی بستنی است خصوصا بستنی‌های سنتی که می‌تواند زمینه بروز ابتلا به آلودگی‌های انگلی و کلیفرم را بوجود آورد.

مصرف غذاهای سرشار از فیبر در پیشگیری سرطان سینه در زنان موثر است


پژوهشگران علوم پزشکی در کشور چین می گویند نتایج یک یک تحقیق نشان داده است زنانی که مقدار زیادی غذای مملو از فیبر می خوردند در معرض کمترین میزان خطر ابتلا به سرطان سینه هستند.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ،  سرطان سینه پس از سرطان پوست دومین سرطان شایع در زنان است. هر ساله تعداد زیادی از مبتلایان به سرطان سینه تشخیص داده می‌شوند و تعدادی نیز جان خود را از دست می‌دهند. خطر ابتلا به سرطان سینه با افزایش سن بیشتر می شود.
در حدود سه چهارم از موارد بیماری در زنان بالای ۵۰ سال ایجاد می شود.
محققان نتایج ۱۰ تحقیق انجام شده در گذشته درباره رژیم غذایی زنان را همراه با پیگیری وضعیت آنها در مدت ۷ تا ۱۸ سال جمع آوری کردند تا بدانند که چگونه به سرطان مبتلا شده اند و از بین ۷۱۰ زن حدود ۲٫۴ درصد به این بیماری مبتلا شده بودند.

تغذیه در بهبود توان ذهنی‌ سالمندان تاثیرگذار است


پژوهشگران علوم پزشکی می گویند نتایج بررسی های آنها نشان می دهد سالمندانی که میزان بالاتری از برخی از ویتامین‌ها و اسیدهای چرب اومگا ۳ را در خون خود دارند، در آزمون‌های حدت ذهنی نمرات بالاتری می‌گیرند.


به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ،  این بررسی  نشان داد که تغذیه بهتر باعث کاهش تحلیل‌رفتن مغز می‌شود که با بیماری آلزایمر همراهی دارد.
این بررسی بر روی ۱۰۴ نفر که به طور میانگین ۸۷ سال داشتند انجام شد، و به جای استفاده از روش پرسشنامه غذایی، از روش دقیق‌تر و مطمئن‌تر اندازه‌گیری مواد مغذی گوناگون در خون استفاده کرد.
نتایج نشان دهنده اثرات مثبت میزان ویتامین B، C و E و نیز چربی‌های سالم که بیش از همه در ماهی یافت می‌شوند، بر حدت ذهنی و اندازه مغز بود.

كالري زياد شيره انگور


جام جم آنلاين: اگر اين روزها به همراه خانواده براي گردش و تفريح به يكي از مناطق بكر و خوش‌آب و هواي اطراف شهر برويد و براي خوردن عصرانه هوس كره، خامه يا سرشير محلي به سرتان بزند، چه مي‌كنيد.
حتما دنبال يكي از اهالي روستا مي‌گرديد تا بتوانيد اين عصرانه لذيذ را از او خريداري كنيد، اما شايد به دليل آن‌كه زمان جمع‌آوري و شيره‌گيري انگور است به همراه سرشير يك ظرف پر از شيره انگور به شما پيشنهاد شود؛ شيره‌اي لذيذ با طعمي به ‌ياد‌ ماندني.
اما شيره محلي چگونه تهيه مي‌شود؟ ارزش تغذيه‌اي آن چه ميزان است؟ آيا شيره‌اي كه به روش سنتي تهيه مي‌شود بهداشتي است؟
شيره انگور، محصولي اصيل و محلي
شيره انگور فرآورده‌اي با ارزش غذايي بالاست. اين شهد دلپذير تا حدودي جايگاه خود را در سفره شهرنشينان از دست داده و بيشتر به روش سنتي و از سوي زنان روستايي تهيه مي‌شود.

چهار ماده غذایی برای افزایش هوش



در اين مطلب با چهار ماده غذايي كه تاثير زيادي در افزايش و بهبود هوش شما دارند آشنا ميشويد.
برترین مجله اینترنتی ایران
هفت صبح: اگر احساس ميكنيد مدتي است مغزتان خوب كار نميكند و حافظه كوتاه مدتتان ضعيف شده است، ميتوانيد با استفاده از برخي مواد غذايي اين كاستي را جبران كنيد و جاني تازه به قواي ذهنيتان بدهيد.

در اين مطلب با چهار ماده غذايي كه تاثير زيادي در افزايش و بهبود هوش شما دارند آشنا ميشويد.

از چه زمانی غذاهای کمکی به شیرخوار بدهیم؟

دقت کنید که شروع غذای کمکی جدید به معنی قطع غذاهای کمکی قبلی نیست بلکه برای متنوع ساختن تغذیه شیرخوار میتوانید 2 یا 3 نوع از غذاهای کمکی را که قبلا" نیز به شیرخوار داده اید تهیه کرده ودر طول روز به او بدهید.

1_ تغذیه کمکی را با فرنی آرد برنج از هفته اول ماه هفتم شروع نموده و با رعایت نکات زیر طی 12-6 ماهگی به مرور گروههای مختلف غذایی را در رژیم او بگنجانید.
2_ هر غذای کمکی را برای شیرخوار از 2-1 قاشق مرباخوری شروع و در طی 7 روز آن را به 4 تا 5 قاشق مرباخوری و 3 مرتبه در روز برسانید.
3_ دقت کنید که شروع غذای کمکی جدید به معنی قطع غذاهای کمکی قبلی نیست بلکه برای متنوع ساختن تغذیه شیرخوار میتوانید 2 یا 3 نوع از غذاهای کمکی را که قبلا" نیز به شیرخوار داده اید تهیه کرده ودر طول روز به او بدهید.
4_ رعایت بهداشت مواد غذایی و بهداشت فردی در تهیه غذا و تغذیه شیرخوار الزامی است.
5_ همزمان با افزایش سن شیرخوار دفعات تغذیه تکمیلی را به روش زیر افزایش دهید.

مانند حرفه ای ها وزن کم کنید


لاغری و کاهش وزن همیشه یکی از بزرگترین دغدغه های افراد چاق بوده است و در این راه از هیچ کاری هم چشم پوشی نمی کنند و ممکن است دچار اشتباه نیز بشوند.
به گزارش خبرنگار کلینیک باشگاه خبرنگاران؛ در دنیای لاغری و کاهش وزن اشتباه های بسیار زیادی وجود دارد و همچنین باید نکات بسیار زیادی را نیز رعایت کرد. در ادامه به این مسائل نگاهی خواهیم داشت.  
بزرگترین اشتباه 
 داشتن آرزوهای غیر قابل دسترس همیشه به عنوان بزرگترین اشتباه در امر کاهش وزن شناخته می شود. به جای تمرکز بر اعداد بزرگ، از اعداد کوچک شروع کنید. در ابتدا بر مقدار وزنی که قابلیت از دست دادن آنرا در ماه، هفته یا روز دارید تمرکز کنید. شما بعد از مدتی متوجه خواهید شد که کم کم وزن را کاهش دادن بسیار برای سلامتی شما مفید است. 

تاثیر تغذیه زود هنگام پس از سزارین


تغذیه زود هنگام پس از سزارین میزان رضایتمندی مادران را افزایش می دهد.
محدثه عادلی، کارشناس ارشد مامایی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگارانافزود: تامین نیازها و برآوردن توقعات بیماران یکی از مهمترین وظایف موسسه های خدمات بهداشتی درمانی است و ارائه مراقبت های نامناسب سبب بروز نارضایتی درگیرندگان خدمت و ناخشنودی آنها می شود.
وی گفت: مطالعات نتایج متفاوتی را از تاثیر تغذیه زود هنگام پس از سزارین بر میزان رضایتمندی مادران عنوان کرده اند.
عادلی تصریح کرد: تغذیه زود هنگام پس از سزارین میزان رضایتمندی مادران را افزایش می دهد بنابراین شروع زود هنگام تغذیه پس از سزارین مداخله ای بدون ضرر آسان و قابل اجرا است که می تواند به صورت روش معمول در بخش های جراحی اجرا گردد و کیفیت مراقبتهای پس از سزارین و رضایتمندی مادران را افزایش دهد.

شیر مادر بهترین تغذیه برای نوزادان مبتلا به زردی


شیر مادر بهترین تغذیه برای کودکان مبتلا به زردی است چون مایعات از دست رفته را به خوبی جبران می کند.
فاطمه علائی، کارشناس ارشد آموزش پرستاری کودکان در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: از عوارض فتوتراپی سندرم کودک برنزه است که در این سندرم رنگ پوست نوزاد به قهوه ای تغییر رنگ می دهد که پس از فتوتراپی برطرف می شود.

وی گفت: بروز راش پوستی و بثورت جلدی از دیگر عوارض فتوتراپی است که حمام روزانه  نوزاد با آب ساده سبب کم شدن این عارضه می شود.

5 دانه‌ سالمی که هر روز باید مصرف کنید


108-14.jpgاز قدیم گفته‌اند «فلفل نبین چه ریزه»! نگاه به این دانه‌های کوچک و ریز نکنید. دانه‌هایی مانند شاه‌دانه، تخمه کدو، تخمه آفتابگردان و غیره سرشار از پروتئین، فیبرها، آهن، ویتامین‌ها و اسیدهای چرب امگا 3 هستند. ما هم با شما هم عقیده‌ایم که اصلاً به قد و قواره‌شان نمی‌آید این همه خاصیت داشته باشند. اما عظمت خدا در همین است که یک دانه‌ی کوچک را سرشار از مواد مغذی خلق می‌کند تا ما بخوریم و بیاشامیم و اسراف نکنیم.
به گزارش ايسنا به نقل از سايت تبيان برای آشنایی با این دانه‌های مفید و خواصشان با ما همراه باشید:

مصرف آنتي‌بيوتيك در نوزادان، عامل تشديد چاقي دوران كودكي است

4-29.JPG
متخصصان اطفال در يك مطالعه جديد هشدار دادند كه افزايش تجويز آنتي‌بيوتيك‌ها براي نوزادان، خطر بروز چاقي دوران كودكي را در آنها افزايش مي‌دهد.

به گزارش سرويس «سلامت» ايسنا، نتايج يكسري آزمايش‌هاي جديد تاييد مي‌كند نوزاداني كه از زمان تولد تا 5 ماهگي تحت درمان با آنتي‌بيوتيك‌ها قرار مي‌گيرند تا رسيدن به سن سه ماهگي، 22 درصد بيشتر مستعد ابتلا به چاقي دوران كودكي هستند.

مصرف زياد قهوه اسپرسو موجب چاقي مي‌شود


 مصرف روزانه قهوه اسپرسو، موجب افزايش وزن و چاقي مي‌شود.
coffee-cup.jpgبه گزارش سرويس سلامت ايسنا، اين كارشناسان تاكيد كردند كه افراط در مصرف قهوه اسپرسو و نوشيدن روزانه اين نوع قهوه باعث مي‌شود كه هر سال 5 كيلوگرم به وزن علاقه‌مندان به اين نوشيدني افزوده شود.
به گزارش هلت دي نيوز، گروهي از كارشناسان سازمان «ثبت متخصصان ورزشي» در انگليس هشدار دادند كه برخي از شركت‌هاي توليد كننده قهوه اسپرسو حتي از نوشيدني‌هاي شيري و قندي در محصولات خود استفاده مي‌كنند كه باعث تشديد چاقي در مصرف كنندگان اين محصولات مي‌شود.
اين متخصصان تاكيد كردند: افرادي كه به نوشيدن قهوه اسپرسو عادت دارند اگر بي تحرك باشند و ورزش نكنند حتما چاق مي‌شوند و به سلامت خود آسيب مي‌رسانند.

آسپرين براي مقابله با افسردگي مفيد است


aspiringetty.jpgنتايج يك مطالعه جديد نشان مي‌دهد كه مصرف روزانه آسپرين براي مقابله با افسردگي در افراد سالمند مفيد و موثر است.
به گزارش سرويس «سلامت» ايسنا، آزمايشات نشان مي‌دهد كه مصرف دوز روزانه آسپرين به طور منظم احتمال بروز علائم افسردگي را تا حدود 40 درصد در سالمندان كاهش مي‌دهد.

رعایت بهداشت موادغذایی در هنگام سفر


از مصرف سالاد به ویژه سالادی که در آن‌ها کاهو استفاده شده است و غذاهای دریایی در غذاخوری‌های بین راه خودداری کنیم.

در آستانه تعطیلات هفته آینده تاکید شد؛


مصرف سالاد اولویه به عنوان غذای مسافرتی اکیداً ممنوع

 «در صورت استفاده از غذا در رستوران‌های بین راه، غذا را به صورت کاملاً داغ یا سرد مصرف کنیم. از مصرف سالاد اولویه به عنوان غذای مسافرتی اکیداً خودداری کنیم. در صورتی که در سفر غذاهای گوشتی همراه دارید، باید قبل از مصرف آن را کاملا حرارت دهید.»

مصرف چربی‌های اشباع شده؛ عامل ابتلا به افسردگی‎



پژوهشگران علوم پزشکی می‌گویند نتایج تحقیقات نشان داده است که نوع تغذیه تاثیری بسیار مهم بر سلامت جسمی و روحی افراد دارد. تحقیقات اخیر مشخص کرده مصرف چربی ‌های ترانس و اشباع شده نه تنها می‌‌توانند عامل ابتلا به ناراحتی‌‌های قلبی باشند بلکه خطر ابتلا به افسردگی را هم بالا می‌‌برند. 



به گزارش خبرگزاری سینا به نقل از دیلی میل،تحقیقات انجام شده توسط پژوهشگران اسپانیایی روی عادات غذایی ۱۲ هزار و ۵۹ فرد دانشگاهی نشان داده است افرادی که چربی ‌های ترانس زیاد مصرف می‌ کنند ۵۰ درصد بیش از سایرین در معرض افسردگی قرار دارند. برخلاف آن‌ها افرادی که اهل مصرف چربی‌‌های یک ظرفیتی غیراشباع هستند کمتر از سایرین به افسردگی دچار می‌‌شوند. 



بی تحرکی از عوامل زمینه ساز ابتلا به پوکی استخوان


عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بی تحرکی را یکی از عوامل مهم زمینه ساز ابتلا به بیماری پوکی استخوان عنوان کرد .

به گزارش وب دا، دکتر محمد رضا هاتف با اشاره به اینکه پوکي استخوان در تمام کشورهاي جهان، شايع ترين بيماري استخواني است، گفت: اين بيماري معمولا با افزايش سن شيوع بيشتري پيدا مي کند و در زنان پس از يائسگي و در مردان در حدود ۵۵ يا ۶۰ سالگي بروز پيدا مي کند، بنابراین تحرک بدنی مناسب و ورزش نقش موثری در افزایش قدرت بدنی و استحکام استخوان ها دارد.

حتماً دور كمرتان را اندازه بگيريد!



خطرناکترین نوع چاقی تجمع چربی در ناحیه شکم است و اندازه دور کمر بیش از 102 سانتیمتر در آقایان و بیش از 88 سانتیمتر در خانم ها پرخطر محسوب می شود.

دكتر زهرا عبداللهي سرپرست دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت، ‌درمان و آموزش پزشكي در گفت وگو با خبرنگار وب دا با بيان اين كه افزایش وزن سبب افزایش کار قلب می‌شود اظهار داشت: دریافت انرژی بیش از حد نیاز، موجب چاقی می شود و افزایش وزن و چاقی یکی از عوامل مهم ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی است.


ارتباط سطوح مقادير آهن و ويتامين‌ها در بدن با توان ورزشي نوجوانان

 نتایج یک تحقیق نشان داد؛
  
كمبود آهن و ويتامين‌ها در بدن منجر به كاهش توان ورزشي و آمادگي جسماني در نوجوانان مي‌شود.
به گزارش وب‌دا، به نقل از نسخه آنلاين نشريه فيزيولوژي كاربرد محققان با انجام مطالعات خود دريافتند از آنجا كه تغذيه و تناسب اندام درهم تنيده مي‌شوند، بنابراين سطح ريزمغذي‌هاي مختلف در خون افراد به ويژه نوجوانان با توان جسمي آنها مرتبط است.
براساس اين گزارش محققان سطح انواع ريزمغذي‌ها مانند هموگلوبين كه نشان دهنده مصرف آهن است و غلظت سرم فريتين، ويتامين B6‌ و ويتامين D‌ و بتاكاروتن و غيره را در خون تعداد زيادي از داوطلبان در محدوده سني 5/12 تا 5/17 سال بررسي كردند و سپس آمادگي جسماني آنها را با استفاده از يك آزمون پرش طولي ايستاده كه قدرت عضلاني آنها را ارزيابي مي‌كرد، اندازه گرفتند.